abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81225280
quote:
Op zondag 9 mei 2010 19:55 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Hoe deeper the shit , hoe meer de bodem nabij is, en andersom is dat ook zo uiteraard
Het is beter dat je ze nu realistisch aankijkt, dan wanneer je in de shit zit.
pi_81225368
Column Max Pam: Griekenland

Ik ken iemand die heeft gewerkt bij een Europese organisatie, waarvan de aangesloten landen televisieprogramma produceren die zij aan elkaar proberen te verkopen.
Degene die ik ken coördineerde de onderlinge verkoop en reisde daarvoor langs verschillende Europese landen. Daarbij kwam degene ook regelmatig in Griekenland.

In Athene gebeurde altijd het volgende.

Degene werd in een vijfsterren hotel ondergebracht. Daar werd meegedeeld dat de Griekse inzending, ondanks alle gemaakte afspraken, niet klaar was. Wel werd een aardig zakcentje in het vooruitzicht gesteld als dat Griekse programma – dat dus nog helemaal nog niet bestond – alvast naar verschillende Europese landen kon worden verkocht..

Het viel degene die ik ken op dat hoe zuidelijker je in Europa komt, hoe normaler dit soort praktijken zijn.

Meer noordelijke landen zijn geneigd van corruptie te spreken, de meer zuidelijke landen noemen het graag: een andere mentaliteit. ClubMed-landen worden die zuidelijke staten ook wel genoemd, naar die zonovergoten resorts waar de toeristen uit noordelijke landen heengaan als ze eens helemaal niets willen doen, behalve zich vol te vreten en aan het zwembad te liggen.

Overigens komt het personeel van ClubMed weer uit de noordelijke landen, want daar weten ze wat hard werken is.

De afgelopen week is er veel te doen geweest over het krediet van 110 miljard dat de negen miljoen Grieken van de Europese gemeenschap hebben gekregen. De Grieken zelf werden bijzonder boos, waarbij het niet duidelijk werd of ze 110 miljard te veel of te weinig vonden. In elk geval gooiden ze een bom naar binnen bij een bank, waarbij drie doden vielen. Nu kun je van banken alles zeggen, maar dat de euro ook in Griekenland moest worden ingevoerd, daarover zijn de banken nooit enthousiast geweest.

Ondertussen zakten de beurzen als een bikinibroekje op een Grieks naaktstrand en kwamen in Brussel de Europese regeringsleiders bijeen om de nieuwe crisis te bespreken. Er komt een stabiliteitsfonds, dat zal worden aangesproken als nog meer zuidelijke landen in problemen komen.

Maar zal het helpen?

Hoe zwaar de voorwaarden van de Europese Commissie en het IMF ook zijn, een mentaliteit verander je niet in één dag. Daar gaan generaties overheen. Het heeft ook weinig zin de calvinistische zending naar Zorba de Griek te sturen ten einde hem tot zuinigheid en spaarzaamheid te bewegen. Derhalve moeten wij er ernstig rekening mee houden dat wij de 4.8 miljard euro die Nederland bijdraagt - of een groot deel daarvan - gewoon kwijt zijn. Hoe overtuigend minister De Jager ons ook voorspiegelt, dat wij rentewoekeraars aan die lening dik gaan verdienen.

Per Nederlander gaat het om 300 euro en voor een gemiddeld gezin met twee kinderen komt het neer op 1200 euro. Omgerekend zijn dat 2640 harde Nederlandse guldens. Die mag u aan de Grieken betalen, omdat u altijd zuinig en oppassend heeft geleefd.

Kortom, de Griekse reder Aristoteles Onassis had volkomen gelijk toen hij – op zijn privé-eiland en met Jacqueline Kennedy aan zijn zij - opmerkte: “Het geld moet je niet achterna zitten, het geld moet jou tegemoet lopen”.

De komende maanden zet ik mijn euro’s op de dollar.

zondag 9 mei 2010 @ 20:45:48 #178
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81226214
Doemdenkers (of realisten dan) hebben we genoeg, maar zijn er nou ook nog mensen met kennis die relatief positief zijn (behalve SeLang )?
shoarma is lekker
  zondag 9 mei 2010 @ 21:16:50 #179
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81227794
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:45 schreef aarsschimmel het volgende:
Doemdenkers (of realisten dan) hebben we genoeg, maar zijn er nou ook nog mensen met kennis die relatief positief zijn (behalve SeLang )?
nouja, de dollar is nog niet gevallen.. het zal met de euro ook wel loslopen .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_81227878
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:45 schreef aarsschimmel het volgende:
Helaas wel ja. Wederom wil ik geen doomdenker zijn, maar als dat ervoor zorgt dat ik mezelf en mijn omgeving tegen de tijd dat het flink fout gaat schokbestendig genoeg heb gemaakt, is dat het gewoon het enige wat telt. Als mensen met "kennis" relatief positief blijven, en het gaat fout...oei.dan heb je daar geen balhaar aan.

Als...als..als..maar maandenlang zoeken naar betrouwbare info en harde cijfers, realistische scenario`s, interviews, en gesprekken die vervolgens ook uitkomen, is voor mij genoeg om me voor te bereiden. Doe je dat niet, dan is dat jouw keuze. Eentje die je heel goed gaat onthouden denk ik.
pi_81230934
Nou er zou een akkoord zijn.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_81231057
De EU-lidstaten verschillen nog van mening over de vraag hoeveel ruimte de Europese Commissie krijgt om geld te lenen om landen in nood te helpen. Maar de twee belangrijkste spelers, Frankrijk en Duitsland, lijken in de buurt van overeenkomst te zijn.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
  zondag 9 mei 2010 @ 22:19:50 #183
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81231254
quote:
Op zondag 9 mei 2010 21:16 schreef Maanvis het volgende:

[..]

nouja, de dollar is nog niet gevallen.. het zal met de euro ook wel loslopen .
Zolang Nederlandse pensioenfondsen nog geld hebben om in Euro obligaties te steken, ze zullen wel wat vastgoed moeten verkopen dan.
Maar Balkenende zal wel een beroep op ze doen
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_81231994
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:02 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Als Spanje en Ierland volgen loopt het al snel op naar een half biljoen, volgens Reuters.
Irish National Treasury Management Agency: "we have enough cash to keep the lights on until the autumn, but what happens if things don't improve between now and then?"

Verder is in Ierland niet zoveel meer aan de hand.
  zondag 9 mei 2010 @ 22:51:35 #185
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81232856
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 9 mei 2010 @ 22:52:19 #186
298193 twoarmedman
mama mia!
pi_81232889
Ik ben economisch blijkbaar niet competent genoeg dit vraagstuk te begrijpen. Waarom lopen andere landen/banken het risico onderuit te gaan indien Griekenland failliet raakt? Omdat banken/landen extreme leningen hebben uitstaan bij Griekenland die ze vervolgens niet meer terugkrijgen? Omdat de koers van de euro dan keldert? (vraag naar de euro zal toch niet veel minder worden?)
  zondag 9 mei 2010 @ 22:54:58 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81233007
quote:
Op zondag 9 mei 2010 22:52 schreef twoarmedman het volgende:
Omdat banken/landen extreme leningen hebben uitstaan bij Griekenland die ze vervolgens niet meer terugkrijgen?
Dit.
Misschien is jouw spaargeld wel pleite
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_81233098
nvm
Winners never quit,quitters never win
  zondag 9 mei 2010 @ 23:00:09 #189
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81233267
quote:
Op zondag 9 mei 2010 21:18 schreef todaviamoonbathing het volgende:

[..]

Helaas wel ja. Wederom wil ik geen doomdenker zijn, maar als dat ervoor zorgt dat ik mezelf en mijn omgeving tegen de tijd dat het flink fout gaat schokbestendig genoeg heb gemaakt, is dat het gewoon het enige wat telt. Als mensen met "kennis" relatief positief blijven, en het gaat fout...oei.dan heb je daar geen balhaar aan.

Als...als..als..maar maandenlang zoeken naar betrouwbare info en harde cijfers, realistische scenario`s, interviews, en gesprekken die vervolgens ook uitkomen, is voor mij genoeg om me voor te bereiden. Doe je dat niet, dan is dat jouw keuze. Eentje die je heel goed gaat onthouden denk ik.
Ja maar dat is het nou juist. Hoe moet je je hier op voor bereiden. Ik vind het moeilijk je hier iets bij voor te stellen als het echt gebeurt. Ik weet niet echt wat ik nou bijvoorbeeld met mijn euro's moet doen, behalve dan in goud wat ik ook niets vind. Aandelen? Daar staat nog wat tegenover ipv geld. Zaadjes kopen? Zijn deze zaadjes goed? http://www.dutch-headshop(...)817a48c457f77c6eb61c Bank of obligaties maakt ook niet heel erg veel uit vind ik.
Mijn opmerking was dan ook geen zoektocht naar positief nieuws om dat dan te geloven ipv negatief nieuws.
shoarma is lekker
  zondag 9 mei 2010 @ 23:01:58 #190
298193 twoarmedman
mama mia!
pi_81233348
quote:
Op zondag 9 mei 2010 22:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit.
Misschien is jouw spaargeld wel pleite
Maar dit terugbetalen gaat vaak over erg lange termijn. Wat betekent dat in het geval dat Griekenland niet in de problemen zou zitten de landen/banken alsnog niet over het geld zouden kunnen beschikken. Ze verliezen alleen de garantie dat ze over X tijd X bedrag aan geld ontvangen, hoe kan het nou dat ze als ze het geld verliezen, dat ze toch al niet hebben in korte termijn failliet zouden gaan. Over lange termijn kan ik begrijpen gezien ze dan zelf mogelijk hun schulden ook niet kunnen afbetalen wat een domino effect teweeg brengt.
  zondag 9 mei 2010 @ 23:16:16 #191
251438 Mertofzo
ffffffffffffuuuuuuuuuuuuuuuuuu
pi_81233996
quote:
Op zondag 9 mei 2010 22:52 schreef twoarmedman het volgende:
Ik ben economisch blijkbaar niet competent genoeg dit vraagstuk te begrijpen. Waarom lopen andere landen/banken het risico onderuit te gaan indien Griekenland failliet raakt? Omdat banken/landen extreme leningen hebben uitstaan bij Griekenland die ze vervolgens niet meer terugkrijgen? Omdat de koers van de euro dan keldert? (vraag naar de euro zal toch niet veel minder worden?)
aanrader voor jou: kijk money as debt alle delen op youtube
pi_81236032
quote:
Op zondag 9 mei 2010 23:16 schreef Mertofzo het volgende:

[..]

aanrader voor jou: kijk money as debt alle delen op youtube
Jij gelooft toch niet alles wat ze daar vertellen hè?

Meteen nadat ze het principe van inflatie hebben uitgelegd, doen ze verder doodleuk alsof inflatie niet bestaat en bouwen daarop hun hele doemscenario op, dat door rente an sich een systeemcrash is voorgeprogrammeerd.

Pakweg de eerste helft is leuk als uitleg van het fractional reserve stelsel, maar ook niet meer dan dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2010 23:57:51 ]
  maandag 10 mei 2010 @ 00:02:23 #193
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81236323
quote:
Op zondag 9 mei 2010 23:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Jij gelooft toch niet alles wat ze daar vertellen hè?

Meteen nadat ze het principe van inflatie hebben uitgelegd, doen ze verder doodleuk alsof inflatie niet bestaat en bouwen daarop hun hele doemscenario op, dat door rente an sich een systeemcrash is voorgeprogrammeerd.

Pakweg de eerste helft is leuk als uitleg van het fractional reserve stelsel, maar ook niet meer dan dat.
Normaal gesproken gaat nu de rente omhoog, zodat er meer liquiditeiten binnen komen, echter de ECB wil de rente niet verhogen, omdat er meer geleend moet worden
Dus zal er fors geprint moeten worden.
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 10 mei 2010 @ 00:03:33 #194
862 Arcee
Look closer
pi_81236379
Verdedigingsgordel van 700 miljard voor euro
quote:
Garanties van de lidstaten op Europese leningen komen er niet. Duitsland blokt die optie af.
Met name die garantie lijkt me een voorwaarde voor succes en het ontbreken ervan voor aanhoudende onrust.

Maar ze zijn nog aan het overleggen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_81237844
shock and awe anyone? 0:49 ¤1 = $ 1,2891
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 10 mei 2010 @ 01:33:12 #196
862 Arcee
Look closer
pi_81238997
quote:
Op maandag 10 mei 2010 00:45 schreef HiZ het volgende:
shock and awe anyone? 0:49 ¤1 = $ 1,2891
-0.5%, zegt niet veel, lijkt me?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 10 mei 2010 @ 01:38:45 #197
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_81239109
Ach de euro staat nog steeds hoger dan vrijdag...
The more debt, the better
pi_81239373
quote:
Op maandag 10 mei 2010 01:33 schreef Arcee het volgende:

[..]

-0.5%, zegt niet veel, lijkt me?
Met iets van 29 miljard aan short contracten in Chicago?
pi_81240815
quote:
"This is Shock and Awe, Part II and in 3-D," Marco Annunziata, chief economist at UniCredit Group in London, said in an e-mailed note. "This truly is overwhelming force, and should be more than sufficient to stabilize markets in the near term, prevent panic and contain the risk of contagion."

Under the loan package, euro-area governments pledged 440 billion euros in loans or guarantees, with 60 billion euros more in loans from the EU's budget and as much as 250 billion euros from the International Monetary Fund.

In a step that skirts EU rules barring direct central bank lending to governments, the Frankfurt-based ECB said it will conduct "interventions" to ensure "depth and liquidity" in markets. The purchases will be sterilized, meaning they won't increase the overall money supply in the financial system.

The central bank also reactivated unlimited fixed- rate offerings of three month loans, a key tool in the ECB's efforts to fight the credit crisis. It will also reactivate dollar swaps with the Federal Reserve.
Die shorters gaan zo te zien allemaal hardstikke deaud. De EU heeft zowat een biljoen dollar in stelling gebracht. Daar kun je zo'n beetje alle banken ter wereld voor kopen en dan hou je nog geld over voor een dinertje bij de Griek.

Nog wel even zien hoe ze dat geld dan weer denken te steriliseren.

Who's next? Ik gok op de UK. Thuishaven van de financiële elite en moederland van het huidige geldkredietstelsel, maar cynisme is de markten niet vreemd.
  maandag 10 mei 2010 @ 05:24:28 #200
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_81240828
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')