Voor dit soort dingen gelden de normale stemregels niet, denk ik.quote:Op zondag 9 mei 2010 16:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is het niet zo dat dit besluit met meerderheid van stemmen gaat (niet unanimiteit), de eurozone landen een meerderheid hebben en de Britten dus gewoon moeten betalen, of ze nu willen of niet? Misschien heb ik het fout maar ik dacht dat ergens te hebben gelezen.
God verhoede dat we de UK moeten gaan out-bailen. Dat is de 6-de economie van de wereld (7x Griekenland).quote:Op zondag 9 mei 2010 16:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
En die hulp hebben ze misschien wel heel snel nodig
En de UK kan op elk moment de euro instappen vanwege de opt-out die ze hebben toch? UK heeft het goed voor elkaar!quote:Op zondag 9 mei 2010 16:06 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat weten zij ook wel maar zij weten ook dat de eurolanden die landen wel redden ongeacht of de UK meedoet of niet. Het is voor de UK een stuk goedkoper wanneer dit gebeurt als de UK niet meedoet.
Nee hoor, als ze willen meedoen zullen ze ook aan alle criteria moeten voldoen.quote:Op zondag 9 mei 2010 16:27 schreef quePutada het volgende:
[..]
En de UK kan op elk moment de euro instappen vanwege de opt-out die ze hebben toch? UK heeft het goed voor elkaar!
Ik dacht dat de UK alleen aan de 'five economic tests' hoefde te voldoen om de euro te joinen?quote:Op zondag 9 mei 2010 16:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee hoor, als ze willen meedoen zullen ze ook aan alle criteria moeten voldoen.
Het is juist andersom: ook als je geen opt-out hebt, kun je jezelf als land uit de euro houden door opzettelijk niet aan de criteria te voldoen. Dat is de tactiek van Zweden.
Als we een europees ratingbureau opzetten wordt het linke soep, immers de VS moeten gelijk worden afgewaardeerd tot nou zeg het maar A+? of niet eensquote:Op zondag 9 mei 2010 18:10 schreef aarsschimmel het volgende:
We worden keihard genaaid door de Britten en Amerikanen met hun kredietbeoordelers. Dan gaan we toch niet de Britten toelaten, ook al is dat jaren geleden een keertje afgesproken. Ze gaan toch niet regeltjes nakomen terwijl dat levensgevaarlijk is.
Dit dus!quote:Op zondag 9 mei 2010 18:19 schreef edwinh het volgende:
[..]
Als we een europees ratingbureau opzetten wordt het linke soep, immers de VS moeten gelijk worden afgewaardeerd tot nou zeg het maar A+? of niet eens
Ja dat weet ik, maar het is gewoon grappig dat ze door deze autistische opstelling de markt nog weer even herinneren aan het feit dat het niet alleen niet kan, maar dat de Britten zo impopulair zijn dat de wil om het te proberen niet eens bestaat.quote:Op zondag 9 mei 2010 16:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
God verhoede dat we de UK moeten gaan out-bailen. Dat is de 6-de economie van de wereld (7x Griekenland).
Als het puur gaat om een noodmaatregel dan wordt er besloten met een gekwalificeerde meerderheid. Als het gaat om een structuurverandering dan is de gebruikelijke stemmethode van toepassing (voor een onderwerp als dit schat ik in consensus).quote:Op zondag 9 mei 2010 16:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is het niet zo dat dit besluit met meerderheid van stemmen gaat (niet unanimiteit), de eurozone landen een meerderheid hebben en de Britten dus gewoon moeten betalen, of ze nu willen of niet? Misschien heb ik het fout maar ik dacht dat ergens te hebben gelezen.
Als je dat artikel goed had doorgelezen dan had je ook deze passage gevonden:quote:Op zondag 9 mei 2010 16:48 schreef quePutada het volgende:
[..]
Ik dacht dat de UK alleen aan de 'five economic tests' hoefde te voldoen om de euro te joinen?
quote:In addition to these self-imposed criteria, the UK would also have to meet the EU's economic convergence criteria ("Maastricht criteria") before being allowed to adopt the euro.
Het VK heeft een veel te hoog begrotingstekort om aan de euro te mogen meedoen. Ook is de staatsschuld stijgende, vermoedelijk naar een niveau ver boven het criterium daarvoor. Het VK mag niet eens toegelaten worden, zelfs al zouden ze willen. En ik denk dat er weinig enthousiasme meer bestaat voor het toelaten van leden die niet voldoen.quote:Op zondag 9 mei 2010 18:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je dat artikel goed had doorgelezen dan had je ook deze passage gevonden:
[..]
Nou ja, dat is niet zo'n zwart-wit-verhaal. Sowieso zouden bij de toetreding van Turkije de toetredingsvoorwaarden streng gehanteerd worden, en het zal nog wel een poosje duren eer Turkije daaraan voldoet. En of men tegen die tijd, als die überhaupt ooit komt, de huidige problemen nog vers in het geheugen heeft en men Turkije, dat dan aan alle voorwaarden voldoet, nog als risico ziet?quote:Op zondag 9 mei 2010 19:01 schreef SeLang het volgende:
Turkije in de EU is nu ook wel definitief van tafel
doomdenkers zijn er genoeg dat weten wequote:Op zondag 9 mei 2010 19:46 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Mensen bekend met Collapsenet?
http://www.youtube.com/user/collapsenet#p/a/u/1/WLl89jZmINs
Mensen die weten waar ze over praten. De vraag is wederom niet óf het totaal fout gaat, maar wanneer, puntje puntje.
Hoe deeper the shit , hoe meer de bodem nabij is, en andersom is dat ook zo uiteraardquote:Op zondag 9 mei 2010 19:48 schreef todaviamoonbathing het volgende:
[..]
Noem ze gerust realisten. Misschien dat dat over een tijdje komt.
Volgens mij gebeurt hetzelfde met die "bailout"; het geld wordt uit het niets gecreëerd en in Griekenland gepompt. De grap is dat wij als EU die 150 miljard + rente dienen terug te betalen aan de centrale banken..quote:Op zondag 9 mei 2010 12:25 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat is waar maar je moet oorzaak en gevolg niet omdraaien. Middelkoop zat in de vastgoed en heeft toen de financiële markten bestudeerd. Hij kwam er bijvoorbeeld achter dat wanneer je een hypotheek neemt op je huis, het geld uit lucht wordt gecreëerd.
150 miljard is minder dan het lijkt, ergens rond de 1,5% van het BNP van de EU. Niet fijn om kwijt te raken, maar het is te overzien.quote:Op zondag 9 mei 2010 19:56 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt hetzelfde met die "bailout"; het geld wordt uit het niets gecreëerd en in Griekenland gepompt. De grap is dat wij als EU die 150 miljard + rente dienen terug te betalen aan de centrale banken..
Als Spanje en Ierland volgen loopt het al snel op naar een half biljoen, volgens Reuters.quote:Op zondag 9 mei 2010 20:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
150 miljard is minder dan het lijkt, ergens rond de 1,5% van het BNP van de EU. Niet fijn om kwijt te raken, maar het is te overzien.
..plus dat oneindig geld bijdrukken niet mag gebeuren als je het niet compenseert met de nodige energie die daaraan vast zit..en we zitten gewoon al op een piek..dit versnelt het hele proces weerquote:Op zondag 9 mei 2010 19:56 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt hetzelfde met die "bailout"; het geld wordt uit het niets gecreëerd en in Griekenland gepompt. De grap is dat wij als EU die 150 miljard + rente dienen terug te betalen aan de centrale banken..
Het is beter dat je ze nu realistisch aankijkt, dan wanneer je in de shit zit.quote:Op zondag 9 mei 2010 19:55 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Hoe deeper the shit , hoe meer de bodem nabij is, en andersom is dat ook zo uiteraard
nouja, de dollar is nog niet gevallen.. het zal met de euro ook wel loslopenquote:Op zondag 9 mei 2010 20:45 schreef aarsschimmel het volgende:
Doemdenkers (of realisten dan) hebben we genoeg, maar zijn er nou ook nog mensen met kennis die relatief positief zijn (behalve SeLang)?
Helaas wel ja. Wederom wil ik geen doomdenker zijn, maar als dat ervoor zorgt dat ik mezelf en mijn omgeving tegen de tijd dat het flink fout gaat schokbestendig genoeg heb gemaakt, is dat het gewoon het enige wat telt. Als mensen met "kennis" relatief positief blijven, en het gaat fout...oei.dan heb je daar geen balhaar aan.quote:Op zondag 9 mei 2010 20:45 schreef aarsschimmel het volgende:
Doemdenkers (of realisten dan) hebben we genoeg, maar zijn er nou ook nog mensen met kennis die relatief positief zijn (behalve SeLang)?
Zolang Nederlandse pensioenfondsen nog geld hebben om in Euro obligaties te steken, ze zullen wel wat vastgoed moeten verkopen dan.quote:Op zondag 9 mei 2010 21:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
nouja, de dollar is nog niet gevallen.. het zal met de euro ook wel loslopen.
Irish National Treasury Management Agency: "we have enough cash to keep the lights on until the autumn, but what happens if things don't improve between now and then?"quote:Op zondag 9 mei 2010 20:02 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Als Spanje en Ierland volgen loopt het al snel op naar een half biljoen, volgens Reuters.
Dit.quote:Op zondag 9 mei 2010 22:52 schreef twoarmedman het volgende:
Omdat banken/landen extreme leningen hebben uitstaan bij Griekenland die ze vervolgens niet meer terugkrijgen?
Ja maar dat is het nou juist. Hoe moet je je hier op voor bereiden. Ik vind het moeilijk je hier iets bij voor te stellen als het echt gebeurt. Ik weet niet echt wat ik nou bijvoorbeeld met mijn euro's moet doen, behalve dan in goud wat ik ook niets vind. Aandelen? Daar staat nog wat tegenover ipv geld. Zaadjes kopen? Zijn deze zaadjes goed? http://www.dutch-headshop(...)817a48c457f77c6eb61c Bank of obligaties maakt ook niet heel erg veel uit vind ik.quote:Op zondag 9 mei 2010 21:18 schreef todaviamoonbathing het volgende:
[..]
Helaas wel ja. Wederom wil ik geen doomdenker zijn, maar als dat ervoor zorgt dat ik mezelf en mijn omgeving tegen de tijd dat het flink fout gaat schokbestendig genoeg heb gemaakt, is dat het gewoon het enige wat telt. Als mensen met "kennis" relatief positief blijven, en het gaat fout...oei.dan heb je daar geen balhaar aan.
Als...als..als..maar maandenlang zoeken naar betrouwbare info en harde cijfers, realistische scenario`s, interviews, en gesprekken die vervolgens ook uitkomen, is voor mij genoeg om me voor te bereiden. Doe je dat niet, dan is dat jouw keuze. Eentje die je heel goed gaat onthouden denk ik.
Maar dit terugbetalen gaat vaak over erg lange termijn. Wat betekent dat in het geval dat Griekenland niet in de problemen zou zitten de landen/banken alsnog niet over het geld zouden kunnen beschikken. Ze verliezen alleen de garantie dat ze over X tijd X bedrag aan geld ontvangen, hoe kan het nou dat ze als ze het geld verliezen, dat ze toch al niet hebben in korte termijn failliet zouden gaan. Over lange termijn kan ik begrijpen gezien ze dan zelf mogelijk hun schulden ook niet kunnen afbetalen wat een domino effect teweeg brengt.quote:Op zondag 9 mei 2010 22:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit.
Misschien is jouw spaargeld wel pleite
aanrader voor jou: kijk money as debt alle delen op youtubequote:Op zondag 9 mei 2010 22:52 schreef twoarmedman het volgende:
Ik ben economisch blijkbaar niet competent genoeg dit vraagstuk te begrijpen. Waarom lopen andere landen/banken het risico onderuit te gaan indien Griekenland failliet raakt? Omdat banken/landen extreme leningen hebben uitstaan bij Griekenland die ze vervolgens niet meer terugkrijgen? Omdat de koers van de euro dan keldert? (vraag naar de euro zal toch niet veel minder worden?)
Jij gelooft toch niet alles wat ze daar vertellen hè?quote:Op zondag 9 mei 2010 23:16 schreef Mertofzo het volgende:
[..]
aanrader voor jou: kijk money as debt alle delen op youtube
Normaal gesproken gaat nu de rente omhoog, zodat er meer liquiditeiten binnen komen, echter de ECB wil de rente niet verhogen, omdat er meer geleend moet wordenquote:Op zondag 9 mei 2010 23:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij gelooft toch niet alles wat ze daar vertellen hè?
Meteen nadat ze het principe van inflatie hebben uitgelegd, doen ze verder doodleuk alsof inflatie niet bestaat en bouwen daarop hun hele doemscenario op, dat door rente an sich een systeemcrash is voorgeprogrammeerd.
Pakweg de eerste helft is leuk als uitleg van het fractional reserve stelsel, maar ook niet meer dan dat.
Met name die garantie lijkt me een voorwaarde voor succes en het ontbreken ervan voor aanhoudende onrust.quote:Garanties van de lidstaten op Europese leningen komen er niet. Duitsland blokt die optie af.
-0.5%, zegt niet veel, lijkt me?quote:Op maandag 10 mei 2010 00:45 schreef HiZ het volgende:
shock and awe anyone? 0:49 ¤1 = $ 1,2891
Die shorters gaan zo te zien allemaal hardstikke deaud. De EU heeft zowat een biljoen dollar in stelling gebracht. Daar kun je zo'n beetje alle banken ter wereld voor kopen en dan hou je nog geld over voor een dinertje bij de Griek.quote:"This is Shock and Awe, Part II and in 3-D," Marco Annunziata, chief economist at UniCredit Group in London, said in an e-mailed note. "This truly is overwhelming force, and should be more than sufficient to stabilize markets in the near term, prevent panic and contain the risk of contagion."
Under the loan package, euro-area governments pledged 440 billion euros in loans or guarantees, with 60 billion euros more in loans from the EU's budget and as much as 250 billion euros from the International Monetary Fund.
In a step that skirts EU rules barring direct central bank lending to governments, the Frankfurt-based ECB said it will conduct "interventions" to ensure "depth and liquidity" in markets. The purchases will be sterilized, meaning they won't increase the overall money supply in the financial system.
The central bank also reactivated unlimited fixed- rate offerings of three month loans, a key tool in the ECB's efforts to fight the credit crisis. It will also reactivate dollar swaps with the Federal Reserve.
Gaat niet om geld, gaat om vertrouwen.quote:Op maandag 10 mei 2010 05:13 schreef dvr het volgende:
[..]
Die shorters gaan zo te zien allemaal hardstikke deaud. De EU heeft zowat een biljoen dollar in stelling gebracht. Daar kun je zo'n beetje alle banken ter wereld voor kopen en dan hou je nog geld over voor een dinertje bij de Griek.
Nog wel even zien hoe ze dat geld dan weer denken te steriliseren.
Who's next? Ik gok op de UK. Thuishaven van de financiële elite en moederland van het huidige geldkredietstelsel, maar cynisme is de markten niet vreemd.
Die gozer neemt het allemaal wel heel serieus.quote:Op zondag 9 mei 2010 19:46 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Mensen bekend met Collapsenet?
http://www.youtube.com/user/collapsenet#p/a/u/1/WLl89jZmINs
Mensen die weten waar ze over praten. De vraag is wederom niet óf het totaal fout gaat, maar wanneer, puntje puntje.
Mensen die bekend zijn met Collapse of het boek ervan weten dat deze mensen weten waar ze over praten.
Better safe than sorry.quote:Op maandag 10 mei 2010 06:25 schreef copilco het volgende:
[..]
Die gozer neemt het allemaal wel heel serieus.
Heeft zijn roeiboot en voedselpakketten al klaar liggen
Tenminste nog iets positiefs aan 't planquote:Mocht er meer nodig zijn, dan kan door een nog op te richten EU-orgaan nog eens 440 miljard worden geleend op de kapitaalmarkt, met garanties van de zestien eurolanden. De beslissing daarover vindt plaats bij unanimiteit. Elk land kan die dus blokkeren. Een eerder voorstel, waarbij het initiatief bij de Europese Commissie lag, werd op aandrang van Nederland en Duitsland van tafel gehaald.
quote:Op maandag 10 mei 2010 07:46 schreef luckyb1rd het volgende:
Ik zie steeds verschillende bedragen 700, 720, 750 miljard wat is nou? Bovendien is het belachelijk veel geld natuurlijk maar is het uiteindelijk nog steeds een doekje voor het bloeden als je ziet wat de schuldbalansen zijn van PIIGS landen..
---quote:The money would be available to rescue euro-zone economies that get into financial troubles. The plan would consist of ¤440 billion of loans from euro-zone governments, ¤60 billion from an EU emergency fund, and ¤250 billion from the International Monetary Fund.
Verdragen worden opnieuw geinterpreteerd zodat ze geld kunnen geven, lekker voor het vertrouwen en moral hazard. Wat er afgesproken is is niets waard wat we ook al enkele jaren geleden zagen met oa Stability & Growth.quote:The EU treaties contain a so-called no-bailout clause, which forbids the bloc or any member to "be liable for or assume the commitments of" another EU country. The treaties bar the European Central Bank from lending to countries or buying their debt directly. To get around these obstacles, European officials appear to be relying on vaguer parts of the treaties, or on novel interpretations.
Off-balance sheet.quote:The ¤440 billion pledged by euro-zone governments isn't immediately available cash in hand. Instead, a specially created off-balance-sheet entity will borrow the money, as needed, and then lend it out to the country or countries in trouble. The special entity's borrowings will be guaranteed by euro-zone countries—excluding the country asking for aid. This construction helps skirt the EU treaties' prohibition on one state's assuming the debt of another.
(Alle quotes uit de WSJ van vandaag. Qua nieuws is deze krant overigens niet conservatief, alleen de editorials, die daar compleet los van staan.)quote:With Sunday's package, the EU is signaling that even small members of the euro zone are too big to fail. The measures discussed in Brussels make clear how far the crisis is stretching the founding principles of the common currency. Those principles emphasize that each euro-zone country is committed to managing its own fiscal affairs
Hehe, jij niet alleen. Overigens doen ze ook als ze niet willen meebetalen nog altijd mee voor ¤15 miljard.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:38 schreef capricia het volgende:
Engeland wenst niet mee te doen aan het noodfonds.
Op tv hoorde ik zo'n Britse afgevaardigde dat zeggen.
Toen dacht ik: Die ga ik onthouden.
Via hun bijdrage aan het IMF?quote:Op maandag 10 mei 2010 09:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hehe, jij niet alleen. Overigens doen ze ook als ze niet willen meebetalen nog altijd mee voor ¤15 miljard.
We zullen wel zien wat er gaat gebeuren met de Britse pond over een aantal maandenquote:Op maandag 10 mei 2010 09:38 schreef capricia het volgende:
Engeland wenst niet mee te doen aan het noodfonds.
Op tv hoorde ik zo'n Britse afgevaardigde dat zeggen.
Toen dacht ik: Die ga ik onthouden.
.quote:Op maandag 10 mei 2010 06:25 schreef copilco het volgende:
[..]
Die gozer neemt het allemaal wel heel serieus.
Heeft zijn roeiboot en voedselpakketten al klaar liggen
Da's een goede. Weet iemand of hier een voorziening voor is getroffen in de 110B bail-out?quote:Op maandag 10 mei 2010 10:22 schreef Q. het volgende:
Met al die rellen in Griekenland zie ik een coup nog wel plaatsvinden daar. En wat gaat er dan gebeuren met de beloofde hervormingen/bezuinigingen daar? Heeft iemand daar rekening mee gehouden?
Voorzieningen hebben weinig waarde, alles word ad hoc besloten.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:32 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Da's een goede. Weet iemand of hier een voorziening voor is getroffen in de 110B bail-out?
quote:Op maandag 10 mei 2010 10:33 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Voorzieningen hebben weinig waarde, alles word ad hoc besloten.
Ratings uitgegeven door de overheid.quote:Plans for a European credit-rating authority are already under consideration at the European Commission, the bloc’s Brussels-based executive agency. It also is investigating whether ratings companies such as Standard & Poor’s wield too much power over investors’ perceptions of governments.
Toen ik van het proefballonnetje hoorde op Buitenhof, dacht ik meteen: Een ratingagency met politieke belangen, dat lijkt me niet echt wenselijk.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:39 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Ratings uitgegeven door de overheid.En dan vertrouwt men de normale agencies niet.
Het model van issuer-based ratings heeft problemen, maar ze zijn vooral het haasje omdat de opinie van de agencies toch wel waardevol wordt geacht. Dat spreekt voor ze. Wat btw ook een rol speelt is dat veel indices alleen maar BBB- en hoger mogen hebben waardoor ze Griekse schulden hebben moeten verkopen waardoor de rente verder steeg.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Toen ik van het proefballonnetje hoorde op Buitenhof, dacht ik meteen: Een ratingagency met politieke belangen, dat lijkt me niet echt wenselijk.
Maar toen bedacht ik: Hey, de bestaande agency's hebben ook belangen. Misschien ook wel eens politieke, maar zeker commerciele.
Eigenlijk: geld = vertrouwen. Geld is een 'papieren belofte' die mij een afgemeten hoeveelheid dienstverlening van een ander persoon belooft. Onze gehele economie draait op vertrouwen. Meer nog, onze hele samenleving draait op vertrouwen. Zo kan ik er op vertrouwen in dat ik redelijk veilig door mijn straat kan lopen zonder continu beroofd te worden of neergeschoten te worden. Ik heb er vertrouwen in dat ik in een vliegtuig kan stappen die mij veilig naar Amerika brengt. Hierachter zit een gehele vertrouwen-economie om een vliegtuig gebouwd te krijgen, getankt te krijgen, en in de lucht te krijgen. Ik heb er vertrouwen in dat mij het boek wordt geleverd met de post die ik eerder had besteld op internet. Met vertrouwen hebben we een 'redelijk' ontwikkelde beschaving zoals het nu is, en geen totale anarchie en chaos.quote:
Statistieken van de overheid zijn anders redelijk betrouwbaar.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:39 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Ratings uitgegeven door de overheid.En dan vertrouwt men de normale agencies niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |