Niet erg relevant, want die producten zijn in je tuin slechts twee weken eetbaar, en net op dat moment zijn ze in de winkel ook geen klap waardquote:Op zondag 9 mei 2010 04:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ben mij uit hobbymatige interesse toe gaan leggen op het telen van diverse gewassen (diverse soorten pepers, tomaten en basilicum), die kennis heb ik alvast in huis voor als het echt mis gaat (niet dat dat de reden voor die hobby, dat komt gewoon omdat het telen van eigen groente leuk is om te doen.
Uien en aardappelen gaan nogal lastig in de vensterbank hè. Ik heb geen stukje land waar ik een lekker de boer op kan gaan uithangen.quote:Op zondag 9 mei 2010 06:37 schreef Bruno25 het volgende:
Niet erg relevant, want die producten zijn in je tuin slechts twee weken eetbaar, en net op dat moment zijn ze in de winkel ook geen klap waard
Je zou voor aardappelen en uien toch afhankelijk zijn van boeren die gekoelde bewaarruimtes hebben, van tomaten en aubergines van boeren met kassen of van import , dus moet je die 50 weken per jaar gewoon duur kopen.
Ik heb hierover al eerder wat gevraagd aan SeLang hier: Goud #4. Dus eigenlijk de enige reden om je geld weg te halen bij een bank is dat je er misschien ooit een tijd niet aan kunt komen door zo'n "bank holiday"?quote:Op zondag 9 mei 2010 10:50 schreef SeLang het volgende:
Het grootste risico dat ik momenteel zie is niet dat ons geld waardeloos zou worden (in tegendeel zelfs) maar dat banken zodanig in de problemen gaan komen dat er een soort van gedeeltelijke "bank holiday" wordt afgekondigd om bankruns te voorkomen. Er komen dan restricties op de hoeveelheid geld die je kunt opnemen om te voorkomen dat iedereen z'n spaarrekening leeghaalt. De overheid kan dan de spaartegoeden blijven garanderen, ook als de banken insolvent zijn (wat volgens mij allang het geval is als je "mark to market" toepast).
Ik zie staatsobligaties van een solide staat (NL of Duitsland) als een veiliger alternatief omdat die niet bij de boedel van de bank horen en dus niet meegaan in een eventueel faillisement. En omdat ze niet bij het kapitaal van de bank horen verwacht ik ook dat ze vrij verhandelbaar blijven in geval van een bank holiday. Daarnaast moet de staat zelf geld lenen en heeft dus belang bij een liquide markt in staatspapier.
Goud beschouw ik als enorm riskant omdat je jezelf dan in het kamp plaatst van "evil speculators" die in tijden van crisis (onterecht) de schuld krijgen en op allerlei manieren zullen worden geplukt. Mocht de goudprijs zodanig stijgen dat het teveel media aandacht krijgt en het vertrouwen in fiat currency ondermijnt, dan kan de overheid op elk moment die stijging eenvoudig de nek omdraaien door een hoge (evt 100%) belasting te heffen op capital gains op goud (feitelijk een confiscatie zoals in 1933 gebeurde) of goud van de centrale bank te gebruiken om de prijs omlaag te drukken.
Zeker niet de enige reden, maar ik acht de kans op een bank holiday vele malen groter dan het laten instorten van systeembanken en het daarbij behorende "spaargeld=pleite".quote:Op zondag 9 mei 2010 11:33 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Ik heb hierover al eerder wat gevraagd aan SeLang hier: Goud #4. Dus eigenlijk de enige reden om je geld weg te halen bij een bank is dat je er misschien ooit een tijd niet aan kunt komen door zo'n "bank holiday"?
Natuurlijk zegt Middelkoop dat je goud moet kopen. Hij heeft één van de grootste goudwinkels in NL.quote:Op zondag 9 mei 2010 12:02 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Middelkoop
Dat is waar maar je moet oorzaak en gevolg niet omdraaien. Middelkoop zat in de vastgoed en heeft toen de financiële markten bestudeerd. Hij kwam er bijvoorbeeld achter dat wanneer je een hypotheek neemt op je huis, het geld uit lucht wordt gecreëerd.quote:Op zondag 9 mei 2010 12:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Natuurlijk zegt Middelkoop dat je goud moet kopen. Hij heeft één van de grootste goudwinkels in NL.
Dat komt omdat overheden een blijvende zekere vorm van inkomsten kunnen genereren, zoals belastingen, boetes, BTW etc etc etc. Politici willen gekozen worden dus geven ze geld uit, veel geld. Bijvoorbeeld al die lieve straatterroristjes een gratis zeilreisje naar New York geven is niet goedkoop.quote:Op zondag 9 mei 2010 12:32 schreef BraveDribbel het volgende:
Wat ik mij al tijden afvraag: waarom kunnen landen voortdurend een tekort behouden? Je ziet weinig landen met een begrotingsoverschot.. dit kan toch niet voor altijd doorgaan?
Is de reden van de voortdurende tekorten volledig vanwege politiek? Of zijn er ook andere redenen waarom landen wel constant tekorten kunnen hebben en bedrijven niet?
Heb je al bij Wilders gesoliciteerd?quote:Op zondag 9 mei 2010 12:43 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat komt omdat overheden een blijvende zekere vorm van inkomsten kunnen genereren, zoals belastingen, boetes, BTW etc etc etc. Politici willen gekozen worden dus geven ze geld uit, veel geld. Bijvoorbeeld al die lieve straatterroristjes een gratis zeilreisje naar New York geven is niet goedkoop.
Bedrijven gaan failliet omdat ze deze gegarandeerde inkomstenstroom niet hebben. Daarom zie je bijv. geen efficiëntie bij de gemeente. Wanneer ze geld tekort komen verhogen ze gewoon de gemeentelijke belastingen of verzinnen ze een nieuwe.
Maar je hebt gelijk dat dit niet voor altijd door kan gaan. De situatie nu in Europa geeft dit ook aan.
Tsja, als je niet met de euro meedoet ga je natuurlijk ook de troep niet opruimen.quote:GB betaalt niet voor redding euro
` Groot-Brittannië is niet bereid mee
te betalen aan een nieuw stabilisatie-
mechanisme voor de euro.Dat heeft de
minister van Financiën Darling gezegd.
Hij deed dat vóór het overleg van EU-
ministers van Financiën in Brussel over
een stabilisatie-mechanisme.
Darling wil wel meedenken over een
oplossing voor de problemen,maar noemt
een stabilisatie-mechanisme een zaak
voor de euro-landen.Dat plan komt er op
neer dat de EU de geldmarkt opgaat voor
landen die daar zelf alleen tegen een
hoge rente kunnen lenen.
Het mechanisme moet vóór morgen klaar
zijn,om rust op de beurzen te brengen.
Alsof Britse banken niet tot over hun nek in de problemen zitten wanneer Griekenland, Spanje en Portugal nat gaan.quote:Op zondag 9 mei 2010 15:28 schreef Arcee het volgende:
[..]
Tsja, als je niet met de euro meedoet ga je natuurlijk ook de troep niet opruimen.
En die hulp hebben ze misschien wel heel snel nodigquote:Op zondag 9 mei 2010 15:58 schreef Jalu het volgende:
Lijkt me wel een duidelijk signaal, en het moge duidelijk zijn: als de Britten in de problemen komen hoeven ze niet meer op hulp uit de eurozone te rekenen.
Ga je nou elke maand op vakantie of zie ik dat verkeerd?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maakt weinig uit zolang je uitgaven in euro zijn. Pas als de munt zo zwak wordt dat het inflatie veroorzaakt heb je een probleem, maar dat is voorlopig niet aan de orde.
Ik heb zelf in 3 jaar tijd de £ van 1,50 naar 1,10 zien zakken maar er is niet/ nauwelijks prijsstijging, dankzij de crisis die deflatoir is (en voorlopig blijft, is mijn inschatting). Hoewel er officieel (lage) inflatie is zijn mijn kosten zelfs iets lager dan 2 jaar geleden omdat er vanwege de crisis veel meer wordt gestunt met prijzen. De locale super is daardoor per saldo gewoon goedkoper geworden. Zie bijvoorbeeld het "eten" gedeelte in mijn kostenplaatje
[ afbeelding ]
Dat weten zij ook wel maar zij weten ook dat de eurolanden die landen wel redden ongeacht of de UK meedoet of niet. Het is voor de UK een stuk goedkoper wanneer dit gebeurt als de UK niet meedoet.quote:Op zondag 9 mei 2010 16:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Alsof Britse banken niet tot over hun nek in de problemen zitten wanneer Griekenland, Spanje en Portugal nat gaan.
Is het niet zo dat dit besluit met meerderheid van stemmen gaat (niet unanimiteit), de eurozone landen een meerderheid hebben en de Britten dus gewoon moeten betalen, of ze nu willen of niet? Misschien heb ik het fout maar ik dacht dat ergens te hebben gelezen.quote:Op zondag 9 mei 2010 15:28 schreef Arcee het volgende:
[..]
Tsja, als je niet met de euro meedoet ga je natuurlijk ook de troep niet opruimen.
~5 maanden per jaar, uitgespreid over het jaarquote:Op zondag 9 mei 2010 16:06 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ga je nou elke maand op vakantie of zie ik dat verkeerd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |