quote:'Hulp aan Griekenland kan flink oplopen'
De hulp die Griekenland nodig heeft van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) om zich te ontdoen van de enorme schuldenlast bedraagt in de komende drie jaar 135 miljard euro. Dat heeft de Duitse minister van Economische Zaken, Rainer Brüderle woensdag gezegd. Hij zei tegen het Duitse persbureau DPA niet te kunnen uitsluiten dat dit bedrag nog hoger zal uitvallen.
Dominique Strauss-Kahn, de topman van het IMF, weigerde woensdag na een onderhoud met Duitse parlementsleden in te gaan op bedragen. Wel zei hij dat snel een besluit nodig is over hulp aan Griekenland. De leiders van de eurolanden, de EU-lidstaten die de euro hanteren als munt, komen op 10 mei bijeen om de knoop door te hakken.
De eurolanden zijn bereid het noodlijdende Griekenland 30 miljard te lenen tegen een rente van ongeveer 5 procent, en het IMF wil daar 15 miljard bij doen.
Voorzitter Jose Manuel Barroso van de Europese Commissie zei woensdag dat de leden van de Europese Unie en de Europese Centrale Bank vastberaden zijn om de stabiliteit van de euro te waarborgen. Hij voegde eraan toe dat een herstructurering van de schuldenlast van Griekenland niet aan de orde is.
Griekenland heeft de grootste moeite met de voorwaarden die de Europese Unie en het IMF stellen aan de financiële hulp. Volgens de Griekse minister Andreas Loverdos van Arbeid kan zijn land niet akkoord gaan met de voorgestelde bezuinigingen en het snijden in de lonen.
Het ministerie van Financiën in Den Haag zei woensdag de besprekingen af te wachten die nu met de Grieken worden gevoerd. Volgens een woordvoerder is eerder afgesproken dat de eurolanden het eerste jaar voor maximaal 30 miljard aan hulp bieden. Uit de onderhandelingen moet blijken of en hoeveel er verder nodig is. De Tweede Kamer is dinsdag telefonisch bijgepraat over de kwestie. Dat gebeurt volgende week donderdag weer in een besloten overleg; een dag later staat een openbaar debat gepland.
Gouden tijden voor rating agencies, dit.quote:Op woensdag 28 april 2010 19:41 schreef WammesWaggel het volgende:
NOW SPAIN DOWNGRADED
http://finance.yahoo.com/news/Spain-debt-downgraded-by-apf-1816859080.html?x=0&.v=27
Er is nu een domino effect in gang gezet. Kredietcrisis versie 2.0.. en de fed? die gaat de rente weer verlagen binnenkort naar 0%quote:Op woensdag 28 april 2010 19:44 schreef Q. het volgende:
[..]
Gouden tijden voor rating agencies, dit.. Ik heb echt zoooo'n Lehman-gevoel. Beetje hetzelfde gevoel wat ik had toen ik in september/oktober 2008 bij Fortis werkte.
.
2.0, nu nog beter, erger en dieper. Stuk sneller dan ik had verwacht trouwens, dacht dat we het nog wel een paar jaar vol zouden kunnen houden...quote:Op woensdag 28 april 2010 19:46 schreef BattleCow het volgende:
[..]
Er is nu een domino effect in gang gezet. Kredietcrisis versie 2.0.. en de fed? die gaat de rente weer verlagen binnenkort naar 0%
Soms is het wel weer goed om terug te gaan naar een 'basis'. Dan waarderen mensen over tig jaar weer wat ze hebben. Verder vind ik het absoluut niet leuk, ik vind het alleen bijzonder dat ik een mogelijke ineenstorting mee mag makenquote:Op woensdag 28 april 2010 19:50 schreef HiZ het volgende:
Opvallend hoeveel mensen deze crisis leuk vinden. Want als die Griekse ellende echt explodeert, dan gaat iedereen in Europa zwaar bloeden. Niemand uitgezonderd. Een Grieks failliet gaat betaald worden door de schuldeisers, en die schuldeisers dat zijn wij. Niet zij zijn hun geld straks kwijt maar wij. En dan als kers op de taart zitten we ook nog met een totale financiele chaos in Europa als de euro dat niet zou overleven. De ellende die dat over ons zou afroepen, daar wil ik niet eens over denken.
Ik snap idd ook niet dat mensen hier om lachen. Bij Lehman (blijf het een mooie vergelijking vinden) betaalde het (mis-)management destijds ook niet maar Het Volk.quote:Op woensdag 28 april 2010 19:50 schreef HiZ het volgende:
Opvallend hoeveel mensen deze crisis leuk vinden. Want als die Griekse ellende echt explodeert, dan gaat iedereen in Europa zwaar bloeden. Niemand uitgezonderd. Een Grieks failliet gaat betaald worden door de schuldeisers, en die schuldeisers dat zijn wij. Niet zij zijn hun geld straks kwijt maar wij. En dan als kers op de taart zitten we ook nog met een totale financiele chaos in Europa als de euro dat niet zou overleven. De ellende die dat over ons zou afroepen, daar wil ik niet eens over denken.
stijgende rente ligt voor de eurozone in het verschietquote:Op woensdag 28 april 2010 19:12 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat dit zeer slecht gaat uitpakken. Ook voor ons.
Ook opvallend hoeveel mensen dit totaal niet boeit. Ik praat er wel eens over met vrienden (economie studentenquote:Op woensdag 28 april 2010 19:50 schreef HiZ het volgende:
De meeste mensen vallen onder de categorie 'Henk en anita die van 9 tot 5 werken, koken, vreten, en dan naar popstars gaan kijken". Inhoudelijke discussies voeren naast voetbal, formule 1 en uitgaan kennen ze nietquote:Op woensdag 28 april 2010 20:00 schreef aarsschimmel het volgende:
Kredietcrisis 2.0 deluxe edition.
[..]
Ook opvallend hoeveel mensen dit totaal niet boeit. Ik praat er wel eens over met vrienden (economie studentenen het enige wat ik terugkrijg is een schaapachtige blik. Het boeit ze geen flikker. Ze vinden het wel grappig. Ze willen niet eens 1 artikeltje lezen om te zien wat dit in kan (gaat) houden.
En ze gaan zometeen wel massaal de straat op om te protesteren tegen de belastingverhogingen en het knippen in zinloze subsidies terwijl ze geen idee hebben waarom er bezuinigd moet worden. De gemiddelde mens is dom. Heel dom. Eng dom zelfs.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:00 schreef aarsschimmel het volgende:
Ook opvallend hoeveel mensen dit totaal niet boeit. Ik praat er wel eens over met vrienden (economie studenten) en het enige wat ik terugkrijg is een schaapachtige blik. Het boeit ze geen flikker. Ze vinden het wel grappig. Ze willen niet eens 1 artikeltje lezen om te zien wat dit in kan (gaat) houden.
Van die idioten die gaan staken voor een hoger loon in een situatie waar de inflatie steeds lager wordt en waar ook wij in Nederland ons gigantisch in de schulden hebben moeten steken in de eerste helft van de financiele crisis.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:03 schreef Q. het volgende:
[..]
En ze gaan zometeen wel massaal de straat op om te protesteren tegen de belastingverhogingen en het knippen in zinloze subsidies terwijl ze geen idee hebben waarom er bezuinigd moet worden. De gemiddelde mens is dom. Heel dom. Eng dom zelfs.
het is Henk en Ingrid en Jonny en Anitaquote:Op woensdag 28 april 2010 20:01 schreef BattleCow het volgende:
[..]
De meeste mensen vallen onder de categorie 'Henk en anita die van 9 tot 5 werken, koken, vreten, en dan naar popstars gaan kijken". Inhoudelijke discussies voeren naast voetbal, formule 1 en uitgaan kennen ze niet
Ik zag vamiddag een filmpje over demonstraties in griekenland.. een demonstrant zei : "We moeten meer belastingen betalen, loon inleveren, en subsidies etc worden verminderd zonder dat we te horen krijgen waar het heengaat!" .. Aldus de gemiddelde sjaak in griekelandquote:Op woensdag 28 april 2010 20:03 schreef Q. het volgende:
[..]
En ze gaan zometeen wel massaal de straat op om te protesteren tegen de belastingverhogingen en het knippen in zinloze subsidies terwijl ze geen idee hebben waarom er bezuinigd moet worden. De gemiddelde mens is dom. Heel dom. Eng dom zelfs.
Ik krijg daar een wilders gevoel bijquote:Op woensdag 28 april 2010 20:04 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
het is Henk en Ingrid en Jonny en Anita
ken uw klassiekers
De meerderheid van een land (dus ook Griekenland) bestaat uit mensen die te dom zijn om te beseffen in welke situatie hun land zich bevindt. Dat is toch best heel triest en beangstigend.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:05 schreef BattleCow het volgende:
[..]
Ik zag vamiddag een filmpje over demonstraties in griekenland.. een demonstrant zei : "We moeten meer belastingen betalen, loon inleveren, en subsidies etc worden verminderd zonder dat we te horen krijgen waar het heengaat!" .. Aldus de gemiddelde sjaak in griekeland
Hm, dat is wel vreemd. Dit is economische geschiedenis van jewelste in the making. Je zou verwachten dat dit nou juist wel economie-studenten enorm boeit (ook al is het een slechte ontwikkeling). Waarom studeren ze het anders?quote:Op woensdag 28 april 2010 20:00 schreef aarsschimmel het volgende:
Kredietcrisis 2.0 deluxe edition.
[..]
Ook opvallend hoeveel mensen dit totaal niet boeit. Ik praat er wel eens over met vrienden (economie studenten) en het enige wat ik terugkrijg is een schaapachtige blik. Het boeit ze geen flikker. Ze vinden het wel grappig. Ze willen niet eens 1 artikeltje lezen om te zien wat dit in kan (gaat) houden.
Ik vind het eerder beangstigend hoe verheven jij je voelt boven anderen. Ik krijg daar nare associaties bij. Mensen die wel even gaan beslissen hoe een ander zijn leven gaat indelen, want zelf zijn ze daar te dom voor.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:09 schreef Q. het volgende:
[..]
De meerderheid van een land (dus ook Griekenland) bestaat uit mensen die te dom zijn om te beseffen in welke situatie hun land zich bevindt. Dat is toch best heel triest en beangstigend.
Ze hebben waarschijnlijk hetzelfde gevoel als 't grote eiland in het verre westen.. "This is america! we are indestructible!"quote:Op woensdag 28 april 2010 20:15 schreef aarsschimmel het volgende:
Het meest erge in mijn verhaal is nog dat het nog om mensen gaat die bezig zijn met een academische opleiding. Natuurlijk zijn er ook wel mensen die ik ken die het wat boeit, maar er zijn er maar weinig die het echt actief volgen.
Nee, ze zijn daar gewoon te dom voor. Als het aan Het Volk ligt gaat Griekenland gewoon door op de oude (veel te grote) voet met desastreuse gevolgen voor Griekenland, Europa en het hele globale financiële systeem. Dus ja, de Griekse Jan met de pet is te dom om mee te mogen denken over de toekomst van zijn land want het overstijgt zijn land. En de belangen zijn te groot. Als het alleen over Griekenland zou gaan had ik gezegd: "Prima, ze komen zichzelf wel tegen" maar de belangen zijn hier gewoon te groot. Hell, van mij mag Duitsland Griekenland binnenvallen met het leger als dat zorgt dat er daar economische hervormingen doorkomen. Het doel heiligt alle middelen in dit geval. Dat zorgt voor betere fiscale discipline dan loze dreigementen die Jan Pet weer kan overrulen door zn regering omver te gooien.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:15 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Ik vind het eerder beangstigend hoe verheven jij je voelt boven anderen. Ik krijg daar nare associaties bij. Mensen die wel even gaan beslissen hoe een ander zijn leven gaat indelen, want zelf zijn ze daar te dom voor.
Waarom zouden ze daar interesse voor moeten hebben? Het is echt niet alsof ze er invloed op hebben.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:09 schreef Q. het volgende:
[..]
De meerderheid van een land (dus ook Griekenland) bestaat uit mensen die te dom zijn om te beseffen in welke situatie hun land zich bevindt. Dat is toch best heel triest en beangstigend.
Ja joh we gaan Griekenland aanvallen omdat ze te dom zijn. En als we het land bezet hebben sturen we ze allemaal naar een heropvoedingskamp, waar we ze de Q. doctrine bijbrengen.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:19 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee, ze zijn daar gewoon te dom voor. Als het aan Het Volk ligt gaat Griekenland gewoon door op de oude (veel te grote) voet met desastreuse gevolgen voor Griekenland, Europa en het hele globale financiële systeem. Dus ja, de Griekse Jan met de pet is te dom om mee te mogen denken over de toekomst van zijn land want het overstijgt zijn land. En de belangen zijn te groot. Als het alleen over Griekenland zou gaan had ik gezegd: "Prima, ze komen zichzelf wel tegen" maar de belangen zijn hier gewoon te groot. Hell, van mij mag Duitsland Griekenland binnenvallen met het leger als dat zorgt dat er daar economische hervormingen doorkomen. Het doel heiligt alle middelen in dit geval. Dat zorgt voor betere fiscale discipline dan loze dreigementen die Jan Pet weer kan overrulen door zn regering omver te gooien.
Zo interessant is het anders niet. Ben zelf ook student economie en het leeft ook niet heel erg. Het wordt meer als optie gezien om goed geld aan te verdienen. En die opties zijn er voldoende.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:10 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Hm, dat is wel vreemd. Dit is economische geschiedenis van jewelste in the making. Je zou verwachten dat dit nou juist wel economie-studenten enorm boeit (ook al is het een slechte ontwikkeling). Waarom studeren ze het anders?
Waarom hebben ze dan zo'n wanbeleid gevoert afgelopen jaren? De EU is lafjes geweest qua controle al die jaren door en Griekenland ging lekker door met hun kop in het zand steken.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:27 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Volgens mij begrijpen de meeste Grieken echt wel dat er wat moet veranderen en dat dat pijn zal doen, het is alleen niet leuk voor ze en daarom zitten ze te klagen.
Omdat ze nu veranderingen tegen zitten te houden die bitter hard nodig zijn voor het overleven van de Eurozone.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:27 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
De meesten leven gewoon hun leven, waarom is dat triest of beangstigend?
In het geval van een default wel. Dan kan je geen geld meer lenen om pensioenen van te betalen. Ze zullen geforceerd een balanced budget hebben. Ze kunnen dan niet meer uitgeven dan er binnenkomt.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:29 schreef sitting_elfling het volgende:
En een pensioen regel van midden 50 naar 65 krijg je er echt niet zo maar door hoor
Zeker, maar er zijn ook niet veel mensen die in dit topic posten die enige invloed kunnen uitoefenen, dus wat dat betreft moet je het ook niet overdrijven. Gewoon rustig afwachten en hopen op een ''goede'' afloop.quote:Op woensdag 28 april 2010 19:50 schreef HiZ het volgende:
Er zijn weinig mensen die een cadeautje afwijzen als het ze aangeboden wordt, ook al weten ze dat ze er later spijt van kunnen krijgen. Je kunt het de Griekse werknemer niet verwijten dat hij op zijn 56ste met pensioen gegaan is, als hem dat aangeboden werd.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom hebben ze dan zo'n wanbeleid gevoerd afgelopen jaren? De EU is lafjes geweest qua controle al die jaren door en Griekenland ging lekker door met hun kop in het zand steken.
En een pensioen regel van midden 50 naar 65 krijg je er echt niet zo maar door hoor
Wanbeleid is nogal relatief vind ik; ze hebben immers zeer goed voor hun zelf gezorgdquote:Op woensdag 28 april 2010 20:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom hebben ze dan zo'n wanbeleid gevoert afgelopen jaren? De EU is lafjes geweest qua controle al die jaren door en Griekenland ging lekker door met hun kop in het zand steken.
Vind ik erg makkelijk om te zeggen. Zeker wel al de hele wereld overgevlogen, elke maand nieuwe kleren, genoeg biergeld, goed betaald krijgen voor lullig werk waar je elders nog niet eens de helft ervoor krijgt, etc. Ik weet niet of dit precies voor jou het geval is, maar zeker wel voor velen die dit geen reet boeit. Ik vind de welvaart in Nederland toch wel erg fijn.quote:Zo interessant is het anders niet.
Ja maar er aan vasthouden is wel een beetje dom nu. Natuurlijk dit heb je overal, ook in Nederland, maar in Griekenland is het gewoon te erg. Nu zo gaan staken dat het halve land plat ligt... In zo'n situatie in Nederland zou dat niet gebeuren. Ik denk toch dat men het wel inziet dat het de situatie niks verbetert, zelfs verslechtert. Daar ben ik van overtuigd.quote:Er zijn weinig mensen die een cadeautje afwijzen als het ze aangeboden wordt, ook al weten ze dat ze er later spijt van kunnen krijgen
Ook als je 30% loonsverlaging krijgt en de kosten fors stijgen??quote:
Klopt! De welvaart in Nederland is ook wel erg fijn maar daar hebben we de zaken toch wel duidelijk beter voor elkaar dan in Griekenland. En mijn inziens is de welvaart ook stukken beter (ook over de laatste 10 jaar). Ook een stuk beter dan waar ik nu woonquote:Op woensdag 28 april 2010 21:04 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Vind ik erg makkelijk om te zeggen. Zeker wel al de hele wereld overgevlogen, elke maand nieuwe kleren, genoeg biergeld, goed betaald krijgen voor lullig werk waar je elders nog niet eens de helft ervoor krijgt, etc. Ik weet niet of dit precies voor jou het geval is, maar zeker wel voor velen die dit geen reet boeit. Ik vind de welvaart in Nederland toch wel erg fijn.
De reden die je nu noemt is 1 van de hoofdzaken waarom we de kredietcrisis in de 1e plaats hebben gekregen. Lekker kop in het zand steken. Als Griekenland de bakker om de hoek was geweest was hij nu keihard failliet.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:44 schreef Kardash het volgende:
[..]
Wanbeleid is nogal relatief vind ik; ze hebben immers zeer goed voor hun zelf gezorgd. En dat de EU lafjes is geweest, klopt. Iedereen wist wat er aan de hand was. Maar wat moest er anders worden gedaan?
Dat valt wel mee hoor. Misschien in de hoofdmedia zoals in het journaal wordt alleen gerept over Griekenland maar via menig financiele tv zender/radio/praatprogramma's komen spanje/italie en dergelijke ook aan bod.quote:We maken nu wel ophef over dit éne geval nu; maar niemand spreekt over het feit dat Italië al 10 jaar achter de cijfers aan holt.
Devalueren zou een prachtige optie voor Griekenland zijn. De rest van Europa zal er wat minder blij mee zijnquote:Trouwens, voor een agrarische-export industrie zoals Griekenland, zou het devalueren van de euro een welkome ontwikkeling zijn mbt tot haar internationale concurrentie positie... Mja, complotten horen hier zeker niet thuis of wel?
Ik schrik niet snel, maar van dit bedrag schrik ik wel heel erg. Ik dacht dat het om hooguit 30 miljard zou gaan, maar 135 miljard is van een totaal andere orde. Het is zo'n groot bedrag dat er mijns inziens over na moet worden gedacht of het wel verstandig is zoveel geld uit te gaan geven aan dit project. Het kan er toe leiden dat het kruit verschoten is indien de nood echt aan de man komt, en er bijvoorbeeld problemen rijzen in de Midden en Noord-Europese landen.quote:De hulp die Griekenland nodig heeft van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) om zich te ontdoen van de enorme schuldenlast bedraagt in de komende drie jaar 135 miljard euro.
Deze bailout (want dat is het, dat geld is zo gewoon weg) maakt de situatie alleen nog maar erger. Te belachelijk voor woorden.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik schrik niet snel, maar van dit bedrag schrik ik wel heel erg. Ik dacht dat het om hooguit 30 miljard zou gaan, maar 135 miljard is van een totaal andere orde. Het is zo'n groot bedrag dat er mijns inziens over na moet worden gedacht of het wel verstandig is zoveel geld uit te gaan geven aan dit project. Het kan er toe leiden dat het kruit verschoten is indien de nood echt aan de man komt, en er bijvoorbeeld problemen rijzen in de Midden en Noord-Europese landen.
Het hele project van Griekenland moet mijns inziens aan het IMF overgelaten worden, en er moet een plan ontwikkeld worden om Griekenland uit de Euro te kunnen zetten als het mis gaat, en snel ook, want anders gaat het écht mis als het mis gaat. Een ander punt is dat er alvast gesproken moet gaan worden met banken die geld uit hebben staan in de Zuid-Europese landen zodat het mogelijk is op korte termijn tot actie over te gaan mochten de problemen in Zuid-Europa escaleren.
Het is zo'n andere situatie, maar ik denk het toch wel. Als je land aan de afgrond staat, gaan wij toch niet staken.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:15 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Ook als je 30% loonsverlaging krijgt en de kosten fors stijgen??
Ja tuurlijk, maar minister De Jager leest mee met ons en wint hier adviezen inquote:Ik hoop maar dat de politiek de urgentie in ziet om het zwartste scenario óók voor te bereiden.
Tsja, als Griekenland de bakker om de hoek was...quote:Op woensdag 28 april 2010 21:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De reden die je nu noemt is 1 van de hoofdzaken waarom we de kredietcrisis in de 1e plaats hebben gekregen. Lekker kop in het zand steken. Als Griekenland de bakker om de hoek was geweest was hij nu keihard failliet.
Dit is inderdaad een school-voorbeeld voor een zwakke Unie (zoals met de Volkerenbond die niks tegen een land kon ondernemen indien die iets fout deed). Maar nogmaals, [i]bepaalde [/i ]lidstaten (lees: Europese grootmachten) durven 'Brussel' niet een grotere sanctie recht te geven dan ze al heeft.quote:Het stompzinnige van deze kwestie toont de zwakte aan van de EU (geen regulatie) en het falen van het Griekse bestuur. Veel slechtere reclame voor de euro kun je niet krijgen.
Volgens mij wisten een hoop mensen niet over de situatie in Italië tot na die Griekenland gebeuren, dat er in financiele programma's over werd gepraat neem ik maar voor liefquote:Dat valt wel mee hoor. Misschien in de hoofdmedia zoals in het journaal wordt alleen gerept over Griekenland maar via menig financiele tv zender/radio/praatprogramma's komen spanje/italie en dergelijke ook aan bod.
Dat is meteen ook een hoofdprobleem binnen de EU. Veel lidstaten hebben tegenstrijdige belangen. Trouwens, ik heb gehoord dat veel bedrijven in Nederland best blij zijn met een dreigende devaluatie, al wordt er op de beurzen niet voer gesprokenquote:Devalueren zou een prachtige optie voor Griekenland zijn. De rest van Europa zal er wat minder blij mee zijn
Er moet in ieder geval gekeken worden in hoeverre deze steun voor Griekenland er voor zorgt dat de balansen van de banken in Noord/Midden-Europa op orde blijven. Daaruit moet een afweging gemaakt worden of dit werkelijk de beste manier is om in feite deze banken een indirecte (via Griekenland) of direct (Griekenland niet steunen en de banken steunen) bailout te geven. Ik heb geen idee om hoeveel geld het gaat, maar als het Griekse project al 135 mrd gaat kosten, dan kan het best goedkoper zijn Griekenland failliet te laten gaan en de banken direct te redden. Waarbij natuurlijk wel in ogenschouw genomen moet worden dat een Grieks faillissement uitstraalt op Portugal, Italie, Ierland en Spanje.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:28 schreef Q. het volgende:
[..]
Deze bailout (want dat is het, dat geld is zo gewoon weg) maakt de situatie alleen nog maar erger. Te belachelijk voor woorden.
Omdat het geen andere oplossing is anders. Verlies in welvaart, dat is onvermijdelijk. In welke situatie ook.quote:want men staat niet negatief tegenover een default
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20100428_132quote:Ook rating van Spanje verlaagd
BRUSSEL - Het ratingagentschap Standard & Poor’s (S&P) heeft nu ook de kredietrating van Spanje verlaagd, met één stap tot AA. Portugal gaat intussen zijn geplande besparingen sneller doorvoeren.
Die rating komt overeen met de status van onder meer Slovenië. Spanje wordt door S&P dus verwijderd uit de club van Europese topemittenten.
Een gelijkaardige afwaardering van Griekenland en Portugal op dinsdagavond leidde vandaag tot een waar bloedbad op de beurzen. Het is dus uitkijken hoe de markten op dit nieuws zullen reageren.
De downgrade werd kort voor het sluiten van de beurzen bekendgemaakt. In een eerste reactie verloor de Spaanse Ibex 35 index 3,2%. Vooral de Spaanse banken krijgen klappen. Banco Santander verliest 4,2%, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria 4,8 procent.
De 'outlook' van S&P voor Spanje is ook negatief, zodat een verdere ratingverlaging niet uitgesloten is.
S&P zegt in een mededeling dat een verdere ratingverlaging voor Spanje mogelijk is "als de begrotingssituatie verder verslechtert ten opzichte van de huidige vooruitzichten". De vorige ratingverlaging voor Spanje dateert van januari 2009.
Een lagere rating betekent dat Spanje ook meer moet betalen om op de internationale markten geld te lenen. Vandaag was de rente op Spaans staatspapier al tot het hoogste niveau in meer dan een jaar gestegen.
Andere ratingbureau’s, zoals Moody’s en Fitch, houden voorlopig nog een hogere rating voor Spanje aan.
Portugal
In Portugal gaat de socialistische regeringspartij (PS), met de steun van de belangrijkste centrum-rechtse oppositiepartij (PSD), de reeds voorziene besparingsmaatregelen sneller dan voorzien invoeren. Het land probeert zo speculatie tegen te gaan. Maar Portugal blijft wel geteisterd door stakingen tegen die in maart aangekondigde besparingen.
Op een gezamenlijke persconferentie poogde premier José Socrates vertrouwen in de markten te pompen. "Dit is een land dat zijn verplichtingen nakomt, een land dat nooit verzaakt heeft aan zijn internationale kredietwaardigheid." Volgens Socrates wordt Portugal getroffen door een "ongegronde aanval van speculanten".
Begin maart ontvouwde het land reeds het besparingsplan dat het begrotingstekort van 9,4 procent in 2009 tegen 2013 opnieuw onder de door Europa vereiste bovengrens van 3 procent van het bbp moet brengen. Tegen dat plan woedt nu een stakingsgolf.
Het gaat onder meer om maatregelen als hogere belastingen voor inkomens boven de 150.000 euro, een taks op beurswinsten en nieuwe snelwegtaksen. Maar ook de werkloosheidsvergoedingen worden ingedamd. Volgens Socrates gaat het om "sociale rechtvaardigheid": "We willen verzekeren dat niemand werkloos blijft omdat het enkel voordeliger zou zijn dan werken."
Persoonlijk vind ik de crisis 'leuk', omdat het wellicht een keerpunt in de geschiedenis is. Het is mooi om belangrijke gebeurtenissen 'live' mee te maken.quote:Op woensdag 28 april 2010 19:50 schreef HiZ het volgende:
Ik sprak met een Griekse medestudent en volgens hem was dit het fundamentele probleem van Griekenland, belastingontduiking is de normaalste zaak van de wereld en wordt in alle lagen van de bevolking systematisch gedaan. Er is bijna niemand die netjes zijn volledige loon opgeeft voor de jaarlijkse loonopgaaf en hij kende zelf ook een clubeigenaar die nooit belasting had betaald, geen btw, geen onroerend goed belasting enz, een boete kreeg van twee miljoen euro en er na een onderonsje met de belastingcontroleur er met tienduizend euro vanaf kwam.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:30 schreef luckyb1rd het volgende:
Ook leuk gisteren op 1vandaag;
Griekse dokters en advocaten geven hun jaarlijkse inkomen op van 9000 euro en hoeven daarom geen inkomstenbelasting te betalen. Maar wel in de duurste auto rond rijden en de mooiste jachten hebben..
Griekenland is asset rich maar cashflow poor. De uitdaging voor een regering is dus hoe converteer ik de asset base (onroerend en roerend goed, kunst, buitenlandse tegoeden, zwart geld en arbeid) in belastinginkomsten.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:30 schreef luckyb1rd het volgende:
Ook leuk gisteren op 1vandaag;
Griekse dokters en advocaten geven hun jaarlijkse inkomen op van 9000 euro en hoeven daarom geen inkomstenbelasting te betalen. Maar wel in de duurste auto rond rijden en de mooiste jachten hebben..
En in die puinzooi gaan wij dan miljarden 'investeren'.quote:Op donderdag 29 april 2010 10:58 schreef seventhseagulll het volgende:
[..]
Ik sprak met een Griekse medestudent en volgens hem was dit het fundamentele probleem van Griekenland, belastingontduiking is de normaalste zaak van de wereld en wordt in alle lagen van de bevolking systematisch gedaan. Er is bijna niemand die netjes zijn volledige loon opgeeft voor de jaarlijkse loonopgaaf en hij kende zelf ook een clubeigenaar die nooit belasting had betaald, geen btw, geen onroerend goed belasting enz, een boete kreeg van twee miljoen euro en er na een onderonsje met de belastingcontroleur er met tienduizend euro vanaf kwam.
Er was toendertijd behoorlijk wat media aandacht voor Californië en dat die staat failliet is. Maar daarna was het idd oorverdovend stil.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:14 schreef aarsschimmel het volgende:
Net nog even op RTLZ:
Morgan Stanley ziet het gebeuren dat de EU uit elkaar valt en Nouriel Roubini roept ook al dat Griekenland het topje van de ijsberg is.
Blijf het toch raar vinden dat we relatief zo weinig horen over sommige staten in de VS die er net zo voor staan als Griekenland.
Precies, ik heb ook de indruk dat Amerikaanse speculanten hun pijlen op Europa richten om zo maar de aandacht af te wentelen van bv. Californië. Maar ja, Californië dat is geen 'land' natuurlijk. En daar zit meteen het grote probleem van de EU, velen zullen het niet willen, maar toch moeten we naar een echte Unie als we willen meespelen in de wereld.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:14 schreef aarsschimmel het volgende:
Net nog even op RTLZ:
Morgan Stanley ziet het gebeuren dat de EU uit elkaar valt en Nouriel Roubini roept ook al dat Griekenland het topje van de ijsberg is.
Blijf het toch raar vinden dat we relatief zo weinig horen over sommige staten in de VS die er net zo voor staan als Griekenland.
Meespelen.. je bedoelt andere landen binnenvallen enzo?quote:Op donderdag 29 april 2010 11:18 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Precies, ik heb ook de indruk dat Amerikaanse speculanten hun pijlen op Europa richten om zo maar de aandacht af te wentelen van bv. Californië. Maar ja, Californië dat is geen 'land' natuurlijk. En daar zit meteen het grote probleem van de EU, velen zullen het niet willen, maar toch moeten we naar een echte Unie als we willen meespelen in de wereld.
En Griekenland zit straks met 500 miljard Euro aan schuld!quote:In december 2001 ging Argentinië failliet en schorste de betaling van $81,8 miljard schuld.
als je dit leest lijkt het erop dat Duitsland wel instemt...quote:Duitsland 'gedwongen' om Griekenland te helpen
donderdag 29 april 2010 09:42
Bondskanselier Angela Merkel en de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäube hebben toegezegd dat Duitsland mee zal doen aan de hulpactie voor Griekenland. Duitsland vreest dat de schuldencrisis in Griekenland anders naar andere Europese landen over zal slaan.
Merkel stemt uit angst voor een grotere crisis in met lening aan Griekenland
AEX en MidKap
Op elsevier.nl zijn de koersen van de AEX en de MidKap live te volgen.
Dat meldt het Financieele Dagblad.
Griekenland heeft de EU en het IMF om een lening van 45 miljard euro gevraagd. De Europese Unie heeft Griekenland een lening tegen een lagere rente dan het land op de markt zou krijgen toegezegd. De eurolanden zullen samen 30 miljard aan Griekenland lenen.
Rust
De toezegging van Schäube dat Duitsland aan het reddingsplan deel zal nemen zorgde voor meer rust op de markten. Duitsland hield lange tijd vol dat Griekenland maar bij het IMF moet aankloppen.
Dinsdag verlaagde kredietbeoordelaar S & P de status van Griekenland’s kredietwaardigheid. Griekenland heeft nu officieel de 'junkstatus,' S & P raadt af om in het land te investeren. Ook de status van Portugal en Spanje werd verlaagd. De Europese beurzen daalden in reactie op het nieuws. Vanmorgen toonden ze een licht herstel.
Zootje
Griekenland heeft er de afgelopen jaren financieel een zootje van gemaakt en verzweeg dat voor de rest van de EU. Het begrotingstekort is inmiddels opgelopen tot 13,6 procent, terwijl Europese regels voorschrijven dat het niet hoger mag zijn dan 3 procent.
Door Marlou Visser
Volgens De Jager krijgen we dat geld gewoon terug hoor.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:45 schreef Lemans24 het volgende:
Van de Telegraaf site:
[..]
En Griekenland zit straks met 500 miljard Euro aan schuld!
We gaan dus never nooit nog geld van Griekenland terug zien en ze gaan op termijn gewoon failliet.
*proest*quote:Op donderdag 29 april 2010 11:52 schreef bascross het volgende:
[..]
Volgens De Jager krijgen we dat geld gewoon terug hoor.
Wow, het gaat van kwaad naar erger! Waar komt die 500 miljard Euro aan schuld vandaan?? Gisteren waren de ramingen nog 350 miljard Euro! Nu is het opeens 40% meer! Komt die uitspraak van de Telegraaf site?quote:Op donderdag 29 april 2010 11:45 schreef Lemans24 het volgende:
Van de Telegraaf site:
[..]
En Griekenland zit straks met 500 miljard Euro aan schuld!
We gaan dus never nooit nog geld van Griekenland terug zien en ze gaan op termijn gewoon failliet.
Nee, dat is een simpel rekensommetje: 360 miljard nu plus 135 miljard aan nieuwe leningen. En dan nog rente op de bestaande leningen. Kom je ver boven de 500 miljard.quote:Op donderdag 29 april 2010 12:05 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Wow, het gaat van kwaad naar erger! Waar komt die 500 miljard Euro aan schuld vandaan?? Gisteren waren de ramingen nog 350 miljard Euro! Nu is het opeens 40% meer! Komt die uitspraak van de Telegraaf site?
CDA'er toch? Van die partij die als maar bleef roepen "na het zuur, het zoet"?quote:Op donderdag 29 april 2010 11:52 schreef bascross het volgende:
[..]
Volgens De Jager krijgen we dat geld gewoon terug hoor.
De amerikanen wijzen hun vingers liever naar griekenland zodat de chinezen trouw blijven, en de euro minder aantrekkelijk wordtquote:Op donderdag 29 april 2010 11:14 schreef aarsschimmel het volgende:
Net nog even op RTLZ:
Het was dan ook sarcastisch.quote:
10.000.000.000.000 euro dus / 430.000.000 inwoners = 23.256 euro per hoofd van de bevolking.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:21 schreef Drugshond het volgende:
gfhe ... Spanje is is killer.... Ierland ook.... Duits land zeker... check Hypo Real..(hystory is on fok).= toast.
Ben lange tijd afwezig geweest... but mark my words .. dit grapje is meer dan 10000 milj
Onze laatste hoop is dus gevestigd op het Duitse constitutionele hof, waar er nog een uitspraak moet worden gedaan in de zaak die een aantal professoren heeft aangespannen vanwege de voorgenomen steun aan Griekenland.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:50 schreef Dulk het volgende:
[..]
als je dit leest lijkt het erop dat Duitsland wel instemt...
http://www.elsevier.nl/we(...)enland-te-helpen.htm
Ja, klopt. En de partij met een premier die beweerde dat de crisis ons nauwelijks zou raken.quote:Op donderdag 29 april 2010 12:14 schreef RvLaak het volgende:
[..]
CDA'er toch? Van die partij die als maar bleef roepen "na het zuur, het zoet"?
Natuurlijk niet... Die 135 miljard wordt gebruikt om een deel van die 360 miljard af te lossen. Die 135 miljard zal wel neerkomen op 3x45 miljard (drie jaar lang het nu geplande bedrag van 45 miljard). Griekenland heeft de boel bedonderd, maar dit is natuurlijk wat al te zot.quote:Op donderdag 29 april 2010 12:13 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Nee, dat is een simpel rekensommetje: 360 miljard nu plus 135 miljard aan nieuwe leningen. En dan nog rente op de bestaande leningen. Kom je ver boven de 500 miljard.
Zo makkelijk is het niet, die 135 miljard is voornamelijk het herfinancieren van schuld + een gedeelte nieuwe schuld en de rente word uit de begroting betaald. Rond de 400 miljard lijkt me reeler.quote:Op donderdag 29 april 2010 12:13 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Nee, dat is een simpel rekensommetje: 360 miljard nu plus 135 miljard aan nieuwe leningen. En dan nog rente op de bestaande leningen. Kom je ver boven de 500 miljard.
Nou ja, 360 miljard is ook al astronomisch en een veelvoud van het bedrag dat Argentinië de das omdeed. Het op termijn níet failliet gaan van Griekenland is gewoon zo goed als uitgesloten.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:07 schreef Goverman het volgende:
[..]
Natuurlijk niet... Die 135 miljard wordt gebruikt om een deel van die 360 miljard af te lossen. Die 135 miljard zal wel neerkomen op 3x45 miljard (drie jaar lang het nu geplande bedrag van 45 miljard). Griekenland heeft de boel bedonderd, maar dit is natuurlijk wat al te zot.
Maar hoe moet je dat aanpakken dan? Griekenland nu zonder pardon de euro uit schoppen zal een kettingreactie teweegbrengen. Men zal de euro en de EU niet meer vertrouwen en de euro flikkers in elkaar.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:12 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Nou ja, 360 miljard is ook al astronomisch en een veelvoud van het bedrag dat Argentinië de das omdeed. Het op termijn níet failliet gaan van Griekenland is gewoon zo goed als uitgesloten.
Je kan griekenland uiteraard niet uit de euro zetten, maar laten we eerst maar eens beginnen met de AOW van de grieken te verhogen van 55 naar 68, en de helft van alle overheidsinstellingen privitariseren,quote:Op donderdag 29 april 2010 13:15 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Maar hoe moet je dat aanpakken dan? Griekenland nu zonder pardon de euro uit schoppen zal een kettingreactie teweegbrengen. Men zal de euro en de EU niet meer vertrouwen en de euro flikkers in elkaar.
Hoe voorkom je zo'n domino effect?
Het geweldige is nog dat wij voor ^^ die luxe mogen betalen.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:31 schreef stefan_s het volgende:
[..]
Je kan griekenland uiteraard niet uit de euro zetten, maar laten we eerst maar eens beginnen met de AOW van de grieken te verhogen van 55 naar 68, en de helft van alle overheidsinstellingen privitariseren,
en goldman sachs mag wel een deel inleveren van de 2 miljard winst en de 5 miljard aan gereserveerde bonussen om griekenland te helpen ( GS was immers persoonlijk adviseur van de griekse minister van financien, ) GS zat waarschijnlijk short op griekenland de hele weg naar beneden, die hebben er genoeg aan verdient, hun mogen nu ook wel eens gaan betalen,
ik zeg privitariseren en verhogen van de AoW leeftijd. het is toch te zot voor woorden dat je in griekenland met je 55ste met pensioen kan gaan
uhu.... fire and forget.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:31 schreef stefan_s het volgende:
[..]
Je kan griekenland uiteraard niet uit de euro zetten, maar laten we eerst maar eens beginnen met de AOW van de grieken te verhogen van 55 naar 68, en de helft van alle overheidsinstellingen privitariseren,
en goldman sachs mag wel een deel inleveren van de 2 miljard winst en de 5 miljard aan gereserveerde bonussen om griekenland te helpen ( GS was immers persoonlijk adviseur van de griekse minister van financien, ) GS zat waarschijnlijk short op griekenland de hele weg naar beneden, die hebben er genoeg aan verdient, hun mogen nu ook wel eens gaan betalen,
ik zeg privitariseren en verhogen van de AoW leeftijd. het is toch te zot voor woorden dat je in griekenland met je 55ste met pensioen kan gaan
bron: cnnquote:Who are the credit ratings agencies?
By Kevin Voigt, CNN
April 29, 2010 -- Updated 1142 GMT (1942 HKT)
Investors across the world look to credit ratings agencies to judge where to place their bets in the market.
(CNN) -- The financial world was thrown into a tailspin this weekend as credit ratings agency Standard & Poor's first downgraded Greece's debt rating to junk status, and also lowered the ratings of Portugal and Spain.
Behind the headlines stand the firms that make the calls on the market, which begs a closer look at these powerful players in the global economy.
Who are the credit ratings agencies?
The "big three" are Standard's & Poor's, Moody's Investor Services and Fitch Ratings. All originated in the United States, although Fitch has dual headquarters in New York and London.
What do they do?
They are designed to provide independent analysis of the credit worthiness -- the ability to pay off loans or investments -- of companies, countries and financial products. They rate them on a sliding scale ranging from AAA to D. In the case of government bonds, anything that slips to BB+, as was the case with Greece this week, is considered a "highly speculative" investment: Or "junk bonds" in the parlance of the markets.
Why do they wield such power?
Investors across the world look to credit ratings agencies to judge where to place their bets in the market. For governments, the ratings agencies have a lot of power over the popularity of bonds: cash given to governments like Greece by investors that, over time, will pay a return on the original investment -- unless the government defaults. The downgrade of Greece signaled Standard & Poor's belief that Greece has a higher likelihood to default on investments. It caused investors to lose their appetite to invest in bonds from Greece, which imperils its ability to pay down its deficit -- which now stands 13 percent higher than the total economic output of the country.
The decisions of credit rating agencies also have a ripple effect through the market: In the wake of the Greece downgrade, investors across the globe started rethinking investment in other governments' bonds and began selling off more risky investments.
How are they paid?
Historically, they were created to give investors an unbiased assessment of investments and investors paid for access to the ratings. In the 1970s, however, credit rating agencies started charging the issuers of new investments fees for ratings. In 1975, U.S. legislators -- fearing a proliferation of unscrupulous ratings agencies, designated Standard & Poor's, Moody's and Fitch as the only ratings organizations banks and brokers could use to evaluate the credit worthiness of their products.
What are the complaints against the firms?
Critics complain the agencies have lost their ability to independently judge the risk on certain investments -- especially in light of AAA ratings given to mortgage-backed securities that imploded when defaults on U.S. home loans shot up, triggering the financial crisis. Lawmakers in the United States, the European Union and other countries around the world are now reviewing regulations on the credit ratings agencies. Credit ratings agencies, too, have revamped their procedures and have argued their ratings are merely opinions -- it's up to the markets to decide.
De ultieme marktwerking: Goldman Sachs de baas van de wereldquote:Op donderdag 29 april 2010 13:31 schreef stefan_s het volgende:
[..]En goldman sachs mag wel een deel inleveren van de 2 miljard winst en de 5 miljard aan gereserveerde bonussen om griekenland te helpen ( GS was immers persoonlijk adviseur van de griekse minister van financien, ) GS zat waarschijnlijk short op griekenland de hele weg naar beneden, die hebben er genoeg aan verdient, hun mogen nu ook wel eens gaan betalen,
Ik vind het nog vreemder dat mensen hun beleggingen baseren op wat die 'onafhankelijke' bureau's melden.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
bron: cnn
Blijf het toch vreemd vinden dat al die rating instanties uit de VS komen, maar wel invloed kunnen uitoefenen op de rest van de wereld (en daarmee op de Euro)
Klopt Lehman Br. before the fall was rated AAA.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:11 schreef flyguy het volgende:
Daarnaast is Moody's geloof ik ook nog in handen van Buffett. In principe kan hij daar hele leuke dingen mee doen
Deze problematiek had je al bij de invoering van de euro kunnen zien aankomen. Er zijn gewoon te weinig drukmiddelen om landen te houden aan het gestelde financieringstekort. Ze hadden de regels zo moeten stellen dat zulke landen gewoon eruit gezet kunnen worden.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Intussen worden we dus weer genaaid met de euro.
quote:
Het verdrag van Maastricht is gewoon een zwakzinnig verdrag zonder ruggegraat wat de 'goede' Eurolanden keihard in de reet laat naaien zonder enige vorm van verweer.quote:Op donderdag 29 april 2010 15:42 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Deze problematiek had je al bij de invoering van de euro kunnen zien aankomen. Er zijn gewoon te weinig drukmiddelen om landen te houden aan het gestelde financieringstekort. Ze hadden de regels zo moeten stellen dat zulke landen gewoon eruit gezet kunnen worden.
Nee helemaal niet... ik bedoel het alleen economisch. We kunnen wel speculeren tegen een individueel EU-land, maar niet tegen een individuele staat van de USA. Dat is wel wat krom.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Meespelen.. je bedoelt andere landen binnenvallen enzo?
Jep, maar de mensen die dat destijds al inzagen en schreven kregen spot en hoon ten deelquote:Op donderdag 29 april 2010 15:42 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Deze problematiek had je al bij de invoering van de euro kunnen zien aankomen. Er zijn gewoon te weinig drukmiddelen om landen te houden aan het gestelde financieringstekort. Ze hadden de regels zo moeten stellen dat zulke landen gewoon eruit gezet kunnen worden.
Zonder pardon nee ok, maar is het niet juist beter voor de euro om zo'n land als Griekenland eruit te zetten. Ook als gebaar van "met sjoemelen kom je niet ver"? Ik denk dat Griekenland toch wel een uitzondering is. Iemand die het beter weet?quote:Griekenland nu zonder pardon de euro uit schoppen zal een kettingreactie teweegbrengen. Men zal de euro en de EU niet meer vertrouwen en de euro flikkers in elkaar.
Officieel kan het niet, maar als het de beste oplossing zal zijn, dan zal het echt wel gebeuren hoor. Er zijn al zoveel andere wetten en verdragen gebroken...quote:Je kan griekenland uiteraard niet uit de euro zetten
Dat laatste is zeker een gevaar. Maar Griekenland is gewoon een geval apart.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:05 schreef stefan_s het volgende:
ik heb het niet eens over wettelijk gezien,
wat denk je wat er gaat gebeuren als al die banken miljarden aan staatspapieren moeten afschrijven? als griekenland gaat gaan spanje ierland portugal en italie mee.
Dat denk ik ook ja, Griekenland moet asap weer terug naar een eigen munteenheid, die ze lekker jaarlijks kunnen devalueren, zodat ze de ambtenaren ieder jaar een forse loonsverhoging kunnen gevenquote:Op donderdag 29 april 2010 19:11 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Dat laatste is zeker een gevaar. Maar Griekenland is gewoon een geval apart.
En Nederlandse banken zitten "slechts" voor 12 miljard in Griekse bonds. Een lening aan Griekenland is in dit geval gewoon een gift. Het gaat ons zeker geld kosten, maar ik heb het idee dat Griekenland gewoon een bodemloze put is waarvan een faillissement vroeg of laat onvermijdelijk is.
Ik denk dat Griekenland niet in staat zal blijken terug te betalen omdat 2/3 van de bevolking geen bailout wenst van de EU en het IMF. Er is simpelweg geen draagvlak voor in tegenstelling tot een land als Ierland. De huidige regering hoopt erop dat ze de bailout miljarden krijgen in ruil voor een hervormingspakket. Zodra deze gelden zijn overgemaakt is de buit binnen. Een volgende regering zal aansturen op een default en keihard gaan onderhandelen om te herstructureren. Dat betekent dat een groot deel van de leningen en rente niet zal worden terugbetaald of op veeeeeeel langere termijn.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:05 schreef stefan_s het volgende:
ik heb het niet eens over wettelijk gezien,
wat denk je wat er gaat gebeuren als al die banken miljarden aan staatspapieren moeten afschrijven? als griekenland gaat gaan spanje ierland portugal en italie mee.
Ja en? Ze hebben momenteel het geld niet, enkel een stukje papier dat zegt dat ze recht hebben op dat geld. En dat verlies is enkel op de waarde van de obligaties ten tijde van de aanschaf.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:44 schreef stefan_s het volgende:
ze moeten die obligaties op de markt brengen voor een lagere prijs, wat leidt tot verlies.
Dank, snap ik het nu ookquote:Op donderdag 29 april 2010 19:51 schreef stefan_s het volgende:
ja je hebt gelijk, de obligaties zijn al betaald.
edit: heb even het stukje opgezocht,
hij zegt dat de beleggers zwakke banken gaan 'shorten' vanwege de afschrijving van die papieren wat er voor zorgt dat de beurzen inzakken, en dat we daarom een kapitaal injectie nodig hebben.
http://nos.nl/video/15405(...)and-lijkt-nabij.html![]()
Waar het om gaat is de balans van de bank, boekhouden dus.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:42 schreef RvLaak het volgende:
bij het NOS journaal hadden ze het erover dat als de banken moeten afschrijven op hun leningen aan Griekenland, er nieuwe kapitaal injecties nodig zijn. Maar dat begrijp ik niet. Waar zou een bank geld nodig hebben als ze moeten afschrijven op een lening? Dat geld hebben ze sowieso al niet in kas, het is enkel een vordering.
Daar heeft het dus niks mee te maken.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:44 schreef stefan_s het volgende:
ze moeten die obligaties op de markt brengen voor een lagere prijs, wat leidt tot verlies.
Was ook mooi te zien dat de crisis net uit brak. De Amerikanen zijn direct begonnen met aflossen van schulden.quote:Op donderdag 29 april 2010 22:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Vrijwel iedere europeaan vergist zich keer in de flexibiliteit van de VS economie.
Die zijn dat toch ook nog steeds niet te boven?quote:Op donderdag 29 april 2010 23:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is bijna een blue-print van Argentinie in 2001
Ik wacht nog effe op de feestende Senaat na het uitroepen van een default
Ligt er aan waar je het op meet. Ze kunnen in elk geval nog steeds niet geld lenenquote:Op donderdag 29 april 2010 23:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Die zijn dat toch ook nog steeds niet te boven?
Was het eigenlijk een default op binnenlandse tegoeden (dus schuldpapieren in bezit van Argentijnen) of van buitenlanders? Of beide?:Pquote:Op donderdag 29 april 2010 23:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ligt er aan waar je het op meet. Ze kunnen in elk geval nog steeds niet geld lenen
Beidequote:Op vrijdag 30 april 2010 00:01 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Was het eigenlijk een default op binnenlandse tegoeden (dus schuldpapieren in bezit van Argentijnen) of van buitenlanders? Of beide?:P
Oh jawel, schulden en instabiliteit.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:18 schreef bascross het volgende:
Ik denk ook niet dat de euro nog lang blijft bestaan. Niet meer dan logisch als je ieder land erbij wilt hebben. Een hoop landen voegen namelijk geen reet toe.
Wat doe jij om je daartegen te wapenen? Heb je al je spaargelden naar buitenlandse valuta omgezet, en welke?quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:18 schreef bascross het volgende:
Ik denk ook niet dat de euro nog lang blijft bestaan. Niet meer dan logisch als je ieder land erbij wilt hebben. Een hoop landen voegen namelijk geen reet toe.
De vraag is uiteraard hoe je je hierop het beste kunt voorbereiden. Je spaargeld onderbrengen in een andere valuta?quote:Op vrijdag 30 april 2010 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:
hoe lang nog voor de euro
http://www.fd.nl/artikel/14766928/krugman-roubini-somber-euro
persoonlijk denk ik dat de euro binnen een paar jaar ons spaargeld waardeloos maakt.
Businessweek.quote:The European Union and the International Monetary Fund may have to lend Greece 150 billion euros ($201 billion) over three years to keep the nation from the bond markets, Goldman Sachs Group Inc. said.
The EU and the IMF will need to inject more than three times the existing $60 billion aid package to give Greece the time to enact economic reform including reducing nominal wages by as much as 20 percent, Erik Nielsen, chief European economist with Goldman Sachs wrote in a note to clients today. Even a 75 billion-euro, 18-month lending program implies “important risks and could lead to debt restructuring,” he wrote.
“The IMF-EU dealing with the present liquidity issue will be more pronounced and longer than I had originally envisaged,” the London-based Nielsen said. “I suspect that some haggling is now going on between the IMF and the Euro-zone on the burden sharing of a bigger program, but I rather doubt that the Europeans can do more than the already announced 30 billion euro for the first year.”
Lijkt me dat je dan een nieuwe munt neemt, je zet de oude niet terug.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:54 schreef bohgek het volgende:
Er wordt blijkbaar gesproken over het einde van de Euro, maar hoe moet ik me dat voorstellen?
Gaan de Euro biljetten en munten verdwijnen en krijgen we weer Guldens?
Wel weer verrassend (eigenlijk niet) dat dit bericht van een GS mannetje komtquote:
Nou dan mag ik hopen dat zo'n omzetting naar de nieuwe gulden netjes verloopt zonder al te veel geldverlies voor de Nederlandse burgers. Ik vrees dan echter het ergste, vooral als het in een chaotische periode gebeurtquote:Op vrijdag 30 april 2010 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt me dat je dan een nieuwe munt neemt, je zet de oude niet terug.
Je zou de florijn, mark, of watdanook, noem het de nieuwe gulden in kunnen voeren en zet die dan 1 op 1 over.
Veranderd alleen het tekentje voor het bedrag
De scherpste geesten in deze werken nu eenmaal vaak bij GSquote:Op vrijdag 30 april 2010 11:20 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Wel weer verrassend (eigenlijk niet) dat dit bericht van een GS mannetje komt
Nee, niet interessant, want ik heb bijna niks.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:50 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Wat doe jij om je daartegen te wapenen? Heb je al je spaargelden naar buitenlandse valuta omgezet, en welke?
Tja, ze zijn wel scherp als het hun uitkomt, en verdacht strategisch om de euro schade aan te doenquote:Op vrijdag 30 april 2010 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De scherpste geesten in deze werken nu eenmaal vaak bij GS
Nee, zichzelf te verrijken.quote:Op vrijdag 30 april 2010 11:27 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Tja, ze zijn wel scherp als het hun uitkomt, en verdacht strategisch om de euro schade aan te doen
RTLZquote:Griekenland akkoord met IMF en EU over harde begrotingsmaatregelen
Griekenland is een streng pakket aan extra besparingsmaatregelen overeengekomen met het IMF en de Europese Unie. De maatregelen zijn een voorwaarde om financiële steun te krijgen en moeten 23 miljard euro aan besparingen opleveren.
Akkoord
"We zijn in principe akkoord en zoals het er nu naar uitziet zullen er dit weekend verdere mededelingen gedaan worden", aldus een anonieme woordvoerder, die toevoegt dat de details van het pakket aan maatregelen vrijdag worden uitgewerkt. Griekenland zou 10 tot 11% van het BNP moeten gaan besparen.
De overeenstemming volgt op twee weken van gesprekken tussen de Griekse overheid, het IMF, de Europese Centrale Bank (ECB) en de Europese Commissie (EC).
"Er was niet veel ruimte voor onderhandeling," aldus de functionaris. "Dit is de manier waarop het IMF werkt - als je geld wilt moet het volgens hun voorwaarden."
Het IMF en de EU hebben eerder gezegd dat ze dit weekend tot een akkoord hopen te komen met Griekenland over het begrotingsbeleid, waardoor het mogelijk zou moeten worden om Griekenland begin mei van financiele steun te voorzien.
Pensioen
Opvallend voorstel is dat de gemiddelde pensioenleeftijd van ambtenaren omhoog gaat met 14 jaar, van 53 naar 67 jaar. Ook worden de pensioenen versoberd. Ambtenaren verliezen ook hun 13-de en 14-de maand.
Markten
De markten reageren goed: de beurs wint flink en de 2 jaars-rente op staatsobligaties zakt van 15,7 naar 12,7%.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |