Klopt Lehman Br. before the fall was rated AAA.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:11 schreef flyguy het volgende:
Daarnaast is Moody's geloof ik ook nog in handen van Buffett. In principe kan hij daar hele leuke dingen mee doen
Deze problematiek had je al bij de invoering van de euro kunnen zien aankomen. Er zijn gewoon te weinig drukmiddelen om landen te houden aan het gestelde financieringstekort. Ze hadden de regels zo moeten stellen dat zulke landen gewoon eruit gezet kunnen worden.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Intussen worden we dus weer genaaid met de euro.
quote:
Het verdrag van Maastricht is gewoon een zwakzinnig verdrag zonder ruggegraat wat de 'goede' Eurolanden keihard in de reet laat naaien zonder enige vorm van verweer.quote:Op donderdag 29 april 2010 15:42 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Deze problematiek had je al bij de invoering van de euro kunnen zien aankomen. Er zijn gewoon te weinig drukmiddelen om landen te houden aan het gestelde financieringstekort. Ze hadden de regels zo moeten stellen dat zulke landen gewoon eruit gezet kunnen worden.
Nee helemaal niet... ik bedoel het alleen economisch. We kunnen wel speculeren tegen een individueel EU-land, maar niet tegen een individuele staat van de USA. Dat is wel wat krom.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Meespelen.. je bedoelt andere landen binnenvallen enzo?
Jep, maar de mensen die dat destijds al inzagen en schreven kregen spot en hoon ten deelquote:Op donderdag 29 april 2010 15:42 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Deze problematiek had je al bij de invoering van de euro kunnen zien aankomen. Er zijn gewoon te weinig drukmiddelen om landen te houden aan het gestelde financieringstekort. Ze hadden de regels zo moeten stellen dat zulke landen gewoon eruit gezet kunnen worden.
Zonder pardon nee ok, maar is het niet juist beter voor de euro om zo'n land als Griekenland eruit te zetten. Ook als gebaar van "met sjoemelen kom je niet ver"? Ik denk dat Griekenland toch wel een uitzondering is. Iemand die het beter weet?quote:Griekenland nu zonder pardon de euro uit schoppen zal een kettingreactie teweegbrengen. Men zal de euro en de EU niet meer vertrouwen en de euro flikkers in elkaar.
Officieel kan het niet, maar als het de beste oplossing zal zijn, dan zal het echt wel gebeuren hoor. Er zijn al zoveel andere wetten en verdragen gebroken...quote:Je kan griekenland uiteraard niet uit de euro zetten
Dat laatste is zeker een gevaar. Maar Griekenland is gewoon een geval apart.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:05 schreef stefan_s het volgende:
ik heb het niet eens over wettelijk gezien,
wat denk je wat er gaat gebeuren als al die banken miljarden aan staatspapieren moeten afschrijven? als griekenland gaat gaan spanje ierland portugal en italie mee.
Dat denk ik ook ja, Griekenland moet asap weer terug naar een eigen munteenheid, die ze lekker jaarlijks kunnen devalueren, zodat ze de ambtenaren ieder jaar een forse loonsverhoging kunnen gevenquote:Op donderdag 29 april 2010 19:11 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Dat laatste is zeker een gevaar. Maar Griekenland is gewoon een geval apart.
En Nederlandse banken zitten "slechts" voor 12 miljard in Griekse bonds. Een lening aan Griekenland is in dit geval gewoon een gift. Het gaat ons zeker geld kosten, maar ik heb het idee dat Griekenland gewoon een bodemloze put is waarvan een faillissement vroeg of laat onvermijdelijk is.
Ik denk dat Griekenland niet in staat zal blijken terug te betalen omdat 2/3 van de bevolking geen bailout wenst van de EU en het IMF. Er is simpelweg geen draagvlak voor in tegenstelling tot een land als Ierland. De huidige regering hoopt erop dat ze de bailout miljarden krijgen in ruil voor een hervormingspakket. Zodra deze gelden zijn overgemaakt is de buit binnen. Een volgende regering zal aansturen op een default en keihard gaan onderhandelen om te herstructureren. Dat betekent dat een groot deel van de leningen en rente niet zal worden terugbetaald of op veeeeeeel langere termijn.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:05 schreef stefan_s het volgende:
ik heb het niet eens over wettelijk gezien,
wat denk je wat er gaat gebeuren als al die banken miljarden aan staatspapieren moeten afschrijven? als griekenland gaat gaan spanje ierland portugal en italie mee.
Ja en? Ze hebben momenteel het geld niet, enkel een stukje papier dat zegt dat ze recht hebben op dat geld. En dat verlies is enkel op de waarde van de obligaties ten tijde van de aanschaf.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:44 schreef stefan_s het volgende:
ze moeten die obligaties op de markt brengen voor een lagere prijs, wat leidt tot verlies.
Dank, snap ik het nu ookquote:Op donderdag 29 april 2010 19:51 schreef stefan_s het volgende:
ja je hebt gelijk, de obligaties zijn al betaald.
edit: heb even het stukje opgezocht,
hij zegt dat de beleggers zwakke banken gaan 'shorten' vanwege de afschrijving van die papieren wat er voor zorgt dat de beurzen inzakken, en dat we daarom een kapitaal injectie nodig hebben.
http://nos.nl/video/15405(...)and-lijkt-nabij.html![]()
Waar het om gaat is de balans van de bank, boekhouden dus.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:42 schreef RvLaak het volgende:
bij het NOS journaal hadden ze het erover dat als de banken moeten afschrijven op hun leningen aan Griekenland, er nieuwe kapitaal injecties nodig zijn. Maar dat begrijp ik niet. Waar zou een bank geld nodig hebben als ze moeten afschrijven op een lening? Dat geld hebben ze sowieso al niet in kas, het is enkel een vordering.
Daar heeft het dus niks mee te maken.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:44 schreef stefan_s het volgende:
ze moeten die obligaties op de markt brengen voor een lagere prijs, wat leidt tot verlies.
Was ook mooi te zien dat de crisis net uit brak. De Amerikanen zijn direct begonnen met aflossen van schulden.quote:Op donderdag 29 april 2010 22:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Vrijwel iedere europeaan vergist zich keer in de flexibiliteit van de VS economie.
Die zijn dat toch ook nog steeds niet te boven?quote:Op donderdag 29 april 2010 23:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is bijna een blue-print van Argentinie in 2001
Ik wacht nog effe op de feestende Senaat na het uitroepen van een default
Ligt er aan waar je het op meet. Ze kunnen in elk geval nog steeds niet geld lenenquote:Op donderdag 29 april 2010 23:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Die zijn dat toch ook nog steeds niet te boven?
Was het eigenlijk een default op binnenlandse tegoeden (dus schuldpapieren in bezit van Argentijnen) of van buitenlanders? Of beide?:Pquote:Op donderdag 29 april 2010 23:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ligt er aan waar je het op meet. Ze kunnen in elk geval nog steeds niet geld lenen
Beidequote:Op vrijdag 30 april 2010 00:01 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Was het eigenlijk een default op binnenlandse tegoeden (dus schuldpapieren in bezit van Argentijnen) of van buitenlanders? Of beide?:P
Oh jawel, schulden en instabiliteit.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:18 schreef bascross het volgende:
Ik denk ook niet dat de euro nog lang blijft bestaan. Niet meer dan logisch als je ieder land erbij wilt hebben. Een hoop landen voegen namelijk geen reet toe.
Wat doe jij om je daartegen te wapenen? Heb je al je spaargelden naar buitenlandse valuta omgezet, en welke?quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:18 schreef bascross het volgende:
Ik denk ook niet dat de euro nog lang blijft bestaan. Niet meer dan logisch als je ieder land erbij wilt hebben. Een hoop landen voegen namelijk geen reet toe.
De vraag is uiteraard hoe je je hierop het beste kunt voorbereiden. Je spaargeld onderbrengen in een andere valuta?quote:Op vrijdag 30 april 2010 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:
hoe lang nog voor de euro
http://www.fd.nl/artikel/14766928/krugman-roubini-somber-euro
persoonlijk denk ik dat de euro binnen een paar jaar ons spaargeld waardeloos maakt.
Businessweek.quote:The European Union and the International Monetary Fund may have to lend Greece 150 billion euros ($201 billion) over three years to keep the nation from the bond markets, Goldman Sachs Group Inc. said.
The EU and the IMF will need to inject more than three times the existing $60 billion aid package to give Greece the time to enact economic reform including reducing nominal wages by as much as 20 percent, Erik Nielsen, chief European economist with Goldman Sachs wrote in a note to clients today. Even a 75 billion-euro, 18-month lending program implies “important risks and could lead to debt restructuring,” he wrote.
“The IMF-EU dealing with the present liquidity issue will be more pronounced and longer than I had originally envisaged,” the London-based Nielsen said. “I suspect that some haggling is now going on between the IMF and the Euro-zone on the burden sharing of a bigger program, but I rather doubt that the Europeans can do more than the already announced 30 billion euro for the first year.”
Lijkt me dat je dan een nieuwe munt neemt, je zet de oude niet terug.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:54 schreef bohgek het volgende:
Er wordt blijkbaar gesproken over het einde van de Euro, maar hoe moet ik me dat voorstellen?
Gaan de Euro biljetten en munten verdwijnen en krijgen we weer Guldens?
Wel weer verrassend (eigenlijk niet) dat dit bericht van een GS mannetje komtquote:
Nou dan mag ik hopen dat zo'n omzetting naar de nieuwe gulden netjes verloopt zonder al te veel geldverlies voor de Nederlandse burgers. Ik vrees dan echter het ergste, vooral als het in een chaotische periode gebeurtquote:Op vrijdag 30 april 2010 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt me dat je dan een nieuwe munt neemt, je zet de oude niet terug.
Je zou de florijn, mark, of watdanook, noem het de nieuwe gulden in kunnen voeren en zet die dan 1 op 1 over.
Veranderd alleen het tekentje voor het bedrag
De scherpste geesten in deze werken nu eenmaal vaak bij GSquote:Op vrijdag 30 april 2010 11:20 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Wel weer verrassend (eigenlijk niet) dat dit bericht van een GS mannetje komt
Nee, niet interessant, want ik heb bijna niks.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:50 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Wat doe jij om je daartegen te wapenen? Heb je al je spaargelden naar buitenlandse valuta omgezet, en welke?
Tja, ze zijn wel scherp als het hun uitkomt, en verdacht strategisch om de euro schade aan te doenquote:Op vrijdag 30 april 2010 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De scherpste geesten in deze werken nu eenmaal vaak bij GS
Nee, zichzelf te verrijken.quote:Op vrijdag 30 april 2010 11:27 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Tja, ze zijn wel scherp als het hun uitkomt, en verdacht strategisch om de euro schade aan te doen
RTLZquote:Griekenland akkoord met IMF en EU over harde begrotingsmaatregelen
Griekenland is een streng pakket aan extra besparingsmaatregelen overeengekomen met het IMF en de Europese Unie. De maatregelen zijn een voorwaarde om financiële steun te krijgen en moeten 23 miljard euro aan besparingen opleveren.
Akkoord
"We zijn in principe akkoord en zoals het er nu naar uitziet zullen er dit weekend verdere mededelingen gedaan worden", aldus een anonieme woordvoerder, die toevoegt dat de details van het pakket aan maatregelen vrijdag worden uitgewerkt. Griekenland zou 10 tot 11% van het BNP moeten gaan besparen.
De overeenstemming volgt op twee weken van gesprekken tussen de Griekse overheid, het IMF, de Europese Centrale Bank (ECB) en de Europese Commissie (EC).
"Er was niet veel ruimte voor onderhandeling," aldus de functionaris. "Dit is de manier waarop het IMF werkt - als je geld wilt moet het volgens hun voorwaarden."
Het IMF en de EU hebben eerder gezegd dat ze dit weekend tot een akkoord hopen te komen met Griekenland over het begrotingsbeleid, waardoor het mogelijk zou moeten worden om Griekenland begin mei van financiele steun te voorzien.
Pensioen
Opvallend voorstel is dat de gemiddelde pensioenleeftijd van ambtenaren omhoog gaat met 14 jaar, van 53 naar 67 jaar. Ook worden de pensioenen versoberd. Ambtenaren verliezen ook hun 13-de en 14-de maand.
Markten
De markten reageren goed: de beurs wint flink en de 2 jaars-rente op staatsobligaties zakt van 15,7 naar 12,7%.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |