Goed punt van Balkenende.quote:Balkenende zei verder tevreden te zijn met het noodfonds dat de eurolanden moet behoeden voor een bankroet. Hij zei wel dat de landen die er een beroep op doen, de tering duidelijk naar de nering moeten zetten.
Het is volgens Balkenende onbestaanbaar dat we in Nederland langer moeten werken, terwijl ze in de nooddruftige landen zelf vrolijk eerder met pensioen blijven gaan.
Hij neemt ff niet mee dat Nederland 5 miljard aan Griekenland & 26 miljard aan het nieuwe EU fonds geeft. Allemaal geregeld door het CDA. De 30 miljard die we moesten bezuinigen is dus meer dan verdubbeld. En dan nog het lef hebben om naar andere partijen te wijzen mbt geld uitgevenquote:Op maandag 10 mei 2010 18:20 schreef Arcee het volgende:
[..]
Goed punt van Balkenende.Laat die Grieken idd ook maar tot 67 werken nu.
Dan heb je het verkeerd begrepen. De steun is monetair gezien neutraal:quote:Op maandag 10 mei 2010 18:42 schreef Mendeljev het volgende:
Wat ik zo kneuterig vind is dat bezuinigingen m.b.t HRA, studiefinanciering en zorg stuiten op enorme weerstand maar dat 20-30 miljard aan subsidie richting Griekenland als zoete koek er in gaat. Diegenen die de straat op moeten zijn niet de Grieken maar wij.
quote:Op maandag 10 mei 2010 14:21 schreef SeLang het volgende:
Nee. De hele ¤750 komt gewoon uit belastinggeld en het uitgeven van eurobonds. De ECB doet weliswaar steunoperaties om sommige PIIGS bondyields omlaag te trekken maar die worden "gesteriliseerd". Bijvoorbeeld Griekse bonds kopen en Duitse verkopen. Per saldo is dat monetair gezien neutraal.
quote:Op maandag 10 mei 2010 13:56 schreef SeLang het volgende:
Dit wordt gecompenseerd door andere assets te verkopen zodat het monetair gezien neutraal is. Als de ECB bijvoorbeeld Griekse bonds opkoopt en tegelijkertijd Duitse verkoopt dan is dat monetair gezien neutraal.
Nonsens. Zie mijn post hierboven.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:47 schreef aarsschimmel het volgende:
Dat geeft alleen maar aan hoe ernstig deze situatie is. Ik ben bang dat we wel meer dan die 29 miljard per jaar moeten gaan bezuinigen straks.
En de EMU slang was een faliekante mislukking en toch moest de Euro er komen, dat heb ik indertijd onbegrijpelijk gevonden, de Euro idee was maar 6 maand na de EMU mislukkingquote:Op maandag 10 mei 2010 10:36 schreef RvLaak het volgende:
[..]geld
. Hoewel ik de EU nooit een warm hart heb toegedragen, wordt mijn houding steeds negatiever... Stelletje prutsers daar
quote:bron
Tijdens het proces tot ratificatie van het Verdrag leiden de door de negatieve uitslag van het eerste Deense referendum (juni 1992) op gang gebrachte speculatie en de onzekerheid over de uitslag van het Franse referendum (september 1992) tot speculatieve monetaire onrust, waardoor de Italiaanse en de Britse autoriteiten worden verplicht hun valuta's uit het Europees wisselkoersmechanisme terug te trekken. In de zomer 1993 komt vervolgens de Franse frank onder zware druk te staan. Op 2 augustus 1993 worden de fluctuatiemarges van het wisselkoersmechanisme verruimd tot 15%: de haalbaarheid van de EMU wordt opnieuw in twijfel getrokken door zowel de economische en financiėle kringen als de publieke opinie, die sterk wordt beļnvloed door de onaanvaardbare ontwikkeling van de werkloosheid en de uit de economische recessie voortvloeiende moeilijkheden.
De oorzaak van het probleem is onaangetast maar we betalen wel de rekening voor het wanbeleid van anderen. Dat het monetair neutraal is leuk maar nu moet Nederland wel haar eigen activiteiten financieren voor hogere rentes (meer geld lenen = oplopende rente). Daarnaast is er nog een reele kans dat Griekenland gaat defaulten en dan kun je ook zwaaien naar je centjes.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan heb je het verkeerd begrepen. De steun is monetair gezien neutraal:
Eens hoor. Er zit een soort wisselwerking tussen.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:59 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
De oorzaak van het probleem is onaangetast maar we betalen wel de rekening voor het wanbeleid van anderen. Dat het monetair neutraal is leuk maar nu moet Nederland wel haar eigen activiteiten financieren voor hogere rentes (meer geld lenen = oplopende rente). Daarnaast is er nog een reele kans dat Griekenland gaat defaulten en dan kun je ook zwaaien naar je centjes.
Ik begrijp jouw reactie op mijne niet. Ik heb het helemaal niet over extra staatsschuld opkopen of zoiets door de ECB. Deze redding kost ons gewoon geld. Wij moeten het ook weer ergens weg halen. Ik begrijp je gewoon niet.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens hoor. Er zit een soort wisselwerking tussen.
Verkopen van Duitse bonds en aankopen van Griekse bonds klinkt mooi, maar de Duitse bonds zijn minder waard geworden in de tussentijd zodat de Griekse wat hoger werden. Risico spreiden over heel Europa.
Ik merk dat bij veel mensen hier het idee leeft dat we 22 miljard extra gaan lenen om te geven aan Griekenland. En dat is dus niet zo. Vandaar dat ik dat even duidelijk wilde stellen.
Jij zegt dat we straks misschien wel meer dan 29 miljard per jaar moeten bezuinigen.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:19 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Ik begrijp jouw reactie op mijne niet. Ik heb het helemaal niet over extra staatsschuld opkopen of zoiets door de ECB. Deze redding kost ons gewoon geld. Wij moeten het ook weer ergens weg halen. Ik begrijp je gewoon niet.
Dat klopt, we smeren het risico uit over heel Europa.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:32 schreef JimmyJames het volgende:
Lijkt me niet helemaal correct. De rente op NL staatsobligaties stijgt door het uitsmeren van de risico's. Lenen om onze staatsschuld te financieren is dus duurder geworden.
Nogmaals, de euro moest er komen OMDAT het wisselkoersmechanisme niet werkte.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:55 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
En de EMU slang was een faliekante mislukking en toch moest de Euro er komen, dat heb ik indertijd onbegrijpelijk gevonden, de Euro idee was maar 6 maand na de EMU mislukking
[..]
Ik zie ook geen alternatief. De Euro is de enige oplossing.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nogmaals, de euro moest er komen OMDAT het wisselkoersmechanisme niet werkte.
Voorlopig is de euro aanzienlijk harder dan de gulden en D-mark.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie ook geen alternatief. De Euro is de enige oplossing.
Of landen niet te snel zijn toegetreden, dat is een andere vraag. Daar speelt veel meer politiek bij dan puur de vraag 'hoe creeren we een harde munt'.
En dat de Euro wellicht wat zachter zal worden dan onze gulden of de Dmark, dat wisten we van te voren.
Men wist 10 jaar geleden toen de Euro kwam dat Griekenland/Italie en Spanje niet bepaald de sterkste economieen hadden. De jaren na de internet bubble is er gewoon wanbeleid geweest bij deze regeringen en het is de vraag waarom er niemand heeft tegen opgetreden?quote:Op maandag 10 mei 2010 19:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie ook geen alternatief. De Euro is de enige oplossing.
Of landen niet te snel zijn toegetreden, dat is een andere vraag. Daar speelt veel meer politiek bij dan puur de vraag 'hoe creeren we een harde munt'.
En dat de Euro wellicht wat zachter zal worden dan onze gulden of de Dmark, dat wisten we van te voren.
En dus?quote:Op maandag 10 mei 2010 19:59 schreef quePutada het volgende:
[..]
Men wist 10 jaar geleden toen de Euro kwam dat Griekenland/Italie en Spanje niet bepaald de sterkste economieen hadden. De jaren na de internet bubble is er gewoon wanbeleid geweest bij deze regeringen en het is de vraag waarom er niemand heeft tegen opgetreden?
Kun je nagaan.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Voorlopig is de euro aanzienlijk harder dan de gulden en D-mark.
Omdat landen in het Noorden vet profiteerden van de Zuidelijke neiging tot overbesteding? Het is pas eng geworden toen we ons gingen realiseren dat ze misschien de rekening niet konden betalen.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:59 schreef quePutada het volgende:
[..]
Men wist 10 jaar geleden toen de Euro kwam dat Griekenland/Italie en Spanje niet bepaald de sterkste economieen hadden. De jaren na de internet bubble is er gewoon wanbeleid geweest bij deze regeringen en het is de vraag waarom er niemand heeft tegen opgetreden?
Spanje eruit?quote:Op maandag 10 mei 2010 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
En dus?
Spanje is wel de 4e economie van de EU. En Spanje is inmiddels (voorzichtig) uit de recessie.
Ik ben niet zo'n doemdenker wat dit betreft. Wel dat de monetaire unie wat harder op mag treden / zich wat duidelijker op moet stellen. Maar daar zijn ze nu mee bezig.
Zolang Griekenland niet zelfstandig Euro's print, gaat het vergelijk tussen de Euro en de Z.Dollar niet op.quote:Op maandag 10 mei 2010 20:15 schreef aarsschimmel het volgende:
Ja nu begrijp ik je. Alleen het verschil tussen een Duitse staatsobligatie en Griekse is het verschil tussen de euro en de Zimbabwaanse dollar.
[..]
Spanje eruit?Ik geloof er geen zak van
. Met de helft van het land werkloos. Misschien groeit de economie dan nu weer, maar van een dode groeien de haren ook nog door.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |