abonnement Unibet Coolblue
pi_77986360
Hier deeltje 2 van het grote kookboekentopic.

Heb je een nieuw kookboek gekocht? Twijfel je welk boek je zou kopen? Komt er een nieuw kookboek uit? Laat het ons weten!

De link naar het eerste deeltje

Zelf wil ik een uitgebreid basiskookboek aanschaffen van de Franse keuken.
In het vorige deel kreeg ik te horen dat de 'Escoffier' een beter kookboek zou zijn dan 'Larousse Gastronomique' omdat die laatste meer een encyclopedie zou zijn dan een kookboek.
Zelf kwam ik zonet het boek 'A propos Bistro' tegen. Is er iemand dit het kent? Ziet er ook een goed boek uit, maar waarschijnlijk wat minder uitgebreid dan de Escoffier.



En volgende boeken staan ook nog op mijn lijstje:

Rund, John Torode


Kip, John Thorode



Meat


Handboek snijtechnieken


[ Bericht 31% gewijzigd door Drossie op 14-02-2010 18:25:34 ]
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_77986817
Zit net in het eerste deel van dit topic te struinen. Mij lijkt "Madhur Jaffrey's vegetarische gerechten" wel wat
quote:
De van oorsprong Indiase auteur had jarenlang een kookprogramma op de BBC. Voor dit boek selecteerde ze zorgvuldig 's werelds beste vegetarische recepten, verzameld tijdens veertig jaar reiservaring of gekregen van mensen uit haar uitgebreide internationale familie- en vriendenkring. Verdeeld over de hoofdstukken 'Groenten', 'Gedroogde peulvruchten en noten', 'Granen', 'Zuivel', 'Bijgerechten, sauzen en smaakmakers' en 'Soepen, salades en dranken' worden meer dan 600 culinaire toppers duidelijk en uitgebreid beschreven. Het geheel wordt omlijst met veel persoonlijke anekdotes en de gerechten worden alle in hun historische en geografische context geplaatst. Achterin het boek staan een goede verklarende woordenlijst (in een klein lettertype) en een heel uitgebreid register (in een zeer klein lettertype). Mooie lay-out met paarse steunkleur voor hoofdstuktitels en namen van gerechten. Geen illustraties, mooi helder en glad papier. Een buitengewoon degelijk handboek met fantastische recepten waar culi's en wereldburgers van zullen smullen.
pi_77987149


[ Bericht 100% gewijzigd door Drossie op 14-02-2010 16:42:38 ]
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_77987216
Drossie, misschien kun je eens bij De Slegte kijken voor het Les Halles kookboek van Anthony Bourdain (kost maar iets van 8 euro). Bepaald geen basiskookboek, maar wel veel klassieke Franse gerechten, ennn ik vind het echt een fijn boek om uit te werken: duidelijke omschrijvingen, uitgebreid en goed te volgen, plus dat het eindresultaat bij mij altijd heel goed wordt.
pi_77987433
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:43 schreef ColdFeet het volgende:
Drossie, misschien kun je eens bij De Slegte kijken voor het Les Halles kookboek van Anthony Bourdain (kost maar iets van 8 euro). Bepaald geen basiskookboek, maar wel veel klassieke Franse gerechten, ennn ik vind het echt een fijn boek om uit te werken: duidelijke omschrijvingen, uitgebreid en goed te volgen, plus dat het eindresultaat bij mij altijd heel goed wordt.
bedankt! Als ik eens in de buurt ben van De Slegte ga ik eens zoeken.
En met basiskookboek drukte ik me wellicht ook verkeerd uit. Ik volg momenteel avondschool koken (opleiding hulpkok-kok) en zoek dus een groot naslagwerk van de Franse keuken. Met basis bedoel ik eigenlijk gewoon franse keuken, zoals je al begrepen had

Ik kwam zonet nog een leuk boek tegen dat ook de moeite waard lijkt.
Het heet 'Gebraad'.


[ Bericht 16% gewijzigd door Drossie op 14-02-2010 18:25:58 ]
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_77991127
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:29 schreef femmeChantal het volgende:
Zit net in het eerste deel van dit topic te struinen. Mij lijkt "Madhur Jaffrey's vegetarische gerechten" wel wat
[..]


Op ebay is de engelse versie vaak voor een paar euro (soms maar 4 à 5 incl. verzenden) te vinden, daar heb ik die van mij ook vandaan. Zijn er hier trouwens meer mensen die hun kookboeken op ebay kopen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_77991495
Mijn meest recente aanschaf is trouwens deze :

Ik vind het misschien wel het beste kookboek dat ik heb, vooral het eerste deel met veel duitse en franse gerechten voegt iets toe (daarna komt vrij veel couscous en pasta aan de beurt, maar daar heb ik al (te?) veel boeken over. Verder is ook de enorme hoeveelheid achtergronden aardig, af en toe lijkt het daardoor meer een geschiedenis- of volkerenkundecursus op basis van recepten

Weet er trouwens nog iemand een goed boek over de traditionele engelse/schotse keuken? Ik heb nu "Pie" van Angela Boggiano en "Eten van Jimmy's Farm" (uhum, normaal ben ik niet zo van dat soort tv-kookboeken, maar hier staan erg aardige stoofschotels in)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_77991967
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:46 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Op ebay is de engelse versie vaak voor een paar euro (soms maar 4 à 5 incl. verzenden) te vinden, daar heb ik die van mij ook vandaan. Zijn er hier trouwens meer mensen die hun kookboeken op ebay kopen?
ik koop m'n boeken vaak op de Britse Amazon, dat is vaak ook voordelig.
  zondag 14 februari 2010 @ 19:39:11 #9
183230 MiVer
a.b.s.mp3.dance
pi_77993094
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:56 schreef stavromulabeta het volgende:
Mijn meest recente aanschaf is trouwens deze :
[ afbeelding ]
Ik vind het misschien wel het beste kookboek dat ik heb, vooral het eerste deel met veel duitse en franse gerechten voegt iets toe (daarna komt vrij veel couscous en pasta aan de beurt, maar daar heb ik al (te?) veel boeken over. Verder is ook de enorme hoeveelheid achtergronden aardig, af en toe lijkt het daardoor meer een geschiedenis- of volkerenkundecursus op basis van recepten

Weet er trouwens nog iemand een goed boek over de traditionele engelse/schotse keuken? Ik heb nu "Pie" van Angela Boggiano en "Eten van Jimmy's Farm" (uhum, normaal ben ik niet zo van dat soort tv-kookboeken, maar hier staan erg aardige stoofschotels in)
Ondanks het geharrewar in die regio, als vegetariër heb ik een zwak voor de Joodse keuken.
Deze 2 boeken vind ik top. De ene geïllustreerd en op dik papier, dus minder recepten, maar met achtergrond info.
De ander geen illustraties, dun papier, maar daardoor veel recepten en ook achtergrond info.






Multiversum, ego's, erwten....haha....erwten zijn voedzaam!
pi_78010772
tvp
pi_78027653
quote:
Op zondag 14 februari 2010 19:39 schreef MiVer het volgende:

[..]

Ondanks het geharrewar in die regio, als vegetariër heb ik een zwak voor de Joodse keuken.
Deze 2 boeken vind ik top. De ene geïllustreerd en op dik papier, dus minder recepten, maar met achtergrond info.
De ander geen illustraties, dun papier, maar daardoor veel recepten en ook achtergrond info.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]


[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor vegetarisch koken is het inderdaad ook handig. Alles met zuivel is automatisch vegetarisch. En de maanzaadtaart uit De Joodse Keuken, gewoon
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_78034975
Ik heb maar twee kookboeken. Het complete kookboek en een kookboek waar alleen maar sauzen in staan.



Misschien binnenkort maar eens een kookboek aanschaffen met vegetarische recepten, aangezien mijn zusje vegetarisch is. Enige tips?
pi_78046563
quote:
Op maandag 15 februari 2010 22:01 schreef Xanteh het volgende:
Ik heb maar twee kookboeken. Het complete kookboek en een kookboek waar alleen maar sauzen in staan.

[ afbeelding ]

Misschien binnenkort maar eens een kookboek aanschaffen met vegetarische recepten, aangezien mijn zusje vegetarisch is. Enige tips?
World Food Café als je van een beetje exotisch houdt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_78046863
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:46 schreef stavromulabeta het volgende:
Op ebay is de engelse versie vaak voor een paar euro (soms maar 4 à 5 incl. verzenden) te vinden, daar heb ik die van mij ook vandaan. Zijn er hier trouwens meer mensen die hun kookboeken op ebay kopen?
Bedankt! Ik ga eens zoeken.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 10:02:47 #15
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_78048383
Weet iemand hier misschien een leuk kookboek voor iemand die net op zichzelf is gaan wonen? Dus met niet al te ingewikkelde recepten voor 1 persoon?
pi_78049431
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 10:02 schreef morgane het volgende:
Weet iemand hier misschien een leuk kookboek voor iemand die net op zichzelf is gaan wonen? Dus met niet al te ingewikkelde recepten voor 1 persoon?
Als iemand nog geen ei kan bakken is het kookboek van Fokke en Sukke leuk. http://www.bol.com/nl/p/n(...)002082385/index.html

Serieuzer maar zeer handig is het Amsterdamse kookboek van CJ Wannee.
Hierin staan de kooktijden van de verschillende groenten, basis recepten maar ook de verschillende technieken van bijvoorbeeld vlees bereiden staan helder uitgelegd.
Je kunt ze ook tweede hands vinden maar koop dan een redelijk recente. Anders wordt de andijvie echt snot (in de oudere is kooktijd daarvan 3 kwartier!!!).
De recepten zijn voor 4 personen geschreven maar met delen door 4 kom je een heel eind.
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002599428/index.html
  dinsdag 16 februari 2010 @ 10:58:56 #17
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_78049698
Dat Fokke en Sukke kookboek is een goed idee!! Het is ook eigenlijk meer bedoeld als geintje en Fokke en Sukke vindt hij sowieso leuk. Dankjewel voor de tips!
pi_79100716
Zonet 2 nieuwe boeken besteld, ben benieuwd.



Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_79102840
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 17:12 schreef Drossie het volgende:
Zonet 2 nieuwe boeken besteld, ben benieuwd.

[ afbeelding ]

Laat je ons ook weten hoe je a propos bistro vind? Ik heb van de zelfde schrijver 'Van het Varken', maar dat is naar mijn gevoel soms iets te gefocust op mooie plaatjes en verhaaltjes en iets te weinig op achtergronden en technieken. De plezierige kant is wel dat er ook allerlei recepten in staan voor de wat minder gebruikelijke onderdelen (poten, snuiten, staarten, ingewanden).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79107513
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 18:23 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Laat je ons ook weten hoe je a propos bistro vind? Ik heb van de zelfde schrijver 'Van het Varken', maar dat is naar mijn gevoel soms iets te gefocust op mooie plaatjes en verhaaltjes en iets te weinig op achtergronden en technieken. De plezierige kant is wel dat er ook allerlei recepten in staan voor de wat minder gebruikelijke onderdelen (poten, snuiten, staarten, ingewanden).
Ja hoor. Ik ben benieuwd. Heb er veel goeds op gelezen, zowel op Nederlandse als op Engelse websites.
Dezelfde auteur heeft trouwens nog een boek dat er interessant uitziet: GEBRAAD.
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_79110113
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 20:45 schreef Drossie het volgende:

[..]

Ja hoor. Ik ben benieuwd. Heb er veel goeds op gelezen, zowel op Nederlandse als op Engelse websites.
Dezelfde auteur heeft trouwens nog een boek dat er interessant uitziet: GEBRAAD.
Dat boek heb ik wel eens in mijn handen gehad, in hoofdlijnen het zelfde idee als 'van het varken', maar dan ook gericht op het consumeren van andere soorten dode beesten. Dus naar mijn mening een beetje teveel gericht op mooie foto's en verhaaltjes die leuk zijn voor op de koffietafel of in bed. Maar er staan wel een aantal leuke recepten in zoals lam gegaard in hooi (voor zover ik het me nog kan herinneren)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79691641
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 17:12 schreef Drossie het volgende:
Zonet 2 nieuwe boeken besteld, ben benieuwd.
En, en, en??? Al uit gekookt?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79698128
quote:
Op zondag 28 maart 2010 23:17 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

En, en, en??? Al uit gekookt?
Nee, wel al veel in gelezen en gekeken. Ik vind het een prachtig boek. De verhaaltjes moesten er van mij zeker niet in, maar de foto's dragen bij tot de sfeer van het boek. Ik vind het een aanrader!

Het boek over snijtechnieken is ook een aanrader trouwens. Kost maar ¤15 en zowat alles wat je maar kan versnijden staat erin.
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_79760367
tvp

ik heb een tijdje geleden dit boek aangeschaft via Amazon.



The Cook' s Bible van Le Cordon Bleu

Mooi groot boek met heel heel veel duidelijke foto' s en daardoor heel duidelijk in de uitleg.
Echt de basisdingen staan erin: hoe herken je een verse vis, snij je vers vlees of maak je een goeie kip maar ook allerlei deegsoorten worden uitgelegd en snijtechnieken etc. (ook decoratiesnijden bijv)

echt een mooi boek
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:41:15 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79761577
Waarschijnlijk het allerbeste kookboek over de franse keuken
De kunst van het koken, door (oa) Julia Child

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 31 maart 2010 @ 11:48:32 #26
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_79781637



Als je écht van koken houdt, is deze wat mij betreft onmisbaar in je kast. Het is niet zozeer een kookboek, maar meer een beschrijving van wat er gebeurt in je pan, kom, ovenschaal etc. Het gaat over chemie en koken, over kooktechnieken en vooral waarom. In veel kookboeken staat: doe zus of zo, maar nooit waarom dat zo moet. Dat frustreert mij vaak enorm, dus dit is inmiddels echt mijn bijbel geworden.

Het bevat afzonderlijke hoofdstukken over o.a. zuivel, eieren, vlees, vis, deeg, groenten en kruiden. De volledige basis die je moet hebben wil je iets van koken begrijpen.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_79782133
ik heb alleen maar fora uit 2005/2008 gevonden die antwoord geven op de vraag welk kookboek je het beste aan kunt schaffen als basis voor iemand die net begint met koken, en vroeg me af of er inmiddels nieuwe tips zijn?
pi_79782311
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 11:59 schreef jUsTmE13o2 het volgende:
ik heb alleen maar fora uit 2005/2008 gevonden die antwoord geven op de vraag welk kookboek je het beste aan kunt schaffen als basis voor iemand die net begint met koken, en vroeg me af of er inmiddels nieuwe tips zijn?
Echt basis-basis?

Ik vind Kookook erg goed. Staat echt alles in, van productinfo tot technieken en recepten.
Wannée wordt hier volgens mij ook vaak wel aangeraden.
pi_79785474
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 12:04 schreef LieLie het volgende:

[..]

Echt basis-basis?

Ik vind Kookook erg goed. Staat echt alles in, van productinfo tot technieken en recepten.
Wannée wordt hier volgens mij ook vaak wel aangeraden.
die kwam ik in de oudere fora ook tegen. niks veranderd dus. ik zal eens wat ervaringen opzoeken van beide boeken. ik bedoelde inderdaad basis-basis, ik kan alleen knorr wereldgerechten maken of een pasta met saus uit zak of pot, en wil zo onderhand eens echt leren koken
pi_79789135
Ik zou je ook Kook Ook aanraden. Ik heb er veel van geleerd, in ieder geval!

Ik heb deze week twee kookboeken gekocht (ze passen bijna niet meer in m'n kast):



en



Ik heb nog nooit Indonesisch gekookt en ik vind het best spannend. . Hopelijk kan ik binnenkort een geweldige rijsttafel serveren. .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_79789624
Wij hebben ook erg lang gezocht naar een standaard kookboek. Waarin dus staat hoe je het standaard goed maakt en 2 lekkere varianten. Dus hoe je standaard bloemkool maakt en 2 lekkere varianten bijvoorbeeld. En natuurlijk een hoop basiskennis. En na lang zoeken is dat kookook geworden. Top boek.
pi_79789848
Beb Vuyk is een tof boek maar wat vind je nou van MTAOFC? Is het echt bruikbaar? En staan er ook zoete recepten in?
pi_79790043
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:02 schreef ColdFeet het volgende:
Beb Vuyk is een tof boek maar wat vind je nou van MTAOFC? Is het echt bruikbaar? En staan er ook zoete recepten in?
Ik kreeg 'm gister binnen en heb nog geen kans gehad om het echt te bekijken (vol. 2 moet ook nog komen, trouwens). Maar volgende week ga ik een quiche maken met het recept voor paté brisêe fine dat erin staat. Als dat lukt is het direct m'n favoriete kookboek. En zeker staan er zoete recepten in!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 31 maart 2010 @ 15:18:55 #34
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_79790575
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:02 schreef ColdFeet het volgende:
Beb Vuyk is een tof boek
Ik snap daar echt helemaal niks van, dat zoveel mensen nog steeds zo enthousiast zijn over Beb Vuyk. Ik vind het een enorm butboek. Compleet uit de tijd met d'r knoflookpoeder, gemberpoeder, laospoeder.
pi_79790735
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:18 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik snap daar echt helemaal niks van, dat zoveel mensen nog steeds zo enthousiast zijn over Beb Vuyk. Ik vind het een enorm butboek. Compleet uit de tijd met d'r knoflookpoeder, gemberpoeder, laospoeder.
Ja gut, maar die Indische keuken luistert sowieso niet zo nauw; wat let mij om gewoon verse te gebruiken?
pi_79790813
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 13:20 schreef jUsTmE13o2 het volgende:

[..]

die kwam ik in de oudere fora ook tegen. niks veranderd dus. ik zal eens wat ervaringen opzoeken van beide boeken. ik bedoelde inderdaad basis-basis, ik kan alleen knorr wereldgerechten maken of een pasta met saus uit zak of pot, en wil zo onderhand eens echt leren koken
Van Kookook komt regelmatig een nieuwe druk uit hoor! Dus die is nog steeds fris en modern

En daarin heb je dus idd een basisrecept en een aantal varianten daarop!
  woensdag 31 maart 2010 @ 15:28:05 #37
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_79790908
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:23 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ja gut, maar die Indische keuken luistert sowieso niet zo nauw; wat let mij om gewoon verse te gebruiken?
Wat let je om niet gewoon meteen een goed recept te gebruiken of goed kookboek te kopen?
Beb Vuyk zou niet meer verkocht moeten worden.
pi_79791155
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:28 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Wat let je om niet gewoon meteen een goed recept te gebruiken of goed kookboek te kopen?
Beb Vuyk zou niet meer verkocht moeten worden.
Nou! Ga met een spandoek voor de winkel staan!!!

Ik heb Beb Vuyk ooit gekregen, en ik gebruik 'm wel, die een of twee keer per jaar dat ik zin heb om uitgebreid Indisch te koken. Sorry
pi_79791542
Welk kookboek had ik dan wel moeten kopen, RobinOok?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_79791633
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:25 schreef LieLie het volgende:

[..]

Van Kookook komt regelmatig een nieuwe druk uit hoor! Dus die is nog steeds fris en modern

En daarin heb je dus idd een basisrecept en een aantal varianten daarop!
ik heb 'm besteld, bedankt! hoop dat er wat simpele recepten in staan om te oefenen met ingredienten die gewoon in de supermarkt te koop zijn, ik had voorheen wel wat kookboeken maar allemaal ingredienten nodig waarvoor je naar de toko of groentenman moet, en dat vind ik toch irritant als drukke student samenwonend met vriend met eigen bedrijf.. dan kan je weer alleen maar in het weekend lekker uitgebreid boodschappen doen en koken. hoop dat het nu beter gaat!
pi_79791691
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 14:57 schreef Stansfield het volgende:
Wij hebben ook erg lang gezocht naar een standaard kookboek. Waarin dus staat hoe je het standaard goed maakt en 2 lekkere varianten. Dus hoe je standaard bloemkool maakt en 2 lekkere varianten bijvoorbeeld. En natuurlijk een hoop basiskennis. En na lang zoeken is dat kookook geworden. Top boek.
ik heb de kook ook besteld, bedankt hoop dat het er snel is, kan niet wachten!
  woensdag 31 maart 2010 @ 15:49:20 #42
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_79791718
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:18 schreef DarkElf het volgende:
tvp

ik heb een tijdje geleden dit boek aangeschaft via Amazon.

[ afbeelding ]

The Cook' s Bible van Le Cordon Bleu

Mooi groot boek met heel heel veel duidelijke foto' s en daardoor heel duidelijk in de uitleg.
Echt de basisdingen staan erin: hoe herken je een verse vis, snij je vers vlees of maak je een goeie kip maar ook allerlei deegsoorten worden uitgelegd en snijtechnieken etc. (ook decoratiesnijden bijv)

echt een mooi boek
Zijn dat echt alleen technieken en dergelijke of ook recepten?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 31 maart 2010 @ 15:57:21 #43
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79792075
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:02 schreef ColdFeet het volgende:
Beb Vuyk is een tof boek maar wat vind je nou van MTAOFC? Is het echt bruikbaar? En staan er ook zoete recepten in?
Het is verschrikkelijk goed, en er staan prachtige desserts in, het is heel bruikbaar en begrijpelijk geschreven en je leert dingen echt te maken ipv een pakje.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 31 maart 2010 @ 15:58:57 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79792168
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:28 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Wat let je om niet gewoon meteen een goed recept te gebruiken of goed kookboek te kopen?
Beb Vuyk zou niet meer verkocht moeten worden.
Hele generaties Nederlanders hebben de indische keuken geleerd van Beb, maar wat zou jij aanraden op Indische keuken gebied?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_79792254
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is verschrikkelijk goed, en er staan prachtige desserts in, het is heel bruikbaar en begrijpelijk geschreven en je leert dingen echt te maken ipv een pakje.
Dat laatste is sowieso het streven Ik heb er ooit mee in m'n handen gestaan en bedacht dat het toch niet echt mijn boek is, omdat er heel veel gerechten instaan die ik niet zo snel zou maken. Maar wie weet... Ik vind haar kookfilmpjes wel echt fenomenaal

Voor de klassieke Franse desserts vind ik het kookboek van Anthony Bourdain dat ik heb staan ook wel fijn , trouwens
pi_79792303
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hele generaties Nederlanders hebben de indische keuken geleerd van Beb, maar wat zou jij aanraden op Indische keuken gebied?
Lonny dinges heeft ook een Indisch kookboek geschreven dat best de moeite waard is.
  woensdag 31 maart 2010 @ 16:25:43 #47
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_79793382
Ik ben niet zo heel erg thuis in de Indonesische kookboekenwereld, maar de recepten van Lonny zien er inderdaad een stuk authentieker en smakelijker uit.
Bijvoorbeeld in:

De authentiek Indische Keuken


(en let op, er is ook nog een boek van zijn hand: "De complete Indonesische keuken, 785 authentieke recepten van de verschillende eilanden" maar dat is een onhandig boek, alles ingedeeld per eiland. Dat is echt een crime om daar even iets in te vinden als je bijvoorbeeld denkt "ik wil iets met varkensvlees". Bovendien een schrijfwijze van de ingredienten waarbij ik nogal eens diep na moet denken om me te realiseren wat ie bedoelt. Beetje te indonesish misschien, niet echt geschikt voor alle dag. Ik vind het wel leuk om te hebben, maar eigenlijk was het een beetje een miskoop. Ik kook er heel weinig uit.
  woensdag 31 maart 2010 @ 17:02:13 #48
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_79794953
Heb hier zowel A Propos Bistro als Les Halles van A. Bourdin staan, Bistro is wat boerser, les Halles wat verfijnder.

Heb zelf net Mijn Little Italy gekocht. vond het wel leuk om wat toegangkelijkers naast de zilveren Lepel te hebben op Italiaans kook gebied.

Gebraad staat nog hoog op mn verlanglijst.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  woensdag 31 maart 2010 @ 21:44:15 #49
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_79806758
Ik zag laatst die Julia Childs bij de ABC en toen dacht ik, hey, dat was die bekende miep met d'r Belangrijke Kookboek! Dus ik bladeren, stonden er geen plaatjes in Ik ben nog best wel een beetje een noob dus ik vind het fijn om te zien hoe iets eruit hóórt te zien, en ik vind dat ook deel van de voorpret van koken Dus ik heb het maar niet gekocht...

Indisch koken lijkt me ook wel leuk, dus ook TVP voor verdere kookboek-tips!

Ik zag bij de ABC ook een boek over Caribisch koken geloof ik, van een vrolijke rastameneer die o.a. rastafari pudding ging maken In rood/geel/groen uiteraard, met leuke kleurenplaatjes! Komt iemand dat hier bekend voor en zo ja, is het wat? Ik had niet echt de tijd om uitgebreid te bladeren helaas, en was vergeten zn naam op te schrijven
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:08:33 #50
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_79811222
Deze?



Die zie ik wel eens op de BBC voorbij komen: Caribbean Food made easy.
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:09:32 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79811270
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:44 schreef MariaEtcetera het volgende:
Ik zag laatst die Julia Childs bij de ABC en toen dacht ik, hey, dat was die bekende miep met d'r Belangrijke Kookboek! Dus ik bladeren, stonden er geen plaatjes in Ik ben nog best wel een beetje een noob dus ik vind het fijn om te zien hoe iets eruit hóórt te zien, en ik vind dat ook deel van de voorpret van koken Dus ik heb het maar niet gekocht...

Indisch koken lijkt me ook wel leuk, dus ook TVP voor verdere kookboek-tips!

Ik zag bij de ABC ook een boek over Caribisch koken geloof ik, van een vrolijke rastameneer die o.a. rastafari pudding ging maken In rood/geel/groen uiteraard, met leuke kleurenplaatjes! Komt iemand dat hier bekend voor en zo ja, is het wat? Ik had niet echt de tijd om uitgebreid te bladeren helaas, en was vergeten zn naam op te schrijven
Wil je koken of wil je plaatjes kijken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 1 april 2010 @ 00:46:01 #52
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_79815488
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:08 schreef RobinOok het volgende:
Deze?

[ afbeelding ]

Die zie ik wel eens op de BBC voorbij komen: Caribbean Food made easy.
Jaaaa! Nouja het had een andere kaft, maar het was iig wel dezelfde meneer! Is het wat?

PietVerdriet: ik kook graag met behulp van plaatjes Nooit gezegd dat ik een culinaire held ben!
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  donderdag 1 april 2010 @ 04:59:31 #53
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_79817543
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:01 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Lonny dinges heeft ook een Indisch kookboek geschreven dat best de moeite waard is.
Lonny Ik heb laatst wokken met Lonny gekregen en er staan nog verdomd heerlijke recepten in. Nu ze alleen nog maken Mijn vriendje doet altijd Lonny na, zeer vermoeiend, maar ook wel grappig selamat
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  donderdag 1 april 2010 @ 05:04:42 #54
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_79817549
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:08 schreef RobinOok het volgende:
Deze?

[ afbeelding ]

Die zie ik wel eens op de BBC voorbij komen: Caribbean Food made easy.
volgens mij word je heel vrolijk van die meneer! jammer dat ik alleen bbc-e heb
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  donderdag 1 april 2010 @ 05:15:59 #55
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_79817565
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:46 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]


PietVerdriet: ik kook graag met behulp van plaatjes Nooit gezegd dat ik een culinaire held ben!
ik kook ook graag mbv plaatjes en een goed verhaal erbij graag. Na jaren zwoegen en zweten in de keuken kan ik het ook af zonder plaatjes en leuk verhaal. Ik gebruik zelfs de kookboeken uit de jaren 70 van mijn moeder of de zelf geschreven recepten van mijn moeder en oma
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  donderdag 1 april 2010 @ 12:48:46 #56
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_79826470
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:46 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Jaaaa! Nouja het had een andere kaft, maar het was iig wel dezelfde meneer! Is het wat?
Ik weet het niet, ik kijk altijd maar met een half oog naar dat programma. Op de een of andere manier trekt de caribbische keuken me niet zo. Maar als het jou wel trekt en je hebt nog geen ervaring met die keuken, dan heb ik zo'n gevoel dat dat best een leuk boek voor je zal zijn.
pi_79827640
ik kan wel koken zonder plaatjes das geen probleem maar als ik wat kookboeken doorblader opzoek naar wat lekkers zijn foto' s wel handig erbij. Ben visueel ingesteld blijkbaar
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 1 april 2010 @ 13:40:27 #58
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_79828627
Ik wil ook plaatjes.
  donderdag 1 april 2010 @ 13:55:46 #59
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_79829256
Plaatjes zijn fijn maar niet essentiel. Voor exacte recepturen totaal niet belangrijk, maar om inspiratie op te doen vaak wel vaak fijn.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_79833453
ik heb van de week deze besteld:


Ben erg fan van Rachel Allen d'r kookstijl en ben beetje bij beetje d'r boeken bijeen aan het sprokkelen.

Wat ik ook nog wil is een kookboek van Claudia Roden, ik moet alleen nog even kijken welke
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_79833474
Ik vind plaatjes ook fijn! Dan kan ik me toch meer een voorstelling maken van wat het is, en of ik het lekker zal vinden. Het inspireert ook meer.
  donderdag 1 april 2010 @ 16:08:27 #62
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_79834257
quote:
Op donderdag 1 april 2010 15:47 schreef _aurum_ het volgende:
ik heb van de week deze besteld:
[ afbeelding ]

Ben erg fan van Rachel Allen d'r kookstijl en ben beetje bij beetje d'r boeken bijeen aan het sprokkelen.

Wat ik ook nog wil is een kookboek van Claudia Roden, ik moet alleen nog even kijken welke
ik heb duizend-en-één-smaken, echt een aanrader! het joodse kookboek van haar staat ook nog op mijn verlanglijstje.
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  donderdag 1 april 2010 @ 18:57:20 #63
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_79840587
quote:
Op donderdag 1 april 2010 05:15 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]
of de zelf geschreven recepten van mijn moeder en oma
Dat geldt ook als een goed verhaal! Tof om dat soort dingen in de familie te hebben! Ik weet wel wat dingetjes gewoon door hoe het verbaal en praktisch doorgegeven is, maar een opgeschreven recept van oma lijkt me wel leuk om te hebben!

Schijnbaar ben ik overigens ook niet de enige plaatjes georiënteerde

En ja ik werd helemaal vrolijk van de kleurige plaatjes van lekker uitziend eten in dat boek van Levi Roots! Het was overigens deze:

Al moet ik zeggen dat ik die die Robin postte er nóg blijer uit vond zien!

Oh en SeaOfLove: ik heb ook geen BBC geloof ik, maar als je op youtube zoekt naar 'Levi Roots cooks' vind je wel wat!

Off topic:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  donderdag 1 april 2010 @ 19:11:49 #64
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_79841129
ik heb geen computer, tenminste niet één die het doet internet met mijn foon, en die is erg traag en kan youtube niet handelen
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  donderdag 1 april 2010 @ 20:56:13 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79845424
Heb deze vandaag binnen gekregen

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_79846125
Dat ziet er interessant uit. Is het wat?
Ze is tevens de schrijfster van een boek over 'botten', zoals te zien op haar blog.
http://jennifermclagan.blogspot.com/
  donderdag 1 april 2010 @ 21:14:26 #67
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_79846329
en dat is gewoon van een vrouw dus alles wat hier in CUL post is zo'n beetje op dieet behalve moi hulde
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_79846395
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb deze vandaag binnen gekregen

[ afbeelding ]
Wow! hebben !
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 1 april 2010 @ 21:34:12 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79847226
Ik heb het zelfs nog niet bekeken, is vandaag binnengekomen, staat nog ingepakt, kwam thuis, zag dat het binnen was en zijn gaan eten. Ben net thuis.
Hebben babycalamaris gegeten op een salade, en daarna zeeduivel met garnalen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_79847671
Dan kijk je morgen maar even.
pi_79849337
Wil je echt iets leren over eten en koken:
- McGee : over eten en koken (Science and lore of the kitchen)

Wil je klassieke recepten:
- Grote larousse atlas van de gastronomie
- Escoffier

Voor leuke receptjes en verhalen over kaasje en regionale keukens:
- CUlinaria (met veel grote foto's etc)

VOor experimenten en mooiigheid:
-El bulli
- CHemist & chef
- Boeken van Hervé This

Wil je gewoon lekker koken en inspiratie voor vanavond:
- Lonny voor indisch
- Boekjes van de IKEA voor echt lekkere gerechten maar wel snel een simpel. (ik was verbaasd over de kwaliteit!)
- De zilveren lepel (italiaans)
- Jamie oliver boekjes, leuk, itaiaansig met een twist.
- Goedkope boekjes van de boekenvoordeel: tapas, indiaas, japans etcetc.
Whatever...
pi_79849498
Juistem die dus! Echt een aanrader voor als je meer wilt weten dan recepten.
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 11:48 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Als je écht van koken houdt, is deze wat mij betreft onmisbaar in je kast. Het is niet zozeer een kookboek, maar meer een beschrijving van wat er gebeurt in je pan, kom, ovenschaal etc. Het gaat over chemie en koken, over kooktechnieken en vooral waarom. In veel kookboeken staat: doe zus of zo, maar nooit waarom dat zo moet. Dat frustreert mij vaak enorm, dus dit is inmiddels echt mijn bijbel geworden.

Het bevat afzonderlijke hoofdstukken over o.a. zuivel, eieren, vlees, vis, deeg, groenten en kruiden. De volledige basis die je moet hebben wil je iets van koken begrijpen.
Whatever...
  vrijdag 2 april 2010 @ 02:08:07 #73
267109 cactusbloem
vandaag niet prikkelbaar
pi_79857340
Ik was vandaag bij De Slegte en tot mijn verbazing lag daar "De Creoolse keuken" van Rozieres voor
11,99! Helemaal blij
"Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn. Ik begrijp dat soort problemen niet."
pi_79862499
yay, mijn Kook Ook komt vandaag als het goed is! Ze waren gisteren al aan de deur geweest, maar toen was ik op de uni
Heb van de week via marktplaats een boek van Jamie Oliver gekocht, voor 5 euro geweldig. Happy days met de Naked Chef.
Gisteren eruit gekookt. kipfilet met wijn en champignons in een zakje van aluminiumfolie uit de oven. Was best te doen! En we hebben ook de citroenpudding gemaakt, maar die werd steeds maar niet gaar (binnen de gestelde tijd + 30 min), en uiteindelijk is hij juist te lang gegaan voglens mij, want nu is het praktisch een cake geworden in plaats van pudding. Ach ja, het smaakt wel lekker

EDIT: jay, mijn KookOok is er! Kan ik toch nog lekker bladeren en iets lekkers uitzoeken voor de Paasdagen! Yay

[ Bericht 10% gewijzigd door jUsTmE13o2 op 02-04-2010 11:46:16 ]
pi_79871663
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hele generaties Nederlanders hebben de indische keuken geleerd van Beb, maar wat zou jij aanraden op Indische keuken gebied?
Oma Keasberry's Indische keukengeheimen

Het is niet zo'n groot boek. De recepten die hierin staan en de smaken komen heel erg overeen met alles wat mij indische oma kookte. (Bep is inderdaad waardeloos.)
pi_79876341
quote:
Op donderdag 1 april 2010 22:25 schreef Spanky78 het volgende:
Juistem die dus! Echt een aanrader voor als je meer wilt weten dan recepten.
[..]
ik heb deze

ook zo leuk en interessant om te lezen. Echt een naslagwerk.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_79887800
quote:
Op donderdag 1 april 2010 16:08 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

ik heb duizend-en-één-smaken, echt een aanrader! het joodse kookboek van haar staat ook nog op mijn verlanglijstje.
ik heb gezocht, maar die is toch niet meer leverbaar?
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_79888383
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 23:07 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

ik heb gezocht, maar die is toch niet meer leverbaar?
De NL-versie kennelijk niet (als ik bol mag geloven), de engelse echter nog wel.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79890067
vandaag mijn kook ook helemaal doorgespit. lijkt me een handig boek, maar de Wannee blijft ook trekken. Is er iemand die beide heeft en is het zinvol om de Wannee ook aan te schaffen of haal ik daarmee meer van het zelfde in huis?
pi_80343628
wannee besteld, voor een vriendinnetje, kan ik er zelf mooi ook even doorbladeren en beslissen of ik hem ook wil!
ben benieuwd!
pi_80345603
Jippie! Het is binnen:

Via www.boekenkraam was dit naslagwerk slechts ¤65, slik... De kartonnen doos is dus beschadigd, maar de boeken zelf zijn in goede staat.
Hopelijk heb ik van de week de tijd om het boek te bekijken!
  donderdag 15 april 2010 @ 15:23:02 #82
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_80346277
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 23:07 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

ik heb gezocht, maar die is toch niet meer leverbaar?
op marktplaats kwam ik 'm 2 weken geleden nog tegen, de joodse keuken dus, en daar werd echt vet op geboden, volgens mij zelfs over de nieuwwaarde prijs Bij mij is de snelle keuken van ainsley binnen (bij mijn moeder dan, ze neemt het woensdag mee)
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_80347140
quote:
Op donderdag 15 april 2010 15:04 schreef Yinny het volgende:
Jippie! Het is binnen:
[ afbeelding ]
Via www.boekenkraam was dit naslagwerk slechts ¤65, slik... De kartonnen doos is dus beschadigd, maar de boeken zelf zijn in goede staat.
Hopelijk heb ik van de week de tijd om het boek te bekijken!
Die heb ik ook, prachtig boek voor recepten en ingredienten uit de klassieke franse keuken. (voornamelijk)
Whatever...
pi_80348911
quote:
Op donderdag 15 april 2010 15:23 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

op marktplaats kwam ik 'm 2 weken geleden nog tegen, de joodse keuken dus, en daar werd echt vet op geboden, volgens mij zelfs over de nieuwwaarde prijs Bij mij is de snelle keuken van ainsley binnen (bij mijn moeder dan, ze neemt het woensdag mee)
ik heb ' m zojuist via amazon besteld levertijd duurt wel even; maar ik was iets van ¤ 24 kwijt inc. de verzendkosten. En naar het schijnt is het een nieuw exemplaar.

* _aurum_ benieuwd is
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  donderdag 15 april 2010 @ 16:45:10 #85
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_80349367
quote:
Op donderdag 15 april 2010 16:33 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

ik heb ' m zojuist via amazon besteld levertijd duurt wel even; maar ik was iets van ¤ 24 kwijt inc. de verzendkosten. En naar het schijnt is het een nieuw exemplaar.

* _aurum_ benieuwd is
bij bol.com was het afgeprijsd naar 9e en ik heb 'm voor 7.45e 2de hands inc verzendkosten. En mijn moeder zei dat ie er als nieuw uitzag oh en eigenlijk heb ik 'm gratisch want mijn moeder heeft het boek betaald
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  donderdag 15 april 2010 @ 16:46:55 #86
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_80349440
of heb je het over de joodse keuken van roden? Dan heb je inderdaad een koopje!
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_80371195


ik koop bijna altijd Engelse kookboeken, beroepsdeformatie zullen we maar zeggen Ik lag iig al weken op de uitkijk en dit is voor het eerst dat 't een beetje te betalen is
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_80527011
Heeft iemand ervaring met Snel en Slank van Ainsley Harriot?

pi_80527179
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 17:12 schreef LieLie het volgende:
Heeft iemand ervaring met Snel en Slank van Ainsley Harriot?

[ afbeelding ]
Is écht een tof boek! Niet hoogdravend of ambitieus, echt iets voor de doordeweekse prak Hij gebruikt niet al te ingewikkelde ingredienten, je kunt (vrijwel) alles gewoon bij de supermarkt halen. Porties zijn wel wat klein, maar dat zie je snel genoeg (wij eten de vierpersoonsgerechten meestal met z'n tweeen, en zijn verder absoluut geen grote eters).

Let wel: 'slank' is de vertaling van 'low-fat' hier. Voor de volledigheid
pi_80527265
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 17:12 schreef LieLie het volgende:
Heeft iemand ervaring met Snel en Slank van Ainsley Harriot?

[ afbeelding ]
superboek met erg lekkere en makkelijke gerechten, echt een aanrader
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_80527351
Mooi Ga ik die ook bestellen!
  dinsdag 20 april 2010 @ 21:40:36 #92
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_80538395
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 17:16 schreef ColdFeet het volgende:
Let wel: 'slank' is de vertaling van 'low-fat' hier. Voor de volledigheid
Ik dacht al dat het een ironische titel was. Slank is nu niet echt het eerste dat in me opkomt als ik aan Ainsley denk.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_80538824
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 21:40 schreef Marble het volgende:

[..]

Ik dacht al dat het een ironische titel was. Slank is nu niet echt het eerste dat in me opkomt als ik aan Ainsley denk.
Die is op zich best wel aardig in vorm toch?
  dinsdag 20 april 2010 @ 21:50:26 #94
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_80538899
ainsley is wel morgen neemt mijn moeder dus een boek van hem mee, ben heel erg benieuwd
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  dinsdag 20 april 2010 @ 21:59:24 #95
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_80539378
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 21:49 schreef LieLie het volgende:

[..]

Die is op zich best wel aardig in vorm toch?
In vergelijking met Oprah misschien wel ja.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_80552241
Iemand deze al gelezen

  woensdag 21 april 2010 @ 16:29:00 #97
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80563989
Niet helemaal een kookboek, maar bij de Aldi, in het kader van de italiaanse week, Jamie goes Italian op DVD Jamie Oliver die 150 minuten lang door italie trekt en leuke dingen doet, voor 7,99.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80570772
quote:
Op donderdag 1 april 2010 05:15 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

ik kook ook graag mbv plaatjes en een goed verhaal erbij graag. Na jaren zwoegen en zweten in de keuken kan ik het ook af zonder plaatjes en leuk verhaal. Ik gebruik zelfs de kookboeken uit de jaren 70 van mijn moeder of de zelf geschreven recepten van mijn moeder en oma
Als je plaatjes wilt moet je de "Kookschool" serie nemen. Iedere stap een foto, ik ben fan.

En die jaren 70 kookboeken. Dat zijn vast de nederlandse klassiekers van de huishoudscholen. Er is pas een nieuwe editie van Het Nieuwe kookboek uitgekomen. De oudbollige foto's zijn eruit. De recepten wat gemoderniseerd en er staat een ondertitel op de kaft: "Al 40 jaar het nieuwe kookboek!"

Voor de echte kookfreaks is er nu een Nederlandse versie van Sous Vide Cuisine van Roca & Brugues uit het spaans vertaald.

[ Bericht 27% gewijzigd door Fixers op 21-04-2010 19:49:52 ]
pi_80581250
Ik heb al jaren een broodmachine op de zolder staan, misschien een enkele keer gebruikt. Maar sinds deze week denk ik daar aan om wat meer te gaan doen er mee en dus een boekje gekocht.

pi_80673408
Net terug van fietsvakantie in Engeland en Wales. In 'boekenstadje' Hay on Wye (ruim 30 boekenwinkels op een paar 1000 inwoners) kon ik me helaas nauwelijks inhouden, ondanks de beperkingen van fietstassen. En dit is de oogst:


Farmhouse Cookery: 400 pagina's Britse streekgerechten, per streek van herkomst.
Preserve: Boek over (uiteraard) inmaken, jams, chutneys e.d.
The Sausage book: Alles over het zelfmaken van worsten, inclusief droge worst met veel gedetailleerde informatie over de manieren waarop je aan je eigen droge worst dood kunt gaan. Ook een hoop recepten, helaas wel met enige focus op Britse worsten (veel paneermeel dus).
The Country Kitchen: Uitstekend boek over hoe je zo'n beetje het gemiddelde supermarkt-assortiment zelf kunt maken. Van bier en kaas tot gedroogde groenten en gezouten vlees en ketchup.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_80673453
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 18:57 schreef stavromulabeta het volgende:
Net terug van fietsvakantie in Engeland en Wales. In 'boekenstadje' Hay on Wye (ruim 30 boekenwinkels op een paar 1000 inwoners) kon ik me helaas nauwelijks inhouden, ondanks de beperkingen van fietstassen. En dit is de oogst:


Farmhouse Cookery: 400 pagina's Britse streekgerechten, per streek van herkomst.
Preserve: Boek over (uiteraard) inmaken, jams, chutneys e.d.
The Sausage book: Alles over het zelfmaken van worsten, inclusief droge worst met veel gedetailleerde informatie over de manieren waarop je aan je eigen droge worst dood kunt gaan. Ook een hoop recepten, helaas wel met enige focus op Britse worsten (veel paneermeel dus).
The Country Kitchen: Uitstekend boek over hoe je zo'n beetje het gemiddelde supermarkt-assortiment zelf kunt maken. Van bier en kaas tot gedroogde groenten en gezouten vlees en ketchup.


[ Bericht 2% gewijzigd door stavromulabeta op 24-04-2010 20:18:05 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_80778081
Gisteren 2 nieuwe boeken besteld.



Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  woensdag 28 april 2010 @ 09:27:19 #103
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_80794882
Gisteren deze binnengekregen:
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_80798731
quote:
Op woensdag 28 april 2010 09:27 schreef Schranseman het volgende:
Gisteren deze binnengekregen:
[ afbeelding ]
Ik dacht er ook even aan om een Engelstalig boek te kopen, maar na het lezen van een voorbeeldexemplaar heb ik dat toch maar niet gedaan. In elke zin is er wel een woord dat ik niet begrijp, waardoor de essentie dikwijls verloren gaat.
Voor dit boek zal het nog lang wachten zijn op de NL-versie, als er die dan al komt helaas...
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_80821056
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 07:01 schreef _aurum_ het volgende:
[ afbeelding ]

ik koop bijna altijd Engelse kookboeken, beroepsdeformatie zullen we maar zeggen Ik lag iig al weken op de uitkijk en dit is voor het eerst dat 't een beetje te betalen is
ik heb 'm binnen

Volgens mij ben ik hier nog wel maaaanden zoet mee. Het is echt een kook/geschiedenisboek leuk om dat er ook bij te krijgen
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_80821988
quote:
Op woensdag 28 april 2010 21:36 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

ik heb 'm binnen

Volgens mij ben ik hier nog wel maaaanden zoet mee. Het is echt een kook/geschiedenisboek leuk om dat er ook bij te krijgen
Ik heb er ook al tig keer verlekkerd naar staan kijken. Heb jij ook de Joodse Keuken van Claudia Roden? En zo ja, voegt dat boek er dan nog iets aan toe?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_80833047
ik heb de Joodse Keuken niet, dus ik kan er helaas niks over zeggen
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  donderdag 29 april 2010 @ 09:53:28 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80833145
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:48 schreef _aurum_ het volgende:
ik heb de Joodse Keuken niet, dus ik kan er helaas niks over zeggen
Recepten voor varkenshaas in champigonroomsaus zal je daar iig niet vinden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80834579
Jammer dat 'ie best aan de prijs is. Maar na het zien van Julie & Julia heb ik de kunst van het koken eens doorgebladerd. Best iets om te hebben.
pi_80855347
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Recepten voor varkenshaas in champigonroomsaus zal je daar iig niet vinden.
Nee, maar daar hebben we andere boeken voor, die dan weer geen recepten voor Mohn Torte, eend met granaatappel en kofta hebben.

Volgens dat boek wordt in sommige Joodse gemeenschappen overigens wel zuivel met vlees gecombineerd. Er wordt dan wel een hele boekhouding bijgehouden om ervoor te zorgen dat de melk en het vlees geen familie van elkaar zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_80861702
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 11:59 schreef jUsTmE13o2 het volgende:
ik heb alleen maar fora uit 2005/2008 gevonden die antwoord geven op de vraag welk kookboek je het beste aan kunt schaffen als basis voor iemand die net begint met koken, en vroeg me af of er inmiddels nieuwe tips zijn?
of deze : Kook-wijzer / druk 2 isbn: 9789039800881
het is een studie boek dat wel, maar goede uitleg van hoe je iets moet bereiden
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_80875549
Ik heb van de week toch zo'n leuk winkeltje ontdekt in Enschede: kookboek.nl, naar de gelijknamige website. Hij zit in de Walstraat en ik kan er echt wel uren rondkijken

En denk dat ik toch maar de Zilveren Lepel ga aanschaffen. Ik heb er nu al zo vaak in staan kijken, word toch eens tijd om hem echt te gaan kopen
pi_80896956
Vandaag gehad :

pi_81287731
Zeg, ik zit al een tijdje te azen op De Joodse Keuken van Claudia Roden. Nu wilde ik 'm gaan kopen, maar ik zag dat er twee titels zijn:
An Odyssey from Samarkand to New York
An Odyssey from Samarkand and Vilna to the Present Day

Hmm. Weet iemand of/wat het verschil is?
pi_81288743
Vorige week nog 2 boeken gekocht



Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_81308452
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 11:06 schreef ColdFeet het volgende:
Zeg, ik zit al een tijdje te azen op De Joodse Keuken van Claudia Roden. Nu wilde ik 'm gaan kopen, maar ik zag dat er twee titels zijn:
An Odyssey from Samarkand to New York
An Odyssey from Samarkand and Vilna to the Present Day

Hmm. Weet iemand of/wat het verschil is?
Ik heb zelf de "Vilna"-versie en die even vergeleken met de inhoudsopgave van de New-York-versie op amazon. Behalve wat kleine verschillen in paginanummers bij de hoofdstukken en de opmaak kan ik inhoudelijk geen verschillen tegen komen. In de index staan ook wel wat verschillen, maar als je het bij een andere woordje opzoek, vind je toch de betreffende verwijzing.

Ik denk dus dat er wat betreft inhoud geen enkel verschil is. Misschien is de ene de Amerikaanse editie en de andere de UK-versie. Wellicht dat Amerikanen niet weten waar Vilnius ligt.

En ik wist niet waar Samarkand lag
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_81310080
Ah Stavro, dank voor de moeite! Vind je het een bruikbaar boek? Ik vind de toelichting over de keukens altijd zo interessant in Claudia Rodens boeken.
pi_81310672
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:43 schreef ColdFeet het volgende:
Ah Stavro, dank voor de moeite! Vind je het een bruikbaar boek? Ik vind de toelichting over de keukens altijd zo interessant in Claudia Rodens boeken.
Oh, absoluut. Vooral omdat het zo gevarieerd is, van klassieke recepten uit de Elzas tot couscous en Aziatische Curry's. En omdat het inderdaad naast recepten ook heel veel achtergronden en een halve studie ethnologie bevat. Samen met Julia Child en Nigella Lawson's "Hoe te Eten" het kookboek dat ik nooit zou willen missen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_81310965
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:43 schreef ColdFeet het volgende:
Ah Stavro, dank voor de moeite! Vind je het een bruikbaar boek? Ik vind de toelichting over de keukens altijd zo interessant in Claudia Rodens boeken.
je kan hem wat inbladeren als je hier bent?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_81334162
Nou, ik geloof dat ik het zo wel aandurf, Elf Ga 'm zo bestellen.
pi_81340674
meteen siciliaans kookboek gekocht : sicilicious sinds ik daar op vakantie geweest ben ben ik dol op de siciliaanse keuken
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 12 mei 2010 @ 14:41:20 #122
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_81341183
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 11:56 schreef ColdFeet het volgende:
Nou, ik geloof dat ik het zo wel aandurf, Elf Ga 'm zo bestellen.
ik wil 'm ook! wat kost het boek bij amazone?
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_81349158
Ik heb Kook! van Jamie Oliver.

Goed basiskookboek. Hoofdstukken over pasta, risotto, vlees, vis, groente, desserts... Van elk dier staat een tekening waarop te zien is welk stuk waar vandaan komt, tips hoe je groente moet koken, combineer tips, wijntips, algemene tips voor hygiene en veiligheid in de keuken. Helaas vind ik het aantal recepten wat aan de magere kant.

En de recepten zijn ook niet heel toegankelijk. Ik kook er alleen uit wanneer ik een "speciaal dinertje" maak. Als student kies ik toch vaker voor de simpele pasta's enzo. Het is nét te veel moeite, nét te veel ingrediënten, nét te apart om er wekelijks uit te koken. (nu moet ik het natuurlijk ook doen met een rotkeukentje waarbij ik niet de plaats noch hulpmiddelen bij de hand heb)
  woensdag 12 mei 2010 @ 17:52:08 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_81349465
Gooi het Jamie Oliver merk erop en je kan echt vrijwel alle zuut verkopen, koelboxen, koksmessen made in china, etc etc
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_81349722
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Gooi het Jamie Oliver merk erop en je kan echt vrijwel alle zuut verkopen, koelboxen, koksmessen made in china, etc etc
Ik geef toe dat het boek opviel door de bekende naam er op.. Maar als ik de inhoud kut vind is dat gewoon zo, welke naam er ook op staat. Toevallig vind ik hem wel goed
  woensdag 12 mei 2010 @ 17:59:49 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_81349747
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 17:58 schreef Cherryblossom het volgende:

[..]

Ik geef toe dat het boek opviel door de bekende naam er op.. Maar als ik de inhoud kut vind is dat gewoon zo, welke naam er ook op staat. Toevallig vind ik hem wel goed
Prima, als je maar niet de illusie hebt dat hij het zelf heeft geschreven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_81350338
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Prima, als je maar niet de illusie hebt dat hij het zelf heeft geschreven.
Dat doet niemand zelf! Haha
  woensdag 12 mei 2010 @ 18:21:18 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_81350450
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:17 schreef Cherryblossom het volgende:

[..]

Dat doet niemand zelf! Haha
Daarom is het boek van Julia Child zo goed, dat schreef ze wel zelf, samen met Simone Beck en Louisette Bertholle
Als je nu echt een goed kookboek zoekt,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_81464300
Als het verhaal uit de film klopt heeft julia child niet alleen dat boek geschreven, maar ook de recepten getest. Ook niet onbelangrijk.

Mijn nieuwste aanwinst is "Zelf geoogst". Boekje over hoe je makkelijk in je tuin of zelfs op een balkon een moestuintje kan beginnen. Een aantal makkelijke groenten en fruit, hoe ze te kweken simpel en duidelijk. En recepten wat je met die stortvloed aan courgettes en sperciebonen moet doen.
pi_81655583
Deze boeken besteld:



pi_81660948
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 23:38 schreef davo1979 het volgende:
Deze boeken besteld:

[ afbeelding ]

Wat staat daar zoal in? Vast geen recepten voor Char-Grilled Banker of Lehman-Bros-stock in Tamarind sauce...

Ik heb gisteren deze van ebay ontvangen...

Ik ben de laatste tijd kennelijk wat meer Europees aan het koken, terwijl ik een jaar of wat geleden heel erg Aziatisch en Arabisch bezig was.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_81667348
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 07:45 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Wat staat daar zoal in? Vast geen recepten voor Char-Grilled Banker of Lehman-Bros-stock in Tamarind sauce...
Geen flauw idee heb hem nog niet. Zal het je laten weten als ik hem heb.
pi_81759480
Weet iemand nog een goed boek voor een echte beginner? Simpele gerechtjes dus, voor weekendjes alleen thuis.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 13:58:57 #134
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_81759673
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 13:52 schreef Dynd het volgende:
Weet iemand nog een goed boek voor een echte beginner? Simpele gerechtjes dus, voor weekendjes alleen thuis.
De wannee, kookboek van de amsterdamse huishoudschool
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002599428/index.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_81759784
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De wannee, kookboek van de amsterdamse huishoudschool
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002599428/index.html
Wow, helemaal wat ik zocht! Bedankt
pi_82002811
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 07:45 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Wat staat daar zoal in? Vast geen recepten voor Char-Grilled Banker of Lehman-Bros-stock in Tamarind sauce...


Ik zou er nog even op terug komen als het boek er was. En het kwam vandaag. Wat staat er zoal in zal een paar recepten opnoemen:

roast beef and yorkshire pudding
the queens 80th birthday dessert
welsh rarebit
devils on horseback

ect ect
pi_82007548
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 14:02 schreef Dynd het volgende:

[..]

Wow, helemaal wat ik zocht! Bedankt
Ik blijf erbij dat deze serie ook gewelig is: http://www.bol.com/nl/p/n(...)005506041/index.html
pi_83008598
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb deze vandaag binnen gekregen


En, hoe is die? Voegt het iets toe of zijn het meer recepten die je ook in andere kookboeken kunt vinden?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 19 juni 2010 @ 12:34:17 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_83017352
Het boek is goddelijk. Gaat over boter, spekvet, ganzevet, vet vlees, merg en wat je er mee kan doen. Goddelijk en heel politiek incorrect in deze foodnazi tijd van mager en slank
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_83309151
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De wannee, kookboek van de amsterdamse huishoudschool
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002599428/index.html
Ik heb deze ook besteld, dankje voor de tip.
  donderdag 1 juli 2010 @ 21:59:11 #141
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_83548636
Gekregen als afscheidskadootje van mijn oude collega's! Tof

"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_83549262
Wat een leuk kado!
pi_83954424
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Het boek is goddelijk. Gaat over boter, spekvet, ganzevet, vet vlees, merg en wat je er mee kan doen. Goddelijk en heel politiek incorrect in deze foodnazi tijd van mager en slank
Geweldig boek lijkt me dat ook zeg. Blijft toch het favoriete ingredient in vele gerechten en wordt zo ondergewaardeerd. Gaat op het lijstje!
Sweet and innocent...
  vrijdag 16 juli 2010 @ 23:52:48 #144
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_84156109
Kom er net achter dat een hele leuke klassieker gewoon online staat.
http://www.dbnl.org/tekst/weru002100a01_01/
100 avonturen met een pollepel

J.W.F. Werumeus Buning

en ondek waar meneer van Dam zijn schrijfstijl vandaan heeft gejat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_84591176
Vandaag bij Kookpunt geweest :9 Kwam terug met:

Wannee
Nigella's Kerst (verzameling compleet maken he ;) )

En een verlanglijstje waar mijn ouders en vrienden voorlopig weer een paar jaar mee door kunnen :')
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Moderator zondag 15 augustus 2010 @ 12:42:12 #146
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_85304667
Omdat ik en mijn vriendin binnen afzienbare tijd willen gaan samenwonen leek het mij leuk om een soort van basis kookboek te geven; dit aangezien wij allebei toch wel grote Klunzen in de keuken zijn (ja, klus met een hoofdletter K :%).

Nu ben ik al niet in staat om te koken; laat staan dat ik een leuk / goed basis kookboek kan uitzoeken.
Ik zoek eigenlijk iets waar zaken instaan die je dagelijks op tafel kunt zetten; dus geen kookboek die je 2 keer in het jaar gebruikt omdat er dan mensen komen eten en je iets anders dan anders op tafel wilt zetten.

Gewoon een goed duidelijk basis "ik wil leren koken"achtig kookboek
  zondag 15 augustus 2010 @ 13:02:41 #147
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_85305200
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Omdat ik en mijn vriendin binnen afzienbare tijd willen gaan samenwonen leek het mij leuk om een soort van basis kookboek te geven; dit aangezien wij allebei toch wel grote Klunzen in de keuken zijn (ja, klus met een hoofdletter K :%).

Nu ben ik al niet in staat om te koken; laat staan dat ik een leuk / goed basis kookboek kan uitzoeken.
Ik zoek eigenlijk iets waar zaken instaan die je dagelijks op tafel kunt zetten; dus geen kookboek die je 2 keer in het jaar gebruikt omdat er dan mensen komen eten en je iets anders dan anders op tafel wilt zetten.

Gewoon een goed duidelijk basis "ik wil leren koken"achtig kookboek
Kookook
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 15 augustus 2010 @ 13:04:41 #148
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_85305266


quote:
'Kook ook' is als beste kookboek uit de kookboekentest van de Consumentengids gekomen.
Het geheel vernieuwde veelgeroemde basiskookboek is een boek geworden om uit te koken én om lekker in te bladeren, te kijken, te lezen en te leren. Een kookboek om dingen in op te zoeken: wat is het, hoe ziet het eruit, hoe moet het, hoe kan het ook, hoe lang duurt het, hoe maak je het schoon, wat zijn de verschillen en wat de overeenkomsten.
De Consumentenbond heeft in haar bekende onderzoeken recent ook kookboeken getest, en was bijzonder enthousiast over Kook ook.
Wij citeren de Consumentengids van mei 2003: 'Een opvallende verschijning tussen de andere boeken, omdat het een echt basiskookboek is. We waren zó verrukt van dit werk, dat we 'm in dit overzicht mee wilden nemen. Het boek is geschreven in samenwerking met het Nederlands Zuivelbureau. Behalve meer dan 1400 recepten (de kleine variaties meegeteld), bevatten de 480 pagina's een schat aan warenkennis en basistechnieken (van biefstuk bakken tot kreeft schoonmaken). Alle keukengerei en -apparatuur komt aan bod, er staat informatie in over koelen en vriezen en over gezonde voeding. Dit boek onderscheidt zich van de andere basiskookboeken door een fris en trendy uiterlijk. Het boek is duidelijk geschreven en overzichtelijk, al zijn niet alle gerechten afgebeeld. Duidelijk is aangegeven voor hoeveel personen het gerecht is en wat de bereidingstijd en voedingswaarde zijn. De bereiding wordt stapsgewijs uitgelegd. De negen recepten waren makkelijk te maken.'
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 15 augustus 2010 @ 13:06:25 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85305320
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Omdat ik en mijn vriendin binnen afzienbare tijd willen gaan samenwonen leek het mij leuk om een soort van basis kookboek te geven; dit aangezien wij allebei toch wel grote Klunzen in de keuken zijn (ja, klus met een hoofdletter K :%).

Nu ben ik al niet in staat om te koken; laat staan dat ik een leuk / goed basis kookboek kan uitzoeken.
Ik zoek eigenlijk iets waar zaken instaan die je dagelijks op tafel kunt zetten; dus geen kookboek die je 2 keer in het jaar gebruikt omdat er dan mensen komen eten en je iets anders dan anders op tafel wilt zetten.

Gewoon een goed duidelijk basis "ik wil leren koken"achtig kookboek
De Wannee
Wannee kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002599428/index.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 15 augustus 2010 @ 13:56:10 #150
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_85307080
Ik heb zelf nog geen boeken van Jamie Oliver, maar kreeg dit in mijn mail. Zou het wat zijn? zeker voor die prijs?

http://www.bruna.nl/boeke(...)qP0dOe8AAAEmTEt.QFrq
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 15 augustus 2010 @ 14:00:29 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85307241
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 13:56 schreef The_Hives het volgende:
Ik heb zelf nog geen boeken van Jamie Oliver, maar kreeg dit in mijn mail. Zou het wat zijn? zeker voor die prijs?

http://www.bruna.nl/boeke(...)qP0dOe8AAAEmTEt.QFrq
Jamie Oliver boeken.
Uitgeverij betaald J.O. veel geld voor het recht boeken uit te brengen. Redactie schrijft het, lekker veel full colour fotos maken en weer een beststeller. Je hebt hopelijk niet de illusie dat hij het zelf schrijft niet? Hij verleend zijn merkrecht aan een uitgever en laat fotos van zich maken, en krijgt er bakken met geld voor. Thats it zo een beetje.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 15 augustus 2010 @ 14:07:17 #152
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_85307491
Die illusie heb ik inderdaad niet. Vandaar dat ik hem ook niet meteen besteld heb ;)

Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen die 'zijn' boeken hebben en of het toch de moeite waard is. Heb het namelijk eigenlijk niet zo op boeken van TV-koks
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  Moderator zondag 15 augustus 2010 @ 19:39:36 #153
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_85318667
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 13:04 schreef The_Hives het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Hmmm, klinkt opzich goed. Voor mij en mijn vriendin lijkt het mij een mooi duidelijk boek met zo hier en daar de nodige afbeeldingen om een hoop te verduidelijken. Klinkt goed ! Zal het boek eens door google heen halen.

quote:
Op zondag 15 augustus 2010 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De Wannee
Wannee kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002599428/index.html
Dit boek schijnt alleen maar tweedehands te verkrijgen ? Niet echt geweldig om kado te geven :)
pi_85318964
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jamie Oliver boeken.
Uitgeverij betaald J.O. veel geld voor het recht boeken uit te brengen. Redactie schrijft het, lekker veel full colour fotos maken en weer een beststeller. Je hebt hopelijk niet de illusie dat hij het zelf schrijft niet? Hij verleend zijn merkrecht aan een uitgever en laat fotos van zich maken, en krijgt er bakken met geld voor. Thats it zo een beetje.
dus?

dan nog kunnen mensen 'zijn' boeken leuk vinden toch?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zondag 15 augustus 2010 @ 19:59:36 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85319391
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 19:48 schreef DarkElf het volgende:

[..]

dus?

dan nog kunnen mensen 'zijn' boeken leuk vinden toch?
Natuurlijk, als je in dat hele beroemde mensen package stapt,
Kan je gelijk ook de Jamie Oliver wijnkoeler, vijzel, kurkentrekker etc etc etc kopen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_85319426
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Natuurlijk, als je in dat hele beroemde mensen package stapt,
Kan je gelijk ook de Jamie Oliver wijnkoeler, vijzel, kurkentrekker etc etc etc kopen.
als mensen dat willen kopen moeten ze dat vooral doen.

Word je je eigen negatieve en vooral belerende houding nooit zat?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zondag 15 augustus 2010 @ 20:03:14 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85319546
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 20:00 schreef DarkElf het volgende:

[..]

als mensen dat willen kopen moeten ze dat vooral doen.

Word je je eigen negatieve en vooral belerende houding nooit zat?
Zolang ik mensen al jij daar mee tegen de haren kan strijken is mijn dag goed
^O^

Of ben je gewoon pissig omdat ik je illusie heb weggenomen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Pietverdriet op 15-08-2010 20:10:20 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_85320156
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zolang ik mensen al jij daar mee tegen de haren kan strijken is mijn dag goed
^O^

Of ben je gewoon pissig omdat ik je illusie heb weggenomen?
welke illusie? of denk je dat je iets verteld hebt wat niet allang bekend is?

ik vind het gewoon vreemd hoe je soms doet, that'all :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zondag 15 augustus 2010 @ 20:51:46 #159
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_85321993
Mij boeit het geen drol of Jamie O. de boeken schrijft of Jan Pullekie van de Hoek, als ik het boek maar puik vind en de recepten die erin staan! :Y

En ja, ik vind plaatjes in boeken heel belangrijk, lay-out e.d. ook, en daar schaam ik me geen moment voor 8-)

Overigens zal het me aan mn anus oxideren of er op mijn snijplank een J.O.-logo staat - ik koop de meest functionele en goedkoopste :P

Als antwoord op de vraag van Hives: ik ken het niet, maar veel recepten uit de Jamie Oliver boeken staan ook op zijn site geloof ik. Is wel een goeie manier om te kijken of die recepten je aan staan - vaak zijn er ook een paar voorbeelden uit de boeken, is leuk!
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  maandag 16 augustus 2010 @ 17:12:53 #160
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_85355569
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 20:51 schreef MariaEtcetera het volgende:
Mij boeit het geen drol of Jamie O. de boeken schrijft of Jan Pullekie van de Hoek, als ik het boek maar puik vind en de recepten die erin staan! :Y

En ja, ik vind plaatjes in boeken heel belangrijk, lay-out e.d. ook, en daar schaam ik me geen moment voor 8-)

Overigens zal het me aan mn anus oxideren of er op mijn snijplank een J.O.-logo staat - ik koop de meest functionele en goedkoopste :P

Als antwoord op de vraag van Hives: ik ken het niet, maar veel recepten uit de Jamie Oliver boeken staan ook op zijn site geloof ik. Is wel een goeie manier om te kijken of die recepten je aan staan - vaak zijn er ook een paar voorbeelden uit de boeken, is leuk!
thnx! zal eens kijken :) Ben nog nooit op zijn site geweest.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  Moderator woensdag 18 augustus 2010 @ 19:36:55 #161
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_85447309
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Omdat ik en mijn vriendin binnen afzienbare tijd willen gaan samenwonen leek het mij leuk om een soort van basis kookboek te geven; dit aangezien wij allebei toch wel grote Klunzen in de keuken zijn (ja, klus met een hoofdletter K :%).

Nu ben ik al niet in staat om te koken; laat staan dat ik een leuk / goed basis kookboek kan uitzoeken.
Ik zoek eigenlijk iets waar zaken instaan die je dagelijks op tafel kunt zetten; dus geen kookboek die je 2 keer in het jaar gebruikt omdat er dan mensen komen eten en je iets anders dan anders op tafel wilt zetten.

Gewoon een goed duidelijk basis "ik wil leren koken"achtig kookboek
Om mijzelf even te quoten; zijn er nog meer kookboeken die voor de echte beginners geschikt zijn ?
Mijn vriendin is ook een fan van Italiaans eten dus een goed Italiaans semi-beginners kookboek is ook welkom
  woensdag 18 augustus 2010 @ 19:59:43 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85448094
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 19:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]



Om mijzelf even te quoten; zijn er nog meer kookboeken die voor de echte beginners geschikt zijn ?
Mijn vriendin is ook een fan van Italiaans eten dus een goed Italiaans semi-beginners kookboek is ook welkom
Italiaanse keuken is niet moeilijk, de smaak wordt bereikt door goede ingredienten en de boel eigenlijk simpel te houden.
Beste kookboek voor de italiaanse keuken is Artusi
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002072727/index.html
Laat je niet afschrikken door de Nederlandse titel, de recepten zijn niet complex.
De zilveren lepel is erg in, maar Artusi is beter
http://www.bol.com/nl/p/n(...)005015910/index.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_85448574
de zilveren lepel is voor een beginner denk ik helemaal niet leuk (sowieso vind ik het een overgehyped boek eigenlijk maar das persoonlijk natuurlijk) , ja er staat heel veel in maar t nodigt niet echt uit om wat te experimenteren als je net begint.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  † In Memoriam † woensdag 18 augustus 2010 @ 22:26:05 #164
91830 MaximusTG
pi_85453980
Heb de zilveren lepel zelf ook, en vind het een goed boek; Veel authentieke recepten, gesorteerd op soort gerecht, pasta's, frittata's, vlees, gevogelte etc. Je moet idd wel enig ervaring/kennis hebben voordat je er goed mee kan werken. Wat ik er minder aan vind (en ik hoop dat ik het goed kan verwoorden) is dat de recepten niet eenvoudig te gebruiken zijn voor de doordeweekse maaltijd. Ongetwijfeld kan dat prima, maar dat vereist wel een hele andere kijk op zo'n doordeweekse maaltijd. Je zou dan bijvoorbeeld een simpel pastaatje vooraf doen, met een vleesgerecht als hoofdgerecht met een groentebijgerecht. Heel anders dan de Nederlandse aanpak, of misschien beter gezegd, de moderne Nederlandse aanpak (combinaties/fusies van verschillende keukens, oosters, afrikaans, frans etc. in een gerecht). Ook heb je om de smaak van zo'n italiaanse gerecht tot zn recht te laten komen goede ingredienten nodig, en ik heb het idee dat veel van die ingredienten hier een stuk duurder zijn dan in Italie.

Ben verder ook gek op mn broodbakboek "The Bread Baker's Apprentice" http://www.bol.com/nl/p/e(...)001486196/index.html

En dit Italiaanse kookboek vind ik erg fijn: "Twaalf" over gerechten uit Toscane volgens de seizoenen. http://www.bol.com/nl/p/n(...)006043507/index.html

Verder is "Slow Cooking" een mooi boek. http://www.bol.com/nl/p/e(...)002115705/index.html
pi_85454648
Weet iemand een goed kookboek over de Spaanse keuken? En misschien ook eentje vooral gericht op Catalaanse streekgerechten?
pi_85466367
1080 recepten - Ortega, S.
De "bijbel"voor het Spaanse kokkerellen Het boek is fantastisch, zeer overzichtelijk en inderdaad een inspiratiebron voor heerlijke etentjes.

Weinig plaatjes, wel erg duidelijk.
Ben hem voor weinig bij een dump boekhandel tegen gekomen.
pi_85501952
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 11:19 schreef r2d22 het volgende:
1080 recepten - Ortega, S.
De "bijbel"voor het Spaanse kokkerellen Het boek is fantastisch, zeer overzichtelijk en inderdaad een inspiratiebron voor heerlijke etentjes.

Weinig plaatjes, wel erg duidelijk.
Ben hem voor weinig bij een dump boekhandel tegen gekomen.
Hoewel ik een boek met zo'n titel niet zo snel zou oppakken, denk ik na het lezen van wat andere recensies dat dit wel is waar ik naar op zoek ben. Bedankt voor de tip!
pi_85511697
Heb net het nieuwe kook leesboek van Giphart binnen,eten,drinken,slapen.Heel mooi boek met mooie foto,s!
Zeker een aanrader!
pi_85518000
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:16 schreef sammyd118 het volgende:
Heb net het nieuwe kook leesboek van Giphart binnen,eten,drinken,slapen.Heel mooi boek met mooie foto,s!
Zeker een aanrader!
Zeker een mooi boek! Maar niet echt een kookboek. Het heet wel lees- en kookboek, maar de recepten hebben niet de overhand en zijn voor een deel onuitvoerbaar in een huis-tuin-en-keuken-keuken ;)
pi_85629052
Ik had een topic geopend over http://modernistcuisine.com/ omdat ik van mening ben dat dat een eigen topic verdient. Ik denk dat het een van die zeldzame uitgaven is die al voor ze in de winkel liggen klassiekers zijn. Helaas vond iemand dat het SPAM is. Enfin, misschien gaat ie weer open, dan is het dit topic: Hebben! modernistcuisine.com

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2010 14:16:41 ]
pi_85728250
vandaag oa deze binnen gekregen:



echt een supermooi dik boek waarin per seizoen heel veel recepten staan met mooie foto's ook.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:30:39 #172
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_87108353
De zoekfunctie leverde niets op dus hierbij deel 2.


Hieronder deel 1.
Het grote Kookboeken-topic


“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 20:43:07 #173
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_87112698
Vandaag deze aangeschaft ^O^








quote:
Indische familierecepten. Boekoe Kita (Indonesisch voor Ons Boek) is een schitterend uitgevoerd boek waarin familie en culinaire tradities centraal staan.
De Indische keuken is geliefd. Het is een traditionele keuken die vaak van generatie op generatie wordt overgedragen. Toch ontwikkelt ook deze keuken zich met de tijd mee. In dit Indische kookboek vertellen vijftien Indonesische families over hun roots, hun eigen familierecepten en verhalen vormen daarbij de rode draad. Onder hen ook enkele beroemde namen zoals voormalig topmodel Linda Spierings en fotografe Patricia Steur.

Veel van al deze authentieke recepten zijn ook voor de minder ervaren kok goed te maken en kosten niet heel veel tijd, zoals vaak wordt gedacht.De opbouw van het boek is per ingrediënt, zoals peper (lombok), ketjap, kokos (klapper), kemirinoten, knoflook en gula djawa.
Echt een aanvulling voor mijn collectie, ik heb al een aantal recepten gezien die ik zeker ga maken.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  zondag 3 oktober 2010 @ 12:45:32 #174
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87128738
Ik kwam net dit linkje ergens tegen:
http://www.cookyourbook.nl/

Een nederlandse site (dus met ideal te betalen) waar je je eigen kookboek kan samenstellen in hardcover. Dat scheelt weer schriften en andere meuk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_87158120
Vraagje, hoe staan bij jullie de kookboeken geordend? Op nationaliteit, auteur, doorelkaar, etc?

Bij mij staan ze nog vooral niet, omdat ze nog in een verhuisdoos zitten, maar daarvoor was het redelijk random :')
pi_87159320
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 12:45 schreef Dagonet het volgende:
Ik kwam net dit linkje ergens tegen:
http://www.cookyourbook.nl/

Een nederlandse site (dus met ideal te betalen) waar je je eigen kookboek kan samenstellen in hardcover. Dat scheelt weer schriften en andere meuk.
Best een aardig concept, alleen gelimiteerd tot 100 recepten. Dat kan weleens lastig worden voor aardig wat mensen.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_87159377
leuk! een deel 2 :)

Ik ben op zoek naar een goed Indiaas kookboek.. iemand? :9
Ja doei.
pi_87174484
Heeft iemand Vegeterranean? Is het tof? En is het fijn en bruikbaar?
  maandag 4 oktober 2010 @ 18:32:05 #179
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_87177721
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 03:48 schreef flying-dutchman het volgende:
Vraagje, hoe staan bij jullie de kookboeken geordend? Op nationaliteit, auteur, doorelkaar, etc?

Bij mij staan ze nog vooral niet, omdat ze nog in een verhuisdoos zitten, maar daarvoor was het redelijk random :')
Op grote en zwaarte.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  maandag 4 oktober 2010 @ 18:57:52 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87178622
Poeh, op hoogte per plank
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87180851
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 03:48 schreef flying-dutchman het volgende:
Vraagje, hoe staan bij jullie de kookboeken geordend? Op nationaliteit, auteur, doorelkaar, etc?

Bij mij staan ze nog vooral niet, omdat ze nog in een verhuisdoos zitten, maar daarvoor was het redelijk random :')
Beetje op thema/keuken. En auteur natuurlijk.
pi_87180922
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 03:48 schreef flying-dutchman het volgende:
Vraagje, hoe staan bij jullie de kookboeken geordend?
niet :)
Ja doei.
pi_87181545
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 03:48 schreef flying-dutchman het volgende:
Vraagje, hoe staan bij jullie de kookboeken geordend? Op nationaliteit, auteur, doorelkaar, etc?

Bij mij staan ze nog vooral niet, omdat ze nog in een verhuisdoos zitten, maar daarvoor was het redelijk random :')
Op volgorde van meest recentelijk gebruik :P
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_87235098
Als t goed is komt vandaag (of morgen) mijn pakketje aan met daarin 'de kunst van het koken'.

Ben benieuwd :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_87235643
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:55 schreef ArtemisQ het volgende:
Heeft iemand Vegeterranean? Is het tof? En is het fijn en bruikbaar?
Check. Ik vind het een heel mooi kookboek, met goede en lekkere recepten, maar wel redelijk bewerkelijk. Als je nog veel tijd hebt om in de keuken te staan is het echt heel prima. Bij mij wordt het eigenlijk te weinig gebruikt, omdat ik na een lange dag geen energie meer kan vinden om lang de keuken in te gaan. Wel goed om inspiratie op te doen voor een etentje oid. Kun je 'm niet eens in de boekhandel inkijken?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_87235978
Maandag "De zilvere lepel" gehaald :D
Erg mooi boek!
pi_87322044
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 06:58 schreef DarkElf het volgende:
Als t goed is komt vandaag (of morgen) mijn pakketje aan met daarin 'de kunst van het koken'.

Ben benieuwd :)
Heb hem voor mijn verjaardag gevraagd.
Hoop hem dus volgende week ook te hebben!!
Heb je m al?
En......?? Hoe is ie.
pi_87322103
Oh ja: ik vind het een schitterend boek! Zo knalvol met informatie en recepten O+

Zeker een aanwinst :Y

(al moet je er wel een steekwagentje voor hebben :P hij weegt 2.5 kilo :D)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_87322405
Kan niet wachten......
pi_87348350
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 14:07 schreef DarkElf het volgende:
Oh ja: ik vind het een schitterend boek! Zo knalvol met informatie en recepten O+

Zeker een aanwinst :Y

(al moet je er wel een steekwagentje voor hebben :P hij weegt 2.5 kilo :D)
Valt nog mee. Larousse gaat over de 5 heen
pi_87703953
Ik ben opzoek naar een goed (basis)boek over patisserie en desserts. Het liefst met uitgebreide beschrijvingen van de technieken en waarom iets op die manier gedaan wordt.
Iemand aanraders? Engelstalig mag ook.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:28:23 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87720727
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 10:07 schreef FigureBirdStars het volgende:
Ik ben opzoek naar een goed (basis)boek over patisserie en desserts. Het liefst met uitgebreide beschrijvingen van de technieken en waarom iets op die manier gedaan wordt.
Iemand aanraders? Engelstalig mag ook.
Patisserie is een vak apart, probeer eens Eugen Pauli te pakken te krijgen, is hét standaard werk voor de horeca kok. Het is niet alleen Patisserie, maar geeft daar een redelijke introductie in. Verder is in the sweet kitchen van Regan Daley een geweldig boek over desserts en patisserie voor als je het echt goed wil leren.


In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 1 november 2010 @ 18:36:16 #193
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_88217968
Heb de volgend pdf'jes gevonden :')
3 kookboeken van Lonny
1 kookboek met chinese gerechten
kookboek van Donna Hay?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_88237091
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2010 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Patisserie is een vak apart, probeer eens Eugen Pauli te pakken te krijgen, is hét standaard werk voor de horeca kok. Het is niet alleen Patisserie, maar geeft daar een redelijke introductie in. Verder is in the sweet kitchen van Regan Daley een geweldig boek over desserts en patisserie voor als je het echt goed wil leren.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik zie dit nu pas, maar bedankt Piet!
Eugen Pauli wel eens wat vaker over gehoord. Misschien eens kijken of ik hem tweedehands voor een leuk prijsje kan vinden.
pi_88237114
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88240927
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2010 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Patisserie is een vak apart, probeer eens Eugen Pauli te pakken te krijgen, is hét standaard werk voor de horeca kok. Het is niet alleen Patisserie, maar geeft daar een redelijke introductie in. Verder is in the sweet kitchen van Regan Daley een geweldig boek over desserts en patisserie
Die laatste lijkt me erg leuk!

Ik heb laatst deze gekocht, het zijn niet echt kookboeken (als in er het draait niet helemaal om de recepten) maar wel bijzonder leuk om te lezen!



pi_89957314
Weet iemand welk Thais kookboek het beste en het meest compleet is?
  † In Memoriam † woensdag 15 december 2010 @ 14:27:51 #198
91830 MaximusTG
pi_89957802
Een boek met veel deThais dus eigenlijk? _O- sorry, flauwe bui.
pi_89968659
Het enige grote Thai dat ik ken is 'De Verhalen van de Rode Lantaarn'. Geen idee hoe goed het eigenlijk is als kookboek.

Ik heb mijzelf eindelijk laten verleiden tot Julia Childs Kunst van het koken. Ik kan best aardig koken, maar Escoffier is mij toch te moeilijk geschreven. Die 'Ma Cuisine' die de ondertitel "Escoffier voor iedereen" heeft vind ik maar marginaal beter dan het origneel.

Vandaag ook nog iets leuks gescoord voor papillottes.
  woensdag 15 december 2010 @ 19:05:22 #200
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89969066
Escoffier is ook voor de prof keuken gedacht, niet echt voor thuis.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89970685
quote:
Op woensdag 15 december 2010 14:15 schreef conleche het volgende:
Weet iemand welk Thais kookboek het beste en het meest compleet is?
Niet specifiek over de Thaise keuken, maar wel met een erg goed en redelijk authentiek hoofdstuk Thailand: A taste of the Far East van Madhur Jaffrey.

Je zou kunnen overwegen om bij elk recept maar de helft van de pepers te gebruiken
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 15 december 2010 @ 19:52:48 #202
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_89971129
quote:
14s.gif Op donderdag 26 augustus 2010 13:39 schreef DarkElf het volgende:
vandaag oa deze binnen gekregen:

[ afbeelding ]

echt een supermooi dik boek waarin per seizoen heel veel recepten staan met mooie foto's ook.
Kleurtjes O+ Wat voor soort recepten zijn dat? Wereldkeuken, van alles wat of meer specifiek ofzo?

Ik zag vandaag bij de ABC dit boek:

Lijkt me een soort Zilveren Lepel maar dan voor de Griekse keuken? Iemand er ervaring mee? Ik had niet veel tijd maar heb het snel doorgebladerd en het zag er wel leuk uit :Y
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  woensdag 15 december 2010 @ 19:54:46 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89971226
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:52 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Kleurtjes O+ Wat voor soort recepten zijn dat? Wereldkeuken, van alles wat of meer specifiek ofzo?

Ik zag vandaag bij de ABC dit boek:
[ afbeelding ]
Lijkt me een soort Zilveren Lepel maar dan voor de Griekse keuken? Iemand er ervaring mee? Ik had niet veel tijd maar heb het snel doorgebladerd en het zag er wel leuk uit :Y
De griekse keuken zou ik niet willen vergelijken met de Italiaanse, is een tamelijk boertige keuken zonder echte hoogtepunten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 december 2010 @ 19:57:26 #204
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_89971349
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De griekse keuken zou ik niet willen vergelijken met de Italiaanse, is een tamelijk boertige keuken zonder echte hoogtepunten.
Ik bedoelde meer qua boek-opbouw/-indeling en hoeveelheid uitleg en plaatjes!

Ik hou wel van Grieks eten :Y
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  woensdag 15 december 2010 @ 20:02:19 #205
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89971624
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:57 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer qua boek-opbouw/-indeling en hoeveelheid uitleg en plaatjes!

Ik hou wel van Grieks eten :Y
Oh op die manier, ik vind het ook niet vies hoor
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 december 2010 @ 20:54:59 #206
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_89974320
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:15 schreef conleche het volgende:
Weet iemand welk Thais kookboek het beste en het meest compleet is?
Ja, absoluut, dat is Thai Food van David Thompson.
De kookbijbel van de Thaise keuken.



Wil er binnenkort een kleine recensie over schrijven, maar dan moeten ze 'm gvdgvdgv eerst leveren. Dus euh, als je 'm bestelt, verwacht niet dat ie met 4 werkdagen op je mat ligt. :X
  woensdag 15 december 2010 @ 20:58:44 #207
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89974516
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 20:54 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, absoluut, dat is Thai Food van David Thompson.
De kookbijbel van de Thaise keuken.

[ afbeelding ]

Wil er binnenkort een kleine recensie over schrijven, maar dan moeten ze 'm gvdgvdgv eerst leveren. Dus euh, als je 'm bestelt, verwacht niet dat ie met 4 werkdagen op je mat ligt. :X
Hoe weet je dat het de bijbel is als je hem nog niet hebt?
:? :?

Die recensies op amazon.co.uk zijn wel geniaal, mensen die het een slecht boek vinden omdat ze de ingredienten niet in de supermarkt kunnen vinden
_O- _O- _O-
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89975973
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:57 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer qua boek-opbouw/-indeling en hoeveelheid uitleg en plaatjes!

Ik hou wel van Grieks eten :Y
Ik weet niet of je De Zilveren Lepel ook bezit? If so: gebruik je 'm veel?

Het zal wel het meest complete boek zijn enzo, maar DZL staat bij mij (en volgens mij bij veel anderen ook) te verstoffen omdat het helemaal geen fijn boek is om echt te gebruiken - ik vind bijvoorbeeld Made in Italy van Giorgio Locatelli een veel fijner boek.
  woensdag 15 december 2010 @ 21:31:27 #209
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_89976445
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe weet je dat het de bijbel is als je hem nog niet hebt?
:? :?
'k Heb er wel flink in gebladerd. Had niet lang nodig ook om te zien hoe briljant dat boek is.
Maar wil 'm nu zelf hebben en uit koken voor ik er iets over schrijf.
pi_89976467
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:52 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Kleurtjes O+ Wat voor soort recepten zijn dat? Wereldkeuken, van alles wat of meer specifiek ofzo?

Ik zag vandaag bij de ABC dit boek:
[ afbeelding ]
Lijkt me een soort Zilveren Lepel maar dan voor de Griekse keuken? Iemand er ervaring mee? Ik had niet veel tijd maar heb het snel doorgebladerd en het zag er wel leuk uit :Y
van alles staat erin. tis echt een erg leuk boek, per seizoen ingedeeld en dan weer verschillende onderwerpen per seizoen: soepen, salades, hoofd met vis/vlees vegetarisch etc etc.

vind het een fijn boek :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 15 december 2010 @ 21:41:48 #211
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89977097
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:31 schreef RobinOok het volgende:

[..]

'k Heb er wel flink in gebladerd. Had niet lang nodig ook om te zien hoe briljant dat boek is.
Maar wil 'm nu zelf hebben en uit koken voor ik er iets over schrijf.
Lees de recensies op amazon, vooral de mensen die het niet goed vinden zijn hilarisch
Geen plaatjes!!
Ingrediënten hebben ze niet bij de supermarkt!!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89977401
quote:
Op woensdag 15 december 2010 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]


Die recensies op amazon.co.uk zijn wel geniaal, mensen die het een slecht boek vinden omdat ze de ingredienten niet in de supermarkt kunnen vinden
_O- _O- _O-
Ik vind het wel een voordeel als in een kookboek wordt aangegeven hoe je een ronduit bizar ingredient door in een het land van publicatie enigszins couranter ingrediënt zou kunnen vervangen.

Dan heb ik het natuurlijk niet over de standaard-toko spullen (als het gaat om een aziatisch kookboek), maar er zijn wel bepaalde grenzen bij wat je nog zou moeten kunnen krijgen. Maar gefermenteerde bawunga-noten kan ik helaas niet krijgen en dan zou ik wel willen een idee hebben of ik ze door walnoten, verrotte pinda's of geweekte hazelnoten zou kunnen vervangen.

Als je het boek in nederland kunt kopen, spreekt het wel voor de uitgever dat je met een beetje goede wil de recepten ook moet kunnen maken, zonder eerst de halve wereld rond te vliegen. Daarentegen heb een aantal kookboeken uit Penang meeverhuisd, en als ik daaruit kook vind ik het totaal niet vreemd dat ik bij de visboer geen kwal kan halen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 15 december 2010 @ 21:56:36 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89978101
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:46 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik vind het wel een voordeel als in een kookboek wordt aangegeven hoe je een ronduit bizar ingredient door in een het land van publicatie enigszins couranter ingrediënt zou kunnen vervangen.
Ja, zo las mijn moeder in haar kookboek dat je kappertjes kon vervangen door doperwten, aha, dus kappertjes zijn een soort doperwten dacht ze.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 december 2010 @ 22:29:30 #214
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_89980145
Tof DE! Ik onthoud hem voor als ik weer eens kookboekenkoopkriebels krijg O+ Andere titels van haar klinken ook tof, zoals die In Season. Groenten :9

quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:24 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ik weet niet of je De Zilveren Lepel ook bezit? If so: gebruik je 'm veel?

Het zal wel het meest complete boek zijn enzo, maar DZL staat bij mij (en volgens mij bij veel anderen ook) te verstoffen omdat het helemaal geen fijn boek is om echt te gebruiken - ik vind bijvoorbeeld Made in Italy van Giorgio Locatelli een veel fijner boek.
Gewetensvraag!

Al moet ik zeggen dat ik nu ik terug ben uit Engeland wel van plan was hem juist meer te gebruiken, omdat ik de komende tijd waarschijnlijk meer dagen thuis ben :P Maarja, het kan heel goed zijn dat dat bij een voornemen blijft - mijn trackrecord met de meeste kookboeken is niet heel goed :') Maar ze zijn zo tof om te hebben! O+
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  woensdag 15 december 2010 @ 22:44:22 #215
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89980919
quote:
10s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:29 schreef MariaEtcetera het volgende:
Tof DE! Ik onthoud hem voor als ik weer eens kookboekenkoopkriebels krijg O+ Andere titels van haar klinken ook tof, zoals die In Season. Groenten :9

[..]

Gewetensvraag!

Al moet ik zeggen dat ik nu ik terug ben uit Engeland wel van plan was hem juist meer te gebruiken, omdat ik de komende tijd waarschijnlijk meer dagen thuis ben :P Maarja, het kan heel goed zijn dat dat bij een voornemen blijft - mijn trackrecord met de meeste kookboeken is niet heel goed :') Maar ze zijn zo tof om te hebben! O+
Gewetensvraag
Had je het geld dan niet beter kunnen besteden aan een kreeft of 2, 3 , een ganzelever, een pot caviaar, een kilo reerug?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 december 2010 @ 22:48:20 #216
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_89981148
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewetensvraag
Had je het geld dan niet beter kunnen besteden aan een kreeft of 2, 3 , een ganzelever, een pot caviaar, een kilo reerug?
Antwoord: nee want ik heb hem kado gekregen! En kaviaar vind ik niet lekker :+
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_89981318
quote:
10s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:29 schreef MariaEtcetera het volgende:
Tof DE! Ik onthoud hem voor als ik weer eens kookboekenkoopkriebels krijg O+ Andere titels van haar klinken ook tof, zoals die In Season. Groenten :9
Gewetensvraag!

Al moet ik zeggen dat ik nu ik terug ben uit Engeland wel van plan was hem juist meer te gebruiken, omdat ik de komende tijd waarschijnlijk meer dagen thuis ben :P Maarja, het kan heel goed zijn dat dat bij een voornemen blijft - mijn trackrecord met de meeste kookboeken is niet heel goed :') Maar ze zijn zo tof om te hebben! O+
Koop dan bij De Slegte zo'n boek over de Griekse keuken. Dan betaal je 7 euro, heb je er plaatjes bij en heb je de belangrijkste recepten ook wel. Kun je lekker de rest van je geld uitgeven aan dat boek van DE, dat klinkt namelijk veel leuker ;)
pi_89981575
Dank voor de suggesties, zal eens kijken, hoewel ik liever kookboeken in het Nederlands heb. Vanwege de afwijkende inhoudsmaten en dergelijke.

CF! :W Ik kook weleens uit de zilveren lepel, ik vind het eigenlijk wel een fijn boek! Ik schrijf er dan in de kantlijn een cijfer bij en wat er eventueel aan verbeterd kan worden. :D
  woensdag 15 december 2010 @ 23:47:42 #219
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_89984167
Hmmm. Okee ik heb dat boek van mn koop-dit-voor-mij-voor-kerst-lijstje afgehaald, thanks voor het Inzicht :+ Misschien blader ik hem nog wel eens goed door als ik weer eens bij de boekhandel ben.

Wat een idee van die cijfers enzo, Cootje :D Al is de boeken-nerd in mij geschokt bij het idee in boeken te schrijven :') Al heeft het wel iets leuks kneuterigs, zo'n kookboek waarin gebruiks-vlekken, ezelsoren en notities staan :+
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  dinsdag 4 januari 2011 @ 00:03:20 #220
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_90821190
Door dit topic was ik nieuwsgierig geworden naar kookook (het basisboek), bij bol.com was het rond de 25 euro. Met kerst een VVV-bon van 25 euro gekregen dus dat kwam goed uit.
Mijn bedoeling was om eens door het boek te bladeren, kijken of het mij beviel en zoja het boek te kopen. Hebben ze bij de Bijenkorf, selexyz, Slegte, nergens het boek! Dus ik denk ooh in de entre deux ligt een Cook en Co. (was daar nog nooit binnen geweest) maar daar hadden ze alleen boeken van bekende-tv-koppen.
Voordat ik het koop wil ik graag door het boek bladeren, en ik heb geen zin om het via bol.com ofzo het te bestellen om daarna weer terug te sturen. Dat wordt nog even zoeken dus.
吴 曼 迪
pi_90827017
Mijn nieuwste kookboek:
pi_90827038
Kookook zag ik laatst nog liggen bij de Bruna.
  woensdag 5 januari 2011 @ 23:34:30 #223
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_90912719
Op aanraden van Piet Verdriet (ander topic ;)) het Wannée besteld .... ben geen beginner, maar kreeg ook van andere recensies en dergelijke toch wel het idee dat het nog een leuk boek is om de verzameling mee uit te breiden. Ben benieuwd, review volgt. :)
Smell the flowers while you can....
pi_90914253
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 23:34 schreef Miss-MacPhisto het volgende:
Op aanraden van Piet Verdriet (ander topic ;)) het Wannée besteld .... ben geen beginner, maar kreeg ook van andere recensies en dergelijke toch wel het idee dat het nog een leuk boek is om de verzameling mee uit te breiden. Ben benieuwd, review volgt. :)
Leuk boek idd :Y Staat een hoop in :o Ideaal voor het basiswerk :)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 6 januari 2011 @ 00:12:03 #225
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_90914843
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 00:02 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Leuk boek idd :Y Staat een hoop in :o Ideaal voor het basiswerk :)
Klinkt goed, ben benieuwd. :)
Smell the flowers while you can....
pi_90925708
Ik heb De Banketbakker gevraagd en gekregen voor kerst. Met recepten van Cees Holtkamp. En ik kan niet wachten totdat ik de citroenmerenguetaart heb geprobeerd te maken, aangezien die taart van bakkerij Holtkamp echt zo ontzettend lekker is!

Ik heb het nog niet uitgebreid bestudeerd, maar zo op het eerste gezicht lijkt het mij echt een ongelofelijk handig bakboek en zijn krokettenrecept staat er ook in. :9

Enig minpuntje wat mij betreft: beetje weinig plaatjes. :@ Ik begrijp het ook wel weer hoor, want er staat ook zo ontzettend veel in, dan kan je niet bij alles plaatjes doen. Maar ik vind het altijd wel fijn om te zien hoe het eruit zou hóren te zien. :P
  vrijdag 14 januari 2011 @ 20:02:42 #227
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91333022
Heb de tweedelige gebonden versie van Mastering the art of french cooking binnen, mijn Nederlandse uitgave is inmiddels zeker 25 jaar oud, het papier geelbruin en vol met vlekken.
Heb de indruk dat de 2 deler die ik net binnen heb meer tekeningen bevat.
Nu nog even een omrekentabel maken voor de maten.
De Nederlandse vertaling is overginds uitstekend, het is niet alleen een van mijn absoluut beste kookboeken, het is sowieso een van de allerbeste kookboeken überhaupt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91334732
Van mijn verjaardagsgeld ga ik eindelijk de Zilveren lepel kopen O+
pi_91356811


[ Bericht 100% gewijzigd door comoncook op 15-01-2011 13:44:38 ]
pi_91357076
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 20:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb de tweedelige gebonden versie van Mastering the art of french cooking binnen, mijn Nederlandse uitgave is inmiddels zeker 25 jaar oud, het papier geelbruin en vol met vlekken.
Heb de indruk dat de 2 deler die ik net binnen heb meer tekeningen bevat.
Nu nog even een omrekentabel maken voor de maten.
De Nederlandse vertaling is overginds uitstekend, het is niet alleen een van mijn absoluut beste kookboeken, het is sowieso een van de allerbeste kookboeken überhaupt.
Waarom heb je dan eigenlijk de engelstalige versie gekocht? Ik vind het overigens opvallend: de nederlandse editie komt in één volume terwijl de Amerikaanse in twee delen komt (althans in het boek Julie & Julia dat bij de mijne zat wordt ook steeds gesproken over twee delen). Lijkt me toch iets handzamer.

'k Ben wel blij dat ik nu weet dat de vertaling écht goed is. Er worden soms enorme fouten gemaakt in kookboekvertalingen. Koffie/Theelepels die door elkaar worden gehusseld. Vissoorten die verkeerd vertaald worden, als Brit, Nederlander, Fransman en Duitser krijg je soms alle 4 een andere vis in één recept. En vertalers die het verschil tussen bakpoeder en gist niet snappen (Cakes van Sophie).
  zaterdag 15 januari 2011 @ 09:51:51 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91357807
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 07:08 schreef Fixers het volgende:

[..]

Waarom heb je dan eigenlijk de engelstalige versie gekocht?
Dit klinkt wellicht gek, maar ik wilde hem in de taal lezen waarin hij geschreven is. En verder gewoon voor de heb en de tekeningen
quote:
Ik vind het overigens opvallend: de nederlandse editie komt in één volume terwijl de Amerikaanse in twee delen komt (althans in het boek Julie & Julia dat bij de mijne zat wordt ook steeds gesproken over twee delen). Lijkt me toch iets handzamer.
Jep, maar je moet wel wat omstandiger zoeken
quote:
'k Ben wel blij dat ik nu weet dat de vertaling écht goed is. Er worden soms enorme fouten gemaakt in kookboekvertalingen. Koffie/Theelepels die door elkaar worden gehusseld. Vissoorten die verkeerd vertaald worden, als Brit, Nederlander, Fransman en Duitser krijg je soms alle 4 een andere vis in één recept. En vertalers die het verschil tussen bakpoeder en gist niet snappen (Cakes van Sophie).
LOL
Dat meen je niet
Maar het laat wel zien dat het kookboeken uitgeven meestal niet om de recepten gaat. Het probleem van het vertalen van kookboeken is ook het volgende, waar mevrouw Child in haar biografie ook over verteld, niet alleen hebben vissen andere namen, een vis van voor de kust van de VS en uit de middelandse zee mogen dan tot dezelfde soort behoren, ze kunnen een andere structuur van vlees hebben. Amerikaanse bloem is anders dan franse bloem (glutengehalte), net als de boter, en ze heeft daar de recepten op aangepast.
Ik zelf weet dat je bv in Duitsland tarwebloem in 2 soorten hebt, met een hoog en met een laag glutengehalte. Het eerste is voor brood, het tweede voor cake en koekjes geschikt. Je zit dus niet alleen met de vertaling van de tekst, maar ook met die van de producten. Johannes van Dam heeft het daar ook over bij knoflook, amerikaanse knoflook is veel milder dan europese, en als je tegenwoordig knoflook koopt komt ie maar al te vaak uit China.
Dus heb je eigenlijk geen idee of het wel smaakt zoals bedoeld. Heb het hierover ook al eens hier op Fok over gehad mbt tot verse Gember. Niet alleen smaakt die anders over het jaar genomen, maar als je hem laat liggen veranderd de smaak ook.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91361398
Ik heb 'De dikke vegetariër' gekocht. Ik ben er helemaal weg van. Goede beschrijvingen.

  zaterdag 15 januari 2011 @ 12:46:51 #233
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_91361984
De zoekfunctie leverde niets op dus hierbij deel 2.

Maar schijnbaar is er toch een deeltje 2, kunnen deze worden samengevoegd?
Bedankt.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_91364194
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 09:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit klinkt wellicht gek, maar ik wilde hem in de taal lezen waarin hij geschreven is. En verder gewoon voor de heb en de tekeningen

[..]

Jep, maar je moet wel wat omstandiger zoeken

[..]

LOL
Dat meen je niet
Maar het laat wel zien dat het kookboeken uitgeven meestal niet om de recepten gaat. Het probleem van het vertalen van kookboeken is ook het volgende, waar mevrouw Child in haar biografie ook over verteld, niet alleen hebben vissen andere namen, een vis van voor de kust van de VS en uit de middelandse zee mogen dan tot dezelfde soort behoren, ze kunnen een andere structuur van vlees hebben. Amerikaanse bloem is anders dan franse bloem (glutengehalte), net als de boter, en ze heeft daar de recepten op aangepast.
Ik zelf weet dat je bv in Duitsland tarwebloem in 2 soorten hebt, met een hoog en met een laag glutengehalte. Het eerste is voor brood, het tweede voor cake en koekjes geschikt. Je zit dus niet alleen met de vertaling van de tekst, maar ook met die van de producten. Johannes van Dam heeft het daar ook over bij knoflook, amerikaanse knoflook is veel milder dan europese, en als je tegenwoordig knoflook koopt komt ie maar al te vaak uit China.
Dus heb je eigenlijk geen idee of het wel smaakt zoals bedoeld. Heb het hierover ook al eens hier op Fok over gehad mbt tot verse Gember. Niet alleen smaakt die anders over het jaar genomen, maar als je hem laat liggen veranderd de smaak ook.
Toen ik in engeland in de keuken werkte stonden er ook twee tonnen met witte bloem: soft en hard. Ik kan me niet meer herinneren wat het verschil was, maar genoeg recepten vroegen om juist de een of ander of een mengsel in bepaalde verhoudingen.

Heb nog een Macarons boekje gekocht van José Marchal. Eentje met ook veel theoriekennis erin.
pi_91366352
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 12:30 schreef Deliah het volgende:
Ik heb 'De dikke vegetariër' gekocht. Ik ben er helemaal weg van. Goede beschrijvingen.

[ afbeelding ]
Die ziet er fijn uit. Maar ben nu dus in dubio of ik hem niet voor de helft van de prijs in het originele Engels/Amerikaans moet aanschaffen... -O-.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_91454931
Wat betreft het Macarons Boekje, 'k heb de naam van de auteur verkeerd gespeld. Dat moet zijn José Maréchal. Dit issum (klikbaar naar Bol.com):


@Pietverdriet: Het is niet zo verrassend dat de vertaling van De Kunst van het Koken correct is vertaald. Ik zag toevallig in de colofon dat Johannes van Dam als adviseur heeft gediend.
  maandag 17 januari 2011 @ 13:47:58 #237
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91460495
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 11:30 schreef Fixers het volgende:
Wat betreft het Macarons Boekje, 'k heb de naam van de auteur verkeerd gespeld. Dat moet zijn José Maréchal. Dit issum (klikbaar naar Bol.com):
[ link | afbeelding ]

@Pietverdriet: Het is niet zo verrassend dat de vertaling van De Kunst van het Koken correct is vertaald. Ik zag toevallig in de colofon dat Johannes van Dam als adviseur heeft gediend.
Correct, hoewel zijn kennis van het Frans beter is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 17 januari 2011 @ 18:55:24 #238
266552 grasisbruin
Kleurenblind dus
pi_91475740
Iedereen zou eigenlijk het volkomen kookboek van Wina Born uit 1976 in de kast moeten hebben staan. Echt stampvol gerechten, en treurig om te zien dat het koken thuis zo achteruit is gegaan.

K heb de Larousse ook, maar da's voornamelijk voor warenkennis
Kleurenblinden zien de wereld met andere ogen
  maandag 17 januari 2011 @ 19:00:19 #239
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91476042
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:55 schreef grasisbruin het volgende:
Iedereen zou eigenlijk het volkomen kookboek van Wina Born uit 1976 in de kast moeten hebben staan. Echt stampvol gerechten, en treurig om te zien dat het koken thuis zo achteruit is gegaan.
Eens
We gaan hard de UK achterna, hoop alleen dat het nooit zo erg wordt als daar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 17 januari 2011 @ 19:04:03 #240
266552 grasisbruin
Kleurenblind dus
pi_91476269
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Eens
We gaan hard de UK achterna, hoop alleen dat het nooit zo erg wordt als daar
Wel geinig, ik ben vorig jaar in dichte mist bij een engelse haven aan komen zeilen met mn vader en we konden engeland eerder ruiken dan zien. :') Fish 'n chips....
Kleurenblinden zien de wereld met andere ogen
  maandag 17 januari 2011 @ 19:06:39 #241
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91476422
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:04 schreef grasisbruin het volgende:

[..]

Wel geinig, ik ben vorig jaar in dichte mist bij een engelse haven aan komen zeilen met mn vader en we konden engeland eerder ruiken dan zien. :') Fish 'n chips....
Ik heb liever Fish&Chips dan Frikandel en Friet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91511390
In navolging van dit topic toch maar wat kookboeken bij elkaar gesprokkeld.


Voor 25,- nieuw via MP gekocht


Van de kerstman ontvangen


Geruild voor wat digitaal world of warcraft gold :D

Dus totaal maar 25,- kwijt voor (volgens mij) 3 van een prachtboeken die jaren meegaan.
pi_91515272
wil een goed mediterraans kookboek, met recepten uit Marokko/Spanje.

Weten jullie welke goed is>
pi_91519692
quote:
14s.gif Op donderdag 6 januari 2011 12:25 schreef conleche het volgende:
Ik heb De Banketbakker gevraagd en gekregen voor kerst. Met recepten van Cees Holtkamp. En ik kan niet wachten totdat ik de citroenmerenguetaart heb geprobeerd te maken, aangezien die taart van bakkerij Holtkamp echt zo ontzettend lekker is!

Ik heb het nog niet uitgebreid bestudeerd, maar zo op het eerste gezicht lijkt het mij echt een ongelofelijk handig bakboek en zijn krokettenrecept staat er ook in. :9

Enig minpuntje wat mij betreft: beetje weinig plaatjes. :@ Ik begrijp het ook wel weer hoor, want er staat ook zo ontzettend veel in, dan kan je niet bij alles plaatjes doen. Maar ik vind het altijd wel fijn om te zien hoe het eruit zou hóren te zien. :P
Heb je al wat gebakken? Ik wil 'm denk ik ook halen, dus ik zoek gebruikers ervaringen :P
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_91520008
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:48 schreef Sandous het volgende:
wil een goed mediterraans kookboek, met recepten uit Marokko/Spanje.

Weten jullie welke goed is>
Het eerste wat me zo te binnen schiet, zijn de kookboeken van het Londense restaurant Moro. Leuke boeken (ik ken verder ook weinig andere boeken waarin die combi Spaans/Marokkaans voorkomt).
pi_91523169
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:12 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

Heb je al wat gebakken? Ik wil 'm denk ik ook halen, dus ik zoek gebruikers ervaringen :P
Nee! Druk, druk, druk. Je weet wel ;) Maar vrijdag komt er iemand eten die cateraarster is, dus misschien dat ik dan die merenguetaart probeer. Als ik durf. Want kan ook gewoon m'n tarte tatin maken, die mislukt nooit. Zal het laten weten. :)
pi_91646403
Net Mastering the art of French cooking besteld :) Eindelijk! *O*
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_91750693
Gisteren het kookboek Home Made aangeschaft, leuk boek!

Verder ben ik nog in afwachting van twee kookboeken: Madhur Jaffreys Eastern Vegetarian Cooking en The Accidental Vegetarian van Simon Rimmer. Niet dat ik vegetarier ben geworden, maar we eten doordeweeks bijna nooit vlees.
pi_91754680
quote:
Op zondag 23 januari 2011 15:11 schreef ColdFeet het volgende:
Gisteren het kookboek Home Made aangeschaft, leuk boek!

Verder ben ik nog in afwachting van twee kookboeken: Madhur Jaffreys Eastern Vegetarian Cooking en The Accidental Vegetarian van Simon Rimmer. Niet dat ik vegetarier ben geworden, maar we eten doordeweeks bijna nooit vlees.
Eastern Vegetarian cooking heb ik ook. Best een prima boek, maar ik heb wel altijd moeite om me te motiveren om er iets uit te koken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_91754771
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 16:28 schreef stavromulabeta het volgende:
Eastern Vegetarian cooking heb ik ook. Best een prima boek, maar ik heb wel altijd moeite om me te motiveren om er iets uit te koken.
Ik heb een beetje hetzelfde met de Curry Bible. Maar als ik er dan toch weer uit kook, is het altijd lekker, dat dan weer wel. 't Gaat een beetje met vlagen hier ;)
pi_91845073
Veggi in Pumps en Gordon Ramsay's Wereldgerechten staan ook in mijn kast :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_91848976
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 15:11 schreef ColdFeet het volgende:
Gisteren het kookboek Home Made aangeschaft, leuk boek!

Verder ben ik nog in afwachting van twee kookboeken: Madhur Jaffreys Eastern Vegetarian Cooking en The Accidental Vegetarian van Simon Rimmer. Niet dat ik vegetarier ben geworden, maar we eten doordeweeks bijna nooit vlees.
die laatste staat ook op mijn wishlist, ben benieuwd wat je ervan vindt.

Heb sowieso wat meer vegetarische boeken op t oog, idd niet omdat ik vegetariër ben maar we eten geregeld geen vlees. Maar een leuk en goed veggie boek vinden vind ik niet zo simpel.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_91985750
Ik heb de Zilveren lepel binnen *O*
pi_91987709

Amerikaanse bijbel voor thuiskoks, bijzonder compleet. Ik zat al jaren achter de jaren 50 editie van m'n grootmoeder aan maar m'n tante had dibs dus heb ik een nieuwe uitvoering gekregen met kerst.
Handig als referentie, ik kijk er vaak in om recepten te vergelijken.
Work hard, play harder.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 14:05:07 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91987965
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 14:00 schreef pen-guin het volgende:
[ afbeelding ]
Amerikaanse bijbel voor thuiskoks, bijzonder compleet. Ik zat al jaren achter de jaren 50 editie van m'n grootmoeder aan maar m'n tante had dibs dus heb ik een nieuwe uitvoering gekregen met kerst.
Handig als referentie, ik kijk er vaak in om recepten te vergelijken.
Julia Child sneert daar heerlijk over in haar biografie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91994537
Gisteren 'verse vis' van Rick Stein gehad. Mooi boek, barstensvol info. Ben ik blij mee :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_95137558
Schopje, en even patsen mijn nieuwste aanwinst. Ik heb er nog niets uitgemaakt, maar ik ben nu al verliefd op dat boek... Prachtige keukenproza ;)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_95173725
Ik kreeg een mailtje van een van mijn favoriete sites dat er deze week geen verzendkosten werden berekend. En toen kon ik me niet meer inhouden....
Van Gino D'Acampo (uit Ready, Steady, Cook): Fantastico en Magnifico! (nog meer Italiaanse kookboeken)
Bakboeken: Cupcakes parade van G. Wagman, Uit de oven van Rachel Allen (deze stond nog op mijn verlanglijstje) en Taarten soezen en pasteien van M. Roux (BBC Masterchef)
A propos bistro van S. Reynaud
Bill's Basics van Bill Granger
Verse munt, lamsbout en baklava Karin Vaneker
Totally simple food van J. Dupleix
Plenty van Yotam Ottolenghi (stond ook op mijn verlanglijst en het was voor de helft van de prijs)
Home made van Yvette van Boven
En nu moet ik maar eens zien hoe ik deze boeken bij de andere kookboeken in de kast kan krijgen, die zit namelijk al barstensvol :P
pi_95173815
wat een lijst :D welke site was dat ?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_95174008
www.boekenkraam.nl
Hier heb ik ook Made in Italy van Giorgio Locatelli vandaan voor de helft van de prijs, vergeleken met bol.com.
pi_95174082
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:48 schreef Yinny het volgende:
www.boekenkraam.nl
Hier heb ik ook Made in Italy van Giorgio Locatelli vandaan voor de helft van de prijs, vergeleken met bol.com.
dat schijnt een leuk boek te zijn he?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_95175180
Ik vind het een leuker boek dan de Zilveren Lepel, doordat er plaatjes in staan en meer in verhaal vorm.
pi_95177283
DE, je kunt 'm hier eens komen inkijken :)
pi_95177377
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 18:16 schreef ColdFeet het volgende:
DE, je kunt 'm hier eens komen inkijken :)
Of zaterdag bij mij bekijken O-)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_95188309
quote:
Op donderdag 7 april 2011 16:48 schreef Yinny het volgende:
www.boekenkraam.nl
Hier heb ik ook Made in Italy van Giorgio Locatelli vandaan voor de helft van de prijs, vergeleken met bol.com.
Grrr, wil je dat niet meer doen? Zo'n link plaatsen, bedoel ik... Zo gaat mijn goede voornemen om eens minder kookboeken te kopen natuurlijk nooit lukken ;(
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 8 april 2011 @ 07:53:55 #266
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_95205335
quote:
Op donderdag 7 april 2011 21:22 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Grrr, wil je dat niet meer doen? Zo'n link plaatsen, bedoel ik... Zo gaat mijn goede voornemen om eens minder kookboeken te kopen natuurlijk nooit lukken ;(
Idem! Nu wil ik plenty, home made en bill's basics!
pi_100618284
Weet nog iemand goede boeken voor met name taarten en gebak? Ik heb "In the Sweet Kitchen" (zie boven), maar ik zoek ook nog iets met voornamelijk klassiekers...

Een soort Mastering the Art of French Cooking, maar dan voor taarten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:31:06 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100618481
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:27 schreef stavromulabeta het volgende:
Weet nog iemand goede boeken voor met name taarten en gebak? Ik heb "In the Sweet Kitchen" (zie boven), maar ik zoek ook nog iets met voornamelijk klassiekers...

Een soort Mastering the Art of French Cooking, maar dan voor taarten.
Ik hoor goede verhalen over " de Banketbakker" van cees holtkamp, maar heb het zelf niet.
http://www.bol.com/nl/p/n(...)20081001004008667919
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100618863
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik hoor goede verhalen over " de Banketbakker" van cees holtkamp, maar heb het zelf niet.
http://www.bol.com/nl/p/n(...)20081001004008667919
Dat is een goed boek! Maar niet alleen taarten. Het gaat van kroketten naar desserts, koekjes, cakes en ook wat taarten.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:46:30 #270
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100619145
Deze heb ik zelf, in het Duits,
http://www.amazon.de/Vom-(...)id=1313091881&sr=8-1
Is een leerboek voor de Konditor, soort van banketbakker/pattisier in het Duitse leerlingstelsel, erg degelijk leerboek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100649959
Ik vind The Hummingbird Bakery Cupcakes & Muffins een schitterend boek!
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_100650702
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Deze heb ik zelf, in het Duits,
http://www.amazon.de/Vom-(...)id=1313091881&sr=8-1
Is een leerboek voor de Konditor, soort van banketbakker/pattisier in het Duitse leerlingstelsel, erg degelijk leerboek.
Die ziet er goed uit qua inhoud, ik heb 'm gelijk maar besteld op eBay...

quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik hoor goede verhalen over " de Banketbakker" van cees holtkamp, maar heb het zelf niet.
http://www.bol.com/nl/p/n(...)20081001004008667919
En bij deze moet ik maar eens kijken of ik 'm in de boekenwinkel kan inzien... Op een of andere manier gaan bij mij bij de combinatie 'Nederland' en 'Bakker´ de haren preventief overeind staan. Maar misschien is dat de uitzondering die de regel bevestigd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:06:51 #273
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100652219
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:24 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Die ziet er goed uit qua inhoud, ik heb 'm gelijk maar besteld op eBay...

[..]
Leuk
Laat eens weten hoe je het vindt, het is geen kookboek voor de huisvrouw zeg maar, maar vakliteratuur
quote:
En bij deze moet ik maar eens kijken of ik 'm in de boekenwinkel kan inzien... Op een of andere manier gaan bij mij bij de combinatie 'Nederland' en 'Bakker´ de haren preventief overeind staan. Maar misschien is dat de uitzondering die de regel bevestigd.
Tja, is ook niet voor niets dat ik hem ook nog niet heb, ik had dat idee ook. Maar hoor niettemin goede verhalen, dus moet hem ook eens bekijken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100654384
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:24 schreef stavromulabeta het volgende:

Op een of andere manier gaan bij mij bij de combinatie 'Nederland' en 'Bakker´ de haren preventief overeind staan.
Want :?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:59:54 #275
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100654507
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:56 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Want :?
Nederlandse bakkers niet echt vermaard zijn voor de hoge kwaliteit van hun producten, maar eerder om schuimbrood, blikappeltaart met geleiafdekking met abrikozensmaak en veel te dure broodjes
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100654663
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:56 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Want :?
Als jij een écht goede bakker in NL weet, dan houdt ik mij aanbevolen. Op de Haarlemmerstraat in A'dam weet ik er eentje die best aardig bakt, maar verder kom ik zelfs bij de bakkers die prentenderen goed te zijn, vooral slappe meuk met een afbaksmaakje tegen. En het meest frappante is dat zodra je naar het eerste het beste dorp over de grens (D of B, maakt niet uit) gaat, daar bij de eerste de beste bakker naar binnenloopt, je met een uitstekend brood naar buiten loopt.

maar dit is allemaal een beetje offtopic in een kookboekentopic
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_100655130
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Leuk
Laat eens weten hoe je het vindt, het is geen kookboek voor de huisvrouw zeg maar, maar vakliteratuur

Dat soort boeken heb ik ook liever. Ik wil begrijpen waarom ik iets doe, niet alleen met instructies wat ik moet doen. Dan kan ik ook gefundeerd gaan experimenteren en variëren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:18:13 #278
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100655244
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:15 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat soort boeken heb ik ook liever. Ik wil begrijpen waarom ik iets doe, niet alleen met instructies wat ik moet doen. Dan kan ik ook gefundeerd gaan experimenteren en variëren.
Heb je de Eugen Pauli al?


In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:02:59 #279
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100657097
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:03 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Als jij een écht goede bakker in NL weet, dan houdt ik mij aanbevolen. Op de Haarlemmerstraat in A'dam weet ik er eentje die best aardig bakt, maar verder kom ik zelfs bij de bakkers die prentenderen goed te zijn, vooral slappe meuk met een afbaksmaakje tegen. En het meest frappante is dat zodra je naar het eerste het beste dorp over de grens (D of B, maakt niet uit) gaat, daar bij de eerste de beste bakker naar binnenloopt, je met een uitstekend brood naar buiten loopt.

maar dit is allemaal een beetje offtopic in een kookboekentopic
Zijn er eigenlijk nog wel banketbakkers die bv. zelf nog de taartbodems bakken?
pi_100657438
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 22:02 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Zijn er eigenlijk nog wel banketbakkers die bv. zelf nog de taartbodems bakken?
Ik heb voor deze niet-kookboekdiscussie een apart topic gebakken:
http://forum.fok.nl/topic/1696142
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_100691017
Door de discussie over het boek van Cees Holtkamp heb ik daar nu eindelijk de citroenmeringue taart uit gemaakt. (Ik had daarvoor al eerder het deeg en de frangipane gemaakt en in de vriezer gegooid.)

Alle basisdingen staan vooraan in het boek beschreven, wat ik echt heel handig vind. Bij de verdere recepten staat dan gewoon bv Frangipane* en door dat sterretje weet je dat je dan voor in het boek moet kijken naar dat recept.

De taart is echt lekker en precies zoals ik hem van de bakkerij Holtkamp ken. :9

Nu is dit maar 1 recept (wel precies waarom ik het boek wilde hebben, omdat die citroenmeringue taart mijn lievelingstaart is), maar ik heb er natuurlijk wel verder in gekeken en het lijkt mij een prima boek.
pi_100693676
Ik heb boek van cees holtkamp niet maar heb de hazelnootschuimtaart gemaakt uit een voorpublicatie in delicious en die was fantastisch!
(staat nog ergens een foto in t wat eten/drinken we topic)



T boek staat nu op mn verlanglijstje :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Zo-is-dat op 13-08-2011 23:07:01 (foto gevonden) ]
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:18:35 #283
139770 Miasan
Roemer has it
pi_100741808
Twee van mijn kookboeken:


Smakelijk China is een nogal groot boek met veel Chinese recepten. Er staat uitgebreide informatie in over Chinese eetgewoontes en gebruiken. Bij veel recepten ook achtergrondinformatie over het gerecht en uit welke streek het komt enz. Mooie foto's ook. Helaas is hij nu niet meer van mij maar van mijn ex, snel maar eens een nieuwe kopen. :P


Simmering through the ages is een historisch kookboek. Er staan recepten in van de oudheid t/m de Victoriaanse tijd. Staan dingen in als herring pie, roast bullock's heart, steak & kidney pudding with oysters, stuffed dormouse (dat is een beschermde diersoort), spatchcock pigeon in beer & berry sauce, figgy pudding... etc. Veel leuke en aparte recepten iig. :7 Ook erg leuk om te lezen dankzij Prof. Rotherham ("Roly"). Niet geschikt voor onavontuurlijke eters.
Hoofdletter, komma,
punten en grammatica.
Bericht is leesbaar.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:57:24 #284
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100826261
Kreeg een cadeaubon en heb de banketbakker maar besteld
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:53:59 #285
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_100829790
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:18 schreef Miasan het volgende:


Smakelijk China is een nogal groot boek met veel Chinese recepten. Er staat uitgebreide informatie in over Chinese eetgewoontes en gebruiken. Bij veel recepten ook achtergrondinformatie over het gerecht en uit welke streek het komt enz. Mooie foto's ook.
Was mijn eerste Chinese kookboek en kook er nog regelmatig uit. Fijn boek inderdaad. :Y
pi_100847520

http://www.bol.com/nl/p/n(...)#product_description

Niet echt een kookboek, er staan geen recepten in. Wel een fraai naslagwerk, met heel veel kennis over wat je nou eigenlijk doet wanneer je kookt, waardoor je het beter kunt doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:36:08 #287
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100855467
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[ afbeelding ]
http://www.bol.com/nl/p/n(...)#product_description

Niet echt een kookboek, er staan geen recepten in. Wel een fraai naslagwerk, met heel veel kennis over wat je nou eigenlijk doet wanneer je kookt, waardoor je het beter kunt doen.
Is dat eigenlijk een nieuwe vertaling, of liever, een vertaling van zijn bijgewerkte uitgave?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:37:31 #288
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100855536
Zie het al bij bol, is idd de nieuwe vertaling. Goed boek btw
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100855728
Bij mijn weten wel. Een jaar of 5 terug was de flink vernieuwde versie er alleen nog in het Engels. Ik heb alleen de oude van een jaar of 10 terug, ook de moeite waard.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_100857353
OMB, dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien. Ik verzamel kookboeken :)

Wie weet er een goed kookboek voor groente. En dan vooral gericht op het gezonde.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_100864239
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 16:19 schreef marcb1974 het volgende:
OMB, dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien. Ik verzamel kookboeken :)

Wie weet er een goed kookboek voor groente. En dan vooral gericht op het gezonde.
Bedoel je een vegetarisch kookboek ofzo? Als je een 'gewoon' kookboek zoekt, dan heeft Mastering the art of French cooking van Julia Child een uitstekend hoofdstuk over groenten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_100865543
Nee, ik bedoel echt over groente. Dat staat er los van of het vegetarisch is.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_100897929
Ik krijg "The Hummingbird Bakery" morgen *O*

Heb daar cakejes gegeten in Londen ... Zo wil ik ze ook kunnen maken! :D
  donderdag 18 augustus 2011 @ 17:21:35 #295
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100902380
quote:
Heel mooi, maar ik geef die 400 pond liever uit aan een kreeft, wat mooie vis, leuke vleesjes, wild, kaas en ganzelever
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100903493
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 15:44 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik krijg "The Hummingbird Bakery" morgen *O*

Heb daar cakejes gegeten in Londen ... Zo wil ik ze ook kunnen maken! :D
Ik heb dat boekje liggen, maar vond de recepten veel minder goed uitpakken dan uit m'n andere cupcakes/cakejes boeken. Misschien lukken ze bij jou beter :Y

Je zou ook eens naar de boekjes van Susannah Blake kunnen kijken, die recepten lukken altijd O+
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:20:12 #297
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101079341
De Banketbakker is binnen, ga hem eens doornemen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:38:11 #298
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101079892
Beetje dubbel gevoel, is een saai receptenboek, niets meer. Recepten an sich zijn niet verkeerd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101247693
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Beetje dubbel gevoel, is een saai receptenboek, niets meer. Recepten an sich zijn niet verkeerd.
Ik had 'm in de kookboekenwinkel eens ingekeken. Maar ik heb 'm ook maar laten liggen. Een recept voor appelflappen met k-en-k bladerdeeg kan ik ook nog wel verzinnen.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Deze heb ik zelf, in het Duits,
http://www.amazon.de/Vom-(...)id=1313091881&sr=8-1
Is een leerboek voor de Konditor, soort van banketbakker/pattisier in het Duitse leerlingstelsel, erg degelijk leerboek.
Ik heb 'm van de week binnengekregen. Erg interessant allemaal en vooral een briljante manier om de recepten op te schrijven. Niet van die hele alinealange proza uit andere boeken maar gewoon (x g A, y g B, z g C) -> schuimig roeren, etc.

Wat wordt er trouwens bedoeld met Weizenpuder? Ik dacht in eerste instantie gewoon bloem, maar ze gebruiken ook de term Mehl. Google levert op dat ik zetmeel moet gebruiken (maizena o.i.d.), maar dat vind ik in de context van de recepten nogal vreemd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 11:01:49 #300
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101247787
Weizenpuder is zover ik weet puur zetmeel. Dus je kan idd maizena of aardappelmeel gebruiken als alternatief, het is zetmeel uit tarwe, dus zonder gluten of voedingsvezel van de zemelen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101912028
Voor een tientje bij de V&D en nu in mijn kookboekenkast...

Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')