abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_77986360
Hier deeltje 2 van het grote kookboekentopic.

Heb je een nieuw kookboek gekocht? Twijfel je welk boek je zou kopen? Komt er een nieuw kookboek uit? Laat het ons weten!

De link naar het eerste deeltje

Zelf wil ik een uitgebreid basiskookboek aanschaffen van de Franse keuken.
In het vorige deel kreeg ik te horen dat de 'Escoffier' een beter kookboek zou zijn dan 'Larousse Gastronomique' omdat die laatste meer een encyclopedie zou zijn dan een kookboek.
Zelf kwam ik zonet het boek 'A propos Bistro' tegen. Is er iemand dit het kent? Ziet er ook een goed boek uit, maar waarschijnlijk wat minder uitgebreid dan de Escoffier.



En volgende boeken staan ook nog op mijn lijstje:

Rund, John Torode


Kip, John Thorode



Meat


Handboek snijtechnieken


[ Bericht 31% gewijzigd door Drossie op 14-02-2010 18:25:34 ]
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_77986817
Zit net in het eerste deel van dit topic te struinen. Mij lijkt "Madhur Jaffrey's vegetarische gerechten" wel wat
quote:
De van oorsprong Indiase auteur had jarenlang een kookprogramma op de BBC. Voor dit boek selecteerde ze zorgvuldig 's werelds beste vegetarische recepten, verzameld tijdens veertig jaar reiservaring of gekregen van mensen uit haar uitgebreide internationale familie- en vriendenkring. Verdeeld over de hoofdstukken 'Groenten', 'Gedroogde peulvruchten en noten', 'Granen', 'Zuivel', 'Bijgerechten, sauzen en smaakmakers' en 'Soepen, salades en dranken' worden meer dan 600 culinaire toppers duidelijk en uitgebreid beschreven. Het geheel wordt omlijst met veel persoonlijke anekdotes en de gerechten worden alle in hun historische en geografische context geplaatst. Achterin het boek staan een goede verklarende woordenlijst (in een klein lettertype) en een heel uitgebreid register (in een zeer klein lettertype). Mooie lay-out met paarse steunkleur voor hoofdstuktitels en namen van gerechten. Geen illustraties, mooi helder en glad papier. Een buitengewoon degelijk handboek met fantastische recepten waar culi's en wereldburgers van zullen smullen.
pi_77987149


[ Bericht 100% gewijzigd door Drossie op 14-02-2010 16:42:38 ]
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_77987216
Drossie, misschien kun je eens bij De Slegte kijken voor het Les Halles kookboek van Anthony Bourdain (kost maar iets van 8 euro). Bepaald geen basiskookboek, maar wel veel klassieke Franse gerechten, ennn ik vind het echt een fijn boek om uit te werken: duidelijke omschrijvingen, uitgebreid en goed te volgen, plus dat het eindresultaat bij mij altijd heel goed wordt.
pi_77987433
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:43 schreef ColdFeet het volgende:
Drossie, misschien kun je eens bij De Slegte kijken voor het Les Halles kookboek van Anthony Bourdain (kost maar iets van 8 euro). Bepaald geen basiskookboek, maar wel veel klassieke Franse gerechten, ennn ik vind het echt een fijn boek om uit te werken: duidelijke omschrijvingen, uitgebreid en goed te volgen, plus dat het eindresultaat bij mij altijd heel goed wordt.
bedankt! Als ik eens in de buurt ben van De Slegte ga ik eens zoeken.
En met basiskookboek drukte ik me wellicht ook verkeerd uit. Ik volg momenteel avondschool koken (opleiding hulpkok-kok) en zoek dus een groot naslagwerk van de Franse keuken. Met basis bedoel ik eigenlijk gewoon franse keuken, zoals je al begrepen had

Ik kwam zonet nog een leuk boek tegen dat ook de moeite waard lijkt.
Het heet 'Gebraad'.


[ Bericht 16% gewijzigd door Drossie op 14-02-2010 18:25:58 ]
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_77991127
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:29 schreef femmeChantal het volgende:
Zit net in het eerste deel van dit topic te struinen. Mij lijkt "Madhur Jaffrey's vegetarische gerechten" wel wat
[..]


Op ebay is de engelse versie vaak voor een paar euro (soms maar 4 à 5 incl. verzenden) te vinden, daar heb ik die van mij ook vandaan. Zijn er hier trouwens meer mensen die hun kookboeken op ebay kopen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_77991495
Mijn meest recente aanschaf is trouwens deze :

Ik vind het misschien wel het beste kookboek dat ik heb, vooral het eerste deel met veel duitse en franse gerechten voegt iets toe (daarna komt vrij veel couscous en pasta aan de beurt, maar daar heb ik al (te?) veel boeken over. Verder is ook de enorme hoeveelheid achtergronden aardig, af en toe lijkt het daardoor meer een geschiedenis- of volkerenkundecursus op basis van recepten

Weet er trouwens nog iemand een goed boek over de traditionele engelse/schotse keuken? Ik heb nu "Pie" van Angela Boggiano en "Eten van Jimmy's Farm" (uhum, normaal ben ik niet zo van dat soort tv-kookboeken, maar hier staan erg aardige stoofschotels in)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_77991967
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:46 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Op ebay is de engelse versie vaak voor een paar euro (soms maar 4 à 5 incl. verzenden) te vinden, daar heb ik die van mij ook vandaan. Zijn er hier trouwens meer mensen die hun kookboeken op ebay kopen?
ik koop m'n boeken vaak op de Britse Amazon, dat is vaak ook voordelig.
  zondag 14 februari 2010 @ 19:39:11 #9
183230 MiVer
a.b.s.mp3.dance
pi_77993094
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:56 schreef stavromulabeta het volgende:
Mijn meest recente aanschaf is trouwens deze :
[ afbeelding ]
Ik vind het misschien wel het beste kookboek dat ik heb, vooral het eerste deel met veel duitse en franse gerechten voegt iets toe (daarna komt vrij veel couscous en pasta aan de beurt, maar daar heb ik al (te?) veel boeken over. Verder is ook de enorme hoeveelheid achtergronden aardig, af en toe lijkt het daardoor meer een geschiedenis- of volkerenkundecursus op basis van recepten

Weet er trouwens nog iemand een goed boek over de traditionele engelse/schotse keuken? Ik heb nu "Pie" van Angela Boggiano en "Eten van Jimmy's Farm" (uhum, normaal ben ik niet zo van dat soort tv-kookboeken, maar hier staan erg aardige stoofschotels in)
Ondanks het geharrewar in die regio, als vegetariër heb ik een zwak voor de Joodse keuken.
Deze 2 boeken vind ik top. De ene geïllustreerd en op dik papier, dus minder recepten, maar met achtergrond info.
De ander geen illustraties, dun papier, maar daardoor veel recepten en ook achtergrond info.






Multiversum, ego's, erwten....haha....erwten zijn voedzaam!
pi_78010772
tvp
pi_78027653
quote:
Op zondag 14 februari 2010 19:39 schreef MiVer het volgende:

[..]

Ondanks het geharrewar in die regio, als vegetariër heb ik een zwak voor de Joodse keuken.
Deze 2 boeken vind ik top. De ene geïllustreerd en op dik papier, dus minder recepten, maar met achtergrond info.
De ander geen illustraties, dun papier, maar daardoor veel recepten en ook achtergrond info.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]


[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor vegetarisch koken is het inderdaad ook handig. Alles met zuivel is automatisch vegetarisch. En de maanzaadtaart uit De Joodse Keuken, gewoon
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_78034975
Ik heb maar twee kookboeken. Het complete kookboek en een kookboek waar alleen maar sauzen in staan.



Misschien binnenkort maar eens een kookboek aanschaffen met vegetarische recepten, aangezien mijn zusje vegetarisch is. Enige tips?
pi_78046563
quote:
Op maandag 15 februari 2010 22:01 schreef Xanteh het volgende:
Ik heb maar twee kookboeken. Het complete kookboek en een kookboek waar alleen maar sauzen in staan.

[ afbeelding ]

Misschien binnenkort maar eens een kookboek aanschaffen met vegetarische recepten, aangezien mijn zusje vegetarisch is. Enige tips?
World Food Café als je van een beetje exotisch houdt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_78046863
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:46 schreef stavromulabeta het volgende:
Op ebay is de engelse versie vaak voor een paar euro (soms maar 4 à 5 incl. verzenden) te vinden, daar heb ik die van mij ook vandaan. Zijn er hier trouwens meer mensen die hun kookboeken op ebay kopen?
Bedankt! Ik ga eens zoeken.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 10:02:47 #15
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_78048383
Weet iemand hier misschien een leuk kookboek voor iemand die net op zichzelf is gaan wonen? Dus met niet al te ingewikkelde recepten voor 1 persoon?
pi_78049431
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 10:02 schreef morgane het volgende:
Weet iemand hier misschien een leuk kookboek voor iemand die net op zichzelf is gaan wonen? Dus met niet al te ingewikkelde recepten voor 1 persoon?
Als iemand nog geen ei kan bakken is het kookboek van Fokke en Sukke leuk. http://www.bol.com/nl/p/n(...)002082385/index.html

Serieuzer maar zeer handig is het Amsterdamse kookboek van CJ Wannee.
Hierin staan de kooktijden van de verschillende groenten, basis recepten maar ook de verschillende technieken van bijvoorbeeld vlees bereiden staan helder uitgelegd.
Je kunt ze ook tweede hands vinden maar koop dan een redelijk recente. Anders wordt de andijvie echt snot (in de oudere is kooktijd daarvan 3 kwartier!!!).
De recepten zijn voor 4 personen geschreven maar met delen door 4 kom je een heel eind.
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002599428/index.html
  dinsdag 16 februari 2010 @ 10:58:56 #17
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_78049698
Dat Fokke en Sukke kookboek is een goed idee!! Het is ook eigenlijk meer bedoeld als geintje en Fokke en Sukke vindt hij sowieso leuk. Dankjewel voor de tips!
pi_79100716
Zonet 2 nieuwe boeken besteld, ben benieuwd.



Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_79102840
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 17:12 schreef Drossie het volgende:
Zonet 2 nieuwe boeken besteld, ben benieuwd.

[ afbeelding ]

Laat je ons ook weten hoe je a propos bistro vind? Ik heb van de zelfde schrijver 'Van het Varken', maar dat is naar mijn gevoel soms iets te gefocust op mooie plaatjes en verhaaltjes en iets te weinig op achtergronden en technieken. De plezierige kant is wel dat er ook allerlei recepten in staan voor de wat minder gebruikelijke onderdelen (poten, snuiten, staarten, ingewanden).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79107513
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 18:23 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Laat je ons ook weten hoe je a propos bistro vind? Ik heb van de zelfde schrijver 'Van het Varken', maar dat is naar mijn gevoel soms iets te gefocust op mooie plaatjes en verhaaltjes en iets te weinig op achtergronden en technieken. De plezierige kant is wel dat er ook allerlei recepten in staan voor de wat minder gebruikelijke onderdelen (poten, snuiten, staarten, ingewanden).
Ja hoor. Ik ben benieuwd. Heb er veel goeds op gelezen, zowel op Nederlandse als op Engelse websites.
Dezelfde auteur heeft trouwens nog een boek dat er interessant uitziet: GEBRAAD.
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_79110113
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 20:45 schreef Drossie het volgende:

[..]

Ja hoor. Ik ben benieuwd. Heb er veel goeds op gelezen, zowel op Nederlandse als op Engelse websites.
Dezelfde auteur heeft trouwens nog een boek dat er interessant uitziet: GEBRAAD.
Dat boek heb ik wel eens in mijn handen gehad, in hoofdlijnen het zelfde idee als 'van het varken', maar dan ook gericht op het consumeren van andere soorten dode beesten. Dus naar mijn mening een beetje teveel gericht op mooie foto's en verhaaltjes die leuk zijn voor op de koffietafel of in bed. Maar er staan wel een aantal leuke recepten in zoals lam gegaard in hooi (voor zover ik het me nog kan herinneren)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79691641
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 17:12 schreef Drossie het volgende:
Zonet 2 nieuwe boeken besteld, ben benieuwd.
En, en, en??? Al uit gekookt?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79698128
quote:
Op zondag 28 maart 2010 23:17 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

En, en, en??? Al uit gekookt?
Nee, wel al veel in gelezen en gekeken. Ik vind het een prachtig boek. De verhaaltjes moesten er van mij zeker niet in, maar de foto's dragen bij tot de sfeer van het boek. Ik vind het een aanrader!

Het boek over snijtechnieken is ook een aanrader trouwens. Kost maar ¤15 en zowat alles wat je maar kan versnijden staat erin.
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_79760367
tvp

ik heb een tijdje geleden dit boek aangeschaft via Amazon.



The Cook' s Bible van Le Cordon Bleu

Mooi groot boek met heel heel veel duidelijke foto' s en daardoor heel duidelijk in de uitleg.
Echt de basisdingen staan erin: hoe herken je een verse vis, snij je vers vlees of maak je een goeie kip maar ook allerlei deegsoorten worden uitgelegd en snijtechnieken etc. (ook decoratiesnijden bijv)

echt een mooi boek
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:41:15 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79761577
Waarschijnlijk het allerbeste kookboek over de franse keuken
De kunst van het koken, door (oa) Julia Child

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')