quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:57 schreef stavromulabeta het volgende:
Net terug van fietsvakantie in Engeland en Wales. In 'boekenstadje' Hay on Wye (ruim 30 boekenwinkels op een paar 1000 inwoners) kon ik me helaas nauwelijks inhouden, ondanks de beperkingen van fietstassen. En dit is de oogst:
Farmhouse Cookery: 400 pagina's Britse streekgerechten, per streek van herkomst.
Preserve: Boek over (uiteraard) inmaken, jams, chutneys e.d.
The Sausage book: Alles over het zelfmaken van worsten, inclusief droge worst met veel gedetailleerde informatie over de manieren waarop je aan je eigen droge worst dood kunt gaan. Ook een hoop recepten, helaas wel met enige focus op Britse worsten (veel paneermeel dus).
The Country Kitchen: Uitstekend boek over hoe je zo'n beetje het gemiddelde supermarkt-assortiment zelf kunt maken. Van bier en kaas tot gedroogde groenten en gezouten vlees en ketchup.
Ik dacht er ook even aan om een Engelstalig boek te kopen, maar na het lezen van een voorbeeldexemplaar heb ik dat toch maar niet gedaan. In elke zin is er wel een woord dat ik niet begrijp, waardoor de essentie dikwijls verloren gaat.quote:Op woensdag 28 april 2010 09:27 schreef Schranseman het volgende:
Gisteren deze binnengekregen:
[ afbeelding ]
ik heb 'm binnenquote:Op vrijdag 16 april 2010 07:01 schreef _aurum_ het volgende:
[ afbeelding ]
ik koop bijna altijd Engelse kookboeken, beroepsdeformatie zullen we maar zeggenIk lag iig al weken op de uitkijk en dit is voor het eerst dat 't een beetje te betalen is
Ik heb er ook al tig keer verlekkerd naar staan kijken. Heb jij ook de Joodse Keuken van Claudia Roden? En zo ja, voegt dat boek er dan nog iets aan toe?quote:Op woensdag 28 april 2010 21:36 schreef _aurum_ het volgende:
[..]
ik heb 'm binnen
Volgens mij ben ik hier nog wel maaaanden zoet mee. Het is echt een kook/geschiedenisboek leuk om dat er ook bij te krijgen
Recepten voor varkenshaas in champigonroomsaus zal je daar iig niet vinden.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:48 schreef _aurum_ het volgende:
ik heb de Joodse Keuken niet, dus ik kan er helaas niks over zeggen
Nee, maar daar hebben we andere boeken voor, die dan weer geen recepten voor Mohn Torte, eend met granaatappel en kofta hebben.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Recepten voor varkenshaas in champigonroomsaus zal je daar iig niet vinden.
of deze : Kook-wijzer / druk 2 isbn: 9789039800881quote:Op woensdag 31 maart 2010 11:59 schreef jUsTmE13o2 het volgende:
ik heb alleen maar fora uit 2005/2008 gevonden die antwoord geven op de vraag welk kookboek je het beste aan kunt schaffen als basis voor iemand die net begint met koken, en vroeg me af of er inmiddels nieuwe tips zijn?
Ik heb zelf de "Vilna"-versie en die even vergeleken met de inhoudsopgave van de New-York-versie op amazon. Behalve wat kleine verschillen in paginanummers bij de hoofdstukken en de opmaak kan ik inhoudelijk geen verschillen tegen komen. In de index staan ook wel wat verschillen, maar als je het bij een andere woordje opzoek, vind je toch de betreffende verwijzing.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 11:06 schreef ColdFeet het volgende:
Zeg, ik zit al een tijdje te azen op De Joodse Keuken van Claudia Roden. Nu wilde ik 'm gaan kopen, maar ik zag dat er twee titels zijn:
An Odyssey from Samarkand to New York
An Odyssey from Samarkand and Vilna to the Present Day
Hmm. Weet iemand of/wat het verschil is?
Oh, absoluut. Vooral omdat het zo gevarieerd is, van klassieke recepten uit de Elzas tot couscous en Aziatische Curry's. En omdat het inderdaad naast recepten ook heel veel achtergronden en een halve studie ethnologie bevat. Samen met Julia Child en Nigella Lawson's "Hoe te Eten" het kookboek dat ik nooit zou willen missen.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 19:43 schreef ColdFeet het volgende:
Ah Stavro, dank voor de moeite!Vind je het een bruikbaar boek? Ik vind de toelichting over de keukens altijd zo interessant in Claudia Rodens boeken.
je kan hem wat inbladeren als je hier bent?quote:Op dinsdag 11 mei 2010 19:43 schreef ColdFeet het volgende:
Ah Stavro, dank voor de moeite!Vind je het een bruikbaar boek? Ik vind de toelichting over de keukens altijd zo interessant in Claudia Rodens boeken.
ik wil 'm ook! wat kost het boek bij amazone?quote:Op woensdag 12 mei 2010 11:56 schreef ColdFeet het volgende:
Nou, ik geloof dat ik het zo wel aandurf, ElfGa 'm zo bestellen.
Ik geef toe dat het boek opviel door de bekende naam er op.. Maar als ik de inhoud kut vind is dat gewoon zo, welke naam er ook op staat. Toevallig vind ik hem wel goedquote:Op woensdag 12 mei 2010 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Gooi het Jamie Oliver merk erop en je kan echt vrijwel alle zuut verkopen, koelboxen, koksmessen made in china, etc etc
Prima, als je maar niet de illusie hebt dat hij het zelf heeft geschreven.quote:Op woensdag 12 mei 2010 17:58 schreef Cherryblossom het volgende:
[..]
Ik geef toe dat het boek opviel door de bekende naam er op.. Maar als ik de inhoud kut vind is dat gewoon zo, welke naam er ook op staat. Toevallig vind ik hem wel goed
Dat doet niemand zelf! Hahaquote:Op woensdag 12 mei 2010 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Prima, als je maar niet de illusie hebt dat hij het zelf heeft geschreven.
Daarom is het boek van Julia Child zo goed, dat schreef ze wel zelf, samen met Simone Beck en Louisette Berthollequote:
Wat staat daar zoal in? Vast geen recepten voor Char-Grilled Banker of Lehman-Bros-stock in Tamarind sauce...quote:
Geen flauw idee heb hem nog niet. Zal het je laten weten als ik hem heb.quote:Op donderdag 20 mei 2010 07:45 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat staat daar zoal in? Vast geen recepten voor Char-Grilled Banker of Lehman-Bros-stock in Tamarind sauce...
De wannee, kookboek van de amsterdamse huishoudschoolquote:Op zaterdag 22 mei 2010 13:52 schreef Dynd het volgende:
Weet iemand nog een goed boek voor een echte beginner? Simpele gerechtjes dus, voor weekendjes alleen thuis.
Wow, helemaal wat ik zocht! Bedanktquote:Op zaterdag 22 mei 2010 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De wannee, kookboek van de amsterdamse huishoudschool
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002599428/index.html
Ik zou er nog even op terug komen als het boek er was. En het kwam vandaag. Wat staat er zoal in zal een paar recepten opnoemen:quote:Op donderdag 20 mei 2010 07:45 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat staat daar zoal in? Vast geen recepten voor Char-Grilled Banker of Lehman-Bros-stock in Tamarind sauce...
Ik blijf erbij dat deze serie ook gewelig is: http://www.bol.com/nl/p/n(...)005506041/index.htmlquote:
En, hoe is die? Voegt het iets toe of zijn het meer recepten die je ook in andere kookboeken kunt vinden?quote:
Ik heb deze ook besteld, dankje voor de tip.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De wannee, kookboek van de amsterdamse huishoudschool
Geweldig boek lijkt me dat ook zeg. Blijft toch het favoriete ingredient in vele gerechten en wordt zo ondergewaardeerd. Gaat op het lijstje!quote:Op zaterdag 19 juni 2010 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Het boek is goddelijk. Gaat over boter, spekvet, ganzevet, vet vlees, merg en wat je er mee kan doen. Goddelijk en heel politiek incorrect in deze foodnazi tijd van mager en slank
Kookookquote:Op zondag 15 augustus 2010 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Omdat ik en mijn vriendin binnen afzienbare tijd willen gaan samenwonen leek het mij leuk om een soort van basis kookboek te geven; dit aangezien wij allebei toch wel grote Klunzen in de keuken zijn (ja, klus met een hoofdletter K).
Nu ben ik al niet in staat om te koken; laat staan dat ik een leuk / goed basis kookboek kan uitzoeken.
Ik zoek eigenlijk iets waar zaken instaan die je dagelijks op tafel kunt zetten; dus geen kookboek die je 2 keer in het jaar gebruikt omdat er dan mensen komen eten en je iets anders dan anders op tafel wilt zetten.
Gewoon een goed duidelijk basis "ik wil leren koken"achtig kookboek
quote:'Kook ook' is als beste kookboek uit de kookboekentest van de Consumentengids gekomen.
Het geheel vernieuwde veelgeroemde basiskookboek is een boek geworden om uit te koken én om lekker in te bladeren, te kijken, te lezen en te leren. Een kookboek om dingen in op te zoeken: wat is het, hoe ziet het eruit, hoe moet het, hoe kan het ook, hoe lang duurt het, hoe maak je het schoon, wat zijn de verschillen en wat de overeenkomsten.
De Consumentenbond heeft in haar bekende onderzoeken recent ook kookboeken getest, en was bijzonder enthousiast over Kook ook.
Wij citeren de Consumentengids van mei 2003: 'Een opvallende verschijning tussen de andere boeken, omdat het een echt basiskookboek is. We waren zó verrukt van dit werk, dat we 'm in dit overzicht mee wilden nemen. Het boek is geschreven in samenwerking met het Nederlands Zuivelbureau. Behalve meer dan 1400 recepten (de kleine variaties meegeteld), bevatten de 480 pagina's een schat aan warenkennis en basistechnieken (van biefstuk bakken tot kreeft schoonmaken). Alle keukengerei en -apparatuur komt aan bod, er staat informatie in over koelen en vriezen en over gezonde voeding. Dit boek onderscheidt zich van de andere basiskookboeken door een fris en trendy uiterlijk. Het boek is duidelijk geschreven en overzichtelijk, al zijn niet alle gerechten afgebeeld. Duidelijk is aangegeven voor hoeveel personen het gerecht is en wat de bereidingstijd en voedingswaarde zijn. De bereiding wordt stapsgewijs uitgelegd. De negen recepten waren makkelijk te maken.'
De Wanneequote:Op zondag 15 augustus 2010 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Omdat ik en mijn vriendin binnen afzienbare tijd willen gaan samenwonen leek het mij leuk om een soort van basis kookboek te geven; dit aangezien wij allebei toch wel grote Klunzen in de keuken zijn (ja, klus met een hoofdletter K).
Nu ben ik al niet in staat om te koken; laat staan dat ik een leuk / goed basis kookboek kan uitzoeken.
Ik zoek eigenlijk iets waar zaken instaan die je dagelijks op tafel kunt zetten; dus geen kookboek die je 2 keer in het jaar gebruikt omdat er dan mensen komen eten en je iets anders dan anders op tafel wilt zetten.
Jamie Oliver boeken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 13:56 schreef The_Hives het volgende:
Ik heb zelf nog geen boeken van Jamie Oliver, maar kreeg dit in mijn mail. Zou het wat zijn? zeker voor die prijs?
http://www.bruna.nl/boeke(...)qP0dOe8AAAEmTEt.QFrq
Hmmm, klinkt opzich goed. Voor mij en mijn vriendin lijkt het mij een mooi duidelijk boek met zo hier en daar de nodige afbeeldingen om een hoop te verduidelijken. Klinkt goed ! Zal het boek eens door google heen halen.quote:
Dit boek schijnt alleen maar tweedehands te verkrijgen ? Niet echt geweldig om kado te gevenquote:Op zondag 15 augustus 2010 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Wannee
Wannee kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool
dus?quote:Op zondag 15 augustus 2010 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jamie Oliver boeken.
Uitgeverij betaald J.O. veel geld voor het recht boeken uit te brengen. Redactie schrijft het, lekker veel full colour fotos maken en weer een beststeller. Je hebt hopelijk niet de illusie dat hij het zelf schrijft niet? Hij verleend zijn merkrecht aan een uitgever en laat fotos van zich maken, en krijgt er bakken met geld voor. Thats it zo een beetje.
Natuurlijk, als je in dat hele beroemde mensen package stapt,quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:48 schreef DarkElf het volgende:
[..]
dus?
dan nog kunnen mensen 'zijn' boeken leuk vinden toch?
als mensen dat willen kopen moeten ze dat vooral doen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Natuurlijk, als je in dat hele beroemde mensen package stapt,
Kan je gelijk ook de Jamie Oliver wijnkoeler, vijzel, kurkentrekker etc etc etc kopen.
Zolang ik mensen al jij daar mee tegen de haren kan strijken is mijn dag goedquote:Op zondag 15 augustus 2010 20:00 schreef DarkElf het volgende:
[..]
als mensen dat willen kopen moeten ze dat vooral doen.
Word je je eigen negatieve en vooral belerende houding nooit zat?
welke illusie? of denk je dat je iets verteld hebt wat niet allang bekend is?quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zolang ik mensen al jij daar mee tegen de haren kan strijken is mijn dag goed
Of ben je gewoon pissig omdat ik je illusie heb weggenomen?
thnx! zal eens kijkenquote:Op zondag 15 augustus 2010 20:51 schreef MariaEtcetera het volgende:
Mij boeit het geen drol of Jamie O. de boeken schrijft of Jan Pullekie van de Hoek, als ik het boek maar puik vind en de recepten die erin staan!![]()
En ja, ik vind plaatjes in boeken heel belangrijk, lay-out e.d. ook, en daar schaam ik me geen moment voor![]()
Overigens zal het me aan mn anus oxideren of er op mijn snijplank een J.O.-logo staat - ik koop de meest functionele en goedkoopste![]()
Als antwoord op de vraag van Hives: ik ken het niet, maar veel recepten uit de Jamie Oliver boeken staan ook op zijn site geloof ik. Is wel een goeie manier om te kijken of die recepten je aan staan - vaak zijn er ook een paar voorbeelden uit de boeken, is leuk!
Om mijzelf even te quoten; zijn er nog meer kookboeken die voor de echte beginners geschikt zijn ?quote:Op zondag 15 augustus 2010 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Italiaanse keuken is niet moeilijk, de smaak wordt bereikt door goede ingredienten en de boel eigenlijk simpel te houden.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 19:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Om mijzelf even te quoten; zijn er nog meer kookboeken die voor de echte beginners geschikt zijn ?
Mijn vriendin is ook een fan van Italiaans eten dus een goed Italiaans semi-beginners kookboek is ook welkom
Hoewel ik een boek met zo'n titel niet zo snel zou oppakken, denk ik na het lezen van wat andere recensies dat dit wel is waar ik naar op zoek ben. Bedankt voor de tip!quote:Op donderdag 19 augustus 2010 11:19 schreef r2d22 het volgende:
1080 recepten - Ortega, S.
De "bijbel"voor het Spaanse kokkerellen Het boek is fantastisch, zeer overzichtelijk en inderdaad een inspiratiebron voor heerlijke etentjes.
Weinig plaatjes, wel erg duidelijk.
Ben hem voor weinig bij een dump boekhandel tegen gekomen.
Zeker een mooi boek! Maar niet echt een kookboek. Het heet wel lees- en kookboek, maar de recepten hebben niet de overhand en zijn voor een deel onuitvoerbaar in een huis-tuin-en-keuken-keukenquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:16 schreef sammyd118 het volgende:
Heb net het nieuwe kook leesboek van Giphart binnen,eten,drinken,slapen.Heel mooi boek met mooie foto,s!
Zeker een aanrader!
Echt een aanvulling voor mijn collectie, ik heb al een aantal recepten gezien die ik zeker ga maken.quote:Indische familierecepten. Boekoe Kita (Indonesisch voor Ons Boek) is een schitterend uitgevoerd boek waarin familie en culinaire tradities centraal staan.
De Indische keuken is geliefd. Het is een traditionele keuken die vaak van generatie op generatie wordt overgedragen. Toch ontwikkelt ook deze keuken zich met de tijd mee. In dit Indische kookboek vertellen vijftien Indonesische families over hun roots, hun eigen familierecepten en verhalen vormen daarbij de rode draad. Onder hen ook enkele beroemde namen zoals voormalig topmodel Linda Spierings en fotografe Patricia Steur.
Veel van al deze authentieke recepten zijn ook voor de minder ervaren kok goed te maken en kosten niet heel veel tijd, zoals vaak wordt gedacht.De opbouw van het boek is per ingrediënt, zoals peper (lombok), ketjap, kokos (klapper), kemirinoten, knoflook en gula djawa.
Best een aardig concept, alleen gelimiteerd tot 100 recepten. Dat kan weleens lastig worden voor aardig wat mensen.quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:45 schreef Dagonet het volgende:
Ik kwam net dit linkje ergens tegen:
http://www.cookyourbook.nl/
Een nederlandse site (dus met ideal te betalen) waar je je eigen kookboek kan samenstellen in hardcover. Dat scheelt weer schriften en andere meuk.
Op grote en zwaarte.quote:Op maandag 4 oktober 2010 03:48 schreef flying-dutchman het volgende:
Vraagje, hoe staan bij jullie de kookboeken geordend? Op nationaliteit, auteur, doorelkaar, etc?
Bij mij staan ze nog vooral niet, omdat ze nog in een verhuisdoos zitten, maar daarvoor was het redelijk random
Beetje op thema/keuken. En auteur natuurlijk.quote:Op maandag 4 oktober 2010 03:48 schreef flying-dutchman het volgende:
Vraagje, hoe staan bij jullie de kookboeken geordend? Op nationaliteit, auteur, doorelkaar, etc?
Bij mij staan ze nog vooral niet, omdat ze nog in een verhuisdoos zitten, maar daarvoor was het redelijk random
nietquote:Op maandag 4 oktober 2010 03:48 schreef flying-dutchman het volgende:
Vraagje, hoe staan bij jullie de kookboeken geordend?
Op volgorde van meest recentelijk gebruikquote:Op maandag 4 oktober 2010 03:48 schreef flying-dutchman het volgende:
Check. Ik vind het een heel mooi kookboek, met goede en lekkere recepten, maar wel redelijk bewerkelijk. Als je nog veel tijd hebt om in de keuken te staan is het echt heel prima. Bij mij wordt het eigenlijk te weinig gebruikt, omdat ik na een lange dag geen energie meer kan vinden om lang de keuken in te gaan. Wel goed om inspiratie op te doen voor een etentje oid. Kun je 'm niet eens in de boekhandel inkijken?quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:55 schreef ArtemisQ het volgende:
Heeft iemand Vegeterranean? Is het tof? En is het fijn en bruikbaar?
Heb hem voor mijn verjaardag gevraagd.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 06:58 schreef DarkElf het volgende:
Als t goed is komt vandaag (of morgen) mijn pakketje aan met daarin 'de kunst van het koken'.
Ben benieuwd
Valt nog mee. Larousse gaat over de 5 heenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 14:07 schreef DarkElf het volgende:
Oh ja: ik vind het een schitterend boek! Zo knalvol met informatie en recepten
Zeker een aanwinst
(al moet je er wel een steekwagentje voor hebbenhij weegt 2.5 kilo
)
Patisserie is een vak apart, probeer eens Eugen Pauli te pakken te krijgen, is hét standaard werk voor de horeca kok. Het is niet alleen Patisserie, maar geeft daar een redelijke introductie in. Verder is in the sweet kitchen van Regan Daley een geweldig boek over desserts en patisserie voor als je het echt goed wil leren.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 10:07 schreef FigureBirdStars het volgende:
Ik ben opzoek naar een goed (basis)boek over patisserie en desserts. Het liefst met uitgebreide beschrijvingen van de technieken en waarom iets op die manier gedaan wordt.
Iemand aanraders? Engelstalig mag ook.
Ik zie dit nu pas, maar bedankt Piet!quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Patisserie is een vak apart, probeer eens Eugen Pauli te pakken te krijgen, is hét standaard werk voor de horeca kok. Het is niet alleen Patisserie, maar geeft daar een redelijke introductie in. Verder is in the sweet kitchen van Regan Daley een geweldig boek over desserts en patisserie voor als je het echt goed wil leren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die laatste lijkt me erg leuk!quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Patisserie is een vak apart, probeer eens Eugen Pauli te pakken te krijgen, is hét standaard werk voor de horeca kok. Het is niet alleen Patisserie, maar geeft daar een redelijke introductie in. Verder is in the sweet kitchen van Regan Daley een geweldig boek over desserts en patisserie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |