Deel 20.. Wat een reeks!quote:Op woensdag 9 september 2009 10:53 schreef Roccolife het volgende:
Iedereen (in ieder gavel de haters) gaan nu dat zeil incidentje wat in australië gebeurt is, betrekken op Laura enz.
Zelfde als er in china een ongeluk gebeurt dat gaan betrekken op mogelijke doemscenario's in NL.
Nu kunnen de 'haters' zeggen:
"Kijk" dat kan ook gebeuren met Laura, zie je bla bla bla.
Verder veel plezier met redeneren waarom wel en waarom niet.
Dat denk ik ook, en ze laat daarmee ook duidelijk de werkelijke bedoeling zien:quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar we kunnen er wel vanuit gaan dat Laura niet 'onzedelijk' bedoelde, maar eerder 'vrij en ongebonden'. Oftewel, ze gebruikte een woord waarvan ze de betekenis niet kende, maar wat haar zaak geen goed deed.
Ook, maar dat niet alleen. Lijkt me dat haar houding ook wijst op een afzetten tegen gezag in het algemeen. Ik weet niet hoe het op school gaat, maar zij, en haar vader, wensen zich ook al niet te houden aan de leerplichtwet. Opmerkingen als "ik ga toch" getuigen hier wel van. Dit kind zal nooit onder een baas kunnen werken.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:46 schreef ValseNoot het volgende:
Aan het ongeluk van Jessica kan je wel zien, dat je de "waterauthoritieten" soms bitterhard nodig kan hebben.
In het geval van Laura vind ik de negatieve houding tav dit soort authoriteiten ook wijzen op een gebrek aan zeilervaring.
Klopt. Vraag me ook af hoe het op school gaat. Ik heb ook nergens kunnen vinden dat ze lid is van een zeilclub of zo.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook, maar dat niet alleen. Lijkt me dat haar houding ook wijst op een afzetten tegen gezag in het algemeen. Ik weet niet hoe het op school gaat, maar zij, en haar vader, wensen zich ook al niet te houden aan de leerplichtwet. Opmerkingen als "ik ga toch" getuigen hier wel van. Dit kind zal nooit onder een baas kunnen werken.
Ik vond al veel eerder dat ze een verbitterde indruk maakte.. Ze komt niet uit een al te warm nest, althans daar lijkt het op. Dus keert ze zich maar van iedereen af, wat tevens weleens een roep om aandacht kan zijn.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook, maar dat niet alleen. Lijkt me dat haar houding ook wijst op een afzetten tegen gezag in het algemeen. Ik weet niet hoe het op school gaat, maar zij, en haar vader, wensen zich ook al niet te houden aan de leerplichtwet. Opmerkingen als "ik ga toch" getuigen hier wel van. Dit kind zal nooit onder een baas kunnen werken.
Dus omdat ze dit plan 3 jaar voorbereidde, en er nog niet eens een website klaar was, een maand voordat ze zou vertrekken, bewijst dat ze (of haar pappie) niet mediageil is? Volgens jou dan..quote:Op dinsdag 8 september 2009 22:14 schreef moussie het volgende:
[..]
Goh, ineens was er al die media-aandacht, en er was nog geen site online .. tjeemig, kan je zien hoe slecht ze voorbereid zijn ..
de site is idd opgezet om onderweg erop te bloggen, reisverslagen, en hij stond nog niet online, ze waren totaal verrast door de plotselinge media-aandacht ..
en tja, een op dat moment nog 13-jarige meid die al 3 jaar aan dat plan werkt, zelfs moeder had het zien aankomen en had dus meer dan genoeg tijd om zich voor te bereiden, heeft in haar eentje alle door Pa opgeworpen barrières geslecht (behalve alleen thuis komen vanuit Engeland en dat had een wake-up call moeten zijn!) .. dat maakt haar toch echt wel bijzonder, niet alleen in mijn ogen .. en tja, het is een slimme meid, ook dat kan niet ontkent worden, al vinden sommigen het niet zo slim dat je voor een lagere opleiding kiest om twee doelen tegelijkertijd te kunnen halen. Maar een wonderkind heb ik haar dus nooit genoemd, nog niet eens hoogbegaafd trouwens, gek genoeg worden mijn uitspraken wel zo uitgelegd om deze toch wel uitzonderlijke meid daarna te kunnen downplayen naar 'doodordinaire puber die zichzelf schromelijk overschat'.
on a sidenote .. iik kreeg vandaag een persbericht onder ogen van kinderen jonger dan Laura die iedere dag voor minder dan niets de kleren voor een aantal kledingwinkels in elkaar stikken, oa de C&A, ik moest er ineens aan denken hoe die kinderen zich moeten voelen als zij toevallig een krantenartikel over Laura onder hun snufferd krijgen .. of moet ik zeggen gzd dat ze die niet kunnen lezen?
as je bewust de media opzoekt en je bent mediageil, dan zorg je dat je die site wel klaar hebt .. volgens mij dan ..quote:Op woensdag 9 september 2009 15:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dus omdat ze dit plan 3 jaar voorbereidde, en er nog niet eens een website klaar was, een maand voordat ze zou vertrekken, bewijst dat ze (of haar pappie) niet mediageil is? Volgens jou dan..
Volgens mij ging die offline omdat de kritiek juist was dat er zo weinig opstond, en dat werd uitgelegd als slechte voorbereiding ..quote:Die site was er dus al iets eerder, werd op 'under construction' gezet toen ze negatief in het nieuws kwam.
welke tweede site ? Je bedoelt die twitter waarvan niemand weet of die echt is?quote:Maar als Dicky en dochter niet mediageil zijn, waarom werd er dan een tweede site gelanceerd?
nee, ik bedoelde meer dat we allemaal weten dat een boel van de (merk)kleren die wij dragen ergens ver weg door kinderen jonger dan Laura in elkaar worden gezet voor een loontje dat te weinig is om van te leven en teveel om te kunnen verhongeren .. maar dat zal bijna niemand tegen houden om toch weer dat merk, of in die winkel, te kopen ..quote:Wat wil je eigenlijk zeggen met die laatste alinea? Dat andere kinderen het beroerder hebben is een excuus om Laura te laten gaan?
Of bedoel je dat je blij bent dat dat soort praktijken godzijdank in NL. verboden is we en onze kinderen gewoon naar school sturen?
Dan geldt dat toch het meest voor jou? Jij hebt je niet-aflatend hard gemaakt voor een kind dat nota bene het geluk heeft in het rijke westen te wonen waar scholing godzijdank verplicht is, maar er de voorkeur aan geeft een lagere opleiding te kiezen en zich twee jaar aan het reguliere onderwijs te onttrekken. Juist jij maakt je ook sterk voor gevaarlijke situaties voor een kind, iets waar menig derde-wereldkind zich niet aan kan onttrekken.quote:Op woensdag 9 september 2009 18:52 schreef moussie het volgende:
[..]
hoe dan ook, het was een sidenote, food for thought, over verantwoordelijkheden en hoe scheef die soms liggen ..
quote:Op woensdag 9 september 2009 11:54 schreef Hephaistos. het volgende:
Jongste wereldzeilster (16) moet recordpoging staken na aanvaring met vrachtschip
[ afbeelding ]
De Australische Jessica Watson (16) wil net als de Nederlandse Laura Dekker (13) als jongste zeiler ooit een soloreis maken rond de wereld. Maar nog geen 24 uur na de start van haar poging is ze met haar zeilboot tegen een vrachtschip aan gevaren.
Flinke schade
Jessica vertrok maandagochtend vanuit het Australische Mooloolaba met als enige doel de jongste solozeiler - rond de wereld - ooit te worden.
Haar droom viel al snel in duigen. Voor de kust van Stradbroke Island, vlakbij Brisbane, raakte ze een enorm vrachtschip. Jessica's boot liep flinke schade op door het ongeluk, de jonge zeilster bleef zelf ongedeerd. De politie van Queensland begeleidt Jessica nu terug naar huis. Of en wanneer de 16-jarige een nieuwe poging zal gaan wagen, is onbekend. (anp/mvl)
Dat bericht is niet helemaal juist. Ze was nog niet gestart, ze was onderweg naar het startpunt (Sydney), daar zou ze dan ergens in de loop van volgende week de recordpoging gaan starten.quote:
Laura zou zoiets misschien helemaal nog niet kunnen hanteren.quote:Safely back on dry land, a visibly shaken and tired Jessica said she was disappointed by the setback but would press on with her plans.
"I came through the whole thing feeling pretty confident. I mean, I won't play it down, it was a pretty scary incident," she said. "But years of planning and learning obviously paid off.
En wie zou Laura moeten bellen als ze in de problemen zit? Pa komt niet eens als ze alleen nog maar het Kanaal is overgestoken.quote:After the collision and calling her parents, Jessica rang a support staff member for instructions on what to do.
Volgens jou wel, volgens mij was die site er dus al..quote:Op woensdag 9 september 2009 18:52 schreef moussie het volgende:
[..]
as je bewust de media opzoekt en je bent mediageil, dan zorg je dat je die site wel klaar hebt .. volgens mij dan ..
[..]
Oh hij was er toch al? Waarom zou je hem dan offline halen?quote:Volgens mij ging die offline omdat de kritiek juist was dat er zo weinig opstond, en dat werd uitgelegd als slechte voorbereiding ..
[..]
Je lijkt jezelf anders ook behoorlijk drukker te maken om ons zeilmeisje dan om misstanden in de wereld...quote:welke tweede site ? Je bedoelt die twitter waarvan niemand weet of die echt is?
[..]
[/quote
www.zeilmeisje.nl
[quote]
nee, ik bedoelde meer dat we allemaal weten dat een boel van de (merk)kleren die wij dragen ergens ver weg door kinderen jonger dan Laura in elkaar worden gezet voor een loontje dat te weinig is om van te leven en teveel om te kunnen verhongeren .. maar dat zal bijna niemand tegen houden om toch weer dat merk, of in die winkel, te kopen ..
en tja, ik vroeg me dus af hoe die kinderen zich zouden voelen als zij dit nieuws onder hun ogen zouden krijgen, hoe ze zouden denken over de mensen die totaal geen aandacht hebben voor hun lot maar zich wel druk zitten te maken om een puber .. als ze zo'n artikel in de krant überhaupt kunnen lezen.
En ja, uiteraard ben ik blij dat deze praktijken verboden zijn hier, neemt niet weg dat het 'ons' koopgedrag is dat deze praktijken elders in stand houdt. En je moet toegeven, ergens is het absurd, vrijwel iedereen heeft wel kleding die door kinderen gemaakt is, daarmee steun je kinderarbeid, er zijn al zoveel nieuwsberichten geweest hierover, zo veel campagnes, en het gaat gewoon door, en dezelfde mensen zijn dan in rep en roer om een kind tegen zichzelf te beschermen ..
hoe dan ook, het was een sidenote, food for thought, over verantwoordelijkheden en hoe scheef die soms liggen ..
Jessica heeft dit goed gered, godzijdank.quote:Op woensdag 9 september 2009 20:45 schreef Disana het volgende:
[..]
Laura zou zoiets misschien helemaal nog niet kunnen hanteren.
[..]
En wie zou Laura moeten bellen als ze in de problemen zit? Pa komt niet eens als ze alleen nog maar het Kanaal is overgestoken.
http://www.smh.com.au/nat(...)t-20090909-fg9a.html
"Dat zal mij niet gebeuren want ik ben een wonderkind".quote:Op woensdag 9 september 2009 21:21 schreef Dragorius het volgende:
Deel 20 !!!!
Wat zou Laura's reactie zijn op dat ongeluk van die ander?
"Ze zeilde voor haar beurt!"
Ik denk dat nota bene je eigen citaat het antwoord geeft:quote:Op woensdag 9 september 2009 20:45 schreef Disana het volgende:
[..]
Laura zou zoiets misschien helemaal nog niet kunnen hanteren.
[..]
En wie zou Laura moeten bellen als ze in de problemen zit? Pa komt niet eens als ze alleen nog maar het Kanaal is overgestoken.
Jij denkt dat mensen zich daar twee jaar lang voor lenen.quote:Op woensdag 9 september 2009 22:14 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik denk dat nota bene je eigen citaat het antwoord geeft:
After the collision and calling her parents, Jessica rang a support staff member for instructions on what to do.
Natuurlijk onderneemt zo'n meisje als Jessica haar trip rond de wereld niet in haar eentje. Ze zeilt wel solo, maar achter de schermen zijn er enorm veel mensen bij de hele operatie betrokken en er ook dag en nacht mee bezig. Bij Laura zal dat niet anders zijn.
en die support staff zit waarschijnlijk aan de andere kant van de wereld... dus voordat er iets geregeld is....quote:Op woensdag 9 september 2009 22:14 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik denk dat nota bene je eigen citaat het antwoord geeft:
After the collision and calling her parents, Jessica rang a support staff member for instructions on what to do.
Natuurlijk onderneemt zo'n meisje als Jessica haar trip rond de wereld niet in haar eentje. Ze zeilt wel solo, maar achter de schermen zijn er enorm veel mensen bij de hele operatie betrokken en er ook dag en nacht mee bezig. Bij Laura zal dat niet anders zijn.
Ja, waarom niet. Dat kan ook betaald zijn. Het is niet voor niets een kostbare onderneming waarvoor sponsoren onmisbaar zijn.quote:Op woensdag 9 september 2009 22:40 schreef Disana het volgende:
[..]
Jij denkt dat mensen zich daar twee jaar lang voor lenen.
Hmmm.... zie jij kapitaalkrachtige sponsors op de website van Laura? Ik zie er maar één, misschien twee. Ik bedoel: van de Wereldschool is de grote poet nou niet bepaald te verwachten.quote:Op woensdag 9 september 2009 23:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, waarom niet. Dat kan ook betaald zijn. Het is niet voor niets een kostbare onderneming waarvoor sponsoren onmisbaar zijn.
Ze zegt dan ook expliciet op haar site dat ze nog op zoek is naar sponsoren. Ik denk dat het na de wereldwijde media-aandacht die haar voornemen al teweeg heeft gebracht niet moeilijk zal zijn die extra sponsoren te vinden, zodra duidelijk is dat de reis echt door kan gaan.quote:Op donderdag 10 september 2009 00:29 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Hmmm.... zie jij kapitaalkrachtige sponsors op de website van Laura? Ik zie er maar één, misschien twee. Ik bedoel: van de Wereldschool is de grote poet nou niet bepaald te verwachten.
Het is eerder de vraag of bedrijven hier hun vingers nog aan willen branden.quote:Op donderdag 10 september 2009 01:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ze zegt dan ook expliciet op haar site dat ze nog op zoek is naar sponsoren. Ik denk dat het na de wereldwijde media-aandacht die haar voornemen al teweeg heeft gebracht niet moeilijk zal zijn die extra sponsoren te vinden, zodra duidelijk is dat de reis echt door kan gaan.
Waarom niet. Jessica zal toch ook de nodige sponsors hebben. En anders springen Amerikaanse bedrijven wel in de bres als ze eenmaal bij Oprah is geweest. Ik zie echt het probleem niet.quote:Op donderdag 10 september 2009 01:23 schreef Disana het volgende:
[..]
Het is eerder de vraag of bedrijven hier hun vingers nog aan willen branden.
Je zou toch verwachten dat voor zo'n reis iemand een maand voor vertrekdatum (toen alle commotie ontstond) toch wel alle sponsoren geregeld heeft?quote:Op donderdag 10 september 2009 01:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ze zegt dan ook expliciet op haar site dat ze nog op zoek is naar sponsoren. Ik denk dat het na de wereldwijde media-aandacht die haar voornemen al teweeg heeft gebracht niet moeilijk zal zijn die extra sponsoren te vinden, zodra duidelijk is dat de reis echt door kan gaan.
www.trouw.nlquote:Jonge solozeilster crasht binnen 24 uur
De zestienjarige Australische Jessica Watson, die net als Laura Dekker als jongste zeiler om de wereld wil varen, is op haar eerste zeildag tegen een vrachtschip gebotst.
De zeilster wil het record van de 17-jarige Brit Mike Perham verbeteren, om solo, non-stop en zonder hulp de wereldzeeën te bevaren. Ze vertrok dinsdag na meer dan een jaar voorbereiding vanaf de Australische Sunshine Coast ten noorden van de stad Brisbane om in tien dagen naar Sydney te zeilen. Rond half drie ’s nachts (lokale tijd) botste ze echter tegen een bulkcarrier, ten oosten van Brisbane. Het vrachtschip heeft de avonturierster vermoedelijk niet gezien en is niet gestopt.
De 16-jarige lichtte haar ouders in om te zeggen dat ze gezond was, maar dat haar boot, type S&S 34, flink beschadigd is. De scholiere heeft de motor van haar sloep met de naam Ella's Pink Lady gestart en is op de terugweg naar het Australische vasteland voor reparaties. Volgens haar woordvoerder is ze vastbesloten om haar missie te volbrengen.
Jessica zeilt al sinds haar achtste en hoopt in april 2010 na een tocht van zeven maanden de jongste solozeiler rond de wereld te worden. Het meisje krijgt alle steun van haar ouders Julie en Roger, maar sinds de commotie over de Nederlandse Laura Dekker de wereld over ging, is in Australië de discussie over Watson plannen weer opgelaaid. Vooralsnog hebben de autoriteiten haar geen strobreed in de weg gelegd.
Op Jessica's website www.youngestround.com is te lezen, dat ze zich bewust is van de gevaren van een soloreis op zee. Ze schrijft dat ze „wil laten zien dat zelfs de zwakste mensen grootse dingen kunnen bereiken en dat ze met vastberadenheid en steun van de omgeving dromen kunnen omzetten in werkelijkheid.”
Forget it. Ten eerste gaat die reis niet door, omdat mama het niet wil. Ten tweede zal geen sponsor zijn bedrijfsnaam willen lenen aan een kind dat wellicht op die reis gedood dan wel verkracht kan worden.quote:Op donderdag 10 september 2009 01:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Jij denkt dat Oprah het wel een goed idee zal vinden? Geloof niet eens dat ze daar zal komen, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 10 september 2009 01:43 schreef Riparius het volgende:
[..]
Waarom niet. Jessica zal toch ook de nodige sponsors hebben. En anders springen Amerikaanse bedrijven wel in de bres als ze eenmaal bij Oprah is geweest. Ik zie echt het probleem niet.
Als Nederlands bedrijf zou ik er niet aan beginnen. Teveel negatieve publiciteit en een te kleine kans dat ze binnen afzienbare tijd mag uitvaren.quote:Op donderdag 10 september 2009 01:43 schreef Riparius het volgende:
[..]
Waarom niet. Jessica zal toch ook de nodige sponsors hebben. En anders springen Amerikaanse bedrijven wel in de bres als ze eenmaal bij Oprah is geweest. Ik zie echt het probleem niet.
Twee jaar lang iemand sponsoren bij een dergelijke onderneming? Tja, het kan wel als je kapitaalkrachtige sponsors hebt..quote:Op woensdag 9 september 2009 23:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, waarom niet. Dat kan ook betaald zijn. Het is niet voor niets een kostbare onderneming waarvoor sponsoren onmisbaar zijn.
Goed voor haar. Dat zijn de mensen die we nodig missen in Nederland en de mensen die de wereld kunnen veranderen.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:53 schreef Gia het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 10 september 2009 10:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Soms bekruipt me het gevoel dat dit gewoon een enorme hoax is en dat Babs, Dicky en Laura op de woonboot in een stuip liggen van het lachen, omdat ze het ganse land in de maling hebben genomen en nog wereldwijd bekend zijn geworden ook..
Super, ze gedraagt zich als een typische puber, maar kennelijk hebben we dat nodig in NL...quote:Op donderdag 10 september 2009 10:48 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Goed voor haar. Dat zijn de mensen die we nodig missen in Nederland en de mensen die de wereld kunnen veranderen.
Amerikaanse bedrijven beginnen er waarschijnlijk ook niet aan, geen grotere lobby dan de conservatieve moeders, en als ook in de VS duidelijk wordt dat ze van haar moeder niet mag, dan zullen er weinig VS bedrijven zijn die het risico willen lopen dat de conservatieve moeders zich tegen hen keren.quote:Op donderdag 10 september 2009 10:07 schreef Disana het volgende:
[..]
Als Nederlands bedrijf zou ik er niet aan beginnen. Teveel negatieve publiciteit en een te kleine kans dat ze binnen afzienbare tijd mag uitvaren.
Als ze later groot is (oh nee, dat is ze al hequote:Op donderdag 10 september 2009 10:48 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Goed voor haar. Dat zijn de mensen die we nodig missen in Nederland en de mensen die de wereld kunnen veranderen.
http://www.zeevaartopleidingen.nl/Marcom-B.htmlquote:Verder is het onmogelijk dat ze op deze leeftijd bijvoorbeeld al een Marcom-B heeft. Hoe wil je veilig varen als je niet van de marifoon of DSC gebruik kan maken? Een satelliettelefoon is leuk om met je ouders of je docent op afstand te bellen, maar niet om de havenmeester of dat kruisende schip op te roepen!
Ik durf zomaar te wedden dat Laura dit examen nooit heeft gedaan.quote:Het examen bestaat uit het Basiscertificaat Marifonie (voorschriften, procedures en techniek) en een extra module GMDSS (multiple choice vragen, engels vertalen en navtex bericht). Indien u al beschikt over het Basiscertificaat Marifonie, dan hoeft u alleen examen te doen voor de module GMDSS om in het bezit te komen van een Marcom B certificaat.
quote:Kijkt u even mee in het BPR? zie art 1.09 lid 1b punt 3. De Hurley waarmee Laura de wereld rond wil, is 8.30 m lang. Daarvoor moet Laura 16 zijn. Deze (2e) Guppy is te groot, net als Pappa's ego... Laura
Ja, inderdaad, overal staat lengte als 8,3 (overall lengte, lengte waterlijn blijft beneden 8 mtr) aangegeven. Dus Laura mag eigenlijk niet eens in de haven van Wijk bij Duurstede rondvaren?quote:Op donderdag 10 september 2009 11:24 schreef Leandra het volgende:
Leuk leesvoer daar..... mensen die weten waar ze het over hebben.
De bovenste reactie was er gelijk al een van een ander punt waaraan hier compleet voorbij gegaan is:
[..]
Kan het zo gauw niet vinden: zijn die ZAR nou alleen maar aanvaringsreglementen, of kan (of moet) je ook een ZAR-brevet oid halen?quote:Op donderdag 10 september 2009 11:56 schreef Banjerkanjer het volgende:
BPR is niet eens zozeer van toepassing bij het bevaren van de wereldzeeën, sla de ZAR maar eens open
http://www.cwo.nl/content.asp?id=99quote:Op donderdag 10 september 2009 12:04 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Kan het zo gauw niet vinden: zijn die ZAR nou alleen maar aanvaringsreglementen, of kan (of moet) je ook een ZAR-brevet oid halen?
Jawel, maar dat is van de CWO, een samenwerkingsverband dat zich inspant om tot uniformiteit in de watersportopleidingen te komen.quote:Op donderdag 10 september 2009 12:08 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
http://www.cwo.nl/content.asp?id=99
Laura kan niet in het bezit zijn van deze (verplichte) diploma's, aangezien ze daarvoor eerst 16 moet zijn. Ook Jessica moest wachten tot haar 16e voor ze haar benodigde diploma's kon halen.
"De volgende leeftijdseisen worden er gesteld aan de opleiding Zeezeilen.
Diploma Zeezeilen I -> ten minste 16 jaar
Diploma Zeezeilen II -> ten minste 16 jaar
Diploma Zeezeilen III -> ten minste 16 jaar
Voor het behalen van het examen “basiscertificaat marifonie” en “GMDSS module” is de minimum leeftijd gesteld op 16 jaar, echter voor de uitgifte van dit certificaat moet men 18 jaar zijn
Diploma Zeezeilen IV -> 18 jaar"
Ja, zonder die diploma's mag je niet varen. Net zoals je eerst je rijbewijs moet behalen voor je de weg op mag.quote:Op donderdag 10 september 2009 12:17 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Jawel, maar dat is van de CWO, een samenwerkingsverband dat zich inspant om tot uniformiteit in de watersportopleidingen te komen.
Maar is er ook een wettelijke verplichting?
Als dat namelijk zo is, kunnen we een of andere staatssecretaris mailen en is alles opgelost, wat dan weer ongelooflijk jammer zou zijn van dit draadje, overigens
Klopt:quote:Op donderdag 10 september 2009 12:30 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
CWO-diploma's hebben geen officiële internationale status.
Het is natuurlijk sowieso al opgelost want mama heeft "nee" gezegd, en het lijkt me sterk dat er nog een rechter is die zich daar aan gaat branden door het "nee" van mama te overrulenquote:Op donderdag 10 september 2009 12:17 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Jawel, maar dat is van de CWO, een samenwerkingsverband dat zich inspant om tot uniformiteit in de watersportopleidingen te komen.
Maar is er ook een wettelijke verplichting?
Als dat namelijk zo is, kunnen we een of andere staatssecretaris mailen en is alles opgelost, wat dan weer ongelooflijk jammer zou zijn van dit draadje, overigens
Dit betreft toch binnenvaart? Voor zeevaart gelden weer andere regels.quote:Op donderdag 10 september 2009 12:44 schreef ValseNoot het volgende:
@ Banjerkanjer, weet het nog zo net niet met die wettelijke brevetverplichting. Onderstaande vond ik op internet. Maar op zich vind ik dat raar, want dat zou betekenen dat ik in en houten plantenbak met klein buitenboordmotortje zomaar de oceaan over mag varen?
http://www.varen.be/boeken_opleiding.htm
Een schipper van een schip, dat sneller kan varen dan 20 km per uur, of dat langer is dan 15 meter, moet in het bezit zijn van een geldig Stuurbrevet.
http://www.altairvaarscho(...)stuurbrevet_wet.html
Wat zegt de wet?
De bestuurder van een pleziervaartuig moet over voldoende stuurvaardigheden beschikken.
Om een plezierboot met een motor van minder dan 10 pk (7.355 watt) te besturen, moet de bestuurder minstens 16 jaar zijn. Heeft de plezierboot een krachtiger motor, dan moet de bestuurder minimaal 18 jaar zijn. De leeftijdsgrens wordt verlaagd tot 16 jaar, indien de bestuurder vergezeld is door iemand van 18 jaar. Als de bestuurder van een motorplezierboot één of meer waterskiërs trekt, moet deze vergezeld zijn van een medeopvarende van tenminste 15 jaar.
Sinds 1 juni 1995 is het Stuurbrevet verplicht voor het varen met pleziervaartuigen die
* langer zijn dan 15 meter of
* sneller kunnen varen dan 20 km per uur.
Om de lengte te bepalen gaat men uit van het constructieve deel van het vaartuig. Het roer, de boegspriet, preekstoel en andere uitsteeksels worden niet meegerekend. Wie dus vaart met een pleziervaartuig dat niet in één van deze categorieën valt, heeft geen Stuurbrevet nodig.
In Nederland noemen we dit het vaarbewijs.quote:Op donderdag 10 september 2009 12:44 schreef ValseNoot het volgende:
@ Banjerkanjer, weet het nog zo net niet met die wettelijke brevetverplichting. Onderstaande vond ik op internet. Maar op zich vind ik dat raar, want dat zou betekenen dat ik in en houten plantenbak met klein buitenboordmotortje zomaar de oceaan over mag varen?
http://www.varen.be/boeken_opleiding.htm
Een schipper van een schip, dat sneller kan varen dan 20 km per uur, of dat langer is dan 15 meter, moet in het bezit zijn van een geldig Stuurbrevet.
http://www.altairvaarscho(...)stuurbrevet_wet.html
Wat zegt de wet?
De bestuurder van een pleziervaartuig moet over voldoende stuurvaardigheden beschikken.
Om een plezierboot met een motor van minder dan 10 pk (7.355 watt) te besturen, moet de bestuurder minstens 16 jaar zijn. Heeft de plezierboot een krachtiger motor, dan moet de bestuurder minimaal 18 jaar zijn. De leeftijdsgrens wordt verlaagd tot 16 jaar, indien de bestuurder vergezeld is door iemand van 18 jaar. Als de bestuurder van een motorplezierboot één of meer waterskiërs trekt, moet deze vergezeld zijn van een medeopvarende van tenminste 15 jaar.
Sinds 1 juni 1995 is het Stuurbrevet verplicht voor het varen met pleziervaartuigen die
* langer zijn dan 15 meter of
* sneller kunnen varen dan 20 km per uur.
Om de lengte te bepalen gaat men uit van het constructieve deel van het vaartuig. Het roer, de boegspriet, preekstoel en andere uitsteeksels worden niet meegerekend. Wie dus vaart met een pleziervaartuig dat niet in één van deze categorieën valt, heeft geen Stuurbrevet nodig.
Ja, het is niet voor niets dat zowel Mike Perham als ook Jessica Watson "pas" aan hun recordpoging konden beginnen toen ze 16 waren (en alle benodigde papiertjes hebben behaald).quote:Op donderdag 10 september 2009 12:49 schreef ValseNoot het volgende:
Lees ik nou weer, dat motorvermogen van de Hurley 11-16 pk is, dus dan zou Laura idd 16 moeten zijn
Er wordt niet gekeken naar het aantal pk's, maar naar de snelheid.quote:Op donderdag 10 september 2009 12:49 schreef ValseNoot het volgende:
Lees ik nou weer, dat motorvermogen van de Hurley 11-16 pk is, dus dan zou Laura idd 16 moeten zijn
De vraag ging over de eigenschappen van het vaartuig..quote:Op donderdag 10 september 2009 12:48 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
In Nederland noemen we dit het vaarbewijs.
Ja, ik ben idd. benieuwd naar het commentaar van Moussie, wat betreft de minimumleeftijd voor de boot, de brevetten voor marifonie en zeilvaardigheid..quote:Op donderdag 10 september 2009 13:00 schreef ValseNoot het volgende:
Het is moeilijk opzoeken, nergens vind je echt duidelijkheid.
Moussie, moussie, waar blijft de link?
Maar als je de wereld rond vaart heb je dus met veel landen te maken. En je moet wel overal aan de regels voldoen.quote:Op donderdag 10 september 2009 13:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Overigens heeft ieder land z'n eigen regels.
In de meeste landen kom je met een zak geld verder dan regelneukerij.quote:Op donderdag 10 september 2009 13:18 schreef Gia het volgende:
Maar als je de wereld rond vaart heb je dus met veel landen te maken. En je moet wel overal aan de regels voldoen.
Maar die zak geld hebben ze al niet, om mee te beginnen.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In de meeste landen kom je met een zak geld verder dan regelneukerij.
OMGquote:Op donderdag 10 september 2009 14:17 schreef ValseNoot het volgende:
En we hadden weer eens gelijk
Jessica zal wel geslapen hebben, en haar apparatuur is vast niet zo goed als die van ons aller Laura.
Zoiets kan ons wonderkind niet overkomen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)chtschip-nihil.dhtml
Het mooie is > een losse container en andere zaken komen niet op die AIS tevoorschijnquote:Op donderdag 10 september 2009 14:17 schreef ValseNoot het volgende:
Jessica zal wel geslapen hebben, en haar apparatuur is vast niet zo goed als die van ons aller Laura.
En slapen?quote:,,Natuurlijk moet ik de apparatuur regelmatig controleren en testen én wachtlopen.''
100 euro is voor heel veel mensen op de wereld al een half jaarsalaris.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar die zak geld hebben ze al niet, om mee te beginnen.
De]http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/429046/2009/09/10/Laura-acht-kans-op-botsing-met-vrachtschip-nihil.dhtml[/quote]De[/url] kans op aanvaring is ook nihil, dat kan je zelf ook wel aanvoelen.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:17 schreef ValseNoot het volgende:
[url=http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/429046/2009/09/10/Laura-acht-kans-op-botsing-met-vrachtschip-nihil.dhtml
Jij bent echt een geboren pessimist.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:17 schreef ValseNoot het volgende:
Ik begrijp dat het vrachtschip 220 meter lang is. Dan is het heel knap om zo'n schip A: al niet op te merken. Dat had bij een beetje radar zeker een alarm af doen gaan (en dat hoeft geen hypermoderne te zijn). B: Als mevrouw Watson daadwerkelijk contact heeft opgenomen met dit schip en er alsnog (!) tegen aan is gevaren, dan schat ik Laura idd een stuk hoger in. Hoe stom kan je zijn.... een 220 meter lang schip wijk je voor uit als zeiler. PUNTquote:Op donderdag 10 september 2009 14:32 schreef ValseNoot het volgende:
Ik haat de term k..kind, maar echt, ik kan het bijna niet meer tegenhouden.
Ik heb diverse artikelen over de collision van Jessica gelezen, en begrijp dat Jessica wel degelijk de carrier heeft zien aankomen, en telefonisch contact gemaakt heeft om te vragen of ze rekening met haar hielden.
maar deze kwalpuber is te besodemieterd om zich eens op de hoogte te stellen voor ze gaat blaten in het AD
Achterlijk wicht, Jessica lag niet te slapen, haar apparatuur werkte perfect, ze heeft contact opgenomen met de carrier, maar die is gewoon tegen haar opgevaren.
Laura moet nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang naar de HAVOen eens goed leren informatie vergaren en verwerken.
Laat nu iemand nog eens zeggen dat ze de publiciteit niet opzoeken.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:17 schreef ValseNoot het volgende:
Hoezo was ze goed voorbereid toen ze eerder uit wilde varen?quote:,,Er wordt nog een tweede alarm in mijn schip ingebouwd, waar ik niet doorheen kan slapen. Dus ook als ik slaap, heb ik genoeg tijd om de situatie in te schatten en te reageren.''
Niet bepaald een sympathiek kind inderdaad. Arrogant ook. En misschien jaloers.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:32 schreef ValseNoot het volgende:
Ik haat de term k..kind, maar echt, ik kan het bijna niet meer tegenhouden.
Ik heb diverse artikelen over de collision van Jessica gelezen, en begrijp dat Jessica wel degelijk de carrier heeft zien aankomen, en telefonisch contact gemaakt heeft om te vragen of ze rekening met haar hielden.
maar deze kwalpuber is te besodemieterd om zich eens op de hoogte te stellen voor ze gaat blaten in het AD
Achterlijk wicht, Jessica lag niet te slapen, haar apparatuur werkte perfect, ze heeft contact opgenomen met de carrier, maar die is gewoon tegen haar opgevaren.
Laura moet nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang naar de HAVOen eens goed leren informatie vergaren en verwerken.
telefonisch contact gemaakt heeft om te vragen of ze rekening met haar hielden.quote:Op donderdag 10 september 2009 15:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Niet bepaald een sympathiek kind inderdaad. Arrogant ook. En misschien jaloers.
Maar daarom vinden wij het ook onverantwoord om zulke jonge kinderen de wereld rond te laten varen in hun uppie. Kinderen kunnen de gevolgen nu eenmaal niet zo goed overzien vooraf, en hebben de neiging om zichzelf nog wel eens te overschatten.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:00 schreef Casos het volgende:
Nogmaals, je hebt dus contact met een fucking groot vrachtschip en alsnog presteer je het om er tegen aan te varen?????? Echt, veel dommer kan het geloof ik niet. Voor zo'n schip wijk je uit. Klaar! Dat is mij op zee / oceaan iig heel duidelijk gemaakt door de kaptein van het schip waar ik mee meezeilde.
Prima, maar dit is echt te stom voor woorden en ik kan mij de reactie van Laura dan ook prima voorstellen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:04 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar daarom vinden wij het ook onverantwoord om zulke jonge kinderen de wereld rond te laten varen in hun uppie. Kinderen kunnen de gevolgen nu eenmaal niet zo goed overzien vooraf, en hebben de neiging om zichzelf nog wel eens te overschatten.
En jij denkt dat Laura zelf het AD heeft gebeld om een reactie te geven op dat vreselijk domme ongeluk van Jessica Watson? .....quote:Op donderdag 10 september 2009 15:47 schreef Disana het volgende:
[..]
Laat nu iemand nog eens zeggen dat ze de publiciteit niet opzoeken.
Overigens, uit dat interview:
[..]
Hoezo was ze goed voorbereid toen ze eerder uit wilde varen?
Heb je deze zin ook nog meegekregen?:quote:Op donderdag 10 september 2009 16:05 schreef Casos het volgende:
[..]
Prima, maar dit is echt te stom voor woorden en ik kan mij de reactie van Laura dan ook prima voorstellen.
Dat maakt allemaal niet uit. Ze heeft het schip opgemerkt en gezien en is er alsnog tegenaan gevaren.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:07 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Heb je deze zin ook nog meegekregen?:
"We were watching it on the AIS (automatic identification system) on the computer and after about an hour it just turned its signal off as if it was trying to hide."
Nee, het enige wat daar staat is dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:11 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat maakt allemaal niet uit. Ze heeft het schip opgemerkt en gezien en is er alsnog tegenaan gevaren.![]()
Wil je nu beweren dat het vrachtschip zich ging verstoppen en bewust op een aanvaring heeft aangestuurd?
Zoals ik het lees, heeft het dat gedaan ná de aanvaring?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:12 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nee, het enige wat daar staat is dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.
Het enige dat zou kunnen pleiten voor Jessica is als het vrachtschip zich kon "cloaken" ala een Klingon Warbird, maar aangezien dat niet mogelijk is, is het toch Jessica's eigen schuld.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:12 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nee, het enige wat daar staat is dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.
Of ze hebben beide hun aandeel daarin, of is dat geen mogelijkheid volgens jou?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:14 schreef Casos het volgende:
[..]
Het enige dat zou kunnen pleiten voor Jessica is als het vrachtschip zich kon "cloaken" ala een Klingon Warbird, maar aangezien dat niet mogelijk is, is het toch Jessica's eigen schuld.
Nee, daarvoor.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:14 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zoals ik het lees, heeft het dat gedaan ná de aanvaring?
Zo moeilijk is het inderdaad niet, zat ruimte op zee, en een flinke vrachtschuit is hooguit 70 meter breed, dus zo moeilijk kan het niet zijn om uit de koers van het schip te komen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:00 schreef Casos het volgende:
Nogmaals, je hebt dus contact met een fucking groot vrachtschip en alsnog presteer je het om er tegen aan te varen??????
Jessica heeft dat blijkbaar verkeerd ingeschat. Dat heb je snel met jonge mensen die iig nog een hoop ervaring missen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het inderdaad niet, zat ruimte op zee, en een flinke vrachtschuit is hooguit 70 meter breed, dus zo moeilijk kan het niet zijn om uit de koers van het schip te komen.
Nee, dat is geen mogelijkheid. Heb je enig idee hoe moeilijk manoeuvreerbaar een 220 meter lang schip is en hoe makkelijk het is om je zeilbootje even een ietwat andere koers te geven? Ik spreek uit ervaring met een zeilschip op zee en oceaan. Voor zulke schepen ga je gewoon aan de kant. Geen andere optie mogelijk.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:15 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Of ze hebben beide hun aandeel daarin, of is dat geen mogelijkheid volgens jou?
Als opstandige 13-jarige pubers de wereld zouden veranderen, was die wereld aan de lopende band aan het veranderen... alleen niet bepaald in een goede richtingquote:Op donderdag 10 september 2009 10:48 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Maar als je je signaal uitzet, dan zit je toch sowieso óók fout?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:18 schreef Casos het volgende:
[..]
Nee, dat is geen mogelijkheid. Heb je enig idee hoe moeilijk manoeuvreerbaar een 220 meter lang schip is en hoe makkelijk het is om je zeilbootje even een ietwat andere koers te geven? Ik spreek uit ervaring met een zeilschip op zee en oceaan. Voor zulke schepen ga je gewoon aan de kant. Geen andere optie mogelijk.
We weten niet precies waar het was en hoe breed de vaargeul was. Als het een drukke route is, is een aanvaring niet zo raar als je het schip niet meer kunt peilen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het inderdaad niet, zat ruimte op zee, en een flinke vrachtschuit is hooguit 70 meter breed, dus zo moeilijk kan het niet zijn om uit de koers van het schip te komen.
quote:
quote:The irate father of yachtswoman Jessica Watson claims those behind the controls of the cargo ship she collided with were "trying to hide" by failing to stop and then turning off the vessel's radar signal.
Ga nou eerst maar eens in een haven kijken hoe een vrachtschip van 220 meter lang eruit ziet. Echt, dat kan je niet missen op zee, zelfs 's nachts niet zonder verlichting. Dat stampen van de motor alleen al moet je opmerken.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:19 schreef Disana het volgende:
[..]
We weten niet precies waar het was en hoe breed de vaargeul was. Als het een drukke route is, is een aanvaring niet zo raar als je het schip niet meer kunt peilen.
Dat is een hele andere discussie. Dit ongeluk is echt de fout van Jessica, ik kan met niet voorstellen dat er zeezeilers zijn die daar anders over denken.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:18 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar als je je signaal uitzet, dan zit je toch sowieso óók fout?
Dus dan zegt die vader in feite dat het schip voor Jessica had moeten stoppen?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:21 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Ja precies, dus dat was voor de aanvaring.
Ja, maar daar zit hij natuurlijk fout, dat kan niet. Maar het is wel raar dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:22 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dus dan zegt die vader in feite dat het schip voor Jessica had moeten stoppen?
Het feit alleen al dat ze contact gaat opnemen met het schip vind ik raar. Gewoon omheen zeilen, echt, makkelijker kan het niet.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:22 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dus dan zegt die vader in feite dat het schip voor Jessica had moeten stoppen?
Je zit maar te pochen met reisjes die je zelf met kapiteins hebt meegemaakt, en misschien verklaart dat ook je heftigheid, maar ik zie niet in hoe jij meer dan wij kunt verklaren waarom dit is gebeurd.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:20 schreef Casos het volgende:
[..]
Ga nou eerst maar eens in een haven kijken hoe een vrachtschip van 220 meter lang eruit ziet. Echt, dat kan je niet missen op zee, zelfs 's nachts niet zonder verlichting. Dat stampen van de motor alleen al moet je opmerken.
Ik zeg toch ook nergens dat zij niet fout zou zijn?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:21 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie. Dit ongeluk is echt de fout van Jessica, ik kan met niet voorstellen dat er zeezeilers zijn die daar anders over denken.
Ach noem het pochen, ik probeer aan te geven dat ik iig wel eens op zee heb gezeild. Dat jij dat pochen vind zegt meer over jou dan mijn berichten over mij zeggen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:23 schreef Disana het volgende:
[..]
Je zit maar te pochen met reisjes die je zelf met kapiteins hebt meegemaakt, en misschien verklaart dat ook je heftigheid, maar ik zie niet in hoe jij meer dan wij kunt verklaren waarom dit is gebeurd.
Overigens komt ik uit een havenfamilie die generaties terug gaat in Rotterdam en IJmuiden, dus ik heb wel wat schepen gezien. Ik laat me daar echter niet op voorstaan in deze kwestie en ik begrijp ook niet goed wat je punt is. Voorzover ik weet staan de exacte omstandigheden (nog) niet online, dus waar oordelen we over.
Zo de vooringenomen conclusies liggen al weer klaar, je maakt er gewoon van wat je wil zien. Vermoedelijk heeft ze te dicht in de buurt van het schip gevaren, en door de zuiging is ze er tegenaan getrokken. Zelf hou ik altijd wel zo'n 100 meter afstand, al was het maar vanwege de hekgolven die ze soms hebben.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Banjerkanjer het volgende:
Jessica heeft dat blijkbaar verkeerd ingeschat. Dat heb je snel met jonge mensen die iig nog een hoop ervaring missen.
Laura zegt het in zoveel woorden wel, en dat is wat sommigen hier irriteerde.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:24 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook nergens dat zij niet fout zou zijn?
Waar zegt zij dat dan? Die opmerking komt namelijk van mij.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Laura zegt het in zoveel woorden wel, en dat is wat sommigen hier irriteerde.
Even terug staat een link naar een kort interviewtje met Laura over Jessica in het AD.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:27 schreef Casos het volgende:
[..]
Waar zegt zij dat dan? Die opmerking komt namelijk van mij.
Gelukkig maken volwassenen nooit ongelukken of domme beslissingen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Jessica heeft dat blijkbaar verkeerd ingeschat. Dat heb je snel met jonge mensen die iig nog een hoop ervaring missen.
Dat gebeurt Laura niet natuurlijk.quote:Op woensdag 9 september 2009 11:54 schreef Hephaistos. het volgende:
Jongste wereldzeilster (16) moet recordpoging staken na aanvaring met vrachtschip
Ja want Laura heeft AIS, dus dan kan dat niet gebeuren. Jessica had ook AIS. Je kunt je boot volgooien met alle apparatuur, dat is geen garantie dat je daarmee niets meer kan overkomen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Laura zegt het in zoveel woorden wel, en dat is wat sommigen hier irriteerde.
Ja, maar kinderen doen het iets vaker.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:28 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Gelukkig maken volwassenen nooit ongelukken of domme beslissingen.
Oh wacht, dat doen ze aan de lopende band.
Dat gebeurd een goed zeezeiler nietquote:Op donderdag 10 september 2009 16:28 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat gebeurt Laura niet natuurlijk.
Tja. Het frappantst vond ik nog dat er nog een tweede veiligheidssysteem wordt geïnstalleerd. Zo klaar was ze dus voor de reis.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:29 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Ja want Laura heeft AIS, dus dan kan dat niet gebeuren. Jessica had ook AIS. Je kunt je boot volgooien met alle apparatuur, dat is geen garantie dat je daarmee niets meer kan overkomen.
Ja, want ze mogen natuurlijk niets extra meer in die boot installeren.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:30 schreef Disana het volgende:
[..]
Tja. Het frappantst vond ik nog dat er nog een tweede veiligheidssysteem wordt geïnstalleerd. Zo klaar was ze dus voor de reis.
En dat is geen vooringenomen conclusie?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zo de vooringenomen conclusies liggen al weer klaar, je maakt er gewoon van wat je wil zien. Vermoedelijk heeft ze te dicht in de buurt van het schip gevaren, en door de zuiging is ze er tegenaan getrokken. Zelf hou ik altijd wel zo'n 100 meter afstand, al was het maar vanwege de hekgolven die ze soms hebben.
Toen ze op het punt stond te vertrekken was dat systeem er nog niet. Men zei dat men goed voorbereid was.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:31 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Ja, want ze mogen natuurlijk niets extra meer in die boot installeren.
Kinderen doen het alleen nog een heel stuk vaker. Vrij logisch: het zijn kinderen, die simpelweg de ervaring, kennis en het inschattingsvermogen nog niet voldoende hebben. Maar ja, dat soort feiten zit zo vervelend in de weg van allerlei vage vrijheidsideaaltjes, hèquote:Op donderdag 10 september 2009 16:28 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Gelukkig maken volwassenen nooit ongelukken of domme beslissingen.
Oh wacht, dat doen ze aan de lopende band.
Nee, want jij trekt het handboek amateur psychologie gelijk uit de kast om meter allerlei rommel aan te komen zetten. En ik heb regelmatig op zee en andere drukke vaarwegen gezeild en weet hoe een boot reageert op grote schepen die voorbij varen en dat zuiging verraderlijk kan zijn, ik kan mij niet voorstellen dat je zo, recht tegen een schip aan vaart, en dus geef ik aan dat zuiging een mogelijke oorzaak kan zijn. Ik kom echter niet met conclusies aan zetten waar ik geen redelijk vermoeden van kan hebben.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:31 schreef Banjerkanjer het volgende:
En dat is geen vooringenomen conclusie?
Ik heb ook veel gezeild en andere manieren gevaren, zoals zoveel mensen. Mijn opa had een scheepswerf. En btw... ik ben afgestudeerd in Psychologie en Pedagogiek, dus laat dat "amateur" maar achterwege.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, want jij trekt het handboek amateur psychologie gelijk uit de kast om meter allerlei rommel aan te komen zetten. En ik heb regelmatig op zee en andere drukke vaarwegen gezeild en weet hoe een boot reageert op grote schepen die voorbij varen en dat zuiging verraderlijk kan zijn, ik kan mij niet voorstellen dat je zo, recht tegen een schip aan vaart.
Maar dat zou Jessica toch ook hebben geweten? Al is kennis natuurlijk geen garantie dat je er ook naar handelt, maar toch. Laat maar weer eens zien hoe verstandig het is om Laura Dekker te laten gaan.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, want jij trekt het handboek amateur psychologie gelijk uit de kast om meter allerlei rommel aan te komen zetten. En ik heb regelmatig op zee en andere drukke vaarwegen gezeild en weet hoe een boot reageert op grote schepen die voorbij varen en dat zuiging verraderlijk kan zijn, ik kan mij niet voorstellen dat je zo, recht tegen een schip aan vaart, en dus geef ik aan dat zuiging een mogelijke oorzaak kan zijn. Ik kom echter niet met conclusies aan zetten waar ik geen redelijk vermoeden van kan hebben.
Het systeem was al wel aanwezig alleen het tweede alarm niet. Een tweede alarm impliceert de aanwezigheid van een eerste alarm. Niets mis met die voorbereidingen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:32 schreef Disana het volgende:
[..]
Toen ze op het punt stond te vertrekken was dat systeem er nog niet. Men zei dat men goed voorbereid was.
Wel dus, want ze zou zonder zijn vertrokken als ze niet onder toezicht was gesteld.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:40 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Het systeem was al wel aanwezig alleen het tweede alarm niet. Een tweede alarm impliceert de aanwezigheid van een eerste alarm. Niets mis met die voorbereidingen.
En mijn opa's zaten in de bouw, toch kan ik voor geen meter metselen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:38 schreef Banjerkanjer het volgende:
Mijn opa had een scheepswerf.
quote:En btw... ik ben afgestudeerd in Psychologie en Pedagogiek, dus laat dat "amateur" maar achterwege.
Niet dus, waarom zou je geen aanvullingen mogen doen op de systemen?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:41 schreef Disana het volgende:
[..]
Wel dus, want ze zou zonder zijn vertrokken als ze niet onder toezicht was gesteld.
Blijf jij nou maar lekker amateurzeilen, dan kunnen we weer verder met de discussie. Die gaat over Laure (en met een zijweg tevens over Jessica).quote:Op donderdag 10 september 2009 16:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En mijn opa's zaten in de bouw, toch kan ik voor geen meter metselen.
[..]
Dat soort studies hebben een hoog hocus pocus gehalte, als ik zie op de manier waarin men in dergelijke wetenschappelijke kringen onderzoek doet, dan bekruipt mij de term amateurs toch al snel. In nagenoeg alle sociale wetenschappen trekt men veel te voorbarige conclusies, bepaalde zaken worden ingevuld naar oordeel van de onderzoeker en dat laat ruimte open voor vooringenomen interpretaties, dat is geen wetenschap.
Het is natuurlijk wel wat vreemd dat je tegen iedereen die het maar horen wil, gaat roepen hoe veilig het is en dat je per direct uit zou kunnen varen. Om dan een paar maanden later alsnog maar een extra systeem te installeren.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:40 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Het systeem was al wel aanwezig alleen het tweede alarm niet. Een tweede alarm impliceert de aanwezigheid van een eerste alarm. Niets mis met die voorbereidingen.
Nou kennelijk vonden paps en kind of omstanders één systeem achteraf toch niet veilig genoeg. Maar daar hadden ze eerder niet aan gedacht dus zonder OTS was ze zonder vertrokken.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:43 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Niet dus, waarom zou je geen aanvullingen mogen doen op de systemen?
Weet ik niet. Iedere zomer zie ik weer boten die in die val trappen. Laatst nog zat bij de sluis in Kornwerderzand de halve pleziervloot die op dat moment geschut werd op de wal omdat zij te dicht bij de beroepsvaart in de buurt kwamen. Men vergeet maar al te snel hoe diep de beroepsvaart steekt en om wat voor een gigantische waterverplaatsing het gaat.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:39 schreef Marrije het volgende:
Maar dat zou Jessica toch ook hebben geweten?
Psychologie is ook gewoon keihard data-onderzoek natuurlijk. Bijvoorbeeld naar de hersenontwikkeling van een 13-jarige, en de daaruit voortvloeiende vermogens om lange termijn-risico's in te kunnen schatten.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat soort studies hebben een hoog hocus pocus gehalte, als ik zie op de manier waarin men in dergelijke wetenschappelijke kringen onderzoek doet, dan bekruipt mij de term amateurs toch al snel. In nagenoeg alle sociale wetenschappen trekt men veel te voorbarige conclusies, bepaalde zaken worden ingevuld naar oordeel van de onderzoeker en dat laat ruimte open voor vooringenomen interpretaties, dat is geen wetenschap.
Jij bent vooralsnog de enige die met onzinnige gevaren als meteorieten aan komt zetten. De anderen komen gewoon aan met reëele gevaren zoals de weersomstandigheden op zee en blijkbaar dus ook tegen een flink schip op varen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat maakt het trouwens uit als je tegen zo'n schuit aan vaart? Een wereld zonder gevaar is ondenkbaar, en dus kan ook dit gebeuren. Zelfs bij zeer ervaren zeezeilers die even niet opletten. Het blijft natuurlijk wel een stomme fout, maar het is ook weer niet meer dan dat. Sommigen in dit topic zie ik nog wel in staat Laura te wijzen op het gevaar van meteorieten die in zee storten. Het kan allemaal, alleen de kans dat het allemaal gebeurt is erg klein.
Data onderzoek levert nog geen wetenschappelijk verklaring op, het kan enkel een bepaalde richting aangeven waarin men kan gaan proberen een wetenschappelijke verklaring op te tuigen. Data-onderzoek kan nadrukkelijk geen wetenschappelijke verklaring opleveren in de zin van dat precies bekend is hoe men van een bepaalde begintoestand, via een stelsel causale verbanden, naar een bepaalde eindtoestand toe gaat.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:45 schreef Hephaistos. het volgende:
Psychologie is ook gewoon keihard data-onderzoek natuurlijk.
Dat is zelfs nog meer pure biologie dan psychologie (voor degenen die zo'n moeite hebben met psychologie). Kijken naar welke delen van de hersenen zich ontwikkeld hebben en in welke mate. Dan wordt al duidelijk welke hersenfuncties zich al wel of niet ontwikkeld hebben. Harde wetenschap... ook voor mensen wiens idealen en ideeën hen liever iets anders vertellen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:45 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Psychologie is ook gewoon keihard data-onderzoek natuurlijk. Bijvoorbeeld naar de hersenontwikkeling van een 13-jarige, en de daaruit voortvloeiende vermogens om lange termijn-risico's in te kunnen schatten.
Waarschijnlijk volstaat het primaire systeem zoals dat aanwezig was prima. De redenering, dat er geen aanvullingen meer mogen worden gedaan omdat dat op een onvoldoende voorbereiding zou wijzen, volg ik echter niet.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:44 schreef Disana het volgende:
[..]
Nou kennelijk vonden paps en kind of omstanders één systeem achteraf toch niet veilig genoeg. Maar daar hadden ze eerder niet aan gedacht dus zonder OTS was ze zonder vertrokken.
Ja, bedankt voor deze inleiding methodologie, maar wat is je punt nu precies? Dat het daarom hocus-pocus is allemaal?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Data onderzoek levert nog geen wetenschappelijk verklaring op, het kan enkel een bepaalde richting aangeven waarin men kan gaan proberen een wetenschappelijke verklaring op te tuigen. Data-onderzoek kan nadrukkelijk geen wetenschappelijke verklaring opleveren in de zin van dat precies bekend is hoe men van een bepaalde begintoestand, via een stelsel causale verbanden, naar een bepaalde eindtoestand toe gaat.
Laura zegt in het AD interview dat de apparatuur waarschijnlijk niet zo goed was, of niet aanstond, of dat Jessica lag te slapen. Had zij een beetje informatie ingewonnen, dan had ze kunnen weten dat Jessica niet sliep (ze was, toen ze inzag dat aanvaring onvermijdelijk was, op een bepaalde plaats in de kajuit gekropen, die daarvoor juist bedoeld was), contact heeft gehad met de carrier, en dat er bevestiging is dat haar apparatuur aanstond en werkte.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:27 schreef Casos het volgende:
[..]
Waar zegt zij dat dan? Die opmerking komt namelijk van mij.
Tja het is hun eigen redenering (of die van omstanders die het niet vertrouwden, hetgeen ik waarschijnlijker acht) dat een extra systeem veiliger zou zijn. Beetje raar dus dat daar niet eerder aan is gedacht.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:53 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Waarschijnlijk volstaat het primaire systeem zoals dat aanwezig was prima. De redenering, dat er geen aanvullingen meer mogen worden gedaan omdat dat op een onvoldoende voorbereiding zou wijzen, volg ik echter niet.
Ik denk niet dat Laura op dat moment dacht dat Jessica echt zo stom was om na contact gehad te hebben met het vrachtschip, er alsnog tegenaan te varen. Als je zo'n schip opmerkt en ziet dat er kans is er tegen aan te varen, pas je als bootje van 10 meter heel simpel je koers aan.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:55 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Laura zegt in het AD interview dat de apparatuur waarschijnlijk niet zo goed was, of niet aanstond, of dat Jessica lag te slapen. Had zij een beetje informatie ingewonnen, dan had ze kunnen weten dat Jessica niet sliep (ze was, toen ze inzag dat aanvaring onvermijdelijk was, op een bepaalde plaats in de kajuit gekropen, die daarvoor juist bedoeld was), contact heeft gehad met de carrier, en dat er bevestiging is dat haar apparatuur aanstond en werkte.
Buitengewoon kinderachtig en onsportief van Laura om op grond van onvoldoende informatie een concurrente op die manier te diskwalificeren.
Ik studeer economie (en werktuigbouwkunde) inderdaad. Maar ik ben mij terdege bewust van de beperkingen waar de economische wetenschap mee te kampen heeft, ik begin dan ook steeds meer te betwijfelen of echte economische wetenschap wel mogelijk is. Ik erger mij dan ook vaak aan de stelligheid van veel economen, zij kunnen dat niet vanuit wetenschappelijk oogpunt waar maken. En dat is ook geen verwijt aan de sociale wetenschap, maar meer een constatering die een belangrijke nuancering bij de interpretatie van sociaal onderzoek.quote:
Je weet wel veel van zeilen. Ik probeer alsmaar te bedenken hoe het kwam dat Jessica niet uit kon wijken. Ik kom dan op: windstilte, te weinig wind, of wind die vanuit een ongunstige hoek komt. Verder las ik hier in het draadje dat de zuiging van het schip ook een oorzaak kan zijn.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een wereld zonder gevaar is ondenkbaar, en dus kan ook dit gebeuren. Zelfs bij zeer ervaren zeezeilers die even niet opletten. Het blijft natuurlijk wel een stomme fout, maar het is ook weer niet meer dan dat.
Allemaal leuk en aardig, maar gelukkig bestaat er ook zoiets als gezond boerenverstand. En hoe groot statistisch dan de kans is op dit of dat maakt niet eens zoveel uit, een kind van 14 over een termijn van 2 jaar blootstellen aan zulke risico's (die je tegenkomt als je alleen de wereld over wilt zeilen) is gewoon niet gewenst, zeker niet omdat je niet kunt verwachten dat het 2 jaar lang allemaal wel goed gaat.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik studeer economie (en werktuigbouwkunde) inderdaad. Maar ik ben mij terdege bewust van de beperkingen waar de economische wetenschap mee te kampen heeft, ik begin dan ook steeds meer te betwijfelen of echte economische wetenschap wel mogelijk is. Ik erger mij dan ook vaak aan de stelligheid van veel economen, zij kunnen dat niet vanuit wetenschappelijk oogpunt waar maken. En dat is ook geen verwijt aan de sociale wetenschap, maar meer een constatering die een belangrijke nuancering bij de interpretatie van sociaal onderzoek.
Ik begin er steeds meer van doordrongen te raken dat eigenlijk alleen wiskunde als echte wetenschap gezien kan worden, dat is de enige wetenschap waarin waterdichte causale redenaties in voor komen. De natuurwetenschappen benaderen die ideale situatie overigens wel vrij goed.
Als dat je definitie van echte wetenschap is, dan komen de sociale wetenschappen uiteraard niet eens in de buurt van wetenschap. Maar wetenschap hoeft imo niet altijd neer te komen op waterdichte causale verbanden. Er valt genoeg te leren over de wereld/het brein/de economie, ook als dat onderzoek niet uitmondt in waterdichte (natuur)wetten.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik studeer economie (en werktuigbouwkunde) inderdaad. Maar ik ben mij terdege bewust van de beperkingen waar de economische wetenschap mee te kampen heeft, ik begin dan ook steeds meer te betwijfelen of echte economische wetenschap wel mogelijk is. Ik erger mij dan ook vaak aan de stelligheid van veel economen, zij kunnen dat niet vanuit wetenschappelijk oogpunt waar maken.
Ik begin er steeds meer van doordrongen te raken dat eigenlijk alleen wiskunde als echte wetenschap gezien kan worden, dat is de enige wetenschap waarin waterdichte causale redenaties in voor komen. De natuurwetenschappen benaderen die ideale situatie overigens wel vrij goed.
Niet iedereen is even stressbestendig en inventief. Niet iedereen is in staat om stap 2 te voorzien zodra je 1 hebt gezet.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:02 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Je weet wel veel van zeilen. Ik probeer alsmaar te bedenken hoe het kwam dat Jessica niet uit kon wijken. Ik kom dan op: windstilte, te weinig wind, of wind die vanuit een ongunstige hoek komt. Verder las ik hier in het draadje dat de zuiging van het schip ook een oorzaak kan zijn.
Ik denk ook terug aan wat jij vertelde over dat boek, waarin stond dat het soms helemaal niet uitmaakt of je veel of weinig zeilervaring hebt; jij zei dat het voorkwam dat ONvaren zeilers soms adequater reageren dan ervaren zeilers.
Kan jij hier wat meer over vertellen?
Ja, ho, ik zei er wel achteraan dat ik niet aanneem dat Jessica expres tegen de carrier is aangevaren, en dat het haar en andere ervaren zeilers kan overkomen (hoewel @Bolkesteijn de kans gering acht). De vraag is dus, waarom Laura denkt dat het haar dan niet kan overkomen. Omdat ze op een boot geboren is? Een wonderkind is? Of omgeeft ze haar zeilboot met een supergrote airbag, zodat ze aan alle realiteit kan ontsnappen?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:58 schreef Casos het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Laura op dat moment dacht dat Jessica echt zo stom was om na contact gehad te hebben met het vrachtschip, er alsnog tegenaan te varen. Als je zo'n schip opmerkt en ziet dat er kans is er tegen aan te varen, pas je als bootje van 10 meter heel simpel je koers aan.
Wind is belangrijk voor een zeiler, zonder wind heb je geen vaart en dus kun je ook niet sturen. Ik zou in het geval van windstil weer zeker de geulen waar de beroepsvaart vaart mijden, die staan gewoon op de kaart aangegeven.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:02 schreef ValseNoot het volgende:
Je weet wel veel van zeilen. Ik probeer alsmaar te bedenken hoe het kwam dat Jessica niet uit kon wijken. Ik kom dan op: windstilte, te weinig wind, of wind die vanuit een ongunstige hoek komt. Verder las ik hier in het draadje dat de zuiging van het schip ook een oorzaak kan zijn.
Dat boek ging specifiek over zware stormsituaties.quote:Ik denk ook terug aan wat jij vertelde over dat boek, waarin stond dat het soms helemaal niet uitmaakt of je veel of weinig zeilervaring hebt; jij zei dat het voorkwam dat ONvaren zeilers soms adequater reageren dan ervaren zeilers.
Dat denk ik ook niet, dat ze het expres heeft gedaan. Maar ik denk wel dat ze dondersgoed weet dat zij als enige hier wat aan had kunnen doen.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:07 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Ja, ho, ik zei er wel achteraan dat ik niet aanneem dat Jessica expres tegen de carrier is aangevaren, en dat het haar en andere ervaren zeilers kan overkomen (hoewel @Bolkesteijn de kans gering acht). De vraag is dus, waarom Laura denkt dat het haar dan niet kan overkomen. Omdat ze op een boot geboren is? Een wonderkind is? Of omgeeft ze haar zeilboot met een supergrote airbag, zodat ze aan alle realiteit kan ontsnappen?
Ik zag het van de zomer weer bijna mis gaan bij de keersluis in het Prinses Margrietkanaal bij Sneek. Een volgeladen zandzuiger kwam met naar mijn mening veel te hoge snelheid door de keersluis heen (je bent dan wel beroepsvaart, maar ook zij moeten zich houden aan goed zeemanschap), een aantal zeilboten kwam gelijk in de problemen.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:11 schreef Casos het volgende:
Ik zeil weliswaar niet alleen op zee, maar de kans dat ik bijv. op het Prinses Margrietkanaal tegen een binnenvaarder aan zou varen is zo goed als nul. Enige kans is als ik onwel word en niet meer bij bewust zijn ben. Zolang ik dat nog wel ben is de kans nul (en dat klinkt arrogant, maar ik blijf er ruim bij uit de buurt en zal nooit denken dat zo'n schip zich ook meer enigzins aan mijn zal aanpassen).
Ik zeg ook niet dat binnenvaarder nooit fouten maken, maar ik ben er dus zo één die dan even wacht ja. Ik heb nooit haast als ik aan het zeilen ben.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zag het van de zomer weer bijna mis gaan bij de keersluis in het Prinses Margrietkanaal bij Grou. Een volgeladen zandzuiger kwam met naar mijn mening veel te hoge snelheid door de keersluis heen (je bent dan wel beroepsvaart, maar ook zij moeten zich houden aan goed zeemanschap), een aantal zeilboten kwam gelijk in de problemen.
Sommige mensen varen gelijk door de keersluis, andere wachten even totdat de grote jongens er door zijn, als je voorzichtig bent kan het inderdaad nooit fout gaan, dat ben ik helemaal met je eens. Het is heel eenvoudig om dit soort situaties te voorkomen.![]()
Harde wind mee de sluis in.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:19 schreef Casos het volgende:
Gekkenhuis alom en de amateurs kan je je rot omlachen. Geldt ook voor de vele echtscheiding, waar daar de basis voor wordt gelegd.
Dit vind ik inderdaad een goed statement. Uiteindelijk draaide het in de kern om het record.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:18 schreef ValseNoot het volgende:
Dat houdt dus in, dat ik er pertinent op tegen ben dat het GBW doorgaat met het optekenen van leeftijdsrecords, beneden de leeftijd waarop iemand het recht heeft over het eigen leven te beslissen.
Okee, maar voor de binnenvaart gelden andere regels (BPR). Hoofdregel daar is volgens mij dat de beroepsvaart altijd voorrang heeft, en gelden er voor bepaalde waterwegen ook nog specifieke regels.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:11 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat denk ik ook niet, dat ze het expres heeft gedaan. Maar ik denk wel dat ze dondersgoed weet dat zij als enige hier wat aan had kunnen doen.
Ik zeil weliswaar niet alleen op zee, maar de kans dat ik bijv. op het Prinses Margrietkanaal tegen een binnenvaarder aan zou varen is zo goed als nul. Enige kans is als ik onwel word en niet meer bij bewust zijn ben. Zolang ik dat nog wel ben is de kans nul (en dat klinkt arrogant, maar ik blijf er ruim bij uit de buurt en zal nooit denken dat zo'n schip zich ook meer enigzins aan mijn zal aanpassen).
Mee eens. Gezond boerenverstand.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar gelukkig bestaat er ook zoiets als gezond boerenverstand. En hoe groot statistisch dan de kans is op dit of dat maakt niet eens zoveel uit, een kind van 14 over een termijn van 2 jaar blootstellen aan zulke risico's (die je tegenkomt als je alleen de wereld over wilt zeilen) is gewoon niet gewenst, zeker niet omdat je niet kunt verwachten dat het 2 jaar lang allemaal wel goed gaat.
Nou, het is geen kruispunt zoals op de weg. Dit gaat allemaal wat rustiger, je hebt wat meer tijd. Zeilen zal ze niet hoeven te hijsen, ze is immers al aan het zeilen. En je kan zonder direct van alles te verstellen al een aardig stuk van koers wijzigen. Overstag zal wat meer actie vereisen, maar om dat zo laat pas te gaan doen dat de enige optie is om binnen in de kajuit de aanvaring af te gaan wachten? Lijkt mij dat je het niet zover laat komen.quote:Op donderdag 10 september 2009 19:04 schreef Gia het volgende:
Kan het niet zo zijn dat jessica in eerste instantie op 'automatische kapitein' voer om wat te rusten, dat ze wakker werd van een alarm. Er komt een grote zeetanker aan. Zij neemt contact op met die tanker, omdat bij haar alles vaststaat, zeilen e.d. Eer zij de zeilen weer gehesen heeft is het al te laat! Lijkt me.
Dus, seint ze de tanker in de hoop dat die stoppen en haar laten passeren.
Die tanker heeft geen zin om te stoppen en verdwijnt van haar radar.
Tja, wat dan? Aan dek gaan en de zeilen gaan hijsen in de hoop dat je die boot nog kunt omzeilen is gevaarlijk. Want je slaat zo overboord bij een aanvaring.
Ik denk, in al mijn onervarenheid, dat Jessica niet anders heeft gekund dan een veilig onderkomen induiken.
En waarom zou dit Laura niet kunnen overkomen? Die hoeft op volle zee niet te slapen? Die slaapt met het roer in de hand en kan zelfs slapend koers houden?
En dan nog, stel dat Jessica in eerste instantie wel sliep.....wat dan? Mag dat niet? Oeh, wat stom om te slapen?
quote:Op donderdag 10 september 2009 19:04 schreef Gia het volgende:
Die slaapt met het roer in de hand en kan zelfs slapend koers houden?
Waar Mike Perham echt in enorme angst heeft gezeten toen hij werd achtervolgd door piraten en daar hulp bij inriep, zal dat Laura ook allemaal niet gebeurenquote:
Tuurlijk, en dan vooral in de Golf van Aden, daar heb je echt HEEL veel ruimte om te manouvreren.quote:Op donderdag 10 september 2009 20:12 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Waar Mike Perham echt in enorme angst heeft gezeten toen hij werd achtervolgd door piraten en daar hulp bij inriep, zal dat Laura ook allemaal niet gebeurenZij kan er gewoon omheen varen
Tuurlijk niet, zij lacht een keer lief, werpt ze de inhoud van haar spaarpot toe en koerst weer verderquote:Op donderdag 10 september 2009 20:18 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Maar je denkt toch niet dat Laura hulp gaat intoepen van de waterautoriteiten als zij in nood is?
De reactie van Laura op de aanvaring van Jessica is ook beslist niet sympathiek te noemen. Ik heb het idee dat zij in Mike, Jessica en Abby rivalen ziet. Dat zie ik bij Mike en Jessica iig niet terug. Toen Mike Perham in Australië kwam aanvaren, is Jessica daar meteen heen gegaan. Om hem te supporten, maar vooral ook om van zijn ervaringen te leren. In haar blog schrijft ze dat ze veel notities heeft gemaakt van zijn ervaringen. Zowel Mike Perham als Jessica hebben zich nooit negatief uitgelaten over Laura (integendeel), maar Laura deelt graag even een sneer uit. De beste stuurlui staan idd aan wal, want zoals het eruit ziet, zie ik Laura niet uit mogen varen op korte termijn.quote:Op donderdag 10 september 2009 20:29 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Wat ik opvallend vind, is dat de Dekkers er heel goed in slagen met van alles en iedereen in aanvaring te komen, zonder dat ze ook maar op een boot zitten..
quote:Op donderdag 10 september 2009 20:29 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Wat ik opvallend vind, is dat de Dekkers er heel goed in slagen met van alles en iedereen in aanvaring te komen, zonder dat ze ook maar op een boot zitten..
quote:Op donderdag 10 september 2009 20:29 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Neen, in het AD kan er ook geen woordje van sympathie, bezorgheid of aanmoediging af voor een leeftijdgenootje dat net een afgrijselijke ervaring heeft opgedaan. K..quote:Op donderdag 10 september 2009 20:33 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
De reactie van Laura op de aanvaring van Jessica is ook beslist niet sympathiek te noemen. Ik heb het idee dat zij in Mike, Jessica en Abby rivalen ziet. Dat zie ik bij Mike en Jessica iig niet terug. Toen Mike Perham in Australië kwam aanvaren, is Jessica daar meteen heen gegaan. Om hem te supporten, maar vooral ook om van zijn ervaringen te leren. In haar blog schrijft ze dat ze veel notities heeft gemaakt van zijn ervaringen. Zowel Mike Perham als Jessica hebben zich nooit negatief uitgelaten over Laura (integendeel), maar Laura deelt graag even een sneer uit.
Alsof het erg is dat het mis gaat, daar leer je alleen maar sneller van.quote:Op donderdag 10 september 2009 18:21 schreef Lavenderr het volgende:
En nu met Jessica ook al een voorbeeld hoe snel het mis kan gaan.
Dat is een non-argument, want als Laura Dekker er niet geweest was, was jeugdzorg net zo goed in de weer geweest met andere kinderen.quote:Op donderdag 10 september 2009 22:26 schreef BasEnAad het volgende:
Het belachelijkste is natuurlijk nog dat zij 2 maanden lang van ons belastinggeld gescreend wordt.
Jeugdzorg, de Raad, ze zijn altijd wel in de weer, problemen zat .. hoeveel kinderen zitten er ook alweer in gesloten inrichtingen, de jeugdgevangenis, omdat er op de voor hun goede plek geen ruimte is, en tja, je moet toch wat met 'zo'n kind' ..quote:Op donderdag 10 september 2009 22:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is een non-argument, want als Laura Dekker er niet geweest was, was jeugdzorg net zo goed in de weer geweest met andere kinderen.
Bron:quote:Overheid wil soloreis Australische verbieden
Maar vervolgens ook weer diep ingeslapen:quote:Op vrijdag 11 september 2009 08:38 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Bron:
www.telegraaf.nl/buitenland/4805225/__Overheid_wil_verbod_soloreis_Jessica__.html
Daar zijn ze ook wakker geworden.
Inderdaad, utpuber, in plaats dat ze hier een les uithaalt en de zaak bestudeert, deelt ze een sneer uit en beweert dat zoiets HAAR nooit kan overkomen.quote:Op donderdag 10 september 2009 20:41 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Neen, in het AD kan er ook geen woordje van sympathie, bezorgheid of aanmoediging af voor een leeftijdgenootje dat net een afgrijselijke ervaring heeft opgedaan. K..Ik zeg het niet, ik zeg het niet
Haha, Roccolife!! Daarvoor Anarki. Zodra we hem doorhebben, zie je hem niet meer. Maar wel meelezen hè?quote:Op vrijdag 11 september 2009 09:16 schreef ValseNoot het volgende:
De Dekkertjes zullen hier wel meegelezen hebben
Oh nee hoor ik denk dat ze te min zijn om te posten zelfquote:Op vrijdag 11 september 2009 09:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Haha, Roccolife!! Daarvoor Anarki. Zodra we hem doorhebben, zie je hem niet meer. Maar wel meelezen hè?
De Britten hebben onze Kinderbescherming ingeseind toen ze daar vastzat, ik denk dat men er toen niet meer omheen kon.quote:Op vrijdag 11 september 2009 01:30 schreef moussie het volgende:
[..]
Jeugdzorg, de Raad, ze zijn altijd wel in de weer, problemen zat .. hoeveel kinderen zitten er ook alweer in gesloten inrichtingen, de jeugdgevangenis, omdat er op de voor hun goede plek geen ruimte is, en tja, je moet toch wat met 'zo'n kind' ..
Het idiote is dat juist deze instanties, althans volgens de eerste krantenberichten hierover, geen reden zagen om in te grijpen .. wat dat aangaat is die 180-turn die zij gemaakt hebben na de eerste verklaring tegenover de kranten opvallend te noemen ..
Al was het alleen al omdat de hel losbarst als Laura op zee wel wat overkomt, en dan uiteraard duidelijk wordt dat de Britse kinderbescherming al dit voorjaar aan de bel getrokken heeft.quote:Op vrijdag 11 september 2009 09:35 schreef Disana het volgende:
[..]
De Britten hebben onze Kinderbescherming ingeseind toen ze daar vastzat, ik denk dat men er toen niet meer omheen kon.
Ja natuurlijk. Maar volgens mij is men dus niet pas in actie gekomen toen de media eraan te pas kwamen, zoals moussie denkt:quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Al was het alleen al omdat de hel losbarst als Laura op zee wel wat overkomt, en dan uiteraard duidelijk wordt dat de Britse kinderbescherming al dit voorjaar aan de bel getrokken heeft.
Het is een politieke keuze van minister Donner om deze kinderen (Ik neem aan dat je het het hebt over uit huis geplaatste kinderen met een gedragsstoornis die in behandelcentra niet te handhaven zijn)quote:Op vrijdag 11 september 2009 01:30 schreef moussie het volgende:
[..]
Jeugdzorg, de Raad, ze zijn altijd wel in de weer, problemen zat .. hoeveel kinderen zitten er ook alweer in gesloten inrichtingen, de jeugdgevangenis, omdat er op de voor hun goede plek geen ruimte is, en tja, je moet toch wat met 'zo'n kind' ..
Het idiote is dat juist deze instanties, althans volgens de eerste krantenberichten hierover, geen reden zagen om in te grijpen .. wat dat aangaat is die 180-turn die zij gemaakt hebben na de eerste verklaring tegenover de kranten opvallend te noemen ..
Was dat maar waar. Jeugdzorg heeft nog wel eens de neiging om kinderen gesloten te laten plaatsen ter bescherming van zichzelf, of zelfs ter bescherming van anderen. Ik ken daar wel wat schrijnende voorbeelden van. In de gevangenis worden deze kinderen niet behandeld. Er bestaat geen onderscheid tussen kids die strafrechterlijk of onder een OTS daar worden geplaatst. Ze volgen allemaal hetzelfde strafregime (inclusief visitatie etc).quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het is een politieke keuze van minister Donner om deze kinderen (Ik neem aan dat je het het hebt over uit huis geplaatste kinderen met een gedragsstoornis die in behandelcentra niet te handhaven zijn)
in de gevangenis te plaatsen, zonder dat ze wat gedaan hebben en waar volgens de minister behandelmogelijkheden genoeg zijn.
Jeugdzorg en de kinderbescherming hebben er niet zoveel mee te maken.
Waarom niet?quote:Op donderdag 10 september 2009 22:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Alsof het erg is dat het mis gaat, daar leer je alleen maar sneller van.20 topics lang proberen de meesten hier aan te tonen dat de reis aan gevaren onderhevig is maar dat is niet echt van belang. Van belang is de vraag of het redelijk is dat buitenstaanders in de gezinssituatie treden, en vervolgens moet de vraag besproken worden of er dan ingegrepen moet worden. Mogelijke gevaren zijn op zich geen reden om op beide vragen te beantwoorden met ja.
quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:21 schreef ValseNoot het volgende:
23 april 2010 Dagblad blAD
Interview met trotse vader Dick Dekker.
Dat klopt, maar gebeurt dat op initiatief van Jeugdzorg? Ik meen nl. te hebben begrepen dat de politiek bewust daarvoor kiest.. Ook al deugt er geen bal van..quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:23 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Was dat maar waar. Jeugdzorg heeft nog wel eens de neiging om kinderen gesloten te laten plaatsen ter bescherming van zichzelf, of zelfs ter bescherming van anderen. Ik ken daar wel wat schrijnende voorbeelden van. In de gevangenis worden deze kinderen niet behandeld. Er bestaat geen onderscheid tussen kids die strafrechterlijk of onder een OTS daar worden geplaatst. Ze volgen allemaal hetzelfde strafregime (inclusief visitatie etc).
Jeugdzorg is dan idd de initiatiefnemer als een kind onder OTS gesloten wordt geplaatst. Zij dienen dan een verzoek in bij de rechter. In de regel wordt dat verzoek dan ingewilligd.quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat klopt, maar gebeurt dat op initiatief van Jeugdzorg? Ik meen nl. te hebben begrepen dat de politiek bewust daarvoor kiest.. Ook al deugd er geen bal van..
quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:21 schreef ValseNoot het volgende:
23 april 2010 Dagblad blAD
Interview met trotse vader Dick Dekker.
"Nou, Dick, gefeliciteerd. Je dochter staat in het GBW.` Dick glundert. `Ja`, zegt hij. `Het is ons gelukt. Het heeft wat voorbereiding gekost, maar nu is het record toch maar gevestigd. En het zal niet zo gauw verbroken worden.`
`Jullie hadden de wereld goed bij de neus genomen, he, want jullie lieten iedereen denken dat Laura de jongste solozeilster ter wereld wilde worden`.
`Dat idee, om het zo te spelen is eigenlijk al lang geleden bij mij ontstaan. Kort nadat Laura was geboren. Het was zo´n chagerijnige irritante huilbaby, dat ik op het punt stond haar in een rieten mandje overboord te zetten, met een briefje `wie haar vindt mag haar houden`. Maar dat wilde Babs niet. Later, toen Babs uit het zicht was, heb ik haar natuurlijk zoveel mogelijk alleen in een bootje de wateren opgestuurd, want het is op zo´n woonboot niet te harden met zo´n irritant kind. Vervolgens heb ik haar naar Engeland gestuurd, en was blij te horendat ze in een kindertehuis zat. Wat mij betreft had ze er kunnen blijven, maar ja, ook in dat kindertehuis was ze te irritant voor woorden, dus ik moest haar wel komen ophalen. Toen hoorde ik van die zeilrecords van tieners, en ik vond het wel een goed idee om Laura in de pers te lanceren als kandidaat voor een nieuw leeftijdsrecord. Maar daar ging het natuurlijk helemaal niet om.`
`Nee, Dick, wat je eigenlijk wilde bereiken was dat Laura het Wereldrecord `meest irritante puber ter wereld zou behalen, niet waar ..`
Dick knikt. `Ja, daar ging het om. Ik kende dat kind goed, en ik wist, dat zij, zodra ze in de pers zou verschijnen op de hele wereld een hoogst irritante indruk zou maken. Nou, nadat ze eenmaal bij Oprah was geweest, ging het allemaal heel snel, natuurlijk.`
Morgen komt de jonge wereldrecordhoudster op Schiphol aan. Voor het hele land zijn verkeersalarmen afgegeven, want de Verkeersdienst verwacht dat Nederlanders morgen massaal het land zullen verlaten. Onze speciale verslaggever Hugo Borstlap is vanochtend al naar de binnenlanden van Afrika afgereisd.
Dat ze constateren dat een kind onder toezicht gesteld moet worden, ok.. Maar bepalen zij ook dat het dan maar in de gevangenis moet?quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:30 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Jeugdzorg is dan idd de initiatiefnemer als een kind onder OTS gesloten wordt geplaatst. Zij dienen dan een verzoek in bij de rechter. In de regel wordt dat verzoek dan ingewilligd.
Zo wordt het inderdaad vaak beweerd. Maar ik kan je uit eigen ervaring met pleegkids vertellen, dat de aanvraag bewust voor gesloten plaatsing in de Jeugdgevangenis wordt aangevraagd bij de rechter. NIets meer, niets minder dan dat.quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:40 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat ze constateren dat een kind onder toezicht gesteld moet worden, ok.. Maar bepalen zij ook dat het dan maar in de gevangenis moet?
Ik dacht dat dat gebeurde omdat er elders geen geschikte plek was.
Dat zou ik nl. zeer kwalijk vinden van die instanties. Ik moet zeggen dat ik wel meerdere slechte verhalen over ze heb gehoord..
Dat is afschuwelijk..quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:44 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Zo wordt het inderdaad vaak beweerd. Maar ik kan je uit eigen ervaring met pleegkids vertellen, dat de aanvraag bewust voor gesloten plaatsing in de Jeugdgevangenis wordt aangevraagd bij de rechter. NIets meer, niets minder dan dat.
Nou nobel... Het is gewoon op mijn pad gekomen.quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat is afschuwelijk..
Maar je hebt zelf pleegkinderen dus? Dat vind ik erg nobel
Heb je er nu nog in huis=quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:53 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nou nobel... Het is gewoon op mijn pad gekomen.
Kom nou! Het is fantastisch! Ik neem mijn petje af hoor.. Je doet iets voor anderen dat een wezenlijk verschil uitmaakt.quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:53 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nou nobel... Het is gewoon op mijn pad gekomen.
Net als zoveel anderen.quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Kom nou! Het is fantastisch! Ik neem mijn petje af hoor.. Je doet iets voor anderen dat een wezenlijk verschil uitmaakt.
Hoe krijgen we anders nog 20 topics vol? Zoveel interessants is er over Laura op het moment niet te melden!quote:
En heb je nog wel contact met je pleegkindjes=quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:19 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Alleen mijn eigen dochter op dit moment
Tuurlijkquote:Op vrijdag 11 september 2009 11:35 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
En heb je nog wel contact met je pleegkindjes=
Nou, ik heb geen kinderen.quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:42 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
TuurlijkAls jouw kinderen volwassen worden en op zichzelf gaan wonen, heb je toch zeker ook nog contact met ze?
Oma zelfs, inmiddelsquote:Op vrijdag 11 september 2009 11:48 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Nou, ik heb geen kinderen.
Maar het is natuurlijk wel fijn, dat ze jou nou nog als moeder zien.
Dan heb je het vast goed gedaan
Oh mijn god!! Als fietsen net zo'n beproeving was als solozeilen op de oceaan, dan zouden er heel wat meer verkeersongelukken gebeuren..quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat fietsen ook mogelijke gevaren kent.
We hebben toch onze werktuigbouwkundige, die wel even een 3D-printer kan bouwen en installeren? Handig voor aan boordquote:Op vrijdag 11 september 2009 12:29 schreef Gia het volgende:
Nu nog een systeem waarmee we het van van scherm kunnen plukken.
Hé, kan dick dat niet even installeren?
Misschien valt dat dus wel mee, alleen klinkt het wat enger.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:56 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Oh mijn god!! Als fietsen net zo'n beproeving was als solozeilen op de oceaan, dan zouden er heel wat meer verkeersongelukken gebeuren..
Ik ben geen wetenschapper, ik heb alleen wat dingen geleerd bij het een klein filosofievakje.quote:Denk je ook niet meneer de wetenschapper, econoom, werktuigbouwkundige en ervaren zeiler?
Helaas, ik ben niet goed in programmeren, en van elektronica weet ik ook niet zo veel af.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
We hebben toch onze werktuigbouwkundige, die wel even een 3D-printer kan bouwen en installeren? Handig voor aan boord
Werk ze. Vergeet de koekjes niet!!quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:07 schreef ValseNoot het volgende:
Ga gauw weekendje werken. Tot in deel 21 dan maar weer.
Waarom is het dan geen gemeengoed?quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Misschien valt dat dus wel mee, alleen klinkt het wat enger.
Tja, alles kan gevaarlijk zijn.. Leven houdt voortdurend een risico in. Als je doorredeneert tot in het absurde zeer zeker. Maar het is een drogredenering, omdat dat dan als excuus gebruikt wordt om levensgevaarlijk gedrag goed te praten.quote:Verder was het een antwoord op jouw vraag, waarom mogelijke gevaren geen reden zijn om ja te antwoorden op de twee criteria die ik had opgesteld. Nou, omdat fietsen ook gevaarlijk kan zijn.
[..]
Wetenschap is iets totaal anders dan filosofie.. maar ok..quote:Ik ben geen wetenschapper, ik heb alleen wat dingen geleerd bij het een klein filosofievakje.![]()
[..]
Ik denk omdat het enger klinkt, en omdat ook lang niet iedereen de behoefte heeft om de wereld rond te zeilen. Fietsen is van praktischer nut en daarom wordt het denk ik ook vaker gedaan.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Waarom is het dan geen gemeengoed?
Het is geen drogredenering. Ik heb gewoon twee criteria opgesteld om deze situatie te kunnen beoordelen en om te kijken of bepaald maatregelen eigenlijk wel geoorloofd zijn.quote:Tja, alles kan gevaarlijk zijn.. Leven houdt voortdurend een risico in. Als je doorredeneert tot in het absurde zeer zeker. Maar het is een drogredenering, omdat dat dan als excuus gebruikt wordt om levensgevaarlijk gedrag goed te praten.
Bedoel je hier de gevaren van deze voorgenomen wereldreis of gevaren in het algemeen?quote:Op donderdag 10 september 2009 22:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Van belang is de vraag of het redelijk is dat buitenstaanders in de gezinssituatie treden, en vervolgens moet de vraag besproken worden of er dan ingegrepen moet worden. Mogelijke gevaren zijn op zich geen reden om op beide vragen te beantwoorden met ja.
Wat bij solozeilen over de wereld vooral meetelt en een paar kilometer naar school fietsen niet, is dat je bij het eerste wekenlang alleen bent en een deel daarvan je continu je in levensbedreigende situaties zult bevinden (bijvoorbeeld bij een storm op de oceaan die dagenlang duurt). Je hebt te maken met slaaptekort, met eenzaamheid, met een zware fysieke en mentale belasting die al voor ervaren volwassenen moeilijk te hanteren bleek in de praktijk, etc.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk omdat het enger klinkt, en omdat ook lang niet iedereen de behoefte heeft om de wereld rond te zeilen. Fietsen is van praktischer nut en daarom wordt het denk ik ook vaker gedaan.
Friday, September 11, 2009quote:Op vrijdag 11 september 2009 22:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Is dit topic nu dood? Of wachten we met zijn allen op nieuws over de ware toedracht van het ongeluk van Jessica Watson?
Ben eerlijk gezegd wel nieuwsgierig geworden hoe dat kon gebeuren..
Ik vergelijk het niet met fietsen. Ik constateer alleen dat gevaar op zich geen reden is om in de gezinssituatie te treden. Er moet een trigger zijn waarom men bij de fietstocht niet in wil grijpen (ook al wil vader dat z'n dochter mee gaat terwijl moeder wil dat ze thuis huiswerk gaat maken) en waarom men bij de zeiltocht wel in wil grijpen. En gevaar op zich is geen argument want fietsen is ook gevaarlijk, dat is het enige wat ik zeg. Het lijkt een triviale vraag, maar dat is het niet, het zoeken naar antwoorden op deze vragen kan een kader vormen om de situatie van Laura objectief te kunnen beoordelen, in plaats van er alleen maar geroepen wordt dat een zeereis veel te gevaarlijk is voor Laura.quote:Op vrijdag 11 september 2009 16:00 schreef watchers het volgende:
[..]
Wat bij solozeilen over de wereld vooral meetelt en een paar kilometer naar school fietsen niet, is dat je bij het eerste wekenlang alleen bent en een deel daarvan je continu je in levensbedreigende situaties zult bevinden (bijvoorbeeld bij een storm op de oceaan die dagenlang duurt). Je hebt te maken met slaaptekort, met eenzaamheid, met een zware fysieke en mentale belasting die al voor ervaren volwassenen moeilijk te hanteren bleek in de praktijk, etc.
Kortom: de vergelijking met dagelijks een aantal kilometer fietsen naar school is volkomen lachwekkend.
Maar ga gerust tegen solozeilers die een tocht rond de wereld hebben volbracht even vertellen dat hun prestatie niet meer gevaar met zich meebracht dan dagelijks naar school fietsen, zou ik zeggen. Kielhalen is waarschijnlijk nog het aardigste wat ze met je zullen doen
Dat deed je dus wel..quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat fietsen ook mogelijke gevaren kent.
Zucht, deze discussie hebben we toch al gehad .. en was de conclusie niet dat deelname aan het verkeer weliswaar ook gevaarlijk is maar omdat het nu eenmaal noodzakelijk is wel geaccepteerd wordt?quote:Op vrijdag 11 september 2009 22:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat deed je dus wel..
Ik vind het geen vergelijking: fietsen/twee jaar om de wereld zeilen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:58 schreef moussie het volgende:
[..]
Zucht, deze discussie hebben we toch al gehad .. en was de conclusie niet dat deelname aan het verkeer weliswaar ook gevaarlijk is maar omdat het nu eenmaal noodzakelijk is wel geaccepteerd wordt?
Het is ook geen vergelijking. Lees het stukje nou eens kritisch, er staat toch geen Chinees ofzo?quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik vind het geen vergelijking: fietsen/twee jaar om de wereld zeilen.
Het gaat om het bloot stellen aan een gevaar .. niet meer en niet minder ..quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik vind het geen vergelijking: fietsen/twee jaar om de wereld zeilen.
Ja maar er zit wel een verschil in, verschillende gradaties van gevaar hequote:Op zaterdag 12 september 2009 12:29 schreef moussie het volgende:
[..]
Het gaat om het bloot stellen aan een gevaar .. niet meer en niet minder ..
Juistem, en waar trek je de grens welk gevaar wel of niet aanvaardbaar is. En hoe doe je dit zonder sentimenten er bij te betrekken, dat zijn vragen die nog niet zo snel te beantwoorden zijn.quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:29 schreef moussie het volgende:
[..]
Het gaat om het bloot stellen aan een gevaar .. niet meer en niet minder ..
Waaromquote:Op zaterdag 12 september 2009 12:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is ook geen vergelijking. Lees het stukje nou eens kritisch, er staat toch geen Chinees ofzo?
Zijn die gradaties in hoge mate afhankelijk van je kennis en voorbereiding?quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:31 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ja maar er zit wel een verschil in, verschillende gradaties van gevaar he
Je vergelijkt het niet, maar je vergelijkt het dus wel.quote:Op vrijdag 11 september 2009 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vergelijk het niet met fietsen. Ik constateer alleen dat gevaar op zich geen reden is om in de gezinssituatie te treden. Er moet een trigger zijn waarom men bij de fietstocht niet in wil grijpen (ook al wil vader dat z'n dochter mee gaat terwijl moeder wil dat ze thuis huiswerk gaat maken) en waarom men bij de zeiltocht wel in wil grijpen. En gevaar op zich is geen argument want fietsen is ook gevaarlijk, dat is het enige wat ik zeg. Het lijkt een triviale vraag, maar dat is het niet, het zoeken naar antwoorden op deze vragen kan een kader vormen om de situatie van Laura objectief te kunnen beoordelen, in plaats van er alleen maar geroepen wordt dat een zeereis veel te gevaarlijk is voor Laura.
Was dat jouw conclusie of de conclusie van alle deelnemers?quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:58 schreef moussie het volgende:
[..]
Zucht, deze discussie hebben we toch al gehad .. en was de conclusie niet dat deelname aan het verkeer weliswaar ook gevaarlijk is maar omdat het nu eenmaal noodzakelijk is wel geaccepteerd wordt?
Voor een deel. En voor de rest van je ontwikkeling en vooral van over welke situaties en gevaren we het hebben en over hoelang je daaraan blootstaat. Het ene gevaar is vrij duidelijk het andere niet.quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:52 schreef moussie het volgende:
Zijn die gradaties in hoge mate afhankelijk van je kennis en voorbereiding?
Dat dan naast de noodzakelijkheid om van A naar B te komen, dus je moet dat risico wel nemen ..
nou alle weet ik niet, enkelen welquote:Op zaterdag 12 september 2009 15:12 schreef watchers het volgende:
[..]
Was dat jouw conclusie of de conclusie van alle deelnemers?
Als het erg meevalt met die gevaren, is het idd. geen drogredenering..quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk omdat het enger klinkt, en omdat ook lang niet iedereen de behoefte heeft om de wereld rond te zeilen. Fietsen is van praktischer nut en daarom wordt het denk ik ook vaker gedaan.
[..]
Het is geen drogredenering. Ik heb gewoon twee criteria opgesteld om deze situatie te kunnen beoordelen en om te kijken of bepaald maatregelen eigenlijk wel geoorloofd zijn.
Gewoon een keer een boot huren.quote:[b]Op zaterdag 12 september 2009 17:50 Ook goed, dan ga ik ook maar eens zeilen leren. Lijkt me best heel leuk om te doen
Duidelijk, voor wie? Voor diegene die niet geleerd heeft met dat ene gevaar om te gaan maar wel met het ander? Het is je eigen uitgangspunt dat die 'duidelijkheid' bepaald, voor iemand met een ander uitgangspunt is jouw duidelijkheid onzin, die vindt hetgeen jij 'normaal' vindt nou juist weer veel gevaarlijker.quote:Op zaterdag 12 september 2009 15:16 schreef watchers het volgende:
[..]
Voor een deel. En voor de rest van je ontwikkeling en vooral van over welke situaties en gevaren we het hebben en over hoelang je daaraan blootstaat. Het ene gevaar is vrij duidelijk het andere niet.
Dat is toch echt niet wat de rechter bedoelde.. Er is geen objectieve maatstaf omdat alleen de praatjes van pappie voorhanden waren.quote:Op zondag 13 september 2009 14:04 schreef moussie het volgende:
[..]
Zoals de rechter het zo mooi formuleerde: er is geen objectieve maatstaf welke perceptie de juiste is
pff .. het is de visie van pa tegenover de visie van de Raad .. als dat verschil in perceptie er niet was zou er geen rechtszaak zijn immers ..quote:Op zondag 13 september 2009 14:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat is toch echt niet wat de rechter bedoelde.. Er is geen objectieve maatstaf omdat alleen de praatjes van pappie voorhanden waren.
Maar wel bedankt! Nu we weer een potje zetten gaan herhalen, wordt dit topic weer nieuw leven ingeblazen! Op naar deel 21!
En zijn woord alleen als uitgangspunt.. Zoals door diezelfde rechter ook zo mooi gezegd.quote:Op zondag 13 september 2009 14:19 schreef moussie het volgende:
[..]
pff .. het is de visie van pa tegenover de visie van de Raad .. als dat verschil in perceptie er niet was zou er geen rechtszaak zijn immers ..
Maar ik dacht dat je ging zeilen .. lekker windje ervoor vandaag, lekker de elementen uitdagen
Moussie reageert niet ... mag ikke dan? Mag ikke dan????quote:Op zondag 13 september 2009 14:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik heb niet gezegd dat ik vandaag ging zeilen, maar ik wil het zeker een keer gaan doen! Ga je mee?
zullen we een zeilclubje beginnen?quote:Op zondag 13 september 2009 17:38 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Moussie reageert niet ... mag ikke dan? Mag ikke dan????
"Ze gingen samen naar het Deltaplan ....
Daar komen hele nare dingen van ........
met Laura als erelid?quote:Op zondag 13 september 2009 17:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
zullen we een zeilclubje beginnen?
Met de opgezette Laura als boegbeeld hoeven we niet bang te zijn voor piraten.. Die gaan gillend naar hun moeder..quote:
Ja! Ja!quote:Op zondag 13 september 2009 17:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
zullen we een zeilclubje beginnen?
Vandaag is toevallig de gedachtenisdag van Dante Alleghieri. Hoe anders hadden zijn geschriften geluid als hij ons Laura had gekendquote:Op zondag 13 september 2009 18:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Met de opgezette Laura als boegbeeld hoeven we niet bang te zijn voor piraten.. Die gaan gillend naar hun moeder..
Ach kom! Fietsen is ook gevaarlijk.. en de gevaren van zeezeilen vallen wel mee.quote:Op zondag 13 september 2009 18:27 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
zodat we allemaal in de hemel komen
als de grote boze tanker ons overvaart
Occhhott, ja toverwoord, fietsen ....quote:Op zondag 13 september 2009 18:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ach kom! Fietsen is ook gevaarlijk.. en de gevaren van zeezeilen vallen wel mee.
Alleen de horrorverhalen van solozeilers die een beetje vreemd zijn geworden halen de media.
En Jessica had gewoon zelf voor die tanker moeten uitwijken. Dat weet iedere stuurman aan wal die er niet bij geweest is.
We nemen gewoon de pretroute, het fietspad over de oceaan als het ware.
Wat kan ons nou gebeuren?
Nou echt, dit soort opmerkingen, en de honderden die hiervoor in de vele draadjes gedaan zijn, daar zou het Ad eens een artikel aan moeten wijden.quote:Op zondag 13 september 2009 18:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
We nemen gewoon de pretroute, het fietspad over de oceaan als het ware.
Wat kan ons nou gebeuren?
Sabine Dardenne (J'avais douze ans, j'ai pris mon vélo et je suis partie à l'école) zal het niet met je eens zijn, maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 12 september 2009 15:10 schreef watchers het volgende:
[..]
Solozeereizen, hoge bergen beklimmen, etc. liggen op een iets anders niveau dan naar school fietsen qua risico. Oa op het gebied van langdurig een kind blootstellen aan fysiek en mentaal zeer zware omstandigheden die je niet in het alledaagse leven, zoals bij het fietsen naar school, tegenkomt. En dat ook nog eens tijdens een belangrijke ontwikkelingsfase van een kind. Het is niet voor niets dat de rechter daar ook de nadruk op legde.
Psiesquote:Op zondag 13 september 2009 20:07 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je zou een zeiltocht rond de wereld eerder moeten vergelijken met een fietstocht rond de wereld.
Dit zijn de laatste nieuwtjes van Laura Guppy (wil de ware Laura nu eens opstaan?quote:Ik hoop dat iedereen aan de foto's wel ziet dat dit mijn enige twitter is en dat lauraguppy alleen maar een foto uit de krant heeft.
10:05 PM Sep 6th from webdus wat op lauraguppy geschreven staat is verzonnen.
10:06 PM Sep 6th from webNeem aub de kop uit het ad van vandaag niet te letterlijk ik ben op dit moment niet op zoek naar begeleiders
6:53 AM Sep 7th from TinyTwitterEr worden alleen een paar opties tegen elkaar afgewogen en bestudeert
6:54 AM Sep 7th from TinyTwitterTjonge Lauraguppy blijft wel volhouden.
11:17 PM Sep 11th from webGisteren heerlijk gezeild op een hele bijzondere plek
about 17 hours ago from webGezeild op een jeneau sun oddesy 36
about 17 hours ago from web
quote:Als je nu dit, als je nu dat, allemaal mooie plannen maar een boel geregel. Het was zo eenvoudig eerst. Maar solo blijft staan.
4:09 PM Sep 9th from TweetDeckDeze week veel geregeld. Mijn planning heeft geloof ik wel indruk gemaakt. Mobiel twitter voortaan met http://bit.ly/YArLa
6:35 PM Sep 11th from TweetDeckMet wind en zon is het wel lekker om even niet met allemaal mensen te hoeven praten. Hun angst voor eenzaamheid is onzin.
2:16 PM Sep 12th from Twitstat MobileVoel me nu soms meer alleen door alle regels en eisen dan alleen aan boord straks. Genoeg te doen en contact met anderen. We zullen zien.
2:26 PM Sep 12th from Twitstat MobileHet schijnt nog altijd leuk te zijn om mij als een klein kind te zien. Baal daar echt heel erg van. Ze komen er wel achter.
about 12 hours ago from Twitstat MobileEn nee ik noem nu geen namen en instanties dat komt later wel. Mijn persoonlijke ontwikkeling? Nou die zit wel goed hoor.
about 12 hours ago from Twitstat Mobil
Ik denk idd. dat daar een hoop -terechte- kritiek op was gekomen.quote:Op zondag 13 september 2009 20:07 schreef Riparius het volgende:
[..]
Sabine Dardenne (J'avais douze ans, j'ai pris mon vélo et je suis partie à l'école) zal het niet met je eens zijn, maar dat terzijde.
Je zou een zeiltocht rond de wereld eerder moeten vergelijken met een fietstocht rond de wereld. Als Laura Dekker had aangekondigd dat ze met ¤ 1,20 zakgeld de wereld rond wilde gaan fietsen (zie ook hier), dan hadden we nu twintig topics vol gehad met hoofdzakelijk mensen die menen te kunnen vertellen dat dat niet kan of niet mag.
quote:Neem aub de kop uit het ad van vandaag niet te letterlijk ik ben op dit moment niet op zoek naar begeleiders
Het is dan wachten op de Chronieken van Dekker, geschreven op gevilde rattenvelletjes en geschreven met haar niet-meer-maagdelijke-bloed in een dampende kerker ergens op een piratenschip van Somaliers.quote:Op maandag 14 september 2009 10:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik denk idd. dat daar een hoop -terechte- kritiek op was gekomen.
Als je ziet wat ie heeft meegemaakt..
Aangevallen door een dolle hond, bestolen door piraten, in de cel beland.. Zou je daar je dochter aan blootstellen? Een leuke, blonde meid van 13?
Die piraten en gevangenisbewaarder zouden haar hoogstwrs. verkracht en vermoord hebben of verkocht/gebruikt als seksspeeltje..
Fietsen mag dan op zich een stuk minder gevaarlijk zijn, maar een rondje om de wereld is niet zonder risico's.
flessepost, gevonden op het strand van Scheveningen, ergens halverwege 2010:quote:Op maandag 14 september 2009 11:03 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Het is dan wachten op de Chronieken van Dekker, geschreven op gevilde rattenvelletjes en geschreven met haar niet-meer-maagdelijke-bloed in een dampende kerker ergens op een piratenschip van Somaliers.
Zouden degenen die fietsen zien als net zo gevaarlijk als zeilen, het ook als veilig beschouwen als een 13-jarige solo om de wereld wil fietsen? Via de veilige fietspaden, wel te verstaan!!quote:Op maandag 14 september 2009 10:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Fietsen mag dan op zich een stuk minder gevaarlijk zijn, maar een rondje om de wereld is niet zonder risico's.
Vast wel.quote:Op dinsdag 15 september 2009 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Zouden degenen die fietsen zien als net zo gevaarlijk als zeilen, het ook als veilig beschouwen als een 13-jarige solo om de wereld wil fietsen? Via de veilige fietspaden, wel te verstaan!!
Dat ligt eraan welke kant je opredeneert: Of: Zeilen is helemaal niet zo gevaarlijk, dus vergelijkbaar met fietsen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Zouden degenen die fietsen zien als net zo gevaarlijk als zeilen, het ook als veilig beschouwen als een 13-jarige solo om de wereld wil fietsen? Via de veilige fietspaden, wel te verstaan!!
Dat doet me eraan denken, wanneer is de eerste stille toch vanwege het niet doorgaan van het zeilavontuur?quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat ligt eraan welke kant je opredeneert: Of: Zeilen is helemaal niet zo gevaarlijk, dus vergelijkbaar met fietsen.
Of: Fietsen is ook zeer gevaarlijk, net als oceaanzeilen.
Nou ja, volgens sommigen heb je ook nog fietspaden op de oceaan, dat maakt het allemaal weer wat vergelijkbaarder.
In het eerse geval: Zeer zeker wel.
In het tweede geval mogen alleen wonderkindjes wat betreft fietsen zoiets.
Je kunt natuurlijk ook veiligheidsmaatregelen treffen. Een hoofddoekje tegen verkrachting en speciale training om om slechtwillenden heen te fietsen.
Ja, nu houdt ze een jeugdtrauma over aan het feit dat ze haar hoofd boven het maaiveld uitstak en niet eens op wereldreis mocht om lekker losbandig te leven..quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:07 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dat doet me eraan denken, wanneer is de eerste stille toch vanwege het niet doorgaan van het zeilavontuur?
Onbegrijpelijk dat de Verontruste Moeders nog geen protest hebben opgeroepen omdat wij als Nederland dit kind, nee, dit wonderkind, remmen in haar geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.
In d'r lichamelijke ontwikkeling?quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:07 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dat doet me eraan denken, wanneer is de eerste stille toch vanwege het niet doorgaan van het zeilavontuur?
Onbegrijpelijk dat de Verontruste Moeders nog geen protest hebben opgeroepen omdat wij als Nederland dit kind, nee, dit wonderkind, remmen in haar geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.
Door te zeilen strekt ze haar rug juist, in de schoolbanken groeit ze krom.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:38 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
In d'r lichamelijke ontwikkeling?
Groeit ze krom in dat kajuitje, dan?
Het ging anders om het bloot stellen aan gevaar en of je geleerd hebt om daarmee om te gaan .. of wou je soms zeggen dat het verkeer niet gevaarlijk is?quote:Op dinsdag 15 september 2009 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
oh ja.. ongetraind op een fiets zitten is net zo gevaarlijk als op de oceaan gaan solozeilen als je van toeten noch blazen weet..quote:Op woensdag 16 september 2009 12:42 schreef moussie het volgende:
[..]
Het ging anders om het bloot stellen aan gevaar en of je geleerd hebt om daarmee om te gaan .. of wou je soms zeggen dat het verkeer niet gevaarlijk is?
hehe, je begint het te snappen, ongetraind op de fiets gaan zitten en aan het verkeer deelnemen is idd net zo gevaarlijk als ongetraind de oceaan op gaan .. en omdat we dat allemaal weten bereiden we onze kinderen zo goed als maar even kan voor op die gevaren.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
oh ja.. ongetraind op een fiets zitten is net zo gevaarlijk als op de oceaan gaan solozeilen als je van toeten noch blazen weet..
De reis duurt 2 jaar, ze zit niet 2 jaar lang alleen op een boot hoor.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:28 schreef Dragorius het volgende:
Is ze er ook op getraind om 2 jaar lang in een soort sociaal isolement te zitten? Leuke jeugd dan
Oegot, heb ik me toch in mijn jonge jaren een avontuurlijk (en losbandig) leventje geleid. Op mijn zesde ging ik al op mijn fietsje voor ons moeder naar de bakker.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
oh ja.. ongetraind op een fiets zitten is net zo gevaarlijk als op de oceaan gaan solozeilen als je van toeten noch blazen weet..
Daar geef ik je wel gelijk in, @Moussie, niet alle kinderen zijn hetzelfde, en ik vind het ook wel waardevol als kinderen alleen leren spelen (of lezen, of computeren, of wat dan ook). Het ene kind heeft daar meer behoefte aan dan het andere. Ik vind daar ook niets slechts aan.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:06 schreef moussie het volgende:
[..]
De reis duurt 2 jaar, ze zit niet 2 jaar lang alleen op een boot hoor.
En ze zoekt blijkbaar al jaren de eenzaamheid op het water op, je wou zeggen dat dat schadelijk is, zo'n zelf gekozen sociaal isolement? Hoe zit dat dan met al die boekenwurmen en computerfreaks die nooit uit hun kamer komen? Sommige mensen zijn nu eenmaal liever alleen dan eenzaam in een kudde, jij gaat even bepalen dat dat 'slecht' is voor je? Of je het nou leuk vindt of niet, je moet gezellig meedoen, want dat is 'goed' voor je?
Vandaar dat iedere dag honderduizenden kinderen op de fiets naar school gaan, tegen een handvol ongelukken op jaarbasis.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:26 schreef moussie het volgende:
[..]
hehe, je begint het te snappen, ongetraind op de fiets gaan zitten en aan het verkeer deelnemen is idd net zo gevaarlijk als ongetraind de oceaan op gaan .. en omdat we dat allemaal weten bereiden we onze kinderen zo goed als maar even kan voor op die gevaren.
Die hebben nog steeds meer sociaal contact dan zij op zo'n schommelschuitje.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:06 schreef moussie het volgende:
[..]
De reis duurt 2 jaar, ze zit niet 2 jaar lang alleen op een boot hoor.
En ze zoekt blijkbaar al jaren de eenzaamheid op het water op, je wou zeggen dat dat schadelijk is, zo'n zelf gekozen sociaal isolement? Hoe zit dat dan met al die boekenwurmen en computerfreaks die nooit uit hun kamer komen? Sommige mensen zijn nu eenmaal liever alleen dan eenzaam in een kudde, jij gaat even bepalen dat dat 'slecht' is voor je? Of je het nou leuk vindt of niet, je moet gezellig meedoen, want dat is 'goed' voor je?
Zoals ik al zei, het is maar wat je geleerd hebt, en als je het goed geleerd hebt valt het wel mee met het gevaar. Maar dat betekent niet dat het gevaar er niet is .. ook voor de zeer ervaren weggebruiker, immers, een enkel moment van onoplettendheid kan ernstige gevolgen hebben. Of zit jij hier nu te zeggen dat deelname aan het verkeer niet gevaarlijk is?quote:Op woensdag 16 september 2009 22:42 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Vandaar dat iedere dag honderduizenden kinderen op de fiets naar school gaan, tegen een handvol ongelukken op jaarbasis.
Kleine kinderen die pas beginnen met fietsen nemen bovendien ook al aan het verkeer mee.
Hoeveel solozeilers zijn er? en hoeveel van hen is een ongeluk overkomen? En die zeggen stuk voor stuk dat het gevaarlijk is, zelfs voor zeer ervaren zeilers.
Lijkt me wel duidelijk dat dat verhoudingen toch wel iets uit elkaar liggen..
Wat ik wil zeggen staat in mijn vorige reactie: Dat de vergelijking volkomen belachelijk is. Maar je wordt bedankt, deel 20 zit practisch vol.quote:Op donderdag 17 september 2009 13:11 schreef moussie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is maar wat je geleerd hebt, en als je het goed geleerd hebt valt het wel mee met het gevaar. Maar dat betekent niet dat het gevaar er niet is .. ook voor de zeer ervaren weggebruiker, immers, een enkel moment van onoplettendheid kan ernstige gevolgen hebben. Of zit jij hier nu te zeggen dat deelname aan het verkeer niet gevaarlijk is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |