abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72614526
Wat meer info over de aanvaring van Jessica:
(Paar stukjes eruitgeknipt, volledige tekst staat hier: http://www.brisbanetimes.(...)-20090910-fhsn.html)

The irate father of yachtswoman Jessica Watson claims those behind the controls of the cargo ship she collided with were "trying to hide" by failing to stop and then turning off the vessel's radar signal.

The 16-year-old's 10.4-metre sloop Pink Lady collided with the 63,000-tonne bulk carrier Silver Yang at about 2.30am yesterday near North Stradbroke Island as she set out on a preliminary journey for her upcoming around-the-world solo effort.

But her father Roger last night fired a broadside at those in control of the Hong Kong-registered coal tanker for continuing on its journey to China without stopping.

"What I'm really angry about is that it didn't stop; it carried on,'' Mr Watson told Channel 10.

"We were watching it on the AIS (automatic identification system) on the computer and after about an hour it just turned its signal off as if it was trying to hide.

"I really don't know what happened. I shouldn't say too much."

Ms Watson was in radio contact with the Silver Yang before and after the accident. However the conversations were brief as a result of language barrier.

She was below the deck at the time of the collision but would not say yesterday whether she was sleeping.

It is understood that the ship was in autopilot when it struck the Pink Lady 15 nautical miles off North Stradbroke Island's Point Lookout, having been on a steady course for three hours in a shipping lane.

The collision occurred despite Ms Watson's sloop being fitted with a radar system, the EchoMax, designed to avoid exactly this kind of incident.

"This EchoMax beacon would make Jess's yacht appear much bigger on the radar screen than it actually is," said family spokesman Scott Young.

"In fact it creates a bit of a track so other vessels can see where she has come from, where she is now and how fast she is travelling.

"When we contacted the AMSA (Australian Maritime Safety Authority) rescue coordination centre, immediately after the collision, Jess's AIS beacon was on and working."

Mike Squires, Acting Director of Surface Safety for the transport investigator ATSB, said that investigators will ask the young skipper about her skills, knowledge and qualifications to establish whether that was a factor.

"It's hard to imagine that speed's an issue at this time," he said.

"In this case, I believe the ship had some equipment that should have enhanced its detectability and certainly the bigger ship, at this stage, is indicating that they did see her."

The ATSB has made contact with Hong Kong authorities with a request for them to carry out interviews and inspection of the bulk carrier, while the ship's crew have been instructed to back-up data recordings and log books on board.
pi_72614608
Nogmaals, je hebt dus contact met een fucking groot vrachtschip en alsnog presteer je het om er tegen aan te varen?????? Echt, veel dommer kan het geloof ik niet. Voor zo'n schip wijk je uit. Klaar! Dat is mij op zee / oceaan iig heel duidelijk gemaakt door de kaptein van het schip waar ik mee meezeilde.
pi_72614694
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:00 schreef Casos het volgende:
Nogmaals, je hebt dus contact met een fucking groot vrachtschip en alsnog presteer je het om er tegen aan te varen?????? Echt, veel dommer kan het geloof ik niet. Voor zo'n schip wijk je uit. Klaar! Dat is mij op zee / oceaan iig heel duidelijk gemaakt door de kaptein van het schip waar ik mee meezeilde.
Maar daarom vinden wij het ook onverantwoord om zulke jonge kinderen de wereld rond te laten varen in hun uppie. Kinderen kunnen de gevolgen nu eenmaal niet zo goed overzien vooraf, en hebben de neiging om zichzelf nog wel eens te overschatten.
pi_72614748
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:04 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Maar daarom vinden wij het ook onverantwoord om zulke jonge kinderen de wereld rond te laten varen in hun uppie. Kinderen kunnen de gevolgen nu eenmaal niet zo goed overzien vooraf, en hebben de neiging om zichzelf nog wel eens te overschatten.
Prima, maar dit is echt te stom voor woorden en ik kan mij de reactie van Laura dan ook prima voorstellen.
pi_72614801
quote:
Op donderdag 10 september 2009 15:47 schreef Disana het volgende:

[..]

Laat nu iemand nog eens zeggen dat ze de publiciteit niet opzoeken.

Overigens, uit dat interview:
[..]

Hoezo was ze goed voorbereid toen ze eerder uit wilde varen?
En jij denkt dat Laura zelf het AD heeft gebeld om een reactie te geven op dat vreselijk domme ongeluk van Jessica Watson? .....
pi_72614810
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:05 schreef Casos het volgende:

[..]

Prima, maar dit is echt te stom voor woorden en ik kan mij de reactie van Laura dan ook prima voorstellen.
Heb je deze zin ook nog meegekregen?:
"We were watching it on the AIS (automatic identification system) on the computer and after about an hour it just turned its signal off as if it was trying to hide."
pi_72614906
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:07 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Heb je deze zin ook nog meegekregen?:
"We were watching it on the AIS (automatic identification system) on the computer and after about an hour it just turned its signal off as if it was trying to hide."
Dat maakt allemaal niet uit. Ze heeft het schip opgemerkt en gezien en is er alsnog tegenaan gevaren. Wil je nu beweren dat het vrachtschip zich ging verstoppen en bewust op een aanvaring heeft aangestuurd?
pi_72614954
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:11 schreef Casos het volgende:

[..]

Dat maakt allemaal niet uit. Ze heeft het schip opgemerkt en gezien en is er alsnog tegenaan gevaren. Wil je nu beweren dat het vrachtschip zich ging verstoppen en bewust op een aanvaring heeft aangestuurd?
Nee, het enige wat daar staat is dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.
  donderdag 10 september 2009 @ 16:14:18 #99
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_72615007
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:12 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Nee, het enige wat daar staat is dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.
Zoals ik het lees, heeft het dat gedaan ná de aanvaring?
pi_72615013
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:12 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Nee, het enige wat daar staat is dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.
Het enige dat zou kunnen pleiten voor Jessica is als het vrachtschip zich kon "cloaken" ala een Klingon Warbird, maar aangezien dat niet mogelijk is, is het toch Jessica's eigen schuld.
pi_72615045
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:14 schreef Casos het volgende:

[..]

Het enige dat zou kunnen pleiten voor Jessica is als het vrachtschip zich kon "cloaken" ala een Klingon Warbird, maar aangezien dat niet mogelijk is, is het toch Jessica's eigen schuld.
Of ze hebben beide hun aandeel daarin, of is dat geen mogelijkheid volgens jou?
pi_72615067
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:14 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Zoals ik het lees, heeft het dat gedaan ná de aanvaring?
Nee, daarvoor.
pi_72615077
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:00 schreef Casos het volgende:
Nogmaals, je hebt dus contact met een fucking groot vrachtschip en alsnog presteer je het om er tegen aan te varen??????
Zo moeilijk is het inderdaad niet, zat ruimte op zee, en een flinke vrachtschuit is hooguit 70 meter breed, dus zo moeilijk kan het niet zijn om uit de koers van het schip te komen.
pi_72615121
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:16 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het inderdaad niet, zat ruimte op zee, en een flinke vrachtschuit is hooguit 70 meter breed, dus zo moeilijk kan het niet zijn om uit de koers van het schip te komen.
Jessica heeft dat blijkbaar verkeerd ingeschat. Dat heb je snel met jonge mensen die iig nog een hoop ervaring missen.
pi_72615127
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:15 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Of ze hebben beide hun aandeel daarin, of is dat geen mogelijkheid volgens jou?
Nee, dat is geen mogelijkheid. Heb je enig idee hoe moeilijk manoeuvreerbaar een 220 meter lang schip is en hoe makkelijk het is om je zeilbootje even een ietwat andere koers te geven? Ik spreek uit ervaring met een zeilschip op zee en oceaan. Voor zulke schepen ga je gewoon aan de kant. Geen andere optie mogelijk.
pi_72615148
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:48 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Goed voor haar. Dat zijn de mensen die we nodig missen in Nederland en de mensen die de wereld kunnen veranderen.
Als opstandige 13-jarige pubers de wereld zouden veranderen, was die wereld aan de lopende band aan het veranderen... alleen niet bepaald in een goede richting

Voor een gezonde verandering heb je mensen nodig die naast hun hoofd in de wolken, hun beide benen stevig op de grond hebben staan en een flinke portie goed en realistisch werkend verstand hebben. Dat schijnen sommige idealisten maar niet te begrijpen... met alle akelige gevolgen van dien.
pi_72615149
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:18 schreef Casos het volgende:

[..]

Nee, dat is geen mogelijkheid. Heb je enig idee hoe moeilijk manoeuvreerbaar een 220 meter lang schip is en hoe makkelijk het is om je zeilbootje even een ietwat andere koers te geven? Ik spreek uit ervaring met een zeilschip op zee en oceaan. Voor zulke schepen ga je gewoon aan de kant. Geen andere optie mogelijk.
Maar als je je signaal uitzet, dan zit je toch sowieso óók fout?
  † In Memoriam † donderdag 10 september 2009 @ 16:19:18 #108
137949 Disana
pi_72615162
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:16 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het inderdaad niet, zat ruimte op zee, en een flinke vrachtschuit is hooguit 70 meter breed, dus zo moeilijk kan het niet zijn om uit de koers van het schip te komen.
We weten niet precies waar het was en hoe breed de vaargeul was. Als het een drukke route is, is een aanvaring niet zo raar als je het schip niet meer kunt peilen.
  donderdag 10 september 2009 @ 16:20:28 #109
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_72615192
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:15 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Nee, daarvoor.
quote:
The irate father of yachtswoman Jessica Watson claims those behind the controls of the cargo ship she collided with were "trying to hide" by failing to stop and then turning off the vessel's radar signal.
pi_72615203
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:19 schreef Disana het volgende:

[..]

We weten niet precies waar het was en hoe breed de vaargeul was. Als het een drukke route is, is een aanvaring niet zo raar als je het schip niet meer kunt peilen.
Ga nou eerst maar eens in een haven kijken hoe een vrachtschip van 220 meter lang eruit ziet. Echt, dat kan je niet missen op zee, zelfs 's nachts niet zonder verlichting. Dat stampen van de motor alleen al moet je opmerken.
pi_72615212
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:20 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]


[..]


Ja precies, dus dat was voor de aanvaring.
pi_72615224
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:18 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Maar als je je signaal uitzet, dan zit je toch sowieso óók fout?
Dat is een hele andere discussie. Dit ongeluk is echt de fout van Jessica, ik kan met niet voorstellen dat er zeezeilers zijn die daar anders over denken.
  donderdag 10 september 2009 @ 16:22:10 #113
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_72615242
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:21 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Ja precies, dus dat was voor de aanvaring.
Dus dan zegt die vader in feite dat het schip voor Jessica had moeten stoppen?
pi_72615245
Misschien een beetje een raar verhaal maar gisteren zat ik op de WC te bladeren in een oude Wehkamp catalogus uit 2008. Op blz 299 staat een foto van een meisje die gewoon sprekend deze laura dekker is. Kunnen jullie je die foto nog herinneren?
NAP + 0,12
pi_72615274
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:22 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Dus dan zegt die vader in feite dat het schip voor Jessica had moeten stoppen?
Ja, maar daar zit hij natuurlijk fout, dat kan niet. Maar het is wel raar dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.
pi_72615275
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:22 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Dus dan zegt die vader in feite dat het schip voor Jessica had moeten stoppen?
Het feit alleen al dat ze contact gaat opnemen met het schip vind ik raar. Gewoon omheen zeilen, echt, makkelijker kan het niet.
  † In Memoriam † donderdag 10 september 2009 @ 16:23:53 #117
137949 Disana
pi_72615305
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:20 schreef Casos het volgende:

[..]

Ga nou eerst maar eens in een haven kijken hoe een vrachtschip van 220 meter lang eruit ziet. Echt, dat kan je niet missen op zee, zelfs 's nachts niet zonder verlichting. Dat stampen van de motor alleen al moet je opmerken.
Je zit maar te pochen met reisjes die je zelf met kapiteins hebt meegemaakt, en misschien verklaart dat ook je heftigheid, maar ik zie niet in hoe jij meer dan wij kunt verklaren waarom dit is gebeurd.

Overigens komt ik uit een havenfamilie die generaties terug gaat in Rotterdam en IJmuiden, dus ik heb wel wat schepen gezien. Ik laat me daar echter niet op voorstaan in deze kwestie en ik begrijp ook niet goed wat je punt is. Voorzover ik weet staan de exacte omstandigheden (nog) niet online, dus waar oordelen we over.
pi_72615317
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:21 schreef Casos het volgende:

[..]

Dat is een hele andere discussie. Dit ongeluk is echt de fout van Jessica, ik kan met niet voorstellen dat er zeezeilers zijn die daar anders over denken.
Ik zeg toch ook nergens dat zij niet fout zou zijn?
pi_72615376
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:23 schreef Disana het volgende:

[..]

Je zit maar te pochen met reisjes die je zelf met kapiteins hebt meegemaakt, en misschien verklaart dat ook je heftigheid, maar ik zie niet in hoe jij meer dan wij kunt verklaren waarom dit is gebeurd.

Overigens komt ik uit een havenfamilie die generaties terug gaat in Rotterdam en IJmuiden, dus ik heb wel wat schepen gezien. Ik laat me daar echter niet op voorstaan in deze kwestie en ik begrijp ook niet goed wat je punt is. Voorzover ik weet staan de exacte omstandigheden (nog) niet online, dus waar oordelen we over.
Ach noem het pochen, ik probeer aan te geven dat ik iig wel eens op zee heb gezeild. Dat jij dat pochen vind zegt meer over jou dan mijn berichten over mij zeggen.

De exacte omstandigheden doen er niet toe. MEt een zeilschip van 10 meter wijk je hoe dan ook uit voor een schip van 220 meter.
pi_72615384
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Banjerkanjer het volgende:
Jessica heeft dat blijkbaar verkeerd ingeschat. Dat heb je snel met jonge mensen die iig nog een hoop ervaring missen.
Zo de vooringenomen conclusies liggen al weer klaar, je maakt er gewoon van wat je wil zien. Vermoedelijk heeft ze te dicht in de buurt van het schip gevaren, en door de zuiging is ze er tegenaan getrokken. Zelf hou ik altijd wel zo'n 100 meter afstand, al was het maar vanwege de hekgolven die ze soms hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')