Klopt:quote:Op donderdag 10 september 2009 12:30 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
CWO-diploma's hebben geen officiële internationale status.
Het is natuurlijk sowieso al opgelost want mama heeft "nee" gezegd, en het lijkt me sterk dat er nog een rechter is die zich daar aan gaat branden door het "nee" van mama te overrulenquote:Op donderdag 10 september 2009 12:17 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Jawel, maar dat is van de CWO, een samenwerkingsverband dat zich inspant om tot uniformiteit in de watersportopleidingen te komen.
Maar is er ook een wettelijke verplichting?
Als dat namelijk zo is, kunnen we een of andere staatssecretaris mailen en is alles opgelost, wat dan weer ongelooflijk jammer zou zijn van dit draadje, overigens
Dit betreft toch binnenvaart? Voor zeevaart gelden weer andere regels.quote:Op donderdag 10 september 2009 12:44 schreef ValseNoot het volgende:
@ Banjerkanjer, weet het nog zo net niet met die wettelijke brevetverplichting. Onderstaande vond ik op internet. Maar op zich vind ik dat raar, want dat zou betekenen dat ik in en houten plantenbak met klein buitenboordmotortje zomaar de oceaan over mag varen?
http://www.varen.be/boeken_opleiding.htm
Een schipper van een schip, dat sneller kan varen dan 20 km per uur, of dat langer is dan 15 meter, moet in het bezit zijn van een geldig Stuurbrevet.
http://www.altairvaarscho(...)stuurbrevet_wet.html
Wat zegt de wet?
De bestuurder van een pleziervaartuig moet over voldoende stuurvaardigheden beschikken.
Om een plezierboot met een motor van minder dan 10 pk (7.355 watt) te besturen, moet de bestuurder minstens 16 jaar zijn. Heeft de plezierboot een krachtiger motor, dan moet de bestuurder minimaal 18 jaar zijn. De leeftijdsgrens wordt verlaagd tot 16 jaar, indien de bestuurder vergezeld is door iemand van 18 jaar. Als de bestuurder van een motorplezierboot één of meer waterskiërs trekt, moet deze vergezeld zijn van een medeopvarende van tenminste 15 jaar.
Sinds 1 juni 1995 is het Stuurbrevet verplicht voor het varen met pleziervaartuigen die
* langer zijn dan 15 meter of
* sneller kunnen varen dan 20 km per uur.
Om de lengte te bepalen gaat men uit van het constructieve deel van het vaartuig. Het roer, de boegspriet, preekstoel en andere uitsteeksels worden niet meegerekend. Wie dus vaart met een pleziervaartuig dat niet in één van deze categorieën valt, heeft geen Stuurbrevet nodig.
In Nederland noemen we dit het vaarbewijs.quote:Op donderdag 10 september 2009 12:44 schreef ValseNoot het volgende:
@ Banjerkanjer, weet het nog zo net niet met die wettelijke brevetverplichting. Onderstaande vond ik op internet. Maar op zich vind ik dat raar, want dat zou betekenen dat ik in en houten plantenbak met klein buitenboordmotortje zomaar de oceaan over mag varen?
http://www.varen.be/boeken_opleiding.htm
Een schipper van een schip, dat sneller kan varen dan 20 km per uur, of dat langer is dan 15 meter, moet in het bezit zijn van een geldig Stuurbrevet.
http://www.altairvaarscho(...)stuurbrevet_wet.html
Wat zegt de wet?
De bestuurder van een pleziervaartuig moet over voldoende stuurvaardigheden beschikken.
Om een plezierboot met een motor van minder dan 10 pk (7.355 watt) te besturen, moet de bestuurder minstens 16 jaar zijn. Heeft de plezierboot een krachtiger motor, dan moet de bestuurder minimaal 18 jaar zijn. De leeftijdsgrens wordt verlaagd tot 16 jaar, indien de bestuurder vergezeld is door iemand van 18 jaar. Als de bestuurder van een motorplezierboot één of meer waterskiërs trekt, moet deze vergezeld zijn van een medeopvarende van tenminste 15 jaar.
Sinds 1 juni 1995 is het Stuurbrevet verplicht voor het varen met pleziervaartuigen die
* langer zijn dan 15 meter of
* sneller kunnen varen dan 20 km per uur.
Om de lengte te bepalen gaat men uit van het constructieve deel van het vaartuig. Het roer, de boegspriet, preekstoel en andere uitsteeksels worden niet meegerekend. Wie dus vaart met een pleziervaartuig dat niet in één van deze categorieën valt, heeft geen Stuurbrevet nodig.
Ja, het is niet voor niets dat zowel Mike Perham als ook Jessica Watson "pas" aan hun recordpoging konden beginnen toen ze 16 waren (en alle benodigde papiertjes hebben behaald).quote:Op donderdag 10 september 2009 12:49 schreef ValseNoot het volgende:
Lees ik nou weer, dat motorvermogen van de Hurley 11-16 pk is, dus dan zou Laura idd 16 moeten zijn
Er wordt niet gekeken naar het aantal pk's, maar naar de snelheid.quote:Op donderdag 10 september 2009 12:49 schreef ValseNoot het volgende:
Lees ik nou weer, dat motorvermogen van de Hurley 11-16 pk is, dus dan zou Laura idd 16 moeten zijn
De vraag ging over de eigenschappen van het vaartuig..quote:Op donderdag 10 september 2009 12:48 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
In Nederland noemen we dit het vaarbewijs.
Ja, ik ben idd. benieuwd naar het commentaar van Moussie, wat betreft de minimumleeftijd voor de boot, de brevetten voor marifonie en zeilvaardigheid..quote:Op donderdag 10 september 2009 13:00 schreef ValseNoot het volgende:
Het is moeilijk opzoeken, nergens vind je echt duidelijkheid.
Moussie, moussie, waar blijft de link?
Maar als je de wereld rond vaart heb je dus met veel landen te maken. En je moet wel overal aan de regels voldoen.quote:Op donderdag 10 september 2009 13:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Overigens heeft ieder land z'n eigen regels.
In de meeste landen kom je met een zak geld verder dan regelneukerij.quote:Op donderdag 10 september 2009 13:18 schreef Gia het volgende:
Maar als je de wereld rond vaart heb je dus met veel landen te maken. En je moet wel overal aan de regels voldoen.
Maar die zak geld hebben ze al niet, om mee te beginnen.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In de meeste landen kom je met een zak geld verder dan regelneukerij.
OMGquote:Op donderdag 10 september 2009 14:17 schreef ValseNoot het volgende:
En we hadden weer eens gelijk
Jessica zal wel geslapen hebben, en haar apparatuur is vast niet zo goed als die van ons aller Laura.
Zoiets kan ons wonderkind niet overkomen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)chtschip-nihil.dhtml
Het mooie is > een losse container en andere zaken komen niet op die AIS tevoorschijnquote:Op donderdag 10 september 2009 14:17 schreef ValseNoot het volgende:
En we hadden weer eens gelijk
Jessica zal wel geslapen hebben, en haar apparatuur is vast niet zo goed als die van ons aller Laura.
Zoiets kan ons wonderkind niet overkomen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)chtschip-nihil.dhtml
En slapen?quote:,,Natuurlijk moet ik de apparatuur regelmatig controleren en testen én wachtlopen.''
100 euro is voor heel veel mensen op de wereld al een half jaarsalaris.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar die zak geld hebben ze al niet, om mee te beginnen.
De]http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/429046/2009/09/10/Laura-acht-kans-op-botsing-met-vrachtschip-nihil.dhtml[/quote]De[/url] kans op aanvaring is ook nihil, dat kan je zelf ook wel aanvoelen.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:17 schreef ValseNoot het volgende:
En we hadden weer eens gelijk
Jessica zal wel geslapen hebben, en haar apparatuur is vast niet zo goed als die van ons aller Laura.
Zoiets kan ons wonderkind niet overkomen.
[url=http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/429046/2009/09/10/Laura-acht-kans-op-botsing-met-vrachtschip-nihil.dhtml
Jij bent echt een geboren pessimist.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:17 schreef ValseNoot het volgende:
En we hadden weer eens gelijk
Jessica zal wel geslapen hebben, en haar apparatuur is vast niet zo goed als die van ons aller Laura.
Zoiets kan ons wonderkind niet overkomen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)chtschip-nihil.dhtml
Ik begrijp dat het vrachtschip 220 meter lang is. Dan is het heel knap om zo'n schip A: al niet op te merken. Dat had bij een beetje radar zeker een alarm af doen gaan (en dat hoeft geen hypermoderne te zijn). B: Als mevrouw Watson daadwerkelijk contact heeft opgenomen met dit schip en er alsnog (!) tegen aan is gevaren, dan schat ik Laura idd een stuk hoger in. Hoe stom kan je zijn.... een 220 meter lang schip wijk je voor uit als zeiler. PUNTquote:Op donderdag 10 september 2009 14:32 schreef ValseNoot het volgende:
Ik haat de term k..kind, maar echt, ik kan het bijna niet meer tegenhouden.
Ik heb diverse artikelen over de collision van Jessica gelezen, en begrijp dat Jessica wel degelijk de carrier heeft zien aankomen, en telefonisch contact gemaakt heeft om te vragen of ze rekening met haar hielden.
maar deze kwalpuber is te besodemieterd om zich eens op de hoogte te stellen voor ze gaat blaten in het AD
Achterlijk wicht, Jessica lag niet te slapen, haar apparatuur werkte perfect, ze heeft contact opgenomen met de carrier, maar die is gewoon tegen haar opgevaren.
Laura moet nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang naar de HAVOen eens goed leren informatie vergaren en verwerken.
Laat nu iemand nog eens zeggen dat ze de publiciteit niet opzoeken.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:17 schreef ValseNoot het volgende:
En we hadden weer eens gelijk
Jessica zal wel geslapen hebben, en haar apparatuur is vast niet zo goed als die van ons aller Laura.
Zoiets kan ons wonderkind niet overkomen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)chtschip-nihil.dhtml
Hoezo was ze goed voorbereid toen ze eerder uit wilde varen?quote:,,Er wordt nog een tweede alarm in mijn schip ingebouwd, waar ik niet doorheen kan slapen. Dus ook als ik slaap, heb ik genoeg tijd om de situatie in te schatten en te reageren.''
Niet bepaald een sympathiek kind inderdaad. Arrogant ook. En misschien jaloers.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:32 schreef ValseNoot het volgende:
Ik haat de term k..kind, maar echt, ik kan het bijna niet meer tegenhouden.
Ik heb diverse artikelen over de collision van Jessica gelezen, en begrijp dat Jessica wel degelijk de carrier heeft zien aankomen, en telefonisch contact gemaakt heeft om te vragen of ze rekening met haar hielden.
maar deze kwalpuber is te besodemieterd om zich eens op de hoogte te stellen voor ze gaat blaten in het AD
Achterlijk wicht, Jessica lag niet te slapen, haar apparatuur werkte perfect, ze heeft contact opgenomen met de carrier, maar die is gewoon tegen haar opgevaren.
Laura moet nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang naar de HAVOen eens goed leren informatie vergaren en verwerken.
telefonisch contact gemaakt heeft om te vragen of ze rekening met haar hielden.quote:Op donderdag 10 september 2009 15:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Niet bepaald een sympathiek kind inderdaad. Arrogant ook. En misschien jaloers.
Maar daarom vinden wij het ook onverantwoord om zulke jonge kinderen de wereld rond te laten varen in hun uppie. Kinderen kunnen de gevolgen nu eenmaal niet zo goed overzien vooraf, en hebben de neiging om zichzelf nog wel eens te overschatten.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:00 schreef Casos het volgende:
Nogmaals, je hebt dus contact met een fucking groot vrachtschip en alsnog presteer je het om er tegen aan te varen?????? Echt, veel dommer kan het geloof ik niet. Voor zo'n schip wijk je uit. Klaar! Dat is mij op zee / oceaan iig heel duidelijk gemaakt door de kaptein van het schip waar ik mee meezeilde.
Prima, maar dit is echt te stom voor woorden en ik kan mij de reactie van Laura dan ook prima voorstellen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:04 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar daarom vinden wij het ook onverantwoord om zulke jonge kinderen de wereld rond te laten varen in hun uppie. Kinderen kunnen de gevolgen nu eenmaal niet zo goed overzien vooraf, en hebben de neiging om zichzelf nog wel eens te overschatten.
En jij denkt dat Laura zelf het AD heeft gebeld om een reactie te geven op dat vreselijk domme ongeluk van Jessica Watson? .....quote:Op donderdag 10 september 2009 15:47 schreef Disana het volgende:
[..]
Laat nu iemand nog eens zeggen dat ze de publiciteit niet opzoeken.
Overigens, uit dat interview:
[..]
Hoezo was ze goed voorbereid toen ze eerder uit wilde varen?
Heb je deze zin ook nog meegekregen?:quote:Op donderdag 10 september 2009 16:05 schreef Casos het volgende:
[..]
Prima, maar dit is echt te stom voor woorden en ik kan mij de reactie van Laura dan ook prima voorstellen.
Dat maakt allemaal niet uit. Ze heeft het schip opgemerkt en gezien en is er alsnog tegenaan gevaren.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:07 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Heb je deze zin ook nog meegekregen?:
"We were watching it on the AIS (automatic identification system) on the computer and after about an hour it just turned its signal off as if it was trying to hide."
Nee, het enige wat daar staat is dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:11 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat maakt allemaal niet uit. Ze heeft het schip opgemerkt en gezien en is er alsnog tegenaan gevaren.![]()
Wil je nu beweren dat het vrachtschip zich ging verstoppen en bewust op een aanvaring heeft aangestuurd?
Zoals ik het lees, heeft het dat gedaan ná de aanvaring?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:12 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nee, het enige wat daar staat is dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.
Het enige dat zou kunnen pleiten voor Jessica is als het vrachtschip zich kon "cloaken" ala een Klingon Warbird, maar aangezien dat niet mogelijk is, is het toch Jessica's eigen schuld.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:12 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nee, het enige wat daar staat is dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.
Of ze hebben beide hun aandeel daarin, of is dat geen mogelijkheid volgens jou?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:14 schreef Casos het volgende:
[..]
Het enige dat zou kunnen pleiten voor Jessica is als het vrachtschip zich kon "cloaken" ala een Klingon Warbird, maar aangezien dat niet mogelijk is, is het toch Jessica's eigen schuld.
Nee, daarvoor.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:14 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zoals ik het lees, heeft het dat gedaan ná de aanvaring?
Zo moeilijk is het inderdaad niet, zat ruimte op zee, en een flinke vrachtschuit is hooguit 70 meter breed, dus zo moeilijk kan het niet zijn om uit de koers van het schip te komen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:00 schreef Casos het volgende:
Nogmaals, je hebt dus contact met een fucking groot vrachtschip en alsnog presteer je het om er tegen aan te varen??????
Jessica heeft dat blijkbaar verkeerd ingeschat. Dat heb je snel met jonge mensen die iig nog een hoop ervaring missen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het inderdaad niet, zat ruimte op zee, en een flinke vrachtschuit is hooguit 70 meter breed, dus zo moeilijk kan het niet zijn om uit de koers van het schip te komen.
Nee, dat is geen mogelijkheid. Heb je enig idee hoe moeilijk manoeuvreerbaar een 220 meter lang schip is en hoe makkelijk het is om je zeilbootje even een ietwat andere koers te geven? Ik spreek uit ervaring met een zeilschip op zee en oceaan. Voor zulke schepen ga je gewoon aan de kant. Geen andere optie mogelijk.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:15 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Of ze hebben beide hun aandeel daarin, of is dat geen mogelijkheid volgens jou?
Als opstandige 13-jarige pubers de wereld zouden veranderen, was die wereld aan de lopende band aan het veranderen... alleen niet bepaald in een goede richtingquote:Op donderdag 10 september 2009 10:48 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Goed voor haar. Dat zijn de mensen die we nodig missen in Nederland en de mensen die de wereld kunnen veranderen.
Maar als je je signaal uitzet, dan zit je toch sowieso óók fout?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:18 schreef Casos het volgende:
[..]
Nee, dat is geen mogelijkheid. Heb je enig idee hoe moeilijk manoeuvreerbaar een 220 meter lang schip is en hoe makkelijk het is om je zeilbootje even een ietwat andere koers te geven? Ik spreek uit ervaring met een zeilschip op zee en oceaan. Voor zulke schepen ga je gewoon aan de kant. Geen andere optie mogelijk.
We weten niet precies waar het was en hoe breed de vaargeul was. Als het een drukke route is, is een aanvaring niet zo raar als je het schip niet meer kunt peilen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het inderdaad niet, zat ruimte op zee, en een flinke vrachtschuit is hooguit 70 meter breed, dus zo moeilijk kan het niet zijn om uit de koers van het schip te komen.
quote:
quote:The irate father of yachtswoman Jessica Watson claims those behind the controls of the cargo ship she collided with were "trying to hide" by failing to stop and then turning off the vessel's radar signal.
Ga nou eerst maar eens in een haven kijken hoe een vrachtschip van 220 meter lang eruit ziet. Echt, dat kan je niet missen op zee, zelfs 's nachts niet zonder verlichting. Dat stampen van de motor alleen al moet je opmerken.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:19 schreef Disana het volgende:
[..]
We weten niet precies waar het was en hoe breed de vaargeul was. Als het een drukke route is, is een aanvaring niet zo raar als je het schip niet meer kunt peilen.
Dat is een hele andere discussie. Dit ongeluk is echt de fout van Jessica, ik kan met niet voorstellen dat er zeezeilers zijn die daar anders over denken.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:18 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar als je je signaal uitzet, dan zit je toch sowieso óók fout?
Dus dan zegt die vader in feite dat het schip voor Jessica had moeten stoppen?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:21 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Ja precies, dus dat was voor de aanvaring.
Ja, maar daar zit hij natuurlijk fout, dat kan niet. Maar het is wel raar dat dat schip zijn signaal heeft uitgezet.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:22 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dus dan zegt die vader in feite dat het schip voor Jessica had moeten stoppen?
Het feit alleen al dat ze contact gaat opnemen met het schip vind ik raar. Gewoon omheen zeilen, echt, makkelijker kan het niet.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:22 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dus dan zegt die vader in feite dat het schip voor Jessica had moeten stoppen?
Je zit maar te pochen met reisjes die je zelf met kapiteins hebt meegemaakt, en misschien verklaart dat ook je heftigheid, maar ik zie niet in hoe jij meer dan wij kunt verklaren waarom dit is gebeurd.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:20 schreef Casos het volgende:
[..]
Ga nou eerst maar eens in een haven kijken hoe een vrachtschip van 220 meter lang eruit ziet. Echt, dat kan je niet missen op zee, zelfs 's nachts niet zonder verlichting. Dat stampen van de motor alleen al moet je opmerken.
Ik zeg toch ook nergens dat zij niet fout zou zijn?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:21 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie. Dit ongeluk is echt de fout van Jessica, ik kan met niet voorstellen dat er zeezeilers zijn die daar anders over denken.
Ach noem het pochen, ik probeer aan te geven dat ik iig wel eens op zee heb gezeild. Dat jij dat pochen vind zegt meer over jou dan mijn berichten over mij zeggen.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:23 schreef Disana het volgende:
[..]
Je zit maar te pochen met reisjes die je zelf met kapiteins hebt meegemaakt, en misschien verklaart dat ook je heftigheid, maar ik zie niet in hoe jij meer dan wij kunt verklaren waarom dit is gebeurd.
Overigens komt ik uit een havenfamilie die generaties terug gaat in Rotterdam en IJmuiden, dus ik heb wel wat schepen gezien. Ik laat me daar echter niet op voorstaan in deze kwestie en ik begrijp ook niet goed wat je punt is. Voorzover ik weet staan de exacte omstandigheden (nog) niet online, dus waar oordelen we over.
Zo de vooringenomen conclusies liggen al weer klaar, je maakt er gewoon van wat je wil zien. Vermoedelijk heeft ze te dicht in de buurt van het schip gevaren, en door de zuiging is ze er tegenaan getrokken. Zelf hou ik altijd wel zo'n 100 meter afstand, al was het maar vanwege de hekgolven die ze soms hebben.quote:Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Banjerkanjer het volgende:
Jessica heeft dat blijkbaar verkeerd ingeschat. Dat heb je snel met jonge mensen die iig nog een hoop ervaring missen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |