ik vraag me af hoe anoniem zon kaart isquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:34 schreef Schokbreker het volgende:
[..]
Dat heb ik dus ook. Daarom heb ik een anonieme kaart
Ze kunnen wel zien waar en hoe er met die kaart gereisd is, maar ik heb echt nergens iets in gevuld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:47 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ik vraag me af hoe anoniem zon kaart is
nee geldt niet voor internationale treinenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 15:15 schreef Ludacriss het volgende:
Ik zit vaak in de trein van/naar Antwerpen en ik las ergens dat je dus met je ov-kaart verplicht bent om in te scannen. Vraag me af hoe dit gaat, willen ze dat mensen in Roosendaal de trein uitstappen en snel naar een ov-kaart paaltje rennen en hopen dat de trein niet verder gaat? Mij niet gezien ik ga in ieder geval nergens met mijn ov-kaart inscannen, heb gewoon een abbo en als het controleren merken ze dat vanzelf op. Daarnaast wil ik ivm privacy niet dat ze mijn routes opslaan.
ipv dat ze nu eens echte voordelen t.o.v. het oude systeem opnoemenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:53 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat Houtworm-virus is toch wel ernstig, elke 'voorstander' begint vroeg of laat (meestal vroeg) met dit soort argumenten.
Apart.
Omdat ik dat wil.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:01 schreef Igen het volgende:
Zeg, waarom quote je mijn post, als je vervolgens alleen maar één woord doorstreept
Waarom niet? Waarom gebruik je dat woord?quote:(waarom?)
Ik geef een aantal voorbeelden van de nadelen (waarvan er vele al jarenlang bekend zijn); misschien dat je dan begrijpt waarom mensen tegen de huidige ov-chipkaart zijn.quote:en er verder totaal niet op in gaat?
en wat als je eenmalig ff naar rotterdamzuid wil met je abbo??? extra stempelen gaat niet meerquote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ridderkerk-Rotterdam Centrum, 3 ster abonnement
abonnement wordt gewoon op de chipkaart geplaatst, je moet wel alleen naar een RET verkooppunt, bij een automaat gaat dit niet. Je krijgt ook nog een papieren abonnement ernaast, omdat de chipkaart nog niet overal verplicht is
gewoon laten zien aan de chauffeur, er is een papieren abonnement naast de chipkaart.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:30 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
en wat als je eenmalig ff naar rotterdamzuid wil met je abbo??? extra stempelen gaat niet meer
ja, alleen het gedeelte waar je abonnement niet geldig is evt, wordt er van je saldo afgeschreven bij uitchecken.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 18:40 schreef EilandjeOnline het volgende:
maar de metro dan ? gaan de poortjes open als ik vanaf rdam nesselande naar spijkenisse rij met een abbo voor route rotterdam nesselande - ridderkerk
ja i know, tis mn werkterreinquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 19:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja, alleen het gedeelte waar je abonnement niet geldig is evt, wordt er van je saldo afgeschreven bij uitchecken.
So wie so moet je verder met de bus naar Ridderkerk , want daar rijdt de metro niet en de bus heeft geen poortjes
kan gewoon, geen problemen mee gehad al ben ik wel benieuwd naar het maximaal aantal producten wat je kan laden, want de oude abonnementen blijven er blijkbaar gewoon opstaan.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 19:35 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ja i know, tis mn werkterrein
maar tis goed om te weten dat ik niet in de probs kom wanneer ik buiten het zone gebied zit
en wat als je nog geld op je kaart hebt en je wil er een abbo opzetten?
Wat handig toch dat alle mensen met een abbonement een pasfoto hebben moeten inleveren.quote:Justitie wilde pasfoto's van ov-chipreizigers
Uitgegeven: 31 augustus 2009 12:38
Laatst gewijzigd: 31 augustus 2009 12:56
AMSTERDAM - De rechter blijkt Justitie te hebben verboden pasfoto's van ov-chipkaart reizigers te vorderen voor onderzoek. De gegevensbeheerder wilde de informatie niet verstrekken. Voor de zaak bleek de informatie niet nodig.
© NovumDat blijkt uit een vonnis van de rechtbank in Rotterdam. De uitspraak dateert al van juni, maar komt nu pas in de publiciteit. Inmiddels ligt de zaak bij de Hoge Raad, want het Openbaar Ministerie vindt dat ze dergelijke gegevens wel moeten mogen opvragen.
Onderzoek
Aanleiding voor de zaak is een onderzoek naar een aanranding in Rotterdam in 2007, waarbij er een vermoeden bestond dat de dader gebruik zou maken van de metro. Daarom vorderde het Openbaar Ministerie gegevens van klanten, die op 6 mei 2007 tussen 10 uur 's avonds en middernacht op de metrostations Maashaven en Heemraadlaan waren geweest.
Niet alleen werd gevraagd om naam, adres en woonplaats van de reizigers, maar ook om een pasfoto. Dat laatste weigerde gegevensverwerker Trans Link Systems met een beroep op de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Onder protest moest het bedrijf de informatie toch leveren, maar stapte direct naar de rechter om te voorkomen dat deze informatie zou worden gebruikt.
Rechtszaak
Kern in de discussie is dat een foto informatie geeft over het ras en soms de levensovertuiging van iemand en daarom niet zomaar gevorderd kan worden. Niet alleen wetgeving in Nederland verbiedt dat, maar ook de Europese richtlijn voor privacy. Voor het opvragen van dergelijke informatie zou dan ook toestemming van een rechter-commissaris nodig zijn.
De rechter is het met dat verweer eens. De afbeeldingen moesten aan Trans Link Systems worden teruggeven en mochten niet in het onderzoek worden gebruikt.
Beroep
In een reactie stelt het Openbaar Ministerie in Rotterdam het niet met de beslissing eens te zijn en in beroep te zijn gegaan. Omdat dit een bijzondere procedure is, komt de zaak nu direct bij de Hoge Raad uit.
Trans Link Systems zegt in een reactie blij met de uitspraak te zijn en de privacy van klanten belangrijk genoeg te vinden om naar de rechter te stappen. "Wij hebben in onze systemen en organisatie een veelheid aan maatregelen getroffen om de privacy van klantgegevens te waarborgen.
Zo ook hoe moet worden omgegaan met vorderingen van politie en jusitie.", zegt financieel directeur Gerben Nelemans tegenover NU.nl. "In het weigeren van dit vorderingsverzoek zijn we door de rechter terecht in het gelijk gesteld. We zien de procedure bij de Hoge Raad dan ook met vertrouwen tegemoet."
Niet noodzakelijk
Overigens bleek de informatie van de ov-chipkaart niet noodzakelijk voor het oplossen van het misdrijf. De verdachte kon met reguliere opsporingsmethoden worden aangehouden en veroordeeld.
Het ov-chipkaartsysteem registreert alle reizen, die bij persoonlijke kaarten te koppelen zijn aan een losse database met persoonsgegevens. Reisgegevens worden zeven jaar bewaard. Trans Link Systems zegt nog in overleg met de Belastingdienst te zijn om deze periode te verkorten.
'Nee hoor, ze gaan het niet misbruiken'.quote:Justitie wilde pasfoto's van ov-chipreizigers
Formulier invullen, komt vast goed, te downloaden bij je plaatselijke ov bedrijf.quote:Op dinsdag 1 september 2009 01:06 schreef Kopstoot het volgende:
Klote, vandaag voor het eerst vergeten uit te checken in de bus, omdat ik een vrouwtje heb geholpen met het uitladen van haar rollator. Ik weet dat er in principe geen geld teruggegeven wordt, maar is er een coulance regeling als je een uur later weer bij dezelfde halte bent ingestapt en dezelde route hebt afgelegd? Dat kunnen ze toch zien?
Denk je dat ze dat kunnen zien ? Je bent toch niet uitgecheckt bij die bushalte ?quote:Op dinsdag 1 september 2009 01:06 schreef Kopstoot het volgende:
Klote, vandaag voor het eerst vergeten uit te checken in de bus, omdat ik een vrouwtje heb geholpen met het uitladen van haar rollator. Ik weet dat er in principe geen geld teruggegeven wordt, maar is er een coulance regeling als je een uur later weer bij dezelfde halte bent ingestapt en dezelde route hebt afgelegd? Dat kunnen ze toch zien?
Ja, dat ik daar uitgecheckt heb kunnen ze natuurlijk niet zien.Maar ik heb er een klein uurtje later ingecheckt ja..quote:Op dinsdag 1 september 2009 17:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Denk je dat ze dat kunnen zien ? Je bent toch niet uitgecheckt bij die bushalte ?
Heb je wel weer ingechecht bij dezelfde halte ?
Ik wens je veel succes![]()
raar, blokkeerde je kaart dan niet, je stond immers nog ingecheckt, toen je opnieuw incheckte. Kreeg je geen melding dat je al ingecheckt was ?quote:Op dinsdag 1 september 2009 18:18 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Ja, dat ik daar uitgecheckt heb kunnen ze natuurlijk niet zien.Maar ik heb er een klein uurtje later ingecheckt ja..
nope, helaas niet, 't werkt allemaal ook nog niet super hier, ben er geloof ik dan ook een pionier mee. Maar het gaat om 3 euro 30, als ik dan het klachtenformulier zie denk ik, laat maar hangen. Waarom niet gewoon een webform waar je het in kan vullen, ipv invullen, uitprinten en transactieoverzicht ook printen en toevoegen.. :Squote:Op dinsdag 1 september 2009 18:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
raar, blokkeerde je kaart dan niet, je stond immers nog ingecheckt, toen je opnieuw incheckte. Kreeg je geen melding dat je al ingecheckt was ?
Dat wordt lekker bureaucratisch zo met al die formulieren.quote:Op dinsdag 1 september 2009 05:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Formulier invullen, komt vast goed, te downloaden bij je plaatselijke ov bedrijf.
Ja daar zit de consument nu echt op te wachten een eerlijkere verdeling van nog meer geld onder de vervoers bedrijven. Verder zit de consument ook echt te wachten op een nog ondoorzichter systeem dat elke vervoerder zijn eigen kortingen en tarieven gaat bepalen.quote:Volgens de NS is er ook voordeel voor reizigers. „De opbrengsten worden eerlijker verdeeld onder de bedrijven dan nu. Bovendien kan elk bedrijf eigen kortingsvormen bedenken”, stelt Miranda Mens.
Ja alsof niet elke vervoerder nu zijn eigen kortingen kan bepalenquote:Op vrijdag 4 september 2009 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja daar zit de consument nu echt op te wachten een eerlijkere verdeling van nog meer geld onder de vervoers bedrijven. Verder zit de consument ook echt te wachten op een nog ondoorzichter systeem dat elke vervoerder zijn eigen kortingen en tarieven gaat bepalen.
Het lijkt wel alsof de vervoersbedrijven ook totaal de weg kwijt geraakt zijn en maar flut argumenten bedenken waarom we wel op die ov-chip kaart zitten te wachten.
Zo had ik laatst gelezen als je van uit Spijkenisse naar Utrecht wil, dat je dan 6 eur per dag meer kwijt ben. Dat is naar mijn idee een aanzienelijke stijging.quote:Op vrijdag 4 september 2009 16:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja alsof niet elke vervoerder nu zijn eigen kortingen kan bepalen
Maar ja inhoudelijke argumenten zijn er niet
Qbuzz is ook overgegaan op de chipkaart, tarieven zijn helaas onbekend en nergens te vinden
Qbuzz zelf weet ze dus ook niet
Mooi OV-centrisch product is het toch ook he? De reiziger komt echt ergens op de laatste plaats. Wat nou makkelijker?quote:De kaart is bedoeld om de betalingen eerlijker over vervoersmaatschappijen te verdelen
Privatisering zonder marktwerking is idd slechtse van beide wereldenquote:Op zaterdag 5 september 2009 15:53 schreef Dragorius het volgende:
Leuk he, privatisering
Het ergste is dat het er gewoon door komt. Dat er dus niks meer tegen gedaan kan worden tenzij iedereen massaal stopt met het gebruiken van het OV
hangt er vanaf waar je hem koopt, de tarieven zijn namelijk verschillend, logisch toch ?quote:Op zondag 6 september 2009 15:48 schreef marcusa het volgende:
weet iemand hier wat een anonieme OV-chipkaart kost en wat een wegwerpchipkaart kost?
In Amsterdam zijn inmiddels 102 punten waar de OV-chipkaart verkrijgbaar is of opgeladen kan worden. Dit zijn tabakszaken, C1000-winkels en postagentschappen. En natuurlijk de GVB Tickets & Infovestigingen op de metrostations. Alle verkooppunten zijn te vinden op www.gvb.nl/ovchipkaart.quote:Op zondag 6 september 2009 16:40 schreef marcusa het volgende:
er wordt gesproken over ophaalpunten in ondermeer de Albert Heijn, hoe moet ik me dat voorstellen.. Is dat je gaat bij de kassa je geeft je pasje af zijn doen de rest?
persoonlijke of anonieme chipkaart?quote:Op maandag 7 september 2009 00:52 schreef Igen het volgende:
Vanavond ben ik met de Connexxion-bus met de OV-chipkaart geweest. Geen succes. Bij het uitchecken zou ineens mijn kaart ongeldig zijn. Dus nou was ik 4 euro kwijt, maar ik kreeg wel een briefje mee van de chauffeur om dat geld terug te claimen.
En wat staat daar op? "Dan dragen zij er zorg voor dat de ingehouden borg minus het opstaptarief binnen twee weken wordt teruggestort". Wat!? Ik was overstapper, dus ik hoefde helemaal geen opstaptarief te betalen! Mooi niet dus dat ze dat gaan inhouden!
Ik heb het voor de zekerheid maar erbij geschreven, ik hoop maar dat dit goed gaat...
Bij het GVB trouwens weinig problemen gehad. Behalve dat één keer bij het inchecken, toen zei het apparaat "Goede reis!" maar toch ging het poortje niet open. Gelukkig stond er een medewerker bij die toen voor mij alsnog het poortje heeft opengemaakt.
In Amsterdam volgens mij 7 euro, en dan staat er 4 euro reistegoed op geloof ik, wegwerp kaart van uur geldigheid kost 2,60, 24 uurskaart iets van 7 euro.quote:Op zondag 6 september 2009 15:48 schreef marcusa het volgende:
weet iemand hier wat een anonieme OV-chipkaart kost en wat een wegwerpchipkaart kost?
Anonieme kaart met 5 euro reistegoed kost in Amsterdam 8 euro, 3 euro voor de kaart zelf dus. Vorige week nog eentje gehaald voor mn zusje.quote:Op maandag 7 september 2009 02:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Amsterdam volgens mij 7 euro, en dan staat er 4 euro reistegoed op geloof ik, wegwerp kaart van uur geldigheid kost 2,60, 24 uurskaart iets van 7 euro.
2 weken geleden in parijs geweest. Een kennis van me woont daar en heeft een chipkaart met abbo, opgestapt op een station waar geen poortjes staan en hij niet eens kon inchecken, ik een kaartje gekocht ook niet kunnen inchecken, uitgestapt op een station met poortjes en we konden zo uitchecken.quote:Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
echte privatisering zou nog erger worden. Dan zit half Nederland opeens zonder OV omdat het niet winstgevend genoeg is.quote:Op zondag 6 september 2009 11:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Privatisering zonder marktwerking is idd slechtse van beide werelden
Persoonlijke. Hoezo?quote:Op maandag 7 september 2009 01:22 schreef marcusa het volgende:
[..]
persoonlijke of anonieme chipkaart?
Amsterdam bedoel je? Ik vind het in Rotterdam prima werken namelijkquote:Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
Wat bedoel je met "gekluns"? Ons systeem werkt prima.quote:Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
Was het niet zo in london dat wanneer je met je overstappen die dag aan de prijs van een dagkaart zit met een oyster kaart deze slim is genoeg is om er automagisch een dagkaart van te maken.quote:Op maandag 7 september 2009 10:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "gekluns"? Ons systeem werkt prima.
Ik heb het vaker in Londen meegemaakt (ik ben daar ong 25 weekenden per jaar) dat ze rare constructies hebben bedacht. Zoals Stratford station met die rare jubilee line / DLR verbinding waarbij je eigenlijk 2x uit/in-tapped. En dat rare adminsitratie gedoe als je je oyster card ook wilt gebruiken voor de trein. Het feit dat je in Londen sowieso al gigantische bedragen moet neerleggen voor de meest kortste kutstukjes. En dat je in de bus gewoon per rit 1 pond betaald. Ookal ga je maar 2 stations. Als je dan 2 keer moet overstappen betaal je gewoon 3 pond.
Ja.quote:Op maandag 7 september 2009 10:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Was het niet zo in london dat wanneer je met je overstappen die dag aan de prijs van een dagkaart zit met een oyster kaart deze slim is genoeg is om er automagisch een dagkaart van te maken.
En wie denk je wie nu de rekening betaald?quote:Op maandag 7 september 2009 09:30 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
echte privatisering zou nog erger worden. Dan zit half Nederland opeens zonder OV omdat het niet winstgevend genoeg is.
Er zit een "cap" op idd. Maar die ligt hoger dan de prijs van een dagkaart.quote:Op maandag 7 september 2009 10:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Was het niet zo in london dat wanneer je met je overstappen die dag aan de prijs van een dagkaart zit met een oyster kaart deze slim is genoeg is om er automagisch een dagkaart van te maken.
Wanneer je dus weet dat je veel met het ov moet reizen in london kun je dan een dagkaart met het gewenste aantal zones op de oysterkaart opladen ?quote:Op maandag 7 september 2009 11:31 schreef SpecialK het volgende:
Er zit een "cap" op idd. Maar die ligt hoger dan de prijs van een dagkaart.
Ik heb daar nooit bewust aan het begin van de dag gereist met de gedachte dat ik wel eens over dat bedrag heen kan gaan. Maar ik lees hier dat je dus gecapped wordt op 6,30 ofzo een dagkaart koste (toen ik nog geen oyster had) 5 pond ofzo? Dus ja ik geloof het wel.quote:Op maandag 7 september 2009 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je dus weet dat je veel met het ov moet reizen in london kun je dan een dagkaart met het gewenste aantal zones op de oysterkaart opladen ?
Ik heb in london alleen maar met wegwerpkaarten gewerkt vandaar de vraag.
In Londen gaat het inderdaad goed met die Oyster card. Daar hadden ze het in het begin van de invoering ook moeilijk geloof ik.quote:Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
wat ik hier gelezen heb, kan je in London nooit meer betalen dan een dagkaartquote:Op maandag 7 september 2009 11:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb daar nooit bewust aan het begin van de dag gereist met de gedachte dat ik wel eens over dat bedrag heen kan gaan. Maar ik lees hier dat je dus gecapped wordt op 6,30 ofzo een dagkaart koste (toen ik nog geen oyster had) 5 pond ofzo? Dus ja ik geloof het wel.
Alleen hier is het landelijk en in London alleen in London met 1 kaart met 1 tariefquote:Op maandag 7 september 2009 16:16 schreef rvanderw het volgende:
[..]
In Londen gaat het inderdaad goed met die Oyster card. Daar hadden ze het in het begin van de invoering ook moeilijk geloof ik.
Compleet onvergelijkbaar, als je het systeem hier alleen in de Rotterdamse metro zou invoeren zou het ook best goed gaan. Het is dat gekut met die verschillende vervoersmaatschappijen (plus de onbetrouwbaarheid van de kaart + apparatuur plus het amateuristische gepruts wat er bij lijkt te horen) wat het systeem in nederland gewoon kut maakt.quote:Op maandag 7 september 2009 16:16 schreef rvanderw het volgende:
[..]
In Londen gaat het inderdaad goed met die Oyster card. Daar hadden ze het in het begin van de invoering ook moeilijk geloof ik.
quote:Op maandag 7 september 2009 17:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alleen hier is het landelijk en in London alleen in London met 1 kaart met 1 tarief
Hier heb je overal verschillende tarieven die niet eens bekend zijn bij de OV bedrijven zelf
Hoe kom je daarbij als ik vragen mag ? Je kan max 10 transacties uitprinten bij een automaat, waarschijnlijk ben je daarmee in de war. Een max cap tarief kan je technisch wel degelijk instellen, alleen doen OV bedrijven dat niet omdat dat natuurlijk een hoop geld kost.quote:Op maandag 7 september 2009 11:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Maar in Nederland kan dat niet, want bij ons worden op de kaart zelf maar 10 transacties opgeslagen en als je zo veel reist op een dag dat een dagkaart uitkan, dan zit je al gauw over die 10 transacties heen en dan kan de chipkaart-apparatuur dus helemaal niet meer weten hoe veel je die dag nou precies hebt gereisd.
quote:Op maandag 7 september 2009 17:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
![]()
In london heeft men nog een zone systeem in de metro zeker.
Hier gaat het veel eerlijker worden.Als het ooit gaat functioneren.
Nog wel, maar staks zul je toch wel abbonementen gaan krijgen die net zoals de rest afgerekend gaan worden per kilometer.quote:Op maandag 7 september 2009 17:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hier ook hoor, precies hetzelfde systeem, abonnementen worden gebaseerd op zones, ook met de OV chipkaart
Je hebt in Nederland ook 1 tarief. Strippenkaart is overal even duur en ook de NS hanteert 1 tarief op het spoor. Dan kan je die 2 combineren en heb je wel 2 tarieven, maar ook 2 verschillende manier van transport (trein versus bus/tram/metro).quote:Op maandag 7 september 2009 17:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alleen hier is het landelijk en in London alleen in London met 1 kaart met 1 tarief
Hier heb je overal verschillende tarieven die niet eens bekend zijn bij de OV bedrijven zelf
We praten toch over de OV chipkaart ?quote:Op maandag 7 september 2009 18:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je hebt in Nederland ook 1 tarief. Strippenkaart is overal even duur en ook de NS hanteert 1 tarief op het spoor. Dan kan je die 2 combineren en heb je wel 2 tarieven, maar ook 2 verschillende manier van transport (trein versus bus/tram/metro).
Het kan prima functioneren, het is alleen de knulligheid van hoe Nederland het aanpakt dat het zo kut maakt.
De Oystercard werkt perfect.
veels te lastig voor OV bedrijven en reizigersquote:Op maandag 7 september 2009 17:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nog wel, maar staks zul je toch wel abbonementen gaan krijgen die net zoals de rest afgerekend gaan worden per kilometer.
Yep, sterabonnenten worden afgeschaft. Als je ook een/de andere kant op wil mag je dubbel gaan betalen.quote:Op maandag 7 september 2009 18:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
veels te lastig voor OV bedrijven en reizigers
Stel je voor, ik kan nu met hetzelfde abonnement heel Rotterdam afreizen, als dat straks per km kan ik maar 1 kant op ? En als ik met de bus ga , die een langere route heb ? Of met tram of trein die een andere route hebben.
Nee dat gaat niet gebeuren
en wat komt ervoor in de plaats ?quote:Op maandag 7 september 2009 18:37 schreef Q. het volgende:
[..]
Yep, sterabonnenten worden afgeschaft. Als je ook een/de andere kant op wil mag je dubbel gaan betalen.
Hoe kan dat nou? Het is toch gepland als landelijk systeem? Snap d'r niks van. Ik dacht dat je gewoon per zone afrekende, net als met de huidige strippenkaart.quote:Op maandag 7 september 2009 18:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
We praten toch over de OV chipkaart ?
Dan heb je verschillende tarieven per OV bedrijf. GVD, RET, HTM, NS en anderen die meedoen
Nu is dat een tarief ja mbt de strippenkaart
Als je op saldo reist, dan betaal je voor de afstand. De prijs per kilometer kan per vervoerder verschillen, maar het saldo dat je op de kaart zet is natuurlijk overal in Nederland geldig.quote:Op maandag 7 september 2009 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou? Het is toch gepland als landelijk systeem? Snap d'r niks van. Ik dacht dat je gewoon per zone afrekende, net als met de huidige strippenkaart.
Dan maar geen OV meer gebruiken als ik in Nederland ben.
Ja hoe kan dat nou, nu kan het ook, de zones NU zijn in Amsterdam groter dan in Rotterdam bvquote:Op maandag 7 september 2009 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou? Het is toch gepland als landelijk systeem? Snap d'r niks van. Ik dacht dat je gewoon per zone afrekende, net als met de huidige strippenkaart.
Dan maar geen OV meer gebruiken als ik in Nederland ben.
Nee zone-gebieden gaan er uit. We gaan EXTREEM veel meer betalen voor de belabberde OV.quote:Op maandag 7 september 2009 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou? Het is toch gepland als landelijk systeem? Snap d'r niks van. Ik dacht dat je gewoon per zone afrekende, net als met de huidige strippenkaart.
Dan maar geen OV meer gebruiken als ik in Nederland ben.
Daar hebben ze nou abonnementen voor uitgevondenquote:Op dinsdag 8 september 2009 10:03 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nee zone-gebieden gaan er uit. We gaan EXTREEM veel meer betalen voor de belabberde OV.
Voor sommige kan het oplopen tot 1500eur (uitgaande van een fulltime baan) per jaar meer dan dat het nu is met de huidige strippenkaart/NS tarieven.
duh... Maar er was een route (uitgewerkt) waarbij het voor iemand uit spijkenisse naar ergens in Utrecht (weet niet exact meer) komt het er op neer dat het 6eur meer kost dan dat het nu het geval is. Uitgaande daarvan kom je op z'n dik 1000 eur extra uit.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:12 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Daar hebben ze nou abonnementen voor uitgevonden
Nou als je ook daar vanuit de kleinere plaatsjes iets wil ondernemen met het OV, dat het nog ergere criem is dan dat hier straks gaat worden.quote:Neemt niet weg dat dit OV-systeem ontzettend krom is en dom uitgewerkt. Met het Britse systeem nooit problemen gehad, en het werkte (en werkt) eigenlijk altijd wel goed...
quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:18 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
duh... Maar er was een route (uitgewerkt) waarbij het voor iemand uit spijkenisse naar ergens in Utrecht (weet niet exact meer) komt het er op neer dat het 6eur meer kost dan dat het nu het geval is. Uitgaande daarvan kom je op z'n dik 1000 eur extra uit.
Valt wel mee, zeker vergeleken met dit goden-systeem dat we in Nederland willenquote:Nou als je ook daar van de kleinere plaatsjes iets wil ondernemen met het OV, dat het nog ergere criem is.
Dat heb je als je wel privatiseerd maar geen marktwerking hebt.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:20 schreef Dragorius het volgende:
[..]Tsja, zakkenvullers zijn het altijd al geweest sinds die privatisering..nu ben ik vrij liberaal maar dit soort zaken horen niet geprivatiseerd (evenmin als gezondheidszorg, onderwijs etc.)
Dat bedoel ik dus ookquote:Op dinsdag 8 september 2009 10:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat heb je als je wel privatiseerd maar geen marktwerking hebt.
Het londonse systeem neem ik aan. Wanneer je buiten london wilt gaan reizen met treinen wordt het ook opeens voor toeristen heel ondoorzichtig ,dat je verschillende aanbieders hebt die op het zelfde traject treinen hebben rijden maar wel op andere tijden. En de beprijzing van die reizen is helemaal om te janken, qau complexiteit. Om een beetje goedkoop te reizen moet je van te voren je kaartje reserveren, en dan kun je die nog wel uit een automaar halen als je gaat reizen. Als je het kaartje op de dag zelf wilt kopen ben je opeens een stuk duurder uit.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:12 schreef Dragorius het volgende:
. Met het Britse systeem nooit problemen gehad, en het werkte (en werkt) eigenlijk altijd wel goed...
Yeah, misschien is mijn referentiekader dan ook wat krom omdat Engeland voor mij een tweede thuis is zowatquote:Op dinsdag 8 september 2009 10:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het londonse systeem neem ik aan. Wanneer je buiten london wilt gaan reizen met treinen wordt het ook opeens voor toeristen heel ondoorzichtig ,dat je verschillende aanbieders hebt die op het zelfde traject treinen hebben rijden maar wel op andere tijden. En de beprijzing van die reizen is helemaal om te janken, qau complexiteit. Om een beetje goedkoop te reizen moet je van te voren je kaartje reserveren, en dan kun je die nog wel uit een automaar halen als je gaat reizen. Als je het kaartje op de dag zelf wilt kopen ben je opeens een stuk duurder uit.
Niet alleen toeristen, maar eigenlijk iedereen die niet dagelijks gebruik maakt van het OV. En dat zijn er heel erg veel, die na zo'n ervaring voor een groot deel nooit meer gebruik zullen maken van het OV...quote:Op dinsdag 8 september 2009 12:14 schreef raptorix het volgende:
Toch is het flauwekul dat je die uurkaartjes moet uitchecken als je uitstapt, het poortje moet sowieso de tijd controlleren, dan kan je ook wel zien of ie nog geldig is...
Dit maakt het vooral voor toeristen nodeloos omslachtig.
quote:Huizinga beperkt prijsstijging strippenkaart
Van onze redactie OverGeld - Reizen met het stads- en streekvervoer wordt op 1 januari 2010 wel duurder, maar minder dan eigenlijk de bedoeling was. Voor de strippenkaart (15 strippen) moet in het nieuwe jaar 7,60 euro worden betaald. De strippenkaart waarop ouderen en anderen met korting kunnen reizen, gaat 5 euro kosten.
De tarieven gaan gemiddeld met 4,3 procent omhoog. Wegens de slechte economische omstandigheden ziet staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) af van de geplande verhoging met 6,6 procent, zo maakte ze dinsdag bekend.
Ze beperkt de prijsstijging tot 4,3 procent, evenveel als de stijging van de kosten voor het stads- en streekvervoer. De overheid springt bij met 7,6 miljoen euro en compenseert zo het verschil in de verwachte opbrengsten voor de vervoersbedrijven. Dat geld is nog beschikbaar voor experimenten met het openbaar vervoer, aldus Huizinga.
ja de strippenkaart met 4,3 omhoogquote:
wanneer worden die afgeschaft, weet je dat ook ?quote:Op woensdag 9 september 2009 13:33 schreef Tokus het volgende:
die worden op den duur afgeschaft, maar dat zijn ze nog niet.
Het blijft een tranendal.quote:Miljoenen Limburg naar Veolia
De provincie Limburg sluist de komende jaren miljoenen euro's extra naar bus- en treinvervoerder Veolia. Deze steun en de eerder aangekondigde bezuinigingen zijn nodig om te voorkomen dat het bedrijf nog voor het einde van de Limburgse contracttermijn omkiept.
Limburg betaalt nu drie miljoen euro mee aan de invoering van de OV-chipkaart, terwijl bij de aanbesteding van het busvervoer nadrukkelijk is geëist dat de winnende vervoerder deze kosten zelf zou dragen. Volgens Veolia-directeur René de Beer vallen de kosten voor de chipkaart echter, mede door landelijke politieke bemoeienis, drie tot zes miljoen euro hoger uit dan verwacht. Veolia ging uit van een investering van maximaal 3,5 miljoen euro. Verantwoordelijk gedeputeerde Bert Kersten wil naast deze extra miljoenen jaarlijks een half miljoen euro vrijmaken voor 'sociale veiligheid' in het openbaar vervoer.
Voor dat geld kan Veolia bijvoorbeeld extra controleurs inzetten. Het geld wordt alleen overgemaakt als Veolia met concrete voorstellen komt. Die zijn momenteel in ontwikkeling, vertelt De Beer.
Verder maakt de provincie voortaan de betalingen aan Veolia aan het begin van de maand over, en niet meer aan het einde van iedere periode. Daarmee krijgt het bedrijf extra armslag om onder meer de lonen en brandstof te betalen. In de maand april krijgt Veolia zelfs een dubbel voorschot, omdat dan het vakantiegeld wordt uitgekeerd aan de chauffeurs.
Volgens directeur De Beer worden deze kosten momenteel steeds door banken voorgefinancierd, maar vragen die banken een steeds hogere rente. Omdat Veolia ook in 2009 verlies blijft lijden, wordt het ook steeds moeilijker om nog geld bij de bank los te krijgen. "Als we niets zouden doen, halen we het einde van onze concessie in 2017 niet eens." Veolia verzorgt sinds december 2006 het busvervoer in Limburg en heeft daarnaast twee treinlijnen (Roermond-Venlo-Nijmegen en Maastricht-Kerkrade) in handen. Tot nu toe leed het bedijf al zo'n vijftien miljoen euro verlies in Limburg.
Gepubliceerd op: 11.09.09 07:00
"e:vrijdag 11 september 2009 11:07
Woedende reiziger sloopt ov-poortje
Een gefrustreerde reiziger heeft donderdag een ov-poortje op metrostation Holendrecht ingetrapt. De 35-jarige Amsterdammer was boos omdat het hem niet lukte zonder kaartje het perron op te komen.
Door de trap raakte het poortje op metrostation Holendrecht beschadigd en ging het alarm van het poortje af. De vernieler kon daardoor meteen worden aangehouden. Na verhoor mocht hij weer naar huis. Hij moet zich nog wel voor de rechter verantwoorden.
quote:donderdag 10 september 2009 19:59
Wegwerp-ovchip moet goedkoper
De gemeenteraad wil dat het enkeltje van 2,60 naar 1,30 voor een half uur gaat.
Een meerderheid van de gemeenteraad vindt de huidige wegwerp OV-chipkaart veel te duur. Passagiers die eenmalig een kort ritje willen maken met bus, tram of metro, moeten nu maar liefst 2,690 euro neerleggen. Daarom werd gisteravond besloten dat er een wegwerpkaart van 1,30 euro moet komen voor een enkeltje van een half uur. Stadsregio moet uiteindelijk de knoop doorhakken.
Ja wat denk jij ? Tuurlijkquote:Op maandag 14 september 2009 20:43 schreef marcusa het volgende:
ik heb 2 weken geleden een persoonlijke OV chipkaart aangevraagd met automatisch opwaarderen van het saldo. Vandaag pasje binnengekregen en moest bij tickets&info het automatisch opwaarderen nog activeren. Komt er nu automatisch ook begintegoed erop staan of moet ik dat er wel eerst op gaan zetten?
Logisch, die hebben ook geen zin in een mis tussen hun ribben.quote:Op maandag 14 september 2009 21:58 schreef Igen het volgende:
Overigens, als ik zo om me heen kijk dan helpen die poortjes niet echt tegen het zwartrijden.
Je loopt gewoon achter iemand anders aan door het poortje heen. Het alarm gaat dan weliswaar af, maar niemand grijpt dan in? Ook die ov-chipkaart-hulpjes die bij de automaten staan, staan erbij en kijken ernaar.
ten eerste is er geen geld van mijn rekening afgeschreven en ten tweede kan ik op mijn ovchipkaart.nl geen account maken, als ik mijn gegevens invul en klik op ga verder word ik naar de homepage gegooid..quote:
volgens andere experts hier was het allemaal zo makkelijkquote:Op maandag 14 september 2009 22:05 schreef marcusa het volgende:
[..]
ten eerste is er geen geld van mijn rekening afgeschreven en ten tweede kan ik op mijn ovchipkaart.nl geen account maken, als ik mijn gegevens invul en klik op ga verder word ik naar de homepage gegooid..
Ik heb nog geeneen "Wolla wil jai mes toessen ribben?" jongere zien zwartrijden.quote:Op maandag 14 september 2009 22:01 schreef Q. het volgende:
[..]
Logisch, die hebben ook geen zin in een mis tussen hun ribben.
Ik geloof dat in de 18 delen van dit topic nog echt niemand heeft beweerd dat die website goed werkt, zelfs Houtworm niet.quote:Op maandag 14 september 2009 22:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
volgens andere experts hier was het allemaal zo makkelijk![]()
![]()
![]()
Nee daarom twijfel ik aan die cijfers dat het zwratrijden is teruggedrongen.quote:Op maandag 14 september 2009 21:58 schreef Igen het volgende:
Overigens, als ik zo om me heen kijk dan helpen die poortjes niet echt tegen het zwartrijden.
Je loopt gewoon achter iemand anders aan door het poortje heen. Het alarm gaat dan weliswaar af, maar niemand grijpt dan in? Ook die ov-chipkaart-hulpjes die bij de automaten staan, staan erbij en kijken ernaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |