En wie denk je wie nu de rekening betaald?quote:Op maandag 7 september 2009 09:30 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
echte privatisering zou nog erger worden. Dan zit half Nederland opeens zonder OV omdat het niet winstgevend genoeg is.
Er zit een "cap" op idd. Maar die ligt hoger dan de prijs van een dagkaart.quote:Op maandag 7 september 2009 10:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Was het niet zo in london dat wanneer je met je overstappen die dag aan de prijs van een dagkaart zit met een oyster kaart deze slim is genoeg is om er automagisch een dagkaart van te maken.
Wanneer je dus weet dat je veel met het ov moet reizen in london kun je dan een dagkaart met het gewenste aantal zones op de oysterkaart opladen ?quote:Op maandag 7 september 2009 11:31 schreef SpecialK het volgende:
Er zit een "cap" op idd. Maar die ligt hoger dan de prijs van een dagkaart.
Ik heb daar nooit bewust aan het begin van de dag gereist met de gedachte dat ik wel eens over dat bedrag heen kan gaan. Maar ik lees hier dat je dus gecapped wordt op 6,30 ofzo een dagkaart koste (toen ik nog geen oyster had) 5 pond ofzo? Dus ja ik geloof het wel.quote:Op maandag 7 september 2009 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je dus weet dat je veel met het ov moet reizen in london kun je dan een dagkaart met het gewenste aantal zones op de oysterkaart opladen ?
Ik heb in london alleen maar met wegwerpkaarten gewerkt vandaar de vraag.
In Londen gaat het inderdaad goed met die Oyster card. Daar hadden ze het in het begin van de invoering ook moeilijk geloof ik.quote:Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
wat ik hier gelezen heb, kan je in London nooit meer betalen dan een dagkaartquote:Op maandag 7 september 2009 11:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb daar nooit bewust aan het begin van de dag gereist met de gedachte dat ik wel eens over dat bedrag heen kan gaan. Maar ik lees hier dat je dus gecapped wordt op 6,30 ofzo een dagkaart koste (toen ik nog geen oyster had) 5 pond ofzo? Dus ja ik geloof het wel.
Alleen hier is het landelijk en in London alleen in London met 1 kaart met 1 tariefquote:Op maandag 7 september 2009 16:16 schreef rvanderw het volgende:
[..]
In Londen gaat het inderdaad goed met die Oyster card. Daar hadden ze het in het begin van de invoering ook moeilijk geloof ik.
Compleet onvergelijkbaar, als je het systeem hier alleen in de Rotterdamse metro zou invoeren zou het ook best goed gaan. Het is dat gekut met die verschillende vervoersmaatschappijen (plus de onbetrouwbaarheid van de kaart + apparatuur plus het amateuristische gepruts wat er bij lijkt te horen) wat het systeem in nederland gewoon kut maakt.quote:Op maandag 7 september 2009 16:16 schreef rvanderw het volgende:
[..]
In Londen gaat het inderdaad goed met die Oyster card. Daar hadden ze het in het begin van de invoering ook moeilijk geloof ik.
quote:Op maandag 7 september 2009 17:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alleen hier is het landelijk en in London alleen in London met 1 kaart met 1 tarief
Hier heb je overal verschillende tarieven die niet eens bekend zijn bij de OV bedrijven zelf
Hoe kom je daarbij als ik vragen mag ? Je kan max 10 transacties uitprinten bij een automaat, waarschijnlijk ben je daarmee in de war. Een max cap tarief kan je technisch wel degelijk instellen, alleen doen OV bedrijven dat niet omdat dat natuurlijk een hoop geld kost.quote:Op maandag 7 september 2009 11:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Maar in Nederland kan dat niet, want bij ons worden op de kaart zelf maar 10 transacties opgeslagen en als je zo veel reist op een dag dat een dagkaart uitkan, dan zit je al gauw over die 10 transacties heen en dan kan de chipkaart-apparatuur dus helemaal niet meer weten hoe veel je die dag nou precies hebt gereisd.
quote:Op maandag 7 september 2009 17:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
![]()
In london heeft men nog een zone systeem in de metro zeker.
Hier gaat het veel eerlijker worden.Als het ooit gaat functioneren.
Nog wel, maar staks zul je toch wel abbonementen gaan krijgen die net zoals de rest afgerekend gaan worden per kilometer.quote:Op maandag 7 september 2009 17:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hier ook hoor, precies hetzelfde systeem, abonnementen worden gebaseerd op zones, ook met de OV chipkaart
Je hebt in Nederland ook 1 tarief. Strippenkaart is overal even duur en ook de NS hanteert 1 tarief op het spoor. Dan kan je die 2 combineren en heb je wel 2 tarieven, maar ook 2 verschillende manier van transport (trein versus bus/tram/metro).quote:Op maandag 7 september 2009 17:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alleen hier is het landelijk en in London alleen in London met 1 kaart met 1 tarief
Hier heb je overal verschillende tarieven die niet eens bekend zijn bij de OV bedrijven zelf
We praten toch over de OV chipkaart ?quote:Op maandag 7 september 2009 18:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je hebt in Nederland ook 1 tarief. Strippenkaart is overal even duur en ook de NS hanteert 1 tarief op het spoor. Dan kan je die 2 combineren en heb je wel 2 tarieven, maar ook 2 verschillende manier van transport (trein versus bus/tram/metro).
Het kan prima functioneren, het is alleen de knulligheid van hoe Nederland het aanpakt dat het zo kut maakt.
De Oystercard werkt perfect.
veels te lastig voor OV bedrijven en reizigersquote:Op maandag 7 september 2009 17:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nog wel, maar staks zul je toch wel abbonementen gaan krijgen die net zoals de rest afgerekend gaan worden per kilometer.
Yep, sterabonnenten worden afgeschaft. Als je ook een/de andere kant op wil mag je dubbel gaan betalen.quote:Op maandag 7 september 2009 18:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
veels te lastig voor OV bedrijven en reizigers
Stel je voor, ik kan nu met hetzelfde abonnement heel Rotterdam afreizen, als dat straks per km kan ik maar 1 kant op ? En als ik met de bus ga , die een langere route heb ? Of met tram of trein die een andere route hebben.
Nee dat gaat niet gebeuren
en wat komt ervoor in de plaats ?quote:Op maandag 7 september 2009 18:37 schreef Q. het volgende:
[..]
Yep, sterabonnenten worden afgeschaft. Als je ook een/de andere kant op wil mag je dubbel gaan betalen.
Hoe kan dat nou? Het is toch gepland als landelijk systeem? Snap d'r niks van. Ik dacht dat je gewoon per zone afrekende, net als met de huidige strippenkaart.quote:Op maandag 7 september 2009 18:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
We praten toch over de OV chipkaart ?
Dan heb je verschillende tarieven per OV bedrijf. GVD, RET, HTM, NS en anderen die meedoen
Nu is dat een tarief ja mbt de strippenkaart
Als je op saldo reist, dan betaal je voor de afstand. De prijs per kilometer kan per vervoerder verschillen, maar het saldo dat je op de kaart zet is natuurlijk overal in Nederland geldig.quote:Op maandag 7 september 2009 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou? Het is toch gepland als landelijk systeem? Snap d'r niks van. Ik dacht dat je gewoon per zone afrekende, net als met de huidige strippenkaart.
Dan maar geen OV meer gebruiken als ik in Nederland ben.
Ja hoe kan dat nou, nu kan het ook, de zones NU zijn in Amsterdam groter dan in Rotterdam bvquote:Op maandag 7 september 2009 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou? Het is toch gepland als landelijk systeem? Snap d'r niks van. Ik dacht dat je gewoon per zone afrekende, net als met de huidige strippenkaart.
Dan maar geen OV meer gebruiken als ik in Nederland ben.
Nee zone-gebieden gaan er uit. We gaan EXTREEM veel meer betalen voor de belabberde OV.quote:Op maandag 7 september 2009 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou? Het is toch gepland als landelijk systeem? Snap d'r niks van. Ik dacht dat je gewoon per zone afrekende, net als met de huidige strippenkaart.
Dan maar geen OV meer gebruiken als ik in Nederland ben.
Daar hebben ze nou abonnementen voor uitgevondenquote:Op dinsdag 8 september 2009 10:03 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nee zone-gebieden gaan er uit. We gaan EXTREEM veel meer betalen voor de belabberde OV.
Voor sommige kan het oplopen tot 1500eur (uitgaande van een fulltime baan) per jaar meer dan dat het nu is met de huidige strippenkaart/NS tarieven.
duh... Maar er was een route (uitgewerkt) waarbij het voor iemand uit spijkenisse naar ergens in Utrecht (weet niet exact meer) komt het er op neer dat het 6eur meer kost dan dat het nu het geval is. Uitgaande daarvan kom je op z'n dik 1000 eur extra uit.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:12 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Daar hebben ze nou abonnementen voor uitgevonden
Nou als je ook daar vanuit de kleinere plaatsjes iets wil ondernemen met het OV, dat het nog ergere criem is dan dat hier straks gaat worden.quote:Neemt niet weg dat dit OV-systeem ontzettend krom is en dom uitgewerkt. Met het Britse systeem nooit problemen gehad, en het werkte (en werkt) eigenlijk altijd wel goed...
quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:18 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
duh... Maar er was een route (uitgewerkt) waarbij het voor iemand uit spijkenisse naar ergens in Utrecht (weet niet exact meer) komt het er op neer dat het 6eur meer kost dan dat het nu het geval is. Uitgaande daarvan kom je op z'n dik 1000 eur extra uit.
Valt wel mee, zeker vergeleken met dit goden-systeem dat we in Nederland willenquote:Nou als je ook daar van de kleinere plaatsjes iets wil ondernemen met het OV, dat het nog ergere criem is.
Dat heb je als je wel privatiseerd maar geen marktwerking hebt.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:20 schreef Dragorius het volgende:
[..]Tsja, zakkenvullers zijn het altijd al geweest sinds die privatisering..nu ben ik vrij liberaal maar dit soort zaken horen niet geprivatiseerd (evenmin als gezondheidszorg, onderwijs etc.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |