ik vraag me af hoe anoniem zon kaart isquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:34 schreef Schokbreker het volgende:
[..]
Dat heb ik dus ook. Daarom heb ik een anonieme kaart
Ze kunnen wel zien waar en hoe er met die kaart gereisd is, maar ik heb echt nergens iets in gevuld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:47 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ik vraag me af hoe anoniem zon kaart is
nee geldt niet voor internationale treinenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 15:15 schreef Ludacriss het volgende:
Ik zit vaak in de trein van/naar Antwerpen en ik las ergens dat je dus met je ov-kaart verplicht bent om in te scannen. Vraag me af hoe dit gaat, willen ze dat mensen in Roosendaal de trein uitstappen en snel naar een ov-kaart paaltje rennen en hopen dat de trein niet verder gaat? Mij niet gezien ik ga in ieder geval nergens met mijn ov-kaart inscannen, heb gewoon een abbo en als het controleren merken ze dat vanzelf op. Daarnaast wil ik ivm privacy niet dat ze mijn routes opslaan.
ipv dat ze nu eens echte voordelen t.o.v. het oude systeem opnoemenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:53 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat Houtworm-virus is toch wel ernstig, elke 'voorstander' begint vroeg of laat (meestal vroeg) met dit soort argumenten.
Apart.
Omdat ik dat wil.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:01 schreef Igen het volgende:
Zeg, waarom quote je mijn post, als je vervolgens alleen maar één woord doorstreept
Waarom niet? Waarom gebruik je dat woord?quote:(waarom?)
Ik geef een aantal voorbeelden van de nadelen (waarvan er vele al jarenlang bekend zijn); misschien dat je dan begrijpt waarom mensen tegen de huidige ov-chipkaart zijn.quote:en er verder totaal niet op in gaat?
en wat als je eenmalig ff naar rotterdamzuid wil met je abbo??? extra stempelen gaat niet meerquote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ridderkerk-Rotterdam Centrum, 3 ster abonnement
abonnement wordt gewoon op de chipkaart geplaatst, je moet wel alleen naar een RET verkooppunt, bij een automaat gaat dit niet. Je krijgt ook nog een papieren abonnement ernaast, omdat de chipkaart nog niet overal verplicht is
gewoon laten zien aan de chauffeur, er is een papieren abonnement naast de chipkaart.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:30 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
en wat als je eenmalig ff naar rotterdamzuid wil met je abbo??? extra stempelen gaat niet meer
ja, alleen het gedeelte waar je abonnement niet geldig is evt, wordt er van je saldo afgeschreven bij uitchecken.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 18:40 schreef EilandjeOnline het volgende:
maar de metro dan ? gaan de poortjes open als ik vanaf rdam nesselande naar spijkenisse rij met een abbo voor route rotterdam nesselande - ridderkerk
ja i know, tis mn werkterreinquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 19:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja, alleen het gedeelte waar je abonnement niet geldig is evt, wordt er van je saldo afgeschreven bij uitchecken.
So wie so moet je verder met de bus naar Ridderkerk , want daar rijdt de metro niet en de bus heeft geen poortjes
kan gewoon, geen problemen mee gehad al ben ik wel benieuwd naar het maximaal aantal producten wat je kan laden, want de oude abonnementen blijven er blijkbaar gewoon opstaan.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 19:35 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ja i know, tis mn werkterrein
maar tis goed om te weten dat ik niet in de probs kom wanneer ik buiten het zone gebied zit
en wat als je nog geld op je kaart hebt en je wil er een abbo opzetten?
Wat handig toch dat alle mensen met een abbonement een pasfoto hebben moeten inleveren.quote:Justitie wilde pasfoto's van ov-chipreizigers
Uitgegeven: 31 augustus 2009 12:38
Laatst gewijzigd: 31 augustus 2009 12:56
AMSTERDAM - De rechter blijkt Justitie te hebben verboden pasfoto's van ov-chipkaart reizigers te vorderen voor onderzoek. De gegevensbeheerder wilde de informatie niet verstrekken. Voor de zaak bleek de informatie niet nodig.
İ NovumDat blijkt uit een vonnis van de rechtbank in Rotterdam. De uitspraak dateert al van juni, maar komt nu pas in de publiciteit. Inmiddels ligt de zaak bij de Hoge Raad, want het Openbaar Ministerie vindt dat ze dergelijke gegevens wel moeten mogen opvragen.
Onderzoek
Aanleiding voor de zaak is een onderzoek naar een aanranding in Rotterdam in 2007, waarbij er een vermoeden bestond dat de dader gebruik zou maken van de metro. Daarom vorderde het Openbaar Ministerie gegevens van klanten, die op 6 mei 2007 tussen 10 uur 's avonds en middernacht op de metrostations Maashaven en Heemraadlaan waren geweest.
Niet alleen werd gevraagd om naam, adres en woonplaats van de reizigers, maar ook om een pasfoto. Dat laatste weigerde gegevensverwerker Trans Link Systems met een beroep op de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Onder protest moest het bedrijf de informatie toch leveren, maar stapte direct naar de rechter om te voorkomen dat deze informatie zou worden gebruikt.
Rechtszaak
Kern in de discussie is dat een foto informatie geeft over het ras en soms de levensovertuiging van iemand en daarom niet zomaar gevorderd kan worden. Niet alleen wetgeving in Nederland verbiedt dat, maar ook de Europese richtlijn voor privacy. Voor het opvragen van dergelijke informatie zou dan ook toestemming van een rechter-commissaris nodig zijn.
De rechter is het met dat verweer eens. De afbeeldingen moesten aan Trans Link Systems worden teruggeven en mochten niet in het onderzoek worden gebruikt.
Beroep
In een reactie stelt het Openbaar Ministerie in Rotterdam het niet met de beslissing eens te zijn en in beroep te zijn gegaan. Omdat dit een bijzondere procedure is, komt de zaak nu direct bij de Hoge Raad uit.
Trans Link Systems zegt in een reactie blij met de uitspraak te zijn en de privacy van klanten belangrijk genoeg te vinden om naar de rechter te stappen. "Wij hebben in onze systemen en organisatie een veelheid aan maatregelen getroffen om de privacy van klantgegevens te waarborgen.
Zo ook hoe moet worden omgegaan met vorderingen van politie en jusitie.", zegt financieel directeur Gerben Nelemans tegenover NU.nl. "In het weigeren van dit vorderingsverzoek zijn we door de rechter terecht in het gelijk gesteld. We zien de procedure bij de Hoge Raad dan ook met vertrouwen tegemoet."
Niet noodzakelijk
Overigens bleek de informatie van de ov-chipkaart niet noodzakelijk voor het oplossen van het misdrijf. De verdachte kon met reguliere opsporingsmethoden worden aangehouden en veroordeeld.
Het ov-chipkaartsysteem registreert alle reizen, die bij persoonlijke kaarten te koppelen zijn aan een losse database met persoonsgegevens. Reisgegevens worden zeven jaar bewaard. Trans Link Systems zegt nog in overleg met de Belastingdienst te zijn om deze periode te verkorten.
'Nee hoor, ze gaan het niet misbruiken'.quote:Justitie wilde pasfoto's van ov-chipreizigers
Formulier invullen, komt vast goed, te downloaden bij je plaatselijke ov bedrijf.quote:Op dinsdag 1 september 2009 01:06 schreef Kopstoot het volgende:
Klote, vandaag voor het eerst vergeten uit te checken in de bus, omdat ik een vrouwtje heb geholpen met het uitladen van haar rollator. Ik weet dat er in principe geen geld teruggegeven wordt, maar is er een coulance regeling als je een uur later weer bij dezelfde halte bent ingestapt en dezelde route hebt afgelegd? Dat kunnen ze toch zien?
Denk je dat ze dat kunnen zien ? Je bent toch niet uitgecheckt bij die bushalte ?quote:Op dinsdag 1 september 2009 01:06 schreef Kopstoot het volgende:
Klote, vandaag voor het eerst vergeten uit te checken in de bus, omdat ik een vrouwtje heb geholpen met het uitladen van haar rollator. Ik weet dat er in principe geen geld teruggegeven wordt, maar is er een coulance regeling als je een uur later weer bij dezelfde halte bent ingestapt en dezelde route hebt afgelegd? Dat kunnen ze toch zien?
Ja, dat ik daar uitgecheckt heb kunnen ze natuurlijk niet zien.Maar ik heb er een klein uurtje later ingecheckt ja..quote:Op dinsdag 1 september 2009 17:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Denk je dat ze dat kunnen zien ? Je bent toch niet uitgecheckt bij die bushalte ?
Heb je wel weer ingechecht bij dezelfde halte ?
Ik wens je veel succes![]()
raar, blokkeerde je kaart dan niet, je stond immers nog ingecheckt, toen je opnieuw incheckte. Kreeg je geen melding dat je al ingecheckt was ?quote:Op dinsdag 1 september 2009 18:18 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Ja, dat ik daar uitgecheckt heb kunnen ze natuurlijk niet zien.Maar ik heb er een klein uurtje later ingecheckt ja..
nope, helaas niet, 't werkt allemaal ook nog niet super hier, ben er geloof ik dan ook een pionier mee. Maar het gaat om 3 euro 30, als ik dan het klachtenformulier zie denk ik, laat maar hangen. Waarom niet gewoon een webform waar je het in kan vullen, ipv invullen, uitprinten en transactieoverzicht ook printen en toevoegen.. :Squote:Op dinsdag 1 september 2009 18:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
raar, blokkeerde je kaart dan niet, je stond immers nog ingecheckt, toen je opnieuw incheckte. Kreeg je geen melding dat je al ingecheckt was ?
Dat wordt lekker bureaucratisch zo met al die formulieren.quote:Op dinsdag 1 september 2009 05:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Formulier invullen, komt vast goed, te downloaden bij je plaatselijke ov bedrijf.
Ja daar zit de consument nu echt op te wachten een eerlijkere verdeling van nog meer geld onder de vervoers bedrijven. Verder zit de consument ook echt te wachten op een nog ondoorzichter systeem dat elke vervoerder zijn eigen kortingen en tarieven gaat bepalen.quote:Volgens de NS is er ook voordeel voor reizigers. „De opbrengsten worden eerlijker verdeeld onder de bedrijven dan nu. Bovendien kan elk bedrijf eigen kortingsvormen bedenken”, stelt Miranda Mens.
Ja alsof niet elke vervoerder nu zijn eigen kortingen kan bepalenquote:Op vrijdag 4 september 2009 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja daar zit de consument nu echt op te wachten een eerlijkere verdeling van nog meer geld onder de vervoers bedrijven. Verder zit de consument ook echt te wachten op een nog ondoorzichter systeem dat elke vervoerder zijn eigen kortingen en tarieven gaat bepalen.
Het lijkt wel alsof de vervoersbedrijven ook totaal de weg kwijt geraakt zijn en maar flut argumenten bedenken waarom we wel op die ov-chip kaart zitten te wachten.
Zo had ik laatst gelezen als je van uit Spijkenisse naar Utrecht wil, dat je dan 6 eur per dag meer kwijt ben. Dat is naar mijn idee een aanzienelijke stijging.quote:Op vrijdag 4 september 2009 16:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja alsof niet elke vervoerder nu zijn eigen kortingen kan bepalen
Maar ja inhoudelijke argumenten zijn er niet
Qbuzz is ook overgegaan op de chipkaart, tarieven zijn helaas onbekend en nergens te vinden
Qbuzz zelf weet ze dus ook niet
Mooi OV-centrisch product is het toch ook he? De reiziger komt echt ergens op de laatste plaats. Wat nou makkelijker?quote:De kaart is bedoeld om de betalingen eerlijker over vervoersmaatschappijen te verdelen
Privatisering zonder marktwerking is idd slechtse van beide wereldenquote:Op zaterdag 5 september 2009 15:53 schreef Dragorius het volgende:
Leuk he, privatisering
Het ergste is dat het er gewoon door komt. Dat er dus niks meer tegen gedaan kan worden tenzij iedereen massaal stopt met het gebruiken van het OV
hangt er vanaf waar je hem koopt, de tarieven zijn namelijk verschillend, logisch toch ?quote:Op zondag 6 september 2009 15:48 schreef marcusa het volgende:
weet iemand hier wat een anonieme OV-chipkaart kost en wat een wegwerpchipkaart kost?
In Amsterdam zijn inmiddels 102 punten waar de OV-chipkaart verkrijgbaar is of opgeladen kan worden. Dit zijn tabakszaken, C1000-winkels en postagentschappen. En natuurlijk de GVB Tickets & Infovestigingen op de metrostations. Alle verkooppunten zijn te vinden op www.gvb.nl/ovchipkaart.quote:Op zondag 6 september 2009 16:40 schreef marcusa het volgende:
er wordt gesproken over ophaalpunten in ondermeer de Albert Heijn, hoe moet ik me dat voorstellen.. Is dat je gaat bij de kassa je geeft je pasje af zijn doen de rest?
persoonlijke of anonieme chipkaart?quote:Op maandag 7 september 2009 00:52 schreef Igen het volgende:
Vanavond ben ik met de Connexxion-bus met de OV-chipkaart geweest. Geen succes. Bij het uitchecken zou ineens mijn kaart ongeldig zijn. Dus nou was ik 4 euro kwijt, maar ik kreeg wel een briefje mee van de chauffeur om dat geld terug te claimen.
En wat staat daar op? "Dan dragen zij er zorg voor dat de ingehouden borg minus het opstaptarief binnen twee weken wordt teruggestort". Wat!? Ik was overstapper, dus ik hoefde helemaal geen opstaptarief te betalen! Mooi niet dus dat ze dat gaan inhouden!
Ik heb het voor de zekerheid maar erbij geschreven, ik hoop maar dat dit goed gaat...
Bij het GVB trouwens weinig problemen gehad. Behalve dat één keer bij het inchecken, toen zei het apparaat "Goede reis!" maar toch ging het poortje niet open. Gelukkig stond er een medewerker bij die toen voor mij alsnog het poortje heeft opengemaakt.
In Amsterdam volgens mij 7 euro, en dan staat er 4 euro reistegoed op geloof ik, wegwerp kaart van uur geldigheid kost 2,60, 24 uurskaart iets van 7 euro.quote:Op zondag 6 september 2009 15:48 schreef marcusa het volgende:
weet iemand hier wat een anonieme OV-chipkaart kost en wat een wegwerpchipkaart kost?
Anonieme kaart met 5 euro reistegoed kost in Amsterdam 8 euro, 3 euro voor de kaart zelf dus. Vorige week nog eentje gehaald voor mn zusje.quote:Op maandag 7 september 2009 02:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Amsterdam volgens mij 7 euro, en dan staat er 4 euro reistegoed op geloof ik, wegwerp kaart van uur geldigheid kost 2,60, 24 uurskaart iets van 7 euro.
2 weken geleden in parijs geweest. Een kennis van me woont daar en heeft een chipkaart met abbo, opgestapt op een station waar geen poortjes staan en hij niet eens kon inchecken, ik een kaartje gekocht ook niet kunnen inchecken, uitgestapt op een station met poortjes en we konden zo uitchecken.quote:Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
echte privatisering zou nog erger worden. Dan zit half Nederland opeens zonder OV omdat het niet winstgevend genoeg is.quote:Op zondag 6 september 2009 11:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Privatisering zonder marktwerking is idd slechtse van beide werelden
Persoonlijke. Hoezo?quote:Op maandag 7 september 2009 01:22 schreef marcusa het volgende:
[..]
persoonlijke of anonieme chipkaart?
Amsterdam bedoel je? Ik vind het in Rotterdam prima werken namelijkquote:Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
Wat bedoel je met "gekluns"? Ons systeem werkt prima.quote:Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
Was het niet zo in london dat wanneer je met je overstappen die dag aan de prijs van een dagkaart zit met een oyster kaart deze slim is genoeg is om er automagisch een dagkaart van te maken.quote:Op maandag 7 september 2009 10:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "gekluns"? Ons systeem werkt prima.
Ik heb het vaker in Londen meegemaakt (ik ben daar ong 25 weekenden per jaar) dat ze rare constructies hebben bedacht. Zoals Stratford station met die rare jubilee line / DLR verbinding waarbij je eigenlijk 2x uit/in-tapped. En dat rare adminsitratie gedoe als je je oyster card ook wilt gebruiken voor de trein. Het feit dat je in Londen sowieso al gigantische bedragen moet neerleggen voor de meest kortste kutstukjes. En dat je in de bus gewoon per rit 1 pond betaald. Ookal ga je maar 2 stations. Als je dan 2 keer moet overstappen betaal je gewoon 3 pond.
Ja.quote:Op maandag 7 september 2009 10:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Was het niet zo in london dat wanneer je met je overstappen die dag aan de prijs van een dagkaart zit met een oyster kaart deze slim is genoeg is om er automagisch een dagkaart van te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |