abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 september 2009 @ 09:27:27 #26
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_72424587
Overstappen? Van ’t paaltje naar de muur
Stel, je woont in Ede en gaat op bezoek bij je tante in Winterswijk. Hoe gaat zo’n reis er uitzien in het tijdperk van de ov-chipkaart? Houd pen en papier bij de hand tijdens het plannen van de reis, want het wordt nogal een onderneming. Tussen Ede en Arnhem rijden intercity’s van de NS. Tussen Arnhem en
Winterswijk rijdt Syntus, met een stoptrein die om de paar minuten stopt. Je reist sneller en prettiger via Zutphen. Tussen Arnhem en Zutphen in een NStrein, daarna het laatste stukje met Syntus.

Reis je op de eerste manier, dan moet je in Ede inchecken en in Arnhem weer uitchecken. Dat moet je wel doen bij een NS-checkpoint, een paaltje met een chiplezer dat op het perron staat. Vervolgens moet je via een ander perronpaaltje inchecken bij Syntus, om vervolgens in Winterswijk weer uit te checken. Het is te hopen dat de aansluiting niet te krap is, want vanwege de verbouwing van station Arnhem moet je de komende jaren nog de sporen oversteken via een vijftien meter hoge trap.

En als je via Zutphen reist? Dan moet je in Arnhem níet uitchecken. Want dat doe je pas als je van spoorwegbedrijf verandert, in Zutphen dus. Troost voor de reiziger die het spoor bijster begint te raken, is dat er in Winterswijk alleen muren van toegangspoorten van Syntus staan. Daar kan je je dus niet vergissen.

Los van het feit dat lang niet iedereen uit z’n hoofd weet welke vervoersmaatschappij welk deel van het spoornet in Nederland berijdt, kan er nogal wat verwarring ontstaan tijdens het overstappen, stelt Sanne van Galen van Rover. „Als je het paaltje van de verkeerde maatschappij gebruikt, check je niet uit. Dan wordt het volledige voorschot van je tegoed afgeschreven, dat is twintig euro. Bovendien rijd je het laatste deel van het traject zwart, waar je ook weer een boete voor krijgt.” Bovendien zal het in de spits dringen worden bij de overstappaaltjes. „En wanneer je trein op punt van vertrekken staat, is dat behoorlijk vervelend.” Maar het belangrijkste bezwaar is principiëler.

„We gaan, met de invoering van een hypermodern systeem, bijna honderd jaar terug in de tijd. Sinds 1911 is er op het spoor de zogenaamde tariefgemeenschap. In die tijd had je ook veel verschillende personenvervoerders op het spoor, die allen hun eigen kaartjes uitgaven. Omdat dat voor reizigers veel te omslachtig werd, is toen afgesproken om één kaartje voor het hele spoor in te voeren. Is het niet belachelijk dat we nu met de ovchipkaart, één kaart voor het héle openbaar vervoer, feitelijk teruggaan naar de situatie van voor 1911?”

Trans Link Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart, doet in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoek naar de mogelijkheid om reizigers slechts éénmaal inen uit te laten checken. „De kaart is bedoeld om de betalingen eerlijker over vervoersmaatschappijen te verdelen. Het is technisch erg moeilijk om de vergoeding van een deel van de reis door te berekenen, omdat alle maatschappijen andere tarieven hanteren”, zegt woordvoerster Jannemieke Zandee. Haar bedrijf doet op aandringen van de overheid en de spoorbedrijven onderzoek om te kijken of voor het treinverkeer toch een systeem kan worden bedacht om reizigers checkpointloos over te laten stappen. „Maar dat is iets voor de lange termijn.”

De Consumentenbond is ontstemd dat het belang van de reiziger ondergeschikt is gemaakt aan de wensen van vervoersbedrijven. „NS gaat vanaf volgende maand reizen met de ov-chipkaart mogelijk maken, maar het papieren kaartje mag echt nog lang niet verdwijnen”, eist Barbara den Uijl namens de bond. „Door deze omslachtige manier wordt reizen ook nog duurder.” Volgens de NS is er ook voordeel voor reizigers. „De opbrengsten worden eerlijker verdeeld onder de bedrijven dan nu. Bovendien kan elk bedrijf eigen kortingsvormen bedenken”, stelt Miranda Mens. Rover is juist boos over die mogelijkheid. Van Galen: „Je kan straks door de bomen straks het bos niet meer zien.” De concurrenten van de NS gaan niet eerder dan begin 2010 over op de chipkaart. Het papieren kaartje blijft dan nog bestaan.

bron: Spits blz 2 4/9/2009
-------------------------------
Dit gaat men toch niet menen.

Jaáá de gewone burger moet opdraaien voor puinhopen van onze walgelijk en zwaar incompetente kabinet.Mooi om te lezen dat Rover stelt dat het OV 100 jaar terug in de tijd gaat met het hyperregistrerende orakel. We gaan echt gruwelijk veel meer betalen voor ons vervoer.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_72424960
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 05:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

Formulier invullen, komt vast goed, te downloaden bij je plaatselijke ov bedrijf.
Dat wordt lekker bureaucratisch zo met al die formulieren.
Hoe vaak ik omtrent die OV-kaart wel niet heb gehoord om dan maar weer even "een formulier in te vullen" .
Onnodig papierwerk die je voor die OV-kaart gelukkig toen niet had.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_72425051
quote:
Volgens de NS is er ook voordeel voor reizigers. „De opbrengsten worden eerlijker verdeeld onder de bedrijven dan nu. Bovendien kan elk bedrijf eigen kortingsvormen bedenken”, stelt Miranda Mens.
Ja daar zit de consument nu echt op te wachten een eerlijkere verdeling van nog meer geld onder de vervoers bedrijven. Verder zit de consument ook echt te wachten op een nog ondoorzichter systeem dat elke vervoerder zijn eigen kortingen en tarieven gaat bepalen.

Het lijkt wel alsof de vervoersbedrijven ook totaal de weg kwijt geraakt zijn en maar flut argumenten bedenken waarom we wel op die ov-chip kaart zitten te wachten.
pi_72436565
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 09:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja daar zit de consument nu echt op te wachten een eerlijkere verdeling van nog meer geld onder de vervoers bedrijven. Verder zit de consument ook echt te wachten op een nog ondoorzichter systeem dat elke vervoerder zijn eigen kortingen en tarieven gaat bepalen.

Het lijkt wel alsof de vervoersbedrijven ook totaal de weg kwijt geraakt zijn en maar flut argumenten bedenken waarom we wel op die ov-chip kaart zitten te wachten.
Ja alsof niet elke vervoerder nu zijn eigen kortingen kan bepalen
Maar ja inhoudelijke argumenten zijn er niet

Qbuzz is ook overgegaan op de chipkaart, tarieven zijn helaas onbekend en nergens te vinden
Qbuzz zelf weet ze dus ook niet
  zaterdag 5 september 2009 @ 09:31:52 #30
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_72454883
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 16:56 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja alsof niet elke vervoerder nu zijn eigen kortingen kan bepalen
Maar ja inhoudelijke argumenten zijn er niet

Qbuzz is ook overgegaan op de chipkaart, tarieven zijn helaas onbekend en nergens te vinden
Qbuzz zelf weet ze dus ook niet
Zo had ik laatst gelezen als je van uit Spijkenisse naar Utrecht wil, dat je dan 6 eur per dag meer kwijt ben. Dat is naar mijn idee een aanzienelijke stijging.

Zone opheffing gaat ons, de bevolking, drastisch meer geld kosten. Wat nou eerlijk betaling. Ordinaire beroving is het.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_72456155
OV bedrijven denken dat mensen gek zijn

NS ook 20 min sneller met de nieuwe HSL, nou volgens NS.nl is de reistijd 16 min korter

De prijs ? Volgens NS precies gelijk, ja hoor

OV bedrijven en informatie/automatisering
pi_72462660
Leuk he, privatisering

Het ergste is dat het er gewoon door komt. Dat er dus niks meer tegen gedaan kan worden tenzij iedereen massaal stopt met het gebruiken van het OV
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  zondag 6 september 2009 @ 10:11:37 #33
141482 Q.
JurassiQ
pi_72479907
quote:
De kaart is bedoeld om de betalingen eerlijker over vervoersmaatschappijen te verdelen
Mooi OV-centrisch product is het toch ook he? De reiziger komt echt ergens op de laatste plaats. Wat nou makkelijker? Achterlijk systeem is het toch ook.
For great justice!
pi_72481812
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:53 schreef Dragorius het volgende:
Leuk he, privatisering

Het ergste is dat het er gewoon door komt. Dat er dus niks meer tegen gedaan kan worden tenzij iedereen massaal stopt met het gebruiken van het OV
Privatisering zonder marktwerking is idd slechtse van beide werelden
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 6 september 2009 @ 15:48:54 #35
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_72488026
weet iemand hier wat een anonieme OV-chipkaart kost en wat een wegwerpchipkaart kost?
pi_72489096
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:48 schreef marcusa het volgende:
weet iemand hier wat een anonieme OV-chipkaart kost en wat een wegwerpchipkaart kost?
hangt er vanaf waar je hem koopt, de tarieven zijn namelijk verschillend, logisch toch ?
  zondag 6 september 2009 @ 16:40:58 #37
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_72489241
er wordt gesproken over ophaalpunten in ondermeer de Albert Heijn, hoe moet ik me dat voorstellen.. Is dat je gaat bij de kassa je geeft je pasje af zijn doen de rest?
pi_72489460
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:40 schreef marcusa het volgende:
er wordt gesproken over ophaalpunten in ondermeer de Albert Heijn, hoe moet ik me dat voorstellen.. Is dat je gaat bij de kassa je geeft je pasje af zijn doen de rest?
In Amsterdam zijn inmiddels 102 punten waar de OV-chipkaart verkrijgbaar is of opgeladen kan worden. Dit zijn tabakszaken, C1000-winkels en postagentschappen. En natuurlijk de GVB Tickets & Infovestigingen op de metrostations. Alle verkooppunten zijn te vinden op www.gvb.nl/ovchipkaart.

In Rotterdam is dit nog niet, daar kan je alleen bij de RET verkooppunten terecht
pi_72509175
Vanavond ben ik met de Connexxion-bus met de OV-chipkaart geweest. Geen succes. Bij het uitchecken zou ineens mijn kaart ongeldig zijn. Dus nou was ik 4 euro kwijt, maar ik kreeg wel een briefje mee van de chauffeur om dat geld terug te claimen.

En wat staat daar op? "Dan dragen zij er zorg voor dat de ingehouden borg minus het opstaptarief binnen twee weken wordt teruggestort". Wat!? Ik was overstapper, dus ik hoefde helemaal geen opstaptarief te betalen! Mooi niet dus dat ze dat gaan inhouden!

Ik heb het voor de zekerheid maar erbij geschreven, ik hoop maar dat dit goed gaat...

Bij het GVB trouwens weinig problemen gehad. Behalve dat één keer bij het inchecken, toen zei het apparaat "Goede reis!" maar toch ging het poortje niet open. Gelukkig stond er een medewerker bij die toen voor mij alsnog het poortje heeft opengemaakt.
  maandag 7 september 2009 @ 01:22:35 #40
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_72509605
quote:
Op maandag 7 september 2009 00:52 schreef Igen het volgende:
Vanavond ben ik met de Connexxion-bus met de OV-chipkaart geweest. Geen succes. Bij het uitchecken zou ineens mijn kaart ongeldig zijn. Dus nou was ik 4 euro kwijt, maar ik kreeg wel een briefje mee van de chauffeur om dat geld terug te claimen.

En wat staat daar op? "Dan dragen zij er zorg voor dat de ingehouden borg minus het opstaptarief binnen twee weken wordt teruggestort". Wat!? Ik was overstapper, dus ik hoefde helemaal geen opstaptarief te betalen! Mooi niet dus dat ze dat gaan inhouden!

Ik heb het voor de zekerheid maar erbij geschreven, ik hoop maar dat dit goed gaat...

Bij het GVB trouwens weinig problemen gehad. Behalve dat één keer bij het inchecken, toen zei het apparaat "Goede reis!" maar toch ging het poortje niet open. Gelukkig stond er een medewerker bij die toen voor mij alsnog het poortje heeft opengemaakt.
persoonlijke of anonieme chipkaart?
pi_72510099
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:48 schreef marcusa het volgende:
weet iemand hier wat een anonieme OV-chipkaart kost en wat een wegwerpchipkaart kost?
In Amsterdam volgens mij 7 euro, en dan staat er 4 euro reistegoed op geloof ik, wegwerp kaart van uur geldigheid kost 2,60, 24 uurskaart iets van 7 euro.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_72510618
quote:
Op maandag 7 september 2009 02:37 schreef raptorix het volgende:

[..]

In Amsterdam volgens mij 7 euro, en dan staat er 4 euro reistegoed op geloof ik, wegwerp kaart van uur geldigheid kost 2,60, 24 uurskaart iets van 7 euro.
Anonieme kaart met 5 euro reistegoed kost in Amsterdam 8 euro, 3 euro voor de kaart zelf dus. Vorige week nog eentje gehaald voor mn zusje.
For great justice!
  maandag 7 september 2009 @ 09:00:07 #43
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_72511276
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_72511435
quote:
Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
2 weken geleden in parijs geweest. Een kennis van me woont daar en heeft een chipkaart met abbo, opgestapt op een station waar geen poortjes staan en hij niet eens kon inchecken, ik een kaartje gekocht ook niet kunnen inchecken, uitgestapt op een station met poortjes en we konden zo uitchecken.

Hier in nederland hebben we een gedrocht van eens systeem ontwikkeld .
  maandag 7 september 2009 @ 09:30:29 #45
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72511781
quote:
Op zondag 6 september 2009 11:55 schreef raptorix het volgende:

[..]

Privatisering zonder marktwerking is idd slechtse van beide werelden
echte privatisering zou nog erger worden. Dan zit half Nederland opeens zonder OV omdat het niet winstgevend genoeg is.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_72512412
quote:
Op maandag 7 september 2009 01:22 schreef marcusa het volgende:

[..]

persoonlijke of anonieme chipkaart?
Persoonlijke. Hoezo?
  maandag 7 september 2009 @ 10:14:53 #47
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_72512486
quote:
Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
Amsterdam bedoel je? Ik vind het in Rotterdam prima werken namelijk
  maandag 7 september 2009 @ 10:24:30 #48
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72512646
quote:
Op maandag 7 september 2009 09:00 schreef Mr.J het volgende:
Afgelopen week even in Londen geweest. Daar gaat het prima met de OV tickets, wat een verademing met 't gekluns hier.
Wat bedoel je met "gekluns"? Ons systeem werkt prima.

Ik heb het vaker in Londen meegemaakt (ik ben daar ong 25 weekenden per jaar) dat ze rare constructies hebben bedacht. Zoals Stratford station met die rare jubilee line / DLR verbinding waarbij je eigenlijk 2x uit/in-tapped. En dat rare adminsitratie gedoe als je je oyster card ook wilt gebruiken voor de trein. Het feit dat je in Londen sowieso al gigantische bedragen moet neerleggen voor de meest kortste kutstukjes. En dat je in de bus gewoon per rit 1 pond betaald. Ookal ga je maar 2 stations. Als je dan 2 keer moet overstappen betaal je gewoon 3 pond.

Tot zo ver heb ik totaal geen problemen gehad met het Amsterdamse OV systeem. Zelfs ver voor de officiele livegang al probleemloos rondgereist. De prijs is eerlijker en ik zie zeer zelde rode lampjes.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_72513257
quote:
Op maandag 7 september 2009 10:24 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "gekluns"? Ons systeem werkt prima.

Ik heb het vaker in Londen meegemaakt (ik ben daar ong 25 weekenden per jaar) dat ze rare constructies hebben bedacht. Zoals Stratford station met die rare jubilee line / DLR verbinding waarbij je eigenlijk 2x uit/in-tapped. En dat rare adminsitratie gedoe als je je oyster card ook wilt gebruiken voor de trein. Het feit dat je in Londen sowieso al gigantische bedragen moet neerleggen voor de meest kortste kutstukjes. En dat je in de bus gewoon per rit 1 pond betaald. Ookal ga je maar 2 stations. Als je dan 2 keer moet overstappen betaal je gewoon 3 pond.
Was het niet zo in london dat wanneer je met je overstappen die dag aan de prijs van een dagkaart zit met een oyster kaart deze slim is genoeg is om er automagisch een dagkaart van te maken.
pi_72514036
quote:
Op maandag 7 september 2009 10:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Was het niet zo in london dat wanneer je met je overstappen die dag aan de prijs van een dagkaart zit met een oyster kaart deze slim is genoeg is om er automagisch een dagkaart van te maken.
Ja.

Maar in Nederland kan dat niet, want bij ons worden op de kaart zelf maar 10 transacties opgeslagen en als je zo veel reist op een dag dat een dagkaart uitkan, dan zit je al gauw over die 10 transacties heen en dan kan de chipkaart-apparatuur dus helemaal niet meer weten hoe veel je die dag nou precies hebt gereisd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')