Dan moet jij eens wat vaker naar de TV kijken. Dan zul je het ook horen.quote:Op maandag 29 juni 2009 22:59 schreef Rosbief het volgende:
Nog nooit gehoord, ik weet niet uit welke regio jij komt?
Tvquote:Op maandag 29 juni 2009 23:00 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Dan moet jij eens wat vaker naar de TV kijken. Dan zul je het ook horen.
Vooral kakvolk wil dit nog wel eens doen.quote:Op maandag 29 juni 2009 23:07 schreef afcajos het volgende:
Ochtond?? Waar wordt dat in godsnaam gezegd, Den Haag ofzo ?
Toevallig een Brabander?quote:Op maandag 29 juni 2009 23:13 schreef DaanA het volgende:
Mijn opa zegt "uiro" voor Euro.![]()
En we durven hem niet uit te lachen.
Geboren Amsterdammer, maar woont al 50 jaar in Bergeijk.quote:
Mijn zus en zo wel.quote:Op maandag 29 juni 2009 23:17 schreef DaanA het volgende:
[..]
Geboren Amsterdammer, maar woont al 50 jaar in Bergeijk.
Maar bij ons in Eindhoven (toen ik nog in Eindhoven woonde dan) zei niemand dat hoor.
Bergeijk, dat is wel zo'n ultiem boerengat samen met Luyksgestelquote:Op maandag 29 juni 2009 23:17 schreef DaanA het volgende:
[..]
Geboren Amsterdammer, maar woont al 50 jaar in Bergeijk.
Maar bij ons in Eindhoven (toen ik nog in Eindhoven woonde dan) zei niemand dat hoor.
True.quote:Op maandag 29 juni 2009 23:18 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Bergeijk, dat is wel zo'n ultiem boerengat samen met Luyksgestel
Ik ken ook iemand die dat een tijdje deed, maar dat is van origine een Peruaan.quote:Op maandag 29 juni 2009 23:13 schreef DaanA het volgende:
Mijn opa zegt "uiro" voor Euro.![]()
En we durven hem niet uit te lachen.
quote:Op maandag 29 juni 2009 23:22 schreef Sackboy het volgende:
Terechte klacht. Sommige mensen spreken patat als 'friet' uit
Idd, patat mag je niet verwarren met friet.quote:Op maandag 29 juni 2009 23:22 schreef Sackboy het volgende:
Terechte klacht. Sommige mensen spreken patat als 'friet' uit
Sjamantha?quote:Op maandag 29 juni 2009 23:34 schreef Liefste. het volgende:
Dat zegt Robert ten Brink altijd!
En je had ook die Fanta? reclame, superverfriss0nd én dorstless0nd. Dat is later ook veranderd gelukkig.
Ik zeg zelf Sjamantha en peperemuntjeZo heb ik het aangeleerd en het komt er nooit meer uit.
Jouw grootvader ging over lijken, niet over leden.quote:Op maandag 29 juni 2009 23:41 schreef Trannellius het volgende:
Mijn grootvader is overleden in de ochtend. Zou een modje de OP kunnen aanpassen?
Het is namelijk Frietquote:Op maandag 29 juni 2009 23:46 schreef Heathen. het volgende:
Subklacht: Mensen die geen Fries kunnen spellen.
Je wist dat hij doodgraver was?quote:Op maandag 29 juni 2009 23:43 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Jouw grootvader ging over lijken, niet over leden.
Nou vertel, hoe vaak?quote:Op maandag 29 juni 2009 23:50 schreef heiden6 het volgende:
Hoe vaak ik mensen wel niet heb horen spreken over een legeme(n)tatiebewijs als ze het over hun id-kaart hebben.
Wat wil je eigenlijk met deze opmerking, malle Brabander?quote:
Ja inderdaad ook zo'n hele bekende.quote:
Volgens mij kijk jij te veel naar Samson & Gertquote:Op maandag 29 juni 2009 23:54 schreef Rosbief het volgende:
Mensen die het over verwittigen hebben als ze inlichten bedoelen![]()
LAP ZEG, IK GA DIRECT DE BURGEMEESTER VERWITTIGEN!!!1![]()
![]()
Van mijn OP blijf je af. Ga zelf een topic regelen.quote:Op maandag 29 juni 2009 23:41 schreef Trannellius het volgende:
Mijn grootvader is overleden in de ochtend. Zou een modje de OP kunnen aanpassen?
au·to [autoo, ootoo] de; m -’s; autootje vierwielig voertuig, aangedreven door een motor, voor het transport van personen of goederenquote:Op maandag 29 juni 2009 23:49 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Nee want dan schreef je 'eauto' .
outo dus
Exact. Er is gewoon een 'au/ou' klank.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:00 schreef GuyFawkes het volgende:
[..]
au·to [autoo, ootoo] de; m -’s; autootje vierwielig voertuig, aangedreven door een motor, voor het transport van personen of goederen
Het is logischer om het met au uit te spreken, dat doen ze andere landen namelijk ook.
Spreek je illusoir ook uit als illuzoor? En niet als illuzwaar?quote:Op maandag 29 juni 2009 23:45 schreef DaanA het volgende:
Wat ik trouwens echt vreselijk vind, is notoir uitspreken als "notwaar".![]()
Van die quasi-intellectuelen die wel "moeilijke" woorden willen gebruiken, maar het niet kunnen.
En ja, ik weet dat er zelfs taalinstanties zijn die dat goedkeuren, maar dat is vooral omdat de massa dom is en woordenboeken beschrijven wat de massa doet.![]()
quote:Wat is de juiste uitspraak van auto: [auto] of [oto]?
[!] Zowel de uitspraak [oto] als de uitspraak [auto] is goed.
Het woord auto is in 1899 voor het eerst in het Nederlands gesignaleerd. Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal zou aan het begin van de twintigste eeuw de uitspraak [oto] het meest zijn gebruikt, onder invloed van de belangrijke rol die Frankrijk toen speelde in de auto-industrie. Wat ook kan hebben meegespeeld, is dat alleen de elite (de adel en de gegoede burgerij) in staat was zich een auto te veroorloven, en de voertaal binnen deze kringen was toen deels nog Frans.
In de loop van de twintigste eeuw is de uitspraak [auto] steeds gebruikelijker geworden, misschien vanwege de spelling van het woord. Woordenboeken, zoals het Witte Woordenboek (2007), Van Dale's Pocketwoordenboek Nederlands als tweede taal (2003) en de grote Van Dale (2005), vermelden beide uitspraakvarianten. De uitspraak [auto] mag dan in opkomst zijn, [oto] is zeker nog niet verdwenen.
Nico Dijkshoorn weet overal wel een '0nd' in te krijgen jaquote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:40 schreef Beauregard het volgende:
Nico Dijkshoorn - held, maar dat terzijde - maakt zich daar ook schuldig aan, 'ochtond'.
Is het 'n accent ergens uit Noord-Holland, toevallig?
En You Tou Be?quote:
Praten tegen auto'squote:Op maandag 29 juni 2009 23:47 schreef Rosbief het volgende:
Mensen die oto zeggen tegen auto zijn idd wel erg
quote:Op maandag 29 juni 2009 23:46 schreef Heathen. het volgende:
Subklacht: Mensen die geen Fries kunnen.
quote:
Voor Youtube.quote:
Ah, okee.quote:
Amsterdam.quote:Op maandag 29 juni 2009 23:07 schreef afcajos het volgende:
Ja idd, dat was ook de eerste waar ik aan dacht bij het lezen van de OP.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:40 schreef Beauregard het volgende:
Nico Dijkshoorn - held, maar dat terzijde - maakt zich daar ook schuldig aan, 'ochtond'.
Ik denk eerder aan Friesland.quote:Op maandag 29 juni 2009 23:07 schreef afcajos het volgende:
Over buitenlandse woorden hoef je helemaal niet te beginnenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:44 schreef superworm het volgende:
Mijn ma noemt Straciatella-ijs overigens "Straasjetellie"
Ik vind mensen die Engelse woorden op zijn Nederlands uitspreken erger. Bijvoorbeeld bij gangster. Of so-ap.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:03 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Een dubelle L is een soort van J-klank.
http://www.merriam-webste(...)?paella01.wav=paella
De oma van mijn vriendin ooit over een van haar zoons die op vakantie was geweest; "hij was zo bruin, het was net een nikker"quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:30 schreef GuyFawkes het volgende:
[..]
Ik vind mensen die Engelse woorden op zijn Nederlands uitspreken erger. Bijvoorbeeld bij gangster. Of so-ap.
Maar dat komt omdat er een groot verschil is tussen cárnaval en carnavál.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:20 schreef prins-bernard het volgende:
Mensen die zeggen carnavAl in plaats van carnaval
Ja, in Spanje. Niet in Nederland.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:03 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
quote:pa·el·la [paaeljaa] de; v(m) Spaans gerecht
pa·el·la [paaeljaa] de; v(m) Spaans gerechtquote:
Alleen kampers spreken het zo uit.quote:
Je moet niet zo vaak Samson & Gert kijkenquote:Op maandag 29 juni 2009 23:54 schreef Rosbief het volgende:
Mensen die het over verwittigen hebben als ze inlichten bedoelen![]()
LAP ZEG, IK GA DIRECT DE BURGEMEESTER VERWITTIGEN!!!1![]()
![]()
U hebt gezocht op het woord: paella.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:03 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik heb de Nederlandse taal niet bedacht. Dit topic gaat enkel over verkeerde uitspraken, niet over wat de uitspraak logischerwijs zou moeten zijn. Paa-el-ja is gewoon correct Nederlands.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:50 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
pa·el·la [paaeljaa] de; v(m) Spaans gerecht
[..]
Alleen kampers spreken het zo uit.
We gaan elk Engels woord toch ook niet vertalen naar een Nederlandse uitspraak? Waarom dan hier wel?
En dat is nou ook juist zo jammer. Vroeger hadden wij voor alles een Nederlands woord. Tegenwoordig wordt de moeite niet meer gedaan voor nieuwe dingen een Nederlands woord te verzinnen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:50 schreef Sapstengel het volgende:
We gaan elk Engels woord toch ook niet vertalen naar een Nederlandse uitspraak? Waarom dan hier wel?
Het is PAEJJA.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:50 schreef Walter81 het volgende:
[..]
U hebt gezocht op het woord: paella.
RESULTAAT
pa·el·la [paaeljaa] de; v(m) Spaans gerecht
PaeJa = spaans
PaeLJa = Nederlands
PaeLLa = fout
Een enkele L wordt ook te vaak als een LJ uitgesproken..
Te denken aan: TEKIELJA zeggen ivp TEKIELA als ze het over tequila hebben.
Rechnerquote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:45 schreef Walter81 het volgende:
[..]
En dat is nou ook juist zo jammer. Vroeger hadden wij voor alles een Nederlands woord. Tegenwoordig wordt de moeite niet meer gedaan voor nieuwe dingen een Nederlands woord te verzinnen.
Neem een voorbeeld aan wat andere landen:
Engels: Computer
Frans: L'ordinateur
Duits: Der Rechner
Spaans: El ordenator
Zuid-Afrikaans: De rekenaar
Nee, de gekke Hollanders moeten het engelse woord weer aanhouden![]()
En zo geldt voor zoveel woorden.
Is beide in gebruik, maar Rechner is echt niet ongebruikelijk. Veel universiteiten hebben een Rechnerzentrum waar alle computers staan. Sterker nog, als je op google.de op Duitse pagina's zoekt om het woord ‘Rechner’ vaker voor dan Computer.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:44 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
RechnerDuitsers zeggen toch ook gewoon Computer
Of een pikketanissie.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:45 schreef Bonzai. het volgende:
Mensen die een 'ie' ipv een 'je' gebruiken bij verkleinwoorden (een bakkie koffie).
Serieus nog nooit gehoord die varianten, werk je met gehandicapten?quote:Op maandag 29 juni 2009 23:52 schreef Amaranth het volgende:
kleinder ipv kleiner
aarebeien ipv aardbeien
platstik ipv plastic
buggut ipv budget
enzovoorts
en dan anderen dom vinden als ze je niet direct begrijpen
Klacht: het woord 'turbotaal'.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:02 schreef cvboer het volgende:
Het kan allemaal nog veel erger, denk alleen maar aan de jeugd en hun turbotaal.
Woorden als vet, cool, jwz en "het zuigt". Wanneer leren ze het nou een keer?, objecten kunnen niet zuigen, dat doen alleen stofzuigers.
Rotjeknoj?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:20 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Wat een kut klacht. Mensen uit verschillende regio's groeien nou eenmaal op met een andere uitspraak cq. dialect.
Koonuhgin is mijn uitspraak trouwens van Koningin. 3x radar waar ik vandaan kom:)
Of als een 's'quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:37 schreef Bonzai. het volgende:
Mensen die in het Engels de 'th' als een 'f' uitspreken
Ik ben Noord-Hollands en zeg ook ochtond. En puzel.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:40 schreef Beauregard het volgende:
En vrouwenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:02 schreef cvboer het volgende:
objecten kunnen niet zuigen, dat doen alleen stofzuigers.
Dat is een plaatsnaam. Daar is men nooit consequent in.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:31 schreef B.E.D het volgende:
[..]
Het is PAEJJA.
Hoe noem jij dan Mallorca? Maljorka? NEE: het is MAJJORKA.
Ik ben Noord-Brabander, en zeg: Morregequote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:56 schreef BigKahuna het volgende:
[..]
Ik ben Noord-Hollands en zeg ook ochtond.
ik ben tukker en zeg lippe hol'nquote:Op woensdag 1 juli 2009 09:30 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Ik ben Noord-Brabander, en zeg: Morrege
En verstaat men je dan ook?quote:
Buulvaiinnttee!quote:
Erger nog, er worden steeds meer Engelse woorden gebruikt waar een perfect Nederlands voor bestaat. "Shoppen met de kids": wat is er mis met: "winkelen" en "kinderen"? "Happy": wat is er verkeerd aan "gelukkig", of "tevreden"? Waarom heeft men het tegenwoordig over: "mood", "roots", "skills", enz. in plaats van over "stemming", "wortels", "vaardigheden", enz.? En waarom spreekt iedereen tegenwoordig "graffiti", een woord van Italiaanse oorsprong, tegenwoordig op zijn Engels uit, ongeveer als "gravity"? "Spaghetti" spreek je toch ook niet Engels uit? Waarom snappen de meeste mensen tegenwoordig niet meer dat er een verschil is tussen "auto inbreker gevonden" en "auto-inbreker gevonden"?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:45 schreef Walter81 het volgende:
[..]
En dat is nou ook juist zo jammer. Vroeger hadden wij voor alles een Nederlands woord. Tegenwoordig wordt de moeite niet meer gedaan voor nieuwe dingen een Nederlands woord te verzinnen.
http://www.stichtingnederlands.nl/quote:Op zondag 12 juli 2009 15:02 schreef Limsdealer het volgende:
[..]
Erger nog, er worden steeds meer Engelse woorden gebruikt waar een perfect Nederlands voor bestaat. "Shoppen met de kids": wat is er mis met: "winkelen" en "kinderen"? "Happy": wat is er verkeerd aan "gelukkig", of "tevreden"? Waarom heeft men het tegenwoordig over: "mood", "roots", "skills", enz. in plaats van over "stemming", "wortels", "vaardigheden", enz.? En waarom spreekt iedereen tegenwoordig "graffiti", een woord van Italiaanse oorsprong, tegenwoordig op zijn Engels uit, ongeveer als "gravity"? "Spaghetti" spreek je toch ook niet Engels uit? Waarom snappen de meeste mensen tegenwoordig niet meer dat er een verschil is tussen "auto inbreker gevonden" en "auto-inbreker gevonden"?
quote:Op maandag 13 juli 2009 08:03 schreef Walter81 het volgende:
Daar hebben wij een heel mooi woord voor: "uitverkoop". Is toch niks mis mee?
1 2 | uitv erko op |
Vraag me af hoe mensen erop komen om dat zo uit te spreken.quote:
Veel andere Engelse woorden met -ea- hebben wel een ‘ie’-klank: freak, bleak, teak, steam.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:41 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Vraag me af hoe mensen erop komen om dat zo uit te spreken.
Helemaal mee eens. Van mij krijg je geen 'mailtje', nee je krijgt een e-post van mijquote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:45 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Zuid-Afrikaans: Dierekenaar
Zo erg hequote:
quote:Op zondag 12 juli 2009 15:02 schreef Limsdealer het volgende:
[..]
Erger nog, er worden steeds meer Engelse woorden gebruikt waar een perfect Nederlands voor bestaat. "Shoppen met de kids": wat is er mis met: "winkelen" en "kinderen"? "Happy": wat is er verkeerd aan "gelukkig", of "tevreden"? Waarom heeft men het tegenwoordig over: "mood", "roots", "skills", enz. in plaats van over "stemming", "wortels", "vaardigheden", enz.? En waarom spreekt iedereen tegenwoordig "graffiti", een woord van Italiaanse oorsprong, tegenwoordig op zijn Engels uit, ongeveer als "gravity"? "Spaghetti" spreek je toch ook niet Engels uit? Waarom snappen de meeste mensen tegenwoordig niet meer dat er een verschil is tussen "auto inbreker gevonden" en "auto-inbreker gevonden"?
quote:Op maandag 29 juni 2009 23:36 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Idd, patat mag je niet verwarren met friet.
Patat is een rauwe aardappel, pas als het goed gefrituurd is mag het friet worden genoemd.
Het gaat er toch niet om dat je de woorden zo kort mogelijk maakt?quote:Op maandag 13 juli 2009 16:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
sale kan 2,5 keer in uitverkoop!
Vooral in het gekke Nederland. Moet je eens kijken in de grotere landen om je heen: Duitsland, Frankrijk, Spanje. Zal je zien dat die gewoon hun eigen taal blijven gebruiken.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:04 schreef Ad_rem het volgende:
[..]
Zo erg hemoet altijd bestwel lachen maar kan het niet laten om ze te corrigeren omdat stiek gewoon niet klinkt als een lekker mals stukje vlees.
[..]
Welkom in 2009. Enige informatie voor onze tijdreiziger: Globalisering, de benamingen mondialisering en globalisering worden in het Nederlands gebruikt[1] voor het beschrijven van een voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie. Is al een tijdje aan de gang.
Of intensiteitsbewijsquote:Op maandag 29 juni 2009 23:50 schreef heiden6 het volgende:
Hoe vaak ik mensen wel niet heb horen spreken over een legeme(n)tatiebewijs als ze het over hun id-kaart hebben.
hunebedquote:Op maandag 29 juni 2009 23:00 schreef Biels het volgende:
In wat voor hunebed woon jij dan, als mensen ochtend al niet eens goed uitspreken.
Dat laatste is ook inderdaad fout, maar de verwarring kan komen door 'geloven' en 'begraven'.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:16 schreef Crapbag het volgende:
[..]
Of intensiteitsbewijs![]()
Verder:
Ongelovelijk![]()
Begravenis
Dan nogquote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:26 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Dat laatste is ook inderdaad fout, maar de verwarring kan komen door 'geloven' en 'begraven'.
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:28 schreef Blue Thunder het volgende:
mijn schoonvader zegt ipv Ebay - Ebuy.. dus Ie baai
Ibood= Ei boot (als in roeiboot)
en zo zijn er nog talloze dingen die hij verkeerd uitspreekt, kan er nu even niet opkomen.. Ze zijn naar Australië geweest, echt hilarisch hoe ze plaatsnamen uitspreken..
Ik bedenk me er nog 1... Perth in Australië is bij hem Purs.
en de mooiste die ik laatst van hem hoorde:
De buren waren een houten uitbouw aan het maken... zeg maar een terras.. Dus hij vraagt aan de buurman: "Goh, ben je een porsj aan het bouwen?"
de buurman keek ongeveer zo:Een porsche?
Later maar even uitgelegd dat het een porch is en dat je het uitspreekt als portsj
Doet me denken aan zo'n mopquote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:28 schreef Blue Thunder het volgende:
De buren waren een houten uitbouw aan het maken... zeg maar een terras.. Dus hij vraagt aan de buurman: "Goh, ben je een porsj aan het bouwen?"
de buurman keek ongeveer zo:Een porsche?
Later maar even uitgelegd dat het een porch is en dat je het uitspreekt als portsj
Dat is alleen maar zodat het nog een beetje begrijpelijk is voor die buitenlander, anders verstaan ze er niks van. Mijn oom werd in Amsterdam een keer naar Krazz Nepelskaai gevraagd, die Amerikaan begreep er niks van toen mijn oom hem wees waar het Kraznopolsky lag.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:29 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Dat is een plaatsnaam. Daar is men nooit consequent in.
Men zegt namelijk wel: MaJJorka, maar hier spreekt men weer wel over Valencia ipv Balencia.
En voor degenen die nu zeggen dat ze ook Balencia zeggen:
De hoofdstad van Frankrijk (we zeggen niet: France) noemen wij Parijs. Dan zeggen we ook niet 'PARIE (Paris).
En we hebben het ook over Berlin ipv Berlijn.
Wat ik daarentegen weer wel belachelijk vind is dat als Nederlanders tegen een Engelstalig persoon een Nederlandse plaatsnaam noemt, men deze naar een of ander raar accent gaan vertalen.
Bv fonetisch: ainthova. Dus het accent van de buitenlander maar na proberen te bootsen
Dat is toch het probleem van de Amerikaan, niet van jouw oom. Dat ding heet Kwaznopolsky, niet KrazzNepelskaai.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:16 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Dat is alleen maar zodat het nog een beetje begrijpelijk is voor die buitenlander, anders verstaan ze er niks van. Mijn oom werd in Amsterdam een keer naar Krazz Nepelskaai gevraagd, die Amerikaan begreep er niks van toen mijn oom hem wees waar het Kraznopolsky lag.
Ja, maar dan is het dus wel zo gemakkelijk als je even dezelfde uitspreek als de ander hanteert.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:18 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Dat is toch het probleem van de Amerikaan, niet van jouw oom. Dat ding heet Kwaznopolsky, niet KrazzNepelskaai.
Ow ja ik heb zo'n collega.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:28 schreef Blue Thunder het volgende:
Ik bedenk me er nog 1... Perth in Australië is bij hem Purs.
En dan denkt hij dat hij het goed uitspreekt, en noemt het zo ook tegen andere Amerikanen, die dat ook gaan overnemen. Dan beter meteen goed lerenquote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:20 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ja, maar dan is het dus wel zo gemakkelijk als je even dezelfde uitspreek als de ander hanteert.
De Chinezen zelf zeggen Beijing. Amsterdam heet ook Amsterdam in plaats van "Emzterdem", zoals de meeste buitenlandse toeristen schijnen te denken. Wat is er mis mee om een plaats- of landnaam op dezelfde manier uit te spreken als mensen die daar vandaan komen?quote:Op maandag 13 juli 2009 16:30 schreef Billy_Talent het volgende:
Mensen die Beijing zeggen in plaats van Peking
Senk youquote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:20 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Ow ja ik heb zo'n collega.
Als die een Engels woord met -th of th- wil uitspreken, maakt hij er ALTIJD een s van.
Voorbeeld
13 = Surtien
With = Wis
Omdat je ook niet een weekje naar Cymru of Sverige gaat, of een weekendje Milano/Paris pakt.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:09 schreef Hyzenthlay het volgende:
[..]
De Chinezen zelf zeggen Beijing. Amsterdam heet ook Amsterdam in plaats van "Emzterdem", zoals de meeste buitenlandse toeristen schijnen te denken. Wat is er mis mee om een plaats- of landnaam op dezelfde manier uit te spreken als mensen die daar vandaan komen?
Klacht: onnodige koppelstreepjes. Autoinbreker.quote:Op zondag 12 juli 2009 15:02 schreef Limsdealer het volgende:
Waarom snappen de meeste mensen tegenwoordig niet meer dat er een verschil is tussen "auto inbreker gevonden" en "auto-inbreker gevonden"?
Dat vind ik best lastig.. je ZOU nu ook kunnen zeggen: Otwanbrekerquote:Op dinsdag 14 juli 2009 13:36 schreef Dastan het volgende:
[..]
Klacht: onnodige koppelstreepjes. Autoinbreker.
Ik weet van een Duitser dat zij eerder der Computer zullen zeggen dan der Rechnerquote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:45 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Chinezen zelf zeggen /pèɪtɕíŋ/: ongeveer iets als peetsjing (modulo tonen). Het feit dat je de B ziet in Beijing heeft wel met de uitspraak te maken, maar niet zozeer met het verschil p/b. Maar met het verschil tussen een geaspireerde p en een niet-geaspireerde p. Het transcriptie-systeem pinyin gebruikt daarvoor de p en de b, dit omdat het standaard-Mandarijns niet geen onderscheid maakt tussen p en b, dus daarom is de ‘b’ maar ingepikt. Echter, dit werkt verwarrend omdat mensen dan gaan denken dat Beijing dichter bij de officiële uitspraak zit. Zeker als je de ‘j’ dan op z'n Nederlands uitspreekt dus als de j van ‘jurk’ en niet de Engelse ‘j’ van ‘just’ dan is het dus eigenlijk niet zo'n verbetering.quote:
De Duitse systeembeheerder die ik kende sprak altijd over Rechner.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 13:53 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik weet van een Duitser dat zij eerder der Computer zullen zeggen dan der Rechner
Nee, want dat is geen woord.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 13:49 schreef Blue Thunder het volgende:
[..]
Dat vind ik best lastig.. je ZOU nu ook kunnen zeggen: Otwanbreker
I rest my case, tegen zo'n reactie kan ik niet opquote:Op dinsdag 14 juli 2009 13:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Chinezen zelf zeggen /pèɪtɕíŋ/: ongeveer iets als peetsjing (modulo tonen). Het feit dat je de B ziet in Beijing heeft wel met de uitspraak te maken, maar niet zozeer met het verschil p/b. Maar met het verschil tussen een geaspireerde p en een niet-geaspireerde p. Het transcriptie-systeem pinyin gebruikt daarvoor de p en de b, dit omdat het standaard-Mandarijns niet geen onderscheid maakt tussen p en b, dus daarom is de ‘b’ maar ingepikt. Echter, dit werkt verwarrend omdat mensen dan gaan denken dat Beijing dichter bij de officiële uitspraak zit. Zeker als je de ‘j’ dan op z'n Nederlands uitspreekt dus als de j van ‘jurk’ en niet de Engelse ‘j’ van ‘just’ dan is het dus eigenlijk niet zo'n verbetering.
Veel woorden die wij thans als zuiver Nederlands beschouwen (arts, lamp, paard, tafel,...) zijn in werkelijheid verbasterde woorden uit het Frans, Duits, Latijn en Grieks. Sommige hebben het oorspronkelijke Nederlandse woord vervangen. Zo was "kleur" oorspronkelijk "varuw", "kamer" "gadem", en "tante" "moei". Ik ben bang dat veel woorden nu ook het veld zullen moeten ruimen voor hun Engelse evenwoorden.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:03 schreef Xenwolfie het volgende:
[..]
Niet dat ik iets heb tegen leenwoorden, maar ik vind dat het aantal Engelse leenwoorden wat in korte tijd onze taal binnenkomt veel te groot. Wat ik wel zeker weet is dat als ik dit 3 eeuwen geleden schreef, dat ik dan zat te klagen over het Frans wat onze taal verziekt...
Genoeg engelsen die dat ook doen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:37 schreef Bonzai. het volgende:
Mensen die in het Engels de 'th' als een 'f' uitspreken
Hoe spreek je het dan uitquote:Op dinsdag 14 juli 2009 15:14 schreef Felixa het volgende:
Mensen die de naam van hun eigen auto niet kunnen uitspreken en TuKson zeggen tegen hun Hyundai Tucson.![]()
*ril*
Zeg dan toch maar Bries. Dat komt qua betekenis iets dichter in de buurtquote:
Niets mis mee, dat mag om de leesbaarheid te verbeteren.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 13:36 schreef Dastan het volgende:
[..]
Klacht: onnodige koppelstreepjes. Autoinbreker.
volgensmij met een stille 'c'...quote:
Daarvan is in dit geval geen sprake. Bij woorden zoals massa-gebed/massage-bed kan ik het me voorstellen...quote:Op dinsdag 14 juli 2009 16:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Niets mis mee, dat mag om de leesbaarheid te verbeteren.
Dampe?quote:Op maandag 29 juni 2009 23:50 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Ja, hij vertolkte toch de rol van Graveyard Keeper in OoT?
ik als programmeur maak genoeg gebruik van if/else, vind je me dan n lutserquote:Op dinsdag 14 juli 2009 20:24 schreef marcel-o het volgende:
Adopter![]()
Webskam![]()
tooner kartreitszj (of inktpotje omdat ze t niet kunnen uitspreken)
tee moobiel
nooteboek (spreek serieus de "e" uit na noot )
oiro (pools voor euro denk k)
Aker (acer)
en inderdaad mij en mijn, als/dan
Da's echt Not Dunquote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:46 schreef Big-Pun het volgende:
mesjester joenited in de sjempions liek
Oiro voor euro is de Duitse uitspraak.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 20:24 schreef marcel-o het volgende:
oiro (pools voor euro denk k)
Aker (acer)
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 20:51 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Oiro voor euro is de Duitse uitspraak.
Acer uitspreken als Aker is de Latijnse uitspraak. Deze uitspraak is juist, maar veel tuiniers zullen je pas begrijpen als ze even de vertaalslag in hun hoofd hebben gemaakt.
Bij auto-inbreker kan dat best.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 16:58 schreef Dastan het volgende:
[..]
Daarvan is in dit geval geen sprake. Bij woorden zoals massa-gebed/massage-bed kan ik het me voorstellen...
Zeg ik ook wel eens, in dialect.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:36 schreef Id_do_her het volgende:
Mensen die zoiets als: "Dat ding is van mijn." zeggen
Tenzij het over een ADHD'er hebbenquote:Op woensdag 15 juli 2009 08:54 schreef Davoice het volgende:
Ik had geen zin om alle postings te lezen (misschien is ie dus al genoemd) maar deze vind ik ook irri
Irrica Terpstra: "OlUmpische Spelen"
Ja, zo spreken ze het in Duitsland uit, maar daar wonen we niet!
En de halve BN-er wereld met de uitdrukking: "Die man/vrouw(of vul maar in) is druk"
Het moet zijn : "Die man/vrouw HEEFT het druk" of "Die man/vrouw is druk BEZIG"
Druk zijn is een karaktereigenschap.
Het is Manchester united.quote:Op woensdag 15 juli 2009 09:09 schreef EtceteraEtcetera het volgende:
Mn stiefpa zegt in plaats van machester united, mesjester united.. En mn broer houdt maar niet op met te zeggen: 'dat BEN ik niet nodig.. '
OOOH verschrikkelijk.. Dat zegt mijn schoonmoeder ook.. Nu kan het wel zijn dat het in het oosten van het land gebruikt wordt... maar we wonen in Noord-Holland...quote:Op woensdag 15 juli 2009 09:09 schreef EtceteraEtcetera het volgende:
En mn broer houdt maar niet op met te zeggen: 'dat BEN ik niet nodig.. '
Woonplaats: Enschedequote:Op woensdag 15 juli 2009 09:09 schreef EtceteraEtcetera het volgende:
Mn stiefpa zegt in plaats van machester united, mesjester united.. En mn broer houdt maar niet op met te zeggen: 'dat BEN ik niet nodig.. '
volgens mij niet.... ik hoor het bijna nooit iig...quote:Op woensdag 15 juli 2009 11:36 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Dat wordt toch veel vaker zo gezegd in die regio?
Was met een bedrijfsuitje ooit in een ribhouse, daar bestelde echt de helft van het personeel een STIEK.quote:Op woensdag 15 juli 2009 10:25 schreef StinsonB het volgende:
Mijn hele gezin zegt kooiboy in plaats van cowboy.. Dat is pas erg
T smaakte misschien naar (ela)stiekquote:Op woensdag 15 juli 2009 11:56 schreef superworm het volgende:
[..]
Was met een bedrijfsuitje ooit in een ribhouse, daar bestelde echt de helft van het personeel een STIEK.
Die heb ik hierboven ook al ergens genoemd.quote:Op woensdag 15 juli 2009 11:56 schreef superworm het volgende:
[..]
Was met een bedrijfsuitje ooit in een ribhouse, daar bestelde echt de helft van het personeel een STIEK.
Ik begrijp ook dat veel mensen het in dialect zeggen maar ik ken mensen die in een omgeving waar algemeen Nederlands wordt gesproken wel steeds 'mijn' blijven zeggen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 08:36 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Zeg ik ook wel eens, in dialect.
Maar dat vind ik een stuk minder erg dan: "Dat is me ding"
Manchester United.*quote:
quote:Op woensdag 15 juli 2009 10:25 schreef StinsonB het volgende:
Mijn hele gezin zegt kooiboy in plaats van cowboy.. Dat is pas erg
Ik denk dat je ‘allenig’ bedoelt, maar dat is toch een normaal woord?quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:14 schreef Id_do_her het volgende:
Sommige mensen zeggen 'alleenig' in plaats van 'alleen', althans dat is hetgene wat ik denk dat ze bedoelen.
Dat is mijn ding is toch goed?!quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:02 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ik begrijp ook dat veel mensen het in dialect zeggen maar ik ken mensen die in een omgeving waar algemeen Nederlands wordt gesproken wel steeds 'mijn' blijven zeggen.
Ik beschouw het wel als normaal woord en ik stoor me er niet aan of iets maar het is toch een selecte groep mensen die het woord gebruikt, ook in mijn omgeving.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik denk dat je ‘allenig’ bedoelt, maar dat is toch een normaal woord?
quote:Op woensdag 15 juli 2009 12:49 schreef Felixa het volgende:
[..]
Die heb ik hierboven ook al ergens genoemd.
Echt... dat woord hoor je zo vaak op tv in Engelse/Amerikaanse series of whatever...
Wat ik ook 's iemand heb horen zeggen: Spriet ipv Sprite.
Volgende keer in een restaurant ga ik een stiek met een spriet bestellen.
quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:30 schreef B.E.D het volgende:
Of die verslaggever van SBS Shownieuws, over Yolanthe: hij zie 'dievege' ipv. 'dievegge'.
Zo dom
Zelfs Engelsen spreken het niet uit als gravity.quote:Op zondag 12 juli 2009 15:02 schreef Limsdealer het volgende:
En waarom spreekt iedereen tegenwoordig "graffiti", een woord van Italiaanse oorsprong, tegenwoordig op zijn Engels uit, ongeveer als "gravity"?
Inderdaad, ik heb nog nooit iemand 'graffiti' als 'gravity' uit horen sprekenquote:Op vrijdag 17 juli 2009 01:14 schreef moomoo het volgende:
[..]
Zelfs Engelsen spreken het niet uit als gravity.
Verder eens met het hele topic behalve het geklaag over de verengelsing.
De meesten zeggen toch wel :quote:Op zondag 2 augustus 2009 17:36 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb nog nooit iemand 'graffiti' als 'gravity' uit horen spreken.
Engelsen spreken het juist uit als 'grah-fi-ti'.quote:Op zondag 2 augustus 2009 17:49 schreef RRGJL het volgende:
[..]
De meesten zeggen toch wel :
gkref - fit - tie
volgens mij.
Hoe spreek jij het uit dan?
En 'mijn eigen' zeggen is inderdaad ook domquote:Op zondag 2 augustus 2009 18:06 schreef elfzesendertig het volgende:
'Mijn eigen', als in 'iets voor mijn eigen doen'. Zeg gewoon 'mezelf'
Er werd dan ook bedoelt dat het op ongeveer dezelfde manier uitgesproken wordt als gravity. Niet exact hetzelfdequote:Op zondag 2 augustus 2009 18:27 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Engelsen spreken het juist uit als 'grah-fi-ti'.
En in het Nederlands spreek je het toch gewoon uit zoals het wordt geschreven, dus als ik iemand tegenkom die het 'gravity' noemt barst ik waarschijnlijk in lachen uit, want het komt wel erg debiel over.
[..]
En 'mijn eigen' zeggen is inderdaad ook dom.
Het wordt niet op exact dezelfde manier uitgesproken, de "v" is een "f", dat is het enige verschil. De "g" klinkt zoals die in "garçon", en de "a" zoals de "e" in "gek". En met de klemtoon op de eerste lettergreep.quote:Op zondag 2 augustus 2009 17:36 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb nog nooit iemand 'graffiti' als 'gravity' uit horen spreken.
Inderdaad, Engelsen zeggen gruhfietie. Hoe sommige Nederlanders erbij komen om grehfuhtie te zeggen is me een raadsel.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 01:14 schreef moomoo het volgende:
[..]
Zelfs Engelsen spreken het niet uit als gravity.
Ik heb hier geen Van Dale bij de hand, maar het zou me niks verbazen als die het woord als gewestelijk of informeel aanduidt. In Hilversum-Nederlands (d.w.z. het Nederlands van mensen op televisie die denken ABN te spreken) hoor ik het tenminste nooit gebruikt worden. En hier in Friesland ook niet.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik denk dat je ‘allenig’ bedoelt, maar dat is toch een normaal woord?
In Nederland wordt een serverruimte/datacentrum ook wel een rekencentrum genoemd hoor.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Is beide in gebruik, maar Rechner is echt niet ongebruikelijk. Veel universiteiten hebben een Rechnerzentrum waar alle computers staan. Sterker nog, als je op google.de op Duitse pagina's zoekt om het woord ‘Rechner’ vaker voor dan Computer.
Hoe moet het doen? Font-ijs?quote:Op zondag 2 augustus 2009 17:32 schreef RRGJL het volgende:
Ik "studeer" bij Fontys. Ik heb dus serieus een klasgenoot die Fontys als 'Fonties' uitspreekt
Zo iemand kan ik dan ook meteen niet meer serieus nemen.
Echt? Ik dacht ook altijd fonties.quote:
Fontisquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:49 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Echt? Ik dacht ook altijd fonties.
Is het dan fontis of fontis?
Zo spreken de mensen die er werken het in elk geval idd uit. Zou ook niet weten hoe je daar zaadkine van zou kunnen maken overigens.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 08:29 schreef Bot13 het volgende:
Zad-kien, denk ik.
In Brabant en Limburg wordt wel "allinnig" gebruikt. Allenig komt vast uit andere streken.quote:Op maandag 3 augustus 2009 15:33 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik heb hier geen Van Dale bij de hand, maar het zou me niks verbazen als die het woord als gewestelijk of informeel aanduidt. In Hilversum-Nederlands (d.w.z. het Nederlands van mensen op televisie die denken ABN te spreken) hoor ik het tenminste nooit gebruikt worden. En hier in Friesland ook niet.
Dat zeggen ze in Friesland ook (en daar bedoelen ze dan 'alleen' mee)quote:Op woensdag 5 augustus 2009 10:03 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
In Brabant en Limburg wordt wel "allinnig" gebruikt. Allenig komt vast uit andere streken.
Het Friese woord waar je op doelt is allinnich, maar Friezen gebruiken dat alleen wanneer ze Fries spreken. Wanneer ze Nederlands spreken zeggen ze gewoon alleen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 10:06 schreef Davoice het volgende:
[..]
Dat zeggen ze in Friesland ook (en daar bedoelen ze dan 'alleen' mee)
Op zich kan ik me daar wel in vinden, het heeft wel iets plats, en dikke kans dat het in het dialect vaker voorkomt, maar ik heb niet het gevoel dat het typisch Drents/Fries/Brabants/Limburgs, enz. is, dat het wel een woord is dat overal in Nederland voorkomt (voorkwam). Misschien dat mijn eerdere kwalificatie 'normaal' wat te sterk is, en ik moet toegeven dat ik het zelf ook niet zo snel zou bezigen, maar het komt me niet als een typische dialectvorm voor.quote:Aanm. Ofschoon alleenig, blijkens de aangehaalde voorbeelden, niet ongewoon is bij dichters, wien het ten behoeve der maat goede diensten kan bewijzen, behoort het toch eigenlijk te huis in de gemeenzame volksspraak. Het begint dan ook allengs in poëtische taal minder eigenaardig geacht te worden. Vandaar, dat men het niet zelden in latere uitgaven door alleen ziet vervangen. Zoo schreef BILD., Mengelp. 129: ”Alleenig, op de rots,” maar in de uitgave van DA COSTA (DA COSTA 2, 37 [1822]) leest men: ”Alleen, op de open rots.” Evenzoo bij TOLLENS 3, 142 [1815]: ”De dood zal alleenig ons scheiden,” maar in de Gezamenl. Dichtw. (TOLLENS 3, 138 [1815]): ”De dood maar alleen zal ons scheiden.”
Zaad-kin, als in : een kin vol zaad.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 09:00 schreef pisnicht het volgende:
Zou ook niet weten hoe je daar zaadkine van zou kunnen maken overigens.
En sukkol dus!...quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 10:30 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
sukkel.
Het is: ochtond, goedemorgon, tot morgon.
Typon. Werkon. Luistoron. Rekeningnummert.
Wie heeft jou leren praten? Tsk.
quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:31 schreef B.E.D het volgende:
Hoe noem jij dan Mallorca? Maljorka? NEE: het is MAJJORKA.
quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:29 schreef Walter81 het volgende:
Dat is een plaatsnaam. Daar is men nooit consequent in.
Men zegt namelijk wel: MaJJorka, maar hier spreekt men weer wel over Valencia ipv Balencia.
En voor degenen die nu zeggen dat ze ook Balencia zeggen:
De hoofdstad van Frankrijk (we zeggen niet: France) noemen wij Parijs. Dan zeggen we ook niet 'PARIE (Paris).
En we hebben het ook over Berlin ipv Berlijn.
Verkapte zie-mij-eens-gymnasium-gedaan-hebben-post.quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:46 schreef EmmAutumn het volgende:
Wij als veertienjarige gymnasiumpikkies vonden het prachtig.
Arapols!quote:Verder ken ik mensen die aardappels (aardappelen? ik twijfel dankzij dit topic x'D) "aareple" noemen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |