Bron: http://www.elsevier.nl/we(...)cheppingsverhaal.htmquote:In het programma 't Zal je maar gebeuren' zei Knevel spijt te hebben dat hij zijn kijkers en kinderen altijd heeft voorgehouden dat de wereld in zes dagen is geschapen. De achterban van de Evangelische Omroep (EO) bestormt de publieke omroep met boze telefoontjes en mails, omdat presentator Andries Knevel op televisie heeft verklaard geen creationist meer te zijn.
Knevel ondertekende ook een verklaring hierover.
Darwin
Creationisten geloven niet in de evolutietheorie van Charles Darwin, maar in het scheppingsverhaal uit de bijbel. Uit een onderzoek van de EO uit 2007 blijkt dat 61 procent van de achterban gelooft in de schepping van de wereld door God.
Oud-EO-directeur Bert Dorenbos noemt de actie van Knevel in Trouw een 'daad van agressie'.
Debat
De Eo stelt, na dertig jaar uitzendingen te hebben gemaakt vanuit het standpunt dat God de wereld schiep, dat 'schepping en evolutie elkaar niet uit hoeven sluiten'. Dat zegt een EO-woordvoerder in De Telegraaf. In 2007 schrapte de EO nog delen uit een BBC-documentaire waarin de evolutietherie werd behandeld.
De EO wil met Knevels verklaring 'graag het debat aangaan' en stelt dat zij met hun programma's de evolutietheorie tekort hebben gedaan. Hij zei overigens wel ’van harte’ te geloven in God de Schepper en in Jezus Christus als Redder.
Hij zal een tussenvorm aanhouden, waarbij evolutieprocessen door God gevormd worden, of zoiets...quote:
Dat noemen de belangrijke mensen van de kerk tegenwoordig Intelligent Design. Want dat klinkt beter and zo trekken ze makkelijker mensen aan, je moet toch wat tegen die verdomde Atheïsten die de boel een beetje verzieken met hun aanneembare theorieën.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:31 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hij zal een tussenvorm aanhouden, waarbij evolutieprocessen door God gevormd worden, of zoiets...
Toch wel apart dat God evolutie niet noemenswaardig vondquote:Op donderdag 5 februari 2009 13:31 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hij zal een tussenvorm aanhouden, waarbij evolutieprocessen door God gevormd worden, of zoiets...
Tja, als Christenen vastlopen op de bijbel, worden dingen vaak omgevormd tot literaire teksten of symboliek. Het is ongetwijfeld mogelijk om het op die manier recht te praten allemaalquote:Op donderdag 5 februari 2009 13:36 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Toch wel apart dat God evolutie niet noemenswaardig vond
en er niets over te vinden is in één van zijn boeken!
Waarom in vredesnaam is het een daad van agressie? Raar figuur die oud-directeur.quote:Oud-EO-directeur Bert Dorenbos noemt de actie van Knevel in Trouw een 'daad van agressie'.
Als daarmee bedoeld wordt dat die 61 procent ook daadwerkelijk gelooft dat de wereld in zes dagen is geschapen vind ik dat best schokkend. Dat Knevel er voor uit komt dat hij 'geen creatonist meer is' valt me heel erg mee van hem, scoort hij punten mee.quote:Uit een onderzoek van de EO uit 2007 blijkt dat 61 procent van de achterban gelooft in de schepping van de wereld door God.
Tuurlijk joh, dan heeft God dat ook gewoon gecreerd, omdat hij wist dat we daar naartoe zouden kunnen gaan enzo.....quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:23 schreef Supersoep het volgende:
Wat hoop ik toch dat er ooit eens vegetatie wordt gevonden op een verre planeet. Dan kan je het hele Genesis book weggooien. Of nee, dan gaan ze het weer anders interpreteren natuurlijk.
Verbeter mij als ik het verkeerd heb begrepen. Je vind het niet raar dat die mensen geloven in een god, maar wel dat ze geloven in een schepping in zes dagen?quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:44 schreef Johnny-V het volgende:
[..]
Als daarmee bedoeld wordt dat die 61 procent ook daadwerkelijk gelooft dat de wereld in zes dagen is geschapen vind ik dat best schokkend. Dat Knevel er voor uit komt dat hij 'geen creatonist meer is' valt me heel erg mee van hem, scoort hij punten mee.
dat kan nu nog nietquote:Op donderdag 5 februari 2009 13:23 schreef Supersoep het volgende:
Wat hoop ik toch dat er ooit eens vegetatie wordt gevonden op een verre planeet. Dan kan je het hele Genesis book weggooien. Of nee, dan gaan ze het weer anders interpreteren natuurlijk.
Correctie: Knevel geloofd nog steeds in de schepping. Hij stapt echter af van de 6-dagen gedachte; iets wat al breder ingang heeft gevonden in de christelijke wereld. Als je bijvoorbeeld de inleiding bij de NBV (een Bijbel in een soort 'nijntje' taal) leest dan heeft men het ook over een "oergeschiedenis" een tekst waaruit blijkt dat men Genesis niet letterlijk meer neemt.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:44 schreef Johnny-V het volgende:
Als daarmee bedoeld wordt dat die 61 procent ook daadwerkelijk gelooft dat de wereld in zes dagen is geschapen vind ik dat best schokkend. Dat Knevel er voor uit komt dat hij 'geen creatonist meer is' valt me heel erg mee van hem, scoort hij punten mee.
Geloof in een God kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen maar geloven in een schepping van zes dagen, ondanks alle bevindingen van de wetenschap, vind ik echt onbegrijpelijk. Dan leef je echt met een bord voor je kop.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:47 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Verbeter mij als ik het verkeerd heb begrepen. Je vind het niet raar dat die mensen geloven in een god, maar wel dat ze geloven in een schepping in zes dagen?
Dat kan ik dan weer niet begrijpen. Als je erin gelooft dat er een almachtige god is, is het niet meer zo moeilijk om aan te nemen dat hij de wereld in zes dagen heeft geschapen. Dan maakt het helemaal niet meer uit, hoeveel tijd het heeft gekost. Al was het een nanoseconde.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef Johnny-V het volgende:
[..]
Geloof in een God kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen maar geloven in een schepping van zes dagen, ondanks alle bevindingen van de wetenschap, vind ik echt onbegrijpelijk. Dan leef je echt met een bord voor je kop.
Met alle respect maar als je kijkt naar de grootsheid van de wereld waarin we leven en je gelooft in een Schepper, wat is er dan zo vreemd aan om te geloven dat dat in 6 dagen tot stand is gekomen? Als je 6 jaar zegt of 600.000.000.000 jaar, dan nog is het vreemd.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef Johnny-V het volgende:
Geloof in een God kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen maar geloven in een schepping van zes dagen, ondanks alle bevindingen van de wetenschap, vind ik echt onbegrijpelijk. Dan leef je echt met een bord voor je kop.
De bron suggereert dat hij heeft verklaard geen creatonist meer te zijn. Los daarvan doel ik op zijn visie dat evolutie en geloof te combineren zijn. Dat hij de evolutietheorie niet (meer) verwerpt en van de idee van een zesdaagse schepping afstapt vind ik goed van hem!quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
[..]
Correctie: Knevel geloofd nog steeds in de schepping. Hij stapt echter af van de 6-dagen gedachte; iets wat al breder ingang heeft gevonden in de christelijke wereld. Als je bijvoorbeeld de inleiding bij de NBV (een Bijbel in een soort 'nijntje' taal) leest dan heeft men het ook over een "oergeschiedenis" een tekst waaruit blijkt dat men Genesis niet letterlijk meer neemt.
Hehe wat een domme opmerking weer. Er lopen nu meer mensen rond die in de schepping geloven dan in de middeleeuwenquote:Op donderdag 5 februari 2009 13:59 schreef Dutch_Courage het volgende:
Kunnen die EO creationisten niet gewoon lekker terug gaan naar de Middeleeuwen, en daar hun slappe verhaal gaan verdedigen? Het is verdomme 2009.
Augustinus geloofde al niet in de letterlijkheid van Genesis. Ik vraag me af in hoeverre dat 'al breder ingang' wel klopt. Blijkt uit onderzoek ook dat in de laatste tien jaar meer EO leden zijn gaan geloven in het Creationisme (maar dat kan ook weer komen doordat rekkelijke gelovigen uit het ledenbestand verdwenen zijn).quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
Correctie: Knevel geloofd nog steeds in de schepping. Hij stapt echter af van de 6-dagen gedachte; iets wat al breder ingang heeft gevonden in de christelijke wereld. Als je bijvoorbeeld de inleiding bij de NBV (een Bijbel in een soort 'nijntje' taal) leest dan heeft men het ook over een "oergeschiedenis" een tekst waaruit blijkt dat men Genesis niet letterlijk meer neemt.
Als je gelooft in een almachtige God is het niet vreemd om te geloven dat God het kán, daar ben ik het mee eens. Maar de wetenschap laat ons zien dat de wereld niet in zes dagen tot stand is gekomen en daarom vind ik het vreemd dat mensen dat nog steeds kunnen geloven. Nu op houden met zeuren, ik heb Knevel een compliment gegeven en dat vind ik al aardig genoeg van mezelfquote:Op donderdag 5 februari 2009 13:57 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Dat kan ik dan weer niet begrijpen. Als je erin gelooft dat er een almachtige god is, is het niet meer zo moeilijk om aan te nemen dat hij de wereld in zes dagen heeft geschapen. Dan maakt het helemaal niet meer uit, hoeveel tijd het heeft gekost. Al was het een nanoseconde.
quote:Ik ben blij dat de Heer Knevel meer weet dan God. Knap hoor.
Als God in Zijn Woord laat opschrijven dat Hij de hemel en de aarde in 6 dagen heeft geschapen, dan heeft Hij dat ook in zes dagen gedaan.
Als we dit niet geloven dan vraag ik me af wat we dan nog met de rest van de Bijbel doen. een sprookjes boek of zo!!!!!!
Voor mij in elk geval niet, het is voor mij het onfeilbaar Woord van God, wat ik geloof van a-z.
Alleen jammer dat dergelijke bekende figuren op deze wijze in het nieuws komen.
Ook hierin zien we het hard achtergaan van de E.O.
Wat van de verontwaardigde reacties van Christenen op Refororum.nl (heerlijke naam voor je sitequote:Ik vind het ronduit schokkend. Juist nu, in alle gedruis, moeten we Gods woord voor waar houden. Wat nu wanneer de "bewijslast" over het niet-bestaan van God overdonderend groot wordt, net als het afwijzen van de schepping door de wetenschap? Mensen die de schepping relativeren zijn nog maar 1 centimeter af van het compleet symbolisch verklaren van de bijbel.
Ik blijf geloven in de schepping, hoe moeilijk dat ook is.
quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:20 schreef LaTiNo het volgende:
Ten eerste ben je een mongool dat je gelooft in een sprookje.
quote:Ten tweede ben je een extremist om te gaan rellen bij de EO-leiding omdat iemand anders iets anders gelooft dan jij.
Dat.quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:05 schreef nikk het volgende:
Ik heb voor het eerst in mijn leven enige sympathie voor Knevel. Vreemd gevoel.
Dit vind ik het grote probleem met religie. Blind geloof. Ik kan veel meer respect opbrengen voor diegenen zoals dus Knevel, die toch nog een beetje kritisch kunnen denken.quote:Ik vind het ronduit schokkend. Juist nu, in alle gedruis, moeten we Gods woord voor waar houden. Wat nu wanneer de "bewijslast" over het niet-bestaan van God overdonderend groot wordt, net als het afwijzen van de schepping door de wetenschap? Mensen die de schepping relativeren zijn nog maar 1 centimeter af van het compleet symbolisch verklaren van de bijbel.
Ik blijf geloven in de schepping, hoe moeilijk dat ook is.
Excommuniceren!quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:05 schreef nikk het volgende:
Ik heb voor het eerst in mijn leven enige sympathie voor Knevel. Vreemd gevoel.
Hoe strookt dat niet dan?quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:02 schreef speknek het volgende:
Ik vraag me ook af of Cees Dekker ooit nog gaat inzien dat ook theistische evolutie niet strookt met de wetenschap, en of de shit dan pas echt de fan raakt.
Maar hebben die blinde gelovigen ergens niet gelijk wanneer ze zeggen dat er geen eind aan komt als je eenmaal begint te twijfelen? Waarom zou het 6-dagen verhaal wel symbolisch bedoeld zijn, maar de Tien Geboden niet? Waarom de zondvloed wel, maar het Paradijs niet?quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:15 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Dit vind ik het grote probleem met religie. Blind geloof. Ik kan veel meer respect opbrengen voor diegenen zoals dus Knevel, die toch nog een beetje kritisch kunnen denken.
Niet meer? Het is nooit gedaan! Ik citeer Augustinus, begin eerste decennium van de vijfde eeuw (1600 jaar geleden dus!) m.b.t. ‘de letterlijke interpretatie van Genesis’.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
[..]
quote:Het is gebruikelijk dat ook een niet-Christen het een en ander over de aarde, de hemel en de andere elementen van deze wereld weet; en over de beweging en baan van de sterren en zelfs over hun grootte en onderlinge positie, over de zekere rondgang van de zon en de maan, de herhaling van de jaren en de seizoenen, de dieren, planten, stenen, en zulk soort zaken, en dat hij heel zeker is van deze kennis door ervaring of door beredenering.
Het is dan echter schandelijk en zeer schadelijk dat een ongelovige een Christen, als zou die vertellen wat de Heilige Schrift zegt, onzin over deze onderwerpen te berde hoort brengen; en we moeten op elke mogelijke wijze zo'n schaamtevolle situatie zien te voorkomen, waarin mensen grote onwetendheid bij de Christen vaststellen en hem uitlachen en honen.
Het erge is niet zo zeer dat een enkele onwetende persoon belachelijk wordt gemaakt, maar dat mensen buiten de geloofsgemeenschap denken dat onze heilige schrijvers zulke meningen toegedaan waren en, ten koste van degenen voor wier verlossing wij werken, worden de auteurs van onze Schrift gekritiseerd en aan de kant geschoven als ongeletterde personen.
Als ze merken dat een Christen het mis heeft in een veld waarin zij zelf veel weten, en hem zijn dwaze meningen over onze boeken horen vasthouden, hoe zullen ze dan ooit die boeken geloven als het om zaken als de wederopstanding van de doden, de hoop op het eeuwig leven, of het het koninkrijk der hemelen gaat, terwijl ze denken dat deze pagina's vol leugens staan met betrekking tot zaken die ze zelf hebben ervaren of door de rede hebben gekend?
Deze onbedachtzame en onkunde Schriftuitleggers bezorgen hun wijzere broeders ontelbare problemen en verdriet, wanneer ze worden gepakt op een van hun weerzinwekkende en foute standpunten, en gekapitteld worden door hen die niet gebonden zijn door de autoriteit van de heilige schriften; om zich dan te verdedigen proberen ze voor een bewijs een beroep te doen op de Heilige Schrift, en ze citeren zelfs verzen uit hun geheugen waarvan ze denken dat die hun positie steunen, alhoewel ze noch begrijpen wat ze zeggen, noch waarover ze iets beweren.1600 jaar geleden was dit. En vandaag de dag gaat men vrolijk verder met Genesis letterlijk nemen, wetenschap verkrachten, en zichzelf compleet belachelijk te maken – tot grote hilariteit van menig atheïst. En ze hebben het zelf niet door.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Ik vind Andries Knevel een HELE enge vent...maar ik ben vaak positief door hem verrast. Ook in dit geval.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:07 schreef F04 het volgende:
[..]
Bron: http://www.elsevier.nl/we(...)cheppingsverhaal.htm
Toch wel sportief van Andries, maar de EO leden zien dit toch iets anders. Het is het wel tof van 'm dat hij in debat wil. Maargoed, persoonlijk vind ik het maar een sprookje dat de wereld in 6 dagen in geschapen.
De Evolutietheorie maakt gebruik van stochastische processen, Genetic Drift wordt bijvoorbeeld getypeerd als een random walk.quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:27 schreef koningdavid het volgende:
Hoe strookt dat niet dan?
Niet per se: een opinie die Augustinus bijvoorbeeld toegedaan was, maar ook Averroes bij de Moslims, of Maimonides bij de Joden, is dat er maar één waarheid is, en dat je die kunt kennen door zowel de rede, als door openbaring – bijvoorbeeld via de schrift.quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:29 schreef Hephaistos. het volgende:
De gelovigen waar het hier om gaat hebben een bord voor hun kop, maar ze zijn wel consequent. Het alternatief is dat je de bijbel als Woord van God aanneemt, totdat het door de wetenschap ontkracht wordt. Dan heeft God het opeens symbolisch bedoeld
Hey Spuit 11quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:29 schreef Iblis het volgende:
Niet meer? Het is nooit gedaan! Ik citeer Augustinus
Ja, ik dacht, ik vertaal het nu ook eens in het Nederlands, want die tekst komt vaak van pas, maar dat kostte wat meer tijd.quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Hey Spuit 11. Maar goed dat je me eraan herinnert dat ik Confessies nog moet kopen.
Gezien de reacties is dit voor velen het geval.quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:54 schreef damian5700 het volgende:
Lekker belangrijk wat Andries Knevel allemaal wel en niet denkt.
Het moest niet, maar hij heeft het gedaan, als een soort van officiële verklaring van het afstand nemen van de letterlijke interpretatie van Genesis.quote:Op donderdag 5 februari 2009 15:09 schreef Montov het volgende:
Waar slaat het op dat Knevel een document heeft 'moeten' ondertekenen?
bron.quote:EO neemt afstand van mening Knevel
HILVERSUM - De EO heeft donderdag afstand genomen van de beweringen die presentator Andries Knevel afgelopen dinsdag heeft gedaan in het programma 't Zal je maar gebeuren.
Knevel stelde in het programma dat ,,je orthodox gelovige kan zijn en toch zeggen: ik geloof niet dat de wereld zesduizend jaar geleden in zes maal 24 uur geschapen is''. In een verklaring stelde hij: ,,Ik herroep al mijn eerdere uitspraken hierover en erken in het verleden mijn kinderen en kijkers op een (dwaal)spoor te hebben gebracht.''
Knevels uitspraken zorgden voor grote onrust binnen de achterban van de EO. EO-directeur Arjan Lock stelt nu in een persbericht: ,,De missie van de EO gaat over God als Schepper en Jezus als Redder. Dat is een vast fundament van ons geloof.''
Ook Knevel betuigt spijt. ,,Ik betreur dat mijn persoonlijke mening als enige EO-mening wordt gezien. Dat schaadt de rol van de EO in dit debat.''
Op 16 mei is Knevel dagvoorzitter van een groot Darwincongres. De organisatie daarvan is in handen van de EO, het Nederlands Dagblad, CVKoers, uitgeverij Medema en het christelijk studiecentrum
Nou dat wordt nog lachenquote:Op 16 mei is Knevel dagvoorzitter van een groot Darwincongres. De organisatie daarvan is in handen van de EO, het Nederlands Dagblad, CVKoers, uitgeverij Medema en het christelijk studiecentrum
Ik moest het ook 3x lezen om het te eh, geloven.quote:
Een zaal vol hysterisch gillende mensen, terwijl er een gigantische afbeelding van Darwin getoond wordt.quote:
Ik ben wel benieuwd eigenlijk - leuk de wetenschappelijke bewijzen voor het creationisme aanhoren en hoe de evolutietheorie nou toch echt wel zijn langste tijd heeft gehad omdat er geen wetenschapper meer te vinden is die hem onderschrijft!quote:
Het zit jou wel dwars hé, al die gelovigen die de aarde bevolkenquote:Op donderdag 5 februari 2009 15:25 schreef Iblis het volgende:
Hmm, ik bedenk me nu, misschien is Cees Dekker wel een troef van de boze Satan om de EO van binnenuit te splijten met zijn naturalistische kijk op de zaken! Hij verleidt Knevel en Ouweneel tot den Boze! Het wordt hoog tijd voor de Hersteld-Evangelische Omroep.
Nee hoor. Met de meeste gelovigen kan ik vrij goed opschieten. Ik heb wel een hekel aan bepaalde uitwassen, en bemoeienis. En natuurlijk kan ik me soms verkneukelen over bepaalde opvattingen. Ik kan iemand als St. Augustinus met plezier lezen. Calvijn vind ik een beetje een gefrustreerde regelneuker, maar Augustinus is gewoon een prima denker.quote:Op donderdag 5 februari 2009 15:27 schreef buachaille het volgende:
Het zit jou wel dwars hé, al die gelovigen die de aarde bevolken
Er moet toch iemand zijn die zoiets in gang zet? Iemand, of Knevel, die op een gegeven moment denkt dat dit via een officiele verklaring moet, ofzo. Ik snap het niet.quote:Op donderdag 5 februari 2009 15:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het moest niet, maar hij heeft het gedaan, als een soort van officiële verklaring van het afstand nemen van de letterlijke interpretatie van Genesis.
Geen idee wie dat een leuk idee leek, Knevel leek er niet bij voorbaat van op de hoogte.quote:Op donderdag 5 februari 2009 15:42 schreef Montov het volgende:
Er moet toch iemand zijn die zoiets in gang zet? Iemand, of Knevel, die op een gegeven moment denkt dat dit via een officiele verklaring moet, ofzo. Ik snap het niet.
Het is geen dogma echter, dus ik denk dat leden van de kerk er individueel wel andere opvattingen op mogen nahouden.quote:Op donderdag 5 februari 2009 15:44 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Dat kan vziw. alleen in de katholieke kerk, en die heeft evolutie al aanvaard.
Inderdaad. Ik zie ook niet de EO 'afstand nemen' van de woorden van Knevel.quote:Op donderdag 5 februari 2009 15:17 schreef Iblis het volgende:
Het ND kopt trouwens nu al:
[..]
bron.
Die opmerking van Arjan Lock lijkt me heel erg niet ter zake doend, dat heeft Knevel toch ook nooit ontkend?
quote:Arjan Lock: “De missie van de EO gaat over God als Schepper en Jezus als Redder. Dat is een vast fundament van ons geloof. Daarbinnen kunnen verschillende meningen over het ontstaan van de aarde voorkomen. In dat debat willen wij een platform bieden.”
Goh, er zijn ook heel wat meer mensen (en Christenen) tegenwoordig.quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:01 schreef buachaille het volgende:
[..]
Hehe wat een domme opmerking weer. Er lopen nu meer mensen rond die in de schepping geloven dan in de middeleeuwen
Ouweneel, gepromoveerd bioloogquote:Op donderdag 5 februari 2009 15:22 schreef speknek het volgende:
Overigens ook apart dat Ouweneel schijnbaar om is. Ik heb een boekje uit 2005 (ik geloof zelfs een nieuwere herdruk), "De God die is", waar hij nog met veel aplomb de dood van het Evolutionisme verklaart door voortschrijdende inzichten uit de Intelligent Design wetenschap. Het moet haast wel of ook hij volgt blind Cees Dekker.
quote:Wiki: Hij kan worden gekenschetst als een orthodox christen en tot voor kort een orthodox jonge Aarde creationist die geloofde in een Aarde die niet langer dan 6 à 10.000 jaar geleden geschapen is. Nu is er tegenwoordig een omslag in zijn denken te zien, onder meer in het orthodox-christelijke tijdschrift Ellips (de voortzetting van het vroegere tijdschrift Bijbel en Wetenschap), waarvan hij de hoofdredacteur is. Volgens een recent artikel op zijn eigen website neigt Ouweneel nu meer naar een voorkeur voor 'Geleid evolutionisme' en noemt zichzelf nu een 'ontstaansagnost'. Hij zegt nog wel onvoorwaardelijk in een scheppende God te geloven. Een zelfde proces onderging de nanotechnoloog Cees Dekker, die voorheen een propagandist van Intelligent design was maar daar nu toch kritische kanttekeningen bijplaatst.
Dat vind ik echt bizar. Alsof God ons expres probeert te foppen. "Ja, haha, het ziet eruit alsof het 13 miljard jaar oud is, maar ja, dat komt omdat hij dat expres heeft gedaan.”quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:58 schreef DennisMoore het volgende:
Ouweneel, gepromoveerd bioloog. Vroeger las ik boeken van 'm, waarin hij meen ik ook zei dat God de sterren etc had geschapen inclusief de vele lichtjaren lange lichtstralen...
Daarom had ie ook fossielen in de grond verstoptquote:Op donderdag 5 februari 2009 18:03 schreef Iblis het volgende:
Dat vind ik echt bizar. Alsof God ons expres probeert te foppen. "Ja, haha, het ziet eruit alsof het 13 miljard jaar oud is, maar ja, dat komt omdat hij dat expres heeft gedaan.”
Ja, nog zo'n veel gehoorde leugen. De uitleg is dan de langzaamste dieren onderop liggen, en de snelste, die nog hogerop konden komen bovenop, of dat ze naar drijfvermogen geordend liggen. Dat is dikke onzin, want b.v. bloemen liggen altijd voor een deel boven insecten. Immers, insecten zijn nodig voor bloemen om zich voort te planten, die zijn dus later gekomen. En het is niet alsof bloemen zo hard kunnen weghollen voor een vloed.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:11 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Daarom had ie ook fossielen in de grond verstopt.
Nah, da's eigenlijk niet zo. De officiële verklaring was geloof ik dat al die fossielen zo ongeveer tijdens de Zondvloed waren ontstaan.
Het zou interessanter worden als ze God vonden op een verre planeet.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:23 schreef Supersoep het volgende:
En dan?quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het zou interessanter worden als ze God vonden op een verre planeet.
Op de planeet Kolobquote:Op donderdag 5 februari 2009 18:28 schreef Monidique het volgende:
Waarom zouden die mensen niet in de middeleeuwen geloven?quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:01 schreef buachaille het volgende:
[..]
Hehe wat een domme opmerking weer. Er lopen nu meer mensen rond die in de schepping geloven dan in de middeleeuwen
Gestrand, omdat zijn drie wensen op waren.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, zo kan je het ook lezen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waarom zouden die mensen niet in de middeleeuwen geloven?
Zoek anders even de definitie op van het woord "creationist".quote:
Ze mogen ook nog maar sinds kort een condoom gebruikenquote:Op donderdag 5 februari 2009 18:38 schreef Montov het volgende:
Ja, zo kan je het ook lezen.
Hij bedoelt dat er nu meer christenen zijn dan 700 jaar geleden.
Ze zijn bezig. Dorenbos had er direct al de Big Bang en de oersoep bijgehaald.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:25 schreef koningdavid het volgende:
Voor de geïnteresseerden:
Bij DWDD vanavond Arie Boomsma en Bert Doorenbos over de kwestie
Bij Pauw en Witteman EO-directeur Arjan Lock.
Daar kun je wel heel lang op wachten. Deze oude vos verliest zijn haren noch zijn streken.quote:Op donderdag 5 februari 2009 15:47 schreef OllieA het volgende:
Nou maar afwachten of het inzicht bij Knevel voortschrijdt, en hij spijt krijgt van allerlei andere "inzichten" die hij mensen en vooral kinderen al die jaren heeft voorgehouden.
Wat moet die man een pijn in zijn nek hebben van het neerkijken op al die miezerige christentjes die niet aan zijn ideaalbeeld voldoen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 20:20 schreef Iblis het volgende:
Dorenbos vindt dat Knevel op een belangrijk punt van zijn geloof is gevallen!
strikt genomen heeft hij dat ook niet.quote:Op donderdag 5 februari 2009 15:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het moest niet, maar hij heeft het gedaan, als een soort van officiële verklaring van het afstand nemen van de letterlijke interpretatie van Genesis.
Het ND kopt trouwens nu al:
[..]
bron.
Die opmerking van Arjan Lock lijkt me heel erg niet ter zake doend, dat heeft Knevel toch ook nooit ontkend?
Ja, Boomsma was tamelijk diplomatiek, maar kon toch ook zo’n ergernis over Dorenbos niet helemaal verbergen, en terecht.quote:Op donderdag 5 februari 2009 20:31 schreef borisz het volgende:
Boomsma was prima bezig bij DWDD. Zeer zinnige teksten.
quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:34 schreef MaGNeT het volgende:
Waarom zouden die mensen niet in de middeleeuwen geloven?
Fijn altijd als mensen dat tegen je zeggen. Zo'n kutopmerking waar je eigenlijk niet boos om mag worden.quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:40 schreef Iblis het volgende:
In Barneveld zijn ze heel erg geschokt. Ze bidden wel voor hem. Beetje een flutreportage.
waarom mag je daar niet boos om worden?quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:00 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Fijn altijd als mensen dat tegen je zeggen. Zo'n kutopmerking waar je eigenlijk niet boos om mag worden.
Omdat die mensen het goede met je voorhebben!quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:03 schreef One_of_the_few het volgende:
waarom mag je daar niet boos om worden?
sorry, zie nog steeds het probleem niet.quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat die mensen het goede met je voorhebben!
Inderdaad.quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:44 schreef Hephaistos. het volgende:
Nu de directeur van de EO bij Pauw & Witteman. Het zou een volwaardig politicus kunnen zijn
Kwam erg zwak over inderdaad. Al gingen Pauw & Witteman ook niet vrijuit in deze.quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:44 schreef Hephaistos. het volgende:
Nu de directeur van de EO bij Pauw & Witteman. Het zou een volwaardig politicus kunnen zijn
Witteman dramde een beetje. Of je neemt Genesis letterlijk, of je 'gelooft niet in Genesis'. Hij nam net zo'n houding als de EO achterban die nu gepikeerd is. Wat dat betreft was het wel jammer dat er niet wat meer aandacht werd besteed aan het feit dat Genesis al eeuwenlang niet letterlijk geïnterpreteerd wordt.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:06 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Kwam erg zwak over inderdaad. Al gingen Pauw & Witteman ook niet vrijuit in deze.
Naar mijn mening is het dan aan de gelovige om dat verschil te maken/nuanceren.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Witteman dramde een beetje. Of je neemt Genesis letterlijk, of je 'gelooft niet in Genesis'. Hij nam net zo'n houding als de EO achterban die nu gepikeerd is. Wat dat betreft was het wel jammer dat er niet wat meer aandacht werd besteed aan het feit dat Genesis al eeuwenlang niet letterlijk geïnterpreteerd wordt.
Precies. Maar dat laatste had die directeur ook kunnen zeggen en dat heeft hij nagelaten.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Witteman dramde een beetje. Of je neemt Genesis letterlijk, of je 'gelooft niet in Genesis'. Hij nam net zo'n houding als de EO achterban die nu gepikeerd is. Wat dat betreft was het wel jammer dat er niet wat meer aandacht werd besteed aan het feit dat Genesis al eeuwenlang niet letterlijk geïnterpreteerd wordt.
Vind ik ook. En dat had die directeur moeten doen, al gaf Witteman hem ook niet veel kans.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:21 schreef Specularium het volgende:
[..]
Naar mijn mening is het dan aan de gelovige om dat verschil te maken/nuanceren.
Misschien. Hij had het sowieso moeten doen natuurlijk, maar Witteman had het onderwerp ook wel even aan kunnen snijden, nu zit hij in feite een beetje de creationisten te voeren.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:21 schreef Specularium het volgende:
[..]
Naar mijn mening is het dan aan de gelovige om dat verschil te maken/nuanceren.
Inderdaad. Witteman vs. EO leek op Wilders vs. Islam.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik denk niet dat die Lock dom is.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Precies. Maar dat laatste had die directeur ook kunnen zeggen en dat heeft hij nagelaten.
Ik had liever Knevel of Boomsma op die plek gezien. Intelligente EO-ers die goed communiceren.
Nu ja, het geeft duidelijk aan hoe gevoelig de tenen van sommige gelovigen zijn.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:32 schreef MinderMutsig het volgende:
Overigens vond ik de opmerking van Boomsma dat Knevel een groot deel van zijn collega's schoffeert door deze uitspraken een beetje vreemd.
Die snapte ik ook niet helemaal nee...quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:32 schreef MinderMutsig het volgende:
Overigens vond ik de opmerking van Boomsma dat Knevel een groot deel van zijn collega's schoffeert door deze uitspraken een beetje vreemd.
Dat is ook wel zo. Hij is waarschijnlijk tactischer dan ik zou zijn als ik daar zou zitten. Maar goed die 'tact' zorgt er wel voor dat het allemaal wat wijffelend overkomt en dat is jammer.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:33 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Ik denk niet dat die Lock dom is.
Het is natuurlijk ook geen BNN of AVRO, zo'n EO. Je moet erg op je woorden letten als directeur van zo'n religieuze omroep. Ze hebben zichzelf in een spagaat gemanoeuvreerd.
Zeggen dat god niet bestaat schijnen sommige mensen ook kwetsend te vinden. Ik denk dat hij het ongeveer op die manier bedoelde maar ik had het hem graag zelf uit zien leggen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Die snapte ik ook niet helemaal nee...
Jij zou het met meer overtuiging vertellen?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:55 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat is ook wel zo. Hij is waarschijnlijk tactischer dan ik zou zijn als ik daar zou zitten. Maar goed die 'tact' zorgt er wel voor dat het allemaal wat wijffelend overkomt en dat is jammer.
Nou ja, ik zou harder stelling nemen zoals Knevel en Boomsma dat deden. Je vervreemdt dan wel mensen van je, maar je creëert wel duidelijkheid. Maar ik kan begrijpen dat een EO-directeur daar anders over denkt.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:06 schreef Specularium het volgende:
[..]
Jij zou het met meer overtuiging vertellen?
Het spijt Knevel dat ie de mensen op een dwaalspoor gebracht heeft. Wat z'n collega's nog steeds doen toch?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Die snapte ik ook niet helemaal nee...
Je zegt het zelf al, ik weet niet of je dan echt begrip kweekt.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou ja, ik zou harder stelling nemen zoals Knevel en Boomsma dat deden. Je vervreemdt dan wel mensen van je, maar je creëert wel duidelijkheid. Maar ik kan begrijpen dat een EO-directeur daar anders over denkt.
Ho ho, Knevel heeft dwaal doorgestreept omdat hij het destijds de volle overtuiging had dat het de juiste weg was.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:10 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Het spijt Knevel dat ie de mensen op een dwaalspoor gebracht heeft. Wat z'n collega's nog steeds doen toch?
ID = het scheppingsverhaal.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 02:31 schreef Caesu het volgende:
6 dagen is eigenlijk niet 6x24uur want één dag staat voor een miljard jaar wordt nu al gezegd omdat het anders niet vol te houden valt tegen al het wetenschappelijk bewijs voor de evolutie.
hellend vlak!
in de bijbel staat ook dat Jezus naar 3 dagen opstond uit de dood.
misschien waren die 3 dagen eigenlijk 3 minuten.
immers na 3 minuten beginnen kunnen de hersenen beschadigingen krijgen.
niks bijzonders dus dat opstandingsverhaal.![]()
intelligent design is ook zoiets.
daar is al helemaal geen bewijs voor.
in de bijbel staat daar ook niets over.
het scheppingsverhaal staat er tenministe nog in.
beter kunnen de christenen consequent blijven en letterlijk aan alles vasthouden wat er in de bijbel staat.
anders blijft er niets over van hun sprookje en haalt de evolutie hen helemaal in.
quote:
quote:Andries, wat een stof doe je opwaaien!
Darwin je niks mee.
Ad, Nw-LL op 06-02-2009, 01:14
http://www.family7.nl/quote:Op donderdag 5 februari 2009 15:25 schreef Iblis het volgende:
Het wordt hoog tijd voor de Hersteld-Evangelische Omroep.
Te erg die zender.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 10:40 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Ja, die heeft Ziggo nu als preview kanaal.
Maar als je het ene stuk niet letterlijk interpreteert en het andere wel, dan is dat toch discutabel?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:14 schreef koningdavid het volgende:
Nee, het is dus niet per se een hellend vlak. Ik begrijp dat je dat als outsider zegt, maar als gelovige is dat totaal niet aan de orde.
De vraag is eigenlijk niet of het scheppingsverhaal klopt of niet, de gelovige (incl. Knevel) zal zeggen: "tuurlijk klopt het!"
De vraag is hoe dient het opgevat te worden?
Al sinds het begin van het christendom, eeeeuwen voor Darwin, werd hierover gediscussieerd. Kerkvader Augustinus schreef al in de 4e eeuw n.c. dat het scheppingsverhaal niet letterlijk (natuurkundig) opgevat dient te worden maar dat het ons een theologische boodschap leert.
Het is dus niet per se een soort 'retreat' n.a.v. Darwin & evolutie.
Wat betreft de opstanding is de bijbel volstrekt helder: dat is zeker weten gebeurd. Paulus schrijft zelfs in 1 Korintiërs 15 dat als je niet gelooft dat Jezus opgestaan is, je geloof zinloos is.
is zowat de essentie van christen zijn? christus, zoon van god jeweetquote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar als je het ene stuk niet letterlijk interpreteert en het andere wel, dan is dat toch discutabel?
Dat is nou precies waarom er zoveel protestante kerkgenootschappen ontstaan zijn (dacht ik altijd).
Waarom het scheppingsverhaal niet letterlijk interpreteren en de opstanding wel?
Je moet kijken naar het literair genre. Dat is w.b. het scheppingsverhaal en de opstandingsverhalen totaal verschillend. Genesis 1 is symbolische proza, het scheppingsverhaal lijkt gewoon sobere verslaggeving.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar als je het ene stuk niet letterlijk interpreteert en het andere wel, dan is dat toch discutabel?
Dat is nou precies waarom er zoveel protestante kerkgenootschappen ontstaan zijn (dacht ik altijd).
Waarom het scheppingsverhaal niet letterlijk interpreteren en de opstanding wel?
Ik begrijp je punt wel. Maar wat je nu doet is dus een interpretatie.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:22 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je moet kijken naar het literair genre. Dat is w.b. het scheppingsverhaal en de opstandingsverhalen totaal verschillend. Genesis 1 is symbolische proza, het scheppingsverhaal lijkt gewoon sobere verslaggeving.
Ik geloof ook' hardcore'.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt wel. Maar wat je nu doet is dus een interpretatie.
En er zijn genoeg mensen in NL die hardcore geloven.
Datzelfde kun je ook over de opstanding zeggen en dat doen veel mensen ook, zoals ik in het P&W-topic ook al opmerk. Maarrrr goed, deze 'discussie' hebben we al vaker gevoerdquote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:28 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik geloof ook' hardcore'.![]()
Het punt is dat creationisten de bijbel inderdaad anders, en in in mijn optiek, fout interpreteren. Het is niet zo dat niet-creationisten (zoals ik) zeggen dat het scheppingsverhaal onzin is.
Het scheppingsverhaal is 100% waar op de manier waarop bedoeld is, namelijk niet als natuurkundig maar als theologisch werk.
Tuurlijk, maar het is niet bijbels.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Datzelfde kun je ook over de opstanding zeggen
quote:Er zit weer veel crap in de fritessaus vandaag: de wetenschap toont helemaal niet aan hoe de aarde is gemaakt! Ze doet uitspraken op basis van waarnemingen en interpretaties, en in geval van evolutionistische wetenschap ook nog een vooraf bepaald kader. Zoals ik al eerder stelde en dit is nog door niemand tegengesproken kunnen die waarnemingen ook op een andere manier uitgelegd worden op basis van dezelfde feiten. Het creationisme heeft vaak betere conclusies. Halo's, dinobotten met bloed etc. zijn met creationisme geen probleem. De evolutiefantasie staat meteen te wankelen met dergelijk issues. En het IS al een aandoenlijk karikatuur van de werkelijkheid.
Dit is te mooi. Vooral die halo's, dat is al uit en te na vele en ettelijke malen ontkracht. Op basis van één setje stenen de gehele theorie van radio-actief verval het raam uit doen, en wel zodanig dat de implicatie is dat de aarde vanwege het verhoogde verval eigenlijk een grote gloeiende lavabol zou moeten zijn. Maar dat wordt dan even genegeerd.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Die discussie op de EO site is echt grappig![]()
[..]
Deze opmerking verraadt een ongelooflijk naïeve, éénzijdige en ééndimensionale blik op de wereld. Deze wereld is zo weird dat alleen de beperkingen van ons verstand ons ervan weerhoudt om compleet door te draaien en jij doet alsof je erzelf bij was toen de evolutie plaats vondquote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:53 schreef capricia het volgende:
Ik vind het altijd zo nasty dat creationisten doen alsof de evolutietheorie ook een kwestie van geloven is.
Vooral datquote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit is te mooi. Vooral die halo's, dat is al uit en te na vele en ettelijke malen ontkracht. Op basis van één setje stenen de gehele theorie van radio-actief verval het raam uit doen, en wel zodanig dat de implicatie is dat de aarde vanwege het verhoogde verval eigenlijk een grote gloeiende lavabol zou moeten zijn. Maar dat wordt dan even genegeerd.
vond ik leuk.quote:...ook nog [in] een vooraf bepaald kader.
Want?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:59 schreef buachaille het volgende:
[..]
Deze opmerking verraadt een ongelooflijk naïeve, éénzijdige en ééndimensionale blik op de wereld. Deze wereld is zo weird dat alleen de beperkingen van ons verstand ons ervan weerhoudt om compleet door te draaien en jij doet alsof je erzelf bij was toen de evolutie plaats vond
Dus jij hebt een Jip en Janneke sprookje nodig om niet volledig door te draaien? Nou ik niet. Ik kan de realiteit wel aan.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:59 schreef buachaille het volgende:
[..]
Deze opmerking verraadt een ongelooflijk naïeve, éénzijdige en ééndimensionale blik op de wereld. Deze wereld is zo weird dat alleen de beperkingen van ons verstand ons ervan weerhoudt om compleet door te draaien
Nee, maar ja, ik was ook niet bij de slag om Waterloo.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:59 schreef buachaille het volgende:
[..]
Deze opmerking verraadt een ongelooflijk naïeve, éénzijdige en ééndimensionale blik op de wereld. Deze wereld is zo weird dat alleen de beperkingen van ons verstand ons ervan weerhoudt om compleet door te draaien en jij doet alsof je erzelf bij was toen de evolutie plaats vond
En ik heb ook de gaskamers nooit werkend gezien...quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar ja, ik was ook niet bij de slag om Waterloo.
Ik beweer niet dat jij de realiteit niet zou aankunnen, ik beweer dat jij hem niet kunt bevattenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus jij hebt een Jip en Janneke sprookje nodig om niet volledig door te draaien? Nou ik niet. Ik kan de realiteit wel aan.
Dat kan je helemaal niet beoordelen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:07 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat jij de realiteit niet zou aankunnen, ik beweer dat jij hem niet kunt bevatten
Jah, dat zelfs god hobbies heeft, namelijk het maken van wereldjes.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:23 schreef Supersoep het volgende:
dat zijn z'n mislukte projectjes.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:11 schreef Keltie het volgende:
[..]
Jah, dat zelfs god hobbies heeft, namelijk het maken van wereldjes.
Soort van kleien maar dan anders.
Ik ken pastoren die het hier niet mee eens zijn, gebaseerd op de Griekse tekstquote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:14 schreef koningdavid het volgende:
Wat betreft de opstanding is de bijbel volstrekt helder: dat is zeker weten gebeurd. Paulus schrijft zelfs in 1 Korintiërs 15 dat als je niet gelooft dat Jezus opgestaan is, je geloof zinloos is.
Nou, het is imo meer zo dat mensen in het algemeen alle verschillende betekenissen van het woord "geloven" nogal es op 1 hoop gooien.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:53 schreef capricia het volgende:
Ik vind het altijd zo nasty dat creationisten doen alsof de evolutietheorie ook een kwestie van geloven is.
Ja. Het is en blijft gewoon een kwestie van interpratie.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ken pastoren die het hier niet mee eens zijn, gebaseerd op de Griekse tekstSterker nog, daar drink ik wel es biertjes mee aan een zekere bar
Nou, ik heb de indruk dat ze daarmee de wetenschap op 1 niveau willen zetten als hun eigen geloof. En dat kan natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, het is imo meer zo dat mensen in het algemeen alle verschillende betekenissen van het woord "geloven" nogal es op 1 hoop gooien.
jezus is tamelijk essentieel voor een christelijke omroep.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het is en blijft gewoon een kwestie van interpratie.
Nergens in de bijbel staat "neem dit letterijk" of "dit is figuurlijk bedoeld".
Om het ene verhaal uit eigen beweging minder letterlijk te interpreteren dan het andere verhaal (wat de EO nu doet), legt gewoon een bom onder de hele interpretatie van dat boek. Het is een hellend vlak.
Ik begrijp daarom ook niet waarom die directeur van de EO zegt dat je aan het scheppingsverhaal mag twijfelen binnen de EO, maar niet aan het wederopstandingsverhaal.
Bedoel dat laatste verhaal is wetenschappelijk toch net zo moeilijk als het eerste?
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dus het OT kan eruit want dat is niet serieus te nemen?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:45 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
jezus is tamelijk essentieel voor een christelijke omroep.
Dat is toch totale onzin? Er is al zo'n lange traditie van Bijbelinterpretatie, die letterlijk, symbolisch en meerlagig is. En dan op eens moet je de Bijbel letterlijk nemen, anders ben je geen 'echte' Christen. Ik snap niet helemaal waar dat idee vandaan komt, en al zeker niet waarom zowel behoudende Christenen als tegenstanders dat vooral lijken aan te hangen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:27 schreef capricia het volgende:
Dus het OT kan eruit want dat is niet serieus te nemen?
Je neemt die bijbel of wel letterlijk serieus of niet.
quote:22 Er staat geschreven dat Abraham twee zonen had: een van zijn slavin en een van zijn vrijgeboren vrouw. 23 De zoon van de slavin dankte zijn geboorte aan de loop van de natuur, maar die van de vrijgeboren vrouw aan de belofte. 24-25 Dit is een beeld: de vrouwen staan voor twee verbonden. Hagar staat voor het verbond van de berg Sinai in Arabia, dat slaven baart. Als beeld van dat verbond belichaamt Hagar het huidige Jeruzalem, dat met zijn kinderen in slavernij leeft.
Je kunt in ieder geval van het principe (dat ook al heel oud is) uitgaan dat de Bijbel en de rede elkaar nooit kunnen tegenspreken.quote:En indien niet: Waarom sommige stukken wel en andere niet? En wie bepaald dat?
Dan kun je aan het schuiven blijven...dat Jezus aan hemelvaart gedaan heeft en dat zijn lichaam daardoor weg was is ook niet echt wetenschappelijk te onderbouwen.
Ze hebben beide een heel andere betekenis voor de essentie van het Christendomquote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:33 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp daarom ook niet waarom die directeur van de EO zegt dat je aan het scheppingsverhaal mag twijfelen binnen de EO, maar niet aan het wederopstandingsverhaal.
Bedoel dat laatste verhaal is wetenschappelijk toch net zo moeilijk als het eerste?
Pssst. Moslims hebben de Koran.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:43 schreef buachaille het volgende:
Dat stukje uit Galaten 4 zou iedere moslim uit 't hoofd moeten leren.
Gast.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:43 schreef buachaille het volgende:
Dat stukje uit Galaten 4 zou iedere moslim uit 't hoofd moeten leren.
Gaat de discussie dan over de essentie van het Christendom of mag je dingen laten vallen die wetenschappelijk gewoon onmogelijk liggen?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ze hebben beide een heel andere betekenis voor de essentie van het ChristendomEn het scheppingsverhaal is nou eenmaal makkelijker te falsificeren (als "wetenschappelijke theorie zijnde") dan de opstanding.
Ik ben er anders al meer dan 26 jaar bij, dat evolutiegebeuren.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
NOU MAAR JE BENT NOG STEEDS GEEN ANDER SOORT!!!!111EINZ Dat bewijst dat God de schepper is!!1111quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:58 schreef Monolith het volgende:
Ik ben er anders al meer dan 26 jaar bij, dat evolutiegebeuren.
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
NOU MAAR JE BENT NOG STEEDS GEEN ANDER SOORT!!!!111EINZ Dat bewijst dat God de schepper is!!1111
Helaas is dat het soort 'kritische denkers' waarmee je wat dit onderwerp betreft te maken krijgt ja.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
NOU MAAR JE BENT NOG STEEDS GEEN ANDER SOORT!!!!111EINZ Dat bewijst dat God de schepper is!!1111
Ho ho, dat zijn verlichte geestenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Helaas is dat het soort 'kritische denkers' waarmee je wat dit onderwerp betreft te maken krijgt ja.
Ook dat ze denken dat "evolutionisten" geloven dat er zomaar zonder reden pootjes aan een vis kwamen en dat hij van de een op de andere dag dacht: he, ik ga eens aan land kijken.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:04 schreef capricia het volgende:
[..]
![]()
Dat is idd hoe sommigen redeneren..
Wat een knoeperd van een fout!
Sws dat ze roepen dat evolutionisten ook maar iets geloven...quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:17 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Ook dat ze denken dat "evolutionisten" geloven dat er zomaar zonder reden pootjes aan een vis kwamen en dat hij van de een op de andere dag dacht: he, ik ga eens aan land kijken.
Terwijl zoiets meer geleidelijk is gegaan, met eb en vloed.
Oeh! De herhaling is net begonnen, straks even genieten van kampioenschap geen standpunt innemen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:04 schreef KoosVogels het volgende:
Mooi hoe de directeur van de EO zich gisteren geen houding wist bij Paauw en Witteman
Idd. Let vooral even op dat stukje dat hij zegt dat als Knevel niet in het opstandingsverhaal zou geloven hij niet meer welkom is bij de EO.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oeh! De herhaling is net begonnen, straks even genieten van kampioenschap geen standpunt innemen.
Sowieso mensen "evolutionisten" noemenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Sws dat ze roepen dat evolutionisten ook maar iets geloven...
Nou, idd.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Sowieso mensen "evolutionisten" noemen
het scheppingsverhaal letterlijk nemen impliceert dat god alles gedaan heeft om ons te misleiden. Als je een beetje kritisch naar alle bewijzen kijkt moet je tot die conclusie komen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaat de discussie dan over de essentie van het Christendom of mag je dingen laten vallen die wetenschappelijk gewoon onmogelijk liggen?
(vanuit de EO gedacht dan...)
Dat verrijzen, opstaan uit de dood, dus Jezus' zijn graf was leeg, dat kun je wetenschappelijk toch evengoed niet serieus nemen?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:56 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
het scheppingsverhaal letterlijk nemen impliceert dat god alles gedaan heeft om ons te misleiden. Als je een beetje kritisch naar alle bewijzen kijkt moet je tot die conclusie komen.
Dat is iets anders dan geloven dat Jezus god was en kon verrijzen als ie dat wilde.
Ware aard? Is het dan zo raar dat een Evangelische Omroep verlangt van haar medewerkers dat ze bepaalde overtuigingen onderschrijven? De wederopstanding van Jezus is blijkbaar een ondergrens voor de EO en dat is ook prima te verdedigen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Idd. Let vooral even op dat stukje dat hij zegt dat als Knevel niet in het opstandingsverhaal zou geloven hij niet meer welkom is bij de EO.
Toen zag je de ware aard bij deze directeur...jammer dat P&W daar niet wat dieper op in gingen.
Nee, maar het is net een tikkeltje lastiger te weerleggen. Als iemand al een vleesgeworden God claimt te zijn (waar we er verder geen van hebben, dus we kunnen het kruisingsexperiment ook moeilijk onder gecontroleerde omstandigheden herhalen), dan is zoiets misschien mogelijk.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:58 schreef capricia het volgende:
Dat verrijzen, opstaan uit de dood, dus Jezus' zijn graf was leeg, dat kun je wetenschappelijk toch evengoed niet serieus nemen?
Opstaan uit de dood?
Hij zat te draaien en te doen, gaf op elke vraag hetzelfde antwoord: "wij van de eo vinden het juist goed dat mensen voor zichzelf denken (of iets in die geest)."quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Idd. Let vooral even op dat stukje dat hij zegt dat als Knevel niet in het opstandingsverhaal zou geloven hij niet meer welkom is bij de EO.
Toen zag je de ware aard bij deze directeur...jammer dat P&W daar niet wat dieper op in gingen.
Eerst was het het scheppingsverhaal waar je achter moest staan, dat hoeft kennelijk nu niet meer. Nu moet je achter het verrijzenisverhaal staan. Het is dus wel duidelijk dat ze aan het schuiven zijn. Whats next?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:59 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ware aard? Is het dan zo raar dat een Evangelische Omroep verlangt van haar medewerkers dat ze bepaalde overtuigingen onderschrijven? De wederopstanding van Jezus is blijkbaar een ondergrens voor de EO en dat is ook prima te verdedigen.
Want dit gaat in tegen de 4e Zoon-van-God-Wet die gangbaar is in de natuurwetenschappen?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat verrijzen, opstaan uit de dood, dus Jezus' zijn graf was leeg, dat kun je wetenschappelijk toch evengoed niet serieus nemen?
Opstaan uit de dood?
als je niet gelooft dat een god zoiets kan dan ben je gewoon niet gelovig.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Opstaan uit de dood?
Ja, want zo staat het in de bijbel en bovendien schrijft Paulus dat ook.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 16:05 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
als je niet gelooft dat een god zoiets kan dan ben je gewoon niet gelovig.
Daarbij zou je er natuurlijk ook nog vanuit kunnen gaan dat Jezus wellicht helemaal niet dood was maar slechts bewusteloos, of onderkoeld, of in shock en dat men destijds nog niet zo goed kon vaststellen wanneer iemand nu echt dood was of schijndood.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Opstaan uit de dood?
Daarom zou een tweede komst echt ideaal zijn, dan zouden we een en ander kunnen herhalen onder gecontroleerde omstandigheden.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 18:53 schreef MinderMutsig het volgende:
Daarbij zou je er natuurlijk ook nog vanuit kunnen gaan dat Jezus wellicht helemaal niet dood was maar slechts bewusteloos, of onderkoeld, of in shock en dat men destijds nog niet zo goed kon vaststellen wanneer iemand nu echt dood was of schijndood.
Ik denk het niet. HIj zag er vrij sympathiek uit eigenlijk. Alleen een slecht bestuurder.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 16:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hij zat te draaien en te doen, gaf op elke vraag hetzelfde antwoord: "wij van de eo vinden het juist goed dat mensen voor zichzelf denken (of iets in die geest)."
P&W: "Ja, maar hetgeen wat Knevel zegt is in strijd met het geloof van jullie achterban."
Directeurtje: "wij van de eo vinden het juist goed dat mensen voor zichzelf denken."
P&W: "Ja, maar."
En nog maar eens directeur: "wij van de eo vinden het juist goed dat mensen voor zichzelf denken."
Zich een beetje diplomatiek opstellen bij P&W maar ondertussen elk weekend stapvoets naar de zwarte kousenkerk en met gebalde vuist zwaaien naar ongelovigen die op zondag de auto pakken. Ik ken zijn soort.
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 19:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daarom zou een tweede komst echt ideaal zijn, dan zouden we een en ander kunnen herhalen onder gecontroleerde omstandigheden.
Ze laten het scheppingsverhaal niet vallen, ze zeggen alleen dat het niet letterlijk genomen moet worden. Zoals verschillende deskundigen al eeuwen beweren.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 19:13 schreef Caesu het volgende:
verder wordt ook gezegd dat hij na drie dagen opstond uit de dood.
maar hij 'stierf' vrijdagavond laat en zondagochtend vroeg was het graf al weer leeg gevonden.
dus hij hoefde maar 24 uur + een minuutje te doen alsof hij dood was.
en de hele zaterdag was kan hij ook alweer bij kennis zijn geweest.
niemand heeft gecheckt hoe hij er bij lag op dat moment.
zodra ze toe gaan laten dat de bijbel moet voldoen aan wetenschappelijke criteria.
door nu dus van het 6-dagen-scheppingsverhaal af te vallen, blijft er uiteindelijk niets over van de bijbel.
tijd dus voor een herstelde EO of een EO vrijgemaakt o.i.d.
op een gegeven moment gaat dan ook het opstandingsverhaal niet letterlijk meer genomen worden.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 19:20 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ze laten het scheppingsverhaal niet vallen, ze zeggen alleen dat het niet letterlijk genomen moet worden. Zoals verschillende deskundigen al eeuwen beweren.
Daar zit een gigantisch taalkundig verschil tussen dus dat kan je echt niet met elkaar vergelijken. Het scheppingsverhaal is nooit letterlijk bedoeld.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 19:22 schreef Caesu het volgende:
[..]
op een gegeven moment gaat dan ook het opstandingsverhaal niet letterlijk meer genomen worden.
tuurlijk, ook godsdienst evolueert.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 19:22 schreef Caesu het volgende:
[..]
op een gegeven moment gaat dan ook het opstandingsverhaal niet letterlijk meer genomen worden.
Pastoren die bier drinken.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ken pastoren die het hier niet mee eens zijn, gebaseerd op de Griekse tekstSterker nog, daar drink ik wel es biertjes mee aan een zekere bar
quote:29 Toen zeide Bileam tot de ezelin: Omdat gij mij bespot hebt; och, of ik een zwaard in mijn hand had! want ik zoude u nu doden.
30 De ezelin nu zeide tot Bileam: Ben ik niet uw ezelin, op welke gij gereden hebt van toen af, dat gij mijn heer geweest zijt, tot op dezen dag? Ben ik ooit gewend geweest u alzo te doen? Hij dan zeide: Neen!
het IS ook lastig voor een mens om zich zn bewustzijn..dat nogal geëvolueerd is, zeg maar, te realiseren, dat ie gewoon een organisme is dat een aantal jaren leeft en het daarna en ervoor slusch isst, een klein nietig krummeltje, een mier, niet anders dan dat.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 21:51 schreef Caesu het volgende:
inderdaad, om die opstanding draait het hele geloof.
daar mag dus beslist niet aan getornd worden.
maar als je nu beetje bij beetje de bijbel af gaat breken omdat het niet meer vol te houden is door zoveel wetenschappelijke tegenargumenten...
6-dagen-schepping, sprekende ezel, jonah in de vis, lopen op water, mozes met z'n tovertruukjes.
allemaal niet letterlijk te nemen.
...dan kom je uiteindelijk ook bij de opstanding uit.
gekruisigden deden er soms dagen over voordat ze stierven.
jezus zou al na een middag hangen dood zijn geweest.
is er gekeken hoe hij er zaterdag bij lag?
dus mijn advies zou zijn: neem de hele bijbel nu letterlijk, inclusief het scheppingsverhaal.
schakel je verstand uit en geloof alles letter voor letter.
ik heb op een bepaalde manier niet alleen medelijden maar ook wel respect voor de 'hersteld verband oud-gereformeerd vrijgemaakten' die consequent alles van kaft tot kaft blijven geloven en telkens weer uit een kerk treden als ze merken dat de bijbel los gelaten gaat worden.
tegen knevel-types daarentegen zou ik zeggen: hou jezelf nu niet voor de gek en zet de volgende stap.
realiseer je dat in de maling bent genomen
ik begrijp natuurlijk wel dat vanwege de angst voor eeuwige verdoemenis uitstoting uit je vriendenclubje de laatste stap wat lastig is.
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 22:43 schreef Euridice het volgende:
het is hoogmoedig om je boven die dierenwereld te stellen, dood is dood.
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
begrijp er niks vanquote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:53 schreef One_of_the_few het volgende:
Heb die gast gisteren bij dwdd niet zoveel onzin over de evolutietheorie horen roepen. echt genant. en dat niemand daarop in ging..
Dat weet ik, maar ik vind het wel verfrissend. Dit zijn mensen die het Grieks en Hebreeuws beheersen, theologie gestudeerd hebben en hun werk ervan gemaakt hebben. Vooral 1 gesprek met een hoogleraar uit Kampen heeft me duidelijk gemaakt dat veel theologen niet meer zo bezig zijn met dat letterlijke, omdat ze het betrekkelijke tijdens hun studie gaan inzien.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 20:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Pastoren die bier drinken.![]()
Zij zijn van mening dat Paulus over een symbolische, geestelijke opstanding schrijft? Ik kom dat standpunt wel vaker tegen (Richard Carrier o.a.), ik vind het persoonlijk niet bijster overtuigend, maar dat verrast je niet denk ik.
Dat hebben wij inderdaad laatst nog als pubquiz vraag gekregen, welke 2 dieren in de bijbel konden pratenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 21:57 schreef Drijfzand het volgende:
hola, sprekende ezel?
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 22:12 schreef Caesu het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
http://www.statenvertaling.net/bijbel/nume/22.html
Is er in de oude Joodse overleveringen over Noach ook geen sprake van een pratende raaf?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 11:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat hebben wij inderdaad laatst nog als pubquiz vraag gekregen, welke 2 dieren in de bijbel konden praten
Zijn geluiden die ik vaker hoor inderdaad. Ik ben stiekem wel benieuwd welke prof. uit Kampen dat was aangezien ik er ook met een aantal contact heb.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 11:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ik vind het wel verfrissend. Dit zijn mensen die het Grieks en Hebreeuws beheersen, theologie gestudeerd hebben en hun werk ervan gemaakt hebben. Vooral 1 gesprek met een hoogleraar uit Kampen heeft me duidelijk gemaakt dat veel theologen niet meer zo bezig zijn met dat letterlijke, omdat ze het betrekkelijke tijdens hun studie gaan inzien.
Simon Schoonquote:Op zaterdag 7 februari 2009 17:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zijn geluiden die ik vaker hoor inderdaad. Ik ben stiekem wel benieuwd welke prof. uit Kampen dat was aangezien ik er ook met een aantal contact heb.
hehequote:Op donderdag 5 februari 2009 13:45 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, dan heeft God dat ook gewoon gecreerd, omdat hij wist dat we daar naartoe zouden kunnen gaan enzo.....
Heb je hier bronnen van? Dat vind ik een hele interessante uitspraakquote:Op vrijdag 6 februari 2009 21:51 schreef Caesu het volgende:
...dan kom je uiteindelijk ook bij de opstanding uit.
gekruisigden deden er soms dagen over voordat ze stierven.
jezus zou al na een middag hangen dood zijn geweest.
is er gekeken hoe hij er zaterdag bij lag?
Da's nogal een raar advies voor een verzameling van 66 boeken met allerlei verschillende literaire, historische en poëtische genres en een bonte verzameling auteurs, denk je ook niet? Of zie jij, net als veel Christenen, de bijbel als 1 geheel simpelweg omdat mensen er 1 kaft omheen hebben geplakt?quote:dus mijn advies zou zijn: neem de hele bijbel nu letterlijk, inclusief het scheppingsverhaal.
schakel je verstand uit en geloof alles letter voor letter.
En dan is het nog de vraag: Welke bijbel neem je...quote:Op zaterdag 7 februari 2009 19:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's nogal een raar advies voor een verzameling van 66 boeken met allerlei verschillende literaire, historische en poëtische genres en een bonte verzameling auteurs, denk je ook niet? Of zie jij, net als veel Christenen, de bijbel als 1 geheel simpelweg omdat mensen er 1 kaft omheen hebben geplakt?
quote:Op zaterdag 7 februari 2009 19:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heb je hier bronnen van? Dat vind ik een hele interessante uitspraak
[..]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14750495quote:The history and pathology of crucifixion.
Death, usually after 6 hours--4 days, was due to multifactorial pathology: after-effects of compulsory scourging and maiming, haemorrhage and dehydration causing hypovolaemic shock and pain, but the most important factor was progressive asphyxia caused by impairment of respiratory movement.
ja, een raar advies - maar wel consequent.quote:Da's nogal een raar advies voor een verzameling van 66 boeken met allerlei verschillende literaire, historische en poëtische genres en een bonte verzameling auteurs, denk je ook niet? Of zie jij, net als veel Christenen, de bijbel als 1 geheel simpelweg omdat mensen er 1 kaft omheen hebben geplakt?
quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:39 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk is het scheppingsverhaal wetenschappelijk. Net zoals de Griekse opvatting dat alles uit de 4 elementen lucht, water, aarde en vuur bestaat. Mendelejev dacht gewoon wat te moeilijk met dat periodieke systeem
Ik ken the discovery institute een beetje dus ik moet dit vragen: dit is een geintje toch?quote:
Zo word door fanatieke christenen met evolutie/schepping omgegaan. You dig?quote:Op zondag 8 februari 2009 00:34 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik ken the discovery institute een beetje dus ik moet dit vragen: dit is een geintje toch?
Daarom stel ik de vraag ook.quote:Op zondag 8 februari 2009 00:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zo word door fanatieke christenen met evolutie/schepping omgegaan. You dig?
Het is frappant om dat plaatje te vergelijken.quote:
Die God laat nog eens wat te raden over, he?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 19:30 schreef klipper het volgende:
Vroeger toen ik op school zat en wij aan onze leraar vroegen hoe het scheppingsverhaal nu in stand te houden was met darwin, had onze leraar de volgende opmerkelijke uitspraak....
Iedereen gaat uit van 6 aardse dagen, maar je moet uitgaan van 6 hemelse dagen, een dag bij ons, is bij hem misschien maar een seconde, en een dag bij hem is misschien wel een periode van vele miljoenen jaren.
Als je kijkt naar het ontstaan van het universum en de aarde, en hoe het leven tot stand kwam, dan is de volgorde van 6 dagen goed, alleen de dagtelling niet, maar dat komt omdat wij alles op onszelf betrekken en niet op de tijdseenheid van een ander.
Ik vond dat altijd wel opmerkelijk gevonden.
Het is nog erger, Creationisten geloven dat de Aarde maar 6.000 jaar oud is en dat Adam en Eva gezellig met de dinosaurussen in het paradijs leefden.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef Johnny-V het volgende:
[..]
Dan zijn zij ook niet erg slim, de mens heeft er niet van het begin af aan op rond gelopen, maar de aarde is echt wel ouder dan 6000 jaarquote:Op zondag 8 februari 2009 09:13 schreef ES57 het volgende:
[..]
Het is nog erger, Creationisten geloven dat de Aarde maar 6.000 jaar oud is en dat Adam en Eva gezellig met de dinosaurussen in het paradijs leefden.
Wat is dat nou weer voor een rare kromme bewering.quote:Op zondag 8 februari 2009 14:11 schreef JohnDope het volgende:
Darwin is in principe de grondlegger van de Holocaust geweest.
Volgens mij was dat Pytagoras hoor.quote:Op zondag 8 februari 2009 14:11 schreef JohnDope het volgende:
...en nu _met_ argumenten graag.quote:Op zondag 8 februari 2009 14:11 schreef JohnDope het volgende:
Wat een simplisme. Ik denk dat Darwin niet verantwoordelijk is voor het niet begrijpen wat evolutie is, en het aan de haal gaan met dat verkeerde beeld zoals het in de kraam te pas komt.quote:Op zondag 8 februari 2009 14:50 schreef JohnDope het volgende:
Volgens Darwin is natuurlijkeselectie het geen dat evolutie veroorzaakt. Vervolgens zijn psychiaters gaan onderzoeken hoe ze de mens konden verbeteren dmv natuurlijke selectie en hebben toen als oplossing de holocaust ontworpen.
Pythagoras -> wiskunde -> mechanica -> treinenquote:Op zondag 8 februari 2009 14:25 schreef DennisMoore het volgende:
Volgens mij was dat Pytagoras hoor.
En Nietsche die van Hitlers concept van übermenschquote:Op zondag 8 februari 2009 14:11 schreef JohnDope het volgende:
Het concept ubermensch is gebaseerd op de theorie van Darwin.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En Nietsche die van Hitlers concept van übermensch![]()
Dan vraag ik me af wat een gemiddelde daarvan was. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand het een paar dagen uithoudt na zo'n kruisiging. En het idee dat Jezus zo'n kruisiging overleefd heeft vind ik ook vrij absurd. Werden de benen niet gebroken om de gekruisigde te laten stikken? (ook al werd dit bij Jezus niet gedaan, maar werd er een speer in zijn zij gestoken) Lijkt me nogal ongeloofwaardig dat Hij die kruisiging overleefd heeft.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 19:33 schreef Caesu het volgende:
[..]
[..]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14750495
[..]
Consequentie boven alles?quote:ja, een raar advies - maar wel consequent.
de christelijk leer zegt toch dat de bijbel het woord van God is en in het laatste boek staat er dat er niets bij- toegevoegd mag worden.
wat natuurlijk ook al raar is, want ergens in de eerste eeuwen na Christus is vastgesteld wat wel en niet bij die bijbel moest horen.
In dat geval vind ik het ook onbegrijpelijk dat er mensen zijn die denken dat dit bijzondere en complexe leven door evolutie is ontstaanquote:Op zondag 8 februari 2009 15:43 schreef Haushofer het volgende:
Er is in het Christendom niet het idee dat de bijbel het letterlijke (of gereciteerde) woord van God is zoals in de Islam. De meningen lopen bij het Christendom sterk uiteen. In het Jodendom trouwens ook. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat mensen zo denken
Ja inderdaad, want de evolutietheorie houdt zich alleen bezig met de evolutie van het leven, en niet met het ontstaan ervanquote:Op zondag 8 februari 2009 15:59 schreef JohnDope het volgende:
[..]
In dat geval vind ik het ook onbegrijpelijk dat er mensen zijn die denken dat dit bijzondere en complexe leven door evolutie is ontstaan
Kan je niet even je moeder gaan pesten in één van de vele "kritisch-op-christenen" topics in WFL?quote:Op zondag 8 februari 2009 16:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja inderdaad, want de evolutietheorie houdt zich alleen bezig met de evolutie van het leven, en niet met het ontstaan ervan
Misschien moet jij m'n posts es wat beter lezen in WFLquote:Op zondag 8 februari 2009 16:03 schreef buachaille het volgende:
[..]
Kan je niet even je moeder gaan pesten in één van de vele "kritisch-op-christenen" topics in WFL?
Dacht het niet. Ik dacht dat Darwin geen untervinken en übervinken beschreef.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:37 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het concept ubermensch is gebaseerd op de theorie van Darwin.
Dan heb je m'n opmerking niet begrepen, ik schrijf niet dat je kritiek geeft, ik verwijs je slechts door. We zijn beiden te snel met gevolgtrekkingenquote:Op zondag 8 februari 2009 16:07 schreef Haushofer het volgende:
Misschien moet jij m'n posts es wat beter lezen in WFLWaar geef ik hier kritiek op Christenen in het bijzonder?
vier elementenquote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:39 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk is het scheppingsverhaal wetenschappelijk. Net zoals de Griekse opvatting dat alles uit de 4 elementen lucht, water, aarde en vuur bestaat. Mendelejev dacht gewoon wat te moeilijk met dat periodieke systeem
Daarbij: Als er wel één manier is om je uit de gene pool te verwijderen is het wel om een brute SS'er te worden. In het begin zul je misschien wel moorden, maar later keert de hele wereld vanuit mededogen zich tegen jou.quote:Op zondag 8 februari 2009 16:09 schreef barthol het volgende:
[..]
Dacht het niet. Ik dacht dat Darwin geen untervinken en übervinken beschreef.
Sinds de MRCA tussen Chimps en Mensen is de chimpansee meer geëvolueerd dan de Mens,
Maar dat is geen reden om een chimp een Ubermensch te noemen.
De natuur kent geen inherente waarde en evolutie geen richting.
Evolueren is niet "beter" worden. Het een is niet beter dan het andere. Er is hooguit sprake van beste aanpassing aan omstandigheden, maar dan is het nog maar de vraag of de best aangepaste (aan de omstandigheden) het evolutionaire voordeel kan behouden mochten de omstandigheden weer veranderen. De best aangepaste (een specialist) kan wel eens minder flexibel zijn bij veranderende omstandigheden dan de generalist die misschien niet de best aangepaste is maar wel de best aanpasbare.
Evolutie is niet "beter worden". Maar er is wel een neiging naar specialiseren, met alle risico's die er bij horen.
Ah, ok. Neuh, ik vermaak me opperbest in dit soort topics.quote:Op zondag 8 februari 2009 16:16 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dan heb je m'n opmerking niet begrepen, ik schrijf niet dat je kritiek geeft, ik verwijs je slechts door. We zijn beiden te snel met gevolgtrekkingen
quote:Op zondag 8 februari 2009 15:37 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het concept ubermensch is gebaseerd op de theorie van Darwin.
Deze is trouwens signature-materiaal, in 1 woord geniaalquote:Op zondag 8 februari 2009 16:09 schreef barthol het volgende:
[..]
Dacht het niet. Ik dacht dat Darwin geen untervinken en übervinken beschreef.
Je mag hem zomaar gebruikenquote:Op zondag 8 februari 2009 17:08 schreef Haushofer het volgende:
Deze is trouwens signature-materiaal....
Begrijp ik nu goed dat jij in de universiteit een eigen stokerijtje bent begonnen?quote:loop es een universiteit binnen en snuif die verlichting op
Klopt, het is dus ook een vorm van drog-redeneren. Je verplaatst het probleem naar achteren: het mysterie wordt schijnbaar opgelost door te claimen dat de ingewikkelde wereld is geschapen door een nog meer ingewikkelde eenheid (god). Hoe deze meer ingewikkeld eenheid dan vervolgens is ontstaan is dan weer een (groter) raadsel. Vele culturen (zoals die over de Scandinavische goden) suggereren dat zo'n god gecreëerd was door een nog oudere/ingewikkelde god, een oer-/moeder-/vader-god, etc. Dan krijg je een droste-effectquote:Op donderdag 5 februari 2009 14:35 schreef LaTiNo het volgende:
Wat grappig is van die sukkels religieuzen die de evolutieleer verwerpen is dat ze vinden dat er wel een God MOET bestaan om zoiets moois en ingewikkelds als bijv. een OOG te creeren, dat dat niet vanzelf kan zijn ontstaan. Maar ze staan er dan niet bij stil dat ze het dan wel ok vinden dat er 'zomaar' een alwetend, alleskunnend en allesomvattend wezen met bewustzijn is ontstaan die dat ook heeft gecreerd.
Dus, hoe krom kun je denken? Hoe kun je jezelf zo in de maling blijven nemen?
Maar een mens is nou juist niet als een uurwerk, dit is een slecht voorbeeld. Als je de mens dan toch als schepping zou willen zien dan is het eerder zoals een oud en langdurig verbouwd huis, waarbij een kamer is afgebroken, een dakkapel bijgebouwd, een boiler buiten gebruik genomen, een regenpijp wat niet meer goed aansluit en staat te lekken, of de tuin is veranderd. Denk maar bijvoorbeeld aan evolutionaire overblijfselen als je stuitje en de blindedarm. Of wat te denken aan je verstandskiezen die bij vele mensen problemen geven omdat hun kaak te smal is, etc. Ik kom er zo niet even op, maar kan nog wel meer van dit soort dingen bedenken.quote:Op zondag 8 februari 2009 20:24 schreef Drijfzand het volgende:
Dat komt toch overeen met wat je waarneemt? Een uurwerk, een kasteel van legoblokken ontstaat niet vanzelf, dat is door een complexer wezen ontworpen.
Ik gebruik het argument altijd zelf, maar wil er wel tegenin gaan als een ander het doet.
Ook een uurwerk is geëvolueerd trouwens.quote:Op zondag 8 februari 2009 20:41 schreef Demophon het volgende:
[..]
Maar een mens is nou juist niet als een uurwerk, dit is een slecht voorbeeld. Als je de mens dan toch als schepping zou willen zien dan is het eerder zoals een oud en langdurig verbouwd huis, waarbij een kamer is afgebroken, een dakkapel bijgebouwd, een boiler buiten gebruik genomen, een regenpijp wat niet meer goed aansluit en staat te lekken, of de tuin is veranderd. Denk maar bijvoorbeeld aan evolutionaire overblijfselen als je stuitje en de blindedarm. Of wat te denken aan je verstandskiezen die bij vele mensen problemen geven omdat hun kaak te smal is, etc. Ik kom er zo niet even op, maar kan nog wel meer van dit soort dingen bedenken.
maar uiteindelijk toch iets opgebouwd uit een handvol verschillende bouwstenen, en dat allemaal vanzelf ontstaan uit een oerknal? Wat is de kans daarop?quote:Op zondag 8 februari 2009 20:41 schreef Demophon het volgende:
[..]
Maar een mens is nou juist niet als een uurwerk, dit is een slecht voorbeeld. Als je de mens dan toch als schepping zou willen zien dan is het eerder zoals een oud en langdurig verbouwd huis, waarbij een kamer is afgebroken, een dakkapel bijgebouwd, een boiler buiten gebruik genomen, een regenpijp wat niet meer goed aansluit en staat te lekken, of de tuin is veranderd. Denk maar bijvoorbeeld aan evolutionaire overblijfselen als je stuitje en de blindedarm. Of wat te denken aan je verstandskiezen die bij vele mensen problemen geven omdat hun kaak te smal is, etc. Ik kom er zo niet even op, maar kan nog wel meer van dit soort dingen bedenken.
Was ook Willem Ouweneel's boodschap in dezelfde uitzending als waar Andries Knevel afstand nam van het creationisme (''t zal je maar gebeuren' o.i.d.). Een van de weinige keren dat ik het met de veelschrijver eens ben.quote:Op zondag 8 februari 2009 23:59 schreef koningdavid het volgende:
Vandaag in de kerk (christelijk gereformeerd) een preek min of meer over evolutie/schepping. De dominee benadrukte nog eens dat Genesis 1 niet als een historisch-wetenschappelijk werk gelezen dient te worden.
quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:58 schreef buachaille het volgende:
[..]
Met alle respect maar als je kijkt naar de grootsheid van de wereld waarin we leven en je gelooft in een Schepper, wat is er dan zo vreemd aan om te geloven dat dat in 6 dagen tot stand is gekomen? Als je 6 jaar zegt of 600.000.000.000 jaar, dan nog is het vreemd.
quote:Op maandag 9 februari 2009 00:22 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
maar uiteindelijk toch iets opgebouwd uit een handvol verschillende bouwstenen, en dat allemaal vanzelf ontstaan uit een oerknal? Wat is de kans daarop?
Een banaan!!! Heeft iemand ooit zo'n handige verpakking gemaakt, is die ideale vorm door evolutie ontstaan?
Misschien is iets in een hogere dimensie in staat om werelden te maken, en is daar ook een logische verklaring voor het bestaan van die god. Een verklaring die waarschijnlijker klinkt dan dat oerknal, oersoep, evolutie gedoe.
Daweetjetochnie?
Mandelbrot set, bifurcaties, binomium van Newton, golfvergelijking, difractie van deeltjes, wat heeft dat met evolutie te maken?quote:Op maandag 9 februari 2009 02:23 schreef Pronzo65 het volgende:
[..]
Al eens gehoord van fractals? Al eens gehoord van discrete wiskunde? Al eens gehoord van quantum mechanica? Nee. Blijf gerust 18e eeuwse hersenschimmen najagen.
Fractals zijn juist een hele mooie wiskundige manier om evolutie uit te leggen:quote:Op maandag 9 februari 2009 07:15 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Mandelbrot set, bifurcaties, binomium van Newton, golfvergelijking, difractie van deeltjes, wat heeft dat met evolutie te maken?
Website van de omroepen zijn brak - geen rechtstreeks linkje. Hier te vinden.quote:In het kader van het Darwinjaar, bezoekt ds. Arie van der Veer de christelijke wetenschapper Fred Zwarts. Fred is al van jongs af aan gefascineerd door natuurkunde en hij neemt deel aan discussies over schepping, evolutie en de ouderdom van de aarde. Hij vertelt ds. Arie van der Veer dat sommige dingen te wonderlijk zijn om ooit te kunnen begrijpen en dat hij zich er na lange tijd bij neer kon leggen dat niet alles te verklaren is. Ds. Arie van der Veer houdt de meditatie afgewisseld met koor- en samenzang. Samenzang eerste blok vanuit de Martinikerk in Groningen, tweede blok vanuit de St. Michaëlskerk in Zwolle.
Mijn ouders kijken dit programma altijd.quote:Op maandag 9 februari 2009 09:06 schreef wijsneus het volgende:
Zondag, EO, Nederland zingt. Alwaar de presentator Arie van der Veer samen met een fysicus, Fred Zwarts, van de deeltjesversneller op het zernike complex in Groningen het sterrepad in Westerbork liep. Wederom was ik geschokt hoe een mens die beweerd De Waarheid (doctorandus!) te kennen zo weinig weet van het heelal waarin we leven.
Ook leuk om te zien hoe een kernfysicus blijkbaar gelooft in 'god heeft de wereld geschapen zodat hij miljarden jaren oud lijkt'.
[..]
Website van de omroepen zijn brak - geen rechtstreeks linkje. Hier te vinden.
Een banaan past precies in je hand, er zit een handig hendeltje aan om 'm open te maken, de kleur aan de buitenkant vertelt je hoe goed de banaan is (groen=niet rijp, geel=lekker, bruin=rot), en de kromming is zodat je ideaal dat ding in je mond kunt stoppen.quote:Op maandag 9 februari 2009 11:12 schreef KoosVogels het volgende:
Een banaan is het bewijs voor een god, explain. (ik kan dat filmpje nu niet kijken, ben aan het werk)
Jaja, god heeft dus besloten dat wij ons moeten beperken tot banenen. Want als hij rekening met ons had gehouden dan had hij toch ook geen kokosnoten gemaakt, aangezien wij die zonder hulpmiddelen niet open krijgen. Of heeft de heer daarom de steen geschapen?quote:Op maandag 9 februari 2009 11:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een banaan past precies in je hand, er zit een handig hendeltje aan om 'm open te maken, de kleur aan de buitenkant vertelt je hoe goed de banaan is (groen=niet rijp, geel=lekker, bruin=rot), en de kromming is zodat je ideaal dat ding in je mond kunt stoppen.
Kortom, het is bijna net zo'n wonder van vernuft als het colablikje.
lolquote:Op maandag 9 februari 2009 11:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een banaan past precies in je hand, er zit een handig hendeltje aan om 'm open te maken, de kleur aan de buitenkant vertelt je hoe goed de banaan is (groen=niet rijp, geel=lekker, bruin=rot), en de kromming is zodat je ideaal dat ding in je mond kunt stoppen.
Kortom, het is bijna net zo'n wonder van vernuft als het colablikje.
De eerste keer dat ik het stukje zag dacht ik ook dat het een parodie was. Het is zo simplistisch, maar dat was het dus niet.quote:Op maandag 9 februari 2009 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jaja, god heeft dus besloten dat wij ons moeten beperken tot banenen. Want als hij rekening met ons had gehouden dan had hij toch ook geen kokosnoten gemaakt, aangezien wij die zonder hulpmiddelen niet open krijgen. Of heeft de heer daarom de steen geschapen?
Domheid is ook een soort vorm van charisma. De simpele man-van-de-straat tegen de enge wereldvreemde academici. Bush heeft er zijn herverkiezing aan te danken.quote:Op maandag 9 februari 2009 11:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
De eerste keer dat ik het stukje zag dacht ik ook dat het een parodie was. Het is zo simplistisch, maar dat was het dus niet.
Poe's lawquote:Op maandag 9 februari 2009 11:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
De eerste keer dat ik het stukje zag dacht ik ook dat het een parodie was. Het is zo simplistisch, maar dat was het dus niet.
Mooi man, de hele evolutietheorie ontkennen, puur en alleen vanwege een banaan. Als je nou eens echt bij jezelf te rade gaat, dan kun je toch niet anders dan concluderen dat het bestaan van een god vrijwel is uitgeslotenquote:Op maandag 9 februari 2009 11:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
"The reason I know so much about this is because I used to be an atheist, so I know how they think!"quote:
Die had net daarvoor natuurlijk even met God gebeld over hoe het nou precies zit.quote:Op zondag 8 februari 2009 23:59 schreef koningdavid het volgende:
Vandaag in de kerk (christelijk gereformeerd) een preek min of meer over evolutie/schepping. De dominee benadrukte nog eens dat Genesis 1 niet als een historisch-wetenschappelijk werk gelezen dient te worden.
Nee, hij heeft er wel 7 jaar voor gestudeerd.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:39 schreef Modus het volgende:
[..]
Die had net daarvoor natuurlijk even met God gebeld over hoe het nou precies zit.
En de mensen die hem onderwezen, hoe komen die aan die kennis? Al studeer je er 33 jaar op, dan nog blijft het allemaal interpretatie. Het is niet zo dat zij die er op gestudeerd hebben aannemelijker kunnen maken dat het allemaal waar is hoor.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:45 schreef koningdavid het volgende:
Nee, hij heeft er wel 7 jaar voor gestudeerd.
Ik weet niet hoe het met jou zit maar meestal vergroot studie je kennis over een bepaald onderwerp. Veel theologen die Genesis 1 hebben bestudeerd (van Augustinus in de 4 eeuw n.c. tot nu) komen tot de conclusie dat Genesis 1 geen letterlijk natuurkundig verslag is.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:50 schreef Modus het volgende:
[..]
En de mensen die hem onderwezen, hoe komen die aan die kennis? Al studeer je er 33 jaar op, dan nog blijft het allemaal interpretatie. Het is niet zo dat zij die er op gestudeerd hebben aannemelijker kunnen maken dat het allemaal waar is hoor.
Klopt. En wel die van hen die van hun geloof afvallen tijdens hun studie theologie.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:53 schreef koningdavid het volgende:
En tuurlijk is het een 'interpretatie', maar de ene interpretatie kan toch aannemelijker zijn dan de andere?
Tja, als je zo begint kun je alle geschiedenisfaculteiten wel sluiten.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:50 schreef Modus het volgende:
[..]
En de mensen die hem onderwezen, hoe komen die aan die kennis? Al studeer je er 33 jaar op, dan nog blijft het allemaal interpretatie. Het is niet zo dat zij die er op gestudeerd hebben aannemelijker kunnen maken dat het allemaal waar is hoor.
quote:Op maandag 9 februari 2009 12:54 schreef Ashleyjw het volgende:
En de Knevelrellen zijn ook weer losgebarsten in de bible belt.
[ afbeelding ]
JOHquote:Jullie geven aan dat dit bericht van 9 feb 2009 is, vandaag dus. Wel gek…ik woon zo goed als naast Urk en heb nergens iets van gemerkt, ook bij politie.nl, flevopost.nl en omroepflevoland.nl staat helemaal niets vermeldt over ongeregeldheden op Urk.
Sorry, ik trek dit artikel dus in twijfel.
Aha. Dus het feit dat ze van hun geloof vallen maakt hun interpretaties gelijk aannemelijk?quote:Op maandag 9 februari 2009 12:56 schreef Modus het volgende:
[..]
Klopt. En wel die van hen die van hun geloof afvallen tijdens hun studie theologie.
Sowieso, omdat bananen zoals wij ze meestal kennen en kopen, gewoon door menselijk ingrijpen (kruisbestuiving) zo verrekte hendig groot en krom zijn.quote:Op maandag 9 februari 2009 10:40 schreef SicSicSics het volgende:
Die video van de banaan is juist perfect voor atheisten!
quote:In de haven van het dorp werden poppen verbrand die de EO-presentator moesten voorstellen. Boekenwinkels werden geplunderd en exemplaren van het EO-tijdschrift ‘Visie’ werden ontvreemd en op een grote brandstapel geworpen.”
OMGquote:
quote:“De Urkers hebben uit het naburige Emmeloord relschoppers ingehuurd, die niet gebonden zijn aan de zondagsrust”, aldus Graafdaal.
de gecultiveerde banaan zou in het wild niet overleven omdat hij zo lekker is, dus god heeft ons een banaan gegeven waar we zelf nog iets aan moesten veranderen. Slim toch.quote:Op maandag 9 februari 2009 13:01 schreef Semisane het volgende:
[..]
Sowieso, omdat bananen zoals wij ze meestal kennen en kopen, gewoon door menselijk ingrijpen (kruisbestuiving) zo verrekte hendig groot en krom zijn.![]()
Moet je voor de grap maar eens wilde bananen bekijken. Kleine zwart-geel en rechte rotdingentjes zijn het...of de grotere soort die meestal voor het gerecht bakbanaan wordt gebruikt.
![]()
Aha! De atoombom hebben we natuurlijk te danken aan Marie Curie. Of wacht - chemie komt natuurlijk voort uit Alchemie! Dus - eigenlijk is het de schuld van Renel! Nee - wacht, zonder mens hadden we geen atoombom! Ik weet het!quote:Op zondag 8 februari 2009 14:50 schreef JohnDope het volgende:
Volgens Darwin is natuurlijkeselectie het geen dat evolutie veroorzaakt. Vervolgens zijn psychiaters gaan onderzoeken hoe ze de mens konden verbeteren dmv natuurlijke selectie en hebben toen als oplossing de holocaust ontworpen.
quote:Op maandag 9 februari 2009 13:17 schreef KoosVogels het volgende:
Maar nogmaals, is hier iemand die echt in het scheppingsverhaal gelooft?
quote:Op zondag 8 februari 2009 01:25 schreef Daantke het volgende:
Veel christenen weten inderdaad weinig van de evolutietheorie.. Maar in dit soort topics valt het me altijd op dat het andersom net zo het geval is.
Overigens ben ik een christen en ik zie mijzelf niet als iemand die wijs genoeg is om te bepalen hoe zulke gedeeltes opgevat moeten worden, maar zo lang dat niet het geval is, geloof ik dat het heelal en de organismen in 6 dagen geschapen zijn. Letterlijk, omdat er tussen die dagen over de nacht gesproken wordt.
Je ziet the big picture niet! Blijf toch niet langer met je kop in het zand steken!!quote:Op maandag 9 februari 2009 13:01 schreef Semisane het volgende:
[..]
Sowieso, omdat bananen zoals wij ze meestal kennen en kopen, gewoon door menselijk ingrijpen (kruisbestuiving) zo verrekte hendig groot en krom zijn.![]()
Moet je voor de grap maar eens wilde bananen bekijken. Kleine zwart-geel en rechte rotdingentjes zijn het...of de grotere soort die meestal voor het gerecht bakbanaan wordt gebruikt.
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no love sincerer than the love of food.
Ohw...quote:
Is het niet veel beter om een neutraal standpunt in te nemen, als je het toch allemaal nog niet zeker weet.quote:Op maandag 9 februari 2009 13:19 schreef Daantke het volgende:
Overigens ben ik een christen en ik zie mijzelf niet als iemand die wijs genoeg is om te bepalen hoe zulke gedeeltes opgevat moeten worden, maar zo lang dat niet het geval is, geloof ik dat het heelal en de organismen in 6 dagen geschapen zijn. Letterlijk, omdat er tussen die dagen over de nacht gesproken wordt.
Mwah...een aardse god lijkt me behoorlijk ver gezocht gelet op de afmetingen van ons heelal.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:57 schreef Meh7 het volgende:
Dat kan ik dan weer niet begrijpen. Als je erin gelooft dat er een almachtige god is, is het niet meer zo moeilijk om aan te nemen dat hij de wereld in zes dagen heeft geschapen. Dan maakt het helemaal niet meer uit, hoeveel tijd het heeft gekost. Al was het een nanoseconde.
Pssst... je hebt een chromosoom te veel.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:59 schreef JohnDope het volgende:
[..]
In dat geval vind ik het ook onbegrijpelijk dat er mensen zijn die denken dat dit bijzondere en complexe leven door evolutie is ontstaan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |