abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 10:59:42 #126
236264 crew  capricia
pi_65793125
Het lijkt wel een onafgesproken eigen interpretatie van de Bijbel daar bij de EO.
Als je het scheppingsverhaal niet wil geloven, is dat okay.
Als je niet in de wederopstanding van Jezus gelooft, dan is er geen ruimte voor Knevel bij de EO. Dat werd letterlijk gezegd bij P&W.

Dus sommige zaken in de bijbel zijn wel 100% letterlijk te nemen, en andere zaken niet. En wie bepaald dat?
Op zijn minst is dat discutabel te noemen. Hellend vlak.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65793545
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 10:40 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Ja, die heeft Ziggo nu als preview kanaal.
Te erg die zender.
pi_65793581
Nee, het is dus niet per se een hellend vlak. Ik begrijp dat je dat als outsider zegt, maar als gelovige is dat totaal niet aan de orde.

De vraag is eigenlijk niet of het scheppingsverhaal klopt of niet, de gelovige (incl. Knevel) zal zeggen: "tuurlijk klopt het!"
De vraag is hoe dient het opgevat te worden?

Al sinds het begin van het christendom, eeeeuwen voor Darwin, werd hierover gediscussieerd. Kerkvader Augustinus schreef al in de 4e eeuw n.c. dat het scheppingsverhaal niet letterlijk (natuurkundig) opgevat dient te worden maar dat het ons een theologische boodschap leert.
Het is dus niet per se een soort 'retreat' n.a.v. Darwin & evolutie.

Wat betreft de opstanding is de bijbel volstrekt helder: dat is zeker weten gebeurd. Paulus schrijft zelfs in 1 Korintiërs 15 dat als je niet gelooft dat Jezus opgestaan is, je geloof zinloos is.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 11:16:42 #129
236264 crew  capricia
pi_65793640
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:14 schreef koningdavid het volgende:
Nee, het is dus niet per se een hellend vlak. Ik begrijp dat je dat als outsider zegt, maar als gelovige is dat totaal niet aan de orde.

De vraag is eigenlijk niet of het scheppingsverhaal klopt of niet, de gelovige (incl. Knevel) zal zeggen: "tuurlijk klopt het!"
De vraag is hoe dient het opgevat te worden?

Al sinds het begin van het christendom, eeeeuwen voor Darwin, werd hierover gediscussieerd. Kerkvader Augustinus schreef al in de 4e eeuw n.c. dat het scheppingsverhaal niet letterlijk (natuurkundig) opgevat dient te worden maar dat het ons een theologische boodschap leert.
Het is dus niet per se een soort 'retreat' n.a.v. Darwin & evolutie.

Wat betreft de opstanding is de bijbel volstrekt helder: dat is zeker weten gebeurd. Paulus schrijft zelfs in 1 Korintiërs 15 dat als je niet gelooft dat Jezus opgestaan is, je geloof zinloos is.
Maar als je het ene stuk niet letterlijk interpreteert en het andere wel, dan is dat toch discutabel?
Dat is nou precies waarom er zoveel protestante kerkgenootschappen ontstaan zijn (dacht ik altijd).
Waarom het scheppingsverhaal niet letterlijk interpreteren en de opstanding wel?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 6 februari 2009 @ 11:22:17 #130
203688 Drijfzand
account closed
pi_65793773
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar als je het ene stuk niet letterlijk interpreteert en het andere wel, dan is dat toch discutabel?
Dat is nou precies waarom er zoveel protestante kerkgenootschappen ontstaan zijn (dacht ik altijd).
Waarom het scheppingsverhaal niet letterlijk interpreteren en de opstanding wel?
is zowat de essentie van christen zijn? christus, zoon van god jeweet
too much to do in the real world.
pi_65793780
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Je moet kijken naar het literair genre. Dat is w.b. het scheppingsverhaal en de opstandingsverhalen totaal verschillend. Genesis 1 is symbolische proza, het scheppingsverhaal lijkt gewoon sobere verslaggeving.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  vrijdag 6 februari 2009 @ 11:23:54 #132
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_65793821
Knevel is een baas . Ik vind hem nu voor het eerst in mijn leven sympathiek .
Niet meer actief op Fok!
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 11:24:19 #133
236264 crew  capricia
pi_65793837
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:22 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Je moet kijken naar het literair genre. Dat is w.b. het scheppingsverhaal en de opstandingsverhalen totaal verschillend. Genesis 1 is symbolische proza, het scheppingsverhaal lijkt gewoon sobere verslaggeving.
Ik begrijp je punt wel. Maar wat je nu doet is dus een interpretatie.
En er zijn genoeg mensen in NL die hardcore geloven.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65793974
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt wel. Maar wat je nu doet is dus een interpretatie.
En er zijn genoeg mensen in NL die hardcore geloven.
Ik geloof ook' hardcore'.

Het punt is dat creationisten de bijbel inderdaad anders, en in in mijn optiek, fout interpreteren. Het is niet zo dat niet-creationisten (zoals ik) zeggen dat het scheppingsverhaal onzin is.
Het scheppingsverhaal is 100% waar op de manier waarop bedoeld is, namelijk niet als natuurkundig maar als theologisch werk.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 11:29:53 #135
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_65794032
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:28 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik geloof ook' hardcore'.

Het punt is dat creationisten de bijbel inderdaad anders, en in in mijn optiek, fout interpreteren. Het is niet zo dat niet-creationisten (zoals ik) zeggen dat het scheppingsverhaal onzin is.
Het scheppingsverhaal is 100% waar op de manier waarop bedoeld is, namelijk niet als natuurkundig maar als theologisch werk.
Datzelfde kun je ook over de opstanding zeggen en dat doen veel mensen ook, zoals ik in het P&W-topic ook al opmerk. Maarrrr goed, deze 'discussie' hebben we al vaker gevoerd .
Niet meer actief op Fok!
pi_65794090
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:29 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Datzelfde kun je ook over de opstanding zeggen
Tuurlijk, maar het is niet bijbels.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 11:38:03 #137
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65794334
Die discussie op de EO site is echt grappig
quote:
Er zit weer veel crap in de fritessaus vandaag: de wetenschap toont helemaal niet aan hoe de aarde is gemaakt! Ze doet uitspraken op basis van waarnemingen en interpretaties, en in geval van evolutionistische wetenschap ook nog een vooraf bepaald kader. Zoals ik al eerder stelde en dit is nog door niemand tegengesproken kunnen die waarnemingen ook op een andere manier uitgelegd worden op basis van dezelfde feiten. Het creationisme heeft vaak betere conclusies. Halo's, dinobotten met bloed etc. zijn met creationisme geen probleem. De evolutiefantasie staat meteen te wankelen met dergelijk issues. En het IS al een aandoenlijk karikatuur van de werkelijkheid.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 6 februari 2009 @ 11:42:36 #138
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65794498
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Die discussie op de EO site is echt grappig
[..]
Dit is te mooi. Vooral die halo's, dat is al uit en te na vele en ettelijke malen ontkracht. Op basis van één setje stenen de gehele theorie van radio-actief verval het raam uit doen, en wel zodanig dat de implicatie is dat de aarde vanwege het verhoogde verval eigenlijk een grote gloeiende lavabol zou moeten zijn. Maar dat wordt dan even genegeerd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 11:53:56 #139
236264 crew  capricia
pi_65794877
Ik vind het altijd zo nasty dat creationisten doen alsof de evolutietheorie ook een kwestie van geloven is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65795039
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:53 schreef capricia het volgende:
Ik vind het altijd zo nasty dat creationisten doen alsof de evolutietheorie ook een kwestie van geloven is.
Deze opmerking verraadt een ongelooflijk naïeve, éénzijdige en ééndimensionale blik op de wereld. Deze wereld is zo weird dat alleen de beperkingen van ons verstand ons ervan weerhoudt om compleet door te draaien en jij doet alsof je erzelf bij was toen de evolutie plaats vond
  vrijdag 6 februari 2009 @ 12:02:02 #141
pi_65795105
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:42 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dit is te mooi. Vooral die halo's, dat is al uit en te na vele en ettelijke malen ontkracht. Op basis van één setje stenen de gehele theorie van radio-actief verval het raam uit doen, en wel zodanig dat de implicatie is dat de aarde vanwege het verhoogde verval eigenlijk een grote gloeiende lavabol zou moeten zijn. Maar dat wordt dan even genegeerd.
Vooral dat
quote:
...ook nog [in] een vooraf bepaald kader.
vond ik leuk.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 12:03:37 #142
236264 crew  capricia
pi_65795151
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:59 schreef buachaille het volgende:

[..]

Deze opmerking verraadt een ongelooflijk naïeve, éénzijdige en ééndimensionale blik op de wereld. Deze wereld is zo weird dat alleen de beperkingen van ons verstand ons ervan weerhoudt om compleet door te draaien en jij doet alsof je erzelf bij was toen de evolutie plaats vond
Want?
Jij denkt dat wetenschap ook een kwestie van geloof is?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 6 februari 2009 @ 12:04:40 #143
pi_65795187
quote:

[..]

Deze opmerking verraadt een ongelooflijk naïeve, éénzijdige en ééndimensionale blik op de wereld. Deze wereld is zo weird dat alleen de beperkingen van ons verstand ons ervan weerhoudt om compleet door te draaien
Dus jij hebt een Jip en Janneke sprookje nodig om niet volledig door te draaien? Nou ik niet. Ik kan de realiteit wel aan.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 12:06:04 #144
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65795230
quote:

[..]

Nee, maar ja, ik was ook niet bij de slag om Waterloo.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 12:06:51 #145
236264 crew  capricia
pi_65795259
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 12:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, maar ja, ik was ook niet bij de slag om Waterloo.
En ik heb ook de gaskamers nooit werkend gezien...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65795301
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Dus jij hebt een Jip en Janneke sprookje nodig om niet volledig door te draaien? Nou ik niet. Ik kan de realiteit wel aan.
Ik beweer niet dat jij de realiteit niet zou aankunnen, ik beweer dat jij hem niet kunt bevatten
  vrijdag 6 februari 2009 @ 12:11:05 #147
pi_65795401
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 12:07 schreef buachaille het volgende:

[..]

Ik beweer niet dat jij de realiteit niet zou aankunnen, ik beweer dat jij hem niet kunt bevatten
Dat kan je helemaal niet beoordelen.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 12:11:43 #148
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_65795423
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 13:23 schreef Supersoep het volgende:
Wat hoop ik toch dat er ooit eens vegetatie wordt gevonden op een verre planeet. Dan kan je het hele Genesis book weggooien. Of nee, dan gaan ze het weer anders interpreteren natuurlijk.
Jah, dat zelfs god hobbies heeft, namelijk het maken van wereldjes.
Soort van kleien maar dan anders.
pi_65796855
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 12:11 schreef Keltie het volgende:

[..]

Jah, dat zelfs god hobbies heeft, namelijk het maken van wereldjes.
Soort van kleien maar dan anders.
dat zijn z'n mislukte projectjes.

of wij zijn het misbaksel.

maar goed: vreemd genoeg is het altijd de gelovige zelf die iets beter is dan al het andere leven. je hoort nooit dat de kakkerlak, de giraf of het AIDS-virus de kroon op de schepping is.
pi_65797904
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:14 schreef koningdavid het volgende:

Ik ken pastoren die het hier niet mee eens zijn, gebaseerd op de Griekse tekst Sterker nog, daar drink ik wel es biertjes mee aan een zekere bar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')