abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65817246
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 21:51 schreef Caesu het volgende:
inderdaad, om die opstanding draait het hele geloof.
daar mag dus beslist niet aan getornd worden.

maar als je nu beetje bij beetje de bijbel af gaat breken omdat het niet meer vol te houden is door zoveel wetenschappelijke tegenargumenten...

6-dagen-schepping, sprekende ezel, jonah in de vis, lopen op water, mozes met z'n tovertruukjes.
allemaal niet letterlijk te nemen.

...dan kom je uiteindelijk ook bij de opstanding uit.
gekruisigden deden er soms dagen over voordat ze stierven.
jezus zou al na een middag hangen dood zijn geweest.
is er gekeken hoe hij er zaterdag bij lag?

dus mijn advies zou zijn: neem de hele bijbel nu letterlijk, inclusief het scheppingsverhaal.
schakel je verstand uit en geloof alles letter voor letter.
ik heb op een bepaalde manier niet alleen medelijden maar ook wel respect voor de 'hersteld verband oud-gereformeerd vrijgemaakten' die consequent alles van kaft tot kaft blijven geloven en telkens weer uit een kerk treden als ze merken dat de bijbel los gelaten gaat worden.

tegen knevel-types daarentegen zou ik zeggen: hou jezelf nu niet voor de gek en zet de volgende stap.
realiseer je dat in de maling bent genomen
ik begrijp natuurlijk wel dat vanwege de angst voor eeuwige verdoemenis uitstoting uit je vriendenclubje de laatste stap wat lastig is.
het IS ook lastig voor een mens om zich zn bewustzijn..dat nogal geëvolueerd is, zeg maar, te realiseren, dat ie gewoon een organisme is dat een aantal jaren leeft en het daarna en ervoor slusch isst, een klein nietig krummeltje, een mier, niet anders dan dat.

het is hoogmoedig om je boven die dierenwereld te stellen, dood is dood.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:47:09 #202
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65819436
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:43 schreef Euridice het volgende:

het is hoogmoedig om je boven die dierenwereld te stellen, dood is dood.

Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:53:11 #203
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_65819628
Heb die gast gisteren bij dwdd niet zoveel onzin over de evolutietheorie horen roepen. echt genant. en dat niemand daarop in ging..
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_65819809
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
  zaterdag 7 februari 2009 @ 00:14:28 #205
203688 Drijfzand
account closed
pi_65820214
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:53 schreef One_of_the_few het volgende:
Heb die gast gisteren bij dwdd niet zoveel onzin over de evolutietheorie horen roepen. echt genant. en dat niemand daarop in ging..
begrijp er niks van
too much to do in the real world.
pi_65824800
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 20:29 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Pastoren die bier drinken.

Zij zijn van mening dat Paulus over een symbolische, geestelijke opstanding schrijft? Ik kom dat standpunt wel vaker tegen (Richard Carrier o.a.), ik vind het persoonlijk niet bijster overtuigend, maar dat verrast je niet denk ik.
Dat weet ik, maar ik vind het wel verfrissend. Dit zijn mensen die het Grieks en Hebreeuws beheersen, theologie gestudeerd hebben en hun werk ervan gemaakt hebben. Vooral 1 gesprek met een hoogleraar uit Kampen heeft me duidelijk gemaakt dat veel theologen niet meer zo bezig zijn met dat letterlijke, omdat ze het betrekkelijke tijdens hun studie gaan inzien.

Ergens zou ik het wel tov vinden als er nu nog es een Messias zou komen. En dat deze, net zoals Jezus volgens de evangelieën de Farizeeërs betichtte van de essentie van de Thora niet te begrijpen en de mitswot te strikt na te volgen na te volgen, de Christenen gaat vertellen dat de essentie van geloven niet ligt in het letterlijke geloven (zoals letterlijke scheppingsverhalen, opstandingen, "zonen van God" of weet ik wat), maar in het bewustzijn. Een zelfde soort 'paradigmaverschuiving', dus.

Zoiets als het Jodendom dus, nu ik er zo over nadenk
pi_65824837
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 21:57 schreef Drijfzand het volgende:
hola, sprekende ezel?
Dat hebben wij inderdaad laatst nog als pubquiz vraag gekregen, welke 2 dieren in de bijbel konden praten
pi_65825419
quote:

Het stomme is, ik ken dat verhaal wel.
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 11:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat hebben wij inderdaad laatst nog als pubquiz vraag gekregen, welke 2 dieren in de bijbel konden praten
Is er in de oude Joodse overleveringen over Noach ook geen sprake van een pratende raaf?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_65831152
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 11:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar ik vind het wel verfrissend. Dit zijn mensen die het Grieks en Hebreeuws beheersen, theologie gestudeerd hebben en hun werk ervan gemaakt hebben. Vooral 1 gesprek met een hoogleraar uit Kampen heeft me duidelijk gemaakt dat veel theologen niet meer zo bezig zijn met dat letterlijke, omdat ze het betrekkelijke tijdens hun studie gaan inzien.
Zijn geluiden die ik vaker hoor inderdaad. Ik ben stiekem wel benieuwd welke prof. uit Kampen dat was aangezien ik er ook met een aantal contact heb.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_65831325
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:15 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Zijn geluiden die ik vaker hoor inderdaad. Ik ben stiekem wel benieuwd welke prof. uit Kampen dat was aangezien ik er ook met een aantal contact heb.
Simon Schoon Bij hem ben ik thuis geweest in Israël, vorig jaar, dus dat was wijn ipv bier
pi_65831519
In DWDD met die oud-directeur van de EO had hij het er op een gegeven moment over dat het Scheppingsverhaal ook wetenschappelijk is. Hij zei het tussen neus en lippen door zonder dat Matthijs er op doorging. Ik vind dat nogal een opmerkelijke uitspraak. Welk wetenschappelijk bewijs vormt een tekst in de Bijbel? Je kunt het als zodanig aannemen als waar maar dat maakt het toch nog geen wetenschappelijk bewijs.
pi_65832579
Natuurlijk is het scheppingsverhaal wetenschappelijk. Net zoals de Griekse opvatting dat alles uit de 4 elementen lucht, water, aarde en vuur bestaat. Mendelejev dacht gewoon wat te moeilijk met dat periodieke systeem
pi_65832803
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 13:45 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

Tuurlijk joh, dan heeft God dat ook gewoon gecreerd, omdat hij wist dat we daar naartoe zouden kunnen gaan enzo.....
hehe Inderdaad.
pi_65833119
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 21:51 schreef Caesu het volgende:
...dan kom je uiteindelijk ook bij de opstanding uit.
gekruisigden deden er soms dagen over voordat ze stierven.
jezus zou al na een middag hangen dood zijn geweest.
is er gekeken hoe hij er zaterdag bij lag?
Heb je hier bronnen van? Dat vind ik een hele interessante uitspraak
quote:
dus mijn advies zou zijn: neem de hele bijbel nu letterlijk, inclusief het scheppingsverhaal.
schakel je verstand uit en geloof alles letter voor letter.
Da's nogal een raar advies voor een verzameling van 66 boeken met allerlei verschillende literaire, historische en poëtische genres en een bonte verzameling auteurs, denk je ook niet? Of zie jij, net als veel Christenen, de bijbel als 1 geheel simpelweg omdat mensen er 1 kaft omheen hebben geplakt?
  Moderator zaterdag 7 februari 2009 @ 19:23:45 #215
236264 crew  capricia
pi_65833196
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 19:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]

Da's nogal een raar advies voor een verzameling van 66 boeken met allerlei verschillende literaire, historische en poëtische genres en een bonte verzameling auteurs, denk je ook niet? Of zie jij, net als veel Christenen, de bijbel als 1 geheel simpelweg omdat mensen er 1 kaft omheen hebben geplakt?
En dan is het nog de vraag: Welke bijbel neem je...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65833297
Vroeger toen ik op school zat en wij aan onze leraar vroegen hoe het scheppingsverhaal nu in stand te houden was met darwin, had onze leraar de volgende opmerkelijke uitspraak....
Iedereen gaat uit van 6 aardse dagen, maar je moet uitgaan van 6 hemelse dagen, een dag bij ons, is bij hem misschien maar een seconde, en een dag bij hem is misschien wel een periode van vele miljoenen jaren.
Als je kijkt naar het ontstaan van het universum en de aarde, en hoe het leven tot stand kwam, dan is de volgorde van 6 dagen goed, alleen de dagtelling niet, maar dat komt omdat wij alles op onszelf betrekken en niet op de tijdseenheid van een ander.

Ik vond dat altijd wel opmerkelijk gevonden.
pi_65833360
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 19:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Heb je hier bronnen van? Dat vind ik een hele interessante uitspraak
[..]
quote:
The history and pathology of crucifixion.

Death, usually after 6 hours--4 days, was due to multifactorial pathology: after-effects of compulsory scourging and maiming, haemorrhage and dehydration causing hypovolaemic shock and pain, but the most important factor was progressive asphyxia caused by impairment of respiratory movement.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14750495
quote:
ja, een raar advies - maar wel consequent.
de christelijk leer zegt toch dat de bijbel het woord van God is en in het laatste boek staat er dat er niets bij- toegevoegd mag worden.
wat natuurlijk ook al raar is, want ergens in de eerste eeuwen na Christus is vastgesteld wat wel en niet bij die bijbel moest horen.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  zondag 8 februari 2009 @ 00:28:41 #218
8369 speknek
Another day another slay
pi_65839392
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 18:39 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk is het scheppingsverhaal wetenschappelijk. Net zoals de Griekse opvatting dat alles uit de 4 elementen lucht, water, aarde en vuur bestaat. Mendelejev dacht gewoon wat te moeilijk met dat periodieke systeem
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65839531
quote:
Op zondag 8 februari 2009 00:28 schreef speknek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik ken the discovery institute een beetje dus ik moet dit vragen: dit is een geintje toch?
  zondag 8 februari 2009 @ 00:47:14 #220
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65839783
quote:
Op zondag 8 februari 2009 00:34 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik ken the discovery institute een beetje dus ik moet dit vragen: dit is een geintje toch?
Zo word door fanatieke christenen met evolutie/schepping omgegaan. You dig?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_65839973
quote:
Op zondag 8 februari 2009 00:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zo word door fanatieke christenen met evolutie/schepping omgegaan. You dig?
Daarom stel ik de vraag ook.
  zondag 8 februari 2009 @ 01:03:42 #222
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65840119
quote:
Op zondag 8 februari 2009 00:28 schreef speknek het volgende:
[ afbeelding ]
Het is frappant om dat plaatje te vergelijken.

Wetenschapsverheerlijking, waar houdt het op?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_65840518
Veel christenen weten inderdaad weinig van de evolutietheorie.. Maar in dit soort topics valt het me altijd op dat het andersom net zo het geval is.

Overigens ben ik een christen en ik zie mijzelf niet als iemand die wijs genoeg is om te bepalen hoe zulke gedeeltes opgevat moeten worden, maar zo lang dat niet het geval is, geloof ik dat het heelal en de organismen in 6 dagen geschapen zijn. Letterlijk, omdat er tussen die dagen over de nacht gesproken wordt.
  zondag 8 februari 2009 @ 08:50:39 #224
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_65842644
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 19:30 schreef klipper het volgende:
Vroeger toen ik op school zat en wij aan onze leraar vroegen hoe het scheppingsverhaal nu in stand te houden was met darwin, had onze leraar de volgende opmerkelijke uitspraak....
Iedereen gaat uit van 6 aardse dagen, maar je moet uitgaan van 6 hemelse dagen, een dag bij ons, is bij hem misschien maar een seconde, en een dag bij hem is misschien wel een periode van vele miljoenen jaren.
Als je kijkt naar het ontstaan van het universum en de aarde, en hoe het leven tot stand kwam, dan is de volgorde van 6 dagen goed, alleen de dagtelling niet, maar dat komt omdat wij alles op onszelf betrekken en niet op de tijdseenheid van een ander.

Ik vond dat altijd wel opmerkelijk gevonden.
Die God laat nog eens wat te raden over, he?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  zondag 8 februari 2009 @ 09:13:01 #225
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_65842759
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef Johnny-V het volgende:

[..]

Geloof in een God kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen maar geloven in een schepping van zes dagen, ondanks alle bevindingen van de wetenschap, vind ik echt onbegrijpelijk. Dan leef je echt met een bord voor je kop.
Het is nog erger, Creationisten geloven dat de Aarde maar 6.000 jaar oud is en dat Adam en Eva gezellig met de dinosaurussen in het paradijs leefden.
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')