Bron: http://www.elsevier.nl/we(...)cheppingsverhaal.htmquote:In het programma 't Zal je maar gebeuren' zei Knevel spijt te hebben dat hij zijn kijkers en kinderen altijd heeft voorgehouden dat de wereld in zes dagen is geschapen. De achterban van de Evangelische Omroep (EO) bestormt de publieke omroep met boze telefoontjes en mails, omdat presentator Andries Knevel op televisie heeft verklaard geen creationist meer te zijn.
Knevel ondertekende ook een verklaring hierover.
Darwin
Creationisten geloven niet in de evolutietheorie van Charles Darwin, maar in het scheppingsverhaal uit de bijbel. Uit een onderzoek van de EO uit 2007 blijkt dat 61 procent van de achterban gelooft in de schepping van de wereld door God.
Oud-EO-directeur Bert Dorenbos noemt de actie van Knevel in Trouw een 'daad van agressie'.
Debat
De Eo stelt, na dertig jaar uitzendingen te hebben gemaakt vanuit het standpunt dat God de wereld schiep, dat 'schepping en evolutie elkaar niet uit hoeven sluiten'. Dat zegt een EO-woordvoerder in De Telegraaf. In 2007 schrapte de EO nog delen uit een BBC-documentaire waarin de evolutietherie werd behandeld.
De EO wil met Knevels verklaring 'graag het debat aangaan' en stelt dat zij met hun programma's de evolutietheorie tekort hebben gedaan. Hij zei overigens wel ’van harte’ te geloven in God de Schepper en in Jezus Christus als Redder.
Hij zal een tussenvorm aanhouden, waarbij evolutieprocessen door God gevormd worden, of zoiets...quote:
Dat noemen de belangrijke mensen van de kerk tegenwoordig Intelligent Design. Want dat klinkt beter and zo trekken ze makkelijker mensen aan, je moet toch wat tegen die verdomde Atheïsten die de boel een beetje verzieken met hun aanneembare theorieën.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:31 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hij zal een tussenvorm aanhouden, waarbij evolutieprocessen door God gevormd worden, of zoiets...
Toch wel apart dat God evolutie niet noemenswaardig vondquote:Op donderdag 5 februari 2009 13:31 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hij zal een tussenvorm aanhouden, waarbij evolutieprocessen door God gevormd worden, of zoiets...
Tja, als Christenen vastlopen op de bijbel, worden dingen vaak omgevormd tot literaire teksten of symboliek. Het is ongetwijfeld mogelijk om het op die manier recht te praten allemaalquote:Op donderdag 5 februari 2009 13:36 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Toch wel apart dat God evolutie niet noemenswaardig vond
en er niets over te vinden is in één van zijn boeken!
Waarom in vredesnaam is het een daad van agressie? Raar figuur die oud-directeur.quote:Oud-EO-directeur Bert Dorenbos noemt de actie van Knevel in Trouw een 'daad van agressie'.
Als daarmee bedoeld wordt dat die 61 procent ook daadwerkelijk gelooft dat de wereld in zes dagen is geschapen vind ik dat best schokkend. Dat Knevel er voor uit komt dat hij 'geen creatonist meer is' valt me heel erg mee van hem, scoort hij punten mee.quote:Uit een onderzoek van de EO uit 2007 blijkt dat 61 procent van de achterban gelooft in de schepping van de wereld door God.
Tuurlijk joh, dan heeft God dat ook gewoon gecreerd, omdat hij wist dat we daar naartoe zouden kunnen gaan enzo.....quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:23 schreef Supersoep het volgende:
Wat hoop ik toch dat er ooit eens vegetatie wordt gevonden op een verre planeet. Dan kan je het hele Genesis book weggooien. Of nee, dan gaan ze het weer anders interpreteren natuurlijk.
Verbeter mij als ik het verkeerd heb begrepen. Je vind het niet raar dat die mensen geloven in een god, maar wel dat ze geloven in een schepping in zes dagen?quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:44 schreef Johnny-V het volgende:
[..]
Als daarmee bedoeld wordt dat die 61 procent ook daadwerkelijk gelooft dat de wereld in zes dagen is geschapen vind ik dat best schokkend. Dat Knevel er voor uit komt dat hij 'geen creatonist meer is' valt me heel erg mee van hem, scoort hij punten mee.
dat kan nu nog nietquote:Op donderdag 5 februari 2009 13:23 schreef Supersoep het volgende:
Wat hoop ik toch dat er ooit eens vegetatie wordt gevonden op een verre planeet. Dan kan je het hele Genesis book weggooien. Of nee, dan gaan ze het weer anders interpreteren natuurlijk.
Correctie: Knevel geloofd nog steeds in de schepping. Hij stapt echter af van de 6-dagen gedachte; iets wat al breder ingang heeft gevonden in de christelijke wereld. Als je bijvoorbeeld de inleiding bij de NBV (een Bijbel in een soort 'nijntje' taal) leest dan heeft men het ook over een "oergeschiedenis" een tekst waaruit blijkt dat men Genesis niet letterlijk meer neemt.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:44 schreef Johnny-V het volgende:
Als daarmee bedoeld wordt dat die 61 procent ook daadwerkelijk gelooft dat de wereld in zes dagen is geschapen vind ik dat best schokkend. Dat Knevel er voor uit komt dat hij 'geen creatonist meer is' valt me heel erg mee van hem, scoort hij punten mee.
Geloof in een God kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen maar geloven in een schepping van zes dagen, ondanks alle bevindingen van de wetenschap, vind ik echt onbegrijpelijk. Dan leef je echt met een bord voor je kop.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:47 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Verbeter mij als ik het verkeerd heb begrepen. Je vind het niet raar dat die mensen geloven in een god, maar wel dat ze geloven in een schepping in zes dagen?
Dat kan ik dan weer niet begrijpen. Als je erin gelooft dat er een almachtige god is, is het niet meer zo moeilijk om aan te nemen dat hij de wereld in zes dagen heeft geschapen. Dan maakt het helemaal niet meer uit, hoeveel tijd het heeft gekost. Al was het een nanoseconde.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef Johnny-V het volgende:
[..]
Geloof in een God kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen maar geloven in een schepping van zes dagen, ondanks alle bevindingen van de wetenschap, vind ik echt onbegrijpelijk. Dan leef je echt met een bord voor je kop.
Met alle respect maar als je kijkt naar de grootsheid van de wereld waarin we leven en je gelooft in een Schepper, wat is er dan zo vreemd aan om te geloven dat dat in 6 dagen tot stand is gekomen? Als je 6 jaar zegt of 600.000.000.000 jaar, dan nog is het vreemd.quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef Johnny-V het volgende:
Geloof in een God kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen maar geloven in een schepping van zes dagen, ondanks alle bevindingen van de wetenschap, vind ik echt onbegrijpelijk. Dan leef je echt met een bord voor je kop.
De bron suggereert dat hij heeft verklaard geen creatonist meer te zijn. Los daarvan doel ik op zijn visie dat evolutie en geloof te combineren zijn. Dat hij de evolutietheorie niet (meer) verwerpt en van de idee van een zesdaagse schepping afstapt vind ik goed van hem!quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
[..]
Correctie: Knevel geloofd nog steeds in de schepping. Hij stapt echter af van de 6-dagen gedachte; iets wat al breder ingang heeft gevonden in de christelijke wereld. Als je bijvoorbeeld de inleiding bij de NBV (een Bijbel in een soort 'nijntje' taal) leest dan heeft men het ook over een "oergeschiedenis" een tekst waaruit blijkt dat men Genesis niet letterlijk meer neemt.
Hehe wat een domme opmerking weer. Er lopen nu meer mensen rond die in de schepping geloven dan in de middeleeuwenquote:Op donderdag 5 februari 2009 13:59 schreef Dutch_Courage het volgende:
Kunnen die EO creationisten niet gewoon lekker terug gaan naar de Middeleeuwen, en daar hun slappe verhaal gaan verdedigen? Het is verdomme 2009.
Augustinus geloofde al niet in de letterlijkheid van Genesis. Ik vraag me af in hoeverre dat 'al breder ingang' wel klopt. Blijkt uit onderzoek ook dat in de laatste tien jaar meer EO leden zijn gaan geloven in het Creationisme (maar dat kan ook weer komen doordat rekkelijke gelovigen uit het ledenbestand verdwenen zijn).quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
Correctie: Knevel geloofd nog steeds in de schepping. Hij stapt echter af van de 6-dagen gedachte; iets wat al breder ingang heeft gevonden in de christelijke wereld. Als je bijvoorbeeld de inleiding bij de NBV (een Bijbel in een soort 'nijntje' taal) leest dan heeft men het ook over een "oergeschiedenis" een tekst waaruit blijkt dat men Genesis niet letterlijk meer neemt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |