quote:16 March Australia
23 March Malaysia
6 April Bahrain
27 April Spain
11 May Turkey
25 May Monaco
8 June Canada
22 June France
6 July Great Britain
20 July Germany
3 August Hungary
24 August** Europe ***
7 September Belgium
14 September Italy
28 September** Singapore
12 October Japan
19 October China
2 November Brazil
** Subject to circuit approval.
*** The 2008 European Grand Prix will take place in Valencia.
Oeps, de cijfers zijn mij dus duidelijk gaan duizelen. Verkeerde soort grafiek gekozen.quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dus Hamilton heeft 24 punten volgens jou? (14% van 170=23,8)
Dank je.quote:
Je had dan ook de Wiki moeten aanpassen. Daar wordt de OP namelijk van gekopieerd.quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:45 schreef Sinister-D- het volgende:
En ik had de vorige keer de OP zo mooi bijgewerktStaat nu de oude testkalender, verlopen links enzo weer allemaal terug
![]()
Maar ja, nieuw topique
Ik had gehoopt bij de laatste grafiek (ook) het aantal overwinningen per coureur te zien. Een percentage zegt in dezen zo weinig, en dan is de grafiek NIET meer hetzelfdequote:Op zondag 19 oktober 2008 16:56 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Oeps, de cijfers zijn mij dus duidelijk gaan duizelen. Verkeerde soort grafiek gekozen.Nu zou die wel moeten kloppen.
En in de categorie nutteloze statistieken ben ik alvast bezig met een vergelijking ten opzichte van vorig seizoen. Zo kun je welke teams het qua punten beter of minder hebben gedaan. En welke teams nog een kans hebben om zich te verbeteren tijdens de GP van Brazilië.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals je kunt zien zijn Toyota, BMW Sauber en STR de grootste stijgers. McLaren en Ferrari springen er vooral negatief uit.
Nu de coureurs:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kubica is hier de grote winnaar. Aan de hand van de vorige grafiek is het logisch dat Vettel, Trulli en Glock ook sterke stijgers zijn. En Kovalainen is logischerwijs ook gestegen na zijn overstap naar McLaren. Alonso zoals verwacht de grootste daler.
Nu de percentages van behaalde overwinningen per team/coureur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Percentage van het totaal aantal behalen punten per team. Op dit moment 17×18 punten=306.
[ afbeelding ]
Totaal aantal te behalen punten per coureur is op het moment 17×10=170
[ afbeelding ]
Totaal aantal te verdelen punten: (10+8+6+5+4+3+2+1)×17=663
[ afbeelding ]
De OP kan door de TS nog bijgewerkt worden met de oude gegevens uit de vorige OP (en anders een Modje aanschieten in de SPT-stickyquote:Op zondag 19 oktober 2008 17:45 schreef Sinister-D- het volgende:
En ik had de vorige keer de OP zo mooi bijgewerktStaat nu de oude testkalender, verlopen links enzo weer allemaal terug
![]()
Maar ja, nieuw topique
Die wiki kan iedereen bijwerken, dat is min of meer buiten FOK! omquote:Op zondag 19 oktober 2008 18:11 schreef Sinister-D- het volgende:
Dacht dat alleen mods dat kondenBlijkbaar niet dus
Daar heb ik ook een grafiek van. En ik zei toch ook dat het nutteloze statistieken waren.quote:Op zondag 19 oktober 2008 18:12 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik had gehoopt bij de laatste grafiek (ook) het aantal overwinningen per coureur te zien. Een percentage zegt in dezen zo weinig, en dan is de grafiek NIET meer hetzelfde![]()
![]()
Alonso ramt Hamilton in de pits en Massa wint de race en wordt kampioen!quote:Op zondag 19 oktober 2008 23:07 schreef dapluiz het volgende:
TVPKijken hoe het over 2 weken gaat aflopen
Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:56 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Oeps, de cijfers zijn mij dus duidelijk gaan duizelen. Verkeerde soort grafiek gekozen.Nu zou die wel moeten kloppen.
En in de categorie nutteloze statistieken ben ik alvast bezig met een vergelijking ten opzichte van vorig seizoen. Zo kun je welke teams het qua punten beter of minder hebben gedaan. En welke teams nog een kans hebben om zich te verbeteren tijdens de GP van Brazilië.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals je kunt zien zijn Toyota, BMW Sauber en STR de grootste stijgers. McLaren en Ferrari springen er vooral negatief uit.
Nu de coureurs:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kubica is hier de grote winnaar. Aan de hand van de vorige grafiek is het logisch dat Vettel, Trulli en Glock ook sterke stijgers zijn. En Kovalainen is logischerwijs ook gestegen na zijn overstap naar McLaren. Alonso zoals verwacht de grootste daler.
Nu de percentages van behaalde overwinningen per team/coureur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Percentage van het totaal aantal behalen punten per team. Op dit moment 17×18 punten=306.
[ afbeelding ]
Totaal aantal te behalen punten per coureur is op het moment 17×10=170
[ afbeelding ]
Totaal aantal te verdelen punten: (10+8+6+5+4+3+2+1)×17=663
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 20 oktober 2008 12:17 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.
Ben alleen nu even met andere (dringender) dingen bezig dus kan ik er pas over een maandje of twee mee verder gaan.
Zie ook de PM van ElmarO die ik doorgestuurd hadquote:Op maandag 20 oktober 2008 12:55 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik heb daar wellicht wel interesse in als je zover bentKun je me tegen die tijd eens PM'en
Optie 3 van het power train stukje roep ik al jaren, laat de fabrikanten maar uitgeven wat ze willen, als ze de motoren maar voor een redelijk bedrag aan de privé teams leveren. Die regel was er voor de banden ook, dus waarom niet voor de motoren?quote:We should like to hear the teams' views on this together with comments on the FIA's proposals (set out below) and other suggestions for the measures which will be necessary if major reductions in cost are to be achieved.
Power train
2013
The FIA would like to see a modern high technology power train in 2013. We envisage a down-sized DI engine with exhaust energy and heat recovery, coupled to an electrically actuated gearbox.
However, we are completely open to new ideas. The only preconditions are:that the costs of development, maintenance and unit production for the power train must be an order of magnitude lower than is currently the case and
(ii) power trains must be available to independent teams at minimal cost.
2010- 2012 inclusive
At present we can offer three options.
Option 1
A homologated engine produced by a single supplier after an invitation to tender, with the current suppliers free to build an identical engine themselves (but not the gearbox), subject to rigorous controls.
Option 2
A consortium of teams obtains an engine to current rules but at much lower cost from a single supplier. Engines from other sources to be subject to rigorous controls to eliminate differences in performance.
Option 3
A proposal from FOTA, backed by solid guarantees, for the supply of complete power trains to independent teams for less than ¤5 million per team per season to include 30,000 km of testing and all on-track assistance.
2009
When the decision was taken to "freeze" the engines, certain teams asked for and got a period of time in which to address reliability problems and re-tune for 19,000 rpm. Some teams took advantage of this period to improve the power output of their engines. This was not intended. Other teams did not improve their engines, believing performance to have been "frozen".
This has produced unfair and inequitable differences in performance. The World Motor Sport Council has therefore decided that engine performance will be equalised in accordance with the 2009 Sporting Regulations in order to re-establish the position as it was when the freeze was agreed.
The FIA would like to discuss with FOTA technicians how best to achieve equalisation in a way which is fair to all and involves minimal cost.
The Chassis
The FIA envisages common parts for numerous areas of the chassis. For example, standard suspension and wheels (ie standard "corners"), a standard underbody and other parts which are currently the subject of major expenditure but add nothing to the spectacle or to the public interest of Formula One.
Other measures, such as a minimum height for the centre of gravity, restrictions on the use of certain materials or the homologation of certain major components (eg the "tub") for a period of time, may also be appropriate.
We invite FOTA to make proposals together with a time scale for introduction.
Race procedures
The FIA would welcome suggestions for changes to the rules for going racing, with a view to reducing costs. We believe that priority should be given to things which the public cannot see (eg telemetry) rather than visible parts of "the show" (eg refuelling during the race).
The FIA would also like to hear teams' views about the distribution of garage space and space in the pit lane.
Hoe kan McLaren nou minder punten dan vorig jaar hebben gescoord?!?quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:56 schreef ElmarO het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals je kunt zien zijn Toyota, BMW Sauber en STR de grootste stijgers. McLaren en Ferrari springen er vooral negatief uit.
Ik heb 'm uit de OP gehaald, haal je 'm zelf uit de wiki?quote:Op maandag 20 oktober 2008 08:20 schreef sanger het volgende:
Ohja, uit de OP mag ook de site f1freaks weggehaald worden. Ik denk niet dat ik ooit nog iets met die URL ga doen
Als je wilt kan ik de gegevens die ik heb verzameld aan je mailen. Scheelt jou misschien weer wat verzamelen.quote:Op maandag 20 oktober 2008 12:17 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.
Ben alleen nu even met andere (dringender) dingen bezig dus kan ik er pas over een maandje of twee mee verder gaan.
quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:26 schreef Ared het volgende:
[..]
Hoe kan McLaren nou minder punten dan vorig jaar hebben gescoord?!?
Volgens mij hebben ze op dit moment 145 punten meer dan vorig jaar
Denk dat je dan op Fangio uitkomt. Die won tenslotte 24 van de 52 races waaraan hij meedeed. Probleem is natuurlijk wel dat toen rijders nog tijdens de race van auto mochten wisselen.quote:Op maandag 20 oktober 2008 12:17 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.
Niet qua rating, maar dat komt doordat Fangio niet zoveel races heeft gereden. Prost scoort intussen hoger, maar wel pas na ca. 90 races meer gereden te hebben. Wel qua gewonnen wedstrijden per race (48%) en misschien qua punten per wedstrijd, maar zo ver ben ik nog niet.quote:Op maandag 20 oktober 2008 20:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Denk dat je dan op Fangio uitkomt. Die won tenslotte 24 van de 52 races waaraan hij meedeed. Probleem is natuurlijk wel dat toen rijders nog tijdens de race van auto mochten wisselen.
Ik haal ze zelf van de Formula1.com site, en voeg daar vervolgens nog wat eigen dingen aan toe, zoals een standaard puntentelling over alle seizoenen heen. Dit alles stop ik in een MySQL database. Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod!quote:Op maandag 20 oktober 2008 18:33 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Als je wilt kan ik de gegevens die ik heb verzameld aan je mailen. Scheelt jou misschien weer wat verzamelen.
[..]
Optie drie is nu min of meer toch ook van toepassing?quote:Mosley snijdt FOTA de pas af
FIA komt met drie voorstellen voor motoren
[21-10-2008] FIA-president Max Mosley heeft de constructeursbond FOTA de pas afgesneden door ze een brief te sturen met de voorstellen van de FIA. Zijn standpunt: er is ruimte voor onderhandeling over de standaardmotor.
De tien teams, verenigd in de FOTA, zijn vandaag in overleg met Max Mosley. Die deed in China flink wat stof opwaaien met zijn plannen voor de invoering van een standaardmotor vanaf 2010. Dit plan is slecht ontvangen en de teams wilden vandaag dan ook hun eigen ideeën voorleggen aan de FIA-president.
Mosley is de FOTA echter een stap voor, want gisteren publiceerde hij zijn eigen lijst met plannen. Nu duidelijk is dat de FIA, en niet de FOTA bepaalt wat er met de motoren gaat gebeuren, rest de teams slechts nog overeenstemming te bereiken over welk van de drie voorstellen die Mosley lanceerde, het gaat worden.
Dat lijkt geen moeilijke keuze. Mosley geeft de teams drie opties.
1 – De FIA stelt een motorleverancier aan die alle teams van motoren voorziet
2- De teams zorgen zelf voor een motorleverancier, die alle teams van motoren voorziet
3 – De FOTA komt met een gedetailleerd plan voor een motor die elk team zelf mag bouwen, mits het aan strenge eisen voldoet. Bovendien moeten de fabrieksteams die motoren voor maximaal 5 miljoen dollar per jaar aan privéteams leveren.
Het valt te verwachten dat de fabrieksteams voor de laatste optie kiezen, die hen in elk geval in staat stelt hun eigen technologie te gebruiken. Ook voor de constructie van de auto zelf wil Mosley een aantal onderdelen standaardiseren, zoals de wielen en de ophanging. Vanmiddag worden de voorstellen besproken.
In principe wel ja, tenzij de teams besluiten allemaal op te stappen en een eigen kampioenschap op te richten. Dit zal uiteraard niet zonder slag of stoot gaan en kan de sport grote schade berokkenen. Ik denk niet dat het snel tot een akkoord zal komen, omdat wat de teams willen en wat de FIA wil wezenlijk anders is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 16:03 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Optie drie is nu min of meer toch ook van toepassing?
Bronquote:FIA and FOTA reach landmark agreement
A plan to make dramatic cost-cuts was agreed between the FIA and the Formula One Teams' Association (FOTA) in a landmark meeting in Geneva, it was announced in a joint statement on Tuesday.
It is believed that a broad agreement was reached between FIA president Max Mosley and FOTA chiefs Luca di Montezemolo and John Howett to introduce drastic cost reductions from next year.
The joint statement read: "Today's meeting in Geneva has produced significant cost savings for 2009 and 2010.
"FOTA are working urgently on further proposals for 2010 and thereafter."
But while the statement did not detail any specific measures, autosport.com understands that four key points were agreed:
- Engine life will be increased from two to three races from 2009
- Manufacturers must be prepared to make 25 engine units available, at a cost of 10 million Euros, to customer teams
- There will be a further meeting between FOTA members in Brazil to determine testing kilometre limits for 2009, and an agreement in principal on the introduction of a standard Kinetic Energy Recovery System (KERS) unit for 2010 or 2011. KERS is believed to remain open for teams to use next season.
- The sport's governing body and FOTA will meet again after the Brazilian Grand Prix to discuss measures to reduce costs related to chassis development and the continuation of the use of customer chassis in the future.
When asked to comment on the agreements, an FIA spokesman said it was "inappropriate to comment at this time", but described the meeting as "very positive and constructive."
One source added that the meeting had "historical" significance because it "was the first time the teams had enjoyed such unanimity" in their discussions over the sport's future direction.
Er is nog hoop!quote:
Ecclestone om tafel met Canadese overheid
21 oktober 2008
Formule 1-baas Bernie Ecclestone heeft donderdag een ontmoeting met burgemeester Gérald Tremblay van Montreal. Zo meldt radiostation CJAD. Tremblay hoopt dat de Canadese Grand Prix behouden kan blijven voor zijn stad.
Twee weken geleden maakte de FIA de Formule 1-kalender voor 2009 bekend en daarop ontbrak tot ieders verrassing de Grand Prix van Canada. De reden voor het schrappen van de race bleek een financieel meningsoverschil, maar de Canadese overheid lijkt bereid te zijn om bij te springen. Ecclestone liet in China echter weten dat het doek voor de Grand Prix van Canada al definitief is gevallen.
De bijeenkomst over de toekomst van de race in Canada heeft plaats in Londen.
quote:Toyota dreigt uit de Formule 1 te stappen
Toyota dreigt de Formule 1 de rug toe te keren, als de internationale autosportbond FIA haar plannen doorzet om een standaardmotor in de Formule 1 te introduceren. De Japanse autofabrikant vindt de sport niet meer interessant, als er niet meer met eigen motoren mag worden gereden in de koningsklasse van de autosport.
"Voor Toyota zou dit een reden zijn om de Formule 1 te verlaten", verklaarde Toyota-baas John Howett tegenover Sport1.de. Howett was dinsdag nog in Genève om samen met Ferrari-president Luca di Montezemolo namens alle teams met FIA-president Max Mosley te vergaderen. Mosley ziet de introductie van standaardmotoren en standaardversnellingsbakken als een goede manier om kosten te besparen in de Formule 1. "Een standaardmotor is geen optie. Dan zou het geen Formule 1 meer zijn", meent ook Luca Marmorini, chef van de motorenafdeling van Toyota.
In Genève spraken Di Montezemolo en Howett met Mosley af om na de Braziliaanse Grand Prix verder te vergaderen over de situatie met de motoren na 2010. Voor 2009 is besloten de levensduur van de motoren te verlengen tot drie races.
Kan nog gezellig worden in Brazil straksquote:Ook Shell tegen invoering van standaardmotoren
23 oktober 2008
Niet alleen de teams zijn fel gekant tegen de komst van standaardmotoren, ook Shell, al jarenlang de brandstofleverancier van Ferrari, ziet een dergelijke maatregel niet zitten. De komst van standaardmotoren betekent namelijk hoogstwaarschijnlijk ook dat er straks nog maar met één soort brandstof zal worden gereden in de F1.
"We vinden het een erg slecht idee. We willen dat de Formule 1 het ultieme laboratorium blijft voor brandstoffen en smeerolieën", vertelde Juan Carlos Perez, General Manager of Global Sponsorships van Shell, aan Sport1.de. "Als dit doorgaat, is de kans groot dat Shell zal besluiten zich uit de autosport terug te trekken."
quote:Montreal opgetogen na gesprek met Ecclestone
Er is nog altijd hoop voor de Grand Prix van Canada. Zo heeft burgemeester Gérald Tremblay van Montreal laten weten. Afgevaardigden van de Canadese overheid hadden donderdag een gesprek met Formule 1-baas Bernie Ecclestone.
Na afloop van de bijeenkomst vertelde Tremblay aan de aanwezige pers: "We hebben een constructieve vergadering gehad. We weten nu beter wat precies de problemen zijn. We hebben nog veel werk te doen, maar er is nog altijd een mogelijkheid dat er in 2009 een Grand Prix van Canada wordt verreden, en in de jaren daarna."
De Grand Prix van Canada werd twee weken geleden van de kalender van 2009 geschrapt, wegens een financieel geschil met de organisatie van de race.
hm, die opmerking dat het team in de F1 blijft is niet zo zwart wit als het daar staat. Volgens Autosport heeft Toyota dit gezegd:quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:43 schreef Peterselieman het volgende:
Nog meer goed nieuws, Eerder doken er verhalen op dat Toyota zou verdwijnen uit de Formule 1 en zich daarna bezig zou houden met Le Mans, maar Toyota-president John Howett heeft gezegd dat het team voorlopig in de Formule 1 blijft, omdat het denkt de stap naar het winnen van wedstrijden over niet al te lange tijd kan maken.
Toyota blijft in Formule 1
Oftewel Toyota blijft alleen in de F1 tot 2012 als de standaard motoren er niet komen. Als Mosley's plannen voor een standaard motor vanaf 2010 door gaan, zou 2009 dus wel eens Toyota's laatste jaar in F1 kunnen worden.quote:"Toyota are committed to succeeding in Formula One for the long-term and our objective in Formula One is to win - we exist to win and we are committed to doing that," said a team statement.
"However, we believe Formula One must remain a technological challenge; this is an important point for Toyota and provided this does not change we expect to continue in F1 until at least 2012."
Cosworthquote:Op maandag 27 oktober 2008 16:57 schreef Ared het volgende:
zul je zien dat het een Maybach, Rolls, Maserati, Acura, Lexus of Nissan motor wordt
of misschien toch weer een Mecachrome, ik zie Briatore er toe in staat
Als dit geen loos dreigement is dan zie ik de FIA snel terug krabbelenquote:MILAAN - Ferrari overweegt een vertrek uit de Formule 1 als alle deelnemende auto's vanaf 2010 een standaardmotor krijgen. Dat heeft de Italiaans renstal maandag in een verklaring laten weten.
Zowel formule 1-baas Bernie Ecclestone als Max Mosley, president van de internationale autofederatie FIA, maakte eerder deze maand bekend dat ze voorstander zijn van standaardmotoren in de koningsklasse van de autorace.
Ze denken op die manier de kosten te drukken. Ze overwegen hun plannen in 2010 in te voeren.
De wereldautosportbond maakte maandag bekend dat een aantal partijen interesse heeft getoond om alle motoren en versnellingsbakken vanaf 2010 te gaan leveren.
Uiterlijk 7 november moeten geïnteresseerde partijen hun bod inleveren op de burelen van de FIA.
Laat de reacties met; Nu zal de FIA wel luisteren want het is Ferrari, maar komenquote:Op maandag 27 oktober 2008 19:57 schreef kepler het volgende:
Ferrari dreigt met vertrek uit F1
[..]
Als dit geen loos dreigement is dan zie ik de FIA snel terug krabbelen
Mwoah of ze moeten er een 3,5L V12 in mogen proppen...quote:Op maandag 27 oktober 2008 17:30 schreef Ared het volgende:
ah bah, geen Cosworth. Ik weet dat ze een belangrijk deel uitmaken van de F1 historie, maar wat mij betreft mogen ze daar echt blijven, in het verleden. Vond de laatste jaren met Jaguar en Minardi enzo behoorlijk onderweldigend, zowel qua snelheid als betrouwbaarheid.
Ok, ze zijn ondertussen weer onafhankelijk van Ford, maar toch... nee, liever niet.
Toch, ik zie het helaas al voor me. De raceklasse die vroeger bekend stond als F1, nu met 18 auto's met allemaal dezelfde 4 in lijn 1.8 liter Duratec motoren. Bah, bah en nog eens bah.
haha, kunnen we verwachten natuurlijkquote:Op maandag 27 oktober 2008 20:00 schreef Trystar het volgende:
[..]
Laat de reacties met; Nu zal de FIA wel luisteren want het is Ferrari, maar komen
Eensch!quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:06 schreef 4-elements het volgende:
Belachelijk plan om een standaardmotor in de F1 te willen invoeren. Zo maak je van de Formule 1 een 'gewone' formule-klasse, vergelijkbaar met Formule Ford of Formule Renault. Het mooie van de F1 op dit moment is dat vele topmerken tegen elkaar strijden. Zonder een eigen motor wordt het, zoals ze zelf ook al aangeven, een stuk minder interessant om in de F1 aanwezig te zijn. Ik hoop maar dat dit idee het uiteindelijk niet zal halen, want het zou wel eens het begin van het einde kunnen betekenen.
Your brother is a genius.....NOT! Gewoon weer de punten invoeren voor snelste rondetijd. Had Raikkonen nu bovenaan gestaanquote:Op maandag 27 oktober 2008 20:47 schreef kepler het volgende:
uitloopstroken zijn tofZorgt voor minder uitvallers, en nodigt uit om meer risico's te nemen (die vervolgens weer afgestraft worden door de FIA
)
Aerodynamica standaard maken vind ik eigenlijk net zo erg als het standaard maken van een motor, juist in die aerodynamice valt heel veel winst te halen (en is ook techniek). Aantal werknemers per GP moeten ze zeker beperken, misschien zelfs wel per team? Dat zou een prima kosten besparing zijn, alhoewel ze dan natuurlijk weer veel zullen outsourcen
Mn broertje kwam trouwens met een leuk idee voor het WK in de F1: In plaats van te tellen in punten, waarom niet tellen in tijd? Dus hoe meer voorsprong je hebt, hoe beter je er voor staat in het WKDit betekent dat elke coureur altijd op de limiet zal rijden om die achterstand te verkleinen, of juist om de voorsprong te vergroten. Grote vraag alleen blijft hoe dat dan moet met de uitvallers
![]()
punten invoeren voor de snelste ronde is sowieso een mustquote:Op maandag 27 oktober 2008 20:50 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Your brother is a genius.....NOT! Gewoon weer de punten invoeren voor snelste rondetijd. Had Raikkonen nu bovenaan gestaan![]()
En ik zeg niet dat ze moeten gaan besparen op aerodynamica, maar als ze willen besparen doe het dan daar op ipv de motors..
Die poespas eromheen gaat veel te ver. Een vrachtwagen waarbij door op een knop te drukken een vier verdiepingen hoog luxe hotel plus bar komt uitzetten is nergens voor nodig. Vier man om een wiel te verwisselen ook niet. Gewoon alle teams één man erop, is ook maar één man loon. Twee vrachtwagens ipv tien vrachtwagens is maar twee keer loon ipv tien keer. Ga zo maar door. Nee, iedereen een standaard motortjequote:Op maandag 27 oktober 2008 20:56 schreef kepler het volgende:
[..]
punten invoeren voor de snelste ronde is sowieso een mustEvenals voor de pole-position
![]()
Dat idee was meer een brain-fart
Ik denk dat die extra aerodynamica niet eens het duurste is, en dat je gewoon niet daarop moet bezuinigen (op beide niet). Gewoon bezuinigen op alle poespas erom heen, bv die gigantische trailers enzo
Heb ik aan gedacht.quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:47 schreef kepler het volgende:
uitloopstroken zijn tofZorgt voor minder uitvallers, en nodigt uit om meer risico's te nemen (die vervolgens weer afgestraft worden door de FIA
)
Aerodynamica standaard maken vind ik eigenlijk net zo erg als het standaard maken van een motor, juist in die aerodynamice valt heel veel winst te halen (en is ook techniek). Aantal werknemers per GP moeten ze zeker beperken, misschien zelfs wel per team? Dat zou een prima kosten besparing zijn, alhoewel ze dan natuurlijk weer veel zullen outsourcen
Mn broertje kwam trouwens met een leuk idee voor het WK in de F1: In plaats van te tellen in punten, waarom niet tellen in tijd? Dus hoe meer voorsprong je hebt, hoe beter je er voor staat in het WKDit betekent dat elke coureur altijd op de limiet zal rijden om die achterstand te verkleinen, of juist om de voorsprong te vergroten. Grote vraag alleen blijft hoe dat dan moet met de uitvallers
![]()
Dat werkt ook niet want op watvoor tijd finished de laatste dan? Altijd binnen een rondje van de leider (en wat wil je dan moet mensen die gelapt zijn).quote:Op maandag 27 oktober 2008 21:16 schreef kepler het volgende:
dan zou ik niet de snelste rondetijd nemen, das niet helemaal eerlijk
Diegene die uitvalt krijgt gewoon de tijd van de laatste + 30 seconden ofzo. Ook niet echt praktisch trouwens
Klinkt leuk in de theorie, maar in de praktijk zou het nooit goed werken denk ik
1 2 3 4 | 2) Hamilton 28:15:24 + 0:17:49 3) Massa 28:37:59 + 0:40:23 4) Raikkonen 28:51:10 + 0:53:34 |
Gewoon de F1 zoals die altijd al is geweest.quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:03 schreef kepler het volgende:
[..]
haha, kunnen we verwachten natuurlijk
Maar zeg nu zelf, wat zou de F1 zijn zonder Ferrari
Ja maar risico's moeten wel genomen worden want als niemand uitvalt dan moet je toch hard rijden wil je een voorsprong van secondes behalen. En 6 races 10 seconden voor op de rest is toch een minuut voorsprongquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:02 schreef Ared het volgende:
Op zich is het idee leuk, maar volgens mij (puur intuïtief) wordt het halen van de finish dan zo belangrijk, dat er echt helemaal niet meer geraced gaat worden. Iedereen verleent elkaar voorrang bij de eerste bocht omdat je met inhalen en wegrijden maximaal een half minuutje ofzo kunt winnen, terwijl uitvallen meteen anderhalf uur straftijd is. De risico/beloning balans is dan zo nadelig dat een zinnige coureur nooit een risico zou nemen.
Van Ferrari kan ik me trouwens maar één eerdere keer herinneren dat ze dreigden met stoppen - na de race in Suzuka van 1990. Als ik het me goed herinner hebben ze dat destijds zeer snel weer teruggenomen.
Dat is het probleem nou juist van het systeem. Je kunt zestien races met een ruime voorsprong winnen, maar als je de zeventiende uitvalt bij een crash in de eerste bocht ben je al kansloos vergeleken met een Force India die het hele jaar op drie rondjes gezet wordt, maar nooit uitvalt. En denk eens aan hoe gigantisch genaaid je bent als je uitvalt omdat iemand anders tegen jou aanrijdt. Op het moment is je race verprutst, maar heb je nog alle kans. Met het tijdsysteem is het hele seizoen in één klap uit je handen, want op eigen kracht kun je zelfs als je oppermachtig bent hooguit een paar minuten goed maken, nooit anderhalf uur.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:59 schreef nils7 het volgende:
Ja maar risico's moeten wel genomen worden want als niemand uitvalt dan moet je toch hard rijden wil je een voorsprong van secondes behalen. En 6 races 10 seconden voor op de rest is toch een minuut voorsprong
+
Het blijft tot het einde spannend. Tenzij iemand dik 1,5 uur voor staat (wat ongeveer de gemiddelde racelengte is). Maar dan nog moet diegene finishen, maar het maakt hem wel makkelijker.
Dat is de enige optie waarbij alle elementen (behalve de hoge kosten dan) van de F1 behoudend blijvenquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:18 schreef Peterselieman het volgende:
Ik denk dat een maximumbudget beter voor de Formule 1 is dan een standaardmotor. Een maximumbudget kan er voor zorgen dat de kosten bij de topteams naar beneden gaan en de kleinere teams zo dichter bij kunnen komen. Wie zijn beschikbare middelen het meest efficiënt inzet, kan de titel winnen.
quote:FIA reageert op dreigementen van Ferrari
De FIA heeft middels een persbericht gereageerd op het dreigement van Ferrari om uit de Formule 1 te stappen indien er een standaardmotor wordt ingevoerd. Volgens de autosportbond heeft de Italiaanse renstal de plannen verkeerd begrepen en is het invoeren van een standaardmotor slechts een van drie opties.
In een verklaring liet de FIA weten: "De FIA heeft notie genomen van het persbericht dat door de Raad van Bestuur van Ferrari is uitgevaardigd. Het lijkt erop dat het Bestuur verkeerd is geïnformeerd. De FIA heeft de teams drie opties gegeven. Een ervan is de zogenaamde standaardmotor. Een andere optie is dat de fabrikanten samen tot een oplossing komen om te kunnen garanderen dat de onafhankelijke teams voor minder dan vijf miljoen dollar per jaar een goede aandrijflijn kunnen krijgen."
"De FIA is blij met het financiële succes van Ferrari en hoopt dat dit succes zal blijven. Een aantal teams heeft echter meer kosten dan dat er inkomsten worden gegenereerd en dit is niet goed voor de lange termijn. Het is nu aan de fabrikanten om een van de drie opties van de FIA te accepteren, of zelf met concrete voorstellen te komen om de kosten tot een aanvaardbaar niveau te verlagen. Als er niets gebeurt, zal de FIA zelf de nodige maatregelen nemen om een gezond kampioenschap voor coureurs en teams te behouden."
Waar dan? Ze hebben vanaf het begin geroepen dat er 3 opties waren namelijk.quote:
Toch vreemd is het dan dat ze de tender van de standaardmotor doorzetten, al denk ik dat dat meer is om de druk op de ketel te houden om spoedig tot een goede oplossing te komen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:57 schreef sanger het volgende:
[..]
Waar dan? Ze hebben vanaf het begin geroepen dat er 3 opties waren namelijk.
Ik denk dat je gelijk hebt, al zullen ze het doen onder het mom van kijken wat de mogelijkheden zijn.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Toch vreemd is het dan dat ze de tender van de standaardmotor doorzetten, al denk ik dat dat meer is om de druk op de ketel te houden om spoedig tot een goede oplossing te komen.
daar valt toch heel erg makkelijk om heen te werken? Zeker voor de grote teamsquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:07 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is de enige optie waarbij alle elementen (behalve de hoge kosten dan) van de F1 behoudend blijven![]()
Een maximumbudget van ¤ 150 mio en een sluitende begroting voorafgaand het seizoen en een door accountants goedgekeurde boekhouding na afloop van het jaar (dus niet een samenstellingsverklaring maar een echte goedkeuring). En uiteraard niet meer dan 2 jaar achtereen verlies maken en niet op een negatief banksaldo uitkomen.
Ligt er denk ik aan hoe duur het is om die motoren te bouwen. Als dat duurder dan ¤5 miljoen is per X aantal motoren, dan vind ik het niet raar dat ze meer geld willen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 21:09 schreef Atreidez het volgende:
Als nou de teams die klantenmotoren verkopen hun prijs verlagen tot 5 milj. per jaar, dan is t ook opgelost
Dan is dat dus meteen een reden om de motoren goedkoper te bouwen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 21:22 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Ligt er denk ik aan hoe duur het is om die motoren te bouwen. Als dat duurder dan ¤5 miljoen is per X aantal motoren, dan vind ik het niet raar dat ze meer geld willen.
Niet als je de regelgeving strak genoeg opstelt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 20:20 schreef kepler het volgende:
[..]
daar valt toch heel erg makkelijk om heen te werken? Zeker voor de grote teams
ik denk dat je ondanks hele strakke regels toch heel veel geld erin kan stoppen, je zegt gewoon dat het voor iets anders isquote:Op woensdag 29 oktober 2008 16:12 schreef sanger het volgende:
[..]
Niet als je de regelgeving strak genoeg opstelt.
quote:Beslissing over Canadese Grand Prix aanstaande
Vrijdag wordt er meer duidelijkheid verwacht over de toekomst van de Grand Prix van Canada. Dan zal de Canadese overheid waarschijnlijk bekendmaken of zij bereid is om het benodigde geld op tafel te leggen. Zo meldt La Presse Canadienne.
Onlangs was er een afvaardiging van de Canadese overheid in Londen om met Bernie Ecclestone de problemen rond de Canadese Grand Prix te bespreken. De race in Montreal stond begin deze maand ineens niet meer op de kalender van 2009, wegens een financieel meningsverschil. Na het gesprek was burgemeester Gérald Tremblay van Montreal erg optimistisch dat de Canada alsnog kan terugkeren op de kalender. Wel moet er een nieuwe promotor voor de race worden gevonden.
Bronquote:Standard engine not feasible - Mercedes
Norbert Haug has added yet another F1 manufacturer's opposing voice to plans for a standard engine formula.
The German, representing McLaren's carmaker partner Mercedes-Benz, told Auto Motor und Sport that he does not "believe a single engine is feasible for the manufacturers."
Haug said F1 remains a technical challenge, but notes that "in recent years, technical excellence has been limited."
Mercedes therefore joins Ferrari, Toyota, Honda and BMW in spelling out their distaste at the prospect of a third party supplying either an engine or a mandatory detailed design in 2010 and beyond.
Toyota and Ferrari this week threatened to quit F1 over the issue, but Haug told Bild newspaper that he is hopeful a "solution can be found, but everyone must be prepared to compromise.
"
BMW's Mario Theissen explained to the German news agency DPA: "We don't expect the standard engine to come after the talks held so far, and our Formula One concept is based on this."
Renault boss Flavio Briatore told the Welt newspaper that, instead of standard engines, F1 will 'probably' pursue the route of a future engine formula that, "on the basis of costs, will not go beyond certain development borders."
Ik hoop tquote:Piquet fears Grosjean for next season
30 October 2008
Renault F1 driver Nelson Piquet has said that the team's current test driver, Romain Grosjean, could replace him at Renault next season. Piquet admits his team will be keen to sign a French driver.
Romain Grosjean, born in Switserland but racing with a French license, enjoyed a solid debut season in the GP2 main series this year. Speaking about Renault's drivers for next season Piquet said at a news conference in Brazil: "I think Renault are in need, it's been a few years since they don't have a French driver.
"There's a driver from Renault's Driver Development Programme, Grosjean, who had a reasonably good year in GP2. There is this pressure from the president. But at the end it's going to be a decision from the whole team, from Briatore, from everybody. For me, actually, it's only a matter of waiting."
Ik ook. Die Piquet raced nog geen deuk in een pakje boter.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:50 schreef Atreidez het volgende:
http://f1.gpupdate.net/en(...)ean-for-next-season/
[..]
Ik hoop t
Waar is de tijd gebleven dat je nog een jaar mocht leren voordat er daadwerkelijk resultaten van je verwacht werden?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:16 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
[..]
Ik ook. Die Piquet raced nog geen deuk in een pakje boter.
ergens tijdens de laatste of één-na-laatste verdubbeling van de budgetten, gok ik. En mensen als Hamilton en Vettel die wél meteen de sterren van de hemel rijden zijn ook niet echt bevordelijk voor rijders met een wat langere acclimatiserings-periode.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef sasquatsch het volgende:
Waar is de tijd gebleven dat je nog een jaar mocht leren voordat er daadwerkelijk resultaten van je verwacht werden?
Dat valt nou ook wel weer meequote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:16 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
[..]
Ik ook. Die Piquet raced nog geen deuk in een pakje boter.
Dat was nog in de tijd dat rookies niet direct in stapten bij een top team.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Waar is de tijd gebleven dat je nog een jaar mocht leren voordat er daadwerkelijk resultaten van je verwacht werden?
Alsof het 14 jaar geleden anders was...quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dat was nog in de tijd dat rookies niet direct in stapten bij een top team.
Bij een renstal als Renault is de druk groot en wordt er direct resultaat verwacht. Dat lag bij Minardi, Tyrrell, Ligier etc. toch net ff anders.
is toch eigenlijk logisch, hij heeft nu bijna een jaar gehad maar laat nog steeds weinig zien ten opzichte van Alonso. Voor Piquet 2 anderen die zeer waarschijnlijk beter zullen presteren. Het blijft gewoon zakendoen natuurlijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Waar is de tijd gebleven dat je nog een jaar mocht leren voordat er daadwerkelijk resultaten van je verwacht werden?
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst zou ik zeggen. Zie bv Piquet en Rosbergquote:Doet Toro Rosso vorstelijk bod op Senna?
01 November, 11:12 | Bruno Senna is hot. De Braziliaan heeft twee redelijk goede seizoenen achter de rug in de GP2 Series en mede vanwege zijn beroemde achternaam zijn er veel Formule 1-teams in hem geïnteresseerd. Senna werd enkele tijd in verband gebracht met Scuderia Toro Rosso, maar teambaas Gerhard Berger ontkende altijd dat er iets speelde. De Braziliaanse media weet vandaag echter iets anders te melden en stellen dat het Italiaanse team Senna een vorstelijk aanbod hebben gedaan.
Volgens Agencia Folha zou Scuderia Toro Rosso het neefje van Ayrton Senna een contract hebben voorgelegd met een waarde van maar liefst 14 miljoen dollar. Dit zou betekenen dat de Braziliaan dan dus toch de opvolger zal worden van de vertrekkende Sebastian Vettel of zelfs de plaats van Sebastien Bourdais overneemt. In hoeverre er waarheid zit in dit berichten van Agencua Folha is op dit moment niet te zeggen. Gezien het feit dat Vettel en Bourdais echter nog lang geen 14 miljoen verdienen (Beide coureurs hebben een salaris van onder de 2 miljoen, red.) lijkt het onwaarschijnlijk dat Toro Rosso wel een dergelijk bedrag over zou hebben voor de onervaren Senna.
Naast Toro Rosso zou ook Honda geïnteresseerd zijn in de 25-jarige Braziliaan. Dit heeft Senna zelf inmiddels ook bevestigd. Bij de Japanners zou de Braziliaan test- en reservecoureur kunnen worden. Als het contract van Rubens Barrichello niet wordt verlengd, bestaat zelfs de kans dat Senna direct als racecoureur aan de slag kan bij Honda.
Senna zelf hoopt volgende week meer duidelijkheid te krijgen over zijn toekomst in de Formule 1 en in ieder geval zekerheid te hebben of hij in de komende maanden mag testen.
bron: www.formule1wereld.nl
quote:Senna wil volgend jaar testen voor McLaren
Bruno Senna hoopt volgend jaar te kunnen testen voor het team van McLaren, de renstal waarmee zijn oom Ayrton drie maal wereldkampioen werd. De 25-jarige Braziliaan werd dit jaar tweede in het GP2-kampioenschap, achter Giorgio Pantano.
"Racen is niet meteen een noodzaak voor mij. Ik heb al meerdere malen gezegd dat ik gerust een jaartje wil testen en daar blijf ik bij. Ik wil heel graag als testrijder aan de slag bij een topteam als McLaren. Op die manier kan ik een jaar lang alles leren", liet Senna weten aan NU Sport. "Als het contract van Kovalainen inderdaad afloopt aan het eind van 2009, dan kan dat een voordeel voor me zijn. Maar ik ga niet speculeren over wat er in het contract van een andere rijder staat. We zien wel als het zover is."
Bronquote:Toyota to introduce KERS only in mid-2009
Toyota do not expect to race a KERS (Kinetic Energy Recovery System) device until the middle of next season, autosport.com has learned, as other teams continue to weigh up whether or not there will be any advantage from using them at the start of 2009.
Work on KERS will accelerate over the winter as teams grapple with the new technology that will hand drivers short bursts of extra power over each lap.
But with the devices currently believed to weigh between 25 and 60 kilogrammes, some teams suspect that the advantage of the extra power boost will be outweighed by the handicap of the extra weight at the rear of the car.
Sources have told autosport.com that Toyota told their competitors in a secret Formula One Teams' Association (FOTA) meeting in China that they were preparing to start the season with a car not featuring KERS.
It was this response that is believed to have prompted McLaren boss Ron Dennis to say in press conference at Interlagos on Friday: "There is one team that does not intend to have it on its cars."
Toyota team president John Howett confirmed to autosport.com that although the Japanese manufacturer would conduct track testing of KERS next January, he did not expect them to race it until mid-season at the earliest.
"We are working flat out on KERS, but our sincere view is that people underestimate some of the major challenges," he explained.
"We will run a car in January with KERS in a monocoque not designed for it, which we could not race, but it will be a test platform - and our gut feeling is that the earliest (it will race) will be mid season. We don't know yet. We are still testing on rigs.
"So it is not that we are not going to race it. Just our position is different from some other teams who believe it will be an instant in."
When asked if the situation meant Toyota would start the season with a monocoque not designed to fit KERS, Howett said: "Fundamentally we will have a car that will run KERS, but it will be very difficult to race. That is all I am prepared to say, and we would have to modify it to be able to race."
Howett said above and beyond any performance factors that may influence his team's decision, there still remained some reliability and safety concerns about introducing the system before it was totally failsafe.
"It is very unlikely that the first race we will have a safe and reliable KERS that will add performance benefit," he said. "I am not saying that after some time it won't, but there are some pretty big issues. Bear in mind batteries have thermal meltdown.
"We believe we have a very good system and we have it under control, but safety is an important issue for us."
The dilemma about racing KERS at the start of the season is further complicated by the fact that next year's move to slick tyres means that teams ideally want as much weight as possible at the front of the car.
Williams co-owner Patrick Head believed that such an issue could force other teams to follow Toyota's lead and delay the introduction of the systems.
"We've got now four grooves in the front tyres, it started with three, and we've got four grooves in the rear tyre," explained Head.
"When you take those grooves out it increases the contact patch area more at the front in relative terms than it does at the back. That is quite likely to cause you to want to run quite forward weight distribution.
"I'm not sure what it's like for other people, but for us, with pretty much all of our ballast taken up with a KERS that we can't really run more forward than the impact area for the side impact test, it's very difficult for us to achieve the weight distribution that we suspect we will need to make a successful car next year.
"I think there will be quite a lot of teams going to the start of the year without KERS fitted on their cars, with a plan to progressively bring it in as and when they feel that it will make a better overall racing car.
"So I think there will be quite a lot of cars in Melbourne that might be KERS capable, designed to take KERS, but might not have it on right at the beginning.
"You have got to remember that the KERS, when you analyse the potential, the difference it makes can be somewhere between 0.1s and 0.3s, perhaps at the maximum 0.35s per lap, putting aside whether it helps you overtake.
"Having your weight distribution inappropriate for the tyres by more than one or two percent will probably make more difference than those one or two tenths of a second per lap.
"So I think we are presented with a lot of challenges and the KERS, to a large extent, is optional. There are a few teams that will treat it like that at the start of the year."
Howett also expressed his disappointment that news of Toyota's plans for KERS had leaked out of the FOTA discussions in China.
"I do resent that people have mentioned that," he said. "It was a genuine meeting of absolute confidence where everybody sincerely explained (their situation) - saying that if we allowed this concession on certain discussions then we want to freeze the monocoque. We said okay, this is our sincere position at the moment."
quote:BMW confirm 2009 launch date
BMW Sauber have become the second team to confirm the launch date of their 2009 car.
Following Toyota's announcement that they will unveil their TF109 in Cologne on January 16, BMW Sauber have revealed that the first run of their car will take place in Valencia on January 20.
The team may repeat what they have done in the past, which is unveil their car in the city centre before transporting it to the nearby permanent track for its first test.
quote:Schumacher feliciteert Hamilton met eerste titel
Zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher heeft Lewis Hamilton gefeliciteerd met het behalen van zijn eerste titel. Ook had de Duitser lovende woorden voor Felipe Massa, die maar één puntje punt tekort kwam voor de titel.
"Wat een geweldige finale", reageerde Schumacher maandag. "Ik ben nog steeds ondersteboven van de race van gisteren. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, niet als coureur en niet als toeschouwer. Ik feliciteer Lewis Hamilton en wil de hartelijke groeten doen aan Felipe Massa en al onze jongens in Brazilië. Felipe mag met opgeheven hoofd terugkijken op deze race en ik denk dat niemand nu nog zal twijfelen aan zijn talent. Volgend jaar zal hij het ongetwijfeld opnieuw gaan proberen."
Schumacher reed in 2006 zijn laatste Formule 1-race en is sindsdien werkzaam als adviseur als Ferrari
1 miljard dollar is over 2 jaar 100 miljoen euroquote:Op dinsdag 4 november 2008 00:05 schreef Giem het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rd-dollar-verdienen/
Dit snap ik niet he... De Fia en de hele F1wereld hebben het continu over goedkoper maken en toegankelijker maken van de F1. Waarom ga je in hemelsnaam een Courreur dan 1 miljard betalen.. waar halen ze het geld vandaan..
Tuurlijk ik snap ook wel dat het niet per jaar is en ook niet alleen zijn race inkomsten zijn.. maartoch.. Een MILJARD.. die gast is 24.. waarom zou hij nog in de auto stappen...
Ik denk dat mensen met een dergelijke belachelijk grote smak geld niet zo dom zijn om hun hele kapitaal op 1 bank te zetten.quote:Op dinsdag 4 november 2008 10:52 schreef Atreidez het volgende:
Michael had vast ze hele vermogen geparkeerd bij een bank in Ijsland
Bizar idd... van dat geld kunnen er met gemak zoveel teams in het leven geroepen worden dat er weer 30quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:05 schreef Giem het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rd-dollar-verdienen/
Dit snap ik niet he... De Fia en de hele F1wereld hebben het continu over goedkoper maken en toegankelijker maken van de F1. Waarom ga je in hemelsnaam een Courreur dan 1 miljard betalen.. waar halen ze het geld vandaan..
Tuurlijk ik snap ook wel dat het niet per jaar is en ook niet alleen zijn race inkomsten zijn.. maartoch.. Een MILJARD.. die gast is 24.. waarom zou hij nog in de auto stappen...
Ik denk dat Schumacher niet eens de moeite neemt om z'n eigen centen te beheren.quote:Op dinsdag 4 november 2008 10:59 schreef NED het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen met een dergelijke belachelijk grote smak geld niet zo dom zijn om hun hele kapitaal op 1 bank te zetten.
Denk ik hoor
quote:Hamilton wil drie keer wereldkampioen worden
Lewis Hamilton wil dolgraag nog twee keer wereldkampioen worden. Dan krijgt hij namelijk zijn droomauto cadeau van McLaren-teambaas Ron Dennis, een McLaren F1 LM. Zo liet de 23-jarige Brit in een interview met BBC weten.
"Ik wil nog een keer wereldkampioen worden, dat is een ding dat zeker is", vertelde Hamilton in een interview met de Britse omroep. "Het is een geweldig gevoel om het Formule 1-kampioenschap te winnen. Ik zal keihard gaan trainen en hoop alles volgend jaar nog beter te doen. Hopelijk hoeft het volgend jaar dan niet meer in de laatste bocht beslist te worden. Ik heb vooralsnog geen plannen om zeven keer wereldkampioen te worden, dat record mag Michael Schumacher houden, maar ik wil nog wel twee wereldtitels winnen, want dan ik krijg ik die auto van Ron."
Het gaat hier om een oranje McLaren F1 LM ter waarde van 8 miljoen dollar, die in de McLaren-fabriek in Woking staat. Dennis beloofde Hamilton dat hij deze auto mocht hebben, als hij drie wereldkampioenschappen met de Britse renstal zou winnen.
Over de slotfase van de Braziliaanse Grand Prix zei Hamilton: "Het waren een paar vreselijke ronden. Ik ga natuurlijk altijd voor de zege, maar toen ik vierde lag, besloot ik voor mezelf dat ik op die plek wilde blijven liggen. Tegen het einde kreeg ik echter problemen met de banden en begon het regenen. Vettel zat op mijn staart, maar mijn auto was zwaarder en ik had meer last van korrelvorming op de banden dan hij. Sebastian was bijzonder snel, dus het was vrijwel onmogelijk om hem achter me te houden. In de laatste bocht ging ik wijd en kwam Vettel voorbij. Toen waren er nog twee ronden te gaan en het lukte me maar niet om hem weer terug te pakken. Mijn hart bonkte in mijn keel. Ik was maar één positie van de wereldtitel verwijderd! Maar ik gaf niet op en bleef pushen. Gelukkig kwamen door de regen enkele mensen die een gok hadden genomen met de banden, in de problemen, waardoor ik in de laatste bocht alsnog vijfde werd, wat genoeg was voor het kampioenschap."
Hamilton kreeg pas enkele bochten voor de finish Glock in het vizier. "Toen ik door de tiende bocht kwam, zag ik Timo rijden en vervolgens hoopte ik vurig dat ik hem voorbij kon komen. Na het passeren van de finish verwachtte ik dat het team meteen op de radio zou komen om te vertellen of ik kampioen was of niet. Er was in de laatste ronden namelijk zoveel gebeurd, dat ik niet meer wist wat de stand van zaken was. Het bleef echter stil en pas een paar honderd meter later, toen ik door de eerste bocht ging, riep het team dat ik kampioen was. Toen werd het me even te veel."
misschien niet meer de snelste, maar wat een waanzinnige auto is het tochquote:
Yep, mogen ze meteen deze ook ff testenquote:Op dinsdag 4 november 2008 16:50 schreef Ared het volgende:
misschien niet meer de snelste, maar wat een waanzinnige auto is het toch![]()
Jammer dat er nooit één een power lap op het Top Gear circuit gedaan heeft. Ben wel benieuwd hoe hoog tussen de ultra moderne modellen dit bijna 15 jaar oude beestje nog zou komen...
Met die miljoenen op de bank nog een hebbert. Ongelooflijk! Kampioen worden doe je voor de eer, niet voor een auto waarvan je er zelf tientallen kan kopenquote:Op dinsdag 4 november 2008 14:46 schreef Trystar het volgende:
quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:13 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Met die miljoenen op de bank nog een hebbert. Ongelooflijk! Kampioen worden doe je voor de eer, niet voor een auto waarvan je er zelf tientallen kan kopen![]()
Onzinstuk dus..
Als hij de huidige eigenaren een goed bod doet heeft hij er morgen één voor de deur staan. Kan hij de rest van zijn leven gaan rentenieren. Ik hoop dat je begrijpt dat het totaal niet om die auto gaat, daarom ook onzinstukquote:Op dinsdag 4 november 2008 20:14 schreef kepler het volgende:
[..]
Volgens mij is dat wel een exclusieve wagen
Natuurlijk kan hij 10 van zulke auto's kopen, maar ik hoop dat je begrijpt dat het daar helemaal niet om gaat
ik denk niet dat Ron Dennis hem die auto zal verkopenquote:Op dinsdag 4 november 2008 20:28 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Als hij de huidige eigenaren een goed bod doet heeft hij er morgen één voor de deur staan. Kan hij de rest van zijn leven gaan rentenieren. Ik hoop dat je begrijpt dat het totaal niet om die auto gaat, daarom ook onzinstuk
De enige onzin is die prijs van de auto, aangezien de weinige auto's niet te koop zijn..quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:13 schreef Tarabass het volgende:
Onzinstuk dus..
http://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_F1quote:Only 107 cars were manufactured, 64 of those were street versions (F1), 5 were LMs, 3 were longtail roadcars (GT), 5 prototypes (XP), 28 racecars (GTR), and 1 LM prototype (XP LM).
Weet het niet helemaal zeker, maar er zat toch een BMW-motor in dat ding?quote:
quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:50 schreef Ared het volgende:
Jammer dat er nooit één een power lap op het Top Gear circuit gedaan heeft. Ben wel benieuwd hoe hoog tussen de ultra moderne modellen dit bijna 15 jaar oude beestje nog zou komen...
Ik denk dat die het nog verassend goed zou doen, beter dan veel mensen denken van zo een oude autoquote:Bedford Autodrome West Circuit, time trial: 1:21.20 on a hot lap, which is faster than the Ferrari Enzo at 1:21.30
En dat is denk ik toch wel bijzonderder dan een van die 5 die verkocht zijn denk ikquote:Although only five F1 LMs were sold, a sixth chassis exists in the form of XP1 LM, the prototype for modifications to the existing F1 to form the new F1 LM. This car is also painted Papaya Orange and is retained by McLaren. This car, reportedly worth $4 million, has been promised by McLaren CEO Ron Dennis to his driver Lewis Hamilton if he should win an additional two Formula One World Championship titles
quote:Alonso en Piquet rijden ook in 2009 voor Renault
05 november 2008
Fernando Alonso en Nelson Piquet zullen ook in 2009 voor het team van Renault rijden. Dat heeft de Franse renstal vandaag (woensdag) bekendgemaakt. Alonso heeft een tweejarig contract getekend en blijft dus ook in 2010 voor het team rijden. Piquet heeft vooralsnog alleen een contract voor volgend seizoen.
"We zijn blij met de bevestiging dat Fernando en Nelson zullen blijven voor volgend jaar", liet teambaas Flavio Briatore weten. "Dit geeft Renault een geweldig coureursduo, met de perfecte mix van ervaring en de jeugd. Fernando's besluit om de komende twee jaar bij ons te blijven bevestigt het vertrouwen dat hij heeft in ons. Hij is een belangrijk onderdeel in het team geweest tijdens dit moeilijke seizoen en zijn leiderschap en talent, gecombineerd met het harde werk en vastberadenheid van het team, heeft zich uitbetaald in de recente races, die het team van Renault terug aan de top hebben gebracht."
Alonso, die het afgelopen seizoen tegen alle verwachtingen in twee races wist te winnen, was eveneens blij met de bekendmaking. "Ik heb besloten om bij Renault te blijven, omdat Renault altijd mijn eerste keus is geweest, zoals ik dit jaar al vaker heb gezegd. Ik voel me erg op mijn gemak bij hen. Het is een bijzonder hecht team met een competitieve mentaliteit, maar ook met een ontspannen en warme houding. Dat past perfect bij mij."
"Na een moeilijke start van het seizoen hebben we onszelf constant verbeterd", vervolgde de Spanjaard. "Mijn overwinningen in Singapore en Japan, en de tweede plaats in Brazilië, hebben bewezen hoe competitief we kunnen zijn. We hebben in het verleden samen kampioenschappen gewonnen en we hebben het zwaar gehad, maar we zijn nu vastbesloten om ons succes te herhalen in de komende seizoenen."
Voor Nelson Piquet zal zijn contractverlenging ongetwijfeld komen als een enorme opluchting. De Braziliaan was het afgelopen jaar duidelijk de mindere van Alonso, maar Renault hefet hem dus toch een tweede kans gegeven. "Ik ben natuurlijk ontzettend blij met de kans om een tweede seizoen bij Renault te rijden", zei hij. "Hoewel het een zwaar jaar was, heb ik veel geleerd en ben ik van plan om mijn ervaring volgend jaar te gebruiken. Ik wil het team graag bedanken voor hun steun en vertrouwen en ik kijk uit om volgend jaar goed te beginnen na een intensieve winter."
Het team van Renault heeft dus na McLaren, Ferrari, BMW, Toyota. Williams en Force India gekozen voor continuiteit. Het past in het beeld van afgelopen seizoen, waar geen enkel team halverwege het jaar een andere coureur heeft laten instappen. Alleen de teams van Honda en Toro Rosso hebben hun keuze voor 2009 nog niet gemaakt.
quote:Op woensdag 5 november 2008 16:16 schreef Sally het volgende:
Wat is de bron hiervan, ColtZ
Ach, die Fernando toch... Niet naar Fellali
twee jaartjes, toch?quote:Op woensdag 5 november 2008 16:19 schreef ColtZ40 het volgende:
![]()
http://f1.gpupdate.net/nl(...)n-2009-voor-renault/
Nog een jaartje geduld en dat gaat ie naar Ferrari.
Ah, toch een leerjaar voor Piquet. En laten zien dat je de lijn van F3 en GP2 kan doorzetten en volgend jaar kampioen worden.quote:
mja, maar dat wordt 'm helaas niet. Dat plan is echt al een tijdje achterhaald. De 2009 auto's gaan er eerder zo uit zien:quote:Op woensdag 5 november 2008 17:05 schreef Tarabass het volgende:
Ik hoop dat het veelbelovend wordt:
[ afbeelding ]
Nee, alleen Button is al zeker bij Honda (nu Alonso bij Renault blijft) .quote:Op woensdag 5 november 2008 16:58 schreef Ared het volgende:
En dan zal nu ook de line-up van Honda wel snel bekend worden. Senna lijkt me de grootste kanshebber, op de voet gevolgd door Barrichello. Mocht Senna naar Honda gaan, dan zal Toro Rosso wel vrij snel besluiten met Bourdais door te gaan. Was Buemi nou al bevestigd bij STR?
Ik hoop dat volgend jaar Bmw en Renault even snel zijn als de Ferrari's en McLaren's.quote:Op woensdag 5 november 2008 17:07 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ah, toch een leerjaar voor Piquet. En laten zien dat je de lijn van F3 en GP2 kan doorzetten en volgend jaar kampioen worden.
Dit is er ook één, maar dan mclaren?quote:Op woensdag 5 november 2008 17:13 schreef Ared het volgende:
[..]
mja, maar dat wordt 'm helaas niet. Dat plan is echt al een tijdje achterhaald. De 2009 auto's gaan er eerder zo uit zien:
[ afbeelding ]
paar maanden geleden heeft o.a. Williams al met een 2009-specificatie achtervleugel gereden:
[ afbeelding ]
zoo lelijkquote:Op woensdag 5 november 2008 17:13 schreef Ared het volgende:
[..]
mja, maar dat wordt 'm helaas niet. Dat plan is echt al een tijdje achterhaald. De 2009 auto's gaan er eerder zo uit zien:
[ afbeelding ]
paar maanden geleden heeft o.a. Williams al met een 2009-specificatie achtervleugel gereden:
[ afbeelding ]
dat zijn wel de banden voor volgend jaar, maar de achtervleugel is 100% zeker nog 2008-model. Voorvleugel zou 2009 kunnen zijn, weet ik niet zeker. Maar die taartscheppen voor de achterwielen mogen volgens mij volgend jaar ook niet meer.quote:Op woensdag 5 november 2008 17:18 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dit is er ook één, maar dan mclaren?
[ afbeelding ]
quote:FIA OVERHAUL STEWARDING SYSTEM
The FIA has implemented an overhaul of their stewards' system from next year after widespread criticism of a number of decisions made during the past season.
Most controversial of those was the one concerning new Formula One world champion Lewis Hamilton's corner-cutting manoeuvre on Kimi Raikkonen at the Belgian Grand Prix.
Hamilton was demoted from race winner to third on the back of a 25-second drive-through penalty imposed after the race, sparking outrage.
With no explanation behind their decision provided on the day, it resulted in an appeal from McLaren on Hamilton's behalf that was ultimately lost at a court hearing in Paris.
Motor sport's world governing body believe greater transparency is the answer and, after a World Motor Sport Council meeting in the French capital today, have agreed to a number of changes.
The current three-man panel comprises two international stewards and one national steward, all of whom must be eligible for the FIA's super licence.
For 2009, the following updates will be made:
:: Any national steward participating who is officiating for the first time will be required to 'observe' a minimum of one grand prix prior to their event.
:: At five grands prix in 2009, a number of trainee stewards will be invited to attend.
:: Before each grand prix, a short CV of each steward will be posted on the FIA website.
:: With the benefit of a new replay system available to stewards, all incidents will be investigated and appropriate action taken during the race, unless it is essential to seek further evidence afterwards.
:: After the race, a short written explanation of steward's decisions will be published on the FIA website.
:: Where appropriate, additional film evidence the public may not have seen, but which was reviewed by the stewards, will be made available on both the FIA and FOM websites.
There had been widespread calls for a former F1 driver to join the stewards' panel, and while this has not been dismissed by the FIA, they will have to undergo the same rigorous screening process.
Any former driver wishing to become a steward will have to gain the necessary level of experience in stewarding events at national, regional and international levels before the FIA considers them for a steward's super licence.
The WMSC have also confirmed engine life will be extended from two to three races for 2009, so ensuring teams make considerable cost savings.
Vooruitgang imoquote:Op woensdag 5 november 2008 20:53 schreef ElmarO het volgende:
Links 2009, rechts 2008.
[ afbeelding ]
Als er maar weer veel ingehald wordt, maakt het mij niet zoveel uit!quote:
Retroquote:Op woensdag 5 november 2008 21:14 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Die neus is naar mijn mening nog wel veel te hoog. Zakken met dat ding zeg ik..
Nee, de achtervleugel moet het inhalen gaan bevorderen.quote:Op donderdag 6 november 2008 09:38 schreef bodylotion het volgende:
zijn de slicks nou bedoelt om de kleine achtervleugel te compenseren
Alesi in de Tyrrell. Dat was nog eens het betere gooi-en-smijtwerk op de baan. Dat was later toen hij naar Ferrari ging wel voorbij, helaas.quote:
dat wist ik helemaal nietquote:Op donderdag 6 november 2008 09:55 schreef Ared het volgende:
Komt nog bij dat de rijders twee keer per ronde hun voorvleugel maximaal 6 graden mogen aanpassen. In een gevecht kun je dus even wat meer voorvleugel zetten om te compenseren voor de turbulentie van de voorgaande auto, en als je vrije lucht hebt kun je voor de ideale balans gaan. Maar dan heb je altijd wel weer van die Schumachers die zo perfectionistisch zijn dan ze gewoon steevast voor sector X wat voorvleugel bijzetten en na sector Y wat minder nemen zodat de gemiddelde balans over de hele ronde beter is en hij net weer een paar honderdsten sneller kan zijn.
Ja, tijdens het rijden mag alleen de coureur dat, gaat via een elektrisch systeem.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:25 schreef kepler het volgende:
[..]
dat wist ik helemaal niet
Dat mag zeker alleen de coureur doen? Hoe willen ze dat gaan doen dan? Is er meer info over?
2009 Technical Regulationsquote:3.18 Driver adjustable bodywork :
A single closed section situated each side of car centre line in the volume bounded by :
- lines 450mm and 800mm in front of the front wheel centre line ;
- a vertical plane which intersects these lines at a distance 250mm from the car centre line ;
- and the inboard face of the bodywork described in Article 3.7.5 ;
is allowed to change incidence while the vehicle is in motion within a maximum range of 6 degrees, provided any such change maintains compliance with all of the bodywork dimensional regulations.
Alteration of the incidence of these sections must be made simultaneously and may only be commanded by direct driver input and controlled using the control electronics specified in Article 8.2. Except when the car is in the pit lane, a maximum of two adjustments may be made within any single lap of a circuit.
quote:Op donderdag 6 november 2008 12:12 schreef Ared het volgende:
[..]
Ja, tijdens het rijden mag alleen de coureur dat, gaat via een elektrisch systeem.
[..]
2009 Technical Regulations
quote:
quote:Op donderdag 6 november 2008 14:16 schreef Atreidez het volgende:
Waarom is t zo'n bijzondere wagenVan voor me tijd
Williams ofzo? Ik vind m maar lelijk.. Maarja, zo hebben we allemaal wel een wagen uit een andere era als persoonlijk favoriet.
nice, klinkt goed. Zes graden is ook echt veel volgens mijquote:Op donderdag 6 november 2008 12:12 schreef Ared het volgende:
[..]
Ja, tijdens het rijden mag alleen de coureur dat, gaat via een elektrisch systeem.
[..]
2009 Technical Regulations
Idd. er zitten niet allemaal uitstulpinkjes etc. aan, al die kleine vleugeltjes, hoekjes en dergelijke vind ik helemaal niet mooi. Ik zie liever wat strakkere lijnen.quote:
Eigenlijk vind ik het aan de ene kant wel spijtig dat al die flaps en dergelijken verdwijnenquote:Op woensdag 5 november 2008 20:53 schreef ElmarO het volgende:
Links 2009, rechts 2008.
[ afbeelding ]
Die achtervleugel is inderdaad verschrikkelijk.quote:Op donderdag 6 november 2008 18:41 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik het aan de ene kant wel spijtig dat al die flaps en dergelijken verdwijnenHet is toch wel een aerodynamisch hoogstandje. Zoiets zie je dus niet in andere klassen. Het maakt 't er alleen niet mooier op
![]()
En die nieuwe achtervleugel
Ik moet zeggen dat ik alle vleugeltjes, kiewen, chimneys, extreem gevormde voor- en achtervleugels en bardge boards wel ben gaan waarderen de afgelopen jaren.quote:Op donderdag 6 november 2008 16:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Idd. er zitten niet allemaal uitstulpinkjes etc. aan, al die kleine vleugeltjes, hoekjes en dergelijke vind ik helemaal niet mooi. Ik zie liever wat strakkere lijnen.
Yupquote:Op donderdag 6 november 2008 19:01 schreef Kleffe_Dop het volgende:
ps. geldt dit trouwens ook voor de (McLaren) vikinghorens en (BMW) neusvleugels?
http://f1.gpupdate.net/nl(...)-ferrari-uit-elkaar/quote:Op vrijdag 7 november 2008 15:37 schreef Ared het volgende:
weet iemand hier trouwens hoe het nou zit met Force India/Ferrari? Ik wist wel dat Mallya met McLaren/Mercedes in onderhandeling was, maar waarom wil het team een jaar eerder dan gepland van de Ferrari's af? Zo groot zal het verschil in performance tussen Mercedes en Ferrari niet zijn. Ik gok dat de Mercedes motoren ook niet zo veel goedkoper zullen zijn dat ze er een afkoopsom aan Ferrari van kunnen betalen en veel geld overhouden.
Die deal voor goedkope motoren (5 miljoen) tussen FOTA en FIA zal ook niet al in 2009 ingaan, dus waarom het contract openbreken?
duidelijk, thanks.quote:Op vrijdag 7 november 2008 16:03 schreef ColtZ40 het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)-ferrari-uit-elkaar/
quote:Kolles, Gascoyne to leave Force India
Colin Kolles and Mike Gascoyne have parted company with Force India in a major management reshuffle that has taken place ahead of an announcement about their future technical plans early next week.
Team principal Kolles and chief technical officer Gascoyne will no longer play any formal role at the team, with Force India owner Vijay Mallya taking full responsibility for running the outfit.
Mallya will be assisted in his new role of team principal by Robert Fernley, director of Force India. On the technical side, design director Mark Smith and technical director James Key will share responsibility for the design of future cars.
Speaking about the changes, Mallya said: "Force India is my most difficult project to date and it has become clear that it requires more direct input from my side and greater performance accountability.
"We have come a long way this season, but we need more and that requires some radical reorganisation of the management structure to ensure the maximum productivity.
"I would like to thank Colin Kolles for his tireless efforts in keeping such a small team alive and to Mike Gascoyne for bringing his wealth of technical expertise. Both have played an instrumental part in making the team what it is today.
"On Monday November 10th, I will announce the new technical direction of the team as well as the appointment of a new Chief Operating Officer who will assume overall responsibility for our Silverstone and Brackley facilities, Race and Test operations."
Force India are expected to conclude a technical partnership deal with McLaren-Mercedes, having announced earlier on Friday that they have ended their engine deal with Ferrari.
Of de deal met McLaren-Mercedes omvat meer dan alleen een motor. Zal me niks verbazen als die ook voor een klantenchassis proberen te gaan. Je ziet aan STR wat het kan opleveren.quote:
wat is gast is dat zegquote:Op vrijdag 7 november 2008 19:03 schreef Sinister-D- het volgende:
Eindelijk die Kolles weg, onguur persoon.........
quote:Motor racing-Sato to have second chance with Toro Rosso
Fri Nov 7, 2008 7:01pm GMT
LONDON, Nov 7 (Reuters) - Japan's Takuma Sato will have a second chance to re-start his stalled Formula One career when he tests again for the Toro Rosso team in Spain this month.
A statement on Sato's website (www.takumasato.org) said the 31-year-old would test on Nov. 17-18 at the same Barcelona circuit where he made his last race appearance for the now-defunct Super Aguri team in April.
"Toro Rosso have yet to decide on their driver line up for the 2009 season. We would like to thank all the fans, as ever, for their fantastic support for Takuma and look forward to more good news soon," it added.
Toro Rosso need to find a replacement for Germany's Sebastian Vettel, their race winner in Italy who is moving to senior team Red Bull Racing, while France's Sebastien Bourdais remains uncertain about his future.
Goed punt van Button, alleen heb ik me twijfels of ze naar m gaan luisteren..quote:Jenson Button has told his Honda team bosses to keep Rubens Barrichello on in 2009 and not replace him with one of the young charges the team is testing this month in Spain.
Honda will be trying out Bruno Senna and Lucas di Grassi this month at Barcelona and has yet to confirm its driver line-up for 2009, although it is widely rumoured Button has already been retained in secret.
But Button believes his and Barrichello's combined experience will be a better option for the team with all the new regulations in 2009 than throwing an rookie into the fray.
"There are so many changes with the car with aerodynamics, KERS and slick tyres that the team will need lots of feedback from us," Button was quoted as saying by Autosport. "Having a new guy in the car, I don't feel you'll get as much feedback, but it's not my decision."
"Rubens has driven better this year than at any point since he joined Honda," he added. "This is his best season and he says he is driving better now than he ever has done, and he doesn't lie."
Oud nieuwsquote:Op zaterdag 8 november 2008 12:00 schreef Atreidez het volgende:
Button urges Honda to keep Barrichello
[..]
Goed punt van Button, alleen heb ik me twijfels of ze naar m gaan luisteren..
Zeker heel erg vet! Vooral die ferrari monteur die hard NO staat te roepen en daarna nog iets kapot schoptquote:Op vrijdag 7 november 2008 14:43 schreef Googolplexian het volgende:
De nieuwe video van Brazil is online op F1.com ... en hij is GAAF!
Thnx voor de updatequote:Op zaterdag 8 november 2008 15:00 schreef Atreidez het volgende:
In het Den Haag topic kom ik m nog regelmatig tegen hoor
Die achtervleugelquote:Op zaterdag 8 november 2008 23:27 schreef ElmarO het volgende:
Wat beter plaatje van de mogelijke Ferrari voor 2009.
[ afbeelding ]
quote:Rossi test volgende week voor Ferrari
Valentino Rossi zal volgende week voor Ferrari testen op het circuit van Mugello. De Italiaanse MotoGP-kampioen zal vooral voor de lol in actie komen en er zijn niet langer plannen om hem om te toveren tot Formule 1-coureur.
Rossi testte in 2006 ook al voor Ferrari en toen was het een stuk serieuzer. 'Il Dottore' overwoog een tijdje om over te stappen op de Formule 1, maar besloot uiteindelijk dat twee wielen beter waren dan vier. Ferrari-teambaas Stefano Domenicali vindt het leuk om Rossi weer eens te laten rijden in een Ferrari. "Het is geen geheim dat Valentino Rossi op 20 en 21 november in de Ferrari F2008 zal rijden", zei hij op de Ferrari Finals. "Iedereen mag komen, de feestelijkheden in Mugello moeten doorgaan."
Met als gevolg:quote:Op maandag 10 november 2008 16:44 schreef Peterselieman het volgende:
Eindelijk is de kogel door de kerk en is de deal tussen Force India en McLaren-Mercedes rond. Ben vooral verbaasd over de grootte van de deal, omdat het meer omvat dan alleen de motoren en KERS.
Deal Force India en McLaren-Mercedes rond
Ja ach, Sutil ben ik zowieso niet van onder de indruk en Fisico heeft z'n tijd wel gehad in de F1.quote:Op maandag 10 november 2008 16:50 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Met als gevolg:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)lla-en-sutil-alsnog/
quote:Brawn wants engine performance equalised
Honda Racing team principal Ross Brawn has added his weight to calls that engines must have their performance equalised next year - claiming that not to put all of Formula One's car manufacturers on a level playing field would be 'unfair'.
Opinions among teams are divided at the moment about whether the FIA should act to equalise engines next year – amid suspicions that some manufacturers have managed to improve the performance of their frozen power units through modifications allowed to solve reliability problems.
The FIA announced earlier this year that engines would be equalised providing that cost cutting measures were introduced for 2009 – although a final package of rules has not yet been finalised.
Renault boss Flavio Briatore has led the calls to get engines equalised, and in Brazil was believed to have resisted attempts to make a dramatic reduction in testing unless power units are put on an even keel.
Brawn has backed Briatore's calls for engine parity – thinking it makes perfect sense for the regulations to even things up at the end of each year.
"We have to have a sensible equilibrium, and it does need fettling all the time," said Brawn. "You know what you feel is the correct equilibrium, and you know you're going to have to adjust it because you didn't quite get it right. That is part of the process as far as I am concerned.
"The homologated engine has served a purpose, and those who have had an advantage from it should be glad they had their advantage and be prepared to (accept change). The rules say fair and equitable – and I don't think it is fair and equitable at the moment."
Brawn believes that making engines equal in performance is even more vital because of the length of the freeze – which originally started out as a 10-year plan.
"Our situation on record is that we think the concept of a frozen engine without some parity system is not very fair," he said. "It is partly because of the time involved.
"If you said, right we are going to freeze the engine, you guys did a great job and you will get an advantage for a year and then we will find some way to bring it all together, I think everyone would understand that.
"But to say you are going to freeze an engine, originally for 10 years, then there is bound to be a league table of performance. So whoever is at the top maintains that advantage for 10 years and whoever is at the bottom maintains that disadvantage for 10 years. It just doesn't seem right.
"And the other thing that is happening is that in order to reduce costs, a number of avenues of car development are being reduced. There is a lot of discussion about a reduction in testing, and a lot of discussion about reduction in investment and aero development.
"If you shrink all those things, then the scope to recover performance if you have not got the best engine gets reduced.
"If you shrunk all this down to the minimum – so there was nothing you could do on the car - the best driver would then look at the league table of engines and says I am driving with that engine this year. He goes to the team with that (best) engine, the cars are all the same, so why should he not win every race?"
Discussions among teams to equalise engine performance for next year are further complicated by the move to making power-units last for three races in 2009.
Some teams claim that it will be wrong to base any equalisation on the performance of this year's power plants because tweaking that will be necessary for next season could hamper some engines more than others.
opzich niet gek dat ze dat erbij bestellen, zeker de versnellingsbak niet.quote:Op maandag 10 november 2008 16:44 schreef Peterselieman het volgende:
Eindelijk is de kogel door de kerk en is de deal tussen Force India en McLaren-Mercedes rond. Ben vooral verbaasd over de grootte van de deal, omdat het meer omvat dan alleen de motoren en KERS.
Deal Force India en McLaren-Mercedes rond
Ik kom zo nu en dan nog even langs hier, heb alleen niet zo veel tijd meer als vroeger. Aan het einde van de dag kom ik meestal tijd tekort voor alle dingen die ik wil doen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:53 schreef Sally het volgende:
Waar is 4-elements eigenlijk? Ik zie 'm niet meer op FOK! Of kijk ik op de verkeerde plaatsen?
bold =quote:Ferrari boss smashed TV after F1 finale
MILAN (Reuters) – Ferrari president Luca di Montezemolo smashed a television set after seeing McLaren's Lewis Hamilton snatch the Formula One world title from Felipe Massa in last weekend's season-ending Brazilian Grand Prix.
"I broke the television, I must tell the truth," Montezemolo told a news conference at a Ferrari event in Mugello on Sunday.
"When a television breaks it makes a terrible bang. My daughter in the other room was given an awful fright. Luckily we had another television so I was able to watch the podium ceremony, which I enjoyed."
Ferrari's Massa won his home grand prix and was poised for championship victory before Hamilton overtook a slowing Timo Glock on the final bend to finish in the fifth place he needed to clinch the title.
"I reckon that in the history of F1, we have never seen a world championship decided on the last bend of the last lap of the last grand prix," added Montezemolo, who saw Ferrari driver Kimi Raikkonen steal the title last season in the final race.
"Miracles, when they happen, usually only happen once. I say that because last year was a miracle. A repeat is usually impossible. In Brazil, with Massa, we were in the process of producing another miracle."
BOARD THREAT
Montezemolo had words of praise for Raikkonen. The Finn was out of the running for the title this year but helped Ferrari to retain the constructors' championship and spurred on Massa.
"Kimi has been a world champion right up to the last race this year. He has contributed to two constructors' titles," he said. "His points were fundamental. With all respect for Lewis Hamilton...I'm happy with my drivers, the best pair in the world."
Montezemolo, who is also head of the Formula One Teams Association, reaffirmed that costs had to be cut in the difficult financial environment.
"Like with the idea of three grands prix per engine, we have made ourselves reduce the cost from 20 million ($25.6 million) to 10 million euros per engine," he added.
"We are working with all the teams to further reduce costs for 2010 and 2011. Unanimously we have decided that by 2011 an engine will cost five million."
The idea of a standard engine for all teams from 2010 has also been suggested but Ferrari's board has threatened to review its presence in Formula One if the cost-saving plan goes ahead.
"It is unthinkable that constructors like Ferrari, Toyota, Mercedes, Honda, Renault and BMW could accept putting their badge on a car with an engine made by others," he said.
"This is because innovation, research and development in F1 have reverberations on industrial production."
Hi dan maarquote:Op maandag 10 november 2008 22:33 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Ik kom zo nu en dan nog even langs hier, heb alleen niet zo veel tijd meer als vroeger. Aan het einde van de dag kom ik meestal tijd tekort voor alle dingen die ik wil doen.
Ook goedenavond Sally.quote:
Analyse: Vertrekken Fisichella en Sutil alsnog? << GPUpdatequote:Op maandag 10 november 2008 16:50 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Met als gevolg:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)lla-en-sutil-alsnog/
Alleen 'advies' dus.quote:McLaren won't decide Force India drivers
By Edd Straw and Jonathan Noble
Monday, November 10th 2008, 14:20 GMT
McLaren have dropped a firm hint that they will recommend who their preferred drivers are for new team partners Force India, but have insisted they will not impose their will on the Silverstone-based team.
Force India announced on Monday that they have entered into a five-year partnership arrangement with McLaren, which will in this first instance see them receive a supply of Mercedes-Benz engine, gearbox, KERS and other 'operational' assistance.
While discussions between Force India and McLaren were ongoing, speculation surfaced that Mercedes-Benz DTM racer Paul di Resta and McLaren test driver Pedro de la Rosa could be in the frame for drives next season.
But speaking to autosport.com on Monday, McLaren F1 CEO Martin Whitmarsh made it clear that his team would not make such demands on Force India - although he said they would likely make recommendations about such things as drivers.
"There's nothing off bounds in this partnership," said Whitmarsh. "Vijay has shown a lot of confidence in his commitment and investment in this partnership and us.
"We'll sit down and talk about every aspect of the programme, and that extends beyond the process development and the powertrain. We've got to work together on all those things.
"We will make proposals and recommendations that we think are enhancing the prospect of good performance. Vijay is an enormously successful entrepreneur in his own right in many fields, and if he turned all of those attentions to Formula One he would be an awesome competitor for all of us.
"The reality is that I suspect he has some staggering business commitments outside of Formula One and he would expect us, as a specialist professional in this field, to make all of the recommendations that are necessary to go forward.
"At the end of the day, we've got to be respectful that Force India are a team in their own right. They are a partner, but although there will be a range of strident suggestions and recommendations, this team have to decide. It's in his hands.
"This isn't a takeover by McLaren. This is an independent team that we happen to be partnering, and I hope that we can bring business benefit to this organisation."
Force India team principal Vijay Mallya admitted that he would listen to McLaren's advice about drivers – although said there were bigger issues to deal with at the moment.
"Martin put it very well - they will recommend what will be in the best interests of my team and I will be hard pressed to ignore their advice," he said. "First we have to build a car.
"If we don't have a car then there's no point having a driver! The whole idea is first to get a car now. It's already pushing the envelope a little bit, so we need to focus on the car. The driver comes next.
"We will have these conversations. McLaren will take as much pride in the interests of Force India as I do and whatever Martin suggests I will take seriously as being in my best interests. We will talk about it. A driver is just one element."
Whitmarsh also made it clear that there was no suggestion of Force India becoming a McLaren B-team, or even simply running customer cars.
The deal has been put in place in such a way that it is not in breach of the Concorde Agreement, the document by which F1 is run, which effectively outlaws customer cars.
"We are assuming that the provisions of the old Concorde Agreement are in place," said Whitmarsh. "We are able to supply the identical powertrain in the previous framework. We are also able to help develop the capability processes and procedures of this team.
"In reality that's good. It's good for the workforce here, and the pride that they take. That's making a longer-term investment. If Concorde allowed and/or we decided to hand across our car and make it a customer team, a B-team or whatever, it may create a happy partner in the short-term but it doesn't build this team for the long-term.
"I believe Vijay wants to achieve success as early as he can, but he has the vision and the commitment that he'd see, rather than a shell of a team with the cars delivered from Woking, an organisation that is stronger and has the ability at the end of this agreement to have the self-belief and confidence in a very respectable manner to go on on its own."
Die quote heb ik er gewoon in gezetquote:
quote:
Maar dat wil niet zeggen dat Mallya dit niet gaat opvolgen.quote:Op maandag 10 november 2008 22:43 schreef Sally het volgende:
[..]
Analyse: Vertrekken Fisichella en Sutil alsnog? << GPUpdate
Volgens autosport.com niet:
[..]
Alleen 'advies' dus.
Bronquote:"They will recommend what they believe to be in the best interests of my team and I have to decide. And I would be hard pressed to ignore their advice,"
49.6 Meg ... getestquote:Op dinsdag 11 november 2008 17:54 schreef Kleffe_Dop het volgende:
^Ik haal alleen maar een rarretje van 96kb binnen?
Hijs leuk!quote:Op donderdag 13 november 2008 00:05 schreef kepler het volgende:
ik moest stiekem toch even grinniken, vooral om Coulthard
http://ayrie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=106:het-verhaal-achter-deze-plaat&catid=1:laatste-nieuws&Itemid=50
Dat is vanwege de telemetrie. Er wordt veel data van de auto richting pits gestuurd en de teams willen zeker zijn dat alles over komt.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:44 schreef bodylotion het volgende:
waarvoor hebben ze die grote antennes altijd bij testsessies?
quote:'Hogere hotelbelasting kan Canadese GP redden'
Volgens de Canadese krant La Presse heeft de hoteliersvereniging van Montreal een oplossing gevonden om de Canadese Grand Prix ook in 2009 te kunnen behouden. Men is van plan de hotelbelasting met een procentpunt naar 4% te verhogen, wat zo'n 5 miljoen Canadese dollar (ruim 3 miljoen euro) zou moeten opleveren.
Quebec, de provincie waar Montreal in ligt, zou nog voor 2,5 miljoen Canadese dollar moeten zorgen, iets wat volgens Minister van Ontwikkeling Raymond Bachnand geen probleem zou moeten zijn, aangezien het evenement de provincie zo'n 15 miljoen Canadese dollar kan opleveren.
Het idee zal wel binnen een week moeten worden ingediend bij Formule 1-baas Bernie Ecclestone. Mocht die het idee goedkeuren, is de race echter nog lang niet zeker van een plek op de kalender van 2009. Er zal dan namelijk ook nog een promotor moeten worden gevonden, iets waar de regeringen van Quebec en Montreal geen trek in hebben.
Een plan is, volgens La Presse, om een stichtig op te richten, die geleid zou moeten worden door voormalig Minister Michael Frontier. Deze stichting zou dan een geschikte promotor voor de race moeten vinden.
echt?quote:Op donderdag 13 november 2008 18:43 schreef vosss het volgende:
Lelijk? Ik vind het er juist tof uit zien
ziet er toch een stuk beter uit, behalve dan de achtervleugelquote:Op donderdag 13 november 2008 10:52 schreef Ared het volgende:
2008 Williams met 2009 voor- en achtervleugel tijdens een shake-down gisteren:
[ afbeelding ]
Zo vind ik 'm niet eens zo heel lelijk. Met slicks zal het nog wel iets beter worden. Maar het blijft jammer dat die driedimensionale kunstwerkjes van de voorvleugel verdwijnen.
nou, ondanks alle vertragende regels (bv die groeven) werden de auto's toch sneller. Ik denk dat die poespas toch wel enig effect heeft gehad, anders zouden ze het niet doen natuurlijkquote:Op donderdag 13 november 2008 21:39 schreef Tarabass het volgende:
Niet alleen het uiterlijk vind ik mooi, ook hoop ik dat dit de inhaalacties en dergelijken op een positieve manier beïnvloedt. Die voorvleugel is daar namelijk een belangrijke factor in en hoe lager hoe beter zegt men. En met al die poespas die op de auto zat is nou niet echt aangetoond dat de auto's sneller werden. Goeie zaak!
Oh, daarom zijn de meeste baanrecords natuurlijk behaald in 2004/2005?quote:Op donderdag 13 november 2008 21:57 schreef kepler het volgende:
[..]
nou, ondanks alle vertragende regels (bv die groeven) werden de auto's toch sneller. Ik denk dat die poespas toch wel enig effect heeft gehad, anders zouden ze het niet doen natuurlijk
Volgens mij lag dat aan de michelin/bridgestone oorlogquote:Op donderdag 13 november 2008 22:22 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Oh, daarom zijn de meeste baanrecords natuurlijk behaald in 2004/2005?
Even een correctie. Het zijn geen antennes maar pitot statische buizen die gebruikt worden om de snelheid van de auto t.o.v. van de lucht te kunnen meten (dmv een gemeten druk verschil). Aangezien de lucht door de voorvleugel al erg verstoord wordt, wil je de druk zo ver mogelijk van de auto vandaan meten. Vandaar dus een hoge pitot bij aero testen zoals bij Wiliams.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:49 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat is vanwege de telemetrie. Er wordt veel data van de auto richting pits gestuurd en de teams willen zeker zijn dat alles over komt.
ja, maar je bevestigd niet echt je punt hiermeequote:Op donderdag 13 november 2008 22:22 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Oh, daarom zijn de meeste baanrecords natuurlijk behaald in 2004/2005?
Leuk stuk! Ik heb gelijk de review dvd erbij gepakt om het weer eens te zien. Ook ik heb een mening maar die houd ik voor mequote:Op vrijdag 14 november 2008 18:05 schreef rubbereend het volgende:
ff spammen, begin van mijn nieuwe reeks stukjes op FOK!sport [Special] Schumacher wint eerste titel
Dit is een kromme zin. Het is nooit tot een eensluidende conclusie gekomen. Een conclusie kan niet komen. Tenminste, nog nietquote:Er is in de loop van de jaren veel gesproken over deze crash maar er is nooit een eensluidende conclusie gekomen.
Thnx, een 20 minuutjes gemist, maar ze zijn nog bezigquote:Op zondag 16 november 2008 17:18 schreef Ambrosius het volgende:
Op Sporza begint net een terugblik op seizoen 2008.
quote:Grand Prix van Canada definitief van de kalender
17 november 2008
De Grand Prix van Canada keert niet meer terug op de kalender van 2009. Gerald Tremblay, de burgemeester van Montreal, heeft in een verklaring laten weten dat de reddingspoging van de Canadese overheid om de race te behouden, is mislukt.
Begin oktober werd de Canadese Grand Prix van de kalender gehaald wegens een financieel geschil. Vervolgens reisden afgevaardigen van de Canadese overheid af naar Londen in een poging de race te redden. Tevergeefs, zo blijkt nu. "Ondanks onze inspanningen eist de Formule 1 meer dan de belastingbetaler kan opbrengen", gaf Tremblay te kennen. "Ik wil graag mijn collega's van de provinciale en federale overheid bedanken voor hun inzet, alsmede het bedrijfsleven. Hun gezamenlijke inspanningen tonen aan hoe levendig Montreal is en wellicht biedt dit kansen om allerlei nieuwe evenementen op te zetten die onze economie kunnen stimuleren."
"We hebben de afgelopen weken hard gewerkt om de Grand Prix op een financieel verantwoorde manier voor Montreal te behouden, maar helaas kunnen we niet aan de onredelijk hoge eisen van Bernie Ecclestone voldoen", voegde Raymond Bachand, de minister van Economische Ontwikkeling van de staat Quebec, daaraan toe. "Tenzij hij zijn eisen naar beneden bijstelt, zal er in 2009 geen race in Montreal worden verreden."
quote:Op maandag 17 november 2008 15:40 schreef Sally het volgende:
We zijn alweer bijna aan het eind: een reminder voor het nieuwe deeltje 39: De OP van 37 ( [F1] Nieuwtjes #37: Met Osram als hoofdsponsor. ) was goed bijgewerkt
Ja, in eerste instantie was ik wel blij met het bericht dat alle flaps flops en flips werden verboden. Maar nu ik de auto's zo zie, zijn ze zo kaal. Er oogt niet meer agressief genoegquote:Op maandag 17 november 2008 16:43 schreef Ricard0j het volgende:
Wat een grafdingen joh![]()
Alsof dit een amateur-raceklasse word. Ik mis de mooi gevormde F1-wagens
Volgens mij heb ik zo goed als alles aangepast in de Wiki.quote:Op maandag 17 november 2008 15:40 schreef Sally het volgende:
We zijn alweer bijna aan het eind: een reminder voor het nieuwe deeltje 39: De OP van 37 ( [F1] Nieuwtjes #37: Met Osram als hoofdsponsor. ) was goed bijgewerkt, daar moet de link van 37 en 38 dan nog aan toegevoegd worden.
De wiki is NIET aangepast.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | 1. Sato Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.763 121 2. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:21.071 117 3. Wurz Honda (B) 1:21.198 77 4. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:21.417 65 5. Badoer Ferrari (B) 1:22.038 93 6. Paffett McLaren-Mercedes (B) 1:22.235 47 7. Kubica BMW-Sauber (B) 1:22.341 56 8. Loeb Red Bull-Renault (B) 1:22.503 82 9. Piquet Renault (B) 1:22.560 80 10. Klien BMW-Sauber (B) 1:22.883 53 11. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:23.467 116 12. Liuzzi Force India-Ferrari (B) 1:23.794 86 13. Sutil Force India-Ferrari (B) 1:23.832 88 14. Gene Ferrari (B) 1:24.117 32 15. Senna Honda (B) 1:24.343 39 16. van der Garde Renault (B) 1:24.908 27 17. di Grassi Honda (B) 1:25.512 48 |
quote:Op maandag 17 november 2008 18:50 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik zo goed als alles aangepast in de Wiki.
Ga ik toch weer even wat dingen wijzigen.quote:Op maandag 17 november 2008 19:01 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Sla net ook mijn nieuwe op daar
Heb de oude nog maar ff bewaard in een word document voor ze zekerheid
Heb maar een datum van aanpassing erbij gezet plus alle gewijzigde delen van de Wiki. Om het wat makkelijker en ovenzichterlijker te houden voor diegene wat het hierna gaat aanpassen
quote:Op maandag 17 november 2008 19:05 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Ga ik toch weer even wat dingen wijzigen.De nummers van coureurs kloppen nu niet meer en Vettel is voor zover ik weet al zeker bij Red Bull.
Maakt niet uit hoor.quote:Op maandag 17 november 2008 19:12 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Heb ik zie er toch nog door laten glippen, voor dat ik ging eten dacht ik nog eraan om het te veranderen, dus toch nog vergeten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |