ergens tijdens de laatste of één-na-laatste verdubbeling van de budgetten, gok ik. En mensen als Hamilton en Vettel die wél meteen de sterren van de hemel rijden zijn ook niet echt bevordelijk voor rijders met een wat langere acclimatiserings-periode.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef sasquatsch het volgende:
Waar is de tijd gebleven dat je nog een jaar mocht leren voordat er daadwerkelijk resultaten van je verwacht werden?
Dat valt nou ook wel weer meequote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:16 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
[..]
Ik ook. Die Piquet raced nog geen deuk in een pakje boter.
Dat was nog in de tijd dat rookies niet direct in stapten bij een top team.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Waar is de tijd gebleven dat je nog een jaar mocht leren voordat er daadwerkelijk resultaten van je verwacht werden?
Alsof het 14 jaar geleden anders was...quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dat was nog in de tijd dat rookies niet direct in stapten bij een top team.
Bij een renstal als Renault is de druk groot en wordt er direct resultaat verwacht. Dat lag bij Minardi, Tyrrell, Ligier etc. toch net ff anders.
is toch eigenlijk logisch, hij heeft nu bijna een jaar gehad maar laat nog steeds weinig zien ten opzichte van Alonso. Voor Piquet 2 anderen die zeer waarschijnlijk beter zullen presteren. Het blijft gewoon zakendoen natuurlijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Waar is de tijd gebleven dat je nog een jaar mocht leren voordat er daadwerkelijk resultaten van je verwacht werden?
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst zou ik zeggen. Zie bv Piquet en Rosbergquote:Doet Toro Rosso vorstelijk bod op Senna?
01 November, 11:12 | Bruno Senna is hot. De Braziliaan heeft twee redelijk goede seizoenen achter de rug in de GP2 Series en mede vanwege zijn beroemde achternaam zijn er veel Formule 1-teams in hem geïnteresseerd. Senna werd enkele tijd in verband gebracht met Scuderia Toro Rosso, maar teambaas Gerhard Berger ontkende altijd dat er iets speelde. De Braziliaanse media weet vandaag echter iets anders te melden en stellen dat het Italiaanse team Senna een vorstelijk aanbod hebben gedaan.
Volgens Agencia Folha zou Scuderia Toro Rosso het neefje van Ayrton Senna een contract hebben voorgelegd met een waarde van maar liefst 14 miljoen dollar. Dit zou betekenen dat de Braziliaan dan dus toch de opvolger zal worden van de vertrekkende Sebastian Vettel of zelfs de plaats van Sebastien Bourdais overneemt. In hoeverre er waarheid zit in dit berichten van Agencua Folha is op dit moment niet te zeggen. Gezien het feit dat Vettel en Bourdais echter nog lang geen 14 miljoen verdienen (Beide coureurs hebben een salaris van onder de 2 miljoen, red.) lijkt het onwaarschijnlijk dat Toro Rosso wel een dergelijk bedrag over zou hebben voor de onervaren Senna.
Naast Toro Rosso zou ook Honda geïnteresseerd zijn in de 25-jarige Braziliaan. Dit heeft Senna zelf inmiddels ook bevestigd. Bij de Japanners zou de Braziliaan test- en reservecoureur kunnen worden. Als het contract van Rubens Barrichello niet wordt verlengd, bestaat zelfs de kans dat Senna direct als racecoureur aan de slag kan bij Honda.
Senna zelf hoopt volgende week meer duidelijkheid te krijgen over zijn toekomst in de Formule 1 en in ieder geval zekerheid te hebben of hij in de komende maanden mag testen.
bron: www.formule1wereld.nl
quote:Senna wil volgend jaar testen voor McLaren
Bruno Senna hoopt volgend jaar te kunnen testen voor het team van McLaren, de renstal waarmee zijn oom Ayrton drie maal wereldkampioen werd. De 25-jarige Braziliaan werd dit jaar tweede in het GP2-kampioenschap, achter Giorgio Pantano.
"Racen is niet meteen een noodzaak voor mij. Ik heb al meerdere malen gezegd dat ik gerust een jaartje wil testen en daar blijf ik bij. Ik wil heel graag als testrijder aan de slag bij een topteam als McLaren. Op die manier kan ik een jaar lang alles leren", liet Senna weten aan NU Sport. "Als het contract van Kovalainen inderdaad afloopt aan het eind van 2009, dan kan dat een voordeel voor me zijn. Maar ik ga niet speculeren over wat er in het contract van een andere rijder staat. We zien wel als het zover is."
Bronquote:Toyota to introduce KERS only in mid-2009
Toyota do not expect to race a KERS (Kinetic Energy Recovery System) device until the middle of next season, autosport.com has learned, as other teams continue to weigh up whether or not there will be any advantage from using them at the start of 2009.
Work on KERS will accelerate over the winter as teams grapple with the new technology that will hand drivers short bursts of extra power over each lap.
But with the devices currently believed to weigh between 25 and 60 kilogrammes, some teams suspect that the advantage of the extra power boost will be outweighed by the handicap of the extra weight at the rear of the car.
Sources have told autosport.com that Toyota told their competitors in a secret Formula One Teams' Association (FOTA) meeting in China that they were preparing to start the season with a car not featuring KERS.
It was this response that is believed to have prompted McLaren boss Ron Dennis to say in press conference at Interlagos on Friday: "There is one team that does not intend to have it on its cars."
Toyota team president John Howett confirmed to autosport.com that although the Japanese manufacturer would conduct track testing of KERS next January, he did not expect them to race it until mid-season at the earliest.
"We are working flat out on KERS, but our sincere view is that people underestimate some of the major challenges," he explained.
"We will run a car in January with KERS in a monocoque not designed for it, which we could not race, but it will be a test platform - and our gut feeling is that the earliest (it will race) will be mid season. We don't know yet. We are still testing on rigs.
"So it is not that we are not going to race it. Just our position is different from some other teams who believe it will be an instant in."
When asked if the situation meant Toyota would start the season with a monocoque not designed to fit KERS, Howett said: "Fundamentally we will have a car that will run KERS, but it will be very difficult to race. That is all I am prepared to say, and we would have to modify it to be able to race."
Howett said above and beyond any performance factors that may influence his team's decision, there still remained some reliability and safety concerns about introducing the system before it was totally failsafe.
"It is very unlikely that the first race we will have a safe and reliable KERS that will add performance benefit," he said. "I am not saying that after some time it won't, but there are some pretty big issues. Bear in mind batteries have thermal meltdown.
"We believe we have a very good system and we have it under control, but safety is an important issue for us."
The dilemma about racing KERS at the start of the season is further complicated by the fact that next year's move to slick tyres means that teams ideally want as much weight as possible at the front of the car.
Williams co-owner Patrick Head believed that such an issue could force other teams to follow Toyota's lead and delay the introduction of the systems.
"We've got now four grooves in the front tyres, it started with three, and we've got four grooves in the rear tyre," explained Head.
"When you take those grooves out it increases the contact patch area more at the front in relative terms than it does at the back. That is quite likely to cause you to want to run quite forward weight distribution.
"I'm not sure what it's like for other people, but for us, with pretty much all of our ballast taken up with a KERS that we can't really run more forward than the impact area for the side impact test, it's very difficult for us to achieve the weight distribution that we suspect we will need to make a successful car next year.
"I think there will be quite a lot of teams going to the start of the year without KERS fitted on their cars, with a plan to progressively bring it in as and when they feel that it will make a better overall racing car.
"So I think there will be quite a lot of cars in Melbourne that might be KERS capable, designed to take KERS, but might not have it on right at the beginning.
"You have got to remember that the KERS, when you analyse the potential, the difference it makes can be somewhere between 0.1s and 0.3s, perhaps at the maximum 0.35s per lap, putting aside whether it helps you overtake.
"Having your weight distribution inappropriate for the tyres by more than one or two percent will probably make more difference than those one or two tenths of a second per lap.
"So I think we are presented with a lot of challenges and the KERS, to a large extent, is optional. There are a few teams that will treat it like that at the start of the year."
Howett also expressed his disappointment that news of Toyota's plans for KERS had leaked out of the FOTA discussions in China.
"I do resent that people have mentioned that," he said. "It was a genuine meeting of absolute confidence where everybody sincerely explained (their situation) - saying that if we allowed this concession on certain discussions then we want to freeze the monocoque. We said okay, this is our sincere position at the moment."
quote:BMW confirm 2009 launch date
BMW Sauber have become the second team to confirm the launch date of their 2009 car.
Following Toyota's announcement that they will unveil their TF109 in Cologne on January 16, BMW Sauber have revealed that the first run of their car will take place in Valencia on January 20.
The team may repeat what they have done in the past, which is unveil their car in the city centre before transporting it to the nearby permanent track for its first test.
quote:Schumacher feliciteert Hamilton met eerste titel
Zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher heeft Lewis Hamilton gefeliciteerd met het behalen van zijn eerste titel. Ook had de Duitser lovende woorden voor Felipe Massa, die maar één puntje punt tekort kwam voor de titel.
"Wat een geweldige finale", reageerde Schumacher maandag. "Ik ben nog steeds ondersteboven van de race van gisteren. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, niet als coureur en niet als toeschouwer. Ik feliciteer Lewis Hamilton en wil de hartelijke groeten doen aan Felipe Massa en al onze jongens in Brazilië. Felipe mag met opgeheven hoofd terugkijken op deze race en ik denk dat niemand nu nog zal twijfelen aan zijn talent. Volgend jaar zal hij het ongetwijfeld opnieuw gaan proberen."
Schumacher reed in 2006 zijn laatste Formule 1-race en is sindsdien werkzaam als adviseur als Ferrari
1 miljard dollar is over 2 jaar 100 miljoen euroquote:Op dinsdag 4 november 2008 00:05 schreef Giem het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rd-dollar-verdienen/
Dit snap ik niet he... De Fia en de hele F1wereld hebben het continu over goedkoper maken en toegankelijker maken van de F1. Waarom ga je in hemelsnaam een Courreur dan 1 miljard betalen.. waar halen ze het geld vandaan..
Tuurlijk ik snap ook wel dat het niet per jaar is en ook niet alleen zijn race inkomsten zijn.. maartoch.. Een MILJARD.. die gast is 24.. waarom zou hij nog in de auto stappen...
Ik denk dat mensen met een dergelijke belachelijk grote smak geld niet zo dom zijn om hun hele kapitaal op 1 bank te zetten.quote:Op dinsdag 4 november 2008 10:52 schreef Atreidez het volgende:
Michael had vast ze hele vermogen geparkeerd bij een bank in Ijsland
Bizar idd... van dat geld kunnen er met gemak zoveel teams in het leven geroepen worden dat er weer 30quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:05 schreef Giem het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rd-dollar-verdienen/
Dit snap ik niet he... De Fia en de hele F1wereld hebben het continu over goedkoper maken en toegankelijker maken van de F1. Waarom ga je in hemelsnaam een Courreur dan 1 miljard betalen.. waar halen ze het geld vandaan..
Tuurlijk ik snap ook wel dat het niet per jaar is en ook niet alleen zijn race inkomsten zijn.. maartoch.. Een MILJARD.. die gast is 24.. waarom zou hij nog in de auto stappen...
Ik denk dat Schumacher niet eens de moeite neemt om z'n eigen centen te beheren.quote:Op dinsdag 4 november 2008 10:59 schreef NED het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen met een dergelijke belachelijk grote smak geld niet zo dom zijn om hun hele kapitaal op 1 bank te zetten.
Denk ik hoor
quote:Hamilton wil drie keer wereldkampioen worden
Lewis Hamilton wil dolgraag nog twee keer wereldkampioen worden. Dan krijgt hij namelijk zijn droomauto cadeau van McLaren-teambaas Ron Dennis, een McLaren F1 LM. Zo liet de 23-jarige Brit in een interview met BBC weten.
"Ik wil nog een keer wereldkampioen worden, dat is een ding dat zeker is", vertelde Hamilton in een interview met de Britse omroep. "Het is een geweldig gevoel om het Formule 1-kampioenschap te winnen. Ik zal keihard gaan trainen en hoop alles volgend jaar nog beter te doen. Hopelijk hoeft het volgend jaar dan niet meer in de laatste bocht beslist te worden. Ik heb vooralsnog geen plannen om zeven keer wereldkampioen te worden, dat record mag Michael Schumacher houden, maar ik wil nog wel twee wereldtitels winnen, want dan ik krijg ik die auto van Ron."
Het gaat hier om een oranje McLaren F1 LM ter waarde van 8 miljoen dollar, die in de McLaren-fabriek in Woking staat. Dennis beloofde Hamilton dat hij deze auto mocht hebben, als hij drie wereldkampioenschappen met de Britse renstal zou winnen.
Over de slotfase van de Braziliaanse Grand Prix zei Hamilton: "Het waren een paar vreselijke ronden. Ik ga natuurlijk altijd voor de zege, maar toen ik vierde lag, besloot ik voor mezelf dat ik op die plek wilde blijven liggen. Tegen het einde kreeg ik echter problemen met de banden en begon het regenen. Vettel zat op mijn staart, maar mijn auto was zwaarder en ik had meer last van korrelvorming op de banden dan hij. Sebastian was bijzonder snel, dus het was vrijwel onmogelijk om hem achter me te houden. In de laatste bocht ging ik wijd en kwam Vettel voorbij. Toen waren er nog twee ronden te gaan en het lukte me maar niet om hem weer terug te pakken. Mijn hart bonkte in mijn keel. Ik was maar één positie van de wereldtitel verwijderd! Maar ik gaf niet op en bleef pushen. Gelukkig kwamen door de regen enkele mensen die een gok hadden genomen met de banden, in de problemen, waardoor ik in de laatste bocht alsnog vijfde werd, wat genoeg was voor het kampioenschap."
Hamilton kreeg pas enkele bochten voor de finish Glock in het vizier. "Toen ik door de tiende bocht kwam, zag ik Timo rijden en vervolgens hoopte ik vurig dat ik hem voorbij kon komen. Na het passeren van de finish verwachtte ik dat het team meteen op de radio zou komen om te vertellen of ik kampioen was of niet. Er was in de laatste ronden namelijk zoveel gebeurd, dat ik niet meer wist wat de stand van zaken was. Het bleef echter stil en pas een paar honderd meter later, toen ik door de eerste bocht ging, riep het team dat ik kampioen was. Toen werd het me even te veel."
misschien niet meer de snelste, maar wat een waanzinnige auto is het tochquote:
Yep, mogen ze meteen deze ook ff testenquote:Op dinsdag 4 november 2008 16:50 schreef Ared het volgende:
misschien niet meer de snelste, maar wat een waanzinnige auto is het toch![]()
Jammer dat er nooit één een power lap op het Top Gear circuit gedaan heeft. Ben wel benieuwd hoe hoog tussen de ultra moderne modellen dit bijna 15 jaar oude beestje nog zou komen...
Met die miljoenen op de bank nog een hebbert. Ongelooflijk! Kampioen worden doe je voor de eer, niet voor een auto waarvan je er zelf tientallen kan kopenquote:Op dinsdag 4 november 2008 14:46 schreef Trystar het volgende:
quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:13 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Met die miljoenen op de bank nog een hebbert. Ongelooflijk! Kampioen worden doe je voor de eer, niet voor een auto waarvan je er zelf tientallen kan kopen![]()
Onzinstuk dus..
Als hij de huidige eigenaren een goed bod doet heeft hij er morgen één voor de deur staan. Kan hij de rest van zijn leven gaan rentenieren. Ik hoop dat je begrijpt dat het totaal niet om die auto gaat, daarom ook onzinstukquote:Op dinsdag 4 november 2008 20:14 schreef kepler het volgende:
[..]
Volgens mij is dat wel een exclusieve wagen
Natuurlijk kan hij 10 van zulke auto's kopen, maar ik hoop dat je begrijpt dat het daar helemaal niet om gaat
ik denk niet dat Ron Dennis hem die auto zal verkopenquote:Op dinsdag 4 november 2008 20:28 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Als hij de huidige eigenaren een goed bod doet heeft hij er morgen één voor de deur staan. Kan hij de rest van zijn leven gaan rentenieren. Ik hoop dat je begrijpt dat het totaal niet om die auto gaat, daarom ook onzinstuk
De enige onzin is die prijs van de auto, aangezien de weinige auto's niet te koop zijn..quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:13 schreef Tarabass het volgende:
Onzinstuk dus..
http://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_F1quote:Only 107 cars were manufactured, 64 of those were street versions (F1), 5 were LMs, 3 were longtail roadcars (GT), 5 prototypes (XP), 28 racecars (GTR), and 1 LM prototype (XP LM).
Weet het niet helemaal zeker, maar er zat toch een BMW-motor in dat ding?quote:
quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:50 schreef Ared het volgende:
Jammer dat er nooit één een power lap op het Top Gear circuit gedaan heeft. Ben wel benieuwd hoe hoog tussen de ultra moderne modellen dit bijna 15 jaar oude beestje nog zou komen...
Ik denk dat die het nog verassend goed zou doen, beter dan veel mensen denken van zo een oude autoquote:Bedford Autodrome West Circuit, time trial: 1:21.20 on a hot lap, which is faster than the Ferrari Enzo at 1:21.30
En dat is denk ik toch wel bijzonderder dan een van die 5 die verkocht zijn denk ikquote:Although only five F1 LMs were sold, a sixth chassis exists in the form of XP1 LM, the prototype for modifications to the existing F1 to form the new F1 LM. This car is also painted Papaya Orange and is retained by McLaren. This car, reportedly worth $4 million, has been promised by McLaren CEO Ron Dennis to his driver Lewis Hamilton if he should win an additional two Formula One World Championship titles
quote:Alonso en Piquet rijden ook in 2009 voor Renault
05 november 2008
Fernando Alonso en Nelson Piquet zullen ook in 2009 voor het team van Renault rijden. Dat heeft de Franse renstal vandaag (woensdag) bekendgemaakt. Alonso heeft een tweejarig contract getekend en blijft dus ook in 2010 voor het team rijden. Piquet heeft vooralsnog alleen een contract voor volgend seizoen.
"We zijn blij met de bevestiging dat Fernando en Nelson zullen blijven voor volgend jaar", liet teambaas Flavio Briatore weten. "Dit geeft Renault een geweldig coureursduo, met de perfecte mix van ervaring en de jeugd. Fernando's besluit om de komende twee jaar bij ons te blijven bevestigt het vertrouwen dat hij heeft in ons. Hij is een belangrijk onderdeel in het team geweest tijdens dit moeilijke seizoen en zijn leiderschap en talent, gecombineerd met het harde werk en vastberadenheid van het team, heeft zich uitbetaald in de recente races, die het team van Renault terug aan de top hebben gebracht."
Alonso, die het afgelopen seizoen tegen alle verwachtingen in twee races wist te winnen, was eveneens blij met de bekendmaking. "Ik heb besloten om bij Renault te blijven, omdat Renault altijd mijn eerste keus is geweest, zoals ik dit jaar al vaker heb gezegd. Ik voel me erg op mijn gemak bij hen. Het is een bijzonder hecht team met een competitieve mentaliteit, maar ook met een ontspannen en warme houding. Dat past perfect bij mij."
"Na een moeilijke start van het seizoen hebben we onszelf constant verbeterd", vervolgde de Spanjaard. "Mijn overwinningen in Singapore en Japan, en de tweede plaats in Brazilië, hebben bewezen hoe competitief we kunnen zijn. We hebben in het verleden samen kampioenschappen gewonnen en we hebben het zwaar gehad, maar we zijn nu vastbesloten om ons succes te herhalen in de komende seizoenen."
Voor Nelson Piquet zal zijn contractverlenging ongetwijfeld komen als een enorme opluchting. De Braziliaan was het afgelopen jaar duidelijk de mindere van Alonso, maar Renault hefet hem dus toch een tweede kans gegeven. "Ik ben natuurlijk ontzettend blij met de kans om een tweede seizoen bij Renault te rijden", zei hij. "Hoewel het een zwaar jaar was, heb ik veel geleerd en ben ik van plan om mijn ervaring volgend jaar te gebruiken. Ik wil het team graag bedanken voor hun steun en vertrouwen en ik kijk uit om volgend jaar goed te beginnen na een intensieve winter."
Het team van Renault heeft dus na McLaren, Ferrari, BMW, Toyota. Williams en Force India gekozen voor continuiteit. Het past in het beeld van afgelopen seizoen, waar geen enkel team halverwege het jaar een andere coureur heeft laten instappen. Alleen de teams van Honda en Toro Rosso hebben hun keuze voor 2009 nog niet gemaakt.
quote:Op woensdag 5 november 2008 16:16 schreef Sally het volgende:
Wat is de bron hiervan, ColtZ
Ach, die Fernando toch... Niet naar Fellali
twee jaartjes, toch?quote:Op woensdag 5 november 2008 16:19 schreef ColtZ40 het volgende:
![]()
http://f1.gpupdate.net/nl(...)n-2009-voor-renault/
Nog een jaartje geduld en dat gaat ie naar Ferrari.
Ah, toch een leerjaar voor Piquet. En laten zien dat je de lijn van F3 en GP2 kan doorzetten en volgend jaar kampioen worden.quote:
mja, maar dat wordt 'm helaas niet. Dat plan is echt al een tijdje achterhaald. De 2009 auto's gaan er eerder zo uit zien:quote:Op woensdag 5 november 2008 17:05 schreef Tarabass het volgende:
Ik hoop dat het veelbelovend wordt:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |