abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62506466


Vorige delen:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 32 |

Alle Openingspost van de Grand Prix van 2008 tot nu toe:

2008 Formula 1 ING Australian Grand Prix
2008 Petronas Malaysian Grand Prix
2008 Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix
[F1] FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPANA TELEFONICA 2008
[F1] Turkije topic

F1 nieuws portal:
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule 1 Race Report
- F1 Racing
- F1 Today
- Race Freaks

Onze boyz:
- Albers
- Doornbos
- Van der Garde

Official F1 Sites:
- Formula1
- FIA
- Live Timing

Teams:
- McLaren
- Renault
- Ferrari
- Honda
- BMW Sauber
- Toyota
- RedBull Racing
- Williams
- Scuderia Toro Rosso
- Force India
- Super Aguri F1

Sporting Regulations

[PDF] 2007 sporting regulations - F1
[PDF] 2008 sporting regulations - F1

Testschema




Wie staan er aankomend seizoen aan de start

Ferrari
1. Kimi Räikkönen
2. Felipe Massa

BMW Sauber
3. Nick Heidfeld
4. Robert Kubica

Renault
5. Fernando Alonso
6. Nelson Piquet

Williams
7. Nico Rosberg
8. Kazuki Nakajima

Red Bull Racing
9. David Coulthard
10. Mark Webber

Toyota
11. Jarno Trulli
12. Timo Glock

Scuderia Toro Rosso
14. Sebastien Bourdais
15. Sebastian Vettel

Honda
16. Jenson Button
17. Rubens Barrichello

Super Aguri*
18. Takuma Sato
19. Anthony Davidson

Force India
20. Adrian Sutil
21. Giancarlo Fisichella

McLaren Mercedes
22. Lewis Hamilton
23. Heikki Kovalainen

* Super Aguri is voor de GP van Turkije uit de F1 gestapt.

De voorlopige kalender met 18 races.
quote:
16 March Australia
23 March Malaysia
6 April Bahrain
27 April Spain
11 May Turkey
25 May Monaco
8 June Canada
22 June France
6 July Great Britain
20 July Germany
3 August Hungary
24 August** Europe ***
7 September Belgium
14 September Italy
28 September** Singapore
12 October Japan
19 October China
2 November Brazil

** Subject to circuit approval.
*** The 2008 European Grand Prix will take place in Valencia.
*wijzigingen onder voorbehoud
Fok!Sport F1manager

De OP is hier te vinden

[ Bericht 49% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2008 18:07:26 ]
pi_62506545
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 16:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dus Hamilton heeft 24 punten volgens jou? (14% van 170=23,8)
Oeps, de cijfers zijn mij dus duidelijk gaan duizelen. Verkeerde soort grafiek gekozen. Nu zou die wel moeten kloppen.

En in de categorie nutteloze statistieken ben ik alvast bezig met een vergelijking ten opzichte van vorig seizoen. Zo kun je welke teams het qua punten beter of minder hebben gedaan. En welke teams nog een kans hebben om zich te verbeteren tijdens de GP van Brazilië.




Zoals je kunt zien zijn Toyota, BMW Sauber en STR de grootste stijgers. McLaren en Ferrari springen er vooral negatief uit.

Nu de coureurs:



Kubica is hier de grote winnaar. Aan de hand van de vorige grafiek is het logisch dat Vettel, Trulli en Glock ook sterke stijgers zijn. En Kovalainen is logischerwijs ook gestegen na zijn overstap naar McLaren. Alonso zoals verwacht de grootste daler.

Nu de percentages van behaalde overwinningen per team/coureur.



Percentage van het totaal aantal behalen punten per team. Op dit moment 17×18 punten=306.


Totaal aantal te behalen punten per coureur is op het moment 17×10=170


Totaal aantal te verdelen punten: (10+8+6+5+4+3+2+1)×17=663
  Redactie Frontpage / Sport zondag 19 oktober 2008 @ 16:58:45 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62506595
Goed gedaan zeg
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_62506617
Goed werk!
Leuk die statistieken!!
pi_62506708


tvp
pi_62506939
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 16:58 schreef Peterselieman het volgende:
Goed gedaan zeg
Dank je.

Heb Sally ook al een PM gestuurd dat je ze eventueel voor FOK!Sport mag gebruiken. Ik stel het Excel bestand dan beschikbaar. Kunnen jullie zelf kijken hoe je het wil indelen.
  zondag 19 oktober 2008 @ 17:26:18 #7
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_62507128

TVP
Please, make yourself uncomfortable.
  zondag 19 oktober 2008 @ 17:45:53 #8
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_62507547
En ik had de vorige keer de OP zo mooi bijgewerkt Staat nu de oude testkalender, verlopen links enzo weer allemaal terug

Maar ja, nieuw topique
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_62507833
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 17:45 schreef Sinister-D- het volgende:
En ik had de vorige keer de OP zo mooi bijgewerkt Staat nu de oude testkalender, verlopen links enzo weer allemaal terug

Maar ja, nieuw topique
Je had dan ook de Wiki moeten aanpassen. Daar wordt de OP namelijk van gekopieerd.
  zondag 19 oktober 2008 @ 18:11:53 #10
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_62508201
Petje af, ElmarO
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  zondag 19 oktober 2008 @ 18:11:59 #11
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_62508203
Dacht dat alleen mods dat konden Blijkbaar niet dus
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_62508210
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 16:56 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Oeps, de cijfers zijn mij dus duidelijk gaan duizelen. Verkeerde soort grafiek gekozen. Nu zou die wel moeten kloppen.

En in de categorie nutteloze statistieken ben ik alvast bezig met een vergelijking ten opzichte van vorig seizoen. Zo kun je welke teams het qua punten beter of minder hebben gedaan. En welke teams nog een kans hebben om zich te verbeteren tijdens de GP van Brazilië.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zoals je kunt zien zijn Toyota, BMW Sauber en STR de grootste stijgers. McLaren en Ferrari springen er vooral negatief uit.

Nu de coureurs:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Kubica is hier de grote winnaar. Aan de hand van de vorige grafiek is het logisch dat Vettel, Trulli en Glock ook sterke stijgers zijn. En Kovalainen is logischerwijs ook gestegen na zijn overstap naar McLaren. Alonso zoals verwacht de grootste daler.

Nu de percentages van behaalde overwinningen per team/coureur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Percentage van het totaal aantal behalen punten per team. Op dit moment 17×18 punten=306.
[ afbeelding ]

Totaal aantal te behalen punten per coureur is op het moment 17×10=170
[ afbeelding ]

Totaal aantal te verdelen punten: (10+8+6+5+4+3+2+1)×17=663
[ afbeelding ]
Ik had gehoopt bij de laatste grafiek (ook) het aantal overwinningen per coureur te zien. Een percentage zegt in dezen zo weinig, en dan is de grafiek NIET meer hetzelfde
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_62508280
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 17:45 schreef Sinister-D- het volgende:
En ik had de vorige keer de OP zo mooi bijgewerkt Staat nu de oude testkalender, verlopen links enzo weer allemaal terug

Maar ja, nieuw topique
De OP kan door de TS nog bijgewerkt worden met de oude gegevens uit de vorige OP (en anders een Modje aanschieten in de SPT-sticky )
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 18:11 schreef Sinister-D- het volgende:
Dacht dat alleen mods dat konden Blijkbaar niet dus
Die wiki kan iedereen bijwerken, dat is min of meer buiten FOK! om

[ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 19-10-2008 18:25:20 (typo) ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_62508675
tvp
pi_62509215
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 18:12 schreef Sally het volgende:

[..]

Ik had gehoopt bij de laatste grafiek (ook) het aantal overwinningen per coureur te zien. Een percentage zegt in dezen zo weinig, en dan is de grafiek NIET meer hetzelfde
Daar heb ik ook een grafiek van. En ik zei toch ook dat het nutteloze statistieken waren.
pi_62516502
TVP Kijken hoe het over 2 weken gaat aflopen
pi_62518339
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 23:07 schreef dapluiz het volgende:
TVP Kijken hoe het over 2 weken gaat aflopen
Alonso ramt Hamilton in de pits en Massa wint de race en wordt kampioen!
Ik ben ook benieuwd
  maandag 20 oktober 2008 @ 08:20:36 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_62520716
Ohja, uit de OP mag ook de site f1freaks weggehaald worden. Ik denk niet dat ik ooit nog iets met die URL ga doen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_62525307
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 16:56 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Oeps, de cijfers zijn mij dus duidelijk gaan duizelen. Verkeerde soort grafiek gekozen. Nu zou die wel moeten kloppen.

En in de categorie nutteloze statistieken ben ik alvast bezig met een vergelijking ten opzichte van vorig seizoen. Zo kun je welke teams het qua punten beter of minder hebben gedaan. En welke teams nog een kans hebben om zich te verbeteren tijdens de GP van Brazilië.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zoals je kunt zien zijn Toyota, BMW Sauber en STR de grootste stijgers. McLaren en Ferrari springen er vooral negatief uit.

Nu de coureurs:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Kubica is hier de grote winnaar. Aan de hand van de vorige grafiek is het logisch dat Vettel, Trulli en Glock ook sterke stijgers zijn. En Kovalainen is logischerwijs ook gestegen na zijn overstap naar McLaren. Alonso zoals verwacht de grootste daler.

Nu de percentages van behaalde overwinningen per team/coureur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Percentage van het totaal aantal behalen punten per team. Op dit moment 17×18 punten=306.
[ afbeelding ]

Totaal aantal te behalen punten per coureur is op het moment 17×10=170
[ afbeelding ]

Totaal aantal te verdelen punten: (10+8+6+5+4+3+2+1)×17=663
[ afbeelding ]
Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.

Ben alleen nu even met andere (dringender) dingen bezig dus kan ik er pas over een maandje of twee mee verder gaan.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  maandag 20 oktober 2008 @ 12:55:05 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_62526137
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 12:17 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.

Ben alleen nu even met andere (dringender) dingen bezig dus kan ik er pas over een maandje of twee mee verder gaan.

Ik heb daar wellicht wel interesse in als je zover bent Kun je me tegen die tijd eens PM'en
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_62526556
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 12:55 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik heb daar wellicht wel interesse in als je zover bent Kun je me tegen die tijd eens PM'en
Zie ook de PM van ElmarO die ik doorgestuurd had
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_62531264
goed, een nuttige tvp.

citaat uit de brief van Mosley aan de Formula One Teams Association
quote:
We should like to hear the teams' views on this together with comments on the FIA's proposals (set out below) and other suggestions for the measures which will be necessary if major reductions in cost are to be achieved.

Power train

2013
The FIA would like to see a modern high technology power train in 2013. We envisage a down-sized DI engine with exhaust energy and heat recovery, coupled to an electrically actuated gearbox.

However, we are completely open to new ideas. The only preconditions are:

i that the costs of development, maintenance and unit production for the power train must be an order of magnitude lower than is currently the case and
(ii) power trains must be available to independent teams at minimal cost.

2010- 2012 inclusive
At present we can offer three options.

Option 1
A homologated engine produced by a single supplier after an invitation to tender, with the current suppliers free to build an identical engine themselves (but not the gearbox), subject to rigorous controls.

Option 2
A consortium of teams obtains an engine to current rules but at much lower cost from a single supplier. Engines from other sources to be subject to rigorous controls to eliminate differences in performance.

Option 3
A proposal from FOTA, backed by solid guarantees, for the supply of complete power trains to independent teams for less than ¤5 million per team per season to include 30,000 km of testing and all on-track assistance.

2009
When the decision was taken to "freeze" the engines, certain teams asked for and got a period of time in which to address reliability problems and re-tune for 19,000 rpm. Some teams took advantage of this period to improve the power output of their engines. This was not intended. Other teams did not improve their engines, believing performance to have been "frozen".

This has produced unfair and inequitable differences in performance. The World Motor Sport Council has therefore decided that engine performance will be equalised in accordance with the 2009 Sporting Regulations in order to re-establish the position as it was when the freeze was agreed.

The FIA would like to discuss with FOTA technicians how best to achieve equalisation in a way which is fair to all and involves minimal cost.

The Chassis

The FIA envisages common parts for numerous areas of the chassis. For example, standard suspension and wheels (ie standard "corners"), a standard underbody and other parts which are currently the subject of major expenditure but add nothing to the spectacle or to the public interest of Formula One.

Other measures, such as a minimum height for the centre of gravity, restrictions on the use of certain materials or the homologation of certain major components (eg the "tub") for a period of time, may also be appropriate.

We invite FOTA to make proposals together with a time scale for introduction.

Race procedures

The FIA would welcome suggestions for changes to the rules for going racing, with a view to reducing costs. We believe that priority should be given to things which the public cannot see (eg telemetry) rather than visible parts of "the show" (eg refuelling during the race).

The FIA would also like to hear teams' views about the distribution of garage space and space in the pit lane.
Optie 3 van het power train stukje roep ik al jaren, laat de fabrikanten maar uitgeven wat ze willen, als ze de motoren maar voor een redelijk bedrag aan de privé teams leveren. Die regel was er voor de banden ook, dus waarom niet voor de motoren?
pi_62531452
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 16:56 schreef ElmarO het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zoals je kunt zien zijn Toyota, BMW Sauber en STR de grootste stijgers. McLaren en Ferrari springen er vooral negatief uit.
Hoe kan McLaren nou minder punten dan vorig jaar hebben gescoord?!?

Volgens mij hebben ze op dit moment 145 punten meer dan vorig jaar
pi_62533980
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 08:20 schreef sanger het volgende:
Ohja, uit de OP mag ook de site f1freaks weggehaald worden. Ik denk niet dat ik ooit nog iets met die URL ga doen
Ik heb 'm uit de OP gehaald, haal je 'm zelf uit de wiki?
*TS is lui*
pi_62534540
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 12:17 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.

Ben alleen nu even met andere (dringender) dingen bezig dus kan ik er pas over een maandje of twee mee verder gaan.
Als je wilt kan ik de gegevens die ik heb verzameld aan je mailen. Scheelt jou misschien weer wat verzamelen.
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 16:26 schreef Ared het volgende:

[..]

Hoe kan McLaren nou minder punten dan vorig jaar hebben gescoord?!?

Volgens mij hebben ze op dit moment 145 punten meer dan vorig jaar


Klopt, maar anders vond ik de vergelijking vrij mank gaan. Nu is het wat reëler.
pi_62535059
Nog een statistiekje ten aanzien van de gemiddelde gridpositie van de huidige top 8 in het klassement (Heb hier alleen gekeken naar de kwalificatiepositie. Eventuele straffen zijn dus niet meegerekend).



Massa en Kovalainen zijn overigens de enigen van de top 8 die alle kwalificaties nooit buiten de top 10 zijn gevallen. Heb ook nog wel aparte staatjes van de acht coureurs, maar heb nu geen zin om die allemaal te gaan posten.
pi_62537110
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 12:17 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.

Denk dat je dan op Fangio uitkomt. Die won tenslotte 24 van de 52 races waaraan hij meedeed. Probleem is natuurlijk wel dat toen rijders nog tijdens de race van auto mochten wisselen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:13:42 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62550797
De FIA wil het reglement in de Formule 1 de komende jaren behoorlijk op de schop nemen. De voorstellen zijn erg radicaal en variëren van het introduceren van een dieselmotor tot meer standaardisatie van de onderdelen. Vandaag overleggen de FIA en de FOTA met elkaar over de voorstellen, waarbij de FOTA ook zelf haar voorstellen in mag dienen.

FIA komt met voorstellen

[ Bericht 63% gewijzigd door Peterselieman op 21-10-2008 12:36:36 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_62555173
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 20:08 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Denk dat je dan op Fangio uitkomt. Die won tenslotte 24 van de 52 races waaraan hij meedeed. Probleem is natuurlijk wel dat toen rijders nog tijdens de race van auto mochten wisselen.
Niet qua rating, maar dat komt doordat Fangio niet zoveel races heeft gereden. Prost scoort intussen hoger, maar wel pas na ca. 90 races meer gereden te hebben. Wel qua gewonnen wedstrijden per race (48%) en misschien qua punten per wedstrijd, maar zo ver ben ik nog niet.

En wat dat wisselen van auto's betreft, dan gebruik ik gewoon beide (of meer) coureurs en deel de punten zoals ze dat vroeger ook deden. En beiden tellen dan voor de overwinning (al is dat geloof ik (bijna) nooit gebeurd).
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:33 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Als je wilt kan ik de gegevens die ik heb verzameld aan je mailen. Scheelt jou misschien weer wat verzamelen.
[..]

Ik haal ze zelf van de Formula1.com site, en voeg daar vervolgens nog wat eigen dingen aan toe, zoals een standaard puntentelling over alle seizoenen heen. Dit alles stop ik in een MySQL database. Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod!

[ Bericht 5% gewijzigd door sasquatsch op 21-10-2008 15:00:49 ]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:03:55 #30
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_62557014
quote:
Mosley snijdt FOTA de pas af
FIA komt met drie voorstellen voor motoren

[21-10-2008] FIA-president Max Mosley heeft de constructeursbond FOTA de pas afgesneden door ze een brief te sturen met de voorstellen van de FIA. Zijn standpunt: er is ruimte voor onderhandeling over de standaardmotor.

De tien teams, verenigd in de FOTA, zijn vandaag in overleg met Max Mosley. Die deed in China flink wat stof opwaaien met zijn plannen voor de invoering van een standaardmotor vanaf 2010. Dit plan is slecht ontvangen en de teams wilden vandaag dan ook hun eigen ideeën voorleggen aan de FIA-president.

Mosley is de FOTA echter een stap voor, want gisteren publiceerde hij zijn eigen lijst met plannen. Nu duidelijk is dat de FIA, en niet de FOTA bepaalt wat er met de motoren gaat gebeuren, rest de teams slechts nog overeenstemming te bereiken over welk van de drie voorstellen die Mosley lanceerde, het gaat worden.

Dat lijkt geen moeilijke keuze. Mosley geeft de teams drie opties.
1 – De FIA stelt een motorleverancier aan die alle teams van motoren voorziet
2- De teams zorgen zelf voor een motorleverancier, die alle teams van motoren voorziet
3 – De FOTA komt met een gedetailleerd plan voor een motor die elk team zelf mag bouwen, mits het aan strenge eisen voldoet. Bovendien moeten de fabrieksteams die motoren voor maximaal 5 miljoen dollar per jaar aan privéteams leveren.

Het valt te verwachten dat de fabrieksteams voor de laatste optie kiezen, die hen in elk geval in staat stelt hun eigen technologie te gebruiken. Ook voor de constructie van de auto zelf wil Mosley een aantal onderdelen standaardiseren, zoals de wielen en de ophanging. Vanmiddag worden de voorstellen besproken.
Optie drie is nu min of meer toch ook van toepassing?
Please, make yourself uncomfortable.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:13:13 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62557297
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 16:03 schreef bodylotion het volgende:

[..]

Optie drie is nu min of meer toch ook van toepassing?
In principe wel ja, tenzij de teams besluiten allemaal op te stappen en een eigen kampioenschap op te richten. Dit zal uiteraard niet zonder slag of stoot gaan en kan de sport grote schade berokkenen. Ik denk niet dat het snel tot een akkoord zal komen, omdat wat de teams willen en wat de FIA wil wezenlijk anders is.

Het doel is om de sport aantrekkelijker te maken, maar ik denk dat met een aantal van de voorgestelde maatregelen het tegendeel bereikt zal worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:58:08 #32
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_62558555
ik snap het niet zo goed. Het seizoen is nu spannender dan ooit
De regel voor de kleinere achtervleugel icm slicks kan ik nog in komen, maar alleen het woordje 'standaard' en Formule 1
Please, make yourself uncomfortable.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 oktober 2008 @ 17:20:19 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62559120
mja, dit seizoen is het idd leuk, mede door de weersomstandigheden en wat fouten van coureurs. Als je naar de trends van de seizoenen kijkt, dan zijn het McLaren en Ferrari die de dienst uit maken met af en toe een ander team dat in de buurt kan komen. Dat laatste moet dus door de beperktere budgetten meer structureel worden, zodat ook de kleinere teams op de grid naar voren kunnen komen.

Het woordje standaard past niet bij de Formule 1. Reglementswijzigingen horen bij de F1, alleen is daarbij het probleem dat de kleinere teams moeilijk bij kunnen komen, omdat de grotere teams altijd 2 stappen voor zijn. Met standaardonderdelen kun je wat gelijkheid creëren, alleen past dat echt niet bij de sport die F1 heet.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 17:23:55 #34
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_62559197
met uitzondering van die standaard CPU, dat is dan wel weer een goeie regel

men zou toch ook het maximaal aantal PK's aan banden kunnen leggen? Bijv. 800 pk of wat is het nu?
Dan behoud je wel diversiteit maar geen groter vermogenswinst meer.
Please, make yourself uncomfortable.
pi_62564034
quote:
FIA and FOTA reach landmark agreement

A plan to make dramatic cost-cuts was agreed between the FIA and the Formula One Teams' Association (FOTA) in a landmark meeting in Geneva, it was announced in a joint statement on Tuesday.

It is believed that a broad agreement was reached between FIA president Max Mosley and FOTA chiefs Luca di Montezemolo and John Howett to introduce drastic cost reductions from next year.

The joint statement read: "Today's meeting in Geneva has produced significant cost savings for 2009 and 2010.

"FOTA are working urgently on further proposals for 2010 and thereafter."

But while the statement did not detail any specific measures, autosport.com understands that four key points were agreed:

- Engine life will be increased from two to three races from 2009

- Manufacturers must be prepared to make 25 engine units available, at a cost of 10 million Euros, to customer teams

- There will be a further meeting between FOTA members in Brazil to determine testing kilometre limits for 2009, and an agreement in principal on the introduction of a standard Kinetic Energy Recovery System (KERS) unit for 2010 or 2011. KERS is believed to remain open for teams to use next season.

- The sport's governing body and FOTA will meet again after the Brazilian Grand Prix to discuss measures to reduce costs related to chassis development and the continuation of the use of customer chassis in the future.

When asked to comment on the agreements, an FIA spokesman said it was "inappropriate to comment at this time", but described the meeting as "very positive and constructive."

One source added that the meeting had "historical" significance because it "was the first time the teams had enjoyed such unanimity" in their discussions over the sport's future direction.
Bron
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:49:22 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62564138
Ah, straks even een stukje over tikken. Dank voor de tip
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:14:02 #37
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_62565065
De topcoureurs zullen wel een aardig centje extra gaan verdienen van het geld wat overblijft bij de topteams
Please, make yourself uncomfortable.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:20:38 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62565294
Autosport.com heeft getuige het door ElmarO aangedragen artikel weten te achterhalen wat het akkoord tot nu toe inhoudt. De budgetten zullen wel omlaag moeten, want ik denk dat de FIA daar ook op toe wil zien in de toekomst. Het zal mij benieuwen wat de reacties zijn van de teambazen op dit akkoord.

Akkoord tussen FIA en FOTA
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 22 oktober 2008 @ 09:16:16 #39
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_62573916
quote:


Ecclestone om tafel met Canadese overheid
21 oktober 2008

Formule 1-baas Bernie Ecclestone heeft donderdag een ontmoeting met burgemeester Gérald Tremblay van Montreal. Zo meldt radiostation CJAD. Tremblay hoopt dat de Canadese Grand Prix behouden kan blijven voor zijn stad.

Twee weken geleden maakte de FIA de Formule 1-kalender voor 2009 bekend en daarop ontbrak tot ieders verrassing de Grand Prix van Canada. De reden voor het schrappen van de race bleek een financieel meningsoverschil, maar de Canadese overheid lijkt bereid te zijn om bij te springen. Ecclestone liet in China echter weten dat het doek voor de Grand Prix van Canada al definitief is gevallen.

De bijeenkomst over de toekomst van de race in Canada heeft plaats in Londen.
Er is nog hoop!
pi_62608672
quote:
Toyota dreigt uit de Formule 1 te stappen

Toyota dreigt de Formule 1 de rug toe te keren, als de internationale autosportbond FIA haar plannen doorzet om een standaardmotor in de Formule 1 te introduceren. De Japanse autofabrikant vindt de sport niet meer interessant, als er niet meer met eigen motoren mag worden gereden in de koningsklasse van de autosport.

"Voor Toyota zou dit een reden zijn om de Formule 1 te verlaten", verklaarde Toyota-baas John Howett tegenover Sport1.de. Howett was dinsdag nog in Genève om samen met Ferrari-president Luca di Montezemolo namens alle teams met FIA-president Max Mosley te vergaderen. Mosley ziet de introductie van standaardmotoren en standaardversnellingsbakken als een goede manier om kosten te besparen in de Formule 1. "Een standaardmotor is geen optie. Dan zou het geen Formule 1 meer zijn", meent ook Luca Marmorini, chef van de motorenafdeling van Toyota.

In Genève spraken Di Montezemolo en Howett met Mosley af om na de Braziliaanse Grand Prix verder te vergaderen over de situatie met de motoren na 2010. Voor 2009 is besloten de levensduur van de motoren te verlengen tot drie races.
pi_62611259
Ze hebben een punt.
quote:
Ook Shell tegen invoering van standaardmotoren
23 oktober 2008

Niet alleen de teams zijn fel gekant tegen de komst van standaardmotoren, ook Shell, al jarenlang de brandstofleverancier van Ferrari, ziet een dergelijke maatregel niet zitten. De komst van standaardmotoren betekent namelijk hoogstwaarschijnlijk ook dat er straks nog maar met één soort brandstof zal worden gereden in de F1.

"We vinden het een erg slecht idee. We willen dat de Formule 1 het ultieme laboratorium blijft voor brandstoffen en smeerolieën", vertelde Juan Carlos Perez, General Manager of Global Sponsorships van Shell, aan Sport1.de. "Als dit doorgaat, is de kans groot dat Shell zal besluiten zich uit de autosport terug te trekken."
Kan nog gezellig worden in Brazil straks
Please, make yourself uncomfortable.
pi_62615270
quote:
Montreal opgetogen na gesprek met Ecclestone

Er is nog altijd hoop voor de Grand Prix van Canada. Zo heeft burgemeester Gérald Tremblay van Montreal laten weten. Afgevaardigden van de Canadese overheid hadden donderdag een gesprek met Formule 1-baas Bernie Ecclestone.

Na afloop van de bijeenkomst vertelde Tremblay aan de aanwezige pers: "We hebben een constructieve vergadering gehad. We weten nu beter wat precies de problemen zijn. We hebben nog veel werk te doen, maar er is nog altijd een mogelijkheid dat er in 2009 een Grand Prix van Canada wordt verreden, en in de jaren daarna."

De Grand Prix van Canada werd twee weken geleden van de kalender van 2009 geschrapt, wegens een financieel geschil met de organisatie van de race.
pi_62674803
Laten we hopen dat Montreal gewoon terug op de kalender komt
Where facts are few, experts are many.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 oktober 2008 @ 12:43:45 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62715455
Nog meer goed nieuws, Eerder doken er verhalen op dat Toyota zou verdwijnen uit de Formule 1 en zich daarna bezig zou houden met Le Mans, maar Toyota-president John Howett heeft gezegd dat het team voorlopig in de Formule 1 blijft, omdat het denkt de stap naar het winnen van wedstrijden over niet al te lange tijd kan maken.

Toyota blijft in Formule 1
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_62719275
Schumacher: 'Hamilton kan mijn record breken'



LONDEN - Michael Schumacher gelooft dat Lewis Hamilton op een dag zijn record van zeven wereldtitels in de Formule 1 kan verbeteren. 'Ik ben er absoluut van overtuigd dat Lewis het in zich heeft', zegt de Duitser op de BBC.

'Niemand, zelfs ik niet, achtte het mogelijk dat ik beter zou kunnen doen dan Juan Manuel Fangio. En toch heb ik het gewoon gedaan. Records zijn er nu eenmaal om verbeterd te worden. Als je bovendien kijkt naar wat Lewis op korte tijd allemaal al heeft verwezenlijkt, dan hoeft daar eigenlijk geen uitleg meer bij', zegt de 39-jarige Schumi.

Lewis Hamilton wordt zondag op z’n 23e mogelijk de jongste wereldkampioen in de geschiedenis van de Formule 1. Zijn eerste achtervolger Felipe Massa volgt op zeven punten en dus moet Hamilton, die vorig jaar in zijn debuutjaar al nipt naast de titel greep, op het circuit van Interlagos in Brazilië alleen maar in de top-vijf eindigen om zijn eerste wereldtitel te veroveren.
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
  maandag 27 oktober 2008 @ 15:03:36 #46
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_62719603
Dat er records gaan sneuvelen in de nabije toekomst mag duidelijk zijn.
Sinds verschillende grote teams zijn begonnen met hun eigen driver-development programs zie je steeds meer jonge coureurs hun debuut maken bij grote GP-winnende renstallen. Ga maar na: Het was nog geen tien jaar geleden absoluut ondenkbaar dat McLaren 2 jonge honden hun bolides zou laten besturen.

Een enkele uitzondering daargelaten moest iedere coureur zich eerst maar een paar seizoenen bewijzen bij een minder team.
De huidige generatie coureurs is eigenlijk al niet eerlijk meer te vergelijken met de Schumacher/Hakkinen/Villeneuve generatie.
pi_62720610
op zich heb je gelijk, maar records zoals totaal aantal overwinningen, totaal aantal titels, totaal aantal whatever kon Schumacher verbeteren omdat hij binnen het team geen echte tegenstand had, en de combinatie Schumacher/Ferrari ook niet door andere rijder/team combinaties geklopt kon worden (en dan laat ik dus opzettelijk even in het midden welke factor van doorslaggevend belang is bij zo'n combinatie).

Met de enorme verbetering van opleidingen zul je steeds betere coureurs gaan zien die jonger instappen en dus langer door kunnen. Maar aan de andere kant probeert iedereen een Schumacher of een Hamilton te ontwikkelen. Daardoor neemt de concurrentie tussen de toppers toe en worden de prijzen meer verdeeld. Zelfde geldt voor de auto's - meer gelijkwaardig en dus meer verschillende prijswinnaars. De kans dat één rijder/team combinatie zo gaat domineren als Schumacher/Ferrari deed van 2000-2004 acht ik met de huidige talenten, teams en ontwikkeling van regels zo goed als onmogelijk.
pi_62722332


FIA zet plannen voor standaardmotor gewoon door
27 oktober 2008


Hoewel de FOTA, waarin alle Formule 1-teams zich hebben georganiseerd, en de FIA nog niets besloten hebben over de eventuele komst van een standaardmotor, zet de internationale autosportbond de plannen om naar een standaardmotorontwerp over te stappen, gewoon door. Volgens een verklaring van de FIA hebben al verschillende geïnteresseerde partijen zich bij de autosportbond gemeld.

FIA-president Max Mosley ziet het invoeren van een gestandaardiseerde motor als een goede manier om geld te besparen in de Formule 1, maar de autofabrikanten zien deze maatregel helemaal niet zitten. Voor de fabrikanten is de motor juist een belangrijk middel om zichzelf mee te profileren. Nog voordat de FOTA hierover met Mosley van gedachten kon wisselen, had Mosley echter al een tender uitgeschreven, waarin hij bedrijven uitnodigt om met voorstellen te komen voor het ontwerpen en leveren van een standaardmotor en een standaardversnellingsbak.




Mosley wil vanaf 2010 standaardmotoren in F1
Tijdens een vergadering tussen de FIA en de FOTA in het Zwitserse Genève werd besloten om na de Grand Prix van Brazilië verder te praten over de situatie rond de motoren, maar ondertussen gaat de internationale autosportbond gewoon door met de tender. "De FIA heeft een aantal vragen ontvangen van een aantal geïnteresseerde partijen aangaande de tender", laat de autosportbond maandag in een verklaring weten. "In overeenstemming met de procedures hebben we de antwoorden op de website van de FIA gezet."

Bedrijven die geïnteresseerd zijn in het ontwerpen en het leveren van een standaardmotor en een standaardversnellingsbak, of van alleen een standaardmotor, kunnen zich nog tot 7 november bij de FIA melden. Mocht de FIA besluiten om de motor en de versnellingsbak door twee verschillende partijen te laten ontwerpen, dan komt er nog een periode van minimaal drie weken waarin nog voorstellen kunnen worden ingediend voor het ontwerp van alleen een versnellingsbak.
  maandag 27 oktober 2008 @ 16:36:40 #49
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_62722503
zoals het er nu uitziet is 2009 het laatste FORMULE 1 seizoen
Please, make yourself uncomfortable.
pi_62722744
TV TIP Vannacht Maandag 27 Oktober om 00.20 op BBC1 - Inside Sport; Een interview met Michael Schumacher waar dus o.a. de uitspraak van de records vandaan komt (3 posts omhoog).
Where facts are few, experts are many.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')