quote:16 March Australia
23 March Malaysia
6 April Bahrain
27 April Spain
11 May Turkey
25 May Monaco
8 June Canada
22 June France
6 July Great Britain
20 July Germany
3 August Hungary
24 August** Europe ***
7 September Belgium
14 September Italy
28 September** Singapore
12 October Japan
19 October China
2 November Brazil
** Subject to circuit approval.
*** The 2008 European Grand Prix will take place in Valencia.
Oeps, de cijfers zijn mij dus duidelijk gaan duizelen. Verkeerde soort grafiek gekozen.quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dus Hamilton heeft 24 punten volgens jou? (14% van 170=23,8)
Dank je.quote:
Je had dan ook de Wiki moeten aanpassen. Daar wordt de OP namelijk van gekopieerd.quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:45 schreef Sinister-D- het volgende:
En ik had de vorige keer de OP zo mooi bijgewerktStaat nu de oude testkalender, verlopen links enzo weer allemaal terug
![]()
Maar ja, nieuw topique
Ik had gehoopt bij de laatste grafiek (ook) het aantal overwinningen per coureur te zien. Een percentage zegt in dezen zo weinig, en dan is de grafiek NIET meer hetzelfdequote:Op zondag 19 oktober 2008 16:56 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Oeps, de cijfers zijn mij dus duidelijk gaan duizelen. Verkeerde soort grafiek gekozen.Nu zou die wel moeten kloppen.
En in de categorie nutteloze statistieken ben ik alvast bezig met een vergelijking ten opzichte van vorig seizoen. Zo kun je welke teams het qua punten beter of minder hebben gedaan. En welke teams nog een kans hebben om zich te verbeteren tijdens de GP van Brazilië.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals je kunt zien zijn Toyota, BMW Sauber en STR de grootste stijgers. McLaren en Ferrari springen er vooral negatief uit.
Nu de coureurs:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kubica is hier de grote winnaar. Aan de hand van de vorige grafiek is het logisch dat Vettel, Trulli en Glock ook sterke stijgers zijn. En Kovalainen is logischerwijs ook gestegen na zijn overstap naar McLaren. Alonso zoals verwacht de grootste daler.
Nu de percentages van behaalde overwinningen per team/coureur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Percentage van het totaal aantal behalen punten per team. Op dit moment 17×18 punten=306.
[ afbeelding ]
Totaal aantal te behalen punten per coureur is op het moment 17×10=170
[ afbeelding ]
Totaal aantal te verdelen punten: (10+8+6+5+4+3+2+1)×17=663
[ afbeelding ]
De OP kan door de TS nog bijgewerkt worden met de oude gegevens uit de vorige OP (en anders een Modje aanschieten in de SPT-stickyquote:Op zondag 19 oktober 2008 17:45 schreef Sinister-D- het volgende:
En ik had de vorige keer de OP zo mooi bijgewerktStaat nu de oude testkalender, verlopen links enzo weer allemaal terug
![]()
Maar ja, nieuw topique
Die wiki kan iedereen bijwerken, dat is min of meer buiten FOK! omquote:Op zondag 19 oktober 2008 18:11 schreef Sinister-D- het volgende:
Dacht dat alleen mods dat kondenBlijkbaar niet dus
Daar heb ik ook een grafiek van. En ik zei toch ook dat het nutteloze statistieken waren.quote:Op zondag 19 oktober 2008 18:12 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik had gehoopt bij de laatste grafiek (ook) het aantal overwinningen per coureur te zien. Een percentage zegt in dezen zo weinig, en dan is de grafiek NIET meer hetzelfde![]()
![]()
Alonso ramt Hamilton in de pits en Massa wint de race en wordt kampioen!quote:Op zondag 19 oktober 2008 23:07 schreef dapluiz het volgende:
TVPKijken hoe het over 2 weken gaat aflopen
Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:56 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Oeps, de cijfers zijn mij dus duidelijk gaan duizelen. Verkeerde soort grafiek gekozen.Nu zou die wel moeten kloppen.
En in de categorie nutteloze statistieken ben ik alvast bezig met een vergelijking ten opzichte van vorig seizoen. Zo kun je welke teams het qua punten beter of minder hebben gedaan. En welke teams nog een kans hebben om zich te verbeteren tijdens de GP van Brazilië.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals je kunt zien zijn Toyota, BMW Sauber en STR de grootste stijgers. McLaren en Ferrari springen er vooral negatief uit.
Nu de coureurs:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kubica is hier de grote winnaar. Aan de hand van de vorige grafiek is het logisch dat Vettel, Trulli en Glock ook sterke stijgers zijn. En Kovalainen is logischerwijs ook gestegen na zijn overstap naar McLaren. Alonso zoals verwacht de grootste daler.
Nu de percentages van behaalde overwinningen per team/coureur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Percentage van het totaal aantal behalen punten per team. Op dit moment 17×18 punten=306.
[ afbeelding ]
Totaal aantal te behalen punten per coureur is op het moment 17×10=170
[ afbeelding ]
Totaal aantal te verdelen punten: (10+8+6+5+4+3+2+1)×17=663
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 20 oktober 2008 12:17 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.
Ben alleen nu even met andere (dringender) dingen bezig dus kan ik er pas over een maandje of twee mee verder gaan.
Zie ook de PM van ElmarO die ik doorgestuurd hadquote:Op maandag 20 oktober 2008 12:55 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik heb daar wellicht wel interesse in als je zover bentKun je me tegen die tijd eens PM'en
Optie 3 van het power train stukje roep ik al jaren, laat de fabrikanten maar uitgeven wat ze willen, als ze de motoren maar voor een redelijk bedrag aan de privé teams leveren. Die regel was er voor de banden ook, dus waarom niet voor de motoren?quote:We should like to hear the teams' views on this together with comments on the FIA's proposals (set out below) and other suggestions for the measures which will be necessary if major reductions in cost are to be achieved.
Power train
2013
The FIA would like to see a modern high technology power train in 2013. We envisage a down-sized DI engine with exhaust energy and heat recovery, coupled to an electrically actuated gearbox.
However, we are completely open to new ideas. The only preconditions are:that the costs of development, maintenance and unit production for the power train must be an order of magnitude lower than is currently the case and
(ii) power trains must be available to independent teams at minimal cost.
2010- 2012 inclusive
At present we can offer three options.
Option 1
A homologated engine produced by a single supplier after an invitation to tender, with the current suppliers free to build an identical engine themselves (but not the gearbox), subject to rigorous controls.
Option 2
A consortium of teams obtains an engine to current rules but at much lower cost from a single supplier. Engines from other sources to be subject to rigorous controls to eliminate differences in performance.
Option 3
A proposal from FOTA, backed by solid guarantees, for the supply of complete power trains to independent teams for less than ¤5 million per team per season to include 30,000 km of testing and all on-track assistance.
2009
When the decision was taken to "freeze" the engines, certain teams asked for and got a period of time in which to address reliability problems and re-tune for 19,000 rpm. Some teams took advantage of this period to improve the power output of their engines. This was not intended. Other teams did not improve their engines, believing performance to have been "frozen".
This has produced unfair and inequitable differences in performance. The World Motor Sport Council has therefore decided that engine performance will be equalised in accordance with the 2009 Sporting Regulations in order to re-establish the position as it was when the freeze was agreed.
The FIA would like to discuss with FOTA technicians how best to achieve equalisation in a way which is fair to all and involves minimal cost.
The Chassis
The FIA envisages common parts for numerous areas of the chassis. For example, standard suspension and wheels (ie standard "corners"), a standard underbody and other parts which are currently the subject of major expenditure but add nothing to the spectacle or to the public interest of Formula One.
Other measures, such as a minimum height for the centre of gravity, restrictions on the use of certain materials or the homologation of certain major components (eg the "tub") for a period of time, may also be appropriate.
We invite FOTA to make proposals together with a time scale for introduction.
Race procedures
The FIA would welcome suggestions for changes to the rules for going racing, with a view to reducing costs. We believe that priority should be given to things which the public cannot see (eg telemetry) rather than visible parts of "the show" (eg refuelling during the race).
The FIA would also like to hear teams' views about the distribution of garage space and space in the pit lane.
Hoe kan McLaren nou minder punten dan vorig jaar hebben gescoord?!?quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:56 schreef ElmarO het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals je kunt zien zijn Toyota, BMW Sauber en STR de grootste stijgers. McLaren en Ferrari springen er vooral negatief uit.
Ik heb 'm uit de OP gehaald, haal je 'm zelf uit de wiki?quote:Op maandag 20 oktober 2008 08:20 schreef sanger het volgende:
Ohja, uit de OP mag ook de site f1freaks weggehaald worden. Ik denk niet dat ik ooit nog iets met die URL ga doen
Als je wilt kan ik de gegevens die ik heb verzameld aan je mailen. Scheelt jou misschien weer wat verzamelen.quote:Op maandag 20 oktober 2008 12:17 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.
Ben alleen nu even met andere (dringender) dingen bezig dus kan ik er pas over een maandje of twee mee verder gaan.
quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:26 schreef Ared het volgende:
[..]
Hoe kan McLaren nou minder punten dan vorig jaar hebben gescoord?!?
Volgens mij hebben ze op dit moment 145 punten meer dan vorig jaar
Denk dat je dan op Fangio uitkomt. Die won tenslotte 24 van de 52 races waaraan hij meedeed. Probleem is natuurlijk wel dat toen rijders nog tijdens de race van auto mochten wisselen.quote:Op maandag 20 oktober 2008 12:17 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik hoop ooit zoiets te maken voor alle coureurs in alle races. Maar dat zal nog wel even duren. Ben bezig met de ratings te berekenen voor de coureurs en hoewel het op mijn site is bijgewerkt tot 1959, ben ik in werkelijkheid al tot 1989. Als dat af is, dan kom ik wel met een overzicht aan statistieken (gemiddeld behaald aantal punten per race, met een gestandaardiseerd puntenstelsel, gemiddeld aantal overwinningen per race, etc. ). En dat alles om te kunnen bepalen wie in de afgelopen 58 (of meer) jaar de beste F1 coureur ooit was.
Niet qua rating, maar dat komt doordat Fangio niet zoveel races heeft gereden. Prost scoort intussen hoger, maar wel pas na ca. 90 races meer gereden te hebben. Wel qua gewonnen wedstrijden per race (48%) en misschien qua punten per wedstrijd, maar zo ver ben ik nog niet.quote:Op maandag 20 oktober 2008 20:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Denk dat je dan op Fangio uitkomt. Die won tenslotte 24 van de 52 races waaraan hij meedeed. Probleem is natuurlijk wel dat toen rijders nog tijdens de race van auto mochten wisselen.
Ik haal ze zelf van de Formula1.com site, en voeg daar vervolgens nog wat eigen dingen aan toe, zoals een standaard puntentelling over alle seizoenen heen. Dit alles stop ik in een MySQL database. Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod!quote:Op maandag 20 oktober 2008 18:33 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Als je wilt kan ik de gegevens die ik heb verzameld aan je mailen. Scheelt jou misschien weer wat verzamelen.
[..]
Optie drie is nu min of meer toch ook van toepassing?quote:Mosley snijdt FOTA de pas af
FIA komt met drie voorstellen voor motoren
[21-10-2008] FIA-president Max Mosley heeft de constructeursbond FOTA de pas afgesneden door ze een brief te sturen met de voorstellen van de FIA. Zijn standpunt: er is ruimte voor onderhandeling over de standaardmotor.
De tien teams, verenigd in de FOTA, zijn vandaag in overleg met Max Mosley. Die deed in China flink wat stof opwaaien met zijn plannen voor de invoering van een standaardmotor vanaf 2010. Dit plan is slecht ontvangen en de teams wilden vandaag dan ook hun eigen ideeën voorleggen aan de FIA-president.
Mosley is de FOTA echter een stap voor, want gisteren publiceerde hij zijn eigen lijst met plannen. Nu duidelijk is dat de FIA, en niet de FOTA bepaalt wat er met de motoren gaat gebeuren, rest de teams slechts nog overeenstemming te bereiken over welk van de drie voorstellen die Mosley lanceerde, het gaat worden.
Dat lijkt geen moeilijke keuze. Mosley geeft de teams drie opties.
1 – De FIA stelt een motorleverancier aan die alle teams van motoren voorziet
2- De teams zorgen zelf voor een motorleverancier, die alle teams van motoren voorziet
3 – De FOTA komt met een gedetailleerd plan voor een motor die elk team zelf mag bouwen, mits het aan strenge eisen voldoet. Bovendien moeten de fabrieksteams die motoren voor maximaal 5 miljoen dollar per jaar aan privéteams leveren.
Het valt te verwachten dat de fabrieksteams voor de laatste optie kiezen, die hen in elk geval in staat stelt hun eigen technologie te gebruiken. Ook voor de constructie van de auto zelf wil Mosley een aantal onderdelen standaardiseren, zoals de wielen en de ophanging. Vanmiddag worden de voorstellen besproken.
In principe wel ja, tenzij de teams besluiten allemaal op te stappen en een eigen kampioenschap op te richten. Dit zal uiteraard niet zonder slag of stoot gaan en kan de sport grote schade berokkenen. Ik denk niet dat het snel tot een akkoord zal komen, omdat wat de teams willen en wat de FIA wil wezenlijk anders is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 16:03 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Optie drie is nu min of meer toch ook van toepassing?
Bronquote:FIA and FOTA reach landmark agreement
A plan to make dramatic cost-cuts was agreed between the FIA and the Formula One Teams' Association (FOTA) in a landmark meeting in Geneva, it was announced in a joint statement on Tuesday.
It is believed that a broad agreement was reached between FIA president Max Mosley and FOTA chiefs Luca di Montezemolo and John Howett to introduce drastic cost reductions from next year.
The joint statement read: "Today's meeting in Geneva has produced significant cost savings for 2009 and 2010.
"FOTA are working urgently on further proposals for 2010 and thereafter."
But while the statement did not detail any specific measures, autosport.com understands that four key points were agreed:
- Engine life will be increased from two to three races from 2009
- Manufacturers must be prepared to make 25 engine units available, at a cost of 10 million Euros, to customer teams
- There will be a further meeting between FOTA members in Brazil to determine testing kilometre limits for 2009, and an agreement in principal on the introduction of a standard Kinetic Energy Recovery System (KERS) unit for 2010 or 2011. KERS is believed to remain open for teams to use next season.
- The sport's governing body and FOTA will meet again after the Brazilian Grand Prix to discuss measures to reduce costs related to chassis development and the continuation of the use of customer chassis in the future.
When asked to comment on the agreements, an FIA spokesman said it was "inappropriate to comment at this time", but described the meeting as "very positive and constructive."
One source added that the meeting had "historical" significance because it "was the first time the teams had enjoyed such unanimity" in their discussions over the sport's future direction.
Er is nog hoop!quote:
Ecclestone om tafel met Canadese overheid
21 oktober 2008
Formule 1-baas Bernie Ecclestone heeft donderdag een ontmoeting met burgemeester Gérald Tremblay van Montreal. Zo meldt radiostation CJAD. Tremblay hoopt dat de Canadese Grand Prix behouden kan blijven voor zijn stad.
Twee weken geleden maakte de FIA de Formule 1-kalender voor 2009 bekend en daarop ontbrak tot ieders verrassing de Grand Prix van Canada. De reden voor het schrappen van de race bleek een financieel meningsoverschil, maar de Canadese overheid lijkt bereid te zijn om bij te springen. Ecclestone liet in China echter weten dat het doek voor de Grand Prix van Canada al definitief is gevallen.
De bijeenkomst over de toekomst van de race in Canada heeft plaats in Londen.
quote:Toyota dreigt uit de Formule 1 te stappen
Toyota dreigt de Formule 1 de rug toe te keren, als de internationale autosportbond FIA haar plannen doorzet om een standaardmotor in de Formule 1 te introduceren. De Japanse autofabrikant vindt de sport niet meer interessant, als er niet meer met eigen motoren mag worden gereden in de koningsklasse van de autosport.
"Voor Toyota zou dit een reden zijn om de Formule 1 te verlaten", verklaarde Toyota-baas John Howett tegenover Sport1.de. Howett was dinsdag nog in Genève om samen met Ferrari-president Luca di Montezemolo namens alle teams met FIA-president Max Mosley te vergaderen. Mosley ziet de introductie van standaardmotoren en standaardversnellingsbakken als een goede manier om kosten te besparen in de Formule 1. "Een standaardmotor is geen optie. Dan zou het geen Formule 1 meer zijn", meent ook Luca Marmorini, chef van de motorenafdeling van Toyota.
In Genève spraken Di Montezemolo en Howett met Mosley af om na de Braziliaanse Grand Prix verder te vergaderen over de situatie met de motoren na 2010. Voor 2009 is besloten de levensduur van de motoren te verlengen tot drie races.
Kan nog gezellig worden in Brazil straksquote:Ook Shell tegen invoering van standaardmotoren
23 oktober 2008
Niet alleen de teams zijn fel gekant tegen de komst van standaardmotoren, ook Shell, al jarenlang de brandstofleverancier van Ferrari, ziet een dergelijke maatregel niet zitten. De komst van standaardmotoren betekent namelijk hoogstwaarschijnlijk ook dat er straks nog maar met één soort brandstof zal worden gereden in de F1.
"We vinden het een erg slecht idee. We willen dat de Formule 1 het ultieme laboratorium blijft voor brandstoffen en smeerolieën", vertelde Juan Carlos Perez, General Manager of Global Sponsorships van Shell, aan Sport1.de. "Als dit doorgaat, is de kans groot dat Shell zal besluiten zich uit de autosport terug te trekken."
quote:Montreal opgetogen na gesprek met Ecclestone
Er is nog altijd hoop voor de Grand Prix van Canada. Zo heeft burgemeester Gérald Tremblay van Montreal laten weten. Afgevaardigden van de Canadese overheid hadden donderdag een gesprek met Formule 1-baas Bernie Ecclestone.
Na afloop van de bijeenkomst vertelde Tremblay aan de aanwezige pers: "We hebben een constructieve vergadering gehad. We weten nu beter wat precies de problemen zijn. We hebben nog veel werk te doen, maar er is nog altijd een mogelijkheid dat er in 2009 een Grand Prix van Canada wordt verreden, en in de jaren daarna."
De Grand Prix van Canada werd twee weken geleden van de kalender van 2009 geschrapt, wegens een financieel geschil met de organisatie van de race.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |