abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60339828
Het gedonder houdt maar niet op. Terwijl u en ik jaar in jaar uit in koopkracht achterblijven, verdient een nieuwe groep aristocraten elk jaar weer veel meer....Mag u het stellen met hooguit 3% per jaar erbij, deze graaiers nemen niet zelden genoegen met het tienvoudige. En dat terwijl hun basissalaris enorm te noemen is....

En ja, de kwestie is al zo lang in het nieuws. Maar de heren zijn niet van plan om hun leven te beteren. Sterker nog, het wordt ieder jaar weer erger....

Als door een wesp gestoken reageerder oa Ad Scheepbouwer van KPN en Boersma van Essent. Die eerste maakt het wel erg bont. Zijn personeel stond jaren op nul % en een gedeelte van zijn personeel mocht alleen blijven als ze een soberder contract tekenden.......Het salaris van Scheepbouwer bleef echter niet stilstaan, integendeel, zijn salaris klapt(e) elk jaar met tientallen % omhoog. Alsof het niets is. Desondanks voelt Adje zich "een beetje gediscrimineerd"door de ophef van de laatste tijd over die topbeloningen. Het moet echt niet gekker worden.

De verschillen worden steeds groter. Hoelang pikt u dat nog?

Dit plaatje zegt WERKELIJK alles over de ontwikkelingen van topsalarissen in relatie tot de ontwikkeling van het modale salaris:

Plaatje: volkskrant.

De ophef over de ontwikkelingen van de topsalarissen is daarom niet bepaalt uit de lucht gegrepen.

Het boek "Het grote Graaien"van Xander van Uffelen is uit. En hoe getergd die topmanagers ze reageren. Geen wonder , er is gene nekel verband meer tussen prestatie en beloning. Het is gewoon niet meer uit te leggen....

Ondanks dat steeds vaker AvA laat horen, komen excessen nog steeds vaker er steeds erger voor. De laatste keer die pipo van Fortis met 73% erbij en als of dat het niets is, kreeg meneer ook zijn maximale bonus dubbel uitgekeerd

En gelukkig worden ze nu door het kabinet bij hun ballen gevat. Althans de werkgevers die die zich schuldig maken aan het exorbitant verrijken van topmanagers....
[..]

[..]

Een ZEER goed zaak is dit Vooral ook het bevriezen van de aandelenpakketten. Want het is natuurlijk een gotspe ten top hoe Rijkman Groenink wegkwam met al die miljoenen voor een dubieuze overname.....

Verder mogen ze gerust op de publieke schandpaal worden genageld. Het gedonder moet maar eens afgelopen zijn. Genoeg is genoeg. Tijd voor het fatsoen op de werkvloer.

Vervolg van:

Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!!
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #2
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #3
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #4
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #5
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #6
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #7
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #8
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #9
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #10
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #11
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #12
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #13
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #14
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #15
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #16
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #17
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #18
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #19
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #20
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #21
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #22
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #23
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #24
Industriekapiteinen worden wéér (onterecht) beloond, #25

Naar aanleiding van het bericht dat Numico topman totaal zo'n 80 miljoen opstrijkt is er opnieuw maatschappelijk ophef ontstaan, over exorbitante beloningen van topbestuurders..

Uit een RTL enquête die daarna is uitgevoerd blijkt dat 91% van de bevolking vindt dat de regering nu moet gaan ingrijpen........

De volgende maatregelen kunnen bijvoorbeeld worden genomen:

1 OR meer macht geven

De OR een vetorecht geven of inspraak geven rond het toekennen van beloningen aan de top. Tot nu toe lijkt mij de meest reële optie. Maar of het gaat werken is de vraag. OR zal schaamteloos door de top onder druk worden gezet.

2 Of radicaler herdefiniëren van de machtsstructuren binnen een bedrijf

Onderdelen als RvB, RvC, aandeelhouders, OR etc andere bevoegdheden toekennen. Wettelijk te regelen. Wellicht RvB en RvC een onsje minder macht; OR wellicht een onsje meer misschien?

3 Wettelijke bandbreedte

Wettelijk bandbreedte waarin afgesproken wordt dat het hoogste salaris maximaal X * het laagste mag zijn. Dit per branche en mede afhankelijk van grootte van het bedrijf.

Zou het meest eerlijke zijn naar mijn idee. Dan behandel je grote concerns terecht anders dan kleine bedrijven. Nadeel: zeer lastig uit te voeren. Veel bureaucratie en onduidelijkheid. Bovendien kan het makkelijk worden omzeild, door het bedrijf anders te structureren e.d. Extra regels schaadt de concurrentiepositie weer.

4 Invoering van een (variabele) kleptocratentax.

Bijvoorbeeld boven de 2 miljoen verdienen is 100% belasting betalen. Evt zou je de grens kunnen differentiëren naar bedrijfsgrootte. Een praktische maatregel, maar makkelijk te omzeilen misschien? Schaad het de concurrentiepositie niet te veel?

5 Het maatschappelijk debat op scherp houden.

Ik begin de laatste tijd wel iets meer de indruk te krijgen dat sommige topbestuurders best gevoelig zijn voor de kritieken. Boersma van Essent stortte recentelijk om die reden zijn bonus van 1 miljoen terug. Gisteren kondigde Van Groenenwegen van PcM aan ook de bonus niet aan te nemen. Maar bij de laatste kunnen andere overweging ook een rol hebben gespeeld..

6 Publieke Schandpaal

Als het maatschappelijke debat niets oplevert, zou dit dan een optie zijn?
[..]

Artikel uit volkskrant
[..]

Dit schijnt iets meer genuanceerd te zijn dan wat ik voorstel. Nou ja, oordeel zelf maar.

Hoe denkt u daarover?

[ Bericht 49% gewijzigd door EchtGaaf op 25-07-2008 13:01:24 ]
pi_60340275
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 12:18 schreef rebel6 het volgende:

Aangifte doen van lekken mag idd, maar is volkomen zinloos omdat de politie dat nooit kan bewijzen.
Dus m'n bezwaar blijft overeind, net als m'n stelling: als je afhankelijk bent van financiers zijn de risico's een stuk groter dan een ondernemer die nieuwe plannen uit eigen zak kan betalen. Hoe rijker hoe meer kans op succes en dus is de markt oneerlijk, of je het nu wilt zien of niet.
Je moet mij nu eerst maar eens uitleggen hoe jij het ziet dat de kans dat een (potentiële) medefinancier gaat kikken groter is dan werknemers bij een groot bedrijf die slechts een salaris krijgen... (ik nl. dat de kans juist groter is op een lek bij een groot bedrijf)

Daarnaast: waarom zou het oneerlijk zijn dat iemand die meer geld in zet meer kans heeft? Ik vind het ook niet oneerlijk dat iemand die 100 staatsloten koopt 100x zoveel kans heeft op de jackpot (nog steeds nul als je niet teveel cijfers achter de komma neemt ) als ik met één lot.
quote:
Nu is de vraag aan jou: waarom mag je niet ingrijpen in een oneerlijke markt?
Dat heb ik nooit gezegd. Maar ingrijpen moet je wel met terughoudendheid doen en altijd op basis van objectieve gronden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_60340305
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 12:34 schreef EchtGaaf het volgende:

Bedoel je nu dat Mondriaan ook wordt overgewaardeerd?
  vrijdag 25 juli 2008 @ 13:15:23 #4
221683 dudemeister13
The dude y'know
pi_60340349
Ik keek net naar links en toen zag ik TS Jaloerse lul. zelf ben je zeker een fabrieksarbeider?
pi_60340380
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 12:46 schreef EchtGaaf het volgende:

Hoe je het wendt of keert, markt is niet eerlijk omdat ze willekeurig is en niet iedereen gelijke kansen biedt. De sterktsten hebben de meeste kansen.

Daar zit de kern.
De grap is dus dat de markt NIET willekeurig is (dat ben je pas als je van hogerhand gaat vertellen met welk beroep je wat mag verdienen, want dat is per definitie willekeur), maar juist objectief te werk gaat en biedt ook gelijke kansen uitgaande van dezelfde kwaliteiten.

En voordat je dat als niet gelijke kansen gaat betitelen: ook jouw plan geeft verschillende verdiencapaciteiten aan verschillende kwaliteiten.
pi_60340407
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 12:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Klopt. Gebrek aan smaak is het probleem. Gebrekkige ontwikkeling op brede schaal.
Af en toe kom je wel heel erg elitair uit de hoek EG...
  † In Memoriam † vrijdag 25 juli 2008 @ 13:19:24 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_60340429
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 17:27 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Heb ik al eerder aangegeven. De zwaarte van de functies via tabellen classificeren. Dat is dus geen novum, want dat gebeurt allang.
Hoe doe je dat met functies die niet in tabellen vast te zetten zijn of wil je bv. voetballers, kunstenaars en muzikanten ook in zulke tabellen classificeren?
Carpe Libertatem
pi_60340709
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:19 schreef Boze_Appel het volgende:

Hoe doe je dat met functies die niet in tabellen vast te zetten zijn of wil je bv. voetballers, kunstenaars en muzikanten ook in zulke tabellen classificeren?
Met een speciale tabel voor Geer en Goor...
pi_60341143
Het is toch niet meer dan logisch. Weet je niet hoe hoog het verbruik van de PC Hoofd traktors is? Met de huidige benzine prijzen kan een beetje manager niet meer normaal rondkomen hoor!

Nee, ik ben hier denk ik toch te rechts voor. Ik stoor me er absoluut niet aan. Deze mensen kiezen bewust voor een carriere, werken een stukje meer dan onze 40 uur werkweek en dragen in hun baan iets meer verantwoordelijkheden. Dat mag best beloond worden. Dat het soms wat scheef lijkt naar de buitenwereld is wat ongelukkig idd.

Of ik het zou willen? Nee, werken is leuk, heb best ambities maar privé mag er ook best zijn. Wat heb je aan geld als je bijvoorbeeld je eigen kinderen amper kunt zien opgroeien..

TS: Overigens is 3% wel erg beroerd, heb nog geen arbeid verricht voor mijn nieuwe baas, maar heb toch al een loonsverhoging van ruim 5,5 % ontvangen vandaag
pi_60352521
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Met een speciale tabel voor Geer en Goor...
Voor die categorie misschien geen slecht idee.
pi_60352545
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:19 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Waarom zou dit dan niet kunnen? Wat maakt de ene functie classificeerbaar en de andere niet ?

[ Bericht 11% gewijzigd door EchtGaaf op 25-07-2008 23:42:54 ]
pi_60352739
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Af en toe kom je wel heel erg elitair uit de hoek EG...
Nou, zo is het niet bedoelt hoor. Het is meer dat ik mij zorgen maak over bepaalde ontwikkelingen. Ik merk dat mensen niet meer leren luisteren. Ik bedoel dan echt luisteren naar muziek, interpreteren, te duiden, en vooral ook beleven....

Maar ja, je wordt vandaag de dag ook overladen met goedkope crap. En dat ook nog eens gepromoot door de publieke omroep. Wat voor bagger krijgen we over ons heen. De ene real life soap na de andere die echt nergens over gaan...

Gelukkig dat we dan nog een omroep hebben als de VPRO. Met een programma als Vrije Geluiden. Kijk je er wel een naar? Dan hoor je wat muziek is. Hoe eerlijk en authentiek muziek kan zijn...

Zo'n liedje zoals ik poste van bijvoorbeeld "3/4" van Gianmaria Testa. Daar krijg je toch echt een kippenvel van? Zeker als je Italiaans bloed hebt ...

Draai het nummer wel af op goede speakers? (met ook strak dynamisch laag voor het "plukken" van de contrabass)

[ Bericht 6% gewijzigd door EchtGaaf op 26-07-2008 00:03:52 ]
pi_60352980
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 23:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nou, zo is het niet bedoelt hoor. Het is meer dat ik mij zorgen maak over bepaalde ontwikkelingen. Ik merk dat mensen niet meer leren luisteren. Ik bedoel dan echt luisteren naar muziek, interpreteren, te duiden, en vooral ook beleven....

Maar ja, je wordt vandaag de dag ook overladen met goedkope crap. En dat ook nog eens gepromoot door de publieke omroep. Wat voor bagger krijgen we over ons heen. De ene real life soap na de andere die echt nergens over gaan...

Gelukkig dat we dan nog een omroep hebben als de VPRO. Met een programma als Vrije Geluiden. Kijk je er wel een naar? Dan hoor je wat muziek is. Hoe eerlijk en authentiek muziek kan zijn...

Zo'n liedje zoals ik poste van bijvoorbeeld Gianmaria Testa. Daar krijg je toch echt een kippenvel van? Zeker als je Italiaans bloed heeft
Dalijk ga jij ook nog willen dicteren welke muziek ik luister? Smaken verschillen, get over it. Mensen zullen altijd muziek luisteren, wat goede muziek is bepaal ik lekker zelf.

En dat je dit juist post is geen toeval, het lijkt er in elk topic op dat jij graag de wet voorschrijft aan mensen. Een maatstaf oplegt. Wat eerlijk loon is, wat goede muziek is, wat nette kleren zijn, wat goed gedrag is, enz.
Daar steekt een soort van egoisme achter, een soort betweterigheid, waarom toch. Waarom denk jij dat jij het zoveel beter weet en dat jij het recht hebt te oordelen over andermans keuzes?
pi_60357260
quote:

Het is meer dat ik mij zorgen maak over bepaalde ontwikkelingen. Ik merk dat mensen niet meer leren luisteren. Ik bedoel dan echt luisteren naar muziek, interpreteren, te duiden, en vooral ook beleven....
99% van de Nederlanders weet niet meer hoe eten hoort te smaken en denken dat je in de supermarkt lekker eten kan kopen, of dat je bij de vdValk fatsoenlijk kan eten.

Van mij mogen ze.... en ik zal mij er al helemaal geen zorgen over maken.
quote:
Tsja, kennelijk wil "het volk" dat. Nu heb je er problemen mee, maar als ze willen ingrijpen op het salaris van de CEO, dan vind je de "wil van het volk" wel belangrijk... Dat is een beetje zwalken...
quote:
Draai het nummer wel af op goede speakers? (met ook strak dynamisch laag voor het "plukken" van de contrabass)
Niet iedereen kan speakers van 10.000 euro per stuk betalen EG...
pi_60357280
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 23:46 schreef sneakypete het volgende:

En dat je dit juist post is geen toeval, het lijkt er in elk topic op dat jij graag de wet voorschrijft aan mensen. Een maatstaf oplegt. Wat eerlijk loon is, wat goede muziek is, wat nette kleren zijn, wat goed gedrag is, enz.

Lijkt?
  zaterdag 26 juli 2008 @ 11:36:30 #16
207527 SchoppenKoning
The Ace of Spades is overrated
pi_60358061
quote:

[..]

Zo'n liedje zoals ik poste van bijvoorbeeld "3/4" van Gianmaria Testa. Daar krijg je toch echt een kippenvel van? Zeker als je Italiaans bloed hebt ...

Je bent dus een echte fan van een fatsoens-, smaak- en moraalpolitie.

Dit vind je dus ook geen slecht plan.
http://www.depers.nl/binn(...)-op-spotprenten.html
  † In Memoriam † zaterdag 26 juli 2008 @ 12:26:37 #17
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_60358752
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 23:25 schreef EchtGaaf het volgende:
Waarom zou dit dan niet kunnen? Wat maakt de ene functie classificeerbaar en de andere niet ?
Omdat termen die in entertainment gelden niet classificeerbaar zijn buiten wat jij verafschuwt. Het aantal kijkers of bezoekers zou een leuke zijn, maar dat mag dan weer niet van jou.

Je kan gewoon niet meten of iemand talent heeft of het goed doet buiten de traditionele marktmetingen. Het is allemaal zo subjectief als de pleuris en allemaal gewoon een mening.
Carpe Libertatem
pi_60570660
quote:
'Vertrekpremie Verwilst 5 miljoen'

AMSTERDAM - Als topman Herman Verwilst Fortis moet verlaten, kan zijn vertrekpremie oplopen tot ¤5 miljoen. De vorige topman, Jean-Paul Votron, moest het doen met ¤1,3 miljoen. Dit meldt de Belgische krant De Standaard.

verder : http://www.telegraaf.nl/d(...)ljoen___.html?p=13,1
Hoe minder ze presteren, des te hoger de beloning. De wereld op z'n kop. Wat ziekelijke is dit.
pi_60571189
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 11:04 schreef EchtGaaf het volgende:

Hoe minder ze presteren, des te hoger de beloning. De wereld op z'n kop. Wat ziekelijke is dit.
Voordat je denkt dat deze heren besloten hadden tot overname van ABN-Amro... dat was Lippens c.s.

Dit zijn ontslagen voor de buitenwacht van bestuurders die de uiteindelijke beslissingen niet namen. Zij krijgen de Zwarte Piet toegespeeld en in ruil daarvoor een zak geld.

Ik vind overigens die 1,3 mio. niet bepaald hoog.
pi_60571273
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 11:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Voordat je denkt dat deze heren besloten hadden tot overname van ABN-Amro... dat was Lippens c.s.

Dit zijn ontslagen voor de buitenwacht van bestuurders die de uiteindelijke beslissingen niet namen. Zij krijgen de Zwarte Piet toegespeeld en in ruil daarvoor een zak geld.

Ik vind overigens die 1,3 mio. niet bepaald hoog.
Je maakt ze zo wel erg tot een lijdend voorwerp.....Alsof het willoze slachtoffers zijn. Dat verbaast mij. Ze zijn toch niets verplicht?

En 1.3 miljoen krijgen voor een wanprestatie, is dat werkelijk niet veel? Ik zou het er wel voor willen doen.
pi_60571525
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 11:31 schreef EchtGaaf het volgende:

Je maakt ze zo wel erg tot een lijdend voorwerp.....Alsof het willoze slachtoffers zijn. Dat verbaast mij. Ze zijn toch niets verplicht?
Nou, als je ontslag krijgt heb je niet zoveel te willen hoor. Het was gewoon duidelijk dat hij moest wieberen. Dan kan je je daar tegen verzetten en via de rechter een afkoopsom proberen te verkrijgen, of je kan meegaand snel een bedrag meekrijgen.

Dan ben je dus echt niet meer "in control".
quote:
En 1.3 miljoen krijgen voor een wanprestatie, is dat werkelijk niet veel? Ik zou het er wel voor willen doen.
Welke wanprestatie? Want dat roep je wel erg makkelijk. Dat jij met 1,3 mio blij bent snap ik heus wel, jij zal ook iedere maand minder ontvangen dan Votron kreeg. Denk je niet?
pi_60584609
Mijn oplossing voor het probleem van te hoge salarissen bij directeuren van topbedrijven:

Nieuwe wet aannemen, waarin met terugwerkende kracht levenslang wordt gegeven aan diegenen die deze salarissen incasseren. Vervolgens schrikt het enorm af om nog zulke achterlijke salarissen te willen hebben, als mensen er de rest van hun leven voor in de gevangenis zullen komen.
  † In Memoriam † dinsdag 5 augustus 2008 @ 21:47:30 #23
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_60585599
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 21:07 schreef Getsie het volgende:
Mijn oplossing voor het probleem van te hoge salarissen bij directeuren van topbedrijven:

Nieuwe wet aannemen, waarin met terugwerkende kracht levenslang wordt gegeven aan diegenen die deze salarissen incasseren. Vervolgens schrikt het enorm af om nog zulke achterlijke salarissen te willen hebben, als mensen er de rest van hun leven voor in de gevangenis zullen komen.
Carpe Libertatem
pi_60585743
quote:

Vervolgens emigreert al het toptalent dat in jouw heilstaatje gratis onderwijs heeft genoten massaal naar landen waar je nog wél beloond mag worden voor je werk.

Of wacht, we voeren dat gewoon wereldwijd in en noemen het utopia, naar het boekje uit de 16e eeuw. Net als daar doen we het als volgt: Iedereen wordt door de overheid gescreend op talent, de overheid beslist wat je goed kunt. Vervolgens ben jij verplicht dat werk te gaan doen,niet voor een loon, want iedereen krijgt een gelijk deel van de werkopbrengsten. Doe je niet mee? Dan wordt je gedegradeerd tot slaaf en mag je rotwerk doen zonder mee te profiteren aan de opbrengsten er van.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 21:52:35 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_60585747
quote:

Ben jij een kloon van rood_verzet?
pi_60594499
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 21:52 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Vervolgens emigreert al het toptalent dat in jouw heilstaatje gratis onderwijs heeft genoten massaal naar landen waar je nog wél beloond mag worden voor je werk.

Of wacht, we voeren dat gewoon wereldwijd in en noemen het utopia, naar het boekje uit de 16e eeuw. Net als daar doen we het als volgt: Iedereen wordt door de overheid gescreend op talent, de overheid beslist wat je goed kunt. Vervolgens ben jij verplicht dat werk te gaan doen,niet voor een loon, want iedereen krijgt een gelijk deel van de werkopbrengsten. Doe je niet mee? Dan wordt je gedegradeerd tot slaaf en mag je rotwerk doen zonder mee te profiteren aan de opbrengsten er van.
Er wordt maar een klein groepje mensen aangepakt. En als mensen achterlijk hoge salarissen willen verdienen, dan doen ze dat inderdaad maar in het buitenland.

Wereldwijd ben ik vooral voor het invoeren van geboortebeperking.
pi_60594529
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 21:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ben jij een kloon van rood_verzet?
Er moet dwang zijn om dit soort mensen te stoppen. Vrijwillig gaan ze er gewoon mee door. Ik ben tegen het liberale principe om iedereen maar vrij te maken. Een exces van vrijheid zijn de hoge salarissen van directeuren van topbedrijven.

Ik ben niet rood, maar conservatief. Er moet iets gedaan worden aan de asociale vrijheid.
pi_60595323
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 10:05 schreef Getsie het volgende:

[..]

Er moet dwang zijn om dit soort mensen te stoppen. Vrijwillig gaan ze er gewoon mee door. Ik ben tegen het liberale principe om iedereen maar vrij te maken. Een exces van vrijheid zijn de hoge salarissen van directeuren van topbedrijven.

Ik ben niet rood, maar conservatief. Er moet iets gedaan worden aan de asociale vrijheid.

Eensch. Deze legale criminelen verrijken zich tenkoste van een ander en dat stoort mij nog het meest. Ik weet dat bepaalde hoge omes bijvoorbeeld beknibbelen op personeel, bonussen e.d. enkel zodat ze hun eigen bonus dan wel halen. Dan moet je overigens wel heel koud en kil zijn.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 11:32:38 #29
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_60596442
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 10:45 schreef kriele het volgende:

[..]

Eensch. Deze legale criminelen verrijken zich tenkoste van een ander en dat stoort mij nog het meest. Ik weet dat bepaalde hoge omes bijvoorbeeld beknibbelen op personeel, bonussen e.d. enkel zodat ze hun eigen bonus dan wel halen. Dan moet je overigens wel heel koud en kil zijn.
Het staat je vrij om niet bij deze bedrijven te kopen, om een andere werkgever te zoeken of zelf een bedrijf te beginnen waarin je al je winst bij de overheid inlevert en een modaal salaris terug krijgt.

Exceptionele vaardigheden kunnen nu eenmaal exceptioneel beloond worden.
Zolang het maar niet gesubsidieerd wordt met belastinggeld, mogen mensen zoveel geld vragen voor hun produkten of diensten als de ander wil betalen. Ongeacht de winstmarges daarop.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_60597305
Als dat normaal is, dan zou ik ook het plutacratenrammen weer normaal willen maken. Die rijke directeuren zouden zichzelf dan ook moeten kunnen verdedigen tegen geweld. Waarom mag je wel schandalig veel verdienen, maar geen geweld plegen?
  † In Memoriam † woensdag 6 augustus 2008 @ 12:05:48 #31
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_60597338
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:04 schreef Getsie het volgende:
Waarom mag je wel schandalig veel verdienen, maar geen geweld plegen?
Dat is hopelijk geen serieuze vraag?
Carpe Libertatem
  woensdag 6 augustus 2008 @ 12:14:48 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_60597573
quote:
Als dat normaal is, dan zou ik ook het plutacratenrammen weer normaal willen maken. Die rijke directeuren zouden zichzelf dan ook moeten kunnen verdedigen tegen geweld. Waarom mag je wel schandalig veel verdienen, maar geen geweld plegen?
Omdat anderen hen dat geld vrijwillig geven door men hen zaken te doen
pi_60597615
Mijn belangrijkste bezwaar tegen veelverdieners is dat ze als parasiteten de samenleving verpesten. Door vooral een hoog loon voor jezelf te willen en te krijgen verdwijnt de impuls om je in te zetten voor de samenleving. Voor een gezond functionerende samenleving zijn er verschillende instituties naast elkaar nodig, waarvan een het vrije ondernemerschap is. Deze balans is met het teveel benadrukken van vrijheid en het willen invoeren van de vrije markt op allelei niveaus binnen de samenleving in gevaar. Amerika is het goede voorbeeld hiervan. Het onderwijsniveau is daar veel te laag en belangrijk onderhoud is 25 jaar lang verwaarloosd. Daardoor dreigt er nu een verlaging van het welvaartsniveau. Ik ben dus voor actief staatsingrijpen om de veelverdienerij te beteugelen. Het probleem moet hoe dan ook opgelost worden, desnoods met groffe middelen.
pi_60597667
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Omdat anderen hen dat geld vrijwillig geven door men hen zaken te doen
Binnen dit specifieke onderwerp gaat het om het loon van directeuren dat door raden van commisarissen wordt vastgesteld. Ipv. dit geld te investeren in het bedrijf wordt het onderdeel van het loon van de directeur.
pi_60597709
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:05 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dat is hopelijk geen serieuze vraag?
Zeker weten wel. Wat is er mis met het plegen van geweld, als een kille neoliberale samenleving wel als goed gezien wordt. Als directeuren meer dan een miljoen euro per jaar verdienen dan verdienen ze een knal voor hun bek.
pi_60597731
Dan horen ze met grof geweld het land uitgejaagd te worden. Maar buiten het land kunnen ze dan ook schade doen, dus misschien is het beter om het probleem in eigen land op te lossen.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 12:21:53 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_60597738
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:16 schreef Getsie het volgende:
Mijn belangrijkste bezwaar tegen veelverdieners is dat ze als parasiteten de samenleving verpesten.
Meestal leiden ze bedrijven die erg nuttig zijn voor onze samenleving. Zorgen voor veel werk en een sterke economie. Ik zie niet in wat ze verpesten.
quote:
Door vooral een hoog loon voor jezelf te willen en te krijgen verdwijnt de impuls om je in te zetten voor de samenleving.
?

Hoe meer salaris, hoe meer het qua belasting opbrengt
quote:
Voor een gezond functionerende samenleving zijn er verschillende instituties naast elkaar nodig, waarvan een het vrije ondernemerschap is. Deze balans is met het teveel benadrukken van vrijheid en het willen invoeren van de vrije markt op allelei niveaus binnen de samenleving in gevaar.
Niet iedereen die tegen deze vorm van staatsingrijpen is is meteen een libertarier. Maar de taken van de overheid en de vrije markt hebben weinig met deze discussie te maken.
pi_60598111
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 10:45 schreef kriele het volgende:

Dus bedrijven moeten overbodig personeel in dienst houden? Wat een gelul. Overbodig is overbodig. Er zijn ook genoeg banen voor mensen die kunnen en willen werken.
pi_60598128
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 11:32 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Het staat je vrij om niet bij deze bedrijven te kopen, om een andere werkgever te zoeken of zelf een bedrijf te beginnen waarin je al je winst bij de overheid inlevert en een modaal salaris terug krijgt.

Exceptionele vaardigheden kunnen nu eenmaal exceptioneel beloond worden.
Zolang het maar niet gesubsidieerd wordt met belastinggeld, mogen mensen zoveel geld vragen voor hun produkten of diensten als de ander wil betalen. Ongeacht de winstmarges daarop.

Ik had het over hele gewone managers en directeuren die een bedrijf op de fles hebben laten lopen. Graaien wat je graaien kan is jou devies? Vraag dan niet van de gewone man om af te zien van een schamele loonsverhoging, wat de laatste jaren wel gebeurt is. Met het oog op de inflatie zou iedereen eens wat moeten matigen, maar zolang de legale criminelen dat niet doen, mag je dat ook niet van de gewone man verlangen.
pi_60598134
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Meestal leiden ze bedrijven die erg nuttig zijn voor onze samenleving. Zorgen voor veel werk en een sterke economie. Ik zie niet in wat ze verpesten.
[..]

?

Hoe meer salaris, hoe meer het qua belasting opbrengt
[..]

Niet iedereen die tegen deze vorm van staatsingrijpen is is meteen een libertarier. Maar de taken van de overheid en de vrije markt hebben weinig met deze discussie te maken.
Ooit verdienden dircteuren minder en toen waren die bedrijven ook nuttig voor de economie. Ik ben dan ook niet tegen die bedrijven, maar tegen het parasitaire gedrag dat raden van comisarissen te hoge salarissen aan topbestuurders geven.

Het is irrelevant of hoge salarissen meer belasting oplevert. Het gaat om geld dat geïnvesteerd had kunnen worden in het bedrijf en wat nu naar de persoonlijke bankrekening van een directeur gaat en dankzij belastinginning naar de staat, die niet om dat geld gevraagd heeft. Voor de staat zou het nuttiger zijn als grote bedrijven hun winst investeren.

Ik vind wel dat de overheid en de vrije markt met deze discussie te maken hebben, anders dan had ik die begrippen niet gebruikt. Wie ben jij om te bepalen dat ze niet bij deze discussie horen. Of wil je mijn het recht ontnemen om vrijelijk mijn mening te uiten? In het stukje wat je quote komt het begrip libertariër niet voor, dus ik snap niet waarom je dat begrip in die context gebruikt.

[ Bericht 26% gewijzigd door Getsie op 06-08-2008 12:41:33 (quote toevoegen voor de duidelijkheid) ]
pi_60598169
quote:
Je bent ziek in je hoofd.

En het bewijst wat ik afleveringen geleden al schreef: de verharding van de maatschappij zie je terug bij de mensen die tegen veelverdieners zijn. Die ze afschilderen als criminelen. Die zelfs geweld willen gebruiken omdat iemand veel geld heeft.

(of gewoon je auto compleet bekrassen, wat ik enkele maanden geleden nog had...)
pi_60598209
quote:
Amerika is het goede voorbeeld hiervan. Het onderwijsniveau is daar veel te laag en belangrijk onderhoud is 25 jaar lang verwaarloosd. Daardoor dreigt er nu een verlaging van het welvaartsniveau. Ik ben dus voor actief staatsingrijpen om de veelverdienerij te beteugelen. Het probleem moet hoe dan ook opgelost worden, desnoods met groffe middelen.
Noem eens een staat die met actief ingrijpen en het beteugelen van verdiensten (dus feitelijk: communisme of een ander totalitair regime) meer welvaart creëert dan de VS?
pi_60598210
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dus bedrijven moeten overbodig personeel in dienst houden? Wat een gelul. Overbodig is overbodig. Er zijn ook genoeg banen voor mensen die kunnen en willen werken.
Personeel is overbodig als ze hun werk niet goed doen. In tijden dat het slecht gaat met een bedrijf zullen er helaas mensen ontslagen moeten worden, ookal doen ze hun werk goed. Als personeel ontslagen wordt, omdat anders het hoge loon van de directeur niet betaald kan worden, dan is er sprake van een misdaad in mijn ogen, waarvoor de dirceteur gestraft dient te worden.
pi_60598250
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

En het bewijst wat ik afleveringen geleden al schreef: de verharding van de maatschappij zie je terug bij de mensen die tegen veelverdieners zijn. Die ze afschilderen als criminelen. Die zelfs geweld willen gebruiken omdat iemand veel geld heeft.

(of gewoon je auto compleet bekrassen, wat ik enkele maanden geleden nog had...)
Het is juist verharding om een veelverdiener niet in elkaar te slaan. Zo iemand verdient toch gratis plastische chirurgie?
pi_60598253
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:18 schreef Getsie het volgende:

Ipv. dit geld te investeren in het bedrijf wordt het onderdeel van het loon van de directeur.
Het wordt geïnvesteerd in een CEO. Human capital dus. En als de aandeelhouders dat willen: wie ben jij om hun te vertellen dat ze dat beter kunnen investeren in ...?
pi_60598287
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:20 schreef Getsie het volgende:
Als directeuren meer dan een miljoen euro per jaar verdienen dan verdienen ze een knal voor hun bek.
We halen het hier net niet die mio. Maar je komt maar langs. Zal ik jou eens een draai om de oren geven, vlegel!
pi_60598299
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Managers en directeuren mogen zichzelf wel verrijken, ondanks een wanprestatie, waardoor klanten zijn weggelopen. Het bedrijf had bijna geen werk meer, waardoor mensen ontslagen moesten worden. Daarboven nog eens wat extra mensen omdat het oppertuig hun bonussen anders niet zouden halen.
Vertel mij is waarom dat wel okay is. Ik vind het ethisch en moreel niet verantwoord. Goed werk moet goed beloond worden, dat is een principe waar ik me wel in kan vinden, maar ik ben tegen scheefgroei.
pi_60598300
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Noem eens een staat die met actief ingrijpen en het beteugelen van verdiensten (dus feitelijk: communisme of een ander totalitair regime) meer welvaart creëert dan de VS?
De VS grijpen zeer actief in als het gaat om Irak. Ook zijn de VS niet erg te spreken over het toepassen van het vrije marktprincipe in de verhandeling van marihuana.
pi_60598317
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:40 schreef kriele het volgende:

legale criminelen
Contradictio in terminus.

Geeft het niveau duidelijk weer...
pi_60598318
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

We halen het hier net niet die mio. Maar je komt maar langs. Zal ik jou eens een draai om de oren geven, vlegel!
Ik ben als collectief voor collectief staatsingrijpen, niet voor individuele acties. Ik zou willen dat het leger bij je langs komt als je je misdraagt.
pi_60598363
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Maar wat denk dat al die, door wanprestaties van directeuren en managers hebben ontvangen van hun werkgever? Een spreekwoordelijke klap aan hun bek.
Zoveel verschil is er dan ook weer niet.
pi_60598365
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:44 schreef Getsie het volgende:

Personeel is overbodig als ze hun werk niet goed doen. In tijden dat het slecht gaat met een bedrijf zullen er helaas mensen ontslagen moeten worden, ookal doen ze hun werk goed. Als personeel ontslagen wordt, omdat anders het hoge loon van de directeur niet betaald kan worden, dan is er sprake van een misdaad in mijn ogen, waarvoor de dirceteur gestraft dient te worden.
De beloning van de CEO gaat gewoon af van de winst en dus van het dividend. Dividend welke wordt uitgekeerd aan aandeelhouders.

Verdiep je eens in hoe een vennootschap in elkaar steekt.
pi_60598388
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:45 schreef Getsie het volgende:

Het is juist verharding om een veelverdiener niet in elkaar te slaan. Zo iemand verdient toch gratis plastische chirurgie?
Alles oplossen met geweld. Nee, dat is geen verharding...
pi_60598417
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Oh ja, gij verhevene Doe niet zo uit de hoogte man!
pi_60598457
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:47 schreef kriele het volgende:

Managers en directeuren mogen zichzelf wel verrijken, ondanks een wanprestatie, waardoor klanten zijn weggelopen.
Jij denkt dat aandeelhouders dat pikken?

Het is natuurlijk niet zo dat dit de feitelijke gang van zaken is. Ook van CEO's wordt verwacht dat ze presteren. Dat er wel eens een faalt is een tweede. Dat doen meer werknemers.
quote:
Het bedrijf had bijna geen werk meer, waardoor mensen ontslagen moesten worden. Daarboven nog eens wat extra mensen omdat het oppertuig hun bonussen anders niet zouden halen.
Vertel mij is waarom dat wel okay is. Ik vind het ethisch en moreel niet verantwoord. Goed werk moet goed beloond worden, dat is een principe waar ik me wel in kan vinden, maar ik ben tegen scheefgroei.
De discussie hier is niet of de beloning van een CEO hoger zou moeten zijn naar mate hij beter presteert. Dat is natuurlijk ideaal. Het zijn de aandeelhouder (de mensen die het betalen) die dat zouden moeten beoordelen. En die dat ook kunnen, want ik heb weinig zicht op de prestaties van individuele CEO's.
pi_60598497
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:47 schreef Getsie het volgende:

De VS grijpen zeer actief in als het gaat om Irak. Ook zijn de VS niet erg te spreken over het toepassen van het vrije marktprincipe in de verhandeling van marihuana.
Ga je de vraag nog beantwoorden, of staat er schaamrood op de kaken omdat je ineens beseft dat al die landen die het deden zoals jij voorstaat een belabberde welvaart kennen?
pi_60598546
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:48 schreef Getsie het volgende:

Ik zou willen dat het leger bij je langs komt als je je misdraagt.
Precies, want zo'n watje ben je wel. Grote bek over veelverdieners in elkaar slaan en als ik dan zeg: kom maar langs, dan wil je het leger sturen. En laat me raden: jij zit niet in het leger.

Lafaard.
pi_60598570
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:51 schreef kriele het volgende:

Maar wat denk dat al die, door wanprestaties van directeuren en managers hebben ontvangen van hun werkgever? Een spreekwoordelijke klap aan hun bek.
Zoveel verschil is er dan ook weer niet.
Met alle respect hoor, op alle niveaus zijn er werknemers die falen. Die ontsla je dan. Punt.
pi_60598603
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:53 schreef kriele het volgende:

Oh ja, gij verhevene Doe niet zo uit de hoogte man!
Jij gebruikt termen als crimineel voor mensen die veelverdiener zijn en aangezien ik een veelverdiener ben noem jij mij dus een crimineel. Je kan dan weerwoord verwachten.

En ik constateer gewoon dat jij, maar vooral jouw compaan in dezen, dom uit je nek aan het lullen bent.
pi_60598612
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Geweld gebruiken is niet goed en afkeurenswaardig. Maar die veelverdieners, die geld verdienen tegen een discutabele prestaties, creëren wel een bedenkelijk maatschappij die nadelige reacties uitroept.

Daar kan je niet aan voorbij, DS4.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 13:01:37 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_60598625
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:40 schreef Getsie het volgende:
Het is irrelevant of hoge salarissen meer belasting oplevert. Het gaat om geld dat geïnvesteerd had kunnen worden in het bedrijf en wat nu naar de persoonlijke bankrekening van een directeur gaat en dankzij belastinginning naar de staat, die niet om dat geld gevraagd heeft. Voor de staat zou het nuttiger zijn als grote bedrijven hun winst investeren.
Dus iemand die een bedrijf opzet en geld verdient mag daarna niet zelf weten wat hij met het geld doet?

Het lijkt me compleet niet wendelijk dat de overheid zich gaat bemoeien met de bedrijfsvoering en hetgene een directeur met het verdiende geld wil doen.

En met het geld kan de overheid andere dingen doen die niet door de vrije markt te regelen zijn.
pi_60598665
Beste mensen, niet te persoonlijk, hou het zakelijk.
pi_60598756
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, het verwoord nou precies het probleem.
pi_60598829
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:01 schreef EchtGaaf het volgende:

Geweld gebruiken is niet goed en afkeurenswaardig. Maar die veelverdieners, die geld verdienen tegen een discutabele prestaties, creëren wel een bedenkelijk maatschappij die nadelige reacties uitroept.

Daar kan je niet aan voorbij, DS4.
Het is van de zotte om "discutabele prestaties" als norm te poneren.

Voor iedere werknemer geldt dat deze ondermaats kan presteren. Dan kun je deze ontslaan. En als je het niet doet dan mag dat ook. Zo hebben we een werknemer die echt slecht presteert, maar die ook geestelijk met veel problemen zit. Omdat hij wel 1000% zijn best doet en geen schade veroorzaakt houden we hem aan, maar wel tegen een lager salaris (nog steeds strikt genomen te hoog voor zijn prestaties).

Zoiets heet dan sociaal zijn, maar als een CEO kansen krijgt en ondanks inzet de prestaties niet haalt is het ineens crimineel.

Belachelijk natuurlijk.
pi_60598862
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:07 schreef EchtGaaf het volgende:

Nee, het verwoord nou precies het probleem.
Kijk, ook jij gaat weer de a-morele kant op van het criminaliseren van mensen die veel geld verdienen omwille van het feit dat ze veel geld verdienen.

Walgelijk.
pi_60599162
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kijk, ook jij gaat weer de a-morele kant op van het criminaliseren van mensen die veel geld verdienen omwille van het feit dat ze veel geld verdienen.

Walgelijk.
Je wilt niet inzien dat er zaken aan het scheefgroeien zijn. Niet alles wat kan moet ook.

Waarom zou een manager niet maatschappelijk verantwoord bezig kunnen zijn? Dwz enigszins sociaal?
pi_60599260
* EchtGaaf Werkt aan een pracht film

Maar kan die niet publiceren ...

* EchtGaaf Mompelt iets over auteursrechten

Vreest ook Geert Wilders perikelen enzo
pi_60599409
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:25 schreef EchtGaaf het volgende:

Waarom zou een manager niet maatschappelijk verantwoord bezig kunnen zijn? Dwz enigszins sociaal?
Ik vind dat zeer gewenst en probeer dat zelf ook zo na te streven in mijn werk. Maar dat is iets anders als dat ik het wil afdwingen.
pi_60599476
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:29 schreef EchtGaaf het volgende:
* EchtGaaf Werkt aan een pracht film

Maar kan die niet publiceren ...

* EchtGaaf Mompelt iets over auteursrechten

Vreest ook Geert Wilders perikelen enzo
DS4, moet ik nu aan iedereen vragen of zijn/ haar content ga gebruiken?

fotootjes, fimpjes, audiotrack van DJ Skooly
  woensdag 6 augustus 2008 @ 13:41:48 #70
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_60599563
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:40 schreef kriele het volgende:

[..]

Ik had het over hele gewone managers en directeuren die een bedrijf op de fles hebben laten lopen. Graaien wat je graaien kan is jou devies? Vraag dan niet van de gewone man om af te zien van een schamele loonsverhoging, wat de laatste jaren wel gebeurt is. Met het oog op de inflatie zou iedereen eens wat moeten matigen, maar zolang de legale criminelen dat niet doen, mag je dat ook niet van de gewone man verlangen.
Dat is overheidsbeleid dat samen met de werkgevers en vakbonden afgesproken is.
Zogenaamd om onze concurrentie positie te behouden.

Maar het remt ook innovatie omdat het goedkoper is om en paar mensen extra in te huren ipv de bedrijfsprocessen te optimaliseren of een deel van de medewerkers eruit te automatiseren.
Daarnaast zouden we niet op loonkosten moeten concureren, maar bijvoorbeeld op kwaliteit, flexibiliteit, keniis en arbeidsproductiviteit.

Dat betekend wel dat de kloof tussen werkenden en niet werkenden groter zal worden.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_60600742
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:37 schreef EchtGaaf het volgende:

DS4, moet ik nu aan iedereen vragen of zijn/ haar content ga gebruiken?

fotootjes, fimpjes, audiotrack van DJ Skooly
Recentelijk las ik iets over een uitspraak van Uri Geller vs. YouTube. Misschien dat daarin de antwoorden staan.

Ik heb niets gezien, dus dan wordt het lastig. Komt nog bij dat ik op dit gebied niet deskundig ben...
pi_60601131
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 14:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Recentelijk las ik iets over een uitspraak van Uri Geller vs. YouTube. Misschien dat daarin de antwoorden staan.

Ik heb niets gezien, dus dan wordt het lastig. Komt nog bij dat ik op dit gebied niet deskundig ben...
Thanks.
pi_60604292
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Precies, want zo'n watje ben je wel. Grote bek over veelverdieners in elkaar slaan en als ik dan zeg: kom maar langs, dan wil je het leger sturen. En laat me raden: jij zit niet in het leger.

Lafaard.
Ik ben anti-individualistisch, dus je mag zelf niet ingrijpen. Als je iets doet dan doe je dat als gemeenschap en niet als een zielig individuutje zoals bij jou blijkbaar.
pi_60604332
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:51 schreef DS4 het volgende:

[..]

De beloning van de CEO gaat gewoon af van de winst en dus van het dividend. Dividend welke wordt uitgekeerd aan aandeelhouders.

Verdiep je eens in hoe een vennootschap in elkaar steekt.
Winst kan ook geïnvesteerd worden. Het lijkt me erg slecht voor een bedrijf dat als het niet goed gaat, dat er dan ontslagen vallen en als het wel goed gaat, dat de winst dan of naar het salaris van de directeur gaat, of naar de aandeelhouders. Er mag ook wel in het belang van de samenleving ergens in geïnvesteerd worden.
pi_60604360
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ga je de vraag nog beantwoorden, of staat er schaamrood op de kaken omdat je ineens beseft dat al die landen die het deden zoals jij voorstaat een belabberde welvaart kennen?
Ik ging ervan uit dat je bedoelde dat de VS niet actief ingrijpen, maar blijkbaar zit ik ernaast?
pi_60604479
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus iemand die een bedrijf opzet en geld verdient mag daarna niet zelf weten wat hij met het geld doet?

Het lijkt me compleet niet wendelijk dat de overheid zich gaat bemoeien met de bedrijfsvoering en hetgene een directeur met het verdiende geld wil doen.

En met het geld kan de overheid andere dingen doen die niet door de vrije markt te regelen zijn.
Het is een sprake van cultuur. Als de overheid gaat bepalen hoe bedrijven gerund worden, dan is dat slecht voor de economie. Bedrijven zouden uit zichzelf goed werk af moeten leveren. Een kwestie van fatsoen dus: mensen die op een terrasje zitten betalen voor hun bier, ookal kunnen ze weglopen en bedrijven moeten een goed financieel beleid voeren en dus niet te hoge beloningen voor directeuren uitschrijven. De overheid zou daar met strafrecht iets tegen kunnen doen om te voorkomen dat de overheid zelf bedrijven gaat runnen.

Het gaat hier trouwens om directeuren van grote bedrijven die ze niet zelf hebben opgericht. Een ondernemer die zelf een bedrijf opricht mag uiteraard genieten van zijn opbrengsten, want hij heeft een risico genomen wat ook verkeerd had kunnen uitpakken.
pi_60604546
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik vind dat zeer gewenst en probeer dat zelf ook zo na te streven in mijn werk. Maar dat is iets anders als dat ik het wil afdwingen.
Tijdelijk kan het wel afgedwongen worden, om tot een cultuurverandering te komen.
pi_60604601
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:41 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Dat is overheidsbeleid dat samen met de werkgevers en vakbonden afgesproken is.
Zogenaamd om onze concurrentie positie te behouden.

Maar het remt ook innovatie omdat het goedkoper is om en paar mensen extra in te huren ipv de bedrijfsprocessen te optimaliseren of een deel van de medewerkers eruit te automatiseren.
Daarnaast zouden we niet op loonkosten moeten concureren, maar bijvoorbeeld op kwaliteit, flexibiliteit, keniis en arbeidsproductiviteit.

Dat betekend wel dat de kloof tussen werkenden en niet werkenden groter zal worden.
Dat klopt niet. Sinds tien jaar wil de overheid iets tegen topsalarissen doen, en bedrijven gaan gewoon hun eigen gang, vanwege de vrijzinnige liberale houding die onze samenleving verziekt.
pi_60604924
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:10 schreef Getsie het volgende:

Ik ben anti-individualistisch, dus je mag zelf niet ingrijpen.
Trek dat door en zie dan dat jij ook niet zelf je mening mag geven.

Kom op, verzamel een collectief en geef als collectief je mening!
pi_60604969
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:12 schreef Getsie het volgende:

Winst kan ook geïnvesteerd worden.
B.v. in een hele goede CEO. Bijvoorbeeld één met een netwerk waardoor het v.v. met 0,1% minder kan worden geleend. We lenen 10 miljard momenteel, dus sparen we daarmee 10 mio per jaar. En die CEO kost maar 3 mio...

Even een simpel voorbeeld.
pi_60604981
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:13 schreef Getsie het volgende:

Ik ging ervan uit dat je bedoelde dat de VS niet actief ingrijpen, maar blijkbaar zit ik ernaast?
In de economie. Lees nog eens wat je zelf schreef.
pi_60605005
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Trek dat door en zie dan dat jij ook niet zelf je mening mag geven.

Kom op, verzamel een collectief en geef als collectief je mening!
Ik weet dat er veel mensen zijn, die het met mij eens zijn.
pi_60605038
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:21 schreef Getsie het volgende:

Tijdelijk kan het wel afgedwongen worden, om tot een cultuurverandering te komen.
Nou, dat mag helemaal niet. En het is ook onzinnig om dat te doen.

Wat jij maatschappelijk verantwoord vindt en wat ik verantwoord vindt zal waarschijnlijk niet op een lijn liggen. Ik schat 16 miljoen meningen.

En dat wil jij gaan reguleren?

Jij wil de bedrijven kennelijk wegjagen. Toch lullig, iedereen honger. Veel beter dan een paar rijken.

(overigens dank dat ik wel rijk mag worden als zijnde ondernemer)
pi_60605052
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

B.v. in een hele goede CEO. Bijvoorbeeld één met een netwerk waardoor het v.v. met 0,1% minder kan worden geleend. We lenen 10 miljard momenteel, dus sparen we daarmee 10 mio per jaar. En die CEO kost maar 3 mio...

Even een simpel voorbeeld.
Dat gaat niet op voor de internationale tendens om CEO's een te hoog loon te geven. Mij gaat het in de eerste plaats om de cultuur. Hoe zit het bij alle ceo's en bedrijven bij elkaar. Dat ene bedrijfje dat een voordeel probeert te behalen ten opzichte van een andere is minder relevant, behalve dan dat het de economie als geheel gezond zou kunnen houden.
pi_60605067
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:44 schreef Getsie het volgende:

Ik weet dat er veel mensen zijn, die het met mij eens zijn.
Nou, te weinig denk ik. Ik vind dat je zeker 50% +1 moet halen. Doe je best!
pi_60605106
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

In de economie. Lees nog eens wat je zelf schreef.
Irak had oliedeals met Duitsland en Frankrijk en nu ineens met de VS. In de marihuana industrie gaat veel geld om. Dus er wordt actief ingegrepen in de verdiensten. Daarnaast heeft Amerika enrom veel geld geïnvesteerd in het leger, wat uiteindelijk door burgers en bedrijven in Amerika betaald zal moeten worden. Of misschien dat dankzij de zwakke dollar, Europa voor een groot deel moet opdraaien voor de kosten van het leger, want wij zullen minder kunnen exporteren naar Amerika.
pi_60605131
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou, dat mag helemaal niet. En het is ook onzinnig om dat te doen.

Wat jij maatschappelijk verantwoord vindt en wat ik verantwoord vindt zal waarschijnlijk niet op een lijn liggen. Ik schat 16 miljoen meningen.

En dat wil jij gaan reguleren?

Jij wil de bedrijven kennelijk wegjagen. Toch lullig, iedereen honger. Veel beter dan een paar rijken.

(overigens dank dat ik wel rijk mag worden als zijnde ondernemer)
Ik denk dat Nederland te klein is om zelf beleid te voeren op dit gebied. Het beste kan het wereldwijd of binnen de Europese Unie geregeld worden.
pi_60605160
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou, te weinig denk ik. Ik vind dat je zeker 50% +1 moet halen. Doe je best!
In de politiek gaat het nogal vluchtig. Ideeën die jarenlang uitgekotst worden, kunnen ineens je van het zijn. Om vervolgens weer in diskrediet te geraken. Het heeft weinig zin om daar percentages op los te laten.
pi_60605168
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:46 schreef Getsie het volgende:

Dat gaat niet op voor de internationale tendens om CEO's een te hoog loon te geven.
Luister nou eens. De eigenaars, aandeelhouders dus, mogen zelf bepalen waar ze het eigen vermogen voor in willen zetten.

De een zal kiezen voor R&D, de volgende voor een hoge winstuitkering, weer iemand haalt goed lager personeel binnen, de volgende besteedt het geld in mooie panden, weer een groep zegt dat reclame goed is en de volgende kiest om geld uit te geven aan een dure CEO.

Allemaal hebben ze gelijk. Het is hun geld.

Ik vertel jou ook niet wat je bij de AH mag halen voor jouw centen.
pi_60605189
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:50 schreef Getsie het volgende:

Ik denk dat Nederland te klein is om zelf beleid te voeren op dit gebied. Het beste kan het wereldwijd of binnen de Europese Unie geregeld worden.
Nou, het beste kunnen we mensenrechten respecteren.
pi_60605242
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:49 schreef Getsie het volgende:

Heel verhaal wat afweek van de oorspronkelijke discussie.

Wat schreef je nu...
quote:
Deze balans is met het teveel benadrukken van vrijheid en het willen invoeren van de vrije markt op allelei niveaus binnen de samenleving in gevaar. Amerika is het goede voorbeeld hiervan. Het onderwijsniveau is daar veel te laag en belangrijk onderhoud is 25 jaar lang verwaarloosd. Daardoor dreigt er nu een verlaging van het welvaartsniveau.
Nogmaals: welke staten halen een hoger welvaartsniveau door het ernstig beknotten van de vrije markt (en dan ook echt CEO salarissen).
pi_60605260
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:52 schreef Getsie het volgende:

In de politiek gaat het nogal vluchtig. Ideeën die jarenlang uitgekotst worden, kunnen ineens je van het zijn. Om vervolgens weer in diskrediet te geraken. Het heeft weinig zin om daar percentages op los te laten.
O, dus je ziet zelf ook dat collectivisme kut is en dat zelfstandig nadenken beter werkt en meer lijn geeft.
pi_60605272
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou, het beste kunnen we mensenrechten respecteren.
Daar is Nederland erg goed in, in Irak en Afghanistan.

[ Bericht 75% gewijzigd door Getsie op 06-08-2008 17:58:10 (quoteje erbij) ]
pi_60605342
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat schreef je nu...
Als je niet uitlegt wat je bedoeld dan begrijp ik het ook niet meer. Dus als je antwoord wilt hebben dan zul je eerst een goede samenvatting moeten gegeven en het probleem duidelijk aangeven. Ik heb het idee dat ik de vraag namelijk wel beantwoord heb.
pi_60605377
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:56 schreef DS4 het volgende:
Nogmaals: welke staten halen een hoger welvaartsniveau door het ernstig beknotten van de vrije markt (en dan ook echt CEO salarissen).
Die welvaart is in rap tempo aan het verdampen. Dat is het bizarre van de economie. Er kunnen grote omwentelingen plaatsvinden. Uiteindelijk gaat het om de juiste balans in de samenleving, waarbij het onderwijs het belangrijkste is, maar een vrije markteconomie natuurlijk ook.
pi_60605405
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

O, dus je ziet zelf ook dat collectivisme kut is en dat zelfstandig nadenken beter werkt en meer lijn geeft.
Neoconservatieven vinden dat de collectieve moraal vastgehouden moet worden, dan is er geen kans dat de belangrijkste uitgangspunten veranderen. Het collectivisme blijft te prefereren boven het individualisme.
pi_60605502
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:57 schreef Getsie het volgende:

Daar is Nederland erg goed in, in Irak en Afghanistan.
Dus omdat we al mensenrechten schenden moeten we er mee doorgaan?
pi_60605572
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 18:01 schreef Getsie het volgende:

Als je niet uitlegt wat je bedoeld dan begrijp ik het ook niet meer.
Nou, het waren jouw eigen woorden...

Maar goed. Jij meent dat ingrijpen in CEO salarissen goed is omdat als je dat niet doet de welvaart een knal krijgt en je noemt de VS als voorbeeld.

Ik vraag jou dus om een staat die meer welvaart heeft dan de VS die dit soort ingrepen toepast. Je kan dan denken aan communistische staten, of anderszins oud-links georiënteerde dictaturen.

De voorbeelden die ik ken deden het allemaal VEEL slechter als het gaat om welvaart.

Dus ik denk dat je onzin probeert te verkopen, maar geef jou ruim de gelegenheid om mij wijzer te maken.
pi_60605586
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 18:02 schreef Getsie het volgende:

Die welvaart is in rap tempo aan het verdampen.
Geef de cijfers eens.

En normaals: waar is het lichtende voorbeeld die jouw stelling ondersteunt.
pi_60605608
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 18:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dus omdat we al mensenrechten schenden moeten we er mee doorgaan?
Naast het voorkomen van het schenden van bepaalde mensenrechten is het ook handig om andere beleidsmaatregelen te nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')