Toen waren er toch ook televisie en kranten?quote:
Of is het nu een kwestie van niet goed weten wat iemand waard is en men gans overwaardeert?quote:minder idee van wat men waard was,
Vroeger "minder verschil" als doel op zich? zouden ze dan vroeger toch meer gevoel voor proportionaliteit hebben gehad?quote:minder industriele ontwikkeling, minder koopkracht onder consumenten, mindere betalingen, minder verschil. Allemaal factoren die mee kunnen spelen.
Maakt het normbesef nu juist niet een deel uit van de prijsvorming? Zo ja, dan heb ik steeds meer een punt dat het normbesef thans behoorlijk zoek aan het raken isquote:Geen idee maar dat is het punt niet, als Amerikaanse investeerders aandelen van een bedrijf in Nederland hebben dan kennen ze de topsalarissen met groot gemak toe. De marktprijs ligt dus hoger maar door een normbesef wat de gemiddelde Nederlander heeft wordt deze prijs gedrukt, een Amerikaanse investeerder heeft dat besef op een ander niveau liggen en kent dus eerder de marktprijs toe (of daarboven maar goed, daar hoeven wij niet over te oordelen; bedrijven die dat structureel doen benadelen zichzelf).
[..]
Hoeveel mensen die niet een topfunctie hebben, maken hun leven lang werkweken van 60-80 uur maar die wegkomen met een schamel 60k per jaar?quote:Dit is dus precies wat ik bedoel als ik praat over gebrekkige kennis bij de gemiddelde Nederlander..
Topmensen hebben gemiddeld gesproken vanaf dat ze vroeg in de 20 waren, werkweken gemaakt van 60 to 80 uur per week en die blijven ze maken tot ze ergens in de 70 zijn. Dat heeft een effect op je priveleven daar heb jij blijkbaar geen weet van maar daar valt geen prijs tegen over te zetten. Dat bedoel ik dus met de onwetenheid, je spreekt alleen over zakelijke risico's terwijl de afwegingen vooral op een totaal ander vlak liggen. De gemiddelde mens maakt die afweging anders en juist daarom zijn deze topmensen zo schaars en zo duur. Precies hetzelfde als met topsporters; ze hebben een talent en besteden vervolgens hun hele leven aan het ten bate maken van dat talent, al het overige in het leven wordt op hold gezet, daarom staan ze ook aan de top.
En die vertegenwoordigen niet een substantieel deel van de Nederlandse bevolking? Een "polariserende "partij heeft in jouw ogen geen recht van spreken?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nounou, de twee polarisatiepartijen... Wat moeten we hiermee?
Een topman levert ook niets van zijn salaris in als het slecht gaat, maar loopt een bonus mis. Als tegenzit krijgt hij een gouden handdruk mee, omdat ze van 2 walletjes kunnen eten. Dit itt "gewone werknemers...quote:Waarom zou een werknemer er ook meer van terug moeten zien? Als het bedrijf verlies draait past deze toch ook niet bij?
Want? ik ben bepaald niet de enige die dat denkt. Zie interview in het AD met Wim Deetman. Ook niet bepaald de minste en is bepaalt ook niet links te noemen. Veelzeggend dus, als voor steeds meer rechtse politici de maat ook vol is...quote:Dat is een beetje naïef.
Dat voetbal en artiestenrij gaat ook werkelijk nergens over. Niet prestaties maar ziekelijk adoratie bepaalt hun prijs.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met even de toevoeging dat velen ergens gewoon af moeten haken... Naast iedere topvoetballer met topsalaris staan 100 talenten die ook alles gaven en door diverse omstandigheden er niet kwamen.
En zo is dat eigenlijk ook met die topmanagers. Je werkt keihard, maar ook dan kun je ergens afvallen.
AHa, dus toch ene overheid die het mechanisme kan verbeter door......interventie?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:43 schreef Argento het volgende:
[..]
Slechts onder hoge uitzondering en ter behartiging van een zwaarwegend belang, kan overheidsingrijpen worden toegestaan. Voor het overige grijpt de overheid niet in maar voorziet zij juist in de marktvoorwaarden die vrije prijsvorming mogelijk maken. De overheid dient een vrije en transparante markt te waarborgen.
Toegeven, de term afgoderij is best subjectief te noemen.quote:De markt voorziet slechts in haar eigen mechanisme. Ik zie het verband met de term afgod niet. Het is eenvoudigweg de meest zuivere maatstaf. Ontdaan van allerlei subjectiviteiten als het nogal onbestemde gevoel dat een prijs te hoog zou zijn. Hij is niet te hoog als partijen die prijs in een vrije en transparante markt overeen zijn gekomen. Daar moet je als samenleving gewoon afblijven. Dat is geen afgoderij maar dat is de vaststelling dat niets of niemand een prijs zo zuiver tot stand kan brengen als contractspartijen dat in een vrije en transparante markt kunnen.
Hoe verhoudt 1 tot 2? Het kan namelijk beiden niet tegelijkertijd waar zijn.quote:1 Vraag en aanbod zullen er altijd zijn en het mechanisme is feilloos.
2 Als de markt scheef trekt .......
Interveniëren in het proces vraag en aanbod is wel indirect het prijsniveau beïnvloedenquote:dan rest een overheid niets anders dan in te grijpen in ofwel de vraag- of wel de aanbodzijde, maar niet rechtstreeks in de prijsvorming zelf. Het is niet aan de overheid om de prijs te bepalen.
Wil je daar ook wat aan doen dan? Maxsalaris is voor iedereen, ookal verkoop je tienduizenden cd's?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:07 schreef EchtGaaf het volgende:
Is het werkelijk een superprestatie te noemen wat Jan Smit zoal doet? Niet dus, maar loopt wel binnen....
Of nog veel erger ....David Beckham. Niet eens een zo getalenteerd voetballer...Maar omdat ie popi jopi is en voor veel mensen ene lekker ding is ....is hij god.
Nee, tegen volksgekte is geen kruid gewassen.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wil je daar ook wat aan doen dan? Maxsalaris is voor iedereen, ookal verkoop je tienduizenden cd's?
Hop, iedereen een staatsinkomen!quote:Op zondag 6 januari 2008 12:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wil je daar ook wat aan doen dan? Maxsalaris is voor iedereen, ookal verkoop je tienduizenden cd's?
Wat is dan het essentiele verschil tussen cd's verkopen of zeg, handdoeken. cd's mogen zoveel verkocht worden als men maar wil en zoveel aan verdient worden als men maar wil, maar de baas van een handdoekenfabriek moet een maxsalaris krijgen?quote:Op zondag 6 januari 2008 12:23 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee, tegen volksgekte is geen kruid gewassen.
Nee, dat zie je echt niet goed. Kan jij niet nuanceren? Ik pleit niet voor gelijkheid. Ik stel alleen die topsalarissen ter discussie, omdat ze niet meer in verhouding staan met de geleverde prestaties. Stijgingen die niet te rijmen zijn met loonstijgingen van het gewone voetvolk die feitelijk het werk doen....quote:Op zondag 6 januari 2008 12:27 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nouja, daar zit wat EG wil niet ver vanaf.
Ja, waarom niet? Ik ben geen libertarier of zo.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
AHa, dus toch ene overheid die het mechanisme kan verbeter door......interventie?
Een markt kan in theorie best scheef groeien in de zin dat de prijsbalans tussen vraag en aanbod ontspoort. Neem bijvoorbeeld de prijs van voedsel en van olie. Als het produkt voorziet in een eerste of tweede levensbehoefte, dan heb ik er geen moeite mee dat de overheid intervenieert. Maar als zij dat doet, dan doet zij dat ten eerste ten bate van (een van) beide marktpartijen en ten tweede ten bate van een zwaarwegend maatschappelijk belang, zoals bijvoorbeeld volksgezondheid.quote:Hoe verhoudt 1 tot 2? Het kan namelijk beiden niet tegelijkertijd waar zijn.
Nogmaals, ik kan mij uitzonderingssituaties voorstellen waarin overheidsoptreden gewenst kan zijn. Maar dan hebben we het altijd over overheidsoptreden waarin de belangen van (een van) beide contractspartijen centraal staan (dus niet de belangen van buitenstaanders) met het oogmerk een zwaarwegend maatschappelijk belang te beschermen. Het appeleren aan jaloezie en afgunst valt daar niet onder.quote:Interveniëren in het proces vraag en aanbod is wel indirect het prijsniveau beïnvloedenMaar dat geeft niet. Ik pleit vaker voor interventie als de maatschappij daar beter van kan worden.
dat blijft een hardnekkige denkfout. Salarissen worden niet bepaald door de relatie tussen arbeid en prestatie. Zou dat zo zijn, dan zou een salaris achteraf worden bepaald en een salaris wordt nu juist vooraf bepaald.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:33 schreef EchtGaaf het volgende:
omdat ze niet meer in verhouding staan met de geleverde prestaties.
Ik woon liever in een wereld waarin mijn buurman 20 keer meer verdient dan ik omdat de vrije markt hem dat toestaat, dan in een wereld waarin mijn buurman met hetzelfde werk 5 keer meer verdient dan ik omdat de samenleving het hem verbiedt zijn tijd voor meer te verhuren.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Kortom niets mis met verschillen, maar hou het proportioneel. Zoals dat 20 jaar gelden nog was....
Dan kan je toch niet met droge ogen volhouden dat markt "feilloos"werkt ?quote:Op zondag 6 januari 2008 12:39 schreef Argento het volgende:
[..]
Een markt kan in theorie best scheef groeien in de zin dat de prijsbalans tussen vraag en aanbod ontspoort.
Ik kan het hiermee helemaal eens zijn. markt nooit boven de maatschappij stellen, een overheid die een oogje in het zeil houdt....quote:Neem bijvoorbeeld de prijs van voedsel en van olie. Als het produkt voorziet in een eerste of tweede levensbehoefte, dan heb ik er geen moeite mee dat de overheid intervenieert. Maar als zij dat doet, dan doet zij dat ten eerste ten bate van (een van) beide marktpartijen en ten tweede ten bate van een zwaarwegend maatschappelijk belang, zoals bijvoorbeeld volksgezondheid.
Zie ik dus anders. Mensen e hebben een gevoel, rechtvaardigheidsbesef is een van peilers waarop gevoelens zijn gestoeld. Ieder mens heeft behoefte aan gerechtigheid. Dat komt o.m. om de hoek kijken als het gaat om belonen van prestaties. Niemand wil dat dat anders gebeurt dan op een eerlijke manier.quote:Dat staat mijlenver verwijderd van een overheid die niet ten behoeve maar ten nadele, althans niet in het belang van marktpartijen intervenieert en geen enkel doel beoogt dan het sussen van de afgunst gevoelens van anderen.
Nogmaals er is maar 1 reden om je druk te maken over het hoge salaris van een ander en dat is jaloezie en afgunst. Zonder die gevoelens zou het ons hoegenaamd niets kunnen schelen wat iemand anders verdient. Het nogal krampachtig leggen van een relatie tussen loon en prestatie is niets anders dan een poging om een objectieve rechtvaardiging te geven aan de suggestie dat een salaris te hoog kan zijn, maar ook dan blijft het vertrekpunt jaloezie en afgunst.
Als groepen of individuen in de samenleving zich misdragen, dan grijp overheid ook in. Ik mag ook niet alles, ook niet privaat. waarom zouden bedrijven gene regels opgelegd mogen worden?quote:Dat je beargumenteert waarom jaloezie en afgunst er toe zou moeten leiden dat de overheid er op toe ziet dat iemand niet meer verdient dat het volk als voldoende beschouwt, maakt dat niet anders. Jaloezie en afgunst als voedingsbodem voor overheidsoptreden. Ik kan het nog steeds niet fouter bedenken.
Als er werkelijk een volksopstand zou komen, of er een meerderheid in het parlement zou ontstaan 9niet bepaald ondenkbaar , nu rechts zich ook meer gaat roeren) die zegt dat het maar eens afgelopen moet zijn?quote:Nogmaals, ik kan mij uitzonderingssituatie voorstellen waarin overheidsoptreden gewenst kan zijn. Maar dan hebben we het altijd over overheidsoptreden waarin de belangen van (een van) beide contractspartijen centraal staan (dus niet de belangen van buitenstaanders) met het oogmerk een zwaarwegend maatschappelijk belang te beschermen. Het appeleren aan jaloezie en afgunst valt daar niet onder.
Geeft aan dat vrij markt dus alles behalve feilloos werkt. Waarom wordt er niet meer olie opgepompt? Juist: partijen houden zo de prijs kunstmatig hoog!quote:Bovendien zou je in dat geval kunnen zeggen dat de overheid daartoe slechts een ondergrens heeft te waarborgen. Een vat olie kost geen 100 dollar als niemand het ervoor betaald en zolang het wel wordt betaald, is die 100 dollar kennelijk acceptabel.
Ja, dat is niet raar hoor. Ik mag nu ook vele dingen prive niet, omdat de maatschappij het wilt.quote:Het is absurd dat de overheid werkgever A verbiedt werknemer B op grond van aanbod en aanvaarding een salaris van 1 miljoen plus bonussen te betalen met het enkele argument dat 'de samenleving' dat salaris te hoog vindt.
een morele kwestie. Jammer dat velen gene gevoel meer hebben voor "maat" en redelijkheid.quote:Ik snap, na 12 topics over dit onderwerp, nog steeds niet waarom de samenleving de maatstaf voor de hoogte van een salaris zou moeten bepalen en ik snap nog steeds niet waarom die maatstaf van morele aard zou moeten zijn. Je roept voortdurend dat te hoge salarissen onrechtvaardig zouden zijn, maar sinds wanneer is rechtvaardigheid (ten opzichte van wie?) een criterium en waarom zou dat zo zijn?
Hear, Hear!quote:Op zondag 6 januari 2008 12:39 schreef Argento het volgende:
[..]
Nogmaals er is maar 1 reden om je druk te maken over het hoge salaris van een ander en dat is jaloezie en afgunst. Zonder die gevoelens zou het ons hoegenaamd niets kunnen schelen wat iemand anders verdient. Het nogal krampachtig leggen van een relatie tussen loon en prestatie is niets anders dan een poging om een objectieve rechtvaardiging te geven aan de suggestie dat een salaris te hoog kan zijn, maar ook dan blijft het vertrekpunt jaloezie en afgunst.
[..]
Ik snap, na 12 topics over dit onderwerp, nog steeds niet waarom de samenleving de maatstaf voor de hoogte van een salaris zou moeten bepalen en ik snap nog steeds niet waarom die maatstaf van morele aard zou moeten zijn. Je roept voortdurend dat te hoge salarissen onrechtvaardig zouden zijn, maar sinds wanneer is rechtvaardigheid (ten opzichte van wie?) een criterium en waarom zou dat zo zijn?
De oliemarkt is een geval apart, dat is geen vrije markt. De OPEC is in feite een kartel. En misschien kúnnen ze wel niet meer olie oppompen? Maar dat is een andere discussie.quote:Op zondag 6 januari 2008 13:27 schreef EchtGaaf het volgende:
Geeft aan dat vrij markt dus alles behalve feilloos werkt. Waarom wordt er niet meer olie opgepompt? Juist: partijen houden zo de prijs kunstmatig hoog!
[....]
Ik vind het een zwaktebod om als maar met de dooddoener jaloezie te komen....
Geen internet, een handjevol zenders waar je alleen naar keek als je dat geloof aanhing, een krant die je alleen las als je dat ene geloof aanhing...nee de stelling dat de informatievoorziening vroeger ook maar enigzins vergelijkbaar is met nu kun je geen moment vasthouden.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:47 schreef EchtGaaf het volgende:
Toen waren er toch ook televisie en kranten?
De enige onderbouwing die je hebt voor je groep dat men overwaardeerd is omdat het buiten jouw norm valt. Het valt niet buiten mijn norm maar dat is blijkbaar geen tegenargument. Ook de stelling dat men vroeger beter wist wat iemand waard was is zo goed als onhoudbaar. De laatste decennia heeft wetenschappelijk onderzoek de mensheid een ontzaggelijke hoeveelheid informatie en inzicht opgeleverd over hoe een bedrijf gerund moet worden. Alle facetten van bedrijfsvoering worden met de dag duidelijker en daarmee wordt ook met de dag duidelijk of iemand goed presteert of niet.quote:Of is het nu een kwestie van niet goed weten wat iemand waard is en men gans overwaardeert?
Minder verschil tussen een gemiddelde werknemer en een gemiddelde topman. In een heel ver verleden heeft iemand die op vakantie in Engeland was en een potje wilde tennisen, Wimbledon gewonnen. Zie daar een klein verschil tussen de gemiddelde persoon en de gemiddelde Wimbledon winnaar, daar was ook de betaling naar. Tegenwoordig moet je een wereldspeler zijn om uberhaupt een kans te maken, anders laat Federer je alle hoeken van de baan zien. Het verschil tussen de gemiddelde persoon en de gemiddelde Wimbledon winnaar is dus groter geworden en daar is de betaling dan ook naar. Plus natuurlijk nog bijkomende factoren als dat er wel kijkers moeten zijn, sport is wdb een lastig voorbeeld.quote:Vroeger "minder verschil" als doel op zich? zouden ze dan vroeger toch meer gevoel voor proportionaliteit hebben gehad?![]()
Normbesef maakt daar deel van uit en daarom betaalt men in Nederland minder dan in de VS. De fout die je hier maakt is dat je normbesef als een goed/fout kwestie ziet; bij veel normbesef ben je voor meer inkomensgelijkheid en ben je goed, bij geen normbesef ben je voor de marktwaarde en ben je fout. Normbesef is geen goed/fout kwestie en daar ga je de mist in. Het normbesef in Nederland verplaatst zich meer richting hogere betaling, blijkbaar zijn er toch voldoende mensen die van mening zijn dat die betaling gerechtvaardigd is.quote:Maakt het normbesef nu juist niet een deel uit van de prijsvorming? Zo ja, dan heb ik steeds meer een punt dat het normbesef thans behoorlijk zoek aan het raken is![]()
Boehoe, ten eerste is 60k niet schamel. Dat is 2x modaal en voor 1 inkomen is dat een hoog bedrag. Daarnaast zit er nog wezenlijk verschil tussen 60/80 uur per week de administratie doen en 60/80 uur per week jezelf ontwikkelen en doorgroei. Dat is investeren en dat betaalt zich later uit in meer ervaring, meer kennis en dus meer betaling. Ten derde zie ik het probleem niet zo? Dat sommige mensen ergens beter in zijn en ergens komen terwijl anderen dat niet halen ook al werken ze precies evenveel uur, that's life. Deal with it.quote:Hoeveel mensen die niet een topfunctie hebben, maken hun leven lang werkweken van 60-80 uur maar die wegkomen met een schamel 60k per jaar?
Blijf allemaal maar vooral onder het maaiveldquote:Topsport wordt imo ook zwaar overgewaardeerd, net zoals artiesten. Volksgekte, ziekelijke aanbidding, overadoratie vormen grote elementen aan ene dispropotionele beloningen. zo'n Jan Smit bijvoorbeeld die door de TROS- lees belastinggeld- tot ene goddelijke status wordt geadoreerd. Met alles wat daarbij komt.
Goed gezien, ze krijgen alleen maar zoveel geld omdat er rijke bedrijven zijn die niet kijken op een miljoentje meer of minder beloning. Uit angst dat een ander bedrijf meer biedt, geven ze zo'n directeur voor de zekerheid het dubbele, driedubbele of misschien wel het 100voudige van wat hij waard is. Het gaat toch van de grote hoop, dus waarom zou een rijk bedrijf dat niet doen?quote:Op zondag 6 januari 2008 15:14 schreef waht het volgende:
Maar om over die hoge salarissen voor directeuren door te gaan. Die directeuren kunnen enkel zo veel geld krijgen als hen dat wordt gegeven.
Natuurlijk wel. Dat er in hoge uitzonderingen een prijs tot stand kan komen die voor bepaalde deelnemers op de markt dermate onacceptabel is en die vervolgens dermate dreigend is voor een maatschappelijke waarborg waarvan we met zn allen hebben gesproken dat de overheid er zorg voor moet dragen (volksgezondheid, defensie) en dat in dat geval een zekere vorm van overheidsingrijpen kan worden toegestaan, betekent niet dat de markt heeft gefaald. De totstandkoming van de prijs is immers volledig via marktwerking gegaan. De markt functioneert feilloos. Dat in uitzonderingsgevallen het resultaat van marktwerking niet wenselijk is, doet daar niet aan af.quote:Op zondag 6 januari 2008 13:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan kan je toch niet met droge ogen volhouden dat markt "feilloos"werkt ?
Maar anders dan jij ontleen ik geen gevoelens van onrecht aan de situatie waarin iemand heel veel verdient omdat hij dat zo is overeenkomen met zijn werkgever, maar ontleen ik juist grote gevoelens aan onrechtvaardigheid aan de situatie waarin krachten van buitenaf, zonder enig redelijk belang, contractspartijen belemmert een eigen invulling te geven aan de verbintenissen die zij in het leven wensen te roepen.quote:Zie ik dus anders. Mensen e hebben een gevoel, rechtvaardigheidsbesef is een van peilers waarop gevoelens zijn gestoeld. Ieder mens heeft behoefte aan gerechtigheid. Dat komt o.m. om de hoek kijken als het gaat om belonen van prestaties. Niemand wil dat dat anders gebeurt dan op een eerlijke manier.
Dat is dan een naieve gedachte. De voordehandliggende vaststelling zou immers zijn dat dat kennelijk de arbeidsmarkt is op dat moment en ten aanzien van die functie. Daar is niks raars aan hoor.quote:Ik durf met mijn hand in het vuur te stellen dat ALS ER EEN TRED IS DAT TOPSALARISSEN VEEL HARDER STIJGEN DAT DIE VAN ANDERE FUNCTIONARISSEN, dat er op zijn zachts gezegd kan worden dat er iets raars aan de hand is......
Natuurlijk is daar wel jaloezie voor nodig. Ten eerste moet je tot de opvatting komen dat hoge salarissen uberhaupt moreel onaanvaardbaar zijn. Dat is jaloezie. De essentie van jaloezie is immers dat je een ander iets niet gunt. Een beroep op de moraliteit is dan wel aardig, maar flinterdun als het op zichzelf staat. Als je niet verder komt dan 'het is onrechtvaardig dat hij dat wel heeft en een ander (lees: de gewone arbeiders) niet' dan behelst zon standpunt niets meer dan jaloezie.quote:Daar is gene jaloezie voor nodig. Terecht dat dan grote groepen mensen in de samenleving in het geweer komen en degelijke misstanden - want dat zijn het- aan de orde te stellen.....
Ik kan dan niets anders zeggen dan dat kennelijke grote groepen in de samenleving veel minder verdienen dan de gemiddelde CEO en dat dat kennelijk leidt tot jaloezie en afgunst. Dat Timmer en Van Lede kennelijk gevoelig zijn voor dat soort sentimenten is enigszins karakterloos maar verder prima. Het staat hen vrij om hun salaris geheel of gedeeltelijk af te staan aan het goede doel (dat is het mooie van de vrije beschikking van de rechthebbende) maar ik vind argument dat een opvatting breed gedragen is, nog geen argument voor de juistheid van die opvatting en zeker niet, indien en voorzover op zichzelf staand, voldoende grond voor het gerechtvaardige, eenzijdige, dwingende en vrijheidsbeperkende optreden van de overheid.quote:Ik ben het wel met je eens - dat als ik zo ongeveer de enige ben- dat je gerust van jaloezie kan spreken. Maar ben je het niet met mij eens dat als GROTE groepen in de samenleving zich zorgen maken over een dergelijke ontwikkeling, dat er dan NIETS aan de hand is? Dat politici, links en rechts in het spectrum er schande over spreken. Dat zelfs er top CEO-s zijn, Timmer, van Lede, die zelf toegeven dat de verhoudingen compleet en dan ook compleet zoek zijn geraakt?
Allemaal een kwestie van perceptie. Ik zie ook dat sommige CEO's enorm veel geld mee naar huis nemen, maar ik krijg daar geen ideeen van dat iets niet aan haak zou zijn. Hoe zou ik dat uberhaupt kunnen vaststellen? Dan moet er toch ergens een norm zijn aan de hand waarvan je dat zou kunnen beoordelen. Wat is dan wel normaal en wie heeft dat bepaald? Het kan toch niet zo zijn dat Jan Modaal, enkel en alleen omdat hij met miljoenen gelijken is, bepaalt DAT een CEO 'te veel' verdient en DAT de overheid daartegen in moet grijpen.quote:Tekenend? Of op zijn zachts gezegd OPMERKELIJK? Er is dus wat aan de hand. Noblesse oblige. Leuk of niet, het is wel zo.
Iedere vrijheidsbeperkende norm of regel, steunt op een objectieve rechtvaardiging. Bescherming van de openbare orde, bescherming van de zwakke consument, bescherming van de minderjarige etc. etc. Ik geloof niet dat de overheid het belang bij het niet hoeven voelen van jaloezie of andere gevoelens van afgunst hoeft te beschermen.quote:Als groepen of individuen in de samenleving zich misdragen, dan grijp overheid ook in. Ik mag ook niet alles, ook niet privaat. waarom zouden bedrijven gene regels opgelegd mogen worden?
Vind je dat nou werkelijk een argument? Vrijheidsbeperkende maatregelen nemen om een volksopstand te voorkomen? De overheid zou in dat geval juist tegen die volksopstand moeten optreden. Openlijke geweldpleging is gewoon strafbaar hoor.quote:Als er werkelijk een volksopstand zou komen, of er een meerderheid in het parlement zou ontstaan 9niet bepaald ondenkbaar , nu rechts zich ook meer gaat roeren) die zegt dat het maar eens afgelopen moet zijn? Een maatschappelijke ontwrichting kan wel degelijk ontstaan, als de bevolking het straks dit echt terecht niet langer meer pikt....
En zodra die prijs TE hoog wordt, wordt er niet meer gekocht omdat er niet meer gekocht KAN worden. En dan gaat de prijs vanzelf omlaag. Feilloze markt werking ja.quote:Geeft aan dat vrij markt dus alles behalve feilloos werkt. Waarom wordt er niet meer olie opgepompt? Juist: partijen houden zo de prijs kunstmatig hoog!
Dat heeft er misschien ook mee te maken dat de consument het niet gewend is om te gaan shoppen voor zijn spaarrekening. Als de bakker te duur wordt ga je zo naar een ander, maar als de spaarrente te laag is, kom je niet zo snel op het idee om naar een ander te gaan. De consument heeft het aan zichzelf te wijten dat de spaarrente laag is. Zou hij in zijn gedrag laten blijken dat het een belangrijk concurrentiepunt is, dan liep het wel los met die rente.quote:ander voorbeeld: banken: houden spaarrentes schandalig laag. Moet je ff geld gan lenen en zien wat je dan betaaltVrije markt? Halleluja!
Vrijheid is het uitgangspunt. Enkel en alleen indien zwaarwegende factoren een beperking van die vrijheid rechtvaardigen, kan van die beperking sprake zijn. Een dergelijke zwaarwegende factor moet in objectieve zin bestaan, aanwijsbaar zijn en meetbaar zijn. Een gevoel van onrecht is te mager.quote:Ja, dat is niet raar hoor. Ik mag nu ook vele dingen prive niet, omdat de maatschappij het wilt.
Ik heb heel uitgebreid uitgelegd waarom de gedachte dat de overheid moet ingrijpen tegen mensen die meer hebben dan jijzelf, zonder dat daar een objectieve rechtvaardiging voor bestaat en zonder dat jijzelf daar enig concreet belang bij hebt, anders dat je graag ziet dat die ander minder geld vergaart, niets anders kan zijn dan een uitvloeisel van jaloezie. Dat je die gevoelens vervolgens verpakt in een moreel appel is één ding, maar dat dat op zijn beurt weer overgaat in een roep om overheidsingrijpen, is van een totaal andere orde.quote:een morele kwestie. Jammer dat velen gene gevoel meer hebben voor "maat" en redelijkheid.
Ik vind het een zwaktebod om als maar met de dooddoener jaloezie te komen....
Dat vraag ik me af hoor. Juist een bedrijf zal, als dat ook maar enigszins mogelijk is, een miljoen liever in eigen zak houden. En je kunt als bedrijf nog zo groot zijn, een miljoen is altijd veel geld.quote:Op zondag 6 januari 2008 16:42 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Goed gezien, ze krijgen alleen maar zoveel geld omdat er rijke bedrijven zijn die niet kijken op een miljoentje meer of minder beloning. Uit angst dat een ander bedrijf meer biedt, geven ze zo'n directeur voor de zekerheid het dubbele, driedubbele of misschien wel het 100voudige van wat hij waard is. Het gaat toch van de grote hoop, dus waarom zou een rijk bedrijf dat niet doen?
Andere bedrijven doen precies hetzelfde en uiteindelijk kom je op de huidige situatie waarbij directeuren 100x meer krijgen dan ze waard zijn. Volkomen irrationeel dus.
Bij jaarwinsten van 100 miljoen euro of meer stelt het natuurlijk weinig meer voor.quote:Op zondag 6 januari 2008 16:49 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af hoor. Juist een bedrijf zal, als dat ook maar enigszins mogelijk is, een miljoen liever in eigen zak houden. En je kunt als bedrijf nog zo groot zijn, een miljoen is altijd veel geld.
Daar heb je een goed punt, maar status is toch net als angst, hebzucht enz. iets irrationeels? Dan bevestig je toch in feite dat managersbeloningen weinig meer te maken hebben met hun prestaties?quote:Maar los daarvan werkt het wel tweeledig als het gaat om een topman of -vrouw waar meerdere bedrijven in een hoog competatief deel van de markt, op azen. Het bedrijf dat er in slaagt deze persoon vast te leggen, heeft zich ten eerste verzekerd van de kennelijk waardevolle diensten van deze persoon, maar weet op de tweede plaats dat zijn concurrentie het met iemand van mindere status moet doen. En die zekerheid zal ongetwijfeld best wat waard zijn. Maar goed, dat is ook afhankelijk van de branche.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |