abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57757397
We gaan vrolijk verder.

En gelukkig worden ze nu door het kabinet bij hun ballen gevat. Althans de werkgevers die die zich schuldig maken aan het exorbitant verrijken van topmanagers....
quote:
114 Teletekst di 11 mrt
Kabinet pakt extreme beloningen aan

` Het kabinet gaat extreme beloningen
en vertrekpremies voor topbestuurders
in het bedrijfsleven aanpakken.De meest
betrokken ministers zijn het daarover
eens geworden.

Werkgevers gaan 30% belasting betalen
over bonussen en gouden handdrukken van
meer dan 500.000 euro.Verder worden
hoge pensioenpremies extra belast voor
werkgevers.

Bestuurders mogen niet meer extra aan
een overname verdienen,zoals in het
geval van ABN-topman Groenink.Omdat te
voorkomen wil het kabinet dat de waarde
van aandelenpakketten wordt bevroren.
Ook forse pensioenen worden aangepakt.

http://teletekst.nos.nl/tekst/114-01.html

[..]

Een ZEER goed zaak is dit Vooral ook het bevriezen van de aandelenpakketten. Want het is natuurlijk een gotspe ten top hoe Rijkman Groenink wegkwam met al die miljoenen voor een dubieuze overname.....

Verder mogen ze gerust op de publieke schandpaal worden genageld. Het gedonder moet maar eens afgelopen zijn. Gevoeg is genoeg. Tijd voor het fatsoen op de werkvloer.

Hier verder

Vervolg van:

Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!!
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #2
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #3
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #4
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #5
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #6
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #7
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #8
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #9
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #10
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #11
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #12
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #13
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #14
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #15

Naar aanleiding van het bericht dat Numico topman totaal zo'n 80 miljoen opstrijkt is er opnieuw maatschappelijk ophef ontstaan, over exorbitante beloningen van topbestuurders..

Uit een RTL enquête die daarna is uitgevoerd blijkt dat 91% van de bevolking vindt dat de regering nu moet gaan ingrijpen........

De volgende maatregelen kunnen bijvoorbeeld worden genomen:

1 OR meer macht geven

De OR een vetorecht geven of inspraak geven rond het toekennen van beloningen aan de top. Tot nu toe lijkt mij de meest reële optie. Maar of het gaat werken is de vraag. OR zal schaamteloos door de top onder druk worden gezet.

2 Of radicaler herdefiniëren van de machtsstructuren binnen een bedrijf

Onderdelen als RvB, RvC, aandeelhouders, OR etc andere bevoegdheden toekennen. Wettelijk te regelen. Wellicht RvB en RvC een onsje minder macht; OR wellicht een onsje meer misschien?

3 Wettelijke bandbreedte

Wettelijk bandbreedte waarin afgesproken wordt dat het hoogste salaris maximaal X * het laagste mag zijn. Dit per branche en mede afhankelijk van grootte van het bedrijf.

Zou het meest eerlijke zijn naar mijn idee. Dan behandel je grote concerns terecht anders dan kleine bedrijven. Nadeel: zeer lastig uit te voeren. Veel bureaucratie en onduidelijkheid. Bovendien kan het makkelijk worden omzeild, door het bedrijf anders te structureren e.d. Extra regels schaadt de concurrentiepositie weer.

4 Invoering van een (variabele) kleptocratentax.

Bijvoorbeeld boven de 2 miljoen verdienen is 100% belasting betalen. Evt zou je de grens kunnen differentiëren naar bedrijfsgrootte. Een praktische maatregel, maar makkelijk te omzeilen misschien? Schaad het de concurrentiepositie niet te veel?

5 Het maatschappelijk debat op scherp houden.

Ik begin de laatste tijd wel iets meer de indruk te krijgen dat sommige topbestuurders best gevoelig zijn voor de kritieken. Boersma van Essent stortte recentelijk om die reden zijn bonus van 1 miljoen terug. Gisteren kondigde Van Groenenwegen van PcM aan ook de bonus niet aan te nemen. Maar bij de laatste kunnen andere overweging ook een rol hebben gespeeld..

6 Publieke Schandpaal

Als het maatschappelijke debat niets oplevert, zou dit dan een optie zijn?
[..]

Artikel uit volkskrant
[..]

Dit schijnt iets meer genuanceerd te zijn dan wat ik voorstel. Nou ja, oordeel zelf maar.

Hoe denkt u daarover?
pi_57757493
Ik wacht met smart op jouw openheid van zaken EchtGaaf.
Post je loonstrookje eens, zoals je dat beloofd had te doen in deel 15
  † In Memoriam † dinsdag 1 april 2008 @ 11:49:33 #3
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57757576
* Boze_Appel wacht op de loonstrook van EchtGaaf.
Carpe Libertatem
pi_57757661
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 12:47 schreef FJD het volgende:

[..]

Ik weet uit ervaring dat je graag dingen van mij denkt die niet stroken met de werkelijkheid dus het geeft niet
Je bent denk ik niet altijd zo bewust van jezelf.
quote:
Maar het was meer een constatering; in deel 1 had je nog wel een zooi medestanders maar 15 topics later zijn die allemaal weg. Doe er mee wat je wil, je zou er bv. uit kunnen concluderen dat de meesten in hebben gezien dat er rationeel gezien weinig tot niets over te zeggen valt en dat het hangt op een morele factor waar je maar weinig mee kunt aangezien wij niet de morele factor zijn maar de eigenaren zelf.
[..]

Als ik de pagina's zo eens terug lees dan zie ik dat 70% van de posts van jou af komen De reden waarom ik er mee gestopt ben weet je, die heb ik in de eerste paar topics al duidelijk verwoord. Sommigen zien nu eenmaal eerder het licht zullen we maar zeggen Als ik het topic zo eens door lees dan krijg ik een beetje het gevoel dat je een schreeuwende in de woestijn bent, wel leuk om te zien daar niet van maar misschien wordt het eens tijd om dat zelf in te zien
En zeg je hiermee dat er geen maatschappelijke ophef bestaat tegen die top beloningen? Nee, dan kan ik je uit de droom helpen. Niet voor niets bereiken de berichten in de media over die stijgingen. Ik sta dus echt niet alleen. En niet voor niets komt het kabinet voor het eerste met maatregelen. Ze doen dat echt niet , omdat ze uit hun neus zitten boren.

Tja, je kan beter weten en je constatering in het juiste perspectief te plaatsen. Fok is een rechts podium. En juist daaron open ik hier die topics, omdat ik met die lui een discussie wil aangaan. Dat doe ik niet in eigen parochie.

Jij wil (veranderings)manager worden ?

Ik geloof niet dat jij ooit met je poten in modder of stront hebt gestaan zoals ik je hier mee maak. Dat je je moet verdedigen voor een grotere groep aan tegenstanders. En dat het soms eenzaam kan zijn.

Weet je wat leiderschap is: koers kiezen en volharden. Tegen de stroom in roeien. Voorop lopen, tegen de opinie in. Nooit opgeven, ook als het ff tegenzit.

Ik geloof niet dat jij die eigenschappen hebt. Hooguit ergens op de winkel passen. Ik zie in jouw geen organisatie adviseur of interim manager, die die eigenschappen wel heeft.
pi_57757671
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 11:49 schreef Boze_Appel het volgende:
* Boze_Appel wacht op de loonstrook van EchtGaaf.
Dat mag. Kan je lang wachten.
pi_57757680
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 11:45 schreef Scorpie het volgende:
Ik wacht met smart op jouw openheid van zaken EchtGaaf.
Post je loonstrookje eens, zoals je dat beloofd had te doen in deel 15
Nou, geef eerst het goede voorbeeld. Jij bent de vragende partij
  † In Memoriam † dinsdag 1 april 2008 @ 11:56:47 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57757711
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 11:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat mag. Kan je lang wachten.
Jij wil niet vertellen wat je verdient maar je wil wel anderen dwingen dat te vertellen?
Carpe Libertatem
pi_57757720
Er is gewoon openheid van zaken over de beloning van deze mensen hoor:

www.bestuursvoorzitter.nl

Er bestaat ook een amerikaanse variant, executive paywatch.

Zijn wat andere bedragen: In 2006, Lloyd C. Blankfein raked in $54,320,955 in total compensation.

Verder ben ik tegen overheidsingrijpen in alles wat corporatisme heet. Het idee alleen al dat de overheid met een belerend vingertje zwaait terwijl ze zelf niet eens de boel fatsoenlijk op orde krijgen in het land, problemen waar het echt om gaat...
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_57757850
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 11:57 schreef axis303 het volgende:
Er is gewoon openheid van zaken over de beloning van deze mensen hoor:

www.bestuursvoorzitter.nl

Er bestaat ook een amerikaanse variant, executive paywatch.

Zijn wat andere bedragen: In 2006, Lloyd C. Blankfein raked in $54,320,955 in total compensation.

Verder ben ik tegen overheidsingrijpen in alles wat corporatisme heet. Het idee alleen al dat de overheid met een belerend vingertje zwaait terwijl ze zelf niet eens de boel fatsoenlijk op orde krijgen in het land, problemen waar het echt om gaat...
Ik zie graag een samenhangende maatschappij. die gaat verloren. Terecht dat overheid ingrijpt. Ik zou het zelf nog ietsje harder doen.

Als ik ene maatregel neem, dan heb ik altijd met iedereen ruzie. Meestal duurt het niet lang, als ze de vruchten hiervan zien
  † In Memoriam † dinsdag 1 april 2008 @ 12:06:07 #10
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57757885
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:03 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik zie graag een samenhangende maatschappij. die gaat verloren. Terecht dat overheid ingrijpt. Ik zou het zelf nog ietsje harder doen.

Als ik ene maatregel neem, dan heb ik altijd met iedereen ruzie. Meestal duurt het niet lang, als ze de vruchten hiervan zien
De vruchten van overheidsdwang.
Carpe Libertatem
pi_57757890
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 11:56 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Jij wil niet vertellen wat je verdient maar je wil wel anderen dwingen dat te vertellen?
Ik verdien heel veel, echt waar. Of dat ik het ook krijg is vers 2 natuurlijk.

En nee, ik ga hier op FOK mijn prive niet posten.

Als regering bij wet zou vragen, dan heb ik uiteraard gene bezwaar.
pi_57757919
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:06 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De vruchten van overheidsdwang.
Als maatschappij en digenen die het goede voorbeeld zou moeten geven het laten AFWETEN, tja.....

Ik doe het ook niet graag.

Maar als het niet kan zoals het moet dan, moet het maar zoals het kan. Maar het zal, wmb.
pi_57758067
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:06 schreef EchtGaaf het volgende:
En nee, ik ga hier op FOK mijn prive niet posten.
DS4 heeft dat wel gedaan.

Maar goed, vertel dan op zn minst wat je doet voor de kost.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_57758083
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 11:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Een x aantal maanden terug hebben mijn vrouw en ik een groep vrienden van ons meegenomen naar een van onze favoriete restaurants (bekroond met de bekende Michelin sterren). Daar zaten enkelen bij die net zo sceptisch stonden tegenover deze cat. restaurants.

Na afloop begrepen ze precies waarom wij er geld aan uitgeven.

Waarom is het overigens walgelijk om veel geld uit te geven aan eten? Die had ik nl. nog niet eerder gehoord. Wel geldverspilling enz. (onzinnig natuurlijk, als wij niets uitgeven, hebben we geen donder aan de centen). Maar "walgelijk"?
[..]

Wil je nu ineens de jaarrekeningen?
Jij wilt mensen blijmaken met ene dooie mus. Ik heb geen spaargeld Tja, zo kan ik het ook door de rest achterwegen te laten. ik kan er alleen iets van zeggen en vinden als ik het HELE plaatje van DS$ HOLDING kan zien. Moet ik je dat nog uitleggen
quote:
Jij stelde een vraag. Die had ik erg simpel accuraat kunnen beantwoorden zonder jou enig inzicht te geven, maar ik koos ervoor om je WEL inzicht te geven.
Waar ik geen zak me kan en dan nog openheid van mij verlangen?
quote:
Maar nu verlang ik van jou hetzelfde en ga jij vertellen dat ik eerst meer gegevens moet geven, enz. Dat vind ik belachelijk. Kom jij nu eens door met jouw kant van het verhaal. Het is eenrichtingsverkeer. Ik wil je best inzicht geven in mijn inkomen (wat kan mij het schelen), mits jij nu toezegt dat jij dat OOK klare wijn gaat schenken.

Deal?
Nee. Want ik weet wel zeker dat je niet alles laat zien, zodat ik WERKELIJK een beeld op DS$ Holding kan vormen.
quote:
Ook daarover heb ik al klare wijn geschonken hier op fok! Maar als je dat zonodig nog eens wenst te horen: ik heb mijzelf geen loonsverhoging gegeven. 0 dus.
Ik heb het hier niet speciaal over jou, maar over die @#%#$managers die zichzelf iets tegoed doen.
pi_57758115
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:14 schreef Argento het volgende:

[..]

DS4 heeft dat wel gedaan.
Niet dus. Aan ene half verhaal heb ik immers niks. Mij hou je niet voor de gek.
quote:
Maar goed, vertel dan op zn minst wat je doet voor de kost.
Ik heb diverse keren uitgelegd dat ik niet voor kies muij prive hier te posten. Dat is mij heilig.

Maar maak geen zorgen hoor. Het zit goed en fatsoenlijk
pi_57758149
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Niet dus. Aan ene half verhaal heb ik immers niks. Mij hou je niet voor de gek.
[..]

Ik heb diverse keren uitgelegd dat ik niet voor kies muij prive hier te posten. Dat is mij heilig.

Maar maak geen zorgen hoor. Het zit goed en fatsoenlijk
Je bent staats-communist?
pi_57758158
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je bent staats-communist?
Want?
pi_57758351
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Het zit goed en fatsoenlijk
ik ben zo vrij daar dikke vraagtekens bij te plaatsen
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 1 april 2008 @ 12:38:13 #19
180856 Moondreamer
Don't Lie To Me
pi_57758508
Mensen die van geld een hoofdzaak maken, verdienen het niet om zuurstof in te ademen.
Als er geen water en brood meer is, kunnen ze hun geld opvreten, kijken hoe lang ze het volhouden.
Wat een levensdoel : "GELD"
Quote : "Early" (Brad Pitt) from the motion picture "Kalifornia"
"De regering stuurt continue mensen naar de maan, ze willen gewoon niet dat wij dat weten"
pi_57758572
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:29 schreef Argento het volgende:

[..]

ik ben zo vrij daar dikke vraagtekens bij te plaatsen
Dat mag. Maar het is niet nodig. Ik ga hier geen privé op FOk neerplempen. als jij daar wel voor kiest, dan is dat jouw zaak.
  † In Memoriam † dinsdag 1 april 2008 @ 12:46:44 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57758675
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat mag. Maar het is niet nodig. Ik ga hier geen privé op FOk neerplempen. als jij daar wel voor kiest, dan is dat jouw zaak.
Als je zo tegenstribbelt waarom wil je dan toch zo graag die anderen wel dwingen?
Carpe Libertatem
pi_57758724
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:46 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Als je zo tegenstribbelt waarom wil je dan toch zo graag die anderen wel dwingen?
Ik dwing dat zelf niet van anderen af. Dat is wat anders dat ik het er mee eens ben dat overheid dit wel afdwing van topmanagers, omdat ze blijkt hebben gegeven van hufterigheid.

Kan ik niet op tegen zijn.
  † In Memoriam † dinsdag 1 april 2008 @ 12:51:39 #23
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57758767
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:49 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik dwing dat zelf niet van anderen af. Dat is wat anders dat ik het er mee eens ben dat overheid dit wel afdwing van topmanagers, omdat ze blijkt hebben gegeven van hufterigheid.

Kan ik niet op tegen zijn.
Goedkeuren dat anderen het afdwingen, het niet zelf willen prijsgeven en je eigen handjes wassen in onschuld, over hufterigheid gesproken.
Carpe Libertatem
pi_57758832
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:51 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Goedkeuren dat anderen het afdwingen, het niet zelf willen prijsgeven en je eigen handjes wassen in onschuld, over hufterigheid gesproken.
Nogmaals ik plemp hier geen prive op een forum waarin iedereen min of meer anoniem bezig is.
  dinsdag 1 april 2008 @ 13:02:23 #25
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_57758952
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:51 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')