Eerdere topicsquote:Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.
Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.
Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.
Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
quote:U.S. June nonfarm payrolls fall 62,000
By Rex Nutting
Last update: 8:30 a.m. EDT July 3, 2008
Comments: 13
WASHINGTON (MarketWatch) - The U.S. economy shed 62,000 jobs in June while the unemployment rate unexpectedly remained at a four-year high of 5.5%, the Labor Department reported Thursday. Payrolls have now fallen in all six months this year for a total job loss of 438,000, the strongest evidence that the economy fell into a recession. Job losses in June were worse than the 40,000 expected by economists surveyed by MarketWatch. The unemployment rate was expected to fall to 5.4%. Average hourly earnings rose by 6 cents, or 0.3%, in June. Payroll losses in April and May were revised down to show 52,000 more jobs lost in those months. End of Story
Google power!quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:50 schreef ItaloDancer het volgende:
Kan iemand deel 13 ff linken, van de vorige is door paddy deel 14 gemaakt, en deel 13 is dan zeg maar geworden dat meltdown topic.
Dank je, ik weet dat ik het makkelijk had kunnen vinden, maar hier was ik dan net weer even (ineffectief) luiquote:Op donderdag 3 juli 2008 14:53 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Google power!
Bulls, Bears & Bucks #13: Amerikaanse financiele meltdown
Inderdaad.. wat een jumpquote:
Renteverhoging was al ingecalculeerd, deed ie niks op.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:59 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Inderdaad.. wat een jump
Maar met een rente verhoging krijg je toch uiteindelijk het tegenovergestelde, of ben ik nou gek?
maar die banencijfers waren toch niet positiefquote:Op donderdag 3 juli 2008 16:27 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Renteverhoging was al ingecalculeerd, deed ie niks op.
Maar wel op banencijfers (en misschien op de Trichet comments, al vond ik die niet positief).
VS inkoopmanagersindex dienstensector juni 48,2 ... BAD!
Dat is een financial tegenwoordig geloof ik ?quote:Op donderdag 3 juli 2008 17:34 schreef pberends het volgende:
'Mogelijk faillissement General Motors'
Printen ze dollars dan?quote:Op donderdag 3 juli 2008 17:35 schreef elcastel het volgende:
[..]
Dat is een financial tegenwoordig geloof ik ?
Wat BTW betreft heeft hij volledig gelijk, dit zou alleen maar tot meer onrust leiden op het moment dat het niet nodig hebt (inflatie >3,5%), maar wat betreft de hogere accijnzen op tabakswaren: hier lijden alleen rokers aan, en die rokers worden steeds minder en minder. Vliegtaks is juist een prima maatregel om het gebruik van energie te beperken.quote:
Zou dat net zo goed werken als accijns op brandstof om het autorijden te beperken?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:47 schreef pberends het volgende:
Vliegtaks is juist een prima maatregel om het gebruik van energie te beperken.
Ja.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:51 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Zou dat net zo goed werken als accijns op brandstof om het autorijden te beperken?
Het vliegverkeer is enorm gegroeid door prijsvechters in de vliegindustrie. Echter hebben deze prijsvechters ook te maken met iets waarop ze niet kunnen bezuinigen: 1) brandstofkosten 2) belastingenquote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:51 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Zou dat net zo goed werken als accijns op brandstof om het autorijden te beperken?
Dat is natuurlijk onzin, vloog ik in 2007 nog Jakarta-Singapore-Amsterdam en terug, vlieg ik een volgende keer naar Duitsland en ga ik dan met de auto naar Eindhoven toe. Amsterdam-Eindhoven deed ik altijd met de trein. En zo velen met mij blijkt wel uit het feit dat er al vluchten geschapt worden op Schiphol, terwijl het elders drukker wordt..quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat BTW betreft heeft hij volledig gelijk, dit zou alleen maar tot meer onrust leiden op het moment dat het niet nodig hebt (inflatie >3,5%), maar wat betreft de hogere accijnzen op tabakswaren: hier lijden alleen rokers aan, en die rokers worden steeds minder en minder. Vliegtaks is juist een prima maatregel om het gebruik van energie te beperken.
Onder die druk is de vliegtaks voor "korte" vluchten ook lager geworden. Uiteraard is het niet ideaal dat alleen Nederland de vliegtaks invoert. Dit moet Europees gebeuren. Maar het initiatief is prima.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:28 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, vloog ik in 2007 nog Jakarta-Singapore-Amsterdam en terug, vlieg ik een volgende keer naar Duitsland en ga ik dan met de auto naar Eindhoven toe. Amsterdam-Eindhoven deed ik altijd met de trein. En zo velen met mij blijkt wel uit het feit dat er al vluchten geschapt worden op Schiphol, terwijl het elders drukker wordt..
Met dat ene argument trap je inderdaad alles wat Nederland nu doet onderuit. Zoiets werkt niet voor een klein gebied. Maar Nederland is graag het braafste kindje uit de klas, dus toch maar vast invoeren.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:29 schreef pberends het volgende:
[..]
Onder die druk is de vliegtaks voor "korte" vluchten ook lager geworden. Uiteraard is het niet ideaal dat alleen Nederland de vliegtaks invoert. Dit moet Europees gebeuren. Maar het initiatief is prima.
quote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:32 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Met dat ene argument trap je inderdaad alles wat Nederland nu doet onderuit. Zoiets werkt niet voor een klein gebied. Maar Nederland is graag het braafste kindje uit de klas, dus toch maar vast invoeren.
Volgend jaar kan ik low-cost van Kuala Lumpur naar Manchester vliegen. Vanuit daar met de trein naar London en dan vanuit daar naar Roosendaal en dan naar Eindhoven. Al die extra treinen zijn gelukkig geen vervuiling, maar hee.. zo heeft Nederland het graag. Ik werk er graag aan mee!
paar euro? enkele honderen euro's voor alleen mezelf nog maar! (Goedkoper ticket, maar treinen erbij) Dus dat heb ik er graag voor over.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:34 schreef pberends het volgende:
[..].
Ik vind dat je voor die paar euro wel erg veel moeite doet. Hoeveel geld scheelt je dat nou daadwerkelijk?
Hoeveel bespaar je per keer dan? De vliegtax is toch 45 euro voor lange vluchten?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:38 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
paar euro? enkele honderen euro's voor alleen mezelf nog maar! (Goedkoper ticket, maar treinen erbij) Dus dat heb ik er graag voor over.
Het is niet alleen die 45 euro, maar ook het feit dat een gemiddeld retourticket 1200 euro kost tegenwoordig, en low-cost ongeveer de helft gaat kosten.. maak daar 2/3 van dan is dat nog 400 euro goedkoper... van dat geld kun je wel 200 euro uitgeven voor een treinreis Manchester-Eindhoven om nog gewoon 200 euro in je zak te steken. Voor 1 persoon nog maarquote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:39 schreef pberends het volgende:
[..]
Hoeveel bespaar je per keer dan? De vliegtax is toch 45 euro voor lange vluchten?
Ja, maar dat heeft nauwelijks iets meer met de vliegtaks te makenquote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:43 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Het is niet alleen die 45 euro, maar ook het feit dat een gemiddeld retourticket 1200 euro kost tegenwoordig, en low-cost ongeveer de helft gaat kosten.. maak daar 1/3 van dan is dat nog 400 euro... van dat geld kun je wel 200 euro uitgeven voor een treinreis Manchester-Eindhoven om nog gewoon 200 euro in je zak te steken. Voor 1 persoon nog maarBest de moeite waard dat extra reizen.
nauwelijks inderdaad, maar het wordt des te meer een sport het te omzeilen.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:44 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, maar dat heeft nauwelijks iets meer met de vliegtaks te maken![]()
.
Moet je mij ook niet proberen te dissen.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:00 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
nauwelijks inderdaad, maar het wordt des te meer een sport het te omzeilen.
Nou blij toe, kunnen we allemaal weer rustig slapenquote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:37 schreef pberends het volgende:
Speciale RTL Z uitzending van vandaag:
[ [url=http://i30.tinypic.com/2hyktnp.gif]afbeelding ]
klik[/url]
Ik vind dat heren de economen veel te positief zijn. Ze denken dat het allemaal nog maar een paar procentjes zakt en dan hebben we het wel gehad...quote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:34 schreef Demophon het volgende:
[..]
Nou blij toe, kunnen we allemaal weer rustig slapen![]()
Valt mij op dat die economen het puur hebben over financiële patronen, en niet over of de oorzaken ervan al goed zijn opgelost.
Niet alleen de VS, maar een overgroot deel van de westerse wereld (incl. Nederland) leeft op een te grote financiële voet, ze geven maar geld uit die zij niet daadwerkelijk bezitten. We lenen maar en lenen maar, voor hypotheken voor huizen, voor een auto, een plasma TV, vakantie, etc. etc. Dat kan toch maar niet zo doorgaan?? We leven in een schulden economie!
Vandaag weer dus?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:47 schreef pberends het volgende:
RTL Video: Aandeel Fortis afgeslacht op beurs.
Idd, en dan te bedenken dat er mensen zijn die analisten klakkeloos volgen. Maar goed daar zitten ze voor, om de boel omhoog te lullen. Die paar procentjes sloegen op vandaag neem ik aan ?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:39 schreef pberends het volgende:
Ik vind dat heren de economen veel te positief zijn.
Lekker geslapen, Peter van Zadelhoff?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:47 schreef pberends het volgende:
RTL Video: Aandeel Fortis afgeslacht op beurs.
Tja, misschien doen we het beter dan de andere westerse landen, maar ook wij lenen er kwistig op los. Als we de staatsschuld zouden verdelen over alle inwoners in Nederland dan hebben we per hoofd van de bevolking vele tienduizenden euro's schuld. Tel daarbovenop nog 'ns de persoonlijke schulden die gemiddeld gezien ook tienduizenden euro's zijn. Ook Nederland leeft hevig op schulden.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:39 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik vind dat heren de economen veel te positief zijn. Ze denken dat het allemaal nog maar een paar procentjes zakt en dan hebben we het wel gehad.... Veel te naief. Ze gaan voorbij aan het feit dat de VS een structureel hoog handelstekort hebben, wat de oeroorzaak is van alle problemen. Dit astronomische tekort bestaat nog steeds en lijkt niet kleiner te worden.
Nederland als land leeft overigens niet op de pof hoor. We hebben 1) een begrotingsoverschot en 2) een torenhoog handelsoverschot, een van de hoogste ter wereld zelfs. We leven eigenlijk beneden onze stand. Wat wij wel doen is inderdaad veel te veel hypotheekgelden opnemen. Daarom hebben we ook een huizenbubbel.
als ik kijk naar mijn opgebouwde IBG schuldquote:Op vrijdag 4 juli 2008 18:42 schreef Demophon het volgende:
[..]
Tja, misschien doen we het beter dan de andere westerse landen, maar ook wij lenen er kwistig op los. Als we de staatsschuld zouden verdelen over alle inwoners in Nederland dan hebben we per hoofd van de bevolking vele tienduizenden euro's schuld. Tel daarbovenop nog 'ns de persoonlijke schulden die gemiddeld gezien ook tienduizenden euro's zijn. Ook Nederland leeft hevig op schulden.
Het blijkt trouwens dat dit leengedrag in Nederland alleen maar groter wordt. Vooral bij jongeren die het gedrag van op de pof leven en makkelijk geld uitgeven overneemt van de VS.
Fok nieuws - Financiële schulden Nederlanders verdubbeld
AD nieuws - Nederlanders dieper in de schulden
Ghehe, jup.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 18:52 schreef mr.marcus het volgende:
[..]
als ik kijk naar mijn opgebouwde IBG schuld, kan ik eigenlijk ook alleen maar hopen op een hyperinflatie Zimbabwiaanse stijl.
Tja, we leven met name op de pof door de fantastische hypotheekrenteaftrek waar niemand aan wil tornen. Ik had het ook anders gewild.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 18:42 schreef Demophon het volgende:
[..]
Tja, misschien doen we het beter dan de andere westerse landen, maar ook wij lenen er kwistig op los. Als we de staatsschuld zouden verdelen over alle inwoners in Nederland dan hebben we per hoofd van de bevolking vele tienduizenden euro's schuld. Tel daarbovenop nog 'ns de persoonlijke schulden die gemiddeld gezien ook tienduizenden euro's zijn. Ook Nederland leeft hevig op schulden.
Het blijkt trouwens dat dit leengedrag in Nederland alleen maar groter wordt. Vooral bij jongeren die het gedrag van op de pof leven en makkelijk geld uitgeven overneemt van de VS.
Fok nieuws - Financiële schulden Nederlanders verdubbeld
AD nieuws - Nederlanders dieper in de schulden
Omhoog lullen houdt de mensen koel.. net zoals analisten die lopen te blaten dat de olieprijs volgend jaar weer gaat zakken naar $80.- a barrel, en dat de hoge prijs slechts tijdelijk is..quote:Op vrijdag 4 juli 2008 17:28 schreef elcastel het volgende:
[..]
Idd, en dan te bedenken dat er mensen zijn die analisten klakkeloos volgen. Maar goed daar zitten ze voor, om de boel omhoog te lullen. Die paar procentjes sloegen op vandaag neem ik aan ?.
hoe zou pberends het dan graag hebben gewild?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 20:58 schreef pberends het volgende:
[..]
Tja, we leven met name op de pof door de fantastische hypotheekrenteaftrek waar niemand aan wil tornen. Ik had het ook anders gewild.
enquote:za 05 jul 2008, 08:37
Claim moet Votron privé raken
AMSTERDAM - Fortis-topman Jean-Paul Votron moet uit eigen zak miljoenen aan gedupeerde aandeelhouders terugbetalen, zo eist advocaat Hendrik-Jan Bos namens gefortuneerde beleggers. „Votron wist dat Fortis een miljardentekort had, maar vertelde beleggers doodleuk dat het goed ging”, verklaart Bos zijn schadeclaim. „Dat is pure misleiding door Votron.”
Bron DFTquote:Bos: „Deze claim is voor aandeelhouders een principezaak geworden.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:39 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat wij wel doen is inderdaad veel te veel hypotheekgelden opnemen. Daarom hebben we ook een huizenbubbel.
quote:The Credit Crisis Is Going to Get Worse
New York
Twenty years ago, Ted Forstmann contributed a scathing – and prescient – op-ed to this newspaper warning that the junk-bond craze was about to end badly: "Today's financial age has become a period of unbridled excess with accepted risk soaring out of proportion to possible reward," he wrote in October 1988. "Every week, with ever-increasing levels of irresponsibility, many billions of dollars in American assets are being saddled with debt that has virtually no chance of being repaid."
Within a year, the junk-bond market had collapsed, and within 18 months Drexel Burnham Lambert, the leading firm of the junk-bond world, was bankrupt. Mr. Forstmann sees even worse trouble coming today.
For a curmudgeon, he is a cheerful man. When we met for lunch recently in a tony midtown restaurant, he was wearing a well-tailored suit, a blue shirt and a yellow tie. He spoke with the calm self-assurance of someone who has something to say but nothing left to prove.
"We are in a credit crisis the likes of which I've never seen in my lifetime," Mr. Forstmann warns. He adds: "The credit problems in this country are considerably worse than people have said or know. I didn't even know subprime mortgages existed and I was worried about the credit crisis."
Mr. Forstmann denies being an expert in the capital markets. But he does have some experience with them. He was present at the creation of the private-equity business. The firm he co-founded, Forstmann Little, rode the original private-equity boom in the 1980s while skirting the excesses of the junk-bond craze in the later years. It was for a time the most successful private-equity firm in the world, renowned for both its outsize returns and its caution. For two years after Mr. Forstmann wrote his 1988 op-ed, Forstmann Little sat on $2 billion in uninvested funds, waiting for the right opportunities. Savvy investments in Dr. Pepper and Gulfstream, among others over the years, helped make Mr. Forstmann a billionaire.
These days, he devotes most of his professional attention to IMG, the sports and entertainment agency. But the economy has him worried.
Mr. Forstmann's argument about the present crisis starts with the money supply. After Sept. 11, 2001, the Federal Reserve pumped so much money into the financial system that it distorted the incentives and the decision making of everyone in finance. He illustrates this with what he calls his "little children's story": Once upon a time, when credit conditions and the costs of borrowing money were normal, the bank opened at 9:00 a.m. and closed at 5:00 p.m. For eight hours a day, bankers made loans and took deposits, and then they went home.
But after 9/11, the Fed opened the spigot. Short-term interest rates went to zero in real terms and then into negative territory. When real interest rates are negative, borrowing money is effectively free – the debt loses value faster than the interest adds up. This led to a series of distortions in the financial sector that are only now coming to light. The children's story continues: "Now they [the banks] have all this excess money. And they open at nine, and from nine to noon or so, they're doing all the same kind of basically legitimate things with it that they did before."
So far, so good. "But at noon, they have tons of money left. They have all this supply, and the, what I would call 'legitimate' demand – it's probably not a good word – but where risk and reward are still in balance, has been satisfied. But they're still open until five. And around 3:30 in the afternoon they get to such things as subprime mortgages, OK? And what you guys haven't seen yet is what happened between noon and 3:30."
Straightforward economics tells us that when you print too much money, it loses value and prices go up. That's been happening too. But Mr. Forstmann is most concerned with a different, more subtle effect of the oversupply of money. When it becomes too plentiful, bankers and other financial intermediaries end up taking on more and more risk for less return.
The incentive to be conservative under normal credit conditions is driven in part by what economists call opportunity cost – if you put money to use in one place, it leaves you with less money to invest or lend in another place. So you pick your spots carefully. But if you've got too much money, and that money is declining in value faster than you can earn interest on it, your incentives change. "Something that's free isn't worth much," as Mr. Forstmann puts it. So the normal rules of caution get attenuated.
"They could not find enough appropriate uses for the money," Mr. Forstmann says. "That's why my little bank story for the kids is a fun way to put it. The money just kept coming and coming and coming and coming. What are you going to do with it? IBM only needs so much. The guy who can really pay his mortgage only needs so much." So you start thinking about new ways to lend the money, which inevitably means riskier ways.
"I don't know when money was ever this inexpensive in the history of this country. But not in modern times, that's for sure."
Combine this with loan syndication and securitization, and the result is a nasty brew. Securitization and syndication allow the banks to take the loans off their books and replenish their capital. They then use this capital to make new loans, which they securitize or syndicate and sell to the hedge funds, which buy them with the money they borrowed from the banks. For a time, everyone makes money.
In fact, for six years, a lot of people made a lot of money in this environment. So much money that, as Mr. Forstmann notes, the price of admission to the Forbes 400 list of the richest Americans has gone from $500 million 10 years ago to over $1 billion today. (Mr. Forstmann was bumped from the list two years ago, his reported 10-figure net worth no longer enough to keep pace.)
At the same time, both the size and the number of hedge funds and private-equity funds have ballooned. "I used to have one of the biggest private-equity funds in the world," he says matter-of-factly. "It was, I don't know, $500 million or a billion dollars. If you don't have a $20 billion fund now, you're kind of a [nobody]," Mr. Forstmann says. (The term he used to describe those of us without $20 billion PE funds was both more colorful and less printable than "nobody.") "And so what does that tell you?"
Mr. Forstmann hasn't raised a new fund in four years. But he doesn't blame the hedge funds or the private-equity funds – they are not the villains in his story. "Fundamentally, I don't see them as a cause," he says. "Obviously the proliferation of hedge funds and private-equity funds has created its own dynamic. But this proliferation is simply a result of the vast increase in the money supply."
Mr. Forstmann has been around a long time, so he's seen a lot. But is it possible that he's simply fallen behind the times? By his own description, he's a bit of a figure from another age – "a bit like Wyatt Earp in 1910."
But it would be a mistake to dismiss Mr. Forstmann's pessimism too quickly. After all, he knows something about both credit and crises.
"You've got [Treasury Secretary Henry] Paulson saying 'Oh, you see the good news is it's over.'" The problem, according to Mr. Forstmann, is that it's far from over. "I think we're in about the second inning of this." And of course, the credit crisis wasn't even supposed to last this long. "This all started in August [of 2007], and it was going to get cleared up by October. It hasn't gotten cleared up at all."
One reason is that the proliferation of new financial instruments has left the system more closely intertwined than ever, making a workout, or even a shakeout, much more difficult. Take what happened to Bear Stearns. "What should the health of one brokerage firm in America mean to the entire global financial system? To an ordinary person, probably not much. But in today's world, with all the interdependence, a great deal."
This circular creation of new credit, used to buy more newly created debt, all financed by ultracheap money and all betting with each other, has left the major firms hopelessly intertwined. "It's very interrelated," he says, locking his fingers together. "There's trillions and trillions of dollars that slosh around between all these places and if one fails . . ." He doesn't finish the thought.
Early in our conversation, Mr. Forstmann describes his conversational style as "Faulknerian." The word fits. He jumps between thoughts, examples and anecdotes in a pure stream of consciousness. One such aside is about Warren Buffett and the rule of the three "I"s.
"Buffett once told me there are three 'I's in every cycle. The 'innovator,' that's the first 'I.' After the innovator comes the 'imitator.' And after the imitator in the cycle comes the idiot. Which makes way for an innovator again." So when Mr. Forstmann says we're at the end of an era, it's another way of saying that he's afraid that the idiots have made their entrance.![]()
"We're in the third 'I' for sure," he interjects an hour after first introducing the "rule." "And that always leads to something. Innovators don't just show up. Some disaster takes place because of the idiots, and then an innovator says, oh, look at this, I can do this, that or the other thing." That disaster is now.
In other words, "In order to fix what's going on in the United States there's going to have to be a certain amount of pain. The market's going to have to clear somehow. . . and it's hard for me to believe that it gets fixed without" upheaval in the financial system, the economy and the country as a whole. "Things are going to fail. Enterprises are going to fail. The economy is going to slow," he warns.
To be clear, although Mr. Forstmann talks about "fear and greed" getting out of whack, his is not a condemnation of "greedy speculators" or a "culture of greed" or any of the lamentations so popular among the populists in Washington. It is a diagnosis of the ways in which the financial sector responded to a government policy of printing money that was free, or nearly so. "The creation of much too much money caused all of this excess," he says. In other words, his is not an argument for draconian regulation, but for sound money.
Nor does he blame Alan Greenspan, even though he argues that this all started with the dot-com bubble and 9/11. "Greenspan," he allows, "had really tough decisions to make, so I don't think it's a black-and-white kind of thing at all." It was, and is, rather, "a case of first impression." Mr. Greenspan, he says, admits that he was "totally sure" that what he was doing was right. But he had "no idea what the consequences [were] going to be."
According to Mr. Forstmann, we are now living with those consequences. And the correction has only begun.
Beursgenoteerd geldpersbedrijf Dollar-for-Nuttin kwam met bovenwachte kwartaalcijfers opdraven.quote:Op maandag 7 juli 2008 22:04 schreef en_door_slecht het volgende:
En wat is nu de reden van die -20% en dat waanzinnige slot?
quote:Op maandag 7 juli 2008 23:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Beursgenoteerd geldpersbedrijf Dollar-for-Nuttin kwam met bovenwachte kwartaalcijfers opdraven.
Laat maar komen!quote:Op dinsdag 8 juli 2008 09:50 schreef Drugshond het volgende:
Dat is niet goed... 300 range komt nu in zicht.
dat niet alleen, we komen ook van 700+, ergens tig jaar geleden in een vorig leven. Niet vergeten dus...quote:Op dinsdag 8 juli 2008 09:53 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Laat maar komen!
Lijkt me trouwens wel erg heftig hoor, nog eens 25% eraf. 375 zie ik nog wel gehaald worden.
Ik denk niet dat we heel hard doorstoten naar de 300 punten, we hebben er ook heel lang over gedaan voor we een keer die 400 ingingen, ik verwacht dat die weerstand nu als steun zal fungeren. Dat is wel wat technisch bekeken, maar dat mag soms. (Al zul je mij niet horen klagen)quote:Op dinsdag 8 juli 2008 09:50 schreef Drugshond het volgende:
Dat is niet goed... 300 range komt nu in zicht.
Is de huidige beurs dan nog steeds wel een afspiegeling van de huidige economie.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 10:49 schreef henkway het volgende:
tja hoge bergen , diepe dalen , maar de olie kan weer goedkoop worden als de economie op zijn gat ligt
De DJ gaat op weg naar de 3000 eind volgend jaar.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:13 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
dat niet alleen, we komen ook van 700+, ergens tig jaar geleden in een vorig leven. Niet vergeten dus...
daarin is de AEX niet alleen.. de dow noteert nog relatief hoog (geen 50% onder het record dus)... maar zo rooskleurig is de economie niet echt geloof ik.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is de huidige beurs dan nog steeds wel een afspiegeling van de huidige economie.
Ik heb nog geen tientallen % van het personeel op straat gegooid zien worden terwijl beurskoersen wel met zulke cijfers aan het zakken zijn.
mompelt iets over kikkers, water en kokenquote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:43 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb nog geen tientallen % van het personeel op straat gegooid zien worden terwijl beurskoersen wel met zulke cijfers aan het zakken zijn.
da's nog een heel eind te gaan, 3000!quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:50 schreef henkway het volgende:
[..]
De DJ gaat op weg naar de 3000 eind volgend jaar.
De in de rijke periode opgebouwde consumptiekredieten moeten nu terug betaald gaan worden of de bank gaat failliet
watte?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:57 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
mompelt iets over kikkers, water en koken
Als je een kikker wilt koken, moet je hem niet in een pan met heet water gooien, want dat dan springt hij er onmiddelijk uit. Als je de kikker in een pan met koud water doet, dan het vuurtje opstookt, dan is het beest te zwak (van de warmte) tegen de tijd dat hij beseft dat hij weg moet wezen. Maar wat dat met de vergelijking tussen beurzen en ontslagen heeft, ontgaat mij ook volledig.quote:
Wacht ff 3-9 mnd.... bedrijven met een sterke afhankeliijkheid bla bla.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is de huidige beurs dan nog steeds wel een afspiegeling van de huidige economie.
nee op een vergelijkbare koersval als in 1929, dat duurde ook drie jaar voor het dieptepunt bereikt was en in het verleden gingen beurzen pas echt zakken als de nieuwe president er was , niet voorheen, (heeft met psychologie te maken ofzo).quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
da's nog een heel eind te gaan, 3000!Baseer je dat alleen op die kredieten en omvallende banken?
quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:34 schreef henkway het volgende:
nee op een vergelijkbare koersval als in 1929, dat duurde ook drie jaar voor het dieptepunt berekt was en beurzen pas echt zakken als de nieuwe president er is, (heeft met psychologie te maken).
Die credit crisis was nu toch allang weer voorbij volgens de grote deskundigen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:31 schreef Drugshond het volgende:
Wacht ff 3-9 mnd.... bedrijven met een sterke afhankeliijkheid bla bla.
ff face up... dot-com versus credit crisis.... (pick a winner)
,maakt niet zoveel uit, in het verleden was een democraat wel iets beter voor de beurs, maar door de bank (quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:46 schreef ItaloDancer het volgende:
Als McCain de nieuwe president wordt wel ja.
De werkgevers en werknemers zijn de kikkers, de beurs is het water.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:22 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Als je een kikker wilt koken, moet je hem niet in een pan met heet water gooien, want dat dan springt hij er onmiddelijk uit. Als je de kikker in een pan met koud water doet, dan het vuurtje opstookt, dan is het beest te zwak (van de warmte) tegen de tijd dat hij beseft dat hij weg moet wezen. Maar wat dat met de vergelijking tussen beurzen en ontslagen heeft, ontgaat mij ook volledig.
Die geldophoping zie ik ook als een van de grote problemen en de partijen die de geldophoping nog extra bevorderen zijn hier de VVD en in de US de republikeinen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:08 schreef fokthesystem het volgende:Was er ooit eerder 51% van alle waarde bij 2 a 5% van de de mensen?
Edgar J Hoover zei het al: "Kapitalisme kAn werken, waren alleen die verdomde kapitalisten maar niet zo hebberig."
in de VS wel. nja, volgens de ww aanvragen niet, volgens de voedselbonaanvragen welquote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ja, dat is idd wat GM zegt jaquote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die credit crisis was nu toch allang weer voorbij volgens de grote deskundigen.
Hoeveel bedrijven behalve de financials hebben nu echt nog een sterke afhankelijkheid van speculatieve en dus ook fictieve beurskoersen. De meeste normale bedrijven produceren gewoon producten en geen lucht. Zolang deze producten blijven verkopen draait de reele wereld wel door.
Die willen hun eigen aandelen ook wel omhoog danwel minder laag lullen hoor.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[quote]Die credit crisis was nu toch allang weer voorbij volgens de grote deskundigen.
De motor draait niet zonder brandstof en die brandstof heeft lucht nodig.quote:De meeste normale bedrijven produceren gewoon producten en geen lucht. Zolang deze producten blijven verkopen draait de reele wereld wel door.
jij wil zeggen dat jij niet volgens de regeltjes speelt dan?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:08 schreef fokthesystem het volgende:
Maar jongens (m/v) jullie spelen volgens de regels van het spel en praten met aangeleerde woorden en begrippen en 'tactieken'.
Die brandstof lucht verhoudingen zijn compleet uit elkaar gaan lopen op het moment dat men met derivaten (afgeleiden van aandelen) op de beurs is gaan spelen. En onze vriednen economen nog steeds niet doorhebben wat er nu gebeurd als je E machten (dat is de normale ontwikkeling van koersen) gaat integreren.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:04 schreef fokthesystem het volgende:
De motor draait niet zonder brandstof en die brandstof heeft lucht nodig.
De motor werkt dus wel en levert diens PKs TOTDAT de brandstof / lucht verhouding verkeerd gaat, dat is nu aan de hand.
1 verschil sinds de 30er jaren, de, dit sturende, echt rijken zullen weer rijker worden en _niet_ failliet gaan.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)28/betten5775785.xmlquote:Duits handelsoverschot daalt in mei tot EUR7,5 miljard
AMSTERDAM (Dow Jones)--Het Duitse handelsoverschot is in mei afgenomen door een scherpe daling van de export, blijkt woensdag uit cijfers van het Duitse federale bureau voor de statistiek. Het overschot bedroeg in mei EUR7,5 miljard, tegen EUR15,5 miljard in april.
Het overschot op de handelsbalans is lager dan de EUR12,0 miljard euro die economen voorspelden.
Het cijfer over april is opwaarts herzien. Eerder gingen de statistici uit van een handelsoverschot van EUR14,5 miljard.
De afname van het Duitse handelsoverschot is met name te wijten aan de daling van de export tot een seizoensaangepaste EUR82,6 miljard. Dat is 3,2% minder dan de EUR85,3 miljard in april. De import groeide met 0,7% tot 68,0 miljard.
Ja vreemd, met zo'n hoge euro...quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:46 schreef pberends het volgende:
Slecht nieuws voor Europa:
[..]
http://www.rtl.nl/(/finan(...)28/betten5775785.xml
RTL Video: Duits exportsprookje voorbij
Een combinatie van een hoge euro, waardoor een lagere export en een hogere import vanwege de hoge olie- en gasprijzen. Dat gaat alleen maar erger worden. Gelukkig hebben wij een lage dollar waardoor onze export het lekker doet.quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:46 schreef pberends het volgende:
Slecht nieuws voor Europa:
[..]
http://www.rtl.nl/(/finan(...)28/betten5775785.xml
RTL Video: Duits exportsprookje voorbij
quote:Op woensdag 9 juli 2008 17:55 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een combinatie van een hoge euro, waardoor een lagere export en een hogere import vanwege de hoge olie- en gasprijzen. Dat gaat alleen maar erger worden. Gelukkig hebben wij een lage dollar waardoor onze export het lekker doet.
Vanwege de olie-import. Maar de import van goederen uit het Verre Oosten en Europa neemt heel snel af.quote:Op woensdag 9 juli 2008 18:05 schreef pberends het volgende:
[..]![]()
.
Tot nu toe neemt het Amerikaanse handelstekort nauwelijks af.
Kom maar eens met cijfers, schattebout.quote:Op woensdag 9 juli 2008 18:24 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Vanwege de olie-import. Maar de import van goederen uit het Verre Oosten en Europa neemt heel snel af.
Zal dat niet meer door de lopende contracten komen?quote:Op woensdag 9 juli 2008 18:27 schreef pberends het volgende:
[..]
Kom maar eens met cijfers, schattebout.
Voorlopig is het handelsboekje van Europa vrij stabiel te noemen, ondanks de dure euro.
Als de Duitsers hun handelsoverschot binnen een maand met 50% zien dalen, dan durf ik dat niet stabiel te noemen.quote:Op woensdag 9 juli 2008 18:27 schreef pberends het volgende:
[..]
Voorlopig is het handelsboekje van Europa vrij stabiel te noemen, ondanks de dure euro.
Als het handelstekort van de VS stabiel is, en de olieprijzen verdubbelen, dan betekent dat automatisch dat er ergens anders op beknibbeld moet worden.quote:Op woensdag 9 juli 2008 18:27 schreef pberends het volgende:
[..]
Kom maar eens met cijfers, schattebout.
quote:Op woensdag 9 juli 2008 20:08 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als de Duitsers hun handelsoverschot binnen een maand met 50% zien dalen, dan durf ik dat niet stabiel te noemen.
Seizoensaangepast valt het erg meequote:De afname van het Duitse handelsoverschot is met name te wijten aan de daling van de export tot een seizoensaangepaste EUR82,6 miljard. Dat is 3,2% minder dan de EUR85,3 miljard in april. De import groeide met 0,7% tot 68,0 miljard.
Hoe lang moet het leiden nog doorgaan kunnen die bedrijven gewoon niet falliet gaan zijn we van die rotte appels af.quote:Op donderdag 10 juli 2008 00:45 schreef ItaloDancer het volgende:
Hele financiële sector weer onderuit, met Fannie Mae, Freddie Mac en Lehman Brothers voorop. TT wordt weer actueel morgenvroeg.
quote:Who Should You Believe?
financialsense
Those most pessimistic on the economy and stock market have been proven right over and over again over the last year and a half, with those who listened to their calls for caution preserving their wealth instead of watching it evaporate, which has been the fate of those following the permabulls. Wall St. economists, financial pundits, and government talking heads have been dead wrong and led many astray, though what has been most surprising is that investors continue to follow the advice of those who didn’t even see this train wreck coming, with examples provided below.
Bernanke: There's No Housing Bubble to Go Bust
Ben S. Bernanke does not think the national housing boom is a bubble that is about to burst, he indicated to Congress last week, just a few days before President Bush nominated him to become the next chairman of the Federal Reserve.
U.S. house prices have risen by nearly 25 percent over the past two years, noted Bernanke, currently chairman of the president's Council of Economic Advisers, in testimony to Congress's Joint Economic Committee. But these increases, he said, "largely reflect strong economic fundamentals," such as strong growth in jobs, incomes and the number of new households.
Nell Henderson
Washington Post, October 27, 2005
Greenspan sounds optimistic note on housing
Former Federal Reserve Chairman Alan Greenspan said that last week's rise in weekly mortgage applications could signal that the ``worst may well be over'' for the U.S. housing industry, according to a report of a speech Greenspan gave in Canada on Friday.
John Shinal
MarketWatch, October 7, 2006
Compare those comments to those who were laughed at with their dire projections last year who have been proven right, such as NYU’s Professor Nouriel Roubini, who argued early last year for credit losses north of $1 trillion.
As I argued in writings last February such credit losses would be at least $1 trillion and could be as high as $2 trillion, well above the $300 billion of subprime writedowns that have been recognized so far. At that time the $1 trillion estimate was considered as lunatic but by now the IMF estimates these losses at $945 billion, George Magnus of UBS estimated them at $1 trillion; Goldman Sachs put them at $1.1 trillion, the legendary hedge fund manager John Paulson (who made last year $3.5 billion of income on shorting subprime) put them at $1.3 trillion; and a couple of days ago Bridgewater Associates estimated such losses at $1.6 trillion. Thus, as I argued then $1 trillion would be floor, not a ceiling, to such credit losses.…
So brace yourself for a severe recession in the US and other advanced economies, a serious global growth slowdown and a systemic financial crisis. The worst is ahead of us rather than behind us and the financial and equity markets complacency and sucker’s rally that – in April and May - followed the Bears Stearns creditors rescue and the Fed bailout of non-bank broker dealers (the PDCF lender of last resort support extended to primary dealers) was gone by June with stock markets now back to bearish 20% plus downward adjustment.
Pijnpunt is dat banken steeds complexere producten op de markt heeft gebracht, de zogenoemde derivaten. Deze derivaten overstijgen het eigen vermogen van de bank flink. Als je een bank omver trekt dan ligt er veel meer pijn te wachten. Met het gevaar op een systeemfout. Overeind houden en herstructureren is vooralsnog goedkoper. Wat dus ook gebeurde bij Bear Stearns. In de toekomst zou wel beter gekeken moeten worden naar het eigen vermogen van de bank en welke producten ze mogen afzetten. Want op dit moment is de dekkingsgraad te laag (en lagere aandelen koersen helpen niet echt). Het aantal speculatieve opties zou in het meest utopische geval aan banden gelegd moeten worden.... maar zoiets is heel moeilijk door te voeren. Maar we zitten nu tegen (of zelfs over de) grenzen aan van het kapitalistische systeem (zoveel is weer wel duidelijk).quote:Op donderdag 10 juli 2008 08:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe lang moet het leiden nog doorgaan kunnen die bedrijven gewoon niet falliet gaan zijn we van die rotte appels af.
Bronquote:'Luchtbel uit prijs woningen'
Huizen staan langer te koop en de prijzen zullen noodgedwongen omlaag moeten onder invloed van de stijgende rente en de beperktere leenmogelijkheden voor kopers. Dat is de tendens in de hedendaagse woningmarkt, waarvan de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) vandaag de exacte cijfers bekend zal maken.
Van een echte kopersmarkt is volgens Bas Millenaar, commercieel directeur van De Hypotheker, nog geen sprake. Daarvoor zijn de prijzen volgens hem nog te hoog. "Maar dat zal niet lang meer zo blijven. De luchtbel die erin zat gaat eruit. De prijzen zullen meer in overeenstemming zijn met de werkelijke waarde. En dat is op zich een goede ontwikkeling. Instorten zal de markt niet doen, daarvoor is er nog steeds te veel vraag."
Toch neemt inmiddels ook de tijd dat een huis te koop staat, toe. Zeker als de nieuwe woning al is gekocht en de verkoop van de oude woning maar op zich laat wachten, kunnen de dubbele lasten tot problemen leiden. Mensen worden vindingrijk: ze beginnen in hun oude huis een Bed&Breakfast of sluiten tijdelijke huurcontracten met uitzendbureaus voor de huisvesting van buitenlandse werknemers. De hypotheekrente is overigens als overbrugging voor beide huizen twee jaar aftrekbaar en alleen over het bewoonde huis moet eigenwoningforfait worden betaald .
De Hypotheker merkt als hypotheekadviseur dat het voor kopers absoluut minder makkelijk is geworden om geld te lenen. Millenaar: "De banken hebben als gevolg van de kredietcrisis hun gedragsregels aangescherpt. De hypotheek mag niet hoger zijn dan 4,5 keer het jaarsalaris. Hypotheken van zes keer het jaarsalaris worden hooguit nog verstrekt aan mensen die aan kunnen tonen binnen korte tijd veel meer te verdienen. Als hierbij de stijgende rente wordt opgeteld, betekent dat voor de koper dat hij minder financiële ruimte heeft om te verwonen. Dat drukt onherroepelijk de prijzen van de woningen." Uit cijfers van de totale hypotheekmarkt blijkt al dat er minder en minder hoge hypotheken worden afgesloten.
In 2006, toen veel huizenbezitters hun hypotheek nog oversloten naar een lager rentetarief, werd er voor 120 miljard aan hypotheken 'verkocht'. In 2007 was dat 109 miljard en dit jaar zal volgens Millenaar uitkomen op 92 tot 94 miljard.
Voor starters zal het door de hogere rente nog moeilijker worden dan het al was om een huis te kopen. Millenaar constateert een steeds hogere leeftijd waarop jonge mensen hun eerste eigen huis kopen. Dat is in een paar jaar tijd van een gemiddelde van 27 jaar naar 34 jaar gegaan.
quote:Voor starters zal het door de hogere rente nog moeilijker worden dan het al was om een huis te kopen. Millenaar constateert een steeds hogere leeftijd waarop jonge mensen hun eerste eigen huis kopen. Dat is in een paar jaar tijd van een gemiddelde van 27 jaar naar 34 jaar gegaan.
In mijn simpele optiek zijn de meeste derivaten niets anders als mooi verpakte lucht wat door de financial engineers ontwikkeld is en door gelikte marketeers op de markt gedumpt zijn om zodoende luchtbel winsten te financieren. Veel derivaten passen gewoon niet in het normale kapitalistische systeem, maar door veel te lullen kun je ze er wel in krijgen vooral als de winsten die met nepproducten gemaakt worden veel hoger zijn dan de winsten die met reeele producten gemaakt worden. Dit voornamelijk doordat de meeste kapitalisten alleen maar naar de korte termijn winsten kijken en niet naar de fundamenten.quote:Op donderdag 10 juli 2008 09:47 schreef Drugshond het volgende:
Pijnpunt is dat banken steeds complexere producten op de markt heeft gebracht, de zogenoemde derivaten. Deze derivaten overstijgen het eigen vermogen van de bank flink. Als je een bank omver trekt dan ligt er veel meer pijn te wachten. Met het gevaar op een systeemfout. Overeind houden en herstructureren is vooralsnog goedkoper. Wat dus ook gebeurde bij Bear Stearns. In de toekomst zou wel beter gekeken moeten worden naar het eigen vermogen van de bank en welke producten ze mogen afzetten. Want op dit moment is de dekkingsgraad te laag (en lagere aandelen koersen helpen niet echt). Het aantal speculatieve opties zou in het meest utopische geval aan banden gelegd moeten worden.... maar zoiets is heel moeilijk door te voeren. Maar we zitten nu tegen (of zelfs over de) grenzen aan van het kapitalistische systeem (zoveel is weer wel duidelijk).
Om maar met iets in de trend van de columm af te sluiten : rawhidequote:Cowboys
9 juli 2008, 14:34 uur | FD.nl
Door: Bart Sluis
Vroeger, een paar honderd jaar geleden in het Wilde Westen, had je van die mannen die op paarden rondreden. Zij bewaakten de kuddes op de eindeloze vlakten.
Onder hen had je ook andere types; lui die te paard opereerden en stalen, overvallen pleegde en ga zo maar door. Cowboys werden ze genoemd, een link naar de mannen die de koeien dus bewaakten. In onze oren klinkt de term cowboys heel anders: ongeregeld zooitje dat met een Marlboro peuk in het gezicht doet wat hen het beste uitkomt. De sheriff stond vaak machteloos
Vele films, westerns, zijn er gemaakt. Prachtige, spannende, meeslepende documenten waar menigeen van geniet. Mooie tijd was dat. De koeienjongens bestaan niet meer, althans in letterlijke zin, de cowboys hebben hun paarden ingeleverd, maar ze bestaan heden ten dage nog wel degelijk. Ze opereren op een klein stukje land in een grote stad, genaamd New York. Daar hebben ze hun eigen farm die de mooie naam Wallstreet draagt.
Geen peuken meer in het bruine, verweerde gezicht. Mannen, en tegenwoordig ook vrouwen, in strakke maatwerk kostuums; design schoenen. Het paard is ingeruild voor honderden paarden onder een glimmende motorkap, vaak van Duitse afkomst. Zij beroven hun inwoners van hun laatste dromen. Smeren ze, en elkaar, leningen aan op basis van .., ja van wat eigenlijk? Ook de Daltons zijn nog van de partij in de vorm van de zogenaamde zakenbanken. Wie kent ze niet? Goldman Sachs, Merill Lynch, Morgan Stanley, Bear Stearns. En de sheriff? Die is er ook nog. Zijn naam is Ben Bernanke, grote baas van de financiële politie is de Verenigde Staten van Amerika.
Hij houdt een oogje in het zeil maar ziet ook graag fouten en strafbare feiten door de vingers. Leven en laten leven, nietwaar? Morgen is er weer een dag moet je maar denken. Alleen blijken de problemen op die volgende dag groter dan de dag ervoor en ga zo maar door. Steeds meer oplichting, steeds meer slachtoffers. Er rest de arme sheriff nog maar een enkele oplossing: generaal pardon.
Schuldigen blijven ongestraft, het voetvolk, zoals de gewone bankemployé, is de sigaar. Ach wat, het was weer een mooie dag denkt hij terwijl ie geniet van de ondergaande zon.
De volgende morgen ontwaakt de sheriff met een lichte hoofdpijn; de berichten dat ondanks het generaal pardon het roven en uitbuiten doorgaan, sijpelen binnen; ergo, de cowboys gaan elkaar nu te lijf! Ze maken elkaar zwart en een heuse machtsstrijd is ontbrand om grote lappen grond met, wellicht, verborgen bodemschatten. De sheriff kijkt in z'n gereedschapskist, maar die is nu echt leeg... Hij besluit contact te zoeken met de sheriff aan de overkant van de plas; die is kort en bondig: kan niks voor je doen en je zult het zelf moeten oplossen. Geen hulptroepen dus. Moedeloos tuurt de sheriff voor zich uit en realiseert zich dat de totale anarchie is aangebroken. De Daltons vechten ondertussen vrolijk door. Uiteindelijk zal daar de beslissing gaan vallen, zo denkt hij.
Laat het dan maar gebeuren en hij besluit af te wachten wat de uitkomst van de ze strijd met vele tienduizenden slachtoffers van uitkomst gaat bieden. De avond valt, de sheriff zit onder de veranda in z'n schommelstoel en nipt aan een glaasje bourbon terwijl de sigarenrook om z'n hoofd kringelt.
quote:Here's a scary, and relevant, question to ponder as the housing market continues to slide: What would it take for the government to step in and help Fannie Mae and Freddie Mac, and how would a rescue affect you, the taxpayer?
quote:The doomsday scenario could cost taxpayers more than $1 trillion, says the S&P report. The report went so far as to say that a government bailout of Fannie or Freddie could force the agency to lower its rating on the creditworthiness of the United States.
quote:Als Israël aanvalt...
Hoe Iran de benzinerekening kan laten exploderen
09-07-2008 | Gepubliceerd 17:22
Kaj Leers
Iran testte deze week nieuwe strategische raketten, die genoeg bereik hebben om Israël te raken. Met het Iraanse nucleaire programma, leidt dat tot nervositeit. Wat gebeurt er als Israël Iran bombardeert en dat land terugslaat?
De wekker gaat af, je doet je dagelijkse ochtendritueel, rijdt weg met de auto en zet de autoradio aan. En dan hoor je voor het eerst dat de olieprijs door de 250 dollar per vat-grens gebroken is.
Economen prediken op BNR Nieuwsradio het einde der tijden, de economie zal in elkaar storten als een kaartenhuis, we gaan weer terug naar berenvellen en op konijnen jagen. Wat is er gebeurd?
Het blijkt dat Iran de Straat van Hormuz heeft geblokkeerd met zeemijnen, en diverse olietankers in de Perzische Golf heeft laten zinken.
Want toen Nederland gisteravond naar bed ging, namen politici en generaals in Tel Aviv een beslissing. Iran is bezig met een nucleair programma, en test bovendien raketten die Israël kunnen bereiken. Een te gevaarlijke combinatie, vindt men in Tel Aviv.
Er is snel gebeld met Washington. Daar zei men dat een oogje dichtgeknepen zou worden.
In het holst van de nacht steeg een 30-tal straaljagers op vanaf meerdere Israëlische vliegbases. Boven het westen van Irak draaide, hoog in de lucht, een Israelisch tankvliegtuig cirkels.
De straaljagers tankten bij en vlogen door naar het oosten, richting centraal Iran.
Het doel van de eerste straaljagers was simpel. Het creëren van een veilig pad naar Natanz, de plek tussen de steden Isfahan en Kashan. Daar is volgens inlichtingendiensten Iran stiekem kernwapens in elkaar aan het draaien.
Een stuk hoger vlogen andere Israëlische jagers, die hun maten moesten beschermen tegen Iraanse interceptiejagers.
De eerste straaljagers die het Iraanse luchtruim binnenstormden, waren volgestouwd met elektronica die de Iraanse luchtafweer moesten verstoren.
Binnenin de ruitvormige wolk straaljagers bevonden zich de bommenwerpers, met onder hun vleugels zogenaamde lasergeleide, 'slimme' bommen.
Op de grond, vlakbij de nucleaire installaties van Natanz, verborgen zich al een tijd Israëlische commando's in de bergen rondom de nucleaire, half-ondergrondse centrale. De commando's richtten voor het oog onzichtbare laserstralen op cruciale gebouwen.
De slimme bommen 'zagen' de punten waar de lasers de gebouwen raakten en richtten zich daar op. De piloten drukten op hun knoppen, en Natanz verdween in een paar grote wolken.
Bijna direct daarna vonden ook explosies plaats op de handelsvloeren. Het was al ochtend in Azië, en het eerste nieuwsdienst-bericht over de aanval op Natanz deed mensen beven. Want hoe zou Iran reageren? Binnen tien minuten schoot de olieprijs omhoog.
En het furieuze Iran reageerde inderdaad. Terwijl naast het bed de wekker afging, voeren snelle boten de Iraanse havens uit. Die dumpten grote aantallen zeemijnen in de nauwe Straat van Hormuz.
Ook bestookte Iran uit wraak lukraak olietankers met raketten, en schoot het strategische raketten af op Israël.
De Amerikanen, die tenslotte de dienst uitmaken in Irak en eigen vliegdekschepen hebben liggen in de Perzische Golf, deden niets om de Israëlische aanval tegen te houden.
De wereld houdt zijn adem in, want zal Iran nu ook Amerikaanse schepen aanvallen en een oorlog uitlokken? Het idee van een oorlog die de hele olietoevoer uit de Perzische Golf volledig in het honderd zal sturen, grijpt handelaren bij de keel en laat hen niet meer los.
De Straat van Hormuz is geblokkeerd voor schepen en daarmee kan ongeveer 40 procent van de totale dagelijkse wereld-olieaanvoer de raffinaderijen in de afzetgebieden voorlopig niet bereiken.
Markten reageren op de slechte nieuwstijdingen en de olie 'futures', de prijzen voor leveringscontracten voor olie die in de nabije toekomst liggen, schieten omhoog.
Wereldwijd stellen regeringen groeiverwachtingen drastisch naar beneden bij. Andere olieproducerende landen wordt gesmeekt meer olie op te pompen, maar het is lang niet genoeg om het gebrek aan Saoedische en Iraakse olie te compenseren.
Was de inflatie sowieso al hoog, met zo'n enorme daling in het olieaanbod gieren de prijsstijgingen de pan uit. Regeringen proberen het olieverbruik zo goed en kwaad als het kan terug te dringen, maar in zo'n korte tijd is er geen alternatief voor handen. Goed, slaolie dan.
De prognoses voor de strategische oliereserves zijn slecht. De Verenigde Staten denken dat ze binnen twee weken door hun voorraden heen zijn.
Hetzelfde geldt zo ongeveer voor de Europese landen. Maar China en India - die bijna geen reserves aan hebben gelegd - zitten in een lastig parket.
Het is slechts één scenario. Maar helaas wel realistisch. En het is waarschijnlijk de reden waarom een Israelische aanval op Iran nog niet plaatsgevonden heeft.
Bron: Z24quote:Aanval?
Het doemscenario voor wat betreft de verstoorde olielevering is realistischer dan op het eerste gezicht lijkt.
Sinds de val van het regime van de Sjah in 1979, en de Koude Oorlog die daarop begon tussen Iran en de Verenigde Staten, houden de VS en de Golfstaten er rekening mee dat Iran in geval van oorlog ogenblikkelijk de Straat van Hormuz zal afsluiten.
De Amerikanen noemen hun eigen nucleair arsenaal in officiële publicaties eufemistisch hun "strategische optie". Wie Amerika aanvalt, kan rekenen op een vernietigende reactie.
Iran heeft (nog) geen kernwapens, maar het afsluiten van Hormuz wordt in Amerikaanse militaire literatuur omschreven als de Iraanse "strategische optie". De Amerikaanse militaire leiding realiseert zich het belang van de Straat van Hormuz dus maar al te goed.
Vrijwel ieder jaar oefenen Amerikaanse en Britse marineschepen om deze reden op het openhouden van de Straat van Hormuz. En onlangs nog versterkten de Amerikanen hun aanwezigheid in de Perzische Golf door een extra vliegdekschip te sturen. Voor de operaties in Irak was dat absoluut niet nodig.
Ook verschijnen tegen- woordig bijna wekelijks berichten in Amerikaanse en Israëlische media over de vraag of de Amerikaanse regering een Israëlische aanval op Iran zal tolereren.
Deze week suggereerde The New York Times zelfs dat het niet langer de vraag is óf, maar wannéér president Bush toestemming zal verlenen voor een Israëlische aanval.
En het zijn niet alleen de Republikeinen in Washington die een harde toon bezigen inzake Iran. De Democratische presidentskandidaat Barack Obama zei woensdag nog dat Israël "te allen tijde het recht heeft om zich te verdedigen tegen een dreiging. En Iran is een dreiging."
http://www.z24.nl/bijzaken/artikel_22301.z24quote:Arabieren kopen lieveling van de skyline in Manhattan
10-07-2008 | Gepubliceerd 12:52
Eén van de blikvangers van de skyline van Manhattan, is in handen gekomen van een investeringsfonds uit Abu Dhabi.
Het Amerikaanse Prudential bevestigde de verkoop van het belang in het Chrysler Building, tegenover de krant the Guardian.
Het 77 verdiepingen tellende art deco-gebouw in de Amerikaanse stad, was kort het hoogste ter wereld. Mede door de unieke punt van de toren die van zonsopgang tot zonsondergang diens stralen vangt, is het een symbool van 'The Big Apple' geworden.
Het fonds uit Abu Dhabi zou 800 miljoen dollar hebben neergeteld voor een belang van 90 procent. Saillant detail: de Arabieren bezitten de grond waarop het Chrysler-gebouw staat niet, zo meldt de New York Times
Yep, mijn fout. Ik had die 8 over het hoofd gezien.quote:Op woensdag 9 juli 2008 20:24 schreef pberends het volgende:
[..].
[..]
Seizoensaangepast valt het erg mee.
quote:Op donderdag 10 juli 2008 16:54 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.z24.nl/bijzaken/artikel_22301.z24
Arabieren kopen een Amerikaanse wolkenkrabber, das weer wat anders dan ze erin vliegen.
quote:Op donderdag 10 juli 2008 22:53 schreef pberends het volgende:
Hilarisch filmpje van Republikeins presidentskandidaat John McCain. Zelfs de Fox News-presentator denkt: "WTF?"
McCain heeft de oplossing voor de hoge benzineprijzen! Bekijk het filmpje!
die dude doet me denken aan dat roze varkentje uit die tekenfimpjes van warner bross: ththththat's all folks!quote:Op donderdag 10 juli 2008 22:53 schreef pberends het volgende:
Hilarisch filmpje van Republikeins presidentskandidaat John McCain. Zelfs de Fox News-presentator denkt: "WTF?"
"Het zit allemaal tussen je oren"..quote:Op donderdag 10 juli 2008 22:53 schreef pberends het volgende:
quote:U.S. Considers Taking Over Fannie Mae, Freddie Mac, NYT Reports
By Joseph Galante July 10 (Bloomberg) –
“U.S. officials are considering plans to take over one or both of the nation’s largest mortgage finance companies, Fannie Mae and Freddie Mac, if they continue to deteriorate, the New York Times reported.
The government is discussing placing them in a conservatorship, under which the companies’ shares would be worth little or nothing and losses on mortgage holdings would be covered by taxpayers, the Times said, citing unidentified officials briefed on the matter. Their shares are plunging and their borrowing costs are rising as investors worry the companies will suffer losses larger than the $11 billion they have lost in recent months, the Times said.
The Bush administration is also considering offering an explicit government guarantee on the $5 trillion debt owned or guaranteed by the companies, the Times said.
Such an option is less likely because it would double the public debt, the newspaper said.
Still, Fannie and Freddie aren’t considered to be in a crisis, and no action is imminent, the officials told the Times.”
Kan nog heel leuk worden.quote:US Gov’t Considers Fannie/Freddie Takeover With No Debt Guaranty!
This is somewhat expected, but not when it comes to NOT backing up their paper
Most assume that if the agencies fail, the Gov’t would backstop their $5 trillion in guarantees, which is why the agency market has held together fairly well through all of this. However, this may not be the case.
As you know in recent days, Agency spreads have widened considerably on speculation that Fannie and Freddie are in serious trouble and would not be able back up said guarantees. Now it is questionable whether the Gov’t would back the paper in the event of a take over.
This could spell big trouble for the agency debt world.
Most think that the Gov’t currently backs agency paper but that is not the case. The Treasury backs $2.25 billion a piece for Fannie and Freddie. That is less than 1/10th of 1% of the total outstanding guarantees.
Agency security investors should be savvy enough to know that the mortgage backed debt issued by the agencies are backed by the full faith and credit of the agencies and very little is backed by the Gov’t. Why should there be a bailout of investors in the agency arena on taxpayers dollars? You mean to tell me they didn’t know the risks in investing in real estate backed assets?
There is also a misconception that Fannie and Freddie’s loans are all ‘prime’ and have little chance of default. Take it from this 20-yr mortgage veteran, nothing could be further from the truth. The agencies have hundreds of billions of the same Alt-A and subprime loans that are defaulting to such a great degree everywhere else. Fannie and Freddie’s approval systems, Desktop Underwriter (DU) and Loan Prospector (LP) respectively, used to be so flawed and relied so heavily on credit scores for an approval during the bubble years, that until recently that most full-doc loans with decent credit scores and LTV’s at 80% or below were allowed to pass without much income or asset documentation at all. They were closer to stated income loans than full doc. Yet, they are still considered ‘Prime’ in most cases. In addition, during the bubble years many non-cash out loans and purchases, were offered an ‘appraisal waiver’ if their systems like the profile of the borrower and property.
Agency defaults are surgingas values are dropping and I can promise you in the future their default rates will be blown out as well. Remember, subprime loans default primarily due to rate resets and Prime and Alt-A loans default primarily due of negative equity. That is of course, other than the Pay Option ARM, which defaults because that is what it was designed to do if values do not constantly rise. A $5 trillion guaranty, although not all loans will default, is too much to ask of the tax payers in this real estate market and to guaranty loans where default acceleration rates are surging.
Remember, there is no guaranty today and agecy debt is liquid. Why should a guaranty be added that does not exist today? This story is only getting started I am afraid.
Hier zou de dollar wel eens een flinke downroll kunnen maken, als ze deze firma's ook gaan redden.quote:Fannie, Freddie Too Critical to Fail, Lawmakers Say (Update4)
July 11 (Bloomberg) -- Fannie Mae and Freddie Mac, the largest buyers of U.S. home loans, are too big for the government to allow them to fail, leading Republican and Democratic lawmakers said.
A government takeover of one or both companies is among several options that have been considered by White House officials, according to a person familiar with the discussions who spoke on condition of anonymity. Senior Bush administration officials are considering placing either or both firms in a conservatorship if their problems get worse, the person said.
The companies, which own or guarantee about half of the $12 trillion of U.S. mortgages, can count on a federal lifeline, said Republican Senator John McCain, and Democratic Senator Charles Schumer. Fannie Mae and Freddie Mac would have to post pretax losses and writedowns of about $77 billion before the U.S. would be compelled to start a rescue, according to estimates by Fox-Pitt Kelton and Friedman, Billings, Ramsey & Co.
``They must not fail,'' McCain, of Arizona, said yesterday during a campaign stop in Belleville, Michigan. Fannie Mae and Freddie Mac ``are vital to Americans' ability to own their own homes,'' he said at an earlier stop in the state, one of the worst affected by the surge in foreclosures.
The remarks by the presumptive Republican presidential candidate and Schumer, head of the Joint Economic Committee, indicate Congress would push the administration to use government funds to prevent the companies from failing.
The New York Times earlier today reported the government is considering a takeover of the companies, citing people briefed on the plan whom it didn't name.
`Critical Capital'
Under a 1992 law, the Office of Federal Housing Enterprise Oversight can put Fannie Mae or Freddie Mac into a conservatorship if their ``critical capital'' falls below guidelines. White House and Treasury Department spokespeople didn't immediately return calls seeking comment on whether the administration has considered plans to invoke the authority.
Shares in Washington-based Fannie Mae and Arlington, Virginia-based Freddie Mac slid to the lowest level since 1991 this week on concern the firms don't have enough capital to offset writedowns. Their failure would deepen a housing recession that already is the worst in a quarter century.
``They are adequately capitalized, holding capital well in excess of'' the requirements, James Lockhart, the director of Ofheo, said in a statement yesterday. ``They have large liquidity portfolios, access to the debt market and over $1.5 trillion in unpledged assets.''
Estimates of Losses
Fannie Mae would need to lose $40 billion ``immediately'' and Freddie Mac $37 billion to be considered insolvent, New York-based Fox-Pitt analyst Howard Shapiro said in a report this week. For Fannie Mae, house prices would need to decline 40 percent nationally and delinquency rates would need to rise as much as 10-fold to 12 percent on loans from 2006 and 2007 to reach critical capital levels, Shapiro said.
``We believe this is very unlikely,'' Shapiro said.
Arlington, Virginia-based Friedman Billings analyst Paul Miller estimates losses of about $45 billion and $30 billion before they would fail.
Bondholder Backstop
Congress, which created Fannie Mae during the Great Depression and formed Freddie Mac in 1970, is counting on the companies to help revive the housing market. Congress lifted growth restrictions on the companies, eased their capital requirements and allowed them to buy bigger ``jumbo mortgages'' to spur demand for home loans as competitors fled the market.
Central banks, pension funds and other investors hold $5.2 trillion in debt sold by the companies, exceeding the $4.6 trillion in Treasury notes.
Fannie Mae and Freddie Mac raised a combined $20 billion since December to cover losses of more than $11 billion generated since the credit crisis began last year. Freddie Mac has yet to raise a planned $5.5 billion, scheduled for mid-year.
While bondholders can count on a backstop, equity investors can't expect the government to halt a tumble in the companies' shares, Representative Spencer Bachus, the senior Republican on the House Financial Services Committee, said yesterday.
Fannie Mae slid 14 percent yesterday and is down 67 percent this year. The shares climbed 3 cents to $13.23 as of 9:40 a.m. in Frankfurt trading. Freddie Mac, which declined 22 percent yesterday and 77 percent this year, were 16 cents higher at $8.16 today.
Short Sellers
Some 82.8 million shares of Freddie Mac were sold ``short'' as of the end of June, the most since at least 1991, according to New York Stock Exchange data compiled by Bloomberg. In a short sale, an investor sells borrowed shares in the hope of profiting by buying them back later at a lower price.
Short interest in Fannie Mae increased to 140.4 million shares as of the middle of last month, the highest since at least 1991, before falling to 138.7 million at the end of June, NYSE data show.
Stockholders should be prepared for more ``difficulties,'' said Kevin Flanagan, a fixed-income strategist in Purchase, New York, for Morgan Stanley's individual investor clients. ``Continued woes, continued difficulties are the expectation, and this is going to take a while to play itself out,'' he said.
Fair Value
Freddie Mac owed $5.2 billion more than its assets were worth in the first quarter, making it insolvent under fair-value accounting rules. The fair value of Fannie Mae assets fell 66 percent to $12.2 billion, data provided by the Washington-based company show, and may be negative next quarter, former St. Louis Federal Reserve President William Poole said.
``Markets should be assured that the federal government will stand by Fannie Mae and Freddie Mac,'' Schumer, of New York, said in a statement yesterday. They ``are too important to go under,'' and Congress ``will act quickly'' if necessary, he said.
Fed Chairman Ben S. Bernanke and Treasury Secretary Henry Paulson, while noting the central role of Fannie Mae and Freddie Mac in ending the mortgage-finance crisis, yesterday refrained from endorsing any extra federal backing for the companies.
The firms ``are playing a very important and vital role right now,'' Paulson said in testimony to the House Financial Services Committee. They ``need to continue to play an important role in the future,'' he said.
`Expand' Capital
Fannie Mae and Freddie Mac ``are well capitalized now'' in ``a regulatory sense,'' Bernanke told the panel. Still, the companies, like all financial institutions, need ``to expand their capital bases,'' the Fed chief said.
The federal government can't afford to take over all of Fannie Mae's and Freddie Mac's operations, because such a move would more than double federal government debt outstanding and ``have disastrous consequences for the dollar,'' said Joshua Rosner, an analyst with Graham Fisher & Co. Inc. in New York.
Instead, the government could move the companies' combined $1.5 trillion investment portfolios into a separate limited liability corporation that would gradually liquidate the assets, Rosner said. Fannie Mae and Freddie Mac would still be able to support the U.S. housing market by packaging home loans into securities they guarantee.
The Treasury, which analysts said would play a central role in any rescue of the firms, currently has the authority to buy $2.25 billion in each of the companies' debt.
`Dangerous Waters'
While a federal rescue is ``premature,'' Representative Paul Kanjorski said lawmakers and officials should prepare for more trouble.
``I don't think any of us could anticipate all the contingencies that can happen,'' said Kanjorski, a Democrat from Pennsylvania. ``We recognize that we're in very dangerous waters, very stormy. We should have contingencies.''
A taxpayer-funded rescue shouldn't be an option, said Representative Jeb Hensarling, chairman of the fiscally conservative Republican Study Committee.
``The government should not be supporting the system as is,'' said Hensarling, of Texas. Fannie Mae and Freddie Mac ``no longer helps the market in the way that it once did'' while posing ``a huge systemic risk'' to the economy, he said.
In a sign that bondholder confidence is more stable, the difference in yields between Fannie Mae's 10-year notes and 10- year U.S. Treasuries narrowed by 2.2 basis points yesterday from a four-month high of 89.9 basis points July 7. Freddie Mac's yield premium diminished 2 basis points, from a four-month high of 96 basis points this week.
Het is mogelijk..... de staatsschuld is dan opeens met 150 % toegenomen.... en de FED kan het verhaal niet meer backen..... de volgende die in problemen komt heeft dan zeker pech....quote:Op vrijdag 11 juli 2008 10:58 schreef elcastel het volgende:
Even de halve hypotheekmarkt van de VS onder curatele plaatsen ... maar de kredietcrisis is over hoor ....
Ik hoorde trouwens dat er een bank op zoek is naar een nieuwe CEO, misschien iets voor Rijkman Groenink ?
De geldpersen nog sneller laten draaien, de inflatie naar 20% per jaar stuwen en ze zijn in enkele jaren weer uit de problemen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:22 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Het is mogelijk..... de staatsschuld is dan opeens met 150 % toegenomen.... en de FED kan het verhaal niet meer backen..... de volgende die in problemen komt heeft dan zeker pech....
LEH of zo.![]()
Zouden er ook nog zulke situaties in europa gaan ontstaan?quote:Dit wordt nog een heel leuke spagaat. Ik denk eerder dat de kredietcrisis nu pas echt gaat beginnen.
Als banken geld nodig hebben, en niemand wil inleggen. Er komt een tijd dat niemand er nog in te durft te investeren. En dan kan het wel eens hard gaan.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:34 schreef Basp1 het volgende:
Zouden er ook nog zulke situaties in europa gaan ontstaan?
quote:Too Big To Bail
The credit bubble has popped. Fannie Mae (FNM), Freddie Mac (FRE), Washington Mutual (WM), Wachovia (WB), and Lehman (LEH) are all at serious risk. Many smaller payers are at huge risk as well.
Meanwhile, the Fed continues to orchestrate "takeunders" like the shotgun marriages between JPMorgan (JPM) and Bear Stearns (BSC), and Bank of America (BAC) and Countrywide (CFC). The Fed's idea seems to be for the strong to take over the weak. The reality is the strong become weak through these efforts.
Paulson's statement "Institutions Must Be Allowed To Fail" is in reality an implicit admission the Fed is powerless to stop a credit implosion whether the Fed wants to do something about it or not. We have finally reached the point at which the mess is too big to bail. All that remains at this point is the final numbers on how much taxpayers have to cough up when Congress foolishly tries to make water run uphill.
quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:45 schreef indahnesia.com het volgende:
Allemaal slechte berichten 'maar het is nog niet direct nodig'.. uhuh.. dat kennen we... maar 5 triljard dollar is ook niet een heel klein beetje. Helpen ze niet gaat het fout, helpen ze wel, gaat het ook fout
5.000 miljard dollar schuld. / 0,300 miljard inwoners = maar 16.667 dollar per hoofd van de bovolking in de VS.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:45 schreef indahnesia.com het volgende:
Allemaal slechte berichten 'maar het is nog niet direct nodig'.. uhuh.. dat kennen we... maar 5 triljard dollar is ook niet een heel klein beetje. Helpen ze niet gaat het fout, helpen ze wel, gaat het ook fout
kan inderdaad niet, maar met berichten waarin bedragen van 5.000 miljard genoemd worden moet je toch ook zelf wel denken dat er iets niet goed zit he.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 12:26 schreef athlonkmf het volgende:
ze kunnen ook moeilijk zeggen "guys, this does not looks good. Get yourself out of here!"
Da's maar 10.000 euro ongeveer.. dat valt dan wel weer mee.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 12:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
5.000 miljard dollar schuld. / 0,300 miljard inwoners = maar 16.667 dollar per hoofd van de bovolking in de VS.
oil, lijkt me.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 12:28 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
door welke berichten was de AEX opeens naar beneden gedonderd? Enkel dei freddie?
Ik had struisvogels verwacht, geen pinguins.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 12:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit geloof je niet, ik krijg dit als google add onder het topic
[ afbeelding ]
![]()
![]()
quote:Op vrijdag 11 juli 2008 02:02 schreef indahnesia.com het volgende:
Dus voordat Bush vervangen wordt door een mogelijk nog grotere idioot moet Iran aangevallen worden. Dan weten we dat ook weer.
Seniel heet dat dan toch gewoon? Daarvoor hoef je niet eens president te zijn, al is het wel een pre.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 15:14 schreef pberends het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik snap ook niet waarom McCain elke keer een big smile geeft over serieuze onderwerpen
Ik denk het... tis een heel raar trekje van McCain in ieder geval. Toen het over Iran bomb Iran ging, ging ie ook opeens smilen als een ouwe gek.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 15:16 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Seniel heet dat dan toch gewoon? Daarvoor hoef je niet eens president te zijn, al is het wel een pre.
Too big to failquote:Op vrijdag 11 juli 2008 15:19 schreef indahnesia.com het volgende:
Freddie Mac voorbeurs precies gehalveerd in waarde zonet
http://finance.google.com/finance?q=NYSE:FRE
Is het niet zo dat als iran aangevallen wordt, china erbij betrokken raakt? world war 3?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 17:04 schreef ethiraseth het volgende:
Nou, als Israel Iran gaat aanvallen kunnen we denk ik beter meteen beginnen met het invoeren van autoloze dagen, want dan kan je pas echt lachen met de olieprijzen.
Koop maar alvast blikvoer.. de vrachtwagenchauffeurs gaan dan zekers stakenquote:Op vrijdag 11 juli 2008 17:04 schreef ethiraseth het volgende:
Nou, als Israel Iran gaat aanvallen kunnen we denk ik beter meteen beginnen met het invoeren van autoloze dagen, want dan kan je pas echt lachen met de olieprijzen.
De chinezen zullen not amused zijn maar zich niet in dat wespennest mengen lijkt me. Is china eingelijk wel eens betrokken geweest bij een wereldoorlog, als actieve deelnemer dan?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 17:43 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Is het niet zo dat als iran aangevallen wordt, china erbij betrokken raakt? world war 3?
idd, nog 3.5% eraf, wat maakt het uit?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 17:47 schreef Netstorm het volgende:
Overigens.. de AEX is maar 3,5 procent kwijt. Move along people!
China was eerder de slachtoffer tijdens de wereldoorlogen. Toendertijd waren ze niet sterk genoeg.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 17:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De chinezen zullen not amused zijn maar zich niet in dat wespennest mengen lijkt me. Is china eingelijk wel eens betrokken geweest bij een wereldoorlog, als actieve deelnemer dan?
De chinezen hebben volgens mij eerder zoiets waar 2 vechten om een been gaat de 3e er mee heen. Hun economie is nog niet zo afhaneklijk van olie als de westerse en hun kunnen misschien hierdoor nog wel meer van hun goedkope spullen gaan afzetten in de westerse wereld, waardoor hun sneller ons welvaartsniveau kunnen benaderen.
Freddie Mac: 7.09quote:U.S. stocks on Friday afternoon rallied off their earlier lows to rise briefly into positive territory, amid reports that Federal Reserve Chairman Ben Bernanke offered use of the central bank's discount window to troubled mortgage buyers Fannie Mae and Freddie Mac.
Bron: FOK!quote:Fortis-topman Jean-Paul Votron stapt op. Dat is vanavond bekend gemaakt na afloop van de bestuursvergadering, die de hele dag heeft geduurd.
De positie van Votron was onder druk komen te staan, nadat Fortis eind vorige maand onverwacht noodmaatregelen aankondigde om de balans te versterken. De bank gaf nieuwe aandelen uit en besloot het interim dividend niet uit te keren. Votron beweerde echter twee maanden daarvoor nog dat dergelijke maatregelen niet nodig zouden zijn. Daarop verloren aandeelhouders het vertrouwen in de topman.
De slechte financiële situatie waarin Fortis momenteel verkeert, is veroorzaakt door de kredietcrisis en de enorme kosten die de overname van ABN Amro met zich meebrengt. Dankzij de 'succesvolle' overname van ABN Amro streek Votron een bonus van 2,5 miljoen euro op. Vorige maand verkoos de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) hem tot grootste 'graaier' aan de top van het bedrijfsleven.
Volgens Fortis is het besluit van vanavond in goed overleg genomen. De vice-voorzitter van het bestuur, Herman Verwilst, neemt de taken van Votron tijdelijk over.
bron: www.volkskrant.nlquote:Topman Fortis stapt op
Van onze verslaggever Pieter Klok
gepubliceerd op 11 juli 2008 21:23, bijgewerkt op 11 juli 2008 21:27
AMSTERDAM - Jean-Paul Votron treedt af als bestuursvoorzitter van Fortis. De 57-jarige Belg heeft zich verslikt in de overname van ABN Amro. Vrijdagavond besloot het bestuur na een dag vergaderen dat hij weg moest.
Nog geen jaar geleden was Votron een held. Hij had de ultieme revanche genomen op zijn oud-werkgever ABN Amro, die hem nooit een plekje in de raad van bestuur gunde. Votron kocht ABN Amro samen met de Britse Royal Bank of Scotland en het Spaanse Santander voor het astronomische bedrag van 71 miljard euro.
Rijkman Groenink, bestuursvoorzitter van ABN Amro, waarschuwde nog. Fortis was zichzelf aan het overeten, zei hij, zeker gezien de kredietcrisis die zich als een veenbrand door de financiële wereld verspreidde en banken in grote problemen bracht.
Maar Votron wilde van niets weten. Hij is een rasoptimist, die geen zelftwijfel kent en al helemaal nooit spijt heeft. Positive thinking: ik geloof daar sterk in', zei Votron vorig jaar tegen de Belgische krant De Tijd. 'Bedrijven komen de hele tijd in situaties terecht die niet briljant ogen. De enige juiste reflex is: de positieve kant van de zaak zoeken.'
Maar dit bleek het afgelopen jaar nu net de verkeerde reflex. Fortis hield lang vol dat het geen of weinig schade zou oplopen door de kredietcrisis. Votron durfde tot enkele maanden geleden zelfs te beweren dat de overname van ABN Amro perfect getimed was.
Twee weken geleden liep de rasmarketeer echter definitief tegen de lamp. Hij moest bekend maken, dat hij met spoed 8,3 miljard euro nodig had om de balans te versterken en de kredietcrisis het hoofd te kunnen bieden. De aandeelhouders - voor het merendeel kleine Belgische beleggers - moesten hun dividend inleveren.
Ze waren razend, temeer omdat hun aandelen in nog geen jaar tijd bijna 70 procent minder waard waren geworden. Ze voelden zich bedrogen en hadden grote grote moeite de verkooppraatjes van Votron nog langer te geloven.
Votron heeft achter zijn bureau een bordje hangen. 'No whining' staat erop. Niet janken. Klagende medewerkers zijn bij hem aan het verkeerde adres, zei hij in 2005 tegen de Volkskrant. 'Ik praat over winnen, ruzies los je zelf maar op', Hij heeft nu voor het eerst in zijn leven echt verloren.
Tweede-grootste bank failure ooit....quote:Banking regulators on Friday swooped in to take over mortgage lender IndyMac Bancorp Inc, the second-largest bank failure in US history and the fifth bank to close this year.
quote:Op zaterdag 12 juli 2008 10:31 schreef indahnesia.com het volgende:
Nabeurs is IndyMac uiteraard omlaag... naar 10 dollarcent
http://finance.google.com/finance?q=NYSE%3AIMB
quote:Op zaterdag 12 juli 2008 10:39 schreef henkway het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
typerend die koersval van 99,3 %
11.3 %... daar gaat je pensioen!quote:Op zaterdag 12 juli 2008 10:44 schreef henkway het volgende:
Dit gaat de hele westers wereld raken, ik las dat het ABP 11,3 % in vaste waarden van Fanny Mae en FM heeft, dan worden de ambtenaren pensioenen niet geïndexeerd dit jaar.
Daar zal wel een flink woordje gesproken worden, hoe kunnen we de werkers verder uitknijpen, net als opperhoofd uitknijper JPquote:Op zaterdag 12 juli 2008 10:47 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
11.3 %... daar gaat je pensioen!
dan komt er gewoon nog een tax bij natuurlijk. Zo moeilijk is dat niet en iedereen slikt het tot nu toe ook gewoon.. da's het mooie van Nederland.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 11:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Daar zal wel een flink woordje gesproken worden, hoe kunnen we de werkers verder uitknijpen, net als opperhoofd uitknijper JP
Dat zou allang geen verassing meer zijn..quote:Op zaterdag 12 juli 2008 18:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nu nog GM wat omvalt en de chaos is compleet
quote:Op zaterdag 12 juli 2008 19:07 schreef Q. het volgende:
Ja, de Amerikaanse economie is goed aan het instorten.
http://nl.wikipedia.org/w(...)olgen_van_een_tekortquote:Gevolgen van een tekort
Een al te lange periode van handelsbalanstekorten lijkt daarmee onwenselijk te zijn, doch op basis van zowel historische als recente gegevens kan geconstateerd worden dat het een geruime tijd kan duren voordat het tot acute problemen leidt.
Je zin klopt niet helemaal...quote:
Dank je. Er is overigens wel een oplossing, complex, jazeker, maar er is wel een oplossing. Niet dat iemand die hardop noemt, want die oplossing is nogal...inconvenient, zachtgezegd.quote:
Dat verwacht ik niet zo snel, omdat de Amerikaanse overheid (en trouwens ook andere overheden) alles eraan zullen doen om de financiele sector overeind te houden. Dat houdt echter wel in dat het probleem vooruit wordt geschoven, of dat het probleem uiteindelijk op het bordje van Amerikaanse belastingbetalers komt.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 20:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat gaat er nu gebeuren? Krijgen we nu dat domino-effect of iets?
quote:Take Downs and Drawing the Wrong Straw
wallstreetexaminer
Saturday, July 12th, 2008 at 9:23 AM
The FDIC take down of IndyMac has occurred. This bank had $19.06 billion in deposits, and from the FDIC site it looks like the insurance pool will eat $4-8 billion on this one. With about $52 billion in FDIC reserves on hand, we can get some idea of the possible burn rate as this process unfolds with other banks.
From Aaron Krowne’s Bank Implode-Meter comes a comment about IndyMac defaulted homebuilder loans, and the problems and costs associated with half constructed housing projects. Aaron also offers some comments on Wachovia who appears to have brought in a Paulsen crony from Goldman Sachs. This is probably significant to my general theory that the last six months of the Bush administration will mark one of the greatest periods of systematic looting in American history. Never again will so many assets be handed off to regulators and corrupt apparatcheks for “distribution” to the privileged. This may make the “privatization” of the Soviet Union to Russian oligarchs look like a cake walk. Aaron also mentions that fact that JP Morgan will likely make a move in the Southeast. Wachovia? Maybe, but there are also a slew of smaller regional banks in that region too.
In asking the question of who gets looted and who gets the distressed pickings, I think it is important to consider who is most exposed. The answer is the investment banks who have thin capital bases relative to their fictitious capital holdings and obligations. The biggest plum of all are the assets of GSE’s Fannie Mae and Freddie Mac. Therefore I think we are going to see them dropping one by one like flies. And it really does look like the next crisis is Lehman Brothers. It is not that LEH is terribly more exposed than the others, it’s just that they apparently drew the wrong straw. I will also mention that with enormous amounts of wealth already transferred to oil sheiks and Asians that you can look for them to be the new owners of many marked down American assets. They have the purse, and the only nationality or race that is important is the green. You can count on that as much as you can count on the sun going down at night. Follow that ball.
Source: Reggie Middleton
I believe the pile on and stealing of American banks will happen at a very rapid pace, maybe even within just a few weeks. It really has to be a done deal by the end of this year. The events that tipped me off were wholesale downgrades of virtually all regional banks by Goldman Sachs, Citicorp and a chorus of lacky lapdogs in June. In addition the old Risklove rabble is running stock prices of banks into the ground with extremely aggressive short selling. For example short positions as % of float on June 15, (probably even higher now) : FHN 25.8%, CNB 36.3%, NCC 20.4%, SNV 19%, RF 12.3%, And now as if problems didn’t exist before, there is suddenly a panic recognition phase about Fannie Mae and Freddie Mac. What a coincidence! And what a coincidence that the overdue closure if IndyMac occurred this week. And next week we get a slew of 2nd quarter bank reports.
Allow me to give you a quick simplified primer (we can get more anal in the comments if you wish) on banks. Banking is a great business in almost all times. That is why I am convinced the great monied interests are lathered up for a crisis about now and before Paulsen and his lapdog Bush leaves office. A generic bank takes cheap deposits, lends to credit worthy businesses and Gente, and collects a spread of say 3-3.5%, minus operating expenses, netting out around 2.8%. Just using rounded numbers, for each dollar of capital skin in the game, they can take in deposits of $10, and make loans, and net out 28 cents against the Skin. Losses are then subtracted off, and the remaining profit is added to the Skin. If losses are running higher than previously anticipated (universal now) than it is reserved for and taken off of Skin.
In a banking crisis it is important to look at potential losses. One way to ball park whether the Skin shareholders are going down or to what degree they will be diluted is called the Texas ratio. This takes non-performing loans divided into tangible equity capital plus loan loss reserves. It is important to recognize that a non-performing loan is not a complete loss. Recoveries are a complete topic in and of itself, that I will attempt to shed light on as this phase unfolds. There are recoveries especially on mortgages. Figure that a ratio of 50% jeopardizes not only all the profit of banking, but also damages the leverage capital that is needed to exist as a bank. That bank will need to raise capital (preferred or common equity) to make that up, and right now the ability to do so is severe constrained even for more solid lower Texas ratio banks. The other method is as ominous, reduce or liquidate loans to bring in line with depleted capital.
We are about to get quite a snap shot of American banking conditions at mid-year, buckle your seat belts. If there is interest, I am available to respond to and develop more discussion on this specific topic all weekend. I am going to ask that all comments on today’s post be directly related to this topic.
bij voorkeur dat zoiets op zondag bekend gemaakt wordtquote:Op zaterdag 12 juli 2008 18:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Echter zijn de kosten niet echt gering 5.000 miljard dollar.. hoewel de dollar steeds minder waard wordt is het toch nog een erg groot bedragquote:Op zaterdag 12 juli 2008 20:48 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat verwacht ik niet zo snel, omdat de Amerikaanse overheid (en trouwens ook andere overheden) alles eraan zullen doen om de financiele sector overeind te houden. Dat houdt echter wel in dat het probleem vooruit wordt geschoven, of dat het probleem uiteindelijk op het bordje van Amerikaanse belastingbetalers komt.
Filmpje is voor mij niet te laden helaas.. maar hoeveel is er al bekend/uit de markt van die 1.6 triljard?quote:Op zondag 13 juli 2008 09:02 schreef Drugshond het volgende:
Er is weer een nieuwe tussenstand... die meer en meer geaccepteerd wordt.
Er zijn verschillende schattingen gemaakt van de kosten van de kredietcrisis.
De laatste prognoses gaan in de richting van 1600 miljard dollar
Als je dit getal weer omzet naar euro's blijkt dat W.Middelkoop niet verkeerd zat met zijn schatting van 1000 miljard euro (van 4-5 mnd terug).
Zolang Amerika geld blijft pompen in financiële instellingen die hun huishoudboekje niet op orde hebben hebben we te maken met een valuta sluip-crash. Wat zijn weerslag heeft op de dollar/energieprijzen & inflatie wereldwijd.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 20:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat gaat er nu gebeuren? Krijgen we nu dat domino-effect of iets?
pom ti dom ti dom.quote:Op zondag 13 juli 2008 09:08 schreef indahnesia.com het volgende:
Filmpje is voor mij niet te laden helaas.. maar hoeveel is er al bekend/uit de markt van die 1.6 triljard?
Lijstje is niet compleet.... maar komt wel aardig in de richting.quote:* Merrill Lynch - $37.5B/*/$34.4B (1)
Posted on July 11, 2008 8:03 PM
* Lehman Brothers - $7.2B/$6B/$42 (2)
Posted on July 11, 2008 10:05 AM
* Wachovia - $6.8B/$10.5B/$30.4B (4)
Posted on July 10, 2008 11:23 AM
* Bank of America - $4.4B/*/$31.4B (4)
Posted on July 8, 2008 12:16 PM
* Citigroup - $69.1B/$36B/$22.7B (7)
Posted on July 7, 2008 1:13 PM
* Barclay’s PLC - $6.4B/$7.8B (0)
Posted on June 30, 2008 6:02 PM
* HBOS PLC - $2.5B/$4B (0)
Posted on June 25, 2008 1:45 PM
* JP Morgan Chase - $9.9B (3)
Posted on June 23, 2008 5:45 PM
* Canadian Imperial Bank of Commerce(CIBC) - $6.7B (0)
Posted on June 23, 2008 11:44 AM
* Wells Fargo - $2.9B/0/$23B (2)
Posted on June 21, 2008 12:09 PM
* Morgan Stanley - $23.2B (0)
Posted on June 19, 2008 1:38 PM
* Fifth Third Bancorp - $155M/$2B (0)
Posted on June 18, 2008 5:16 PM
* Goldman Sachs - $6.2B (3)
Posted on June 17, 2008 5:15 PM
* National City - $200M (0)
Posted on June 6, 2008 10:45 AM
* Royal Bank of Scotland - $3.6B/$24B (2)
Posted on June 4, 2008 5:34 PM
* Societe Generale SA- $13.7 /$8.5B (0)
Posted on June 4, 2008 3:08 PM
* BNP Paribas SA-$2.5B/ $0 cash (0)
Posted on June 4, 2008 2:39 PM
* Washington Mutual - $1.6B (2)
Posted on June 2, 2008 1:03 PM
* UBS - $45.0B/$41.5B (2)
Posted on June 1, 2008 11:22 AM
* Royal Bank of Canada - $1.4B (0)
Posted on May 29, 2008 6:07 PM
* Bank of Montreal (BMO) - $611M (0)
Posted on May 29, 2008 1:02 PM
* Mizuho MFG - $5.4B (0)
Posted on May 22, 2008 2:09 PM
* Bayern LB - $9.8B (0)
Posted on May 19, 2008 7:42 AM
* WestLB AG - $4.8B (0)
Posted on May 19, 2008 7:35 AM
* Natixis - $3.4B (1)
Posted on May 19, 2008 7:31 AM
* HSBC Bank PLC - $6.6B (0)
Posted on May 19, 2008 5:32 AM
* Credit Agricole SA-$13.8B (0)
Posted on May 12, 2008 5:18 PM
* Credit Suisse - $5.95B (0)
Posted on May 2, 2008 5:20 PM
* Deutsche Bank - $18.6B (1)
Posted on May 2, 2008 5:19 PM
* Mitsubishi Financial Group - $760M (0)
Posted on April 23, 2008 12:54 AM
* US Bancorp - $1.2B (0)
Posted on April 16, 2008 12:13 PM
* SunTrust - $718.7M-$1.5 B (1)
Posted on April 13, 2008 6:33 PM
* Bank of NY Mellon - $118M (0)
Posted on April 9, 2008 11:19 AM
* Sovereign Bancorp - $1.580B (0)
Posted on April 8, 2008 1:29 PM
* IKB - $12.91B (0)
Posted on March 20, 2008 8:13 PM
* DZ BANK AG - $2.1B (0)
Posted on March 7, 2008 9:52 PM
* HSBC - $26.5B (0)
Posted on March 5, 2008 5:25 PM
* Commerzbank - $855M (1)
Posted on February 15, 2008 9:48 AM
Ik zet mijn geld in op de derivaten/hedgefunds die blown-up gaan. De bedragen die hier rondgepompt worden zijn vele malen groter dan.....wat dan ook.quote:Op zondag 13 juli 2008 09:20 schreef indahnesia.com het volgende:
Precies, hoewel niemand opschiet met een complete systeemcrash lijkt dat doemscenario (een van de velen overigens) toch dichterbij te komen voor mijn gevoel.
quote:Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat bijna 60% van de traditionele vermogensbeheerders gebruik maakt van derivaten. Het gebruik van hedge funds ligt met 61% zelfs hoger.
ja, die hegde-funds inderdaad... daar zijn er al een paar van geimplodeerd, en er zullen er zeker nog wel meer volgen.. eerst de komende week maar doorkomen met Freddie en Fannie... als ze het einde van de week halen.quote:Op zondag 13 juli 2008 09:30 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik zet mijn geld in op de derivaten/hedgefunds die blown-up gaan. De bedragen die hier rondgepompt worden zijn vele malen groter dan.....wat dan ook.
Dit is verwijtbaar weer terug te brengen bij dezelfde financiële instellingen die hun businessmodel niet op orde hebben in tijden van tegenspoed.
[..]
HSBC was wel de instelling die het eerste aan de bel trok bij de aanloop van de kredietcrisis. Geen idee hoe ze met hun posten hebben liggen schuiven (over de afgelopen 2 jr). Maar als ik de cijfers bekijk lijkt het erop dat ze N-America hebben losgelaten. Maar goed... ook in China en India vallen klappen.... de inflatie is daar double digits.quote:Op zondag 13 juli 2008 09:31 schreef indahnesia.com het volgende:
Inderdaad boeiend, en dezelfde vraag die ik me twee weke geleden stelde..
Waarom HSBC zo lekker stabiel lijkt, het kan gewoon niet goed zijn, al zitten ze maar voor een klein deel in de VS.
alleen is iedereen nog druk doende met de verdere groei van de problemen in de VS/UK/Europa voordat er naar India en China gekeken wordt.. kan nog een harde klap worden dus... volgend jaar dan maar? Gewoon 1 voor 1 de problemen achter elkaar zetten is wel zo overzichtelijkquote:Op zondag 13 juli 2008 09:41 schreef Drugshond het volgende:
[..]
HSBC was wel de instelling die het eerste aan de bel trok bij de aanloop van de kredietcrisis. Geen idee hoe ze met hun posten hebben liggen schuiven (over de afgelopen 2 jr). Maar als ik de cijfers bekijk lijkt het erop dat ze N-America hebben losgelaten. Maar goed... ook in China en India vallen klappen.... de inflatie is daar double digits.
Daar zie ik het probleem voor een instelling als HSBC niet zo van; zolang je voor je liquiditeit maar op een sterkere valuta rust ontloop je inflatieproblemen grotendeels, bovendien betekent het dat eventuele assets in die landen sterk in waarde stijgen. Pas als India en China de klappen krijgen van een recessie in Europa en de VS kunnen al te veel belangen in dergelijke landen echt schadelijk zijn.quote:Op zondag 13 juli 2008 09:41 schreef Drugshond het volgende:
[..]
HSBC was wel de instelling die het eerste aan de bel trok bij de aanloop van de kredietcrisis. Geen idee hoe ze met hun posten hebben liggen schuiven (over de afgelopen 2 jr). Maar als ik de cijfers bekijk lijkt het erop dat ze N-America hebben losgelaten. Maar goed... ook in China en India vallen klappen.... de inflatie is daar double digits.
Ik denk dat de axe al dit jaar gaat vallen. De US huizenmarkt gaat in 2010-2012 down (vanwege de reset van een boel leningen). Maar ik denk niet dat de markt nog een afwachtende houding heeft. Die her-beprijzing gaat er nu in. Qua vertrouwen tussen banken onderling en balance-sheets zit nog veel... erg veel oud zeer (eerlijkheid en overzicht is nog niet je van het).quote:Op zondag 13 juli 2008 09:44 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
alleen is iedereen nog druk doende met de verdere groei van de problemen in de VS/UK/Europa voordat er naar India en China gekeken wordt.. kan nog een harde klap worden dus... volgend jaar dan maar? Gewoon 1 voor 1 de problemen achter elkaar zetten is wel zo overzichtelijk
Niet alleen in de US... ook in Eurieland printen we wat bij.quote:Op zondag 13 juli 2008 10:05 schreef indahnesia.com het volgende:
2010-2012, dus dit gezeik gaat nog vier jaar (minimaal!) duren...o jee...
Volgens mij staan de geldpersen al te draaien om toch maar vooral zoveel mogelijk dollars te hebbe mocht het nog fouter gaan.
1,6 triljard? Dat is 1.600.000.000.000 miljard...quote:Op zondag 13 juli 2008 09:08 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Filmpje is voor mij niet te laden helaas.. maar hoeveel is er al bekend/uit de markt van die 1.6 triljard?
En wat voor Fannie en Freddie? dat is 5 triljard USD die 'gered' moet worden..
Ja, waarschijnlijk wordt 1,6 biljoen = 1.600 miljard bedoeld.quote:Op zondag 13 juli 2008 10:37 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
1,6 triljard? Dat is 1.600.000.000.000 miljard...
'wij' printen ook heel wat af idd, maar toch bij lange niet zoveel (in % alsmede absoluut) dan de VS toch?quote:Op zondag 13 juli 2008 10:20 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Niet alleen in de US... ook in Eurieland printen we wat bij.
Dichter bij huis is voor ons belangrijk wat Ierland, England en Spanje gaan doen.... dat worden zeg maar onze front-bunkers van het financiële beleid.
Indahnesia heeft het steeds triljad. In het filmpje gaat het over trillion, een biljoen dollar dus. (1.000 miljard euro)quote:Op zondag 13 juli 2008 10:37 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
1,6 triljard? Dat is 1.600.000.000.000 miljard...
Bron: Bloomberg.quote:Obama Says U.S. May Not Take Any Action to Aid Fannie, Freddie
July 13 (Bloomberg) -- Democrat Barack Obama left open the possibility that the federal government won't need to take any steps to aid mortgage giants Fannie Mae and Freddie Mac, saying it needs to watch the evolving situation before making a decision.
“I think we need to watch carefully to see how it plays out before we make a decision about which steps need to be taken, if any,” Obama, 46, said aboard his campaign plane from Chicago to San Diego late Saturday. It was the first time Obama addressed concerns over the stability of the two firms that own or guarantee almost half the $12 trillion in U.S. mortgages.
Obama, his party's presumptive presidential nominee, said he's committed to making sure there's liquidity in the housing markets and that Fannie Mae and Freddie Mac “play critical roles in that process.” Obama said he's been monitoring the situation “closely”' and that it's “of extraordinary concern.” If the government were to step in and provide the firms with more liquidity, “there are a lot of different definitions of what a bailout would look like,” Obama, an Illinois senator, said without providing specifics.
“There are issues related to the short term liquidity — can they borrow money — versus issues related to whether the underlying assets of the two corporations are really unsound,” he said.
Mortgage Crisis
U.S. Treasury Secretary Henry Paulson on Friday signaled that a government takeover of the two firms, the biggest buyers of U.S. mortgages, won't be necessary, saying they should continue as shareholder-owned companies with federal charters. Senator John McCain of Arizona, the presumptive Republican presidential nominee, told reporters July 11 that Fannie Mae and Freddie Mac would “very likely require some kind of government assistance,” and while he didn't know what the best immediate action would be, McCain said he'd “support effective action to keep them from going under.”
Obama said the “bigger problem” is the broader mortgage crisis and that with “some prudent steps by the government that we'll be able to stabilize the situation.”
He praised the $300 billion housing rescue package that the Senate passed this week and called on President George W. Bush to sign it, saying the U.S. has moved into a recession and it's necessary to move “swiftly” on a final housing bill. Obama also reiterated his call for an additional $50 billion stimulus package. Still, he said, the Senate housing bill “is not the end-all, be-all; there's going to still be some working out to do.”
Bron: Seeking α.quote:Beware of Sending Fannie and Freddie Stock to Zero
The press and many professional stock analysts are predicting that Fannie Mae’s (FNM) and Freddie Mac’s (FRE) stock price will go to zero in a government bailout. The level of fear is so intense that the shorts have hit without caution. At the same time, the press and Wall Street professionals are saying bondholders will be safer with a government bailout. Nobody really knows what form a bailout would take or even if one is necessary. But we are being told to watch the Freddie Monday debt offering intently for clues.
While I think most of the fear mongering is engineered by the shorts, I don’t know if the GSE’s “accounting insolvency” will become a real liquidity crisis. Remember that the GSE’s only guarantee a stream of payments, not immediate payout on default. Write downs and cash flow are two entirely different things.
Let’s say the basis for fear is sound and the Treasury opts to kill the Fannie and Freddie equity. How does this affect the rest of the banking system? This would be the second bailout under Treasury Secretary Paulson’s “moral hazard” rhetoric. Just like Bear Stearns (JPM), Paulson would want to make sure that Fannie and Freddie equity holders are hurt. What would stop him?
All this rush to judgment is forgetting that once even one more pivotal financial institution’s shareholders are wiped out, no other financial companies will be able to raise capital. The fear of equity investors would be so great that Citibank (C), Lehman (LEH), Merrill Lynch (MER), and even venerable JP Morgan (JPM) will completely lose access to raising new equity. What’s more, current outstanding equity prices will plummet. Paulson cannot afford this level of moral hazard.
Paulson is being awakened to the need to balance moral hazard with building confidence. Too much moral hazard and banks, along with the GSEs will be forced to shrink their balance sheets. This will further apply the brakes to the economy. I believe Bear Stearns was enough moral hazard; now is the time to rebuild confidence.
Two proposals that surfaced in the press that make sense: the Treasury buying GSE preferred stock and the Treasury or Fed extending a line of credit to the GSEs. The Treasury purchase of convertible preferred stock would create a major delusion, but current shareholders would still be able to participate in the recovery. Opening the discount window or expanding the Treasury’s line of credit would instill immediate confidence in the GSE debt. Both of these actions would allow the GSEs to return from technical insolvency.
The worst moral hazard would be to put the GSEs into receivership. Then the government would equate GSE debt with treasuries. This would give Congress free will to use the GSEs to promote social policy with no constraints, and substantially grow the public debt. No conservative administration can take comfort in this.
I am sure Paulson does not want to constrain the entire banking system to teach Fannie and Freddie shareholders a lesson. The GSEs might never have to access the line anyway, but just having it would actually kill the shorts. The side effect might be to save Lehman too.
Dan gaat er veel meer in de USA. Dan gfa je een domino effect krijgenquote:Op zaterdag 12 juli 2008 18:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Je gaat me toch niet zeggen dat een uberbank en uberhypotheekverstrekker als IndyMac niet eens een lousy 800 miljoen dollar cash achter de hand heeft?quote:Grootste hypotheekverstrekker Amerika stort ineen
zaterdag 12 juli 2008 10:07
De nog steeds uitdijende kredietcrisis in Amerika heeft zijn grootste slachtoffer tot nu toe gemaakt: IndyMac Bank, een van de grootste aanbieders van hypotheken is overgenomen door de Amerikaanse overheid.
Amerikaanse hypotheekverstrekkers nog steeds in problemen door dalende huizenprijzen Amerikaanse hypotheekverstrekkers nog steeds in problemen door dalende huizenprijzen
Het Federale Bureau Toezicht Spaarbanken (OTS) heeft vrijdag de controle over de bank overgenomen omdat werd gevreesd dat er niet meer aan de betalingsverplichtingen kon worden voldaan.
'Deze instellingen faalde vandaag vanwege een liquiditeitscrisis,' verklaarde OTS-directeur John Reich. Maandag gaat de bank weer open onder de naam IndyMac Federal Bank FSB.
Overleven
IndyMac is de grootste spaar- en hypotheekbank van de VS en de op één na grootste financiële instelling die er ineenstort, na de ondergang van de Continental Illinois National Bank and Trust Company in 1984.
Het bedrijf kwam in de problemen omdat steeds meer spaarders geld van hun rekening begonnen te halen, nadat de Democratische senator van New York, Charles Schumer, zich eind juni openlijk afvroeg of IndyMac de crisis wel kon overleven. In bijna twee weken werd er vervolgens ruim 800 miljoen dollar (502 miljoen euro) teruggetrokken.
Reddingsplan
De IndyMac Bank is dit jaar de vijfde instelling die de crisis - veroorzaakt door dalende huizenprijzen en te gemakkelijk verstrekte hypotheken - niet overleeft.
Ook andere hypotheekaanbieders verkeren in zwaar weer: Freddie Mac en Fannie Mae, de twee grootste spelers, zagen hun beurskoers gisteren met 50 procent dalen.
De koersen herstelden pas toen de Amerikaanse minister van Financiën Henry Paulson verklaarde dat hij er alles aan doet om de twee bedrijven te steunen. Plannen voor een omvangrijk reddingsplan voor hypotheekverstrekkers wilde hij volgens de Britse zender BBC niet bevestigen.
hmjah, die dollars lagen nog te drogen!quote:Op zondag 13 juli 2008 13:01 schreef pberends het volgende:
Ik snap iets niet:
[..]
Je gaat me toch niet zeggen dat een uberbank en uberhypotheekverstrekker als IndyMac niet eens een lousy 800 miljoen dollar cash achter de hand heeft?
quote:Op zondag 13 juli 2008 13:05 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
hmjah, die dollars lagen nog te drogen!
Misschien is het niet zo mega.quote:Op zondag 13 juli 2008 13:01 schreef pberends het volgende:
Ik snap iets niet:
[..]
Je gaat me toch niet zeggen dat een uberbank en uberhypotheekverstrekker als IndyMac niet eens een lousy 800 miljoen dollar cash achter de hand heeft?
Dan gaat Fortis er ook aan , want die 8 miljard kan ook zo op zijn, die banken hebben vaak belangen in elkaarquote:Op zondag 13 juli 2008 12:34 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dan gaat er veel meer in de USA. Dan gfa je een domino effect krijgen
quote:Op zondag 13 juli 2008 13:05 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
hmjah, die dollars lagen nog te drogen!
quote:“If the state takes away the market discipline that compels the recognition of mistakes…capitalism can generate losses and misallocation of resources even faster than socialism.”
Dat zal niet gebeuren dat Fortis omvalt.quote:Op zondag 13 juli 2008 13:31 schreef henkway het volgende:
[..]
Dan gaat Fortis er ook aan , want die 8 miljard kan ook zo op zijn, die banken hebben vaak belangen in elkaar
Ik denk dat grote instituten hun geld al weg halen bij Fortis en bij de RABO onderbrengen, ofniet??quote:Op zondag 13 juli 2008 16:24 schreef dewaal het volgende:
[..]
Dat zal niet gebeuren dat Fortis omvalt.
Dat denk ik niet. Zelfs balkenende zei FORTIS valt niet om.quote:Op zondag 13 juli 2008 17:21 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk dat grote instituten hun geld al weg halen bij Fortis en bij de RABO onderbrengen, ofniet??![]()
Balkenende zegt wel meer, ik weet wel dat het zakenleven zich zorgen maakt.quote:Op zondag 13 juli 2008 17:45 schreef dewaal het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Zelfs balkenende zei FORTIS valt niet om.
ok, maar de trend is downquote:Op zondag 13 juli 2008 18:48 schreef ItaloDancer het volgende:
Maandag gaan we gewoon omhoog hoor.
quote:India's Inflation Accelerates to Fastest in More Than 13 Years
By Kartik Goyal
July 11 (Bloomberg) -- India's inflation accelerated to the fastest pace since 1995, raising concerns the central bank will increase borrowing costs for a third time this year.
Wholesale prices rose 11.89 percent in the week to June 28, after gaining 11.63 percent in the previous week, commerce ministry spokesman Rajeev Jain told Bloomberg News in an interview today. Economists expected an 11.75 percent increase.
Niet te hopen, heb een paar calletjes lopenquote:Op zondag 13 juli 2008 18:54 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Tot aan de beursopening van de States.
Ik verwacht nogal wat vuurwerk...
en we geloven natuurlijk altijd wat die zegt. want politici liegen nooitquote:Op zondag 13 juli 2008 17:45 schreef dewaal het volgende:
[..]
Dat is waar als Balkenende het zegt dan is het zoquote:Op zondag 13 juli 2008 17:45 schreef dewaal het volgende:
[..]
nou er is veel angst in de markt, zeker nu net op TV was dat china de bodem in Olie putten ziet en ieder jaar MINDER olie gaat pompen, dus niet, Niet meer, nee MINDER.quote:Op zondag 13 juli 2008 19:34 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Niet te hopen, heb een paar calletjes lopen
En je gelooft dat? Je onderschat de wil van de consument en de kracht van de markt.quote:Op zondag 13 juli 2008 20:24 schreef henkway het volgende:
[..]
nou er is veel angst in de markt, zeker nu net op TV was dat china de bodem in Olie putten ziet en ieder jaar MINDER olie gaat pompen, dus niet, Niet meer, nee MINDER.
quote:
Current stage in the US:quote:Op zondag 13 juli 2008 20:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
En je gelooft dat? Je onderschat de wil van de consument en de kracht van de markt.
Ziet er mooi uitquote:Op zondag 13 juli 2008 22:42 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
A.K.A. het kankergezwel van Amerika.
800 billion / 20000 = 16 miljoen banen verdwenen? Met een unemployment rate van 4.6% en een labor force van 153.1 million kom je uit op 7 miljoen mensen zonder baan. Zonder jouw trade deficit hadden we dus een tekort van 9 miljoen legale arbeiders, want de statistieken houden geen rekenening met de meer dan 10 miljoen hispanics die illegaal in de VS aan de slag zijn.quote:Op zondag 13 juli 2008 22:42 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
A.K.A. het kankergezwel van Amerika.
S&P/Dow futures staan in de plus.quote:WASHINGTON (MarketWatch) -- The White House and the Federal Reserve moved Sunday to prevent Fannie Mae and Freddie Mac from failing. In a statement, Treasury Secretary Henry Paulson said the global reach of Fannie and Freddie necessitated unprecedented action. The Treasury has moved to increase its existing line of credit to Fannie and Freddie. In addition, Treasury have been given the power to buy the two companies stock. In a separate vote, the Fed board of governors voted to open its discount window lending facility to Fannie and Freddie. In return, Paulson asked Congress to rework a measure in the housing bill moving through Congress to give the Fed a formal role to work with the new GSE regulator that the legislation would create.
Ik denk dat 't slot komende vrijdag ook weer boven de 400 ligt, eerlijkgezegd.. daarna gaat het vast weer naar beneden, maar de afgelopen beursdagen is er al weer genoeg gedaald.. tijd voor een (korte) opleving denk ik.quote:Op maandag 14 juli 2008 00:44 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
S&P/Dow futures staan in de plus.
Olie iets terug.
Morgen zal Europa 1 - 2 pct hoger openen.
quote:Analysts Say More Banks Will Fail
As home prices continue to decline and loan defaults mount, federal regulators are bracing for dozens of American banks to fail over the next year.
But after a large mortgage lender in California collapsed late Friday, Wall Street analysts began posing two crucial questions: Just how many banks might falter? And, more urgently, which one could be next?
The nation’s banks are in far less danger than they were in the late 1980s and early 1990s, when more than 1,000 federally insured institutions went under during the savings-and-loan crisis. The debacle, the greatest collapse of American financial institutions since the Depression, prompted a government bailout that cost taxpayers about $125 billion.
But the troubles are growing so rapidly at some small and midsize banks that as many as 150 out of the 7,500 banks nationwide could fail over the next 12 to 18 months, analysts say. Other lenders are likely to shut branches or seek mergers.
“Everybody is drawing up lists, trying to figure out who the next bank is, No. 1, and No. 2, how many of them are there,” said Richard X. Bove, the banking analyst with Ladenburg Thalmann, who released a list of troubled banks over the weekend. “And No. 3, from the standpoint of Washington, how badly is it going to affect the economy?”
Many investors are on edge after federal regulators seized the California lender, IndyMac Bank, one of the nation’s largest savings and loans, last week. With $32 billion in assets, IndyMac, a spinoff of the Countrywide Financial Corporation, was the biggest American lender to fail in more than two decades.
Now, as the Bush administration grapples with the crisis at the nation’s two largest mortgage finance companies, Fannie Mae and Freddie Mac, a rush of earnings reports in the coming days and weeks from some of the nation’s largest financial companies are likely to provide more gloomy reminders about the sorry state of the industry.
The future of Fannie Mae and Freddie Mac is vital to the banks, savings and loans and credit unions, which own $1.3 trillion of securities issued or guaranteed by the two mortgage companies. If the mortgage giants ever defaulted on those obligations, banks might be forced to raise billions of dollars in additional capital.
The large institutions set to report results this week, including Citigroup and Merrill Lynch, are in no danger of failing, but some are expected to report more multibillion-dollar write-offs.
But time may be running out for some small and midsize lenders. They vary in size and location, but their common woe is the collapsed real estate market and souring mortgage loans. Most of these banks are far smaller than the industry giants that have drawn so much scrutiny from regulators and investors.
Still, only six lenders have failed so far this year, including IndyMac. In 1994, the Federal Deposit Insurance Corporation listed 575 banks that it considered to be troubled. As of this spring, the agency was worried about just 90 banks. That number may go up in August, when the government releases an updated list.
“Failed banks are a lagging indicator, not a leading indicator,” said William Isaac, who was chairman of the F.D.I.C. in the early 1980s and is now the chairman of the Secura Group, a finance consulting firm in Virginia. “So you will see more troubled, more failed banks this year.”
And yet IndyMac, one of the nation’s largest mortgage lenders, was not on the government’s troubled bank list this spring — an indication that other troubled banks may be below the radar.
The F.D.I.C. has $53 billion set aside to reimburse consumers for deposits lost at failed banks. IndyMac will eat up $4 billion to $8 billion of that fund, the agency estimates, and that could force it to raise more money from the banks that it insures.
The agency does not disclose which banks it thinks are troubled. But analysts are circulating their own lists, and short sellers — investors who bet against stocks — are piling on. In recent weeks, the share prices of some regional banks, like the BankUnited Financial Corporation, in Florida, and the Downey Financial Corporation, in California, have stumbled hard amid concern about their financial health. A BankUnited spokeswoman said the lender had largely avoided risky subprime loans.
In his “Who Is Next?” report over the weekend, Mr. Bove listed the fraction of loans at banks that are nonperforming, meaning, for example, that the assets have been foreclosed on or that payments are 90 days past due. He came up with what he called a danger zone, which was a percentage above 5 percent. Seven banks fell in this category.
An important issue for the regional and community banks will be whether they have managed to sell their riskiest loans to Wall Street firms.
And the government may have fewer failures than in the past because private investment funds might buy some troubled lenders. Regulators are considering rule changes that would allow private equity firms to buy larger shares of banks, and several prominent investors, like Wilbur Ross, have raised funds to leap in.
En iedereen maar zeggen dat Maurice Lippens gek is...quote:As home prices continue to decline and loan defaults mount, federal regulators are bracing for dozens of American banks to fail over the next year.
gek was ...........quote:Op maandag 14 juli 2008 06:58 schreef Q. het volgende:
[..]
En iedereen maar zeggen dat Maurice Lippens gek is...
1 billion = 20.000 banen, dat klopt inderdaad ongeveer, maar waarom is de werkeloosheid dan zo laag in de VS?quote:Op zondag 13 juli 2008 23:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
800 billion / 20000 = 16 miljoen banen verdwenen? Met een unemployment rate van 4.6% en een labor force van 153.1 million kom je uit op 7 miljoen mensen zonder baan. Zonder jouw trade deficit hadden we dus een tekort van 9 miljoen legale arbeiders, want de statistieken houden geen rekenening met de meer dan 10 miljoen hispanics die illegaal in de VS aan de slag zijn.
tsjek het verschil tussen de ww aanvragen en de voedselbonaanvragen.quote:Op zondag 13 juli 2008 23:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
800 billion / 20000 = 16 miljoen banen verdwenen? Met een unemployment rate van 4.6% en een labor force van 153.1 million kom je uit op 7 miljoen mensen zonder baan. Zonder jouw trade deficit hadden we dus een tekort van 9 miljoen legale arbeiders, want de statistieken houden geen rekenening met de meer dan 10 miljoen hispanics die illegaal in de VS aan de slag zijn.
Dat ook nog eens natuurlijk. Toch zie je het handelstekort niet duidelijk terug in de cijfers ivm de enorme geldcreatie.quote:Op maandag 14 juli 2008 08:43 schreef digitaLL het volgende:
De werkloosheid is helemaal niet zo laag als de US overheid beweert. Het zijn gemanipuleerde cijfers.
[ afbeelding ]
Tot zover de "vrije economie".quote:Op maandag 14 juli 2008 08:43 schreef pberends het volgende:
Overheid VS helpt hypotheekbanken.
Dit gaat toch echt nergens meer over. Welke Amerikaans bedrijf kan nog wel zijn eigen broek ophouden? Alleen Google en Microsoft?
Welk bedrijf drukt de dollars? Dan ga ik daar eens aandelen in kopen, die doen goede zaken volgens mij.quote:Op maandag 14 juli 2008 08:48 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat ook nog eens natuurlijk. Toch zie je het handelstekort niet duidelijk terug in de cijfers ivm de enorme geldcreatie.
InBev en Anheuser-Busch eens over hoger bodquote:Op maandag 14 juli 2008 08:43 schreef pberends het volgende:
Dit gaat toch echt nergens meer over. Welke Amerikaans bedrijf kan nog wel zijn eigen broek ophouden? Alleen Google en Microsoft?
Bronquote:Oil Brings Americans Closer to OPEC Debtor Dependence
By Daniel Kruger
Enlarge Image/Details
July 14 (Bloomberg) -- Petroleum exporting nations from Saudi Arabia to Russia are not only charging Americans record high prices for fuel, they are also poised to become the biggest creditor to the U.S. government.
Holdings of Treasuries by oil producers and institutions such as U.K. banks that are proxies for Middle East nations rose 44 percent this year to $510.8 billion through April, four times faster than the rest of the world, according to the Treasury Department's most recent data. At the current pace, they'll surpass Japan, which holds $592.2 billion, as the largest owner this month.
While the investment of so-called petrodollars into government debt is helping to temper a rise in borrowing costs as the U.S. finances a record budget deficit, it highlights America's dependence on foreign money. New York's Chrysler Building was bought last week by Middle East investors.
``We should be very happy that they're buying U.S. Treasuries because they're keeping interest rates low, and that's a positive for bond investors,'' said Gary Pollack, who helps oversee $12 billion as head of fixed-income trading at Deutsche Bank AG's Private Wealth Management unit in New York.
................
Bronquote:
China's Currency Reserves Rise 36% to $1.81 Trillion
By Nipa Piboontanasawat
July 14 (Bloomberg) -- China's foreign-exchange reserves, the world's biggest, climbed to a record $1.81 trillion at the end of June as regulators failed to stem inflows of speculative capital from abroad.
Currency holdings rose 35.7 percent from a year earlier, the People's Bank of China said today on its Web site. The assets grew $126.6 billion from the end of March, after a $153.9 billion gain, the biggest on record, in the first quarter.
Chinese regulators are adding controls this month to limit ``hot money'' inflows from investors betting the yuan will keep appreciating after 25 straight monthly gains. The trade surplus, foreign direct investment and speculative capital have flooded the world's fourth-biggest economy with cash, threatening to stoke inflation that rose to a 12-year high in February.
``A huge amount of money is coming into China and betting on the Chinese currency,'' said Dwyfor Evans, an economist at State Street Global Markets in Hong Kong. ``This is creating an inflation impact and has become a big worry for policy makers.''
The yuan has climbed versus the U.S. dollar every month since May 2006. It rose today to the highest since a peg to the dollar was scrapped in 2005, trading at 6.8310 versus the dollar as of 12:17 p.m. in Shanghai.
De klap op het einde zal meer weg hebben van een Big Bang dan van een kernbom-explosie, want dit moet gewoon betaald worden van belastingdollars lijkt me. Buiten die nog te drogen biljetten dan he.quote:Op maandag 14 juli 2008 08:43 schreef pberends het volgende:
quote:Op maandag 14 juli 2008 08:48 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat ook nog eens natuurlijk. Toch zie je het handelstekort niet duidelijk terug in de cijfers ivm de enorme geldcreatie.
quote:Bernanke blij met bedrijfsresultaten techbedrijven
Uitgegeven: 19 juni 2009, 10:55
Fed-voorzitter Bernanke is niet ongerust over het feit dat alleen nog verschillende techbedrijven winsten boeken. Buiten de technologische sector om maken Amerikaanse bedrijven geen van allen winst na alle afboekingen ten gevolge van de kredietcrisis en de recessie. Bernanke: "We onderzoeken de mogelijkheden voor een techbubble 2.0. Dit moet Amerika uit een recessie helpen."
In zijn eigen glazen Pberends bol gezienquote:Op maandag 14 juli 2008 10:19 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Heb je dat persbericht nou zelf verzonnen?
hoe doen ze dat dan?quote:Op maandag 14 juli 2008 08:43 schreef digitaLL het volgende:
De werkloosheid is helemaal niet zo laag als de US overheid beweert. Het zijn gemanipuleerde cijfers.
[ afbeelding ]
waarom zou je leren van je fouten als je ook kunt investeren in nieuwe geldpersenquote:Op maandag 14 juli 2008 09:48 schreef Xith het volgende:
"We onderzoeken de mogelijkheden voor een techbubble 2.0. Dit moet Amerika uit een recessie helpen."
Net zoals ze woningmarkt bubbel ze uit de internet bubbel kreeg... het gaat maar door
dat doen ze bijvoorbeeld door niet mee te rekenen dat mensen minder moeten gaan werken. dus als iemand eerst 40 uur werkte voor 1 baas, en toen nog maar 10 voor dezelfde baas, dan telt dat gewoon voor een baan. als die persoon dan (dus) nog 3 baantjes voor dergelijke uren erbij neemt (wat in constructie geregeld voorkomt nu) telt die ene persoon dus voor 4 vacatures.quote:Op maandag 14 juli 2008 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hoe doen ze dat dan?
want ik heb geen idee wat de termen betekenen die in de grafiek staan.
en 14% lijkt mij wel erg hoog
Mooie statistiek. Vooral door het spelen met de regeltjes kun je alles krom praten wat recht is en omgekeerd.quote:Op maandag 14 juli 2008 12:00 schreef simmu het volgende:
dat doen ze bijvoorbeeld door niet mee te rekenen dat mensen minder moeten gaan werken. dus als iemand eerst 40 uur werkte voor 1 baas, en toen nog maar 10 voor dezelfde baas, dan telt dat gewoon voor een baan. als die persoon dan (dus) nog 3 baantjes voor dergelijke uren erbij neemt (wat in constructie geregeld voorkomt nu) telt die ene persoon dus voor 4 vacatures.
o.a. op deze manier.quote:Op maandag 14 juli 2008 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hoe doen ze dat dan?
want ik heb geen idee wat de termen betekenen die in de grafiek staan.
en 14% lijkt mij wel erg hoog
Bronquote:* The Birth/Death model contributed 317,000 adds.
* That's not a typo. That's 317 thousand adds.
* According to Minyanville Professor Scott Reamer, since 1999 there has been only one other month in which the add was bigger, January 2004.
* For some perspective, in the 36 month period ending March 2002 - 36 months - the total adds from the birth/death model were 353,000. Over 36 months.
* Since the beginning of the year, the birth/death model has accounted for a net 388,000 jobs.
* Last year it added 964,000 jobs.
* The kicker is that the Bureau of Labor Statistics refuses to allow academics and commercial economists access to the models they use for the birth/death additions.
Wat denk je zelf Sjonnie? Dat ik een tijdmachine heb?quote:Op maandag 14 juli 2008 10:19 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Heb je dat persbericht nou zelf verzonnen?
http://www.fd.nl/csFdArti(...)steun_Freddie_Fanniequote:VS Vandaag: Wall Street opent hoger na steun Freddie, Fannie
14 juli 2008, 15:23 uur | FD.nl/DJ
AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--Wall Street zal maandag naar verwachting hoger openen, nadat de Amerikaanse overheid de hypotheekverstrekkers Fannie Mae en Freddie Mac te hulp schoot en Anheuser-Busch een akkoord bereikte met Inbev over een overname door de Belgische brouwer.
De futures van de Amerikaanse beurzen geven een half uur voor opening aan dat de Dow Jones Industrial Average (DJIA) en de Nasdaq een hogere opening tegemoet gaan.
De S&P 500 futures staan 15,60 punten hoger op 1.255,40. Afgezet tegen de fair value, zal de DJIA omgerekend 136,58 punten hoger openen.
De Nasdaq 100 futures staan 20,75 punten hoger op 1.841,25. Afgezet tegen de fair value zal de Nasdaq 23,40 punten hoger openen ten opzichte van het slot van gisteren.
Amerikaanse aandelenmarkten daalden vrijdag vanwege zorgen over de financiele gezondheid van Fannie Mae en Freddie Mac. De Amerikaanse overheid schoot de twee echter te hulp met een noodkredietfaciliteit. Het ministerie van Financien wil daarnaast toestemming vragen om aandelen van de beide ondernemingen te kopen en de kredietlijn uit te breiden.
Op dit nieuws steeg de dollar, terwijl de prijs voor een vat ruwe olie daalde.
Verder was Anheuser-Busch in het nieuws. De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer InBev heeft een akkoord bereikt met Anheuser-Busch over een overname van de Amerikaanse bierbrouwer. De aandeelhouders van Anheuser-Busch ontvangen $70 per aandeel, waarmee de totale waarde van de overname $52 mrd bedraagt.
En het plaatje gaat natuurlijk nergens over.quote:Op maandag 14 juli 2008 16:23 schreef pberends het volgende:
Zelfs die zoutloze cartoonist van Nu.nl besteedt er aandacht aan:
[ afbeelding ]
Panic is all we need.quote:HousingPANIC URGENT WARNING TO AMERICANS - GET YOUR MONEY OUT OF THE BANKS NOW
* Do NOT keep any money beyond FDIC limits in ANY bank
* Assume your bank will fail - do your own due diligence. Ask questions. Get it in writing.
* Are your mutual funds protected? Your trading accounts? Your CD's? Your money markets? Your 401k's? Know who has your money, and if it's protected
* Especially avoid banks exposed to Subprime, Alt-A and Option ARM lending
* Avoid all banks with concentrations in California, Florida, Nevada and Arizona
* Get ready for the next implosion - construction loans going bad in droves
* Tell your friends and family. Last one out's a rotten egg.
* You ain't ever seen anything like this folks. Unless your were alive in 1929.
* Get popcorn. Lots and lots of popcorn.
Many more US bank failures likely after IndyMac
NEW YORK, July 13 (Reuters) - U.S. banks may fail in far greater numbers following the collapse of the big mortgage lender IndyMac Bancorp Inc, straining a financial system seeking stability after years of lending excesses.
More than 300 banks could fail in the next three years, said RBC Capital Markets analyst Gerard Cassidy, who had in February estimated no more than 150.
En stuur dit mailtje door aan Bill Gates en Steve Jobs en al je vrienden, dan krijg je 25 euro per mailtje.quote:
http://www.reuters.com/article/topNews/idUSWA000014120080714?feedType=RSS&feedName=topNews&rpc=22&sp=truequote:IndyMac depositors line up for cash after seizure
Mon Jul 14, 2008 3:17pm EDT