GVU rijdt wel Connexxion niet, dus tram dus ook niet.quote:Op maandag 12 mei 2008 23:26 schreef vliegende_olifant het volgende:
Weet iemand waar ik kan kijken welke bussen wel rijden? En de tram in van nieuwegein en ijsselstein naar utrecht rijd die wel?
Dat verhaal over loonbod staat ook zo op de sites van veolia & connexxion. Hermes houdt het bij de info over wanneer de stakingen zijn.quote:WAARSCHUWING
Onbegrip van vervoerbedrijven over stakingen
De stakingen zijn een feit. Het voorstel om 11,5% loonsverhoging te geven in ruil voor een kwartier pauze niet langer doorbetalen, is voor de vakbonden reden om – zonder zelfs maar in gesprek te gaan met werkgevers - grote groepen reizigers te duperen. De werkgevers vinden het onbegrijpelijk dat iedere vorm van gesprek geweigerd wordt, terwijl naar de buitenwereld door de bonden telkens weer andere onderwerpen in het conflict worden betrokken. Daarmee is het bewijs geleverd dat het loonbod geen reden kan zijn voor de aangekondigde stakingen. Ondanks herhaalde verzoeken van de werkgevers om in ieder geval met elkaar in gesprek te gaan, houden de bonden vast aan de geplande stakingen. Daarmee kunnen werkgevers niet anders dan reizigers waarschuwen voor de stakingen.
Na de "gratis vervoeracties" tijdens de afgelopen feestdagen, hebben vakbonden stakingen aangekondigd. Volledig staken tijdens de eindexamens is dankzij een dringend beroep van vervoerders aan de bonden omgezet in staken buiten de spits. Vervoerders blijven de stakingen buitenproportioneel vinden gezien het loonbod dat zij enkele weken geleden hebben gedaan.
De vakbonden hebben de volgende dagen stakingen en acties aangekondigd:
14 en 15 mei: volledige staking; geen mogelijkheid met de bus te reizen! *
20, 21 en 22 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.
27, 28 en 29 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.
Dat houdt in dat op 20, 21, 22 mei en 27, 28 en 29 mei onderstaand schema gehanteerd kan worden:
Tot 9.00 uur ’s ochtends**: geen kaartcontrole en –verkoop
Van 9.00 uur tot 16.00 uur: staking
Van 16.00 uur tot 19.00 uur***: geen kaartcontrole en –verkoop
Vanaf 19.00 uur: staking
* In het gebied Groningen/drenthe zullen de lijntaxi's en sommige servicebussen, waaronder Hoogezand en Assen wel rijden.
** Dit houdt in dat de ritten die eindigen na 09.00 uur zullen worden afgereden.
** De ritten zullen omstreeks 16.00 uur weer vanaf het station opgepakt worden.
Vanaf zondag 1 juni wordt overgegaan tot een algemene staking tot nader order.
Stakingsgebieden
De treinen van Arriva rijden wel en ook in Dordrecht wordt er gewoon met de stadsbussen gereden. Dit komt omdat deze werkgevers onder andere CAO’s vallen dan een groot deel van de streekmedewerkers in ons land. Tevens is het aan de werknemer zelf of hij wel of niet wil deelnemen aan de stakingen.
Loonbod
In het loonbod bieden vervoerders 11,5% loonsverhoging in 3 jaar en een eenmalige uitkering van 0.5%. Dit bod is – ondanks de bezuinigingen die het kabinet heeft doorgevoerd in het streekvervoer - mogelijk door het inleveren van een kwartier van de betaalde pauze. Vakbonden vinden dit onaanvaardbaar, ook al heeft het gros van de Nederlandse beroepsbevolking een volledig onbetaalde pauze en een langere werkweek.
Ondanks herhaalde verzoeken van de vervoerders, hebben vakbonden tot nu toe geen gesprek willen aangaan. In de ogen van de vervoerders grijpen bonden wel erg snel en onnodig naar het stakingsmiddel en duperen zij daarmee grote groepen reizigers. Reizigers die grotendeels zelf helemaal geen betaalde pauze kennen en gewoon dagelijks naar hun werk of school willen kunnen reizen zonder betrokken te worden in dit conflict.
Een mogelijke reden voor deze ongemeen harde opstelling van de bonden zou kunnen zijn dat de werkgevers erg laat met het bod zijn gekomen. Ondanks het feit dat vervoerders reeds vroegtijdig hebben aangegeven tijd nodig te hebben, is de kritiek van de vakbonden terecht. Daarmee heeft onzekerheid voor alle partijen langer geduurd.
Waarom wij geen ander vervoer in kunnen zetten
Werkgevers kunnen niets doen om mensen in geval van nood toch op plaats van bestemming te krijgen; zij mogen namelijk geen ander vervoer inzetten volgens het stakingsrecht. Ook kunnen zij op dit moment niets doen om de stakingen af te wenden, ook al is het loonbod redelijk. In een kort geding kunnen stakingen nooit verboden worden op grond van het loonbod. Alleen wanneer de procedure niet juist is gevolgd of onevenredige schade in de maatschappij ontstaat, kan een rechter de stakingen een halt toeroepen. Dit staat los van de inhoud en redelijkheid van het loonbod.
Excuses
Uiteindelijk moet de burger betalen voor het openbaar vervoer of het nu via de strippenkaart of via een rijksbijdrage is.
Wij vinden dat een medewerker passend betaald moet worden voor de verantwoordelijkheid die hij of zijn draagt, maar wel binnen de grenzen die gebruikelijk zijn in Nederland. In vergelijking daarmee is dit bod een keurig bod.
Toch betreuren wij dat de reiziger in dit geval gedupeerd wordt en wij kunnen dan helaas ook niets anders doen dan waarschuwen voor de stakingen.
1) moet dan niet dat contract jarenlang steeds verslcehterd worden hequote:Op dinsdag 13 mei 2008 10:36 schreef danos het volgende:
dat gezeik met al die stakingeniedereen tekent toch een contract als je ergens aan de slag gaat? Als je dan niet tevreden bent over je salaris moet je het dan zeggen of iets anders zoeken maar achteraf niet gaan zeiken.
Stakersss![]()
dat van geen overleg is niet eens waar hoor.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:14 schreef gr8w8 het volgende:
arriva.nl:
[..]
Dat verhaal over loonbod staat ook zo op de sites van veolia & connexxion. Hermes houdt het bij de info over wanneer de stakingen zijn.
Dat hoorde ik ook. Maar welke steden het precies zijn en wat er wel en niet rijdt, daar hoor je niets over. Ik ga er maar vanuit dat alles plat ligt en pak voor de zekerheid de metro.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:37 schreef Maverick_tfd het volgende:
Op de site van connexxion staat dat waarschijnlijk geen van hun bussen rijden, terwijl op verschillende nieuwsbronnen (en de FNV-site) staat dat de vier grote steden niet getroffen worden... Heeft iemand meer info?
Jij hebt de OP niet gelezen! Foei!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:46 schreef Slappy het volgende:
Ook in Friesland ????????????????????????????????
Morgen toets![]()
dus moet ik die missen
Jaquote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:46 schreef Cyan het volgende:
Ik heb voor morgen in ieder geval vervoer kunnen regelen maar donderdag wordt een probleem. Vrijdag rijden ze weer gewoon zoals ik uit de berichten begrijp?
Welke deel niet?quote:
De meeste busmaatschappijen in Friesland vallen onder een andere CAO, waardoor het groot is dat je in Friesland wel met het streekvervoer wel rijdtquote:
Dan bel je toch gewoon even naar 9292?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:22 schreef Falco het volgende:
Site van 9292ov ligt plat! Hoe kom ik te weten of ik morgen nog op stage kom! Een vervoerder zou misschien nog wel rijden.
Vervoerders of bonden? Beiden kunnen nu niks. Vervoerders hebben een bod gedaan, bonden geen tegenbod. Bonden op hun beurt kunnen nu moeilijk stoppen, aangezien de acties voro morgen al in de kranten staan.quote:Op woensdag 14 mei 2008 20:46 schreef Loveless85 het volgende:
Zijn ze eigenlijk alweer begonnen met babbelen of houden de vervoerders gewoon hun poot stijf?
Op vrijdag en maandag reizen er veel studenten van huis naar kamer/uni. Die willen ze ontzien.quote:Op donderdag 15 mei 2008 09:22 schreef Qwea het volgende:
Domme vraag misschien, maar waarom wel gisteren en vandaag, en niet morgen
quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Op vrijdag en maandag reizen er veel studenten van huis naar kamer/uni. Die willen ze ontzien.
Daarom staken ze volgende week alleen op dinsdag tot donderdag.
Nou, extra service. 's Ochtens lekker naar de bieb en leren maar.quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:11 schreef Gia het volgende:
Nu gaan ze volgende week door met staken, maar alleen buiten de spits om de eindexamenkandidaten te ontzien!
Stelletje runderen: Veel examens zijn pas 's middags!!
Zal wel moeten voor die jongelui, maar ik geloof niet dat dat de achterliggende gedachte was.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:00 schreef gr8w8 het volgende:
[..]
Nou, extra service. 's Ochtens lekker naar de bieb en leren maar.
quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:57 schreef JohnDope het volgende:
Heerlijk rustig dat die bussen staken. Ze moeten die bussen gewoon afschaffen, want de luchtkwaliteit is in eens een heel stuk aangenamer.
De luchtkwaliteit in de stad is inderdaad een stuk verbeterd ondanks de mensen nu de auto of brommer nemen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 14:02 schreef Cyan het volgende:
[..]
Vind je? Dus als die mensen die nu de auto nemen om toch op hun werk te komen hebben een auto die frisse lucht uitstoot?
Hij is niet in staat te fietsen?quote:Op donderdag 15 mei 2008 14:22 schreef Gia het volgende:
Kan ik ook ergens de reiskosten verhalen die ik nu moet maken voor mijn jongste?
Moet hem zo meteen weer op gaan halen. Zal het aantal kilometers eens meten en berekenen wat dit geintje mij extra kost.
Als dit nog lang gaat duren ga ik zeker een klachtbrief met vordering sturen voor die keren dat ik mijn zoon op moet gaan halen. Ik betaal toch zeker niet voor niks voor een jaarkaart!
quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:57 schreef JohnDope het volgende:
Heerlijk rustig dat die bussen staken. Ze moeten die bussen gewoon afschaffen, want de luchtkwaliteit is in eens een heel stuk aangenamer.
quote:
Ondanks vele herhaalde verzoeken van de bonden kwamen de werkgevers pas op 28 april 2008 met hun eerste loonbod voor het CAO van 2008.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:14 schreef gr8w8 het volgende:
arriva.nl:
Ondanks herhaalde verzoeken van de vervoerders, hebben vakbonden tot nu toe geen gesprek willen aangaan.
In onregelmatig of blokkenwerk is dat heel gebruikelijk.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 10:43 schreef gr8w8 het volgende:
Wie heeft er verder nog betaalde pauzes eigenlijk?
28 kilometer per dag? Nee, dat hoeft hij niet van mij en daarbij, daar hebben we geen jaarkaart voor aangeschaft.quote:
quote:Op donderdag 15 mei 2008 17:38 schreef Gia het volgende:
[..]
28 kilometer per dag? Nee, dat hoeft hij niet van mij en daarbij, daar hebben we geen jaarkaart voor aangeschaft.
Hij zit op de kokschool en is 13 jaar. Die school is er niet in onze woonplaats. Onze andere zoon zit wel op school in de eigen woonplaats, en dat blijft voorlopig ook nog een jaar of 7 zo. Dus verhuizen is geen optie, dan moet de ander weer reizen. Of hij wel of niet die afstand kan fietsen doet er eigenlijk niet toe. Feit is wel dat er op dit moment nog geen goede fietsverbinding is. Wordt wel aan gewerkt, overigens. Wij hebben besloten voor een busjaarkaart en die geeft recht op vervoer van huis naar school.quote:Op donderdag 15 mei 2008 17:46 schreef Floripas het volgende:
[..]
![]()
Hoe oud is-ie? Dat fietste ik vroeger ook. Wor-je hard van. En ik denk dat wij op het Friese platteland wel het verst zatten dat je kan zitten. Waarom niet een school dichterbij gezocht? Of waarom zo ver weg gaan wonen?
Doen we ook. Mijn man heeft al het een en ander uitgezocht. De kosten bedragen pakweg 2,25 per rit. Dat zijn al 4 ritten geweest, vandaag en gisteren. Volgende week komen er nog 2 ritten bij. 2 keer halen op woensdag en donderdag. (Dinsdag is hij pas in de avondspits uit) Datzelfde geldt voor de week erop. Komen we al op 8 keer rijden tot 1 juni. Is toch 20 eurootjes. En wie weet hoe lang het dan nog gaat duren. Er staat vanaf 1 juni een gehele staking aangekondigd, omdat dan de examens voorbij zijn.quote:Anyhoo, ga maar klagen bij het busbedrijf.
Helder & succes ermeequote:Op donderdag 15 mei 2008 18:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij zit op de kokschool en is 13 jaar. Die school is er niet in onze woonplaats. Onze andere zoon zit wel op school in de eigen woonplaats, en dat blijft voorlopig ook nog een jaar of 7 zo. Dus verhuizen is geen optie, dan moet de ander weer reizen. Of hij wel of niet die afstand kan fietsen doet er eigenlijk niet toe. Feit is wel dat er op dit moment nog geen goede fietsverbinding is. Wordt wel aan gewerkt, overigens. Wij hebben besloten voor een busjaarkaart en die geeft recht op vervoer van huis naar school.
[..]
Doen we ook. Mijn man heeft al het een en ander uitgezocht. De kosten bedragen pakweg 2,25 per rit. Dat zijn al 4 ritten geweest, vandaag en gisteren. Volgende week komen er nog 2 ritten bij. 2 keer halen op woensdag en donderdag. (Dinsdag is hij pas in de avondspits uit) Datzelfde geldt voor de week erop. Komen we al op 8 keer rijden tot 1 juni. Is toch 20 eurootjes. En wie weet hoe lang het dan nog gaat duren. Er staat vanaf 1 juni een gehele staking aangekondigd, omdat dan de examens voorbij zijn.
En het gaat niet om die 20 euro, maar om het principe. Als geen enkele reiziger klaagt, heeft de staking ook niet zoveel zin. De vervoersmaatschappijen kunnen dan gewoon zeggen: Niet werken geen loon. Dat levert hun geld op. Het is de bedoeling dat het ze geld gaat kosten. Dus ik hoop dat zoveel mogelijk mensen gaan reclameren.
Steeds meer mensen die ik ken hebben ook echt een hekel aan buschauffeurs....quote:Op donderdag 15 mei 2008 20:54 schreef Modus het volgende:
Ze kweken ook zo lekker veel goodwill met dit soort acties.
Dus voor die mensen hoeven de chauffeurs het staken niet te laten toch?quote:Op donderdag 15 mei 2008 21:10 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Steeds meer mensen die ik ken hebben ook echt een hekel aan buschauffeurs....
Dan rijden helemaal geen bussen meerquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:21 schreef -MyLove- het volgende:
Elke buschaffeur die meedoet aan die acties zouden ze stuk voor stuk moeten ontslaan.
Opofferingen moeten gemaakt worden, ik ben op het punt dat ik nog liever zie dat een chaffeur ontslagen wordt. Zie als het spel wie zal er meer last van hebben, zij of ik. Desnoods ga ik nog lopen wanneer ik me kan troosten dat ze ontslagen zijn.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:52 schreef sander89 het volgende:
[..]
Dan rijden helemaal geen bussen meer![]()
Oorzaak en gevolg moet je niet omdraaien gastquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:13 schreef Colnago het volgende:
[..]
Dus voor die mensen hoeven de chauffeurs het staken niet te laten toch?
Jij kan overdrijven, zeg!quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:54 schreef -MyLove- het volgende:
[..]
Opofferingen moeten gemaakt worden, ik ben op het punt dat ik nog liever zie dat een chaffeur ontslagen wordt. Zie als het spel wie zal er meer last van hebben, zij of ik. Desnoods ga ik nog lopen wanneer ik me kan troosten dat ze ontslagen zijn.
Yep. De laatste staking was nl. alweer 1,5 jaar geleden ofzo. Hoog tijd voor nieuwe actie.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 08:51 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Ik kan de buschauffeurs wel begrijpen eigenlijk.
Nee, vandaag niet, gelukkig.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:22 schreef EricT het volgende:
Ik meende dat er vandaag ook gestaakt zou worden, maar dat is dus niet zo? Of alleen buiten de spits ofzo?
moet je ook je gezin, de woningbouw en meer van degreelijken achter je hebben staan, want jij krijgt dan maar 50% van je loon en de vervoerders kost het niks, want de provincie draait er voor op. ach, geef het een jaar of wat en alle chauffeurs zijn polen, daar zijn ze nu al mee bezig. (probeer die maar eens uit te leggen dat ze dieendie halte ff moeten omroepen)quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, vandaag niet, gelukkig.
Ik vind dit staken eigenlijk tamelijk dom. Ze raken hier alleen de reizigers mee. Dit raakt de werkgevers totaal niet.
Een actie, langere tijd, met compleet gratis rijden zal veel meer effect hebben. Dat raakt de werkgevers direct in hun financiele plaatje. Maar ja, dat moeten ze dan wel langere tijd volhouden. Dan heb je uiteraard als chauffeurs ook de reizigers achter je staan. Nu niet.
Gelukkig heb ik genoeg andere alternatieven voor de busquote:Aangekondigde stakingen/acties:
Er zijn acties aangekondigd op 20, 21 en 22 mei. En op 27, 28 en 29 mei.
* tot 9.00u. 's ochtends: geen kaartcontrole en -verkoop, wel vervoer
* van 9.00-16.00u.: staking, geen vervoer!
* van 16.00 -19.00u.: geen kaartcontrole en -verkoop, wel vervoer
* na 19.00u.: staking, geen vervoer!
De ritten die eindigen na 9.00 uur worden uitgereden. De ritten zullen omstreeks 16.00 uur weer vanaf een busstation opgepakt worden.
Bron
ik dus niet. Maar ik kan er niet echt mee zitten. Ik had alleen beter vrijdag mn spullen uit mn kluis mee kunnen nemen zodat ik thuis verder had gekund. Maar goed, dat moet ik dan a.s vrijdag maar doen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 20:12 schreef sander89 het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik genoeg andere alternatieven dan de bus
Net als bij de politiequote:Op zaterdag 17 mei 2008 19:59 schreef Samson het volgende:
Volgende week dus 3 dagen staken? Ik vind staken toch zoiets fouts en zwaks. Wordt dan geen buschauffeur. Dit zijn de banen waar je niet veel voor hoeft te leren. Dan kun je verwachten dat je daar ook niet megaveel mee gaat verdienen.
Er waren klantvriendelijke acties. Heb je gemist?quote:En dan de gewone bevolking terugpakken ipv rechtstreeks je eigen baas.
Ga daar op de stoep staan met je eisen.
De chauffeurs hebben weinig andere middelen om druk uit te oefenen. Op die manier heb je als werkgever je werknemers goed tuk. Want zie, ze staken en op wie is iedereen kwaad? Niet op de bazenquote:Staken is gewoon een zwaktebod. Ik vind het een goede zaak dat werkgevers daar veel minder voor zwichten de laatste tijd. Als je iets in je baan niet bevalt sta je vrij om iets anders te gaan doen lijkt me. En als dat qua opleiding niet lukt ben je daar zelf nog altijd debet aan. Tja, dan maar weer de makkelijkste weg kiezen. Over de rug van anderen je conflict uitspelen
Ik zie echt niets in jouw verhaal wat een staking op een goede manier beargumeneertquote:
Mmm, kan zijn, maar ik vind het nog steeds een slecht middel om je doel te proberen bereiken. Ik ben ook niet altijd blij met mn salarisverhoging of bonus (al dan niet). Maar dan ga ik mijn manager ook niet terugpakken door het werk dat ik doe neer te leggen of clienten te benadelen. Ook als praten niet helpt doe ik dat niet. Als het me dan dermate niet bevalt moet ik het OF accepteren OF een andere baan zoeken. Ik zie het verschil hierin niet tussen mijn baan en die van een buschauffeur. Ik blijf er idd bij dat staken in mijn ogen een zwaktebod is. Of je baan nu zwaar is of niet, en of je nu in jouw ogen te weinig verdient of niet.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:26 schreef Seventees het volgende:
Mijn blablaverhaal is ook niet bedoelt om je te overtuigen
Als je je bazen onder druk wil zetten moet je ze pakken op het punt waar het ze raakt. En zo'n staking doet dat. Dat merk je meteen. Met die publieksvriendelijke acties deden de bazen niets. Pas toen ze de bussen lieten staan waren ze bereid te praten. Jammer, maar het gaat bij elke staking zo.
Dat is in dit geval niet aan de orde, de vervoersbedrijven hebben een aanbod gedaan en de vakbonden zijn zonder tegenbod gelijk gaan staken. Dat is niet zoals het hoort vind ik.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:26 schreef Seventees het volgende:
Als je je bazen onder druk wil zetten moet je ze pakken op het punt waar het ze raakt. En zo'n staking doet dat. Dat merk je meteen. Met die publieksvriendelijke acties deden de bazen niets. Pas toen ze de bussen lieten staan waren ze bereid te praten. Jammer, maar het gaat bij elke staking zo.
Ja, dat heb ik volgende week dus ook. Een paar uur voor jan lul gaan zitten, maar goed ga maar voorbereiden op dat moment. Nog een keer lezen ofzo.quote:
kan je wekenlang al je rekeningen betalen op de helft van je salaris? terwijl het geen effect boekt? en je om te beginnen al niet veel had?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 20:52 schreef Samson het volgende:
[..]
Ik zie echt niets in jouw verhaal wat een staking op een goede manier beargumeneertIk begrijp niet waarom ze niet wekenlang een publieksvriendelijke actie voeren. Dan pak je heus je baas financieel terug, ipv mensen die er niets mee te maken hebben.
ook niet als je al in geen 10 jaar een salarisverhoging of bonus hebt gehad? je enkel op arbeidsvoorwaarden hebt ingeleverd?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:49 schreef Samson het volgende:
[..]
Mmm, kan zijn, maar ik vind het nog steeds een slecht middel om je doel te proberen bereiken. Ik ben ook niet altijd blij met mn salarisverhoging of bonus (al dan niet). Maar dan ga ik mijn manager ook niet terugpakken door het werk dat ik doe neer te leggen of clienten te benadelen. Ook als praten niet helpt doe ik dat niet. Als het me dan dermate niet bevalt moet ik het OF accepteren OF een andere baan zoeken. Ik zie het verschil hierin niet tussen mijn baan en die van een buschauffeur. Ik blijf er idd bij dat staken in mijn ogen een zwaktebod is. Of je baan nu zwaar is of niet, en of je nu in jouw ogen te weinig verdient of niet.
De scholieren gingen toch ook de straat op vanwege onvrede over het onderwijs?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 19:59 schreef Samson het volgende:
Volgende week dus 3 dagen staken? Ik vind staken toch zoiets fouts en zwaks. Wordt dan geen buschauffeur. Dit zijn de banen waar je niet veel voor hoeft te leren. Dan kun je verwachten dat je daar ook niet megaveel mee gaat verdienen. En dan de gewone bevolking terugpakken ipv rechtstreeks je eigen baas. Ga daar op de stoep staan met je eisen. Staken is gewoon een zwaktebod. Ik vind het een goede zaak dat werkgevers daar veel minder voor zwichten de laatste tijd. Als je iets in je baan niet bevalt sta je vrij om iets anders te gaan doen lijkt me. En als dat qua opleiding niet lukt ben je daar zelf nog altijd debet aan. Tja, dan maar weer de makkelijkste weg kiezen. Over de rug van anderen je conflict uitspelen
dat aanbod bestond uit "we geven jullie 2% uit potje a, maar dan pakken we wel 1.999% af uit potje b". en de dingen die voor de werknemers belangrijk waren (zaken als pauzes enzo) werd gehandhaafd.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 23:36 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat is in dit geval niet aan de orde, de vervoersbedrijven hebben een aanbod gedaan en de vakbonden zijn zonder tegenbod gelijk gaan staken. Dat is niet zoals het hoort vind ik.
Dat is niet juist hoor.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 23:36 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat is in dit geval niet aan de orde, de vervoersbedrijven hebben een aanbod gedaan en de vakbonden zijn zonder tegenbod gelijk gaan staken. Dat is niet zoals het hoort vind ik.
Lekker argument, anderen staken ook, dus staken op zich is dan meteen wel ok.... en waar maak jij uit op dat ik minderwaardig op chauffeurs neerkijk, ik ben het alleen niet eens met het staken als pressiemiddel.quote:Op zondag 18 mei 2008 11:21 schreef Colnago het volgende:
[..]
De scholieren gingen toch ook de straat op vanwege onvrede over het onderwijs?
Postbodes staken, vuilnismannen staken, de polite staakt, specialisten staken, verpleegkundigen staken.......
Dat allemaal omdat mensen zoals jij minderwaardig op deze mensen neerkijken en dan helpt praten niet blijkbaar.
Er zou nog veel meer gestaakt moeten worden aan de groeiende kloof tussen top en werkvloer te zien.
Wat heeft dit te maken met een langere publieksvriendelijke actie van een paar weken? Dus jij wil zeggen dat als er een paar weken publieksvriendelijke acties gevoerd worden het buspersoneel de helft van hun salaris vangt? Ik volg het niet helemaal.quote:Op zondag 18 mei 2008 11:11 schreef simmu het volgende:
[..]
kan je wekenlang al je rekeningen betalen op de helft van je salaris? terwijl het geen effect boekt? en je om te beginnen al niet veel had?
ja. je begrijpt het wel goed: wanneer de chaufferus van arriva in west brabant publieksvriendelijke acties voeren door bv geen strippen e.d. af te stempelen kost dat die chauffeurs persoonlijk 50% van hun salaris. dat houden de werkgevers dan in. de werkgevers voelen dus helemaal niets van dergelijke acties. schadeclaims gaan naar de provincie.quote:Op zondag 18 mei 2008 11:55 schreef Samson het volgende:
[..]
Wat heeft dit te maken met een langere publieksvriendelijke actie van een paar weken? Dus jij wil zeggen dat als er een paar weken publieksvriendelijke acties gevoerd worden het buspersoneel de helft van hun salaris vangt? Ik volg het niet helemaal.
kijk, en daar heb je het probleem: de werknemers *hebben* geen ander pressiemiddel. ja, ontslag nemen.quote:Op zondag 18 mei 2008 11:51 schreef Samson het volgende:
[..]
Lekker argument, anderen staken ook, dus staken op zich is dan meteen wel ok.... en waar maak jij uit op dat ik minderwaardig op chauffeurs neerkijk, ik ben het alleen niet eens met het staken als pressiemiddel.
Daar geloof ik niks vanquote:Op zondag 18 mei 2008 13:20 schreef simmu het volgende:
[..]
ja. je begrijpt het wel goed: wanneer de chaufferus van arriva in west brabant publieksvriendelijke acties voeren door bv geen strippen e.d. af te stempelen kost dat die chauffeurs persoonlijk 50% van hun salaris. dat houden de werkgevers dan in. de werkgevers voelen dus helemaal niets van dergelijke acties. schadeclaims gaan naar de provincie.
En ik in mijn financiele baan heb dus nog wel een ander pressiemiddel? Ben erg benieuwd welk middel dat dan is volgens jou. Dus in jouw beredenering moet iedereen maar gaan staken als ie t niet eens is met zn salaris?quote:Op zondag 18 mei 2008 13:22 schreef simmu het volgende:
[..]
kijk, en daar heb je het probleem: de werknemers *hebben* geen ander pressiemiddel. ja, ontslag nemen.
tsja, ik kan alleen maar zeggen dat dat is waarom ze in west brabant niet meedoen met die publieksvriendelijke acties. en voor jou in je financiele baan is het heel wat gemakkelijker om iets anders te vinden.quote:
Juist, en wie 's middags examen heeft en afhankelijk is van busvervoer, moet maar zorgen dat ie voor 9.00 uur op school is.quote:Op maandag 19 mei 2008 10:36 schreef sander89 het volgende:
Misschien handig als modje TT verandert, omdat die niet meer klopt voor deze week.
Busvervoer(streek) rijdt din, woe en don alleen tijdens de spits.
Ik ben ook genoodzaakt om thuis te blijven. Ik heb maar 3 u les op deze dagen. Van 10 tot 13:15. En als ik te voet ga moet ik een uur lopen. Eerst een uur treinen sowieso, en dan een uur lopen. Nou, doei.quote:Op maandag 19 mei 2008 14:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Juist, en wie 's middags examen heeft en afhankelijk is van busvervoer, moet maar zorgen dat ie voor 9.00 uur op school is.
Bij mijn zoon in de klas zit een jochie dat van zijn ouders geheel niet naar school hoeft als de bussen staken.
Want zijn ouders werken allebei, en ze willen niet dat hij meerijdt met een andere jongetje uit hetzelfde dorp en uit dezelfde klas.
Tja, want wat geeft het nou als hij 8 dagen mist! Vorige week 2, deze week en volgende week 3 en wie weet hoeveel nog in juni. Dan blijft hij maar een keertje zitten, wat maakt dat nou uit!
Ik zou hem in dat geval in een taxi zetten en dat geld terug eisen van de vervoersmaatschappijen.
Ik hoop dat er heel veel mensen claims gaan indienen.
Taxi! En de rekening bij de busmij. neerleggen.quote:Op maandag 19 mei 2008 14:14 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik ben ook genoodzaakt om thuis te blijven. Ik heb maar 3 u les op deze dagen. Van 10 tot 13:15. En als ik te voet ga moet ik een uur lopen. Eerst een uur treinen sowieso, en dan een uur lopen. Nou, doei.
Nee, want er is niemand die mij 100% garandeert dat ik dat geld terug krijg. Dus ik ga niet zomaar even een taxi bellen.quote:Op maandag 19 mei 2008 14:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Taxi! En de rekening bij de busmij. neerleggen.
Je kunt ook een uur eerder gaan en dan nog 3 uur op een terrasje gaan zitten na schooltijd totdat de bussen weer rijden, vanaf 4 uur.quote:Op maandag 19 mei 2008 15:10 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nee, want er is niemand die mij 100% garandeert dat ik dat geld terug krijg. Dus ik ga niet zomaar even een taxi bellen.
Als ik naar een terras wil, moet ik een u lopenquote:Op maandag 19 mei 2008 15:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Je kunt ook een uur eerder gaan en dan nog 3 uur op een terrasje gaan zitten na schooltijd totdat de bussen weer rijden, vanaf 4 uur.
Ben eigenlijk benieuwd in hoeverre de onderwijsinspectie soepel is met spijbelaars tijdens busstakingen.
Fiets?quote:Op maandag 19 mei 2008 15:19 schreef Qwea het volgende:
[..]
Als ik naar een terras wil, moet ik een u lopenaangezien het terras in het centrum ligt, vlakbij het NS station. Dus, no-go.
Ik kan het niet helpen dat de bussen staken, en aangezien ik geen alternatief vervoer heb, zou de onderwijs inspectie imho moeilijk moeilijk kunnen doen. Alsof ik gevraagd heb of ze even wilden staken
Wie betaald de kosten voor het kopen van een vouwfiets of voor het meenemen van de fiets in de trein 2x per dag? Dat is al gauw 12 euro op een dag. Ik laat mijn gloednieuwe fiets natuurlijk niet op het station staan.quote:
Hoe ga je dat oplossen?quote:Op maandag 19 mei 2008 14:17 schreef MissyMirjaM het volgende:
godver de godver, a.s. woensdag staken ze ook, dan heb ik een sollicitatiegesprek waar ik alleen maar met de bus naartoe kan
ho,ho, en ze krijgen geen einde jaars uitkering meer. Ze krijgen dan volgens mij in totaal maar echt keiweinig extra ofzo.quote:Op maandag 19 mei 2008 23:53 schreef Caesu het volgende:
dat is voor deze en volgende week. daarna totale staking.
maar ze komen er vast wel uit.
vakbonden eisen 3,5%; werkgevers bieden 11,5% over 3 jaar en 1ste kwartier pauze niet uitbetalen.
moeten ze kunnen uitonderhandelen voor een totale staking.
anders kunnen ze het niet uitleggen aan de gedupeerde reizigers.
idd. en wel verontwaardigd zijn dat de bonden er niet op in gaan, en kermen dat het echt niet ruimer kan enzo. ze zouden het liefst willen dat werknemers gratis voor ze werken.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:33 schreef Qwea het volgende:
[..]
ho,ho, en ze krijgen geen einde jaars uitkering meer. Ze krijgen dan volgens mij in totaal maar echt keiweinig extra ofzo.
en ; Voor de 13e maand leveren alle medewerkers 17 ATV-dagen en de huidige eindejaarsuitkering van 0,65% in.naaiers
Sue me, maar ik zou ook staken als dit mijn loonaanbod zou zijnquote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:52 schreef simmu het volgende:
[..]
idd. en wel verontwaardigd zijn dat de bonden er niet op in gaan, en kermen dat het echt niet ruimer kan enzo. ze zouden het liefst willen dat werknemers gratis voor ze werken.
edit: en dat eerste kwartier pauze niet uitbetalen he: dat eerste kwartier pauze wat ingeroosterd zit he, de meeste chauffeurs kunnen die pauze niet eens nemen, omdat de roosters zo krap opgezet zijn dat ze dan bijna altijd nog rijden.
Ik zou er ook niet blij mee zijn, maar ik zou niet gaan staken en mensen die er niets mee te maken hebben duperen. Ik zou gewoon verder overleg plegen met de directie en als ik dan niet zou krijgen wat ik wil ging ik rondkijken voor een andere baan.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Sue me, maar ik zou ook staken als dit mijn loonaanbod zou zijn
Zo zie ik het idd ook, het geeft meteen het niveau van de gemiddelde buschauffeur aan, om te janken dusquote:Op dinsdag 20 mei 2008 19:00 schreef Maverick_tfd het volgende:
Helaas is de organisatiegraad onder buschauffeurs zeer hoog (de bereidheid om te staken dus ook). Op mij komt het echter meer over als een beetje rotzooi trappen, beetje de puber uithangen, dat staken.
Ik denk dat de werkgevers de staking gewoon laten uitzieken. Zodra er een algemene staking komt gaat het personeel dat flink in zijn portmonnee voelen, zeker de inhuur en degenen die geen lid van de vakbond zijn. Dan komen er vanzelf een hoop werkwilligen.quote:Op maandag 19 mei 2008 23:53 schreef Caesu het volgende:
dat is voor deze en volgende week. daarna totale staking.
maar ze komen er vast wel uit.
vakbonden eisen 3,5%; werkgevers bieden 11,5% over 3 jaar en 1ste kwartier pauze niet uitbetalen.
moeten ze kunnen uitonderhandelen voor een totale staking.
anders kunnen ze het niet uitleggen aan de gedupeerde reizigers.
Wat je vergeet is dat chauffeurs in het OV op dit moment zwaar overbetaald worden vergeleken met andere werkers op VMBO-niveau. Een chauffeur in het OV verdient per gewerkt uur bijv. 40% meer dan een touringcarchauffeur.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:57 schreef Qwea het volgende:
Sue me, maar ik zou ook staken als dit mijn loonaanbod zou zijn
Precies, elk jaar is het weer zover.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 22:12 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Wat je vergeet is dat chauffeurs in het OV op dit moment zwaar overbetaald worden vergeleken met andere werkers op VMBO-niveau. Een chauffeur in het OV verdient per gewerkt uur bijv. 40% meer dan een touringcarchauffeur.
Dat is ook de reden dat de chauffeurs wel klagen en staken, maar vooral geen ontslag nemen en een andere baan zoeken. Ze zouden er dan namelijk zwaar op achteruit gaan.
Inderdaad. Die lui willen met dat staken even bewezen dat ze ook 'belangrijk' zijn. Ze zijn uiteindelijk vast niet uit op loonsverhoging, meer op waardering. Echter kan ik die waardering niet opbrengen, is ook niet mijn taak. De leidinggevende bij die busbedrijven moeten op slimme maar slinkse wijze die chauffeurs inpalmen waardoor ze zich weer belangrijk voelen. Zinnen als 'zonder jullie loopt de economie vast', 'Nederland leunt op jullie' gepaard met woorden als 'ik ben jullie vriend', 'we streven hetzelfde na' of 'we verschillen nauwelijks' zullen de mist doen verdwijnen.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 19:00 schreef Maverick_tfd het volgende:
Helaas is de organisatiegraad onder buschauffeurs zeer hoog (de bereidheid om te staken dus ook). Op mij komt het echter meer over als een beetje rotzooi trappen, beetje de puber uithangen, dat staken.
De werkgevers voelen het ook wel als er gestaakt wordt. Ze moeten een boete betalen per vervallen rit, en dat loopt vlot op.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 22:06 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Ik denk dat de werkgevers de staking gewoon laten uitzieken. Zodra er een algemene staking komt gaat het personeel dat flink in zijn portmonnee voelen, zeker de inhuur en degenen die geen lid van de vakbond zijn. Dan komen er vanzelf een hoop werkwilligen.
Vind het wel overdreven vanwege deze stakingen dat die opeens altijd gehaald en gebracht moet worden, dit is al lang weer over in september en dan rijden ze gewoon weer zoals normaal.quote:Op zondag 25 mei 2008 13:31 schreef Gia het volgende:
Ik overweeg om hem maar niet meer met de bus te laten gaan volgend jaar. Moeten we nog even over spreken. Brengen en halen, misschien van meer kinderen uit de buurt, is dan wel tijdrovend, maar wellicht wel beter.
quote:Op zondag 25 mei 2008 17:26 schreef sander89 het volgende:
[..]
Vind het wel overdreven vanwege deze stakingen dat die opeens altijd gehaatl een gebracht moet worden, dit is al lang weer over in september en dan rijden ze gewoon weer zoals normaal.
quote:Op maandag 19 mei 2008 10:36 schreef sander89 het volgende:
Misschien handig als modje TT veranderd, omdat die niet meer klopt voor deze week.
Busvervoer(streek) rijdt dinsdag, woensdag en donderdag alleen tijdens de spits.
Ik vind dat niet echt overdreven. Dit is precies waarom de eventuele toekomstige gebruikers van OV zo gauw als ze kunnen een auto gaan kopen om van dit soort onbetrouwbare ellende af te zijn. Was in mijn eigen geval nl ook zo. Bovenop de irritatie die de chauffeurs hier onderhand mee over zich afroepen zijn ze ook hier nog voor verantwoordelijk. Goed gedaan chauffeurs!quote:Op zondag 25 mei 2008 17:26 schreef sander89 het volgende:
[..]
Vind het wel overdreven vanwege deze stakingen dat die opeens altijd gehaald en gebracht moet worden, dit is al lang weer over in september en dan rijden ze gewoon weer zoals normaal.
Maar denk als nog geen akkoord is voor 1 juni, dan groot deel van het (steek)bus vervoer plat ligt 1 a 2 weken en dan hopelijk wel een akoord krijgen.
Dit is niet de eerste keer. Vorig jaar waren er ook al stakingen in Brabant. 't Is onderhand ieder jaar te doen.quote:Op zondag 25 mei 2008 17:26 schreef sander89 het volgende:
Vind het wel overdreven vanwege deze stakingen dat die opeens altijd gehaald en gebracht moet worden, dit is al lang weer over in september en dan rijden ze gewoon weer zoals normaal.
Dit zal ook niet de laatste keer zijn dat ze staken maar blijkbaar zien ze dit als enige oplossing. Als je zoon met de trein kan reizen dan kan hij in de middag ook gebruik maken van een voordeelurenkaart waarmee hij het hele jaar 40% korting krijgt na 9.00 uur. In de maanden juli en augustus geldt dit trouwens gewoon de hele dag ivm zomervakantie.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit is niet de eerste keer. Vorig jaar waren er ook al stakingen in Brabant. 't Is onderhand ieder jaar te doen.
En actie voeren, prima, maar doe het dan klantvriendelijk met gratis rijden. De meeste klanten hebben maand- of jaarabonnementen en toch al betaald, dus dat kan alleen maar nieuwe klanten trekken.
Die chauffeurs moeten niet denken dat hun loon omhoog gaat wanneer klanten weglopen/ander vervoer zoeken. Kan hem ook nog met de trein laten gaan, maar dat is nog duurder dan halen/brengen. Maar die stakingen maken het ook duurder. Nu heeft hij een abonnement en het kost me alsnog benzine.
Je weet wel dat ze die dagen tot 9 uur rijden en van 16 tot 19 uur, dus gewoon tijdens de spits.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:58 schreef Repeat het volgende:
Ah ik zie het; 27, 28 en 29 mei weer stakingen
Voor een heel jaar lijkt het me goedkoper om gewoon een jaartrajectkaart te kopen. Elke dag een kaartje kopen lijkt me nogal duur. Voor een enkele keer zou dat dan nog wel gaan. 's morgens met de bus in de spits en met de trein terug, maar of dat goedkoper is dan met de auto ophalen betwijfel ik.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:42 schreef Cyan het volgende:
[..]
Dit zal ook niet de laatste keer zijn dat ze staken maar blijkbaar zien ze dit als enige oplossing. Als je zoon met de trein kan reizen dan kan hij in de middag ook gebruik maken van een voordeelurenkaart waarmee hij het hele jaar 40% korting krijgt na 9.00 uur. In de maanden juli en augustus geldt dit trouwens gewoon de hele dag ivm zomervakantie.
Idd, zoals het er nu naar uit ziet volledige staking voor onbepaalde tijd, joepiequote:Op woensdag 28 mei 2008 21:24 schreef Caesu het volgende:
ik denk helemaal geen bussen.
dat ze wel reden in de spits was om scholieren tegemoet te komen ivm hun examens.
De buschauffeur die ik sprak vanmiddag zei dat ze zondag plat gaan. VANAF betekend dus ook echt zondag.quote:Op woensdag 28 mei 2008 22:47 schreef teek- het volgende:
Quote van heel stuk terug: 'Vanaf zondag 1 juni wordt overgegaan tot een algemene staking tot nader order.'
Als dat door gaat, is VANAF 1 juni dan dus inclusief 1 juni zelf (dus zondag) of pas DAARNA? Wat wordt er met 'vanaf' bedoeld?? Ik heb een vet groot probleem namelijk als ze op de zondag al gaan staken :-S
Is daar al bericht over en zonee wanneer horen we dat dan waarschijnlijk?
quote:Op woensdag 28 mei 2008 21:59 schreef Caesu het volgende:
ja, eerste tijdvak is dan afgelopen. tweede tijdvak begint 16 juni.
dus ze zouden twee weken kunnen staken zonder dat scholieren die examen moeten doen er last van hebben.
maar ik hoop en verwacht toch wel dat voor 1 juni er een oplossing komt en de staking niet doorgaat...
http://www.telegraaf.nl/b(...)elemaal_plat___.htmlquote:di 27 mei 2008, 20:32
'Streekvervoer helemaal plat'
DEN HAAG - Reizigers moeten ernstig rekening houden met een totale staking in het streekvervoer in grote delen van het land. Die begint zondag en het is volstrekt onduidelijk hoe lang ze gaat duren.
Dinsdag bleek dat de Tweede Kamer en het kabinet geen rol voor zichzelf zien weggelegd bij het oplossen van het slepende cao-conflict in het streekvervoer.
In een debat riep de Socialistische Partij staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) vergeefs op om de regie te nemen en nieuwe stakingsacties te voorkomen. „Dat ben ik niet van plan”, reageerde de bewindsvrouw. „Ik wil de verantwoordelijkheden daar leggen waar ze horen te liggen.”
Huizinga wilde evenmin iets weten van een pleidooi van de vakbond FNV Bondgenoten voor een eenmalige financiële injectie van 100 miljoen euro voor het streekvervoer. „Dat is domweg staatssteun”, constateerde de politica. Ze erkende wel dat de sector krap bij kas zit door bezuinigingen, hoge dieselprijzen en accijnsverhogingen, maar weigert de portefeuille te trekken.
Kamerleden pleiten nog voor de inzet van externen om de partijen nader tot elkaar te brengen. De namen van OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven en Jan Franssen van het IPO, de koepelorganisatie van provincies, vielen. Maar na afloop van het debat bleek dat de werkgevers en de vakbonden hierover niet op één lijn zitten en dat deze optie dus op dit moment geen serieuze kans maakt.
Begin april liepen de onderhandelingen over een nieuwe cao in het streekvervoer vast. Sindsdien voeren buschauffeurs actie. Deze week rijden buiten de ochtend- en avondspits geen streekbussen in grote delen van het land op dinsdag, woensdag en donderdag.
De acties brengen de werkgevers en vakbonden nog niet nader tot elkaar. De verhoudingen zijn belabberd en vanaf maandag blijven de bussen permanent in de remise. De vakbonden zeggen dat de chauffeurs pas weer gaan rijden, als er zicht is op een oplossing voor de cao-patstelling.
Deze week hebben de acties nog een iets publieksvriendelijker karakter. Honderden buschauffeurs voeren de komende dagen 'voortuinacties' bij de werkgevers op de stoep. Vanuit de werkgevers klonk de afgelopen week het geluid dat de stakingen van de chauffeurs „achtertuinacties” zouden zijn. Daarmee werd geïnsinueerd dat de chauffeurs formeel staken, maar in feite genieten van vrije tijd in hun tuin.
Is er misschien toch een akkoord bereikt?quote:Op donderdag 29 mei 2008 08:25 schreef Take_A_Picture het volgende:
Toch apart. Vanochtend moest ik wel mijn vervoersbewijs laten zien en de buschauffeur ging gewoon stempelen. Veel mensen liepen gewoon door en waren verbaasd dat ze naar hun vervoersbewijs vroeg.
Op 27, 28 en 29 mei hebben de bonden acties aangekondigd in het openbaar vervoer. Met in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Is er misschien toch een akkoord bereikt?
Heel goed!quote:Op donderdag 29 mei 2008 08:25 schreef Take_A_Picture het volgende:
Toch apart. Vanochtend moest ik wel mijn vervoersbewijs laten zien en de buschauffeur ging gewoon stempelen. Veel mensen liepen gewoon door en waren verbaasd dat ze naar hun vervoersbewijs vroeg.
Heel fout.quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:41 schreef kasper het volgende:
[..]
Heel goed!![]()
Een buschauffeur die normaal zijn werk doet en geen misbruik maakt van de door zijn werkgever beschikbaar gestelde bus.
Zou jij het ook acceptabel vinden als bv. KLM piloten actie gaan voeren en iedereen die dat wil gratis laten vliegen naar elke bestemming?quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:59 schreef Bommenlegger het volgende:
Heel fout.![]()
Een buschauffeur die zijn diensten aanbied aan zijn werkgever om de bus te besturen die hij heeft staan, maar er verder niks mee kan.
Zoals iedere werknemer in welke sector dan ook zijn diensten aanbied.
En daar verwacht je ook voor betaald te worden.
En daarbij een goede CAO te hebben.
Of jij moet voor je hobby werken? (als je al werkt)
Erg mooie vergelijkingquote:Op donderdag 29 mei 2008 14:31 schreef kasper het volgende:
[..]
Zou jij het ook acceptabel vinden als bv. KLM piloten actie gaan voeren en iedereen die dat wil gratis laten vliegen naar elke bestemming?
Zoals voorgaande post: wat een vergelijking.quote:Op donderdag 29 mei 2008 14:31 schreef kasper het volgende:
[..]
Zou jij het ook acceptabel vinden als bv. KLM piloten actie gaan voeren en iedereen die dat wil gratis laten vliegen naar elke bestemming?
Ik heb gelukkig voor 2 dagen vervoer weten te regelen. Alleen dinsdag zit ik met een probleem. Misschien toch maar een taxi naar het station en het proberen te declareren?quote:Op donderdag 29 mei 2008 16:37 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Ik ga best wel een groot probleem hebben als ze zondag de hele boel plat gooien.
Jup, staat al helemaal vast.quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:53 schreef teek- het volgende:
En, is er al wat bekend of er al een akkoord is bereikt? Ben toch wel benieuwd of er vanaf zondag nog gestaakt gaat worden....
je vind het doodnormaal dat je medeburgers voor nop werken.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 11:43 schreef charleen het volgende:Wat hebben wij als gewone, afhankelijk van het ov, burger toch fout gedaan dat wij zo gestraft worden?
1. Dat zie mij niet schrijvenquote:Op vrijdag 30 mei 2008 12:07 schreef simmu het volgende:
[..]
je vind het doodnormaal dat je medeburgers voor nop werken.
het is net zoveel jouw schuld als de schuld van die chauffeurs. je kan het ook omdraaien weet je: waarom zou een chauffeur zich drukmaken over mensen (de mensen die altijd en op tijd met de bus willen) terwijl diezelfde mensen alleen maar klagen, geen enkel begrip voor de situatie hebben en zich al zeker niet in de materie wensen te verdiepen "want dat is niet hun probleem"?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 12:43 schreef charleen het volgende:
[..]
1. Dat zie mij niet schrijven
en
2. Is dat mijn schuld???
Ik vind het prima dat ze staken. Maar dat hoeft niet ten kostte te gaan van alle reizigers die afhankelijk zijn van het busvervoer. Dat ze gewoon helemaal niet rijden is gewoon lekker makkelijk voor hunzelf, lekker iedere dag thuis zitten. Wat is er mis met gewoon aan de diensten houden en de reizigers gratis mee laten gaan. Zijn de bedirjven nog meer geld kwijt, maar de reizigers kunnen gewoon reizen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 14:07 schreef simmu het volgende:
[..]
het is net zoveel jouw schuld als de schuld van die chauffeurs. je kan het ook omdraaien weet je: waarom zou een chauffeur zich drukmaken over mensen (de mensen die altijd en op tijd met de bus willen) terwijl diezelfde mensen alleen maar klagen, geen enkel begrip voor de situatie hebben en zich al zeker niet in de materie wensen te verdiepen "want dat is niet hun probleem"?
heeft iemand hier nu bijvoorbeeld eigenlijk wel in de gaten dat het genereuze bod van de werkgevers neerkomt op 3 jaar lang 2% erbij (da's dus minder dan inflatie he! en dat na een loonstop van een stevig aantal jaren!) en een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden (wat overigens ook tegen het belang van, jawel, jullie reizigers! is)?
ik snap om te beginnen niet dat de overheid niet ingrijpt, want sommige eisen zijn op zijn minst dubieus en behoorlijk nadelig voor de uitvoering van de rijtijdenwet, om maar eens iets te noemen. stop jij je kind graag in een bus bij een overwerkte chauffeur? bedenk je wel dat ze willen dat het normaal is om bijvoorbeeld 6 dagen achter elkaar 's ochtends om half 6 te beginnen, in een keer door tot 12 uur (dat is 6 1/2 uur rijden aan een stuk door he!), dan 's avonds hetzelfde geintje nog een keer (dat noemt men een gebroken dienst). zoiets doe je zelf niet eens als je op vakantie gaat, maar heej! lekker boeie: tis je koter maar die bij die vent in de bus zit dan he!
mijn punt is het volgende: dit conflict raakt de reizigers heus niet alleen in de "het is zo onhandig", het is zeker ook in het belang van voornoemde reizigers dat buschaufferus fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden hebben!
quote:Op vrijdag 30 mei 2008 14:13 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik vind het prima dat ze staken. Maar dat hoeft niet ten kostte te gaan van alle reizigers die afhankelijk zijn van het busvervoer. Dat ze gewoon helemaal niet rijden is gewoon lekker makkelijk voor hunzelf, lekker iedere dag thuis zitten. Wat is er mis met gewoon aan de diensten houden en de reizigers gratis mee laten gaan. Zijn de bedirjven nog meer geld kwijt, maar de reizigers kunnen gewoon reizen.
Met dit soort acties winnen ze mijn sympathie niet mee.
Weet ik niet zeker, hoor. Mijn zoon zei dat een mevrouw bij de uitrit van Neckerspoel de bussen aanhield en aankondigde dat ze gingen staken. Of zij van de bond is weet ik dus niet, da's maar een gokje.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 16:45 schreef gr8w8 het volgende:
Hmz, de manier waarop klinkt als een wilde actie. Slechte zet voor de bonden als ze er inderdaad bij betrokken zijn.
Ik had er net ook nog even last van rond half 5. Kwam voor mij compleet uit het niets vallen en ik zie dus absoluut er niet van in hoe dit bijdraagt aan het hele geheel. Het enige wat je bereikt is irritatie van de klantenquote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:52 schreef Gia het volgende:
Ook lekker: Een onaangekondigde actie. Gooien ze nu net om 15.00 het werk plat. Bussen werden tegen gehouden door lui van de vakbond en reizigers konden ter plekke uitstappen. Weer ik weet niet hoeveel mensen gestrand op de stations. In elk geval in Eindhoven.
Mijn zoon belde om 15.10. Of ik maar even naar Eindhoven wilde rijden.
Kutactie.
tsja, wie gaat dan de schade betalen aan de chauffeurs die er dan in salaris op achteruit gaan? wel zo eerlijk dan *ook* he!quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:22 schreef gr8w8 het volgende:
Met andere woorden, bonden erkennen ook verantwoordelijk te zijn voo ellende. Wie herschrijft de brief even, waarin alleen vervoerders om schadevergoeding wordt gevraagd? Daar mogen de bonden ook de helft van betalen. Wel zo eerlijk, bovendien hebben die ook genoeg reserven.
Je raaskalt trouwens over die 2% per jaar. Op 16 mei was er een bod van tenminste 12% in 3 jaar + een dertiende maand. Of je moet me uitleggen waar ik de mist inga met onderstaand artikel...quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:28 schreef simmu het volgende:
[..]
tsja, wie gaat dan de schade betalen aan de chauffeurs die er dan in salaris op achteruit gaan? wel zo eerlijk dan *ook* he!
Bronquote:UTRECHT - De werkgevers in het streekvervoer hebben donderdagavond laat een nieuw loonbod voorgelegd aan de bonden. Dat hebben zij vrijdag laten weten.
ANP
Bovenop het oorspronkelijke loonbod van 12 procent over drie jaar komt een dertiende maand voor de werknemers, waardoor volgens de vervoerders een totale loonstijging van bijna 20 procent in drie jaar wordt gerealiseerd.
Wel blijven de werkgevers vasthouden aan het inleveren van een kwartier pauze op kosten van de baas en leveren de werknemers voor de dertiende maand zeventien atv-dagen en de huidige eindejaarsuitkering van 0,65 procent in...
Ah, een chauffeur? Heeft niets te maken met de schade die de bonden de reiziger bezorgd. Wie het doet, doet het. Zelf raden de bonden aan vergoedingen te vragen aan connexxion ed. Alleen maar om over de rug van de reiziger door te zeuren. Zeuren ja, dat is het. Bonden hadden ze tegelijk met de stoomtreinen af moeten schaffen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:28 schreef simmu het volgende:
[..]
tsja, wie gaat dan de schade betalen aan de chauffeurs die er dan in salaris op achteruit gaan? wel zo eerlijk dan *ook* he!
Hoe zou dat in vredesnaam moeten? Klachtenformulier invullen op internet?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:32 schreef gr8w8 het volgende:
Zelf raden de bonden aan vergoedingen te vragen aan connexxion ed.
hoeveel denk je dat 12% in 3 jaar is? en die 13de maand is leuk, maar daarvoor moeten ze dan wel de eindejaarsuitkering inleveren. verdiep je eens in de materie zou ik zo zeggen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:31 schreef Falco het volgende:
[..]
Je raaskalt trouwens over die 2% per jaar. Op 16 mei was er een bod van tenminste 12% in 3 jaar + een dertiende maand. Of je moet me uitleggen waar ik de mist inga met onderstaand artikel...
[..]
Bron
Nou, wat een ellende voor die chauffeurs, het enige dat ze er vervolgens voor moeten doen is van A naar B rijden, hetgeen nu niet bepaald een hoogstaande intelligentie vereist, dus ook geen hoogstaand salaris...quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:51 schreef simmu het volgende:
[..]
hoeveel denk je dat 12% in 3 jaar is? en die 13de maand is leuk, maar daarvoor moeten ze dan wel de eindejaarsuitkering inleveren. verdiep je eens in de materie zou ik zo zeggen.
12% in 3 jaar is ongeveer 4% per jaarquote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:51 schreef simmu het volgende:
[..]
hoeveel denk je dat 12% in 3 jaar is? en die 13de maand is leuk, maar daarvoor moeten ze dan wel de eindejaarsuitkering inleveren. verdiep je eens in de materie zou ik zo zeggen.
Misschien wel iets voor Stanislav Bernikov.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:25 schreef Falco het volgende:
[ afbeelding ]
Agnes Jongerius
FNV, domme bende daar.
Belachelijk zeg! Reizigers gaan er vanuit dat ze vandaag gewoon kunnen reizen tegen betaling uiteraard en dan besluiten ze blijkbaar zomaar om tussendoor nog een staking te houden?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:52 schreef Gia het volgende:
Ook lekker: Een onaangekondigde actie. Gooien ze nu net om 15.00 het werk plat. Bussen werden tegen gehouden door lui van de vakbond en reizigers konden ter plekke uitstappen. Weer ik weet niet hoeveel mensen gestrand op de stations. In elk geval in Eindhoven.
Mijn zoon belde om 15.10. Of ik maar even naar Eindhoven wilde rijden.
Kutactie.
Blijkbaar was de reden het afbellen van uitzendkrachten: http://www.fnvov.nl/forum/index.php?topic=26725.msg41191#msg41191 Klinkt mij eerder als een poging van de bonden om jeugd binnen te halen als lid, maar goed. "Kijk eens hoe solidair wij zijn met jullie. Maar eigenlijk moeten we jullie uitzendkrachten helemaal niet, want jullie zijn over twee jaar toch geen buschauffeur meer. Maar nu komt het wel mooi uit hoor! Even hier een krabbeltje en je bent lid! 60 piek per maand voor de bond!quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:19 schreef Cyan het volgende:
[..]
Belachelijk zeg! Reizigers gaan er vanuit dat ze vandaag gewoon kunnen reizen tegen betaling uiteraard en dan besluiten ze blijkbaar zomaar om tussendoor nog een staking te houden?
Ben trouwens benieuwd hoe lang die algemene staking gaat duren. Voor volgende week heb ik zowieso 1 dag een probleem. De andere dagen heb ik vervoer kunnen regelen en de week erna heb ik een weekje vrij!
quote:He, maar de financiën zijn toch geen reden om niet te staken! Het gaat om het principe!
ALLES GAAT PLAT!
Strijdbare groet uit katseviolenkutseveen.
Ja, dan liever die 0,65% eindejaarsuitkering en 17 extra dagen vrij dan een dertiende maand en geen extra dagen vrij. Door het inleveren van die 17 dagen gaat de werkweek van 37,38 naar 40 uur. Het maandloon stijgt niet met 40 / 37,38 (7%) maar met slechts 3,5%. Het uurloon gaat dus naar beneden, niet omhoog. Nog even los van dat die dertiende maand niet in 2008 wordt gegeven maar voor het eerst in 2009.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:06 schreef Falco het volgende:
En hoeveel was die eindejaarsuitkering? 0,65% van wat? Het totale loon wat in dat jaar verdiend werd? Als ik de keus had tussen zo'n uitkering en een dertiende maand, zou ik het natuurlijk wel weten
De bonden willen 3,5% loonsverhoging per jaar, da's nog geen 11% in 3 jaar. Tel daarbij een hogere eindjaarsuitkering en een tegemoetkoming in de ziektekosten. Dat is ook wat de chauffeurs die vallen onder de CAO MultiModaal (kleinere groep, iets hogere lonen) eerder dit jaar hebben gekregen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:31 schreef Falco het volgende:
[..]
Je raaskalt trouwens over die 2% per jaar. Op 16 mei was er een bod van tenminste 12% in 3 jaar + een dertiende maand. Of je moet me uitleggen waar ik de mist inga met onderstaand artikel...
[..]
Bron
Eens. Aan de andere kant heeft het LAKS zelf contact gehad met bonden (en/of werkgevers) om te regelen dat er nog wat busvervoer was de afgelopen weken. Ik weet niet wat het JOB heeft gedaan, dat blijkt ook niet uit dit stukje, maar als ze daar pas een paar dagen geleden tot de ontdekking kwamen dat de stakingen samenvallen met de examenperiodes dan vraag ik me ook af onder welke steen ze gezeten hebben.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:07 schreef Samson het volgende:
Heel zuur
De MBO-raad vindt het "heel zuur" voor alle leerlingen die getroffen worden door de acties. De JongerenOrganisatie Beroepsonderwijs (JOB), de tegenhanger van het LAKS maar dan voor het mbo, zegt zich "grote zorgen" te maken over de mobiliteit van de leerlingen in een periode dat ze examens moeten doen, opdrachten moeten inleveren en zogeheten eindgesprekken hebben.
"Heel slecht als deze staking effect heeft op de cijfers van de studenten."
Wat bedoel je precies? Dat ze bij de bonden niet weten wanneer de examens zijn? Ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt. Je weet wanneer de examens zijn als je er zelf op de een of andere manier bij betrokken bent, dus bijvoorbeeld als je schoolgaande kinderen hebt die in het examenjaar zitten.quote:FNV
FNV-bestuurder Janny Koppens zegt er geen rekening mee gehouden te hebben dat veel examens in het mbo juist deze periode zijn. "Dat hebben we ons niet ten volle gerealiseerd. Maar het verandert niets."
Volgens Koppens zijn de chauffeurs inmiddels zo boos dat aanpassingen in de acties uitgesloten zijn. "Ook al hebben veel chauffeurs juist affiniteit met het mbo."
Stakingen voor onbepaalde tijd zijn volgens Koppens vervelend voor elke klant. "Klaarblijkelijk waren de acties tot nu toe niet fors genoeg. Als de werkgevers over de brug komen kunnen we daar heel snel een eind aan maken."
Geeft meteen wel het niveau weer van zo'n FNV bestuurder.......
Om zo geheel volgens patroon mee te spelen met de ouderwetse spelletjes van de Bonden. Actie, reactie. Bonden eisen met hakken in het zand, werkgevers idem en nu wordt er zoveel mogelijk bij gesleept om wisselgeld bij de onderhandelingen te creeren.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 05:28 schreef Light het volgende:
[..]
De bonden willen 3,5% loonsverhoging per jaar, da's nog geen 11% in 3 jaar. Tel daarbij een hogere eindjaarsuitkering en een tegemoetkoming in de ziektekosten. Dat is ook wat de chauffeurs die vallen onder de CAO MultiModaal (kleinere groep, iets hogere lonen) eerder dit jaar hebben gekregen.
Als de bonden 11% in drie jaar eisen en de werkgevers bieden als reactie 12% dan kun je veilig aannemen dat je (een deel van) die verhoging linksom of rechtsom zelf betaalt. Waarom anders zouden werkgevers meer bieden dan bonden vragen?
Het hele eiereten is dus het inleveren van die 17 vrije dagen begrijp ik? Daar had gemakkelijk een compromis uitgehandeld kunnen worden natuurlijk. Als ik het goed begreep was eerst het heikele punt dat kwartiertje pauze niet betalen. Wat een triestigheid alom is het eigenlijkquote:Op zaterdag 31 mei 2008 05:28 schreef Light het volgende:
[..]
De bonden willen 3,5% loonsverhoging per jaar, da's nog geen 11% in 3 jaar. Tel daarbij een hogere eindjaarsuitkering en een tegemoetkoming in de ziektekosten. Dat is ook wat de chauffeurs die vallen onder de CAO MultiModaal (kleinere groep, iets hogere lonen) eerder dit jaar hebben gekregen.
Als de bonden 11% in drie jaar eisen en de werkgevers bieden als reactie 12% dan kun je veilig aannemen dat je (een deel van) die verhoging linksom of rechtsom zelf betaalt. Waarom anders zouden werkgevers meer bieden dan bonden vragen?
Dat maakt de gemiddelde lompe buschauffeur niks uit natuurlijk, het is de schuld van 'de baas'quote:Op zaterdag 31 mei 2008 10:15 schreef Loedertje het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met mensen die afhankelijk zijn voor hun werk van de bussen en geen mogelijkheden hebben om iets anders qua vervoer te regelen? Die zijn dus hun baan kwijt als de baas eist dat ze komen begrijp ik?
Chauffeurs die niet mee willen staken hebben de grootste problemen met hun *collega's * bedreigingen en zelf en leksteken van hun autobanden schijnt al te zijn voorgevallen bij enkele niet-stakers.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 10:17 schreef Falco het volgende:
Dat maakt de gemiddelde lompe buschauffeur niks uit natuurlijk, het is de schuld van 'de baas'
Meer: http://www.bussenmoetenrijden.nl/index.php?p=lijst&s=300&e=400quote:1563. M keijzer uit edam
Deze grap van de staking kan mijn baan gaan kosten. erg bedankt.
Er zijn een paar heikele punten. Dat kwartiertje pauze is er 1 van. Meer onregelmatigheid en langere diensten ook.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 10:15 schreef Falco het volgende:
[..]
Het hele eiereten is dus het inleveren van die 17 vrije dagen begrijp ik? Daar had gemakkelijk een compromis uitgehandeld kunnen worden natuurlijk. Als ik het goed begreep was eerst het heikele punt dat kwartiertje pauze niet betalen. Wat een triestigheid alom is het eigenlijk.
Lopend naar het station, vanaf daar verder met de trein. Kost wel meer geld en tijd.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 10:15 schreef Loedertje het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met mensen die afhankelijk zijn voor hun werk van de bussen en geen mogelijkheden hebben om iets anders qua vervoer te regelen? Die zijn dus hun baan kwijt als de baas eist dat ze komen begrijp ik?
Heb je er weleens aan gedacht dat er ook plaatsen zijn waar absoluut in de verste verte geen treinstation isquote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:25 schreef Light het volgende:
Lopend naar het station, vanaf daar verder met de trein. Kost wel meer geld en tijd.
Dat doe ik ook nietquote:Op zaterdag 31 mei 2008 13:41 schreef gr8w8 het volgende:
Nou, laten we de ns niet heilig verklaren ineens.
Ja. Ik had het over wat ik ga doen. Retour met de bus kost me 2,36 euro, trein 3,30 (vol tarief, enkele reis vol tarief + enkele reis met korting is duurder). En snel eens een fiets regelen. Da's voor mij goedkoper, sneller en 't is nog gezonder ookquote:Op zaterdag 31 mei 2008 13:07 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Heb je er weleens aan gedacht dat er ook plaatsen zijn waar absoluut in de verste verte geen treinstation is
Waarbij werkende mensen gewoon afhankelijk zijn van bussen?
Meer geld is overigens onzin want de trein en bus schelen qua prijs niet zo heel veel.
quote:Op zaterdag 31 mei 2008 13:27 schreef Falco het volgende:
En daarbij heb je bij treinen wel veel meer klantvriendelijkheid en comfort. Zeker de laatste tijd is o.a. de NS erg goed bezig.
"ja hoi. Ik moet naar Den Helder, nou zag ik op internet staan dat ik moet overstappen in hilversum. Maar dat hoeft toch niet? Ik kan toch gewoon in Amersfoort opstappen naar A'dam?"quote:Op zaterdag 31 mei 2008 14:06 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet, maar je merkt wel dat het personeel daar allemaal een cursus heeft gevolgd oid en een stuk communicatiever en okeejer is geworden. Misschien een ideetje voor de buschauffeurs!
Ik geloof je graag, maar ik heb dit soort ervaringen iig niet meegemaakt de laatste tijd en ze rijden ook steeds meer op tijd heb ik het idee. Maar goed weer terug ontopic dan maarquote:Op zaterdag 31 mei 2008 16:50 schreef Qwea het volgende:
[..]
"ja hoi. Ik moet naar Den Helder, nou zag ik op internet staan dat ik moet overstappen in hilversum. Maar dat hoeft toch niet? Ik kan toch gewoon in Amersfoort opstappen naar A'dam?"
-Hmm.
"Toch?"
*Conducteur kijkt beetje in de rondte*
"Hallo?"
-Ja weet ik veel![]()
Dan zul je wel op een prima traject zittenquote:Op zaterdag 31 mei 2008 16:55 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik geloof je graag, maar ik heb dit soort ervaringen iig niet meegemaakt de laatste tijd en ze rijden ook steeds meer op tijd heb ik het idee. Maar goed weer terug ontopic dan maar...
Streekbussen blijven zondag in remisequote:De vakbondsacties in het streekvervoer krijgen vandaag een steviger karakter. Op een paar regio's na blijven de bussen in het hele land in de remise, voor onbepaalde tijd. Met de staking protesteren de chauffeurs tegen de opstelling van de werkgevers in de cao-onderhandelingen.
De werkgevers en vakbonden leveren al sinds begin april een verbeten strijd en zicht op een uitweg in het cao-conflict is er vooralsnog niet. ANWB verkeersinformatie verwacht dat de stakingen in het streekvervoer niet zullen leiden tot veel extra drukte op de wegen. "De afgelopen weken zijn mensen gewend geraakt aan de acties'', aldus een woordvoerder van de informatiedienst. De bussen in de vier grote steden, rond de 'Drechtsteden', in de achterhoek (Syntus) en in het westen van Friesland blijven wel rijden, deze vallen onder een andere CAO
quote:Op zondag 1 juni 2008 05:12 schreef paddy het volgende:
"De afgelopen weken zijn mensen gewend geraakt aan de acties'', aldus een woordvoerder van de informatiedienst.
Uiteraard krijg je geen loon, wel geld van de stakingkas, als je FNV-lid bent.quote:Op zondag 1 juni 2008 11:21 schreef athlonkmf het volgende:
als ze staken, krijgen ze nog loon? Zo niet, dan zal het snel afgelopen zijn lijkt mij.
Ja, want dan stopt iedereen altijd al met met de bus gaan. Mensen die werken, ouderen die geen auto rijden en niet meer fietsen, moeders met babies die de stad in moeten, die gebruiken de bus toch niet joh.quote:Op zondag 1 juni 2008 10:09 schreef charleen het volgende:
Eind van deze maand is het hier zomervakantie, doe dan lekker staken zou ik zeggen....
quote:Op zondag 1 juni 2008 11:37 schreef gr8w8 het volgende:
Mooi systeem is dat he. Hebben ze mazzel dat het OV nog zo'n bondenbolwerk is.
De bonden zeggen voor iedereen te spreken (en niet alleen de blanke autochtone man van 55+) en gaan staken. Werkwillig (ongeacht bondlid of niet) willen ze het werk ook onmogelijk maken. Als ze daarin slagen, krijgen die niet leden geen loon, maar ook geen geld uit de stakingskas.
Maar we moeten solidair zijn he!
Dat hoor je mij toch niet zeggenquote:Op zondag 1 juni 2008 11:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, want dan stopt iedereen altijd al met met de bus gaan. Mensen die werken, ouderen die geen auto rijden en niet meer fietsen, moeders met babies die de stad in moeten, die gebruiken de bus toch niet joh.
nou ja zeg, wat een vergelijking ..quote:Op zaterdag 31 mei 2008 14:06 schreef Falco het volgende:
Dat doe ik ook niet, maar je merkt wel dat het personeel daar allemaal een cursus heeft gevolgd oid en een stuk communicatiever en okeejer is geworden. Misschien een ideetje voor de buschauffeurs!
Toets in Noorwegen ?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:46 schreef Slappy het volgende:
Ook in Friesland ????????????????????????????????
Morgen toets![]()
dus moet ik die missen
Ja ben hier tijdelijk voor een toetsquote:
Maar kan je toch beter bij de NS zitten dan bij het streekvervoer, want het NS personeel staakt nu nietquote:Op zondag 1 juni 2008 14:03 schreef moussie het volgende:
[..]
nou ja zeg, wat een vergelijking ..
als conducteur in de trein hoef je alleen maar kaartjes te knippen, de machinist een fluitsignaal te geven en als je om advies gevraagd wordt kan je de tijd nemen om te antwoorden, je hebt tussen 2 stations op een rustig traject immers toch weinig te doen ..
de buschauffeur daarentegen moet niet alleen kaartjes verkopen, op de deuren letten en de klanten adviseren, hij moet ook nog eens op tijd van A vertrekken en op B aankomen, en dat dan niet op rails, waar je alleen maar hoeft op te trekken en af te remmen, maar gewoon op de weg, soms op een busbaan maar meestal tussen het gewone verkeer, dus je moet 100% alert zijn en blijven, anders kunnen er ongelukken gebeuren
Zodra ze meer geld krijgen.quote:Op maandag 2 juni 2008 18:49 schreef charleen het volgende:
Ja okay, het punt is gemaakt en nu??? wanneer gaan ze weer rijden dan???? hemel wat een ellende dit...
quote:De Vries 'analyseert' streekvervoer
UTRECHT - Oud-minister Klaas de Vries gaat zich buigen over het streekvervoer. Op verzoek van de vakbonden en de Federatie Mobiliteitsbedriven Nederland (FMN), branchevereniging in het streekvervoer, maakt hij ,,een onafhankelijke analyse van het gesternte waaronder het streekvervoer opereert''.
Dit hebben betrokken partijen maandag gemeld. De Vries zal zich niet bezig houden met de cao-onderhandelingen. Hij verwacht zijn werk vrijdag klaar te hebben.
Hij gaat niet bemiddelen in het cao-conflict tussen de bonden en de busondernemingen Connexxion, Arriva en Veolia, zegt Wyb Kusters van de CNV Bedrijvenbond. De branchevereniging FMN is als zodanig niet betrokken bij de onderhandelingen.
(ANP)
quote:Provincie Groningen eist einde aan busstaking
GRONINGEN ‘De maat is helemaal vol’. Dat zei gedeputeerde Henk Bleker maandag over de voortdurende busstaking. De provincie dreigt nu met een gang naar de rechter, als de chauffeurs blijven staken.
Sinds april voeren de chauffeurs actie voor een betere cao. De onderhandelingen zitten nog altijd muurvast. Ook maandag rijden er geen bussen. De chauffeurs zijn zondag voor onbepaalde tijd in staking gegaan.
Wat de provincie Groningen betreft moet er snel een einde komen aan de staking. ‘Iedereen wordt getroffen en er is geen zicht op het einde’, zo licht Bleker toe. Daarom beraadt de provincie zich op juridische stappen.
Eis van de provincie is onder meer dat er sowieso tijdens de spits gereden wordt en dat beide partijen hun plek om de onderhandelingstafel weer innemen. Bovendien dreigt de provincie Arriva uiteindelijk een boete op te leggen, als de staking voortduurt. Die boete zou in de tonnen kunnen lopen.
RTV Noord
Onder het mom van "We don't negotiate with terrorists" zullen de maatschappijen er niet op zitten wachten de eisen in te willigen, dan staken ze volgend jaar namelijk weer...quote:Op maandag 2 juni 2008 18:53 schreef charleen het volgende:
[..]
Van mij mogen ze meer geld krijgen, kunnen we nu weer ff gaan rijden dan aub?
quote:103 Teletekst ma 02 jun
***************************************
Nieuw bod streekvervoer afgewezen
***************************************
` De werkgevers in het streekvervoer
hebben een nieuw loonbod naar de
vakbonden gestuurd.Sinds gisteren wordt
er voor onbepaalde tijd gestaakt bij
Connexxion,Arriva en Veolia.Op veel
plaatsen rijden daardoor geen bussen.
De werkgevers bieden nu 8% loonstijging
in 2 jaar.De bonden wijzen dat af,omdat
daarvan maar 5% blijvend is.De overige
3% wordt pas structureel na afspraken
over flexibeler werken.Daarom gaan de
stakingen door,zeggen de bonden.
Vandaag werd bekend dat oud-minister
Klaas de Vries een analyse gaat maken
van de situatie in het streekvervoer.
Hij zal niet als bemiddelaar optreden.
***************************************
Ohh valt wel mee,Ze hebben nu wel meer vrijquote:Op maandag 2 juni 2008 22:27 schreef livelink het volgende:
Ik hoop dat de provincie Utrecht de provincie Groningen maar snel gaat volgen. Uiteindelijk worden de buschauffeurs hier ook echt niet beter van, van zo'n langdurige staking
Ik ken er één en die is al lekker bruin na al dat mooie weer in mei.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 10:37 schreef Slappy het volgende:
[..]
Ohh valt wel mee,Ze hebben nu wel meer vrij
quote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:04 schreef Dunckie het volgende:
Stadsvervoerders staken ook, misschien een paar niet maar het merendeel wel.
In Eindhoven rijdt geen een bus, noch stad, noch streek.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:04 schreef Dunckie het volgende:
Stadsvervoerders staken ook, misschien een paar niet maar het merendeel wel.
Welke maatschappij? Bij genoeg werkwilligen gaan sommige uitrijden. Tot woede van de bonden die dan gaan praten over blokkades enzo. Lekker rellen dus, met een hoop ellende op lange termijn bij chauffeurs onderling.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 17:51 schreef Captivate het volgende:
Nee, dat weet ik.
Dit was een streekbus. Waarom denk je dat ik zo verrast was. Ik heb dat ding al in geen week meer zien rijden
Muts. Zowel Hermes als Bba/veolia zijn STREEKVERVOERDERS.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:36 schreef Gia het volgende:
[..]
In Eindhoven rijdt geen een bus, noch stad, noch streek.
Neckerspoel is leeg.
Met uitzondering van de bussen in de grote steden natuurlijk. In Utrecht, Amsterdam etc. rijd alles gewoon.quote:
Connexxionquote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:38 schreef gr8w8 het volgende:
[..]
Welke maatschappij? Bij genoeg werkwilligen gaan sommige uitrijden. Tot woede van de bonden die dan gaan praten over blokkades enzo. Lekker rellen dus, met een hoop ellende op lange termijn bij chauffeurs onderling.
Dat betekent dat er wel eens een bus zou kunnen rijden -> NIET op vertrouwen dus.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 20:09 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Wat bedoelen ze met rijdt gedeeltelijk? Een beetje vaag geformuleerd.
Nee rijdt niet allemaal, alleen de stadsbussen maar de tram en de andere bussen rijden niet.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 19:21 schreef Blik het volgende:
[..]
Met uitzondering van de bussen in de grote steden natuurlijk. In Utrecht, Amsterdam etc. rijd alles gewoon.
Hij houdt ¤1in de lucht en stopt ondertussen ¤5 in zijn broekzak om stiekem aan z'n kontje te kunnen zitten?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |