Je weet wel dat ze die dagen tot 9 uur rijden en van 16 tot 19 uur, dus gewoon tijdens de spits.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:58 schreef Repeat het volgende:
Ah ik zie het; 27, 28 en 29 mei weer stakingen
Voor een heel jaar lijkt het me goedkoper om gewoon een jaartrajectkaart te kopen. Elke dag een kaartje kopen lijkt me nogal duur. Voor een enkele keer zou dat dan nog wel gaan. 's morgens met de bus in de spits en met de trein terug, maar of dat goedkoper is dan met de auto ophalen betwijfel ik.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:42 schreef Cyan het volgende:
[..]
Dit zal ook niet de laatste keer zijn dat ze staken maar blijkbaar zien ze dit als enige oplossing. Als je zoon met de trein kan reizen dan kan hij in de middag ook gebruik maken van een voordeelurenkaart waarmee hij het hele jaar 40% korting krijgt na 9.00 uur. In de maanden juli en augustus geldt dit trouwens gewoon de hele dag ivm zomervakantie.
Idd, zoals het er nu naar uit ziet volledige staking voor onbepaalde tijd, joepiequote:Op woensdag 28 mei 2008 21:24 schreef Caesu het volgende:
ik denk helemaal geen bussen.
dat ze wel reden in de spits was om scholieren tegemoet te komen ivm hun examens.
De buschauffeur die ik sprak vanmiddag zei dat ze zondag plat gaan. VANAF betekend dus ook echt zondag.quote:Op woensdag 28 mei 2008 22:47 schreef teek- het volgende:
Quote van heel stuk terug: 'Vanaf zondag 1 juni wordt overgegaan tot een algemene staking tot nader order.'
Als dat door gaat, is VANAF 1 juni dan dus inclusief 1 juni zelf (dus zondag) of pas DAARNA? Wat wordt er met 'vanaf' bedoeld?? Ik heb een vet groot probleem namelijk als ze op de zondag al gaan staken :-S
Is daar al bericht over en zonee wanneer horen we dat dan waarschijnlijk?
quote:Op woensdag 28 mei 2008 21:59 schreef Caesu het volgende:
ja, eerste tijdvak is dan afgelopen. tweede tijdvak begint 16 juni.
dus ze zouden twee weken kunnen staken zonder dat scholieren die examen moeten doen er last van hebben.
maar ik hoop en verwacht toch wel dat voor 1 juni er een oplossing komt en de staking niet doorgaat...
http://www.telegraaf.nl/b(...)elemaal_plat___.htmlquote:di 27 mei 2008, 20:32
'Streekvervoer helemaal plat'
DEN HAAG - Reizigers moeten ernstig rekening houden met een totale staking in het streekvervoer in grote delen van het land. Die begint zondag en het is volstrekt onduidelijk hoe lang ze gaat duren.
Dinsdag bleek dat de Tweede Kamer en het kabinet geen rol voor zichzelf zien weggelegd bij het oplossen van het slepende cao-conflict in het streekvervoer.
In een debat riep de Socialistische Partij staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) vergeefs op om de regie te nemen en nieuwe stakingsacties te voorkomen. „Dat ben ik niet van plan”, reageerde de bewindsvrouw. „Ik wil de verantwoordelijkheden daar leggen waar ze horen te liggen.”
Huizinga wilde evenmin iets weten van een pleidooi van de vakbond FNV Bondgenoten voor een eenmalige financiële injectie van 100 miljoen euro voor het streekvervoer. „Dat is domweg staatssteun”, constateerde de politica. Ze erkende wel dat de sector krap bij kas zit door bezuinigingen, hoge dieselprijzen en accijnsverhogingen, maar weigert de portefeuille te trekken.
Kamerleden pleiten nog voor de inzet van externen om de partijen nader tot elkaar te brengen. De namen van OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven en Jan Franssen van het IPO, de koepelorganisatie van provincies, vielen. Maar na afloop van het debat bleek dat de werkgevers en de vakbonden hierover niet op één lijn zitten en dat deze optie dus op dit moment geen serieuze kans maakt.
Begin april liepen de onderhandelingen over een nieuwe cao in het streekvervoer vast. Sindsdien voeren buschauffeurs actie. Deze week rijden buiten de ochtend- en avondspits geen streekbussen in grote delen van het land op dinsdag, woensdag en donderdag.
De acties brengen de werkgevers en vakbonden nog niet nader tot elkaar. De verhoudingen zijn belabberd en vanaf maandag blijven de bussen permanent in de remise. De vakbonden zeggen dat de chauffeurs pas weer gaan rijden, als er zicht is op een oplossing voor de cao-patstelling.
Deze week hebben de acties nog een iets publieksvriendelijker karakter. Honderden buschauffeurs voeren de komende dagen 'voortuinacties' bij de werkgevers op de stoep. Vanuit de werkgevers klonk de afgelopen week het geluid dat de stakingen van de chauffeurs „achtertuinacties” zouden zijn. Daarmee werd geïnsinueerd dat de chauffeurs formeel staken, maar in feite genieten van vrije tijd in hun tuin.
Is er misschien toch een akkoord bereikt?quote:Op donderdag 29 mei 2008 08:25 schreef Take_A_Picture het volgende:
Toch apart. Vanochtend moest ik wel mijn vervoersbewijs laten zien en de buschauffeur ging gewoon stempelen. Veel mensen liepen gewoon door en waren verbaasd dat ze naar hun vervoersbewijs vroeg.
Op 27, 28 en 29 mei hebben de bonden acties aangekondigd in het openbaar vervoer. Met in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Is er misschien toch een akkoord bereikt?
Heel goed!quote:Op donderdag 29 mei 2008 08:25 schreef Take_A_Picture het volgende:
Toch apart. Vanochtend moest ik wel mijn vervoersbewijs laten zien en de buschauffeur ging gewoon stempelen. Veel mensen liepen gewoon door en waren verbaasd dat ze naar hun vervoersbewijs vroeg.
Heel fout.quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:41 schreef kasper het volgende:
[..]
Heel goed!![]()
Een buschauffeur die normaal zijn werk doet en geen misbruik maakt van de door zijn werkgever beschikbaar gestelde bus.
Zou jij het ook acceptabel vinden als bv. KLM piloten actie gaan voeren en iedereen die dat wil gratis laten vliegen naar elke bestemming?quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:59 schreef Bommenlegger het volgende:
Heel fout.![]()
Een buschauffeur die zijn diensten aanbied aan zijn werkgever om de bus te besturen die hij heeft staan, maar er verder niks mee kan.
Zoals iedere werknemer in welke sector dan ook zijn diensten aanbied.
En daar verwacht je ook voor betaald te worden.
En daarbij een goede CAO te hebben.
Of jij moet voor je hobby werken? (als je al werkt)
Erg mooie vergelijkingquote:Op donderdag 29 mei 2008 14:31 schreef kasper het volgende:
[..]
Zou jij het ook acceptabel vinden als bv. KLM piloten actie gaan voeren en iedereen die dat wil gratis laten vliegen naar elke bestemming?
Zoals voorgaande post: wat een vergelijking.quote:Op donderdag 29 mei 2008 14:31 schreef kasper het volgende:
[..]
Zou jij het ook acceptabel vinden als bv. KLM piloten actie gaan voeren en iedereen die dat wil gratis laten vliegen naar elke bestemming?
Ik heb gelukkig voor 2 dagen vervoer weten te regelen. Alleen dinsdag zit ik met een probleem. Misschien toch maar een taxi naar het station en het proberen te declareren?quote:Op donderdag 29 mei 2008 16:37 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Ik ga best wel een groot probleem hebben als ze zondag de hele boel plat gooien.
Jup, staat al helemaal vast.quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:53 schreef teek- het volgende:
En, is er al wat bekend of er al een akkoord is bereikt? Ben toch wel benieuwd of er vanaf zondag nog gestaakt gaat worden....
je vind het doodnormaal dat je medeburgers voor nop werken.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 11:43 schreef charleen het volgende:Wat hebben wij als gewone, afhankelijk van het ov, burger toch fout gedaan dat wij zo gestraft worden?
1. Dat zie mij niet schrijvenquote:Op vrijdag 30 mei 2008 12:07 schreef simmu het volgende:
[..]
je vind het doodnormaal dat je medeburgers voor nop werken.
het is net zoveel jouw schuld als de schuld van die chauffeurs. je kan het ook omdraaien weet je: waarom zou een chauffeur zich drukmaken over mensen (de mensen die altijd en op tijd met de bus willen) terwijl diezelfde mensen alleen maar klagen, geen enkel begrip voor de situatie hebben en zich al zeker niet in de materie wensen te verdiepen "want dat is niet hun probleem"?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 12:43 schreef charleen het volgende:
[..]
1. Dat zie mij niet schrijven
en
2. Is dat mijn schuld???
Ik vind het prima dat ze staken. Maar dat hoeft niet ten kostte te gaan van alle reizigers die afhankelijk zijn van het busvervoer. Dat ze gewoon helemaal niet rijden is gewoon lekker makkelijk voor hunzelf, lekker iedere dag thuis zitten. Wat is er mis met gewoon aan de diensten houden en de reizigers gratis mee laten gaan. Zijn de bedirjven nog meer geld kwijt, maar de reizigers kunnen gewoon reizen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 14:07 schreef simmu het volgende:
[..]
het is net zoveel jouw schuld als de schuld van die chauffeurs. je kan het ook omdraaien weet je: waarom zou een chauffeur zich drukmaken over mensen (de mensen die altijd en op tijd met de bus willen) terwijl diezelfde mensen alleen maar klagen, geen enkel begrip voor de situatie hebben en zich al zeker niet in de materie wensen te verdiepen "want dat is niet hun probleem"?
heeft iemand hier nu bijvoorbeeld eigenlijk wel in de gaten dat het genereuze bod van de werkgevers neerkomt op 3 jaar lang 2% erbij (da's dus minder dan inflatie he! en dat na een loonstop van een stevig aantal jaren!) en een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden (wat overigens ook tegen het belang van, jawel, jullie reizigers! is)?
ik snap om te beginnen niet dat de overheid niet ingrijpt, want sommige eisen zijn op zijn minst dubieus en behoorlijk nadelig voor de uitvoering van de rijtijdenwet, om maar eens iets te noemen. stop jij je kind graag in een bus bij een overwerkte chauffeur? bedenk je wel dat ze willen dat het normaal is om bijvoorbeeld 6 dagen achter elkaar 's ochtends om half 6 te beginnen, in een keer door tot 12 uur (dat is 6 1/2 uur rijden aan een stuk door he!), dan 's avonds hetzelfde geintje nog een keer (dat noemt men een gebroken dienst). zoiets doe je zelf niet eens als je op vakantie gaat, maar heej! lekker boeie: tis je koter maar die bij die vent in de bus zit dan he!
mijn punt is het volgende: dit conflict raakt de reizigers heus niet alleen in de "het is zo onhandig", het is zeker ook in het belang van voornoemde reizigers dat buschaufferus fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden hebben!
quote:Op vrijdag 30 mei 2008 14:13 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik vind het prima dat ze staken. Maar dat hoeft niet ten kostte te gaan van alle reizigers die afhankelijk zijn van het busvervoer. Dat ze gewoon helemaal niet rijden is gewoon lekker makkelijk voor hunzelf, lekker iedere dag thuis zitten. Wat is er mis met gewoon aan de diensten houden en de reizigers gratis mee laten gaan. Zijn de bedirjven nog meer geld kwijt, maar de reizigers kunnen gewoon reizen.
Met dit soort acties winnen ze mijn sympathie niet mee.
Weet ik niet zeker, hoor. Mijn zoon zei dat een mevrouw bij de uitrit van Neckerspoel de bussen aanhield en aankondigde dat ze gingen staken. Of zij van de bond is weet ik dus niet, da's maar een gokje.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 16:45 schreef gr8w8 het volgende:
Hmz, de manier waarop klinkt als een wilde actie. Slechte zet voor de bonden als ze er inderdaad bij betrokken zijn.
Ik had er net ook nog even last van rond half 5. Kwam voor mij compleet uit het niets vallen en ik zie dus absoluut er niet van in hoe dit bijdraagt aan het hele geheel. Het enige wat je bereikt is irritatie van de klantenquote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:52 schreef Gia het volgende:
Ook lekker: Een onaangekondigde actie. Gooien ze nu net om 15.00 het werk plat. Bussen werden tegen gehouden door lui van de vakbond en reizigers konden ter plekke uitstappen. Weer ik weet niet hoeveel mensen gestrand op de stations. In elk geval in Eindhoven.
Mijn zoon belde om 15.10. Of ik maar even naar Eindhoven wilde rijden.
Kutactie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |