Voorgaande topics.quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
Kom kom, nou nou, het is maar een TT hoor!quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:43 schreef Strolie75 het volgende:
Wie is iedereen?
In elke topic komt zo een reactie wel 2/3 keer.quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:37 schreef sweetlady-o het volgende:
FIPO
Raar dat men een film al zat kan zijn terwijl niemand het nog heeft gezien. Ik hoop dat het snel komt
zodat we dat ook weer gehad hebben.
quote:Waar iedereeen de film Wilders zat is.
Iedereen kijkt hier bij me naar binnen... te irritantquote:Op donderdag 20 maart 2008 17:43 schreef Strolie75 het volgende:
Wie is iedereen?
De andere die het daarna nog 20x roepen lees je overheen?quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In elke topic komt zo een reactie wel 2/3 keer.
Previeuw gezien?quote:Op donderdag 20 maart 2008 18:15 schreef SCH het volgende:
Een film waarbij wat soera's uit hun context worden gelicht en vervolgens footagefilmmateriaal van islamitische onlusten doorheen is gemonteerd. Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom een kamerlid het zo belangrijk vindt dat te maken en zijn kiezers dat zouden pikken.
Ben je nu ook al islamoloog?quote:Op donderdag 20 maart 2008 18:15 schreef SCH het volgende:
Een film waarbij wat soera's uit hun context worden gelicht en vervolgens footagefilmmateriaal van islamitische onlusten doorheen is gemonteerd. Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom een kamerlid het zo belangrijk vindt dat te maken en zijn kiezers dat zouden pikken.
quote:
Mwoach, het filmpje wordt wel gefinancierd van belastingcenten, in de tijd van de belastingbetaler. Een beetje ophef over de verkwisting van de de leider van de partij tegen de verkwisting mag best.quote:Op donderdag 20 maart 2008 18:43 schreef F04 het volgende:
Wat een gezeik allemaal voor maar een filmpie van 15 minuten.
linksch complotquote:Op donderdag 20 maart 2008 19:24 schreef gronk het volgende:
Ik ben benieuwd wat voor smoes Wilders gaat verzinnen als er 1 april nog steeds geen film is
Hoe weet jij zo zeker dat hij soera's uit de context licht?quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:12 schreef SCH het volgende:
[..]Wilders suggereert dat te zijn.
Waarom moet ik islamoloog zijn om te zeggen dat hij soera's uit de context licht?
Omdat hij zei soera's te gebruiken, en per definitie licht je ze uit de context als je ze eigenstandig gebruikt.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:36 schreef cultheld het volgende:
[..]
Hoe weet jij zo zeker dat hij soera's uit de context licht?
Misschien citeert ie ze volledig, weet jij veelquote:Op donderdag 20 maart 2008 19:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Omdat hij zei soera's te gebruiken, en per definitie licht je ze uit de context als je ze eigenstandig gebruikt.
De hele koran in 15 minuten?quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Misschien citeert ie ze volledig, weet jij veel.
Je hebt de hele koran niet nodig om een gedeelte uit een soera te verklaren, of denk jij van wel?quote:
Ik denk van wel, jij?quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:54 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je hebt de hele koran niet nodig om een gedeelte uit een soera te verklaren, of denk jij van wel?
Ik heb het over uit de context lichten. Dat doe je als je er een bepaald vers uitlicht.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:54 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je hebt de hele koran niet nodig om een gedeelte uit een soera te verklaren, of denk jij van wel?
Dat is uiteraard logisch, maar wie zegt mij dat "de context" de complete koran behelst? Er zullen ongetwijfeld zinnen in de koran staan die bijv. door enkel de soera die deze zinnen omvat te bestuderen en wie weet gebruikt Wilders dergelijke teksten.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb het over uit de context lichten. Dat doe je als je er een bepaald vers uitlicht.
Vergelijk het met toespraken, als je er 1 zin uithaalt zonder de context te vermelden kan iets dat heel negatief bedoeld is, enorm positief overkomen enz.
Jij denkt dat Wilders tafsir gaat bij pakken?quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:03 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dat is uiteraard logisch, maar wie zegt mij dat "de context" de complete koran behelst? Er zullen ongetwijfeld zinnen in de koran staan die bijv. door enkel de soera die deze zinnen omvat te bestuderen en wie weet gebruikt Wilders dergelijke teksten.
quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:11 schreef SCH het volgende:
[..]
De moslim hangt volgens Wilders een fascistische leer aan, leest een fascistisch boek en is daarmee dus een fascist.
Waarom vraag je je dat af?quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:49 schreef gronk het volgende:
Eerlijk gezegd vraag ik me wel eens af hoelang 't nog duurt voordat Wilders dhimmi-tribunalen gaat opzetten. Een beetje zoals McCarthy (niet de fok!ker) dat vroeger deed.
Moet ik dat verantwoorden of zo?quote:
Nee, maar ik heb wel interesse naar het antwoord. Daarom mijn vraag.quote:
Ach, als je wilders radicalisering doortrekt dan is 't niet zo moeilijk om daar op uit te komen hoor. De vraag is eerder, waar vindt zelfs hij dat-ie te ver gaat.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:00 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb wel interesse naar het antwoord. Daarom mijn vraag.
Ik denk, anders dan jij, dat je met zulke voorstellingen je de radicalisering beter bij jezelf kan vinden.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:02 schreef gronk het volgende:
[..]
Ach, als je wilders radicalisering doortrekt dan is 't niet zo moeilijk om daar op uit te komen hoor. De vraag is eerder, waar vindt zelfs hij dat-ie te ver gaat.
We hebben al een beroepsverbod voor Clairy Polak, hoorquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:08 schreef damian5700 het volgende:
Ik denk, anders dan jij, dat je met zulke voorstellingen je de radicalisering beter bij jezelf kan vinden.
'Dhimmi-tribunalen' is leuk gevonden demagogie.
Daar wordt inderdaad nu al het schavot voor getimmerd.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:10 schreef gronk het volgende:
[..]
We hebben al een beroepsverbod voor Clairy Polak, hoor
Kan niet. Jij bent al salafist.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:10 schreef Triggershot het volgende:
Ik zou op zich best wel een Dhimmi willen zijn
Was ik maar aan Salaf.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Kan niet. Jij bent al salafist.
Ben je dan toch wahabist?quote:
Ik ben een moslim.quote:
quote:De achterliggende gedachte van Fitna, de film van Geert Wilders, is een vooropgezet plan om ervoor te zorgen dat westerse politici anti-Islamwetten kunnen doorvoeren. Dat meent de Salafistische Imam Fawaz Jneid van de As Soennah moskee in Den Haag.
Door het irriteren van moslims en het doelbewust uitlokken van geweld zou draagvlak voor zulke wetten worden gecreëerd. Volgens hem hadden de Deense spotprenten van de profeet Mohammed hetzelfde doel voor ogen. De Imam vraagt zich af of Wilders alleen handelt. "Misschien zijn er wel mensen die Wilders helpen om wat men noemt 'de Islamisering van Europa tegen te houden", zo reageert hij in een interview met Mzine TV, het online televisiekanaal van het tijdschrift Mzine.
In het filmpje dat gisteren op de website is verschenen zet hij zijn complottheorie verder uiteen. "Wettelijk gezien kunnen ze niets tegen de islam doen, dus gaan ze moslims irriteren". Dat de Deense premier eerder afstand nam van Wilders en zijn filmpje hield de Imam niet tegen om ze te vergelijken. "Door bijvoorbeeld de cartoons van Denemarken proberen ze de moslims tot geweld aan te zetten. Zodat westerse politici nieuwe wetten zullen maken gericht tegen de islam" aldus de Imam.
De Imam licht niet toe wie de mensen zouden zijn die Wilders helpen of wie de mensen zijn die de touwtjes achter de schermen in hun handen zouden hebben. "Wat Wilders, zijn partij en aanhangers zeggen en doen is pure discriminatie en nog meer dan dat: het is fascistisch". Ook benadrukt Fawaz zijn overtuiging dat de meeste politici in Nederland het niet eens is met de methode van Wilders. Eerder noemde ook Wilders de Koran een fascistisch boek.
De Imam van de As Soenah, de moskee die bekend staat als orthodox kwam eerder in het nieuws toen hij Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali vervloekte. Wilders noemt hij een arrogante en 'psychische zieke' man in het interview op Mzine TV.
quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben een moslim.
Opgeleid volgens jurisprudentie van Imam Shafie.
Filosofie Ibn Rushd
Credo van Imam Djafar Al-Sadiq
Communicatie van Rumi
Tee-hee. Begin je over dhimmi-tribunalen, krijg je ditquote:
Sunniquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben een moslim.
Filosofie Ibn Rushd
Communicatie van Rumi
Geen eigen inbreng dusquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben een moslim.
Filosofie Ibn Rushd
Communicatie van Rumi
Jij bent niet naar school geweest?quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:34 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Geen eigen inbreng dusJe moet je eigen leven leren leiden jongen, op eigen benen staan. Het is misschien moeilijk, maar je moet je angst dan maar eens opzij zetten en de stap durven te zetten
Alweer een complottheorie.quote:
Paradox zit um in Imam Djafar, hij is de 5e shietische Imam, maar tegelijkertijd ook grondlegger van de 4 grootste Soenitische wetscholen. Maar Wahhabisme komt er absoluut niet in voor.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:34 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Sunni
Tof dat je dit wilde delen. Je hoefde dat immers niet te doen.
Het kan mij een worst schelen wat je buurman zegtquote:Op donderdag 20 maart 2008 22:21 schreef Druuna het volgende:
Welk halfgaar varken zei dat mijn iraanse buurman een sukkel was en niet de waarheid sprak?
Ga je diep schamen over de onzin die jij uitkraamt inzake een vluchteling, mijn buurman zal toch echt wel weten hoe het zit, hij komt er zelf vandaan!Met alle ellende van dien.
Ongelooflijk hoe stupide kan iemand reageren zeg
Een buurman uit iran zal wel genoeg redenen hebben om boos te zijn op het geloof in land van geboorte toch?quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:23 schreef Meki het volgende:
[..]
Het kan mij een worst schelen wat je buurman zegt
Moet je ook horen wat mijn buurvrouw zegt is dat interresant
Jah en wat moet ik ermee, het is zijn keuze om daar weg te gaan ,. niet de jouwe en niet de mijne.quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:27 schreef Druuna het volgende:
[..]
Een buurman uit iran zal wel genoeg redenen hebben om boos te zijn op het geloof in land van geboorte toch?
Hij moest zijn land ontvluchten kun je van jou niet zeggen
Mekiquote:Op donderdag 20 maart 2008 23:30 schreef Meki het volgende:
[..]
Jah en wat moet ik ermee, het is zijn keuze om daar weg te gaan ,. niet de jouwe en niet de mijne.
Ik heb een buurman uit Zuid Afrika.. is dat ook interresant
quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:30 schreef Meki het volgende:
Canadees binnenkortquote:Op donderdag 20 maart 2008 23:47 schreef gronk het volgende:
[..]
Meki: wat is jouw moslimachtergrond eigenlijk?
Kom, praat er niet omheen; als iemand als Triggershot netjes kan aangeven wat z'n achtergrond is, dan moet jij dat zeker kunnenquote:
Dankzij jouw geloof is hij zijn land en familie kwijt!quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:30 schreef Meki het volgende:
[..]
Jah en wat moet ik ermee, het is zijn keuze om daar weg te gaan ,. niet de jouwe en niet de mijne.
Welke van de 6?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:06 schreef cultheld het volgende:
Meki is waarschijnlijk een soenniet.
Elders in de wereld zoals in midden Afrika worden tienduizenden mensen vermoord. het gebeurt overal. en blijkbaar zie jij Iran als geloof.. Maar hoe zit het met stammen in Afrika. waar hele dorpen worden verbrand..quote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:06 schreef Druuna het volgende:
[..]
Dankzij jouw geloof is hij zijn land en familie kwijt!
Fijn geloof ook, vriend van hem is dood dankzij dat geloof, vreemdgaande (waar of niet waar, als de man zegt dat ze vreemd gaat dan is dat zo want de vrouw is minderwaardig aan de man) vrouwen worden gestenigd, levend doodgestenigd, half in de grond begraven, gooien omstanders stenen naar haar, net niet te groot, om haar meteen dood te gooien, en ook niet te klein zodat ze in ieder geval pijn zal voelen.
Gelukkig komt jouw buurman uit Afrika!
Mijn achtergrond is Moslim zijnde .quote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:00 schreef gronk het volgende:
[..]
Kom, praat er niet omheen; als iemand als Triggershot netjes kan aangeven wat z'n achtergrond is, dan moet jij dat zeker kunnen
Je bedoelt, net zoals m'n pa alleen met kerst 'christen' is?quote:
je bedoelt Parttimequote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:43 schreef gronk het volgende:
[..]
Je bedoelt, net zoals m'n pa alleen met kerst 'christen' is?
Neu, als in 'erm, jah, ik ben christelijk, da's iets met de kerk en God enzow'.quote:
Nou aan jou kun je 40 keer iets uitleggen dan snap jij nog niet waar het om gaat, daarom is die film er ook gekomen ...quote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:32 schreef Meki het volgende:
[..]
Elders in de wereld zoals in midden Afrika worden tienduizenden mensen vermoord. het gebeurt overal. en blijkbaar zie jij Iran als geloof.. Maar hoe zit het met stammen in Afrika. waar hele dorpen worden verbrand..
Hoe zit het in Vietnam 40 jaar ( zie Rambo ) hoe zit het daarmee
Hoe zit het met de FARC , ETTA etc. hoe zit het daarmee ??.
Ben je te lui om even in het vorige topic te kijken en de naam van die user op te zoeken? FYI, Ik zei dat.quote:Op donderdag 20 maart 2008 22:21 schreef Druuna het volgende:
Welk halfgaar varken zei dat mijn iraanse buurman een sukkel was en niet de waarheid sprak?
Ga je diep schamen over de onzin die jij uitkraamt inzake een vluchteling, mijn buurman zal toch echt wel weten hoe het zit, hij komt er zelf vandaan!Met alle ellende van dien.
Ongelooflijk hoe stupide kan iemand reageren zeg
quote:Iran wordt niet onderdrukt door de islam. De meerderheid van de mensen in Iran zijn en blijven moslims. Ze worden onderdrukt door extremisten. Iraniërs blijven moslim lang nadat de huidige machthebbers zijn verdreven dus ga niet blij doen dat je gelijk nu is bewezen omdat je buurman nonsens verkondigt.
Het gaat niet zo zeer om de islam an sich, maar vooral om de islam ruimte geeft aan andersdenkenden en dat is vaak niet zo. Je moet wel even lezen hè. Fijn dat jij nog moslim bent, maar er zijn ook mensen die dat niet zijn en ook hun eigen leven in willen vullen.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 01:37 schreef Jestrovic het volgende:
[..]
Ben je te lui om even in het vorige topic te kijken en de naam van die user op te zoeken? FYI, Ik zei dat.
Je buurman kraamt onzin uit en ik kan het weten. Ik ken dat soort mensen maar al te goed. Ik heb zelf in Irak en Iran geleefd en heb zelf genoeg ellende meegemaakt maar ben nog steeds een moslim. (oh shit, is je simpele wereldbeeld ingestort?)
Jij wilt alle ellende op de islam afschuiven door de ellende van je buurman uit te buiten en zo Wilders' gelijk bewijzen maar je bewijst met het verhaal van je buurman helemaal niets, je maakt jezelf alleen maar belachelijk en wel om deze reden: je buurman en jij zijn twee idioten die generaliseren en geen onderscheid maken tussen normale moslims en de machthebbers in Iran. "De machthebbers in Iran zijn slecht en dus is de islam slecht". Ongelooflijk hoe stupide een Wilders-stemmer redeneert.
Daarom, nogmaals mijn reactie (belangrijkste stukjes speciaal voor jou onderstreept en dikgedrukt)
[..]
Zal ik jou eens een dergelijk dramatisch verhaal over mijn gereformeerde omgeving vertellen?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:06 schreef Druuna het volgende:
[..]
Dankzij jouw geloof is hij zijn land en familie kwijt!
Fijn geloof ook, vriend van hem is dood dankzij dat geloof, vreemdgaande (waar of niet waar, als de man zegt dat ze vreemd gaat dan is dat zo want de vrouw is minderwaardig aan de man) vrouwen worden gestenigd, levend doodgestenigd, half in de grond begraven, gooien omstanders stenen naar haar, net niet te groot, om haar meteen dood te gooien, en ook niet te klein zodat ze in ieder geval pijn zal voelen.
Gelukkig komt jouw buurman uit Afrika!
Ik wil nog wel zo'n stenigingsverhaal lezen, dus begin maar.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 09:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Zal ik jou eens een dergelijk dramatisch verhaal over mijn gereformeerde omgeving vertellen?
Jestrovic heeft natuurlijk gewoon gelijkquote:Op vrijdag 21 maart 2008 02:37 schreef Bommenlegger het volgende:
Neem nog een biertje en ga lekker slapen Jestrovic....truste
Zelfmoord is niet erg genoeg?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 09:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik wil nog wel zo'n stenigingsverhaal lezen, dus begin maar.
Goede sitequote:Op vrijdag 21 maart 2008 09:35 schreef SCH het volgende:
[..]
SCH zijn sig
http://wildersisnotholland.com
Zelfmoord is niet bepaald christelijk.quote:
quote:Kamerleden van CDA, PvdA, GroenLinks en SP vielen massaal over een petitie die de organisatie van NBK hen wilde aanbieden, ‘tegen de intolerante en discriminerende standpunten van PVV-leider Geert Wilders’.
En dus blijven ze morgen op een paar na allemaal weg. Want een politicus aanpakken, dat doet een politicus maar op één plaats: in de Tweede Kamer. CDA’er Haersma Buma en PvdA’er Arib zijn het roerend met elkaar eens: ‘Prima dat er wordt gedemonstreerd – wij gaan liever een debat aan.’
- kappen met flamen -quote:Op vrijdag 21 maart 2008 09:40 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zelfmoord is niet bepaald christelijk.
En veel sex!quote:
Wanneer het niet exclusief is voor een geloof, zoals jij dus nu beweert, dan hoeft er weinig vergeleken te worden. Toch?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 10:04 schreef SCH het volgende:
[..]
- kappen met flamen -
Het gaat er gewoon om wat het geloof aan kan richten en dat is niet exclusief voor de islam, niet eens exclusief voor het geloof. Maar mensen als jij blijven iedere vergelijking categorisch afwijzen of verdoezelen.
Geloof = ellende, intollerantie en dood en verderf.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 10:04 schreef SCH het volgende:
[..]
- kappen met flamen -
Het gaat er gewoon om wat het geloof aan kan richten en dat is niet exclusief voor de islam, niet eens exclusief voor het geloof. Maar mensen als jij blijven iedere vergelijking categorisch afwijzen of verdoezelen.
quote:Ruim 7000 mensen hebben op internet de petitie 'Wilders is not Holland' ondertekend. De initiatiefnemers van de petitie willen aantonen dat de denkwijze van Geert Wilders niet representatief is voor de mening van veel Nederlanders.
"www.wildersisnotholland.nl Is geen anti-Wilderssite", zei initiatiefnemer en Llink-presentator Marcel van der Steen vrijdag. "Wilders heeft recht op zijn eigen mening. Als hij die in een film wil verkondigen, dan moet hij dat vooral doen."
De website is vooral bedoeld om aan het buitenland te laten zien dat veel Nederlanders de standpunten van Wilders, die binnenkort mogelijk in een film worden getoond, niet delen. De site is dan ook in het Engels, Frans en Arabisch vertaald.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 10:35 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wanneer het niet exclusief is voor een geloof, zoals jij dus nu beweert, dan hoeft er weinig vergeleken te worden. Toch?
Je zegt niet waarom je moeite hebt met die vergelijkingen? Ik vind het juist zelf heel belangrijk om het verleden niet te vergeten en daar nog steeds van te leren.quote:Ik heb sowieso problemen alles met elkaar te vergelijken.
Problemen die we nu hebben ( ja er zijn problemen of je moet categorisch afwijzen en verdoezelen de segregatie, integratieproblematiek en de radicalisering onder jongeren in Nederland, maar ook in andere Europese landen) worden vergeleken met de Kruistochten, het Oude Testament, maatschappelijke verschijnselen van tientallen en soms honderden jaren geleden en wat dies meer zij.
Dat vind ik best triest en al dat gerelativeerde helpt geen donder.
quote:Christelijke en islamitische leiders uit Nederland gaan op audiëntie bij de grootmoefti van Egypte in een poging de schade te beperken die de anti-Koranfilm van Geert Wilders teweeg zou kunnen brengen.
Driss el-Boujoufi, de voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), heeft vanochtend een bericht daarover in De Telegraaf bevestigd.
Grootmoefti Muhammed Sayyed Tantawi zal de Nederlandse delegatie volgende week in Caïro ontvangen. Hij wordt beschouwd als één van de hoogste religieuze autoriteiten in de islamitische wereld. Naast vertegenwoordigers van het CMO gaan er leden mee van de Contact Groep Islam, de Protestantse Kerk Nederland en de Raad van Kerken.
quote:Op een van ruim tweehonderd ‘sorry-voor-fitna-filmpjes’ op internet doen drie mensen, ogenschijnlijk ietwat beschonken, een grappig dansje. Ze springen – benen wijd, armen omhoog – op en neer op omfloerste beats op de achtergrond. Fitna Fitness, is het, zegt een meisje, voordat de drie giechelend uit beeld verdwijnen. Achter ze prijkt op een witte muur in enorme zwarte letters ‘SORRY!’
Door Herien Wensink
Amsterdam, 20 maart. Het idee is even eenvoudig als ingenieus: laat zoveel mogelijk mensen filmpjes op YouTube en andere videosites zetten en die bijvoorbeeld Fitna by Geert Wilders noemen. In het filmpje hoeven ze verder slechts „I am sorry”, of simpelweg ‘sorry’ te zeggen.
Wanneer boze tegenstanders of fanatieke geestverwanten nu op internet op zoek gaan naar Wilders’ langverwachte anti-islamfilm, verdwalen ze niet alleen in een woud van andere filmpjes, maar stuiten ze bovendien op honderden mensen die zich van Wilders’ opvattingen distantiëren, of zich er zelfs voor verontschuldigen. Initiator Willem Velthoven: „Het is het online-equivalent van een demonstratie.”
Velthoven is directeur van de multimediale kunststichting Mediamatic die eerder van zich deed spreken met de expositie El Hema in Post CS. Velthoven: „Wij zijn een maatschappelijk betrokken organisatie die, onder meer, met multimediale en culturele activiteiten commentaar levert op de actualiteit. Dan ontkom je natuurlijk niet aan de multiculturele samenleving en het integratiedebat. Maar je moet dit eigenlijk meer zien als een burgerinitiatief.”
Jij stelt dat:quote:
Ik interpreteer dat als wat mensen uit bepaalde overtuigingen elkaar aandoen. Immers het is niet eens exclusief voor het geloof.quote:Het gaat er gewoon om wat het geloof aan kan richten en dat is niet exclusief voor de islam, niet eens exclusief voor het geloof.
De problemen en maatschappelijke omstandigheden van nu met problemen die een andere tijd plaatsvonden, onder andere omstandigheden en een andere tijdsgeest dat is appels en peren vergelijken.quote:Je zegt niet waarom je moeite hebt met die vergelijkingen? Ik vind het juist zelf heel belangrijk om het verleden niet te vergeten en daar nog steeds van te leren.
Daar merken we hier fysiek niets van.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:32 schreef Meki het volgende:
[..]
Elders in de wereld zoals in midden Afrika worden tienduizenden mensen vermoord. het gebeurt overal. en blijkbaar zie jij Iran als geloof.. Maar hoe zit het met stammen in Afrika. waar hele dorpen worden verbrand..
Hoe zit het in Vietnam 40 jaar ( zie Rambo ) hoe zit het daarmee
Hoe zit het met de FARC , ETTA etc. hoe zit het daarmee ??.
Het lijkt me wel logisch om andere godsdiensten en overtuigingen erbij te betrekken - zodat de focus niet alleen op de islam wordt geplaatst maar ook bij niet-moslims, zodat duidelijk wordt gemaakt dat dit soort dingen een probleem van alle mensen zijn.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:08 schreef damian5700 het volgende:
Ik interpreteer dat als wat mensen uit bepaalde overtuigingen elkaar aandoen. Immers het is niet eens exclusief voor het geloof.
Ik stel, dat het dan geen toevoegende waarde heeft geloofsopvattingen, althans wat mensen elkaar aandoen gedreven door dat, met elkaar te vergelijken.
Het is juist heel constructief. Ik vind jouw opmerkingen een hoog struisvogel gehalte hebben. Je suggereert dat er niks te vergelijken is omdat het in een andere tijd is? Daarmee doe je alsof er geen lessen uiet verleden getrokken mogen worden. Dit soort dingen zijn juist heel goed te vergelijken, vaak niet 1 op 1 inderdaad, maar de systemen, de mechanismen en de processen zijn heel goed te gebruiken bij wat er nu ook weer gebeurt. Dat is enorm belangrijk . Ik vind het echt schokkend dat je er zo over denkt en zo je kop in het zand steekt.quote:De problemen en maatschappelijke omstandigheden van nu met problemen die een andere tijd plaatsvonden, onder andere omstandigheden en een andere tijdsgeest dat is appels en peren vergelijken.
Het is echt niet zo, dat men zonder vergelijkingen de geschiedenis verloochent.
Ik vind het wel een middel om de aandacht af te leiden om geen moeite doen de focus op huidige problematiek te houden om te komen tot oplossingen. Het buigen over huidige problematiek verzandt dan in een semantische discussie tussen nu en bijvoorbeeld de Middeleeuwen.
Wat precies de achtergrond daarvan is, waarom mensen dit doen, ik zou het niet weten?
Maar ik vind het in elk geval niet constructief.
Alsof we daar hier dagelijks mee te maken hebbenquote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar merken we hier fysiek niets van.
Is ook erg, natuurlijk, open er een topic over, zou ik zeggen. Maar hier gaat het om misstanden binnen en buiten de islam en door de islam.
quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:26 schreef __Saviour__ het volgende:
http://beta.frontpage.fok.nl/nieuws/89408/2/100
Wat een stelletje laffe landverradende honden zeg, al die ondertekenaars. Het is gewoon haast een smeekbede 'alsjeblieft val ons niet aan. We willen knuffelen'
Ik snap het prima. Het is een laffe val naar de extremisten toe, een smeekbede om toch vooral geen aanslagen te plegen. Als er dan toch een site zou moeten zijn die tegen wilders is, zou die site ook absoluut duidelijk moeten maken de vrijheid boven alles gaat en dat de ondertekenaars allemaal pal staan achter het bekende 'I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.'quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:28 schreef SCH het volgende:Je snapt er echt geen zak van. Het gaat erom dat Nederlanders duidelijk maken dat Wilders maar voor een beperkt gedeelte van de Nederlanders spreekt. Perfecte actie. Als iemand een landverrader is dan is het....ach laat ook maar.
Weer een stichting die haar macht en subsidie misbruikt.quote:
Als er voor een probleem van bijvoorbeeld radicalisering onder moslimjongeren oplossingen bedacht moeten worden moet men zich vooral bezig houden met het duidelijk maken dat iedereen problemen heeft.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Het lijkt me wel logisch om andere godsdiensten en overtuigingen erbij te betrekken - zodat de focus niet alleen op de islam wordt geplaatst maar ook bij niet-moslims, zodat duidelijk wordt gemaakt dat dit soort dingen een probleem van alle mensen zijn.
Het is schokkend, dat je nu praat over kop in het zand steken, terwijl je zelf het perspectief van het verleden naar het heden toe veronachtzaamd.quote:Het is juist heel constructief. Ik vind jouw opmerkingen een hoog struisvogel gehalte hebben. Je suggereert dat er niks te vergelijken is omdat het in een andere tijd is? Daarmee doe je alsof er geen lessen uiet verleden getrokken mogen worden. Dit soort dingen zijn juist heel goed te vergelijken, vaak niet 1 op 1 inderdaad, maar de systemen, de mechanismen en de processen zijn heel goed te gebruiken bij wat er nu ook weer gebeurt. Dat is enorm belangrijk . Ik vind het echt schokkend dat je er zo over denkt en zo je kop in het zand steekt.
Waarom moeten we nog eens uitleggen dat vrijheid boven alles gaat?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:30 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik snap het prima. Het is een laffe val naar de extremisten toe, een smeekbede om toch vooral geen aanslagen te plegen. Als er dan toch een site zou moeten zijn die tegen wilders is, zou die site ook absoluut duidelijk moeten maken de vrijheid boven alles gaat en dat de ondertekenaars allemaal pal staan achter het bekende 'I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |