Voorgaande topics.quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
Kom kom, nou nou, het is maar een TT hoor!quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:43 schreef Strolie75 het volgende:
Wie is iedereen?
In elke topic komt zo een reactie wel 2/3 keer.quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:37 schreef sweetlady-o het volgende:
FIPO
Raar dat men een film al zat kan zijn terwijl niemand het nog heeft gezien. Ik hoop dat het snel komt
zodat we dat ook weer gehad hebben.
quote:Waar iedereeen de film Wilders zat is.
Iedereen kijkt hier bij me naar binnen... te irritantquote:Op donderdag 20 maart 2008 17:43 schreef Strolie75 het volgende:
Wie is iedereen?
De andere die het daarna nog 20x roepen lees je overheen?quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In elke topic komt zo een reactie wel 2/3 keer.
Previeuw gezien?quote:Op donderdag 20 maart 2008 18:15 schreef SCH het volgende:
Een film waarbij wat soera's uit hun context worden gelicht en vervolgens footagefilmmateriaal van islamitische onlusten doorheen is gemonteerd. Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom een kamerlid het zo belangrijk vindt dat te maken en zijn kiezers dat zouden pikken.
Ben je nu ook al islamoloog?quote:Op donderdag 20 maart 2008 18:15 schreef SCH het volgende:
Een film waarbij wat soera's uit hun context worden gelicht en vervolgens footagefilmmateriaal van islamitische onlusten doorheen is gemonteerd. Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom een kamerlid het zo belangrijk vindt dat te maken en zijn kiezers dat zouden pikken.
quote:
Mwoach, het filmpje wordt wel gefinancierd van belastingcenten, in de tijd van de belastingbetaler. Een beetje ophef over de verkwisting van de de leider van de partij tegen de verkwisting mag best.quote:Op donderdag 20 maart 2008 18:43 schreef F04 het volgende:
Wat een gezeik allemaal voor maar een filmpie van 15 minuten.
linksch complotquote:Op donderdag 20 maart 2008 19:24 schreef gronk het volgende:
Ik ben benieuwd wat voor smoes Wilders gaat verzinnen als er 1 april nog steeds geen film is
Hoe weet jij zo zeker dat hij soera's uit de context licht?quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:12 schreef SCH het volgende:
[..]Wilders suggereert dat te zijn.
Waarom moet ik islamoloog zijn om te zeggen dat hij soera's uit de context licht?
Omdat hij zei soera's te gebruiken, en per definitie licht je ze uit de context als je ze eigenstandig gebruikt.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:36 schreef cultheld het volgende:
[..]
Hoe weet jij zo zeker dat hij soera's uit de context licht?
Misschien citeert ie ze volledig, weet jij veelquote:Op donderdag 20 maart 2008 19:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Omdat hij zei soera's te gebruiken, en per definitie licht je ze uit de context als je ze eigenstandig gebruikt.
De hele koran in 15 minuten?quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Misschien citeert ie ze volledig, weet jij veel.
Je hebt de hele koran niet nodig om een gedeelte uit een soera te verklaren, of denk jij van wel?quote:
Ik denk van wel, jij?quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:54 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je hebt de hele koran niet nodig om een gedeelte uit een soera te verklaren, of denk jij van wel?
Ik heb het over uit de context lichten. Dat doe je als je er een bepaald vers uitlicht.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:54 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je hebt de hele koran niet nodig om een gedeelte uit een soera te verklaren, of denk jij van wel?
Dat is uiteraard logisch, maar wie zegt mij dat "de context" de complete koran behelst? Er zullen ongetwijfeld zinnen in de koran staan die bijv. door enkel de soera die deze zinnen omvat te bestuderen en wie weet gebruikt Wilders dergelijke teksten.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb het over uit de context lichten. Dat doe je als je er een bepaald vers uitlicht.
Vergelijk het met toespraken, als je er 1 zin uithaalt zonder de context te vermelden kan iets dat heel negatief bedoeld is, enorm positief overkomen enz.
Jij denkt dat Wilders tafsir gaat bij pakken?quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:03 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dat is uiteraard logisch, maar wie zegt mij dat "de context" de complete koran behelst? Er zullen ongetwijfeld zinnen in de koran staan die bijv. door enkel de soera die deze zinnen omvat te bestuderen en wie weet gebruikt Wilders dergelijke teksten.
quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:11 schreef SCH het volgende:
[..]
De moslim hangt volgens Wilders een fascistische leer aan, leest een fascistisch boek en is daarmee dus een fascist.
Waarom vraag je je dat af?quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:49 schreef gronk het volgende:
Eerlijk gezegd vraag ik me wel eens af hoelang 't nog duurt voordat Wilders dhimmi-tribunalen gaat opzetten. Een beetje zoals McCarthy (niet de fok!ker) dat vroeger deed.
Moet ik dat verantwoorden of zo?quote:
Nee, maar ik heb wel interesse naar het antwoord. Daarom mijn vraag.quote:
Ach, als je wilders radicalisering doortrekt dan is 't niet zo moeilijk om daar op uit te komen hoor. De vraag is eerder, waar vindt zelfs hij dat-ie te ver gaat.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:00 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb wel interesse naar het antwoord. Daarom mijn vraag.
Ik denk, anders dan jij, dat je met zulke voorstellingen je de radicalisering beter bij jezelf kan vinden.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:02 schreef gronk het volgende:
[..]
Ach, als je wilders radicalisering doortrekt dan is 't niet zo moeilijk om daar op uit te komen hoor. De vraag is eerder, waar vindt zelfs hij dat-ie te ver gaat.
We hebben al een beroepsverbod voor Clairy Polak, hoorquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:08 schreef damian5700 het volgende:
Ik denk, anders dan jij, dat je met zulke voorstellingen je de radicalisering beter bij jezelf kan vinden.
'Dhimmi-tribunalen' is leuk gevonden demagogie.
Daar wordt inderdaad nu al het schavot voor getimmerd.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:10 schreef gronk het volgende:
[..]
We hebben al een beroepsverbod voor Clairy Polak, hoor
Kan niet. Jij bent al salafist.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:10 schreef Triggershot het volgende:
Ik zou op zich best wel een Dhimmi willen zijn
Was ik maar aan Salaf.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Kan niet. Jij bent al salafist.
Ben je dan toch wahabist?quote:
Ik ben een moslim.quote:
quote:De achterliggende gedachte van Fitna, de film van Geert Wilders, is een vooropgezet plan om ervoor te zorgen dat westerse politici anti-Islamwetten kunnen doorvoeren. Dat meent de Salafistische Imam Fawaz Jneid van de As Soennah moskee in Den Haag.
Door het irriteren van moslims en het doelbewust uitlokken van geweld zou draagvlak voor zulke wetten worden gecreëerd. Volgens hem hadden de Deense spotprenten van de profeet Mohammed hetzelfde doel voor ogen. De Imam vraagt zich af of Wilders alleen handelt. "Misschien zijn er wel mensen die Wilders helpen om wat men noemt 'de Islamisering van Europa tegen te houden", zo reageert hij in een interview met Mzine TV, het online televisiekanaal van het tijdschrift Mzine.
In het filmpje dat gisteren op de website is verschenen zet hij zijn complottheorie verder uiteen. "Wettelijk gezien kunnen ze niets tegen de islam doen, dus gaan ze moslims irriteren". Dat de Deense premier eerder afstand nam van Wilders en zijn filmpje hield de Imam niet tegen om ze te vergelijken. "Door bijvoorbeeld de cartoons van Denemarken proberen ze de moslims tot geweld aan te zetten. Zodat westerse politici nieuwe wetten zullen maken gericht tegen de islam" aldus de Imam.
De Imam licht niet toe wie de mensen zouden zijn die Wilders helpen of wie de mensen zijn die de touwtjes achter de schermen in hun handen zouden hebben. "Wat Wilders, zijn partij en aanhangers zeggen en doen is pure discriminatie en nog meer dan dat: het is fascistisch". Ook benadrukt Fawaz zijn overtuiging dat de meeste politici in Nederland het niet eens is met de methode van Wilders. Eerder noemde ook Wilders de Koran een fascistisch boek.
De Imam van de As Soenah, de moskee die bekend staat als orthodox kwam eerder in het nieuws toen hij Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali vervloekte. Wilders noemt hij een arrogante en 'psychische zieke' man in het interview op Mzine TV.
quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben een moslim.
Opgeleid volgens jurisprudentie van Imam Shafie.
Filosofie Ibn Rushd
Credo van Imam Djafar Al-Sadiq
Communicatie van Rumi
Tee-hee. Begin je over dhimmi-tribunalen, krijg je ditquote:
Sunniquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben een moslim.
Filosofie Ibn Rushd
Communicatie van Rumi
Geen eigen inbreng dusquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben een moslim.
Filosofie Ibn Rushd
Communicatie van Rumi
Jij bent niet naar school geweest?quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:34 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Geen eigen inbreng dusJe moet je eigen leven leren leiden jongen, op eigen benen staan. Het is misschien moeilijk, maar je moet je angst dan maar eens opzij zetten en de stap durven te zetten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |