quote:Op vrijdag 25 januari 2008 23:52 schreef DarkMinded het volgende:
Nog even over die grijskaart, dus ook met fotoshop een grijkaart gemaakt en uitgeprint met een fotoprinter op een 10 maal 15 foto,
het is wel een volledig egaal vlak geworden zonder strepen oid, en tot zover lijkt het eigenlijk prima te werken, behalve dat het enigzins spiegelt op een te korte afstand.
Maar waar ik niet uitkom:
In een filmpje dat ik erover heb gezien meten ze met het pipetje de waarde van een foto waarop iemand de grijskaart vasthoud, en krijgen vervolgens de kalvin waarde te zien.
In mijn fotoshop (elements 5 ) kan ik het wel meten, maar krijg ik NIET te zien wat de waarde dan is.
Ik kan wel invullen op welke waarde ik wil hebben, maar ik weet dus niet wat ik in moet vullen.
Iemand een idee hoe ik erachter kom? Of kan het gewoon niet in pse?.
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 02:30 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Omdat jij dat niet kan betalen. Simple as that.
heb je al eens geprobeerd om de waardes van de USM aan te passen?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 02:45 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
![]()
Ga jij je nou maar eerst even in je ´stops´verdiepen.
Maar even serieus, hier is dit topic niet voor bedoeld en word ook niemand wijzer van, en ja, ik heb een gedeelte van mijn vraag geschrapt, ik los het zelf wel op.
Dat zou best wel eens reden kunnen zijn nu ik dit zo leesquote:Op zaterdag 26 januari 2008 10:03 schreef Vliegvrager het volgende:
Volgens mij krijg je de temepratuur in PSE alleen te zien tijdens de RAW-conversie, dus als jij dat niet in Elements doet, gaat het idd niet lukken.
Eigenlijk is dit wel een geweldige tip!quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:20 schreef veldmuis het volgende:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ookweer zijn, nouja, iig dat)
Wat een prima tip, daar heb ik nooit over nagedacht.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:20 schreef veldmuis het volgende:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ook weer zijn, nouja, iig dat)
Er komt geen naakt op, he, als je dat bedoelt.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:15 schreef veldmuis het volgende:
Van schuinachter?
Of moeten je tieten er wel op?
Tsja, een portret waarop je gezicht niet zichtbaar is lijkt me gek. Ik zou denk ik gewoon lekker een "felle" achtergrond pakken, dus veel tegenlicht. Daarop licht meten, en dan ga je ervoor staan, scherpstellen op je hoofd ofzo, en dan afdrukken. Dus lichtmeting op de achtergrond, dus. In het geval van tegenlicht ben jij dan aardig onderbelicht.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:07 schreef jeans98 het volgende:
[..]
Er komt geen naakt op, he, als je dat bedoelt.
Het maakt eigenlijk niet uit hoe ik erop sta, mag een portret zijn of heel mijn silhouet, zolang mijn gezicht niet zichtbaar is.
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:20 schreef veldmuis het volgende:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ookweer zijn, nouja, iig dat)
Speur eens wat rond op zoek naar de nieuwpris en oordeel zelfquote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:05 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ik kan vandaag een lens kopen.
Is de Canon super zoomlens EF 75-300 mm f/4-5.6 III in nieuwstaat voor 120 euro wat?
Het is alleszins het proberen waard.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:09 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Tsja, een portret waarop je gezicht niet zichtbaar is lijkt me gek. Ik zou denk ik gewoon lekker een "felle" achtergrond pakken, dus veel tegenlicht. Daarop licht meten, en dan ga je ervoor staan, scherpstellen op je hoofd ofzo, en dan afdrukken. Dus lichtmeting op de achtergrond, dus. In het geval van tegenlicht ben jij dan aardig onderbelicht.
Of bedoel je dat niet?
Slechte lenzen bestaan nietquote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:40 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ja, prijs ligt stukken lager dan nieuwsprijs
Maar is dat lens zelf wel een aardige?
Een tassie met Nikon spulletjesquote:Op zaterdag 26 januari 2008 18:57 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Wat voor cameraset heb je dan, veldmuis?
Ga je voor Canon of Nikon, of nog iets anders?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:10 schreef katerwater het volgende:
Ik hou mijn 50mm analoge lens gewoon, en voor mijn nieuwe digitale camera die ik ga kopen, koop ik gewoon de vaste kit, met een zoomlens. Dan heb ik een zoomlens, en een kleine portretlens. Ideaal is dat.
problem solved[ afbeelding ]
Ik heb al een nikon F80, dus de digitale versie ervan lijkt me het beste. Dan kan ik mijn lensen switchen.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:11 schreef veldmuis het volgende:
Ga je voor Canon of Nikon, of nog iets anders?
Nice. Weet niet waarvoor je gaat, maar je bent ermee bekend dat de D40(x) geen focusmotor in de body heeft?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:49 schreef katerwater het volgende:
[..]
Ik heb al een nikon F80, dus de digitale versie ervan lijkt me het beste. Dan kan ik mijn lensen switchen.
Wist ik niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:50 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Nice. Weet niet waarvoor je gaat, maar je bent ermee bekend dat de D40(x) geen focusmotor in de body heeft?
D300 is zeker een hele gave camera, maar ik denk dat je aan de D80 ook een hele leuke cam hebt. Het is allemaal net wat leuker dan de D70(s), die inmiddels aardig gedateerd is, en waar ik dan ook niet voor zou gaan. De D80 is eigenlijk een D200 'lite', het mist wat dingen en je betaalt er aanzienlijk minder voor.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 20:04 schreef katerwater het volgende:
[..]
Wist ik niet.
Ik ben nog aan het twijfelen welke versie ik ga nemen. Ik wil er liever iets degelijks voor wat meer euri. een D300 lijkt me leuk, maar het verschil met de D80 of D70 is niet dramatisch groot. Dus geen idee.
Als je tips hebt, you're welcome
ik heb idd geen last van onbekende formaten (maar werk dan ook met legaal, dus heb alle updates)quote:Op zaterdag 26 januari 2008 02:15 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
Hm, morgen eens kijken of ik hem kan updaten, bij jou werkt het allemaal wel?
Trouwens, waar haal jij vandaan dat ik geen legale versie heb danIk vind dat wel een beetje kort door de bocht hoor.(no offends verder)
Het beste is het om het in je camera uit te zetten en het naderhand op je PC te doen. Daar heb je iets meer wegen die naar Rome leiden dan je camera je kan bieden.quote:Op zondag 27 januari 2008 13:46 schreef Erasmo het volgende:
Sharpening, je kan het in je camera laten doen of zelf in ps... Maar wat is nu het beste het in je camera uitzetten of dubbelop?
Geen, enkel mn 50mm. Tijdens mijn studies had ik vrijwel alle camera's voorhanden die er voorhanden zijnquote:Op zaterdag 26 januari 2008 20:19 schreef veldmuis het volgende:
Als je geld zat hebt zou ik voor de D300 gaan, maar investeren in leuk glas kan ook geen kwaad, en dat moet je toch hebben.
Wat voor glas heb je nog van je analoge avonturen?
Mkay.quote:Op zondag 27 januari 2008 14:08 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het beste is het om het in je camera uit te zetten en het naderhand op je PC te doen. Daar heb je iets meer wegen die naar Rome leiden dan je camera je kan bieden.
Ik had het probleem al opgelost, de plugin is idd vernieuwd en het werkt allemaal weer correct.quote:Op zondag 27 januari 2008 00:35 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
ik heb idd geen last van onbekende formaten (maar werk dan ook met legaal, dus heb alle updates)
als een formaat niet werkt, gewoon eff de plugin zoeken, dan is het probleem opgelost.
Altijd oppassen met de zoeker. Zoeker doet niet mee aan plaatje dus niet met duivelstuig als wattenstaafjes in beginnen te purken, worden dingen meestal alleen maar erger van. Het enige waar je met alcolholische wattenstokjes aan kunt zitten is je oculair, de ingewanden van de zoeker zijn meestal onbereikbaar. De kant van het spiegelhuis laat je bij voorkeur met rust, vooral de spiegel zelf die nogal fijnbesnaard is. Als het te bont wordt kun je het beter door de importaris laten verwijderen.quote:Op zondag 27 januari 2008 14:37 schreef Erasmo het volgende:
Nu kom erachter dat ik wat vuil in mijn zoeker heb, wat alcohol en een wattenstaafje is de oplossing?
Nikon past met een verloopring op Canon en dan ben je je AF en je automatisch diafragma kwijt. Omgekeerd (Canon optiek op Nikon body) gaat helemaal niet.quote:Op maandag 28 januari 2008 21:05 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Waarom passen de mounts van Nikkors niet op Canon, en vice versa?
Dat zou toch veel handiger zijn? En als beide merken overtuigd zijn van hun suporiteit, kunnen ze de Canonianen bijvoorbeeld met hun Canon-lenzen naar hun Nikon camera's lokken, en omgekeerd, als ze een universele mountformaat hanteren
Er zijn twee 'open source' mounts in de fotowereld, de K-bajonet (pentax, Samsung, Zenit en in het verleden Cosina) en de 4/3 (Panasonic, Olympus, Leica). De rest is merk-specifiek. De vreemdmerk lenzenfabrikanten krijgen zelfs niet altijd van de grote merken alle gegevens om hun lenzen zo te maken dat ze goed passen op de body.quote:Op maandag 28 januari 2008 21:05 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Waarom passen de mounts van Nikkors niet op Canon, en vice versa?
Dat zou toch veel handiger zijn? En als beide merken overtuigd zijn van hun suporiteit, kunnen ze de Canonianen bijvoorbeeld met hun Canon-lenzen naar hun Nikon camera's lokken, en omgekeerd, als ze een universele mountformaat hanteren
Doel je op Sigma?quote:Op maandag 28 januari 2008 22:34 schreef ultra_ivo het volgende:
De vreemdmerk lenzenfabrikanten krijgen zelfs niet altijd van de grote merken alle gegevens om hun lenzen zo te maken dat ze goed passen op de body.
Dat doen ze om klantenbinding te garanderen....quote:Op maandag 28 januari 2008 21:05 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Waarom passen de mounts van Nikkors niet op Canon, en vice versa?
Dat zou toch veel handiger zijn? En als beide merken overtuigd zijn van hun suporiteit, kunnen ze de Canonianen bijvoorbeeld met hun Canon-lenzen naar hun Nikon camera's lokken, en omgekeerd, als ze een universele mountformaat hanteren
Je vertelt PS welke kleurtemp er op die foto te zien is, en daar corrigeert ie voor. Geef je een te koude temperatuur op, dan gaat ie overcompenseren en wordt de foto dus te warm en vice versa.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:42 schreef EchnaDarr het volgende:
Oi,
volgens Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Color_temperature) gaan kleur temperaturen van rood (0K) tot blauw(plmn 18000K). Echter als ik een RAW edit in photoshop (adobe RAW) zijn de kleuren omgedraaid, blauw is laag, rood is hoog. Opvallend genoeg klopt dit visueel, aangezien de luchtkleur daarmee evenredig aangepast kan worden.
Kan iemand dit uitleggen?
Het is niet iets om altijd te gebruiken, want een polarisatiefilter laat minder licht door, waardoor je langer moet belichten, een groter diafragma moet gebruiken en/of een hogere ISO. Het scheelt al gauw anderhalve tot twee stops!quote:Op woensdag 30 januari 2008 00:34 schreef MissyMirjaM het volgende:
lieve experts (), hoe balngrijk is een polarisatiefilter?
is het iets dat je altijd kan gebruiken, of alleen in bepaalde omstandigheden?
ik heb omenteel alleen een uv filter, maar dat doet verder niks natuurlijk
Hou er naar hedendaagsche maatstaven rekening mee dat met name de processor niet zo razendflitsend snel is als je zou verwachten. Voor de rest heb je er een heerlijk digi-ijzertje aan . Achterhaal wel even hoeveel opnamen hij heeft gehad, voor je een oud machinegeweer koopt dat op punt van doorslijten staat.quote:Op donderdag 31 januari 2008 16:54 schreef renzell het volgende:
Heeft er iemand van de ervaren fotografen ervaring met de Canon EOS D60. En zo ja, wat zijn jullie bevindingen? Ik kan voor een (zeer zacht) vriendenprijsje dit toestel (inclusief bijbehoren) overkopen van een vriend van me en zou graag horen wat jullie van het apparaat vinden. Alvast bedankt!
Ah, dus voor het gemak draait PS het om.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 21:24 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Je vertelt PS welke kleurtemp er op die foto te zien is, en daar corrigeert ie voor. Geef je een te koude temperatuur op, dan gaat ie overcompenseren en wordt de foto dus te warm en vice versa.
Wanneer een sluiter exact het vaantje strijkt is niet te zeggen. De tweecijferige EOS'sen moeten echter makkelijk de 100.000 opnamen halen en waarschijnlijk nog veel meer.quote:Op donderdag 31 januari 2008 17:12 schreef renzell het volgende:
Da's een goede tip Ouwesok! Dank je wel. Ik weet alleen niet goed na hoeveel opnames zo'n ding gemiddeld aan het einde van z'n Latijn is. Zou ik dat ergens kunnen checken denk je? Of heb jij enig idee? Dank je!
Die is het inderdaadquote:Op donderdag 31 januari 2008 21:09 schreef veldmuis het volgende:
Deze site denk ik, Ouwesok: http://www.olegkikin.com/shutterlife/
Dit slaat nergens op. Een grijskaart is beter voor witbalans (ook bekend als kleurbalans) omdat een witte kaart, ongeacht de kleur van het licht, snel overbelicht kan raken. Je kunt dan aan de hand daarvan geen juiste correctie meer doen. Een 'goedkoop wit papiertje' moet je al helemaal niet nemen, want daarin zitten optische witmakers die het voor onze ogen wel wit doen lijken, maar die feitelijk blauw zijn. Voor een goede witbalans moet je iets met neutraal grijs pigment gebruiken, zoals een grijskaart.quote:Op zondag 10 februari 2008 01:51 schreef GenesiZ het volgende:
De eerste fout die de beginnende fotograaf maakt is het kopen van een GRIJSkaart voor het maken van een WITbalans.
quote:Op zondag 10 februari 2008 02:24 schreef dvr het volgende:
[..]
Dit slaat nergens op. Een grijskaart is beter voor witbalans (ook bekend als kleurbalans) omdat een witte kaart, ongeacht de kleur van het licht, snel overbelicht kan raken. Je kunt dan aan de hand daarvan geen juiste correctie meer doen. Een 'goedkoop wit papiertje' moet je al helemaal niet nemen, want daarin zitten optische witmakers die het voor onze ogen wel wit doen lijken, maar die feitelijk blauw zijn. Voor een goede witbalans moet je iets met neutraal grijs pigment gebruiken, zoals een grijskaart.
Nou het hier toch over gaat, ik stel de witbalans, als het kritisch komt, vooraf via de presetoptie van m'n D70s in door een "instelfoto" van de 'grijskaart' te maken.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:20 schreef veldmuis het volgende:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ookweer zijn, nouja, iig dat)
Iets met Rome en meerdere wegenquote:Op zondag 10 februari 2008 14:21 schreef veldmuis het volgende:
Nou het hier toch over gaat, ik stel de witbalans, als het kritisch komt, vooraf via de presetoptie van m'n D70s in door een "instelfoto" van de 'grijskaart' te maken.
Daarna schiet ik gewoon een serie, als de omstandigheden ongeveer hetzelfde blijven natuurlijk.
Is dat minder goed of beter als het instellen via Camera Raw met een foto van je grijskaart?
ik dacht da's mooi, ik heb twee van die tassen, maar helaasquote:Op zondag 10 februari 2008 14:21 schreef veldmuis het volgende:
En dan quote ik mezelf gelijk eventjes, dat scheelt weer een grijskaart aanschaffen:
[..]
Nou het hier toch over gaat, ik stel de witbalans, als het kritisch komt, vooraf via de presetoptie van m'n D70s in door een "instelfoto" van de 'grijskaart' te maken.
Daarna schiet ik gewoon een serie, als de omstandigheden ongeveer hetzelfde blijven natuurlijk.
Is dat minder goed of beter als het instellen via Camera Raw met een foto van je grijskaart?
Bouwlamp op je petje plakken voor genoeg lichtquote:Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef Maaiks het volgende:
Ik ga vrijdag ene paar shots maken vna een bandje, bij ene optreden, ik heb een Canon EOS D350. Ik wil graag zonder flitser werken, maar hoe kan ik dan het best de foto's maken, zonder dat ik veel begwegingslijnen krijg?
je ISO optrekken tot het maximum, tripod gebruiken en lens openen tot F2. Probeer op 1/60e te schieten, trager maakt onscherp.quote:Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef Maaiks het volgende:
Ik ga vrijdag ene paar shots maken vna een bandje, bij ene optreden, ik heb een Canon EOS D350. Ik wil graag zonder flitser werken, maar hoe kan ik dan het best de foto's maken, zonder dat ik veel begwegingslijnen krijg?
Neeneenee, het is niet de flap, het is de regenhoes. Die zit voor/onderin, een aparte hoes die je over de tas heen kan trekkenquote:Op zondag 10 februari 2008 17:56 schreef PankPinther het volgende:
[..]
ik dacht da's mooi, ik heb twee van die tassen, maar helaas![]()
het grijs in de lowepro tassen is veel lichter dan m'n grijskaart en ook niet echt neutraal van kleur te noemen
er zit heel veel rood in en te weinig blauw
rechtsboven is de grijskaart
links de flap van een kleine tas, onderin die van een grote tas
[ afbeelding ]
misschien dat het alleen bij de duurdere tassen is?
of het is weer zo'n net niet oplossing als het pringle dekseltje, daar kan je ook beter niet aan beginnen
edit:
kan iemand toevallig een foto van zo'n AW tas met grijskaart ernaast maken?
Het ligt ook aan de camera hoor, vrij duidelijk hier.quote:Op zondag 10 februari 2008 21:28 schreef eer-ik het volgende:
Hoi, nou moet ik het toch effe een keer vragen hoor
Ik heb hier 2 foto's van hetzelfde stukje:
[ afbeelding ]
en
[ afbeelding ]
Hoe komt het nou dat ik altijd zulks een resultaten als de 2e foto krijg?
En wat moet ik doen om het zo op de foto te krijgen als #1?
Beide foto's zijn niet van mij overigens, maar effe bij elkaar gepakt om als voorbeeld te dienen...
Dan moet je effe een weekie wachten, tot ik weer bij ouders benquote:Op zondag 10 februari 2008 22:16 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Het ligt ook aan de camera hoor, vrij duidelijk hier.
Je diafragma wat knijpen zal iig schelen. Verder de ISO niet op z'n hoogst zetten, en een statief gebruiken uiteraard.
Laat eens een foto van jezelf zien, met ingebouwde EXIF?
Ja, die zijn erquote:Op zondag 10 februari 2008 22:19 schreef SquirrelingMicrowave het volgende:
Vast al vaker gevraagd oid, maar alsnog: Zijn er verloopstukken om oude Canon lenzen (het A1 tijdperk) op een EOS (350D) te kunnen gebruiken?
Ik heb een sigma lens, 18-55quote:Op zondag 10 februari 2008 18:53 schreef GenesiZ het volgende:
[..]
Bouwlamp op je petje plakken voor genoeg licht. Ik hoop dat genoeg licht hebt voor geen beweging icm een grote diafragma, maar ben bang dat je echt moet gaan flitsen. Wat voor lenzen en flitsers heb je?
Of met een beetje geluk zelfs helemaal voor nopquote:Op zondag 10 februari 2008 10:41 schreef Ouwesok het volgende:
zo duur zijn grijskaarten nou ook weer niet en ze gaan bij oordeelkundig gebruik langer mee dan een digitale camera
de onderste is op mijn scherm groenig gezweemdquote:Op maandag 11 februari 2008 18:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Of met een beetje geluk zelfs helemaal voor nopIk was vandaag met een computer aan de gang op een afdeling waar kleuren geanalyseerd worden d.m.v. een spectrumanalyzer. Uiteraard kwam het onderwerp fotografie aan bod. Op de vraag waar ze die grijskaarten vandaan halen kreeg ik als antwoord. "Gewoon uit het magazijn!". Et voilla, een stapel grijskaarten voor mij
En ik moet zeggen, grijskaarten FTW! Oordeel zelf:
Zonder correctie:
[ afbeelding ]
Met correctie:
[ afbeelding ]
De foto's zijn vrij donker, maar het verschil is duidelijk te zien.
de waarden die je intoetst cropt hij naarquote:Op maandag 11 februari 2008 19:29 schreef Dickies het volgende:
Even een lekkere noob vraag. Bij het croppen van een paar foto's wil ik de verhoudingen intact houden. Nu dacht ik dat je dat kon doen door de originele resolutie (3008x2000) in te voeren dat balkje boven (met de crop tool geselecteerd) Maar dan blijft de foto ook na het croppen 3008x2000 dus dat zal vast wel niet kloppenOf stijgt het 1 en ander nu naar m'n hoofd?
Maw als ik de originele verhouding invoer en dan crop wordt het gecropte uitvergroot tot de ingevoerde waarden. Dacht al dat het iets onscherper was na het croppenquote:Op maandag 11 februari 2008 19:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
de waarden die je intoetst cropt hij naar
dus de verhouding moet je uitrekenen en dan klijken hoeveel je over wilt houden
Als het de APO-versie is heb je er een bijzonder leuk glaasje aan voor weinig geldquote:Op dinsdag 12 februari 2008 02:09 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ff een vraagje, ik heb de Canon EOS D30 (dus niet 30D) en kan via via aan de Sigma 70-300mm F4-5.6 DG macro komen.... is deze lens iets
plaatjes makenquote:en waar kan ik zo'n lens het best voor gebruiken?
Wat is APO?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 09:01 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als het de APO-versie is heb je er een bijzonder leuk glaasje aan voor weinig geld
[..]
plaatjes maken
Dan krijg je toch een vierkant?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:01 schreef Dickies het volgende:
Als je shift ingedrukt houdt bij het croppen behoud je ook de verhoudingen.
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:13 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Wat is APO?
En ik bedoel eigenlijk, is dit meer een zoomlens? macrolens? zijn er beperkingen?
Heb wel ergens gevonden dat deze lens dmv een schuifje bij 200-300 als marco fungeert en op 1.5 meter afstand, kan dat kloppen?
Natuurlijk is het een zoomlens. Met een bereik van 70-300mm lijkt me dat helder?quote:Apochromatic lenses are telephoto and telezoom type lenses which use special optical designs and optical materials (SLD or ELD glass) to improve their performance. The result is images which have greater contrast, sharpness and color definition than a comparable non-APO type lens . All Sigma apochromatic lenses are identified by the APO designation in their descriptions.
Nope. Tenzij je origineel vierkant is uiteraardquote:
Nee, dat geeft niet wat ik wil/wou.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:52 schreef Re het volgende:
of gewoon front image aanklikken....
Wat zouden jullie mij adviseren. Prijs is nu minder belangrijk:quote:I have no idea where anyone gets the idea that the Tokina has the most barrel distortion. The Sigma has FAR more distortion at the wide end than the Tokina...it's just concentrated at the edges. In fact, I would say that you would be hard pressed to notice ANY distortion whatsoever with the Tokina.
I have tried all 3, and examined my own shots with all three. Here's my standard ranking. All are excellent lenses, all have strengths and weaknesses.
Sharpness:
1. Sigma
2. Tokina
3. Canon
Yes, the Canon was the softest of those I tried. Both the Sigma and Tokina were sharp across the frame, even wide open.
Color / contrast:
1. Tokina
2. Canon
3. Sigma
All are good, Tokina is outstanding, with the Canon very, very close. Sigma's just a bit warm.
Build Quality:
1. Tokina
2. Sigma
3. Canon
Tokina is really a tank. Easily comparable to L-glass in build.
Chromatic abberation:
1. Sigma
2. Canon
3. Tokina
The Sigma exhibited virtually no purple fringing in my tests. The Canon had noticable fringing, but it was better controlled than the Tokina...this is the Tokina's weak spot.
Distortion:
1. Tokina
2. Canon
3. Sigma
Like I said earlier, the Tokina's distortion is very mild. The Sigma's is very strong at the edges at 10mm.
Overall, I narrowed it to the Sigma and the Tokina, and went with the Tokina eventually. I didn't need the extra 2mm on the wide end, and I really use the 24mm end quite a bit, so I'd miss the length on the Sigma.
enquote:Op woensdag 13 februari 2008 08:38 schreef Re het volgende:
wa zeggen onze fred en miranda erover?
Ik heb die Sigma en ik vind dat nou niet bepaald een iel lensje ofzo, die is echt wel stevig genoeg. En zweempjes heb ik zeker geen last van dus dat geldt niet voor de hele lijn.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:42 schreef veldmuis het volgende:
Ik vond de Tokina prima scherp, maar de Sigma vond ik ook niet slecht ofzo. De Sigma voelde wel wat minder aan, met de Tokina kun je duiven doodgooien, met duiven kun je de Sigma doodgooien zegmaar.
Met de Sigma had ik wel duidelijk een blauwgroene kleurzweem, de Tokina gaf mooiere resultaten.
Jawel!quote:Op woensdag 13 februari 2008 22:16 schreef UrbanExplorer het volgende:
Ga m'n Canon lens vrijdags bestellen bij Foka te Rotterdam.
Ik begreep trouwens dat het een echte 10-22mm voor m'n 400D was (EF-S), dus geen cropfactor van 1,6x?
Nou...... 16mm....dan heb je toch een bruikbaar beeldhoekje van zo bij de 1000 . Eg wel groothoekigquote:Op woensdag 13 februari 2008 23:30 schreef UrbanExplorer het volgende:
Dan is t toch geen 'echte' groothoek meer?
oordeel zelf of je dat nog groothoek vindt, maar bij mij valt 16 mm in de ultrawide hoor.quote:Op woensdag 13 februari 2008 23:30 schreef UrbanExplorer het volgende:
Dan is t toch geen 'echte' groothoek meer?
Zet je cam op statief en probeer het. Het zal er door de vertekeningsverschillen van beide glaasjes waarschijnlijk toch anders uitzien. Ik verwacht dat de UWA het wat beter doetquote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:46 schreef UrbanExplorer het volgende:
Heb een vraag voor jullie: als ik 'm in 17mm zet, zijn de verhoudingen dan identiek aan de 17mm van de 17-85mm?
Statief komt zondagquote:Op vrijdag 15 februari 2008 19:29 schreef veldmuis het volgende:
Zet je cam op statief en probeer het. Het zal er door de vertekeningsverschillen van beide glaasjes waarschijnlijk toch anders uitzien. Ik verwacht dat de UWA het wat beter doet
Ultra Wide Anglequote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:15 schreef UrbanExplorer het volgende:
[..]
Statief komt zondagEn wat is UWA
Je zult inderdaad handmatig moeten scherpstellen en diafragmeren, maar waarschijnlijk werkt de lichtmeter in je camera nog wel (wel is de kans aanwezig dat die vooral bij de grootste diafragma's afwijkt).quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:59 schreef kvdv het volgende:
Ik tref op marktplaats een Adapterring aan om lenzen met een M42 mount om te toveren in lenzen voor een Canon EOS (ook digitaal). Nu begrijp ik dat de AF niet zal werken. Ook zal mijn 350D niet begrijpen welke diafragmawaarde ik gebruik etc, dus op de automatische belichtingsinstellingen kan ik ook niet vertrouwen, maar dat vind ik niet zo belangrijk.
Nee, maar je moet wel opletten of met die adapter nog tot oneindig scherpgesteld kan worden. Verder zijn sommige combinaties van camera / adapter / lens riskant - als de lens, of een pinnetje o.i.d., teveel naar binnen reikt kan hij misschien tegen je spiegel komen en de boel vernaggelen. Of dat risico bij de 350D bestaat weet ik niet.quote:Wat ik me afvraag is: Krijg je door gebruik van zo'n ring geen vervormingen oid?
Ik gebruik op mijn beide EOS'sen behoudens mijn macrolenzen hoofdzakelijk oud glas in de smaken p-draad en Contax/Yashica. Voor beide vattingen met van die goeiekope Chinese adaptertjes. Ondanks de horrorverhalen zitten die lekker strak in de vatting, je merkt qua robuustheid niet dat er 'iets tussen zit', ook niet bij lange of zware lenzen.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:59 schreef kvdv het volgende:
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is voor deze vraag, maar:
Ik tref op marktplaats een Adapterring aan om lenzen met een M42 mount om te toveren in lenzen voor een Canon EOS (ook digitaal). Nu begrijp ik dat de AF niet zal werken. Ook zal mijn 350D niet begrijpen welke diafragmawaarde ik gebruik etc, dus op de automatische belichtingsinstellingen kan ik ook niet vertrouwen, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Wat ik me afvraag is: Krijg je door gebruik van zo'n ring geen vervormingen oid? Kortom heeft iemand er misschien ervaring mee? Mijn budget voor lenzen is namelijk niet onbeperkt, zo'n adaptertje kan me aardig wat centjes schelen aangezien je op marktplaats nog wel eens grappige 'oude' lensjes vind.
Edit: ook zie ik in dat de EOS die ik gebruik niet de meest degelijk gebouwde body heeft, maar als ik een zware lens goed ondersteun kan dat lijkt me geen kwaad?
Dat zou ik ook graag willen op mijn Olympus, al heb ik zijn zoeker al van een matglaasje voorzien met scherpstelhulpjes (splitfocus en zo'n kristallenring) die het scherpstellen wat vergemakkelijken. De beeldstabilisator doet het sinds kort wel met oude lenzen, daar is een firmware upgrade voor uitgebracht die met gejuich ontvangen is. Met een 50mm lens kun je dan tot ongeveer 1/10s uit de hand schieten, dus met een lichtsterke oude standaardlens komt fotografie-bij-maanlicht al binnen bereikquote:Op zaterdag 16 februari 2008 05:30 schreef ultra_ivo het volgende:
Scherpstelhulp doet het zelfs met M42 bij Pentax.
Als je er een te pakken kunt krijgen is het het proberen waard. In het ergste geval heb je alleen een converterquote:Op zaterdag 16 februari 2008 15:11 schreef Erasmo het volgende:
Nog even over oude lenzen en scherpstellen, Pentax heeft ooit eens een teleconverter gehad met een bewegend element. Dus AF op je oude MF-lenzen
Voor de probeer zijn die dingen wel grappig, alleen is alle waar naar zijn geld. Bij voorbindconverters komt dat er op neer dat je mazzel kunt hebben en een goeie tegenkomt. De meeste staan echter stijf van de beeldfouten.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 15:01 schreef Tokus het volgende:
zijn die fisheye voorzetlenzen die je op Ebay voor 40 dollar ziet een beetje te doen? Goed, ik snap ook dat het geen super kwaliteit kan zijn, maar het gaat me vooral om het effect van de lens. Is dat wel ongeveer hetzelfde als bij een normale?
Klopt, alleen is ie nogal dat je zegt van aan de prijsquote:Op zaterdag 16 februari 2008 18:50 schreef veldmuis het volgende:
Ik heb gelezen dat Raynox best een aardig voorzetdingetje heeft.
JIj kunt ze een stuk dichterbij halen met je 10x Zoom Bigma omdat de lens groter is? (50/500 t.o.v. 20/300?).quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:54 schreef Marc H het volgende:
je kan 18x zoom niet vergelijken met 20x zoom en dan zeggen dat 20x zoom verder komt.
Je moet helemaal niet kijken naar de zoom factor van een camera, dat is marketing praat, maar kijken naar het aantal mm de lens heeft, en dan omgerekend naar 35mm equivalent.
Stel dat je lens een bereik heeft van 20mm to 300 mm, dan heb je 15x zoom. Als je die lens zou vergelijken met de 10x zoom van mijn Bigma, zou je kunnen concluderen dat je lens verder zoomt. Echter mijn 10x Zoom Bigma heeft een bereik van 50mm tot 500(!)mm, dus kan ik met mijn bigma objecten een stuk dichterbij halen.
In feite verschillen de Corbijn-portretten nauwelijks van de familie en staatsieportretten die in de afgelopen jaren zijn gemaakt door Max Koot – jarenlang de officiële fotograaf van het Koninklijk Huis.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:58 schreef veldmuis het volgende:
Wie heeft de vorige staatsieportretten van Beatrix gemaakt? Ik kan niet vinden welke fotograaf dat is.
Ik bedoel dus niet Anton Corbijn, maar die daarvoor.
volgens de site van het koninklijk huis was het eerstquote:
Je moet een HP5 niet zonder meer gaan overbelichten.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:19 schreef kvdv het volgende:
Ik heb hier een Ilford HP5 Plus 400 rolletje liggen welke ik wil gebruiken als m'n huidige rolletje in de cam vol is. Nu las ik ergens op internet (kan de bron niet meer achterhalen) dat je deze ASA 400 film moet belichten alsof het ASA 200 film is? Weet iemand hier meer over?
Damn heb nog veel te leren merk ik wel. Plan was om dit rolletje te laten ontwikkelen (om te weten of m'n belichtingen een beetje kloppen), en daarna het zelf eens te proberen, het lijkt me namelijk allemaal wel leuk en spannend om zelf eens boven de chemicalien te hangen. (Anno 2008)quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:35 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je moet een HP5 niet zonder meer gaan overbelichten.
De effectieve gevoeligheid van een zwartwitfilm is nogal afhankelijk van de manier waarop je hem ontwikkelt. In geval van een HP5 zou je het volgende in acht kunnen nemen.
A Ik laat hem ontwikkelen
De film gaat in een ontwikkelaar die nogal stevig nivelleert waardoor men een identiek proces heeft voor zo ongeveer elke film. In dit geval kun je hem gewoon als ISO400 belichten
B Ik ontwikkel hem zelf in een standaardontwikkelaar
Zelfde als de vorige, gewoon doen wat er op de bijsluiter staat en je film als ISO400 belichten. Mits het opnamecontrast niet al te hoog is heb je een perfect negatief
C Ik ga aan jarentachtig korrelneurose doen
Je ontwikkelt dan in een soepje als Perceptol dat een hele fijne korrel ontwikkelt. Dit echter gaat ten koste van de effectieve gevoeligheid, en in dit geval moet je hem inderdaad als ISO200 belichten
Resume overflakkee : Behoudens het gebruik van Perceptol belicht je een HP5 gewoon als ISO400
Korrelneurose is een regelrechte afrader. Bij kleinbeeldfilm moet je een zekere korrelvorming voor lief nemen, het blijft namelijk je informatiedrager. Ontwikkel je die korrel weg, dan ben je over het algemeen je scherpteindruk ook kwijt. 'Gewoon' ontwikkelen volstaat in de meeste gevallen voor een mooi zwartwitplaatjequote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:52 schreef kvdv het volgende:
Korrelneurose lijkt me wel ook wel wat, maar dat houd ik voorlopig wel bij Photoshop.
wat vind je een zacht prijsje en voor welke maat wil je gaan?quote:Op maandag 3 maart 2008 13:56 schreef MissyMirjaM het volgende:
niet echt een fotografische vraag, maar misschien heeft iemand een idee;
ik ben op zoek naar een opvouwbaar reflectiescherm, voor een zacht prijsje
iemand een idee waar ik dat voor een zacht prijsje kan krijgen?
ik heb geen idee, 2 tientjes?quote:Op maandag 3 maart 2008 13:57 schreef Ynske het volgende:
[..]
wat vind je een zacht prijsje en voor welke maat wil je gaan?
http://link.marktplaats.nl/149876304quote:Op maandag 3 maart 2008 13:58 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ik heb geen idee, 2 tientjes?
ik wil hem gaan gebruiken voor portretfotografie, dus niet al te klein denk ik
Makes sensequote:Op dinsdag 4 maart 2008 22:24 schreef veldmuis het volgende:
Kleurprofielen?
Photoshop kan (uiteraard) omgaan met kleurprofielen, de enige browser die dat ook kan is Safari. (Okay, en Firefox 3)
Denk dat de C toch echt voor circulair staat.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 18:52 schreef ultra_ivo het volgende:
CPL? Dat lijkt me een linieaire polafilter. Prima te gebruiken als je MF doet, de AF wil dan wel eens haperen.
Eh...voor een n00b, wat is verder het verschil qua resultaat?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:05 schreef Dickies het volgende:
[..]
Denk dat de C toch echt voor circulair staat.
Nee. Als ik het goed heb zit het zo:quote:Op dinsdag 4 maart 2008 22:41 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wacht even, dus de upload-sites passen niet de witbalans aan?
Lineair KAN problemen geven met de autofocus, maar het KAN ook gewoon goed gaan.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:07 schreef SnuggLe het volgende:
[..]
Eh...voor een n00b, wat is verder het verschil qua resultaat?
Welke 58 mm zou ik het beste kunnen kopen, bij vooral AF fotografie...?
Nope ik save hem normaal, maar als je de foto download op een andere computer download dan geeft hij hem wel goed weer?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:08 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Nee. Als ik het goed heb zit het zo:
Als je met Photoshop een JPEG opslaat KAN het dat daar een kleurprofiel aan vast hangt. Met dat kleurprofiel wordt de foto goed weergegeven in Photoshop.
IE, Firefox 2.x, Opera, etc maken geen gebruik van dat kleurprofiel waardoor de kleuren niet goed weergegeven worden.
Safari en Firefox 3.x kunnen dat wel.
Bij de bron aanpakken dus: goed opslaan.
Ik neem aan dat het met de Save for web-dinges van PS goed gaat, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Dat moet je even checken.
Als het in een programma is wat overweg kan met kleurprofielen wel. En zoveel zijn dat er niet.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:15 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Nope ik save hem normaal, maar als je de foto download op een andere computer download dan geeft hij hem wel goed weer?![]()
Zal nog wel even duren. Firefox 1.x wordt nog gebruikt, IE6 wordt nog gebruikt, dus voor iedereen over is...quote:Maar aangezien het toch in de next-gen browsers komt
Ach en PS zal wrs standaard opslaan in AdobeRGB, is het verstandig om daar voortaan sRBG voor te kiezen dan?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:30 schreef veldmuis het volgende:
Euh, nee?
Edit: Ah, waar ik profiel zeg hoort eigenlijk kleurruimte te staan. Dan is het wat duidelijker, wellicht?
Denk aan die dingen als AdobeRGB en sRGB.
En waar moet die L dan voor staan?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:05 schreef Dickies het volgende:
[..]
Denk dat de C toch echt voor circulair staat.
Aanvankelijk was het me eigenlijk wel om de witbalans te doen, pas toen ik me beter in ging lezen kwam ik erachter dat het enorm handig kan zijn bij moeilijke lichtsituaties (de grijskaart dan hequote:Op zondag 10 februari 2008 01:51 schreef GenesiZ het volgende:
@ Darkminded. Ga je een grijskaart kopen voor de lichtmeting of ga je hem kopen voor een goede witbalans?
Ga je hem gebruiken voor de witbalans, hou dan je geld maar in je zak. De eerste fout die de beginnende fotograaf maakt is het kopen van een GRIJSkaart voor het maken van een WITbalans. Een grijskaart wordt enkel gebruikt voor een lichtmeting bij lastige situaties. Een goedkope manier van de juiste witbalans vinden is een goedkoop wit papiertje, het liefst wat stevig karton in je tas proppen en die meenemen. Ga je een foto maken, zet dat witte papiertje ergens in de foto en maak daar een foto van. Duw dan het papiertje weer in je tas en ga lekker schieten (alles btw. in raw) en dan kun je bij je post-processing (nabewerking op de pc) bij de eerste foto met de witbalanspipet het witte papiertje aantippen voor de juiste WITbalans. Neem nu deze waarden over naar alle andere foto's en klaar ben je.
Kan iemand mij vertellen wat LW-stops zijn... ik heb gevonden dat LW voor Lichtwaarde staat, maar wat zegt dit? Sinds een weekje heb ik een Nikon D80 en daar kan ik dus ook instellen of de stappen 1/3 LW of 1/2 LW moeten zijn. Maar 1/3 of 1/2 van wat?quote:Op woensdag 30 januari 2008 03:52 schreef dvr het volgende:
[..]
Het is niet iets om altijd te gebruiken, want een polarisatiefilter laat minder licht door, waardoor je langer moet belichten, een groter diafragma moet gebruiken en/of een hogere ISO. Het scheelt al gauw anderhalve tot twee stops!
*knip*
een stop is een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid lichtquote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:41 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Kan iemand mij vertellen wat LW-stops zijn... ik heb gevonden dat LW voor Lichtwaarde staat, maar wat zegt dit? Sinds een weekje heb ik een Nikon D80 en daar kan ik dus ook instellen of de stappen 1/3 LW of 1/2 LW moeten zijn. Maar 1/3 of 1/2 van wat?
Ah okee... thanks... ik zag ergens al enge Log-vergelijkingen etc.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 14:03 schreef PankPinther het volgende:
[..]
een stop is een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht
het is dus geen vaste waarde
als een fotograaf zegt "ik wil 1 stop meer licht' dan bedoeld hij dat hij twee keer zoveel licht wil hebben
1 stop minder is halveren
1 stop = 2x
2 stops = 4x
3 stops = 8x
etc.
mag ik misschien weten wat voor camera jij hebtquote:Op zaterdag 8 maart 2008 16:55 schreef veldmuis het volgende:
En als je in RAW wil gaan werken is RAW+JPEG Basic aan te raden.
De JPEG basic gebruik je om snel ff door te mailen, eventjes kijken wat je gemaakt hebt, selecteren dus, etc.
De RAW gebruik je om te bewerken en af te drukken etc.
Zo doe ik het iig altijd. RAW omdat opslagruimte toch geen reet kost en je beeld erdoor gered kan zijn, en jpeg om ff snel te viewen.
Meestal als ie niet dicht wil zit de spoel verkeerd op de as. Welk type is het (en met welke capaciteitquote:Op maandag 10 maart 2008 16:05 schreef snopprinses het volgende:
Ik heb sinds gisteren problemen met mijn tank om in te ontwikkelen, de ring die je normaal soepel omlaagt kun duwen, vertikt het om nog omlaag te gaan. Ik durf ook geen brute kracht te gebruiken omdat ik hem niet kapot wil maken. Ik heb net eens gekeken en het ziet er niet naar uit dat iets anders zit dan normaal, maar ik kan nu dus wel geen foto's meer ontwikkelen zolang die ring niet naar beneden wilt gaan. Gisteravond is het me nog gelukt met lang friemelen in het donker. Maar nu krijg ik hem zelfs in het licht niet meer erop ;/
Dus iemand die weet wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Zo aan die ring te oordelen is het een Jobo. Als die ring niet naar beneden wil heeft ie daar meestal een goeie reden voor en het kan soms op een millimetertje stekenquote:Op maandag 10 maart 2008 18:03 schreef katerwater het volgende:
Hij zit waarschijnlijk vast tussen 35mm en 120-formaat. Heb ik ook al meegemaakt. Kan je de spoel openen in 2 delen?
Is het zo een patterson-tank (zwart met rode streep)?
Ben ik blij dat ik een pattersontank hebquote:Op maandag 10 maart 2008 19:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zo aan die ring te oordelen is het een Jobo. Als die ring niet naar beneden wil heeft ie daar meestal een goeie reden voor en het kan soms op een millimetertje steken
Bij een Paterson krijg je dan het trechterdeksel niet meer op zijn plek(super system4), of hij loopt niet helemaal op de draad(system4). Met name bij die ouwe system4 lijkt ie verraderlijk goed dicht te zitten, tot je de eerste keer kiept en je je werkblad blank hebt staan
quote:The URL contained a malformed video ID.
Donequote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:41 schreef Xilantof het volgende:
Pas even de url aan naar iets werkends, want ik krijg nu deze melding:
[..]
Met redelijk daglicht zijn zulke sluitertijden aardig mogelijk hoor. Handmatig focussen lukt je nooit zo snel. Tenzij je van te voren al een bepaald punt hebt waarvan je weet dat het object daar zal verschijnen. Leuk filmpje wel hoor, maar typisch een promo. Zie ook niets wat ik niet zou kunnen met m'n D40.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:37 schreef tony_clifton- het volgende:
Hoe maak je eigenlijk foto's van zo'n snel voorbijvliegende objecten zoals in dit promofilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=8k0AmrBJBCk ?
Ik neem aan een kleiner diafragma nemen zodat je meer scherptediepte hebt, en dan de lens manueel focussen op een object in de buurt voor je onderwerp langskomt?
De waarden staan onderaan in beeld, en je kan zien dat hij een lens met een kleine brandpuntsafstand gebruikt (meestal 10-22), dus dat leidt op zich al tot meer DOF.
Vraag 't maar eens, heb nooit zo'n lens gebruikt en 't leek mij daarom tamelijk moeilijk om zo'n foto's te maken. Vooral omdat ik naar mijn ervaring al direct te onderbelichtte foto's krijg met f3.5 aan 1/1250 en korter...
Vooral de laatste vind ik daarom knap; de instellingen staan gewoon juist om de foto perfect te hebben. f5.6/ 1/4000e en ISO800. Bij mij zou er altijd wel iets verkeerd gestaan hebben. Maargoed, da's ervaring waarschijnlijk
.
Welnee, de truc is om eerst even op je gemak een goede silhouet foto te maken van die man en als je die eenmaal hebt kun je die instellingen gewoon handmatig invoeren en zo laten staan.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:37 schreef tony_clifton- het volgende:
Vooral de laatste vind ik daarom knap; de instellingen staan gewoon juist om de foto perfect te hebben. f5.6/ 1/4000e en ISO800. Bij mij zou er altijd wel iets verkeerd gestaan hebben. Maargoed, da's ervaring waarschijnlijk
.
CameraRaw... hmmm... ff kijken dan... ik krijg nu de melding dat dit niet het juiste document is...quote:Op woensdag 12 maart 2008 21:30 schreef didotcicero het volgende:
NEF-Bestanden zou je gewoon moeten kunnen openen met PS CS2. Meen me te herinneren dat je dan CameraRaw moet downloaden bij Adobe. Iemand meer info?
Klopt. Adobe Camera Raw downloaden en installeren volgens de readme.quote:Op woensdag 12 maart 2008 21:30 schreef didotcicero het volgende:
NEF-Bestanden zou je gewoon moeten kunnen openen met PS CS2. Meen me te herinneren dat je dan CameraRaw moet downloaden bij Adobe. Iemand meer info?
Voor zo'n foto's ga je een macrolens nodig hebben. Macro's zijn lenzen die vergelijkbaar zijn met telelenzen (ze halen het voorwerp heel dichtbij, weinig scherptediepte dus, maar kunnen wel scherpstellen op objecten heel dichtbij.)quote:Op zaterdag 15 maart 2008 07:31 schreef Kwelit het volgende:
Ik wil gaan beginnen met fotograferen. Zijn er wellicht boeken/website/tips die jullie aanraden/hebben om technieken een beetje door te krijgen. of moet ik maar gewoon lukraak beginnen met foto's schieten. ff een heel simpel voorbeeld van wat ik in mijn hoofd heb, maar het hoeft natuurlijk geen natuur te zijn
[ afbeelding ]
Heb je al een camera of niet? Zo ja, wat voor eentje?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 07:31 schreef Kwelit het volgende:
Ik wil gaan beginnen met fotograferen. Zijn er wellicht boeken/website/tips die jullie aanraden/hebben om technieken een beetje door te krijgen. of moet ik maar gewoon lukraak beginnen met foto's schieten. ff een heel simpel voorbeeld van wat ik in mijn hoofd heb, maar het hoeft natuurlijk geen natuur te zijn
[ afbeelding ]
Zeker wanneer je net begint is het het beste om maar gewoon lekker aan te klooien, er komt dan vanzelf bovendrijven waar je voorkeuren liggen, en daar kun je dan naar op zoek. Er zijn kasten vol boeken te vinden waarin van alles over fototechnieken wordt uitgelegd en daarnaast vind je op het wilde wereldweb ook meer info dan goed is voor een mens.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 07:31 schreef Kwelit het volgende:
Ik wil gaan beginnen met fotograferen. Zijn er wellicht boeken/website/tips die jullie aanraden/hebben om technieken een beetje door te krijgen. of moet ik maar gewoon lukraak beginnen met foto's schieten. ff een heel simpel voorbeeld van wat ik in mijn hoofd heb, maar het hoeft natuurlijk geen natuur te zijn
[ afbeelding ]
De beste tips heb je er zelf al in zitten.quote:
Goeie tip, die lens zal ongetwijfeld veel beter presteren dan de kitlens. Ga het toch zeker nog een tijd in't achterhoofd moeten houden; heb net genoeg geld uitgegeven en daarmee kom ik thuis niet weg vrees ikquote:Op woensdag 19 maart 2008 14:34 schreef didotcicero het volgende:
Ik weet niet of je spotmeting op de 400D hebt, anders zou ik dat gebruiken. En als je 99 euro kan missen voor een 50mm/1.8 dan is dat een goede investering waar je nog veel plezier van zult hebben.
Thx!quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De beste tips heb je er zelf al in zitten.
- Vooraf proberen wat er te proberen valt(scheelt je de eerste opnamen tijdens het daadwerkelijk concert)
- RAW (Redding Achteraf Whatever en zo )
- Hoge ISO (liever ruis en scherp dan gladde brei)
Met weinig vlieguren is spotmeting een vrij hachelijke onderneming, daarvoor moet je weten wat je precies aan het meten bent en hoe dat er in je plaatje uit moet komen te zien. Normale meervlaks- of integraalmeting inzetten.
Maak je vertrouwd met de correctieknop+wiel. Door de vaak donkere achtergrond en spotlights zal je automaat belazerd worden en proberen die achtergrond binnen de contrastomvang te proppen met een stevige overbelichting als gevolg. In het begin een paar opnamen maken met steeds een sterkere min-correctie en op je schermpje kijken wanneer je 'lekkere' kleuren krijgt en met die instelling doorfotograferen. Eventueel kun je proberen continue te corrigeren, in het begin is het echter handiger om van een goede gemiddelde correctie uit te gaan en de boel later vanuit die RAW's in 't fatsoen te slaan.
De regels klinken leuk, maar ik kan ragscherpe foto's maken op 50mm bij 1/50e. Ik heb dan geen 1.6 maar 1.5 crop, maar dat is verwaarloosbaar imo.quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:02 schreef tony_clifton- het volgende:ISO op 400 minstens, indien de sluitertijd onder de 1/80 of 1/100 (= 55x1,6) gaat op 800 of 1600 zetten.
Ik heb net eens op je flickr gekeken en idd... resultaat mag er (zacht uitgedrukt) wel wezenquote:Op woensdag 19 maart 2008 15:53 schreef didotcicero het volgende:
De concertfoto's die ik maak zijn meestal gemaakt op iso 800/1600 en op ƒ2.8 - ƒ1.8, vandaar mijn opmerking.
De regels zijn idd meer een aanwijzing in de richting. Voor mij klopt het wel redelijk heb ik de indruk. Misschien is de vaste hand ook iets van gewenning ofzo. Wanneer de foto's verkleind worden zal 't ook niet zo opvallen neem ik aan.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:10 schreef veldmuis het volgende:
[..]
De regels klinken leuk, maar ik kan ragscherpe foto's maken op 50mm bij 1/50e. Ik heb dan geen 1.6 maar 1.5 crop, maar dat is verwaarloosbaar imo.
Verder: kan je alleen hele stops gebruiken? Het verschil tussen 800 en 1600 zal best groot zijn qua ruis, en als je dan ook nog naar bijv 1000 kan scheelt dat weer.
Ja! Goedkope filters verlagen het beeldcontrast, maken een wirwar van achtergronden, veroorzaken overstraling, etc. Rodenstock, Heliopan, B+W en Hoya horen tot de betere merken. Tiffen werd me door een kenner afgeraden, maar ik weet niet waarom. Dingen om verder op te letten:quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:57 schreef Mariekamr het volgende:
Vraag is; maakt het nog wat uit welke filters ik koop?
Ik heb ooit 1 Tiffen filter gekocht, omdat ik dacht dat het ook een goed merk was. Maar dus nooit meer, ik kreeg het ding amper op mijn lens geschroefd. De ring waar het glas in zit lijkt me van slechte kwaliteit, ook veel grover dan de B&W filters die ik heb.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:12 schreef dvr het volgende:
[..]
Ja! Goedkope filters verlagen het beeldcontrast, maken een wirwar van achtergronden, veroorzaken overstraling, etc. Rodenstock, Heliopan, B+W en Hoya horen tot de betere merken. Tiffen werd me door een kenner afgeraden, maar ik weet niet waarom. Dingen om verder op te letten:
snif You don't have permission to access /o6/38/657638/1/82330441.2iIldNfT._MG_1313_CROP.jpg on this server.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 18:52 schreef dvr het volgende:
Ik kan me niet in je advies vinden Ouwesok - glas en coatings zijn er in talloze kwaliteiten en dat verschil zie je al zodra je twee filters op een donker oppervlak naast elkaar legt.
Een mooi voorbeeld van hoe sommige UV-filters je foto's kunnen verpesten is deze:
(te groot voor Fok, klik zelf even) http://i.pbase.com/o6/38/(...)fT._MG_1313_CROP.jpg
De twijgen en bladeren voor en achter de poema zijn door ghosting verdubbeld en dat levert een onnatuurlijk, hard en chaotisch beeld op. Het effect werd volledig door het filter (een Hoya HMC) veroorzaakt op een Canon 5D met 100-400L f4. Het maakte de foto's ook beduidend onscherper.
Ik kan de foto niet zien ... Maar ik denk dat je nog wel wat verschil kunt vinden in de coatings. En dat vertaald zich dan in reflectie's, spiegeling en of ghosting. Misschien dat de betere merken nog wat krasveiliger zijn, maar ik merk zelf totaal geen verschil tussen mijn B+W filters en bv de Canon Sharp-cut die nogal eens waardeloos wordt genoemd.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 18:52 schreef dvr het volgende:
Ik kan me niet in je advies vinden Ouwesok - glas en coatings zijn er in talloze kwaliteiten en dat verschil zie je al zodra je twee filters op een donker oppervlak naast elkaar legt.
Een mooi voorbeeld van hoe sommige UV-filters je foto's kunnen verpesten is deze:
(te groot voor Fok, klik zelf even) http://i.pbase.com/o6/38/(...)fT._MG_1313_CROP.jpg
De twijgen en bladeren voor en achter de poema zijn door ghosting verdubbeld en dat levert een onnatuurlijk, hard en chaotisch beeld op. Het effect werd volledig door het filter (een Hoya HMC) veroorzaakt op een Canon 5D met 100-400L f4. Het maakte de foto's ook beduidend onscherper.
Gewoonte. Ik ben er mee begonnen en ik ben heel erg van, als het bevalt, dan hou ik het zo. Ik heb toevallig de laatste keer 2 van die Canon Sharp-cuts gekocht, omdat ik naast een dure lens ook nog eens 2 77mm filters moest hebben, pure zuiigheid dus. Vlak daarna las ik dat dat vreselijke filters zijn, ik heb er nooit wat van gemerkt. Dat filter zit nu op mijn 2 duurste lenzen en met of zonder ... ik zie het verschil niet.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 19:34 schreef dvr het volgende:
Vanwaar je keuze voor B+W - zijn de andere al niet duur genoeg?
Ik had de 1.8 en heb nu de 1.4. Ik gebruik de lens te weinig om een echt goed oordeel te geven, maar hetgrootste verschil vind ik zitten in de DOF en het contrast. De 1.4 is net even lekkerdervan kleur en contrast en de DOF doet me wat mnder brokkelig aan.quote:Op zondag 23 maart 2008 11:34 schreef tony_clifton- het volgende:...
Dus -> nieuwe lens voor low-light-conditions. Nu hebben ze één met f1,8 voor 80 euro ongeveer, en een met f1,4 en USM voor 290. Aangezien mij dat een goeie portret- en nachtlens lijkt zou eventueel de meerprijs nog gerechtvaardigd zijn als dat USM en extra licht die 210 euro meer waard zouden zijn.
Een bijkomend voordeel van de dure is dat ze ook 58mm diameter is, dus zou ik niet hoeven te kiezen voor welke lens ik evt een filter zou kopen.
Wat denken de experten hierover?
quote:Op zaterdag 15 maart 2008 10:24 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Voor zo'n foto's ga je een macrolens nodig hebben. Macro's zijn lenzen die vergelijkbaar zijn met telelenzen (ze halen het voorwerp heel dichtbij, weinig scherptediepte dus, maar kunnen wel scherpstellen op objecten heel dichtbij.)
Nu ook niet de meest gemakkelijke vorm van fotograferen om mee te beginnen, soms moet je (om heel dichtbij te raken dan) scherpstellen door je camera te bewegen in plaats van op een autofocus te vertrouwen.
quote:Op zaterdag 15 maart 2008 11:45 schreef Elefes het volgende:
[..]
Heb je al een camera of niet? Zo ja, wat voor eentje?
John Freeman heeft een paar leuke boeken over fotografie geschreven. Ook is op internet (en hier op fok) veel info te vinden. En natuurlijk je foto's posten zodat we commentaar/tips kunnen geven!
Bedankt alle 3 voor jullie antwoord !quote:Op zaterdag 15 maart 2008 11:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zeker wanneer je net begint is het het beste om maar gewoon lekker aan te klooien, er komt dan vanzelf bovendrijven waar je voorkeuren liggen, en daar kun je dan naar op zoek. Er zijn kasten vol boeken te vinden waarin van alles over fototechnieken wordt uitgelegd en daarnaast vind je op het wilde wereldweb ook meer info dan goed is voor een mens.
Begin je daar te vroeg in te lezen, dan wil het nog wel eens ontmoedigend werken. Vlieg je de info met een duidelijk doel aan, dan vind je makkelijker wat je zoekt.
Een goeie compact of basic spiegelreflexsetje heeft al mogelijkheden zat om heel veul vormen van fotografie mee te bedrijven. dus zoek eerst uit wat je leuk vindt voordat je je heil zoekt in 'de spullen'. Het spaart je ook de gedachte dat je voor iedere opname weer een ander stuk glas moet hebben.
De 450D is ook een instapper van Canon. De 350D en de 400D zijn de oude instappers. De 350D zou ik inmiddels een beetje links laten liggen, de 400D is een heel stuk nieuwer en heeft eigenlijk niet zo lang bestaan als de 350D als ik me niet vergis.quote:Op zondag 23 maart 2008 14:29 schreef tony_clifton- het volgende:
350D is een goeie cam, beetje de instap-dslr van Canon. Nu met de komst van de 450 wordt de 400D de nieuwe instapper en kan je de 350 goedkoper vinden denk ik, zeker tweedehands.
ja, door ietsje onder te belichten raken je kleuren wat meer verzadigdquote:Op zondag 23 maart 2008 18:54 schreef Elefes het volgende:
Heeft de lengte van de sluitertijd invloed op de kleuren in een foto?
(Daarbij de rest van de instellingen niet meegerekend.)
Ik denk door de histogrammen voor de verschillende kleuren met elkaar te vergelijken.quote:Op zondag 23 maart 2008 20:03 schreef Erasmo het volgende:
Springt me opeens in het hoofd, hoe meet een digitale camera eigenlijk de witbalans?
Dat laatste denk ikquote:Op zondag 23 maart 2008 19:10 schreef PankPinther het volgende:
[..]
ja, door ietsje onder te belichten raken je kleuren wat meer verzadigd
of bedoel je een correcte belichting, alleen met een andere sluiter/diafragma combinatie? Dan volgens mij niet.
Makes sense. Maar waarom zit photoshop er dan minder vaak naast dan de camera? (tenminste dat is wat ik vaak hoor)quote:Op zondag 23 maart 2008 20:27 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Ik denk door de histogrammen voor de verschillende kleuren met elkaar te vergelijken.
[ afbeelding ]
Wanneer je handmatig met je camera de witbalans instelt dan gaat je camera er van uit dat jij het centerpunt op een egaal oppervlak richt waarin alle drie de kleuren evenveel vertegenwoordigt zijn. (zoals een grijskaart dus)
Je hoort dan 3 exact dezelfde histogrammen te krijgen. Als er een histogram afwijkt kan de camera ingrijpen.
Bij de Automatische witbalans instelling zal je camera zo'n zelfde truc proberen maar dan over het gehele beeld, maar omdat de camera niet weet wat er nou in beeld is gaat dat nogal eens fout.
Als je alleen de sluitertijd verandert welquote:Op zondag 23 maart 2008 20:29 schreef Elefes het volgende:
[..]
Dat laatste denk ikIk kwam er op omdat ik bij het commentaar van een foto las, dat de fotograaf een langere sluitertijd had gebruikt zodat hij mooiere kleuren kreeg.
Ik had ook niet het idee dat het invloed had..
Meer rekenkracht tot z'n beschikking? Beter algoritme?quote:Op zondag 23 maart 2008 20:33 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Makes sense. Maar waarom zit photoshop er dan minder vaak naast dan de camera? (tenminste dat is wat ik vaak hoor)
Mkay, want ik kreeg net het volgende ideetjequote:Op zondag 23 maart 2008 20:48 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Meer rekenkracht tot z'n beschikking? Beter algoritme?
Ik gebruik die automatische instellingen eigenlijk nooit.
Ik stel altijd zelf in aan de hand van een gefotografeerde grijskaart of iets wat daar bij in de buurt komt.
Als dat niet kan, gewoon op het oog.
Wowquote:Op zondag 23 maart 2008 21:48 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Mkay, want ik kreeg net het volgende ideetje
8<
Of zoiets
Morgenochtend, mijn leger van gnomen is nu met de eerste batch van 1.000 bezigquote:Op zondag 23 maart 2008 22:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Wow. Wanneer is het leverbaar
Tot die tijd zullen we ons moeten behelpen met een simpel stukje grijs karton en zo her en der een referentieopname
Je moet het licht meten wat op het onderwerp valt en niet het licht wat door het onderwerp wordt teruggekaatst.quote:Op zondag 23 maart 2008 21:48 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Mkay, want ik kreeg net het volgende ideetje
[ afbeelding ]
Let even niet op mijn paintskillzMaar je draait het in feite onder je camera in de statiefopening, het ding meet met zijn ingebouwde grijskaart en een beetje ingebouwde magie logt hij automatisch constant de juiste witbalans. Even synchroniseren met de camera, middagje schieten, aan de computer hangen en tadaa, witbalans beter geregeld wat je workflow aardig zou moeten bespoedigen.
Of zoiets
Al jaren...quote:
Niet dat je dat niet weet maareeequote:Op zondag 23 maart 2008 22:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Tot die tijd zullen we ons moeten behelpen met een simpel stukje grijs karton en zo her en der een referentieopname
Wat bij sommige camera's goed werkt is het transporteren waarbij je tegelijkertijd de terugspoeldeblokkeerknop 3x woordwaarde ingedrukt houdt. Even proefje mee doen, de ene camera doet het beter dan de anderequote:Op maandag 24 maart 2008 00:22 schreef kvdv het volgende:
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het spelen met dubbel belichten. (35mm film).
Nu heb ik het tot nu toe alleen 's avonds met een Ricoh geprobeerd, door de shutterspeed op de bulb stand te zetten, even belichten -> lensdop ervoor, en daarna het 2e plaatje even belichten. Maar met teveel licht (overdag) zal dit leiden tot overbelichting. Mijn vraag is nu of iemand hier een (goedkoop) analoog cameraatje (geen lomp grote slr) kent waarbij je de film exact 1 beeld terug kunt draaien, (of de sluiter spannen zeg ik dat goed? zonder dat de film verder draait) zodat je ook gewoon met de gangbare sluitertijden dubbel kunt belichten.
Zoals ik het begrepen heb, zit er in de body een stelschroefje voor het autofocussysteem, dat zo aangedraaid wordt dat de body met een geijkte 50mm lens een perfect resultaat geeft. Lenzen worden gecalibreerd door metingen te doen en bepaalde getalwaarden in de software van de lens aan te passen. Het schijnt nogal vaak voor te komen dat een lens bij het ene brandpuntsafstand veel beter presteert dan bij het andere, of dat hij uberhaupt niet goed scherp tekent. Er zijn aardig wat sites te vinden die uitleggen hoe je e.e.a. zelf kunt testen als je vermoedt dat er iets niet goed zit.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:51 schreef Elefes het volgende:
Wat moet ik me daarbij voorstellen, je body en lenzen laten calibreren? Worden er dan in je body dingen afgestemd op je lenzen?
De zogenaamde 'sweet spot', het diafragma met de grootste scherpte over het hele beeldoppervlak, verschilt per lens. Als je m voor jouw lens wilt weten, zul je in de reviews voor die lens moeten zoeken. Voor de meeste lensen is het inderdaad f/8 of f/11.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 15:40 schreef Dickies het volgende:
Hoe weet/bepaal je bij welk diafragma je lens het scherpst is? Al zoiets in die trant tenminste zo absoluut te benaderen/bereken is en niet afhankelijk van andere instellingen. Had gelezen dat het in ieder geval niet zaligmakend is. Dus niet zo eenvoudig van hoe kleiner hoe scherper. Er zat een omslagpunt in oid. Nu zet ik 'm vaak op f8 of nog iets hoger. Zie op het eerste oog niet veel verschil ook.
Bv bij een foto als deze.
[ afbeelding ]
Niets mis mee vind ik. Geschoten met kitlens van D40 op f8. Welke f-waarde zou een meer ervaren fotograaf hebben gekozen?
Aha, dus ik zat in de goede richtingquote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:05 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
De zogenaamde 'sweet spot', het diafragma met de grootste scherpte over het hele beeldoppervlak, verschilt per lens. Als je m voor jouw lens wilt weten, zul je in de reviews voor die lens moeten zoeken. Voor de meeste lensen is het inderdaad f/8 of f/11.
Overigens klopt het ook dat het niet zaligmakend is. Stel, je weet dat je een sweet spot hebt bij f/8, en je wilt een foto maken met weinig scherptediepte. Dan moet je echt niet op f/8 gaan zitten. Bovendien is het verrekte lastig, zoals je zelf al een beetje constateert, om het verschil te zien tussen de sweet spot en een 1 of 2 stops verder dichtgedraaid diafragma. Dan moet je echt op het niveau van individuele pixels gaan zitten loeren.
Voor de foto die je gemaakt hebt, is f/8 een prima instelling btw.
Zeer duidelijk verhaal, topquote:Op zondag 23 maart 2008 14:29 schreef tony_clifton- het volgende:
@Kwelit
Een verwisselbare lens is hetgeen wat een dslr van compactcamera's onderscheidt, macro is een vorm van fotografie zoals portret en nachtfotografie ofzo. Bij macro ga je meestal zo dichtbij bij je onderwerp dat je het vergroot tenopzichte van de werkelijkheid. Het moeilijke bij heel dichtbij fotograferen is het scherpstellen; normale lenzen hebben ongeveer 50 cm minstens nodig, sterke telelezen nog meer etc. Macrolenzen (lenzen voor macrofotografie) kunnen scherpstellen op onderwerpen korterbij.
350D is een goeie cam, beetje de instap-dslr van Canon. Nu met de komst van de 450 wordt de 400D de nieuwe instapper en kan je de 350 goedkoper vinden denk ik, zeker tweedehands.
F-waardes geven aan hoe groot het diafragma van de lens is. Het diafragma is het poortje dat regelt hoeveel licht er op de sensor valt. Een lens met een grote diafragmawaarde (vb. f1,4) is bijgevolg wat ze noemen een snelle lens: hoe meer licht erdoor kan, hoe sneller de sluiter kan gaan om toch een goed belichte foto te geven. Het voordeel hiervan is dat beweging van zowel fotograaf als onderwerp bevroren kan worden. Bovendien geeft dit weinig DOF; Depth of Field -> de achtergrond wordt snel onscherp (prefereerbaar bij portretfotografie (zie de link in mijn post hierboven)).
Zoals je ook in die foto kan zien heb ik een lens met een te klein diafragma gebruikt; om die belichting te bereiken moest de sensor langer belicht worden en daardoor ontstond bewegingsonscherpte, hetgeen je dus niet wil.
Belangrijk hierbij is dat je je niet vergist: een kleiner diafragma getal is eigenlijk een groter (het zijn breuken met 1 in de teller), endus geeft f1,4 een grotere opening dan bvb. f5,6.
Bedankt voor de toelichting trouwens elcastel, ga er nog eens wat over denken. De f1,8-lenzen staan vaak voor 50 euro op ebay, dan wordt 't verschil al bijna 6x de prijs... toch niet min...
Wat is de reden dat jij de 400D verkiest boven de 350D? Als het namelijk verschillen zijn die voor een beginner nauwelijks te merken zijn, ga ik liever voor de 350D (scheelt me 200+ euro in de portomonnee, ik heb het namelijk niet zo breedquote:Op zondag 23 maart 2008 15:25 schreef veldmuis het volgende:
[..]
De 450D is ook een instapper van Canon. De 350D en de 400D zijn de oude instappers. De 350D zou ik inmiddels een beetje links laten liggen, de 400D is een heel stuk nieuwer en heeft eigenlijk niet zo lang bestaan als de 350D als ik me niet vergis.
Overigens is de 300D ook een instapper, die waarschijnlijk niet eens meer te krijgen is. Het verschil tussen de 300D en de 350D is behoorlijk groot; het verschil tussen de 400D en 450D valt allemaal wel mee.
Bouw het rustig op idd. Tamron, Sigma en Tokina bouwen lenzen die ietsje minder zijn (en soms zelfs dat niet) dan die van Canon en Nikon, maar stuk-ken goedkoper.quote:Op woensdag 2 april 2008 17:44 schreef Kwelit het volgende:
[..]
Zeer duidelijk verhaal, top. Nog een laatste vraag, wat zijn nou prijs/kwalitatief goeie lenzen/merken? Ik neem aan dat een beginner vooral in het begin goed uit de voeten kan met maar 1 extra lens?
Waarom? Blijf gewoon vragen wat je weten wilt.quote:Dit is trouwens mijn laatste vragenuur belooft![]()
[..]
Ik heb een 300D. Die is om te beginnen veel groter. Of je dat een voor- of een nadeel vindt, is een kwestie van smaak, je zou ze eigenlijk allebei eens vast moeten houden. Daarnaast heeft ie wat minder features en wat minder MP (6,3), maar dat zijn geen enorme verschillen. De grootste echte minpunten van de 300 zijn de ruis (al vanaf 200 ISO te zien en vanaf 400 al storend aanwezig) en de trage buffer. Bursten is er niet echt bij, althans niet in RAW, en het terugkijken van foto's duurt ook wel 'even'quote:Wat is de reden dat jij de 400D verkiest boven de 350D? Als het namelijk verschillen zijn die voor een beginner nauwelijks te merken zijn, ga ik liever voor de 350D (scheelt me 200+ euro in de portomonnee, ik heb het namelijk niet zo breed)
En wat is het voornamelijkste grote verschil tussen de 300D en de 350D waar jij het over hebt? Want de 300D zal vast nog 2e hands te krijgen zijn. Als deze serie beter is, geef ik hier wel de voorkeur aan.
Dit klinkt ms niet stoer genoeg, maarreh:quote:Op woensdag 2 april 2008 20:21 schreef Koploperkopper het volgende:
Omdat ik het niet nodig vind om een heel nieuwe topic hieraan te besteden; ik ben opzoek naar een goeie (online) printservice waar ik een beetje forse formaten (75x50 oid) kan laten printen. Kan iemand mij hierbij helpen? Ben al langs PosterXXL.nl gekomen, maar het stikt van de typfouten, en komt niet erg betrouwbaar over.
Als er maar wat fatsoenlijks komt uitrollen, mijn dank is groot.quote:Op woensdag 2 april 2008 20:25 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dit klinkt ms niet stoer genoeg, maarreh:
HEMA.
of bij Profotonet.nlquote:Op woensdag 2 april 2008 20:28 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Als er maar wat fatsoenlijks komt uitrollen, mijn dank is groot.
Op deze site vond ik aardig wat uitleg omtrent lichtmeters, misschien dat je daar al wat aan hebtquote:Op maandag 7 april 2008 14:33 schreef Roeni3 het volgende:
Hallo allen,
Ik ken het 'fenomeen' lichtmeters (ik weet dat ze bestaan), maaruhm... waar heb je die dingen voor nodig? Ik ben echt totaal onbekend met dit fenomeen, en ken bij wijze van spreken alleen de term.
Heeft iemand een goede en duidelijke uitleg?
Veel te langquote:Op maandag 7 april 2008 21:16 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik heb hier een soortgelijke vraag gesteld en het antwoord was de EF 50 f/1.8, kost iets van een 85 euro, onklopbaar qua prijs/kwaliteit.
Korte focal length, dus weet wel welke afstanden je moet fotograferen. Misschien is 50mm iets te lang voor groepen mensen van kortbij.
50mm is dan (naar mijn mening) vrij dichtbij, vooral in een drukke(re) ruimte waar je niet even een paar meter afstand kunt nemen om een groepje mensen op de foto te zetten. Ik heb daar met mijn compact in de kroeg al problemen mee, en die zit aan de 35mm geloof ik.quote:Op maandag 7 april 2008 21:16 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik heb hier een soortgelijke vraag gesteld en het antwoord was de EF 50 f/1.8, kost iets van een 85 euro, onklopbaar qua prijs/kwaliteit.
Korte focal length, dus weet wel welke afstanden je moet fotograferen. Misschien is 50mm iets te lang voor groepen mensen van kortbij.
Het diafgragma is niet zo'n punt, want bij partyfotografie kun je gewoon flitsen. Zowel Sigma als Tokina hebben een betaalbare en goede 12-24, en je zou ook eens kunnen kijken naar Tokina's 10-17. Dat is een fisheye @ 10 mm en een gewone wide lense @ 17. Nadeel is dat je alle foto's <17mm in PS recht moet trekken.quote:Op maandag 7 april 2008 21:43 schreef tony_clifton- het volgende:
Yup, ik gebruikte toen ik dat optreden ging proberen vast te leggen ook meestal de 18mm-stand voor mensen, ook omdat het diafragma daar groter was. Canon heeft een 10-22, maar met een vrij klein diafragma (4) en een vrij groot prijskaartje dus...
Dat is natuurlijk het verschil tussen optredens en party's, bij optredens kan je al wel eens een fikse zoom nodig hebben.
Punt is dat je ongetwijfeld met die 50mm het grootste diafragma kunt vinden voor die prijs.
Primes (behalve een 15mm fish) zijn in ieder geval geen optie. Ik heb voor parties de 40D samen met de 24-105L van Canon, of mijn sigma 15mm fish erop voor overzichtshot of als het echt druk wordt. Ik weet niet wat je budget is, maar voor goed scherpe foto's is een L lens zeker een aanrader, omdat hij nauwkeuriger is bij lastig licht (ondankt AF hulplicht van de flitser). De 24-105 is ook een prima walkaround lens trouwens.quote:Op maandag 7 april 2008 17:51 schreef Vendris het volgende:
Hoi,
Ik ben door een groot organiseerder van evenmenten gevraagd om in de zaal te fotograferen (partypics) etc. en zoek hier een lens voor.
Nu heb ik wel al een paar lenzen in gedachten, maar dacht, hey laat ik het hier ook maar eens vragen wat de mening hier op fok is.
De omgeving is dus veelal vrij donker, zalen etc. er zal een flitser+omnibounce gebruikt worden voor indirect flitsen.
Op de volgende link zie je wat voor fotos ik bedoel, dus van vrij dichtbij. let wel ik ga dus niet voor eye4dance fotograferen, maar dit was dus de eerste site die in me op kwam om als link te gebruiken
http://www.eye4dance.com/fotoalbum.php?id=100
De lens zal gebruikt worden samen met een 40D.
Het liefst zou ik willen dat de lens ook alround gebruikt kan worden buiten deze feesten om, voor mensen / stadsfotos van gebouwen / autos maar dit is geen vereiste
Maar die lichtsterkte heb je dus juist niet echt nodig (iig niet 1.8 of minder) omdat je toch flitst, en omdat dan met meerder mensen idd niet iedereen scherp is. Dat is ook zondequote:Op dinsdag 8 april 2008 10:12 schreef BlaatQ het volgende:
En waarom zijn primes geen optie?
Voor het specifiek fotograferen in donkere ruimtes zou ik juist zeggen primes. Omdat ze vaak veel lichtsterker zijn dan de zoomvarianten.
Wat heeft een omnibounce met de lichtsterkte te maken?quote:Op dinsdag 8 april 2008 11:56 schreef Vendris het volgende:
Lichtsterkte is niet zo heel belangrijk, 2.8 is voldoende, zeker met omnibounce,
Niet zozeer directe invloed, gaat er meer om dat er geflitst word, sorryquote:Op dinsdag 8 april 2008 12:10 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Wat heeft een omnibounce met de lichtsterkte te maken?
Primes zijn statisch, en je hebt bijna nooit de ruimte om dan je compo te maken. Daarnaast wil je op een feest niet constant lenzen wisselen, of zelfs maar veel lenzen bij je willen hebben. Ik heb meestal de fish aan mijn riem en de 24-105L erop. Bij grotere feesten wil ik ook nog wel eens de 135mm meenemen voor closeups.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:12 schreef BlaatQ het volgende:
En waarom zijn primes geen optie?
Voor het specifiek fotograferen in donkere ruimtes zou ik juist zeggen primes. Omdat ze vaak veel lichtsterker zijn dan de zoomvarianten.
Sorry weet niet wat Canon allemaal heeftquote:Op dinsdag 8 april 2008 12:30 schreef veldmuis het volgende:
Zou dan eerder naar een 17-55 kijken als budget geen probleem is.
Als budget geen probleem is, neem je ook een 16-35L mkII en geen EF-s dingetjequote:Op dinsdag 8 april 2008 13:01 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Sorry weet niet wat Canon allemaal heeft
Een hoe?quote:Op dinsdag 8 april 2008 13:27 schreef freud het volgende:
[..]
Als budget geen probleem is, neem je ook een 16-35L mkII en geen EF-s dingetje.
Die ronde stukjes glas moeten in die koker blijven zitten hoorquote:Op dinsdag 8 april 2008 14:05 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Een hoe?
Ik heb een DA* 16-50 en ben daar ontzettend blij mee, zo scherp dat je bijna je vingers eraan snijdt
Op een Canon? Dat is toch een pentax lens? Hij heeft een 40D.quote:Op dinsdag 8 april 2008 14:05 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Een hoe?
Ik heb een DA* 16-50 en ben daar ontzettend blij mee, zo scherp dat je bijna je vingers eraan snijdt
Weet ik maar daarom raadde ik de Canon-broer van die lens aanquote:Op dinsdag 8 april 2008 14:43 schreef freud het volgende:
[..]
Op een Canon? Dat is toch een pentax lens? Hij heeft een 40D.
Inderdaad, je moet ook nog focussen, gaat toch wat sneller met een lichtsterke lens. Ben je lekker me, dat je de hele tijd staat te pendelen, ik zou zeker voor 2.8 gaan, ook bij flitsen.quote:Op dinsdag 8 april 2008 12:20 schreef veldmuis het volgende:
Ah, op die manier. Nou, ik heb als het donker is en ik moet de voorgrond flitsen toch liever een lichtsterk stukje glas en een flitsje op het 2e gordijn ofzo. Anders krijg je van die lelijke foto's imo.
Die kwam ook bij mij op, toplens, goeie bouw, snelle USM, goede kwaliteit plaatjes (ik meen dat ze dit ook een hidden L noemen, kleur, contrast etc zijn erg lekker naar wat ik heb gezien. De 16-35 L (mark I of II) is ook erg fijn, maar ook een flink stuk duurder.quote:Op dinsdag 8 april 2008 12:30 schreef veldmuis het volgende:
Zou dan eerder naar een 17-55 kijken als budget geen probleem is.
True, alhoewel op de langere termijn de 24-70 waarschijnlijk wel beter is, gezien ik van plan ben te upgraden naar de 5d Mark II als hij beschikbaar is. wat helaas nog wel even kan durenquote:Op dinsdag 8 april 2008 16:06 schreef elcastel het volgende:
Ik vind 24mm niet wijd genoeg voor een 1.6 crop camera, maar misschien kun je dat zelf beter inschatten, dan liever die 16-35 L en ik geloof dat Tamron nog een 17-35 heeft die ook goed presteert. Scheelt ook weer geld en hij is 2.8-4, daar kom je denk ik wel mee weg. Aan de 16-35 L zal je geen miskoop begaan, maar daar is de prijs ook naar (wel - ook bij L lenzen - even goed checken of je geen front of backfocus hebt en of hij ook lekker 'bekt' in de hoeken, maar dat zal met 1,6 crop wel meevallen....)
Dan kan ik de 24-70 L zeker aanraden ! En dan valt de 17-55 IS automatisch ook wel af ja.quote:Op dinsdag 8 april 2008 16:12 schreef Vendris het volgende:
True, alhoewel op de langere termijn de 24-70 waarschijnlijk wel beter is, gezien ik van plan ben te upgraden naar de 5d Mark II als hij beschikbaar is. wat helaas nog wel even kan duren
Tip: ga niet je aan te schaffen lenzen aan zitten passen aan een eventuele upgrade naar FF ooit. Wie weet hoe lang dat nog duurt en of je ms toch nog even een tussenstapje gaat maken. Ik ken iemand met een 20D die al tijden roept dat ie naar de 5D wil, en dan opeens verschijnt met een 40D. Koop je lenzen op je huidge camera (tenzij je heel concrete aankoopplannen hebt, met een datum in zicht en het budget in je pocket: Koop dan geen lenzen, maar eerst die camera). Mocht je ooit (ver weg en onzeker) overstappen naar FF, dan kun je altijd je EF-S lenzen en lenzen die je te wijd vindt (kan dat?) nog weg doen. Goede lenzen verliezen maar weinig waarde en in de tussentijd heb je er een hoop lol van.quote:Op dinsdag 8 april 2008 16:12 schreef Vendris het volgende:
gezien ik van plan ben te upgraden naar de 5d Mark II als hij beschikbaar is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |