abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57292280
quote:
Op maandag 10 maart 2008 19:25 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zo aan die ring te oordelen is het een Jobo. Als die ring niet naar beneden wil heeft ie daar meestal een goeie reden voor en het kan soms op een millimetertje steken
Bij een Paterson krijg je dan het trechterdeksel niet meer op zijn plek(super system4), of hij loopt niet helemaal op de draad(system4). Met name bij die ouwe system4 lijkt ie verraderlijk goed dicht te zitten, tot je de eerste keer kiept en je je werkblad blank hebt staan
Ben ik blij dat ik een pattersontank heb
pi_57309691
Hoe maak je eigenlijk foto's van zo'n snel voorbijvliegende objecten zoals in dit promofilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=8k0AmrBJBCk ?
Ik neem aan een kleiner diafragma nemen zodat je meer scherptediepte hebt, en dan de lens manueel focussen op een object in de buurt voor je onderwerp langskomt?

De waarden staan onderaan in beeld, en je kan zien dat hij een lens met een kleine brandpuntsafstand gebruikt (meestal 10-22), dus dat leidt op zich al tot meer DOF.

Vraag 't maar eens, heb nooit zo'n lens gebruikt en 't leek mij daarom tamelijk moeilijk om zo'n foto's te maken. Vooral omdat ik naar mijn ervaring al direct te onderbelichtte foto's krijg met f3.5 aan 1/1250 en korter...
Vooral de laatste vind ik daarom knap; de instellingen staan gewoon juist om de foto perfect te hebben. f5.6/ 1/4000e en ISO800. Bij mij zou er altijd wel iets verkeerd gestaan hebben . Maargoed, da's ervaring waarschijnlijk .

[ Bericht 10% gewijzigd door tony_clifton- op 11-03-2008 17:44:40 ]
  FOK!fotograaf dinsdag 11 maart 2008 @ 17:41:21 #203
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_57309757
Pas even de url aan naar iets werkends, want ik krijg nu deze melding:
quote:
The URL contained a malformed video ID.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_57309833
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 17:41 schreef Xilantof het volgende:
Pas even de url aan naar iets werkends, want ik krijg nu deze melding:
[..]
Done
Had geen spatie gelaten tussen url en vraagteken .
  dinsdag 11 maart 2008 @ 18:17:17 #205
141994 Dickies
Since 1922
pi_57310439
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 17:37 schreef tony_clifton- het volgende:
Hoe maak je eigenlijk foto's van zo'n snel voorbijvliegende objecten zoals in dit promofilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=8k0AmrBJBCk ?
Ik neem aan een kleiner diafragma nemen zodat je meer scherptediepte hebt, en dan de lens manueel focussen op een object in de buurt voor je onderwerp langskomt?

De waarden staan onderaan in beeld, en je kan zien dat hij een lens met een kleine brandpuntsafstand gebruikt (meestal 10-22), dus dat leidt op zich al tot meer DOF.

Vraag 't maar eens, heb nooit zo'n lens gebruikt en 't leek mij daarom tamelijk moeilijk om zo'n foto's te maken. Vooral omdat ik naar mijn ervaring al direct te onderbelichtte foto's krijg met f3.5 aan 1/1250 en korter...
Vooral de laatste vind ik daarom knap; de instellingen staan gewoon juist om de foto perfect te hebben. f5.6/ 1/4000e en ISO800. Bij mij zou er altijd wel iets verkeerd gestaan hebben . Maargoed, da's ervaring waarschijnlijk .
Met redelijk daglicht zijn zulke sluitertijden aardig mogelijk hoor. Handmatig focussen lukt je nooit zo snel. Tenzij je van te voren al een bepaald punt hebt waarvan je weet dat het object daar zal verschijnen. Leuk filmpje wel hoor, maar typisch een promo. Zie ook niets wat ik niet zou kunnen met m'n D40.
Carry on my wayward son
There'll be peace when you are done
Lay your weary head to rest
Don't you cry no more.
pi_57310827
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 17:37 schreef tony_clifton- het volgende:

Vooral de laatste vind ik daarom knap; de instellingen staan gewoon juist om de foto perfect te hebben. f5.6/ 1/4000e en ISO800. Bij mij zou er altijd wel iets verkeerd gestaan hebben . Maargoed, da's ervaring waarschijnlijk .
Welnee, de truc is om eerst even op je gemak een goede silhouet foto te maken van die man en als je die eenmaal hebt kun je die instellingen gewoon handmatig invoeren en zo laten staan.
Daarna is het een kwestie van vantevoren op het juiste punt focussen en de actie in burstmode fotgraferen.
Nu alleen nog je beste shot er tussen uit zoeken en klaar.
pi_57334099
Ah k, thx!
  woensdag 12 maart 2008 @ 21:22:27 #208
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_57336049
Brakke search = misschien misplaatste vraag... maar goed: ik wil het toch graag weten.

Graag zou ik NEF bestanden willen openen in PS CS2 maar dat doet ie niet,... hij kan het document niet lezen. Weet iemand hoe ik een NEF file leesbaar maak voor PS in RAW formaat, zodat ik daar nog de witbalans kan aanpassen?

Ik wil namelijk proberen een serie foto's te corrigeren door de witbalans te bepalen in de eerste foto van de serie met een grijskaart. (volgens dit principe) Ik moet dus weten op welke temperatuur ik de witbalans moet instellen, maar ViewNX geeft dit niet weer...

ViewNX exporteert alleen naar .tiff en .jpg
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 12 maart 2008 @ 21:30:53 #209
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_57336251
NEF-Bestanden zou je gewoon moeten kunnen openen met PS CS2. Meen me te herinneren dat je dan CameraRaw moet downloaden bij Adobe. Iemand meer info?
  woensdag 12 maart 2008 @ 21:35:18 #210
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_57336375
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 21:30 schreef didotcicero het volgende:
NEF-Bestanden zou je gewoon moeten kunnen openen met PS CS2. Meen me te herinneren dat je dan CameraRaw moet downloaden bij Adobe. Iemand meer info?
CameraRaw... hmmm... ff kijken dan... ik krijg nu de melding dat dit niet het juiste document is...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_57336488
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 21:30 schreef didotcicero het volgende:
NEF-Bestanden zou je gewoon moeten kunnen openen met PS CS2. Meen me te herinneren dat je dan CameraRaw moet downloaden bij Adobe. Iemand meer info?
Klopt. Adobe Camera Raw downloaden en installeren volgens de readme.
Let even op dat je voor CS2 maximaal ACR 3.nogwat kan gebruiken, volgens mij doet 4.x het niet.
  woensdag 12 maart 2008 @ 21:46:18 #212
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_57336687
Thanks voor de tips

Update: Camera Raw 3.3 werkt niet met de D80... 3.7 wel... thanks again

[ Bericht 45% gewijzigd door Doodkapje op 12-03-2008 22:16:25 ]
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_57390978
Ik wil gaan beginnen met fotograferen. Zijn er wellicht boeken/website/tips die jullie aanraden/hebben om technieken een beetje door te krijgen. of moet ik maar gewoon lukraak beginnen met foto's schieten . ff een heel simpel voorbeeld van wat ik in mijn hoofd heb, maar het hoeft natuurlijk geen natuur te zijn

pi_57391760
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 07:31 schreef Kwelit het volgende:
Ik wil gaan beginnen met fotograferen. Zijn er wellicht boeken/website/tips die jullie aanraden/hebben om technieken een beetje door te krijgen. of moet ik maar gewoon lukraak beginnen met foto's schieten . ff een heel simpel voorbeeld van wat ik in mijn hoofd heb, maar het hoeft natuurlijk geen natuur te zijn

[ afbeelding ]
Voor zo'n foto's ga je een macrolens nodig hebben. Macro's zijn lenzen die vergelijkbaar zijn met telelenzen (ze halen het voorwerp heel dichtbij, weinig scherptediepte dus, maar kunnen wel scherpstellen op objecten heel dichtbij.)
Nu ook niet de meest gemakkelijke vorm van fotograferen om mee te beginnen , soms moet je (om heel dichtbij te raken dan) scherpstellen door je camera te bewegen in plaats van op een autofocus te vertrouwen.
pi_57392759
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 07:31 schreef Kwelit het volgende:
Ik wil gaan beginnen met fotograferen. Zijn er wellicht boeken/website/tips die jullie aanraden/hebben om technieken een beetje door te krijgen. of moet ik maar gewoon lukraak beginnen met foto's schieten . ff een heel simpel voorbeeld van wat ik in mijn hoofd heb, maar het hoeft natuurlijk geen natuur te zijn

[ afbeelding ]
Heb je al een camera of niet? Zo ja, wat voor eentje?
John Freeman heeft een paar leuke boeken over fotografie geschreven. Ook is op internet (en hier op fok) veel info te vinden. En natuurlijk je foto's posten zodat we commentaar/tips kunnen geven!
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 15 maart 2008 @ 11:59:03 #216
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_57392951
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 07:31 schreef Kwelit het volgende:
Ik wil gaan beginnen met fotograferen. Zijn er wellicht boeken/website/tips die jullie aanraden/hebben om technieken een beetje door te krijgen. of moet ik maar gewoon lukraak beginnen met foto's schieten . ff een heel simpel voorbeeld van wat ik in mijn hoofd heb, maar het hoeft natuurlijk geen natuur te zijn

[ afbeelding ]
Zeker wanneer je net begint is het het beste om maar gewoon lekker aan te klooien, er komt dan vanzelf bovendrijven waar je voorkeuren liggen, en daar kun je dan naar op zoek. Er zijn kasten vol boeken te vinden waarin van alles over fototechnieken wordt uitgelegd en daarnaast vind je op het wilde wereldweb ook meer info dan goed is voor een mens.
Begin je daar te vroeg in te lezen, dan wil het nog wel eens ontmoedigend werken. Vlieg je de info met een duidelijk doel aan, dan vind je makkelijker wat je zoekt.

Een goeie compact of basic spiegelreflexsetje heeft al mogelijkheden zat om heel veul vormen van fotografie mee te bedrijven. dus zoek eerst uit wat je leuk vindt voordat je je heil zoekt in 'de spullen'. Het spaart je ook de gedachte dat je voor iedere opname weer een ander stuk glas moet hebben.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_57475685
Hey,

Ik zou vrijdag wat foto's gaan nemen op 't optreden van een vriend zijn groepje... Alleen... hoe?
De lichtomstandigheden gaan een beetje standaard-optreden zijn -> donker met gekleurde spots etc.

Het probleem is dat ik dat nog nooit gedaan heb, ben ook nog maar pas met fotografie bezig, dus de verwachtingen liggen niet al te hoog, maartoch zou ik er graag nog 't beste van maken.

Ik heb al wat exif's van zo'n foto's bekeken (en de fotocursus van Canon), en veel wijzer ben ik er niet uit geworden.


Nu, met wat ik weet dacht ik aan de volgende vuistregels (heb een 400D met kitlens (18-55, f1:3.5-5.6)):


  • Niet flitsen

  • AE-programma: diafragma zo groot mogelijk voor grootste lichtsterkte en minst scherptediepte (personen op de achtergrond van 't onderwerp worden dan een beetje wazig, niet veel maar toch genoeg om leuke foto's te hebben denk ik?). Met de gebruikte lens zullen dat de diafraga's 3,5 en 4 en 5,6 worden dan.


  • ISO op 400 minstens, indien de sluitertijd onder de 1/80 of 1/100 (= 55x1,6) gaat op 800 of 1600 zetten.


    Wat met de lichtmeting? Ik had al gedacht om Exposure Bracketing te kiezen met 2/3e stop-intervallen overbelichting.
    Alleen twijfel ik nog tussen de meetmethode: deelmeting (meting in een cirkel rond het middelste focuspunt), of gemiddelde meting met nadruk op het midden (staat in het boekje dat dit voor mensen is die de belichtingscompensatie goed kunnen inschatten, ik dus nog niet).

    Is er eentje zomaar zonder meer aan te raden in dit geval? Ik denk dat de deelmeting (soms spotmeting genoemd op sommige websites, toch heeft de 400D geen echte spotmeting) het meest opportuun is, niet?


    Zijn er zo nog tips die ik zou kunnen gebruiken?

  • Ik dacht in RAW te schieten om achteraf kleuren en witbalans, en eventueel nog een klein beetje belichting beter te kunnen aanpassen.

  • Cam instellen op AI Focus (vaste focus, tenzij bij grove verplaatsingen, dan schakelt hij over naar continu tracken van het onderwerp)

  • Continuous shooting (zeker handig bij AEB)

    Ik ken ze goed dus ik kan wel op voorhand wat proefshots gaan maken, en bij de real deal kan ik 2 gig volschieten dus op zich moet ik er toch wel 10-15 écht goeie kunnen maken hoop ik.

    Alvast bedankt!
  •   woensdag 19 maart 2008 @ 14:34:08 #218
    164300 didotcicero
    de korte lenzen man
    pi_57476339
    Ik weet niet of je spotmeting op de 400D hebt, anders zou ik dat gebruiken. En als je 99 euro kan missen voor een 50mm/1.8 dan is dat een goede investering waar je nog veel plezier van zult hebben.
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 19 maart 2008 @ 14:46:19 #219
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_57476556
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 14:02 schreef tony_clifton- het volgende:
    Hey,
    8<
    De beste tips heb je er zelf al in zitten.
    - Vooraf proberen wat er te proberen valt(scheelt je de eerste opnamen tijdens het daadwerkelijk concert)
    - RAW (Redding Achteraf Whatever en zo )
    - Hoge ISO (liever ruis en scherp dan gladde brei)

    Met weinig vlieguren is spotmeting een vrij hachelijke onderneming, daarvoor moet je weten wat je precies aan het meten bent en hoe dat er in je plaatje uit moet komen te zien. Normale meervlaks- of integraalmeting inzetten.
    Maak je vertrouwd met de correctieknop+wiel. Door de vaak donkere achtergrond en spotlights zal je automaat belazerd worden en proberen die achtergrond binnen de contrastomvang te proppen met een stevige overbelichting als gevolg. In het begin een paar opnamen maken met steeds een sterkere min-correctie en op je schermpje kijken wanneer je 'lekkere' kleuren krijgt en met die instelling doorfotograferen. Eventueel kun je proberen continue te corrigeren, in het begin is het echter handiger om van een goede gemiddelde correctie uit te gaan en de boel later vanuit die RAW's in 't fatsoen te slaan.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_57476976
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 14:34 schreef didotcicero het volgende:
    Ik weet niet of je spotmeting op de 400D hebt, anders zou ik dat gebruiken. En als je 99 euro kan missen voor een 50mm/1.8 dan is dat een goede investering waar je nog veel plezier van zult hebben.
    Goeie tip, die lens zal ongetwijfeld veel beter presteren dan de kitlens. Ga het toch zeker nog een tijd in't achterhoofd moeten houden; heb net genoeg geld uitgegeven en daarmee kom ik thuis niet weg vrees ik
    Bovendien hoop ik eerst te kunnen roeien met de riemen die ik heb. Mislukken alle foto's denk ik eerder dat 't mijn schuld zal zijn dan die van de lens .
    Maar goed dat je 't zegt, had nog nooit gehoord van een lens van minder dan 250 euro!
    Gebruik Manual Focus toch evenveel als AF dus dat maakt eigenlijk al niet uit.
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 14:46 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    De beste tips heb je er zelf al in zitten.
    - Vooraf proberen wat er te proberen valt(scheelt je de eerste opnamen tijdens het daadwerkelijk concert)
    - RAW (Redding Achteraf Whatever en zo )
    - Hoge ISO (liever ruis en scherp dan gladde brei)

    Met weinig vlieguren is spotmeting een vrij hachelijke onderneming, daarvoor moet je weten wat je precies aan het meten bent en hoe dat er in je plaatje uit moet komen te zien. Normale meervlaks- of integraalmeting inzetten.
    Maak je vertrouwd met de correctieknop+wiel. Door de vaak donkere achtergrond en spotlights zal je automaat belazerd worden en proberen die achtergrond binnen de contrastomvang te proppen met een stevige overbelichting als gevolg. In het begin een paar opnamen maken met steeds een sterkere min-correctie en op je schermpje kijken wanneer je 'lekkere' kleuren krijgt en met die instelling doorfotograferen. Eventueel kun je proberen continue te corrigeren, in het begin is het echter handiger om van een goede gemiddelde correctie uit te gaan en de boel later vanuit die RAW's in 't fatsoen te slaan.
    Thx!

    Zal 't onthouden en ik neem aan dat het in ieder geval wel een goede oefening zal worden!

    Optreden is vrijdag, zal in't weekend een paar resultaten posten .
      woensdag 19 maart 2008 @ 15:53:57 #221
    164300 didotcicero
    de korte lenzen man
    pi_57477930
    De concertfoto's die ik maak zijn meestal gemaakt op iso 800/1600 en op ƒ2.8 - ƒ1.8, vandaar mijn opmerking.
    pi_57479118
    Geen centraal Nikon topic?

    Mensen die de firmware update van de D80 hebben uitgevoerd, de moeite waard?
    pi_57479590
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 14:02 schreef tony_clifton- het volgende:


  • ISO op 400 minstens, indien de sluitertijd onder de 1/80 of 1/100 (= 55x1,6) gaat op 800 of 1600 zetten.
  • De regels klinken leuk, maar ik kan ragscherpe foto's maken op 50mm bij 1/50e. Ik heb dan geen 1.6 maar 1.5 crop, maar dat is verwaarloosbaar imo.

    Verder: kan je alleen hele stops gebruiken? Het verschil tussen 800 en 1600 zal best groot zijn qua ruis, en als je dan ook nog naar bijv 1000 kan scheelt dat weer.
    pi_57479678
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 15:53 schreef didotcicero het volgende:
    De concertfoto's die ik maak zijn meestal gemaakt op iso 800/1600 en op ƒ2.8 - ƒ1.8, vandaar mijn opmerking.
    Ik heb net eens op je flickr gekeken en idd... resultaat mag er (zacht uitgedrukt) wel wezen .
    Ga er nog eens een nachtje over slapen, dan wordt Photoshop maar even uitgesteld .
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 17:10 schreef veldmuis het volgende:

    [..]

    De regels klinken leuk, maar ik kan ragscherpe foto's maken op 50mm bij 1/50e. Ik heb dan geen 1.6 maar 1.5 crop, maar dat is verwaarloosbaar imo.

    Verder: kan je alleen hele stops gebruiken? Het verschil tussen 800 en 1600 zal best groot zijn qua ruis, en als je dan ook nog naar bijv 1000 kan scheelt dat weer.
    De regels zijn idd meer een aanwijzing in de richting. Voor mij klopt het wel redelijk heb ik de indruk. Misschien is de vaste hand ook iets van gewenning ofzo. Wanneer de foto's verkleind worden zal 't ook niet zo opvallen neem ik aan.

    Verder kan mijn cam (400D) de ISO enkel verdubbelen (dus ISO 800 en 1600, geen 1000). De stops van de lichtmeting gaan per 1/3e, dus daar is wel wat meer mee te doen.

    [ Bericht 21% gewijzigd door tony_clifton- op 19-03-2008 17:23:54 ]
    pi_57539863
    Ik heb pas een sony alpha 200 met 2 lenzen erbij gekocht. Nu wil ik daar 2 uv reduction/schratch protection filters (zoals ze dat zo mooi noemen ) bij kopen. Vraag is; maakt het nog wat uit welke filters ik koop? Ik heb namelijk een beetje rondgeklikt op internet en de prijzen verschillen nogal! Waar moet ik opletten?

    thx!

    ps. het zijn 55mm lenzen
    kijk mij eens het gras zien groeien... en iedereen maar denken dat ik niks doe
    pi_57540954
    quote:
    Op zaterdag 22 maart 2008 14:57 schreef Mariekamr het volgende:
    Vraag is; maakt het nog wat uit welke filters ik koop?
    Ja! Goedkope filters verlagen het beeldcontrast, maken een wirwar van achtergronden, veroorzaken overstraling, etc. Rodenstock, Heliopan, B+W en Hoya horen tot de betere merken. Tiffen werd me door een kenner afgeraden, maar ik weet niet waarom. Dingen om verder op te letten:

    - Sommige filters hebben voorop geen schroefdraad zodat je er niet nog een ander filter voor kunt zetten
    - Sommige 'slimline' filters bieden te weinig grip om je lensdop er nog goed op te kunnen zetten
    - Probeer voor alles één merk en type te gebruiken, er kunnen anders kleine kleurverschillen tussen zitten.
    - B+W filters schijnen een coating te hebben die zich makkelijker laat schoonmaken dan Hoya

    Ik heb zelf laatst twee Hoya filters gekocht, type "Super-HMC Pro1 UV(0)" (pffft..). Ik ben er tot nu toe tevreden mee, maar ze waren wel 65 euro per stuk. Dat vond ik nog een redelijk bedrag omdat ik ze gebruik om twee behoorlijk dure lenzen te beschermen. Op eBay zijn filters vaak veel vriendelijker geprijsd, maar ik zou uitkijken voor namaak.
    pi_57541956
    quote:
    Op zaterdag 22 maart 2008 16:12 schreef dvr het volgende:

    [..]

    Ja! Goedkope filters verlagen het beeldcontrast, maken een wirwar van achtergronden, veroorzaken overstraling, etc. Rodenstock, Heliopan, B+W en Hoya horen tot de betere merken. Tiffen werd me door een kenner afgeraden, maar ik weet niet waarom. Dingen om verder op te letten:
    Ik heb ooit 1 Tiffen filter gekocht, omdat ik dacht dat het ook een goed merk was. Maar dus nooit meer, ik kreeg het ding amper op mijn lens geschroefd. De ring waar het glas in zit lijkt me van slechte kwaliteit, ook veel grover dan de B&W filters die ik heb.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 maart 2008 @ 17:14:43 #228
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_57542113
    Om even de absolute fliterblödsinn voor te zijn. Slechte filters zijn er niet meer. Een jaar of vijfentwintig geleden heb ik voor het laatste echt slecht filter gekocht dat uit een slechte kwaliteit acrylaat was opgetrokken, steeds smeriger werd en zich niet liet reinigen. Daarnaast leverde dit polarisatiefilter een hardnekkige cyaanblauwe zweem op (op dia's) Van het merk Hunter is sindsdien weinig meer vernomen.

    Alles wat je nu in de filtertjesland vindt is simpelweg goed. Zo moeilijk is het ook niet om een stukje planparallel glas te maken. De merken die DVR noemt leveren inderdaad goeie filters, maar ook relatief onbekende merken als Marumi of Vivitar kun je zonder risico kopen. Merken door elkaar mixen zal niet een kleurafwijker laten zien die in de categorie 'zichtbaar' valt, hooguit is het 'meetbaar'. Daarbij zit ook altijd je witbalans er nog tussen.

    Ik wacht overigens nog steeds op iemand die mij het verschil kan laten zien tussen een opname uit zo'n prestigieus B+W filter en een goedkopebibsfilter van een ander merk. Bij een polarisatiefilter is een dergelijk verschil er wel, bij de normale correctie- en beschermingsglaasjes volgens mij niet
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_57543795
    Ik kan me niet in je advies vinden Ouwesok - glas en coatings zijn er in talloze kwaliteiten en dat verschil zie je al zodra je twee filters op een donker oppervlak naast elkaar legt.

    Een mooi voorbeeld van hoe sommige UV-filters je foto's kunnen verpesten is deze:
    (te groot voor Fok, klik zelf even) http://i.pbase.com/o6/38/(...)fT._MG_1313_CROP.jpg

    De twijgen en bladeren voor en achter de poema zijn door ghosting verdubbeld en dat levert een onnatuurlijk, hard en chaotisch beeld op. Het effect werd volledig door het filter (een Hoya HMC) veroorzaakt op een Canon 5D met 100-400L f4. Het maakte de foto's ook beduidend onscherper.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 22 maart 2008 @ 18:54:47 #230
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_57543848
    quote:
    Op zaterdag 22 maart 2008 18:52 schreef dvr het volgende:
    Ik kan me niet in je advies vinden Ouwesok - glas en coatings zijn er in talloze kwaliteiten en dat verschil zie je al zodra je twee filters op een donker oppervlak naast elkaar legt.

    Een mooi voorbeeld van hoe sommige UV-filters je foto's kunnen verpesten is deze:
    (te groot voor Fok, klik zelf even) http://i.pbase.com/o6/38/(...)fT._MG_1313_CROP.jpg

    De twijgen en bladeren voor en achter de poema zijn door ghosting verdubbeld en dat levert een onnatuurlijk, hard en chaotisch beeld op. Het effect werd volledig door het filter (een Hoya HMC) veroorzaakt op een Canon 5D met 100-400L f4. Het maakte de foto's ook beduidend onscherper.
    snif You don't have permission to access /o6/38/657638/1/82330441.2iIldNfT._MG_1313_CROP.jpg on this server.
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      zaterdag 22 maart 2008 @ 19:02:27 #231
    22416 elcastel
    Maggot Brain
    pi_57543980
    quote:
    Op zaterdag 22 maart 2008 18:52 schreef dvr het volgende:
    Ik kan me niet in je advies vinden Ouwesok - glas en coatings zijn er in talloze kwaliteiten en dat verschil zie je al zodra je twee filters op een donker oppervlak naast elkaar legt.

    Een mooi voorbeeld van hoe sommige UV-filters je foto's kunnen verpesten is deze:
    (te groot voor Fok, klik zelf even) http://i.pbase.com/o6/38/(...)fT._MG_1313_CROP.jpg

    De twijgen en bladeren voor en achter de poema zijn door ghosting verdubbeld en dat levert een onnatuurlijk, hard en chaotisch beeld op. Het effect werd volledig door het filter (een Hoya HMC) veroorzaakt op een Canon 5D met 100-400L f4. Het maakte de foto's ook beduidend onscherper.
    Ik kan de foto niet zien ... Maar ik denk dat je nog wel wat verschil kunt vinden in de coatings. En dat vertaald zich dan in reflectie's, spiegeling en of ghosting. Misschien dat de betere merken nog wat krasveiliger zijn, maar ik merk zelf totaal geen verschil tussen mijn B+W filters en bv de Canon Sharp-cut die nogal eens waardeloos wordt genoemd.

    Zal het niet gewoon hetzelfde gewauwel zijn als die 'verschillen' die je in die talloze charts terug kunt vinden ? Zo van, er is verschil, de vraag is wie het terugziet in de praktijk. Overigens koop ik zelf wel het liefst B+W, maar de reden daarvan is ... eeehhh.... Snap je em ?
    The Hick from French Lick
    The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
    pi_57544629
    Als de foto niet zichtbaar is, lukt het misschien wel als je hem bekijkt in het originele topic op dpreview, waar ik dit verhaal tegenkwam. Hij staat meteen in het eerste bericht.

    Vanwaar je keuze voor B+W - zijn de andere al niet duur genoeg?
    pi_57554171
    Oké, die tip van een EF 50 mm te kopen was dus echt goud waard! PS schuift er eentje naar beneden op 't verlanglijstje .
    Een voorbeeldje van hoe 't misliep zie je hier: Beoordeel de mooiste foto (1!!!!) van vandaag - deel 19
    Kan me wel vinden in de commentaar; vind 't best een goeie foto maar helaas véél te onscherp.

    Dus -> nieuwe lens voor low-light-conditions. Nu hebben ze één met f1,8 voor 80 euro ongeveer, en een met f1,4 en USM voor 290. Aangezien mij dat een goeie portret- en nachtlens lijkt zou eventueel de meerprijs nog gerechtvaardigd zijn als dat USM en extra licht die 210 euro meer waard zouden zijn.
    Een bijkomend voordeel van de dure is dat ze ook 58mm diameter is, dus zou ik niet hoeven te kiezen voor welke lens ik evt een filter zou kopen.


    Wat denken de experten hierover?

    [ Bericht 12% gewijzigd door tony_clifton- op 23-03-2008 12:27:37 ]
      zondag 23 maart 2008 @ 13:40:34 #234
    22416 elcastel
    Maggot Brain
    pi_57556262
    quote:
    Op zaterdag 22 maart 2008 19:34 schreef dvr het volgende:
    Vanwaar je keuze voor B+W - zijn de andere al niet duur genoeg?
    Gewoonte. Ik ben er mee begonnen en ik ben heel erg van, als het bevalt, dan hou ik het zo. Ik heb toevallig de laatste keer 2 van die Canon Sharp-cuts gekocht, omdat ik naast een dure lens ook nog eens 2 77mm filters moest hebben, pure zuiigheid dus. Vlak daarna las ik dat dat vreselijke filters zijn, ik heb er nooit wat van gemerkt. Dat filter zit nu op mijn 2 duurste lenzen en met of zonder ... ik zie het verschil niet.

    Mijn duurste filter zit op mijn 17-40, omdat ik bang was voor vignettering (1,3 crop camera), daar heb ik een B+W slim filter op zitten. Dat is tevens mijn onhandigste filter, omdat er geen lensdop meer oppast en je een soft-plastic dop hebt dan ... Maar ik geloof best dat dat ook een beter filter is dan die Sharp-cuts.

    Conclusie : ik koop als ik het geld ervoor heb een B+W en als het geld even op is een goedkoop filter. Ik heb nog geen verschil (behalve de prijs) kunnen vinden. Maar ik zit ook niet op de pixels te mierenneuken, alhoewel ...
    The Hick from French Lick
    The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
      zondag 23 maart 2008 @ 13:45:58 #235
    22416 elcastel
    Maggot Brain
    pi_57556358
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 11:34 schreef tony_clifton- het volgende:...
    Dus -> nieuwe lens voor low-light-conditions. Nu hebben ze één met f1,8 voor 80 euro ongeveer, en een met f1,4 en USM voor 290. Aangezien mij dat een goeie portret- en nachtlens lijkt zou eventueel de meerprijs nog gerechtvaardigd zijn als dat USM en extra licht die 210 euro meer waard zouden zijn.
    Een bijkomend voordeel van de dure is dat ze ook 58mm diameter is, dus zou ik niet hoeven te kiezen voor welke lens ik evt een filter zou kopen.


    Wat denken de experten hierover?
    Ik had de 1.8 en heb nu de 1.4. Ik gebruik de lens te weinig om een echt goed oordeel te geven, maar hetgrootste verschil vind ik zitten in de DOF en het contrast. De 1.4 is net even lekkerdervan kleur en contrast en de DOF doet me wat mnder brokkelig aan.

    Eigenlijk is het verschil zo klein dat het lang niet voor iedereen de moeite is. Ik ben zelf destijds van 1.8 naar 1.4 gegaan omdat ik wat studio werk had. Ik gebruik de lens te weingi, maar zou hem nooit willen missen.

    Ow ja, de bouw van de 1.4 is natuurlijk een heel stuk beter evenals de USM. Je hebt ook nog de 50mm 1.8 mark 1 en die heeft een metalen behuizing, maar met vlagen moeilijk te vinden en 2e hands rond de 120¤.
    The Hick from French Lick
    The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
      zondag 23 maart 2008 @ 13:47:22 #236
    22416 elcastel
    Maggot Brain
    pi_57556384
    Btw op de 1.8 heb ik nooit een filter gekocht ... de lens ligt flink verzonken en een filter is net zo duur (om even flink te overdrijven) als de lens zelf.
    The Hick from French Lick
    The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
    pi_57556890
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 10:24 schreef tony_clifton- het volgende:

    [..]

    Voor zo'n foto's ga je een macrolens nodig hebben. Macro's zijn lenzen die vergelijkbaar zijn met telelenzen (ze halen het voorwerp heel dichtbij, weinig scherptediepte dus, maar kunnen wel scherpstellen op objecten heel dichtbij.)
    Nu ook niet de meest gemakkelijke vorm van fotograferen om mee te beginnen , soms moet je (om heel dichtbij te raken dan) scherpstellen door je camera te bewegen in plaats van op een autofocus te vertrouwen.
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:45 schreef Elefes het volgende:

    [..]

    Heb je al een camera of niet? Zo ja, wat voor eentje?
    John Freeman heeft een paar leuke boeken over fotografie geschreven. Ook is op internet (en hier op fok) veel info te vinden. En natuurlijk je foto's posten zodat we commentaar/tips kunnen geven!
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:59 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Zeker wanneer je net begint is het het beste om maar gewoon lekker aan te klooien, er komt dan vanzelf bovendrijven waar je voorkeuren liggen, en daar kun je dan naar op zoek. Er zijn kasten vol boeken te vinden waarin van alles over fototechnieken wordt uitgelegd en daarnaast vind je op het wilde wereldweb ook meer info dan goed is voor een mens.
    Begin je daar te vroeg in te lezen, dan wil het nog wel eens ontmoedigend werken. Vlieg je de info met een duidelijk doel aan, dan vind je makkelijker wat je zoekt.

    Een goeie compact of basic spiegelreflexsetje heeft al mogelijkheden zat om heel veul vormen van fotografie mee te bedrijven. dus zoek eerst uit wat je leuk vindt voordat je je heil zoekt in 'de spullen'. Het spaart je ook de gedachte dat je voor iedere opname weer een ander stuk glas moet hebben.
    Bedankt alle 3 voor jullie antwoord !

    @tony_clifton: marco watte? ja ik ben echt een beginneling .Dat is toch zo'n lens die je op en af kan schroeven?

    @Elefes: nee ik heb op het moment geen camera (ja wel nog een digitale met 3 megapixels oid maar die gebruik ik niet). Ik heb zo een beetje rond gekeken en vind de Canon EOS 350D er wel goed uitzien, wat jij ? Ik zie trouwens net dat er ook een apart topic is speciaal voor het uitzoeken van een nieuwe camera, ik zal daar zometeen ff rondneuzen.

    @Ouwesok: Daar heb je inderdaad wel een punt..dat aanklooien is dan niet eens zo'n slecht idee . De EOS 350D valt dat betreft toch wel een beetje onder de basis camera of kun je anderen aanraden en waarom ? Verder weet ik eigenlijk nog niet zo goed wat ik leuk vind om te fotograferen...maar daar kom ik gaanderweg vast achter. Ik weet iig wel dat ik 'diepte' foto's heel mooi vind, dan maakt het eigenlijk niet uit wat er gefotografeerd is .

    Nog een vraagje trouwens, al die f waardes e.d. wat ik hier voorbij zie komen, wat houdt dat precies in

    Oh en vrolijk Pasen allemaal!
    pi_57557204
    @Kwelit
    Een verwisselbare lens is hetgeen wat een dslr van compactcamera's onderscheidt, macro is een vorm van fotografie zoals portret en nachtfotografie ofzo. Bij macro ga je meestal zo dichtbij bij je onderwerp dat je het vergroot tenopzichte van de werkelijkheid. Het moeilijke bij heel dichtbij fotograferen is het scherpstellen; normale lenzen hebben ongeveer 50 cm minstens nodig, sterke telelezen nog meer etc. Macrolenzen (lenzen voor macrofotografie) kunnen scherpstellen op onderwerpen korterbij.

    350D is een goeie cam, beetje de instap-dslr van Canon. Nu met de komst van de 450 wordt de 400D de nieuwe instapper en kan je de 350 goedkoper vinden denk ik, zeker tweedehands.

    F-waardes geven aan hoe groot het diafragma van de lens is. Het diafragma is het poortje dat regelt hoeveel licht er op de sensor valt. Een lens met een grote diafragmawaarde (vb. f1,4) is bijgevolg wat ze noemen een snelle lens: hoe meer licht erdoor kan, hoe sneller de sluiter kan gaan om toch een goed belichte foto te geven. Het voordeel hiervan is dat beweging van zowel fotograaf als onderwerp bevroren kan worden. Bovendien geeft dit weinig DOF; Depth of Field -> de achtergrond wordt snel onscherp (prefereerbaar bij portretfotografie (zie de link in mijn post hierboven)).
    Zoals je ook in die foto kan zien heb ik een lens met een te klein diafragma gebruikt; om die belichting te bereiken moest de sensor langer belicht worden en daardoor ontstond bewegingsonscherpte, hetgeen je dus niet wil.

    Belangrijk hierbij is dat je je niet vergist: een kleiner diafragma getal is eigenlijk een groter (het zijn breuken met 1 in de teller), endus geeft f1,4 een grotere opening dan bvb. f5,6.


    Bedankt voor de toelichting trouwens elcastel, ga er nog eens wat over denken. De f1,8-lenzen staan vaak voor 50 euro op ebay, dan wordt 't verschil al bijna 6x de prijs... toch niet min...

    [ Bericht 3% gewijzigd door tony_clifton- op 23-03-2008 14:38:09 ]
    pi_57558397
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 14:29 schreef tony_clifton- het volgende:
    350D is een goeie cam, beetje de instap-dslr van Canon. Nu met de komst van de 450 wordt de 400D de nieuwe instapper en kan je de 350 goedkoper vinden denk ik, zeker tweedehands.
    De 450D is ook een instapper van Canon. De 350D en de 400D zijn de oude instappers. De 350D zou ik inmiddels een beetje links laten liggen, de 400D is een heel stuk nieuwer en heeft eigenlijk niet zo lang bestaan als de 350D als ik me niet vergis.
    Overigens is de 300D ook een instapper, die waarschijnlijk niet eens meer te krijgen is. Het verschil tussen de 300D en de 350D is behoorlijk groot; het verschil tussen de 400D en 450D valt allemaal wel mee.
    pi_57563627
    Heeft de lengte van de sluitertijd invloed op de kleuren in een foto?
    (Daarbij de rest van de instellingen niet meegerekend.)
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_57563986
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 18:54 schreef Elefes het volgende:
    Heeft de lengte van de sluitertijd invloed op de kleuren in een foto?
    (Daarbij de rest van de instellingen niet meegerekend.)
    ja, door ietsje onder te belichten raken je kleuren wat meer verzadigd

    of bedoel je een correcte belichting, alleen met een andere sluiter/diafragma combinatie? Dan volgens mij niet.
      zondag 23 maart 2008 @ 20:03:38 #242
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_57565146
    Springt me opeens in het hoofd, hoe meet een digitale camera eigenlijk de witbalans?
    pi_57565625
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 20:03 schreef Erasmo het volgende:
    Springt me opeens in het hoofd, hoe meet een digitale camera eigenlijk de witbalans?
    Ik denk door de histogrammen voor de verschillende kleuren met elkaar te vergelijken.



    Wanneer je handmatig met je camera de witbalans instelt dan gaat je camera er van uit dat jij het centerpunt op een egaal oppervlak richt waarin alle drie de kleuren evenveel vertegenwoordigt zijn. (zoals een grijskaart dus)
    Je hoort dan 3 exact dezelfde histogrammen te krijgen. Als er een histogram afwijkt kan de camera ingrijpen.

    Bij de Automatische witbalans instelling zal je camera zo'n zelfde truc proberen maar dan over het gehele beeld, maar omdat de camera niet weet wat er nou in beeld is gaat dat nogal eens fout.
    pi_57565657
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 19:10 schreef PankPinther het volgende:

    [..]

    ja, door ietsje onder te belichten raken je kleuren wat meer verzadigd

    of bedoel je een correcte belichting, alleen met een andere sluiter/diafragma combinatie? Dan volgens mij niet.
    Dat laatste denk ik Ik kwam er op omdat ik bij het commentaar van een foto las, dat de fotograaf een langere sluitertijd had gebruikt zodat hij mooiere kleuren kreeg.
    Ik had ook niet het idee dat het invloed had..
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      zondag 23 maart 2008 @ 20:33:54 #245
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_57565767
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 20:27 schreef PankPinther het volgende:

    [..]

    Ik denk door de histogrammen voor de verschillende kleuren met elkaar te vergelijken.

    [ afbeelding ]

    Wanneer je handmatig met je camera de witbalans instelt dan gaat je camera er van uit dat jij het centerpunt op een egaal oppervlak richt waarin alle drie de kleuren evenveel vertegenwoordigt zijn. (zoals een grijskaart dus)
    Je hoort dan 3 exact dezelfde histogrammen te krijgen. Als er een histogram afwijkt kan de camera ingrijpen.

    Bij de Automatische witbalans instelling zal je camera zo'n zelfde truc proberen maar dan over het gehele beeld, maar omdat de camera niet weet wat er nou in beeld is gaat dat nogal eens fout.
    Makes sense. Maar waarom zit photoshop er dan minder vaak naast dan de camera? (tenminste dat is wat ik vaak hoor)
    pi_57566094
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 20:29 schreef Elefes het volgende:

    [..]

    Dat laatste denk ik Ik kwam er op omdat ik bij het commentaar van een foto las, dat de fotograaf een langere sluitertijd had gebruikt zodat hij mooiere kleuren kreeg.
    Ik had ook niet het idee dat het invloed had..
    Als je alleen de sluitertijd verandert wel

    Was het trouwens niet andersom?
    Een kortere sluitertijd (onderbelichten dus) zorgt namelijk voor mooiere kleuren.
    Ongeveer 1/3 tot 1/2 stop

    Een langere tijd zorgt juist voor fletsere kleuren, je krijgt dan een soort pasteltinten.
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 20:33 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    Makes sense. Maar waarom zit photoshop er dan minder vaak naast dan de camera? (tenminste dat is wat ik vaak hoor)
    Meer rekenkracht tot z'n beschikking? Beter algoritme?
    Ik gebruik die automatische instellingen eigenlijk nooit.
    Ik stel altijd zelf in aan de hand van een gefotografeerde grijskaart of iets wat daar bij in de buurt komt.
    Als dat niet kan, gewoon op het oog.
      zondag 23 maart 2008 @ 21:48:32 #247
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_57567366
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 20:48 schreef PankPinther het volgende:

    [..]

    Meer rekenkracht tot z'n beschikking? Beter algoritme?
    Ik gebruik die automatische instellingen eigenlijk nooit.
    Ik stel altijd zelf in aan de hand van een gefotografeerde grijskaart of iets wat daar bij in de buurt komt.
    Als dat niet kan, gewoon op het oog.
    Mkay, want ik kreeg net het volgende ideetje



    Let even niet op mijn paintskillz Maar je draait het in feite onder je camera in de statiefopening, het ding meet met zijn ingebouwde grijskaart en een beetje ingebouwde magie logt hij automatisch constant de juiste witbalans. Even synchroniseren met de camera, middagje schieten, aan de computer hangen en tadaa, witbalans beter geregeld wat je workflow aardig zou moeten bespoedigen.

    Of zoiets
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 maart 2008 @ 22:29:20 #248
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_57568239
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 21:48 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    Mkay, want ik kreeg net het volgende ideetje
    8<
    Of zoiets
    Wow . Wanneer is het leverbaar

    Tot die tijd zullen we ons moeten behelpen met een simpel stukje grijs karton en zo her en der een referentieopname
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      zondag 23 maart 2008 @ 22:32:28 #249
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_57568312
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 22:29 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Wow . Wanneer is het leverbaar

    Tot die tijd zullen we ons moeten behelpen met een simpel stukje grijs karton en zo her en der een referentieopname
    Morgenochtend, mijn leger van gnomen is nu met de eerste batch van 1.000 bezig

    Maar even zonder dollen, als je partyfotografie oid zou het wel handig zijn denk ik
    pi_57568792
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 21:48 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    Mkay, want ik kreeg net het volgende ideetje

    [ afbeelding ]

    Let even niet op mijn paintskillz Maar je draait het in feite onder je camera in de statiefopening, het ding meet met zijn ingebouwde grijskaart en een beetje ingebouwde magie logt hij automatisch constant de juiste witbalans. Even synchroniseren met de camera, middagje schieten, aan de computer hangen en tadaa, witbalans beter geregeld wat je workflow aardig zou moeten bespoedigen.

    Of zoiets
    Je moet het licht meten wat op het onderwerp valt en niet het licht wat door het onderwerp wordt teruggekaatst.

    Er zijn al camera's die zo'n 'ambient sensor' hebben maar ik kan me zo wat beperkingen voorstellen.
    Bijvoorbeeld dat het alleen goed werkt als de camera zich onder eenzelfde lichtbron bevindt

    Daarnaast is het zo dat als je wit licht laat weerkaatsen, het de kleur van dat oppervlak aan neemt.
    Dus als jij het licht meet wat via een groot rood onderwerp richting je camera komt dan ben je dus rood licht in plaats van wit licht aan het meten.
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 22:29 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Wow . Wanneer is het leverbaar
    Al jaren...
    D2x heeft het voor zover ik weet.
    pi_57568825
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 22:29 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Tot die tijd zullen we ons moeten behelpen met een simpel stukje grijs karton en zo her en der een referentieopname
    Niet dat je dat niet weet maareee
    RAW .
      maandag 24 maart 2008 @ 00:22:03 #252
    181312 kvdv
    <=50mm Baby!
    pi_57571013
    Ik ben de laatste tijd een beetje aan het spelen met dubbel belichten. (35mm film).
    Nu heb ik het tot nu toe alleen 's avonds met een Ricoh geprobeerd, door de shutterspeed op de bulb stand te zetten, even belichten -> lensdop ervoor, en daarna het 2e plaatje even belichten. Maar met teveel licht (overdag) zal dit leiden tot overbelichting. Mijn vraag is nu of iemand hier een (goedkoop) analoog cameraatje (geen lomp grote slr) kent waarbij je de film exact 1 beeld terug kunt draaien, (of de sluiter spannen zeg ik dat goed? zonder dat de film verder draait) zodat je ook gewoon met de gangbare sluitertijden dubbel kunt belichten.

    Ik geloof dat Holga's het kunnen maar ik ben wel echt op zoek naar een 35mm film camera.

    [ Bericht 7% gewijzigd door kvdv op 24-03-2008 00:28:10 ]
    Crack open the cranium, and let awareness begin...
    &gt; Zoekt kamer in Utrecht!
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 24 maart 2008 @ 00:29:51 #253
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_57571197
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 00:22 schreef kvdv het volgende:
    Ik ben de laatste tijd een beetje aan het spelen met dubbel belichten. (35mm film).
    Nu heb ik het tot nu toe alleen 's avonds met een Ricoh geprobeerd, door de shutterspeed op de bulb stand te zetten, even belichten -> lensdop ervoor, en daarna het 2e plaatje even belichten. Maar met teveel licht (overdag) zal dit leiden tot overbelichting. Mijn vraag is nu of iemand hier een (goedkoop) analoog cameraatje (geen lomp grote slr) kent waarbij je de film exact 1 beeld terug kunt draaien, (of de sluiter spannen zeg ik dat goed? zonder dat de film verder draait) zodat je ook gewoon met de gangbare sluitertijden dubbel kunt belichten.
    Wat bij sommige camera's goed werkt is het transporteren waarbij je tegelijkertijd de terugspoeldeblokkeerknop 3x woordwaarde ingedrukt houdt. Even proefje mee doen, de ene camera doet het beter dan de andere
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_57578189
    Wat is de tweedehandswaarde van een EF 50mm f1.4 USM eigenlijk? Nieuw kost hij 290 ongeveer, hoeveel mag je maximaal geven aan zoiets indien het in goede staat verkeert?
    pi_57599926
    (even verplaatst uit het vogeltopic)
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 11:51 schreef Elefes het volgende:

    Wat moet ik me daarbij voorstellen, je body en lenzen laten calibreren? Worden er dan in je body dingen afgestemd op je lenzen?
    Zoals ik het begrepen heb, zit er in de body een stelschroefje voor het autofocussysteem, dat zo aangedraaid wordt dat de body met een geijkte 50mm lens een perfect resultaat geeft. Lenzen worden gecalibreerd door metingen te doen en bepaalde getalwaarden in de software van de lens aan te passen. Het schijnt nogal vaak voor te komen dat een lens bij het ene brandpuntsafstand veel beter presteert dan bij het andere, of dat hij uberhaupt niet goed scherp tekent. Er zijn aardig wat sites te vinden die uitleggen hoe je e.e.a. zelf kunt testen als je vermoedt dat er iets niet goed zit.
      dinsdag 25 maart 2008 @ 15:40:37 #256
    141994 Dickies
    Since 1922
    pi_57601027
    Hoe weet/bepaal je bij welk diafragma je lens het scherpst is? Al zoiets in die trant tenminste zo absoluut te benaderen/bereken is en niet afhankelijk van andere instellingen. Had gelezen dat het in ieder geval niet zaligmakend is. Dus niet zo eenvoudig van hoe kleiner hoe scherper. Er zat een omslagpunt in oid. Nu zet ik 'm vaak op f8 of nog iets hoger. Zie op het eerste oog niet veel verschil ook.

    Bv bij een foto als deze.



    Niets mis mee vind ik. Geschoten met kitlens van D40 op f8. Welke f-waarde zou een meer ervaren fotograaf hebben gekozen?
    Carry on my wayward son
    There'll be peace when you are done
    Lay your weary head to rest
    Don't you cry no more.
    pi_57601343
    Ik denk dat een ervaren fotograaf eerder zou kijken naar een combinatie van de sluitertijd en het diafragma. Vanaf 1/100e kan je bij een kitlens ervanuitgaan dat een uit de hand geschoten foto gewoon scherp is. Bovendien is een kleiner diafragma hier wenselijk vanwege de scherptediepte.

    Ik ben geen ervaren fotograaf en kan er dus naastzitten, maar dit is een foto die ik zou nemen op 1/100e of 1/125e (in het geval van een 50mm lens) en dan kijken naar de schaal op de lens dat het bijhorende diafragma genoeg scherptediepte oplevert om de hele plaat scherp te maken.

    Wat ik wel weet is dat men vaak zegt dat bijvoorbeeld f1.4 onscherpte oplevert, maar dat is wanneer je bijvoorbeeld focust op de ogen van een persoon, dat de scherptediepte zo kort is dat de neus of oren alweer daarbuiten vallen.
      dinsdag 25 maart 2008 @ 16:05:25 #258
    141994 Dickies
    Since 1922
    pi_57601525
    De sluitertijd lijkt me minder relevant. f1.4 levert geen onscherpte maar dus inderdaad een korte DoF. Daar ben ik mee bekend uiteraard. Die foto is op 18mm geschoten (met een D40). Met welke F krijg je dan de meeste scherpte over de hele plaat?
    Carry on my wayward son
    There'll be peace when you are done
    Lay your weary head to rest
    Don't you cry no more.
    pi_57601528
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 15:40 schreef Dickies het volgende:
    Hoe weet/bepaal je bij welk diafragma je lens het scherpst is? Al zoiets in die trant tenminste zo absoluut te benaderen/bereken is en niet afhankelijk van andere instellingen. Had gelezen dat het in ieder geval niet zaligmakend is. Dus niet zo eenvoudig van hoe kleiner hoe scherper. Er zat een omslagpunt in oid. Nu zet ik 'm vaak op f8 of nog iets hoger. Zie op het eerste oog niet veel verschil ook.

    Bv bij een foto als deze.

    [ afbeelding ]

    Niets mis mee vind ik. Geschoten met kitlens van D40 op f8. Welke f-waarde zou een meer ervaren fotograaf hebben gekozen?
    De zogenaamde 'sweet spot', het diafragma met de grootste scherpte over het hele beeldoppervlak, verschilt per lens. Als je m voor jouw lens wilt weten, zul je in de reviews voor die lens moeten zoeken. Voor de meeste lensen is het inderdaad f/8 of f/11.

    Overigens klopt het ook dat het niet zaligmakend is. Stel, je weet dat je een sweet spot hebt bij f/8, en je wilt een foto maken met weinig scherptediepte. Dan moet je echt niet op f/8 gaan zitten. Bovendien is het verrekte lastig, zoals je zelf al een beetje constateert, om het verschil te zien tussen de sweet spot en een 1 of 2 stops verder dichtgedraaid diafragma. Dan moet je echt op het niveau van individuele pixels gaan zitten loeren.

    Voor de foto die je gemaakt hebt, is f/8 een prima instelling btw.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      dinsdag 25 maart 2008 @ 16:43:05 #260
    141994 Dickies
    Since 1922
    pi_57602357
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 16:05 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    De zogenaamde 'sweet spot', het diafragma met de grootste scherpte over het hele beeldoppervlak, verschilt per lens. Als je m voor jouw lens wilt weten, zul je in de reviews voor die lens moeten zoeken. Voor de meeste lensen is het inderdaad f/8 of f/11.

    Overigens klopt het ook dat het niet zaligmakend is. Stel, je weet dat je een sweet spot hebt bij f/8, en je wilt een foto maken met weinig scherptediepte. Dan moet je echt niet op f/8 gaan zitten. Bovendien is het verrekte lastig, zoals je zelf al een beetje constateert, om het verschil te zien tussen de sweet spot en een 1 of 2 stops verder dichtgedraaid diafragma. Dan moet je echt op het niveau van individuele pixels gaan zitten loeren.

    Voor de foto die je gemaakt hebt, is f/8 een prima instelling btw.
    Aha, dus ik zat in de goede richting Zal deze week eens een simpele testopstelling maken. Camera op statief en steeds met 1 stop verhogen. Ik begreep ook dat hoger dan ongeveer f/16 gaan zinloos zou zijn vanwege diffractie.



    Daar lijkt f/16 het scherpst te zijn.



    Daar f/5.6 of f/8. Wat dan weer zou komen dat de onderste een maximale opening van f/4 heeft tegenover f/5.6.

    Speelt het verder nog mee hoeveel je zoomt? Had gelezen dat de meeste zoomlenzen niet geweldig presteren op hun uiterste bereik.
    Carry on my wayward son
    There'll be peace when you are done
    Lay your weary head to rest
    Don't you cry no more.
      FOK!fotograaf dinsdag 25 maart 2008 @ 17:20:49 #261
    73911 ultra_ivo
    pi_57603137
    Wat de sweet spot is hangt ook een beetje af van het doel waarvoor de lens is ontworpen. Ik weet uit de diverse commentaren dat voor mijn Jupiter J9 (een portretlens) de sweetspot zo rond de f4 tot f5.6 ligt. De extreme 1.5 85 van Russische makelei zit zelfs nog extremer in zijn sweet spot.
    Over lenzen kalibreren, er zijn inmiddels kamera´s (bijv. de K20D) waar je een hele serie lenzen in kunt voeren met hun specifieke afwijkingen. Je hoeft de camera dan alleen nog maar te vertellen welke lens je erop hebt zitten en hij corrigeert automatisch voor de afwijkingen van de desbetreffende lens.
    pi_57784001
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 14:29 schreef tony_clifton- het volgende:
    @Kwelit
    Een verwisselbare lens is hetgeen wat een dslr van compactcamera's onderscheidt, macro is een vorm van fotografie zoals portret en nachtfotografie ofzo. Bij macro ga je meestal zo dichtbij bij je onderwerp dat je het vergroot tenopzichte van de werkelijkheid. Het moeilijke bij heel dichtbij fotograferen is het scherpstellen; normale lenzen hebben ongeveer 50 cm minstens nodig, sterke telelezen nog meer etc. Macrolenzen (lenzen voor macrofotografie) kunnen scherpstellen op onderwerpen korterbij.

    350D is een goeie cam, beetje de instap-dslr van Canon. Nu met de komst van de 450 wordt de 400D de nieuwe instapper en kan je de 350 goedkoper vinden denk ik, zeker tweedehands.

    F-waardes geven aan hoe groot het diafragma van de lens is. Het diafragma is het poortje dat regelt hoeveel licht er op de sensor valt. Een lens met een grote diafragmawaarde (vb. f1,4) is bijgevolg wat ze noemen een snelle lens: hoe meer licht erdoor kan, hoe sneller de sluiter kan gaan om toch een goed belichte foto te geven. Het voordeel hiervan is dat beweging van zowel fotograaf als onderwerp bevroren kan worden. Bovendien geeft dit weinig DOF; Depth of Field -> de achtergrond wordt snel onscherp (prefereerbaar bij portretfotografie (zie de link in mijn post hierboven)).
    Zoals je ook in die foto kan zien heb ik een lens met een te klein diafragma gebruikt; om die belichting te bereiken moest de sensor langer belicht worden en daardoor ontstond bewegingsonscherpte, hetgeen je dus niet wil.

    Belangrijk hierbij is dat je je niet vergist: een kleiner diafragma getal is eigenlijk een groter (het zijn breuken met 1 in de teller), endus geeft f1,4 een grotere opening dan bvb. f5,6.


    Bedankt voor de toelichting trouwens elcastel, ga er nog eens wat over denken. De f1,8-lenzen staan vaak voor 50 euro op ebay, dan wordt 't verschil al bijna 6x de prijs... toch niet min...
    Zeer duidelijk verhaal, top . Nog een laatste vraag, wat zijn nou prijs/kwalitatief goeie lenzen/merken? Ik neem aan dat een beginner vooral in het begin goed uit de voeten kan met maar 1 extra lens? Dit is trouwens mijn laatste vragenuur belooft
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 15:25 schreef veldmuis het volgende:

    [..]

    De 450D is ook een instapper van Canon. De 350D en de 400D zijn de oude instappers. De 350D zou ik inmiddels een beetje links laten liggen, de 400D is een heel stuk nieuwer en heeft eigenlijk niet zo lang bestaan als de 350D als ik me niet vergis.
    Overigens is de 300D ook een instapper, die waarschijnlijk niet eens meer te krijgen is. Het verschil tussen de 300D en de 350D is behoorlijk groot; het verschil tussen de 400D en 450D valt allemaal wel mee.
    Wat is de reden dat jij de 400D verkiest boven de 350D? Als het namelijk verschillen zijn die voor een beginner nauwelijks te merken zijn, ga ik liever voor de 350D (scheelt me 200+ euro in de portomonnee, ik heb het namelijk niet zo breed )
    En wat is het voornamelijkste grote verschil tussen de 300D en de 350D waar jij het over hebt? Want de 300D zal vast nog 2e hands te krijgen zijn. Als deze serie beter is, geef ik hier wel de voorkeur aan.
    pi_57787713
    Omdat ik het niet nodig vind om een heel nieuwe topic hieraan te besteden; ik ben opzoek naar een goeie (online) printservice waar ik een beetje forse formaten (75x50 oid) kan laten printen. Kan iemand mij hierbij helpen? Ben al langs PosterXXL.nl gekomen, maar het stikt van de typfouten, en komt niet erg betrouwbaar over.
    Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
    Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
    pi_57787805
    quote:
    Op woensdag 2 april 2008 17:44 schreef Kwelit het volgende:

    [..]

    Zeer duidelijk verhaal, top . Nog een laatste vraag, wat zijn nou prijs/kwalitatief goeie lenzen/merken? Ik neem aan dat een beginner vooral in het begin goed uit de voeten kan met maar 1 extra lens?
    Bouw het rustig op idd. Tamron, Sigma en Tokina bouwen lenzen die ietsje minder zijn (en soms zelfs dat niet) dan die van Canon en Nikon, maar stuk-ken goedkoper.
    quote:
    Dit is trouwens mijn laatste vragenuur belooft
    [..]
    Waarom? Blijf gewoon vragen wat je weten wilt.
    quote:
    Wat is de reden dat jij de 400D verkiest boven de 350D? Als het namelijk verschillen zijn die voor een beginner nauwelijks te merken zijn, ga ik liever voor de 350D (scheelt me 200+ euro in de portomonnee, ik heb het namelijk niet zo breed )
    En wat is het voornamelijkste grote verschil tussen de 300D en de 350D waar jij het over hebt? Want de 300D zal vast nog 2e hands te krijgen zijn. Als deze serie beter is, geef ik hier wel de voorkeur aan.
    Ik heb een 300D. Die is om te beginnen veel groter. Of je dat een voor- of een nadeel vindt, is een kwestie van smaak, je zou ze eigenlijk allebei eens vast moeten houden. Daarnaast heeft ie wat minder features en wat minder MP (6,3), maar dat zijn geen enorme verschillen. De grootste echte minpunten van de 300 zijn de ruis (al vanaf 200 ISO te zien en vanaf 400 al storend aanwezig) en de trage buffer. Bursten is er niet echt bij, althans niet in RAW, en het terugkijken van foto's duurt ook wel 'even' Als je met die dingen kunt leven, is het een fijn ding.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_57787840
    quote:
    Op woensdag 2 april 2008 20:21 schreef Koploperkopper het volgende:
    Omdat ik het niet nodig vind om een heel nieuwe topic hieraan te besteden; ik ben opzoek naar een goeie (online) printservice waar ik een beetje forse formaten (75x50 oid) kan laten printen. Kan iemand mij hierbij helpen? Ben al langs PosterXXL.nl gekomen, maar het stikt van de typfouten, en komt niet erg betrouwbaar over.
    Dit klinkt ms niet stoer genoeg, maarreh:

    HEMA.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_57787925
    quote:
    Op woensdag 2 april 2008 20:25 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    Dit klinkt ms niet stoer genoeg, maarreh:

    HEMA.
    Als er maar wat fatsoenlijks komt uitrollen, mijn dank is groot.
    Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
    Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 2 april 2008 @ 20:36:34 #267
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_57788160
    quote:
    Op woensdag 2 april 2008 20:28 schreef Koploperkopper het volgende:

    [..]

    Als er maar wat fatsoenlijks komt uitrollen, mijn dank is groot.
    of bij Profotonet.nl
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_57889199
    Hallo allen,

    Ik ken het 'fenomeen' lichtmeters (ik weet dat ze bestaan), maaruhm... waar heb je die dingen voor nodig? Ik ben echt totaal onbekend met dit fenomeen, en ken bij wijze van spreken alleen de term.

    Heeft iemand een goede en duidelijke uitleg?
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 7 april 2008 @ 14:39:07 #269
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_57889295
    quote:
    Op maandag 7 april 2008 14:33 schreef Roeni3 het volgende:
    Hallo allen,

    Ik ken het 'fenomeen' lichtmeters (ik weet dat ze bestaan), maaruhm... waar heb je die dingen voor nodig? Ik ben echt totaal onbekend met dit fenomeen, en ken bij wijze van spreken alleen de term.

    Heeft iemand een goede en duidelijke uitleg?
    Op deze site vond ik aardig wat uitleg omtrent lichtmeters, misschien dat je daar al wat aan hebt
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_57889450
    Dank je, ga ik eens induiken.
    pi_57889786
    Het bedoelde apparaat heet belichtingsmeter. Als je daar op zoekt zul je wel meer vinden. In je camera zit er ook een ingebouwd, maar een losse heeft een aantal voordelen, zoals de mogelijkheid om niet het licht te meten dat van je onderwerp afkomt, maar het licht dat er op valt.
    pi_57892935
    Hoi,

    Ik ben door een groot organiseerder van evenmenten gevraagd om in de zaal te fotograferen (partypics) etc. en zoek hier een lens voor.

    Nu heb ik wel al een paar lenzen in gedachten, maar dacht, hey laat ik het hier ook maar eens vragen wat de mening hier op fok is.

    De omgeving is dus veelal vrij donker, zalen etc. er zal een flitser+omnibounce gebruikt worden voor indirect flitsen.

    Op de volgende link zie je wat voor fotos ik bedoel, dus van vrij dichtbij. let wel ik ga dus niet voor eye4dance fotograferen, maar dit was dus de eerste site die in me op kwam om als link te gebruiken

    http://www.eye4dance.com/fotoalbum.php?id=100

    De lens zal gebruikt worden samen met een 40D.

    Het liefst zou ik willen dat de lens ook alround gebruikt kan worden buiten deze feesten om, voor mensen / stadsfotos van gebouwen / autos maar dit is geen vereiste
    pi_57897237
    Ik heb hier een soortgelijke vraag gesteld en het antwoord was de EF 50 f/1.8, kost iets van een 85 euro, onklopbaar qua prijs/kwaliteit.
    Korte focal length, dus weet wel welke afstanden je moet fotograferen. Misschien is 50mm iets te lang voor groepen mensen van kortbij.
      maandag 7 april 2008 @ 21:36:53 #274
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_57897711
    quote:
    Op maandag 7 april 2008 21:16 schreef tony_clifton- het volgende:
    Ik heb hier een soortgelijke vraag gesteld en het antwoord was de EF 50 f/1.8, kost iets van een 85 euro, onklopbaar qua prijs/kwaliteit.
    Korte focal length, dus weet wel welke afstanden je moet fotograferen. Misschien is 50mm iets te lang voor groepen mensen van kortbij.
    Veel te lang Kruip gerust onder de 20 mm voor zulke zaken
    pi_57897766
    quote:
    Op maandag 7 april 2008 21:16 schreef tony_clifton- het volgende:
    Ik heb hier een soortgelijke vraag gesteld en het antwoord was de EF 50 f/1.8, kost iets van een 85 euro, onklopbaar qua prijs/kwaliteit.
    Korte focal length, dus weet wel welke afstanden je moet fotograferen. Misschien is 50mm iets te lang voor groepen mensen van kortbij.
    50mm is dan (naar mijn mening) vrij dichtbij, vooral in een drukke(re) ruimte waar je niet even een paar meter afstand kunt nemen om een groepje mensen op de foto te zetten. Ik heb daar met mijn compact in de kroeg al problemen mee, en die zit aan de 35mm geloof ik.
    Ik zou dus denken dat je echt aan meer groothoek moet denken, maar er zijn hier mensen die wel eens partyfotografie doen/hebben gedaan volgens mij, dus die zullen dat beter kunnen vertellen .
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_57897899
    Yup, ik gebruikte toen ik dat optreden ging proberen vast te leggen ook meestal de 18mm-stand voor mensen, ook omdat het diafragma daar groter was. Canon heeft een 10-22, maar met een vrij klein diafragma (4) en een vrij groot prijskaartje dus...
    Dat is natuurlijk het verschil tussen optredens en party's, bij optredens kan je al wel eens een fikse zoom nodig hebben.

    Punt is dat je ongetwijfeld met die 50mm het grootste diafragma kunt vinden voor die prijs .
    pi_57904107
    quote:
    Op maandag 7 april 2008 21:43 schreef tony_clifton- het volgende:
    Yup, ik gebruikte toen ik dat optreden ging proberen vast te leggen ook meestal de 18mm-stand voor mensen, ook omdat het diafragma daar groter was. Canon heeft een 10-22, maar met een vrij klein diafragma (4) en een vrij groot prijskaartje dus...
    Dat is natuurlijk het verschil tussen optredens en party's, bij optredens kan je al wel eens een fikse zoom nodig hebben.

    Punt is dat je ongetwijfeld met die 50mm het grootste diafragma kunt vinden voor die prijs .
    Het diafgragma is niet zo'n punt, want bij partyfotografie kun je gewoon flitsen. Zowel Sigma als Tokina hebben een betaalbare en goede 12-24, en je zou ook eens kunnen kijken naar Tokina's 10-17. Dat is een fisheye @ 10 mm en een gewone wide lense @ 17. Nadeel is dat je alle foto's <17mm in PS recht moet trekken.

    Mocht je toch erg hechten aan lichtsterk, dan is de Sigma 20/1.8 een betaalbare optie, al is ie niet haartje scherp wide open.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      FOK!fotograaf dinsdag 8 april 2008 @ 10:02:43 #278
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_57905112
    quote:
    Op maandag 7 april 2008 17:51 schreef Vendris het volgende:
    Hoi,

    Ik ben door een groot organiseerder van evenmenten gevraagd om in de zaal te fotograferen (partypics) etc. en zoek hier een lens voor.

    Nu heb ik wel al een paar lenzen in gedachten, maar dacht, hey laat ik het hier ook maar eens vragen wat de mening hier op fok is.

    De omgeving is dus veelal vrij donker, zalen etc. er zal een flitser+omnibounce gebruikt worden voor indirect flitsen.

    Op de volgende link zie je wat voor fotos ik bedoel, dus van vrij dichtbij. let wel ik ga dus niet voor eye4dance fotograferen, maar dit was dus de eerste site die in me op kwam om als link te gebruiken

    http://www.eye4dance.com/fotoalbum.php?id=100

    De lens zal gebruikt worden samen met een 40D.

    Het liefst zou ik willen dat de lens ook alround gebruikt kan worden buiten deze feesten om, voor mensen / stadsfotos van gebouwen / autos maar dit is geen vereiste
    Primes (behalve een 15mm fish) zijn in ieder geval geen optie. Ik heb voor parties de 40D samen met de 24-105L van Canon, of mijn sigma 15mm fish erop voor overzichtshot of als het echt druk wordt. Ik weet niet wat je budget is, maar voor goed scherpe foto's is een L lens zeker een aanrader, omdat hij nauwkeuriger is bij lastig licht (ondankt AF hulplicht van de flitser). De 24-105 is ook een prima walkaround lens trouwens.

    Mijn meeste foto's maak ik in ieder geval met de 40D @1250iso op f4 - 1/30e met de 24-105. Een klein diafragma is leuk, maar als je een groep op de foto zet, is door de DOF vaak de helft al niet scherp meer.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
    pi_57905320
    En waarom zijn primes geen optie?
    Voor het specifiek fotograferen in donkere ruimtes zou ik juist zeggen primes. Omdat ze vaak veel lichtsterker zijn dan de zoomvarianten.
    Blaat,
    Roy
    pi_57906147
    Hmm, freud heeft wel een punt inderdaad...
    Wist wel niet dat fisheyes zo populair zijn daarvoor... leek mij eerder iets dat slechts toevoegende waarde heeft bij bepaalde shots die je niet zo heel vaak tegenkomt.
    pi_57907178
    Thanks voor de replys allemaal.

    Ik zelf zat te kijken naar de Tokina AT-X 50-135/2.8 Pro Canon, maar afgaande op jullie replys zoek ik dus toch <50mm.

    Lichtsterkte is niet zo heel belangrijk, 2.8 is voldoende, zeker met omnibounce, budget is ook geen problem daar ik 75% vergoed krijg, niet slecht al zeg ik het zelf, zeker gezien de lens gewoon mijn eigendom blijft.

    Zie net dat tokina ook een Tokina AT-X PRO DX 16-50/2.8 Canon heeft
    pi_57907313
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 10:12 schreef BlaatQ het volgende:
    En waarom zijn primes geen optie?
    Voor het specifiek fotograferen in donkere ruimtes zou ik juist zeggen primes. Omdat ze vaak veel lichtsterker zijn dan de zoomvarianten.
    Maar die lichtsterkte heb je dus juist niet echt nodig (iig niet 1.8 of minder) omdat je toch flitst, en omdat dan met meerder mensen idd niet iedereen scherp is. Dat is ook zonde .
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_57907458
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 11:56 schreef Vendris het volgende:
    Lichtsterkte is niet zo heel belangrijk, 2.8 is voldoende, zeker met omnibounce,
    Wat heeft een omnibounce met de lichtsterkte te maken?
    pi_57907637
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 12:10 schreef veldmuis het volgende:

    [..]

    Wat heeft een omnibounce met de lichtsterkte te maken?
    Niet zozeer directe invloed, gaat er meer om dat er geflitst word, sorry
    pi_57907665
    Ah, op die manier. Nou, ik heb als het donker is en ik moet de voorgrond flitsen toch liever een lichtsterk stukje glas en een flitsje op het 2e gordijn ofzo. Anders krijg je van die lelijke foto's imo.
      dinsdag 8 april 2008 @ 12:27:58 #286
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_57907783
    Is een 16-50 2.8(of iets wat in die range zit) niet wat voor jou?
    pi_57907818
    Zou dan eerder naar een 17-55 kijken als budget geen probleem is.
      FOK!fotograaf dinsdag 8 april 2008 @ 12:41:00 #288
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_57908005
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 10:12 schreef BlaatQ het volgende:
    En waarom zijn primes geen optie?
    Voor het specifiek fotograferen in donkere ruimtes zou ik juist zeggen primes. Omdat ze vaak veel lichtsterker zijn dan de zoomvarianten.
    Primes zijn statisch, en je hebt bijna nooit de ruimte om dan je compo te maken. Daarnaast wil je op een feest niet constant lenzen wisselen, of zelfs maar veel lenzen bij je willen hebben. Ik heb meestal de fish aan mijn riem en de 24-105L erop. Bij grotere feesten wil ik ook nog wel eens de 135mm meenemen voor closeups.

    Mja, als het erg druk is, is 24mm te weinig op een cropcam, maar hou er rekening mee dat met alles onder de plm 80mm zinloos is voor leuke closeups van DJ's. Als het puur om mensen gaat, dan is een groothoek een optie, maar dan is de fish ideaal.

    De Tokina 50-150 is een leuke lens, maar totaal onbruikbaar voor foto's van mensen . Daarnaast weet ik niet of een Tokina een beetje nauwkeurig is met zoom. Ik zie bijvoorbeeld al een duidelijk vershil tussen de 240-105 en de 15mm fish. De fish is minder nauwkeurig, en dat voor een prime. Ligt aan de ene kant aan de IS van de 24-105, maar ook aan de betere kwaliteit van de lens.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
      dinsdag 8 april 2008 @ 13:01:43 #289
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_57908376
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 12:30 schreef veldmuis het volgende:
    Zou dan eerder naar een 17-55 kijken als budget geen probleem is.
    Sorry weet niet wat Canon allemaal heeft
      FOK!fotograaf dinsdag 8 april 2008 @ 13:27:56 #290
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_57908851
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 13:01 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    Sorry weet niet wat Canon allemaal heeft
    Als budget geen probleem is, neem je ook een 16-35L mkII en geen EF-s dingetje .
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
      dinsdag 8 april 2008 @ 14:05:10 #291
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_57909621
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 13:27 schreef freud het volgende:

    [..]

    Als budget geen probleem is, neem je ook een 16-35L mkII en geen EF-s dingetje .
    Een hoe?

    Ik heb een DA* 16-50 en ben daar ontzettend blij mee, zo scherp dat je bijna je vingers eraan snijdt
    pi_57910165
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 14:05 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    Een hoe?

    Ik heb een DA* 16-50 en ben daar ontzettend blij mee, zo scherp dat je bijna je vingers eraan snijdt
    Die ronde stukjes glas moeten in die koker blijven zitten hoor
      FOK!fotograaf dinsdag 8 april 2008 @ 14:43:47 #293
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_57910424
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 14:05 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    Een hoe?

    Ik heb een DA* 16-50 en ben daar ontzettend blij mee, zo scherp dat je bijna je vingers eraan snijdt
    Op een Canon? Dat is toch een pentax lens? Hij heeft een 40D.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
      dinsdag 8 april 2008 @ 15:02:54 #294
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_57910850
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 14:43 schreef freud het volgende:

    [..]

    Op een Canon? Dat is toch een pentax lens? Hij heeft een 40D.
    Weet ik maar daarom raadde ik de Canon-broer van die lens aan Super bereik voor party's en ook gewoon een lekkere walk-around
      dinsdag 8 april 2008 @ 15:46:05 #295
    22416 elcastel
    Maggot Brain
    pi_57911995
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 12:20 schreef veldmuis het volgende:
    Ah, op die manier. Nou, ik heb als het donker is en ik moet de voorgrond flitsen toch liever een lichtsterk stukje glas en een flitsje op het 2e gordijn ofzo. Anders krijg je van die lelijke foto's imo.
    Inderdaad, je moet ook nog focussen, gaat toch wat sneller met een lichtsterke lens. Ben je lekker me, dat je de hele tijd staat te pendelen, ik zou zeker voor 2.8 gaan, ook bij flitsen.
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 12:30 schreef veldmuis het volgende:
    Zou dan eerder naar een 17-55 kijken als budget geen probleem is.
    Die kwam ook bij mij op, toplens, goeie bouw, snelle USM, goede kwaliteit plaatjes (ik meen dat ze dit ook een hidden L noemen, kleur, contrast etc zijn erg lekker naar wat ik heb gezien. De 16-35 L (mark I of II) is ook erg fijn, maar ook een flink stuk duurder.

    Ik zou zelf voor de 24-70 L gaan (daarom heb ik hem al), maar ik zit dan ook met een 1.3 crop (en kan dus ook geen EF-S gebruiken). Ik heb de 17-40 L en die mist toch wat snelheid als het licht een beetje tegenvalt, overigens kom je nog wel weg met die lens hoor, maar 2.8 merk je gewoon nogal.
    The Hick from French Lick
    The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
    pi_57912357
    Ik was sowieso van plan een lens met 2.8 of lager te halen,

    so far dus:

    Canon EF 16-35mm f/2.8 USM L
    Canon EF 24-70mm f/2.8 USM L


    17-55 is een EF-S overigens

    [ Bericht 15% gewijzigd door Vendris op 08-04-2008 16:08:56 ]
      dinsdag 8 april 2008 @ 16:06:20 #297
    22416 elcastel
    Maggot Brain
    pi_57912488
    Ik vind 24mm niet wijd genoeg voor een 1.6 crop camera, maar misschien kun je dat zelf beter inschatten, dan liever die 16-35 L en ik geloof dat Tamron nog een 17-35 heeft die ook goed presteert. Scheelt ook weer geld en hij is 2.8-4, daar kom je denk ik wel mee weg. Aan de 16-35 L zal je geen miskoop begaan, maar daar is de prijs ook naar (wel - ook bij L lenzen - even goed checken of je geen front of backfocus hebt en of hij ook lekker 'bekt' in de hoeken, maar dat zal met 1,6 crop wel meevallen....)
    The Hick from French Lick
    The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
    pi_57912647
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 16:06 schreef elcastel het volgende:
    Ik vind 24mm niet wijd genoeg voor een 1.6 crop camera, maar misschien kun je dat zelf beter inschatten, dan liever die 16-35 L en ik geloof dat Tamron nog een 17-35 heeft die ook goed presteert. Scheelt ook weer geld en hij is 2.8-4, daar kom je denk ik wel mee weg. Aan de 16-35 L zal je geen miskoop begaan, maar daar is de prijs ook naar (wel - ook bij L lenzen - even goed checken of je geen front of backfocus hebt en of hij ook lekker 'bekt' in de hoeken, maar dat zal met 1,6 crop wel meevallen....)
    True, alhoewel op de langere termijn de 24-70 waarschijnlijk wel beter is, gezien ik van plan ben te upgraden naar de 5d Mark II als hij beschikbaar is. wat helaas nog wel even kan duren
      dinsdag 8 april 2008 @ 16:15:00 #299
    22416 elcastel
    Maggot Brain
    pi_57912718
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 16:12 schreef Vendris het volgende:
    True, alhoewel op de langere termijn de 24-70 waarschijnlijk wel beter is, gezien ik van plan ben te upgraden naar de 5d Mark II als hij beschikbaar is. wat helaas nog wel even kan duren
    Dan kan ik de 24-70 L zeker aanraden ! En dan valt de 17-55 IS automatisch ook wel af ja.
    The Hick from French Lick
    The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
    pi_57914551
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 16:00 schreef Vendris het volgende:


    17-55 is een EF-S overigens
    Op een 40D is dat geen probleem als ik me niet vergis.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')