Ben ik blij dat ik een pattersontank hebquote:Op maandag 10 maart 2008 19:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zo aan die ring te oordelen is het een Jobo. Als die ring niet naar beneden wil heeft ie daar meestal een goeie reden voor en het kan soms op een millimetertje steken
Bij een Paterson krijg je dan het trechterdeksel niet meer op zijn plek(super system4), of hij loopt niet helemaal op de draad(system4). Met name bij die ouwe system4 lijkt ie verraderlijk goed dicht te zitten, tot je de eerste keer kiept en je je werkblad blank hebt staan
quote:The URL contained a malformed video ID.
Donequote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:41 schreef Xilantof het volgende:
Pas even de url aan naar iets werkends, want ik krijg nu deze melding:
[..]
Met redelijk daglicht zijn zulke sluitertijden aardig mogelijk hoor. Handmatig focussen lukt je nooit zo snel. Tenzij je van te voren al een bepaald punt hebt waarvan je weet dat het object daar zal verschijnen. Leuk filmpje wel hoor, maar typisch een promo. Zie ook niets wat ik niet zou kunnen met m'n D40.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:37 schreef tony_clifton- het volgende:
Hoe maak je eigenlijk foto's van zo'n snel voorbijvliegende objecten zoals in dit promofilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=8k0AmrBJBCk ?
Ik neem aan een kleiner diafragma nemen zodat je meer scherptediepte hebt, en dan de lens manueel focussen op een object in de buurt voor je onderwerp langskomt?
De waarden staan onderaan in beeld, en je kan zien dat hij een lens met een kleine brandpuntsafstand gebruikt (meestal 10-22), dus dat leidt op zich al tot meer DOF.
Vraag 't maar eens, heb nooit zo'n lens gebruikt en 't leek mij daarom tamelijk moeilijk om zo'n foto's te maken. Vooral omdat ik naar mijn ervaring al direct te onderbelichtte foto's krijg met f3.5 aan 1/1250 en korter...
Vooral de laatste vind ik daarom knap; de instellingen staan gewoon juist om de foto perfect te hebben. f5.6/ 1/4000e en ISO800. Bij mij zou er altijd wel iets verkeerd gestaan hebben. Maargoed, da's ervaring waarschijnlijk
.
Welnee, de truc is om eerst even op je gemak een goede silhouet foto te maken van die man en als je die eenmaal hebt kun je die instellingen gewoon handmatig invoeren en zo laten staan.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:37 schreef tony_clifton- het volgende:
Vooral de laatste vind ik daarom knap; de instellingen staan gewoon juist om de foto perfect te hebben. f5.6/ 1/4000e en ISO800. Bij mij zou er altijd wel iets verkeerd gestaan hebben. Maargoed, da's ervaring waarschijnlijk
.
CameraRaw... hmmm... ff kijken dan... ik krijg nu de melding dat dit niet het juiste document is...quote:Op woensdag 12 maart 2008 21:30 schreef didotcicero het volgende:
NEF-Bestanden zou je gewoon moeten kunnen openen met PS CS2. Meen me te herinneren dat je dan CameraRaw moet downloaden bij Adobe. Iemand meer info?
Klopt. Adobe Camera Raw downloaden en installeren volgens de readme.quote:Op woensdag 12 maart 2008 21:30 schreef didotcicero het volgende:
NEF-Bestanden zou je gewoon moeten kunnen openen met PS CS2. Meen me te herinneren dat je dan CameraRaw moet downloaden bij Adobe. Iemand meer info?
Voor zo'n foto's ga je een macrolens nodig hebben. Macro's zijn lenzen die vergelijkbaar zijn met telelenzen (ze halen het voorwerp heel dichtbij, weinig scherptediepte dus, maar kunnen wel scherpstellen op objecten heel dichtbij.)quote:Op zaterdag 15 maart 2008 07:31 schreef Kwelit het volgende:
Ik wil gaan beginnen met fotograferen. Zijn er wellicht boeken/website/tips die jullie aanraden/hebben om technieken een beetje door te krijgen. of moet ik maar gewoon lukraak beginnen met foto's schieten. ff een heel simpel voorbeeld van wat ik in mijn hoofd heb, maar het hoeft natuurlijk geen natuur te zijn
[ afbeelding ]
Heb je al een camera of niet? Zo ja, wat voor eentje?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 07:31 schreef Kwelit het volgende:
Ik wil gaan beginnen met fotograferen. Zijn er wellicht boeken/website/tips die jullie aanraden/hebben om technieken een beetje door te krijgen. of moet ik maar gewoon lukraak beginnen met foto's schieten. ff een heel simpel voorbeeld van wat ik in mijn hoofd heb, maar het hoeft natuurlijk geen natuur te zijn
[ afbeelding ]
Zeker wanneer je net begint is het het beste om maar gewoon lekker aan te klooien, er komt dan vanzelf bovendrijven waar je voorkeuren liggen, en daar kun je dan naar op zoek. Er zijn kasten vol boeken te vinden waarin van alles over fototechnieken wordt uitgelegd en daarnaast vind je op het wilde wereldweb ook meer info dan goed is voor een mens.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 07:31 schreef Kwelit het volgende:
[ afbeelding ]
De beste tips heb je er zelf al in zitten.quote:
Goeie tip, die lens zal ongetwijfeld veel beter presteren dan de kitlens. Ga het toch zeker nog een tijd in't achterhoofd moeten houden; heb net genoeg geld uitgegeven en daarmee kom ik thuis niet weg vrees ikquote:Op woensdag 19 maart 2008 14:34 schreef didotcicero het volgende:
Ik weet niet of je spotmeting op de 400D hebt, anders zou ik dat gebruiken. En als je 99 euro kan missen voor een 50mm/1.8 dan is dat een goede investering waar je nog veel plezier van zult hebben.
Thx!quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De beste tips heb je er zelf al in zitten.
- Vooraf proberen wat er te proberen valt(scheelt je de eerste opnamen tijdens het daadwerkelijk concert)
- RAW (Redding Achteraf Whatever en zo )
- Hoge ISO (liever ruis en scherp dan gladde brei)
Met weinig vlieguren is spotmeting een vrij hachelijke onderneming, daarvoor moet je weten wat je precies aan het meten bent en hoe dat er in je plaatje uit moet komen te zien. Normale meervlaks- of integraalmeting inzetten.
Maak je vertrouwd met de correctieknop+wiel. Door de vaak donkere achtergrond en spotlights zal je automaat belazerd worden en proberen die achtergrond binnen de contrastomvang te proppen met een stevige overbelichting als gevolg. In het begin een paar opnamen maken met steeds een sterkere min-correctie en op je schermpje kijken wanneer je 'lekkere' kleuren krijgt en met die instelling doorfotograferen. Eventueel kun je proberen continue te corrigeren, in het begin is het echter handiger om van een goede gemiddelde correctie uit te gaan en de boel later vanuit die RAW's in 't fatsoen te slaan.
De regels klinken leuk, maar ik kan ragscherpe foto's maken op 50mm bij 1/50e. Ik heb dan geen 1.6 maar 1.5 crop, maar dat is verwaarloosbaar imo.quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:02 schreef tony_clifton- het volgende:ISO op 400 minstens, indien de sluitertijd onder de 1/80 of 1/100 (= 55x1,6) gaat op 800 of 1600 zetten.
Ik heb net eens op je flickr gekeken en idd... resultaat mag er (zacht uitgedrukt) wel wezenquote:Op woensdag 19 maart 2008 15:53 schreef didotcicero het volgende:
De concertfoto's die ik maak zijn meestal gemaakt op iso 800/1600 en op ƒ2.8 - ƒ1.8, vandaar mijn opmerking.
De regels zijn idd meer een aanwijzing in de richting. Voor mij klopt het wel redelijk heb ik de indruk. Misschien is de vaste hand ook iets van gewenning ofzo. Wanneer de foto's verkleind worden zal 't ook niet zo opvallen neem ik aan.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:10 schreef veldmuis het volgende:
[..]
De regels klinken leuk, maar ik kan ragscherpe foto's maken op 50mm bij 1/50e. Ik heb dan geen 1.6 maar 1.5 crop, maar dat is verwaarloosbaar imo.
Verder: kan je alleen hele stops gebruiken? Het verschil tussen 800 en 1600 zal best groot zijn qua ruis, en als je dan ook nog naar bijv 1000 kan scheelt dat weer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |