In feite verschillen de Corbijn-portretten nauwelijks van de familie en staatsieportretten die in de afgelopen jaren zijn gemaakt door Max Koot – jarenlang de officiële fotograaf van het Koninklijk Huis.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:58 schreef veldmuis het volgende:
Wie heeft de vorige staatsieportretten van Beatrix gemaakt? Ik kan niet vinden welke fotograaf dat is.
Ik bedoel dus niet Anton Corbijn, maar die daarvoor.
volgens de site van het koninklijk huis was het eerstquote:
Je moet een HP5 niet zonder meer gaan overbelichten.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:19 schreef kvdv het volgende:
Ik heb hier een Ilford HP5 Plus 400 rolletje liggen welke ik wil gebruiken als m'n huidige rolletje in de cam vol is. Nu las ik ergens op internet (kan de bron niet meer achterhalen) dat je deze ASA 400 film moet belichten alsof het ASA 200 film is? Weet iemand hier meer over?
Damn heb nog veel te leren merk ik wel. Plan was om dit rolletje te laten ontwikkelen (om te weten of m'n belichtingen een beetje kloppen), en daarna het zelf eens te proberen, het lijkt me namelijk allemaal wel leuk en spannend om zelf eens boven de chemicalien te hangen. (Anno 2008)quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:35 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je moet een HP5 niet zonder meer gaan overbelichten.
De effectieve gevoeligheid van een zwartwitfilm is nogal afhankelijk van de manier waarop je hem ontwikkelt. In geval van een HP5 zou je het volgende in acht kunnen nemen.
A Ik laat hem ontwikkelen
De film gaat in een ontwikkelaar die nogal stevig nivelleert waardoor men een identiek proces heeft voor zo ongeveer elke film. In dit geval kun je hem gewoon als ISO400 belichten
B Ik ontwikkel hem zelf in een standaardontwikkelaar
Zelfde als de vorige, gewoon doen wat er op de bijsluiter staat en je film als ISO400 belichten. Mits het opnamecontrast niet al te hoog is heb je een perfect negatief
C Ik ga aan jarentachtig korrelneurose doen
Je ontwikkelt dan in een soepje als Perceptol dat een hele fijne korrel ontwikkelt. Dit echter gaat ten koste van de effectieve gevoeligheid, en in dit geval moet je hem inderdaad als ISO200 belichten
Resume overflakkee : Behoudens het gebruik van Perceptol belicht je een HP5 gewoon als ISO400
Korrelneurose is een regelrechte afrader. Bij kleinbeeldfilm moet je een zekere korrelvorming voor lief nemen, het blijft namelijk je informatiedrager. Ontwikkel je die korrel weg, dan ben je over het algemeen je scherpteindruk ook kwijt. 'Gewoon' ontwikkelen volstaat in de meeste gevallen voor een mooi zwartwitplaatjequote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:52 schreef kvdv het volgende:
Korrelneurose lijkt me wel ook wel wat, maar dat houd ik voorlopig wel bij Photoshop.
wat vind je een zacht prijsje en voor welke maat wil je gaan?quote:Op maandag 3 maart 2008 13:56 schreef MissyMirjaM het volgende:
niet echt een fotografische vraag, maar misschien heeft iemand een idee;
ik ben op zoek naar een opvouwbaar reflectiescherm, voor een zacht prijsje
iemand een idee waar ik dat voor een zacht prijsje kan krijgen?
ik heb geen idee, 2 tientjes?quote:Op maandag 3 maart 2008 13:57 schreef Ynske het volgende:
[..]
wat vind je een zacht prijsje en voor welke maat wil je gaan?
http://link.marktplaats.nl/149876304quote:Op maandag 3 maart 2008 13:58 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ik heb geen idee, 2 tientjes?
ik wil hem gaan gebruiken voor portretfotografie, dus niet al te klein denk ik
Makes sensequote:Op dinsdag 4 maart 2008 22:24 schreef veldmuis het volgende:
Kleurprofielen?
Photoshop kan (uiteraard) omgaan met kleurprofielen, de enige browser die dat ook kan is Safari. (Okay, en Firefox 3)
Denk dat de C toch echt voor circulair staat.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 18:52 schreef ultra_ivo het volgende:
CPL? Dat lijkt me een linieaire polafilter. Prima te gebruiken als je MF doet, de AF wil dan wel eens haperen.
Eh...voor een n00b, wat is verder het verschil qua resultaat?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:05 schreef Dickies het volgende:
[..]
Denk dat de C toch echt voor circulair staat.
Nee. Als ik het goed heb zit het zo:quote:Op dinsdag 4 maart 2008 22:41 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wacht even, dus de upload-sites passen niet de witbalans aan?
Lineair KAN problemen geven met de autofocus, maar het KAN ook gewoon goed gaan.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:07 schreef SnuggLe het volgende:
[..]
Eh...voor een n00b, wat is verder het verschil qua resultaat?
Welke 58 mm zou ik het beste kunnen kopen, bij vooral AF fotografie...?
Nope ik save hem normaal, maar als je de foto download op een andere computer download dan geeft hij hem wel goed weer?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:08 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Nee. Als ik het goed heb zit het zo:
Als je met Photoshop een JPEG opslaat KAN het dat daar een kleurprofiel aan vast hangt. Met dat kleurprofiel wordt de foto goed weergegeven in Photoshop.
IE, Firefox 2.x, Opera, etc maken geen gebruik van dat kleurprofiel waardoor de kleuren niet goed weergegeven worden.
Safari en Firefox 3.x kunnen dat wel.
Bij de bron aanpakken dus: goed opslaan.
Ik neem aan dat het met de Save for web-dinges van PS goed gaat, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Dat moet je even checken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |