abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57162784
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 23:15 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Nope ik save hem normaal, maar als je de foto download op een andere computer download dan geeft hij hem wel goed weer?
Als het in een programma is wat overweg kan met kleurprofielen wel. En zoveel zijn dat er niet.
quote:
Maar aangezien het toch in de next-gen browsers komt
Zal nog wel even duren. Firefox 1.x wordt nog gebruikt, IE6 wordt nog gebruikt, dus voor iedereen over is...
  dinsdag 4 maart 2008 @ 23:26:43 #177
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57162993
Conclusie: Erasmo moet een kleurenspinnetje gaan aanschaffen
pi_57163097
Euh, nee?

Edit: Ah, waar ik profiel zeg hoort eigenlijk kleurruimte te staan. Dan is het wat duidelijker, wellicht?
Denk aan die dingen als AdobeRGB en sRGB.
  dinsdag 4 maart 2008 @ 23:33:37 #179
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_57163213
kleur spinnen zijn altijd handig, zeker als je " zeker" wil zijn dat wat jij ziet op je monitor ook geprint "kan" worden.

wat een ander op zijn monitor ziet is altijd maar de vraag
  dinsdag 4 maart 2008 @ 23:36:45 #180
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57163304
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 23:30 schreef veldmuis het volgende:
Euh, nee?

Edit: Ah, waar ik profiel zeg hoort eigenlijk kleurruimte te staan. Dan is het wat duidelijker, wellicht?
Denk aan die dingen als AdobeRGB en sRGB.
Ach en PS zal wrs standaard opslaan in AdobeRGB, is het verstandig om daar voortaan sRBG voor te kiezen dan?
  FOK!fotograaf dinsdag 4 maart 2008 @ 23:41:09 #181
73911 ultra_ivo
pi_57163441
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 23:05 schreef Dickies het volgende:

[..]

Denk dat de C toch echt voor circulair staat.
En waar moet die L dan voor staan?
  dinsdag 4 maart 2008 @ 23:45:51 #182
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57163533
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 23:41 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

En waar moet die L dan voor staan?
Pola? Puur gokje hoor
pi_57176255
Even een vraagje, is er een manier om met een Canon Powershot A640 over een periode van vele uren elke tien seconden een foto te nemen? In het menu kan het tot 10 foto's met een maximale tussentijd van 10 seconden.

Eventueel is een oplossing met(maar liever niet natuurlijk) een computerprogramma via USB een optie.
pi_57177415
Wil je van je camera af ofzo? .
pi_57188412
quote:
Op zondag 10 februari 2008 01:51 schreef GenesiZ het volgende:
@ Darkminded. Ga je een grijskaart kopen voor de lichtmeting of ga je hem kopen voor een goede witbalans?

Ga je hem gebruiken voor de witbalans, hou dan je geld maar in je zak. De eerste fout die de beginnende fotograaf maakt is het kopen van een GRIJSkaart voor het maken van een WITbalans. Een grijskaart wordt enkel gebruikt voor een lichtmeting bij lastige situaties. Een goedkope manier van de juiste witbalans vinden is een goedkoop wit papiertje, het liefst wat stevig karton in je tas proppen en die meenemen. Ga je een foto maken, zet dat witte papiertje ergens in de foto en maak daar een foto van. Duw dan het papiertje weer in je tas en ga lekker schieten (alles btw. in raw) en dan kun je bij je post-processing (nabewerking op de pc) bij de eerste foto met de witbalanspipet het witte papiertje aantippen voor de juiste WITbalans. Neem nu deze waarden over naar alle andere foto's en klaar ben je.
Aanvankelijk was het me eigenlijk wel om de witbalans te doen, pas toen ik me beter in ging lezen kwam ik erachter dat het enorm handig kan zijn bij moeilijke lichtsituaties (de grijskaart dan he ), het leek me handig als hulp bij fotos van contrastrijke situaties. Met mijn 24-105 lens heb ik nogal snel een overbelichte lucht en een donker onderwerp, of juist andersom. Wat je zegt over het witte papiertje heb ik inmiddels al in praktijk gebracht en dat werkt idd prima.

Sorry trouwens voor mijn erg late reactie, ik zag je post nu pas toen ik het topic nog een keer doorlas
  zaterdag 8 maart 2008 @ 12:41:27 #186
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_57241079
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 03:52 schreef dvr het volgende:

[..]

Het is niet iets om altijd te gebruiken, want een polarisatiefilter laat minder licht door, waardoor je langer moet belichten, een groter diafragma moet gebruiken en/of een hogere ISO. Het scheelt al gauw anderhalve tot twee stops!

*knip*
Kan iemand mij vertellen wat LW-stops zijn... ik heb gevonden dat LW voor Lichtwaarde staat, maar wat zegt dit? Sinds een weekje heb ik een Nikon D80 en daar kan ik dus ook instellen of de stappen 1/3 LW of 1/2 LW moeten zijn. Maar 1/3 of 1/2 van wat?
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_57242860
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 12:41 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Kan iemand mij vertellen wat LW-stops zijn... ik heb gevonden dat LW voor Lichtwaarde staat, maar wat zegt dit? Sinds een weekje heb ik een Nikon D80 en daar kan ik dus ook instellen of de stappen 1/3 LW of 1/2 LW moeten zijn. Maar 1/3 of 1/2 van wat?
een stop is een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht
het is dus geen vaste waarde

als een fotograaf zegt "ik wil 1 stop meer licht' dan bedoeld hij dat hij twee keer zoveel licht wil hebben
1 stop minder is halveren

1 stop = 2x
2 stops = 4x
3 stops = 8x
etc.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 14:27:27 #188
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_57243274
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 14:03 schreef PankPinther het volgende:

[..]

een stop is een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht
het is dus geen vaste waarde

als een fotograaf zegt "ik wil 1 stop meer licht' dan bedoeld hij dat hij twee keer zoveel licht wil hebben
1 stop minder is halveren

1 stop = 2x
2 stops = 4x
3 stops = 8x
etc.
Ah okee... thanks... ik zag ergens al enge Log-vergelijkingen etc.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_57243286
*aanvulling*
En dat kan dus met je sluitertijd, diafragma en ISO.

Okay, en met bijvoorbeeld ND filters, maar laat die maar even zitten.
pi_57243701
Vraagje betreffende een nikon D40

Hoe stel ik hem in op het beste van het beste formaat.

Ik heb hem nu op L dat is 6,1 megapixels
en op JPG fijn

Nu kan ik kiezen tussen nef(Raw), JPF Fijn, JPG Normaal, JPG basis, en nef(RAW) + JPG Basis

waar kan ik hem het beste op zetten.
  FOK!fotograaf zaterdag 8 maart 2008 @ 15:17:16 #191
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_57243977
Als je de vraag stelt:

JPG Fijn.

Als je meer wil gaan nabewerken NEF.

Wat het verschil is: Bij jpeg voert je camera allerlei bewerkingen uit op de informatie van je beeldchip, maakt daar een foto van compressed dat met een jpeg routine die een percentage van de informatie uit de foto weggooid, en schrijft dat als jpeg weg naar je kaartje.

bij NEF (Raw), wordt de ruwe informatie van de beeldchip, en de instellingen van je camera in een bestand opgeslagen, zonder dat er informatie verloren gaat. Thuis lees je dat bestand in, en gaat daar fijn lopen tweaken aan de instellingen van de foto. Omdat je met de originele informatie werkt kan je daar meer mee doen, als een al door de camera voorbewerkte jpeg. Het nadeel daarvan is dat je langer doet over het nabewerken, het voordeel is dat je veel fijnere controle hebt over het nabewerken, en geen fijne details verliest.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_57245588
En als je in RAW wil gaan werken is RAW+JPEG Basic aan te raden.
De JPEG basic gebruik je om snel ff door te mailen, eventjes kijken wat je gemaakt hebt, selecteren dus, etc.
De RAW gebruik je om te bewerken en af te drukken etc.

Zo doe ik het iig altijd. RAW omdat opslagruimte toch geen reet kost en je beeld erdoor gered kan zijn, en jpeg om ff snel te viewen.
pi_57246489
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 16:55 schreef veldmuis het volgende:
En als je in RAW wil gaan werken is RAW+JPEG Basic aan te raden.
De JPEG basic gebruik je om snel ff door te mailen, eventjes kijken wat je gemaakt hebt, selecteren dus, etc.
De RAW gebruik je om te bewerken en af te drukken etc.

Zo doe ik het iig altijd. RAW omdat opslagruimte toch geen reet kost en je beeld erdoor gered kan zijn, en jpeg om ff snel te viewen.
mag ik misschien weten wat voor camera jij hebt . ben wel een beetje benieuwd. en hoeveel megapixels jouw camera heeft
pi_57248418
Dat mag je vragen hoor. Mijn camera heeft net zoveel megapixels als de jouwe, zelfs dezelfde sensor, alleen is de mijne wat ouder: de D70s.
pi_57285712
Ik heb sinds gisteren problemen met mijn tank om in te ontwikkelen, de ring die je normaal soepel omlaagt kun duwen, vertikt het om nog omlaag te gaan. Ik durf ook geen brute kracht te gebruiken omdat ik hem niet kapot wil maken. Ik heb net eens gekeken en het ziet er niet naar uit dat iets anders zit dan normaal, maar ik kan nu dus wel geen foto's meer ontwikkelen zolang die ring niet naar beneden wilt gaan. Gisteravond is het me nog gelukt met lang friemelen in het donker. Maar nu krijg ik hem zelfs in het licht niet meer erop ;/

Dus iemand die weet wat er aan de hand zou kunnen zijn?
pi_57287114
Zo'n spoel is meestal geschikt voor meerdere filmsoorten, en voor de breedte van iedere soort is er een positie waarin de spoel vastklikt. Misschien is 'ie nu vastgeklikt in de positie voor 120-film (6cm breed)? Met een beetje wiebelen en doorduwen zou je de spoel toch wel weer naar beneden moeten kunnen krijgen (als het zo'n kunststof model is).
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 maart 2008 @ 17:22:13 #197
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_57287122
quote:
Op maandag 10 maart 2008 16:05 schreef snopprinses het volgende:
Ik heb sinds gisteren problemen met mijn tank om in te ontwikkelen, de ring die je normaal soepel omlaagt kun duwen, vertikt het om nog omlaag te gaan. Ik durf ook geen brute kracht te gebruiken omdat ik hem niet kapot wil maken. Ik heb net eens gekeken en het ziet er niet naar uit dat iets anders zit dan normaal, maar ik kan nu dus wel geen foto's meer ontwikkelen zolang die ring niet naar beneden wilt gaan. Gisteravond is het me nog gelukt met lang friemelen in het donker. Maar nu krijg ik hem zelfs in het licht niet meer erop ;/

Dus iemand die weet wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Meestal als ie niet dicht wil zit de spoel verkeerd op de as. Welk type is het (en met welke capaciteit )
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_57287818
Hij zit waarschijnlijk vast tussen 35mm en 120-formaat. Heb ik ook al meegemaakt. Kan je de spoel openen in 2 delen?

Is het zo een patterson-tank (zwart met rode streep)?
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 maart 2008 @ 19:25:08 #199
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_57289386
quote:
Op maandag 10 maart 2008 18:03 schreef katerwater het volgende:
Hij zit waarschijnlijk vast tussen 35mm en 120-formaat. Heb ik ook al meegemaakt. Kan je de spoel openen in 2 delen?

Is het zo een patterson-tank (zwart met rode streep)?
Zo aan die ring te oordelen is het een Jobo. Als die ring niet naar beneden wil heeft ie daar meestal een goeie reden voor en het kan soms op een millimetertje steken
Bij een Paterson krijg je dan het trechterdeksel niet meer op zijn plek(super system4), of hij loopt niet helemaal op de draad(system4). Met name bij die ouwe system4 lijkt ie verraderlijk goed dicht te zitten, tot je de eerste keer kiept en je je werkblad blank hebt staan
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_57291486
ik heb een UniTank 1520 van Jobo.
Ik ben vanmiddag ff langs fotozaak geweest, ze hebben er ff aan gefriemeld en nu doet die het weer prima
Ik weet dus wel niet wat er mis was maar als het weer gebeurd ga ik zelf even friemelen ;p

Maar iig bedankt voor de reacties!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')