quote:Een vraagje voor de ervaren fotografen; na een aantal jaren fotograferen met dlsr (350D) merk ik dat ik eigenlijk de hele camera optimaal benut, alleen lig ik nog steeds te worstelen met de lichtmeting. Ik switch wel eens tussen de verschillende standen, maar ik weet nooit goed welke ik nu nodig heb in een bepaalde situatie. Ik merk dat ik ook vaker gebruik maak van de exposure compensation om de boel goed te belichten, maar ik denk dat dit een stuk minder zal zijn met de juiste lichtmeting. Wat zijn nu de concrete verschillen, voor- en nadelen van bijvoorbeeld partial, center weighted, matrix/evaluative en spotmetering (heb ik niet op 350D trouwens)? Ik fotografeer trouwens vrijwel altijd op Av.
nou, antwoord...quote:Het is lastig aan te geven welke methode wanneer het resultaat geeft dat jij wilt, dus wordt het weer een huiswerkkwestie.
Daarvoor ga je een keer gewoon gericht spelen met je lichtmeting echter in een situatie waarin je alle tijd kunt nemen en je alleen op het aspect belichting gaat kijken. Je maakt steeds opnamen in die Av-stand met de verschillende meetmethoden.
Daarna ga je eens kijken welke methode tot welke afwijking leidt, en dan kunnen we er meer van zeggen.
Overigens zit die correctieknop er niet voor niks op, zo af en toe komt ie er echt even aan te pas en het is de ervaring die je leert wanneer je hem moet inzetten en vooral hoe.
Misschien heb je wat aan deze thread op DPChallenge?quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:01 schreef Babsie22 het volgende:
Heeft iemand hier een gorillapod? Zo ja, is het wat?? Ik denk dat ik de SLR versie nodig heb omdat mijn camera te zwaar is voor de standaard versie.
Ik heb er eentjequote:Op maandag 20 augustus 2007 13:01 schreef Babsie22 het volgende:
Heeft iemand hier een gorillapod? Zo ja, is het wat?? Ik denk dat ik de SLR versie nodig heb omdat mijn camera te zwaar is voor de standaard versie.
http://www.hccmagazine.nl/quote:Op zondag 26 augustus 2007 12:48 schreef Boerendhard het volgende:
Nu heb ik begrepen dat het bij deze camera beter is om eigen instellingen te gebruiken. Dat ben ik dan ook van plan. Maar dan zit ik met het volgende probleem. Welke instellingen? Waar te gebruiken?
De iso is de instelling die je met een analoge camere deed door een ander filmrolletje te kiezen.quote:Op zondag 26 augustus 2007 12:48 schreef Boerendhard het volgende:
Hier even een vraag van mij.
Ik ben sinds vorige week geintreseerd geraakt in fotografie. Ik fotografeer nu al een jaar met mijn Kodak Z650 aangezien ik een camera wou met een redlijk zoombereik. Ik fotografeer op het Circuitpark van Zandvoort dus die zoom word ook lekker veel gebruikt. Nu heeft mijn camera na een vakantie in Zweden een losse klep van de geheugenkaart en ben ik op zoek naar een vervanger. Mijn oog is daarbij gevallen om de Fujifilm Finepix S6500fd. Met 10.3x zoom en een zoomring wat mij ook erg aanstaat.
Nu heb ik begrepen dat het bij deze camera beter is om eigen instellingen te gebruiken. Dat ben ik dan ook van plan. Maar dan zit ik met het volgende probleem. Welke instellingen? Waar te gebruiken?
Ik heb wat kort door de bocht gelezen dat bij een sluitertijd van 30/1 een redelijke sportfoto uit de camera komt (met nog bewegende wielen en achtergrond) en hoeverder ik naar de 1000/1 hoe stiller de auto komt te staan. Bevestiging graag?
En wat moet ik nog meer instellen? Diafragma heb ik een paar keer langs horen komen, wat moet ik me hierbij voorstellen (ik weer dat het de opening is bij de lens daar, meer niet). En de ISO. De S6500fd kan een aardig hoge is aan maar volgens mij hoeft dat niet aangezien een ISO 400 ruim voldoende is. Maar is ISO 100/200 ook goed? Wat moet ik me daarbij voostellen/ instellen.
Alvast bedankt,
Ruben
Wat je camera probeert is het mengen van het voorhanden licht en het flitslicht. Als dat voorhanden licht nogal van de weinige is reageert je camera met een vrij lange tijd en een open diafragma en vult de flitser de boel met een beheerst tikje in.quote:Op zondag 2 september 2007 23:20 schreef DarkMinded het volgende:
Ik gebruik een350D met een speedlite 430 flitser.
Zo, ik hoop dat mijn omschrijving verder een beetje duidelijk is. Kort samengevat reageert mijn lichtmeter eigenlijk gewoon niet op de flitser.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelquote:Op zondag 2 september 2007 23:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Wat je camera probeert is het mengen van het voorhanden licht en het flitslicht. Als dat voorhanden licht nogal van de weinige is reageert je camera met een vrij lange tijd en een open diafragma en vult de flitser de boel met een beheerst tikje in.
Ik heb het meteen uitgeprobeerd, een inderdaad een correcte belichting. Lichtmeter geeft daarentegen wel een totale onderbelichting aan, terwijl de foto goed is.quote:Probeer eerst voor de gein eens het volgende in een huiskamer met niet al te donker plafond:
Camera in M. Diafragma op 5.6 of zoiets. Sluiter op 1/125, en de flitser erop met de kop iets schuin omhoog en je onderwerp op ongeveer anderhalve meter. Als je combinatie goed werkt moet ie nu een goed belichte opname flitsen, je zult zien dat je flitser nu ook een minder beheerst tikje geeft.
quote:Kijk vervolgens de handleiding eens na, het is mogelijk om met je custominstellingen te zorgen dat bij flitsen je tijd nooit langer wordt dan bijv. 1/60s wanneer je in Av, Tv of P schiet
Is niet vreemdquote:Op maandag 3 september 2007 00:21 schreef DarkMinded het volgende:
Zal ik doen, hardstikke bedankt voor je snelle reactie! Ik blijf het vreemd vinden dat je blijkbaar niet met de lichtmeter kunt werken, of ik snap nog het nog steeds niet.
quote:Op maandag 3 september 2007 00:31 schreef Ouwesok het volgende:
De manier waarop je camera het samen met een flitser in de E-TTL-stand doet is het afvuren van een klein flitsje. Aan de hand van dat flitsje wordt de uiteindelijke combinatie ingesteld. Gaat vrijwel altijd goed alleen heb je er vooraf geen controle over. Wil je die controle wel dan zou je met een externe combinatiemeter daglicht en flitslicht in overeenstemming moeten brengen. Even rap een opname maken is er dan niet echt meer bij.
Daar is dit topic niet voor bedoeld!quote:Op woensdag 5 september 2007 14:55 schreef Babsie22 het volgende:
Ik wil voordat ik naar China ga wat extra geheugen voor mn Olympus SP550 kopen.. Er moeten XD kaartjes in. Waar kan ik die goedkoop krijgen/bestellen??
Een extender verlengt je brandpuntsafstand. een tussenring verkort je scherpstelafstand.quote:Op woensdag 5 september 2007 15:54 schreef Ynske het volgende:
Kan iemand mij het verschil uitleggen van een extender en een tussenring.
dus om verder te komen, een groter bereik te hebben kies je dan voor een extenderquote:Op woensdag 5 september 2007 17:09 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Een extender verlengt je brandpuntsafstand. een tussenring verkort je scherpstelafstand.
ik was aan t denken als je een telelens hebt die tot 200 mm gaat, en je wilt daar verder mee kunnen komen (dus naar de 300mm bv)quote:Op woensdag 5 september 2007 17:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je bereik blijft hetzelfde (je zal niet meer zoom hebben), maar je tele wordt groter.
Ohja, een canon extender (1.4x of 2x) past alleen maar op de L reeks.
of je moet een Extender, dan een tussenring en dan je objectief gebruiken
Dat is niet wat Canon daar zelf over beweert. Past op alle lenzen vanaf 135 mm (uitgezonderd de 135 softfocus) Daarnaast ook op kortere L-lenzen. Als je de user reviews leest, is ie van een duidelijk andere kwaliteit dan de Sigma of de Tamron.quote:Op woensdag 5 september 2007 17:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je bereik blijft hetzelfde (je zal niet meer zoom hebben), maar je tele wordt groter.
Ohja, een canon extender (1.4x of 2x) past alleen maar op de L reeks.
of je moet een Extender, dan een tussenring en dan je objectief gebruiken
Kijk even bij de user-reviews op Fredmiranda.com. Bovenaan staat de officiële beschrijving van Canon. Een aantal users geeft aan m ook zonder problemen op andere lenzen gebruik te hebben.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:22 schreef Ynske het volgende:
Waarom is het pas toepasbaar bij lenzen vanaf 135mm?
ik meende gezien te hebben dat mensen bij hun 70-200 ook gebruik maakte van zo'n extender
het bereik van 70 - 135 dan niet bruikbaar?
Dat snob-appeal is eigenlijk sinds eind jaren 70 aan Leica-apparatuur komen te hangen toen vanuit Japan een prijzenslag in cameraland werd ingezet. Leica zat tot die tijd qua prijs niet eens zo ver buiten de andere merkenquote:Op vrijdag 7 september 2007 14:01 schreef dvr het volgende:
Tim: Leica staat al sinds de jaren '30 bekend als producent van zeer hoogwaardige camera's en optiek met hoog snob-appeal. De laatste tien jaar lenen ze hun naam ook wel eens aan iets minder compromisloze producten.
Je hebt wel gelijk in je verhaal...quote:Op vrijdag 7 september 2007 12:47 schreef yootje het volgende:
Hey allemaal, ik ben op een lange vakantie in Noorwegen, en ik wil wat meer gaan fotograferen, maar ik raak wat in de war over het F-getal.
De formule is F (of N) = f/D, f is de brandpuntsafstand en D is de diameter van het diafragma. So far so good?
Maar als ik kijk naar dit plaatje: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Aperture_diagram.svg wordt de diameter kleiner als D groter wordt? Kan iemand dat uitleggen?
Verder, als ik dit plaatje zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Jonquil_flowers_at_f5.jpg , een bloem geschoten op f/5, is dat heel anders dan het effect dat ik krijg als ik met mijn Canon Powershot schiet op F5 (en ik ben vrij zeker dat Canon met F5 f/5 bedoelt, aangezien er ook F2.8 is bijvoorbeeld). Als ik mijn diameter wijzig wordt het alleen maar lichter en donkerder (F2.8 heel licht, F8 donker). Waarom krijgt mijn camera dat niet voor elkaar en moet ik een aparte optie gebruiken om de focus in te stellen (MF heet die functie)?
Alvast bedankt! Ik ben erg in de war, duidelijke antwoorden op peuterniveau worden erg op prijs gesteld
Eerst moet dat stof eraf.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:19 schreef Intrepidity het volgende:
Hoe kan ik het beste de lenzen van mijn SLR schoonmaken? Ik hoor overal mensen roepen dat brillendoekjes de truuc wel doen, maar anderen zeggen weer dat dat de coating aantast..
Er zitten aardig wat stofjes + een paar vette vingers op m'n lens..
Maar ze hebben er zelf ook wel een beetje aan bijgedragen door af en toe afgrijselijk protserige modellen in 21 karaat goud uit te brengen :-)quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:16 schreef Ouwesok het volgende:
Dat snob-appeal is eigenlijk sinds eind jaren 70 aan Leica-apparatuur komen te hangen toen vanuit Japan een prijzenslag in cameraland werd ingezet.
Toch schijnt hij ondanks zijn exorbitante prijs goed te verkopen. Het is natuurlijk ook een bloedgeil apparaatje. Als je op Flickr kijkt komt hij wel terecht bij mensen die er wat mee kunnen.quote:Leica gokt tegenwoordig op twee paarden. Enerzijds maken ze de M8 waarvan de body weliswaar mechanisch prachtig in elkaar zit, maar die het qua mogelijkheden, ergonomie en prestaties aflegt tegen pakweg een EOS30D of een Nikon D200.
Daarvan doen ze toch alleen de lenzen? Ze ontwerpen ook de lenzen van de Panasonic compacts, die als warme broodjes gaan. Daar zullen ze wel meer aan verdienen. Daarnaast verkopen ze eigen SLR's die op Panasonic en Olympus bodies gebaseerd zijn.quote:Tweede paard van Leica zijn de 4/3-reflexen van Panasonic.
Aan goudversies bezondigden zich meer merken. De zoveel karaats RTS-2 van Contax zag eruit als een slag in het gezicht en nadat ik een gouden Oly OM-1 in een vitrine zag staan kwam ik twee dagen niet meer bij van het lachen.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:46 schreef dvr het volgende:
[..]
Maar ze hebben er zelf ook wel een beetje aan bijgedragen door af en toe afgrijselijk protserige modellen in 21 karaat goud uit te brengen :-)
Ik associeer Leica met meerdere topmachinisten. De Leica-chauffeurs van Nederland waren toch wel Ed van der Elsken (sociale fotografie in al zijn facetten) en Fred Hazelhof (Natuur/Wildlife). Met name die laastste viel onder de snobistische gebruikers. Die zette geen supertele op zijn camera maar een APO-Telyt op zijn R4quote:Dank voor de historische uiteenzetting! Ik associeer Leica zelf altijd met Cartier Bresson. Ik heb nooit overwogen om er zelf een te kopen want in de analoge tijden was ik een arme jongeling (ik durfde nog wel van een Contax RTS te dromen) en in het digitale tijdvak zjin er inderdaad betere alternatieven te vinden.
Je koopt een meetzoekercamera om twee mogelijke redenen:quote:[..]
Toch schijnt hij ondanks zijn exorbitante prijs goed te verkopen. Het is natuurlijk ook een bloedgeil apparaatje. Als je op Flickr kijkt komt hij wel terecht bij mensen die er wat mee kunnen.
[..]
Ze ontwerpen de 4/3-lenzen en bemoeien zich waarschijnlijk ook tegen de kwaliteitsbewaking aan. Voor de prijs kunnen ze nauwelijks in Solms geslepen zijn.quote:Daarvan doen ze toch alleen de lenzen? Ze ontwerpen ook de lenzen van de Panasonic compacts, die als warme broodjes gaan. Daar zullen ze wel meer aan verdienen. Daarnaast verkopen ze eigen SLR's die op Panasonic en Olympus bodies gebaseerd zijn.
Bedankt voor je antwoorden!quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:01 schreef dvr het volgende:
Tim: Leica staat al sinds de jaren '30 bekend als producent van zeer hoogwaardige camera's en optiek met hoog snob-appeal. De laatste tien jaar lenen ze hun naam ook wel eens aan iets minder compromisloze producten.
Yootje, het F-getal is op zich niet zo interessant, als je maar onthoudt dat een lage waarde (bv 2.8) voor een grote opening en een hoge waarde (bv 16) voor een kleine opening staat, en dat de scherptediepte groter wordt bij een grotere waarde (dus kleinere opening).
Met een grote opening kun je de scherpte in een foto heel selectief beperken tot een bepaald gedeelte. Met een kleine opening wordt bij wijze van spreken alles scherp. Op een compactcamera, zoals de Powershot, merk je van dat effect wat minder omdat die een kleine sensor heeft. Toch moet het verschil tussen bv f4 en f11 goed te zien zijn.
Met MF (manual focus) stel je scherp, maar verander je niet de scherptediepte. Daarvoor gebruik je het diafragma. De meeste camera's hebben een 'A'-stand waarmee je zelf het diafragma instelt, en de camera kiest dan afhankelijk van het licht de bijbehorende sluitertijd. Mogelijk is er ook een 'M' (manual) stand waarmee je zelf zowel diafragma als tijd moet instellen.
Ed vd E. had ook zo'n joekel! Maar dan voor zijn filmcamera. Ik heb ooit een filmpje gezien waarin je hem in zijn achtertuin aan de gang ziet met een Leica lens van zowat een meter lang. Gewoon zo'n recht-toe recht-aan telescoopmodel, geen idee wat het was.quote:Op vrijdag 7 september 2007 17:10 schreef Ouwesok het volgende:
Ik associeer Leica met meerdere topmachinisten. De Leica-chauffeurs van Nederland waren toch wel Ed van der Elsken (sociale fotografie in al zijn facetten) en Fred Hazelhof (Natuur/Wildlife). Met name die laastste viel onder de snobistische gebruikers. Die zette geen supertele op zijn camera maar een APO-Telyt op zijn R4
Ik ook, al betwijfel ik of de styling in hun straatje past. Maar van de huidige generatie Olympus (E410/510) zie ik ze ook niet zo gauw een Leica maken, en het ligt toch voor de hand dat ze met een van de twee merken aan de slag zullen gaan om de rode stip weer te gelde te maken. Misschien maakt de heel compacte, griploze E-410 nog de meeste kans.quote:Ik ben trouwens wel benieuwd of er van de laatste Pany nog een Leica-pendant uitkomt.
In aanvulling op de prima uitleg van dvr: de afstand tot je voorwerp doet er ook toe: Hoe dichter je op je onderwerp zit, hoe korter je scherptediepte wordt. Die bloem op f5 is van dichtbij geschoten. Als jij dat met je Powershot doet, krijg je ook een wazige achtergrondquote:Op vrijdag 7 september 2007 12:47 schreef yootje het volgende:
Verder, als ik dit plaatje zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Jonquil_flowers_at_f5.jpg , een bloem geschoten op f/5, is dat heel anders dan het effect dat ik krijg als ik met mijn Canon Powershot schiet op F5 (en ik ben vrij zeker dat Canon met F5 f/5 bedoelt, aangezien er ook F2.8 is bijvoorbeeld). Als ik mijn diameter wijzig wordt het alleen maar lichter en donkerder (F2.8 heel licht, F8 donker). Waarom krijgt mijn camera dat niet voor elkaar en moet ik een aparte optie gebruiken om de focus in te stellen (MF heet die functie)?
Kom in het begin van november naar fotografica in Houten en koop daar voor een paar luizecenten een Yashica Electro35, een Canonet of een andere meetzoekercamera van begin jaren 70. Fillumpie erin een fotograferen maar, dan kom je er vanzelf achter wat fotograferen met een meetzoeker is en of je moet gaan sparen voor een Leica o.i.d. , qua principe is het zonder meer vergelijkbaar.quote:Op zaterdag 8 september 2007 01:24 schreef tim2308 het volgende:
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Al moet ik nog wel eens een keer uitzoeken wat dat meetzoeker nou is, van de wikipedia word ik ook niet veel wijzer
Van Nikon naar Canon is te adapteren, de ringetjes daarvoor worden op ebay verkocht voor een tientje of twee. Je verspeelt daarbij je automatisch diafragma en de P en Tv doen het niet meer.quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:45 schreef tim2308 het volgende:
Ik heb hier een TAMRON 572D AF 70-300 1:4 - 5.6 die ik destijds (2002) heb gekocht bij mijn Nikon F65. Deze is gestolen, dus ik ga een nieuwe kopen. Gaat deze lens ook op een Canon passen, al dan niet met een verloopring ofzo? Zo nee, wat zou die waard zijn als ik hem inruil?
Neequote:Op woensdag 19 september 2007 02:21 schreef tim2308 het volgende:
Merci. Gaat ie trouwens op een Nikon D40 of D40X passen? Met behoud van autofocus uiteraard?
Bosstralenquote:Op woensdag 19 september 2007 14:37 schreef Intrepidity het volgende:
Stel, je hebt een bos, en het zonnetje schijnt.. je hebt dan vaak van die mooie zonnestralen door het bladerendak heen, maar op de een of andere manier lukt het me niet om die mooi vast te leggen.. ik zou denken: die lichtstralen zijn niet erg lichtsterk, dus je moet een lange sluitertijd gebruiken, met dus een klein f-getal.. is dat de juiste manier of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Dezelfde vraag voor mistbanken
Onder je spiegel zit een extra sensor die speciaal voor de scherpstelling is. Zijn beeld ontvangt ie door een halfdoorlatend gedeelte van je spiegel.quote:Op donderdag 27 september 2007 13:47 schreef kvdv het volgende:
Ik vraag me eigelijk al een tijdje af hoe autofocus nu eigelijk werkt bij een dSLR. Hoe weet de camera nu wanneer het beeld scherp is? Je belicht immers niet de sensor, dus er kan er geen beeldchip oid meehelpen scherp te stellen.
Heeft iemand een idee?
Een leuk dingetje om eens mee te experimenteren is zo'n plastic automatenbekertje. 't Is even wat frummelen om vast te houden en zo, maar je maakt er hele leuke diffusors voor de korte afstand van.quote:Op donderdag 27 september 2007 17:01 schreef Dickies het volgende:
Ik heb bij opnames met weinig licht en op korte afstand last van overbelichting. Ik moet dan de flits wel gebruiken maar je krijgt geen mooi effect. Veel te 'hard'. Meer afstand nemen gaat niet altijd. Was een beetje aan het rommelen met wat papier ervoor en dat geeft al een beter effect.
Wat is jullie oplossing? En het liefst iets wat draagbaar is enzoCamera is Canon S3 IS.
Plastic bekertjequote:Op donderdag 27 september 2007 17:01 schreef Dickies het volgende:
Ik heb bij opnames met weinig licht en op korte afstand last van overbelichting. Ik moet dan de flits wel gebruiken maar je krijgt geen mooi effect. Veel te 'hard'. Meer afstand nemen gaat niet altijd. Was een beetje aan het rommelen met wat papier ervoor en dat geeft al een beter effect.
Wat is jullie oplossing? En het liefst iets wat draagbaar is enzoCamera is Canon S3 IS.
Heeft de S3 niet zo'n uitklap flitser? Want dan kan het zijn dat zo'n bekertje er wel op blijft staan (als je niet al te veel beweegt)quote:Op donderdag 27 september 2007 17:41 schreef Dickies het volgende:
Stickers is ook wel een idee ja, want heb wel graag m'n handen vrij
Ja, een omhoog klap. Blijft niet echt staan maar verzin nog wel watquote:Op donderdag 27 september 2007 20:00 schreef Elefes het volgende:
[..]
Heeft de S3 niet zo'n uitklap flitser? Want dan kan het zijn dat zo'n bekertje er wel op blijft staan (als je niet al te veel beweegt).
had dat topic idd net door zitten lezen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:02 schreef Vliegvrager het volgende:
Bouwlamp op statief kan prima hoor. Je hebt dan twee problemen; de kleurtemperatuur en de gewone temperatuur. Het eerste kun je redelijk eenvoudig corrigeren, het tweede is gewoon afzien.het maakt het vaak wel lastig om m even een stukje anders te richten. Daarnaast is er continue veel licht op je model, waardoor hij/zij met de ogen kan gaan knijpen. Aardig wat tekortkomingen dus, maar om te verkennen of het wat voor je is, werkt het prima. Studio-starterskitjes zijn ook weer niet idioot duur, dus ws zul je na een paar keer bouwlampen toch wel over willen stappen.
Zie ook dit topic btw
ze zijn idd niet enorm duur, dus dat scheelt ookquote:Piepschuim en papier werken ook prima, maar een reflectiescherm is wel veel handzamer, zeker als je zonder assistent werkt. Ze zijn niet vreselijk duur, en het is een investering waar je ook buiten de studio plezier van hebt. Natuurlijk gebruik je wit het meeste, maar de meerprijs van een 5-in-1 is bescheiden en is zeker geen weggegooid geld.
De flitsers die ik ken werken met twee lampen, een instellamp en een flitslamp. De instellamp kun je uit of aan zetten, net wat je wilt. De instellamp gaat automatisch uit als de flitser afgaat a) om te voorkomen dat je gemengd licht krijgt b) omdat die flitser gewoon even al zn power nodig heeft voor de flitslamp.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:08 schreef Ynske het volgende:
bij die flitssets, heb je daar bij lampen branden met het instellen, gaan ze uit, en als jij afdrukt flitsen de lampen?
Hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Voor portretten is 2x110Ws prima. Bij een full-body kun je in sommige gevallen tekort komen. Hangt ook van het type shoot af. Bij Deze shoot kon ik twee hele ruimtes verlichten met 2x 250Ws en een paar reflectieschermen, maar bij deze had ik aan 4 x 250Ws maar net genoeg.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:30 schreef Ynske het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het vermogen.
Zou je bv aan Vermogen: 110ws al genoeg hebben, of zul je toch meer moeten kijken naar de hogere voltages?
thnx voor de uitgebreide reactie.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:44 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Voor portretten is 2x110Ws prima. Bij een full-body kun je in sommige gevallen tekort komen. Hangt ook van het type shoot af. Bij Deze shoot kon ik twee hele ruimtes verlichten met 2x 250Ws en een paar reflectieschermen, maar bij deze had ik aan 4 x 250Ws maar net genoeg.
Overigens is het aantal lampen belangrijker dan het vermogen, maar het vermogen bepaalt wel mede hoe veel je er mee kunt verlichten. Een 110 moet redelijk dicht op het model en is dus minder goed in staat om in zn eentje een heel lichaam van 1 kant te belichten dan een 250 of een 300. Als je dus bijv een full body wilt schieten met zijlicht en een accentje zou je 3 x 110 nodig (2 voor de zijverlichting, 1 voor het accent) tegen 2 x 250.
2x110 om mee te starten is prima, je kan er later altijd een groter blokje bij kopen.
let op, dit zijn geen flitsers, maar continulicht. En dan kun je die 150W niet vergelijken met 110Wsquote:Op vrijdag 28 september 2007 12:41 schreef Ynske het volgende:
[..]
thnx voor de uitgebreide reactie.
ik was zelf nog wat verder aan het kijken, waarbij ik oa deze tegenkwam, Lampset QH-B0801 / 2 lampkoppen / 2 kleine reflectoren / 2 lampstatieven / 2 osram lampen 150 watt
ik kan alleen nergens vinden of deze ook traploos instelbaar zijn. aangezien dat volgesn mij wel handig is.
ok, sorry, mijn fout.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:03 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
let op, dit zijn geen flitsers, maar continulicht. En dan kun je die 150W niet vergelijken met 110Ws
De instellampen van mijn set zijn 150W en dat is niet bepaald veel.
Meenemen:quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:52 schreef Babsie22 het volgende:
Hallo!
Ik ga over 2 weken voor 3 weken naar China en mn camera gaat mee natuurlijk. Ik heb geen DSLR camera maar ik kan wel diafragma, sluitertijd en witbalans instellen. Heeft iemand nog tips voor instellingen en handige dingen die ik evt. moet meenemen? De clinic voor beginners is helaas net te laat hiervoor..![]()
Alvast bedankt!
Babs
Er zijn niet echt standaardtips voor instellingen, veel hangt af van de omstandigheden en je persoonlijke voorkeur. Volg het 'beginnerstopic' een beetje voor de elementaire tips.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:52 schreef Babsie22 het volgende:
Hallo!
Ik ga over 2 weken voor 3 weken naar China en mn camera gaat mee natuurlijk. Ik heb geen DSLR camera maar ik kan wel diafragma, sluitertijd en witbalans instellen. Heeft iemand nog tips voor instellingen en handige dingen die ik evt. moet meenemen? De clinic voor beginners is helaas net te laat hiervoor..![]()
Alvast bedankt!
Babs
150W is heel netjes en om eerlijk te zijn is het verschil met 250W lampen niet zozeer zichtbaar maar wel voelbaar.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:03 schreef Vliegvrager het volgende:
De instellampen van mijn set zijn 150W en dat is niet bepaald veel.
Zou ik nog bijna een verpakking vergeten te noemen die je camera beschermt tegen vocht, stof en ander duivelstuig. China staat niet echt bekend als de 'cleanroom van de wereld'quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:52 schreef Babsie22 het volgende:
handige dingen die ik evt. moet meenemen?
Als instellamp is het dik genoeg hoor, maar ik zou het niet in plaats van de flits willen gebruiken (het setje waarnaar Ynske verwees is geen flitsset, maar een lampenset)quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
150W is heel netjes en om eerlijk te zijn is het verschil met 250W lampen niet zozeer zichtbaar maar wel voelbaar.
Instellicht is zoals zoveel dingen in het leven iets uit de categorie 'nooit genoeg' . Toch is 150W zeker voor hobbygebruik het grensgebied van zinvol en waanzin. Alles hoger levert weliswaar ietsjes winst in licht op, maar die verhoudt zich niet tot de nadelen die het met zich meebrengt, namelijk warmte en kosten.(dikke instellampen zijn prijzig en fijnbesnaard, ze gaan bepaald niet lang mee)
Je hebt geheugen en stroom voldoende dus voor landschapjes en statische onderwerpen kun je op zeker spelen en een bracket (belichtingstrappetje) maken. Er zit dan al snel eentje tussen die volledig correct belicht is.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:27 schreef Babsie22 het volgende:
Geheugen moet goedkomen.. heb 3 GB aan XD kaartjes en mn externe harddisk van 500 GB bij me.
Mn camera (Olympus SP550 uz) werkt op normale AA batterijen dus dat komt ook wel goed.
Ik heb al wel wat ervaring om op de M stand te schieten (ben druk aan het oefenen) dus als jullie tips hebben voor bijv. landschapsfoto's of foto's in de stad of van mensen, graag!
In sommige culturen kun je het beter wel doen. In andere wordt dat door de bevolking gelijk vertaald naar een mogelijkheid om je geld uit de zak te kloppen. Hoe dat voor groeieconomie China ligt weet ik zo snel even niet(maar iemand anders vast wel)quote:Een minder technische vraag. Als jullie foto's maken van de lokale bewoners vragen jullie dan altijd toestemming?
Dat zijn de betere studieprogramma'squote:Ouwesok, ik ben inderdaad een btje bang dat als ik later alles op het scherm terugzie het ineens niet scherp is enzo. Ik kan trouwens maar 1 week vrij reizen (van Shanghai naar Beijing in die week) en de laatste 2 weken heb ik een studieprogramma in Tianjin.
Bedankt!
Same here. Ik ben opgegroeid met een all-manual analoge SLR en ben daarna nog heel lang puur uit gewoonte op die M-stand blijven hangen. Nu gebruik ik de M alleen nog in combinatie met studioflitsers, en doe ik verder alles in Av (pannen in T).quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:26 schreef Ouwesok het volgende:
De meerwaarde van die M-stand ontgaat me een beetje,
Zou ik wel doenquote:Op vrijdag 28 september 2007 13:27 schreef Babsie22 het volgende:
Een minder technische vraag. Als jullie foto's maken van de lokale bewoners vragen jullie dan altijd toestemming?
Nog een kleine toevoeging: laat duidelijk zien dat je aan het fotograferen bent. In een flink aantal landen wordt er nogal eens moeilijk gedaan over het fotograferen van overheidsgebouwen en soms zefls over gebouwen die voor overheidsgebouwen staan ze kunnen het soms ver zoekenquote:Op vrijdag 28 september 2007 15:10 schreef Elefes het volgende:
[..]
Zou ik wel doenZo voorkom je boze mensen, en veel mensen vinden het helemaal niet erg om op de foto te gaan. Het verschilt ook een beetje per situatie, als er bijv. een bewaker staat bij een of andere bezienswaardigheid die door iedereen op de foto wordt gezet, hoef je het niet te vragen. En als er een hele groep mensen loopt waar je een foto van wilt maken, ook niet. Maar een echt portret, gewoon even vragen
. En geen foto's van militairen e.d. maken, want dat vinden ze meestal niet zo leuk
.
ik ben eens een paar bouwmarkten langsgeweest en tot de conclusie gekomen dat als je een beetje bouwlamp met statief wilt hebben je al snel rond de 80 euro gaat uitkomen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:57 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Als instellamp is het dik genoeg hoor, maar ik zou het niet in plaats van de flits willen gebruiken (het setje waarnaar Ynske verwees is geen flitsset, maar een lampenset)
dus dan zijn deze eigenlijk te zwak Falcon Eyes Studio Flitsset SS-110F (set) en Falcon Eyes Studio Flitsset SS-150F (set)quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:48 schreef Ouwesok het volgende:
Het leuke van studiolicht is dat je het kunt opbouwen. Eerst met een minimaal setje beginnen van één of twee lampen, een plu en een boxje en de rest creatief proberen op te lossen met piepschuim en 'echte' reflectieschermen.
Dat volstaat voor het verlichten van één of twee 'koppen'. Gaat dat lekker kan kun je gaandeweg je lichtset uitbreiden met grotere lichtbronnen waarmee je een compleet menselijk lichaam of op termijn groepen kunt verlichten.
Handigste is als je eerste lamp een vermogen heeft van zo'n 200Ws. Pas voor hele grote softboxen is het zinvol om meer vermogen in te zetten.
Op zich zal het ook prima bruikbaar zijn, maar als je nog moet starten geldt dat je binnen je budget gewoon zoveel mogelijk vermogen (binnen redelijke grenzen) moet zien te verwerven. Bij deze serie flitsers heb je dat beetje extra vermogen voor een tientje per lamp.quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:54 schreef Ynske het volgende:
[..]
dus dan zijn deze eigenlijk te zwak Falcon Eyes Studio Flitsset SS-110F (set) en Falcon Eyes Studio Flitsset SS-150F (set)
Het verschil tussen die twee setjes is me ook niet helemaal duidelijk (ja, de prijs)quote:en wat is dan het verschil tussen Falcon Eyes Studio Flitsset SS-200TX (set) en Falcon Eyes Studio Flitsset SS-200F (set)
bouwlamp met statief 35,95quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:24 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik ben eens een paar bouwmarkten langsgeweest en tot de conclusie gekomen dat als je een beetje bouwlamp met statief wilt hebben je al snel rond de 80 euro gaat uitkomen.
das me wat teveel van het goede voor een bouwlamp
dan ga ik liever in iets investeren waar ik ook meteen van weet dat het voor het doeleinde van portret is gemaakt.
Vervolgens kom ik dan weer in het dubio hoeveel watt heb je daadwerkelijk nodig.
Het is lastig want ik weet nog niet echt of ik t bij "gezichten" wil houden of dat ik het hele lichaam zou willen.
Gister tijdens die cursus hebben we gewerkt met 2x 700 en 1 x 500 watt maar dat waren geen flitssetlampen volgens mij. aangezien het er waren die wij continu aanhadden.
hetgeen dat ik er iig mee moet kunnen voorlopig is:
tanglicht foto's
spannend licht (twee lichtbronnen, eventueel 1 als reflectiescherm)
intiemportret
groepsportret (min 3 personen)
Ik heb wel een gelijkaardige (ook een ringflits dus) van Canon.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:26 schreef Hexley het volgende:
Iemand ervaring met een Led-ring?
Zo iets dus:
[afbeelding]
[afbeelding]
volgens mij ging het om de ervaringen die je er mee hebt...quote:Op zondag 30 september 2007 00:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik heb wel een gelijkaardige (ook een ringflits dus) van Canon.
deze:
[afbeelding]
Ja ok, maar ik heb geen ervaring met de LED flitser. Bij de Canon heb je 2 lampen waar je onafhankelijk aan/uit en sterkte instellen kan doen. Bij de LED flitser heb je andere mogelijkheden, je kan soms een patroon met LEDs instellen enz.quote:Op zondag 30 september 2007 00:37 schreef PankPinther het volgende:
[..]
volgens mij ging het om de ervaringen die je er mee hebt...
Uhm, het is geen flitser, maar continu verlichting....quote:Op zondag 30 september 2007 00:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik heb wel een gelijkaardige (ook een ringflits dus) van Canon.
geeft niks, je hebt er in ieder geval iemand anders mee geholpen, ik wist het verschil namelijk nietquote:Op zondag 30 september 2007 00:47 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
zonder hier een heel verhaal over een ringflits te beginnen waar hij mss niets aan heeft.
Je hebt ze al voor minder als 100 euro, Soligor prut enzo..quote:Op zondag 30 september 2007 01:08 schreef PankPinther het volgende:
is de led versie toevallig veel goedkoper ofzo?
plus dat het licht iedere keer uit een andere richting lijkt te komen nadat je hebt gefocussedquote:Op zondag 30 september 2007 01:26 schreef Ouwesok het volgende:
Voor zowel een ringLED als een ringflits geldt dat je hem alleen moet gebruiken op optieken met een starre frontlens. Zet je hem op een zoomlensje waarvan het frontend meedraait, dan maak je een goeie kans je AFmotor te verkrukken die ineens een hele berg hardware moet meezeulen.
Ow, Ze zijn er ook waar je kunt instellen dat slechts een kwart of de helft brand, dimmen kan ook.quote:Op zondag 30 september 2007 01:26 schreef Ouwesok het volgende:
Modernere ringflitsers en ring-achtige flitsers zoals de Sigma EM140 zijn daarom opgedeeld in twee of meer sectoren die je onafhankelijk kunt instellen en daarmee het allervlakste van de verlichting afhaalt.
Kijk eens naar een gewone macroflitser - een bracket die je onder de camera schroeft, met twee armpjes die elk een flitsertje kunnen vasthouden. Die kun je meer naar je hand zetten dan een ringflitser, en ze zijn in principe niet merkgebonden. Met deze Google-opdracht kun je d'r al een paar zien.quote:Op zondag 30 september 2007 01:21 schreef Hexley het volgende:
Er is voor Minolta / Sony geen (nette) ringflitser, dus blijft de ledring eigenlijk alleen over.
quote:Op zondag 30 september 2007 03:19 schreef dvr het volgende:
[..]
Kijk eens naar een gewone macroflitser - een bracket die je onder de camera schroeft, met twee armpjes die elk een flitsertje kunnen vasthouden. Die kun je meer naar je hand zetten dan een ringflitser, en ze zijn in principe niet merkgebonden. Met deze Google-opdracht kun je d'r al een paar zien.
Komt op het zelfde neer niet?quote:Op zondag 30 september 2007 01:21 schreef Hexley het volgende:
Of kan ik beter gewoon een off shoe kabel nemen en een soft boxje of omni bouncer gebruiken?
Toch niet helemaal hoor..quote:
Uhm, dat de gemiddelde fok'er gewoon extreem ... is oke.quote:Op zondag 30 september 2007 04:05 schreef dvr het volgende:
[..]
Toch niet helemaal hoor..![]()
...of je moet er genoegen in scheppen om met één hand een flitser vast te houden terwijl je met de andere hand wanhopige pogingen doet om de camera op focusafstand te houden.
Dat was inderdaad een zelf gefabrutseld gedrocht met een Metz 32CT7 en een Sunpak GX8 ringflits rondom een G5 met wat voorzetspul. Met wat meet- en regelwerk was er met die combinatie nog best wel een spektaculair macrootje te maken. Belangrijker was dat 'De Barbeque' de nodige input gaf van wat ik aan macrolicht nodig zou zijn om op eenvoudiger manier aan een plaatje te komen.quote:Op zondag 30 september 2007 04:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je kan zo natuurlijk zelf ook iets knutselen.
Ouwesok had ergens een foto waar hij met z'n apparaat vlinders aan het verschroeien was
Juist, dat bedoelde ikquote:Op vrijdag 5 oktober 2007 13:54 schreef fr.oosje het volgende:
Ik neem aan dat je het "uit het kader effect" bedoeld?
Kijk hier eens:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=11110
quote:Op vrijdag 28 september 2007 17:14 schreef morgane het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat de beste instellingen zijn voor concertfotografie in een zaal? Cameraspecifieke vragen mogelijk eigenlijk niet, maar ik vermeld er toch maar ff bij dat ik een Sony Cybershot DSC-P73 heb
Ik weet dat een compact camera niet echt goed is, ik ga ook wel ooit sparen voor een goede. Maar eerst maar eens m'n studie gaan betalen enzoquote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:45 schreef Fuzzphoto.eu het volgende:
Concertfoto's - Hoogste ISO, 2/3 tot 1 stop onderbelichten, continu transport en schieten schieten schieten zo veel als je kunt.
Maar met alle respect, een compact camera is niet echt geschikt voor concertfotografie. Het is me altijd zeer slecht bevallen met mijn Canon S1IS, ook al heeft die stabilisatie.
Zelfs met een SLR op ISO1600 en f/1.7 lens heb ik het nog wel eens moeilijk.
Edit: overbodig om te zeggen misschien, maar de flitser zet je natuurlijk uit.
Kleine toevoeging voor DLSR mensen:quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:45 schreef Fuzzphoto.eu het volgende:
Concertfoto's - Hoogste ISO, 2/3 tot 1 stop onderbelichten, continu transport en schieten schieten schieten zo veel als je kunt.
Maar met alle respect, een compact camera is niet echt geschikt voor concertfotografie. Het is me altijd zeer slecht bevallen met mijn Canon S1IS, ook al heeft die stabilisatie.
Zelfs met een SLR op ISO1600 en f/1.7 lens heb ik het nog wel eens moeilijk.
Edit: overbodig om te zeggen misschien, maar de flitser zet je natuurlijk uit.
Is je printer wel gekalibreerd, anders is het nog zinloos volgens mij.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 03:32 schreef tim2308 het volgende:
Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
Het eerste wat ik uitzet is juist de AF. Ik wil zelf beslissen wat scherp moet zijnt. Dus de ogen van de zanger(es) en niet op de microfoon bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 07:58 schreef freud het volgende:
[..]
Kleine toevoeging voor DLSR mensen:Flitser zet je wel aan, maar flash trigger uit, zodat je AF assist van je flitser wel helpt focussen. Camera op AI Servo, zodat je focuspunt meewandelt met je vaak bewegende onderwerp (Let op: bij Canon werkt de AF assist beam dan niet!) Schieten op M, zodat je snel aan kan passen aan de lichtomstandigheden.
Mja, daar gebruik ik weer focuspunten voor. Jouw MF is echt niet zo nauwkeurig als de AF van een cam, zeker niet met een DSLR zonder geëtst matglas in een weinig licht situatie.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Het eerste wat ik uitzet is juist de AF. Ik wil zelf beslissen wat scherp moet zijnt. Dus de ogen van de zanger(es) en niet op de microfoon bijvoorbeeld.
Mijn ervaring is precies andersom. Met MF ben ik veel nauwkeuriger. Maar dat kan van het model camera afhangen en het hangt zeker van de lichtsterkte van de lens af. Het matglas van de istDs is iig een stuk beter dan het matglas van mijn diverse MF camera's die ik in het verleden heb gebruikt. En daar focuste ik ook al goed mee. En dan heb ik nog niet eens mijn matglas vervangen voor een speciaal matglas voor dit soort situaties.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:30 schreef freud het volgende:
[..]
Mja, daar gebruik ik weer focuspunten voor. Jouw MF is echt niet zo nauwkeurig als de AF van een cam, zeker niet met een DSLR zonder geëtst matglas in een weinig licht situatie.
quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:58 schreef dvr het volgende:
Limpix: Een kennis behaalt naar eigen zeggen uitstekende resultaten met een Epson Perfection 4490 Photo, een flatbed van zo'n 180 euro die in ieder geval 6x6 en 6x9cm doet. Hij wordt ook ondersteund door VueScan van www.hamrick.com, een scanprogramma dat erg nauwkeurig en snel schijnt te werken.
Tja, iets is beter dan nietsquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 07:58 schreef freud het volgende:
[..]
Is je printer wel gekalibreerd, anders is het nog zinloos volgens mij.
Ik kan je uit ervaring melden, als muzikant, dat alles wat in je ogen flikkert en flitst, verrotte irritant is. Flitser uit graagquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 07:58 schreef freud het volgende:
Kleine toevoeging voor DLSR mensen:Flitser zet je wel aan, maar flash trigger uit, zodat je AF assist van je flitser wel helpt focussen.
Ik gebruik de "direct manual focus" functie van mijn camera. Hij stelt één keer scherp, en laat dan de boel los, zodat je zelf kunt corrigeren. Meestal is dat niet nodig.quote:Camera op AI Servo, zodat je focuspunt meewandelt met je vaak bewegende onderwerp (Let op: bij Canon werkt de AF assist beam dan niet!)
Ik schiet op P en minus 2/3 stop. Smaken verschillen.quote:Schieten op M, zodat je snel aan kan passen aan de lichtomstandigheden.
Dat zeg ik toch? AF assist is IR licht... Niet dat irritante strobo vooraf.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 14:31 schreef Fuzzphoto.eu het volgende:
Ik kan je uit ervaring melden, als muzikant, dat alles wat in je ogen flikkert en flitst, verrotte irritant is. Flitser uit graag
Wat is de reden om een grijskaart te willen uitprintenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 03:32 schreef tim2308 het volgende:
Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
Die kun je dan beter gewoon kopen, zo duur zijn die dingen niet. Voordeel is dat je dan gelijk een goeie hebtquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:34 schreef tim2308 het volgende:
Ik wil die grijskaart ivm het witbalans meten.
Het gaat fout als je het echt 's nachts probeert. Strikt genomen heb je maar ongeveer een half uurtje op een dag dat zo'n foto het wél doet (ongeacht het ding waar je het mee opneemt of het medium)quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:34 schreef Blik het volgende:
Ik heb een vraag over het maken van mooie nachtfoto's van verlichte objecten. Ik heb een Canon Powershot S3 en krijg het niet voor elkaar om de gebouwen er dan echt uit te laten komen. Wat voor instellingen moet ik hiervoor gebruiken en heb je daarvoor altijd een statief nodig?
Een voorbeeld van mooi gelukte nachtfoto's vind ik bijvoorbeeld deze:
China
En hier is een voorbeeld van een foto van mijn afgelopen vakantie. Ik vind de foto voor de rest zo donker. Komt dat door een gebrek aan licht, of aan verkeerde instellingen?
[ afbeelding ]
Klein diafragma, lage ISOquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:13 schreef MissyMirjaM het volgende:
domme vraag misschien, maar ik kan even niks logisch verzinnen:
als ik met mijn dslr overdag foto's met een langere sluitertijd wil maken, raken de foto's dan niet overbelicht?
en zo ja, wat voor instellingen moet ik dan gebruiken om dat te voorkomen?
Ik gok op een fel verlichtte dansvloer en dan een invulflits.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:42 schreef svdheijden het volgende:
Ik vraag me als ik partyfotos zie wel eens af hoe zowel de gefotografeerde mensen als de achtergrond beiden mooi belicht op de foto worden gezet. Zoals op deze foto :
[ afbeelding ]
Combinatie van lange sluitertijd met een flitsje? Of hoe wordt dit gedaan?
Kodak Tri-X, belichten als ISO 800 en aangepast (laten) ontwikkelen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:17 schreef peksin het volgende:
Ik ben op zoek naar een fotorolletje, met een vrij hoge grain en die erg gevoelig is. Weten jullie daar een goed voorbeeld van en evt voorbeelden van het resultaat?
Dat is wat ik met logisch nadenken even snel kon bedenkenquote:
Als ie nog leverbaar is kun je Tmax3200 gebruiken en die in Rodinal van Agfa ontwikkelen. Je kunt dan vlijmscherpe korrels ophoesten. Deze TMZ laat zich tot ISO25000 pushenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:17 schreef peksin het volgende:
Ik ben op zoek naar een fotorolletje, met een vrij hoge grain en die erg gevoelig is. Weten jullie daar een goed voorbeeld van en evt voorbeelden van het resultaat?
Je kunt op je belichtingsmeter zien wanneer het goed is (combinatie sluitertijd/diafragma en iso daarbij), je kunt ook je camera op sluitertijdvoorkeuze zetten en dan de sluitertijd kiezen die je wilt, dan kiest hij zelf een diafragma waarde. Met niet al te veel (zon)licht en een diafragma wat hoog ligt (bijv. f22) moet je een redelijk lange sluitertijd kunnen gebruiken denk ik. En de laagst mogelijke iso-waarde instellen natuurlijkquote:
Camera op stand "M" van handmatig. zetten en tussen een halve seconde en één tiende seconde sluitertijd, (externe) flitser op rear curtain flash (second curtain heet het soms ook wel) en dan een dosis geluk hebben; de lichten veranderen op de gemiddelde dansvloer dusdanig dat suc6 niet gegarandeerd kan worden. Continuous focus is ook uit den boze.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:42 schreef svdheijden het volgende:
Ik vraag me als ik partyfotos zie wel eens af hoe zowel de gefotografeerde mensen als de achtergrond beiden mooi belicht op de foto worden gezet. Zoals op deze foto :
[ afbeelding ]
Combinatie van lange sluitertijd met een flitsje? Of hoe wordt dit gedaan?
iso zo laag mogelijk, ND filter gebruiken, dat is eigenlijk wel een "must". ND=Neutral Density filter; een soort zonnebril voor je camera.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:13 schreef MissyMirjaM het volgende:
domme vraag misschien, maar ik kan even niks logisch verzinnen:
als ik met mijn dslr overdag foto's met een langere sluitertijd wil maken, raken de foto's dan niet overbelicht?
en zo ja, wat voor instellingen moet ik dan gebruiken om dat te voorkomen?
Mooie foto's maken hangt ook zeker niet helemaal van de apparatuur afquote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:33 schreef vintrax het volgende:
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle
Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen?Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.
Die lens gaat wel goed. Die voorbindconverters moet je voor een digitale reflex niet willen.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:33 schreef vintrax het volgende:
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle
Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen?Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.
Maar goed, het is mij echter nog niet duidelijk of ik hier geen bepaalde tussenringen ofzo voor nodig heb. En of ik met deze telelens in combinatie met die converters inderdaad goede macro foto's mee kan maken, groothoek foto's en fish-eye foto's.
Wie oh wie kan mij met deze brandende vragen helpen? Ik kan niet wachten om het allemaal te bestellen namelijk! *lang heeft gespaard*
Aangezien elke stand apart belicht is, kan je niet 1 instelling gebruiken. Op de autoRAI was het elke auto opnieuw bekijken en instellen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 08:05 schreef manta het volgende:
Even een flits/belichtingsvraagje:
Ik ga morgen naar de RAI en op zo'n beurs is altijd een beetje flauw licht. Veel spotjes, geen natuurlijk licht en veel schittering.
Met flits ziet het er dus niet uit, aangezien de objecten (in dit geval bedrijfswagens) als een spiegel reflecteren. Ik beschik niet over een externe flitser. Hoe stel ik mijn camera ongeveer in om tóch een gewenst resultaat te krijgen?
Kan met een polarisatiefilter...quote:Op woensdag 31 oktober 2007 12:42 schreef _Bar_ het volgende:
even een misschien wat vreemde vraag
Maar hoe krijg je je een weerspiegeling van jezelf weg, als je ramen fotografeerd?
(eos 350D)
Dat hangt er vanaf. Ben je er daadwerkelijk meer onscherpe foto's mee gaan maken of is het je alleen meer gaan opvallen? Er zijn namelijk punten die op dat laatste wijzen:quote:Op woensdag 31 oktober 2007 14:04 schreef didotcicero het volgende:
Mijn sigma 28-300mm is een tijdje geleden uit mijn zak gevallen tijdens het wisselen, hij viel op de voorkant, op de rand van de zonnekap die er omgekeerd opzat. Schade leek mee te vallen, alleen een kras op de zonnekap. Maar het is me afgelopen zondag opgevallen heb dat ik meer onscherpe foto's maak, vooral op 300mm. Is dit objectief nu rijp voor de sloop?
quote:Op woensdag 31 oktober 2007 14:34 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf. Ben je er daadwerkelijk meer onscherpe foto's mee gaan maken of is het je alleen meer gaan opvallen? Er zijn namelijk punten die op dat laatste wijzen:Die Sigma 28-300 is niet bepaald een toplens en zal zeker op 300mm van zichzelf al niet scherp zijn Meer onscherpe foto's lijkt me geen teken van een defect (je zou dan alleen maar onscherpe foto's maken) idem, niet logisch dat dit alleen op 300 mm gebeurt, hoewel dat nog zou kunnen. Het is je recent opgevallen en het is najaar: kijk je belichtingstijden in de exif eens na: goede kans dat je voor 300mm gewoon de goede sluitertijden niet meer haalt.
weet je zeker dat t morgen is? ik vond dit nlquote:Op vrijdag 2 november 2007 22:44 schreef briana_muirinn het volgende:
Mag ik mijn recht vraagje hier neerleggen?
Morgen ga ik naar Amsterdam voor de kampioenschappen Tai Chi in een sportzalen complex, daar worden ook demonstraties en workshops gegeven. Wat mag ik daar dan wel en niet fotograferen?
En evt op fok laten zien?
De flits laat ik liever uit, bang dat ik iemand ermee stoor.
Kan ik de camera het beste in stand P doen en in raw schieten om belichtingsproblemen te omzeilen?
Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken (qua fotografie)?
Ik heb nog nooit geschoten op evenementen, vandaar mijn vragen.
Die bron is precies wat ik zochtquote:Op dinsdag 27 november 2007 10:29 schreef Loontjah het volgende:
TVP
Diafragma
1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32
Sluitertijd
8s - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000
Bron: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
Is dat die gratis cursus die je krijgt bij andere cursussen? Of is dat een aparte cursus?quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:48 schreef Loontjah het volgende:
Ik krijg het nu ook met mijn cursus van LOI, dus die bron is voor mij ook erg handig.
Maar nu krijg ik over beeldafstand, brandpuntafstand, en dat vind ik zelf erg lastig.
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:14 schreef sanger het volgende:
In het kader van TS begint:
Ik zie en hoor hier en daar het 1 en ander over stops. Heeft iemand een duidelijke uitleg, of een linkje er naartoe?
Nee dit is van de betaalde basisdiploma Fotografie cursus.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:10 schreef sanger het volgende:
[..]
Is dat die gratis cursus die je krijgt bij andere cursussen? Of is dat een aparte cursus?
Kom met voorbeelden, dat werkt het beste. Laat een (evt mislukte) foto zien, leg uit wat je gedaan hebt en wat je verwachtte dat er zou gebeuren.quote:Op dinsdag 27 november 2007 09:53 schreef sanger het volgende:
De laatste tijd ben ik steeds meer aan het spelen met mijn handmatige instellingen. Ondanks dat je door spelen veel leert komen er ook nieuwe vragen boven. Waarom gebeurt juist datgene wat je als resultaat van het spelen krijgt? Of waarom gebeurt niet wat je juist verwacht had dat zou gebeuren.
Dat was de bedoeling ook dat ik daar vanavond mee zou komen, maar mij kaartjes liggen op mijn werk en mijn toestel staat thuisquote:Op dinsdag 27 november 2007 17:11 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Kom met voorbeelden, dat werkt het beste. Laat een (evt mislukte) foto zien, leg uit wat je gedaan hebt en wat je verwachtte dat er zou gebeuren.
Geen probleem. Maar waarom wil hij naar een 400D (zomaar nieuwsgierig)?quote:Op maandag 10 december 2007 23:44 schreef Maneki.Neko het volgende:
Buurman hier heeft een canon 300v en daar 2 lenzen bij, een EF 90-300mm en een 28-90mm die er standaard bijzat. Hij wil overgaan op een 400D, kan hij die lenzen zonder problemen gebruiken?
Misschien een noobvraag maar geeft dat nooit problemen? Wanneer is een analoge lens nu geschikt voor een digitale body? Is dit al per definitie als de mountring hetzelfde is? Hoe zit het met sensormaten en 35mm analoge body's?quote:Op maandag 10 december 2007 23:47 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Geen probleem. Maar waarom wil hij naar een 400D (zomaar nieuwsgierig)?
Alle lenzen met juiste mount kun je gebruiken op je DSLR. Van de grote fabrikanten heeft Canon redelijk recent zijn mount gewisseld, zowat alle oude Manualfocus lenzen voor Canon hebben de oude mount. AF lenzen in het algemeen de nieuwe. Het kan zijn dat niet al je functies van de camera werken, dat verschilt per camera. De oudere Nikons willen wel eens problemen geven met lichtmeting. Pentax heeft vanaf het begin rekening gehouden met het gebruiken van oude lenzen. Nikon is pas later tot dit idee gekomen.quote:Op dinsdag 11 december 2007 01:05 schreef kvdv het volgende:
[..]
Misschien een noobvraag maar geeft dat nooit problemen? Wanneer is een analoge lens nu geschikt voor een digitale body? Is dit al per definitie als de mountring hetzelfde is? Hoe zit het met sensormaten en 35mm analoge body's?
Ik ben zelf begonnen met een digitale SLR en weet dus weinig van analoog spul, maar ik zou graag willen weten welke "oude" lenzen ik eventueel zou kunnen gebruiken op mijn digitale Canon EOS 350D. (Als dit al mogelijk is.)
Wie o wie maakt mij wegwijs op dit gebied
Dit is heel normaal, vooral bij compactcamera's. Doordat het donkerder is en je waarschijnlijk niet flitst (?), moet de camera toch op de een of andere manier genoeg licht zien te verzamelen om een foto te kunnen maken waar je iets op ziet. Dit kan o.a. door de iso-waarde omhoog te doen, wat meer ruis oplevert. Misschien kun je op je camera de iso-waarde instellen, hoe lager die waarde hoe minder ruis. Maar het kan zijn dat je dan niet genoeg licht hebt om nog te fotograferen. Gebruik je een statief, of niet?quote:Op dinsdag 11 december 2007 06:00 schreef Mystical_moonlight het volgende:
Hallo,
Als ik in de nacht wil fotograferen dan krijg ik heel veel ruis, terwijl mijn camera wel de nacht- optie heeft om in de nacht te fotograferen (finepix S602 ZOOM). De kleuren worden ook geel-achtig. Ligt dit aan mij, of aan de camera??
Ik heb een paar formules gekregen, maar zou niet weten hoe ik dit moest berekenen.quote:U maakt een opname van een leeuw in een dierentuin. De leeuw vult slechts voor 1/4 uw beeld. Vanwege de tralies kunt u natuurlijk niet dichterbij komen. Welke brandpuntafstand hebt u nodig om de leeuw geheel formaatvullend op te nemen?
Heb je zelf ook niet het begin van een ideequote:Op dinsdag 11 december 2007 10:38 schreef Loontjah het volgende:
Nog een vraagje van mijn cursus:
[..]
Ik heb een paar formules gekregen, maar zou niet weten hoe ik dit moest berekenen.
Thanks alvast.
Probeer dat ook eens te beredenerenquote:Op dinsdag 11 december 2007 11:25 schreef Loontjah het volgende:
Ja 4 x
en waaruit volgt die 4xquote:Op dinsdag 11 december 2007 11:31 schreef Loontjah het volgende:
[ afbeelding ]
Deze formule had ik in gedachten, maar je hebt dan toch maar 1 waarde.
Even een stappie op weg helpen:quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:12 schreef Loontjah het volgende:
Hmm snap er geen reet meer van.
Ga toch maar eens googlen.
Ik weet het niet, maar ik zag deze voorbij komen, je zou de gebruiker om wat instellingen kunnen vragenquote:Op dinsdag 11 december 2007 10:28 schreef sanger het volgende:
Effe een stomme vraag
Ik heb een EOS 400D en wil graag wat foto's maken van kerstversieringen enzo. Natuurlijk oznder flitser. Hoe zorg ik er nou voor dat mijn ingebouwde flitser uitgeschakeld blijft? Kan dat alleen in de M stand?
en als die constructie nou eens niet rectalineair is(en ook niet rectilineair zoals andere mensen schrijven)quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:25 schreef dvr het volgende:
Voor bonuspunten kun je vermelden dat je dan wel van rectalineaire lenzen uitgaat.
De praktijk wijst uit dat het net anders om is: als je met een 200 mm de leeuw voor een kwarrt beeldvullend hebt zal je met een 50 mm beter uit de voeten kunnen.quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:25 schreef dvr het volgende:
Loontjah, ik ben geen wiskundig genie maar ik zou zo redeneren: Bij de beeldhoek die je nu hebt, vult de leeuw maar 1/4 van de breedte (aannemende dat ze de breedte en niet het oppervlak bedoelen dat de leeuw vult). Om hem beeldvullend te krijgen moet je dus een beeldhoek hebben die maar een kwart is van wat je nu hebt. Als ik me niet danig vergis, betekent dat dat je een 4x zo lang brandpunt moet hebben. Dus als je nu met 50mm schiet, moet je 200mm hebben.
Als ze bedoelen dat de leeuw een kwart van het oppervlak vult (ipv de breedte), hoeft de lens maar 2x te vergroten om hem beeldvullend te krijgen. Dan zou je dus op 100mm komen als je nu met 50mm schiet.
Voor bonuspunten kun je vermelden dat je dan wel van rectalineaire lenzen uitgaat.
Nee, dat is als een kwart van de leeuw beeldvullend is. En dan kun je je met een 50mm beter uit de voeten makenquote:Op dinsdag 11 december 2007 15:12 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
De praktijk wijst uit dat het net anders om is: als je met een 200 mm de leeuw voor een kwarrt beeldvullend hebt zal je met een 50 mm beter uit de voeten kunnen.
De laatste keer dat ik in de dierentuin was zaten er tralies tussen de residente en kijkende beesten. Dan durf ik nog wel met een 50 mm.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Nee, dat is als een kwart van de leeuw beeldvullend is. En dan kun je je met een 50mm beter uit de voeten maken
Hangt er een beetje vanaf wat je wilt.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:31 schreef becky27 het volgende:
ik heb ook een vraag, ben zelf ook wel op zoek geweest maar het is lastig. Ik heb een 350D en heb daarop de standaard kitlens. Ik wil wat meer gevarieerd gaan fotograferen (heb nu ruim 7000 foto's geschoten met deze) en ben dus op zoek naar een of twee extra lens/lenzen. Is er een webpagina oid waarop de verschillende lenzen met een kleine toelichting worden uitgelegd? Er zijn er zo veel, in even zoveel verschillende prijsklasses.
Je onderschat de fisheye: Leeuw beeldvullend bij leeuw-frontlens-contact (en een goeie kandidaat voor worth1000's 'The last picture you will ever take'quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:23 schreef buitenbeentje het volgende:
Even boeren verstand:
- 8mm is fish-eye > opgezette leeuw beeldvullend op 20 cm.
- 50mm: standaardlens > leeuw achter tralies beeeldvullend op ongeveer 3 meter.
- 200mm: telelens > leeuw beeldvullend op 20 meter.
Of mis ik nou wat?![]()
Ik zeg niet voor niets: opgezette leeuw, zo een met glazen ogen en een stalen geraamte.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:40 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je onderschat de fisheye: Leeuw beeldvullend bij leeuw-frontlens-contact (en een goeie kandidaat voor worth1000's 'The last picture you will ever take'
Voor de rest is dat wel ongeveer de verhouding.(even voor het gemak gerekend op vol kleinbeeld, wat er tientallen jaren in zit crop je er maar zo niet uit, voor een APS-C neem je gewoon 0.6x brandpunt )
Body is nieuw vanaf ¤ 484.0 te koop, grip vanaf ¤ 97.50, accu ongeveer 8 tot 10 euro (cloon), afstandsbediening ¤ 17.50 en boek weet ik zo niet. Dus nette prijs als je hem daar voor hebt.quote:Op dinsdag 11 december 2007 18:41 schreef -PRAES- het volgende:
Heb 400 euro geboden op een gebruikte Canon EOS 400D body, met extra accu, draadloze afstandbediening RC 1, en een mooi handboek van Christiaan Haasz.
Is dat een beetje redelijke prijs.
Er is iemand die nog een Sigma 70-300 met macrofunctie heeftquote:Op dinsdag 11 december 2007 15:46 schreef becky27 het volgende:
van de ene kant is een zoomobjectief natuurlijk ideaal, daarnaast vind ik macrofotografie ook erg leuk.
Die van mij is voorlopig gereserveerd, tot ik het tegendeel te horen krijg.quote:Op dinsdag 11 december 2007 19:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Er is iemand die nog een Sigma 70-300 met macrofunctie heeft
Voor een grote scherptediepte (of dieptescherpte) is eigenlijk iedere lens geschikt, gewoon een kwestie van het diafragma flink dicht doen. Hoe groter het diafragma (ofwel kleiner diafragmagetal) hoe kleiner de scherptediepte.quote:Op dinsdag 11 december 2007 19:58 schreef -PRAES- het volgende:
Dan heb ik mogelijk interesse!
Afgezien van de fotobewerking, weet iemand welke lens geschikt is om dit te fotograveren, en tegelijkertijd alles scherp houdt zonder dat het onderwerp scherp is en de achtergrond vaag?
[ afbeelding ]
Het liefst moet de lens dan image stabilizer hebben, en eventueel een macro functie.
Om alles scherp te krijgen op een foto moet je een juist diafragma kiezen. Dit is een klein diafragma dus f/11 ofzoquote:Op dinsdag 11 december 2007 19:58 schreef -PRAES- het volgende:
Dan heb ik mogelijk interesse!
Afgezien van de fotobewerking, weet iemand welke lens geschikt is om dit te fotograveren, en tegelijkertijd alles scherp houdt zonder dat het onderwerp scherp is en de achtergrond vaag?
[ afbeelding ]
Het liefst moet de lens dan image stabilizer hebben, en eventueel een macro functie.
Lenzen zijn vaak 't duurste van je fotoapparatuur. Omdat deze ongeveer 't belangrijkst is voor een goede foto (na inzicht van de fotograaf uiteraard).quote:Op woensdag 12 december 2007 18:31 schreef -PRAES- het volgende:
Bedankt voor al jullie hulp! Ik heb op advies inmiddels een tweedehands 400D body aangeschaft met extra accu.
Nu moet ik op zoek naar een lens. Na jullie reacties gelezen te hebben, ging ik op zoek naar een lens met een wat 'hoger' diafragmagetal. Iemand raadde mij een Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aan (met imagestabilizer). Wat is dit voor een lens? Ik wil beslist geen groothoeklens, en wil het liefst alles scherp houden, met optie om zo nu en dan een object te isoleren en de rest vaag laten worden.
Echter, als ik op sites zoals speurders.nl kijk, vragen ze voor een tweedehandsje gerust 300. Verder heb ik niet zoveel verstand van lenzen, en vraag me af of dat imagestabilizer noodzakelijk is voor goede foto's. M'n handen zijn niet zo stil. Weet iemand of er goedkopere alternatieven qua lens zijn?
Er zijn zat alternatievenquote:Op woensdag 12 december 2007 21:45 schreef -PRAES- het volgende:
Bedankt Xilantof voor je uitleg!
Zal ik deze lens dan maar nemen, gelet op m'n voorkeuren (alles scherp willen houden, maar soms ook 't onderwerp willen isoleren)? Kennelijk heeft deze lens 2 diafragma-getallen (4 en 5.6).
En zijn er ook aardige alternatieven naast deze lens?
Alle recente Canon-lezen passen op de 400D. EF-S wil zeggen dat de lens is ontworpen voor camera's met een zogeheten cropfactor.quote:Op woensdag 12 december 2007 22:06 schreef -PRAES- het volgende:
Thnx, ik denk dat ik 'm toch neem, tweedehands dat wel.
Hoe kom ik trouwens achter of m'n Canon EOS 400D een EF-S fitting heeft?
Want op pagina lees ik dat de 17-85mm alleen geschikt is op camera's met EF-S fitting. En op deze pagina van 400D wordt nergens gerept over een EF-S fitting.
Kom ik er toch even achter dat ze me al die tijd belazerd hebben, wat ik voor kleinbeeld kocht maakt opnamen van 24*36mmquote:Op woensdag 12 december 2007 22:23 schreef buitenbeentje het volgende:
net zo groot als een kleinbeeldnegatief (28x35mm).
Oeps, aangepast.quote:Op woensdag 12 december 2007 23:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Kom ik er toch even achter dat ze me al die tijd belazerd hebben, wat ik voor kleinbeeld kocht maakt opnamen van 24*36mm
Het handigste is om een setje tussenringen te kopen, 12, 24 en 36mm kosten zo rond de 130 euronen.quote:Op zondag 30 december 2007 13:35 schreef Quinazoline het volgende:
Wat voor tussenringen zou je dan moeten hebben? Valt daar iets over te zeggen/aan te rekenen? Ik zie (zag, want nu kan ik het niet meer terug vinden) bijvoorbeeld een tussenring van 12 mm voor ongeveer 50 euro, maar wat voor scherpstelafstand krijg ik daarmee?
Er zijn ooit een tweetal macroconverters geweest. De Vivitar werd nooit een succes in tegenstelling tot die van Panagor. Het verhaal gaat dat het concept geboren werd toen men op de reparatieafdeling een teleconverter terugkreeg die door een klant gedemonteerd en daarna volslagen verkeerdom weer gemonteerd was maar of dat allemaal waar is weet ik dus nietquote:Op zondag 30 december 2007 13:36 schreef Quinazoline het volgende:
En wat doen macroconverters eigenlijk?
Kan ik het effect beredenen? Als ik mijn 50 mm lens gebruik met een 12 mm tussenring dan...quote:Op zondag 30 december 2007 20:41 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het handigste is om een setje tussenringen te kopen, 12, 24 en 36mm kosten zo rond de 130 euronen.
Hoe dichtbij je er mee kunt instellen hangt helemaal samen met het optiekje dat je er voorop zet. Met het complete drietal haal je met een 50mm op je sloffen 1:1. Het effect met zoomlenzen is wat onvoorspelbaar, maar ook die kun je tot redelijk indrukwekkende kunstjes verleiden met een paar tussenringen
Als ik me niet vergis ben je al voorzien, maar ik heb er nog één liggen met Canon vatting.quote:Op dinsdag 11 december 2007 19:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Er is iemand die nog een Sigma 70-300 met macrofunctie heeft
De truc is om te zorgen dat je onderwerp relatief een stuk lichter is dan je zwarte achtergrond. Je stelt je cam in op je onderwerp, en dan wordt de zwarte achtergrond dus echt zwart. Dat belichten kan je op veel manieren doen. Flitsen is prima, maar dan heb je inderdaad externe flitsers nodig, of een losse flitser op je camera, en niet dat ingebouwde ding. Andere lichtbronnen zoals een gamma bouwlamp kunnen ook, maar let wel op je witbalans. Dat gelige effect waar pepu het over heeft, is een verkeerd ingestelde witbalans.quote:Op maandag 7 januari 2008 00:56 schreef RaZTor het volgende:
Ik heb een vraagje....
Ik heb sinds dec een Sony A700.
en ik ben nog zwaar aan stoeien met alles...
Nu zou ik graag een portret foto's willen maken van de kindjes,
hondjes en van mijn en mijn vriend
Zwarte achtergrond, witte kleding en dan schieten maar.
Mijn vragen hierover:
- Moet de kamer donker of juist licht zijn?
- Welke waardes zouden het beste zijn om tussen te stoeien?
- Evt (externe) flits gebruiken? Zo ja, hoe is dat het beste? Waar zet ik de evt externe flits neer?
- Hebben jullie nog meer tips?
Bedankt alvast
Dit is wel erg weinig informatie om iets op te zeggenquote:Op dinsdag 8 januari 2008 20:47 schreef sexylexy het volgende:
Waarom zijn de foto's van mijn compact camera zo saai? Welke instellingen moet ik binnen gebruiken?
Aangezien het digitale foto's zijn kun je lekker wegklikken om te kijken hoe ze minder saai worden. Verander eens je standpunt, ooghoogte, heuphoogte, scheve horizon, dicht bij je onderwerp, zet hem eens op diafragma voorkeuze en volledig uitgezoomed (dus veraf dichtbij gehaald) met je onderwerp een meter of vier van je vandaan, zoek eens op lange sluitertijden etc. Ook met compacts kun je spannende foto's makenquote:Op dinsdag 8 januari 2008 20:47 schreef sexylexy het volgende:
Waarom zijn de foto's van mijn compact camera zo saai? Welke instellingen moet ik binnen gebruiken?
Goed gegoktquote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:42 schreef cyberrobin het volgende:
Ik ga waarschijnlijk binnenkort (februari) voor een jaarboek van een school een lading portret (en 'full body') foto's maken in een studio die door hun geregeld is (Studio van het grafisch lyceum utrecht, vrij grote studio met veel spullen voor zover ik dat een tijdje geleden zag) en daar wil ik dan het liefst gebruik maken van hun studio flitsers. Alleen.. hoe gaat precies in zijn werking in combinatie met een D200?![]()
Werkt dat gewoon door een van de flitsers aan te sluiten op mijn pc sync aansluiting van de D200 en dat die flitsers de andere flitsers aanstuurt ofzo?(gokje..
)
Iemand?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 03:32 schreef tim2308 het volgende:
Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
Gewoon even verder lezen vanaf de vraag en je komt het vanzelf tegenquote:Op zondag 13 januari 2008 17:52 schreef PankPinther het volgende:
Ik heb het antwoord op deze vraag nog niet voorbij zien komen.
[..]
Iemand?
Sorry, maar ik zie het echt nergens staan.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:09 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Gewoon even verder lezen vanaf de vraag en je komt het vanzelf tegen
het heeft geen nut om zelf te printen, aangezien je printer niet altijd gekalibreerd is en papier optische witmakers bevat, en dus voor het oog witter lijkt dan het is.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:21 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Sorry, maar ik zie het echt nergens staan.
Blijkbaar lees ik er overheen ofzo
Kun je het antwoord anders even quoten voor me?
Ik heb al een grijskaart, het gaat me om de waarden waar om gevraagd wordt.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:49 schreef Ynske het volgende:
he
[..]
het heeft geen nut om zelf te printen, aangezien je printer niet altijd gekalibreerd is en papier optische witmakers bevat, en dus voor het oog witter lijkt dan het is.
daarnaast kost t veel inkt, en krijg je dit nooit egaal afgerdrukt
betere optie is om een grijskaart te kopen die in een drukkerij gemaakt is en dus wel egaal qua kleur is
Ja die zit er inderdaad op. Volgens bij mij manuel. Als je opnameknop half indrukt zie je of het diafragma en sluitertijd goed ingesteld zijn. Maar los ik daarmee het probleem op? En is het niet beter om het handmatig in te stellen?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:05 schreef buitenbeentje het volgende:
Zit er op de FZ18 geen stand waarbij het voorkeur diafragma in kan worden gesteld? Ik heb namlijk zo'n vermoeden dat in de A-stand de camera zelf diafragma en tijd kiest.
weet je zeker dat je dat bij de stand A in kunt stellen? volgens mij staat de stand A voor Automatisch nlquote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:29 schreef theemuts1982 het volgende:
[..]
Ja die zit er inderdaad op. Volgens bij mij manuel. Als je opnameknop half indrukt zie je of het diafragma en sluitertijd goed ingesteld zijn. Maar los ik daarmee het probleem op? En is het niet beter om het handmatig in te stellen?
Dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:30 schreef Ynske het volgende:
[..]
weet je zeker dat je dat bij de stand A in kunt stellen? volgens mij staat de stand A voor Automatisch nl
Ik heb de handleiding erop nageslagen.quote:
Ligt het er misschien aan dat ik moet inzoomen of is inzoomen juist geen goed plan?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:19 schreef buitenbeentje het volgende:
Okee, A zal staan voor Aperture en niet voor Automatic.
Dan snap ik het ook niet echt. Bij 2.8 zou je inderdaad een wat minder scherpe tot zeer wazige achtergrond moeten krijgen.
Best wel dicht erop. Zo'n 20 centimeter of moet ik meer afstand nemen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:52 schreef Vliegvrager het volgende:
Hoe dicht zit jij op die bloem en hoe dicht zit die bloem op de achtergrond?
De gehele foto wordt dan vaag. ahhhhh!quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:49 schreef Marc H het volgende:
Maximaal inzoomen, en de afstand van camera tot bloem zo klein mogelijk houden.
Toch is dat wel de truc, beweeg je camera langzaam naar achter tot er iets scherp is. Houd er rekening mee dat dat bij f/2.8 heel weinig gaat zijn. Bij een 'echte' macro foto (met een 1:1 lens) zou ik onder de f/8 niet eens beginnen, bij een 1:2 macro (ik neem aan dat de FZ18 dat kan) begint het macro-leven bij f/5.6quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:08 schreef theemuts1982 het volgende:
[..]
De gehele foto wordt dan vaag. ahhhhh!
Wat zijn stops? En heeft dit ook iets te maken met Imagestabilizer die ik op een canon lens heb?quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:57 schreef buitenbeentje het volgende:
Een polarisatiefilter kost je gewoon 1 tot 2 stops ten opzichte van een UV-filter.
Je kan hier nog wel meer tegen komen.quote:
Een stop is een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht die er op je filmpje of sensor valt. Dat kan bijvoorbeeld door en verdubbeling of halvering van je belichtingstijd of door het vergroten of verkleinen van je diafragma met een factor 1.4 (ofwel wortel 2, je lens is immers een oppervlakte). Ook sommige filters (zoals een polarisatiefilter) kunnen licht wegnemen. Dat 'kost' dan een stop, dat wil zeggen: je moet twee keer zo lang belichten als zonder zo'n filter om evenveel licht op je filmpje/sensor te laten vallen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 22:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ik kwam dit tegen:
[..]
Wat zijn stops? En heeft dit ook iets te maken met Imagestabilizer die ik op een canon lens heb?
Er lopen verschillende termen door elkaar. Allereerst: objectief is gewoon een moeilijk woord voor lens. Een lens (objectief) bestaat eigenlijk uit meer dan 1 lens (stuk geslepen glas). In reviews kun je dat vaak zien: '...opgebouwd uit 7 elementen...' Dan zitten er dus 7 stukken glas in (niet per se allemaal geslepen).quote:Wat is het verschil tussen een zoomlens en een telelens. En is objectief een Nederlands synoniem voor prime?
Theoretisch is een 20-50 optisch beter dan een 20-60. Maar als de fabrikant een beetje moeite doet, kan ie die 20-60 beter maken dan die 20-50. Dan wordt het ding natuurlijk wel weer een stuk duurder. Er bestaan (een paar) zoomlenzen met flink bereik én hoge kwaliteit. Die dingen zijn schreeuwend duur.quote:Verder, stel dat er 2 lenzen zijn: 20-50mm en 20-60mm. Is de eerste dan beter qua beeldkwaliteit/scherpte, omdat de glazen minder ver van elkaar kunnen?
Deze vraag omdat ik zojuist leerde dat een prime in principe altijd scherper/beter is dan een zoomlens, omdat een prime niet kan zoomen.
Dat komt door de cropfactor die ik noemde. Daardoor wordt een 50mm lens eigenlijk een 80 mm (vergeleken met de analoge toestellen, waar al die termen vandaan komen). Voor de meeste Canon dSLRs is 35 mm (maal 1,6=56) de lens die het dichtst bij een normaal beeld komt.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt!! Maar is 50mm dus wat je ziet door je viewfinder hetzelfde is als zonder camera.
Volgens mij zoom ik met 50mm veel meer in dan wat ik met menselijk oog waarneem (zonder lens). 24 mm als prime lijkt me ideaal
Zonder camera zie je helemaal niets door een zoeker (viewfinder).quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt!! Maar is 50mm dus wat je ziet door je viewfinder hetzelfde is als zonder camera.
50 mm was in het analoge tijdperk een geaccepteerde standaardlens. Tegenwoordig zit je met bij consumer DSLR's met een lens van tussen de 30 en 35 mm op het zelfde bereik. Wat iemand als standaardlens gebruikt zal voornamelijk afhankelijk zijn van wat hij of zij er mee wil. Bij landschappen kan inderdaad een 24 mm heel fijn zijn. Ga je echter op feesten of zo fotograferen, dan kan een zoomlens van bij voorbeeld 18-70 mm of zo heel prettig zijn. Volgems mij is er geen ideale "standaardlens voor alle doelen".quote:Volgens mij zoom ik met 50mm veel meer in dan wat ik met menselijk oog waarneem (zonder lens). 24 mm als prime lijkt me ideaal
Als het een mooi prijsje is, kun je het zo doen, was het de volle prijs, dan zou ik kiezen voor de Tamron 28-75/2.8. Die is net een tandje beter. Maar beide lenzen zijn zeker wel value for money.quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:13 schreef FighterFox het volgende:
Iemand ervaring met de Sigma 24-70 F2.8 voor Canon?
http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=8888
Zit eraan te denken deze te halen. Kan hem voor een mooi prijsje krijgen.
zou goed kunne, zelf gebruik ik ze niet,quote:Op vrijdag 25 januari 2008 18:28 schreef tgs. het volgende:
Voor wie het interessant vind: Ik kom er net achter dat je in CS3 niet de foto scherper maakt met unmasked... of de laatste optie maar met gewoon " scherper " Klopt dit? of praat ik poep?
Kan je de RAW foto's wel openen met de software die bij de camera zat?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 23:52 schreef DarkMinded het volgende:
Nog even over die grijskaart, dus ook met fotoshop een grijkaart gemaakt en uitgeprint met een fotoprinter op een 10 maal 15 foto,
het is wel een volledig egaal vlak geworden zonder strepen oid, en tot zover lijkt het eigenlijk prima te werken, behalve dat het enigzins spiegelt op een te korte afstand.
Maar waar ik niet uitkom:
In een filmpje dat ik erover heb gezien meten ze met het pipetje de waarde van een foto waarop iemand de grijskaart vasthoud, en krijgen vervolgens de kalvin waarde te zien.
In mijn fotoshop (elements 5 en 6) kan ik het wel meten, maar krijg ik NIET te zien wat de waarde dan is.
Ik kan wel invullen op welke waarde ik wil hebben, maar ik weet dus niet wat ik in moet vullen.
Iemand een idee hoe ik erachter kom? Ohja, en ps elements 5 en 6 kunnen allebij mijn RAW fotos niet openen. (canon 40d) Ook patches lossen het niet op en firmware upgraden heeft ook al niet geholpen.
Ja hoor , dat is geen probleem, maar bij bewerken in ps zegt ie gewoon dat het formaat niet herkend word. Met mijn 350D werkte het wel probleemloos.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 00:50 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Kan je de RAW foto's wel openen met de software die bij de camera zat?
heb jij het zelfde probleem danquote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:08 schreef buitenbeentje het volgende:
Probeer het eens met een recentere (legale) versie van Photoshop.
Hm, morgen eens kijken of ik hem kan updaten, bij jou werkt het allemaal wel?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:08 schreef buitenbeentje het volgende:
Probeer het eens met een recentere (legale) versie van Photoshop.
Omdat jij dat niet kan betalen. Simple as that.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 02:15 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
Hm, morgen eens kijken of ik hem kan updaten, bij jou werkt het allemaal wel?
Trouwens, waar haal jij vandaan dat ik geen legale versie heb danIk vind dat wel een beetje kort door de bocht hoor.(no offends verder)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |