abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 18 november 2014 @ 01:30:37 #1
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146763980
Ik sloot het topic met deze post

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 01:24 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ja het was dus eigenlijk begonnen als een zanddeeg, maar omdat ik het niet goed kon rollen (voor die spiraal erin) dacht ik dat er meer boter in moest, en dus ook wat meer suiker, en toen ging het mis geloof ik.

het kan ook heel goed zijn dat ik te lang gemixt heb.
Ik doe ook zandkoekjes overigens altijd op 180, en dan tussen 12 en 14 minuutjes

Maar al met al, ik gok gewoon te veel denk ik. Dat geklungel met weegschalen en dergelijke, daar heb ik dan meestal niet zo'n zin in of heb het niet bij de hand. Ik doe dan liever een kopje zus en een kopje zo. Maar een kopje boter is misschien ook moeilijk om precies te schatten want wie gaat nou eerst de boter in een kopje doen :P

Er komt wel een tijd, dat ik gewoon de vakkundigheid krijg dat ik zie en voel aan het deeg wanneer t perfect is O+
Bak hier lekker verder!
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 01:31:59 #2
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146763984
Weegschaaltje is toch zo lastig niet? Recepten zijn er niet voor niets, verhoudingen zijn heel erg belangrijk. Amerikanen werken met cups en lepelmaten, alleen wij hebben dan weer geen 'sticks of butter' maar pakjes van 250 gram, dat maakt het werken in die maten weer lastig.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 18 november 2014 @ 08:55:02 #3
414785 sirdanilot
pi_146765729
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 00:12 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
Ik heb inhoudelijk verder niets over margarine gezegd, expres niet, om dit soort gezeur te voorkomen.
Jawel dus, je zegt dat het veel water bevat, wat simpelweg onwaar is in het geval van het harde blok margarine dat veel mensen gebruiken om te bakken.
Margarine heeft juist prima bakeigenschappen (daar is het ook voor ontwikkeld als goedkoop alternatief voor boter), het enige nadeel ervan is de minder lekkere smaak.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 18 november 2014 @ 09:01:20 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146765808
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 08:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Jawel dus, je zegt dat het veel water bevat, wat simpelweg onwaar is in het geval van het harde blok margarine dat veel mensen gebruiken om te bakken.
Margarine heeft juist prima bakeigenschappen (daar is het ook voor ontwikkeld als goedkoop alternatief voor boter), het enige nadeel ervan is de minder lekkere smaak.
En de nog steeds gebruikte geharde vetten, die zeer ongezond zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 10:18:34 #5
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146767219
Dit

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En de nog steeds gebruikte geharde vetten, die zeer ongezond zijn
En dit

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 00:13 schreef djkoelkast het volgende:
/einde discussie.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 18 november 2014 @ 11:21:53 #6
414785 sirdanilot
pi_146768607
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En de nog steeds gebruikte geharde vetten, die zeer ongezond zijn
Roken is ook ongezond maar doen ook veel mensen. Net als margarine gebruiken.

Laat mensen dus gewoon in hun waarde zonder meteen te gaan lopen zeiken als je het woord 'margarine' ziet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 18 november 2014 @ 11:35:32 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146768925
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 11:21 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Roken is ook ongezond maar doen ook veel mensen. Net als margarine gebruiken.

Laat mensen dus gewoon in hun waarde zonder meteen te gaan lopen zeiken als je het woord 'margarine' ziet.
Euh, sorry, maar als jij post dat het enige nadeel van roken is dat het vies is, en ik zeg dat het ook nog ongezond is moet je daar ook niet over vallen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 18 november 2014 @ 11:39:50 #8
414785 sirdanilot
pi_146769071
Ik zeg toch ook niet dat het gezond is?

Roomboter is overigens ook niet gezond. Vet is over het algemeen niet gezond. Ook die super health food kokosolie voor 18 euro de pot is gewoon vet en daar wordt je dus ook gewoon vet van.

Alles met mate.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 11:54:10 #9
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146769492
Dan mag je terug naar de schoolbanken, want van vet alleen word je niet dik. Bovendien moet je geen kokosolie bij de drogist kopen, want dan betaal je sowieso te veel.
Dik word je van te veel eten (en vooral te veel lege koolhydraten als suikers), te weinig bewegen.

Eet een week lang gebakken eieren, kaas, spek, maar geen brood of suiker en je valt af.
Is ook niet goed voor je, want het is te eenzijdig, maar van vet dik worden is bullshit.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 18 november 2014 @ 12:24:52 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146770241
Ik ga deze discussie verder niet hier voeren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 12:26:29 #11
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146770273
Discussie was ook al 2x gesloten, dus laten we het weer over bakken hebben ;)
Ik ben bezig met een poging tot Paul Hollywoods Ciabatta. Lastig deeg om mee te werken omdat het zo slap is, ik ben benieuwd of het gaat werken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 18 november 2014 @ 12:27:38 #12
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146770298
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 01:31 schreef djkoelkast het volgende:
Weegschaaltje is toch zo lastig niet? Recepten zijn er niet voor niets, verhoudingen zijn heel erg belangrijk. Amerikanen werken met cups en lepelmaten, alleen wij hebben dan weer geen 'sticks of butter' maar pakjes van 250 gram, dat maakt het werken in die maten weer lastig.
ja op zich niet, maar ik ben nomadisch en dus altijd op reis/ onderweg. Ik heb dus geen weegschaaltje in mijn rugzak en niet alle keukens waar ik kom zijn "fully equiped"

vroegah, toen deed ik dat allemaal heel braaf, maar toen bakte ik nooit koekjes :)
Met taartjes en cakejes gaat het schatten overigens áltijd goed.

En gelukkig weet ik wel ongeveer hoe groot een stick butter is

[ Bericht 3% gewijzigd door -Mellow- op 18-11-2014 12:35:05 ]
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  dinsdag 18 november 2014 @ 12:33:03 #13
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146770423
Ik gebruik ook wel es kokosolie. Die kost bij de Turk nog geen 3 euro voor een flinke pot. Denk overigens niet dat het koudgeperste is want er zit nauwelijks geur aan, maar goed...
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 18 november 2014 @ 12:42:44 #14
414785 sirdanilot
pi_146770619
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 12:33 schreef -Mellow- het volgende:
Ik gebruik ook wel es kokosolie. Die kost bij de Turk nog geen 3 euro voor een flinke pot. Denk overigens niet dat het koudgeperste is want er zit nauwelijks geur aan, maar goed...
Oh goeie tip, ga ik een keer naar kijken.

Van vet word je niet dik? Geloof ik niks van :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 18 november 2014 @ 12:49:31 #15
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146770818
van te veel vet word je misschien dik, maar je hebt vet ook nodig. Ik geloof dat wat boter hier en daar echt wel goed voor je is, en in iedere geval zéker niet ongezonder dan margarine. Maar er zijn natuurlijk tal van redenen waarom mensen zuivel uit hun recepten willen laten. Daarvoor is kokosolie dan een goeie wat mij betreft.

Maar misschien is het gezonde aspect sowieso een overbodige discussie in een baktopic. We hebben het nota bene over koekjes en taarten :P
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146771170
Ik wil kokosmakronen maken. Nu kom ik zoveel manieren tegen om ze te maken.
Met alleen eiwit stijfgeslagen, suiker en kokos.
Met eiwit, bloem en suiker verwarmd.
Een heel ei en dan kokos er doorheen.
Met maizena.
Met honing.
En zelfs een met verwarmde boter.

Ik wil stevige makronen, hoog (niet van die platte, luchtige dingen).
Iemand die weet wat nou de beste manier is om stevige, hoge makronen te krijgen?
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 13:09:13 #17
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146771509
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 12:33 schreef -Mellow- het volgende:
Ik gebruik ook wel es kokosolie. Die kost bij de Turk nog geen 3 euro voor een flinke pot. Denk overigens niet dat het koudgeperste is want er zit nauwelijks geur aan, maar goed...
Dat is gewoon ontgeurde, heeft niets met persing te maken, de olie wordt via stoom van zijn geur ontdaan ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146771854
Hoi, ik kom er even tussendoor met iets waar je sowieso vet van wordt :+

Mokkakoekjes met pecannoten, twee soorten chocolade en beurre noisette



:9
Let me see you stripped down to the bone
pi_146772418
Ziet er goed uit minilot! :9
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  dinsdag 18 november 2014 @ 13:56:06 #20
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146773168
jeetje wat n mooie

hoe heb je die gemaakt?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146773756
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 november 2014 13:56 schreef -Mellow- het volgende:
jeetje wat n mooie

hoe heb je die gemaakt?
Ik heb een regulier recept voor Amerikaanse chocolate chip cookies gebruikt:
http://kelseysappleaday.b(...)te-chip-cookies.html

Maar dan afgekoelde beure noissette gebruikt in plaats van gewoon boter, ik heb een schepje espresso-oplospoeder door de bloem geroerd en in plaats van gewone chocolate chips gebruikte ik gehakte witte chocolade, gehakte pure chocolade en gehakte pecannoten :)

En omdat de beure noisette vloeibaarder is dan gewoon boter op kamertemperatuur heb ik het koekjesdeeg eerst een half uurtje in de vriezer gezet voor het bakken. :)

Klaar in een uurtje dus :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_146774059
Enneh, -Mellow-, bakken op zo'n siliconen bakmatje helpt ook goed tegen het uitlopen. Koekies blijven daarmee makkelijker gewoon op hun plek en gaan daardoor de hoogte in in plaats van de breedte. :Y
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 18 november 2014 @ 14:30:01 #23
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146774194
dankje minilot.

misschien moet ik maar even naar de blokker oid. Ik wil ook wel graag een setje standaard cups hebben.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146774370
Ik heb cupmaatschepjes en bakmat van de Hema. :)

http://www.hema.nl/winkel(...)tkamer/koken/bakken/

Bakmat voor 6 euro (momenteel 25% korting op al het bakspul), is een stuk goedkoper dan die van Dr. Oetker bij Blokker. :)
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 18 november 2014 @ 14:37:11 #25
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_146774439
'cupmaatschepjes' doet me toch meer denken aan de lingerie afdeling van de Hema. ;)
in de haak.
pi_146774650
Puik leesvoer over hele goeie chocolate chip-koekjes bakken:
http://sweets.seriouseats(...)te-chip-cookies.html
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 18 november 2014 @ 14:57:50 #27
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146775028
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:35 schreef minilot het volgende:
Ik heb cupmaatschepjes en bakmat van de Hema. :)

http://www.hema.nl/winkel(...)tkamer/koken/bakken/

Bakmat voor 6 euro (momenteel 25% korting op al het bakspul), is een stuk goedkoper dan die van Dr. Oetker bij Blokker. :)
ah fijn, ik vind de Hema sowieso een veel fijnere winkel dan de Blokker.
zometeen even een tripje naar de stad.
Maar eerst (al gokkende met hoeveelheden :7 ) een deegje maken voor snickerdoodles
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146775088
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:57 schreef -Mellow- het volgende:
Maar eerst (al gokkende met hoeveelheden >:D ) een deegje maken voor snickerdoodles
Haal gewoon eerst een goedkoop, klein weegschaaltje! :D Het weegschaaltje dat ik al jaren voor het bakken gebruik is van vederlicht plastic en kostte vijf euro ofzo. 'Op de gok' is bij bakken meestal geen goed idee. ;)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146775178
Zoeentje:



O+

Geen batterijen, geen gedoe, ding weegt zelf niks, ik ik gooi 'm altijd gewoon bovenhands over mijn schouder de keukenla in, want daar kan -ie prima tegen. :)
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 18 november 2014 @ 15:03:18 #30
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146775196
ja ik heb nog wel ergens in een doos bij mijn moeder thuis een weegschaal liggen. Een goeie ook...... maar met cups werken moet toch ook gewoon goed gaan? Doe ik nu nog voor de laatste keer dit, en dan straks als ik terug ben van de hema ga ik weer braaf doen
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146775198
Mmmmm, 2 recepten kokosmakronen gemaakt. Beide mislukt. Kan niet misgaan volgen de recepten. In plaats van stevige hoge makronen zijn het platte uitgelopen koeken geworden. Grrrrrrrr.
Niemand hier die weet hoe je echte makronen maakt? :'( :'(
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_146775232
O, bij veel recepten gebruik ik ook gewoon cups en maatlepels hoor.
Maar als het om wat nauwkeurigere patisserie gaat, dan is een weegschaal wel echt nodig. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146775261
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 15:03 schreef Injetta het volgende:
Mmmmm, 2 recepten kokosmakronen gemaakt. Beide mislukt. Kan niet misgaan volgen de recepten. In plaats van stevige hoge makronen zijn het platte uitgelopen koeken geworden. Grrrrrrrr.
Niemand hier die weet hoe je echte makronen maakt? :'( :'(
Ik heb deze wel eens gemaakt en die werden fantastisch:
http://www.glorioustreats.com/2013/11/coconut-macaroons.html :9 :9

Maar ik weet niet of dat het type is dat je bedoelt.
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 15:05:22 #34
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146775267
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 15:03 schreef Injetta het volgende:
Mmmmm, 2 recepten kokosmakronen gemaakt. Beide mislukt. Kan niet misgaan volgen de recepten. In plaats van stevige hoge makronen zijn het platte uitgelopen koeken geworden. Grrrrrrrr.
Niemand hier die weet hoe je echte makronen maakt? :'( :'(
Eiwit stijfslaan, suiker er door tijdens het kloppen (wordt het steviger van), kokos er door vouwen, op ouwel hoopjes maken en het blijft perfect in vorm, loopt niet uit en is niet te luchtig (omdat je suiker door de eiwitten heen klopt wordt dat veel compacter).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146775314
Injetta, heb je het eiwit wel heeeeeeeeeeel srtijfgeklopt, zo stijf dat je de kom ondersteboven boven je hoofd durfde te houden?
En dan de rest van de ingredienten er heel voorzichtig doorheen spatelen, zodat het mooi luchtig blijft?
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 18 november 2014 @ 15:19:29 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146775761
Als je het eiwit stijfklopt en intussen suiker met een beetje water aan de kook brengt tot een druppel daarvan op een schoteltje stijf wordt en dit aan je eiwitschuim langzaam toevoegt wordt je eischuim nog steviger.
De rest van je ingredienten niet er doorheen roeren, maar voorzichtig enveloperen, omslaan (zoals Mini ook zegt) dan hou je heel veel lucht in je massa
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 18 november 2014 @ 16:39:47 #37
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_146778264
Is het mogelijk om thuis, zonder gekke dingen, zelf schuimpjes te maken? En dan niet de merengue schuimpjes, maar de hardere die ook in strooigoed zitten. Of is dat een echt fabrieksproduct?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_146778520
Ik had een recept met eiwit en suiker dat je moest verhitten en dit door de kokos en de bloem spatelen.

Maar ik ga het dus van de week doen met het stijfgeslagen eiwit en voorzichtiger spatelen, nu moet ik eerst nog 10 uitgelopen kokoskoeken wegwerken... }:|
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  dinsdag 18 november 2014 @ 18:44:28 #39
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146781497
nou die cupschepjes hadden ze niet bij de hema en ook niet bij de blokker. Iemand andere suggesties? ik ben niet echt bereid er veel geld aan uit te geven, dus liever niet bij zo'n kookwinkel.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146781879
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:44 schreef -Mellow- het volgende:
nou die cupschepjes hadden ze niet bij de hema en ook niet bij de blokker. Iemand andere suggesties? ik ben niet echt bereid er veel geld aan uit te geven, dus liever niet bij zo'n kookwinkel.
Albert Heijn XL
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  dinsdag 18 november 2014 @ 19:30:20 #41
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146783120
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:58 schreef Mry het volgende:

[..]

Albert Heijn XL
Dit. Zijn echt prima cup maten. Goed stevig plastic aan een ring, handig!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_146784757
Ik word maar geen vriendjes met korstdeeg, het lukt me maar niet om het goed uit te rollen.

Ik heb een pie-recept waarvoor ik een hartig korstdeeg maak van bloem, koude margarine en boter, ijswater en wat zout. Maar het deeg is gewoon te plakkerig om goed uit te kunnen rollen. Eenmaal gebakken smaakt het prima, maar ik krijg het niet mooi uitgerold. Dus ik boetseer' het deeg in mijn bakvorm wat een nogal dikke korst geeft, die niet makkelijk gaar bakt.

Wat doe ik fout? Ik heb de laatste keer het deeg ruim 2 uur laten rusten in de koelkast en nog steeds te kleverig. Vond het ook wat 'zweterig' gebruik ik soms de verkeerde margarine (Zeeuws Meisje), of teveel water?
pi_146784828
Deeg uitrollen tussen twee bakpapiertjes. Dat vind ik altijd wel makkelijk.
  dinsdag 18 november 2014 @ 20:22:02 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146784914
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:17 schreef Fixers het volgende:
Ik word maar geen vriendjes met korstdeeg, het lukt me maar niet om het goed uit te rollen.

Ik heb een pie-recept waarvoor ik een hartig korstdeeg maak van bloem, koude margarine en boter, ijswater en wat zout. Maar het deeg is gewoon te plakkerig om goed uit te kunnen rollen. Eenmaal gebakken smaakt het prima, maar ik krijg het niet mooi uitgerold. Dus ik boetseer' het deeg in mijn bakvorm wat een nogal dikke korst geeft, die niet makkelijk gaar bakt.

Wat doe ik fout? Ik heb de laatste keer het deeg ruim 2 uur laten rusten in de koelkast en nog steeds te kleverig. Vond het ook wat 'zweterig' gebruik ik soms de verkeerde margarine (Zeeuws Meisje), of teveel water?
Zet het recept dan eens neer.
The love you take is equal to the love you make.
pi_146784921
Het ging op de vorige pagina nog over margarine _O- gebruik gewoon roomboter. Goed koud in blokjes, hiermee deeg maken, minimaal een uur in de koelkast en bloem strooien met uitrollen.
pi_146785364
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zet het recept dan eens neer.
Ik gebruik dit:
375 gram bloem
175 margarine
80 gram boter
180 ml ijswater.
zout

Koude boter en margarine in blokjes en door bloem snijden, ijswater erbij en kort doorkneden. Daarna platmaken, in folie en een uur in de koelkast. Zowel met foodprocessor als met de hand kom ik tot hetzelfde probleem: te kleverig niet uit te rollen deeg.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:22 schreef Dragonberry het volgende:
Het ging op de vorige pagina nog over margarine _O- gebruik gewoon roomboter. Goed koud in blokjes, hiermee deeg maken, minimaal een uur in de koelkast en bloem strooien met uitrollen.
:{w Als ik boter wil gebruiken gebruik ik boter, als ik margarine wil gebruiken gebruik ik margarine. Recept geeft in dit geval nadrukkelijk aan dat margarine een vlokkerige deegstructuur geeft. De smaak van het deeg is aangenaam ziltig. Dat is wat voor mij telt. Niet omdat iemand vind dat ik het een of het ander moet gebruiken want 'echter' of 'puurder' of 'gezonder'. :W
pi_146786048
Lijkt me veel te veel water., 1 à 2 eetlepels is meestal genoeg.
  dinsdag 18 november 2014 @ 23:05:16 #48
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_146793115
Ik heb van de week een heerlijke merengue taart gegeten waarvan het eiwitmengsel echt heel stevig was. Weet iemand of er naast suiker iets doorheen gedaan word om het zo te krijgen of wordt het in de koeling zo stijf?
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_146793892
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:05 schreef madeliefff het volgende:
Ik heb van de week een heerlijke merengue taart gegeten waarvan het eiwitmengsel echt heel stevig was. Weet iemand of er naast suiker iets doorheen gedaan word om het zo te krijgen of wordt het in de koeling zo stijf?
citroensap
  dinsdag 18 november 2014 @ 23:28:33 #50
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_146794115
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:23 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

citroensap
ja? T smaakte daar namelijk niet naar maar mss dat je dat niet proeft als er weinig ingaat. Geen klopfix ofzoiets dus?
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 23:51:55 #51
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146794964
Ciabatta 90% gelukt, iets te weinig volume in de hoogte, maar dat komt omdat de rijskom niet de juiste was en ik mijn folie niet had ingevet waardoor het deeg bleef plakken en instortte ;(

Ook nog een appelcake gemaakt in een tulbandvorm waarbij de appels niet naar beneden zakken, echt heel goed gelukt door middel van een iets steviger beslag waar ook een beetje amandelmeel in wordt verwerkt ^O^

Al met al een geslaagde bakdag, leerzaam ook.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 19 november 2014 @ 04:08:23 #52
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146798315
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:23 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

citroensap
Nee.

Hete suikersiroop toevoegen aan het eiwit als het schuim is, dan door kloppen tot het schuim helemaal afgekoeld is. Krijg je superstevig schuim van (en lekker)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 19 november 2014 @ 04:09:23 #53
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146798318
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:51 schreef djkoelkast het volgende:
Ciabatta 90% gelukt, iets te weinig volume in de hoogte, maar dat komt omdat de rijskom niet de juiste was en ik mijn folie niet had ingevet waardoor het deeg bleef plakken en instortte ;(

Ook nog een appelcake gemaakt in een tulbandvorm waarbij de appels niet naar beneden zakken, echt heel goed gelukt door middel van een iets steviger beslag waar ook een beetje amandelmeel in wordt verwerkt ^O^

Al met al een geslaagde bakdag, leerzaam ook.
Heb je van die laatste een receptje?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_146798536
DJ, folie in de rijskom? Dat klinkt sowieso onhandig? Waarom niet gewoon de container zelf ingevet? Ik gebruik voor ciabatta en ander nat deeg goedkope plastic bakken met een deksel. Desnoods een emmer met een groot bord erop als 'deksel'. Wat had jij gebruikt?

Hoe dan ook: een ciabatta voor 90% laten slagen is ook al behoorlijk goed! :) Had je mooie grote gaten in het kruim? :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_146798544
Trouwens, we hebben een uitstekende losse broodbakreeks hè? :)

CUL / Brood bakken in de oven #17: Brood met vulling
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 10:51:56 #56
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146801752
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 06:48 schreef minilot het volgende:
DJ, folie in de rijskom? Dat klinkt sowieso onhandig? Waarom niet gewoon de container zelf ingevet? Ik gebruik voor ciabatta en ander nat deeg goedkope plastic bakken met een deksel. Desnoods een emmer met een groot bord erop als 'deksel'. Wat had jij gebruikt?

Hoe dan ook: een ciabatta voor 90% laten slagen is ook al behoorlijk goed! :) Had je mooie grote gaten in het kruim? :9
Nee er overheen ;)
Kom was ingevet met olijfolie, het was een glazen lasagneschaal zeg maar, het enige vierkante van formaat wat ik kon vinden. Ik ga inderdaad volgende keer een platsic container gebruiken (staat op het verlanglijstje voor sinterklaas :P ).

Grote gaten waren grotendeels door het folie verpest (op het moment dat ik dat er af haalde zakte het hele deeg ineen), maar het idee was er wel, onregelmatige gaten, zacht van binnen, knapperig met een zekere taaie bite van buiten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 november 2014 @ 11:30:14 #57
414785 sirdanilot
pi_146802806
Heb ook een keer geprobeerd ciabatta te maken maar het werd een gewoon zacht broodje zonder de typische structuur en lichtelijk taaie bite :( Wel lekker verder hoor maar ja....

Het zachte plakkerige deeg lijkt heel vervelend, maar je moet gewoon met je handen door blijven kneden, als je klaar met kneden bent plakt het in principe niet echt meer. Niet steeds je handen schoonmaken dus. En kneden met één hand anders heb je geen schone hand meer.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_146802934
Bij echt nat deeg (dus met een hoge hydratatie, kotm bij veel ciabattarecepten voor) is het ook helemaal geen kwestie van kneden. Het deeg krijgt z'n luchtigheid en de kenmerkende open structuur, door het juist niet te kneden, maar vooral heeeeeeeeeeeeel lang te laten rijzen . Het deeg is veel te kledderig om te kneden, je 'vouwt' het alleen een beetje over zichzelf heen, liefst met hulp van een deegschraper.
Het is even een knoeiwerkje als je het niet gewend bent, maar uiteindelijk heb je er dus veel minder werk aan en je krijgt er prachtige broden van. O+
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 11:52:32 #59
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146803547
Ik heb de methode gebruikt die Paul Hollywood heeft voorgedaan in de Great British Bake Off Masterclass, die methode werkt, ik had alleen de verkeerde container en geen deksel en heb dus het folie niet ingevet. Volgende keer beter ;)

Foccacia heb ik in diezelfde container laten rijzen en dat ging wel goed en da's ook een nogal nat deeg, vandaar.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 19 november 2014 @ 12:41:26 #60
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146805029
Nou, de snickerdoodles hebben een perfecte structuur gekregen. Alleen niet zoet genoeg en had wel wat meer kaneel gemogen ook. Maar totaal niet uitgelopen. Ik ben zeer tevreden met dat bakmatje!

Nu wil ik citroen muffins maken met maanzaad, maare, is het een goed idee om muffins in zo'n bakvormpjes ding te doen zonder papiertjes?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146805120
Ik doe ze altijd zonder papiertjes. Ik vind papiertjes altijd maar lelijk. Wel invetten en bebloemen.
pi_146806098
quote:
14s.gif Op woensdag 19 november 2014 12:44 schreef Myraela het volgende:
Eens met hierboven, ik gebruik ook liever geen papiertjes.
En Myra, wat heb je een tof pannenkoektaartje gemaakt! O+ Zag het al op je blog. : )
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 19 november 2014 @ 15:52:14 #63
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146811423


citroen-maanzaad muffins, met een kop dikke turkse yoghurt door het beslag en jaggery ipv suiker.

De structuur is perfect zacht en fluffy. Ik had het alleen wel wat meer citroenig bedoeld.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146811763
Lekker! Misschien nog wat citroen glazuur erop voor extra smaak?
  woensdag 19 november 2014 @ 16:30:09 #65
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146812505
hmm ja ik hou niet zo van glazuur.

over een paar dagen gewoon nog een poging :P
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 16:59:07 #66
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146813430
Paar druppels essentiële citroenolie?
Of citroenmelisse smaakt ook heel citroenig. Of meer citroenschil.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 19 november 2014 @ 21:07:47 #67
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146822007
ja gewoon meer citroensap en/of schil
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146824849
Snelle bakvraag: Is gedroogde gist hetzelfde als instant gist?
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 22:49:24 #69
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146826644
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 22:09 schreef emil23 het volgende:
Snelle bakvraag: Is gedroogde gist hetzelfde als instant gist?
Nee.
Instantgist zijn hele kleine korreltjes die je in zakjes koopt, kun je direct door je meel mengen.
Gedroogde gist zijn vrij grote ronde korrels die je eerst moet activeren voor je ze kunt gebruiken (met melk bijvoorbeeld).
Volgens broodexpert Paul Hollywood is instantgist (dus gewoon die zakjes/pakjes uit de winkel) het beste om te gebruiken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146828724
En klopt het dan ongeveer dan 30 gram verse gist gelijk is aan 15 gram gedroogde gist en aan 7 gram instant gist?
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 23:52:05 #71
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146829464
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 23:34 schreef emil23 het volgende:
En klopt het dan ongeveer dan 30 gram verse gist gelijk is aan 15 gram gedroogde gist en aan 7 gram instant gist?
Ik ken de verhouding vers-gedroogd niet, er zijn verschillende maten eigenlijk.
Paul Hollywood gebruikt 10g instantgist op 500g meel
Dr Oetker 7g instantgist op 500g meel
Er zijn een paar andere fabrikanten die doen 9g instantgist op 500g meel

Als ik kijk naar wat ouderwetse bakkers doen is het 1:2,5 (instant:vers) en dan 25g vers per 500g meel (en dus 10g instant).

Bovenstaand is allemaal instant, ik denk zelf dat 1:2,5 een goede verhouding is.
Gedroogde gist zie je in NL bijna niet, wel in Engeland.



Ik heb wat zoekwerk gedaan en kom eigenlijk overal tegen dat je dezelfde verhouding kunt gebruiken, dus 500g meel = 10g droge gist. Alleen moet je droge gist eerst nog activeren met water+suiker, water+meel of melk.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146830283
Ik gebruik dr. Oetker instant gist, maar per 500 gram bloem of meel maar 2/3 gram gist. Lang leve no knead deeg. Terug on topic, vanavond mijn anderhalve week gerijpte spijs en glutenvrije speculaas deeg ingezet voor glutenvrije kruidnootjes en gevuld speculaas. Heeft zusjelief op 5 december ook wat te smikkelen ipv een fortuin kwijt te zijn aan dure glutenvrije prefab zooi. :)
mag het weten
  Moderator donderdag 20 november 2014 @ 00:22:06 #73
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146830408
Mijn spijs is nog lang niet klaar, moet nog minimaal 2 weken, misschien wel 3 :P
Nieuw experiment, want ik deed normaal ook een week.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146830546
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 00:22 schreef djkoelkast het volgende:
Mijn spijs is nog lang niet klaar, moet nog minimaal 2 weken, misschien wel 3 :P
Nieuw experiment, want ik deed normaal ook een week.
Het biologische ei wat erin zit is nog uit een doos met eieren die tot volgende week houdbaar zijn. Dus die wou ik nu afbakken om zo te voorkomen dat er wat geks gaat gebeuren door een verwerkt ei wat overdatum gaat zonder af te bakken. Is puur gevoelsmatig want het zal wss door de samenstelling van het spijs geen klap uit maken..
mag het weten
pi_146832734
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 23:52 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik ken de verhouding vers-gedroogd niet, er zijn verschillende maten eigenlijk.
Paul Hollywood gebruikt 10g instantgist op 500g meel
Dr Oetker 7g instantgist op 500g meel
Er zijn een paar andere fabrikanten die doen 9g instantgist op 500g meel

Als ik kijk naar wat ouderwetse bakkers doen is het 1:2,5 (instant:vers) en dan 25g vers per 500g meel (en dus 10g instant).

Bovenstaand is allemaal instant, ik denk zelf dat 1:2,5 een goede verhouding is.
Gedroogde gist zie je in NL bijna niet, wel in Engeland.

[ afbeelding ]

Ik heb wat zoekwerk gedaan en kom eigenlijk overal tegen dat je dezelfde verhouding kunt gebruiken, dus 500g meel = 10g droge gist. Alleen moet je droge gist eerst nog activeren met water+suiker, water+meel of melk.
Ik heb een recept gezien voor oliebollen waar in 500gr bloem 15gr droge gist moet worden toegevoegd. Maar om dat nu te vervangen door 15gr instant gist leek me wat veel. Maar aan de andere kant, met flink veel krenten er in is het natuurlijk wel en deeg dat moeilijk rijst.
  donderdag 20 november 2014 @ 15:23:28 #76
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146842727


Vanochtend ontbijt met pindakaaskoekjes :)

Ik kan de zoetigheid vandaag niet meer aan maar ik heb wel ontzettende zin om muffins te bakken. Iemand suggesties voor fijne hartige muffins?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 20 november 2014 @ 15:27:47 #77
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146842840
Oh en ik ga straks ook hondekoekjes bakken (met knoflook tegen de vlooitjes) :+
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator donderdag 20 november 2014 @ 15:37:42 #78
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146843168
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:27 schreef -Mellow- het volgende:
Oh en ik ga straks ook hondekoekjes bakken (met knoflook tegen de vlooitjes) :+
Wel zonder zout en gluten hè, niet goed voor honden ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146843449
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:23 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]

Vanochtend ontbijt met pindakaaskoekjes :)

Ik kan de zoetigheid vandaag niet meer aan maar ik heb wel ontzettende zin om muffins te bakken. Iemand suggesties voor fijne hartige muffins?
Ben je blij met je bakmatje? *) ^O^
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 20 november 2014 @ 16:58:00 #80
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146845605
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:37 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Wel zonder zout en gluten hè, niet goed voor honden ;)
ja ik was ook net een alternatief aan t bedenken voor tarwe en ik dacht aan havermoutvlokken, of boekweitmeel
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 20 november 2014 @ 17:00:06 #81
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146845661
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:46 schreef minilot het volgende:

[..]

Ben je blij met je bakmatje? *) ^O^
ontzettend! en gisteren ook maatschepjes aangeschaft. Bakken is zo veel prettiger nu :Y

De hartige muffins zijn ook net klaar. Met half volkorentarwe/ half bloem, turkse yoghurt, goudse kaas, lente-ui, olijfolie en knoflook.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146845774
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 17:00 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ontzettend! en gisteren ook maatschepjes aangeschaft. Bakken is zo veel prettiger nu :Y

Gnagnagna, welcome to the dark side! })

Ga maar vast grotere maten broeken inslaan.. >:)
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator donderdag 20 november 2014 @ 17:17:54 #83
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146846117
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 16:58 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ja ik was ook net een alternatief aan t bedenken voor tarwe en ik dacht aan havermoutvlokken, of boekweitmeel
Ja, kan allebei.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 21 november 2014 @ 19:05:15 #84
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146876470
Er staat nu een cake in de oven met verschillende kleurenlaagjes: groenig laagje met beetje spinazie gekleurd (maar dat werd niet zo groen als ik hoopte), laagje gekleurd met kurkuma, laagje roze met bieten gekleurd en een laagje met chocola.
Ik sta een beetje te trappelen om het resultaat te zien, maar omdat het een verjaardagscadeautje is mag ik hem nog niet aansnijden zometeen.

(Ik heb wel vaker dat ik een verjaardagstaart cadeau doe, dat mensen 'm dan maar niet aansnijden en ik t dan een beetje moeilijk zit te hebben omdat ik wil weten hoe ie geworden is :') )
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146879341
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Is het mogelijk om thuis, zonder gekke dingen, zelf schuimpjes te maken? En dan niet de merengue schuimpjes, maar de hardere die ook in strooigoed zitten. Of is dat een echt fabrieksproduct?
Spekkies weet ik wel te fabrieken, maar schuimpjes...geen ervaring mee.
Professioneel gifmenger.
  Moderator vrijdag 21 november 2014 @ 20:56:49 #86
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146880650
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Is het mogelijk om thuis, zonder gekke dingen, zelf schuimpjes te maken? En dan niet de merengue schuimpjes, maar de hardere die ook in strooigoed zitten. Of is dat een echt fabrieksproduct?
Die worden gemaakt met poedersuiker, glucosestroop en gelatine. De rest is aroma en kleurstof.
Komt geen ei aan te pas hoor ;)
Lijkt me moeilijk om te maken, want gelatine los je normaal op in water en hier moet volgens mij geen of heel weinig water in, dus moet je poedergelatine hebben, is op zich nog wel te vinden her en der.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146886521
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 20:56 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Die worden gemaakt met poedersuiker, glucosestroop en gelatine. De rest is aroma en kleurstof.
Komt geen ei aan te pas hoor ;)
Lijkt me moeilijk om te maken, want gelatine los je normaal op in water en hier moet volgens mij geen of heel weinig water in, dus moet je poedergelatine hebben, is op zich nog wel te vinden her en der.
Kun je de blaadjes niet gewoon fijnmalen?
Ik misbruik mijn electrische koffiemolen nog wel eens voor zulke karweitjes. :D
Professioneel gifmenger.
  vrijdag 21 november 2014 @ 23:15:27 #88
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146886770
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:34 schreef minilot het volgende:
Bij echt nat deeg (dus met een hoge hydratatie, kotm bij veel ciabattarecepten voor) is het ook helemaal geen kwestie van kneden. Het deeg krijgt z'n luchtigheid en de kenmerkende open structuur, door het juist niet te kneden, maar vooral heeeeeeeeeeeeel lang te laten rijzen . Het deeg is veel te kledderig om te kneden, je 'vouwt' het alleen een beetje over zichzelf heen, liefst met hulp van een deegschraper.
Het is even een knoeiwerkje als je het niet gewend bent, maar uiteindelijk heb je er dus veel minder werk aan en je krijgt er prachtige broden van. O+
Weet jij een heel goed ciabatta-recept? Al wel wat mee gerommeld, maat resultaat was niet wat het moest zijn.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator vrijdag 21 november 2014 @ 23:19:03 #89
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146886903
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2014 23:09 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Kun je de blaadjes niet gewoon fijnmalen?
Ik misbruik mijn electrische koffiemolen nog wel eens voor zulke karweitjes. :D
Ik weet het niet, nooit geprobeerd. Het is wel in poedervorm te vinden hoor, ziet er ook iets anders uit, niet helemaal doorzichtig maar een beetje kleur er aan meestal.

Blijkt er ook van Oetker te zijn:

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator vrijdag 21 november 2014 @ 23:24:58 #90
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146887061
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 23:15 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Weet jij een heel goed ciabatta-recept? Al wel wat mee gerommeld, maat resultaat was niet wat het moest zijn.
500g bloem met hoog glutengehalte (dus zeg maar broodbloem)
10g instantgist
10g zout
440ml water (gewoon koud)

In de mixer laten kneden. Eerst 3/4 van het water erbij tot het een stevig normaal uitziend brooddeeg is.
Dan steeds wat water erbij.
Uiteindelijk wordt het een heel flexibel slap deeg. Mixen duurt zeker 15 minuten met de mixer (ja dat is lang, maar dat moet!).

Dan in een vierkante of rechthoekige plastic bak met deksel laten rijzen. Smeer vooraf de bak goed in met olijfolie. Voor dit recept moet de bak vrij hoog zijn, 3L inhoud.

Als het deeg tot aan het deksel rijkt bestrooi je je aanrecht/werkbank flink met bloem en als je het hebt griesmeel. Laat het deeg uit de bak op het werkvlak glijden, voorzichtig, je wil de lucht er zo veel mogelijk inhouden!
Strooi rijkelijk bloem/griesmeel over het deeg.
Met een deegsnijder (of scherp mes) snij je er een strook af (totaal maak je 4 stroken, dus elke strook is 1/4 van je deeg), draai het zo dat het snijvlak boven komt.
Voor en achter voorzichtig oppakken en op een bakplaat (zonder bakpapier!) die je rijkelijk met meel en griesmeel hebt bestoven leggen. 4 stuks naast elkaar.

45 minuten laten rusten/rijzen.
Dan in een voorverwarmde oven: 225 graden hetelucht +/- 25 minuten bakken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 21 november 2014 @ 23:42:58 #91
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146887612
^O^ Die eerst maar eens met gewone gist proberen en later pas met desem. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146893363
Hoi!

Leuk topic. :) Ik ga met vriendinnen rond de Kerst een high tea doen en ik wil samen met een vriendin wat dingen gaan bakken. Hebben jullie nog leuke Kerst-bak-dingetjes? :P Ik ben niet zo'n ervaren bakker. :D

En hetzelfde geldt voor Sinterklaas, ik vier met familie Sinterklaas en het leek mij wel leuk samen met mijn zusjes om iets te gaan bakken, dus we zijn allemaal een beetje zoekende. Misschien weten mensen hier nog iets? :)

Bedankt alvast!
  zaterdag 22 november 2014 @ 10:52:15 #93
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146893386
Als je het simpel wilt zou ik iets van zandkoekjes maken en kerst-cookiecutters kopen en dan de koekjes eventueel decoreren met spikkels en balletjes enzo.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 22 november 2014 @ 11:23:09 #94
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_146893837
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 20:56 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Die worden gemaakt met poedersuiker, glucosestroop en gelatine. De rest is aroma en kleurstof.
Komt geen ei aan te pas hoor ;)
Lijkt me moeilijk om te maken, want gelatine los je normaal op in water en hier moet volgens mij geen of heel weinig water in, dus moet je poedergelatine hebben, is op zich nog wel te vinden her en der.
Ik zal eens beginnen met zoeken naar poedergelatine. Thanks!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  Moderator zaterdag 22 november 2014 @ 11:45:07 #95
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146894197
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:23 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ik zal eens beginnen met zoeken naar poedergelatine. Thanks!
Nu ik het zo lees denk ik dat ze het eerder gelatinepoeder noemen. Laat even weten of het gelukt is. Ze zijn eigenlijk veel te zoet, maar wel lekker die schuimpjes :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:50:35 #96
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146903247
Kan ik vanavond deeg voor een appeltaart maken en tot morgenmiddag in de koelkast leggen?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zaterdag 22 november 2014 @ 18:08:07 #97
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146903805
quote:
5s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:50 schreef Lienekien het volgende:
Kan ik vanavond deeg voor een appeltaart maken en tot morgenmiddag in de koelkast leggen?
Ja, wordt er alleen maar beter op.
Je kunt ook de appels al schillen, in blokjes doen, citroensap er over en suiker en kaneel, dan zijn ze al voor het grootste deel uitgelekt ook, heb je ook geen slappe bodem. Ze worden niet bruin.
Wel even goed afdekken natuurlijk.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 22 november 2014 @ 19:13:23 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146905424
Dank!
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 22 november 2014 @ 23:37:43 #99
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_146913906
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:45 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Nu ik het zo lees denk ik dat ze het eerder gelatinepoeder noemen. Laat even weten of het gelukt is. Ze zijn eigenlijk veel te zoet, maar wel lekker die schuimpjes :P
Will do. (Maar wellicht blijft het plan een plan. :P)
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_146919874
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:23 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ik zal eens beginnen met zoeken naar poedergelatine. Thanks!
Taartenwinkels verkopen het vaak! Zoek maar eens op Funcakes gelatine poeder
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
pi_146919888
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 10:49 schreef Roooske het volgende:
Hoi!

Leuk topic. :) Ik ga met vriendinnen rond de Kerst een high tea doen en ik wil samen met een vriendin wat dingen gaan bakken. Hebben jullie nog leuke Kerst-bak-dingetjes? :P Ik ben niet zo'n ervaren bakker. :D

En hetzelfde geldt voor Sinterklaas, ik vier met familie Sinterklaas en het leek mij wel leuk samen met mijn zusjes om iets te gaan bakken, dus we zijn allemaal een beetje zoekende. Misschien weten mensen hier nog iets? :)

Bedankt alvast!
Er is genoeg te bakken ;) Ik heb gister taai taai gemaakt, kruidnoten, mandarijnencakejes en scones met 'appeltjes van oranje' en kardemom.. Vorig jaar ook chocolade cupcakes met kruidnoten gemaakt. Je kan natuurlijk ook speculaasbrokken maken, speculaasstaaf, pepernoten, borstplaat.... Genoeg keuze ;)
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
  Moderator zondag 23 november 2014 @ 10:55:30 #102
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146920673
Taaitaai staat ook nog op mijn lijstje, roggebloem al in huis en een flinke pot honing ^O^

Alleen anijs, ik heb niet van die anijsblokjes, wel steranijs, maar geen idee of dat werkt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146920814
Ik denk dat steranijs toch te anders is... Zelf heb ik anijszaad op de markt gekocht
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
pi_146920836
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 10:55 schreef djkoelkast het volgende:
Taaitaai staat ook nog op mijn lijstje, roggebloem al in huis en een flinke pot honing ^O^

Alleen anijs, ik heb niet van die anijsblokjes, wel steranijs, maar geen idee of dat werkt.
1x gemaakt. Wat een werk zeg :D
Maar lekkerder als kant en klaar. Smaak is veel zachter :)
  Moderator zondag 23 november 2014 @ 11:11:06 #105
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146920887
quote:
4s.gif Op zondag 23 november 2014 11:07 schreef fotostarter het volgende:

[..]

1x gemaakt. Wat een werk zeg :D
Maar lekkerder als kant en klaar. Smaak is veel zachter :)
In fabriekstaaitaai zit glucose-fructosestroop dus dat koop ik sowieso niet. Ik zit dan alleen even met het anijsding.

quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 11:05 schreef _Liek het volgende:
Ik denk dat steranijs toch te anders is... Zelf heb ik anijszaad op de markt gekocht
Ik snap dat niet de hele sterren er in moeten, maar alleen de zaden, gemalen ofzo. Ik heb al heel lang geen gewoon anijszaad meer gezien eigenlijk. We hebben hier niet echt een markt met kruidenkraampje ofzo.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 23 november 2014 @ 12:07:23 #106
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146921882
Ik weet niet of je de zaadjes van steranijs in je taaitaai wil. Misschien kan je ze prima fijn vijzelen maar ik heb steranijs alleen nog maar in vloeistof mee laten koken, dus geen idee of het werkt..

Straks maak ik matcha-macadamia koekjes (het was nogal een kunst om macadamia's te vinden)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator zondag 23 november 2014 @ 12:23:01 #107
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146922184
Ik ga eens kijken of ik normaal anijszaad ergens kan vinden, ik heb nog niet veel met steranijs gewerkt, maar misschien inderdaad te hard.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 23 november 2014 @ 12:30:23 #108
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146922326
AH heeft hier gewoon anijszaad, al heb ik het bij een Turkse winkel gekocht. Scheelt hoop geld in vergelijking met Verstegen en co.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 23 november 2014 @ 12:46:45 #109
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146922681
is Japanse anijs eigenlijk nog in de handel, of is dat inmiddels verboden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 23 november 2014 @ 12:48:30 #110
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146922721
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:46 schreef Pietverdriet het volgende:
is Japanse anijs eigenlijk nog in de handel, of is dat inmiddels verboden?
Niet in winkels te krijgen. Misschien wel onder de toonbank. Zonnetura heeft het tijdje geleden nog wel per ongeluk in hun thee gemikt, oepsie.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 23 november 2014 @ 12:49:59 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146922752
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2014 12:48 schreef Molo het volgende:

[..]

Niet in winkels te krijgen. Misschien wel onder de toonbank. Zonnetura heeft het tijdje geleden nog wel per ongeluk in hun thee gemikt, oepsie.
Ja ik weet het, 2001 was dat, vriend van mij, zijn vrouw en kind waren daar goed ziek van.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 23 november 2014 @ 12:50:59 #112
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146922777
Venkelzaad vind ik trouwens ook erg lekker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 23 november 2014 @ 12:51:41 #113
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146922792
Waarom zou je het willen kopen als je er ziek van wordt?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 23 november 2014 @ 12:53:00 #114
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146922821
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2014 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja ik weet het, 2001 was dat, vriend van mij, zijn vrouw en kind waren daar goed ziek van.
Godsamme, is dat alweer zo lang geleden :D

Venkel is inderdaad ook erg lekker. Wordt te weinig gebruikt in baksels als het aan mij ligt.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zondag 23 november 2014 @ 12:57:13 #115
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146922909
Er was iets niet goed aan venkel/venkelzaad, maar ik ben vergeten wat precies (en wellicht is het dikke bullshit).
Venkel vind ik zelf te dropachtig op zichzelf, of het moet in een mix zitten (zit soms in shoarmakruiden).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 23 november 2014 @ 12:57:37 #116
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146922920
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:51 schreef Isegrim het volgende:
Waarom zou je het willen kopen als je er ziek van wordt?
Het werd verkocht als knutselartikel zover ik me herinner, doet het zo leuk in kerststukjes enzo.
Maar niet iedereen weet of wist dat er twee soorten steranijs zijn die lastig uit elkaar te houden zijn en dat veroorzaakte vergiftigingen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 23 november 2014 @ 12:58:39 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146922947
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:57 schreef djkoelkast het volgende:
Er was iets niet goed aan venkel/venkelzaad, maar ik ben vergeten wat precies (en wellicht is het dikke bullshit).
Venkel vind ik zelf te dropachtig op zichzelf, of het moet in een mix zitten (zit soms in shoarmakruiden).
Het is erg lekker in bv salami van wild zwijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 23 november 2014 @ 13:00:51 #118
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146923025
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2014 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het werd verkocht als knutselartikel zover ik me herinner, doet het zo leuk in kerststukjes enzo.
Maar niet iedereen weet of wist dat er twee soorten steranijs zijn die lastig uit elkaar te houden zijn en dat veroorzaakte vergiftigingen
Ah :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 23 november 2014 @ 13:01:36 #119
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146923050
Ik heb voor vanavond varkensworstjes met venkel, heerlijk. Maar ook door Chinese gerechten is het lekker, zowel venkel als het zaad. En ook in zoete dingen zoals koekjes of bijv. worteltaart met kardemom en venkelzaad is lekker, net als honingcake enzo.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zondag 23 november 2014 @ 13:16:53 #120
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146923423
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2014 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is erg lekker in bv salami van wild zwijn
Vroeger hebben we eens in een rookmachine (zo'n discotheekding zeg maar) etherische venkelolie gedaan. Dat ding heeft nog jaren naar venkel geroken en dat was eigenlijk helemaal niet lekker om het zo erg te ruiken, sindsdien gebruik ik eigenlijk helemaal geen venkel meer :P Beetje afkeer voor de geur gekregen.
Zwijn hoop ik dit jaar met kerst op het menu te kunnen zetten, maar het is even afwachten of het beschikbaar is.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 zondag 23 november 2014 @ 14:02:26 #121
414785 sirdanilot
pi_146924659
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:07 schreef -Mellow- het volgende:
Ik weet niet of je de zaadjes van steranijs in je taaitaai wil. Misschien kan je ze prima fijn vijzelen maar ik heb steranijs alleen nog maar in vloeistof mee laten koken, dus geen idee of het werkt..

Straks maak ik matcha-macadamia koekjes (het was nogal een kunst om macadamia's te vinden)
Macadamiás liggen toch gewoon in de supermarkt? Lekker, maar wel erg duur vind ik.
Interessante combinatie wel, matcha en macadamia
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 23 november 2014 @ 14:09:30 #122
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146924829
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 14:02 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Macadamiás liggen toch gewoon in de supermarkt? Lekker, maar wel erg duur vind ik.
Interessante combinatie wel, matcha en macadamia
nou, zeker niet in alle blijkbaar. En de Turk had ze ook niet.

Ik heb deze van mijn favoriete notenkraam van de markt. Het leuke joch van die kraam vertelde me dat macadamia's nogal schaars zijn de laatste jaren vanwege een orkaan in Nieuw-Zeeland, die voor een groot deel van de wereldwijde productie zorgde.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  User die het meest klaagt 2022 zondag 23 november 2014 @ 14:10:46 #123
414785 sirdanilot
pi_146924859
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 14:09 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

nou, zeker niet in alle blijkbaar. En de Turk had ze ook niet.

Ik heb deze van mijn favoriete notenkraam van de markt. Het leuke joch van die kraam vertelde me dat macadamia's nogal schaars zijn de laatste jaren vanwege een orkaan in Nieuw-Zeeland, die voor een groot deel van de wereldwijde productie zorgde.
Oh dat zou kunnen, heb ze jaren niet meer gegeten. Vroeger lagen ze in ieder geval gewoon bij de albert heijn.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_146925103
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 14:10 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Oh dat zou kunnen, heb ze jaren niet meer gegeten. Vroeger lagen ze in ieder geval gewoon bij de albert heijn.
Dat liggen ze nog steeds.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  zondag 23 november 2014 @ 14:30:06 #125
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146925462
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 14:09 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

nou, zeker niet in alle blijkbaar. En de Turk had ze ook niet.

Ik heb deze van mijn favoriete notenkraam van de markt. Het leuke joch van die kraam vertelde me dat macadamia's nogal schaars zijn de laatste jaren vanwege een orkaan in Nieuw-Zeeland, die voor een groot deel van de wereldwijde productie zorgde.
Australie, de cycloon Oswald was het
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 23 november 2014 @ 14:44:34 #126
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146925893
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 14:18 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Dat liggen ze nog steeds.
hier niet, maar misschien bij de XL
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146948541
Ik heb mijn taaitaai gewoon met gestampte muisjes gemaakt. :@
  Moderator maandag 24 november 2014 @ 10:31:42 #128
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146948700
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 10:24 schreef Myraela het volgende:
Ik heb mijn taaitaai gewoon met gestampte muisjes gemaakt. :@
Daar is nog een extra aroma aan toegevoegd (net als aan anijsblokjes) en dat wil ik niet, als het anijssmaak heeft moet het van anijs komen en niet van een aroma :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 24 november 2014 @ 10:49:05 #129
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_146949036
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:07 schreef -Mellow- het volgende:
Ik weet niet of je de zaadjes van steranijs in je taaitaai wil. Misschien kan je ze prima fijn vijzelen maar ik heb steranijs alleen nog maar in vloeistof mee laten koken, dus geen idee of het werkt..

Straks maak ik matcha-macadamia koekjes (het was nogal een kunst om macadamia's te vinden)
Geroosterde en gezouden macadamia noten kan ik zo vinden, maar ongeroosterde en ongezouten macadamias ben ik nog niet tegengekomen. Wilde ze in koekjes verwerken, maar het liefst zo rauw mogelijk.
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  Moderator maandag 24 november 2014 @ 11:10:42 #130
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146949470
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 10:49 schreef Skaai het volgende:

[..]

Geroosterde en gezouden macadamia noten kan ik zo vinden, maar ongeroosterde en ongezouten macadamias ben ik nog niet tegengekomen. Wilde ze in koekjes verwerken, maar het liefst zo rauw mogelijk.
Die zijn online wel te bestellen of bij een notenwinkel (maar dan betaal je wel de hoofdprijs).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 24 november 2014 @ 11:20:36 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146949723
Op www.amazon.de kan je ze bestellen voor tussen de 26 en 30 euro de kilo plus verzenden. Rauw, ongezouten, niet bewerkt, alleen maar geschild
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator maandag 24 november 2014 @ 11:23:59 #132
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146949811
https://jangotje.nl/index(...)id=8&aid=160&lang=nl

¤ 24.86 per kilo (minder kan ook)
vanaf 20 euro geen verzendkosten

https://www.notenkraam.nl/macadamias_rauw_aktie.html

¤ 24.50 per kilo (minder kan ook)
vanaf 40 euro geen verzendkosten
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 24 november 2014 @ 11:41:51 #133
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_146950354
Wow, wat een geld :o. Ik heb nog eens een idee met rauwe macadamias. :'(
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  Moderator maandag 24 november 2014 @ 11:43:05 #134
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146950384
quote:
11s.gif Op maandag 24 november 2014 11:41 schreef Skaai het volgende:
Wow, wat een geld :o. Ik heb nog eens een idee met rauwe macadamias. :'(
Denk niet dat je een kilo nodig hebt? :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 24 november 2014 @ 11:48:16 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146950524
quote:
11s.gif Op maandag 24 november 2014 11:41 schreef Skaai het volgende:
Wow, wat een geld :o. Ik heb nog eens een idee met rauwe macadamias. :'(
Ze zijn zo prijzig omdat ze zo lastig te kraken zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † maandag 24 november 2014 @ 11:49:12 #136
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_146950543
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 11:43 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Denk niet dat je een kilo nodig hebt? :P
Mijn eerste reactie was 'wat een geld!' maar als ik omreken betaal je in verhouding voor 250 gram macadamias bij de notenboer bijna hetzelfde. :P.

Maar bedankt voor de linkjes, ze zijn gebookmarked!
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  maandag 24 november 2014 @ 13:06:18 #137
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146952351
Wow, dat is goedkoop! ja veel geld, maar relatief goedkoop. Ik betaalde voor de 100g op de markt (ook rauw en ongezouten) 3,50. Maar denk dat die het ook wel voor minder doet vanaf de kilo.

Best te doen hoor als je er alleen een keer koekjes mee wil bakken. Gisteren heb ik maar 50g gebruikt, dus heb nog voor een volgende keer. Ze waren erg goed gelukt trouwens :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146952434
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2014 11:49 schreef Skaai het volgende:

[..]

Ik bak vaak koekjes met macadamia's erin, en inderdaad zijn ze ongezouten erg lastig te vinden. Wat ik doe: gewoon gezouten macadamia's gebruiken; de nootjes vooraf even tussen wat keukenpapier wrijven om wat van het zout eraf te halen en verder in je koekjesrecept de snuf zout achterwege laten. Werkt perfect! :9
Let me see you stripped down to the bone
  † In Memoriam † maandag 24 november 2014 @ 20:45:58 #139
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_146967550
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 13:09 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik bak vaak koekjes met macadamia's erin, en inderdaad zijn ze ongezouten erg lastig te vinden. Wat ik doe: gewoon gezouten macadamia's gebruiken; de nootjes vooraf even tussen wat keukenpapier wrijven om wat van het zout eraf te halen en verder in je koekjesrecept de snuf zout achterwege laten. Werkt perfect! :9
Oh :D. Ik was juist erg bang dat het heel erg zout zou zijn, maar dat valt volgens jou dus mee. Nice :)
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  maandag 24 november 2014 @ 20:48:28 #140
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146967677
Zout in zoete koekjes waar noten in zitten is juist heerlijk :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 24 november 2014 @ 21:53:55 #141
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146971149
Zout en zoet kan sowieso geweldige combibaties geven, zoals caramel en zout. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146972198
Ik heb afgelopen weekend twee porties pepernoten (geen kruidnoten) gebakken, maar ze werden zo hard. Uit betrouwbare bron hoorde ik dat je ze hutje-mutje in een vorm moet bakken. Hoe doen jullie dat?

En ik mik anijszaad in mijn electrische koffiemolentje. Dat gaat prima. Je krijgt wel een wat 'groenere' smaak dan van pak-em-beet anijsblokjes, maar dat vind ik eigenlijk alleen maar lekkerder.

Als ik roggebloem te pakken krijg, ga ik een derde poging wagen...
Professioneel gifmenger.
  maandag 24 november 2014 @ 23:31:41 #143
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146974709
ik vind zout en zoet ook heel lekker. Zojuist heb ik zoute caramelsaus gemaakt om morgen in mijn variant van de banoffee pie te doen. Met een bodem van amandelen, walnoten, dadelstroop en kokosolie, daarop een laag bananen met vanille, daarop de caramel en als laatste een laag kokosslagroom :9

Hmm, ja hij word niet gebakken dus hoort hier eigenlijk niet thuis bedenk ik mij nu...
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  maandag 24 november 2014 @ 23:49:45 #144
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146975421
Ongebakken taart mag ook vind ik. Zeker als het zó lekker klinkt. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator dinsdag 25 november 2014 @ 00:00:25 #145
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146975807
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2014 20:45 schreef Skaai het volgende:

[..]

Oh :D. Ik was juist erg bang dat het heel erg zout zou zijn, maar dat valt volgens jou dus mee. Nice :)
Hou er ook rekening mee dat er een beetje extra olie in zit.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator dinsdag 25 november 2014 @ 00:01:46 #146
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146975855
Ik heb trouwens een recept voor taaitaai geprobeerd en vandaag gemalen anijszaad gevonden bij de AH. Ze hadden ook ongemalen, maar mijn staafmixer met bakje er onder maalt niet zo heel fijn.
Enfin, ik laat het beslag overnacht staan, morgen ga ik het bakken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146976151
Taaitaai lijkt mij een rotklus om te maken. Net zoals ontbijtkoek. Scheelt weer dat ik niks van taaitaai moet hebben evenals de ekte pepernoot. :{w Neem wel een chocoladekruidnootje :9 Of gevuld speculaas :9~ Of marsepein, borstplaat. Nog een weekje geduld maar oh wat is december toch slecht voor het aantal kilo's. Geniale bakmaand zonder meer. Elk voordeel heeft zo zijn nadeel en het is geen straf om je eigen baksels samen met familie op te peuzelen anders O~)
mag het weten
  Moderator dinsdag 25 november 2014 @ 00:13:53 #148
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146976255
Valt mee hoor, suiker, water, honing in een pan tot kookpunt
meel, zout, anijs, bakpoeder erbij
halve dag wachten, vormen en bakken

In een notendop :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 25 november 2014 @ 06:52:51 #149
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146978239
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 23:49 schreef Isegrim het volgende:
Ongebakken taart mag ook vind ik. Zeker als het zó lekker klinkt. :D
Van dittem :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_146982220
Wellicht een domme vraag:

Hoelang kun je chocola die je smelt en een bepaalde vorm geeft bewaren?
  Moderator dinsdag 25 november 2014 @ 12:10:55 #151
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146984289
Taai Taai:

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 25 november 2014 @ 13:35:00 #152
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146987307


Nóg een keer pindakaaskoekjes, omdat ze zo lekker zijn. Dit keer met stukken 70% chocola en macadamia's.
Echt een van de makkelijkste koekjes om te bakken, en snel ook want je hoeft het deeg niet te koelen van te voren.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  dinsdag 25 november 2014 @ 16:57:34 #153
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146994268
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 11:14 schreef Stimorol- het volgende:
Wellicht een domme vraag:

Hoelang kun je chocola die je smelt en een bepaalde vorm geeft bewaren?
Ontzettend lang, tenzij je er dingen als room ofzo aan toegevoegd hebt. Puur chocolade kun je er lang bewaren, ook na smelten en weer stollen.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 25 november 2014 @ 17:05:56 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146994544
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2014 16:57 schreef Molo het volgende:

[..]

Ontzettend lang, tenzij je er dingen als room ofzo aan toegevoegd hebt. Puur chocolade kun je er lang bewaren, ook na smelten en weer stollen.
Ja, de chocolade an sich wel, maar als je de bonbons (pralines) vult met zaken deze wel een houdbaarheid hebben, Als je een mousse maakt met verse room bijvoorbeeld is de moussevulling zeker niet lang houdbaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 25 november 2014 @ 17:19:30 #155
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146994938
Dat zeg ik toch net?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_146995341
Ik wilde chocolaflikken maken met muisjes erop.. blijven die een week goed? *O*
  dinsdag 25 november 2014 @ 17:34:33 #157
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146995391
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 17:32 schreef Stimorol- het volgende:
Ik wilde chocolaflikken maken met muisjes erop.. blijven die een week goed? *O*
Zeker :Y
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_146995581
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2014 17:19 schreef Molo het volgende:
Dat zeg ik toch net?
Ja _O-
pi_146996745
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2014 17:34 schreef Molo het volgende:

[..]

Zeker :Y
Thanks O+
pi_146999257
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 13:35 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]

Nóg een keer pindakaaskoekjes, omdat ze zo lekker zijn. Dit keer met stukken 70% chocola en macadamia's.
Echt een van de makkelijkste koekjes om te bakken, en snel ook want je hoeft het deeg niet te koelen van te voren.
Ziet er superlekker uit.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_147001768
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 13:35 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]

Nóg een keer pindakaaskoekjes, omdat ze zo lekker zijn. Dit keer met stukken 70% chocola en macadamia's.
Echt een van de makkelijkste koekjes om te bakken, en snel ook want je hoeft het deeg niet te koelen van te voren.
Ziet er lekker uit zeg! Heb je een recept?
  dinsdag 25 november 2014 @ 21:12:59 #162
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147002989
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2014 20:44 schreef Mazou het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit zeg! Heb je een recept?
ja zeker wel

nodig:
- 1 kop pindakaas ( liefst 100% pinda's, en als je pindakaas met plantaardig vet hebt kun je de kokosolie wel achterwege laten)
- 1 kop suiker ( ik gebruikte ongeraffineerde rietsuiker)
- 1 ei
- 1 tl baking soda
- 1 el kokosolie
- snufje zout
- optioneel stukjes chocola/ nootjes

suiker met ei kloppen tot suiker is opgelost, kokosolie erdoor, dan de rest erbij en mengen tot en geheel. Balletjes van maken van eetlepel formaat (ik gebruik daarvoor zo'n standaard maatlepel) en iets platdrukken op je bakmatje/ bakpapier. 8-10 minuutjes op 180 graden bakken.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147011105
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 12:10 schreef djkoelkast het volgende:
Taai Taai:

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 13:35 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]

Nóg een keer pindakaaskoekjes, omdat ze zo lekker zijn. Dit keer met stukken 70% chocola en macadamia's.
Echt een van de makkelijkste koekjes om te bakken, en snel ook want je hoeft het deeg niet te koelen van te voren.
Oh nom, nom, nom :9 Ekte huisgemaakte taataai zal vast beter smaken dan dat fabriekspul en die pindakaaskoekjes zien er zo heerlijk bros uit O+
mag het weten
  woensdag 26 november 2014 @ 01:03:00 #164
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147011165
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 00:56 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

[..]

Oh nom, nom, nom :9 Ekte huisgemaakte taataai zal vast beter smaken dan dat fabriekspul en die pindakaaskoekjes zien er zo heerlijk bros uit O+
ze zijn juist een beetje smeuiig van binnen. Dat vind ik met sommige koekjes veel lekkerder ook. Wel een krokant laagje aan de buitenkant O+
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147011185
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 01:03 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ze zijn juist een beetje smeuiig van binnen. Dat vind ik met sommige koekjes veel lekkerder ook. Wel een krokant laagje aan de buitenkant O+
Nog beter: bros van buiten, smeuïg van binnen :9~
mag het weten
  Moderator woensdag 26 november 2014 @ 01:16:15 #166
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147011284
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 00:56 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

[..]

Oh nom, nom, nom :9 Ekte huisgemaakte taataai zal vast beter smaken dan dat fabriekspul en die pindakaaskoekjes zien er zo heerlijk bros uit O+
Smaakt heel anders, wel echt naar anijs. Ze moeten alleen nog even in de trommel om ècht taai te worden, ze zijn nu wat hard (maar dat is normaal, stond ook in het recept: na 3 dagen in de trommel zijn ze het lekkerst)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147122492
Heb een paar weken terug de ekte crack pie gehad en verlangde weer naar toen, dus gisteren na jaren weer een homemade crack pie gemaakt. :Y)

http://i.imgur.com/YTfWAWZ.jpg

Ik vind de zelfgemaakte crack pie wel veel machtiger en zoeter smaakt dan de echte - en dat terwijl ik zelf een veel dikkere bodem en minder vulling gebruik. Heb er zelfs minder suiker in gedaan maar alsnog te zoet op de een of andere manier. Waarschijnlijk heeft de gevriesdroogde corn powder die ze in de milkbar gebruiken toch best veel invloed op de smaak en textuur.

De volgende keer dat ik hem maak ga ik zoeken naar gevriesdroogde maispoeder, kijken hoe ver ik in de buurt kom van de echte. :9

(ik vind hem alsnog super lekker hoor, daar niet van. een beetje ongezoete opgeklopte slagroom erbij en ik ben tevreden. :P )
pi_147122992
Je bakte Momofuku! *O*
Crackpie: O+ Die maak ik ook wel eens zelf, maar vind ik persoonlijk niet te zoet of machtig..

Maar goed, je was dus daar?! Wat heb je nog meer gegeten? :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_147123579
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 18:31 schreef minilot het volgende:
Je bakte Momofuku! *O*
Crackpie: O+ Die maak ik ook wel eens zelf, maar vind ik persoonlijk niet te zoet of machtig..

Maar goed, je was dus daar?! Wat heb je nog meer gegeten? :9
Ja, ik twijfelde eigenlijk aan mezelf of ik het recept misschien niet goed heb omgerekend/gehalveerd, maar ik herinner mij dat toen ik de taart een paar jaar terug bakte ik hem eigenlijk ook te zoet vond (vandaar dat ik er minder suiker in heb gedaan).

Ik heb de crack pie, candy bar pie, birthdaycaketruffles (samen met de crackpie mijn faves!), crack pie softserve, cerealmilk softserve en nog meer zoetigheid geproefd. En in de noodlebar heb ik eigenlijk alleen de noodles geprobeerd. :9
pi_147124482
Heb net pepernoten (... kruidnoten) gebakken met m'n zusje samen. Zien er lekker uit, alleen een heel klein beetje (ook veelte) groot. Eigenlijk zo simpel, wat bloem, roomboter, zout, speculaaskruiden en stroop.
pi_147125394
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 13:35 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]

Nóg een keer pindakaaskoekjes, omdat ze zo lekker zijn. Dit keer met stukken 70% chocola en macadamia's.
Echt een van de makkelijkste koekjes om te bakken, en snel ook want je hoeft het deeg niet te koelen van te voren.
Nu heb ik zin in die koekjes, maar niet alles in huis. En sowieso zou ik ze dan pas later kunnen eten.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_147125696
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 01:16 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Smaakt heel anders, wel echt naar anijs. Ze moeten alleen nog even in de trommel om ècht taai te worden, ze zijn nu wat hard (maar dat is normaal, stond ook in het recept: na 3 dagen in de trommel zijn ze het lekkerst)
De pepernoten (zeer vergelijkbaar met taai taai qua deeg) die ik gisteren bij de bakker kocht waren warm erg lekker, toen koud wat minder en vandaag zijn ze top.
Professioneel gifmenger.
pi_147126178
Dag allemaal, mag ik even inbreken met een vraag?

Ik wil als Kersttoetje (o.a.) een tiramisu maken, waar lange vingers ingaan. Nu heb ik het idee opgevat om zelf de lange vingers te gaan bakken. Maar, dan wil ik dat wel een poos van tevoren doen om de werkdruk omtrent de Kerstdagen een beetje te spreiden :P

Heeft iemand hier ervaring met het zelf bakken van lange vingers, is dat een beetje te doen (en smaakt het ook nog lekker)?. En een minstens zo belangrijke vraag; kun je zelf gebakken lange vingers bewaren (invriezen?) en dan later door een toetje verwerken? Smaken ze dan nog goed?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_147126681
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 20:12 schreef Miss_Isis het volgende:
Dag allemaal, mag ik even inbreken met een vraag?

Ik wil als Kersttoetje (o.a.) een tiramisu maken, waar lange vingers ingaan. Nu heb ik het idee opgevat om zelf de lange vingers te gaan bakken. Maar, dan wil ik dat wel een poos van tevoren doen om de werkdruk omtrent de Kerstdagen een beetje te spreiden :P

Heeft iemand hier ervaring met het zelf bakken van lange vingers, is dat een beetje te doen (en smaakt het ook nog lekker)?. En een minstens zo belangrijke vraag; kun je zelf gebakken lange vingers bewaren (invriezen?) en dan later door een toetje verwerken? Smaken ze dan nog goed?
Mocht het niet lukken met de lange vingers, cantucci onderin zijn ook erg lekker. Maar ook die heb ik nog nooit zelf gebakken.
Professioneel gifmenger.
  zondag 30 november 2014 @ 00:38:26 #175
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147136659
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 20:12 schreef Miss_Isis het volgende:
Dag allemaal, mag ik even inbreken met een vraag?

Ik wil als Kersttoetje (o.a.) een tiramisu maken, waar lange vingers ingaan. Nu heb ik het idee opgevat om zelf de lange vingers te gaan bakken. Maar, dan wil ik dat wel een poos van tevoren doen om de werkdruk omtrent de Kerstdagen een beetje te spreiden :P

Heeft iemand hier ervaring met het zelf bakken van lange vingers, is dat een beetje te doen (en smaakt het ook nog lekker)?. En een minstens zo belangrijke vraag; kun je zelf gebakken lange vingers bewaren (invriezen?) en dan later door een toetje verwerken? Smaken ze dan nog goed?
Ik heb er jaren geleden eens een beetje een sport van gemaakt de perfecte tiramisu te kunnen maken en heb toen wel eens een zelf een bodem gebakken voor mijn tiramisu naar recept van iemand hier in CUL. Het was een beetje sponsig zodat het goed vocht op kon nemen en vrij makkelijk en snel te maken herinner ik me. Je hoeft dus niet per se al die moeite te doen om mooie, krokante, luchtige lange vingers te gaan bakken denk ik, want daar merk je toch niks meer van nadat de boel met koffie en likeur is volgezogen.

Ha, ik heb de post zowaar gevonden net:
CUL / Recept tiramisu

Maar volgens mij heb ik t recept ietwat aangepast na wat pogingen, ik weet het niet meer precies. Het zou wellicht handig zijn om dat topic eens door te spitten :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  User die het meest klaagt 2022 zondag 30 november 2014 @ 11:07:07 #176
414785 sirdanilot
pi_147141826
Als ik een (peren) tarte tatin bak, moet die dan meteen op, of kun je hem ook later opwarmen in de oven?

(heb een hele zooi peren gekocht hiervoor, deze zijn nu nog aan het rijpen, heb ook al zelfgemaakt bladerdeeg in de vriezer)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_147141866
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 20:12 schreef Miss_Isis het volgende:
Dag allemaal, mag ik even inbreken met een vraag?

Ik wil als Kersttoetje (o.a.) een tiramisu maken, waar lange vingers ingaan. Nu heb ik het idee opgevat om zelf de lange vingers te gaan bakken. Maar, dan wil ik dat wel een poos van tevoren doen om de werkdruk omtrent de Kerstdagen een beetje te spreiden :P

Heeft iemand hier ervaring met het zelf bakken van lange vingers, is dat een beetje te doen (en smaakt het ook nog lekker)?. En een minstens zo belangrijke vraag; kun je zelf gebakken lange vingers bewaren (invriezen?) en dan later door een toetje verwerken? Smaken ze dan nog goed?
Ik zou de moeite niet eens nemen voor een tiramisu. :@
pi_147142099
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 11:07 schreef sirdanilot het volgende:
Als ik een (peren) tarte tatin bak, moet die dan meteen op, of kun je hem ook later opwarmen in de oven?

(heb een hele zooi peren gekocht hiervoor, deze zijn nu nog aan het rijpen, heb ook al zelfgemaakt bladerdeeg in de vriezer)
Ik vermoed dat de karamel wat harder wordt na afkoelen. Maar of ie daar minder lekker van wordt zou ik niet weten. :9
Professioneel gifmenger.
  zondag 30 november 2014 @ 12:12:29 #179
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147143122
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 11:20 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik vermoed dat de karamel wat harder wordt na afkoelen. Maar of ie daar minder lekker van wordt zou ik niet weten. :9
Nee slapper juist, omdat de peren dan zachter en sappiger zijn.
Zou er niet te lang mee wachten qua opeten, wordt alleen maar minder lekker, als in dat het een zompige brei wordt ipv zacht en knapperig naast elkaar in een taart (zoooo lekker dat :9 )
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147143859
quote:
14s.gif Op zondag 30 november 2014 11:09 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik zou de moeite niet eens nemen voor een tiramisu. :@
Ja, daar twijfel ik dus ook nog een beetje over, of het de moeite waard gaat zijn :')

Maar de recepten die ik op heb gezocht leken vrij simpel, en ik vind het wel leuk om echt from scratch iets te maken. En ik vind het fijn om precies te weten wat er in m'n eten zit, vandaar het idee. Ik denk dat ik pas na de Kerst kan zeggen of het de moeite waard was :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2014 20:24 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Mocht het niet lukken met de lange vingers, cantucci onderin zijn ook erg lekker. Maar ook die heb ik nog nooit zelf gebakken.
Cantucci (cantuccini?) zijn van die harde koekjes met stukken amandel, toch? Dat lijkt me nog wat meer werk dan gewone lange vingers. En ik hou eigenlijk niet zo van hele stukken noot :@

Maar het maken van de lange vingers lijkt me op zich het probleem nog niet, het is meer het bewaren totdat ik ze kan verwerken waar het om gaat :)

quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 00:38 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Ik heb er jaren geleden eens een beetje een sport van gemaakt de perfecte tiramisu te kunnen maken en heb toen wel eens een zelf een bodem gebakken voor mijn tiramisu naar recept van iemand hier in CUL. Het was een beetje sponsig zodat het goed vocht op kon nemen en vrij makkelijk en snel te maken herinner ik me. Je hoeft dus niet per se al die moeite te doen om mooie, krokante, luchtige lange vingers te gaan bakken denk ik, want daar merk je toch niks meer van nadat de boel met koffie en likeur is volgezogen.

Ha, ik heb de post zowaar gevonden net:
CUL / Recept tiramisu

Maar volgens mij heb ik t recept ietwat aangepast na wat pogingen, ik weet het niet meer precies. Het zou wellicht handig zijn om dat topic eens door te spitten :)
Thanks voor de link! Heb het even doorgelezen, en dat is best een idee om zo'n bodem in één stuk te bakken ipv losse lange vingers. En nee, het krokante of luchtige merk je idd niet meer als ze in de tiramisu zitten. Daarom dacht ik ook dat ze misschien best ingevroren konden worden voor gebruik, zonder dat ze daar veel slechter van worden.

Ik ga in ieder geval eens wat proberen. Misschien ga ik vanmiddag al wel even een proefbatch lange vingers of een bodem maken en zien hoe dat lukt en of het zich een beetje laat invriezen. Want hoe weinig werk het ook is, ik moet het toch echt wel van tevoren kunnen maken want anders kom ik gewoon tijd tekort...
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 30 november 2014 @ 12:50:59 #181
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147143911
En gewoon lange vingers kopen?
Die van Boudoir zijn echt hartstikke prima
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147144130
Lange vingers maak je heel snel en zijn prima te bewaren buiten de vriezer. Ik heb ook gekozen voor een bakplaat vol met lange vingers, om achteraf ze in stukken te snijden (worden dan meer rechthoekige vingers ipv ronde uit de winkel) Werkte prima in de tiramisu. Zolang je ze maar bros laat worden voor je ze verpakt, dan kunnen ze zelfs na zoveel tijd nog flink wat koffie opslurpen als een spons. :)
mag het weten
  zondag 30 november 2014 @ 13:06:35 #183
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147144301
Afgelopen week voor het eerst succesvol kruidnootjes gebakken trouwens. Voorheen werden ze veel te hard, maar de truc is dus ze er al uit te halen als de binnenkant echt nog zacht is, hard mega goed uit als ze afkoelen.
Logisch wel, maar nog nooit op vertrouwd dat het ook echt zo goed zou werken _O-
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147144424
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 13:06 schreef Molo het volgende:
Afgelopen week voor het eerst succesvol kruidnootjes gebakken trouwens. Voorheen werden ze veel te hard, maar de truc is dus ze er al uit te halen als de binnenkant echt nog zacht is, hard mega goed uit als ze afkoelen.
Logisch wel, maar nog nooit op vertrouwd dat het ook echt zo goed zou werken _O-
Tot datzelfde inzicht kwam ik deze week ook :P Eerste keer ging veuls te hard, merendeel zwart geblakerd. Tweede keer gelet op de tijd en temperatuur, dacht dat ze niet goed waren want te zacht. Eenmaal buiten de oven hard het idd goed uit. Ik blij, hoef ik geen derde keer aan de bak.
mag het weten
pi_147150717
Weet iemand toevallig waar ze speculaaskruiden zonder sinaasappelschil verkopen?
De meeste supermarkten kom ik de Verstegen "Specerijenmix koek en speculaas" tegen, maar daar zitten dus sinaasappelschillen in :r

En ja, ik heb geprobeerd daarmee pepernoten te bakken, en man wat een teleurstelling :'(
  Moderator zondag 30 november 2014 @ 16:20:11 #186
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147150925
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 16:15 schreef Nixxor het volgende:
Weet iemand toevallig waar ze speculaaskruiden zonder sinaasappelschil verkopen?
De meeste supermarkten kom ik de Verstegen "Specerijenmix koek en speculaas" tegen, maar daar zitten dus sinaasappelschillen in :r

En ja, ik heb geprobeerd daarmee pepernoten te bakken, en man wat een teleurstelling :'(
Wat dacht je van gewoon zelf mixen in plaats van voorgemengd nemen?

8 tl gemalen kaneel 2 tl gemalen kruidnagel 2 tl gemalen koriander 2 tl gemberpoeder 1 tl gemalen nootmuskaat ½ tl gemalen kardemom 1 tl gemalen foelie

Je hebt alleen wat meer potjes nodig, maar als je een beetje zelf kookt heb je het merendeel toch wel staan.
En wel je deeg minimaal 24u laten rusten voor je het gaat bakken. Een week is nog beter.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 zondag 30 november 2014 @ 16:28:49 #187
414785 sirdanilot
pi_147151297
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 16:20 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Wat dacht je van gewoon zelf mixen in plaats van voorgemengd nemen?

8 tl gemalen kaneel 2 tl gemalen kruidnagel 2 tl gemalen koriander 2 tl gemberpoeder 1 tl gemalen nootmuskaat ½ tl gemalen kardemom 1 tl gemalen foelie

Je hebt alleen wat meer potjes nodig, maar als je een beetje zelf kookt heb je het merendeel toch wel staan.
En wel je deeg minimaal 24u laten rusten voor je het gaat bakken. Een week is nog beter.
Plus een héél klein snufje witte peper. Echt heel weinig minder dan een theelepel, maar dat is een soort 'secret ingredient'. Kardemom ken ik niet hierin maar zal vast kunnen.

Nog lekkerder is als je een deel van de specerijen zelf zou kunnen malen maar gewoon mixen is ook al goed uiteraard.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_147151449
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 16:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Plus een héél klein snufje witte peper. Echt heel weinig minder dan een theelepel, maar dat is een soort 'secret ingredient'. Kardemom ken ik niet hierin maar zal vast kunnen.

Nog lekkerder is als je een deel van de specerijen zelf zou kunnen malen maar gewoon mixen is ook al goed uiteraard.
Ik doe er juist veel witte peper in. Heerlijk pittig. Niet voor kleine kinderen.. :9

En anijszaad of venkelzaad. :Y
Professioneel gifmenger.
pi_147151606
Normaliter ben ik meer van het zelf mixen en experimenteren inderdaad.
Alleen ben ik bezig met mijn huis te verbouwen (waaronder me keuken!) dus mijn kook en bak hobby staat op een laag pitje. (zeg maar gerust uit)
Vandaar dat ik nu niet een hele collectie aan kruidenpotjes wil.

Ik moest alleen iets gezelligs verzinnen om te doen dus ik dacht we gaan pepernoten bakken.
Lekker makkelijk met een kruidemixje enzo. Maar dat blijkt dus moeilijker dan gedacht...
  User die het meest klaagt 2022 zondag 30 november 2014 @ 16:44:43 #190
414785 sirdanilot
pi_147151846
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 16:32 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik doe er juist veel witte peper in. Heerlijk pittig. Niet voor kleine kinderen.. :9

En anijszaad of venkelzaad. :Y
Zo zie je maar dat het allemaal heel persoonlijk is want anijs-achtige dingen daarin vind ik juist goor.
Sinaasappelschil klinkt mij ook niet heel goor mits er maar een heel klein beetje inzit. Elk huis tuin en keukenrecept voor kruidnoten bevat gewoon kant en klare speculaaskruidenmix....
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 30 november 2014 @ 16:45:23 #191
414785 sirdanilot
pi_147151869
Wacht gaat het nu over ouderwetse pepernoten (van die taaie brokken die ik persoonlijk goor vind) of over kruidnoten (die ik persoonlijk lekkerder vind)?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_147152456
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 16:15 schreef Nixxor het volgende:
Weet iemand toevallig waar ze speculaaskruiden zonder sinaasappelschil verkopen?
De meeste supermarkten kom ik de Verstegen "Specerijenmix koek en speculaas" tegen, maar daar zitten dus sinaasappelschillen in :r

En ja, ik heb geprobeerd daarmee pepernoten te bakken, en man wat een teleurstelling :'(
Kruiden of specerijen koop ik af en toe bij Gekruid of bij de Kruidenkaravaan. Hier heb ik mijn speculaaskruiden vandaan: http://www.kruidenkaravaa(...)228&search=Speculaas
pi_147152459
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 16:45 schreef sirdanilot het volgende:
Wacht gaat het nu over ouderwetse pepernoten (van die taaie brokken die ik persoonlijk goor vind) of over kruidnoten (die ik persoonlijk lekkerder vind)?
Mag hopen dat laatste, dan +1 van mij
mag het weten
pi_147153168
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 17:02 schreef n0a het volgende:

[..]

Kruiden of specerijen koop ik af en toe bij Gekruid of bij de Kruidenkaravaan. Hier heb ik mijn speculaaskruiden vandaan: http://www.kruidenkaravaa(...)228&search=Speculaas
Ziet er goed uit, maar is met de verzendkosten weer een beetje jammer voor een zakje.

quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 16:45 schreef sirdanilot het volgende:
Wacht gaat het nu over ouderwetse pepernoten (van die taaie brokken die ik persoonlijk goor vind) of over kruidnoten (die ik persoonlijk lekkerder vind)?
Kruidnoten! Sorry... Ik blijf die "echte pepernoten" nep vinden...
pi_147153236
Al wil ik weleens naar het restaurant van het Rijksmuseum geloof ik. Daar was een tijd terug een item over, dat ze met het thema de Gouden Eeuw en de specerijenhandel ekte pepernoten uit die tijd gingen bakken op basis van een recept uit die tijd en dat serveren naast een kop thee.
mag het weten
pi_147153298
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:24 schreef Joosie200 het volgende:
Al wil ik weleens naar het restaurant van het Rijksmuseum geloof ik. Daar was een tijd terug een item over, dat ze met het thema de Gouden Eeuw en de specerijenhandel ekte pepernoten uit die tijd gingen bakken op basis van een recept uit die tijd en dat serveren naast een kop thee.
Dat klinkt wel interessant ja, ik denk dat dat spul wat van Bolletje oid kant en klaar in de winkel licht echt niet smaakt zoals ze vroeger echt waren.
pi_147153412
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:26 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Dat klinkt wel interessant ja, ik denk dat dat spul wat van Bolletje oid kant en klaar in de winkel licht echt niet smaakt zoals ze vroeger echt waren.
http://www.wijnkronieken.nl/pepernoten-en-constantia/

Wat ik zo snel vind
mag het weten
  User die het meest klaagt 2022 zondag 30 november 2014 @ 17:40:33 #198
414785 sirdanilot
pi_147153795
Daar zit 'staartpeper' (cubeba) in. Nooit van gehoord. Als je eraan kunt komen zou je het natuurlijk kunnen proberen... maar ik zou gewoon een klein snufje witte peper doen. (met gewone zwarte peper ken ik het niet maar kan vast ook).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator zondag 30 november 2014 @ 18:28:21 #199
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147155367
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 16:36 schreef Nixxor het volgende:
Normaliter ben ik meer van het zelf mixen en experimenteren inderdaad.
Alleen ben ik bezig met mijn huis te verbouwen (waaronder me keuken!) dus mijn kook en bak hobby staat op een laag pitje. (zeg maar gerust uit)
Vandaar dat ik nu niet een hele collectie aan kruidenpotjes wil.

Ik moest alleen iets gezelligs verzinnen om te doen dus ik dacht we gaan pepernoten bakken.
Lekker makkelijk met een kruidemixje enzo. Maar dat blijkt dus moeilijker dan gedacht...
Die van Dille & Kamille zijn meestal ook wel ok, ik weet alleen niet of er sinaasappel in zit.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 zondag 30 november 2014 @ 18:29:36 #200
414785 sirdanilot
pi_147155409
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 12:12 schreef Molo het volgende:

[..]

Nee slapper juist, omdat de peren dan zachter en sappiger zijn.
Zou er niet te lang mee wachten qua opeten, wordt alleen maar minder lekker, als in dat het een zompige brei wordt ipv zacht en knapperig naast elkaar in een taart (zoooo lekker dat :9 )
En terug in de oven opwarmen helpt dan niet meer?

Dan moet ik maar eens mensen uitnodigen om dat ding op te eten. Maar ik voel mij altijd vrij onzeker met dit soort dingen, als het dan mislukt is het nogal vervelend...
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 30 november 2014 @ 18:33:35 #201
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147155541
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 18:29 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

En terug in de oven opwarmen helpt dan niet meer?

Dan moet ik maar eens mensen uitnodigen om dat ding op te eten. Maar ik voel mij altijd vrij onzeker met dit soort dingen, als het dan mislukt is het nogal vervelend...
Nope, helaas helpt dat niet. Sap loopt uit de gare peren en maakt de karamel zachter en de knapperige korst zacht/zompig.
Dat proces kun je alleen stoppen door het op te eten :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zondag 30 november 2014 @ 18:35:39 #202
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147155604
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 18:33 schreef Molo het volgende:

[..]

Nope, helaas helpt dat niet. Sap loopt uit de gare peren en maakt de karamel zachter en de knapperige korst zacht/zompig.
Dat proces kun je alleen stoppen door het op te eten :9
Ik heb anders nog nooit knapperig bladerdeeg uitgepoept, dus dat laatste waag ik te betwijfelen _O-
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 30 november 2014 @ 18:50:39 #203
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147156040
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 18:35 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik heb anders nog nooit knapperig bladerdeeg uitgepoept, dus dat laatste waag ik te betwijfelen _O-
Wat ik beschrijf geldt idd alleen voor tarwrproducten dus kan kloppen. Spelt en grutten en zulks hebben andere effecten na de stoelgang.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147170764
Heeft hier iemand een recept voor een kokoscake waar gedroogde, geraspte kokos in gaat?
  maandag 1 december 2014 @ 00:18:26 #205
47102 Elvi
miemkwien
pi_147171208
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 00:04 schreef Negentiendertig het volgende:
Heeft hier iemand een recept voor een kokoscake waar gedroogde, geraspte kokos in gaat?
Ik, maar het is niet echt een cake. Smaak en textuur lijkt meer op dat van een Bounty. Maar het stond in het kookboek als cake :P
  Moderator maandag 1 december 2014 @ 00:29:49 #206
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147171548
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 00:04 schreef Negentiendertig het volgende:
Heeft hier iemand een recept voor een kokoscake waar gedroogde, geraspte kokos in gaat?
Gewoon een cakerecept pakken waar melk in zit (dus geen poundcake) en er een zakje geraspte kokos aan toevoegen? Moet werken, kokos op het laatst toevoegen, maar wel mee laten kloppen.
Als je bang bent dat het te droog wordt vervang je 10% van de boter voor een vloeibare olie. Zonnebloemolie, olijfolie (niet extra virgine!), rijstolie, druivenpitolie, arachideolie, verzin 't maar, zolang het maar geen smaak heeft (zoals koolzaadolie, maisolie, slaolie waar toch altijd een bijsmaakje aan zit).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147171634
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 00:18 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik, maar het is niet echt een cake. Smaak en textuur lijkt meer op dat van een Bounty. Maar het stond in het kookboek als cake :P
Botercreme of slagroomtruffel inhoud met kokosrasp overgieten met choco in de vorm van een bounty in het groot en dat afkoelen in de koelkast soms? :D Of gewoon kokosrasp overgieten met choco en dat laten uitharden voor een knapperige chocolaag? :9
mag het weten
  maandag 1 december 2014 @ 00:35:38 #208
47102 Elvi
miemkwien
pi_147171684
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 00:33 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Botercreme of slagroomtruffel inhoud met kokosrasp overgieten met choco in de vorm van een bounty in het groot en dat afkoelen in de koelkast soms? :D Of gewoon kokosrasp overgieten met choco en dat laten uitharden voor een knapperige chocolaag? :9
Nee het was een mix van gecondenseerde.melk, boter, en de kokosrasp. Kleurstof optioneel. En ik goot er dan pure choco overheen :P
pi_147171764
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 00:04 schreef Negentiendertig het volgende:
Heeft hier iemand een recept voor een kokoscake waar gedroogde, geraspte kokos in gaat?
Deense droomcake :9 (heeft een mooie deense naam maar ik zit mobiel dus voor recept mag je google aanslingeren)
pi_147171894
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 00:38 schreef Elleska het volgende:

[..]

Deense droomcake :9 (heeft een mooie deense naam maar ik zit mobiel dus voor recept mag je google aanslingeren)


Doe mij maar iets uit Zweden



Moet ook wel om te turnen zijn tot een bounty smaakbeleving
mag het weten
  User die het meest klaagt 2022 maandag 1 december 2014 @ 10:54:38 #211
414785 sirdanilot
pi_147177312
Ik ken wel een Braziliaanse maiscake met kokos erin (het heet bolo de fubá, en volgens mij is het ook in spaanstalige landen bekend). Wil je daar een recept van?

Misschien ga ik dat ook een keer maken, vind het wel erg lekker.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_147178219
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 00:38 schreef Elleska het volgende:

[..]

Deense droomcake :9 (heeft een mooie deense naam maar ik zit mobiel dus voor recept mag je google aanslingeren)
tosca taart?
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_147181170
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 11:32 schreef robuust89 het volgende:

[..]

tosca taart?
dat heeft niets met kokos te maken toch?

ik bedoelde Drømmekage, Joosie poste er al een plaatje van.
valt hier altijd erg in de smaak bij kokos liefhebbers.
pi_147181877
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:14 schreef Elleska het volgende:

[..]

dat heeft niets met kokos te maken toch?

ik bedoelde Drømmekage, Joosie poste er al een plaatje van.
valt hier altijd erg in de smaak bij kokos liefhebbers.
Dat is een soort cake met een zoet kokoslaagje erbovenop:

quote:
recept Tosca-taart

Bodem:

Verwarm de oven voor op 180 graden (hete luchtoven)
Neem een bakblik van 30x40cm en leg hierin bakpapier
- 4 eieren
- 350 gr suiker
Doe de eieren en de suiker in de kom en meng dit goed
- 200 gr meel
- 1 theelepel zout
- 1 zakje vanillesuiker (8 gr)
- 5 eetlepels cacaopoeder
- 150 gr boter
Voeg het meel al roerend toe aan het mengsel. Voeg vervolgens het zout, de vanillesuiker en het cacaopoeder toe. Smelt de boter in in pan en voeg deze vervolgens toe bij het mengels. Meng het verder tot een egaal beslag.
Stort het mengsel op de bakplaat. Smeer het uit over de bakplaat. Plaats de bakplaat in de oven en bak de bodem gaar in 10 minuten. Tijdens het bakken kan de kokoslaag gemaakt worden.

Kokoslaag:
- 50 gr boter
-150 gr geraspte kokos (conimex)
- 1dl schenkstroop
- 1,5 dl slagroom
- 175 gr suiker

Smelt de boter in een pannetje. Voeg de overige ingrediënten toe en meng het geheel. Breng het mengsel voorzichtig aan de kook en laat het 5 minuten doorkoken. Haal de bakplaat met gebakken bodem uit de oven en stort het kokosmengsel uit over deze bodem. Smeer hem uit over de gehele bakplaat. Plaats de bakplaat in de oven en bak het geheel gaar in 10 minuten.
edit: dat is dus nagenoeg hetzelfde :+
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_147182448
volgens mij haal je dan 2 namen door elkaar?
de tosca taart/cake die ik ken is met een amandel laag en is bij mijn weten zweeds genaamd toscakaka

ook erg lekker trouwens, maar geen kokos.
  maandag 1 december 2014 @ 14:08:40 #216
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147182839
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:56 schreef Elleska het volgende:
volgens mij haal je dan 2 namen door elkaar?
de tosca taart/cake die ik ken is met een amandel laag en is bij mijn weten zweeds genaamd toscakaka

ook erg lekker trouwens, maar geen kokos.
Dit :Y
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 1 december 2014 @ 14:09:17 #217
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147182859
Surinaamse bojo is ook erg lekker. Met cassave en kokos. Alleen mislukt het bij mij steeds, maar ik ben dan ook geen Surinamer :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 maandag 1 december 2014 @ 14:20:10 #218
414785 sirdanilot
pi_147183243
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 14:09 schreef Molo het volgende:
Surinaamse bojo is ook erg lekker. Met cassave en kokos. Alleen mislukt het bij mij steeds, maar ik ben dan ook geen Surinamer :')
Wat maakt dat het bij jou mislukt? Want het lijkt mij superlekker !
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 1 december 2014 @ 14:38:30 #219
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147183786
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:20 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wat maakt dat het bij jou mislukt? Want het lijkt mij superlekker !
Veel te compact was het tot twee keer toe, dus nu laat ik het gewoon een Surinaamse vriendin maar maken :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147185140
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 10:54 schreef sirdanilot het volgende:
Ik ken wel een Braziliaanse maiscake met kokos erin (het heet bolo de fubá, en volgens mij is het ook in spaanstalige landen bekend). Wil je daar een recept van?

Misschien ga ik dat ook een keer maken, vind het wel erg lekker.
Ik wil het recept wel uitproberen sirdanilot :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 1 december 2014 @ 17:21:35 #221
414785 sirdanilot
pi_147189598
Oh ik zie nu dat er twee verschillende recepten zijn die ik door elkaar heb gehaald. Bolo de Fubá wordt vaak met kokos gemaakt, maar een familielid van mij maakt het met kaas (ja echt !). Dat geeft een 'savoury' ondertoon terwijl de cake wel gewoon zoet is.

Maar ik weet dus nu even het recept met de kokosvariant niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 1 december 2014 @ 17:29:01 #222
414785 sirdanilot
pi_147190001
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 14:38 schreef Molo het volgende:

[..]

Veel te compact was het tot twee keer toe, dus nu laat ik het gewoon een Surinaamse vriendin maar maken :')
Als ik een plaatje ervan opzoek hoort het op zich ook wel compact te zijn.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_147260511
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 00:18 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik, maar het is niet echt een cake. Smaak en textuur lijkt meer op dat van een Bounty. Maar het stond in het kookboek als cake :P
Laat dat recept maar doorkomen :Y)

quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 00:29 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Gewoon een cakerecept pakken waar melk in zit (dus geen poundcake) en er een zakje geraspte kokos aan toevoegen? Moet werken, kokos op het laatst toevoegen, maar wel mee laten kloppen.
Als je bang bent dat het te droog wordt vervang je 10% van de boter voor een vloeibare olie. Zonnebloemolie, olijfolie (niet extra virgine!), rijstolie, druivenpitolie, arachideolie, verzin 't maar, zolang het maar geen smaak heeft (zoals koolzaadolie, maisolie, slaolie waar toch altijd een bijsmaakje aan zit).
Heb ik eerder geprobeerd, maar dat werd niet zo'n succes helaas. Ben wel van plan om ooit nog eens met zo'n recept te experimenteren, maar voor nu ben ik op zoen naar 'n fool-proof recept :)

Verder ga ik proberen een Drommekage te maken, ziet er lekker uit!

En bojo heb ik nooit gelust :@
  Moderator zaterdag 6 december 2014 @ 11:34:37 #224
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147328901
Speculaasappeltaart gemaakt, ofwel appeltaart met speculaaskruiden (mèt peper en anijs) in het deeg, het deeg 24u laten rusten voor het te verwerken in de taart.
Naast kaneel een beetje anijs en kardemom door de appels. Erg goed gelukt :9
Omdat ik het deeg altijd erg zoet vind deze keer 10% minder suiker gebruikt, dat geeft net wat meer smaak aan de kruiden, dus ook dat is een goeie.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:13:44 #225
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147330825
Hmmm dat klinkt erg lekker!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147336778
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:14 schreef Elleska het volgende:

[..]

dat heeft niets met kokos te maken toch?

ik bedoelde Drømmekage, Joosie poste er al een plaatje van.
valt hier altijd erg in de smaak bij kokos liefhebbers.
Toevallig was ik hier net over aan googlen, mijn baas maakt het vaak met zijn verjaardag, hij maakt het met een eigen recept, ik zal hem eens vragen :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator zaterdag 6 december 2014 @ 18:07:25 #227
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147336808
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:13 schreef Molo het volgende:
Hmmm dat klinkt erg lekker!
Ohja ook nog wat amandelmeel door het deeg gedaan en wat amandelspijs tussen het kruimeldek.
Maar het 24u laten rusten heeft er een èchte goede speculaassmaak aan gegeven, ik heb het ooit eerder geprobeerd en dan gewoon een half uurtje, maar dat smaakte lang niet zo goed. Hooguit wat kanelig.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147489373
Koekjes voor in mijn mini boompje gebakken. :D

  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 11 december 2014 @ 18:32:55 #229
269689 crew  Viv
pi_147489769
quote:
14s.gif Op donderdag 11 december 2014 18:17 schreef Myraela het volgende:
Koekjes voor in mijn mini boompje gebakken. :D

[ afbeelding ]
Awww O+
  donderdag 11 december 2014 @ 23:21:04 #230
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147501240
quote:
14s.gif Op donderdag 11 december 2014 18:17 schreef Myraela het volgende:
Koekjes voor in mijn mini boompje gebakken. :D

[ afbeelding ]
OMG hoe cool! En hoe goed gelukt ook! _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator donderdag 11 december 2014 @ 23:40:54 #231
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147502014
quote:
14s.gif Op donderdag 11 december 2014 18:17 schreef Myraela het volgende:
Koekjes voor in mijn mini boompje gebakken. :D

[ afbeelding ]
Weer een oven? :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 12 december 2014 @ 00:17:18 #232
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147503420
quote:
14s.gif Op donderdag 11 december 2014 18:17 schreef Myraela het volgende:
Koekjes voor in mijn mini boompje gebakken. :D

[ afbeelding ]
_O_ O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_147506447
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 23:40 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Weer een oven? :D
Ja gisteren gekregen als vroeg kerstcadeau van mijn moeder. :D Ik had een maand geen oven, dat was wel flink afkicken. Dit weekend even een flinke bak inhaalslag maken. :9
pi_147506530
Even vraagje tussendoor: kan ik in botercreme ook vanille suiker gebruiken ipv vanille extract/aroma?
Ik heb komende week 3 keer iets waar ik iets voor mocht/moest bakken. Er liggen nu al 70 choco cupcakes in de vriezer. Maar in de super hadden ze niet meer van die flesjes aroma. Ik loop nog even langs een andere super vandaag. Maar als dat er niet is dacht ik wat poedersuiker te vervangen door vanille suiker.
pi_147506561
Aroma zou ik sowieso niet gebruiken. Is er niet gewoon verse vanille? Met vanille suiker blijf je korrel houden.
  vrijdag 12 december 2014 @ 08:58:18 #236
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147506704
Gebruik dan wel vanille suiker (echte vanille) en niet vanilline suiker (synthetisch)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 12 december 2014 @ 10:29:05 #237
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147508013
Ga er maar vanuit dat die zakjes vanillesuiker met aroma/vanilline zijn.
De enige keer dat ik echte vanillesuiker heb gezien is in de reformwinkel, dan is het suiker met gemalen vanillestokjes, kun je heel simpel zelf maken en de vanillestokjes zijn nu weer goedkoop bij Lidl.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147508981
Bedankt voor de tips!
Ik ga op zoek naar vanillestokjes. De zakjes vanillesuiker die er nog ligt is met vanilline inderdaad. Misschien dat ik die wel gebruik voor de groep peuters die nog niet zoveel smaak hebben :P
  Moderator vrijdag 12 december 2014 @ 11:23:35 #239
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147509146
Je kunt ook gewoon hele vanillestokjes door de suiker malen als je een keukenmachine/hakker hebt. Alleen even de topjes van de peul verwijderen, die zijn taai. Dan gewoon de hele vanillestokjes malen, schepje suiker erbij, daarna wat meer suiker erbij en voila: vanillesuiker.

Ik zelf heb altijd een voorraad vanillesuiker:

Grote pot suiker met alle gebruikte vanillestokjes er in, gewoon heel. Dan krijgt de suiker een vanillearoma en het blijft voor altijd goed. Elke keer wat suiker en gebruikte vanillestokjes bij doen (gebruikte als in leeggeschraapt voor in andere recepten).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 12 december 2014 @ 11:27:15 #240
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147509248
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 10:29 schreef djkoelkast het volgende:
Ga er maar vanuit dat die zakjes vanillesuiker met aroma/vanilline zijn.
De enige keer dat ik echte vanillesuiker heb gezien is in de reformwinkel, dan is het suiker met gemalen vanillestokjes, kun je heel simpel zelf maken en de vanillestokjes zijn nu weer goedkoop bij Lidl.
Synthetisch (vanilline)


Echte vanille
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 12 december 2014 @ 11:35:56 #241
414785 sirdanilot
pi_147509476
Je kunt ook je gebruikte vanillestokjes in een smaakloze alcohol/wodka doen, dan heb je vanille extract.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator vrijdag 12 december 2014 @ 11:36:53 #242
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147509500
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Synthetisch (vanilline)
[ afbeelding ]

Echte vanille
[ afbeelding ]
Nooit gezien, maar ik loop ook meestal voorbij het Oetkerschap in de winkel :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147511000
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Synthetisch (vanilline)
[ afbeelding ]

Echte vanille
[ afbeelding ]
Die bovenste ligt hier, maar dan de b-merk variant :P
pi_147511122
Van het weekend voor de derde keer in drie jaar tijd maar eens proberen een goed gelukte glutenvrije kerststol te maken. Vorige keren heb ik het puur met Schär B meel telkens geprobeerd zonder echt succes. Nu maar eens een glutenvrije broodmix proberen, waar wel toegevoegde zooi in zit voor meer binding als alternatief voor wat de gluten verzorgen in normaal brood.
mag het weten
  Moderator vrijdag 12 december 2014 @ 12:38:40 #245
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147511153
Ik heb nu al weer zin in oliebollen :9
Ga dit jaar mijn recept nog eens aanpassen om te kijken of het nog beter kan :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147521268
Njum. Echte vanille smaakt een stuk beter dan die zakjes..
Nu staat er een portie chococupcakes met vanille botercreme in de koelkast. En een doosje met suiker en de rest van het stokje staat in de kast.
Dat voor iets dat 833,33 euro de kilo kost :X
(Bij de ah dan)
pi_147521527
quote:
14s.gif Op donderdag 11 december 2014 18:17 schreef Myraela het volgende:
Koekjes voor in mijn mini boompje gebakken. :D

[ afbeelding ]
Laura Vitale? :D
  Moderator zaterdag 13 december 2014 @ 15:22:05 #248
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147542882
Er hangt 2kg spek in de rookoven, maandag gehaald, van maandag t/m vandaag elke dag ingesmeerd met zout/suiker/peper en vocht verwijderd. Nu in de rookoven tot vanavond laat en dan kijken of het genoeg is. Anders morgen nog een keer in de rookoven. Kortom: bacon (of meer katenspek misschien, alleen is dit spek niet gekookt maar rauw gerookt).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147543853
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 18:19 schreef Negentiendertig het volgende:

[..]

Laura Vitale? :D
Ik moesten googlen wie dat was. :D Dus nee.
pi_147546178
quote:
14s.gif Op donderdag 11 december 2014 18:17 schreef Myraela het volgende:
Koekjes voor in mijn mini boompje gebakken. :D

[ afbeelding ]
Haha, wat tof gedaan!
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_147550422
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2014 16:12 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik moesten googlen wie dat was. :D Dus nee.
Oh, haha. Die heeft onlangs een recept gepost met zulk soort koekjes. Met peppermint-smaak volgens mij.
pi_147555066
Ik heb een overschot aan appels. Nou wil ik wat anders maken dan appeltaart, appelcake, applecrumble, appelmoes. Wie heeft er nog ideeën?
pi_147555176
Appelstroop, gedroogde appelringen, appelmatjes, gevulde appels?
  Moderator zaterdag 13 december 2014 @ 22:45:43 #254
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147555499
Appelflappen, appelbeignets
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147555515
Tarte tatin
Eerst denken, dan typen
pi_147555619
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 22:45 schreef djkoelkast het volgende:
Appelflappen, appelbeignets
appelbeignets met O&N :9
  Moderator zaterdag 13 december 2014 @ 22:50:35 #257
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147555663
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 22:49 schreef Elleska het volgende:

[..]

appelbeignets met O&N :9
Sowieso! En oliebollen en appelflappen. Gaat allemaal appel in :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 14 december 2014 @ 11:00:44 #258
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_147564338
Ik heb laatst een heerlijke witte chocoladetaart met crème fraîche gemaakt.

Eerst de bodem blindbakken:



De tweede keer de oven uit met de echte vulling:



Nadat de taart afgekoeld was, kwam er nog een laagje gesmolten witte chocolade en wat poedersuiker overheen. Mmmm! :Y)

  zondag 14 december 2014 @ 13:21:33 #259
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_147567176
:9~ :9~
  zondag 14 december 2014 @ 13:42:41 #260
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_147567768
Ziet er fantastisch uit ^O^
.
pi_147568696
Lijkt me heerlijk.
pi_147572044
Ha, die wilde ik voor kerst maken! Goed om te lezen dat ie lekker is :9 :Y)
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  User die het meest klaagt 2022 maandag 15 december 2014 @ 14:03:30 #263
414785 sirdanilot
pi_147601111
Graag deel ik een bakblunder met jullie (nou ja niet bakken maar het is i.i.g. zoet)

Gisteren wilde ik zeeuwse babbelaars maken. Maar blijkbaar is het hebben van zeeuwse roots niet voldoende om dit te laten slagen. De massa ging namelijk op den duur kristalliseren en toen ik de babbelaar wilde vormen was het één grote brok nat zand qua textuur. Heb het dus maar in een bakplaat gedaan, plat gemaakt, uit laten harden en blokjes gesneden. Nu heb ik een soort borstplaat met babbelaarsmaak... ook lekker :') (nee serieus ik zit het nu op te eten, al had ik liever een echte babbelaar gehad natuurlijk)

Wat zou er mis kunnen zijn gegaan?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 14:05:37 #264
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147601180
Kristalliseren gebeurt bij roeren nadat de suiker is gekookt en bij pannen met anti-aanbaklagen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 15 december 2014 @ 14:29:32 #265
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147601895
Zat de room er toen al door? Zou kunnen dat het is gaan schiften
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 14:32:26 #266
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147601971
Ik heb trouwens eindelijk mijn amandelspijs klaar. 5 weken gerijpt zonder ei, daarna ruim een week met ei. Het is echt superlekker geworden, heb er gevulde koeken mee gemaakt en heb nog 1kg over.
Volgende week amandelstaaf maken, met eigen bladerdeeg ook uiteraard.

Bacon heb ik een foutje mee gemaakt, ik had hem de laatste dag (de dag voor het roken) goed af moeten spoelen. Vergeten en nu is 'ie wat te zout. Ook is het roken iets te warm gegaan. Nog wel eetbaar, maar niet zo schitterend fantastisch als de vorige keer. Kan gebeuren, niet alles lukt ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 15 december 2014 @ 14:41:00 #267
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147602203
Je kunt de bacon gewoon even a la zoutvlees en bacalhau laten weken om het ergste zout eraf te krijgen. En dan gewoon verder verwerken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 14:59:34 #268
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147602674
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 14:41 schreef Molo het volgende:
Je kunt de bacon gewoon even a la zoutvlees en bacalhau laten weken om het ergste zout eraf te krijgen. En dan gewoon verder verwerken
Is een optie, maar dan is een deel van het roken en drogen eigenlijk voor niets geweest of moet opnieuw. Het is nog niet 'niet te vreten zout' maar wel te zout. Maar in stukjes snijden en spekjes van maken voor bij de gebakken aardappels of door de zuurkool is het weer heel erg geschikt voor.

edit: 1 deel ligt toch al gesneden en wel in de vriezer in plakjes dus, het andere deel had ik nog in de koelkast, toch maar in het water gezet.

[ Bericht 8% gewijzigd door djkoelkast op 15-12-2014 15:11:50 ]
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 maandag 15 december 2014 @ 17:39:03 #269
414785 sirdanilot
pi_147607993
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 14:29 schreef Molo het volgende:
Zat de room er toen al door? Zou kunnen dat het is gaan schiften
In zeeuwse babbelaars hoort geen room dus dat zit er niet in.

quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:05 schreef djkoelkast het volgende:
Kristalliseren gebeurt bij roeren nadat de suiker is gekookt en bij pannen met anti-aanbaklagen.
Denk dat het roeren het probleem is. Ik wist dit wel in mn achterhoofd, maar in het recept stond toch echt 'al roerende verwarmen', dus ik dacht dat dit misschien toch wel kon. Maar goed weer wat geleerd dus ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 18:50:10 #270
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147610026
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 17:39 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

In zeeuwse babbelaars hoort geen room dus dat zit er niet in.

[..]

Denk dat het roeren het probleem is. Ik wist dit wel in mn achterhoofd, maar in het recept stond toch echt 'al roerende verwarmen', dus ik dacht dat dit misschien toch wel kon. Maar goed weer wat geleerd dus ;)
Al roerende verwarmen klopt, maar zodra de suiker kookt mag je niet meer roeren.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 20:37:15 #271
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147614256
Spek nu een 2e keer gerookt, ik ben benieuwd ;)

En de gevulde koeken:

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 23:14:09 #272
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147622014
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 14:41 schreef Molo het volgende:
Je kunt de bacon gewoon even a la zoutvlees en bacalhau laten weken om het ergste zout eraf te krijgen. En dan gewoon verder verwerken
Heeft geholpen, 2u in water, daarna even aan de lucht laten drogen en nogmaals roken. Het smaakt nu voor los echt nèt op het randje van bijna te zout, maar dus nu niet tè.
Gebruik ik die te zoute (en al gesneden en ingevroren) helft gewoon voor de zuurkool, bij de tuinerwten of bij de witte/bruine etc. bonen en de minder zoute voor bij het ei enzo :D

Dikke merci ^O^
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147622153
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:37 schreef djkoelkast het volgende:
Spek nu een 2e keer gerookt, ik ben benieuwd ;)

En de gevulde koeken:

[ afbeelding ]
Lekker stevig en groot, oh nom nom nom, hey hij is nog niet op :9~
mag het weten
  maandag 15 december 2014 @ 23:22:56 #274
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147622342
Over wat je allemaal met gerookt spek kunt doen. :9 http://www.bustle.com/art(...)to-a-whole-new-level

Zitten echt dingen bij waar ik spontaan van ga kwijlen. :9~
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator dinsdag 16 december 2014 @ 00:37:25 #275
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147624742
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 23:22 schreef Isegrim het volgende:
Over wat je allemaal met gerookt spek kunt doen. :9 http://www.bustle.com/art(...)to-a-whole-new-level

Zitten echt dingen bij waar ik spontaan van ga kwijlen. :9~
Ik ben bang dat ik wat minder avontuurlijk ben met bacon :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147673591
Het ging hier laatst over koekjesdeeg een paar dagen in de koelkast laten liggen, maar doen jullie dat ook met deeg waar ei doorheen zit?
pi_147673619
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:44 schreef Bleie het volgende:
Het ging hier laatst over koekjesdeeg een paar dagen in de koelkast laten liggen, maar doen jullie dat ook met deeg waar ei doorheen zit?
Nee, ik niet.
  Moderator woensdag 17 december 2014 @ 16:53:00 #278
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147673868
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:44 schreef Bleie het volgende:
Het ging hier laatst over koekjesdeeg een paar dagen in de koelkast laten liggen, maar doen jullie dat ook met deeg waar ei doorheen zit?
Appeltaartdeeg wel, altijd minimaal 24u.
Eieren kun je normaal gezien minstens 2 weken bewaren. Amandelspijs laat ik op het moment dat ik er ei aan toevoeg ook nog een week rijpen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 20 december 2014 @ 21:50:24 #279
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_147787019
Ik heb deze kersthangers (koekjes) gebakken en met fondant gedecoreerd. Nog een lintje erdoor en ze kunnen de boom in!



Op deze foto zie je beter hoe groot de koekjes zijn:

  zaterdag 20 december 2014 @ 21:51:55 #280
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147787073
OMG!

Wanneer begin jij een winkel daarin? O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147787245
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 december 2014 21:50 schreef Spuuglokje het volgende:
Ik heb deze kersthangers (koekjes) gebakken en met fondant gedecoreerd. Nog een lintje erdoor en ze kunnen de boom in!

[ link | afbeelding ]

Op deze foto zie je beter hoe groot de koekjes zijn:

[ link | afbeelding ]
Gebruik je een tooltje voor de patronen in de fondant?
  zaterdag 20 december 2014 @ 22:01:16 #282
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147787450
Jezus wat gaaaaafffff! _O_ x 1000!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 20 december 2014 @ 22:05:33 #283
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_147787595
Haha Molo, ik ben gevleid! :D Ik neem trouwens wel af en toe taartopdrachten aan. En computergirl, ik heb verschillende reliëfmatjes gebruikt.
Dank je wel Isegrim! :)
pi_147787677
Wat mooi! O+
  zaterdag 20 december 2014 @ 22:10:53 #285
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147787756
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 22:05 schreef Spuuglokje het volgende:
Haha Molo, ik ben gevleid! :D Ik neem trouwens wel af en toe taartopdrachten aan. En computergirl, ik heb verschillende reliëfmatjes gebruikt.
Dank je wel Isegrim! :)
Mocht ik ooit gaan scheiden en weer trouwen, mag jij de taart maken hoor! _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147787770
Wow, wat mooi! Nou durf ik mijn doodeenvoudige zandkoekjes in kerstvormpjes niet meer te laten zien. :P
  zaterdag 20 december 2014 @ 22:43:54 #287
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147787898
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 22:11 schreef Bleie het volgende:
Wow, wat mooi! Nou durf ik mijn doodeenvoudige zandkoekjes in kerstvormpjes niet meer te laten zien. :P
Wel, ben ik ook benieuwd naar :Y
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 20 december 2014 @ 22:48:22 #288
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_147788032
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 22:10 schreef Molo het volgende:

[..]

Mocht ik ooit gaan scheiden en weer trouwen, mag jij de taart maken hoor! _O_
:D Leuk!

En Bleie, laat je koekjes eens gauw zien! :Y
  zondag 21 december 2014 @ 04:34:16 #289
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_147793527
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 18:50 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Al roerende verwarmen klopt, maar zodra de suiker kookt mag je niet meer roeren.
Jullie zijn in de war met het karameliseren van suiker! Dan mag je inderdaad niet roeren. Bij babbelaars en borstplaat moet je absoluut 100% zeker veel roeren! Als je niet roert zal je suiker zeker verbranden. Geduld hebben tot het mengsel precies genoeg is ingekookt is wat de bedoeling is. Ik doe dat door regelmatig een druppel in een glas koud water te laten vallen. Als die zijn vorm behoudt, dan is het tijd om te storten.

Dat babbelaars mislukken is me nog nooit gebeurd. Had je het mengsel kort of lang verwarmd? Zat er wel boter in?
  User die het meest klaagt 2022 zondag 21 december 2014 @ 13:11:55 #290
414785 sirdanilot
pi_147798385
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2014 04:34 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Jullie zijn in de war met het karameliseren van suiker! Dan mag je inderdaad niet roeren. Bij babbelaars en borstplaat moet je absoluut 100% zeker veel roeren! Als je niet roert zal je suiker zeker verbranden. Geduld hebben tot het mengsel precies genoeg is ingekookt is wat de bedoeling is. Ik doe dat door regelmatig een druppel in een glas koud water te laten vallen. Als die zijn vorm behoudt, dan is het tijd om te storten.

Dat babbelaars mislukken is me nog nooit gebeurd. Had je het mengsel kort of lang verwarmd? Zat er wel boter in?
Vandaag heb ik het weer gemaakt en is het wel gelukt. Ik denk dat het recept dat ik eerst gebruikte, te veel water bevatte. Ik heb nu maar een heel klein beetje water gebruikt.
Ik heb niet geroerd, gewoon een half uur verwarmen tot het mooi goudgeel is en niet meer zo schuimt. Ik zou niet weten waarom het zou kunnen verbranden, mits je laag vuur gebruikt. Ik heb zelfs geen thermometer en ik doe ook niet aan zo'n druppel in een glas water want dat werkt voor mij niet dat gepiel.

Of nou ja gelukt, het mengsel is in ieder geval goed dus de smaak en structuur van de babbelaars is goed, maar het vormen van de babbelaars is toch wel erg lastig, die hete suikermassa in een draad trekken enzo, dat vereist dus nog enige oefening. De babbelaars zijn nu nogal groot geworden :P

Maar wel gelukt dus.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 21 december 2014 @ 13:15:44 #291
414785 sirdanilot
pi_147798512
Een andere reden kan zijn dat ik de vorige keer deels suiker deels stroop had gebruikt. Echter is het gebruiken van stroop zeker een geoorloofde variatie op de traditionele babbelaar (je krijgt dan van die donkere) dus dit lijkt me ook sterk.

vorige recept:
ongeveer 100 ml water (zoiets)
300 gr suiker 200 gr stroop ongeveer (misschien iets meer suiker minder stroop?)
klein beetje azijn
50 g boter
methode: roerend verwarmd, maar op den duur begon eht te kristalliseren

nu:
500 g suiker
heeeel klein beetje water
klein beetje azijn (misschien iets meer uitgeschoten dan de vorige keer)
50 g boter

Methode: gewoon roerend verwarmen tot de suiker is opgelost in de boter, daarna half uur niks doen en op laag vuur verwarmen (ja af en toe de pan swirlen that's it)

Ik benn niet zo van alles precies nauwkeurig afmeten en ik word ook altijd eigenwijs van recepten dus bakken en zoete dingen is altijd erg spannend bij mij. Soms lukt het echt geweldig, soms mislukt het finaal :P
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 21 december 2014 @ 16:01:46 #292
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_147804947
ik maak voor de kerst koekjes die ik ga vullen met botercreme...hoelang blijven die koekjes goed zodra er botercrème op zit? Blijft het iets van een week goed in de koelkast?
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_147805951
Worden ze dan niet al veel eeeder zacht?
Kwak
  zondag 21 december 2014 @ 16:39:46 #294
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_147806753
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 16:21 schreef kwakz0r het volgende:
Worden ze dan niet al veel eeeder zacht?
het koek bedoel je of de botercreme? :s. deze koekjes worden lekkerder als ze even liggen

[ Bericht 4% gewijzigd door madeliefff op 21-12-2014 16:47:46 ]
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_147806990
Koekjes!



Eerste keer dat zoon (bijna 3) ook heeft geholpen. Hij heeft een paar sterren gemaakt. (Maar weigert ze op te eten: "Niet lekker mama" :D )
  zondag 21 december 2014 @ 18:56:08 #296
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_147811893
wat gebeurd er eigenlijk als je chocoladekoekjes maakt zonder chocolade toe te voegen en alleen maar cacaopoeder toe voegt? Word het dan te bitter?
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  zondag 21 december 2014 @ 19:12:56 #297
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_147812563
Tsjechische kerstkoekjes aan het bakken. Deze twee zijn alvast klaar:

choco/noten koek gevuld met rum botercreme


en notenkoekjes..( op een of andere manier upload hij de foto op zijn kant)



~:)

[ Bericht 10% gewijzigd door madeliefff op 21-12-2014 19:18:03 ]
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  zondag 21 december 2014 @ 19:42:29 #298
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147813862
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 18:56 schreef madeliefff het volgende:
wat gebeurd er eigenlijk als je chocoladekoekjes maakt zonder chocolade toe te voegen en alleen maar cacaopoeder toe voegt? Word het dan te bitter?
Nee hoor. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 21 december 2014 @ 19:43:32 #299
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147813903
@madeliefff: Recept? :) Ik ben internationale recepten voor brood en koekjes aan het verzamelen voor onze bakkerij in oprichting. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 21 december 2014 @ 20:51:35 #300
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_147817197
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 19:43 schreef Isegrim het volgende:
@madeliefff: Recept? :) Ik ben internationale recepten voor brood en koekjes aan het verzamelen voor onze bakkerij in oprichting. :9
zie pm
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  zondag 21 december 2014 @ 20:55:18 #301
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_147817398
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 13:15 schreef sirdanilot het volgende:

Ik benn niet zo van alles precies nauwkeurig afmeten en ik word ook altijd eigenwijs van recepten dus bakken en zoete dingen is altijd erg spannend bij mij. Soms lukt het echt geweldig, soms mislukt het finaal :P
Ja, dat krijg je als je eigenwijs bent.
Bij mij mislukt er vrijwel nooit wat.
Babbelaars maakte ik als kind al en die zijn ook nog nooit mislukt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')