Bak hier lekker verder!quote:Op dinsdag 18 november 2014 01:24 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
ja het was dus eigenlijk begonnen als een zanddeeg, maar omdat ik het niet goed kon rollen (voor die spiraal erin) dacht ik dat er meer boter in moest, en dus ook wat meer suiker, en toen ging het mis geloof ik.
het kan ook heel goed zijn dat ik te lang gemixt heb.
Ik doe ook zandkoekjes overigens altijd op 180, en dan tussen 12 en 14 minuutjes
Maar al met al, ik gok gewoon te veel denk ik. Dat geklungel met weegschalen en dergelijke, daar heb ik dan meestal niet zo'n zin in of heb het niet bij de hand. Ik doe dan liever een kopje zus en een kopje zo. Maar een kopje boter is misschien ook moeilijk om precies te schatten want wie gaat nou eerst de boter in een kopje doen![]()
Er komt wel een tijd, dat ik gewoon de vakkundigheid krijg dat ik zie en voel aan het deeg wanneer t perfect is
Jawel dus, je zegt dat het veel water bevat, wat simpelweg onwaar is in het geval van het harde blok margarine dat veel mensen gebruiken om te bakken.quote:Op dinsdag 18 november 2014 00:12 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik heb inhoudelijk verder niets over margarine gezegd, expres niet, om dit soort gezeur te voorkomen.
En de nog steeds gebruikte geharde vetten, die zeer ongezond zijnquote:Op dinsdag 18 november 2014 08:55 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Jawel dus, je zegt dat het veel water bevat, wat simpelweg onwaar is in het geval van het harde blok margarine dat veel mensen gebruiken om te bakken.
Margarine heeft juist prima bakeigenschappen (daar is het ook voor ontwikkeld als goedkoop alternatief voor boter), het enige nadeel ervan is de minder lekkere smaak.
En ditquote:Op dinsdag 18 november 2014 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de nog steeds gebruikte geharde vetten, die zeer ongezond zijn
quote:
Roken is ook ongezond maar doen ook veel mensen. Net als margarine gebruiken.quote:Op dinsdag 18 november 2014 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de nog steeds gebruikte geharde vetten, die zeer ongezond zijn
Euh, sorry, maar als jij post dat het enige nadeel van roken is dat het vies is, en ik zeg dat het ook nog ongezond is moet je daar ook niet over vallen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 11:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Roken is ook ongezond maar doen ook veel mensen. Net als margarine gebruiken.
Laat mensen dus gewoon in hun waarde zonder meteen te gaan lopen zeiken als je het woord 'margarine' ziet.
ja op zich niet, maar ik ben nomadisch en dus altijd op reis/ onderweg. Ik heb dus geen weegschaaltje in mijn rugzak en niet alle keukens waar ik kom zijn "fully equiped"quote:Op dinsdag 18 november 2014 01:31 schreef djkoelkast het volgende:
Weegschaaltje is toch zo lastig niet? Recepten zijn er niet voor niets, verhoudingen zijn heel erg belangrijk. Amerikanen werken met cups en lepelmaten, alleen wij hebben dan weer geen 'sticks of butter' maar pakjes van 250 gram, dat maakt het werken in die maten weer lastig.
Oh goeie tip, ga ik een keer naar kijken.quote:Op dinsdag 18 november 2014 12:33 schreef -Mellow- het volgende:
Ik gebruik ook wel es kokosolie. Die kost bij de Turk nog geen 3 euro voor een flinke pot. Denk overigens niet dat het koudgeperste is want er zit nauwelijks geur aan, maar goed...
Dat is gewoon ontgeurde, heeft niets met persing te maken, de olie wordt via stoom van zijn geur ontdaanquote:Op dinsdag 18 november 2014 12:33 schreef -Mellow- het volgende:
Ik gebruik ook wel es kokosolie. Die kost bij de Turk nog geen 3 euro voor een flinke pot. Denk overigens niet dat het koudgeperste is want er zit nauwelijks geur aan, maar goed...
Ik heb een regulier recept voor Amerikaanse chocolate chip cookies gebruikt:quote:Op dinsdag 18 november 2014 13:56 schreef -Mellow- het volgende:
jeetje wat n mooie
hoe heb je die gemaakt?
ah fijn, ik vind de Hema sowieso een veel fijnere winkel dan de Blokker.quote:Op dinsdag 18 november 2014 14:35 schreef minilot het volgende:
Ik heb cupmaatschepjes en bakmat van de Hema.
http://www.hema.nl/winkel(...)tkamer/koken/bakken/
Bakmat voor 6 euro (momenteel 25% korting op al het bakspul), is een stuk goedkoper dan die van Dr. Oetker bij Blokker.![]()
Haal gewoon eerst een goedkoop, klein weegschaaltje!quote:Op dinsdag 18 november 2014 14:57 schreef -Mellow- het volgende:
Maar eerst (al gokkende met hoeveelheden >:D ) een deegje maken voor snickerdoodles
Ik heb deze wel eens gemaakt en die werden fantastisch:quote:Op dinsdag 18 november 2014 15:03 schreef Injetta het volgende:
Mmmmm, 2 recepten kokosmakronen gemaakt. Beide mislukt. Kan niet misgaan volgen de recepten. In plaats van stevige hoge makronen zijn het platte uitgelopen koeken geworden. Grrrrrrrr.
Niemand hier die weet hoe je echte makronen maakt?![]()
Eiwit stijfslaan, suiker er door tijdens het kloppen (wordt het steviger van), kokos er door vouwen, op ouwel hoopjes maken en het blijft perfect in vorm, loopt niet uit en is niet te luchtig (omdat je suiker door de eiwitten heen klopt wordt dat veel compacter).quote:Op dinsdag 18 november 2014 15:03 schreef Injetta het volgende:
Mmmmm, 2 recepten kokosmakronen gemaakt. Beide mislukt. Kan niet misgaan volgen de recepten. In plaats van stevige hoge makronen zijn het platte uitgelopen koeken geworden. Grrrrrrrr.
Niemand hier die weet hoe je echte makronen maakt?![]()
Albert Heijn XLquote:Op dinsdag 18 november 2014 18:44 schreef -Mellow- het volgende:
nou die cupschepjes hadden ze niet bij de hema en ook niet bij de blokker. Iemand andere suggesties? ik ben niet echt bereid er veel geld aan uit te geven, dus liever niet bij zo'n kookwinkel.
Dit. Zijn echt prima cup maten. Goed stevig plastic aan een ring, handig!quote:
Zet het recept dan eens neer.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:17 schreef Fixers het volgende:
Ik word maar geen vriendjes met korstdeeg, het lukt me maar niet om het goed uit te rollen.
Ik heb een pie-recept waarvoor ik een hartig korstdeeg maak van bloem, koude margarine en boter, ijswater en wat zout. Maar het deeg is gewoon te plakkerig om goed uit te kunnen rollen. Eenmaal gebakken smaakt het prima, maar ik krijg het niet mooi uitgerold. Dus ik boetseer' het deeg in mijn bakvorm wat een nogal dikke korst geeft, die niet makkelijk gaar bakt.
Wat doe ik fout? Ik heb de laatste keer het deeg ruim 2 uur laten rusten in de koelkast en nog steeds te kleverig. Vond het ook wat 'zweterig' gebruik ik soms de verkeerde margarine (Zeeuws Meisje), of teveel water?
Ik gebruik dit:quote:
quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:22 schreef Dragonberry het volgende:
Het ging op de vorige pagina nog over margarinegebruik gewoon roomboter. Goed koud in blokjes, hiermee deeg maken, minimaal een uur in de koelkast en bloem strooien met uitrollen.
citroensapquote:Op dinsdag 18 november 2014 23:05 schreef madeliefff het volgende:
Ik heb van de week een heerlijke merengue taart gegeten waarvan het eiwitmengsel echt heel stevig was. Weet iemand of er naast suiker iets doorheen gedaan word om het zo te krijgen of wordt het in de koeling zo stijf?
ja? T smaakte daar namelijk niet naar maar mss dat je dat niet proeft als er weinig ingaat. Geen klopfix ofzoiets dus?quote:
Nee.quote:
Heb je van die laatste een receptje?quote:Op dinsdag 18 november 2014 23:51 schreef djkoelkast het volgende:
Ciabatta 90% gelukt, iets te weinig volume in de hoogte, maar dat komt omdat de rijskom niet de juiste was en ik mijn folie niet had ingevet waardoor het deeg bleef plakken en instortte![]()
Ook nog een appelcake gemaakt in een tulbandvorm waarbij de appels niet naar beneden zakken, echt heel goed gelukt door middel van een iets steviger beslag waar ook een beetje amandelmeel in wordt verwerkt![]()
Al met al een geslaagde bakdag, leerzaam ook.
Nee er overheenquote:Op woensdag 19 november 2014 06:48 schreef minilot het volgende:
DJ, folie in de rijskom? Dat klinkt sowieso onhandig? Waarom niet gewoon de container zelf ingevet? Ik gebruik voor ciabatta en ander nat deeg goedkope plastic bakken met een deksel. Desnoods een emmer met een groot bord erop als 'deksel'. Wat had jij gebruikt?
Hoe dan ook: een ciabatta voor 90% laten slagen is ook al behoorlijk goed!Had je mooie grote gaten in het kruim?
Eens met hierboven, ik gebruik ook liever geen papiertjes.quote:
Nee.quote:Op woensdag 19 november 2014 22:09 schreef emil23 het volgende:
Snelle bakvraag: Is gedroogde gist hetzelfde als instant gist?
Ik ken de verhouding vers-gedroogd niet, er zijn verschillende maten eigenlijk.quote:Op woensdag 19 november 2014 23:34 schreef emil23 het volgende:
En klopt het dan ongeveer dan 30 gram verse gist gelijk is aan 15 gram gedroogde gist en aan 7 gram instant gist?
Het biologische ei wat erin zit is nog uit een doos met eieren die tot volgende week houdbaar zijn. Dus die wou ik nu afbakken om zo te voorkomen dat er wat geks gaat gebeuren door een verwerkt ei wat overdatum gaat zonder af te bakken. Is puur gevoelsmatig want het zal wss door de samenstelling van het spijs geen klap uit maken..quote:Op donderdag 20 november 2014 00:22 schreef djkoelkast het volgende:
Mijn spijs is nog lang niet klaar, moet nog minimaal 2 weken, misschien wel 3
Nieuw experiment, want ik deed normaal ook een week.
Ik heb een recept gezien voor oliebollen waar in 500gr bloem 15gr droge gist moet worden toegevoegd. Maar om dat nu te vervangen door 15gr instant gist leek me wat veel. Maar aan de andere kant, met flink veel krenten er in is het natuurlijk wel en deeg dat moeilijk rijst.quote:Op woensdag 19 november 2014 23:52 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik ken de verhouding vers-gedroogd niet, er zijn verschillende maten eigenlijk.
Paul Hollywood gebruikt 10g instantgist op 500g meel
Dr Oetker 7g instantgist op 500g meel
Er zijn een paar andere fabrikanten die doen 9g instantgist op 500g meel
Als ik kijk naar wat ouderwetse bakkers doen is het 1:2,5 (instant:vers) en dan 25g vers per 500g meel (en dus 10g instant).
Bovenstaand is allemaal instant, ik denk zelf dat 1:2,5 een goede verhouding is.
Gedroogde gist zie je in NL bijna niet, wel in Engeland.
[ afbeelding ]
Ik heb wat zoekwerk gedaan en kom eigenlijk overal tegen dat je dezelfde verhouding kunt gebruiken, dus 500g meel = 10g droge gist. Alleen moet je droge gist eerst nog activeren met water+suiker, water+meel of melk.
Wel zonder zout en gluten hè, niet goed voor hondenquote:Op donderdag 20 november 2014 15:27 schreef -Mellow- het volgende:
Oh en ik ga straks ook hondekoekjes bakken (met knoflook tegen de vlooitjes)
Ben je blij met je bakmatje?quote:Op donderdag 20 november 2014 15:23 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]
Vanochtend ontbijt met pindakaaskoekjes
Ik kan de zoetigheid vandaag niet meer aan maar ik heb wel ontzettende zin om muffins te bakken. Iemand suggesties voor fijne hartige muffins?
ja ik was ook net een alternatief aan t bedenken voor tarwe en ik dacht aan havermoutvlokken, of boekweitmeelquote:Op donderdag 20 november 2014 15:37 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Wel zonder zout en gluten hè, niet goed voor honden
ontzettend! en gisteren ook maatschepjes aangeschaft. Bakken is zo veel prettiger nuquote:
Gnagnagna, welcome to the dark side!quote:Op donderdag 20 november 2014 17:00 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
ontzettend! en gisteren ook maatschepjes aangeschaft. Bakken is zo veel prettiger nu
Ja, kan allebei.quote:Op donderdag 20 november 2014 16:58 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
ja ik was ook net een alternatief aan t bedenken voor tarwe en ik dacht aan havermoutvlokken, of boekweitmeel
Spekkies weet ik wel te fabrieken, maar schuimpjes...geen ervaring mee.quote:Op dinsdag 18 november 2014 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Is het mogelijk om thuis, zonder gekke dingen, zelf schuimpjes te maken? En dan niet de merengue schuimpjes, maar de hardere die ook in strooigoed zitten. Of is dat een echt fabrieksproduct?
Die worden gemaakt met poedersuiker, glucosestroop en gelatine. De rest is aroma en kleurstof.quote:Op dinsdag 18 november 2014 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Is het mogelijk om thuis, zonder gekke dingen, zelf schuimpjes te maken? En dan niet de merengue schuimpjes, maar de hardere die ook in strooigoed zitten. Of is dat een echt fabrieksproduct?
Kun je de blaadjes niet gewoon fijnmalen?quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:56 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Die worden gemaakt met poedersuiker, glucosestroop en gelatine. De rest is aroma en kleurstof.
Komt geen ei aan te pas hoor![]()
Lijkt me moeilijk om te maken, want gelatine los je normaal op in water en hier moet volgens mij geen of heel weinig water in, dus moet je poedergelatine hebben, is op zich nog wel te vinden her en der.
Weet jij een heel goed ciabatta-recept? Al wel wat mee gerommeld, maat resultaat was niet wat het moest zijn.quote:Op woensdag 19 november 2014 11:34 schreef minilot het volgende:
Bij echt nat deeg (dus met een hoge hydratatie, kotm bij veel ciabattarecepten voor) is het ook helemaal geen kwestie van kneden. Het deeg krijgt z'n luchtigheid en de kenmerkende open structuur, door het juist niet te kneden, maar vooral heeeeeeeeeeeeel lang te laten rijzen . Het deeg is veel te kledderig om te kneden, je 'vouwt' het alleen een beetje over zichzelf heen, liefst met hulp van een deegschraper.
Het is even een knoeiwerkje als je het niet gewend bent, maar uiteindelijk heb je er dus veel minder werk aan en je krijgt er prachtige broden van.
Ik weet het niet, nooit geprobeerd. Het is wel in poedervorm te vinden hoor, ziet er ook iets anders uit, niet helemaal doorzichtig maar een beetje kleur er aan meestal.quote:Op vrijdag 21 november 2014 23:09 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Kun je de blaadjes niet gewoon fijnmalen?
Ik misbruik mijn electrische koffiemolen nog wel eens voor zulke karweitjes.
500g bloem met hoog glutengehalte (dus zeg maar broodbloem)quote:Op vrijdag 21 november 2014 23:15 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Weet jij een heel goed ciabatta-recept? Al wel wat mee gerommeld, maat resultaat was niet wat het moest zijn.
Ik zal eens beginnen met zoeken naar poedergelatine. Thanks!quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:56 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Die worden gemaakt met poedersuiker, glucosestroop en gelatine. De rest is aroma en kleurstof.
Komt geen ei aan te pas hoor![]()
Lijkt me moeilijk om te maken, want gelatine los je normaal op in water en hier moet volgens mij geen of heel weinig water in, dus moet je poedergelatine hebben, is op zich nog wel te vinden her en der.
Nu ik het zo lees denk ik dat ze het eerder gelatinepoeder noemen. Laat even weten of het gelukt is. Ze zijn eigenlijk veel te zoet, maar wel lekker die schuimpjesquote:Op zaterdag 22 november 2014 11:23 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Ik zal eens beginnen met zoeken naar poedergelatine. Thanks!
Ja, wordt er alleen maar beter op.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:50 schreef Lienekien het volgende:
Kan ik vanavond deeg voor een appeltaart maken en tot morgenmiddag in de koelkast leggen?
Will do. (Maar wellicht blijft het plan een plan.quote:Op zaterdag 22 november 2014 11:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Nu ik het zo lees denk ik dat ze het eerder gelatinepoeder noemen. Laat even weten of het gelukt is. Ze zijn eigenlijk veel te zoet, maar wel lekker die schuimpjes
Taartenwinkels verkopen het vaak! Zoek maar eens op Funcakes gelatine poederquote:Op zaterdag 22 november 2014 11:23 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Ik zal eens beginnen met zoeken naar poedergelatine. Thanks!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |