abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 november 2014 @ 01:30:37 #1
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146763980
Ik sloot het topic met deze post

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 01:24 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ja het was dus eigenlijk begonnen als een zanddeeg, maar omdat ik het niet goed kon rollen (voor die spiraal erin) dacht ik dat er meer boter in moest, en dus ook wat meer suiker, en toen ging het mis geloof ik.

het kan ook heel goed zijn dat ik te lang gemixt heb.
Ik doe ook zandkoekjes overigens altijd op 180, en dan tussen 12 en 14 minuutjes

Maar al met al, ik gok gewoon te veel denk ik. Dat geklungel met weegschalen en dergelijke, daar heb ik dan meestal niet zo'n zin in of heb het niet bij de hand. Ik doe dan liever een kopje zus en een kopje zo. Maar een kopje boter is misschien ook moeilijk om precies te schatten want wie gaat nou eerst de boter in een kopje doen :P

Er komt wel een tijd, dat ik gewoon de vakkundigheid krijg dat ik zie en voel aan het deeg wanneer t perfect is O+
Bak hier lekker verder!
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 01:31:59 #2
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146763984
Weegschaaltje is toch zo lastig niet? Recepten zijn er niet voor niets, verhoudingen zijn heel erg belangrijk. Amerikanen werken met cups en lepelmaten, alleen wij hebben dan weer geen 'sticks of butter' maar pakjes van 250 gram, dat maakt het werken in die maten weer lastig.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146765729
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 00:12 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
Ik heb inhoudelijk verder niets over margarine gezegd, expres niet, om dit soort gezeur te voorkomen.
Jawel dus, je zegt dat het veel water bevat, wat simpelweg onwaar is in het geval van het harde blok margarine dat veel mensen gebruiken om te bakken.
Margarine heeft juist prima bakeigenschappen (daar is het ook voor ontwikkeld als goedkoop alternatief voor boter), het enige nadeel ervan is de minder lekkere smaak.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 18 november 2014 @ 09:01:20 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146765808
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 08:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Jawel dus, je zegt dat het veel water bevat, wat simpelweg onwaar is in het geval van het harde blok margarine dat veel mensen gebruiken om te bakken.
Margarine heeft juist prima bakeigenschappen (daar is het ook voor ontwikkeld als goedkoop alternatief voor boter), het enige nadeel ervan is de minder lekkere smaak.
En de nog steeds gebruikte geharde vetten, die zeer ongezond zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 10:18:34 #5
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146767219
Dit

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dit

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 00:13 schreef djkoelkast het volgende:
/einde discussie.
pi_146768607
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Roken is ook ongezond maar doen ook veel mensen. Net als margarine gebruiken.

Laat mensen dus gewoon in hun waarde zonder meteen te gaan lopen zeiken als je het woord 'margarine' ziet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 18 november 2014 @ 11:35:32 #7
45206 Pietverdriet
pi_146768925
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 11:21 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Roken is ook ongezond maar doen ook veel mensen. Net als margarine gebruiken.

Laat mensen dus gewoon in hun waarde zonder meteen te gaan lopen zeiken als je het woord 'margarine' ziet.
Euh, sorry, maar als jij post dat het enige nadeel van roken is dat het vies is, en ik zeg dat het ook nog ongezond is moet je daar ook niet over vallen.
pi_146769071
Ik zeg toch ook niet dat het gezond is?

Roomboter is overigens ook niet gezond. Vet is over het algemeen niet gezond. Ook die super health food kokosolie voor 18 euro de pot is gewoon vet en daar wordt je dus ook gewoon vet van.

Alles met mate.
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 11:54:10 #9
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146769492
Dan mag je terug naar de schoolbanken, want van vet alleen word je niet dik. Bovendien moet je geen kokosolie bij de drogist kopen, want dan betaal je sowieso te veel.
Dik word je van te veel eten (en vooral te veel lege koolhydraten als suikers), te weinig bewegen.

Eet een week lang gebakken eieren, kaas, spek, maar geen brood of suiker en je valt af.
Is ook niet goed voor je, want het is te eenzijdig, maar van vet dik worden is bullshit.
  dinsdag 18 november 2014 @ 12:24:52 #10
45206 Pietverdriet
pi_146770241
Ik ga deze discussie verder niet hier voeren
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 12:26:29 #11
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146770273
Discussie was ook al 2x gesloten, dus laten we het weer over bakken hebben ;)
Ik ben bezig met een poging tot Paul Hollywoods Ciabatta. Lastig deeg om mee te werken omdat het zo slap is, ik ben benieuwd of het gaat werken.
  dinsdag 18 november 2014 @ 12:27:38 #12
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146770298
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 01:31 schreef djkoelkast het volgende:
Weegschaaltje is toch zo lastig niet? Recepten zijn er niet voor niets, verhoudingen zijn heel erg belangrijk. Amerikanen werken met cups en lepelmaten, alleen wij hebben dan weer geen 'sticks of butter' maar pakjes van 250 gram, dat maakt het werken in die maten weer lastig.
ja op zich niet, maar ik ben nomadisch en dus altijd op reis/ onderweg. Ik heb dus geen weegschaaltje in mijn rugzak en niet alle keukens waar ik kom zijn "fully equiped"

vroegah, toen deed ik dat allemaal heel braaf, maar toen bakte ik nooit koekjes :)
Met taartjes en cakejes gaat het schatten overigens áltijd goed.

En gelukkig weet ik wel ongeveer hoe groot een stick butter is

[ Bericht 3% gewijzigd door -Mellow- op 18-11-2014 12:35:05 ]
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  dinsdag 18 november 2014 @ 12:33:03 #13
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146770423
Ik gebruik ook wel es kokosolie. Die kost bij de Turk nog geen 3 euro voor een flinke pot. Denk overigens niet dat het koudgeperste is want er zit nauwelijks geur aan, maar goed...
pi_146770619
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 12:33 schreef -Mellow- het volgende:
Ik gebruik ook wel es kokosolie. Die kost bij de Turk nog geen 3 euro voor een flinke pot. Denk overigens niet dat het koudgeperste is want er zit nauwelijks geur aan, maar goed...
Oh goeie tip, ga ik een keer naar kijken.

Van vet word je niet dik? Geloof ik niks van :')
  dinsdag 18 november 2014 @ 12:49:31 #15
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146770818
van te veel vet word je misschien dik, maar je hebt vet ook nodig. Ik geloof dat wat boter hier en daar echt wel goed voor je is, en in iedere geval zéker niet ongezonder dan margarine. Maar er zijn natuurlijk tal van redenen waarom mensen zuivel uit hun recepten willen laten. Daarvoor is kokosolie dan een goeie wat mij betreft.

Maar misschien is het gezonde aspect sowieso een overbodige discussie in een baktopic. We hebben het nota bene over koekjes en taarten :P
pi_146771170
Ik wil kokosmakronen maken. Nu kom ik zoveel manieren tegen om ze te maken.
Met alleen eiwit stijfgeslagen, suiker en kokos.
Met eiwit, bloem en suiker verwarmd.
Een heel ei en dan kokos er doorheen.
Met maizena.
Met honing.
En zelfs een met verwarmde boter.

Ik wil stevige makronen, hoog (niet van die platte, luchtige dingen).
Iemand die weet wat nou de beste manier is om stevige, hoge makronen te krijgen?
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 13:09:13 #17
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146771509
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 12:33 schreef -Mellow- het volgende:
Dat is gewoon ontgeurde, heeft niets met persing te maken, de olie wordt via stoom van zijn geur ontdaan ;)
pi_146771854
Hoi, ik kom er even tussendoor met iets waar je sowieso vet van wordt :+

Mokkakoekjes met pecannoten, twee soorten chocolade en beurre noisette

:9
Let me see you stripped down to the bone
pi_146772418
Ziet er goed uit minilot! :9
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  dinsdag 18 november 2014 @ 13:56:06 #20
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146773168
jeetje wat n mooie

hoe heb je die gemaakt?
pi_146773756
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 november 2014 13:56 schreef -Mellow- het volgende:
jeetje wat n mooie

hoe heb je die gemaakt?
Ik heb een regulier recept voor Amerikaanse chocolate chip cookies gebruikt:
http://kelseysappleaday.b(...)te-chip-cookies.html

Maar dan afgekoelde beure noissette gebruikt in plaats van gewoon boter, ik heb een schepje espresso-oplospoeder door de bloem geroerd en in plaats van gewone chocolate chips gebruikte ik gehakte witte chocolade, gehakte pure chocolade en gehakte pecannoten :)

En omdat de beure noisette vloeibaarder is dan gewoon boter op kamertemperatuur heb ik het koekjesdeeg eerst een half uurtje in de vriezer gezet voor het bakken. :)

Klaar in een uurtje dus :9
pi_146774059
Enneh, -Mellow-, bakken op zo'n siliconen bakmatje helpt ook goed tegen het uitlopen. Koekies blijven daarmee makkelijker gewoon op hun plek en gaan daardoor de hoogte in in plaats van de breedte. :Y
  dinsdag 18 november 2014 @ 14:30:01 #23
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146774194
dankje minilot.

misschien moet ik maar even naar de blokker oid. Ik wil ook wel graag een setje standaard cups hebben.
pi_146774370
Ik heb cupmaatschepjes en bakmat van de Hema. :)

http://www.hema.nl/winkel(...)tkamer/koken/bakken/

Bakmat voor 6 euro (momenteel 25% korting op al het bakspul), is een stuk goedkoper dan die van Dr. Oetker bij Blokker. :)
  dinsdag 18 november 2014 @ 14:37:11 #25
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_146774439
'cupmaatschepjes' doet me toch meer denken aan de lingerie afdeling van de Hema. ;)
in de haak.
pi_146774650
Puik leesvoer over hele goeie chocolate chip-koekjes bakken:
http://sweets.seriouseats(...)te-chip-cookies.html
  dinsdag 18 november 2014 @ 14:57:50 #27
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146775028
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:35 schreef minilot het volgende:
Ik heb cupmaatschepjes en bakmat van de Hema. :)

http://www.hema.nl/winkel(...)tkamer/koken/bakken/

Bakmat voor 6 euro (momenteel 25% korting op al het bakspul), is een stuk goedkoper dan die van Dr. Oetker bij Blokker. :)
ah fijn, ik vind de Hema sowieso een veel fijnere winkel dan de Blokker.
zometeen even een tripje naar de stad.
Maar eerst (al gokkende met hoeveelheden :7 ) een deegje maken voor snickerdoodles
pi_146775088
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:57 schreef -Mellow- het volgende:
Maar eerst (al gokkende met hoeveelheden >:D ) een deegje maken voor snickerdoodles
Haal gewoon eerst een goedkoop, klein weegschaaltje! :D Het weegschaaltje dat ik al jaren voor het bakken gebruik is van vederlicht plastic en kostte vijf euro ofzo. 'Op de gok' is bij bakken meestal geen goed idee. ;)
pi_146775178
Zoeentje:

O+

Geen batterijen, geen gedoe, ding weegt zelf niks, ik ik gooi 'm altijd gewoon bovenhands over mijn schouder de keukenla in, want daar kan -ie prima tegen. :)
  dinsdag 18 november 2014 @ 15:03:18 #30
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146775196
ja ik heb nog wel ergens in een doos bij mijn moeder thuis een weegschaal liggen. Een goeie ook...... maar met cups werken moet toch ook gewoon goed gaan? Doe ik nu nog voor de laatste keer dit, en dan straks als ik terug ben van de hema ga ik weer braaf doen
pi_146775198
Mmmmm, 2 recepten kokosmakronen gemaakt. Beide mislukt. Kan niet misgaan volgen de recepten. In plaats van stevige hoge makronen zijn het platte uitgelopen koeken geworden. Grrrrrrrr.
Niemand hier die weet hoe je echte makronen maakt? :'( :'(
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_146775232
O, bij veel recepten gebruik ik ook gewoon cups en maatlepels hoor.
Maar als het om wat nauwkeurigere patisserie gaat, dan is een weegschaal wel echt nodig. :)
pi_146775261
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 15:03 schreef Injetta het volgende:
Mmmmm, 2 recepten kokosmakronen gemaakt. Beide mislukt. Kan niet misgaan volgen de recepten. In plaats van stevige hoge makronen zijn het platte uitgelopen koeken geworden. Grrrrrrrr.
Ik heb deze wel eens gemaakt en die werden fantastisch:
http://www.glorioustreats.com/2013/11/coconut-macaroons.html :9 :9

Maar ik weet niet of dat het type is dat je bedoelt.
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 15:05:22 #34
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146775267
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 15:03 schreef Injetta het volgende:
Eiwit stijfslaan, suiker er door tijdens het kloppen (wordt het steviger van), kokos er door vouwen, op ouwel hoopjes maken en het blijft perfect in vorm, loopt niet uit en is niet te luchtig (omdat je suiker door de eiwitten heen klopt wordt dat veel compacter).
pi_146775314
Injetta, heb je het eiwit wel heeeeeeeeeeel srtijfgeklopt, zo stijf dat je de kom ondersteboven boven je hoofd durfde te houden?
En dan de rest van de ingredienten er heel voorzichtig doorheen spatelen, zodat het mooi luchtig blijft?
  dinsdag 18 november 2014 @ 15:19:29 #36
45206 Pietverdriet
pi_146775761
Als je het eiwit stijfklopt en intussen suiker met een beetje water aan de kook brengt tot een druppel daarvan op een schoteltje stijf wordt en dit aan je eiwitschuim langzaam toevoegt wordt je eischuim nog steviger.
De rest van je ingredienten niet er doorheen roeren, maar voorzichtig enveloperen, omslaan (zoals Mini ook zegt) dan hou je heel veel lucht in je massa
  dinsdag 18 november 2014 @ 16:39:47 #37
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_146778264
Is het mogelijk om thuis, zonder gekke dingen, zelf schuimpjes te maken? En dan niet de merengue schuimpjes, maar de hardere die ook in strooigoed zitten. Of is dat een echt fabrieksproduct?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_146778520
Ik had een recept met eiwit en suiker dat je moest verhitten en dit door de kokos en de bloem spatelen.

Maar ik ga het dus van de week doen met het stijfgeslagen eiwit en voorzichtiger spatelen, nu moet ik eerst nog 10 uitgelopen kokoskoeken wegwerken... }:|
  dinsdag 18 november 2014 @ 18:44:28 #39
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146781497
nou die cupschepjes hadden ze niet bij de hema en ook niet bij de blokker. Iemand andere suggesties? ik ben niet echt bereid er veel geld aan uit te geven, dus liever niet bij zo'n kookwinkel.
pi_146781879
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:44 schreef -Mellow- het volgende:
nou die cupschepjes hadden ze niet bij de hema en ook niet bij de blokker. Iemand andere suggesties? ik ben niet echt bereid er veel geld aan uit te geven, dus liever niet bij zo'n kookwinkel.
Albert Heijn XL
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  dinsdag 18 november 2014 @ 19:30:20 #41
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146783120
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:58 schreef Mry het volgende:

[..]

Albert Heijn XL
Dit. Zijn echt prima cup maten. Goed stevig plastic aan een ring, handig!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_146784757
Ik word maar geen vriendjes met korstdeeg, het lukt me maar niet om het goed uit te rollen.

Ik heb een pie-recept waarvoor ik een hartig korstdeeg maak van bloem, koude margarine en boter, ijswater en wat zout. Maar het deeg is gewoon te plakkerig om goed uit te kunnen rollen. Eenmaal gebakken smaakt het prima, maar ik krijg het niet mooi uitgerold. Dus ik boetseer' het deeg in mijn bakvorm wat een nogal dikke korst geeft, die niet makkelijk gaar bakt.

Wat doe ik fout? Ik heb de laatste keer het deeg ruim 2 uur laten rusten in de koelkast en nog steeds te kleverig. Vond het ook wat 'zweterig' gebruik ik soms de verkeerde margarine (Zeeuws Meisje), of teveel water?
pi_146784828
Deeg uitrollen tussen twee bakpapiertjes. Dat vind ik altijd wel makkelijk.
  dinsdag 18 november 2014 @ 20:22:02 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146784914
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:17 schreef Fixers het volgende:
Ik word maar geen vriendjes met korstdeeg, het lukt me maar niet om het goed uit te rollen.

Ik heb een pie-recept waarvoor ik een hartig korstdeeg maak van bloem, koude margarine en boter, ijswater en wat zout. Maar het deeg is gewoon te plakkerig om goed uit te kunnen rollen. Eenmaal gebakken smaakt het prima, maar ik krijg het niet mooi uitgerold. Dus ik boetseer' het deeg in mijn bakvorm wat een nogal dikke korst geeft, die niet makkelijk gaar bakt.

Wat doe ik fout? Ik heb de laatste keer het deeg ruim 2 uur laten rusten in de koelkast en nog steeds te kleverig. Vond het ook wat 'zweterig' gebruik ik soms de verkeerde margarine (Zeeuws Meisje), of teveel water?
Zet het recept dan eens neer.
The love you take is equal to the love you make.
pi_146784921
Het ging op de vorige pagina nog over margarine _O- gebruik gewoon roomboter. Goed koud in blokjes, hiermee deeg maken, minimaal een uur in de koelkast en bloem strooien met uitrollen.
pi_146785364
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zet het recept dan eens neer.
Ik gebruik dit:
375 gram bloem
175 margarine
80 gram boter
180 ml ijswater.
zout

Koude boter en margarine in blokjes en door bloem snijden, ijswater erbij en kort doorkneden. Daarna platmaken, in folie en een uur in de koelkast. Zowel met foodprocessor als met de hand kom ik tot hetzelfde probleem: te kleverig niet uit te rollen deeg.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:22 schreef Dragonberry het volgende:
Het ging op de vorige pagina nog over margarine _O- gebruik gewoon roomboter. Goed koud in blokjes, hiermee deeg maken, minimaal een uur in de koelkast en bloem strooien met uitrollen.
:{w Als ik boter wil gebruiken gebruik ik boter, als ik margarine wil gebruiken gebruik ik margarine. Recept geeft in dit geval nadrukkelijk aan dat margarine een vlokkerige deegstructuur geeft. De smaak van het deeg is aangenaam ziltig. Dat is wat voor mij telt. Niet omdat iemand vind dat ik het een of het ander moet gebruiken want 'echter' of 'puurder' of 'gezonder'. :W
pi_146786048
Lijkt me veel te veel water., 1 à 2 eetlepels is meestal genoeg.
pi_146793115
Ik heb van de week een heerlijke merengue taart gegeten waarvan het eiwitmengsel echt heel stevig was. Weet iemand of er naast suiker iets doorheen gedaan word om het zo te krijgen of wordt het in de koeling zo stijf?
pi_146793892
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:05 schreef madeliefff het volgende:
Ik heb van de week een heerlijke merengue taart gegeten waarvan het eiwitmengsel echt heel stevig was. Weet iemand of er naast suiker iets doorheen gedaan word om het zo te krijgen of wordt het in de koeling zo stijf?
citroensap
pi_146794115
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:23 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

citroensap
ja? T smaakte daar namelijk niet naar maar mss dat je dat niet proeft als er weinig ingaat. Geen klopfix ofzoiets dus?
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 23:51:55 #51
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146794964
Ciabatta 90% gelukt, iets te weinig volume in de hoogte, maar dat komt omdat de rijskom niet de juiste was en ik mijn folie niet had ingevet waardoor het deeg bleef plakken en instortte ;(

Ook nog een appelcake gemaakt in een tulbandvorm waarbij de appels niet naar beneden zakken, echt heel goed gelukt door middel van een iets steviger beslag waar ook een beetje amandelmeel in wordt verwerkt ^O^

Al met al een geslaagde bakdag, leerzaam ook.
  woensdag 19 november 2014 @ 04:08:23 #52
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146798315
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:23 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

citroensap
Nee.

Hete suikersiroop toevoegen aan het eiwit als het schuim is, dan door kloppen tot het schuim helemaal afgekoeld is. Krijg je superstevig schuim van (en lekker)
  woensdag 19 november 2014 @ 04:09:23 #53
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146798318
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:51 schreef djkoelkast het volgende:
Ciabatta 90% gelukt, iets te weinig volume in de hoogte, maar dat komt omdat de rijskom niet de juiste was en ik mijn folie niet had ingevet waardoor het deeg bleef plakken en instortte ;(

Ook nog een appelcake gemaakt in een tulbandvorm waarbij de appels niet naar beneden zakken, echt heel goed gelukt door middel van een iets steviger beslag waar ook een beetje amandelmeel in wordt verwerkt ^O^

Al met al een geslaagde bakdag, leerzaam ook.
Heb je van die laatste een receptje?
pi_146798536
DJ, folie in de rijskom? Dat klinkt sowieso onhandig? Waarom niet gewoon de container zelf ingevet? Ik gebruik voor ciabatta en ander nat deeg goedkope plastic bakken met een deksel. Desnoods een emmer met een groot bord erop als 'deksel'. Wat had jij gebruikt?

Hoe dan ook: een ciabatta voor 90% laten slagen is ook al behoorlijk goed! :) Had je mooie grote gaten in het kruim? :9
pi_146798544
Trouwens, we hebben een uitstekende losse broodbakreeks hè? :)

CUL / Brood bakken in de oven #17: Brood met vulling
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 10:51:56 #56
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146801752
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 06:48 schreef minilot het volgende:
DJ, folie in de rijskom? Dat klinkt sowieso onhandig? Waarom niet gewoon de container zelf ingevet? Ik gebruik voor ciabatta en ander nat deeg goedkope plastic bakken met een deksel. Desnoods een emmer met een groot bord erop als 'deksel'. Wat had jij gebruikt?

Hoe dan ook: een ciabatta voor 90% laten slagen is ook al behoorlijk goed! :) Had je mooie grote gaten in het kruim? :9
Nee er overheen ;)
Kom was ingevet met olijfolie, het was een glazen lasagneschaal zeg maar, het enige vierkante van formaat wat ik kon vinden. Ik ga inderdaad volgende keer een platsic container gebruiken (staat op het verlanglijstje voor sinterklaas :P ).

Grote gaten waren grotendeels door het folie verpest (op het moment dat ik dat er af haalde zakte het hele deeg ineen), maar het idee was er wel, onregelmatige gaten, zacht van binnen, knapperig met een zekere taaie bite van buiten.
pi_146802806
Heb ook een keer geprobeerd ciabatta te maken maar het werd een gewoon zacht broodje zonder de typische structuur en lichtelijk taaie bite :( Wel lekker verder hoor maar ja....

Het zachte plakkerige deeg lijkt heel vervelend, maar je moet gewoon met je handen door blijven kneden, als je klaar met kneden bent plakt het in principe niet echt meer. Niet steeds je handen schoonmaken dus. En kneden met één hand anders heb je geen schone hand meer.
pi_146802934
Bij echt nat deeg (dus met een hoge hydratatie, kotm bij veel ciabattarecepten voor) is het ook helemaal geen kwestie van kneden. Het deeg krijgt z'n luchtigheid en de kenmerkende open structuur, door het juist niet te kneden, maar vooral heeeeeeeeeeeeel lang te laten rijzen . Het deeg is veel te kledderig om te kneden, je 'vouwt' het alleen een beetje over zichzelf heen, liefst met hulp van een deegschraper.
Het is even een knoeiwerkje als je het niet gewend bent, maar uiteindelijk heb je er dus veel minder werk aan en je krijgt er prachtige broden van. O+
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 11:52:32 #59
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146803547
Ik heb de methode gebruikt die Paul Hollywood heeft voorgedaan in de Great British Bake Off Masterclass, die methode werkt, ik had alleen de verkeerde container en geen deksel en heb dus het folie niet ingevet. Volgende keer beter ;)

Foccacia heb ik in diezelfde container laten rijzen en dat ging wel goed en da's ook een nogal nat deeg, vandaar.
  woensdag 19 november 2014 @ 12:41:26 #60
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146805029
Nou, de snickerdoodles hebben een perfecte structuur gekregen. Alleen niet zoet genoeg en had wel wat meer kaneel gemogen ook. Maar totaal niet uitgelopen. Ik ben zeer tevreden met dat bakmatje!

Nu wil ik citroen muffins maken met maanzaad, maare, is het een goed idee om muffins in zo'n bakvormpjes ding te doen zonder papiertjes?
pi_146805120
Ik doe ze altijd zonder papiertjes. Ik vind papiertjes altijd maar lelijk. Wel invetten en bebloemen.
pi_146806098
quote:
14s.gif Op woensdag 19 november 2014 12:44 schreef Myraela het volgende:
Eens met hierboven, ik gebruik ook liever geen papiertjes.
En Myra, wat heb je een tof pannenkoektaartje gemaakt! O+ Zag het al op je blog. : )
  woensdag 19 november 2014 @ 15:52:14 #63
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146811423

citroen-maanzaad muffins, met een kop dikke turkse yoghurt door het beslag en jaggery ipv suiker.

De structuur is perfect zacht en fluffy. Ik had het alleen wel wat meer citroenig bedoeld.
pi_146811763
Lekker! Misschien nog wat citroen glazuur erop voor extra smaak?
  woensdag 19 november 2014 @ 16:30:09 #65
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146812505
hmm ja ik hou niet zo van glazuur.

over een paar dagen gewoon nog een poging :P
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 16:59:07 #66
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146813430
Paar druppels essentiële citroenolie?
Of citroenmelisse smaakt ook heel citroenig. Of meer citroenschil.
  woensdag 19 november 2014 @ 21:07:47 #67
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146822007
ja gewoon meer citroensap en/of schil
pi_146824849
Snelle bakvraag: Is gedroogde gist hetzelfde als instant gist?
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 22:49:24 #69
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146826644
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 22:09 schreef emil23 het volgende:
Snelle bakvraag: Is gedroogde gist hetzelfde als instant gist?
Nee.
Instantgist zijn hele kleine korreltjes die je in zakjes koopt, kun je direct door je meel mengen.
Gedroogde gist zijn vrij grote ronde korrels die je eerst moet activeren voor je ze kunt gebruiken (met melk bijvoorbeeld).
Volgens broodexpert Paul Hollywood is instantgist (dus gewoon die zakjes/pakjes uit de winkel) het beste om te gebruiken.
pi_146828724
En klopt het dan ongeveer dan 30 gram verse gist gelijk is aan 15 gram gedroogde gist en aan 7 gram instant gist?
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 23:52:05 #71
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146829464
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 23:34 schreef emil23 het volgende:
En klopt het dan ongeveer dan 30 gram verse gist gelijk is aan 15 gram gedroogde gist en aan 7 gram instant gist?
Ik ken de verhouding vers-gedroogd niet, er zijn verschillende maten eigenlijk.
Paul Hollywood gebruikt 10g instantgist op 500g meel
Dr Oetker 7g instantgist op 500g meel
Er zijn een paar andere fabrikanten die doen 9g instantgist op 500g meel

Als ik kijk naar wat ouderwetse bakkers doen is het 1:2,5 (instant:vers) en dan 25g vers per 500g meel (en dus 10g instant).

Bovenstaand is allemaal instant, ik denk zelf dat 1:2,5 een goede verhouding is.
Gedroogde gist zie je in NL bijna niet, wel in Engeland.

Ik heb wat zoekwerk gedaan en kom eigenlijk overal tegen dat je dezelfde verhouding kunt gebruiken, dus 500g meel = 10g droge gist. Alleen moet je droge gist eerst nog activeren met water+suiker, water+meel of melk.
pi_146830283
Ik gebruik dr. Oetker instant gist, maar per 500 gram bloem of meel maar 2/3 gram gist. Lang leve no knead deeg. Terug on topic, vanavond mijn anderhalve week gerijpte spijs en glutenvrije speculaas deeg ingezet voor glutenvrije kruidnootjes en gevuld speculaas. Heeft zusjelief op 5 december ook wat te smikkelen ipv een fortuin kwijt te zijn aan dure glutenvrije prefab zooi. :)
mag het weten
  Moderator donderdag 20 november 2014 @ 00:22:06 #73
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146830408
Mijn spijs is nog lang niet klaar, moet nog minimaal 2 weken, misschien wel 3 :P
Nieuw experiment, want ik deed normaal ook een week.
pi_146830546
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 00:22 schreef djkoelkast het volgende:
Mijn spijs is nog lang niet klaar, moet nog minimaal 2 weken, misschien wel 3 :P
Nieuw experiment, want ik deed normaal ook een week.
Het biologische ei wat erin zit is nog uit een doos met eieren die tot volgende week houdbaar zijn. Dus die wou ik nu afbakken om zo te voorkomen dat er wat geks gaat gebeuren door een verwerkt ei wat overdatum gaat zonder af te bakken. Is puur gevoelsmatig want het zal wss door de samenstelling van het spijs geen klap uit maken..
mag het weten
pi_146832734
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 23:52 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik ken de verhouding vers-gedroogd niet, er zijn verschillende maten eigenlijk.
Paul Hollywood gebruikt 10g instantgist op 500g meel
Dr Oetker 7g instantgist op 500g meel
Er zijn een paar andere fabrikanten die doen 9g instantgist op 500g meel

Als ik kijk naar wat ouderwetse bakkers doen is het 1:2,5 (instant:vers) en dan 25g vers per 500g meel (en dus 10g instant).

Bovenstaand is allemaal instant, ik denk zelf dat 1:2,5 een goede verhouding is.
Gedroogde gist zie je in NL bijna niet, wel in Engeland.

[ afbeelding ]

Ik heb wat zoekwerk gedaan en kom eigenlijk overal tegen dat je dezelfde verhouding kunt gebruiken, dus 500g meel = 10g droge gist. Alleen moet je droge gist eerst nog activeren met water+suiker, water+meel of melk.
Ik heb een recept gezien voor oliebollen waar in 500gr bloem 15gr droge gist moet worden toegevoegd. Maar om dat nu te vervangen door 15gr instant gist leek me wat veel. Maar aan de andere kant, met flink veel krenten er in is het natuurlijk wel en deeg dat moeilijk rijst.
  donderdag 20 november 2014 @ 15:23:28 #76
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146842727

Vanochtend ontbijt met pindakaaskoekjes :)

Ik kan de zoetigheid vandaag niet meer aan maar ik heb wel ontzettende zin om muffins te bakken. Iemand suggesties voor fijne hartige muffins?
  donderdag 20 november 2014 @ 15:27:47 #77
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146842840
Oh en ik ga straks ook hondekoekjes bakken (met knoflook tegen de vlooitjes) :+
  Moderator donderdag 20 november 2014 @ 15:37:42 #78
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146843168
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:27 schreef -Mellow- het volgende:
Oh en ik ga straks ook hondekoekjes bakken (met knoflook tegen de vlooitjes) :+
Wel zonder zout en gluten hè, niet goed voor honden ;)
pi_146843449
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:23 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]

Vanochtend ontbijt met pindakaaskoekjes :)

Ik kan de zoetigheid vandaag niet meer aan maar ik heb wel ontzettende zin om muffins te bakken. Iemand suggesties voor fijne hartige muffins?
Ben je blij met je bakmatje? *) ^O^
  donderdag 20 november 2014 @ 16:58:00 #80
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146845605
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:37 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Wel zonder zout en gluten hè, niet goed voor honden ;)
ja ik was ook net een alternatief aan t bedenken voor tarwe en ik dacht aan havermoutvlokken, of boekweitmeel
  donderdag 20 november 2014 @ 17:00:06 #81
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146845661
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:46 schreef minilot het volgende:

[..]

Ben je blij met je bakmatje? *) ^O^
ontzettend! en gisteren ook maatschepjes aangeschaft. Bakken is zo veel prettiger nu :Y

De hartige muffins zijn ook net klaar. Met half volkorentarwe/ half bloem, turkse yoghurt, goudse kaas, lente-ui, olijfolie en knoflook.
pi_146845774
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 17:00 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ontzettend! en gisteren ook maatschepjes aangeschaft. Bakken is zo veel prettiger nu :Y

Gnagnagna, welcome to the dark side! })

Ga maar vast grotere maten broeken inslaan.. >:)
  Moderator donderdag 20 november 2014 @ 17:17:54 #83
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146846117
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 16:58 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ja ik was ook net een alternatief aan t bedenken voor tarwe en ik dacht aan havermoutvlokken, of boekweitmeel
Ja, kan allebei.
  vrijdag 21 november 2014 @ 19:05:15 #84
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146876470
Er staat nu een cake in de oven met verschillende kleurenlaagjes: groenig laagje met beetje spinazie gekleurd (maar dat werd niet zo groen als ik hoopte), laagje gekleurd met kurkuma, laagje roze met bieten gekleurd en een laagje met chocola.
Ik sta een beetje te trappelen om het resultaat te zien, maar omdat het een verjaardagscadeautje is mag ik hem nog niet aansnijden zometeen.

(Ik heb wel vaker dat ik een verjaardagstaart cadeau doe, dat mensen 'm dan maar niet aansnijden en ik t dan een beetje moeilijk zit te hebben omdat ik wil weten hoe ie geworden is :') )
pi_146879341
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Is het mogelijk om thuis, zonder gekke dingen, zelf schuimpjes te maken? En dan niet de merengue schuimpjes, maar de hardere die ook in strooigoed zitten. Of is dat een echt fabrieksproduct?
Spekkies weet ik wel te fabrieken, maar schuimpjes...geen ervaring mee.
Professioneel gifmenger.
  Moderator vrijdag 21 november 2014 @ 20:56:49 #86
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146880650
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Die worden gemaakt met poedersuiker, glucosestroop en gelatine. De rest is aroma en kleurstof.
Komt geen ei aan te pas hoor ;)
Lijkt me moeilijk om te maken, want gelatine los je normaal op in water en hier moet volgens mij geen of heel weinig water in, dus moet je poedergelatine hebben, is op zich nog wel te vinden her en der.
pi_146886521
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 20:56 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Die worden gemaakt met poedersuiker, glucosestroop en gelatine. De rest is aroma en kleurstof.
Lijkt me moeilijk om te maken, want gelatine los je normaal op in water en hier moet volgens mij geen of heel weinig water in, dus moet je poedergelatine hebben, is op zich nog wel te vinden her en der.
Kun je de blaadjes niet gewoon fijnmalen?
Ik misbruik mijn electrische koffiemolen nog wel eens voor zulke karweitjes. :D
Professioneel gifmenger.
pi_146886770
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:34 schreef minilot het volgende:
Bij echt nat deeg (dus met een hoge hydratatie, kotm bij veel ciabattarecepten voor) is het ook helemaal geen kwestie van kneden. Het deeg krijgt z'n luchtigheid en de kenmerkende open structuur, door het juist niet te kneden, maar vooral heeeeeeeeeeeeel lang te laten rijzen . Het deeg is veel te kledderig om te kneden, je 'vouwt' het alleen een beetje over zichzelf heen, liefst met hulp van een deegschraper.
Het is even een knoeiwerkje als je het niet gewend bent, maar uiteindelijk heb je er dus veel minder werk aan en je krijgt er prachtige broden van. O+
Weet jij een heel goed ciabatta-recept? Al wel wat mee gerommeld, maat resultaat was niet wat het moest zijn.
  Moderator vrijdag 21 november 2014 @ 23:19:03 #89
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146886903
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2014 23:09 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Kun je de blaadjes niet gewoon fijnmalen?
Ik misbruik mijn electrische koffiemolen nog wel eens voor zulke karweitjes. :D
Ik weet het niet, nooit geprobeerd. Het is wel in poedervorm te vinden hoor, ziet er ook iets anders uit, niet helemaal doorzichtig maar een beetje kleur er aan meestal.

Blijkt er ook van Oetker te zijn:

Moderator vrijdag 21 november 2014 @ 23:24:58 #90
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146887061
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 23:15 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Weet jij een heel goed ciabatta-recept? Al wel wat mee gerommeld, maat resultaat was niet wat het moest zijn.
500g bloem met hoog glutengehalte (dus zeg maar broodbloem)
10g instantgist
10g zout
440ml water (gewoon koud)

In de mixer laten kneden. Eerst 3/4 van het water erbij tot het een stevig normaal uitziend brooddeeg is.
Dan steeds wat water erbij.
Uiteindelijk wordt het een heel flexibel slap deeg. Mixen duurt zeker 15 minuten met de mixer (ja dat is lang, maar dat moet!).

Dan in een vierkante of rechthoekige plastic bak met deksel laten rijzen. Smeer vooraf de bak goed in met olijfolie. Voor dit recept moet de bak vrij hoog zijn, 3L inhoud.

Als het deeg tot aan het deksel rijkt bestrooi je je aanrecht/werkbank flink met bloem en als je het hebt griesmeel. Laat het deeg uit de bak op het werkvlak glijden, voorzichtig, je wil de lucht er zo veel mogelijk inhouden!
Strooi rijkelijk bloem/griesmeel over het deeg.
Met een deegsnijder (of scherp mes) snij je er een strook af (totaal maak je 4 stroken, dus elke strook is 1/4 van je deeg), draai het zo dat het snijvlak boven komt.
Voor en achter voorzichtig oppakken en op een bakplaat (zonder bakpapier!) die je rijkelijk met meel en griesmeel hebt bestoven leggen. 4 stuks naast elkaar.

45 minuten laten rusten/rijzen.
Dan in een voorverwarmde oven: 225 graden hetelucht +/- 25 minuten bakken.
pi_146887612
^O^ Die eerst maar eens met gewone gist proberen en later pas met desem. :Y
pi_146893363
Hoi!

Leuk topic. :) Ik ga met vriendinnen rond de Kerst een high tea doen en ik wil samen met een vriendin wat dingen gaan bakken. Hebben jullie nog leuke Kerst-bak-dingetjes? :P Ik ben niet zo'n ervaren bakker. :D

En hetzelfde geldt voor Sinterklaas, ik vier met familie Sinterklaas en het leek mij wel leuk samen met mijn zusjes om iets te gaan bakken, dus we zijn allemaal een beetje zoekende. Misschien weten mensen hier nog iets? :)

Bedankt alvast!
pi_146893386
Als je het simpel wilt zou ik iets van zandkoekjes maken en kerst-cookiecutters kopen en dan de koekjes eventueel decoreren met spikkels en balletjes enzo.
  zaterdag 22 november 2014 @ 11:23:09 #94
94046 PM-girl
pi_146893837
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 20:56 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik zal eens beginnen met zoeken naar poedergelatine. Thanks!
*
  Moderator zaterdag 22 november 2014 @ 11:45:07 #95
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146894197
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:23 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Nu ik het zo lees denk ik dat ze het eerder gelatinepoeder noemen. Laat even weten of het gelukt is. Ze zijn eigenlijk veel te zoet, maar wel lekker die schuimpjes :P
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:50:35 #96
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146903247
Kan ik vanavond deeg voor een appeltaart maken en tot morgenmiddag in de koelkast leggen?
  Moderator zaterdag 22 november 2014 @ 18:08:07 #97
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146903805
quote:
5s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:50 schreef Lienekien het volgende:
Kan ik vanavond deeg voor een appeltaart maken en tot morgenmiddag in de koelkast leggen?
Ja, wordt er alleen maar beter op.
Je kunt ook de appels al schillen, in blokjes doen, citroensap er over en suiker en kaneel, dan zijn ze al voor het grootste deel uitgelekt ook, heb je ook geen slappe bodem. Ze worden niet bruin.
Wel even goed afdekken natuurlijk.
  zaterdag 22 november 2014 @ 19:13:23 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146905424
Dank!
  zaterdag 22 november 2014 @ 23:37:43 #99
94046 PM-girl
pi_146913906
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:45 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Nu ik het zo lees denk ik dat ze het eerder gelatinepoeder noemen. Laat even weten of het gelukt is. Ze zijn eigenlijk veel te zoet, maar wel lekker die schuimpjes :P
Will do. (Maar wellicht blijft het plan een plan. :P)
*
pi_146919874
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:23 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Taartenwinkels verkopen het vaak! Zoek maar eens op Funcakes gelatine poeder
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')