abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 november 2014 @ 15:23:28 #76
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146842727

Vanochtend ontbijt met pindakaaskoekjes :)

Ik kan de zoetigheid vandaag niet meer aan maar ik heb wel ontzettende zin om muffins te bakken. Iemand suggesties voor fijne hartige muffins?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 20 november 2014 @ 15:27:47 #77
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146842840
Oh en ik ga straks ook hondekoekjes bakken (met knoflook tegen de vlooitjes) :+
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator donderdag 20 november 2014 @ 15:37:42 #78
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146843168
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:27 schreef -Mellow- het volgende:
Oh en ik ga straks ook hondekoekjes bakken (met knoflook tegen de vlooitjes) :+
Wel zonder zout en gluten hè, niet goed voor honden ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146843449
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:23 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]

Vanochtend ontbijt met pindakaaskoekjes :)

Ik kan de zoetigheid vandaag niet meer aan maar ik heb wel ontzettende zin om muffins te bakken. Iemand suggesties voor fijne hartige muffins?
Ben je blij met je bakmatje? *) ^O^
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 20 november 2014 @ 16:58:00 #80
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146845605
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:37 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Wel zonder zout en gluten hè, niet goed voor honden ;)
ja ik was ook net een alternatief aan t bedenken voor tarwe en ik dacht aan havermoutvlokken, of boekweitmeel
  donderdag 20 november 2014 @ 17:00:06 #81
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146845661
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:46 schreef minilot het volgende:

[..]

Ben je blij met je bakmatje? *) ^O^
ontzettend! en gisteren ook maatschepjes aangeschaft. Bakken is zo veel prettiger nu :Y

De hartige muffins zijn ook net klaar. Met half volkorentarwe/ half bloem, turkse yoghurt, goudse kaas, lente-ui, olijfolie en knoflook.
pi_146845774
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 17:00 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ontzettend! en gisteren ook maatschepjes aangeschaft. Bakken is zo veel prettiger nu :Y

Gnagnagna, welcome to the dark side! })

Ga maar vast grotere maten broeken inslaan.. >:)
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator donderdag 20 november 2014 @ 17:17:54 #83
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146846117
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 16:58 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ja ik was ook net een alternatief aan t bedenken voor tarwe en ik dacht aan havermoutvlokken, of boekweitmeel
Ja, kan allebei.
  vrijdag 21 november 2014 @ 19:05:15 #84
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146876470
Er staat nu een cake in de oven met verschillende kleurenlaagjes: groenig laagje met beetje spinazie gekleurd (maar dat werd niet zo groen als ik hoopte), laagje gekleurd met kurkuma, laagje roze met bieten gekleurd en een laagje met chocola.
Ik sta een beetje te trappelen om het resultaat te zien, maar omdat het een verjaardagscadeautje is mag ik hem nog niet aansnijden zometeen.

(Ik heb wel vaker dat ik een verjaardagstaart cadeau doe, dat mensen 'm dan maar niet aansnijden en ik t dan een beetje moeilijk zit te hebben omdat ik wil weten hoe ie geworden is :') )
pi_146879341
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Is het mogelijk om thuis, zonder gekke dingen, zelf schuimpjes te maken? En dan niet de merengue schuimpjes, maar de hardere die ook in strooigoed zitten. Of is dat een echt fabrieksproduct?
Spekkies weet ik wel te fabrieken, maar schuimpjes...geen ervaring mee.
Professioneel gifmenger.
  Moderator vrijdag 21 november 2014 @ 20:56:49 #86
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146880650
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Is het mogelijk om thuis, zonder gekke dingen, zelf schuimpjes te maken? En dan niet de merengue schuimpjes, maar de hardere die ook in strooigoed zitten. Of is dat een echt fabrieksproduct?
Die worden gemaakt met poedersuiker, glucosestroop en gelatine. De rest is aroma en kleurstof.
Komt geen ei aan te pas hoor ;)
Lijkt me moeilijk om te maken, want gelatine los je normaal op in water en hier moet volgens mij geen of heel weinig water in, dus moet je poedergelatine hebben, is op zich nog wel te vinden her en der.
pi_146886521
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 20:56 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Die worden gemaakt met poedersuiker, glucosestroop en gelatine. De rest is aroma en kleurstof.
Lijkt me moeilijk om te maken, want gelatine los je normaal op in water en hier moet volgens mij geen of heel weinig water in, dus moet je poedergelatine hebben, is op zich nog wel te vinden her en der.
Kun je de blaadjes niet gewoon fijnmalen?
Ik misbruik mijn electrische koffiemolen nog wel eens voor zulke karweitjes. :D
Professioneel gifmenger.
pi_146886770
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:34 schreef minilot het volgende:
Bij echt nat deeg (dus met een hoge hydratatie, kotm bij veel ciabattarecepten voor) is het ook helemaal geen kwestie van kneden. Het deeg krijgt z'n luchtigheid en de kenmerkende open structuur, door het juist niet te kneden, maar vooral heeeeeeeeeeeeel lang te laten rijzen . Het deeg is veel te kledderig om te kneden, je 'vouwt' het alleen een beetje over zichzelf heen, liefst met hulp van een deegschraper.
Het is even een knoeiwerkje als je het niet gewend bent, maar uiteindelijk heb je er dus veel minder werk aan en je krijgt er prachtige broden van. O+
Weet jij een heel goed ciabatta-recept? Al wel wat mee gerommeld, maat resultaat was niet wat het moest zijn.
  Moderator vrijdag 21 november 2014 @ 23:19:03 #89
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146886903
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2014 23:09 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Kun je de blaadjes niet gewoon fijnmalen?
Ik misbruik mijn electrische koffiemolen nog wel eens voor zulke karweitjes. :D
Ik weet het niet, nooit geprobeerd. Het is wel in poedervorm te vinden hoor, ziet er ook iets anders uit, niet helemaal doorzichtig maar een beetje kleur er aan meestal.

Blijkt er ook van Oetker te zijn:

Moderator vrijdag 21 november 2014 @ 23:24:58 #90
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146887061
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 23:15 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Weet jij een heel goed ciabatta-recept? Al wel wat mee gerommeld, maat resultaat was niet wat het moest zijn.
500g bloem met hoog glutengehalte (dus zeg maar broodbloem)
10g instantgist
10g zout
440ml water (gewoon koud)

In de mixer laten kneden. Eerst 3/4 van het water erbij tot het een stevig normaal uitziend brooddeeg is.
Dan steeds wat water erbij.
Uiteindelijk wordt het een heel flexibel slap deeg. Mixen duurt zeker 15 minuten met de mixer (ja dat is lang, maar dat moet!).

Dan in een vierkante of rechthoekige plastic bak met deksel laten rijzen. Smeer vooraf de bak goed in met olijfolie. Voor dit recept moet de bak vrij hoog zijn, 3L inhoud.

Als het deeg tot aan het deksel rijkt bestrooi je je aanrecht/werkbank flink met bloem en als je het hebt griesmeel. Laat het deeg uit de bak op het werkvlak glijden, voorzichtig, je wil de lucht er zo veel mogelijk inhouden!
Strooi rijkelijk bloem/griesmeel over het deeg.
Met een deegsnijder (of scherp mes) snij je er een strook af (totaal maak je 4 stroken, dus elke strook is 1/4 van je deeg), draai het zo dat het snijvlak boven komt.
Voor en achter voorzichtig oppakken en op een bakplaat (zonder bakpapier!) die je rijkelijk met meel en griesmeel hebt bestoven leggen. 4 stuks naast elkaar.

45 minuten laten rusten/rijzen.
Dan in een voorverwarmde oven: 225 graden hetelucht +/- 25 minuten bakken.
pi_146887612
^O^ Die eerst maar eens met gewone gist proberen en later pas met desem. :Y
pi_146893363
Hoi!

Leuk topic. :) Ik ga met vriendinnen rond de Kerst een high tea doen en ik wil samen met een vriendin wat dingen gaan bakken. Hebben jullie nog leuke Kerst-bak-dingetjes? :P Ik ben niet zo'n ervaren bakker. :D

En hetzelfde geldt voor Sinterklaas, ik vier met familie Sinterklaas en het leek mij wel leuk samen met mijn zusjes om iets te gaan bakken, dus we zijn allemaal een beetje zoekende. Misschien weten mensen hier nog iets? :)

Bedankt alvast!
pi_146893386
Als je het simpel wilt zou ik iets van zandkoekjes maken en kerst-cookiecutters kopen en dan de koekjes eventueel decoreren met spikkels en balletjes enzo.
  zaterdag 22 november 2014 @ 11:23:09 #94
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_146893837
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 20:56 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik zal eens beginnen met zoeken naar poedergelatine. Thanks!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  Moderator zaterdag 22 november 2014 @ 11:45:07 #95
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146894197
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:23 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Nu ik het zo lees denk ik dat ze het eerder gelatinepoeder noemen. Laat even weten of het gelukt is. Ze zijn eigenlijk veel te zoet, maar wel lekker die schuimpjes :P
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:50:35 #96
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146903247
Kan ik vanavond deeg voor een appeltaart maken en tot morgenmiddag in de koelkast leggen?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zaterdag 22 november 2014 @ 18:08:07 #97
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146903805
quote:
5s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:50 schreef Lienekien het volgende:
Kan ik vanavond deeg voor een appeltaart maken en tot morgenmiddag in de koelkast leggen?
Ja, wordt er alleen maar beter op.
Je kunt ook de appels al schillen, in blokjes doen, citroensap er over en suiker en kaneel, dan zijn ze al voor het grootste deel uitgelekt ook, heb je ook geen slappe bodem. Ze worden niet bruin.
Wel even goed afdekken natuurlijk.
  zaterdag 22 november 2014 @ 19:13:23 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146905424
Dank!
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 22 november 2014 @ 23:37:43 #99
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_146913906
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:45 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Nu ik het zo lees denk ik dat ze het eerder gelatinepoeder noemen. Laat even weten of het gelukt is. Ze zijn eigenlijk veel te zoet, maar wel lekker die schuimpjes :P
Will do. (Maar wellicht blijft het plan een plan. :P)
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_146919874
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:23 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Taartenwinkels verkopen het vaak! Zoek maar eens op Funcakes gelatine poeder
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')