quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:31 schreef rudeonline het volgende:
de lichtsnelheid eigenlijk 0 zou moeten zijn.
Klinkt als een heel ingewikkelde theorie of als enorm onzin topic, maar zie hoe eenvoudig het allemaal kan zijn. Kijk ook eens op mijn poll, er mag best getwijfelt worden aan Mr. Einstein.
Niet zo moeilijk toch?
Snelheid = tijd x afstand.
Als de tijd op 0 blijft staan, dan staat alles stil.
http://forumtools.phserver.net/search_lite/search.php?title=&ts=rudeonline&forum%5B%5D=9&max=50&searchtype=fulltextquote:Op maandag 13 februari 2006 21:45 schreef Oversight het volgende:De lichtsnelheid zou eigenlijk 0 moeten zijn !
tijd/ruimte vragen..
Afstand meten door de tijd...
Stoelpoten van de wetenschap bedreigd?
stoelpoten van wetenschap kraken een beetje..
wetenschap kraakt steeds harder..
snelheid van licht berekenen..3
Snelheid van het licht berekenen #4
snelheid licht#5
snelheid licht#6
[..]
dat lijkt mij inderdaad erg verstandig. Ook moet je wiskunde professoren erop wijzen als je een onvoldoende terugkrijgt. Met rudiaanse wiskunde is immers alles te bewijzen, aangezien 1 = 0.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:11 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]!
Dan ga ik in het vervolg maar met de richting van de trein meepissen.
nuff saidquote:Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:02 schreef 14.gif het volgende:
--niet relevante reactie--
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:07 schreef SlimShady het volgende:
Eerst dacht ik 'Misschien klopt het wel wat Ruud beweert'.
quote:Een soort van Einstein vs de rest.
quote:Maar het vorige topic heeft dat helemaal weggeblazen.
Hoe het met Slimshady zit weet ik niet, maar voor mij was het omslagpunt toen hij ging beweren dat 300.000 (of een ander willekeurig getal, gedeelt door 0, als uitkomst geeft 0...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:46 schreef Oversight het volgende:wát precies deed je van mening veranderen?
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 07:19 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Hoe het met Slimshady zit weet ik niet, maar voor mij was het omslagpunt toen hij ging beweren dat 300.000 (of een ander willekeurig getal, gedeelt door 0, als uitkomst geeft 0...
Toen brak de klomp, zakte de broek af en sprongen er tranen in m'n ogen
quote:
quote:Je bent het ongemeend met hem eens.
quote:Ruudje gelooft dat soort onzin.
En dit blijft dan wel staanquote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:43 schreef Oversight het volgende:
[..]
Wáárom nou in persoonlijke aanvallen verder gaan waar jouw logica weerlegd wordt door iemand die gewoon kennelijk meer demensies ziet dan jij?
Je kunt iemand ook gewoon vragen om het deel dat je niet begrijpt uit te leggen......
En deze ook. Als dit geen troll is, wat dan wel? Maar blijkbaar mag dat dan weer niet gezegd worden.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:57 schreef Oversight het volgende:
[..]
Dat jij een plaat voor je kop lijkt te hebben...
[..]waar haal jij dat ongemeend?
Ik ben het 100 % met hem eens, geheel vrijwillig.
![]()
[..]
En Lostje is blijkbaar te lui om te lezen wat Rudeonline nou eigenlijk schrijft en bedoeld, en snapt er daarom weinig van blijkbaar, en het is best jammer dat Lostje niet in staat ljkt om gewoon aan rudeonline of anderen te vragen om uitleg....
![]()
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:18 schreef mvdlubbe het volgende:
Waarom staat dit eigenlijk in TRU. De snelheid van het licht is toch niet onderhevig aan complottheorieen?
Omdat het niet serieus genoeg is voor WFLquote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:18 schreef mvdlubbe het volgende:
Waarom staat dit eigenlijk in TRU. De snelheid van het licht is toch niet onderhevig aan complottheorieen?
Rude's theorie kent geen formules, en dus ook geen voorspellingen...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:22 schreef Oversight het volgende:
[..]waarom niet?
er wordt hier een compleet nieuwe manier theorie over de snelheid van het licht ontwikkeld, of beter gezegd het gebrek daaraan....
die theorie blijft evengoed overeind als de theorie die hedendaags op scholen wordt onderwezen, beide theorieen kunnen evengoed worden gebruikt om voorspellingen te doen, die op basis van het theoriemodel overeind blijven bij wetenschappelijke toetsing
We gaan aantonen dat Einstein ernaast zit, zoals ie trouwens zélf al aangaf bij bet bespreken van de vierde dimensie, maar daarover later meer.
Welkom in het topic wat is jouw inbreng ?
Oh, het door 0 delen verhaal was alweer in deeltje 5.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:03 schreef Oversight het volgende:
[..]
Linkje, wellicht kan ik het voor je uitleggen....
Ik begrijp 'm!
Het is toch afstand gedeeld door tijd?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:18 schreef Sapientiea het volgende:
Eens in de zoveel tijd kom ik terug in dit topic en kijk ik weer even hoever "HET topic"is afgedwaald van de werkelijkheid.
Neem nou de OP;
---------> Snelheid = tijd x afstand<-------------
Dan is alles toch al duidelijk?
Dat is gewoon niet waar en dat is al enkele tientallen keren onderbouwd en beargumenteerd in de diverse topics. De fouten in de systematiek en methodiek zijn al uitvoerig aangewezen. Niet weten wat de afspraak is omtrent elementaire rekenkundige bewerkingen is niet hetzelfde als een nieuwe theorie ontwikkelen. Iets zegt me overigens dat je dat eigenlijk ook wel weet.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:22 schreef Oversight het volgende:
[..]die theorie blijft evengoed overeind als de theorie die hedendaags op scholen wordt onderwezen, beide theorieen kunnen evengoed worden gebruikt om voorspellingen te doen, die op basis van het theoriemodel overeind blijven bij wetenschappelijke toetsing
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:26 schreef thefunny het volgende:
[..]
Het is toch afstand gedeeld door tijd?
Als je over een afstand en een tijd spreekt dan kun je ze allebei een waarde van 1 geven.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:26 schreef thefunny het volgende:
[..]
Het is toch afstand gedeeld door tijd?
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je over een afstand en een tijd spreekt dan kun je ze allebei een waarde van 1 geven.
1 x 1 = 1 gedeelt door 1
1x1 = 1/1
Afstand / tijd = afstand x tijd.
Ben blij dat er toch eindelijk wat lichtjes gaan branden..![]()
1 2 3 4 5 | D : T = D x T 2 : 10 = 2 x 10 0,2 = 20 |
waarom zou de tijd op 0 blijven staan?quote:Niet zo moeilijk toch?
Snelheid = tijd x afstand.
Als de tijd op 0 blijft staan, dan staat alles stil.
Omdat als je iets deelt door 0, en 0 uit komt..., aldus Ruud..quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:40 schreef P8 het volgende:
ik heb nog niet echt wat gelezen uit dit topic, maar uit de OP:
[..]
waarom zou de tijd op 0 blijven staan?
Je spreekt over 1 afstand en 1 tijdsbestek. De 1 staat voor een x aantal meter of tijd.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:34 schreef Automatic_Rock het volgende:
Waarom 1?? waarom geen 2??
Als je een afstand deelt door 0 sec hou je ook een snelheid over van 0.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:42 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Omdat als je iets deelt door 0, en 0 uit komt..., aldus Ruud..
Klopt..quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:44 schreef LostFormat het volgende:
Vermenigvuldigen = delen dus?
maar als je 2 afstanden over 2 tijdsbestekken hebt, krijg je dus, 2m x 2sec = 2m/sec, geen 2m/2secquote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:43 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je spreekt over 1 afstand en 1 tijdsbestek. De 1 staat voor een x aantal meter of tijd.
1 meter x 1sec = 1m/sec
We zijn gewend om over b.v 2 of meer meters te spreken, maar zowel afstand als tijd zijn eenheden op zichzelf. Je zou het zo moeten zien, een kleine afstand is een kleine 1, een grote afstand is een grote 1. afstand x tijd = afstand / tijd
Nee.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:47 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Klopt..
100 x 5 = 500
500 / 5 = 100 x 5
1 / 1 = 1 x 1
vermenigvuldigen = meervoudig optellen.quote:maar als je 2 afstanden over 2 tijdsbestekken hebt, krijg je dus, 2m x 2sec = 2m/sec, geen 2m/2sec
maar waarom zou je delen door 0?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je een afstand deelt door 0 sec hou je ook een snelheid over van 0.
Een afstand is iets anders als een snelheid.
Dus als ik 100 Euro verdeel over 5 mensen is er per persoon meer Euro in handen als ik 100 Euro over niemand verdeel. Als er geen mensen zijn. is er ook niemand die een Euro heeft.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:55 schreef P8 het volgende:
[..]
maar waarom zou je delen door 0?
en trouwens, delen door 0 kan niet, omdat je dan in het oneindige uit zou komen. 1/0,00001 = 100000 ---> hoe dichter de noemer bij de 0 ligt, hoe groter het antwoord wordt
zodra je met getallen kleiner dan 1 gaat delen bedoelde ik, ik had verwacht dat jij dat wel zou begrijpenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus als ik 100 Euro verdeel over 5 mensen is er per persoon meer Euro in handen als ik 100 Euro over niemand verdeel. Als er geen mensen zijn. is er ook niemand die een Euro heeft.
Is er een verschil in 1 x oneindig of oneindig gedeelt door 1.?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:59 schreef P8 het volgende:
[..]
zodra je met getallen kleiner dan 1 gaat delen bedoelde ik, ik had verwacht dat jij dat wel zou begrijpen
ik zie net dat ik het fout had hierquote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
vermenigvuldigen = meervoudig optellen.
Kun je bovenstaand aan me laten zien als optelling?
2m + 2m + 2sec + 2sec = 8
of,
2m + 2m +2m +2m = 8
of,
2sec + 2sec + 2sec + 2sec = 8
Welke is de juiste?
jah, 0 x oneindig is 0quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:03 schreef mvdlubbe het volgende:
Is er een verschil tussen 0 maal oneindig en oneindig gedeeld door 0?
100 : 5 = 20quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus als ik 100 Euro verdeel over 5 mensen is er per persoon meer Euro in handen als ik 100 Euro over niemand verdeel. Als er geen mensen zijn. is er ook niemand die een Euro heeft.
your point being?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:05 schreef rudeonline het volgende:
Alles is 1 of 0...
1 kun je oneindig lang blijven delen, en wat er niet is kun je ook niet delen.
Visualiseer die 20,40,80 ect eens, het wordt een steeds kleiner getal. Net als dat je een taart in steeds kleinere stukjes deelt..quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:10 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
100 : 5 = 20
100 : 2.5 = 40
100 : 1.25 = 80
100 : 0,625 = 160
100 : 0,3125 = 320
100 : 0 = oneindig.
80 > 20quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Visualiseer die 20,40,80 ect eens, het wordt een steeds kleiner getal. Net als dat je een taart in steeds kleinere stukjes deelt..
stel de taart is 100 (%)quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Visualiseer die 20,40,80 ect eens, het wordt een steeds kleiner getal. Net als dat je een taart in steeds kleinere stukjes deelt..
Fout. Honderd delen door oneindig klein geeft oneindig groot. Door nul is gewoon niet gedefineerd.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:10 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
100 : 5 = 20
100 : 2.5 = 40
100 : 1.25 = 80
100 : 0,625 = 160
100 : 0,3125 = 320
100 : 0 = oneindig.
weer een fout van mijquote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:59 schreef P8 het volgende:
[..]
zodra je met getallen kleiner dan 1 gaat delen bedoelde ik, ik had verwacht dat jij dat wel zou begrijpen
Mijn post was on-topicquote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:41 schreef Mirage het volgende:
Ontopic mensen of ga ergens anders trollen.
Dat is wat tot nu toe de wetenschap ons doet geloven, ja...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:26 schreef BlueWolfMans het volgende:
Sorry, ik probeer dit te snappen... maar
snelheid is toch afstand/tijd en niet afstand*tijd
Oh, ik denk zeker dat dat zo isquote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:48 schreef BlueWolfMans het volgende:
en je denkt dat dat niet zo is?
JA natuurlijk, maar Rude "Einstein" online denkt daar heel anders over namelijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:26 schreef BlueWolfMans het volgende:
Sorry, ik probeer dit te snappen... maar
snelheid is toch afstand/tijd en niet afstand*tijd
Ergo: 100=500quote:
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:47 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Klopt..
100 x 5 = 500
500 / 5 = 100 x 5
1 / 1 = 1 x 1
dit is onjuist. Delen door 0 is ongedefinieerd. De limiet van 100/x naar 0 is zelfs ongedefinieerdquote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:10 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
100 : 5 = 20
100 : 2.5 = 40
100 : 1.25 = 80
100 : 0,625 = 160
100 : 0,3125 = 320
100 : 0 = oneindig.
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:17 schreef P8 het volgende:
[..]
stel de taart is 100 (%)
als je deelt door 4 krijg je 4 stukken van 25%
als je deelt door 5 krijg je 5 stukken van 20%
25 is in mijn ogen nog altijd groter dan 20
20 x 5% = 1 taart. 5% is een klein stukje taart.quote:Een taart delen door 20 of door 80 stukjes maakt dat de 80 stukjes kleinere stukjes zijn..
Lees deze post dan even goed..quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Visualiseer die 20,40,80 ect eens, het wordt een steeds kleiner getal. Net als dat je een taart in steeds kleinere stukjes deelt..
Daar valt weinig verkeerds aan te lezen. Lees deze maar eens goed:quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:03 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Lees deze post dan even goed..
Misschien krijg je dan door dat het hier gaat om het aantal stukjes, en niet de grootte ervan.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:10 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
100 : 5 = 20
100 : 2.5 = 40
100 : 1.25 = 80
100 : 0,625 = 160
100 : 0,3125 = 320
100 : 0 = oneindig.
quote:
Stiekem editten huh?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:09 schreef rudeonline het volgende:
100 / 0 = 100
100 = 100
En 100 is tevens oneindig.
0 = niets
Ja, 100 / 0 = 100, want 100 * 0 = 100. We've been there alreadyquote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:09 schreef rudeonline het volgende:
100 / 0 = 100
100 = 100
En 100 is tevens oneindig.
0 = niets
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:58 schreef rudeonline het volgende:
[..]
[..]
20 x 5% = 1 taart. 5% is een klein stukje taart.
80 x 1,5% = 1 taart 1,5% is een heel klein stukje taart.
80 < 20
een van de eerste dingen die je leert met wiskunde op de middelbare school is: delen door 0 is flauwekul.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:09 schreef rudeonline het volgende:
100 / 0 = 100
100 = 100
En 100 is tevens oneindig.
0 = niets
Wat is een theorie?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:29 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Rude's theorie kent geen formules, en dus ook geen voorspellingen...
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:39 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Oh, het door 0 delen verhaal was alweer in deeltje 5.
Waar in het vorige deel m'n klomp brak was deze hele pagina: snelheid licht#6
Maar als jij hem snapt, kan jij dan ff dit voor me uitleggen: snelheid licht#6
Ik kan Ruud echt niet volgen daar
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:18 schreef Sapientiea het volgende:
Eens in de zoveel tijd kom ik terug in dit topic en kijk ik weer even hoever "HET topic"is afgedwaald van de werkelijkheid.
Neem nou de OP;
---------> Snelheid = tijd x afstand<-------------
Dan is alles toch al duidelijk?
quote:
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je over een afstand en een tijd spreekt dan kun je ze allebei een waarde van 1 geven.
1 x 1 = 1 gedeelt door 1
1x1 = 1/1
Afstand / tijd = afstand x tijd.
Ben blij dat er toch eindelijk wat lichtjes gaan branden..![]()
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:34 schreef Automatic_Rock het volgende:
Waarom 1?? waarom geen 2??
quote:And so the problem remained;lots of people were mean, and most of them were misarable, even the ones with digital watches.
Many of them were increasingly of the opinion that they'd all made a big mistake in coming down from the trees in the first place...
And some said that even the trees had been a bad move, and that no one should ever have left the oceans.
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:42 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Omdat als je iets deelt door 0, en 0 uit komt..., aldus Ruud..
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:47 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Klopt..
100 x 5 = 500
500 / 5 = 100 x 5
1 / 1 = 1 x 1
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus als ik 100 Euro verdeel over 5 mensen is er per persoon meer Euro in handen als ik 100 Euro over niemand verdeel. Als er geen mensen zijn. is er ook niemand die een Euro heeft.
Er staat 500 / 5 = 100 x 5quote:
Dat heb ik ook al eens voorgesteld, maar toen wilde hij er niet op ingaanquote:Op dinsdag 14 februari 2006 17:55 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Ergo: 100=500
Ik wil met Rude wel zaken doen: ik geef hem 100 eur en hij geeft mij 500 eur terug! Hij ziet daar geen verschil tussen! Wanneer is de Geld Wisselen met Rude-meet?
Ik denk dat je een [sence] hebt van een geestelijke werkelijkheid, die je probeert te projecteren op materie.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:09 schreef rudeonline het volgende:
100 / 0 = 100
100 = 100
En 100 is tevens oneindig.
0 = niets
Ik heb de indruk dat Oversight niet helemaal serieus bezig isquote:Op woensdag 15 februari 2006 04:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Er staat 500 / 5 = 100 x 5
500=5=100
100x5=500
Eigenlijk staat er dus 100=500...
Hoezo is dit helder??
80 * 1,5 is bij ons nog altijd 120...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:58 schreef rudeonline het volgende:
[..]
[..]
20 x 5% = 1 taart. 5% is een klein stukje taart.
80 x 1,5% = 1 taart 1,5% is een heel klein stukje taart.
80 < 20
Afstand = 2quote:
Afstand = 4 (was net nog 2quote:4/2 = 2 x 2
Je reinste onzinquote:Afstand / tijd = afstand x tijd.
Nee dat doetie dus nietquote:Op woensdag 15 februari 2006 12:47 schreef Solitarias het volgende:
@14.gif : stop er toch mee, tis trekken aan een dood/blind paard.... Rude zal ondertussen wel door heben (na tig topics op tig forums) dat ie een doodgeboren kind heeft.....
quote:rudeonline - maandag 13 februari 2006 @ 01:28
quote:10 km/0.5h + 10 km/0.5h is ook niet 20 km/h, nee 10 km/0.5 h IS 20 km/h.
quote:rudeonline - maandag 13 februari 2006 @ 01:30
quote:je kan volgens jouw beredenatie niet iets GEMIDDELD gekregen hebben per minuut..
quote:in werkelijkheid IS er geen gemiddelde er is immers maar 1 wedstrijd gespeeld en die kwam op 5.
Zoek de tegenstrijdigheden...quote:rudeonline - maandag 13 februari 2006 @ 01:33
quote:Op maandag 13 februari 2006 01:29 schreef DionysuZ het volgende:
rude, er is een verschil tussen een SNELHEID en een AFGELEGDE WEG. De eerste zegt helemaal niets over hoe lang je iets doet. Een snelheid van 100km/u kan ik een uur rijden, 2 uur, 10 jaar of 1 seconde. Dat verandert NIETS aan de snelheid, die blijft constant op 100km/u. De tijdsduur verandert WEL wat aan de AFGELEGDE WEG. Aangezien 2 uur met 100km/u rijden 200km afgelegde weg leveren, logischerwijs.
Beginnen we met deze...quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:48 schreef LostFormat het volgende:
Je bent weer lekker duidelijk Ruud, wat wil je nu precies weten?
Geen dank ik ben altijd bereid om onduidelijke zaken te verduidelijkenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:52 schreef Oversight het volgende:
[..]
Ja, nu snapt iedereen het.
Bedankt voor je uitleg.
het eerste is inderdaad fout. Het tweede is juist.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:26 schreef rudeonline het volgende:
Ik zei dat 10km/0.5u + 10km/0.5u = 20km/u.
En dat werd fout gerekend.
Terwijl 10km/0.5 u toch echt 20km/u is.
Omdat dat fout is.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:26 schreef rudeonline het volgende:
Ik zei dat 10km/0.5u + 10km/0.5u = 20km/u.
En dat werd fout gerekend.
Dat klopt dan weer wel.quote:Terwijl 10km/0.5 u toch echt 20km/u is.
Wat is er fout aan?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:27 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
het eerste is inderdaad fout. Het tweede is juist.
kijk. Dit is de stelling:quote:
Bij jullie is 20km/u + 20km/u gewoon 40km/u. Waarom tel je de uren niet bij elkaar op?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:46 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
kijk. Dit is de stelling:
1) 10km/0.5u + 10km/0.5u = 20km/u.
En dit is wat je toegeeft:
2) Terwijl 10km/0.5 u toch echt 20km/u is.
Het laatste is inderdaad correct.
Nemen we (1) en substitueren daarin alle voorkomens van 10km/0.5u voor hetgeen in (2) staat:20km/u + 20km/u = 20km/u
Dit is niet correct.
Omdat het PER uur is. Stel ik eet 1 appel per uur dan wordt dat 1 appel/uur. Als ik er dan in dat uur twee eet ipv een dan doe ik daar toch niet opeens twee uur over?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Bij jullie is 20km/u + 20km/u gewoon 40km/u. Waarom tel je de uren niet bij elkaar op?
Het gaat om de getallen in de teller bij het optellen van een breuk.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Bij jullie is 20km/u + 20km/u gewoon 40km/u. Waarom tel je de uren niet bij elkaar op?
Als je dan exact zou zijn dan zou je..quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:56 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Omdat het PER uur is. Stel ik eet 1 appel per uur dan wordt dat 1 appel/uur. Als ik er dan in dat uur twee eet ipv een dan doe ik daar toch niet opeens twee uur over?
1 appel/uur + 1 appel/uur = 2appel/uur
En dus niet 2appel/2uur.
Als ik een appel eet in een uur, en jij eet tijdens dat uur ook een appel, dan zijn er na 1 uur 2 appels gegeten, ergo 2 appels per uurquote:Op woensdag 15 februari 2006 17:58 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je dan exact zou zijn dan zou je..
1appel/u + 1 appel = 2appel/u. Wat je niet opteld ( uur) moet je ook niet noteren.![]()
Waar staan de 4 en de 2 voor?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:58 schreef 14.gif het volgende:
Hoeveel is 4/2?
Is dat evenveel als 8/4?
Onjuist. Appel/uur en appel zijn hier eenheden net zoals m/s en s. Je kan alleen gelijke eenheden bij elkaar optellen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:58 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je dan exact zou zijn dan zou je..
1appel/u + 1 appel = 2appel/u. Wat je niet opteld ( uur) moet je ook niet noteren.![]()
Wat gewoon getallen? Ze staan toch ergens voor. Als 2 + 2 = 4, dan staat die 4 voor iets. Als het gewoon een getal is is het niet anders als een inktstreep..quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:01 schreef 14.gif het volgende:
gewoon getallen
Met een beetje fantasie is 1appel/u + 1appel/u dan ook geoon 1appel/2u.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:01 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Onjuist. Appel/uur en appel zijn hier eenheden net zoals m/s en s. Je kan alleen gelijke eenheden bij elkaar optellen.
1appel/u + 1 appel = 2appel/u
In dit voorbeeld is niet gedefinieert hoe lang ik over die ene losse appel doe. Daarom mag ik niet die ene appel bij die appel/uur optellen.
Nee, een getal staat voor een aantal. Het is de eenheid welke een getal een verdere betekenis geeft.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:02 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat gewoon getallen? Ze staan toch ergens voor. Als 2 + 2 = 4, dan staat die 4 voor iets. Als het gewoon een getal is is het niet anders als een inktstreep..
Een aantal wat?quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:05 schreef ChOas het volgende:
[..]
Nee, een getal staat voor een aantal. Het is de eenheid welke een getal een verdere betekenis geeft.
Eenhedenquote:
Wat je maar wil, in dat geval is 'kraal' de eenheid.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:08 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Oke, dan blijft nog steeds de vraag waar die 4 en die 2 voor staan.. Kralen mischien?
Oke, wat betend 4/2 dan en wat betekend 8/4 dan..quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:58 schreef 14.gif het volgende:
Hoeveel is 4/2?
Is dat evenveel als 8/4?
4/2 betekent vier gedeeld door twee, 8/4 betekent acht gedeeld door vier.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Oke, wat betend 4/2 dan en wat betekend 8/4 dan..
Doe dan eens interessant..quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:15 schreef ChOas het volgende:
[..]
4/2 betekent vier gedeeld door twee, 8/4 betekent acht gedeeld door vier.
Daar komt een getal uit wat ook niets betekent.
Het wordt pas interessant wanneer je er een eenheid aan vastplakt.
Dit proberen we je dus uit te leggen. Dit zijn afspraken, daar komt geen fantasie bij kijken. Jouw rekenwijze klinkt in jouw hoofd misschien logisch maar niet in onze wereld. Het is simpelweg zo.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:04 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Met een beetje fantasie is 1appel/u + 1appel/u dan ook geoon 1appel/2u.
4/2 Cirkels + 8/4 Cirkels = 4 Cirkels.quote:
Het lijkt mij dat als jij mensen wil overtuigen van jouw RT theorie dat je dat dan op een manier moet doen die iedereen begrijpt. Niemand begrijpt jouw manier van rekenen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:18 schreef rudeonline het volgende:
Waarom zou ik me aan die gemaakte afspraken moeten houden?
Voor jou is het heel simpel. Voor de rest van de wereld is het fout.quote:Simpel toch?
Waar staan die 4 en die 2 voor...quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:17 schreef ChOas het volgende:
[..]
4/2 Cirkels + 8/4 Cirkels = 4 Cirkels.
Zoiets ?
Vul voor Cirkel welk ander zelfstandignaamwoord in en het klopt nog steeds...
Zeg me dan wat er fout aan is? Misschien hebben we wel een foute afspraak gemaakt en wordt het tijd om iets nieuws af te spreken.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:19 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat als jij mensen wil overtuigen van jouw RT theorie dat je dat dan op een manier moet doen die iedereen begrijpt. Niemand begrijpt jouw manier van rekenen.
[..]
Voor jou is het heel simpel. Voor de rest van de wereld is het fout.
Omdat het +teken voor een bepaalde wiskundige bewerking staat, als jij op jouw manier wilt rekenen, ga gerust je gang, maar misbruik daar dan het + teken niet voor.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:18 schreef rudeonline het volgende:
Waarom zou ik me aan die gemaakte afspraken moeten houden?
Zoals ik zeg moet je dingen definieren vorodat je ze bij elkaar kan optellen. Je kan niet zomaar een appel bij een appel/uur optellen omdat van die appel niet zeker is hoe lang je er over doet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:21 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Zeg me dan wat er fout aan is? Misschien hebben we wel een foute afspraak gemaakt en wordt het tijd om iets nieuws af te spreken.
Waarom in het ene geval,quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:46 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
kijk. Dit is de stelling:
1) 10km/0.5u + 10km/0.5u = 20km/u.
En dit is wat je toegeeft:
2) Terwijl 10km/0.5 u toch echt 20km/u is.
Het laatste is inderdaad correct.
Nemen we (1) en substitueren daarin alle voorkomens van 10km/0.5u voor hetgeen in (2) staat:20km/u + 20km/u = 20km/u
Dit is niet correct.
Omdat het nog steeds 1km * 1/1u is... daarom hebt je bij optellen alleen met de teller te maken.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:27 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom in het ene geval,
1 uur + 1 uur = 2 uur wel uren optellen en in het andere geval,
1km/u + 1km/u = 2km/u
de uren niet optellen?
Wat versta jij onder een eenheid?quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:31 schreef LostFormat het volgende:
Omdat km/u iets anders is dan u. Het zijn verschillende eenheden en dus mag je ze niet optellen.
Volgens wiki:quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:32 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat versta jij onder een eenheid?
Dit zijn afspraken dus.quote:Een natuurkundige eenheid is een maat waarin natuurkundige grootheden numeriek kunnen worden uitgedrukt.
Bijvoorbeeld, de afstand van de aarde tot de maan is gemiddeld 384 440 kilometer, ofwel 0,000 000 040 64 lichtjaar, ofwel 1 261 300 000 voet. Kilometer, lichtjaar en voet zijn eenheden van lengte.
Elk zelfstandig naamwoord.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:32 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat versta jij onder een eenheid?
Voor elke eenheid kun je dus gewoon 1 invullen.quote:
Je kan alleen maar gelijke eenheden bij elkaar optellen...quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:39 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Voor elke eenheid kun je dus gewoon 1 invullen.
2 verschillende eenheden bij elkaar opgeteld geven dan een nieuwe eenheid.
1glas + 1 water = 1glas/water
1km + 1sec = 1km/sec
Wat ik net zei: je mag geen verschillende eenheden bij elkaar optellen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:39 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Voor elke eenheid kun je dus gewoon 1 invullen.
2 verschillende eenheden bij elkaar opgeteld geven dan een nieuwe eenheid.
1glas + 1 water = 1glas/water
1km + 1sec = 1km/sec
Waarom? 1 glas + 1 water is toch gewoon 1 glas water.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:43 schreef ChOas het volgende:
[..]
Je kan alleen maar gelijke eenheden bij elkaar optellen...
20Km * 1/1uur + 20 Km * 1/1uur = 40Km * 2/2uur.
Helpt dat ?
quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:38 schreef 14.gif het volgende:
Rude, kun je volgens jou niet rekenen zonder eenheid?
Je kunt niet weten dat 3+5=8, zonder dat je weet dat het bijvoorbeeld
3 appels + 5 appels = 8 appels is?
Hoe meet je water ? wat is 1 water ? 1 liter, 1 druppel, 1 oceaan ?quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom? 1 glas + 1 water is toch gewoon 1 glas water.
1 glas water / 2 = 2 halve glazen / water ( per glas is er ook maar de helft water)
Sommige eenheden vormen samen vreemde koppels, maar in principe is elke eenheid onder te verdelen in oneindig veel kleinere eenheden. Een eenheid gedeelt door 2 geeft 2 kleinere eenheden welke wij halve noemen. Toch is een half op zichzelf ook 1 eenheid.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:43 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Wat ik net zei: je mag geen verschillende eenheden bij elkaar optellen.
4 appels en 4 aanstekers zijn toch gewoon 4 appels en 4 aanstekers? En toch niet 8 appels/aansteker?
Je spreekt jezelf tegen. Volgens jouw eerdere berekingen zou het dan moeten zijn:quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:45 schreef rudeonline het volgende:
1 glas water / 2 = 2 halve glazen / water ( per glas is er ook maar de helft water)
Onjuist, een eenheid is iets wat op zichzelf staat.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:47 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Sommige eenheden vormen samen vreemde koppels, maar in principe is elke eenheid onder te verdelen in oneindig veel kleinere eenheden. Een eenheid gedeelt door 2 geeft 2 kleinere eenheden welke wij halve noemen. Toch is een half op zichzelf ook 1 eenheid.
Oke, jij ziet een appel als eenheid.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:51 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Onjuist, een eenheid is iets wat op zichzelf staat.
Als ik 4 appels/uur eet dan kan ik niet zeggen hoeveel appels ik in totaal heb gegeten en hoe lang ik er over gedaan heb. Ik kan immers in 3 uur twaalf appels hebben of ik kan een kwartier over een appel gedaan hebben.
Rude?quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:38 schreef 14.gif het volgende:
Rude, kun je volgens jou niet rekenen zonder eenheid?
Je kunt niet weten dat 3+5=8, zonder dat je weet dat het bijvoorbeeld
3 appels + 5 appels = 8 appels is?
2 appels is: 2 * (1 schil + 1 steeltje + 1 klokhuis + 4 partjes) = 2 schil + 2 steeltje + 2 klokhuis + 8 partjes = 2 appel .quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Oke, jij ziet een appel als eenheid.
Ik heb..
1 schil van een complete appel
1 steeltje
1 klokhuis
4 partjes appel
Samen vormen zij 1 appel.
Hoezo staat 1 appel op zichzelf?
Waar staan de 4 en de 2 voor?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:58 schreef 14.gif het volgende:
Hoeveel is 4/2?
Is dat evenveel als 8/4?
Ik denk dat het jouw beurt is om iets toe te lichten..quote:14.gif - woensdag 15 februari 2006 @ 18:01
gewoon getallen
Tegenvraag ruud:quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Oke, jij ziet een appel als eenheid.
Ik heb..
1 schil van een complete appel
1 steeltje
1 klokhuis
4 partjes appel
Samen vormen zij 1 appel.
Hoezo staat 1 appel op zichzelf?
Dat is wat het zijn, gewoon getallen, maar het antwoord op de vraag of je kunt rekenen zonder eenheden is dus nee?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waar staan de 4 en de 2 voor?
[..]
Ik denk dat het jouw beurt is om iets toe te lichten..
Dat is ook een beetje lasig, maar alles is in pricipe 1 of 0.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:59 schreef ChOas het volgende:
[..]
2 appels is: 2 * (1 schil + 1 steeltje + 1 klokhuis + 4 partjes) = 2 schil + 2 steeltje + 2 klokhuis + 8 partjes = 2 appel .
Het enige wat je doet is eenheden aan delen van een appel toekennen...
MAAR!
Als je nu zegt dat 1 appel onder andere 4 partjes is... dan zullen 10 appels uiteindelijk 40 partjes moeten hebben. Anders kan je niet meer rekenen.
Waarom niet?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:06 schreef DionysuZ het volgende:
een snelheid is geen optelling. Als ik een uur heb, en ik heb 20km, dan heb ik nog geen snelheid, ook niet als ik ze bij elkaar optel.
Maar je vergeet het woordje PER...quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:04 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje lasig, maar alles is in pricipe 1 of 0.
Iets bestaat of het bestaat niet.
4 partjes + 1 schil + 1 steel = 1 appel
4 + 1 + 1 = 1. De 1 die als uikomst geldt is echter een geheel andere 1 als de eenheden die wij hebben opgeld. Vandaat dat ik zeg..
afstand + tijd = snelheid
km + sec = km/sec Snelheid is dan de nieuwe eenheid van de combinatie ( optelling/ bij elkaar voegen) van afstand en tijd.
als je een snelheid deelt door 2 krijg je de halve snelheidquote:Op woensdag 15 februari 2006 19:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom niet?
snelheid / 2 = ?
quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:01 schreef DionysuZ het volgende:
rude ben je het hiermee eens (gewoon wiskunde):
20*x + 20*x = 40*x
Ik zou zeggen je krijgt dan 10km/0.5 u, of als je de eenheid letterlijk in tweeen deelt,quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:11 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
als je een snelheid deelt door 2 krijg je de halve snelheid![]()
(20 km/u)/2 = 10 km/u
heb je hier nog antwoord op:
[..]
Waar staat 20 voor, en waar staat x voor?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:11 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
als je een snelheid deelt door 2 krijg je de halve snelheid![]()
(20 km/u)/2 = 10 km/u
heb je hier nog antwoord op:
[..]
die 20 is gewoon een getal. Net als dat je spreekt van 1 appel, dat 1 een getal is. En de x staat voor wat je ook maar wil... voor een getal, voor een appel, een afstand, whatever.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waar staat 20 voor, en waar staat x voor?
Voel me vereerd dat ik op fokwiki wordt vermelt..quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:15 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
die 20 is gewoon een getal. Net als dat je spreekt van 1 appel, dat 1 een getal is. En de x staat voor wat je ook maar wil... voor een getal, voor een appel, een afstand, whatever.
Nee, x is ook gewoon ook een afspraak. Ipv appels of peren of wat dan ook zeggen we nu x.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:20 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Voel me vereerd dat ik op fokwiki wordt vermelt..![]()
Oke,
20 appels x (x) = ....
x staat voor de eenheid appel. Zo zien jullie dat toch ook hoop ik..
Als je het over 20 appels hebt, dan staat die x toch echt voor de eenheid 20 appels.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:22 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Nee, x is ook gewoon ook een afspraak. Ipv appels of peren of wat dan ook zeggen we nu x.
20*x + 20*x = 40*x Klopt dit volgens jou?
als je het over appels gaat hebben dan verandert die x in 1 appel:quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:28 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je het over 20 appels hebt, dan staat die x toch echt voor de eenheid 20 appels.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 04:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Er staat 500 / 5 = 100 x 5
500=5=100
100x5=500
Eigenlijk staat er dus 100=500...
Hoezo is dit helder??
De x op zichzlef staat voor de hoeveelheid appel die voor de vermenigvuldiging staat.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:29 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
als je het over appels gaat hebben dan verandert die x in 1 appel:
- 20*(1 appel) + 20*(1 appel) = 40*(1 appel) zo goed?
als je het over het getal 3 gaat hebben dan verandert die x in 3:
- 20*(3) + 20*(3) = 40*(3)
man manbeetje basiswiskunde uit moeten leggen aan een volwassen vent.
Hangt je mening van een van je posts af dan? Ohja, ander spreek je jezelf misschien per ongeluk tegen he...quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:43 schreef rudeonline het volgende:
Op welke post doel je?
Als je erbij vermeld wat die 1en voorstellen ( als het dezelfde eenheden zijn) dan klopt dat natuurlijk gewoon.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:43 schreef DionysuZ het volgende:
1+1=2, ben je het daar dan mee eens of ook niet?
ik raak je altijd totaal kwijt als je je eigen wiskunderegels gaat introduceren. Je moet proberen, als je ooit met je eigen theorie over het universum wil komen, om door iedereen gedeelde wiskunderegels te gebruiken. Ben je het daar niet mee eens, dan moet je je eigen wiskunderegels verzinnen en deze stuk voor stuk bewijzen. Daarna kun je deze regels gebruiken, maar dat maakt je nog steeds niet begrijpelijker.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:43 schreef rudeonline het volgende:
Op welke post doel je?
Newsflash: het klopt ook zonder eenheden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je erbij vermeld wat die 1en voorstellen ( als het dezelfde eenheden zijn) dan klopt dat natuurlijk gewoon.
Kom op ruud... Zei je dit ook tegen je basisschoolleraar?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je erbij vermeld wat die 1en voorstellen ( als het dezelfde eenheden zijn) dan klopt dat natuurlijk gewoon.
Waar ze voor staan is in puur wiskundige context niet boeiend. Een rekensom moet kloppen, of die getallen nu voor appels, koeien, of het aantal cm plaat voor iemands hoofd.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:49 schreef rudeonline het volgende:
Ik doe m'n best.. daarom vraag ik jullie op het moment dat je vermenigvuldigt waar al die getallen werkelijk voor staan.
10 appels x 3 = 30 appels, dat lijkt me duidelijk.
De 3 staat dan voor 3 eenheden van 10 appels.
10 appels + 10 appels + 10 appels = 30 appels,
Zie je wat ik bedoel?
Boven staat letterlijkquote:Op woensdag 15 februari 2006 19:50 schreef DionysuZ het volgende:
neem nou dat sommetje
10 appels + 10 appels = 20 appels
klopt dat ook als er iets anders dan appels ingevuld wordt? peren bijvoorbeeld,
10 peren + 10 peren = 20 peren
of meters?
10 meter + 10 meter = 20 meter
of wat dan ook? Klopt het altijd?
Anders gebruik je unieke symbolen voor verschillende dingen. Je gebruikt x ook als vermenigvuldigingssymbool, dat maakt de boel er niet duidelijker op. Strikt gezien maakt het eigenlijk dat je gewoon onzin opschrijft.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Boven staat letterlijk
10x x 2= 20x
De 2 staat voor 2 eenheden x.
dus:quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Boven staat letterlijk
10x x 2= 20x
De 2 staat voor 2 eenheden x.
Wat druk je je toch weer ongemakkelijk uit. De twee staat voor twee, waarom wil jij altijd dat een getal een betekenis heeft?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Boven staat letterlijk
10x x 2= 20x
De 2 staat voor 2 eenheden x.
Sorry, vertel jij dan even wat de onzin is, dan gebruik ik vanaf nu een (a) i.p.v. een (x).quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:54 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Anders gebruik je unieke symbolen voor verschillende dingen. Je gebruikt x ook als vermenigvuldigingssymbool, dat maakt de boel er niet duidelijker op. Strikt gezien maakt het eigenlijk dat je gewoon onzin opschrijft.
Omdat die 2 ergens voor staat. Die 2 staat voor het aantal keren dan je iets opteld. Dat is toch wel iets van betekenis dacht ik zo?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:55 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Wat druk je je toch weer ongemakkelijk uit. De twee staat voor twee, waarom wil jij altijd dat een getal een betekenis heeft?
quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Sorry, vertel jij dan even wat de onzin is, dan gebruik ik vanaf nu een (a) i.p.v. een (x).
Dus x is een eenheid.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Boven staat letterlijk
10x x 2= 20x
De 2 staat voor 2 eenheden x.
Juist, je snapt het al weet je het zelf nog niet helemaal...quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:58 schreef trancethrust het volgende:
[..]
[..]
Dus x is een eenheid.
Dus 10x x 2 = 20x betekent: 10 (eenheid) (eenheid) 2 = 20 (eenheid).
Veel succes met daar enige betekenis aan vast te praten.
Die twee hoeft helemaal nergens voor te staan. Twee is een getal.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Omdat die 2 ergens voor staat. Die 2 staat voor het aantal keren dan je iets opteld. Dat is toch wel iets van betekenis dacht ik zo?![]()
Het drukt een hoeveelheid of aantal uit. Het houdt geen rekening mee met wat het moet uitdrukken.quote:ge·tal (het ~, ~len)
1 [wisk.] cijfer dat of cijfercombinatie die een aantal of hoeveelheid uitdrukt
quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:55 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
dus:
10x + 10x = 20x?
10x * 2 = 20x?
of die x nu appels of peren of meters of wat ook is?
Alleen in jouw wereld, ruud. In de normale wiskunde is een getal een getal, meer niet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Omdat die 2 ergens voor staat. Die 2 staat voor het aantal keren dan je iets opteld. Dat is toch wel iets van betekenis dacht ik zo?![]()
Ter informatie: enige betekenis is met bovenstaande mededeling nog steeds niet gegeven aan het gestelde.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:59 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Juist, je snapt het al weet je het zelf nog niet helemaal...![]()
quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:15 schreef Solitarias het volgende:
http://wiki.fok.nl/index.php/Rudeonline
Juist, en die 2 geeft het aantal eenheden weer.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:00 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Die twee hoeft helemaal nergens voor te staan. Twee is een getal.
[..]
Het drukt een hoeveelheid of aantal uit. Het houdt geen rekening mee met wat het moet uitdrukken.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:20 schreef rudeonline het volgende:
Voel me vereerd dat ik op fokwiki wordt vermelt..![]()
Wellicht?quote:Dyscalculie
Ga naar: navigatie, zoek
Dyscalculie is een stoornis bij het rekenen.
Rekenen onderscheidt zich van lezen en spelling in de mate waarin een beroep wordt gedaan op probleemoplossingsvaardigheden. De stappen die in het oplossingsproces van rekenopgaven moeten worden gezet, worden in grote lijnen gestuurd door de logische structuur van het gestelde probleem, alhoewel vaak meerdere oplossingen aanwezig zijn die tot een goed resultaat leiden.
Bij dyscalculie komt het automatiseren van de rekenhandelingen niet of maar heel moeizaam tot stand. Er zijn problemen bij het optellen en aftrekken. De sprong over het tiental blijft erg lang moeite kosten. De tafels van vermenigvuldiging blijven niet zitten als ze er na veel oefenen al in zijn gekomen. Het rekenen en de ontwikkeling zijn duidelijk vertraagd.
Een achterstand aan het eind van de basisschool van zeker zo'n twee jaar is niet abnormaal. Het inzicht in de getallenopbouw is gebrekkig. Dus kennis over het positiesysteem blijft niet zitten. Er moet op andere terreinen wel het vermogen tot leren zijn. Dyscalculie is dus rekenuitval, terwijl bijvoorbeeld het taal/leesgebied geen problemen oplevert. De uitval is onverwacht als je kijkt naar de totale intelligentie.
Dyscalculie is een relatief modern begrip. Vroeger (tot circa 1990) werden dyscalculistische kinderen al snel als dom of lui aangemerkt. Dit veroorzaakte dan weer bijkomende problemen als depressie, isolatie en faalangst.
Eeeerm dat is dan weer onjuist. Of je moet het blijkbaar over FoK!wiki hebben...quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:05 schreef Oversight het volgende:
[..]
Wiki gebeurt je niet,........ Wiki DOE je zelf!
Ik herhaal:quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:04 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Juist, en die 2 geeft het aantal eenheden weer.
10 appels x 2 wil zeggen dat je..
10 appels + 10 appels hebt.
1 + 1 = 2 eenheden van 10 appels
20 appels zijn op zichzelf ook een eenheid, die noem je dan b.v.
1 zak appels
quote:Het drukt een hoeveelheid of aantal uit. Het houdt geen rekening mee met wat het moet uitdrukken.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:09 schreef ChOas het volgende:
[..]
Eeeerm dat is dan weer onjuist. Of je moet het blijkbaar over FoK!wiki hebben...
Als het iets anders uitdrukt als de eenheid die je opteld, wat vermenigvuldig je dan?quote:
Getallenquote:Op woensdag 15 februari 2006 20:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als het iets anders uitdrukt als de eenheid die je opteld, wat vermenigvuldig je dan?
10 appels x 10 cm = 100?
10 appels x 10 ( 10 eenheden van 10 apples) = 100 appels.
Als 10 niets anders is als een getal wat vermigvuldig je dan eigenlijk?
Waarom wil je dat zo graag weten?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:19 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En waar staan die getallen voor?![]()
Gewoon getallen. Da's dan zeg maar een vingeroefening.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als het iets anders uitdrukt als de eenheid die je opteld, wat vermenigvuldig je dan?
10 appels x 10 cm = 100?
10 appels x 10 ( 10 eenheden van 10 apples) = 100 appels.
Als 10 niets anders is als een getal wat vermigvuldig je dan eigenlijk?
Insignificant. Het boeit getallen niet wat ze uitdrukken. Het maakt ook niets uit voor de wiskundige correctheid van een som.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:19 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En waar staan die getallen voor?![]()
Daarom snappen jullie er zo weinig van..quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:23 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Insignificant. Het boeit getallen niet wat ze uitdrukken. Het maakt ook niets uit voor de wiskundige correctheid van een som.
Kom op! dat is niet netjes! Mensen steken hier heel veel tijd in...quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daarom snappen jullie er zo weinig van..
Misschien teveel met je rekenmachientje gewerkt?
Kom op. Niemand snapt het en jij wel, gaat er dan geen lichtje branden? Ooit eens aan gedacht dat jouw manier van wiskunde dan niet bij ons overkomt? Waarom maak je het ons dan niet gemakkelijk en hou je gewoon de gangbare wiskunde aan?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daarom snappen jullie er zo weinig van..
Misschien teveel met je rekenmachientje gewerkt?
je kunt gewoon rekenen met alleen getallen hoor.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daarom snappen jullie er zo weinig van..
Misschien teveel met je rekenmachientje gewerkt?
Inderdaad en dan vragen modjes zich nog af waar die afkeer tegen de redenatie van ruud vandaan komt...quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:34 schreef ChOas het volgende:
[..]
Kom op! dat is niet netjes! Mensen steken hier heel veel tijd in...
Bovenstaande is niets minder dan een troll-post.
Ook jij graag wat meer respect voor de mensen waarmee je discussieert.
Nodeloze en mislukte bash. Ik gebruik mn rekenmachine alleen sporadisch. Het punt is dat getallen getallen zijn en dat mensen ze in een bepaalde context plaatsen. Echter maakt die context niets uit voor de wiskundige correctheid. Neemt niet weg dat vaak genoeg correcte berekeningen in een incorrecte context worden geplaatst en dat incorrecte berekeningen met een bepaalde context recht gepraat worden. Zie jouzelf voor voorbeeld.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daarom snappen jullie er zo weinig van..
Misschien teveel met je rekenmachientje gewerkt?
Getallen staan ergens voor.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:35 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
je kunt gewoon rekenen met alleen getallen hoor.
Nogmaals, waarom wil je dit zo graag weten? Ook zonder dat je de betekenis weet, kan je met die getallen rekenen. Dat is nu het mooie aan wiskunde.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:40 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Getallen staan ergens voor.
1 staat voor 1 ding
2 staat voor 2 dingen
3 staat voor 3 dingen
0 staat voor niets.
10 + 10 =20
20 wat?
Het doet er niet toe, dat is het mooie van Wiskunde... 10 + 10 = 20 geldt voor alles wanneer je dezelfde eenheid gebruikt!quote:
Dan is 1 net zoveel als 1000..quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:43 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Nogmaals, waarom wil je dit zo graag weten? Ook zonder dat je de betekenis weet, kan je met die getallen rekenen. Dat is nu het mooie aan wiskunde.
Want?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:44 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dan is 1 net zoveel als 1000..
Nee, het is een aantal.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:48 schreef rudeonline het volgende:
Het is maar een naam en stelt verder niks voor..
En een aantal is geen eenheid?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:50 schreef ChOas het volgende:
[..]
Nee, het is een aantal.
En stelt niets voor zonder eenheid. Maar neemt niet weg dat je er wel mee kan rekenen.
Precies... een aantal is geen eenheid.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:53 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En een aantal is geen eenheid?
quote:aan·tal (het ~)
1 hoeveelheid die uit afzonderlijke, telbare eenheden bestaat => stel
nee, da's een aantal.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:58 schreef rudeonline het volgende:
Is 1dozijn een eenheid?
1 dozijn is een aantal. Te weten 12 eenheden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:58 schreef rudeonline het volgende:
Is 1dozijn een eenheid?
Appel is een eenheid.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En als ik 1 appel in stukjes hak. Vormen al die stukjes dan een eenheid?
Juist, verder begrijp ik je post niet zo goed..quote:De getallen zoals je die kent zijn slechts symbolisch, maar hebben wel een betekenis.
Nee, een dozijn is een andere naam voor 12 eenheden. een dozijn is niets anders dan een getal. oftewel, een dozijn is een aantal.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:03 schreef rudeonline het volgende:
Een dozijn is ook een eenheid.
De eenheid vertegenwoordigd de optelsom van 12 kleinere eenheden.
1 + 1 + 1 etc.. = 12 = 1 dozijn.
2 dozijn is 24 of gewoon 2. 24=2..
snap je hem?
wat ik ermee aan wil geven is dat de betekenis van die getallen zijn gedefinieerd.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:07 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Juist, verder begrijp ik je post niet zo goed..
Gelijke eenheden optellen, ja...quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:08 schreef rudeonline het volgende:
Je kunt dozijn ook neerzetten als 1.
1 dozijn + 1 dozijn = 2 dozijn. Eenheden optellen toch?
nee.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:10 schreef rudeonline het volgende:
Oke, dus 12 kan net zo goed 1 zijn.
Jij geeft mij 10, ik geef jou 3 terug.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:10 schreef rudeonline het volgende:
Oke, dus 12 kan net zo goed 1 zijn.
nu plak je aan de aantallen een eenheid die een grootheid vertegenwoordigen vast. Daar zijn ook bepaalde definities voor. Als je dat NIET doet, dus gewoon stelt 12 = 1, dan heb je ongelijk.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:11 schreef rudeonline het volgende:
12 appels = 1 dozijn.
Nou, bij wiskunde haal je die 3 nog niet eens.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:12 schreef rudeonline het volgende:
Probeer jij mij maar eens 3 te geven zonder eenheid..
Jij probeert zonder eenheid te rekenen... 1 dozijn eieren = 12 eieren... jouw conclusie : 1 = 12.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:12 schreef rudeonline het volgende:
Probeer jij mij maar eens 3 te geven zonder eenheid..
10 is het aantal.. de eenheid is Appel...quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:18 schreef rudeonline het volgende:
Als jullie vermenigvuldigen zonder getallen een waarde toe te kennen, 10 appels x 5, terwijl die 5 verder niks vertegenwoordigt zullen het altijd gewoon 10 appels blijven.
Ik zeg dat die 5, 5 hoeveelheden van 10 appels voorsteld. Je spreekt dan over 5 eenheden van 10 appels.
Als die 5, 5 hoeveelheden van 10 appels voorstelt, dan stelt die 5 dus 50 appels voor. En dan is 10 appels maal 50 appels gelijk aan 500 appels.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:18 schreef rudeonline het volgende:
Als jullie vermenigvuldigen zonder getallen een waarde toe te kennen, 10 appels x 5, terwijl die 5 verder niks vertegenwoordigt zullen het altijd gewoon 10 appels blijven.
Ik zeg dat die 5, 5 hoeveelheden van 10 appels voorsteld. Je spreekt dan over 5 eenheden van 10 appels.
In principe stelt die 5 inderdaad 50 appels voor. De 10 staat dan weer voor de eenheden waarin die 50 verdeelt worden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:22 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Als die 5, 5 hoeveelheden van 10 appels voorstelt, dan stelt die 5 dus 50 appels voor. En dan is 10 appels maal 50 appels gelijk aan 500 appels.
Maw, door te stellen dat 5 5 hoeveelheden van 10 appels voorstelt, ken je een foute context aan de rekensom toe.
Je begrijpt wel dat je nu gewoon bezig bent met rechtpraten wat krom is. Die 10 stonden voor 10 appels, dat stond er duidelijk bij. Die staan niet opeens 'voor de eenheden waarin die 50 verdeeld worden'. Dan kun je wel wederom een rekensom ertussenvoegen die jouw stelling ondersteunt, maar iedereen ziet dat het een fundementeel andere rekensom is dan degene in kwestie. En dat komt omdat je met de eenheden ging goochelen omdat het je er toch niet helemaal goed uitkwam met je oorspronkelijke redenering.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:32 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In principe stelt die 5 inderdaad 50 appels voor. De 10 staat dan weer voor de eenheden waarin die 50 verdeelt worden.
50 apppels/ 5 ( de 5 stelt nu de hoeveelheid van groepjes van .. appels voor) = 10 appels.
Nu weet je dus dat de 5, 5 groepen van 10 apples voorstelt.
Zowel de 10 als de 5 vertegenwoordigen een bepaalde hoeveelheid appels.
Beide kunnen gezien worden als eenheid.
Zet een vermenigvuldiging nou eens onder elkaar, vermenigvuldigen is immers niets anders als optellen, je krijgt dan..quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:46 schreef 14.gif het volgende:
Nee, die 5 stelt niet 50 appels voor, die 5 stelt het aantal 5 voor, namelijk 1+1+1+1+1, niets meer en niets minder, die 5 betekent dat je het 5 keer doet, wat je dan precies 5 keer doet maakt voor de betekenis van '5' niet uit.
ofwel:quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Zet een vermenigvuldiging nou eens onder elkaar, vermenigvuldigen is immers niets anders als optellen, je krijgt dan..
10 appels
10 appels
10 appels
10 appels
10 appels
50 appels
Als je elke groep van 10 appels nu gewoon als 1 ziet dan krijg je gewoon een optelsom van 5 groepjes van 10 appels.
1+ 1 + 1 + 1 + 1 = 5
De 5 staat voor de totale hoeveelheid appels.
5 * 1 meer is het nietquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:03 schreef rudeonline het volgende:
5 wat?
Snelheid licht #7quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:03 schreef rudeonline het volgende:
5 wat?
Snelheid licht #7quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
5 verzamelingen van 10 appels. De eenheid is dan verzameling en deze staat voor appels.
Nee, het staat voor 5, pas als je zegt '5 verzamelingen' staat het voor 5 verzamelingen, het getal 5 betekent niets meer en niets minder dan 1+1+1+1+1quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
5 verzamelingen van 10 appels. De eenheid is dan verzameling en deze staat voor appels.
10 apples x 5,quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:12 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Nee, het staat voor 5, pas als je zegt '5 verzamelingen' staat het voor 5 verzamelingen, het getal 5 betekent niets meer en niets minder dan 1+1+1+1+1
10 appels.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]
10 apples x 5,
Wat doe je keer 5?
Dus dan zou die 5 voor een aantal kratten staan. In elk krat zitten 10 appels.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:17 schreef 14.gif het volgende:
Wat je precies 5 keer doet heeft geen invloed op de betekenis van 5.
Zie het als een krat, het maakt voor de betekenis van het krat niets uit of je er appels of peren, of zelfs helemaal niets in stopt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |