Hangt je mening van een van je posts af dan? Ohja, ander spreek je jezelf misschien per ongeluk tegen he...quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:43 schreef rudeonline het volgende:
Op welke post doel je?
Als je erbij vermeld wat die 1en voorstellen ( als het dezelfde eenheden zijn) dan klopt dat natuurlijk gewoon.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:43 schreef DionysuZ het volgende:
1+1=2, ben je het daar dan mee eens of ook niet?
ik raak je altijd totaal kwijt als je je eigen wiskunderegels gaat introduceren. Je moet proberen, als je ooit met je eigen theorie over het universum wil komen, om door iedereen gedeelde wiskunderegels te gebruiken. Ben je het daar niet mee eens, dan moet je je eigen wiskunderegels verzinnen en deze stuk voor stuk bewijzen. Daarna kun je deze regels gebruiken, maar dat maakt je nog steeds niet begrijpelijker.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:43 schreef rudeonline het volgende:
Op welke post doel je?
Newsflash: het klopt ook zonder eenheden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je erbij vermeld wat die 1en voorstellen ( als het dezelfde eenheden zijn) dan klopt dat natuurlijk gewoon.
Kom op ruud... Zei je dit ook tegen je basisschoolleraar?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je erbij vermeld wat die 1en voorstellen ( als het dezelfde eenheden zijn) dan klopt dat natuurlijk gewoon.
Waar ze voor staan is in puur wiskundige context niet boeiend. Een rekensom moet kloppen, of die getallen nu voor appels, koeien, of het aantal cm plaat voor iemands hoofd.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:49 schreef rudeonline het volgende:
Ik doe m'n best.. daarom vraag ik jullie op het moment dat je vermenigvuldigt waar al die getallen werkelijk voor staan.
10 appels x 3 = 30 appels, dat lijkt me duidelijk.
De 3 staat dan voor 3 eenheden van 10 appels.
10 appels + 10 appels + 10 appels = 30 appels,
Zie je wat ik bedoel?
Boven staat letterlijkquote:Op woensdag 15 februari 2006 19:50 schreef DionysuZ het volgende:
neem nou dat sommetje
10 appels + 10 appels = 20 appels
klopt dat ook als er iets anders dan appels ingevuld wordt? peren bijvoorbeeld,
10 peren + 10 peren = 20 peren
of meters?
10 meter + 10 meter = 20 meter
of wat dan ook? Klopt het altijd?
Anders gebruik je unieke symbolen voor verschillende dingen. Je gebruikt x ook als vermenigvuldigingssymbool, dat maakt de boel er niet duidelijker op. Strikt gezien maakt het eigenlijk dat je gewoon onzin opschrijft.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Boven staat letterlijk
10x x 2= 20x
De 2 staat voor 2 eenheden x.
dus:quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Boven staat letterlijk
10x x 2= 20x
De 2 staat voor 2 eenheden x.
Wat druk je je toch weer ongemakkelijk uit. De twee staat voor twee, waarom wil jij altijd dat een getal een betekenis heeft?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Boven staat letterlijk
10x x 2= 20x
De 2 staat voor 2 eenheden x.
Sorry, vertel jij dan even wat de onzin is, dan gebruik ik vanaf nu een (a) i.p.v. een (x).quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:54 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Anders gebruik je unieke symbolen voor verschillende dingen. Je gebruikt x ook als vermenigvuldigingssymbool, dat maakt de boel er niet duidelijker op. Strikt gezien maakt het eigenlijk dat je gewoon onzin opschrijft.
Omdat die 2 ergens voor staat. Die 2 staat voor het aantal keren dan je iets opteld. Dat is toch wel iets van betekenis dacht ik zo?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:55 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Wat druk je je toch weer ongemakkelijk uit. De twee staat voor twee, waarom wil jij altijd dat een getal een betekenis heeft?
quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Sorry, vertel jij dan even wat de onzin is, dan gebruik ik vanaf nu een (a) i.p.v. een (x).
Dus x is een eenheid.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Boven staat letterlijk
10x x 2= 20x
De 2 staat voor 2 eenheden x.
Juist, je snapt het al weet je het zelf nog niet helemaal...quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:58 schreef trancethrust het volgende:
[..]
[..]
Dus x is een eenheid.
Dus 10x x 2 = 20x betekent: 10 (eenheid) (eenheid) 2 = 20 (eenheid).
Veel succes met daar enige betekenis aan vast te praten.
Die twee hoeft helemaal nergens voor te staan. Twee is een getal.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Omdat die 2 ergens voor staat. Die 2 staat voor het aantal keren dan je iets opteld. Dat is toch wel iets van betekenis dacht ik zo?![]()
Het drukt een hoeveelheid of aantal uit. Het houdt geen rekening mee met wat het moet uitdrukken.quote:ge·tal (het ~, ~len)
1 [wisk.] cijfer dat of cijfercombinatie die een aantal of hoeveelheid uitdrukt
quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:55 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
dus:
10x + 10x = 20x?
10x * 2 = 20x?
of die x nu appels of peren of meters of wat ook is?
Alleen in jouw wereld, ruud. In de normale wiskunde is een getal een getal, meer niet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Omdat die 2 ergens voor staat. Die 2 staat voor het aantal keren dan je iets opteld. Dat is toch wel iets van betekenis dacht ik zo?![]()
Ter informatie: enige betekenis is met bovenstaande mededeling nog steeds niet gegeven aan het gestelde.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:59 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Juist, je snapt het al weet je het zelf nog niet helemaal...![]()
quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:15 schreef Solitarias het volgende:
http://wiki.fok.nl/index.php/Rudeonline
Juist, en die 2 geeft het aantal eenheden weer.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:00 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Die twee hoeft helemaal nergens voor te staan. Twee is een getal.
[..]
Het drukt een hoeveelheid of aantal uit. Het houdt geen rekening mee met wat het moet uitdrukken.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:20 schreef rudeonline het volgende:
Voel me vereerd dat ik op fokwiki wordt vermelt..![]()
Wellicht?quote:Dyscalculie
Ga naar: navigatie, zoek
Dyscalculie is een stoornis bij het rekenen.
Rekenen onderscheidt zich van lezen en spelling in de mate waarin een beroep wordt gedaan op probleemoplossingsvaardigheden. De stappen die in het oplossingsproces van rekenopgaven moeten worden gezet, worden in grote lijnen gestuurd door de logische structuur van het gestelde probleem, alhoewel vaak meerdere oplossingen aanwezig zijn die tot een goed resultaat leiden.
Bij dyscalculie komt het automatiseren van de rekenhandelingen niet of maar heel moeizaam tot stand. Er zijn problemen bij het optellen en aftrekken. De sprong over het tiental blijft erg lang moeite kosten. De tafels van vermenigvuldiging blijven niet zitten als ze er na veel oefenen al in zijn gekomen. Het rekenen en de ontwikkeling zijn duidelijk vertraagd.
Een achterstand aan het eind van de basisschool van zeker zo'n twee jaar is niet abnormaal. Het inzicht in de getallenopbouw is gebrekkig. Dus kennis over het positiesysteem blijft niet zitten. Er moet op andere terreinen wel het vermogen tot leren zijn. Dyscalculie is dus rekenuitval, terwijl bijvoorbeeld het taal/leesgebied geen problemen oplevert. De uitval is onverwacht als je kijkt naar de totale intelligentie.
Dyscalculie is een relatief modern begrip. Vroeger (tot circa 1990) werden dyscalculistische kinderen al snel als dom of lui aangemerkt. Dit veroorzaakte dan weer bijkomende problemen als depressie, isolatie en faalangst.
Eeeerm dat is dan weer onjuist. Of je moet het blijkbaar over FoK!wiki hebben...quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:05 schreef Oversight het volgende:
[..]
Wiki gebeurt je niet,........ Wiki DOE je zelf!
Ik herhaal:quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:04 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Juist, en die 2 geeft het aantal eenheden weer.
10 appels x 2 wil zeggen dat je..
10 appels + 10 appels hebt.
1 + 1 = 2 eenheden van 10 appels
20 appels zijn op zichzelf ook een eenheid, die noem je dan b.v.
1 zak appels
quote:Het drukt een hoeveelheid of aantal uit. Het houdt geen rekening mee met wat het moet uitdrukken.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:09 schreef ChOas het volgende:
[..]
Eeeerm dat is dan weer onjuist. Of je moet het blijkbaar over FoK!wiki hebben...
Als het iets anders uitdrukt als de eenheid die je opteld, wat vermenigvuldig je dan?quote:
Getallenquote:Op woensdag 15 februari 2006 20:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als het iets anders uitdrukt als de eenheid die je opteld, wat vermenigvuldig je dan?
10 appels x 10 cm = 100?
10 appels x 10 ( 10 eenheden van 10 apples) = 100 appels.
Als 10 niets anders is als een getal wat vermigvuldig je dan eigenlijk?
Waarom wil je dat zo graag weten?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:19 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En waar staan die getallen voor?![]()
Gewoon getallen. Da's dan zeg maar een vingeroefening.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als het iets anders uitdrukt als de eenheid die je opteld, wat vermenigvuldig je dan?
10 appels x 10 cm = 100?
10 appels x 10 ( 10 eenheden van 10 apples) = 100 appels.
Als 10 niets anders is als een getal wat vermigvuldig je dan eigenlijk?
Insignificant. Het boeit getallen niet wat ze uitdrukken. Het maakt ook niets uit voor de wiskundige correctheid van een som.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:19 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En waar staan die getallen voor?![]()
Daarom snappen jullie er zo weinig van..quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:23 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Insignificant. Het boeit getallen niet wat ze uitdrukken. Het maakt ook niets uit voor de wiskundige correctheid van een som.
Kom op! dat is niet netjes! Mensen steken hier heel veel tijd in...quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daarom snappen jullie er zo weinig van..
Misschien teveel met je rekenmachientje gewerkt?
Kom op. Niemand snapt het en jij wel, gaat er dan geen lichtje branden? Ooit eens aan gedacht dat jouw manier van wiskunde dan niet bij ons overkomt? Waarom maak je het ons dan niet gemakkelijk en hou je gewoon de gangbare wiskunde aan?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daarom snappen jullie er zo weinig van..
Misschien teveel met je rekenmachientje gewerkt?
je kunt gewoon rekenen met alleen getallen hoor.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daarom snappen jullie er zo weinig van..
Misschien teveel met je rekenmachientje gewerkt?
Inderdaad en dan vragen modjes zich nog af waar die afkeer tegen de redenatie van ruud vandaan komt...quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:34 schreef ChOas het volgende:
[..]
Kom op! dat is niet netjes! Mensen steken hier heel veel tijd in...
Bovenstaande is niets minder dan een troll-post.
Ook jij graag wat meer respect voor de mensen waarmee je discussieert.
Nodeloze en mislukte bash. Ik gebruik mn rekenmachine alleen sporadisch. Het punt is dat getallen getallen zijn en dat mensen ze in een bepaalde context plaatsen. Echter maakt die context niets uit voor de wiskundige correctheid. Neemt niet weg dat vaak genoeg correcte berekeningen in een incorrecte context worden geplaatst en dat incorrecte berekeningen met een bepaalde context recht gepraat worden. Zie jouzelf voor voorbeeld.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daarom snappen jullie er zo weinig van..
Misschien teveel met je rekenmachientje gewerkt?
Getallen staan ergens voor.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:35 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
je kunt gewoon rekenen met alleen getallen hoor.
Nogmaals, waarom wil je dit zo graag weten? Ook zonder dat je de betekenis weet, kan je met die getallen rekenen. Dat is nu het mooie aan wiskunde.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:40 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Getallen staan ergens voor.
1 staat voor 1 ding
2 staat voor 2 dingen
3 staat voor 3 dingen
0 staat voor niets.
10 + 10 =20
20 wat?
Het doet er niet toe, dat is het mooie van Wiskunde... 10 + 10 = 20 geldt voor alles wanneer je dezelfde eenheid gebruikt!quote:
Dan is 1 net zoveel als 1000..quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:43 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Nogmaals, waarom wil je dit zo graag weten? Ook zonder dat je de betekenis weet, kan je met die getallen rekenen. Dat is nu het mooie aan wiskunde.
Want?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:44 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dan is 1 net zoveel als 1000..
Nee, het is een aantal.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:48 schreef rudeonline het volgende:
Het is maar een naam en stelt verder niks voor..
En een aantal is geen eenheid?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:50 schreef ChOas het volgende:
[..]
Nee, het is een aantal.
En stelt niets voor zonder eenheid. Maar neemt niet weg dat je er wel mee kan rekenen.
Precies... een aantal is geen eenheid.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:53 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En een aantal is geen eenheid?
quote:aan·tal (het ~)
1 hoeveelheid die uit afzonderlijke, telbare eenheden bestaat => stel
nee, da's een aantal.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:58 schreef rudeonline het volgende:
Is 1dozijn een eenheid?
1 dozijn is een aantal. Te weten 12 eenheden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:58 schreef rudeonline het volgende:
Is 1dozijn een eenheid?
Appel is een eenheid.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En als ik 1 appel in stukjes hak. Vormen al die stukjes dan een eenheid?
Juist, verder begrijp ik je post niet zo goed..quote:De getallen zoals je die kent zijn slechts symbolisch, maar hebben wel een betekenis.
Nee, een dozijn is een andere naam voor 12 eenheden. een dozijn is niets anders dan een getal. oftewel, een dozijn is een aantal.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:03 schreef rudeonline het volgende:
Een dozijn is ook een eenheid.
De eenheid vertegenwoordigd de optelsom van 12 kleinere eenheden.
1 + 1 + 1 etc.. = 12 = 1 dozijn.
2 dozijn is 24 of gewoon 2. 24=2..
snap je hem?
wat ik ermee aan wil geven is dat de betekenis van die getallen zijn gedefinieerd.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:07 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Juist, verder begrijp ik je post niet zo goed..
Gelijke eenheden optellen, ja...quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:08 schreef rudeonline het volgende:
Je kunt dozijn ook neerzetten als 1.
1 dozijn + 1 dozijn = 2 dozijn. Eenheden optellen toch?
nee.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:10 schreef rudeonline het volgende:
Oke, dus 12 kan net zo goed 1 zijn.
Jij geeft mij 10, ik geef jou 3 terug.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:10 schreef rudeonline het volgende:
Oke, dus 12 kan net zo goed 1 zijn.
nu plak je aan de aantallen een eenheid die een grootheid vertegenwoordigen vast. Daar zijn ook bepaalde definities voor. Als je dat NIET doet, dus gewoon stelt 12 = 1, dan heb je ongelijk.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:11 schreef rudeonline het volgende:
12 appels = 1 dozijn.
Nou, bij wiskunde haal je die 3 nog niet eens.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:12 schreef rudeonline het volgende:
Probeer jij mij maar eens 3 te geven zonder eenheid..
Jij probeert zonder eenheid te rekenen... 1 dozijn eieren = 12 eieren... jouw conclusie : 1 = 12.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:12 schreef rudeonline het volgende:
Probeer jij mij maar eens 3 te geven zonder eenheid..
10 is het aantal.. de eenheid is Appel...quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:18 schreef rudeonline het volgende:
Als jullie vermenigvuldigen zonder getallen een waarde toe te kennen, 10 appels x 5, terwijl die 5 verder niks vertegenwoordigt zullen het altijd gewoon 10 appels blijven.
Ik zeg dat die 5, 5 hoeveelheden van 10 appels voorsteld. Je spreekt dan over 5 eenheden van 10 appels.
Als die 5, 5 hoeveelheden van 10 appels voorstelt, dan stelt die 5 dus 50 appels voor. En dan is 10 appels maal 50 appels gelijk aan 500 appels.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:18 schreef rudeonline het volgende:
Als jullie vermenigvuldigen zonder getallen een waarde toe te kennen, 10 appels x 5, terwijl die 5 verder niks vertegenwoordigt zullen het altijd gewoon 10 appels blijven.
Ik zeg dat die 5, 5 hoeveelheden van 10 appels voorsteld. Je spreekt dan over 5 eenheden van 10 appels.
In principe stelt die 5 inderdaad 50 appels voor. De 10 staat dan weer voor de eenheden waarin die 50 verdeelt worden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:22 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Als die 5, 5 hoeveelheden van 10 appels voorstelt, dan stelt die 5 dus 50 appels voor. En dan is 10 appels maal 50 appels gelijk aan 500 appels.
Maw, door te stellen dat 5 5 hoeveelheden van 10 appels voorstelt, ken je een foute context aan de rekensom toe.
Je begrijpt wel dat je nu gewoon bezig bent met rechtpraten wat krom is. Die 10 stonden voor 10 appels, dat stond er duidelijk bij. Die staan niet opeens 'voor de eenheden waarin die 50 verdeeld worden'. Dan kun je wel wederom een rekensom ertussenvoegen die jouw stelling ondersteunt, maar iedereen ziet dat het een fundementeel andere rekensom is dan degene in kwestie. En dat komt omdat je met de eenheden ging goochelen omdat het je er toch niet helemaal goed uitkwam met je oorspronkelijke redenering.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:32 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In principe stelt die 5 inderdaad 50 appels voor. De 10 staat dan weer voor de eenheden waarin die 50 verdeelt worden.
50 apppels/ 5 ( de 5 stelt nu de hoeveelheid van groepjes van .. appels voor) = 10 appels.
Nu weet je dus dat de 5, 5 groepen van 10 apples voorstelt.
Zowel de 10 als de 5 vertegenwoordigen een bepaalde hoeveelheid appels.
Beide kunnen gezien worden als eenheid.
Zet een vermenigvuldiging nou eens onder elkaar, vermenigvuldigen is immers niets anders als optellen, je krijgt dan..quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:46 schreef 14.gif het volgende:
Nee, die 5 stelt niet 50 appels voor, die 5 stelt het aantal 5 voor, namelijk 1+1+1+1+1, niets meer en niets minder, die 5 betekent dat je het 5 keer doet, wat je dan precies 5 keer doet maakt voor de betekenis van '5' niet uit.
ofwel:quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Zet een vermenigvuldiging nou eens onder elkaar, vermenigvuldigen is immers niets anders als optellen, je krijgt dan..
10 appels
10 appels
10 appels
10 appels
10 appels
50 appels
Als je elke groep van 10 appels nu gewoon als 1 ziet dan krijg je gewoon een optelsom van 5 groepjes van 10 appels.
1+ 1 + 1 + 1 + 1 = 5
De 5 staat voor de totale hoeveelheid appels.
5 * 1 meer is het nietquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:03 schreef rudeonline het volgende:
5 wat?
Snelheid licht #7quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:03 schreef rudeonline het volgende:
5 wat?
Snelheid licht #7quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
5 verzamelingen van 10 appels. De eenheid is dan verzameling en deze staat voor appels.
Nee, het staat voor 5, pas als je zegt '5 verzamelingen' staat het voor 5 verzamelingen, het getal 5 betekent niets meer en niets minder dan 1+1+1+1+1quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
5 verzamelingen van 10 appels. De eenheid is dan verzameling en deze staat voor appels.
10 apples x 5,quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:12 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Nee, het staat voor 5, pas als je zegt '5 verzamelingen' staat het voor 5 verzamelingen, het getal 5 betekent niets meer en niets minder dan 1+1+1+1+1
10 appels.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]
10 apples x 5,
Wat doe je keer 5?
Dus dan zou die 5 voor een aantal kratten staan. In elk krat zitten 10 appels.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:17 schreef 14.gif het volgende:
Wat je precies 5 keer doet heeft geen invloed op de betekenis van 5.
Zie het als een krat, het maakt voor de betekenis van het krat niets uit of je er appels of peren, of zelfs helemaal niets in stopt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |