abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34393593
quote:
Op maandag 23 januari 2006 21:25 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Daar zal het volgende topic dan wel over gaan, want ik ben het hier absoluut niet mee eens.
Wat is exact dezelfde snelheid? Bedoel je t.o.v. de aarde?
En wat dan t.o.v. de maan of de zon?
quote:
tov de aarde jah, van hieruit vertrekken ze toch? en de ene gaat naar links en de andere naar rechts. Om het even met een voorbeeldje te zeggen:

2 ruimteschepen A en B staan op een bepaald punt C in de ruimte. A versnelt 1 uur met 10 m/s^2 en B doet hetzelfde in exact de tegenovergestelde richting. Daarna vliegen ze 2 uur door, en remmen ze beide met 10 m/s^2 af om vervolgens met dezelfde snelheid weer terug te vliegen naar punt C. Daar aangekomen remmen ze beiden af tot ze stilstaan tov punt C. Ze leggen de klokjes naast elkaar. Klok A heeft dezelfde tijd als klok B.

Jij ( rudeonline) bent het hier niet mee eens, dat wisten we al.
Inderdaad, ik ben het daar niet mee eens.

Aangezien de aarde niet stilstaat KUNNEN ze niet eens exact dezelfde weg afleggen. Ook de aarde draaid door.
  maandag 23 januari 2006 @ 21:47:01 #2
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34393696
quote:
Op maandag 23 januari 2006 21:44 schreef rudeonline het volgende:

[..]

[..]

Aangezien de aarde niet stilstaat KUNNEN ze niet eens exact dezelfde weg afleggen. Ook de aarde draaid door.
en dit is nou de essentie waar het in al die topics om draait. Relativiteit. Je bekijkt het vanuit een bepaald kader. Zo kun je een meting in een dichte trein doen die met een snelheid x rijdt die EXACT overeenkomt met een stilstaande trein. Sterker nog, iedere, IEDERE, meting zal hetzelfde zijn.

Dat de aarde draait, of de zon of desnoods het melkwegstelsel doet er niet toe, je bekijkt het vanuit een bepaald kader.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_34393735
quote:
Op maandag 23 januari 2006 21:44 schreef rudeonline het volgende:

[..]

[..]

Maar ten opzichte van de aarde leggen ze wel evenveel kilometers af (in dezelfde tijd), en daar gaat het om.
Bovendien zegt Dionysus nergens dat ze exact dezelfde weg afleggen.
pi_34393896
quote:
Op maandag 23 januari 2006 21:47 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

en dit is nou de essentie waar het in al die topics om draait. Relativiteit. Je bekijkt het vanuit een bepaald kader. Zo kun je een meting in een dichte trein doen die met een snelheid x rijdt die EXACT overeenkomt met een stilstaande trein. Sterker nog, iedere, IEDERE, meting zal hetzelfde zijn.

Dat de aarde draait, of de zon of desnoods het melkwegstelsel doet er niet toe, je bekijkt het vanuit een bepaald kader.
En waarom zou de klok op aarde dan wel anders lopen? Als de 2 klokken namelijk terugkomen zal hun tijd niet meer gelijk zijn aan die van de klok op aarde. Of ontken je dit?
pi_34393933
quote:
Op maandag 23 januari 2006 21:52 schreef rudeonline het volgende:

[..]

En waarom zou de klok op aarde dan wel anders lopen? Als de 2 klokken namelijk terugkomen zal hun tijd niet meer gelijk zijn aan die van de klok op aarde. Of ontken je dit?
Omdat de klok op aarde geen versnelling heeft ondergaan.
  maandag 23 januari 2006 @ 21:53:36 #6
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34393945
quote:
Op maandag 23 januari 2006 21:52 schreef rudeonline het volgende:

[..]

als beide klokken terugkomen op aarde en hun klok vergelijken met een klok op aarde, zien ze dat beide klokken van de reizigers gelijk staan, maar allebei achterlopen op degene die op aarde is achtergebleven.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_34394322
quote:
Op maandag 23 januari 2006 21:53 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

als beide klokken terugkomen op aarde en hun klok vergelijken met een klok op aarde, zien ze dat beide klokken van de reizigers gelijk staan, maar allebei achterlopen op degene die op aarde is achtergebleven.
Dat kan niet, als 1 klok namelijk zou stellen dat de aarde en de andere klok t.o.v. hadden bewogen dan zal hij 2 verschillende tijden moeten waarnemen buiten zijn eigen tijd om..
  maandag 23 januari 2006 @ 22:15:01 #8
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34394792
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:03 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Dat kan niet, als 1 klok namelijk zou stellen dat de aarde en de andere klok t.o.v. hadden bewogen dan zal hij 2 verschillende tijden moeten waarnemen buiten zijn eigen tijd om..
kan wel. De aarde is niet degene geweest die is gewisseld van inertiaalstelsel.
pi_34394812
Die klok kan niet stellen dat de aarde bewoog, want hij was zelf degene die de versnelling onderging...
pi_34395225
Kunnen jullie je ook iets voorstellen bij wat ik zeg?

Stel dat jij ergens op een planeet staat en ziet de aarde en de 2 klokken bewegen, leggen ze dan alle 3 een andere weg af of staat de aarde stil en bewegen de 2 klokken gewoon even weg van de aarde en komen terug?
  maandag 23 januari 2006 @ 22:27:10 #11
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34395312
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:25 schreef rudeonline het volgende:
Kunnen jullie je ook iets voorstellen bij wat ik zeg?

Stel dat jij ergens op een planeet staat en ziet de aarde en de 2 klokken bewegen, leggen ze dan alle 3 een andere weg af of staat de aarde stil en bewegen de 2 klokken gewoon even weg van de aarde en komen terug?
ligt eraan wat de snelheid van de planeet is. Waarschijnlijk zie ik de aarde een klein beetje bewegen, en zie ik de 2 klokken zich evensnel van de aarde verwijderen in tegenovergestelde richtingen.
pi_34395956
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:27 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

ligt eraan wat de snelheid van de planeet is. Waarschijnlijk zie ik de aarde een klein beetje bewegen, en zie ik de 2 klokken zich evensnel van de aarde verwijderen in tegenovergestelde richtingen.
Je ziet 3 verschillende wegen die afgelegd worden. Allemaal leggen ze een andere afstand af.
  maandag 23 januari 2006 @ 22:46:02 #13
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34396247
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:40 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Je ziet 3 verschillende wegen die afgelegd worden. Allemaal leggen ze een andere afstand af.
ten opzichte van die planeet misschien wel jah.
pi_34396329
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:46 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

ten opzichte van die planeet misschien wel jah.
Goed, t.o.v. die planeet zouden de 3 klokken die hij ziet dus ook nooit exact gelijk kunnen blijven lopen. Buiten de aarde om geven de 2 andere klokken ook een andere tijd aan.
  maandag 23 januari 2006 @ 22:50:29 #15
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34396459
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:47 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Goed, t.o.v. die planeet zouden de 3 klokken die hij ziet dus ook nooit exact gelijk kunnen blijven lopen. Buiten de aarde om geven de 2 andere klokken ook een andere tijd aan.
Van de planeet af gezien is het een hele andere situatie, dat heet nou relativiteit
pi_34396524
Ja, en? Vanaf die planeet gezien neem je 3 verschillende tijden waar op het moment dat alle klokken weer samen zijn.. Dat zouden we hier op aarde dan dus ook moeten waarnemen.

Morgen meer..
  maandag 23 januari 2006 @ 22:54:40 #17
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34396662
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:51 schreef rudeonline het volgende:
Ja, en? Vanaf die planeet gezien neem je 3 verschillende tijden waar op het moment dat alle klokken weer samen zijn.. Dat zouden we hier op aarde dan dus ook moeten waarnemen.

Morgen meer..
je ziet andere tijden op de klokken terwijl ze onderweg zijn. Maar als ze alledrie weer op aarde staan zie je dat die overige 2 gewoon achterlopen op die op aarde en ook gelijk lopen.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 11:48:59 #18
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_34408162
Oh dus als rude het er niet mee eens is dient het universum zich maar aan te passen?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 24 januari 2006 @ 12:08:46 #19
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_34408845
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:51 schreef rudeonline het volgende:

Morgen meer..
Als je op je planeet ook een klok hebt zal je daar op idd een andere tijd zien dan de andere 3 klokken.
Maar waarom zouden we dat hier op aarde ook moeten waarnemen??? Wij leven toch in dezelfde tijd als de aardse klok??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_34414275
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:54 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

je ziet andere tijden op de klokken terwijl ze onderweg zijn. Maar als ze alledrie weer op aarde staan zie je dat die overige 2 gewoon achterlopen op die op aarde en ook gelijk lopen.
Dat kan niet, alle 3 hebben namelijk een andere weg afgelegd. 1 van de klokken zal enigzins met de bewegingsrichting hebben mee bewogen terwijl de ander juist tegen deze bewegingrichting in ging. De aarde zelf vloog immers zelf ook met een bepaalde richting t.o.v. de klokken.

Vanaf een ander punt in de ruimte zie je dus ook 3 verschillende paden die worden afgegd.

Ik zou dit dan ook graag willen anntonen d.m.v. een proef, helaas ontbereekt mij het budget daarvoor.

Als iemand van jullie in staat is om een simpele animatie te tonen of te maken van de beweging van de aarde rond de zon en daarbij de bewegingsrichtingen van de 2 klokken kan tonen kan ik jullie simpel laten zien dat de 2 klokken EN de aarde alle 3 een andere ( kortere of langere ) weg afleggen.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:03:56 #21
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34414410
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 14:59 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Dat kan niet, alle 3 hebben namelijk een andere weg afgelegd. 1 van de klokken zal enigzins met de bewegingsrichting hebben mee bewogen terwijl de ander juist tegen deze bewegingrichting in ging. De aarde zelf vloog immers zelf ook met een bepaalde richting t.o.v. de klokken.

Vanaf een ander punt in de ruimte zie je dus ook 3 verschillende paden die worden afgegd.

Ik zou dit dan ook graag willen anntonen d.m.v. een proef, helaas ontbereekt mij het budget daarvoor.

Als iemand van jullie in staat is om een simpele animatie te tonen of te maken van de beweging van de aarde rond de zon en daarbij de bewegingsrichtingen van de 2 klokken kan tonen kan ik jullie simpel laten zien dat de 2 klokken EN de aarde alle 3 een andere ( kortere of langere ) weg afleggen.
ten opzichte van, rude.
ten opzichte van. Dat is het hele eiereneten. Er is geen 'absolute beweging'. Dat bestaat niet. Alles is relatief.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:07:26 #22
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_34414531
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:03 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

ten opzichte van, rude.
ten opzichte van. Dat is het hele eiereneten. Er is geen 'absolute beweging'. Dat bestaat niet. Alles is relatief.
Zelfs al zou je mee gaan in zijn verhaal.... dan denkt ie wel erg 2d....
Het is helemaal niet gezegd dat er 1 vliegt in de draairichting van de aarde...
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_34415652
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:03 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

ten opzichte van, rude.
Dat is het punt nou juist, alle 3 de klokken leggen een andere afstand en tijd af. Ze zullen nooit exact gelijk kunnen lopen nadat ze bewogen hebben. Het afleggen van exact dezelfde afstand is relatief. Daarom zullen de klokken 3 verschillende tijden aangeven. En geen van de 3 lopen dan nog gelijk met elkaar.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:49:06 #24
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34415808
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:44 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Dat is het punt nou juist, alle 3 de klokken leggen een andere afstand en tijd af. Ze zullen nooit exact gelijk kunnen lopen nadat ze bewogen hebben. Het afleggen van exact dezelfde afstand is relatief. Daarom zullen de klokken 3 verschillende tijden aangeven. En geen van de 3 lopen dan nog gelijk met elkaar.
Ik heb zo het idee dat je het begrip 'relativiteit' niet echt begrijpt.
pi_34416251
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:49 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ik heb zo het idee dat je het begrip 'relativiteit' niet echt begrijpt.
Hoezo niet? Relatief betekend dat iedere waarnemer op zichzelf kan stellen dat hij stilstaat en dat de ander beweegt. Het tijdsverschil is echter wel absoluut. Dat kun je namelijk wel duidelijk waarnemen. Afstanden zijn relatief. Maar dan wel alleen t.o.v. andere massa, niet t.o.v. het licht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')