Het makkelijkst is het om gewoon gedurende de hele reis elke seconde een meter touw te meten.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:34 schreef DionysuZ het volgende:
rude even een vraag he. Bedoel je: beiden rollen gedurende 10 seconden 1 meter touw per seconde af, en komen dan ergens in de toekomst, zeg bijv. na 2 of 3 jaar, weer samen? Of zeg je: beiden rollen gedurende 10 seconden 1 meter touw per seconde af en vergelijken zodra ze klaar zijn met afrollen de lengte met de ander?
Dat komt omdat 'ie in zijn ruimteschip een draadje aan het afrollen is.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:33 schreef DeStedebouwer het volgende:
Hoe kan die ruimtecowboy als ie met lichtsnelheid reist nou ooit een draad afrollen met 1m/s
ik probeer alleen ff voor mezelf duidelijk te maken hoe rude zijn experiment wil uitvoeren, aangezien er nogal controverse over bestaat.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:46 schreef Wombcat het volgende:
Die hebben we toch al eens gedaan?
OK.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:49 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik probeer alleen ff voor mezelf duidelijk te maken hoe rude zijn experiment wil uitvoeren, aangezien er nogal controverse over bestaat.
Het werkt niet als je bij voorbaat afspreekt dat je dit beide exact 10sec zou doen. Je kunt achteraf niet meer bepalen hoe lang beide waarnemers bezig zijn geweest met dit afrollen. Het is dus fout om gewoon 10sec af te spreken.quote:We wisten al dat waarnemers verschillende tijden op hun klok kunnen meten. Een bewegende klok loopt langzamer terwijl de lichtsnelheid altijd gelijk blijft. We kunnen nu een test doen die zo simpel is dat je het niet gaat geloven. Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb..
1 persoon blijft achter op aarde terwijl een tweede een ruimtereis gaat maken.
Ik wil nu weten wie de meeste km af gaat leggen omdat je niet zomaar kunt stellen dat 1 van de 2 stilstaat en de ander beweegt. Alles beweegt, ook de aarde.
Ze spreken het volgende af..
Iedere seconde rollen ze 1 meter touw af. Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 5 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?
En je hebt hiermee aangetoond dat....?quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:53 schreef rudeonline het volgende:
Even mijn beginstelling herhalen,
[..]
Het werkt niet als je bij voorbaat afspreekt dat je dit beide exact 10sec zou doen. Je kunt achteraf niet meer bepalen hoe lang beide waarnemers bezig zijn geweest met dit afrollen. Het is dus fout om gewoon 10sec af te spreken.
Het gaat erom dat beide waarnamers elke sec 1 meter draad afwikkelen en daar pas mee stoppen als ze elkaar weer zien. Dan kun je de 2 draden vergelijken en zien wie de langste draad heeft. 1 meter draad staat immers voor 1 sec. Minder draad is minder secondes en t.o.v de draad ook een kortere afgelegde weg.
Zo moet ie duidelijk zijn..
Kijk als je het zo stelt dan zijn de twee draden inderdaad niet even lang. Maar zo stelde je het eerder niet.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:53 schreef rudeonline het volgende:
Even mijn beginstelling herhalen,
[..]
Het werkt niet als je bij voorbaat afspreekt dat je dit beide exact 10sec zou doen. Je kunt achteraf niet meer bepalen hoe lang beide waarnemers bezig zijn geweest met dit afrollen. Het is dus fout om gewoon 10sec af te spreken.
Het gaat erom dat beide waarnamers elke sec 1 meter draad afwikkelen en daar pas mee stoppen als ze elkaar weer zien. Dan kun je de 2 draden vergelijken en zien wie de langste draad heeft. 1 meter draad staat immers voor 1 sec. Minder draad is minder secondes en t.o.v de draad ook een kortere afgelegde weg.
Zo moet ie duidelijk zijn..
Hier stel je het toch wel heel anders, wel lief dat je zelf niet eens snapt wat je nou bedoeld!quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:29 schreef rudeonline het volgende:
Oke,
1 persoon op aarde.
1 persoon in ruimteschip
De ruimtereiziger vertrekt naar een paneet met 80%van de lichtsnelheid en rolt elke seconde 1 meter draad af. Dit doet hij 3600sec lang en stopt dan.
De persoon op aarde doet hetzelfde en rolt ook 3600 sec lang een draad af.
Als ze elkaar na enige tijd weer tegenkomen vergelijken ze de 2 draden met elkaar.
Zijn ze dan even lang? Dacht het niet. De persoon op aarde heeft een langere draad als de ruimtereiziger.
Oke, het is voor mij soms ook nogal verwarrend. Sorry, maar er wordt ook niet altijd even hard met me mee gedacht. ( Jeroen, maak je excuses of ga wat anders doen. Je bent een zwarte vlek op mijn mooie jasje)quote:Op zaterdag 17 december 2005 21:03 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Kijk als je het zo stelt dan zijn de twee draden inderdaad niet even lang. Maar zo stelde je het eerder niet.
Maar je kunt hieruit afleiden dat de lichtsnelheid ook niet echt constant is. Je kunt namelijk ook zeggen dat elke meter draad staat voor 300.000km die het licht aflegt. De persoon met minder draad heeft minder vaak die 300.000km kunnen meten. Als hij t.o.v ons een eeuwigheid bezig is om een meter draad af te rollen, dan deed het licht er ook een eeuwigheid over om 300.000km af te leggen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 21:22 schreef DionysuZ het volgende:
ik snap heus wel wat je bedoeld hoor rude. Je vergeet alleen dat er niet zoiets is als een absolute snelheid. Dus tov de reiziger bewegen WIJ met bijna de lichtsnelheid en is de snelheid waarop WIJ het touw afrollen juist 1mm/s terwijl de reiziger in 1 seconde 1 meter afrolt.
Dat is al een keer of 300 gedeponeerd, maar heeft tot nog toe geen enkele indruk gemaakt.quote:Op zaterdag 17 december 2005 21:27 schreef trancethrust het volgende:
Kuch. Zal ik hier wederom deponeren dat je als je elke seconde 1 meter touw afwikkelt je met dat touw in effect de tijd meet en geen enkele afstand?
Misschien als ik het ook zeg dat onze dropsgek het ook snapt.quote:Op zaterdag 17 december 2005 21:27 schreef trancethrust het volgende:
Kuch. Zal ik hier wederom deponeren dat je als je elke seconde 1 meter touw afwikkelt je met dat touw in effect de tijd meet en geen enkele afstand?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |