Okee, maar dan moeten ze dat wel gaan doen. Op het moment hoor je nog steeds voornamelijk gemekker in de trant van "Ojee, als het met Amerika slecht gaat, zal het met ons ook slecht gaan."quote:Op maandag 3 januari 2005 12:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
Europa moet er voor zorgen dat ze haar markt zo veel mogelijk uitbreidt (Oost Europa) om meer zelfvoorzienend te worden en zal dan geen enorme nadelen ondervinden.
Van http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=18272quote:Op maandag 3 januari 2005 12:14 schreef Zwansen het volgende:
Hoe verhoudt die staatschuld zich met de onze eigenlijk? En als je het nationaal product van beide landen vergelijkt, zit er dan echt een groot verschil tussen die 2 staatschulden?
Nou als ik dit zo bekijk zijn er dus landen om ons heen die het nog bonter maken dan de VS... Dan doet de VS het nog best wel netjes...quote:Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:
[..]
Van http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=18272
Kijk en vergelijk
Natuurlijk is het problematisch dat de Amerikaanse staatsschuld per jaar met ruim 400 miljard dollar groeit. Dat is alleen een bedrag en vergeet niet dat de Amerikaanse economie de grootste ter wereld is. Als ik de schuld in een percentage van het bruto nationaal product (bnp) uitdruk, heb ik beter vergelijkingsmateriaal:Japan: 164%, Italië: 117%, België: 101%. EU: 77%. Duitsland: 74%, Frankrijk: 74%, VS: 63%, Nederland: 55%
Nee dus
De spijker op zijn kop. Je vergeet er nog bij te zeggen dat de VS ten eerste een grotere economische groei hebben dan Nederland en veel andere oude economieen, waardoor ze zich deze schulden wel kunnen permitteren. Bovendien hebben ze veel minder last van vergrijzing dan in veel van de genoemde landen, iets wat ook in hun voordeel werkt.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:
[..]
Kijk en vergelijk
Natuurlijk is het problematisch dat de Amerikaanse staatsschuld per jaar met ruim 400 miljard dollar groeit. Dat is alleen een bedrag en vergeet niet dat de Amerikaanse economie de grootste ter wereld is. Als ik de schuld in een percentage van het bruto nationaal product (bnp) uitdruk, heb ik beter vergelijkingsmateriaal:Japan: 164%, Italië: 117%, België: 101%. EU: 77%. Duitsland: 74%, Frankrijk: 74%, VS: 63%, Nederland: 55%
Nee dus
En de rest van de wereld stopt met het lenen van geld aan de VS.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:38 schreef HassieBassie het volgende:
De grote vraag is: Wanneer komt het moment dat China geen Dollars meer wil kopen?
Juist!quote:Op maandag 3 januari 2005 12:39 schreef Kaalhei het volgende:
Het mooie is uiteraard dat de mensen die topics openen zeuren over de staatsschuld van de VS, zelf wel altijd pleiten voor een groter Nederlands begrotingstekort; Er moet immers 'geinvesteerd' worden.
Kun je me die eens wat dieper uitleggen? Wil graag weten hoe dat zou werken. Bvd.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het vreemde is dat je nooit van de schulden af zal komen. Als het zo is dat de staat ineens alle staatsschuld af zou betalen (voor een goed deel gekocht door de FED of in het geval van Europa de ECB) dan zullen mensen zelf meer schulden moeten gaan maken. Er zou anders te weinig geld in omloop zijn om de economie draaiende te houden tenzij de FED/ECB anders maar bv. gebouwen gaat opkopen om toch maar voldoende geld in omloop te krijgen; ook niet echt prettig lijkt me.
Kan de bank jou verplichten dat je morgen je volledige hypotheek moet terug betalen? Hier geldt hetzelfde.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:52 schreef Mwanatabu het volgende:
Tegenlicht (?) had eens een docu waarin al geschetst werd dat Amerika op buitenlandse leningen drijft. Wanneer die geldschieters zich terugtrekken, dan stort het hele stelsel als een kaartenhuis in.
Nou, ik denk dat het om een heel klein gedeelte gaat.quote:Nu ben ik geen economisch wonder, dus ik weet niet of het ermee te maken kan hebben, maar in Fahrenheit 911 werd verteld dat de Bin Laden-familie een enorm deel van de investeringen voor zijn rekening neemt. Soms heb je geen vliegtuigen nodig, denk ik dan.
Moet het? Naja, het kan zijn dat ik het verkeerd heb, maar laat ik het toch maar proberen:quote:Op maandag 3 januari 2005 12:56 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Kun je me die eens wat dieper uitleggen? Wil graag weten hoe dat zou werken. Bvd.
Nou ja, de uitbreiding van de EU is een eerste stap. Ik verwacht ook niet dat Oost-Europa de komende 10 jaar even veel kan afnemen als de VS, maar het zal wel al meer worden. En we hebben ook West-Europa en Azië nog.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Okee, maar dan moeten ze dat wel gaan doen. Op het moment hoor je nog steeds voornamelijk gemekker in de trant van "Ojee, als het met Amerika slecht gaat, zal het met ons ook slecht gaan."
Wat opvalt is dat dit allemaal rijke kapitalistische landen zijn. Het wordt plots duidelijk waar hun rijkdom vandaan komt.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:
[..]
Kijk en vergelijk
Nee dus
Kee, ik snap hte een beetje, senks.quote:Op maandag 3 januari 2005 13:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Moet het? Naja, het kan zijn dat ik het verkeerd heb, maar laat ik het toch maar proberen:
Praktisch, zoniet, de enige manier waarop de ECB/FED geld in omloop kunnen krijgen is door het geld uit te lenen of door dingen aan te kopen. Het is niet zo dat ze dat geld zomaar vanuit een vliegtuig het land over zouden strooien, wat absurd zou zijn. In principe is het zo dat de ECB/FED alles zouden kunnen kopen wat ze maar wilden teneinde het geld in omloop te krijgen, maar vaak zijn het staatsobligaties (voor zover ik weet) en het uitgeleende geld wordt via andere banken bij de FED/ECB geleend. Dus als jij voor een hypotheek bij de Rabobank aanklopt en ze hebben daar zelf te weinig reserves, dan wordt er aangeklopt bij de ECB en gezegd: "Leen ons svp x aan hypotheek tegen rente y".
In de praktijk zijn het dus met name private leningen door mensen/bedrijven en de staatsobligaties (ook schulden) die daar belegd zijn. Dat is het geld wat staat op ieders bankrekening. Als het dus zo is dat de staat ineens haar schulden zou afbetalen, zou er een flink portie geld richting de ECB/FED terug gaan en de geldhoeveelheid naar alle waarschijnlijkheid verminderen. Dit is zo, tenzij burgers/bedrijven meer gaan lenen.
Okay. Dat is een veiliger idee. Maar een geldschieter kan wel besluiten minder geld te steken in je economie, niet?quote:Op maandag 3 januari 2005 12:59 schreef Kaalhei het volgende:
Kan de bank jou verplichten dat je morgen je volledige hypotheek moet terug betalen? Hier geldt hetzelfde.
Ik geloof dat Michael Moore met een vrij schokkend getal kwam. Ik probeer het nog op te zoeken.quote:Nou, ik denk dat het om een heel klein gedeelte gaat.
In die lijst zijn uitsluitend ontwikkelde landen opgenomen...quote:Op maandag 3 januari 2005 13:08 schreef thabit het volgende:
[..]
Wat opvalt is dat dit allemaal rijke kapitalistische landen zijn. Het wordt plots duidelijk waar hun rijkdom vandaan komt.
quote:Op maandag 3 januari 2005 13:08 schreef thabit het volgende:
[..]
Wat opvalt is dat dit allemaal rijke kapitalistische landen zijn. Het wordt plots duidelijk waar hun rijkdom vandaan komt.
Een procent of 7, 't is maar wat je klein noemt.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:59 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat het om een heel klein gedeelte gaat.
Thabit?quote:Op maandag 3 januari 2005 12:41 schreef Lithion het volgende:
Thabit, je kunt vast ook wel even de directe link tussen kapitalisme en een overmatige staatsschuld aantonen. Ter ondersteuning van je openingspost uiteraard.
Klopt.quote:Op maandag 3 januari 2005 13:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Moet het? Naja, het kan zijn dat ik het verkeerd heb, maar laat ik het toch maar proberen:
Praktisch, zoniet, de enige manier waarop de ECB/FED geld in omloop kunnen krijgen is door het geld uit te lenen of door dingen aan te kopen. Het is niet zo dat ze dat geld zomaar vanuit een vliegtuig het land over zouden strooien, wat absurd zou zijn. In principe is het zo dat de ECB/FED alles zouden kunnen kopen wat ze maar wilden teneinde het geld in omloop te krijgen, maar vaak zijn het staatsobligaties (voor zover ik weet) en het uitgeleende geld wordt via andere banken bij de FED/ECB geleend. Dus als jij voor een hypotheek bij de Rabobank aanklopt en ze hebben daar zelf te weinig reserves, dan wordt er aangeklopt bij de ECB en gezegd: "Leen ons svp x aan hypotheek tegen rente y".
In de praktijk zijn het dus met name private leningen door mensen/bedrijven en de staatsobligaties (ook schulden) die daar belegd zijn. Dat is het geld wat staat op ieders bankrekening. Als het dus zo is dat de staat ineens haar schulden zou afbetalen, zou er een flink portie geld richting de ECB/FED terug gaan en de geldhoeveelheid naar alle waarschijnlijkheid verminderen. Dit is zo, tenzij burgers/bedrijven meer gaan lenen.
Misschien dat een wat meer economisch ingesteld persoon er wat dieper op kan ingaan of me simpelweg terechtwijst door te zeggen dat het onwaar is?
Ik heb het sterke vermoeden dat het niet klopt, maar ik ben geen kenner van monetaire zaken.quote:Op maandag 3 januari 2005 13:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Misschien dat een wat meer economisch ingesteld persoon er wat dieper op kan ingaan of me simpelweg terechtwijst door te zeggen dat het onwaar is?
Hij kan zijn geinvesteerde geld niet 1-2-3 terughalen, maar hij kan wel geen nieuwe investering meer doen. Maar er zijn uiteraard miljoenen aanbieders van kapitaal en voor een hogere prijs (i.c. rente) doet altijd iemand het wel.quote:Op maandag 3 januari 2005 13:11 schreef Mwanatabu het volgende:
Okay. Dat is een veiliger idee. Maar een geldschieter kan wel besluiten minder geld te steken in je economie, niet?
Michael Moore, je zegt het zelf al.quote:Ik geloof dat Michael Moore met een vrij schokkend getal kwam. Ik probeer het nog op te zoeken.
Het handelstekort van de VS wordt vanzelf opgelost door de lage waarde van hun munteenheid, dergelijke zaken lossen zichzelf op.quote:Op maandag 3 januari 2005 15:17 schreef Frenkyboy het volgende:
Staatsschuld is hier helemaal niet het probleem. Het is meer dat de VS een nog altijd stijgend tekort op de HANDELSbalans hebben en dat een dalende dollar hier niet echt veel aan heeft geholpen. Ongeveer de enige landen die nog dollars willen hebben zijn China en Japan en er is hen bij de laatste G7 top verzocht om de koppeling tussen hun valutas en de USD langzaam los te laten.
Om dan aan dollars te komen kan de Fed alleen nog bijdrukken (hallo, inflatie) of nieuwe staatleningen met hogere rente uitschrijven (hallo, rentestijging). Als ik mijn macro economie tenminste nog snap (10 jaar geleden ofzo)...
Waar komt hun rijkdom dan vandaan? Van wie hebben deze overheden dit geld geleend?quote:Op maandag 3 januari 2005 13:08 schreef thabit het volgende:
[..]
Die staatsschulden zijn bedoeld om de economie tijdelijk overeind te houden, een te ver doorgevoerd kapitalisme zal dit namelijk niet kunnen.quote:
Waarom?quote:Op maandag 3 januari 2005 15:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Die staatsschulden zijn bedoeld om de economie tijdelijk overeind te houden, een te ver doorgevoerd kapitalisme zal dit namelijk niet kunnen.
Voornamelijk is toch wel wat overdreven. Iets minder dan 20% van de totale overheidsschuld is external debt. Of zo'n 13% van het BNP.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 18:47 schreef pberends het volgende:
De Amerikaanse staatsschuld heeft 1 groot probleem in tegenstelling tot de Nederlandse: die schuld wordt voornamelijk gefinancierd door het buitenland. Dat gebeurt in Nederland niet. Dus je geeft gewoon macht weg aan het buitenland.
Wel vreemd dat de cia sinds 2001 geen schatting meer heeft kunne maken voor hun eigel land.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:32 schreef gorgg het volgende:
Al kun je het natuurlijk ook op deze manier bekijken.
Juist ja, dit wilde ik ook vragen. Zo'n beetje alle landen hebben schulden, ergens een keer gehoord dat Noorwegen dat niet heeft?, maar waar komt dat geld vandaan?quote:Op maandag 3 januari 2005 15:45 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Waar komt hun rijkdom dan vandaan? Van wie hebben deze overheden dit geld geleend?
Noorwegen heeft olie, daar valt aardig wat mee te financieren. De rest wordt opgekocht door centrale banken, andere banken, private financiers, bedenk maar wat.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:47 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Juist ja, dit wilde ik ook vragen. Zo'n beetje alle landen hebben schulden, ergens een keer gehoord dat Noorwegen dat niet heeft?, maar waar komt dat geld vandaan?
Het lijkt me niet handing om 5 miljard te lenen bij Duitsland om vervolgens 5 miljard uit te lenen aan Frankrijk
tenzij je natuurlijk meer rente berekent dan dat je betaald![]()
Lol, Europe rises. De Lisbon agenda is idd een succes.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:58 schreef zakjapannertje het volgende:
de New York Times is ook lekker ah speculeren:
China Expands. Europe Rises. And the United States . .
Hier heb je volgens mij helemaal gelijk in.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het vreemde is dat je nooit van de schulden af zal komen. Als het zo is dat de staat ineens alle staatsschuld af zou betalen (voor een goed deel gekocht door de FED of in het geval van Europa de ECB) dan zullen mensen zelf meer schulden moeten gaan maken. Er zou anders te weinig geld in omloop zijn om de economie draaiende te houden tenzij de FED/ECB anders maar bv. gebouwen gaat opkopen om toch maar voldoende geld in omloop te krijgen; ook niet echt prettig lijkt me.
quote:"This is a staggering thought. We are completely dependent on the commercial banks. Someone has to borrow every dollar we have in circulation, cash or credit. If the banks create ample synthetic money we are prosperous; if not, we starve. We are absolutely without a permanent money system. When one gets a complete grasp of the picture, the tragic absurdity of our hopeless position is almost incredible, but there it is. It is the most important subject intelligent persons can investigate and reflect upon. It is so important that our present civilization may collapse unless it becomes widely understood and the defects remedied very soon."
- Robert H. Hamphill, Credit Manager, Atlanta Federal Reserve Bank
quote:"The modern banking system manufactures money out of nothing. The process is perhaps the most astounding piece of sleight of hand that was ever invented. Banking was conceived in iniquity and was born in sin. The Bankers own the earth. Take it away from them, but leave them the power to create deposits, and with the flick of the pen they will create enough deposits to buy it all back again. However, take this great power away from them, and all the great fortunes like mine disappear, and they ought to disappear, for this would be a happier and better world to live in. But, if you wish to remain the slaves of Bankers and pay the cost of your own slavery, let them continue to create money and control credit."
- Sir Josiah Stamp, President of the Bank of England in the 1920s, the second richest man in Britain
quote:"It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning."
"The one aim of these financiers is world control by the creation of inextinguishable debts."
- Henry Ford
quote:"In a small Swiss city [Basel] sits an international organization so obscure and secretive [that few people know about it]...Control of the institution, the Bank for International Settlements, lies with some of the world's most powerful and least visible men; the heads of 32 central banks, officials able to shift billions of dollars and alter the course of economies at the stroke of a pen."
- Keith Bradsher of the New York Times, August 5, 1995
Zie ook deze documentaires over de schuldeneconomie en fractional reserve banking.quote:"The Federal Reserve Bank is pretty secretive about who it's owning banks or shareholders are. It has been determined that the "class A" stock in the Federal Reserve Bank are held by the following 8 institutions: Rothschild Banks of London and Berlin, Lazard Brothers Bank of Paris, Israel Moses Seif Bank of Italy, Warburg Bank of Hamburg and Amsterdam, Lehman Bank of New York, Kuhn Loeb Bank of New York, Chase Manhattan Bank of New York, Goldman Sachs Bank of New York. The Remaining Stock is held by the Chemical Trust and the Rockefeller Trust. These stockholders hold Federal Government Obligations which amount to about $6 Trillion Dollars - The entire U.S. National Debt. Their annual profits from interest payments are over $200 Billion dollars per year."
"Bill Gates is not the 'richest man in the world' by a long shot. His 50 billion dollar fortune (give or take) is virtually nothing compared to the wealth and economic power of the House of Rothschild. Baron Jacob Rothschild (who controls the Rothschild banking dynasty) is owed approximately half of the U.S. national debt (which is now some 6 trillion dollars) because the privately-owned Rothschild Bank and its proxies have a 51 percent ownership and controlling interest in the U.S. Federal Reserve System; and this 3 trillion dollar amount obviously does not even include the debt that many other nations ultimately owe to the Rothschild banking network. The interest payments alone provide the Rothschild Bank with 100 billion dollars per year. The reason that the Rothschild dynasty remains generally obscure to the public is because virtually all of their assets are privately-owned and they are very carefully protected from public scrutiny by various ways and means. It has been estimated that the House of Rothschild, directly or indirectly, controls a very substantial portion of the 35 trillion dollars in total overall spending power that exists in the world today."
bij wie hebben al deze landen dan zoveel schuld? alleen bij India en China? dat kan ik me haast niet voorstllquote:Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:
[..]
Kijk en vergelijk
Nee dus
[hint]De internationale banken[/hint]quote:Op dinsdag 4 januari 2005 20:21 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
bij wie hebben al deze landen dan zoveel schuld? alleen bij India en China? dat kan ik me haast niet voorstll
Hele artikel.quote:What's Behind the Sagging Dollar?
Many Americans are becoming aware of the fact that it is a lot tougher to go to Europe these days. It's not just that Europeans don't like our foreign policy; they don't want our currency either. Only a few years ago you could trade a dollar for one Euro and get some change to boot. Now it takes four dollars to buy only three Euros and lunch at a modest brasserie can produce a heart stopping check once the numbers are converted back from Euros.
But what few Americans understand is why this is happening. Even most elderly Americans have never lived in a world in which the dollar was not king. Living with a vulnerable currency is simply un-American and most of us are clueless as to either the cause of the dollar's weakness or its future prospects.
Since 1971 most major currencies have traded against one another based on supply and demand – much like international markets for wheat or pork bellies. The underlying factor in determining the value of a currency was trade. If the United Kingdom was buying more wine (or whatever else) from France than it was selling in wool sweaters (or whatever else) then the pound would decline against the franc. But if France had a bad year for wine and the balance of trade shifted toward the U.K. the pound would become stronger.
Like most rules in economics, there are exceptions and by far the biggest exception to the rule that the value of a nation's currency is correlated with its trade status has been the dollar. While other currencies fluctuated against each other based on trade and commerce, the dollar assumed a role as the world currency that seemed to exempt it from such fluctuation. Transactions between neighboring countries on continents as far away as Asia or Africa were often denominated in dollars and as the world economy grew the demand for dollars grew, irrespective of the underlying economic realities of U.S. trade balances.
During the same period, the U.S. demand for foreign products grew rapidly while the ability of the U.S. to produce and sell products to the rest of the world did not. If that had happened in most other countries, the value of the nation's currency would have fallen, their products would have become cheaper to the rest of the world and the cost of imports would have risen. As a result the trade deficit would have been reversed and the currency would gradually regain its value. Since the dollar has been used for more than simply financing U.S. commercial transactions, its was not substantially affected by the steadily worsening balance of trade experienced by the U.S.
As the unique capacity of the U.S. economy to absorb huge amounts of imports for an extended period of time became more apparent, some countries, such a Japan, began to develop their whole industrialization strategy around selling to the U.S. market. They could create millions of good paying jobs based on the ability of the American consumer to buy more and more products even though they weren't selling equal amounts of product back to Japan or elsewhere. In order to insure that Japanese products would be attractive to U.S. consumers, the Bank of Japan did everything in its power to keep its currency weak and the U.S. dollar artificially strong so as to lower the price of televisions, automobiles and whatever else the growing Japanese industrial giants wanted to sell on the U.S. market...
Damn ik wist niet dat veel rijke landen zo'n hoge staatsschuld hebben gerelateert aan de BNP.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:
[..]
Kijk en vergelijk
Nee dus
Mafkezen idd.quote:Op donderdag 6 januari 2005 00:51 schreef Stratos het volgende:
[..]
Damn ik wist niet dat veel rijke landen zo'n hoge staatsschuld hebben gerelateert aan de BNP.
Keynesquote:
Dunno, hebben ook nog aardig wat schuld: public debt: 57.1% of GDP (2004 est.)quote:Op donderdag 6 januari 2005 01:17 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met Zwitserland. Heeft het bankgeheim nog hier iets mee te maken?
Maar veel bedrijven hebben ook schuld. Ik neem aan dat je daar geen bezwaar tegen hebt. Wat zie jij dan als bezwaar tegen de schuld die een land heeft.quote:
Ja, maar dan wordt de vraag of de schuld nog aflosbaar is, in het geval van de VS begint het erop te lijken dat dit niet langer het geval is.quote:Op donderdag 6 januari 2005 11:30 schreef accelerator het volgende:
Maar veel bedrijven hebben ook schuld. Ik neem aan dat je daar geen bezwaar tegen hebt. Wat zie jij dan als bezwaar tegen de schuld die een land heeft.
Je hebt iets gemist:quote:Op donderdag 6 januari 2005 11:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar dan wordt de vraag of de schuld nog aflosbaar is, in het geval van de VS begint het erop te lijken dat dit niet langer het geval is.
Een bedrijf wat schulden heeft die het redelijkerwijs niet meer kan aflossen gaat meestal failliet overigens.
(2) De Amerikaanse overheid is de meest kreditwaardige instelling ter wereld (kon geen directe bron vinden)quote:Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:
[..]
Kijk en vergelijk
Nee dus
GDP per capita: $32,517 (bron: http://www.heritage.org/r(...).cfm?id=Unitedstates)quote:Op donderdag 6 januari 2005 11:56 schreef dVTB het volgende:
Ze hebben het zelf nog niet door, maar de VS is zo goed als een Derde Wereldland. Ze zijn straatarm, hebben grote moeite met het democratisch laten verlopen van verkiezingen en hebben een bekrompen, incapabele president aan het roer. Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt...
Bronnen, statistieken en uitleg van definities (links? ontwikkelingsland?) graag!quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:07 schreef thabit het volgende:
De VS is opgebouwd uit meerdere staten. Veel van deze staten zijn vergelijkbaar met ontwikkelingslanden. Slechts enkele staten doen het goed en die krikken dus dat gemiddelde BNP omhoog. Opvallend genoeg zie je dat in die staten veel meer aan wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan en dat er een stuk linkser wordt gestemd.
Je mag ze zelf opzoeken. Iets vaker naar actualiteitenprogramma's op TV kijken kan ook helpen. Om nu continu bij elke bewering die niet in je straatje valt om een bron te gaan zeuren blokkeert elke vorm van discussie m.i.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:12 schreef accelerator het volgende:
[..]
Bronnen, statistieken en uitleg van definities (links? ontwikkelingsland?) graag!
Want met jouw discusieren zonder dit is onmogelijk hebben wij op FOK ondertussen wel geleerd.
Niet danquote:Op donderdag 6 januari 2005 11:32 schreef accelerator het volgende:
Dus als je leent ben je misschien wel welvarend. Het moet echter ook terug betaald worden (en terecht) en dan wordt je dus weer minder welvarend. In Thabit's hoofd dan.
Halllo BSBquote:Op donderdag 6 januari 2005 12:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Je mag ze zelf opzoeken. Iets vaker naar actualiteitenprogramma's op TV kijken kan ook helpen. Om nu continu bij elke bewering die niet in je straatje valt om een bron te gaan zeuren blokkeert elke vorm van discussie m.i.
* Bij jou gaat nu eenmaal de thabit modus in. Dan kan je verwachten dat mensen om bronnen, statistieken, feiten en definitie uitleg gaan vragen. Vervelend voor jou! Vervelend voor ons.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Om nu continu bij elke bewering die niet in je straatje valt om een bron te gaan zeuren blokkeert elke vorm van discussie m.i.
quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Gek toch dat TS die zo van linkse huize is, zo een probleem heeft met de Amerikaanse staatsschuld, maar geen issue heeft met het oplopen van de Nederlandse?
Hoezo? Omdat ze een schuld hebben die kleiner is dan die van een gemiddeld EU land? Omdat ze nog steeds dubbele groeicijfers laten zien tov europa?quote:Op donderdag 6 januari 2005 18:39 schreef thabit het volgende:
De Nederlandse economie wordt niet door jan en alleman heilig verklaard. Terecht, als je de staatsschuld bekijkt. De Amerikaanse economie staat op instorten, maar dat willen de meesten hier niet inzien.
De Amerikaanse economie is juist weer aan het groeien momenteel. De werkloosheid neemt af, en het aantal banen neemt weer toe. De beurzen sloten 2004 af met een recordhoogte sinds 3 en een half jaar - dus voor 11 September, de huizenmarkten nemen momenteel weer toe (men koopt weer huizen) en grote bedrijven presenteren voor het eerst weer grote positieve resultaten in hun jaarverslagen.quote:Op donderdag 6 januari 2005 18:39 schreef thabit het volgende:
De Nederlandse economie wordt niet door jan en alleman heilig verklaard. Terecht, als je de staatsschuld bekijkt. De Amerikaanse economie staat op instorten, maar dat willen de meesten hier niet inzien.
Geef eens een inhoudelijk onderbouwt antwoord waar het verschil ligt tussen een Nederlandse staatsschuld en de Amerikaanse? En waarom ben jij zo begaan met de amerikaanse economie? Waarom is staatschuld van de US slecht, en staatschuld van NL goed?quote:Op donderdag 6 januari 2005 18:39 schreef thabit het volgende:
Nee, de oorzaken van de onderstaande golven zijn veel complexer:quote:Op donderdag 6 januari 2005 22:58 schreef accelerator het volgende:
Keynes (van oorpsrong een wiskundige) is allang naar de prullenmand verwezen.
Bovendien kan je je afvragen wat de oorzaken zijn van recessies. Zijn dat niet de overheden die keer op keer de economie proberen te sturen ?
Dat is nu Keynesianisme, zoals dat ook door Joop den Uyl is gepraktiseerd.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:04 schreef thabit het volgende:
Biljoen als in 1012, en nog altijd groeiende. Hoe denken ze dat ooit af te betalen? Wat kunnen schuldeisers doen? Wat zijn de gevolgen op lange termijn? Hoeveel armoede zal er hierdoor komen in de Westerse wereld? Zullen wij in ons leven de ondergang van het Westers imperialisme nog meemaken?
De door het kapitalisme gepropageerde welvaart die het voort zou brengen is dus maar zeer tijdelijk en bijna kunstmatig te noemen, aangezien ze blijkbaar niet zonder gepaard te gaan met enorme schulden gecreeerd kan worden.
Laat ik ondertussen, nu het nog kan, een zak chips pakken om te genieten van de voorspelbare reacties van sommige users die beweren dat dit komt doordat Amerika nog niet kapitalistisch genoeg is.
Checkiequote:Op donderdag 6 januari 2005 23:40 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Wat zegt Hayek dan? Leg het me uit alsof ik een kind van vier ben.
nee hoor, jij hebt iets gemist. Ga dat artikel wat Verbal heeft gepost maar eens goed lezen.quote:
Geen bron als het om cijfers gaat? ok dan, hoe verwacht jij dat ik dat serieus ga nemen dan?quote:(2) De Amerikaanse overheid is de meest kreditwaardige instelling ter wereld (kon geen directe bron vinden)
Ja en feiten die of geen bron hebben of niet relevant zijn vormen imho geen basis om mijn uitspraak te wijzigen.quote:Sta je na deze 2 feiten nog steeds achter deze uitspraak: "Ja, maar dan wordt de vraag of de schuld nog aflosbaar is, in het geval van de VS begint het erop te lijken dat dit niet langer het geval is."
Een vraagteken aan het eind van een zin betekend dat het een vraag is, thabit...quote:Op vrijdag 7 januari 2005 11:45 schreef thabit het volgende:
Piet, ik heb geen idee waarom de staatsschuld van Nederland goed is. Je bent weer behoorlijk suggestief bezig zoals gebruikelijk.
Klopt, alleen is het verstandig om ook de second tiers in Oost-Azie (Filipijnen, Maleisie, Indonesie en Thailand) aan dit lijstje toe te voegen.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:20 schreef Davidboaz het volgende:
Met het Amerikaanse beleid, de staatsschuld, de daaruit voortvloeiende groeivertraging en vergrijzing wordt alleen de motor van de BRIC landen aangewakkerd. De voorspellingen (o.a. naar aanleiding van een rapport van Goldman Sachs) luiden, dat de Chinese economie in 2041 de Amerikaanse zal hebben ingehaald. De Indiase economie haalt de Japanse in 2032 in. Brazilië boekt de komende vijftig jaar een gemiddelde economische groei van 3,6 procent. Het groeicijfer voor India is 5%, de Russische economie blijft tot 2033 groeien met meer dan drie procent en in China daalt de groei van acht procent nu tot vijf procent in 2020.
Ook als deze zgn. BRIC landen minder snel groeien dan verwacht, is duidleijk dat de westerse economiën in een rap tempo hun leidende rol in de wereldeconomie verliezen. Met bij elkaar bijna 2,5 miljard inwoners zorgen ze voor een dusdanige afzetmarkt dat ook de totale bevolking van de huidige G6 daarbij in het niet valt.
bron: dif
Vind je het erg als ik dit niet als zoete koek slik, lieverd? Je staat nu niet echt bekend als goede econoom.quote:Op donderdag 6 januari 2005 18:39 schreef thabit het volgende:
Het is accurater om te zeggen dat de dollar in een precaire situatie verkeert en als het doem scenario van een instortende dollar waarheid zou worden dan zou de US economie inderdaad in elkaar storten maar dan vermoed ik sterk dat dit een ernstige weerslag zou hebben op de gehele wereld.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 13:11 schreef Kaalhei het volgende:
Vind je het erg als ik dit niet als zoete koek slik, lieverd? Je staat nu niet echt bekend als goede econoom.![]()
quote:Op zondag 9 januari 2005 16:48 schreef thabit het volgende:
Volgens mij hebben we de afgelopen 40 jaar voornamelijk rechtse kabinetten gehad Piet. Het is dus vrij logisch dat we nu met zo'n hoge staatsschuld zitten. De linkse partijen hier hebben nauwelijks invloed, daar zijn ze te klein voor, ze hebben slechts 17 zetels bij elkaar op dit moment.
Dus je bent het niet eens met het laten groeien van de staatsschuld en het eens met het beleid van Zalm, maar zou het liever nog strenger willen zien. Je zou in NL liefst net zo een beleid zien als in Belgie waar men een (klein) overschot heeft.quote:Op zondag 9 januari 2005 16:48 schreef thabit het volgende:
Volgens mij hebben we de afgelopen 40 jaar voornamelijk rechtse kabinetten gehad Piet. Het is dus vrij logisch dat we nu met zo'n hoge staatsschuld zitten. De linkse partijen hier hebben nauwelijks invloed, daar zijn ze te klein voor, ze hebben slechts 17 zetels bij elkaar op dit moment.
Ja, want het tekort is amerikaans is slecht. Dat zou ook zo zijn als het een Amerikaans overschot zou zijn.quote:Op zondag 9 januari 2005 16:49 schreef PJORourke het volgende:
Leuk he? Het Amerikaanse tekort van 4% BNP is te veel,
Tuurlijk, want er moet meer geld uitgegeven worden aan linkse paradepaardjes.quote:maar het Nederlandse van 3 % is te weinig....lang leve links...
http://www.nrc.nl/economie/artikel/1106568778580.htmlquote:Banken laten dollar los
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 24 JAN. Centrale banken in de wereld stappen wegens de zwakke dollar uit de Amerikaanse munt en in de euro. Meer dan tweederde van de centrale banken in de wereld heeft in de afgelopen twee jaar de reserves in euro's vergroot ten koste van hoofdzakelijk de dollar.
Dat staat in een vandaag verschenen onderzoek van Central Banking Publications, een in Londen gevestigde financiële uitgever die afgelopen najaar meer dan zestig centrale banken heeft geënquêteerd. Samen beheren zij omgerekend 1.700 miljard dollar (1.300 miljard euro) aan reserves, bijna de helft van het totaal aan reserves in de wereld.
Eind 2003 hadden de centrale banken in de wereld samen 70 procent van hun reserves in dollars opgebouwd en financierden zij meer dan 80 procent van het Amerikaanse tekort op de lopende rekening van de betalingsbalans.
Een verdere terugtocht uit de dollar kan volgens financiële analisten de dollarkoers doen kelderen en de financiering van de Amerikaanse tekorten in een crisis dompelen.
De centrale banken zeggen dat zij de komende jaren hun buitenlandse reserves verder zullen vergroten, maar geen van de banken is van plan dat in dollars te doen. Volgens de onderzoekers is dat een duidelijke verandering ten opzichte van november 2002, toen hun laatste onderzoek werd gepubliceerd. ,,De zwakte van de dollar zal veel centrale banken het aandeel van dollar in hun reserves doen verminderen'', schrijven zij. Meer dan de helft van de managers meent dat de geldmarkten in de eurozone minstens zo aantrekkelijk zijn als in de Verenigde Staten.
Aziatische centrale banken, die tegenwoordig over bijna evenveel buitenlandse reserves beschikken als de Europese en Amerikaanse centrale banken samen, weerspreken volgens de onderzoekers de veelgehoorde stelling dat zij buitenlandse reserves opbouwen om de wisselkoers van hun munt laag te houden.
Dat geven vijf van de veertien ondervraagde Aziatische centrale banken inderdaad toe. De meerderheid van de banken zegt het te doen ter bescherming tegen externe schokken, zoals de Azië-crisis in de tweede helft van de jaren negentig. Toen trokken buitenlandse financiers op grote schaal hun geld uit Azië terug.
24 januari 2005
ik heb er hier een topic over geopentquote:Op maandag 24 januari 2005 18:31 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/economie/artikel/1106568778580.html
Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Zijn de argumenten op?quote:Op maandag 24 januari 2005 19:44 schreef Landmass het volgende:
Wat maakt links FOK zich druk om Amerika zeg.
Schuld is schuld, of het nou in buitenlandse handen is of in binnenlandse. Overigens geldt dit ook voor de Amerikanen, met het verschil dat China en Japan ook op een grote berg zitten.quote:Op maandag 24 januari 2005 19:12 schreef Pappie_Culo het volgende:
En voor onze rechtse balletjes... de NL'se en Amerikaanse staatsschuld zijn dus absoluut niet te vergelijken.
Dit soort argumenten hoor ik al sinds Reagan gekozen werd..quote:Op maandag 24 januari 2005 21:26 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
Schuld is schuld, of het nou in buitenlandse handen is of in binnenlandse. Overigens geldt dit ook voor de Amerikanen, met het verschil dat China en Japan ook op een grote berg zitten.
Het feit dat de economie van de VS hard "groeit" is een farce. Deze groei wordt veroorzaakt door een extreem lage rente met als gevolg kopen op afbetaling, zo'n US$ 300 per Amerikaan per maand. Dit is met geen enkel argument verantwoord te noemen. De consumentenbestedingen blijven stijgen, maar daar staat geen productieverhoging tegenover, controleer de statistieken maar, alles komt uit China.
Ach, die argumenten waren er al in de jaren 40. In de tussentijd blijft men lekker doorklooien en hobbelen we van monetaire crisis naar monetaire crisis. Keynes is slecht, maar we moeten wel met zijn allen zoveel mogelijk consumeren en het liefst op krediet.quote:Op maandag 24 januari 2005 21:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit soort argumenten hoor ik al sinds Reagan gekozen werd..
En iedere zichzelf respecterende econoom. Maar ik begrijp dat jij nog steeds groot aanhanger van de Keynesiaanse fabel bent.quote:Op maandag 24 januari 2005 22:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Consumeren, de Gruwel der Groenen en andere doorgedraaide extreem linksen
Wat een slechte OP voor een op zich interessant onderwerp. Daar had je toch wel wat beters van kunnen maken.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:04 schreef thabit het volgende:
Biljoen als in 1012, en nog altijd groeiende. Hoe denken ze dat ooit af te betalen? Wat kunnen schuldeisers doen? Wat zijn de gevolgen op lange termijn? Hoeveel armoede zal er hierdoor komen in de Westerse wereld? Zullen wij in ons leven de ondergang van het Westers imperialisme nog meemaken?
De door het kapitalisme gepropageerde welvaart die het voort zou brengen is dus maar zeer tijdelijk en bijna kunstmatig te noemen, aangezien ze blijkbaar niet zonder gepaard te gaan met enorme schulden gecreeerd kan worden.
Laat ik ondertussen, nu het nog kan, een zak chips pakken om te genieten van de voorspelbare reacties van sommige users die beweren dat dit komt doordat Amerika nog niet kapitalistisch genoeg is.
Consumtie is de gruwel iedere zichzelf respecterende econoom???quote:Op maandag 24 januari 2005 22:20 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
En iedere zichzelf respecterende econoom. Maar ik begrijp dat jij nog steeds groot aanhanger van de Keynesiaanse fabel bent.![]()
Ik zie niet in wat het probleem hierbij is. Als dit niet leidt tot hogere inflatie is er toch geen probleem? En die inflatie lijkt ondanks de lage dollar toch nog relatief laag te blijven liggen? In een abrupte overgangsfase naar een hogere rente leidt dit natuurlijk wel tot (tijdelijke) problemen maar dat is mi ook alles.quote:Op maandag 24 januari 2005 21:26 schreef TheGreatDictator het volgende:
Het feit dat de economie van de VS hard "groeit" is een farce. Deze groei wordt veroorzaakt door een extreem lage rente met als gevolg kopen op afbetaling, zo'n US$ 300 per Amerikaan per maand. Dit is met geen enkel argument verantwoord te noemen. De consumentenbestedingen blijven stijgen, maar daar staat geen productieverhoging tegenover, controleer de statistieken maar, alles komt uit China.
Bij dit percentage is geen rekening gehouden met het feit dat Nederland (als enige land!) een pensioenstelsel heeft waarbij de pensioenfondsen ooit premies hebben ge-incasseerd en dit hebben belegd, en daardoor nu honderden (!) miljarden bezitten.quote:
En Nederland houd aan handel met buitenland plm $36mld over.quote:Op maandag 24 januari 2005 23:53 schreef gorgg het volgende:
[..]Edit: Dat alles uit China komt is ook schromelijk overdreven. Het handelsoverschot van China met Amerika bedroeg vorig jaar zo'n 75mrd $. Het totale handelstekort van de VS bedraagt zo'n 600 mrd $.
Maar op de Duitsers schelden is uit....Belgenmoppen zijn ook uit..... En op de Fransen kankeren over atoomwapens is ook niet meer in. Dat kan niet meer. Men moet met de massa meegaan, en dus net als andere kuddedieren dat doen is nu tijd om massaal de VS weer eens overal de schuld van te geven. Amerika kleineren is in!quote:Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:Japan: 164%, Italië: 117%, België: 101%. EU: 77%. Duitsland: 74%, Frankrijk: 74%, VS: 63%, Nederland: 55%
Nee dus
Idd, consumptie is een doel en niet een middel. Dat is een feitelijk ander uitgangspunt. Nooit gehoord van "nonproductive consumption"?quote:Op maandag 24 januari 2005 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Consumtie is de gruwel iedere zichzelf respecterende econoom???
LOL
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Inflatie is er wel degelijk, maar die zie je niet in de cijfers terug. De prijsstijging hoeft niet altijd tot uiting te komen in consumentenproducten.quote:Gorgg schreef het volgende: Ik zie niet in wat het probleem hierbij is. Als dit niet leidt tot hogere inflatie is er toch geen probleem? En die inflatie lijkt ondanks de lage dollar toch nog relatief laag te blijven liggen? In een abrupte overgangsfase naar een hogere rente leidt dit natuurlijk wel tot (tijdelijke) problemen maar dat is mi ook alles
Interbellum, great depression, afschaffing bretton woods, azie-crisis, roebelcrisis, pesocrisis, etc etcquote:Van welke monetaire crisis naar welke monetaire crisis wordt er trouwens gehobbeld?
Het aankaarten van potentiële problemen is niet het kleineren van Amerika 'omdat het in is'.quote:
Inderdaad.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 17:46 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar op de Duitsers schelden is uit....Belgenmoppen zijn ook uit..... En op de Fransen kankeren over atoomwapens is ook niet meer in. Dat kan niet meer. Men moet met de massa meegaan, en dus net als andere kuddedieren dat doen is nu tijd om massaal de VS weer eens overal de schuld van te geven. Amerika kleineren is in!
Meelopers!
Voor de zoveelste keer, de staatschuld t.o.v. het BNP is in Frankrijk en Japan hoger dan in de USA.quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:54 schreef Verbal het volgende:
[..]
Het aankaarten van potentiële problemen is niet het kleineren van Amerika 'omdat het in is'.
Maar ja, het is je onwelgevallig, waarschijnlijk. Het is niet fijn om te horen dat het land waar je bij wilt gaan horen mogelijk een monetaire crisis nadert.
V.
In de manier waarop Amerika het nu voor elkaar heeft kan consumptie zeker worden gebruikt als middel. Zolang de ontstane te korten maar kunnen worden gefinancierd met goedkoop kapitaal is er niet echt een probleem.quote:Op woensdag 26 januari 2005 22:00 schreef TheGreatDictator het volgende:
Idd, consumptie is een doel en niet een middel. Dat is een feitelijk ander uitgangspunt. Nooit gehoord van "nonproductive consumption"?
Inflatie is er wel degelijk, maar die zie je niet in de cijfers terug. De prijsstijging hoeft niet altijd tot uiting te komen in consumentenproducten.
Interbellum, great depression, afschaffing bretton woods, azie-crisis, roebelcrisis, pesocrisis, etc etc
Dank je wel dat je deze geweldige argumenten met ons wilde delen!quote:Op donderdag 27 januari 2005 10:01 schreef more het volgende:
Inderdaad.
Bush four more years!![]()
Amerika is gewoon het beste en mooiste land op deze aardbol!
(Natuurlijk niet voor nietsnutten, die we hier in Nederland nogal veel hebben.)
En voor de zoveelste keer, het BNP heeft geen enkele invloed op de staatsschuld.quote:Op donderdag 27 januari 2005 10:03 schreef more het volgende:
Voor de zoveelste keer, de staatschuld t.o.v. het BNP is in Frankrijk en Japan hoger dan in de USA.
Em die maffe Chirac wil zelfs een aidsbelasting invoeren!
Of door gewoon een kleinere overheid. Simpel.quote:Consumptie is zeker geen middel, het zijn de lage belastingen die consumptie stimuleren. Deze belastingverlaging moet ooit weer gecompenseerd worden door een belastingverhoging of door een structurele verhoging van de groei van het inkomen.
=> Economie is geen zero sum game, als je belastingen verlaagt en daarmee economische groei krijgt, krijg je netto meer belastingen binnen bij een lager percentage.quote:Op donderdag 27 januari 2005 11:31 schreef Volkswirtschaftler het volgende:
Consumptie is zeker geen middel, het zijn de lage belastingen die consumptie stimuleren. Deze belastingverlaging moet ooit weer gecompenseerd worden door een belastingverhoging of door een structurele verhoging van de groei van het inkomen. Uitstel van belastingverhoging leidt dan tot een hogere schuld, te zien aan de stijgende schuld van amerika.
Amerika staat er nog altijd goed voor!quote:Op donderdag 27 januari 2005 11:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En voor de zoveelste keer, het BNP heeft geen enkele invloed op de staatsschuld.
De staatsschuld heeft echter wel heel veel te maken met de handelsbalans en die heeft ook nog eens een grote invloed op de stabiliteit van de munteenheid.
Met andere woorden, buitenlandse staatsschuld (en de VS wordt gefinancieerd door Azie voornamelijk) moet gedekt worden door een overschot op de handelsbalans, bij de VS is er sprake van een zeer groot tekort op de handelsbalans dus heeft de VS feitelijk geen enkele kans om deze schuld af te lossen.
Wat daar nog bij komt is het risico dat als men in Azie niet langer bereid is om de dollar te ondersteunen de VS en de dollar in een zeer grote crisis zal belanden. Binnen afzienbare tijd zal de dollar in belang sterk afnemen ten gunste van de euro en de yen waarschijnlijk.
We gaan het gewoon wel merken, goed?quote:Op donderdag 27 januari 2005 10:03 schreef more het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer, de staatschuld t.o.v. het BNP is in Frankrijk en Japan hoger dan in de USA.
Het is inderdaad te debiel voor woorden, maar van de figuren die dit beweren of enige stelling omhoog houden waar de strekking blame-it-all-on-capitalism uit kan worden getrokken zijn we dit wel gewendquote:Op vrijdag 28 januari 2005 00:35 schreef Schepseltje het volgende:
de staat heeft een schuld, en het kapitalisme krijgt de schuld
quote:Op woensdag 26 januari 2005 22:00 schreef TheGreatDictator het volgende:
Inflatie is er wel degelijk, maar die zie je niet in de cijfers terug. De prijsstijging hoeft niet altijd tot uiting te komen in consumentenproducten.
Wat deze met de Amerikaanse rentepolitiek te maken hebben is mij niet direct duidelijk. Ze werden vooral veroorzaakt door het te lang vasthouden aan een vaste wisselvoet. Een economische studie kwam tot de volgende conclusie: "We kunnen geen enkel voorbeeld vinden van een aanzienlijke financiële of muntcrisis bij een zich ontwikkelende markt die niet raakt aan de vlottende wisselkoers". Natuurlijk biedt dat geen garantie op de toekomst maar het zegt toch al wat.quote:Interbellum, great depression, afschaffing bretton woods, azie-crisis, roebelcrisis, pesocrisis, etc etc
In Amerika werken ze gewoonweg meer, en als je meer werkt produceer je meer. Verder heeft de hoeveelheid "omzet" niks te maken met de welvaart in een land. In Europa werken ze dan wel minder en produceren ze dan wel minder, ze hebben wel meer vrije tijd. En persoonlijk drink ik liever een biertje dan dat ik werk. Kortom, productie zegt weinig over welvaart.quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:15 schreef more het volgende:
[..]
Amerika staat er nog altijd goed voor!
Largest economies in the world:
1. EU (28) GDP ppp - $ 11,015 billion (2003 est.) pop 551,699,995 (July 2003 est.)**
2. USA GDP ppp - $ 10,082 billion (2003 est.) pop 280,562,489 (July 2003 est.)
3. China GDP ppp - $ 6,000 billion (2003 est.) pop 1,284,303,705 (July 2003 est.)
4. Japan GDP ppp - $ 3,550 billion (2003 est.) pop 126,974,628 (July 2003 est.)
De VS heeft bijna dezelfde "omzet" als de EU alleen met 271 miljoen burgers minder.
Soit, en bedenk, dat Pond Sterling niet meer de munstsoort is voor delftstoffen als koper, ijzererts, etc, was niet de reden waarom Engeland het slecht deed, en nu goed doet.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 11:47 schreef Num het volgende:
Deze uitzending van RTLZ:
http://www.rtl.nl/(channe(...)700.avi_plain.xml/wm
Gaat over dit onderwerp.
Korte samenvatting:
Tekort betalingsbalans VS. Einde dollartijdperk. VS begint te lijken op einde Verenigd Koningkrijk Sterling tijdperk. Invoer 2x groter als uitvoer. Dollar zal heel einde omlaag moeten. Centrale banken zijn al aan het spreiden. Euro zal rol niet overnemen, eerder een combinatie van munten waaronder dollar, euro en chinese munt. Komende jaren zal afkalfing verder doorzetten. Effect NL economie: slechtere concurrentiepositie. Middellang valt het mee.
quote:Op vrijdag 28 januari 2005 00:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Verbal, was een peutermeisje dat met haar voetjes stampt en met pop gooit geen beter avatarplaatje geweest?
Volgens de Gallup exit-polls kozen universitairen overwegend voor Bush. De percentages waren 56-44 ofzo.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:27 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Nou ja.. het is wel bekend dat erop universiteiten liberal gestemd wordt.
Dat het communisme keer op keer faalde is volgens dit soort mensen ook de schuld van het kapitalisme en/of amerika. De linkse collectivistische stromingen zijn superieur en wanneer het blijkt te falen moet het dus wel aan het kapitalisme liggen. Sommige gaan zelfs zo ver om Stalin een verkapte kapitalist te noemen.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 02:14 schreef DrWolffenstein het volgende:
Het is inderdaad te debiel voor woorden, maar van de figuren die dit beweren of enige stelling omhoog houden waar de strekking blame-it-all-on-capitalism uit kan worden getrokken zijn we dit wel gewend
Hun nutteloze en kinderlijke provocaties stranden in een zee van feiten die het tegenovergestelde laten zien.
Noem het forum humanisme, ook trollen hebben honger, en hebben een recht op voer.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 14:38 schreef Schepseltje het volgende:
Maargoed het verbaast me dat er nog zoveel mensen serieus happen als thabit weer een van zijn waanideeen op het forum gooit.
Olie.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:47 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Juist ja, dit wilde ik ook vragen. Zo'n beetje alle landen hebben schulden, ergens een keer gehoord dat Noorwegen dat niet heeft?, maar waar komt dat geld vandaan?
De verdiensten met de visserij zijn vele malen kleiner dan met olie. Maar, als Noorwegen bij de EU komt, zullen ze de quota moeten gaan delen met anderen, en daar voelt de bevolking en de regering weinig voor aangezien vele kustplaatsen aan visserij hun bestaan te danken hebben.quote:Op donderdag 3 februari 2005 03:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Visserij
Precies ook de 2 redenen waarom ze helaas niet bij de EU zitten
Waterkracht is niet zo belangrijk als je denkt, er word al jaren meer stroom geimporteerd dan geexporteerd. In 2004 bijvooreeld, importeerde Noorwegen 15 334 GWh en exporteerde 3 842 GWh. Dat die 3842 GWh waarschijnlijk volledig uit waterkracht bestond en de 15334 GWh uit energie van kolen- en nucleaire centrales uit (onder andere) Rusland gehaald werd is dan wel weer zo. Dit zijn dan de gemiddelden van een jaar, in de winter importeert Noorwegen veel stroom (vooral in koude winters: hier worden de meeste huizen voornamelijk via electrische kachels verwarmd), en in de zomer exporteert Noorwegen.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Noren hebben groot gelijk.
Belangrijk export product is trouwens ook waterkracht.
Dat zegt Thabit toch niet?quote:Op maandag 3 januari 2005 12:39 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het mooie is uiteraard dat de mensen die topics openen zeuren over de staatsschuld van de VS, zelf wel altijd pleiten voor een groter Nederlands begrotingstekort; Er moet immers 'geinvesteerd' worden.
Inderdaad veel beroerder, maar ja in Nederland is USA bashen geloof ik verplicht.quote:Op zondag 20 november 2005 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe zitten deze getallen eigenlijk voor D, Fr, Japan?
Hoeveel beroerder?quote:Op zondag 20 november 2005 21:47 schreef more het volgende:
[..]
Inderdaad veel beroerder, maar ja in Nederland is USA bashen geloof ik verplicht.
[afbeelding]
quote:Op zondag 20 november 2005 22:03 schreef zakjapannertje het volgende:
zolang de Amerikaanse economie niet stagneert of in een recessie valt is dat 3 miljard dollar lenen per dag te behappen, zo kan Amerika die leningen iig terugbetalen zonder in inkomen fors erop achteruit te gaan
Met het verschil dat Amerika als superstaat en onmisbare factor voor de wereldeconomie zich niet alles kan blijven permiteren. Het gaat ooit fout en dat zal niet lang meer op zich laten wachten. Bij Tegenlicht maakte een deskundige zojuist een prachtige vergelijking met die van de herioneverslaafde. Amerika moet door een diep dal om weer gezond te worden, maar Bush wil daar natuurlijk niet aan want de Republikeinen moeten in 2008 de verkiezingen winnen.quote:Op zondag 20 november 2005 21:47 schreef more het volgende:
[..]
Inderdaad veel beroerder, maar ja in Nederland is USA bashen geloof ik verplicht.
[afbeelding]
Amerikaanse kiezers zijn vaak niet de slimsten maar ze zullen zich wel herinneren wie ook alweer begonnen was met dit wanbeleidquote:Op zondag 20 november 2005 22:57 schreef pberends het volgende:
Of Bush laat de volgende keer gewoon een Democraat winnen, bij een crash komen de Democraten de komende 50 jaar niet meer aan de macht.
Hah ja daar zat ik ook aan te denken. Erg leuk scenario werd daar in besproken. Het fictieve commentaar van verschillende leiders deed mij niet eens zo fictief aanquote:Op zondag 20 november 2005 20:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Met oog op Tegenlicht vanavond post je dit?
In Amerika ook.quote:Op zondag 20 november 2005 21:47 schreef more het volgende:
[..]
[afbeelding]
Duitsland heeft een behoorlijk groot handelsoverschot. Japan had dit ook, maar dat is dit jaar scherp aan het verkleinen. Frankrijk heeft een relatief beperkt handelstekort.quote:Op zondag 20 november 2005 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe zitten deze getallen eigenlijk voor D, Fr, Japan?
Bush heeft niks meer te willen na deze termijn, hij heeft een maximum van 2 termijnen en zijn VP is geen haalbare kaart als President bovendien staat zijn approval rating op een dermate triest nivo dat hij al blij mag zijn als hij de rit uitzingt.quote:Op zondag 20 november 2005 22:57 schreef pberends het volgende:
Of Bush laat de volgende keer gewoon een Democraat winnen, bij een crash komen de Democraten de komende 50 jaar niet meer aan de macht.
De staatschuld heeft hier wel mee te maken maar is zeker niet zo bepalend. De betalingsbalans geeft al het geld weer wat van Amerikaanse handen naar buitenlandse vloeit en omgekeerd. Als deze balans negatief is, geven de amerikanen dus meer uit dan dat ze binnen krijgen. De betalingsbalans hangt af van hoeveel er in een bepaald land geïnvesteerd en gespaard wordt. (meer bepaald het verschil hiertussen geeft ruwweg het tekort/overschot weer) Meer sparen resulteert dus in een stijging van de betalingsbalans, meer investeren in een daling. De VS kunnen dus ofwel meer gaan sparen ofwel minder investeren (of beide natuurlijk) willen ze hun tekort op de betalingsbalans doen dalen.quote:Op maandag 21 november 2005 01:13 schreef Tijger_m het volgende:
Even kijken of ik het goed begrijp.
Om het oplopen van de staatsschuld te stoppen moet de VS 3.5 miljard per dag minder gaan uitgeven cq stoppen met importeren?
Mja, die landen hebben idd. de macht om de VS serieus in de problemen te brengen, maar daar hebben ze zelf geen voordeel bij. Landen met grote dollarvoorraden kunnen die niet massaal beginnen te verkopen. Als ze het wel doen, devalueren ze hun eigen voorraad.quote:En daar ziet niemand van de Hosanna roepers aangaande de VS een probleem in? Goh, mij lijkt dat toch een aardig probleem vooral gezien het feit dat de schuld voornamelijk bij landen liggen die niet per se dezelfde strategische doelen als de VS hebben.
En terecht, dat land mag wat mij betreft wel worden plat gebombardeerd. Achterlijke Amerikanen, de vlam erin!quote:Op zondag 20 november 2005 21:47 schreef more het volgende:
[..]
[afbeelding]
Mja, als ik dit lijsje weer eens zie, vraag ik me altijd af waarom Zalm zo op die staatsschuld van ons loopt te zeiken...die valt dus nog reuze meequote:Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:
[..]
Kijk en vergelijk
Nee dus
Weer zo'n domme opmerking. Als ze zo dom zijn waarom komen de grootste bedrijven nog altijd uit de VS, hebben ze nog steeds een hoger gemiddeld inkomen, hebben ze nog steeds de beste universiteiten. etc. etc. etc.quote:Op zondag 20 november 2005 23:02 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Amerikaanse kiezers zijn vaak niet de slimsten maar ze zullen zich wel herinneren wie ook alweer begonnen was met dit wanbeleid
De gebieden (Californië, New York, e.d.) waar die grote bedrijven zitten, hebben dan ook op Kerry gestemd:quote:Op maandag 21 november 2005 12:59 schreef more het volgende:
[..]
Weer zo'n domme opmerking. Als ze zo dom zijn waarom komen de grootste bedrijven nog altijd uit de VS, hebben ze nog steeds een hoger gemiddeld inkomen, hebben ze nog steeds de beste universiteiten. etc. etc. etc.
Je bent gewoon een leiperd die niks van de VS afweet.
[afbeelding]
Het verschil met de VS is dat de consumenten in Japan wel veel spaartegoeden hebben. In de VS wordt momenteel de tekorten/schulden van beide consumenten en overheid al decennia door het buitenland gefinancierd.quote:Op maandag 21 november 2005 10:20 schreef Mr.Johnson het volgende:
In feite zegt dat lijstje nog niet zo heel veel. Wat mij vooral interesseert is hoe de staatsschuld van al deze landen is veranderd de laaste jaren/decenia. Uit dit lijstje blijkt dat Japan een hoge staatsschuld heeft ivm het bnp. Als hun staatsschuld de redelijk constant in gebleven de laatste jaren dan is het niet zo'n probleem. Echter, de VS heeft een staatsschuld die de laatste jaren explosief is gestegen en dan heb je wel een probleem. Dat is veel moeilijker te repareren.
Gezien de klap die dat ook zal geven aan de economiën van Japan, China en het VK, zal dat dus niet zomaar gebeuren.quote:Op maandag 21 november 2005 13:30 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Het verschil met de VS is dat de consumenten in Japan wel veel spaartegoeden hebben. In de VS wordt momenteel de tekorten/schulden van beide consumenten en overheid al decennia door het buitenland gefinancierd.
Was gisteren nog op TV; als het buitenland ophoudt met dollars kopen, met name Japan, China en het Verenigd Koninkrijk, dan zal de waarde van de dollar explosief vallen.
Dat is maar de vraag.quote:Op maandag 21 november 2005 13:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Gezien de klap die dat ook zal geven aan de economiën van Japan, China en het VK, zal dat dus niet zomaar gebeuren.
Het gebeurt ook niet zomaar, maar het is ook niet ondenkbaar dat het wel gebeurt. Op een gegeven moment kom je op een punt dat landen als Japan, China maar ook de EU geen geld meer leent aan de VS. Het scenario zoals dat gepresenteerd werd in Tegenlicht kan gebeuren, wat voor gevolgen zoiets heeft voor Europa en Azie zijn misschien niet positief maar geld pompen in een bodemloze put is ook niet positiefquote:Op maandag 21 november 2005 13:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Gezien de klap die dat ook zal geven aan de economiën van Japan, China en het VK, zal dat dus niet zomaar gebeuren.
Die valt relatief mee, omdat daar al jaren op gehamerd wordt, en vergeet niet dat als de Babyboomers met pensioen gaan de kosten daarvan ongeveer gelijk zijn als de staatschuld nu. Als we verstandig zijn is ie dan afgelost.quote:Op maandag 21 november 2005 09:38 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Mja, als ik dit lijsje weer eens zie, vraag ik me altijd af waarom Zalm zo op die staatsschuld van ons loopt te zeiken...die valt dus nog reuze mee![]()
Er zijn anders genoeg grote bedrijven in het Mid-westen en bedrijven zijn wel zo slim over het algemeen om beide kandidaten wat geld toe te schuiven (Nederlandse bedrijven doen dit overigens ook). Denk dus niet dat het door de bedrijven komt dat aan de kusten vnl op Kerry is gestemd.quote:Op maandag 21 november 2005 13:12 schreef Vhiper het volgende:
[..]
De gebieden (Californië, New York, e.d.) waar die grote bedrijven zitten, hebben dan ook op Kerry gestemd:
[afbeelding]
Blauw = Kerry
Rood = Bush
Zodat we dat geld weer aan die babyboomers kunnen spenderen?quote:Op maandag 21 november 2005 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die valt relatief mee, omdat daar al jaren op gehamerd wordt, en vergeet niet dat als de Babyboomers met pensioen gaan de kosten daarvan ongeveer gelijk zijn als de staatschuld nu. Als we verstandig zijn is ie dan afgelost.
Dat stel ik ook niet, maar het is wel opvallend dat het de meer ontwikkelde gebieden van de VS zijn, die massaal op Kerry hebben gestemd en het de prarie en bible-belt staten zijn, die massaal op Bush hebben gestemd.quote:Op maandag 21 november 2005 14:07 schreef Chewie het volgende:
[..]
Er zijn anders genoeg grote bedrijven in het Mid-westen en bedrijven zijn wel zo slim over het algemeen om beide kandidaten wat geld toe te schuiven (Nederlandse bedrijven doen dit overigens ook). Denk dus niet dat het door de bedrijven komt dat aan de kusten vnl op Kerry is gestemd.
Klopt maar de oost en westkust stemmen over het algemeen op de democraten. Ik vind het eigenlijk opmerkelijker dat Bush de laatste keer zo dik gewonnen heeft.quote:Op maandag 21 november 2005 14:22 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat stel ik ook niet, maar het is wel opvallend dat het de meer ontwikkelde gebieden van de VS zijn, die massaal op Kerry hebben gestemd en het de prarie en bible-belt staten zijn, die massaal op Bush hebben gestemd.
Heb ik ook gezien.quote:Op maandag 21 november 2005 13:30 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Het verschil met de VS is dat de consumenten in Japan wel veel spaartegoeden hebben. In de VS wordt momenteel de tekorten/schulden van beide consumenten en overheid al decennia door het buitenland gefinancierd.
Was gisteren nog op TV; als het buitenland ophoudt met dollars kopen, met name Japan, China en het Verenigd Koninkrijk, dan zal de waarde van de dollar explosief vallen.
Pensioenen zijn het probleem ook niet zo in Nederland maar wel de AOW, zorg enz.quote:Op maandag 21 november 2005 14:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Waarom zijn die babyboomers eigenlijk zo duur? Hebben die niet allemaal voor hun pensioen ooit betaald/gespaard?
Maar menneke dat heeft niks met de kiezer te maken? Dat Amerikanen vaak heel slim zijn staat buiten kijf. Je weet toch zelf ook dat de gewone kiezer over het algemeen kiest op een sterke met een zelfverzekerde indruk en die vooral de belasting wil verlagen. Met kiest daar een persoon, een leider en niet per se iemand die het beste met het land op heeft of grote problemen wil oplossen.quote:Op maandag 21 november 2005 12:59 schreef more het volgende:
[..]
Weer zo'n domme opmerking. Als ze zo dom zijn waarom komen de grootste bedrijven nog altijd uit de VS, hebben ze nog steeds een hoger gemiddeld inkomen, hebben ze nog steeds de beste universiteiten. etc. etc. etc.
Je bent gewoon een leiperd die niks van de VS afweet.
[afbeelding]
Op de tegenlicht site zelf staat onderstaand stukje over de stijging van de wisselkoers van de dollar :quote:Op maandag 21 november 2005 14:54 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Heb ik ook gezien.
De waarde van de Dollar was nu weer aan het stijgen (t.o.v. de Euro, Pond, Yen en Zwitserse Frank) omdat Amerikaanse bedrijven hun winsten naar de VS konden halen zonder daar belasting over te betalen. Het belastingpercentage was 35 % geloof ik.
De regeling geldt alleen dit jaar en er was nu al $ 400 miljard aan bedrijfswinsten naar de VS gehaald. Daardoor stijgt de vraag naar Dollars en daarmee de koers tov andere munteenheden.
Alleen jammer dat Rienk K. de bron van deze informatie was.
quote:En
voorlopig is er kennelijk nog een flinke bereidheid van de rest van de
wereld om het geld naar de VS te laten stromen. Juist deze week werd bekend
dat er door het buitenland in september voor een recordbedrag aan
Amerikaanse bedrijven, leningen en aandelen is gekocht. De dollar is, na een
flinke daling, dit jaar aangesterkt en noteerde gisteren rond de 1,17 dollar
per euro. Niets aan de hand dus?
,,Zorgeloosheid is de gevaarlijkste fase van elke speculatieve periode'',
zegt Roach. ,,De geschiedenis is bezaaid met theorieën die het onhoudbare
goedpraten.'' Hoe langer de situatie duurt, hoe meer zij uit de hand loopt
en hoe pijnlijker de afrekening wordt. ,,Er kan een dag komen'', zegt Roach,
,,dat we wakker worden en iemand, een grote investeerder of centrale bank,
blijkt grootschalig uit de dollar te zijn gestapt. Zoals de toestand nu is,
is er weinig voor nodig om dan een sneeuwbaleffect te veroorzaken.'' Dat
maakt wel erg benieuwd hoe zo'n noodlottige dag er uit zou kunnen zien...
AOW maakt in Nederland onderdeel van de pensioenen uit. Elk pensioen heeft de AOW als basis, waarbij het pensioen niets meer is dan een aanvulling op de AOW zodat je op 70% van je laatst verdiende salaris uitkomt.quote:Op maandag 21 november 2005 14:54 schreef Chewie het volgende:
[..]
Pensioenen zijn het probleem ook niet zo in Nederland maar wel de AOW, zorg enz.
AOW wordt namelijk uit algmene middelen betaald dus wat jij nu afdraagt wordt gebruikt voor de huidige AOW'ers.
Een land als Frankrijk bijvoorbeeld krijgt hier veel meer last van omdat daar ook de pensioenen uit algemene middelen worden betaald.
Bestaan dat soort pensioenen nog in Nederland?quote:Op maandag 21 november 2005 15:54 schreef Vhiper het volgende:
[..]
AOW maakt in Nederland onderdeel van de pensioenen uit. Elk pensioen heeft de AOW als basis, waarbij het pensioen niets meer is dan een aanvulling op de AOW zodat je op 70% van je laatst verdiende salaris uitkomt.
Als de AOW hier wegvalt, hebben we dus vrijwel even grote problemen als de Fransen.
voor sommige mensen wel (mensen die boven gemiddeld verdienen over het algemeen) maar niet voor iedereen: Sukkels die niet gespaard hebben of mensen die weinig netto verdienden (omdat ze voor andermans pensioen moesten werken)quote:Op maandag 21 november 2005 16:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bestaan dat soort pensioenen nog in Nederland?
Volgens mij is het meerendeel van de pensioenen toch echt gebasseerd op een vast bedrag wat jezelf opbouwt.
Overigens is er nog een andere (positief) verschil met Frankrijk en dat is de dekking van de pensioenen.
De AOW is een volksverzekering. Iedereen heeft er recht op (mits hij of zij de juiste leeftijd heeft, uiteraard). Wordt niet opgebouwd, iemand die nooit heeft gewerkt krijgt het ook.quote:Op maandag 21 november 2005 16:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Volgens mij is het meerendeel van de pensioenen toch echt gebasseerd op een vast bedrag wat jezelf opbouwt.
Ik heb dan ook over pensioenen die niet uit algmene middelen wordt betaald, niet over de AOWquote:Op maandag 21 november 2005 17:27 schreef Verbal het volgende:
[..]
De AOW is een volksverzekering. Iedereen heeft er recht op (mits hij of zij de juiste leeftijd heeft, uiteraard). Wordt niet opgebouwd, iemand die nooit heeft gewerkt krijgt het ook.
V.
Dat dachten de Egyptenaren, Romeinen ook, zelfs Hitler dacht dat zijn rijk het wel 1000 jaar vol zou houden. Niet dat ik de VS wil vergelijken met bovenstaande maar landen/rijken die denken wel nummer 1 te blijven redden dit over het algemeen niet.quote:Op maandag 21 november 2005 17:39 schreef more het volgende:
De VS hebben jaar in jaar uit, een betere economische groei dan de EU. Een EU die in rap tempo aan het vergrijzen is, iets waar de VS totaal geen last van heeft.
Kortom dit mooie en prachtige land zal altijd nr. één blijven.
Bush:quote:Op maandag 21 november 2005 14:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk opmerkelijker dat Bush de laatste keer zo dik gewonnen heeft.
Dat is de illusie die ook bij veel Amerikanen leeft. De werkelijkheid is natuurlijk anders. Maar realiteitsbesef is nou niet bepaald hun sterkste kant.quote:Op maandag 21 november 2005 17:39 schreef more het volgende:
De VS hebben jaar in jaar uit, een betere economische groei dan de EU. Een EU die in rap tempo aan het vergrijzen is, iets waar de VS totaal geen last van heeft.
Aangezien Bush de verkiezingen van 2000 qua popular vote verloren heeft, kun je dit een dikke overwinning noemenquote:Op maandag 21 november 2005 18:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
Bush:
286 kiesmannen (270 nodig)
51%
62,040,606
Kerry:
252 kiesmannen (270 nodig)
48%
59,028,109
Zo dik gewonnen? Net aan, lijkt me.
Een grotere (of dikkere) overwinning dan 2000 (of '96, '92 of '88), geen dikke overwinning.quote:Op maandag 21 november 2005 18:49 schreef Chewie het volgende:
[..]
Aangezien Bush de verkiezingen van 2000 qua popular vote verloren heeft, kun je dit een dikke overwinning noemen
quote:Op maandag 21 november 2005 17:39 schreef more het volgende:
Vergeet even die EU. VS draait op Aziatisch geld. En die werken nog veel harder en goedkoper dan de Amerikanen (Al zijn Nederlanders per uur nog altijd productiever dan die Yanks).quote:Op maandag 21 november 2005 20:59 schreef StefanP het volgende:
[..]Vergeet niet dat mensen in de VS willen werken. In de EU is het tegenwoordig, wat, een 32-urige werkweek? In Frankrijk bv is het bij wet toch al verplicht dat 35 uur het max. is? En vergeet ook niet de vakbonden, nog zo'n log, sloom en belachelijk iets. En de wetgeving in de EU, die eindeloze ambtelijke molen waardoor het bedrijfsleven ongeveer even slagvaardig is als een olifant op 1 been.
Bovendien wil de VS nog altijd de beste zijn, terwijl mensen in de EU tevreden zijn met wat ze hebben. En geloof me maar dat als alle Amerikanen iets willen, ze dat ook voor elkaar krijgen. Die staatsschuld bv, die stelt niks voor omdat dat in een paar jaar weggewerkt is mocht daar ook echt aan gewerkt worden.EU. Tandeloze, oude, jaloerse heks.
quote:Op maandag 21 november 2005 20:59 schreef StefanP het volgende:
\:W EU. Tandeloze, oude, jaloerse heks.
Hoeveel bezat Saudi Arabie ook alweer op Wallstreet? Ook zoiets, een schurkenstaat als Saudi Arabie je land laten opkopen. Zij weten daar ook dat je dan kunt doen wat je wilt. Het machtigste land ter wereld heb je immers op twee manieren (vergeet de olie niet) in je houdgreep.quote:Op maandag 21 november 2005 21:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Vergeet even die EU. VS draait op Aziatisch geld. En die werken nog veel harder en goedkoper dan de Amerikanen (Al zijn Nederlanders per uur nog altijd productiever dan die Yanks).
VS koopt mooie Chinese spulletjes en lenen dat geld vervolgen weer van de Chinezen om mooie Chinese spulletjes van te kopen. Dat gaat niet goed. Dat gaat fout. En als het fout gaat, trekken ze de wereldeconomie mee.
De schattingen lopen nogal uiteen, de conservatiefste schatting is 400 miljard dollar, de hoogste raming is 600 miljard dollar.quote:Op maandag 21 november 2005 21:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoeveel bezat Saudi Arabie ook alweer op Wallstreet? Ook zoiets, een schurkenstaat als Saudi Arabie je land laten opkopen. Zij weten daar ook dat je dan kunt doen wat je wilt. Het machtigste land ter wereld heb je immers op twee manieren (vergeet de olie niet) in je houdgreep.
Dat bedrag wordt berekend door van je salaris 70% te nemen (Het gebruikelijke pensioen is 70% van je laatst verdiende salaris (Eindloonstelsel) of 70% van je gemiddelde salaris (Middelloonstelsel) en daar de AOW franchise vanaf te trekken. Het bedrag wat je overhoudt, spaar je dan als pensioen. Om aan je 70% te komen, heb je dus echter wel degelijk de AOW nodig.quote:Op maandag 21 november 2005 16:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Yup, als het mis gaat, hebben die Franssen niets meer en kunnen wij ten minste nog op een droog stukje brood knabbelen....quote:Overigens is er nog een andere (positief) verschil met Frankrijk en dat is de dekking van de pensioenen.
Van pensioenen heb je weinig kaas gegeten, he?quote:Op maandag 21 november 2005 16:35 schreef McCarthy het volgende:
[..]
voor sommige mensen wel (mensen die boven gemiddeld verdienen over het algemeen) maar niet voor iedereen: Sukkels die niet gespaard hebben of mensen die weinig netto verdienden (omdat ze voor andermans pensioen moesten werken)
Volgens mij was dat gebruikelijk maar de laatste jaren niet meer, maar ik weet het niet zeker. Bij mij op het werk zijn de pensioenen niet meer zo geregeld in iedergeval en.quote:Op dinsdag 22 november 2005 08:23 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat bedrag wordt berekend door van je salaris 70% te nemen (Het gebruikelijke pensioen is 70% van je laatst verdiende salaris (Eindloonstelsel) of 70% van je gemiddelde salaris (Middelloonstelsel) en daar de AOW franchise vanaf te trekken. Het bedrag wat je overhoudt, spaar je dan als pensioen. Om aan je 70% te komen, heb je dus echter wel degelijk de AOW nodig.
Naar mijn weten is dit gebruikelijk in Nederland.
Alsof dat iets voorstelt in de VS: Het BNP is al meer dan 12.000 miljard dollar per jaar. De waarde van de bezittingen bedraagt een veelvoud. daarvan.quote:Op maandag 21 november 2005 23:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De schattingen lopen nogal uiteen, de conservatiefste schatting is 400 miljard dollar, de hoogste raming is 600 miljard dollar.
China bezit naar schatting zo'n 400 miljard dollar in schuldbekentenissen van de VS en hun aankopen lopen nog altijd op (105% op jaarbasis momenteel), de Saudi's lijken hun aandacht te verleggen naar de EU en (Nabij) Azie momenteel.
Wat denk je dan dat er gaat gebeuren als de huizenmarkt instort daar, wat niet eens zo'n ondenkbaar scenario is (ook niet voor Nederland trouwens)?quote:Op dinsdag 22 november 2005 12:40 schreef more het volgende:
[..]
Alsof dat iets voorstelt in de VS: Het BNP is al meer dan 12.000 miljard dollar per jaar. De waarde van de bezittingen bedraagt een veelvoud. daarvan.
Die groei wordt betaald met geleend geld, iedere dag meer en meer. Zodra het buitenland niet meer bereid is om geld te lenen aan de VS stort het kaartenhuis in elkaar.quote:Op maandag 21 november 2005 17:39 schreef more het volgende:
Hoe zijn ze bij jou geregeld dan? Dat je alles zelf spaart en dus 70% van je salaris bovenop je AOW gaat krijgen? Dat zal een flinke duit kosten danquote:Op dinsdag 22 november 2005 09:37 schreef Chewie het volgende:
[..]
Volgens mij was dat gebruikelijk maar de laatste jaren niet meer, maar ik weet het niet zeker. Bij mij op het werk zijn de pensioenen niet meer zo geregeld in iedergeval en.
Nee ik heb een goede werkgever die mijn pensioenpremie betaaldquote:Op dinsdag 22 november 2005 15:28 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Hoe zijn ze bij jou geregeld dan? Dat je alles zelf spaart en dus 70% van je salaris bovenop je AOW gaat krijgen? Dat zal een flinke duit kosten dan![]()
Daar telt die werkgever dan wel erg veel geld voor neer. Als ik jou was, zou ik toch maar eens checken of er een AOW franchise wordt toegepast.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee ik heb een goede werkgever die mijn pensioenpremie betaald![]()
Maar het staat wel los van de AOW, die ik hoogstwaarschijnlijk toch niet meer krijg.
Done, geen AOW franchise volgens de HR site.quote:Op dinsdag 22 november 2005 16:29 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Daar telt die werkgever dan wel erg veel geld voor neer. Als ik jou was, zou ik toch maar eens checken of er een AOW franchise wordt toegepast.
Die bezittingen stellen niets voor als je daar de schulden tegenover zet.quote:Op dinsdag 22 november 2005 12:40 schreef more het volgende:
Alsof dat iets voorstelt in de VS: Het BNP is al meer dan 12.000 miljard dollar per jaar. De waarde van de bezittingen bedraagt een veelvoud. daarvan.
Volgens de VN.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik weet overigens niet waar jij vandaan haalt dat vergrijzing geen issue is in de VS
Dus de staatschuld op laten lopen (want we hebben nog steeds een financieringstekort) terwijl je weet dat er straks vergrijzing optreed met de nodige kosten daarvan.quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:55 schreef Toffe_Ellende het volgende:
1 miljard voor staatschuld de rest naar de burger. Is goed voor de economie. Of anders pompen in kenniseconomie. Kan ook geen kwaad lijkt me.
Staatsschuld, in zijn geheel.quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat vinden de mensen die hier tekeer gaan tegen de staatsschuld van de VS eigenlijk over de miljarden meevaller die zalm heeft, en wat daar mee moet gebeuren? Staatschuld aflossen of erdoorheen jagen?
Heej, eenderde geef ik toch aan de staatschuldquote:Op dinsdag 22 november 2005 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus de staatschuld op laten lopen (want we hebben nog steeds een financieringstekort) terwijl je weet dat er straks vergrijzing optreed met de nodige kosten daarvan.
Jij wilt het liever uitdelen als douceurtje, maar als je meer geld voor de burger wilt, waarom ben je dan niet voor harder bezuinigen om dat mogelijk te maken?
#
Als je dat wilt waarom wil je dan geen extra bezuinigingen op onzinnige zaken als landbouwsubsidie´s om dat mogelijk te maken?quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:... de kenniseconomie lijkt mij nu even belangrijker. Investeer in het onderwijs want er studeren nu mensen af die bij wijze van spreken de provinciehoofdsteden niet kunnen opnoemen. De Chinezen weten die nog als ik de media mag geloven.
Ah, heb je een bron van www.un.org ?quote:
Wat hij zegt. Eerlijk gezegd vind ik het ook maar raar dat we daar al jaren mee leven, zelfs na de 'goede' jaren paars.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:07 schreef beerten het volgende:
[..]
Staatsschuld, in zijn geheel.
"Terug aan de burgers" is me te goedkoop scoren. En ik vind het echt verschrikkelijk om belasting te betalen om de rente van een staatschuld mee te bekostigen. Kan er bij mij niet in, dat wil ik niet snappen. Waarom geen staatsspaarpot opbouwen en met zijn allen rentenieren? Al blijft dat natuurlijk een utopie...
kan ook maar daar wil dit kabinet blijkbaar niet aan. je kunt je geld maar 1 keer uitgeven en zij bedienen de boeren liever.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je dat wilt waarom wil je dan geen extra bezuinigingen op onzinnige zaken als landbouwsubsidie´s om dat mogelijk te maken?
Offtopic: pensioenen zijn in de VS veel beter geregeld. Ik kan tot 50% van mijn bruto salaris inzetten. Dat geld krijg je bij je pensioen netto terug. Een soortje spaarloon dus maar veel rianter. De eerste 5% inleg wordt door het bedrijf verdubbeld. Ik heb in 1 jaar tijd al meer pensioen opgebouwd dan in 5 jaar in Nederland en het rendement is ook nog eens 15%, want ik mag helemaal zelf kiezen waar ik het in laat beleggen, in tegenstelling tot die kwallen bij de nationale nederlanden waar je niet eens 1x per jaar een vodje als overzicht van krijgt.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee ik heb een goede werkgever die mijn pensioenpremie betaald![]()
Maar het staat wel los van de AOW, die ik hoogstwaarschijnlijk toch niet meer krijg.
het gaat er om wat jij wiltquote:Op dinsdag 22 november 2005 20:39 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
kan ook maar daar wil dit kabinet blijkbaar niet aan. je kunt je geld maar 1 keer uitgeven en zij bedienen de boeren liever.
dat is dan weer een raar regeltje (bedrijf geeft geld, werknemer zoekt verder zelf maar uit wat hij er mee doet, dat is nog eenvoudiger).quote:Op woensdag 23 november 2005 02:26 schreef StefanP het volgende:
[..]
Offtopic: pensioenen zijn in de VS veel beter geregeld. Ik kan tot 50% van mijn bruto salaris inzetten. Dat geld krijg je bij je pensioen netto terug. Een soortje spaarloon dus maar veel rianter. De eerste 5% inleg wordt door het bedrijf verdubbeld.
en waar heb je voor gekozen?quote:Ik heb in 1 jaar tijd al meer pensioen opgebouwd dan in 5 jaar in Nederland en het rendement is ook nog eens 15%, want ik mag helemaal zelf kiezen waar ik het in laat beleggen, in tegenstelling tot die kwallen bij de nationale nederlanden waar je niet eens 1x per jaar een vodje als overzicht van krijgt.
1. leningen worden dus meegerekend met het nationaal inkomen?quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Die groei wordt betaald met geleend geld, iedere dag meer en meer. Zodra het buitenland niet meer bereid is om geld te lenen aan de VS stort het kaartenhuis in elkaar.
Bewijs is weer geleverd, luie beleggers doen het het best, dit jaar al 26% rendementquote:Op woensdag 23 november 2005 02:26 schreef StefanP het volgende:
[..]
Offtopic: pensioenen zijn in de VS veel beter geregeld. Ik kan tot 50% van mijn bruto salaris inzetten. Dat geld krijg je bij je pensioen netto terug. Een soortje spaarloon dus maar veel rianter. De eerste 5% inleg wordt door het bedrijf verdubbeld. Ik heb in 1 jaar tijd al meer pensioen opgebouwd dan in 5 jaar in Nederland en het rendement is ook nog eens 15%, want ik mag helemaal zelf kiezen waar ik het in laat beleggen, in tegenstelling tot die kwallen bij de nationale nederlanden waar je niet eens 1x per jaar een vodje als overzicht van krijgt.
Flexibiliteit en vrijheid om zelf te kiezen![]()
ey.. ik heb er niet op gestemd en ik zie niks in een revolutie of een coup dus voorlopig moeten we er het maar mee doen.quote:Op woensdag 23 november 2005 02:36 schreef McCarthy het volgende:
[..]
het gaat er om wat jij wilt
als we melkaar alleen maar gaan vertellen wat de politiek wil dan kunnen we POL net zo goed opdoeken.
1. Ik dacht dat ik en gorgg duidelijk waren geweest?quote:Op woensdag 23 november 2005 02:58 schreef McCarthy het volgende:
1. leningen worden dus meegerekend met het nationaal inkomen?
2. je bedoelt met in elkaar storten: geen groei meer. Toch?
Ja maar da's slecht want jij kan geen 50% van je bruto salaris beleggen, snap dat nou!quote:Op woensdag 23 november 2005 10:41 schreef Chewie het volgende:
Bewijs is weer geleverd, luie beleggers doen het het best, dit jaar al 26% rendementen het bedrijf betaald de premies ook nog een keer. En dat in Nederland
![]()
http://www.thebusinessonline.comquote:France’s national debt double official figures
By : Ross Tieman in Toulouse December 04, 2005
FRANCE’S national debt is twice as high than has been previously claimed, the French government said last week. Real net government debt is closer to 120% of gross domestic product (GDP), compared with the 65.8% previously reported, finance minister Thierry Breton said.
So the liability of every man, woman and child in the country is not E18,000 (£12,328, $21,060) but almost E38,000.
het had er mee te maken dat de fransen de ambtenaren-pensioenen niet meerekenden. Nu dus wel.quote:Op zondag 18 december 2005 17:48 schreef CeeJee het volgende:
Hiervoor ?
[..]
http://www.thebusinessonline.com
GM is niet alleen autofabrikant maar ook een van de grootste financieel kredietverstrekkers aan consumenten van Amerika. Als GM failliet gaat kan het financiële kaartenhuis zo in elkaar klappen.quote:513 Teletekst di 20 dec
Toyota steekt GM naar de kroon
TOKIO Het Japanse autoconcern Toyota
wil de productie het komend jaar met
10% vergroten.Het aantal geproduceerde
voertuigen gaat van 8,25 miljoen naar
9,06 miljoen.De president-directeur van
Toyota zei dat op een persconferentie.
Het Japanse concern zou hiermee de rol
van grootste autoproducent ter wereld
kunnen overnemen van het Amerikaanse
General Motors.GM streeft in 2006 naar
een productie van 9,08 voertuigen.Maar
volgens deskundigen haalt het concern
dat niet door financiële problemen.
In Noord-Amerika moet GM steeds meer
terrein prijsgeven.Vooral Aziatische
merken,waaronder Toyota,nemen het over.
http://www.businessindevelopment.nl/article-1012.2200.htmlquote:...
In praktisch alle gevallen heeft de plaatselijke overheid hem ruim de helpende hand geboden. In de Verenigde Staten zaten toch al kwakkelende staalbedrijven met enorme lasten voor pensioenen. Mittal bood een uitweg: bij faillissement vervallen de pensioenschulden aan de federale overheid, terwijl de doordraaiende fabrieken plaatselijk voor werkgelegenheid zorgen.
...
Ja en omgekeerd draait Azië op VS en EU geld, de Chinese economie draait bijna volledig op vreemd vermogen en maken ze nog steeds betrekkelijk simpele spullen voor de Westerse landen vooral voor de VS. De VS zijn nog steeds de meest flexibele economie en net zo belangrijk ze hebben de meeste kennis in huis.quote:Op maandag 21 november 2005 21:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Vergeet even die EU. VS draait op Aziatisch geld. En die werken nog veel harder en goedkoper dan de Amerikanen (Al zijn Nederlanders per uur nog altijd productiever dan die Yanks).
VS koopt mooie Chinese spulletjes en lenen dat geld vervolgen weer van de Chinezen om mooie Chinese spulletjes van te kopen. Dat gaat niet goed. Dat gaat fout. En als het fout gaat, trekken ze de wereldeconomie mee.
Maar dan heb je de scheve handelsbalans niet meegenomen. De VS exporteert veel te weinig (in vergelijking tot hun invoer). Dat gaat goed zolang de rest van de wereld hun dollars wilt hebben. Maar dat wordt ook steeds minder. De dollar is enorm zwak en de Aziatische banken zitten met enorme dollar reserves. Iets waar ze ook steeds minder enthousiast over worden.quote:Op donderdag 14 december 2006 09:55 schreef more het volgende:
[..]
Ja en omgekeerd draait Azië op VS en EU geld, de Chinese economie draait bijna volledig op vreemd vermogen en maken ze nog steeds betrekkelijk simpele spullen voor de Westerse landen vooral voor de VS. De VS zijn nog steeds de meest flexibele economie en net zo belangrijk ze hebben de meeste kennis in huis.
De economische groei is in de VS dan ook meestal hoger dan in de EU. Dit jaar zullen de verschillen echter klein zijn. De werkloosheid in de EU zit rond de 8% in de VS is dat maar 4,7%, toch een verschil dan meer dan 10 miljoen mensen.
Dat was tijdens president Reagan ook al, ook toen werd de ondergang voorspeld. Maar ze zijn nog steeds de sterkste!quote:Op donderdag 14 december 2006 18:17 schreef nonzz het volgende:
[..]
Maar dan heb je de scheve handelsbalans niet meegenomen. De VS exporteert veel te weinig (in vergelijking tot hun invoer). Dat gaat goed zolang de rest van de wereld hun dollars wilt hebben. Maar dat wordt ook steeds minder. De dollar is enorm zwak en de Aziatische banken zitten met enorme dollar reserves. Iets waar ze ook steeds minder enthousiast over worden.
Maar de situatie van toen is wel anders dan de situatie nu.quote:Op donderdag 14 december 2006 19:08 schreef more het volgende:
[..]
Dat was tijdens president Reagan ook al, ook toen werd de ondergang voorspeld. Maar ze zijn nog steeds de sterkste!
Nou grappigquote:Op donderdag 14 december 2006 19:26 schreef ub40_bboy het volgende:
Ik zou het wel grappig vinden als de hele Amerikaanse economie inzakt. Hoewel dat niet zo goed zou zijn voor de NL economie.
Ja echt lachen.....quote:Op donderdag 14 december 2006 19:26 schreef ub40_bboy het volgende:
Ik zou het wel grappig vinden als de hele Amerikaanse economie inzakt. Hoewel dat niet zo goed zou zijn voor de NL economie.
Wat een onzin.quote:Op donderdag 14 december 2006 18:17 schreef nonzz het volgende:
[..]
Maar dan heb je de scheve handelsbalans niet meegenomen. De VS exporteert veel te weinig (in vergelijking tot hun invoer). Dat gaat goed zolang de rest van de wereld hun dollars wilt hebben. Maar dat wordt ook steeds minder. De dollar is enorm zwak en de Aziatische banken zitten met enorme dollar reserves. Iets waar ze ook steeds minder enthousiast over worden.
Maar er heeft een grote verschuiving plaatsgevonden van banen in de industrie naar de detailhandel, waardoor zowel economie als kennis dalende zijn. Hoogwaardige producten komen nu meer uit China en minder uit de VS.quote:Op donderdag 14 december 2006 09:55 schreef more het volgende:
De VS zijn nog steeds de meest flexibele economie en net zo belangrijk ze hebben de meeste kennis in huis.
De werkloosheid in de EU zit rond de 8% in de VS is dat maar 4,7%, toch een verschil dan meer dan 10 miljoen mensen.
Ook dat is grote kolder.quote:Op donderdag 14 december 2006 20:50 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar er heeft een grote verschuiving plaatsgevonden van banen in de industrie naar de detailhandel, waardoor zowel economie als kennis dalende zijn. Hoogwaardige producten komen nu meer uit China en minder uit de VS.
True, maar Amerika is vooral consument geworden en minder producent. De staatsschuld neemt per dag met $2 miljard toe en dat is voornamelijk geld dat naar Europa en vooral Azië gaat. Amerika is het land van de credit card. Amerikanen zijn slechte spaarders. Eigenlijk financiert het buitenland de consumptiebehoefte van Amerikanen. Als die daar geen zin meer in hebben zakt de welvaart van Amerika in. Dat proces is al in gang gezet.quote:Op donderdag 14 december 2006 21:53 schreef Lyrebird het volgende:
Ook dat is grote kolder.
Natuurlijk is het zo dat er veel banen van de industrie naar de detailhandel en service zijn verschoven. Daarom zie je hier in de VS ook iedereen aan een cup Starbucks lurken en eten mensen heel vaak buiten de deur. Maar wat betreft die economie en kennis zit je verkeerd. De Amerikaanse economie IS een kenniseconomie. iPod, Viagra, e-harmony.com, Google, noem het maar op. Dat zijn de innovatieve nieuwe producten waarmee heel erg veel geld wordt verdiend.
Nee, daarom zal 't ook een keer fout gaan.quote:Op donderdag 14 december 2006 22:05 schreef Xith het volgende:
Niemand in de USA is hier druk om
Het is waar dat de Amerikaanse overheid te veel geld uitgeeft. Helaas is het in de meeste Westerse landen niet anders. Misschien zal er fiscaal gezien iets veranderen nu de Democraten meer invloed hebben, maar ik houd mijn hart vast. Maar op zich is dat niet zo'n probleem vanwege de kracht van de economie en de grootte van de staatsschuld. Veel Westerse landen staan er veel slechter voor. Om maar eens een indicatie te geven: de Amerikaanse economie doet het zo goed, dat er op dit moment minder dan een miljard dollar per dag te veel wordt uitgegeven (nog altijd te gek voor woorden natuurlijk, maar een stuk lager dan jouw 2 miljard dollar). Ik weet niet of dit cijfer precies klopt, maar feit is dat het tekort rap aan het krimpen is.quote:Op vrijdag 15 december 2006 01:06 schreef Arcee het volgende:
[..]
True, maar Amerika is vooral consument geworden en minder producent. De staatsschuld neemt per dag met $2 miljard toe en dat is voornamelijk geld dat naar Europa en vooral Azië gaat. Amerika is het land van de credit card. Amerikanen zijn slechte spaarders. Eigenlijk financiert het buitenland de consumptiebehoefte van Amerikanen. Als die daar geen zin meer in hebben zakt de welvaart van Amerika in. Dat proces is al in gang gezet.
Daarnaast wordt er weinig onderhoud aan infrastructuur enzo gedaan. Dat krijg je met al die belastingverlagingen. Amerikanen liepen ooit voorop met hun wegennet, maar dat zou nu wel een injectie kunnen gebruiken.
Dat Amerika een wereldmacht is, is duidelijk, maar wel een met macht die tanende is. Oorlogen kosten trouwens ook heel veel geld.
Ik las anderhalf jaar geleden $1.5 miljard en laatst volgens mij $3 miljard en hier 2 miljard, dus die $2 miljard lijkt me aardig te kloppen.quote:Op vrijdag 15 december 2006 01:31 schreef Lyrebird het volgende:
Om maar eens een indicatie te geven: de Amerikaanse economie doet het zo goed, dat er op dit moment minder dan een miljard dollar per dag te veel wordt uitgegeven (nog altijd te gek voor woorden natuurlijk, maar een stuk lager dan jouw 2 miljard dollar). Ik weet niet of dit cijfer precies klopt, maar feit is dat het tekort rap aan het krimpen is.
quote:Op vrijdag 15 december 2006 01:57 schreef Vitalogy het volgende:
Hoe moet ik die schuldeisers eigenlijk zien.
Als men zegt de VS heeft een staatsschuld van 7,5 biljoen dan lijkt me dat er toch een aantal andere landen of organisaties zijn waar ze geld aan schuldig zijn. Maar wie zijn dat
Wishful thinking. Heb je ook nog iets om je betoog te ondersteunen?quote:Op vrijdag 15 december 2006 03:07 schreef Zzyzx het volgende:
Amerika is niet te behoeden voor een diepe economische crisis. Het wrange is dat de armen het gaan betalen en Amerika er dan waarschijnlijk voor lange tijd inblijft omdat de binnenlandse vraag enorm zal dalen en daar valt niet tegenop te exporteren, terwijl die export nu juist de hoop van Amerika is om de huidige overmatige productiecapaciteit op te lossen.
Klopt helemaal.quote:Op maandag 3 januari 2005 15:17 schreef Frenkyboy het volgende:
Staatsschuld is hier helemaal niet het probleem. Het is meer dat de VS een nog altijd stijgend tekort op de HANDELSbalans hebben en dat een dalende dollar hier niet echt veel aan heeft geholpen. Ongeveer de enige landen die nog dollars willen hebben zijn China en Japan en er is hen bij de laatste G7 top verzocht om de koppeling tussen hun valutas en de USD langzaam los te laten.
Om dan aan dollars te komen kan de Fed alleen nog bijdrukken (hallo, inflatie) of nieuwe staatleningen met hogere rente uitschrijven (hallo, rentestijging). Als ik mijn macro economie tenminste nog snap (10 jaar geleden ofzo)...
Wishful thinking? Sorry hoor, maar uit welk gat kom jij gekropen, hoe kan ik nou wensen dat de Amerikaanse armen nog verder wegzakken in armoede? Verder heb ik geen zin om bronnen te gaan verzamelen rond hetgeen wat ik zeg, het is niet moeilijk om zelf bronnen daaromheen te zoeken. Ik neem ook aan dat ik niet hoef uit te leggen dat in Amerika de armen flinke klappen krijgen terwijl de 'spending spree' van de Amerikaanse overheid vooral in de portemonnee eindigt van de rijken en rijke ondernemingen en dit niet lijkt te gaan veranderen.quote:Op vrijdag 15 december 2006 05:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wishful thinking. Heb je ook nog iets om je betoog te ondersteunen?
De VS hebben 40 miljoen 'armen' dat is 13,4% van de 300 miljoen Amerikanen, De overige 260 miljoen inwoners van de VS hebben een veel hoger inkomen dan in de EU.quote:Op vrijdag 15 december 2006 12:04 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Wishful thinking? Sorry hoor, maar uit welk gat kom jij gekropen, hoe kan ik nou wensen dat de Amerikaanse armen nog verder wegzakken in armoede? Verder heb ik geen zin om bronnen te gaan verzamelen rond hetgeen wat ik zeg, het is niet moeilijk om zelf bronnen daaromheen te zoeken. Ik neem ook aan dat ik niet hoef uit te leggen dat in Amerika de armen flinke klappen krijgen terwijl de 'spending spree' van de Amerikaanse overheid vooral in de portemonnee eindigt van de rijken en rijke ndernemingen en dit niet lijkt te gaan veranderen.
quote:In december 2005 bracht het "Jaarboek over armoede en sociale uitsluiting" van de Universiteit Antwerpen uit dat maar liefst 15 procent van de Belgische bevolking , ofwel méér dan anderhalf miljoen mensen, onder de armoedegrens leven.
Nog even een hyperinflatie er over heen en we kunnen de amerikaanse staatsschuld met de opgespaarde D.E. punten in alle keukenklades afbetalenquote:Op vrijdag 15 december 2006 16:33 schreef zakjapannertje het volgende:
niet te lang getreurd, de staatsschuld is in dan euro's ook een stuk kleiner
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |