bron: NRCquote:Banken laten dollar los
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 24 JAN. Centrale banken in de wereld stappen wegens de zwakke dollar uit de Amerikaanse munt en in de euro. Meer dan tweederde van de centrale banken in de wereld heeft in de afgelopen twee jaar de reserves in euro's vergroot ten koste van hoofdzakelijk de dollar.
Dat staat in een vandaag verschenen onderzoek van Central Banking Publications, een in Londen gevestigde financiële uitgever die afgelopen najaar meer dan zestig centrale banken heeft geënquêteerd. Samen beheren zij omgerekend 1.700 miljard dollar (1.300 miljard euro) aan reserves, bijna de helft van het totaal aan reserves in de wereld.
Eind 2003 hadden de centrale banken in de wereld samen 70 procent van hun reserves in dollars opgebouwd en financierden zij meer dan 80 procent van het Amerikaanse tekort op de lopende rekening van de betalingsbalans.
Een verdere terugtocht uit de dollar kan volgens financiële analisten de dollarkoers doen kelderen en de financiering van de Amerikaanse tekorten in een crisis dompelen.
De centrale banken zeggen dat zij de komende jaren hun buitenlandse reserves verder zullen vergroten, maar geen van de banken is van plan dat in dollars te doen. Volgens de onderzoekers is dat een duidelijke verandering ten opzichte van november 2002, toen hun laatste onderzoek werd gepubliceerd. ,,De zwakte van de dollar zal veel centrale banken het aandeel van dollar in hun reserves doen verminderen'', schrijven zij. Meer dan de helft van de managers meent dat de geldmarkten in de eurozone minstens zo aantrekkelijk zijn als in de Verenigde Staten.
Aziatische centrale banken, die tegenwoordig over bijna evenveel buitenlandse reserves beschikken als de Europese en Amerikaanse centrale banken samen, weerspreken volgens de onderzoekers de veelgehoorde stelling dat zij buitenlandse reserves opbouwen om de wisselkoers van hun munt laag te houden.
Dat geven vijf van de veertien ondervraagde Aziatische centrale banken inderdaad toe. De meerderheid van de banken zegt het te doen ter bescherming tegen externe schokken, zoals de Azië-crisis in de tweede helft van de jaren negentig. Toen trokken buitenlandse financiers op grote schaal hun geld uit Azië terug.
24 januari 2005
Ik bekijk liever wat langere termijn cijfers...quote:Op maandag 24 januari 2005 19:58 schreef Pietverdriet het volgende:
dollar zakt niet in, integendeel
http://www.fd.nl/BMValuta.asp?Context=N%7C6%2C4#
1,3048
Inderdaad, enkele jaren geleden stond de dollar nog gelijk met de euro. Het zakken valt dus wel mee.quote:Op maandag 24 januari 2005 19:58 schreef Pietverdriet het volgende:
dollar zakt niet in, integendeel
http://www.fd.nl/BMValuta.asp?Context=N%7C6%2C4#
1,3048
nog wat recenter geleden stond de dollar een stuk hoger dan de euro.quote:Op maandag 24 januari 2005 20:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Inderdaad, enkele jaren geleden stond de dollar nog gelijk met de euro. Het zakken valt dus wel mee.
Als je op het cijfer klikt op de site van FD zie je het koersverloop van het afgelopen jaar.quote:Op maandag 24 januari 2005 20:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik bekijk liever wat langere termijn cijfers...
Klopt, maar toen was er ook nog geen alternatief voor dit soort banken. Dan bedoel ik dus een waardevaste munt als de Euro. Dus vandaar dat de situatie nu wel even iets anders is als destijds ($1 = fl 1,50quote:Op maandag 24 januari 2005 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je op het cijfer klikt op de site van FD zie je het koersverloop van het afgelopen jaar.
Verder heeft de Dollar een jaren en jaren geleden dik onder de 2 gulden gestaan, en daarna weer omhoog.
Dat heeft de amerikaanse economie geen schade gedaan.
Wat nadelig is voor de europesche export, en van voordeel is voor de amerikaanse. Verder is NL jarenlang de grootste buitenlandse investeerder in de States geweest, vooral pensioenfondsen, en dat is ook niet gunstig.quote:Op maandag 24 januari 2005 21:22 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Klopt, maar toen was er ook nog geen alternatief voor dit soort banken. Dan bedoel ik dus een waardevaste munt als de Euro. Dus vandaar dat de situatie nu wel even iets anders is als destijds ($1 = fl 1,50)
Onze economie wordt dan ook flink beinvloed door de dollar-koers, voornamelijk dankzij de sterke open economie van Nederland mbt de VS. We profiteren enorm van een hoge dollarkoers, waar een lage koers dus drukkend op de economie werkt. Dat is ook de voornaamste reden dat we een paar jaar terug de grootste groei van de EU hadden, waar we nu onderaan bungelen. Hogere pieken, diepere dalen.quote:Op maandag 24 januari 2005 22:20 schreef Pool het volgende:
Bij een overspannen Nederlandse economie, zoals enkele jaren terug, was een lage dollar wel fijn geweest. Die had dan de inflatie in Nederland geremd. Nu de Nederlandse economie zelf ook slecht loopt, is de dalende dollar juist schadelijk wegens verslechterende export en dalende inkomsten uit investeringen in de USA.
Ik maak me ook meer zorgen over wat een lage dollar voor de Nederlandse economie betekent...quote:Op maandag 24 januari 2005 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat heeft de amerikaanse economie geen schade gedaan.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik geef geen waardeoordeel.quote:Op maandag 24 januari 2005 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat nadelig is voor de europesche export, en van voordeel is voor de amerikaanse. Verder is NL jarenlang de grootste buitenlandse investeerder in de States geweest, vooral pensioenfondsen, en dat is ook niet gunstig.
Andere kant is dat de wereldmarkt in grondstoffen in Dollars wordt afgerekend, en dat is bij de stijgende grondstofprijzen gunstig.
Ze worden er niet echt populair mee denk ik.quote:Op maandag 24 januari 2005 23:40 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik geef geen waardeoordeel.
Op elk scenario die kan komen is Amerika winnaar, dus dat zegt al genoeg
uhuh???quote:Op maandag 24 januari 2005 23:14 schreef Notoire_Gek het volgende:
Stijgende Dollar = Groeiende Economie = Stijgende Rente = Dalende Huizenprijzen = OK =
als ze in de VS de printers uitzetten zal de consumptie wel terugvallen, echter de economische groei is in de VS voor 2/3 gebaseerd op consumptie, dus dan zal de groei ook terugvallen en zal de dollar niet direct sterker wordenquote:Op maandag 24 januari 2005 23:45 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
(En ze moeten die monetaire shit maar eens verbeteren overal, printers uit iig.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |