Amerikaanse kiezers zijn vaak niet de slimsten maar ze zullen zich wel herinneren wie ook alweer begonnen was met dit wanbeleidquote:Op zondag 20 november 2005 22:57 schreef pberends het volgende:
Of Bush laat de volgende keer gewoon een Democraat winnen, bij een crash komen de Democraten de komende 50 jaar niet meer aan de macht.
Hah ja daar zat ik ook aan te denken. Erg leuk scenario werd daar in besproken. Het fictieve commentaar van verschillende leiders deed mij niet eens zo fictief aanquote:Op zondag 20 november 2005 20:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Met oog op Tegenlicht vanavond post je dit?
In Amerika ook.quote:Op zondag 20 november 2005 21:47 schreef more het volgende:
[..]
Inderdaad veel beroerder, maar ja in Nederland is USA bashen geloof ik verplicht.
[afbeelding]
Duitsland heeft een behoorlijk groot handelsoverschot. Japan had dit ook, maar dat is dit jaar scherp aan het verkleinen. Frankrijk heeft een relatief beperkt handelstekort.quote:Op zondag 20 november 2005 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe zitten deze getallen eigenlijk voor D, Fr, Japan?
Bush heeft niks meer te willen na deze termijn, hij heeft een maximum van 2 termijnen en zijn VP is geen haalbare kaart als President bovendien staat zijn approval rating op een dermate triest nivo dat hij al blij mag zijn als hij de rit uitzingt.quote:Op zondag 20 november 2005 22:57 schreef pberends het volgende:
Of Bush laat de volgende keer gewoon een Democraat winnen, bij een crash komen de Democraten de komende 50 jaar niet meer aan de macht.
De staatschuld heeft hier wel mee te maken maar is zeker niet zo bepalend. De betalingsbalans geeft al het geld weer wat van Amerikaanse handen naar buitenlandse vloeit en omgekeerd. Als deze balans negatief is, geven de amerikanen dus meer uit dan dat ze binnen krijgen. De betalingsbalans hangt af van hoeveel er in een bepaald land geïnvesteerd en gespaard wordt. (meer bepaald het verschil hiertussen geeft ruwweg het tekort/overschot weer) Meer sparen resulteert dus in een stijging van de betalingsbalans, meer investeren in een daling. De VS kunnen dus ofwel meer gaan sparen ofwel minder investeren (of beide natuurlijk) willen ze hun tekort op de betalingsbalans doen dalen.quote:Op maandag 21 november 2005 01:13 schreef Tijger_m het volgende:
Even kijken of ik het goed begrijp.
Om het oplopen van de staatsschuld te stoppen moet de VS 3.5 miljard per dag minder gaan uitgeven cq stoppen met importeren?
Mja, die landen hebben idd. de macht om de VS serieus in de problemen te brengen, maar daar hebben ze zelf geen voordeel bij. Landen met grote dollarvoorraden kunnen die niet massaal beginnen te verkopen. Als ze het wel doen, devalueren ze hun eigen voorraad.quote:En daar ziet niemand van de Hosanna roepers aangaande de VS een probleem in? Goh, mij lijkt dat toch een aardig probleem vooral gezien het feit dat de schuld voornamelijk bij landen liggen die niet per se dezelfde strategische doelen als de VS hebben.
En terecht, dat land mag wat mij betreft wel worden plat gebombardeerd. Achterlijke Amerikanen, de vlam erin!quote:Op zondag 20 november 2005 21:47 schreef more het volgende:
[..]
Inderdaad veel beroerder, maar ja in Nederland is USA bashen geloof ik verplicht.
[afbeelding]
Mja, als ik dit lijsje weer eens zie, vraag ik me altijd af waarom Zalm zo op die staatsschuld van ons loopt te zeiken...die valt dus nog reuze meequote:Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:
[..]
Van http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=18272
Kijk en vergelijk
Natuurlijk is het problematisch dat de Amerikaanse staatsschuld per jaar met ruim 400 miljard dollar groeit. Dat is alleen een bedrag en vergeet niet dat de Amerikaanse economie de grootste ter wereld is. Als ik de schuld in een percentage van het bruto nationaal product (bnp) uitdruk, heb ik beter vergelijkingsmateriaal:Japan: 164%, Italië: 117%, België: 101%. EU: 77%. Duitsland: 74%, Frankrijk: 74%, VS: 63%, Nederland: 55%
Nee dus
Weer zo'n domme opmerking. Als ze zo dom zijn waarom komen de grootste bedrijven nog altijd uit de VS, hebben ze nog steeds een hoger gemiddeld inkomen, hebben ze nog steeds de beste universiteiten. etc. etc. etc.quote:Op zondag 20 november 2005 23:02 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Amerikaanse kiezers zijn vaak niet de slimsten maar ze zullen zich wel herinneren wie ook alweer begonnen was met dit wanbeleid
De gebieden (Californië, New York, e.d.) waar die grote bedrijven zitten, hebben dan ook op Kerry gestemd:quote:Op maandag 21 november 2005 12:59 schreef more het volgende:
[..]
Weer zo'n domme opmerking. Als ze zo dom zijn waarom komen de grootste bedrijven nog altijd uit de VS, hebben ze nog steeds een hoger gemiddeld inkomen, hebben ze nog steeds de beste universiteiten. etc. etc. etc.
Je bent gewoon een leiperd die niks van de VS afweet.
[afbeelding]
Het verschil met de VS is dat de consumenten in Japan wel veel spaartegoeden hebben. In de VS wordt momenteel de tekorten/schulden van beide consumenten en overheid al decennia door het buitenland gefinancierd.quote:Op maandag 21 november 2005 10:20 schreef Mr.Johnson het volgende:
In feite zegt dat lijstje nog niet zo heel veel. Wat mij vooral interesseert is hoe de staatsschuld van al deze landen is veranderd de laaste jaren/decenia. Uit dit lijstje blijkt dat Japan een hoge staatsschuld heeft ivm het bnp. Als hun staatsschuld de redelijk constant in gebleven de laatste jaren dan is het niet zo'n probleem. Echter, de VS heeft een staatsschuld die de laatste jaren explosief is gestegen en dan heb je wel een probleem. Dat is veel moeilijker te repareren.
Gezien de klap die dat ook zal geven aan de economiën van Japan, China en het VK, zal dat dus niet zomaar gebeuren.quote:Op maandag 21 november 2005 13:30 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Het verschil met de VS is dat de consumenten in Japan wel veel spaartegoeden hebben. In de VS wordt momenteel de tekorten/schulden van beide consumenten en overheid al decennia door het buitenland gefinancierd.
Was gisteren nog op TV; als het buitenland ophoudt met dollars kopen, met name Japan, China en het Verenigd Koninkrijk, dan zal de waarde van de dollar explosief vallen.
Dat is maar de vraag.quote:Op maandag 21 november 2005 13:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Gezien de klap die dat ook zal geven aan de economiën van Japan, China en het VK, zal dat dus niet zomaar gebeuren.
Het gebeurt ook niet zomaar, maar het is ook niet ondenkbaar dat het wel gebeurt. Op een gegeven moment kom je op een punt dat landen als Japan, China maar ook de EU geen geld meer leent aan de VS. Het scenario zoals dat gepresenteerd werd in Tegenlicht kan gebeuren, wat voor gevolgen zoiets heeft voor Europa en Azie zijn misschien niet positief maar geld pompen in een bodemloze put is ook niet positiefquote:Op maandag 21 november 2005 13:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Gezien de klap die dat ook zal geven aan de economiën van Japan, China en het VK, zal dat dus niet zomaar gebeuren.
Die valt relatief mee, omdat daar al jaren op gehamerd wordt, en vergeet niet dat als de Babyboomers met pensioen gaan de kosten daarvan ongeveer gelijk zijn als de staatschuld nu. Als we verstandig zijn is ie dan afgelost.quote:Op maandag 21 november 2005 09:38 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Mja, als ik dit lijsje weer eens zie, vraag ik me altijd af waarom Zalm zo op die staatsschuld van ons loopt te zeiken...die valt dus nog reuze mee![]()
Er zijn anders genoeg grote bedrijven in het Mid-westen en bedrijven zijn wel zo slim over het algemeen om beide kandidaten wat geld toe te schuiven (Nederlandse bedrijven doen dit overigens ook). Denk dus niet dat het door de bedrijven komt dat aan de kusten vnl op Kerry is gestemd.quote:Op maandag 21 november 2005 13:12 schreef Vhiper het volgende:
[..]
De gebieden (Californië, New York, e.d.) waar die grote bedrijven zitten, hebben dan ook op Kerry gestemd:
[afbeelding]
Blauw = Kerry
Rood = Bush
Zodat we dat geld weer aan die babyboomers kunnen spenderen?quote:Op maandag 21 november 2005 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die valt relatief mee, omdat daar al jaren op gehamerd wordt, en vergeet niet dat als de Babyboomers met pensioen gaan de kosten daarvan ongeveer gelijk zijn als de staatschuld nu. Als we verstandig zijn is ie dan afgelost.
Dat stel ik ook niet, maar het is wel opvallend dat het de meer ontwikkelde gebieden van de VS zijn, die massaal op Kerry hebben gestemd en het de prarie en bible-belt staten zijn, die massaal op Bush hebben gestemd.quote:Op maandag 21 november 2005 14:07 schreef Chewie het volgende:
[..]
Er zijn anders genoeg grote bedrijven in het Mid-westen en bedrijven zijn wel zo slim over het algemeen om beide kandidaten wat geld toe te schuiven (Nederlandse bedrijven doen dit overigens ook). Denk dus niet dat het door de bedrijven komt dat aan de kusten vnl op Kerry is gestemd.
Klopt maar de oost en westkust stemmen over het algemeen op de democraten. Ik vind het eigenlijk opmerkelijker dat Bush de laatste keer zo dik gewonnen heeft.quote:Op maandag 21 november 2005 14:22 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat stel ik ook niet, maar het is wel opvallend dat het de meer ontwikkelde gebieden van de VS zijn, die massaal op Kerry hebben gestemd en het de prarie en bible-belt staten zijn, die massaal op Bush hebben gestemd.
Heb ik ook gezien.quote:Op maandag 21 november 2005 13:30 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Het verschil met de VS is dat de consumenten in Japan wel veel spaartegoeden hebben. In de VS wordt momenteel de tekorten/schulden van beide consumenten en overheid al decennia door het buitenland gefinancierd.
Was gisteren nog op TV; als het buitenland ophoudt met dollars kopen, met name Japan, China en het Verenigd Koninkrijk, dan zal de waarde van de dollar explosief vallen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |