abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24369583
Biljoen als in 1012, en nog altijd groeiende. Hoe denken ze dat ooit af te betalen? Wat kunnen schuldeisers doen? Wat zijn de gevolgen op lange termijn? Hoeveel armoede zal er hierdoor komen in de Westerse wereld? Zullen wij in ons leven de ondergang van het Westers imperialisme nog meemaken?

De door het kapitalisme gepropageerde welvaart die het voort zou brengen is dus maar zeer tijdelijk en bijna kunstmatig te noemen, aangezien ze blijkbaar niet zonder gepaard te gaan met enorme schulden gecreeerd kan worden.

Laat ik ondertussen, nu het nog kan, een zak chips pakken om te genieten van de voorspelbare reacties van sommige users die beweren dat dit komt doordat Amerika nog niet kapitalistisch genoeg is.
  maandag 3 januari 2005 @ 12:10:26 #2
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24369686
De amerikaanse staatsschuld is weliswaar veel groter dan de onze, maar hun economie is ook veel groter. Dus dat afbetalen gaat ze wel lukken, als er maar geen republikein aan het roer blijft daar. Helaas gaat het nog een paar jaar duren voor er een kans op verbetering is.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24369702
Amerika is nog niet kapitalistisch genoeg!
pi_24369752
De vraag is meer, hoe lang blijft het buitenland dit pikken. Amerika zal echt niet van die staatsschuld wakker liggen...
  maandag 3 januari 2005 @ 12:14:20 #5
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_24369759
Hoe verhoudt die staatschuld zich met de onze eigenlijk? En als je het nationaal product van beide landen vergelijkt, zit er dan echt een groot verschil tussen die 2 staatschulden?
pi_24369864
beetje offtopic, maar die staatsschuld van ons, moet die in dollars afbetaald worden of in eigen valuta?
pi_24369873
Het is een grote schuld, maar in verhouding tot de economie als geheel en in verhouding tot het aantal inwoners is het verschil met Nederland misschien niet eens zo enorm.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 3 januari 2005 @ 12:22:23 #8
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_24369918
Op het moment dat de landen die heel veel exporteren naar Amerika (vooral Azië dus) niet meer tevreden zijn met dollars zal Amerika een flinke klap krijgen, maar het is onzin om te zeggen dat het hele kapitalistische systeem dan ten onder zal gaan. Europa moet er voor zorgen dat ze haar markt zo veel mogelijk uitbreidt (Oost Europa) om meer zelfvoorzienend te worden en zal dan geen enorme nadelen ondervinden. Wellicht zal Azië de positie van de VS overnemen, maar ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_24370034
quote:
Op maandag 3 januari 2005 12:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
Europa moet er voor zorgen dat ze haar markt zo veel mogelijk uitbreidt (Oost Europa) om meer zelfvoorzienend te worden en zal dan geen enorme nadelen ondervinden.
Okee, maar dan moeten ze dat wel gaan doen. Op het moment hoor je nog steeds voornamelijk gemekker in de trant van "Ojee, als het met Amerika slecht gaat, zal het met ons ook slecht gaan."
  maandag 3 januari 2005 @ 12:28:42 #10
10017 Vaan_Banaan
Geen banaanvragen a.u.b.
pi_24370049
quote:
Op maandag 3 januari 2005 12:14 schreef Zwansen het volgende:
Hoe verhoudt die staatschuld zich met de onze eigenlijk? En als je het nationaal product van beide landen vergelijkt, zit er dan echt een groot verschil tussen die 2 staatschulden?
Van http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=18272
Kijk en vergelijk
Natuurlijk is het problematisch dat de Amerikaanse staatsschuld per jaar met ruim 400 miljard dollar groeit. Dat is alleen een bedrag en vergeet niet dat de Amerikaanse economie de grootste ter wereld is. Als ik de schuld in een percentage van het bruto nationaal product (bnp) uitdruk, heb ik beter vergelijkingsmateriaal:
  • Japan: 164%,
  • Italië: 117%,
  • België: 101%.
  • EU: 77%.
  • Duitsland: 74%,
  • Frankrijk: 74%,
  • VS: 63%,
  • Nederland: 55%

Nee dus
  • ik ben de dorpsgek
    Met een lange jas aan en geen onderbroek.
    Loituma
    pi_24370116
    Afbetalen is een probleem.
    Welke politicus komt er nu aan de macht die zegt dat er bezuinigd moet worden omwille van de staatsschuld en het afbetalen hiervan?

Kijk naar Nederland. Een partij als PvdA hoor ik alleen maar over investeren. Nooit over afbetalen.
    Ook andere partijen hoor je niet over afbetalen. Hooguit voorzichtig bij monde van Zalm.

Bereken de rente maar eens op jaarbasis. De nederlandse staatsschuld is meen ik iets van 200 miljard euro. Staatobligaties op zo'n 8%

In Duitsland gaat een kwart van de belastinginkomsten rechtreeks naar aflossing/rente op de staatsschuld.

Met dat geld kan je heel veel leuke dingen doen!
      maandag 3 januari 2005 @ 12:36:53 #12
    68638 Zwansen
    pi_24370200
    quote:
    Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:

[..]

Kijk en vergelijk
    Natuurlijk is het problematisch dat de Amerikaanse staatsschuld per jaar met ruim 400 miljard dollar groeit. Dat is alleen een bedrag en vergeet niet dat de Amerikaanse economie de grootste ter wereld is. Als ik de schuld in een percentage van het bruto nationaal product (bnp) uitdruk, heb ik beter vergelijkingsmateriaal:

Nee dus
  • Nou als ik dit zo bekijk zijn er dus landen om ons heen die het nog bonter maken dan de VS... Dan doet de VS het nog best wel netjes...
    pi_24370224
    De grote vraag is: Wanneer komt het moment dat China geen Dollars meer wil kopen?
    Big dick.
      maandag 3 januari 2005 @ 12:39:05 #15
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_24370239
    quote:
    Op maandag 3 januari 2005 12:28 schreef Vaan_Banaan het volgende:

[..]

Kijk en vergelijk

Nee dus
  • De spijker op zijn kop. Je vergeet er nog bij te zeggen dat de VS ten eerste een grotere economische groei hebben dan Nederland en veel andere oude economieen, waardoor ze zich deze schulden wel kunnen permitteren. Bovendien hebben ze veel minder last van vergrijzing dan in veel van de genoemde landen, iets wat ook in hun voordeel werkt.

Het mooie is uiteraard dat de mensen die topics openen zeuren over de staatsschuld van de VS, zelf wel altijd pleiten voor een groter Nederlands begrotingstekort; Er moet immers 'geinvesteerd' worden.
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
      maandag 3 januari 2005 @ 12:41:17 #16
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_24370284
    Thabit, je kunt vast ook wel even de directe link tussen kapitalisme en een overmatige staatsschuld aantonen. Ter ondersteuning van je openingspost uiteraard.
    pi_24370318
    quote:
    Op maandag 3 januari 2005 12:38 schreef HassieBassie het volgende:
    De grote vraag is: Wanneer komt het moment dat China geen Dollars meer wil kopen?
    En de rest van de wereld stopt met het lenen van geld aan de VS.
    Als de economie van de VS in elkaar zakt, zal dat ongetwijfeld wereldwijde gevolgen hebben. Isolationisme bestaat niet meer. Behalve in Cuba of zo, dan.
      maandag 3 januari 2005 @ 12:49:26 #18
    68638 Zwansen
    pi_24370438
    quote:
    Op maandag 3 januari 2005 12:39 schreef Kaalhei het volgende:

Het mooie is uiteraard dat de mensen die topics openen zeuren over de staatsschuld van de VS, zelf wel altijd pleiten voor een groter Nederlands begrotingstekort; Er moet immers 'geinvesteerd' worden.
    Juist!
    pi_24370500
    Tegenlicht (?) had eens een docu waarin al geschetst werd dat Amerika op buitenlandse leningen drijft. Wanneer die geldschieters zich terugtrekken, dan stort het hele stelsel als een kaartenhuis in.

Nu ben ik geen economisch wonder, dus ik weet niet of het ermee te maken kan hebben, maar in Fahrenheit 911 werd verteld dat de Bin Laden-familie een enorm deel van de investeringen voor zijn rekening neemt. Soms heb je geen vliegtuigen nodig, denk ik dan.
    If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
      maandag 3 januari 2005 @ 12:55:17 #20
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24370551
    Het vreemde is dat je nooit van de schulden af zal komen. Als het zo is dat de staat ineens alle staatsschuld af zou betalen (voor een goed deel gekocht door de FED of in het geval van Europa de ECB) dan zullen mensen zelf meer schulden moeten gaan maken. Er zou anders te weinig geld in omloop zijn om de economie draaiende te houden tenzij de FED/ECB anders maar bv. gebouwen gaat opkopen om toch maar voldoende geld in omloop te krijgen; ook niet echt prettig lijkt me.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')