abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13799105
Welkom in het grote centrale verzamel en reparatie topic! Deel 7 alweer! Hoe houden we het vol... Ondertussen zijn er dus al zo'n 1530 berichten met betrekking op reparatie en verzamelen geplaatst.

We hebben het hier over oude consoles, computers en andere oude coole dingen.

Hoe kom je er aan en hoe repareer je ze? Heb je een probleem? Lees dan eerst de vorige zes delen door (of gebruik de handige hyperlinks die zodirect volgen).

Mocht het daar niet in staan, of wil je het toch zeker weten, stel gerust je vraag. Mocht je je nieuwe collectie aan ons willen showen, geen probleem (zolang het geen onwijze lijsten zijn, houd het beperkt tot de highlights!)! En van echt stoere dingen willen we natuurlijk een foto!

Het enige wat niet zo gewaardeerd word is vragen wat een Nintendootje nou nog waard is. Die vraag kun je het beste voor jezelf bepalen. Wat heb je er voor over, of wat wil je er voor hebben. Wil je het uberhaubt wel kwijt (we zien hier VEEL users die SPIJT hebben dat ze hun NES verkocht hebben...)?

Specifieke spel vragen kunnen ook in de topics voor de bijbehorende console, hier graag meer de technische vragen.

Verder gewoon relaxed ouwehoeren met een beetje retro sfeertje enzo.

De vorige delen:

centraal verzamel en reperatie topic
Centraal verzamel & reperatie topic II
Centraal Verzamel & Reparatie Topic III
Centraal Verzamel en Reparatie topic, deel 4
Centraal Verzamel en Reparatie Topic, deel 5!
Centraal Verzamel en Reparatie Topic, deel 6

Reparatie en schoonmaak tips uit de topics:

Algemene reparatietips
Algemene reparatietips voor Cartridge systemen, en de NES8bit
Gamepads fixen
Vervangingsvoedingen en kabels diverse systemen
Zelf een Game-Bit schroevendraaier maken tbv NES/GB enz games
Batterij vervangen in NES games
Lexie heeft z'n NES universeel gemaakt dankzij onze tips!
Tag-Speedy's schoonmaaktips voor behuizingen
Wunks tip voor het reinigen van cartridges
En hier ontstond de spelfout in de topicnaam...:P
SNES unlocken blijft een lastig iets. Doe het niet, en koop een converter!
Spellen doen het niet op de NES als de cart te ver er in gedrukt wordt
Als je NES echt hopeloos is kun je deze kopen, maar vaak kun je je eigen connector weer OK maken!
Lexie's NES schoonmaak methode (buitenkant)
Een heel verhaal over PAL protection op de SNES
Link naar tutorial over GameBit schroevendraaiers
Link naar PS/2 Laser callibratie
De "ultieme" manier om cartridges te reinigen, volgens Khadgar
Saturn unlocken
Diverse regiolocks uit schakelen. Legale importmods!
Glasvezelstiftje om printconnectoren te reinigen
MegaCD import spelen
RetepV's heersende tip voor reparatie
Heel korte uitleg waarom het spel wel goed loopt maar het beeld soms kut is op een NES
Pinout Megadrive AV kabel
Mooie uitleg doe het zelf RGB kabel
Doe het zelf GameBit
RetepV patst met z'n collectie LCD games
VirtuaBoy probleempje
RetepV's eerste Virtuaboy tip

Oh en hier alsjeblieft niet zeiken over warez, modchips en dergelijke. Pronken met een romset is niet cool, wij hebben er toch meer

Leuke links uit de topics met onder andere veel verzamelingen en grappige dingen:

Een Nes Advantage stick
Khadgar's zoektocht naar een Vectrex is nog niet voorbij. Verkoop hem!
De gouden Ebay regel
Tag-Speedy's collectie
Speedy's kamer
Khadgar's tijdelijke testopstelling voor arcade games
En dit zijn nou ECHTE games :P
Begin Powerglove IA
The_Great_Cornholio vind het contrast knopje op de GameGear :P
Een remake van de Atari 2600 in een joystick!
Wunk filosofeert over de levensduur van moderne consoles
Overzicht Atari 2600's
Plaatje NES Toploader (NES2)

Zondag ga ik deel 6 indexen en door Roy erbij laten plempen... Geduld aub.

Hieronder volgen de lopende zaken uit het oude topic:

pi_13799170
ik ben benieuwd

waar meer informatie is te vinden

over CAS

images van cassettes van atari spelletjes ;-)

heeft iemand een link of meer informatie hierover? ;-)

pi_13799172
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 12:34 schreef RetepV het volgende:

[..]

Gelijk voetjes solderen hé . En van die duurdere, met gedraaide contacten.

Ik dacht al dat het het adres-circuit zou zijn. Als een RAM kapot is, doen simpelweg bepaalde pixels het niet, het komt zelden voor dat een RAM helemaal niets meer doet. Als je scherm echt in blokken is opgedeeld, dan is er iets in de periferie niet goed. Kan van alles zijn, maar als echt om-en-om een blok het wel doet en een blok niet, dan zou ik als eerste de geheugenbank selectie wantrouwen.

Edit:

Als er een bit in een adreslijn kapot zou zijn, zou je dezelfde blokken meerdere keren op het scherm terug moeten zien komen. Dus dat is het denk ik niet.

Jep, die kloteprint (ik heb al twee spoortjes in rook laten opgaan) heeft idd een rot adres stuk. Ga ik nog vinden.

Ja, gedraaide contacten. En het was gedeeltelijk wél de RAM want het beeld doet al iets normaler.

De andere print heeft waarschijnlijk WEL een defect ram, maar daar ga ik zondag wel weer mee verder, ik zit nu een vriendin te leren solderen met een Velleman kitje.

quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 12:27 schreef Oksel het volgende:
Geweldig topic..

Jammer dat alles het bij mij gewoon doet..

Klop maar af...
  vrijdag 10 oktober 2003 @ 22:54:50 #4
28309 Wunk
Komt gewoon door die konijnen
pi_13800218
Ik heb intussen ook contactspray gehaald voor m'n NES carts en console.., na alcohol, koperpoets, boenen is de kwaliteit al 300% vooruit gegaan, maar 't werkt nog niet allemaal naar behoren..

Maniac Mansion heeft 't onderste deel van de achtergrond 'vast' staan (scrollt niet mee) en sommige spellen doen het soms niet, er zit dus nog meuk ergens (waarschijnlijk in de NES zelf, aangezien ik al een paar uur aan het boenen ben geweest op de carts)

Hopelijk doet de contactspray 't laatste beetje

pi_13800237
op ebay

staat deze atari pong

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2757589778&category=8090

ik ben al heel lang op zoek naar een pong

alleen liever eentje in een mooiere staat dan deze

maar misschien dat hier iemand geinteresseerd is ;-)

vrijdag 10 oktober 2003 @ 23:08:23 #6
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_13800527
Zondag? Ik denk eerder maandag Khadgar

En we stoppen er ook een stukje in over DVD's kijken met een RGB kabel op de PS2 Dat zoek ik ook nog wel even op dan.

Verder, welkom allemaal, bij het meest heersende topic op Fok

The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_13802229
Zow, vandaag weer wat spul aangeschaft

1 x opbergdoos voor m'n Gamegear
1 x Virtua Fighter voor een nog aan te schaffen Saturn
1 x Bust A Move 4 voor de PSX
1 x Ice Climbers voor de NES
14 x troep NES titels die ik voor weinig op de kop heb getikt, leuke IGN vulling maar voor de rest niet

!
pi_13802286
Totally Rad is geen troep! Da's een supercool spel!
Support! Protest! Country! Rock & Roll!
pi_13805186
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 22:55 schreef baukel het volgende:
op ebay

staat deze atari pong

LOL, ik kijken, is het de console, de 'super pong', en niet de kast .
quote:
ik ben al heel lang op zoek naar een pong
alleen liever eentje in een mooiere staat dan deze
Persee eentje van Atari? Anders weet ik nog wel iemand die een Pong heeft staan, een Mentor Super Sports geloof ik. Geen idee wat de kwaliteit is, maar ik kan jou zijn e-mail maandag wel geven.

De Zanussi Ping-o-Tronic is trouwens ook wel een leuk ding om te hebben als je een pong console zoekt.

Op marktplaats staat er nu eentje. Helaas is deze niet helemaal compleet.

pi_13808054
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 09:46 schreef RetepV het volgende:

[..]

LOL, ik kijken, is het de console, de 'super pong', en niet de kast .
[..]

Persee eentje van Atari? Anders weet ik nog wel iemand die een Pong heeft staan, een Mentor Super Sports geloof ik. Geen idee wat de kwaliteit is, maar ik kan jou zijn e-mail maandag wel geven.

De Zanussi Ping-o-Tronic is trouwens ook wel een leuk ding om te hebben als je een pong console zoekt.

[afbeelding]

Op marktplaats staat er nu eentje. Helaas is deze niet helemaal compleet.

Jij zoekt de kast zeker ook :p
pi_13808988
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 09:46 schreef RetepV het volgende:
Anders weet ik nog wel iemand die een Pong heeft staan, een Mentor Super Sports geloof ik. Geen idee wat de kwaliteit is, maar ik kan jou zijn e-mail maandag wel geven.
Diegene ben ik. Dat ding heb ik getest en die doet het nog ook. Waarschijnlijk zet ik hem binnenkort op ebay.
  zaterdag 11 oktober 2003 @ 17:23:49 #12
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_13811371
Ik ben niet echt actief hier ofzo, maar ik wil toch even zeggen dat ik het erg intressant vind wat er hier gepost wordt.

Moet nog steeds mijn eigen NES opknappen, alhoewel het ding gewoon goed werkt (op Zelda en Blades of Steel na, dan krijg je regelmatig het bekende knipperende scherm. Na wat schoonmaak truucen werkt het wel enigzins).

Ow nieuw binnen gekomen spellen:
- Mario Bros 3 (met boekje + Doos)
- Tetris (met boekje + Doos)
- Mario Bros 1/Duckhunt (Zonder doos, wel met boekje).

zaterdag 11 oktober 2003 @ 19:47:42 #13
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_13813926
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 00:22 schreef TAG-Speedy het volgende:
Zow, vandaag weer wat spul aangeschaft

[afbeelding]

1 x opbergdoos voor m'n Gamegear
1 x Virtua Fighter voor een nog aan te schaffen Saturn
1 x Bust A Move 4 voor de PSX
1 x Ice Climbers voor de NES
14 x troep NES titels die ik voor weinig op de kop heb getikt, leuke IGN vulling maar voor de rest niet

Als je het troep vind mag je Ice Climbers wel weg doen
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_13823648
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 19:47 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Als je het troep vind mag je Ice Climbers wel weg doen

Ice Climbers, dat spel zuigt echt hard. Totally Rad daarentegen is simelweg geweldig (maar dat heeft misschien met mijn jeugdsentiment te maken....)
  zondag 12 oktober 2003 @ 12:31:49 #15
28309 Wunk
Komt gewoon door die konijnen
pi_13824725
Ice climber is cool.., da's nou een echte classic..

Net als wrecking crew, allejee wat ben ik daar verslaafd aan geweest

pi_13828320
Ice Climber stond ook niet onder de noemer 14 x matig NES spel ... heb nog wel Captain Planet over
Ice Climber was ook de wat duurdere game, maar wel een echte Nintendo classic die er gewoon bij hoort en leuk is om te spelen (imho).
Totaly Rad zal wel aardig wezen, zo is testen op m'n gisteren aangeschafte NES (te samen gekocht met een mini game&watch), maar die lelijke stickers en troep op de casette's maken ze op zich niet bijster boeiend.
!
pi_13830633
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 16:19 schreef TAG-Speedy het volgende:
Ice Climber stond ook niet onder de noemer 14 x matig NES spel ... heb nog wel Captain Planet over
Ice Climber was ook de wat duurdere game, maar wel een echte Nintendo classic die er gewoon bij hoort en leuk is om te spelen (imho).
Totaly Rad zal wel aardig wezen, zo is testen op m'n gisteren aangeschafte NES (te samen gekocht met een mini game&watch), maar die lelijke stickers en troep op de casette's maken ze op zich niet bijster boeiend.
Stickers eraf stomen, nieuw label printen geen optie?
pi_13834973
niet echt, dan is het ook niet echt orgineel meer. En dan wordt een spel ineens 3x zo duur aan inkt
!
pi_13838562
Whoeha! M'n 4e prototype pookje voor die joystick blijkt te passen en te werken! Happy days! Nu nog de bewerkingstijd van +- 3 uur terugbrengen naar een half uurtje, dan schiet het tenminste op (ik moet er nog 1 voor mezelf en twee voor RetepV maken...)
pi_13843902
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 13:45 schreef Khadgar het volgende:
Jij zoekt de kast zeker ook :p
Jaaa! Ik heb al 50 euro gespaard .
pi_13843937
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 23:12 schreef Khadgar het volgende:
Whoeha! M'n 4e prototype pookje voor die joystick blijkt te passen en te werken! Happy days! Nu nog de bewerkingstijd van +- 3 uur terugbrengen naar een half uurtje, dan schiet het tenminste op (ik moet er nog 1 voor mezelf en twee voor RetepV maken...)
Nee, ik heb er maar eentje nodig! Mijn andere pookje is nog perfekt.

Edit: Van dat ene pookje is simpelweg het stukje schroefdraad afgebroken. Eigenlijk is het ontwerp ook een beetje ziek, het kan niet anders dan dat het daar een keertje afbreekt. Die lui dachten zeker dat hun spelcomputer voor zuinige volwassenen bestemd was .

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 13-10-2003 12:12]

pi_13845614
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 10:32 schreef RetepV het volgende:

[..]

Nee, ik heb er maar eentje nodig! Mijn andere pookje is nog perfekt.

Ga ik vanmiddag voor je aan de slag...
pi_13846379
Yaay! Ik heb een Philips Videopac G7000 en een G7400 versierd! De G7000 had nog wel een aardig uiterlijk, maar die G7400 is echt een raar ding, zeg. Compleet met Big Red Button!

Ter vergelijking, de G7000:

In feite is het een G7000 videopac met enhanced graphics. Hij speelt alle oude Videopac (G7000) spelletjes, maar ook nieuwere en is in de VS als Odyssey 3 op de markt gebracht. Een groot verschil in graphics is al dat de G7400 backdrops kon hebben (achtergrondplaatjes).

De kwaliteit zou minstens gelijk moeten zijn aan de ColecoVision, maar ja, zoals gewoonlijk weer veel te laat op de markt gebracht. Van het hebben van fantasie kun je ze bij Philips niet beschuldigen, die hebben echt het record in apparaten met te weinig features op de markt gooien. De videopac kwam op de markt toen Atari met de 2600 al lang de markt overheerste. Toch had de videopac minder features en was hij volgens mij net zo duur. Sja, CD-i anyone?

Wel een wijs idee om er een toetsenbord op te doen. In feite hadden ze er met een cartridge een echte homecomputer van kunnen maken. Maar sjonge, ik heb ooit zo'n 'programmeer' cartridge gehad en daar kon je gewoon niks mee.

Edit:

Volgens mij is het allergrootste probleem bij Philips dat er op de beslissingsposten geen mensen zitten die zich laten uitdagen tot een race. De ontwikkelaars van de G7000 en de G7400 hebben het echt wel als een race tegen Atari en Coleco gezien, dat geloof ik best. Maar de ontwikkelaars hebben niet zo heel veel zeggenschap over de features die ze in hun producten mogen stoppen. Die komen dus met een grote lijst van features bij hun management, waarna het management alles wat maar een beetje geavanceerd is, het product duurder zouden kunnen maken en zouden kunnen leiden tot een concurrentierace wegstreept. Ik ken al heel wat mensen die bij Philips gefrustreerd zijn geraakt (ik was het al in minder dan een jaar ).

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 13-10-2003 12:37]

pi_13850359
Middagje draaien, en dit keer met fototoestel:

Zoals je op de laatste foto goed kunt zien zijn ze niet echt goed gelukt. Beiden hebben een beschadiging van het frezen, en de gaten zitten niet op de goede plek. Binnenkort (morgen) nog maar een keertje proberen...

Het draaien gaat perfect, maar frezen ben ik gewoon nog niet zo handig in...

pi_13850734
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 14:54 schreef Khadgar het volgende:
Het draaien gaat perfect, maar frezen ben ik gewoon nog niet zo handig in...
Ai, gaat meer tijd in zitten dan je denkt, dus . Maar je leert er wel van frezen . Je hebt toch wel een beetje goede apparatuur?

De twee belangrijkste dingen bij het frezen zijn volgens mij:

1. De frees heeft bij verschillende metalen een verschillende optimale draaisnelheid. Ik weet niet welke draaisnelheden, maar bij mij op school zat er een papiertje op de frees geplakt met de rpm per soort metaal. Die rpm was altijd veel lager dan ik dacht.

2. *Goed* smeren en koelen. Metaal wordt zacht als het heet wordt. En dan freest het niet goed meer en op een gegeven moment gaat je frees in het metaal bijten. Koelen met vloeistof is heel belangrijk.

Maar goed, ik heb ooit alleen een stukje messing gefreesd, dus veel ervaring heb ik ook niet .

Voor het boren van de gaatjes geldt hetzelfde. Als de boor te snel gaat, dan verbrand het metaal zelfs en gaat je boor amper het metaal in. De boor moet het metaal echt snijden, en daarvoor moet het niet te snel draaien. Ook hier goed koelen. Ook niet te hard drukken trouwens, want dan buigt het boortje en zit je gat idd niet meer in het midden.

Frezen en boren is niet voor niets een vak, daar moet je wat voor leren . Respect voor metaalbewerkers hoor!

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 13-10-2003 15:12]

pi_13850921
Iemand die me kan vertellen waar ik die contact-spray eigenlijk kan halen? Ik wil namelijk m'n Atari 2600 jr. (Rev. A) gaan opknappen
pi_13850980
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 15:12 schreef Solomon het volgende:
Iemand die me kan vertellen waar ik die contact-spray eigenlijk kan halen? Ik wil namelijk m'n Atari 2600 jr. (Rev. A) gaan opknappen
De lokale electronicaboer. Als je geen lokale electronicaboer hebt, dan moet je je behelpen met Conrad (http://www.conrad.nl).

Conrad levert goede spullen hoor, maar je bent zowat 1.5 keer zo duur uit vanwege de hogere prijs en de verzendkosten die er nog bij komen.

pi_13851066
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 15:07 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ai, gaat meer tijd in zitten dan je denkt, dus . Maar je leert er wel van frezen . Je hebt toch wel een beetje goede apparatuur?

Tis iig redelijk genoeg om wat moois mee te kunnen maken. Een relatief simpel huis tuin en keuken draai/freesding.
quote:
De twee belangrijkste dingen bij het frezen zijn volgens mij:

1. De frees heeft bij verschillende metalen een verschillende optimale draaisnelheid. Ik weet niet welke draaisnelheden, maar bij mij op school zat er een papiertje op de frees geplakt met de rpm per soort metaal.

2. *Goed* smeren en koelen. Metaal wordt zacht als het heet wordt. En dan freest het niet goed meer en op een gegeven moment gaat je frees in het metaal bijten. Koelen met vloeistof is heel belangrijk.

Maar goed, ik heb ooit alleen een stukje messing gefreesd, dus veel ervaring heb ik ook niet .

Ik maak dit uit messing . Koeling is voor zo'n klein dingetje niet echt nodig, en ik heb op advies van de werkplaatsdocent de hoogste snelheid gepakt met een kleine frees.
quote:
Voor het boren van de gaatjes geldt hetzelfde. Als de boor te snel gaat, dan verbrand het metaal zelfs en gaat je boor amper het metaal in. De boor moet het metaal echt snijden, en daarvoor moet het niet te snel draaien. Ook hier goed koelen. Ook niet te hard drukken trouwens, want dan buigt het boortje en zit je gat idd niet meer in het midden.

Frezen en boren is niet voor niets een vak, daar moet je wat voor leren . Respect voor metaalbewerkers hoor!

Mijn boorprobleem is meer een positioneringsprobleem dan een metaalprobleem.

En ja ik heb respect voor de vaklui.

Mijn problemen met frezen vallen eigenlijk onder één noemer: slordigheid en niet nadenken (oeps dat zijn er twee). Ik draai vaak de knop net de verkeerde kant op met het weghalen...

pi_13851096
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 15:12 schreef Solomon het volgende:
Mocht dat nou niet lukken, kun jje altijd bij de elektroboer proberen een vervangend model connector te scoren. Lastig maar mogelijk.
pi_13851160
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 14:48 schreef Kiff het volgende:

[..]

Diegene ben ik. Dat ding heb ik getest en die doet het nog ook. Waarschijnlijk zet ik hem binnenkort op ebay.

Ah, ja inderdaad. Ik ben niet zo goed met namen en ik wist dus niet dat jij hier ook postte . Eigenlijk ben ik gewoon niet zo goed met dit soort fora, geef mij maar Internet News (oude stempel hé).

Je kan hem wel op EBay zetten, maar als er geen doos en boekje bij zit, dan denk ik niet dat er meer dan een euro of 5 voor geboden gaat worden. Die Mentor is wel een iets meer gevraagd model (ik zou eigenlijk niet weten waarom, ik heb eigenlijk een hekel aan Pong consoles ), dus misschien zit ik er naast?

Ik zou er in ieder geval geen cent voor geven, maar dat wist je al . Ik heb er op dit moment 3, allemaal gratis verkregen. En ik heb er de afgelopen 2 jaar bij elkaar misschien wel meer dan 10 afgewezen omdat ik er al 3 had.

Edit:

Kijk, er staat er al eentje op EBay. Nog 5 dagen, misschien leuk om eens te zien wat dat ding gaat opleveren.

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 13-10-2003 15:25]

pi_13854791
pi_13869595
Nou, ik heb gisteren weer even aan de Atari 2600 gewerkt. Ik heb de printplaat wat schoongemaakt (ook hier roest) en de modulator schoongemaakt. Ik was bang dat de insides van de modulator ook waterschade had, maar dat viel reuze mee. Het printplaatje in het blik van de modulator staat op zijn kant, dus er is alleen wat water aan de zijkant van het printje geweest. Het printje zelf zag er prima uit. Nochtans geen beeld na het terugsolderen. Zelfs niet een zwart beeld. Ik weet nog niet of ik wel een zwart beeld (synchronisatie) had moeten krijgen als de TIA of CPU niet loopt, maar het wordt nu hoog tijd om het schema en de scoop er bij te pakken.

Er zit wel wat vochtschade op de hoofdprint, dus misschien moet ik die eerst maar eens schoonmaken. Intussen kan ik de behuizing proberen schoon te maken.

Helaas, als de TIA of CPU kapot is, dan houdt het waarschijnlijk op. Onderdelen krijgen is er niet meer bij en een goed werkende Atari heb je al voor een paar euro's.

Ik had nog even mijn Atari 2600 Junior open geschroefd om te kijken of ik als test de chips over kon zetten, maar dammit, die 2600 Junior is heel wat goedkoper geproduceerd . Alles zit vastgesoldeerd, tot aan het afschermblik om de printplaat heen.

Ik heb ook nog een Coleco Gemini (info). Het zal wel niet, maar misschien zit hier gewoon een kloon van een TIA en 6507 in.

Edit:

Als iemand weet waar ik schema's van de Coleco Gemini kan krijgen...

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 14-10-2003 11:02]

pi_13891111
Zo'n freesmachine lijkt me best handig om gamebits te maken
pi_13891770
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 08:04 schreef Chrizzly het volgende:
Zo'n freesmachine lijkt me best handig om gamebits te maken
Vast wel. Nog geen zin en tijd in gehad.
pi_13893127
Wow Kiff, als ze allemaal serieus zijn neem ik al mijn woorden terug!
pi_13894560
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 10:55 schreef RetepV het volgende:
Nou, ik heb gisteren weer even aan de Atari 2600 gewerkt. Ik heb de printplaat wat schoongemaakt (ook hier roest) en de modulator schoongemaakt. Ik was bang dat de insides van de modulator ook waterschade had, maar dat viel reuze mee. Het printplaatje in het blik van de modulator staat op zijn kant, dus er is alleen wat water aan de zijkant van het printje geweest. Het printje zelf zag er prima uit. Nochtans geen beeld na het terugsolderen. Zelfs niet een zwart beeld. Ik weet nog niet of ik wel een zwart beeld (synchronisatie) had moeten krijgen als de TIA of CPU niet loopt, maar het wordt nu hoog tijd om het schema en de scoop er bij te pakken.

Er zit wel wat vochtschade op de hoofdprint, dus misschien moet ik die eerst maar eens schoonmaken. Intussen kan ik de behuizing proberen schoon te maken.

Helaas, als de TIA of CPU kapot is, dan houdt het waarschijnlijk op. Onderdelen krijgen is er niet meer bij en een goed werkende Atari heb je al voor een paar euro's.

Ik had nog even mijn Atari 2600 Junior open geschroefd om te kijken of ik als test de chips over kon zetten, maar dammit, die 2600 Junior is heel wat goedkoper geproduceerd . Alles zit vastgesoldeerd, tot aan het afschermblik om de printplaat heen.

Ik heb ook nog een Coleco Gemini (info). Het zal wel niet, maar misschien zit hier gewoon een kloon van een TIA en 6507 in.

Edit:

Als iemand weet waar ik schema's van de Coleco Gemini kan krijgen...

Je hebt voor beeld zowel de cpu als de tia nodig, want de cpu doet ALLE beeld en timing routines. Ik zou idd een lelijke 2600 scoren en overbouwen. Mijn junior zat qua HF shields dichtgevouwen (met van die lipjes), maar de parts wel gesoldeerd idd.

Ik heb bij elektuur een Gameboy Digital Sampling Oscilloscope besteld voor 139 euro. Een scoop op een gameboy cartridge. Lekker klein en niet al te belachelijk duur. En volgens mij voorlopig zat om mee te klussen.

pi_13896641
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 11:55 schreef Khadgar het volgende:
Je hebt voor beeld zowel de cpu als de tia nodig, want de cpu doet ALLE beeld en timing routines. Ik zou idd een lelijke 2600 scoren en overbouwen. Mijn junior zat qua HF shields dichtgevouwen (met van die lipjes), maar de parts wel gesoldeerd idd.
Yep. Helaas gisteren niets aan kunnen doen. Mijn broertje (nou ja, hij is 32 ) heeft een klaplong gekregen, dus dat was effe paniek. Maar het gaat goed en het was geen ernstige.
quote:
Ik heb bij elektuur een Gameboy Digital Sampling Oscilloscope besteld voor 139 euro. Een scoop op een gameboy cartridge. Lekker klein en niet al te belachelijk duur. En volgens mij voorlopig zat om mee te klussen.
Pfoe, 139 euro? Ik vind dat wel een hoop geld hoor. Opgegeven bandbreedte is 100KHz (1 miljoen samples per seconde) zie ik. Echt hoog is dat toch niet? De bandbreedte van mijn analoge scoop is 20MHz. En voor 139 euro heb je wel een analoge scoop. Een digitale scoop heeft wel andere voordelen, maar als je kleine signalen wilt bekijken moet je toch al gauw zo'n 100MHz bandbreedte hebben.

Daarbij, je hebt ook al een logic analyser. Ik dacht dat die 50MHz bandbreedte had. Je kunt er wel geen spanningkjes mee meten, maar voor digitale dingen is een logic analyser genoeg.

Al met al was ik enige tijd geleden al tot de conclusie gekomen dat je met een analoge scoop en een logic analyser genoeg hebt om reparaties uit te voeren. Een digitale scoop zou ik alleen gebruiken om spikes en dat soort ellende te kunnen vinden, en juist voor dat soort dingen heb je een superhoge samplerate met een hoge flankstijlheid nodig. En dan zit je aan een onbetaalbare digitale scoop .

Toen ik 10 jaar geleden bij Tulip computers stage liep gebruikten ze daar HP digitale scopen met een bandbreedte van 100MHz. In die tijd werden ze gebruikt om signaalproblemen te vinden in 486 moederborden met een maximale clockrate van 50MHz (486DX-50).

pi_13896714
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 11:55 schreef Khadgar het volgende:
Er zit nog een 40xxx cmos chip in, de kans dat deze overleden is is ook best aanwezig. Dus ik denk dat ik die eerst eens ga vervangen .

Ik neem aan dat als het RAM kapot is, de CPU en TIA toch zullen lopen en er in ieder geval synchronisatie signalen zouden moeten zijn.

Maar goed, laat ik eerst maar eens beginnen met de clock en het /reset signaal. Dat zijn analoge stukjes electronica en er kan wel eens een kapotte condensator ofzo in zitten. Of het kristal is gaar, dat komt ook vaak voor, de pootjes maken dan geen contact meer met het kristal aan de binnenkant.

pi_13897077
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 13:30 schreef RetepV het volgende:

[..]

Er zit nog een 40xxx cmos chip in, de kans dat deze overleden is is ook best aanwezig. Dus ik denk dat ik die eerst eens ga vervangen .

Ik neem aan dat als het RAM kapot is, de CPU en TIA toch zullen lopen en er in ieder geval synchronisatie signalen zouden moeten zijn.

Maar goed, laat ik eerst maar eens beginnen met de clock en het /reset signaal. Dat zijn analoge stukjes electronica en er kan wel eens een kapotte condensator ofzo in zitten. Of het kristal is gaar, dat komt ook vaak voor, de pootjes maken dan geen contact meer met het kristal aan de binnenkant.

Dat ding heeft geloof ik 32 bytes ram (volgens mij zelfs minder), en dat zit in de TIA.
pi_13897287
Voor mensen die een PS2 hebben met laser-problemen, hier is een goede tutorial hoe je de laser kan afstellen en zelfs hoe je hem moet vervangen.

PS2 Laser adjustment (PDF file)

Er staan nog een heleboel meer interessante dingen op die site, maar daar mag ik hier niets over zeggen .

pi_13907715
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 13:28 schreef RetepV het volgende:
Pfoe, 139 euro? Ik vind dat wel een hoop geld hoor. Opgegeven bandbreedte is 100KHz (1 miljoen samples per seconde) zie ik. Echt hoog is dat toch niet? De bandbreedte van mijn analoge scoop is 20MHz. En voor 139 euro heb je wel een analoge scoop. Een digitale scoop heeft wel andere voordelen, maar als je kleine signalen wilt bekijken moet je toch al gauw zo'n 100MHz bandbreedte hebben.

Daarbij, je hebt ook al een logic analyser. Ik dacht dat die 50MHz bandbreedte had. Je kunt er wel geen spanningkjes mee meten, maar voor digitale dingen is een logic analyser genoeg.

Al met al was ik enige tijd geleden al tot de conclusie gekomen dat je met een analoge scoop en een logic analyser genoeg hebt om reparaties uit te voeren. Een digitale scoop zou ik alleen gebruiken om spikes en dat soort ellende te kunnen vinden, en juist voor dat soort dingen heb je een superhoge samplerate met een hoge flankstijlheid nodig. En dan zit je aan een onbetaalbare digitale scoop .

Toen ik 10 jaar geleden bij Tulip computers stage liep gebruikten ze daar HP digitale scopen met een bandbreedte van 100MHz. In die tijd werden ze gebruikt om signaalproblemen te vinden in 486 moederborden met een maximale clockrate van 50MHz (486DX-50).

Gelukkig heb ik 8 dagen retourgarantie, dus ik kan hem testen en als het niks is gewoon terugpleuren.

Een scoop voor 139 euro? Doe mij maar!

pi_13914501
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 22:47 schreef Khadgar het volgende:
Een scoop voor 139 euro? Doe mij maar!
2ehands hé .

Mijn scoop heb ik gekocht voor 100 gulden. De Philips scoop bovenop de logic analyser:

Hij zou trouwens wel eens gecalibreerd mogen worden, denk ik .

pi_13929417
nu we het toch over oude consoles hebben.Is een Phillips videopac nog een beetje leuke console en is het nog iets waard.ik heb namelijk de mogelijkheid er 1 te kopen.
Now you're playing with Power!
pi_13929569
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:31 schreef -giovanni- het volgende:
nu we het toch over oude consoles hebben.Is een Phillips videopac nog een beetje leuke console en is het nog iets waard.ik heb namelijk de mogelijkheid er 1 te kopen.
voor een game is 161,00 euro,
hier!
pi_13931183
En hoe zit het met de andere games ze worden op marktplaats wel aangeboden maar als ik dan bij de biedingen kijk word er iets van 3 euro per spel geboden.

Hoe is de speelbaarheid van de spellen?

pi_13931351
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 21:40 schreef -giovanni- het volgende:
En hoe zit het met de andere games ze worden op marktplaats wel aangeboden maar als ik dan bij de biedingen kijk word er iets van 3 euro per spel geboden.

ken de console zelf niet, maar als ik ga zoeken (google) dan vindt ik goed reviews!
pi_13933085
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 21:40 schreef -giovanni- het volgende:

Tja, tis gruwelijk oud. Ik zou er niet teveel van verwachten. Meer een gevoel van 'jeeh ik heb er een en ik heb er maar liefst 1 keer op gespeeld'...
pi_13933746
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 22:54 schreef Khadgar het volgende:

[..]

Tja, tis gruwelijk oud. Ik zou er niet teveel van verwachten. Meer een gevoel van 'jeeh ik heb er een en ik heb er maar liefst 1 keer op gespeeld'...

Dus hij is zeldzaam?
pi_13933912
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 23:22 schreef -giovanni- het volgende:

[..]

Dus hij is zeldzaam?

Oud betekent niet zeldzaam. Een NES is oud en niet zeldzaam. Een Atari 2600 junior is absoluut niet zeldzaam.

De videopac komt van Phillips. Een Nederlands bedrijf. Waar zal hij het meeste zijn, dus? Juist ja, hier in ons eigen kutlandje. Dus hier is ie absoluut NIET zeldzaam.

pi_13935344
Mischien ben ik binnenkort de eigenaar van een Wonderswan !!

HOeveel is zo'n ding los waard?

All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')